• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 15:17
GJzon schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:15:
[...]

Mijn instelling met dit soort dingen is altijd eerst de standaard app gebruiken, er mee spelen en kijken/leren hoe 't reageert.
Voor m'n warmtepomp bijv. ook gedaan en toen eigen prog gemaakt met ESP32 en modbus i.c.m. de CV (opentherm).

Wil ook hier naar de modbusbesturing toe. Heb al gemerkt dat als ik de Shelly gebruik i.p.v. alleen de Zendure P1 e.e.a. beter regelt. Met de Zendure P1 meter alleen maakte ie echt sprongen en meestal ging ie heel veel terugleveren i.p.v. de accu te laden.
Met gebruik van de Shelly modbus kun je ook mooi zonder cloud werken schijnt het.
M'n nachtverbruik is netto 0,2 kWh onder voorwaarde dat er 's morgens nog wat lading in zit. Vind ik prima want dit is gewoon het normale gevolg van het regelgedrag.
Dat was het voor mij ook, echter is de homewizard p1 meter niet meer ondersteund op dit moment in de app. Is er blijkbaar uitgehaald en men zegt dat het weer terug komt, maar wanneer...? Dus was genoodzaakt om te integreren via homeassistant, tenzij ik een andere p1 zou kopen natuurlijk..

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:50
Zanzibar-1337 schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:32:
[...]

Dat inmiddels al twee keer gedaan. Dat geeft tot nu toe niet het gewenste effect. Zojuist was de accu leeg, ging van de '70%' zo naar 9%, toen greep de bms in. Nu staat hij weet te laden naar de 100%, maar vindt het wel vaak voorkomen binnen één maand. Ik vraag mij af of andere, die niet de gielz integratie gebruiken via homeassistant hier ook last van hebben.
Van 70% opeens naar 9% terwijl je zo te horen regelmatig naar 100% laad klinkt wel als een probleem met 1 van je accus!

Gielz, Fireson of Zendure aansturing zou daarin niet uit moeten maken. Ik zou eens 1 voor 1 je accus er onder weghalen kijken of het probleem verdwijnt. Ik gok op 1 rotte appel.

Edit: checkt topic titel nog een keer, mix topic, oops. Ik zou screenshots maken van de grafiek waarin te zien is dat hij dit doet en een ticket bij Zendure inschieten..

[ Voor 10% gewijzigd door Acidrain op 06-09-2026 09:41 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
GJzon schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:15:
[...]

Mijn instelling met dit soort dingen is altijd eerst de standaard app gebruiken, er mee spelen en kijken/leren hoe 't reageert.
Voor m'n warmtepomp bijv. ook gedaan en toen eigen prog gemaakt met ESP32 en modbus i.c.m. de CV (opentherm).

Wil ook hier naar de modbusbesturing toe. Heb al gemerkt dat als ik de Shelly gebruik i.p.v. alleen de Zendure P1 e.e.a. beter regelt. Met de Zendure P1 meter alleen maakte ie echt sprongen en meestal ging ie heel veel terugleveren i.p.v. de accu te laden.
Met gebruik van de Shelly modbus kun je ook mooi zonder cloud werken schijnt het.
M'n nachtverbruik is netto 0,2 kWh onder voorwaarde dat er 's morgens nog wat lading in zit. Vind ik prima want dit is gewoon het normale gevolg van het regelgedrag.
Als je verschil merkt tussen de shelly en de Zendure p1 meter ligt dat waarschijnlijk aan de meter van je netbeheerder.
Als je een oud model hebt die DSMR 4 doet dan geeft de P1 uitgang maar een keer per 10 seconden een uidate en dat is te traag om lekker mee te kunnen regelen.

En Zendure heeft geen modbus, daar kun je enkel mee praten via tcp/ip (mqtt of rest api) over wifi.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Zanzibar-1337
Acidrain schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:35:
[...]

Van 70% opeens naar 9% terwijl je zo te horen regelmatig naar 100% laad klinkt wel als een probleem met 1 van je accus!

Gielz, Fireson of Zendure aansturing zou daarin niet uit moeten maken. Ik zou eens 1 voor 1 je accus er onder weghalen kijken of het probleem verdwijnt. Ik gok op 1 rotte appel.

Edit: checkt topic titel nog een keer, mix topic, oops. Ik zou screenshots maken van de grafiek waarin te zien is dat hij dit doet en een ticket bij Zendure inschieten..
Die drain van 70 naar 9 komt omdat hij dus terug springt naar 100%. Gisterenavond ging hij van 42% terug naar 100%, dus dat hij hij mist ergens 60%. Die drain lijkt mij dus erg logisch.

Ticket vanochtend inderdaad gemaakt.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:17
Ben(V) schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:59:
[...]

Als je verschil merkt tussen de shelly en de Zendure p1 meter ligt dat waarschijnlijk aan de meter van je netbeheerder.
Als je een oud model hebt die DSMR 4 doet dan geeft de P1 uitgang maar een keer per 10 seconden een uidate en dat is te traag om lekker mee te kunnen regelen.

En Zendure heeft geen modbus, daar kun je enkel mee praten via tcp/ip (mqtt of rest api) over wifi.
Dank voor je opmerkingen maar ik kan er helaas niets mee omdat je met aannames werkt die niet kloppen.
Ter info: zowel de Shelly als de Mix 3000 kunnen met Modbus TCP werken. Kun je gewoon met een ESP32 lezen en schrijven.

• Ben(V)
Die shelly heeft wel modbus maar de Zendure niet, wat ik ook duidelijk schrijf.

Overigens heeft die shelly ook wifi dus snap ik niet waarom je met modbus wilt gaan werken, wat voegt dat toe?

[ Voor 72% gewijzigd door Ben(V) op 06-09-2026 10:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:19

koboy

Heb een idee voor een icon

Laat maar dubbelop had even de volgende pagina gemist.

[ Voor 95% gewijzigd door koboy op 06-09-2026 10:38 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• GJzon
Ben(V) schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:29:
Die shelly heeft wel modbus maar de Zendure niet, wat ik ook duidelijk schrijf.

Overigens heeft die shelly ook wifi dus snap ik niet waarom je met modbus wilt gaan werken, wat voegt dat toe?
Je mag schrijven wat je wil. En ik mag bedenken wat ik wil.

• Annaaa
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 19:53
Zanzibar-1337 schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:55:
[...]

Dank. De mensen waarbij ik op dit forum dezelfde problemen lees maken gebruik van de gielz integratie. Tot nu toe nog geen andere mensen gevonden die dit probleem ook hebben met een andere manier van koppelen / gebruik. Zou haast vermoeden dat het in de integratie zit, al kan ik dat nu nog niet zeker zeggen.
Hier draait sinds een week een Mix Pro, gewoon met de standaard Zendure app en Zendure P1 meter. Toch ook al één keer meegemaakt dat hij tijdens het ontladen bij 81% ineens terug naar 100% sprong. De dag erna bleef hij heel lang op 99% vol doorladen tot hij naar 100% ging, lang genoeg voor de missende 20%. Sindsdien (nog) geen problemen. Als het nog een keer gebeurt, zal ik ook een ticket aanmaken bij Zendure.

• IJsbeer
  • Niet online
GJzon schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:42:
[...]

Je mag schrijven wat je wil. En ik mag bedenken wat ik wil.
Dat is idd een goede mentaliteit om vragen die je stelt beantwoord te krijgen!

• old_spice
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 15:11
Nu sinds 3 dagen zie ik in de Zendure app af en toe rare sprongen in de laadstand van de SF4000 Mix AC. Zo ook vandaag. Zie screenshot hieronder. Hebben andere mensen deze ervaring ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fSibgXjFYLvznCJrsminxDvD7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/toQQkd3tyRYArAtfPbqaJ0qs.png?f=fotoalbum_large

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:18
old_spice schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:18:
Nu sinds 3 dagen zie ik in de Zendure app af en toe rare sprongen in de laadstand van de SF4000 Mix AC. Zo ook vandaag. Zie screenshot hieronder. Hebben andere mensen deze ervaring ook?

[Afbeelding]
Even nagekeken, hier ook en ook op dezelfde momenten. SoC die van 90% naar 0 gast en een paar momenten later weer normaal. Dit bij een 4000 mix ac en 2 3000 mix ac’s

• koboy
  • Laatst online: 23:19

koboy

Heb een idee voor een icon

Er zijn vandaag wat storingen geweest in de Zendure cloud. Zie ook het algemene Zendure topic waar flink gemopperd is. Hierdoor komen de rare afwisselingen tussen 0 en 100% SoC.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• RadioMike
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-09 23:02
old_spice schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:18:

[Afbeelding]
Yes, precies zo’n zelfde grafiek hierzo.

• old_spice
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 15:11
koboy schreef op zondag 6 september 2026 @ 23:17:
Er zijn vandaag wat storingen geweest in de Zendure cloud. Zie ook het algemene Zendure topic waar flink gemopperd is. Hierdoor komen de rare afwisselingen tussen 0 en 100% SoC.
Ok, hopelijk dus slechts een tijdelijk fenomeen!

• Sted74
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:21
Hier vanmorgen plots weer een accu volgens de app van 72% naar 100% en 99% Hij zal wel niet echt al vol zitten want hij blijft nu gewoon doorladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a35MbrBbojbKZgHE-Tb9f021bso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URw4CqRxfH3jsihMbAoWlwNy.jpg?f=fotoalbum_large

• Ben(V)
Een lokaal systeem regelen via de cloud blijf natuurlijk een onhandige toestand met dit soort onverwachte problemen.
Gebruik gewoon Home Assistant om je Zendure te sturen, dat kan volkomen lokaal en ben je niet meer afhankelijk van het internet en de Zendure cloud.
En ook nog eens beter beveiligt en geen data leverancier voor Zendure meer.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:36
Ben(V) schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:38:
Een lokaal systeem regelen via de cloud blijf natuurlijk een onhandige toestand met dit soort onverwachte problemen.
Gebruik gewoon Home Assistant om je Zendure te sturen, dat kan volkomen lokaal en ben je niet meer afhankelijk van het internet en de Zendure cloud.
En ook nog eens beter beveiligt en geen data leverancier voor Zendure meer.
Zanzibar-1337 schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:55:
[...]

Dank. De mensen waarbij ik op dit forum dezelfde problemen lees maken gebruik van de gielz integratie. Tot nu toe nog geen andere mensen gevonden die dit probleem ook hebben met een andere manier van koppelen / gebruik. Zou haast vermoeden dat het in de integratie zit, al kan ik dat nu nog niet zeker zeggen.
WillemJanJansen schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 17:34:
[...]

Die werkt alleen met p1 meter van eigen makelij. Die van homewizard is niet ondersteund. Daarnaast heb ik nog een aantal andere apparaten op de nominatie om in het dashboard te verschijnen.

Bijkomend voordeel is minder afhankelijkheid van Hong Kong.

Maar mijn vraag was eigenlijk: kan het kwaad om vaak te schakelen tussen laden en ontladen en/ of het verhogen en verlagen van de laadstroom. Gaat de omvormer of batterij dan sneller stuk.
Ik heb sinds enkele weken ervaring met Omnibattery in Home Assistant, en met zeer veel plezier moet ik zeggen. Ik had (op mijn Marstek Venus A) problemen met allerlei verschillende modbus integraties, maar Omnibattery gaat tot nu toe goed, en werkt ook met een heel aantal verschillende Zendure batterijen (de 3000 staat nog niet in de lijst met compatibele modellen zie ik, maar beide 4000's wel, en ik vermoed dat de 3000 er binnenkort ook wel in gaat komen).

https://github.com/ffunes/Omnibattery

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mit Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, 2x Sf 800+ met 2400WP

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-10 15:21
onlinaius schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:11:
[...]

[...]

[...]

Ik heb sinds enkele weken ervaring met Omnibattery in Home Assistant, en met zeer veel plezier moet ik zeggen. Ik had (op mijn Marstek Venus A) problemen met allerlei verschillende modbus integraties, maar Omnibattery gaat tot nu toe goed, en werkt ook met een heel aantal verschillende Zendure batterijen (de 3000 staat nog niet in de lijst met compatibele modellen zie ik, maar beide 4000's wel, en ik vermoed dat de 3000 er binnenkort ook wel in gaat komen).

Die ziet er idd wel netjes uit, hoe weerhoud/onderscheid deze zich ten opzichte van Gielzzz?

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-10 11:50
Ik zou ook best 1 van die lokale aansturingen willen draaien maar ik ben nog te onhandig in HA. Een lampje lukt me nog wel maar met dit soort dingen heb ik te weinig ervaring.

en de Mix 3000 zit ook nog niet in de lijst lees ik net.

[ Voor 14% gewijzigd door Bouwertje op 07-09-2026 11:57 ]

• onlinaius
Getverdemme schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:52:
[...]

Die ziet er idd wel netjes uit, hoe weerhoud/onderscheid deze zich ten opzichte van Gielzzz?
Om eerlijk te zijn: ik weet het niet helemaal, ik heb een Marstek (kun je daar Gielzzz op krijgen?). Ik heb wat andere modbus aansturingen geprobeerd, maar ik heb geen van de andere echt netjes stabiel en goed werkend kunnen krijgen. Omnibattery was de eerste die echt lekker voor mij werkte.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mit Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, 2x Sf 800+ met 2400WP

• bigkevx2
Binnenkort komt bij mij een elektricien langs om mijn drie solarflows op een eigen groep (en fase) te zetten. Nu draai ik op 3000kw en ik wil naar 7000kw, dit om mijn pv piek (niet rechtstreeks op de solarflow) en en verbruik piek af te vangen. Ik weet dat er om een verklaring van de elektricien gevraagd wordt en foto’s van het werk/de aansluiting. Wat moet in zo’n verklaring staan zodat Zendure deze goed kan keuren? Is dit een gebruikelijke vraag voor een elektricien?

• Zanzibar-1337
onlinaius schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:11:

Dat ziet er goed uit, moet ik mij eens in verdiepen. Heb van Zendure een reactie op mijn ticket gekregen :
Voer de voorgestelde kalibraties uit. Stel de maximale laadlimiet in op 100% en de minimale ontlaadlimiet op 5%. Laad de batterij vervolgens volledig op, laat deze 20 minuten rusten en begin dan met ontladen. Ontlaad de batterij tot 0%, laat deze 10 minuten rusten en laad hem vervolgens weer op.

Controleer na het uitvoeren van de bovenstaande kalibratiestappen of het probleem aanhoudt en of er veranderingen zijn in de prestaties van het BMS (Battery Management System).

Als het probleem na meerdere kalibraties aanhoudt, laat ons dan de exacte kalibratietijden weten, zodat we verder onderzoek kunnen doen.
Nu heb ik vragen terug gesteld, aangezien de informatie niet 100% duidelijk is, echter nog geen antwoord daarop :
Ik heb een aantal vragen over onderstaande mail.
1. Dient de laad en ontlaad limiet standaard op 100%/5% te staan of dien ik dit na kalibreren weer terug te zetten naar 100%/10%?
2. Het BMS stopt het ontladen automatisch bij 5%, dien ik dan eenmalig het ontladen op 0% in te stellen?
3. Dient er nog met een bepaalde wattage te worden geladen en ontladen?
4. Hoeveel kalibraties heeft het systeem nodig voor een juist resultaat?

bigkevx2 schreef op maandag 7 september 2026 @ 19:02:
Binnenkort komt bij mij een elektricien langs om mijn drie solarflows op een eigen groep (en fase) te zetten. Nu draai ik op 3000kw en ik wil naar 7000kw, dit om mijn pv piek (niet rechtstreeks op de solarflow) en en verbruik piek af te vangen. Ik weet dat er om een verklaring van de elektricien gevraagd wordt en foto’s van het werk/de aansluiting. Wat moet in zo’n verklaring staan zodat Zendure deze goed kan keuren? Is dit een gebruikelijke vraag voor een elektricien?
Als ik even uitga van een 3000/4000 mix heb je dus 3 groepen 1-F of 1-3-fase groep nodig.
afhankelijk wat je daar nog meer op aan gaat sluiten zal dat dus minimaal een B20 (3000\4000 Mix zonder iets) of naar een B32 (4000 met PV) , voor dat laatste heb je wel een minimaal 3*35A huisaansluiting nodig, eigenlijk meer. bij een 3*25A huisaansluiting (de standaard in Nederland) stopt het bij een B20.

heb je overigens een gratis powerhub er bij gekregen cq. deze aangevraagd? deze actie loopt namelijk nog (alleen voor de 3000 en 4000 mix serie), dus als je die hebt en dit nog niet gedaan hebt, via de app kun je dat alsnog aanvragen, zou wel niet al te lang meer wachten, er zijn slechts totaal 1000 stuks beschikbaar.
Edit:
Er zit in mijn eerdere post een vervelende fout; sorry _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ .
De 3000 Mix doet NIET mee aan de actie voor een gratis powerhub, dus alleen de 4000 mix modellen.

7000W verbruik is bij een gelijke verdeling over 3-fases 2.333W per fase, ruim onder wat een B20 aankan (4.600W per fase). Bedenk wel dat je zo goed mogelijk al je fases zo gelijk mogelijk moet belasten, 6000W via een Fase en over de overige twee 500W is vragen om problemen.
Dus prima dat je daar een deskundige elektricien naar laat kijken.
Hij zal in ieder geval duidelijk zijn aanpassingen aan jouw groepenkast moeten omschrijven met een lijst van gebruikte onderdelen en een schema zoals deze is aangelegd. met een duidelijke verwijzing dat e.e.a. conform NEN1010 is aangelegd. een kort meetprotokol is ook handig.
kleine tip; gebruik alamat ipv losse installatieautomaten en aardlekschakelaars.
Klein probleem; Zendure kijkt op dit moment of je gewoon met een type A aardlekbeveiling mag werken of dat dit toch een type B (een heel stuk duurder) moet gebruiken, dus mogelijk dat je daar nog even op kunt wachten.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 07-09-2026 23:17 ]

• jamiev90
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 06:24
Jan-tweak schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:34:
[...]

Als ik even uitga van eenn 3000/4000 mix heb je dus 3 groepen 1-F of 1-3-fase groep nodig.
afhankelijk wat je daar nog meer op aan gaat sluiten zal dat dus minimaal een B20 (3000\4000 Mix zonder iets) of naar een B32 (4000 met PV) , voor dat laatste heb je wel een minimaal 3*35A huisaansluiting nodig, eigenlijk meer. bij een 3*25A huisaansluiting (de standaard in Nederland) stopt het bij een B20.

heb je overigens een gratis powerhub er bij gekregen cq. deze aangevraagd? deze actie loopt namelijk nog (alleen voor de 3000 en 4000 mix serie), dus als je die hebt en dit nog niet gedaan hebt, via de app kun je dat alsnog aanvragen, zou wel niet al te lang meer wachten, er zijn slechts totaal 1000 stuks beschikbaar.

7000W verbruik is bij een gelijke verdeling over 3-fases 2.333W per fase, ruim onder wat een B20 aankan (4.600W per fase). Bedenk wel dat je zo goed mogelijk al je fases zo gelijk mogelijk moet belasten, 6000W via een Fase en over de overige twee 500W is vragen om problemen.
Hij zal in ieder geval duidelijk zijn aanpassingen aan jouw groepenkast moeten omschrijven met een lijst van gebruikte onderdelen en een schema zoals deze is aangelegd. met een duidelijke verwijzing dat e.e.a. conform NEN1010 is aangelegd. een kort meetprotokol is ook handig.
kleine tip; gebruik alamat ipv losse installatieautomaten en aardlekschakelaars.
Klein probleem; Zendure kijkt op dit moment of je gewoon met een type A aardlekbeveiling mag werken of dat dit toch een type B (een heel stuk duurder) moet gebruiken, dus mogelijk dat je daar nog even op kunt wachten.
Klopt het dat je zowel voor (minimaal 2x) een mix3000 als een mix4000 kan aanvragen? Ik dacht dat deze actie van Zendure namelijk alleen geldig is voor de 4000+ of de pro.

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:43
[...]

Als ik even uitga van eenn 3000/4000 mix heb je dus 3 groepen 1-F of 1-3-fase groep nodig.

- Waar heb je gevonden dat de powerhub actie ook geldt voor de 3000 serie? Volgens mij alleen voor de 4000 als ik goed heb? Anders zou ik ook graag van die mogelijkheid gebruik willen maken.

- Ik heb vorige week mijn accu's geïnstalleerd en meteen een document geschreven voor het vrijgeven van het extra vermogen. Was eigenlijk in de veronderstelling dat dit al vanaf 800 watt moest. Dit document is ook door zendure in behandeling genomen en goedgekeurd. In dit document heb ik specifiek in de onderdelenlijst opgenomen dat de aardlekbeveiliging een Type A, met karakteristiek B betreft. Dit is door Zendure geaccepteerd waardoor het vermogen nu verder verhoogd kan worden. Een aanleg schema en meetprotokol waren niet nodig. Ook geen foto's van de situatie.

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:43
jamiev90 schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:25:
[...]

Klopt het dat je zowel voor (minimaal 2x) een mix3000 als een mix4000 kan aanvragen? Ik dacht dat deze actie van Zendure namelijk alleen geldig is voor de 4000+ of de pro.
Nee, dit kan ook niet. Heb dit zojuist nog nog eens in de app gecheckt. Er zijn er nog 766 stuks beschikbaar. Maar je moet dus inderdaad de SN nummers van een SF4000 mix serie opgeven.

Zie ook de voorwaarden: Om deel te nemen moeten deelnemers twee apparaten uit de betreffende serie aanschaffen (alleen solarflow 4000 mix pro of solaflow 4000 mix ac+).
jamiev90 schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:25:
[...]

klopt, bedankt voor de waarschuwing ook aan @Kingsolo ; mijn fout. een 3000 Mix is helaas uitgesloten bij deze actie, ik dacht dat gelezen te hebben maar als ik zowel op de app als ook op de site kijkt is het alleen voor de 4000Ac+ Mix of de 4000Pro Mix, je hebt helemaal gelijk. ik zal mijn post direct ook even aanpassen. d:)b

• bigkevx2
[...]

Top reactie @Jan-tweak!

De genoemde mitsen en maren waren al in scope en is besproken met de (ervaren) elektricien. Een van de weinigen die wilde luisteren naar mijn kijk op het verhaal onderbouwt met logisch denkvermogen en research. Ik volg dit topic al een tijdje (deel van mijn onderzoek) en ben bekend met de Powerhub aanbieding maar persoonlijk heb ik hem niet nodig. Het neemt met zich mee (imo) dat de installatie complexer wordt (zie ook de hele discussie hier daarover) terwijl ik inschat dat de kans dat je er echt gebruik van gaat maken de moeite niet waard is.

‘Gewoon’ drie units , waarvan eentje altijd nog wat is uit te breiden, op drie fasen opererend als 1 batterij om mijn PV zoveel mogelijk in eigen gebruik te houden. Voor de wintermaanden na volgend jaar (lekker testen en meten) dynamisch in en verkopen. Dat is mijn doel en meer wens ik niet. Mocht er een keer een klapper komen op het net dan plug ik mijn vriezer en koelkast wel in via de normale noodstroom uitgang, ook verwarming kan ik op één van de drie units dan een hele tijd laten draaien. In zo’n situatie is dat alles wat ik nodig heb (als er al lading in zit 😊 als het gebeurd)

[ Voor 23% gewijzigd door bigkevx2 op 07-09-2026 23:13 ]

bigkevx2 schreef op maandag 7 september 2026 @ 23:12:
[...]

Top reactie @Jan-tweak!

De genoemde mitsen en maren waren al in scope en is besproken met de (ervaren) elektricien. Een van de weinigen die wilde luisteren naar mijn kijk op het verhaal onderbouwt met logisch denkvermogen en research. Ik volg dit topic al een tijdje (deel van mijn onderzoek) en ben bekend met de Powerhub aanbieding maar persoonlijk heb ik hem niet nodig. Het neemt met zich mee (imo) dat de installatie complexer wordt (zie ook de hele discussie hier daarover) terwijl ik inschat dat de kans dat je er echt gebruik van gaat maken de moeite niet waard is.

‘Gewoon’ drie units , waarvan eentje altijd nog wat is uit te breiden, op drie fasen opererend als 1 batterij om mijn PV zoveel mogelijk in eigen gebruik te houden. Voor de wintermaanden na volgend jaar (lekker testen en meten) dynamisch in en verkopen. Dat is mijn doel en meer wens ik niet. Mocht er een keer een klapper komen op het net dan plug ik mijn vriezer en koelkast wel in via de normale noodstroom uitgang, ook verwarming kan ik op één van de drie units dan een hele tijd laten draaien. In zo’n situatie is dat alles wat ik nodig heb (als er al lading in zit 😊 als het gebeurd)
top; zelf zou ik naar 3 1-fase groepen gaan, laat maar weten (mag ook via een DM) wat het geworden is. Het voordeel van 3 units is dat je met 24 kWh brutto toch behoorlijk wat capaciteit hebt. kleine tip nog; mogelijk vind je het ook handig om nog een externe kWh meter te hebben ( ook mijn zendures zijn verbonden aan hun eigen kWh meters.
Ik heb overigens de Zendure via een CEE 1-Fase stekker en WCD gekoppeld, bied de zelfde veilige verbinding als een vaste aansluiting met houd je wel mobiel, heb zelfs een verloopstekker, voor het geval dat deze ergens anders aangesloten moeten worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38Vnjv9zHbcQ9qoEctslDGngWh0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LD4Yju6gRzopKwbwmH90jC47.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHjL-AIw5RygPQ1Fmlr9bi0VSuY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NKEX4XN4W4ZxBbPdK4Wwm4eB.png?f=fotoalbum_tile

• The_Haunted
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:09
Getverdemme schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:52:
[...]

Ik heb hem net even geïnstalleerd met mijn 3000 mix en 800 plus.

Het werkt niet tegelijk of samen met gielz, dus je zult moeten kiezen welke je fijner vindt.

De 3000 mix werd wel herkend, maar de max capaciteit wordt dan beperkt tot 2400 watt. Dus voor de volledige ondersteuning wordt het wachten op een update.

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03:29
The_Haunted schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:42:
[...]

Het werkt niet tegelijk of samen met gielz, dus je zult moeten kiezen welke je fijner vindt.

De 3000 mix werd wel herkend, maar de max capaciteit wordt dan beperkt tot 2400 watt. Dus voor de volledige ondersteuning wordt het wachten op een update.
Hoe werkt deze combinatie met zendure hems

• The_Haunted
cverkooyen schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:23:
[...]

Hoe werkt deze combinatie met zendure hems
Niet, die gaan elkaar tegenwerken. Volgens mij staat dat ook ergens in de instructies

• legalr
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
The_Haunted schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:42:
[...]

Gisteren ook geïnstalleerd maar bij mij geeft mijn 3000mix wel de 3000watt aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3aGxDSG94AI8d2Bp69J6nB2jlc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s93kC2PQ7W9RJZ3T8cjjYNPA.png?f=fotoalbum_large

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03:29
The_Haunted schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:24:
[...]

Niet, die gaan elkaar tegenwerken. Volgens mij staat dat ook ergens in de instructies
Ik bedoel eigenlijk als je beide accu's door zendure laat aansturen (de standaard manier)

• The_Haunted
cverkooyen schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:20:
[...]

Ik bedoel eigenlijk als je beide accu's door zendure laat aansturen (de standaard manier)
Ah, de zendure HEMS kan wel met beide verschillende accu's omgaan.

Dus eigenlijk zijn op dit moment alleen Zendure HEMS of Omnibattery de out-of-the box oplossingen voor verschillende accu's.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Haunted op 08-09-2026 12:24 ]

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-10 10:00

V-8

Dear Zendure Support,

I would like to request a feature / report a bug regarding the PV input of the Zendure SolarFlow 4000 AC+.

When my PV installation is connected to the PV-in AC input, I want the system to be able to bypass the solar energy when the battery is not actively scheduled to charge.

At the moment, the system ALWAYS automatically stores available PV energy in the battery whenever there is PV-production.
This is not always desirable when using dynamic electricity prices.

For example:
  • During expensive hours, I want the solar energy to be exported to the grid rather than stored in the battery.
  • During cheap hours, I want the battery to charge from the grid according to my charging schedule.
  • However, if the battery has already been partially or fully charged with solar energy earlier, there is less available capacity for the planned cheap-hour charging.
In other words, I want to be able to configure the system as follows:

Battery charging OFF → PV energy is bypassed and exported to the grid.
Battery charging ON → PV energy is allowed to charge the battery.

The important point is that the PV input should not automatically override the charging schedule simply because there is available solar power.

Ideally, this would be available as a setting such as:

“PV charging follows charging schedule”
or
“Bypass PV when battery charging is disabled.”

This would make the SolarFlow 4000 AC+ much more suitable for users with dynamic electricity tariffs who want to optimize both solar export and battery charging based on electricity prices.

Could you please let me know whether this functionality is currently possible, planned, or could be added through a firmware update?
Reactie Zendure:

Dear Customer,

Thank you for your detailed feedback and for sharing your suggestions regarding the SolarFlow 4000 AC+ functionality.

We understand your feedback regarding the PV input logic and your request for a feature that allows the system to bypass solar energy when battery charging is disabled.

Your suggestion regarding better control of solar export and battery charging schedules under dynamic electricity pricing scenarios is very valuable. We have already submitted the issue you reported, along with your feature suggestions, to our development team for further investigation and evaluation.

The development team is expected to need approximately 5 working days to analyze the situation. We kindly ask for your patience during this process. We will continue to follow up on the progress and provide you with updates as soon as we receive further information.

Thank you for your understanding, patience, and continued support of Zendure products. Your feedback is very important for our future product improvements.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant

• Getverdemme
V-8 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:24:
Dear Zendure Support,

I would like to request a feature / report a bug regarding the PV input of the Zendure SolarFlow 4000 AC+.

When my PV installation is connected to the PV-in AC input, I want the system to be able to bypass the solar energy when the battery is not actively scheduled to charge.

At the moment, the system ALWAYS automatically stores available PV energy in the battery whenever there is PV-production.
This is not always desirable when using dynamic electricity prices.

For example:
  • During expensive hours, I want the solar energy to be exported to the grid rather than stored in the battery.
  • During cheap hours, I want the battery to charge from the grid according to my charging schedule.
  • However, if the battery has already been partially or fully charged with solar energy earlier, there is less available capacity for the planned cheap-hour charging.
In other words, I want to be able to configure the system as follows:

Battery charging OFF → PV energy is bypassed and exported to the grid.
Battery charging ON → PV energy is allowed to charge the battery.

The important point is that the PV input should not automatically override the charging schedule simply because there is available solar power.

Ideally, this would be available as a setting such as:

“PV charging follows charging schedule”
or
“Bypass PV when battery charging is disabled.”

This would make the SolarFlow 4000 AC+ much more suitable for users with dynamic electricity tariffs who want to optimize both solar export and battery charging based on electricity prices.

Could you please let me know whether this functionality is currently possible, planned, or could be added through a firmware update?
Reactie Zendure:

Dear Customer,

Thank you for your detailed feedback and for sharing your suggestions regarding the SolarFlow 4000 AC+ functionality.

We understand your feedback regarding the PV input logic and your request for a feature that allows the system to bypass solar energy when battery charging is disabled.

Your suggestion regarding better control of solar export and battery charging schedules under dynamic electricity pricing scenarios is very valuable. We have already submitted the issue you reported, along with your feature suggestions, to our development team for further investigation and evaluation.

The development team is expected to need approximately 5 working days to analyze the situation. We kindly ask for your patience during this process. We will continue to follow up on the progress and provide you with updates as soon as we receive further information.

Thank you for your understanding, patience, and continued support of Zendure products. Your feedback is very important for our future product improvements.

Ik snap het niet helemaal, waarom zou je PV willen uitzetten en dan goedkoop van het net willen laden? Dat is toch alleen maar interessant bij flink negatieve prijzen?

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:46
Sinds gister de 2 x mix 3000 geïnstalleerd en draaiend. De totale belasting is ingesteld op 3000W nu. Werkt top tot nu toe (zie in bedrijf geen afwijkingen), echter was er één van beide die direct begon met verwarmen na inbedrijfname. Dit terwijl ze al even buiten stonden bij 27 graden. In de (geïsoleerde) garage was het ca 22 graden. Hij heeft ca 20 minuten verwarmd en toen was de melding weg en werden de led indicatoren weer groen (knipperen tijdens verwarmen langzaam geel).
Vervolgens staat bij bedrijf de ventilator van deze unit continu aan. Ook bij zeer lage belasting en zelfs stand-by. Pas na uitzetten en afschakelen gaat de fan uit. Dit uitgevoerd als reset maar bij opnieuw inschakelen na een paar minuten gaan hij weer draaien. Ik kan de temperatuur uitlezen via Homey en dit ligt dan rond de 34-37 graden. Dit wijkt niet echt af van de andere accu.
[Edit deze door Homey uitgelezen temperaturen kloppen niet. Ik ben er achter hoe het via de Zendure app te zien is en die temperaturen zijn veel lager, 22-27 graden vandaag]

Moeten de fans bij lage belasting uit blijven en tot welke temperatuur? Is het uitschakelen en afschakelen van de AC aansluiting voldoende voor een reset?

[ Voor 9% gewijzigd door g-j-t op 09-09-2026 18:58 ]

• woeper
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:05
sinds vorige week 3x de 4000 mix AC+ in de schuur staan aangestuurd met de Gielz integratie . wat me opvalt is dat er altijd een lichte bromtoon van de apparaten afkomt ook al staan ze in standby, Herkennen andere gebruikers dit misschien?

als het de ventilatoren zijn? zouden deze niet op een gegeven moment moeten uit gaan?

• GJzon
woeper schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:14:
sinds vorige week 3x de 4000 mix AC+ in de schuur staan aangestuurd met de Gielz integratie . wat me opvalt is dat er altijd een lichte bromtoon van de apparaten afkomt ook al staan ze in standby, Herkennen andere gebruikers dit misschien?

als het de ventilatoren zijn? zouden deze niet op een gegeven moment moeten uit gaan?
Bij mij ook. Het is niet continu maar ik heb er nog niet opgelet wanneer wel of niet. Het koellichaam wordt nooit meer dan handwarm.

Dat wetende zou ik 'm liever niet binnen willen plaatsen. Zelf geen last van want 't ding staat in de blokhut/werkplaats. Geluid is niet storend.

• V-8

V-8

Getverdemme schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:44:
[...]

Ik snap het niet helemaal, waarom zou je PV willen uitzetten en dan goedkoop van het net willen laden? Dat is toch alleen maar interessant bij flink negatieve prijzen?
Ik wil PV niet uitzetten, maar ik wil voorkomen dat de batterij standaard alle PV-opwek opslaat als de batterij nog niet 100% is.

Stel:

09:00 dynamische prijs €0,30, dan wil ik de PV-opwek terugleveren en de accu NIET laden.
11:00 dynamische prijs €0,15, dan wil ik de accu laden.

Dus om 09:00 wil ik dat de batterij de bypass aanzet om PV naar de meterkast te sturen i.p.v. op te slaan.

[ Voor 6% gewijzigd door V-8 op 08-09-2026 19:08 ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Zendure 8 kWh | Home Assistant

• onlinaius
V-8 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:08:
[...]

Ik wil PV niet uitzetten, maar ik wil voorkomen dat de batterij standaard alle PV-opwek opslaat als de batterij nog niet 100% is.

Stel:

09:00 dynamische prijs €0,30, dan wil ik de PV-opwek terugleveren en de accu NIET laden.

Dus om 09:00 wil ik dat de batterij de bypass aanzet om PV naar de meterkast te sturen i.p.v. op te slaan.
Als Zendure het niet doet zou je het ook kunnen doen met Omnibattery en Home Assistant. Ik had een vrij vergelijkbare setup draaien (tot de 3e set Marstek Venus A gisteren de geest gaf).

Stuur me even een DM mocht je mijn automation daarvoor willen, niet perse al te speciaal: de uren zijn hard gecode, en zijn niet op basis van de prijzen, maar voor de tijd van het jaar werkt(e) het goed.

• GJzon
GJzon schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:18:
Heb vandaag op Ebay de beruchte connector M25-VL-3P gekocht. Verkoper heeft internationale verzending geactiveerd op verzoek en toen kon ik 'm kopen. Nu maar afwachten tot ie naar ik hoop binnenkomt.
https://www.ebay.nl/itm/318823588192

P.S. heb net de tracking info gekregen. Komt aan op 14 september. Het duurt dus ca. 10 dagen.
Vandaag de connector binnengekregen. Lekker snel dus. 3 m. 2,5 mm2 neopreen kabel gemonteerd en aangesloten in de groepenkast. Weer een zorg minder.

• V-8

V-8

onlinaius schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:35:
[...]

Als Zendure het niet doet zou je het ook kunnen doen met Omnibattery en Home Assistant. Ik had een vrij vergelijkbare setup draaien (tot de 3e set Marstek Venus A gisteren de geest gaf).

Stuur me even een DM mocht je mijn automation daarvoor willen, niet perse al te speciaal: de uren zijn hard gecode, en zijn niet op basis van de prijzen, maar voor de tijd van het jaar werkt(e) het goed.
Ik heb de Zendure in HA (Gielz integratie)

Maar volgens mij zijn er helemaal geen mogelijkheden om de PV-bypass handmatig aan te zetten.

Ook al zet je de accu in Standby, slaat hij nog de zonnestroom op vanuit de PV input.

• g-j-t
GJzon schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:02:
[...]

Vandaag de connector binnengekregen. Lekker snel dus. 3 m. 2,5 mm2 neopreen kabel gemonteerd en aangesloten in de groepenkast. Weer een zorg minder.
Is de connector kwalitatief hetzelfde als het origineel?

• IJsbeer
  • Niet online
g-j-t schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:30:
[...]

Bedankt. En weer een zorg erbij :P

• onlinaius
V-8 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 21:37:
[...]

Ik heb de Zendure in HA (Gielz integratie)

Maar volgens mij zijn er helemaal geen mogelijkheden om de PV-bypass handmatig aan te zetten.

Ook al zet je de accu in Standby, slaat hij nog de zonnestroom op vanuit de PV input.
Klopt, maar daar kun je automations op maken (even aangenomen dat je met Gielzzz vergelijkbare opties hebt als met Omnibattery):

Basaal gezien heb ik 3 opties (tussen 07:00 en 12:30):

- Als de voorspelde zonnestroom onder de X kWh zit voor de rest van de dag gaat de accu gewoon op self-consumption (NOM) waarbij dus overtollige zonnestroom direct wordt opgeslagen.
- Als de voorspelde zonnestroom boven de X kWh maar onder de Y kWh zit voor de rest van de dag zet ik de optie tot laden vanaf het net uit. Hierdoor wordt de accu alleen geladen met de aangesloten zonnepanelen, maar niet met de zonnepanelen vanaf het hoofddak.
- Als de voorspelde zonnestroom boven de Y kWh zit voor de rest van de dag wordt er een andere automation geactiveerd. Deze zet het ontladen iedere 5 seconden op de huidige opbrengst van de aangesloten zonnepanelen - 100 watt (bewust -100, zodat er niet constant geschakeld wordt tussen laden en ontladen, voor nog iets meer teruglevering zou het ook + 100 kunnen zijn, dan gaat de batterij heel langzaam leeg).

En dan zitten er nog een aantal failsafe condities op die kijken naar tijden, en SoC om te voorkomen dat de batterij niet vol komt over de dag, een geforceerd ontladen tussen 20:00 en 21:30 (tot een minimale SoC) etc.

Overigens zou het kunnen dat al deze functies in Omnibattery gaat komen. Daar zijn momenteel gesprekken over met de developer van Omnibattery op Github, en hij gaf aan dit op te willen pakken. Als dat er allemaal komt gaat Omnibattery hetzelfde doen als de voorheen beschreven automations (laden, laden pauzeren, PV doorvoer, en ontladen op de juiste moment), maar dan efficienter (want gebaseerd op real time marktprijzen, ipv hardcoded qua tijd).

[ Voor 15% gewijzigd door onlinaius op 09-09-2026 10:48 ]

• Getverdemme
V-8 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:08:
[...]

Stel:

Ja ok, maar dan neem ik aan dat dat alleen is als je op die dag overcapaciteit hebt want anders raakt je accu niet vol?

Ik ben met Claude een heel eind om mijn eigen HA automatisering te hebben draaien.
Bepaald eerst de benodigde capaciteit tot 12:00 volgende dag, hier rekent die met de gemiddelden per maand van de afgelopen 2 jaar uitgemeten uit de homewizard p1 meter.
Neemt dan ook mee of de auto opgeladen moet worden of niet, dit gaat op basis van de agenda (extra benodigd capaciteit). Gaat om een PHEV dus daar gaat maar 11kWh in.

Via Solcast wordt berekend of er genoeg PV verwacht wordt om die capaciteit te halen, wordt deze niet bereikt, dan laden de accu's bij op het goedkoopste uur. Mocht het rechtstreeks laden van de auto op het net goedkoper zijn door omzetverliezen en de spread onder een bepaald bedrag komt dan wordt de laadpaal uit de P1 meter genegeerd zodat de accu's de auto niet voeden.

Heb ik overcapaciteit verwachte PV dan verkoopt de accu op de duurste momenten zich (deels) leeg of gaat het tapwater boilervat temperatuur omhoog. Dan is wat jij aangeeft ook wel een goed idee, niet laden en rechtstreeks het net op, op dure momenten. Alleen meestal heb je vaak geen hoge prijzen op het moment dat er PV wordt opgewekt.

Het vergt nog wat finetunen maar op zo een dag als gister werkte het in ieder geval zoals bedoeld.

• V-8

V-8

onlinaius schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:39:
[...]

Klopt, maar daar kun je automations op maken (even aangenomen dat je met Gielzzz vergelijkbare opties hebt als met Omnibattery):

Basaal gezien heb ik 3 opties (tussen 07:00 en 12:30):

- Als de voorspelde zonnestroom onder de X kWh zit voor de rest van de dag gaat de accu gewoon op self-consumption (NOM) waarbij dus overtollige zonnestroom direct wordt opgeslagen.
- Als de voorspelde zonnestroom boven de X kWh maar onder de Y kWh zit voor de rest van de dag zet ik de optie tot laden vanaf het net uit. Hierdoor wordt de accu alleen geladen met de aangesloten zonnepanelen, maar niet met de zonnepanelen vanaf het hoofddak.
- Als de voorspelde zonnestroom boven de Y kWh zit voor de rest van de dag wordt er een andere automation geactiveerd. Deze zet het ontladen iedere 5 seconden op de huidige opbrengst van de aangesloten zonnepanelen - 100 watt (bewust -100, zodat er neit constant geschakeld wordt tussen laden en ontladen, voor nog iets meer teruglevering zou het ook + 100 kunnen zijn, dan gaat de batterij heel langzaam leeg).

En dan zitten er nog een aantal failsafe condities op die kijken naar tijden, en SoC om te voorkomen dat de batterij niet vol komt over de dag, een geforceerd ontladen tussen 20:00 en 21:30 (tot een minimale SoC) etc.

Overigens zou het kunnen dat al deze functies in Omnibattery gaat komen. Daar zijn momenteel gesprekken over met de developer van Omnibattery op Github, en hij gaf aan dit op te willen pakken. Als dat er allemaal komt gaat Omnibattery hetzelfde doen als de voorheen beschreven automations (laden, laden pauzeren, PV doorvoer, en ontladen op de juiste moment), maar dan efficienter (want gebaseerd op real time marktprijzen, ipv hardcoded qua tijd).
Nice, ik ben idd wel geïnteresseerd in die automation om ontlaadvermogen in te stellen op actuele opbrengst PV!

• onlinaius
V-8 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:24:
[...]

Nice, ik ben idd wel geïnteresseerd in die automation om ontlaadvermogen in te stellen op actuele opbrengst PV!
Zie je DM

• rocket23
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-10 15:12
Sinds gisteren hier ook een 4000 ac+ geïnstalleerd, voorlopig nog op 800w in de stekker. Installatie supersimpel, firmware update en kalibratie geen issues.

Maakt wel meer geluid dan verwacht, zelfs in standby. Is geen probleem want staat in de garage maar is daar iets aan te regelen?

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:12
rocket23 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:47:
Sinds gisteren hier ook een 4000 ac+ geïnstalleerd, voorlopig nog op 800w in de stekker. Installatie supersimpel, firmware update en kalibratie geen issues.

Maakt wel meer geluid dan verwacht, zelfs in standby. Is geen probleem want staat in de garage maar is daar iets aan te regelen?
Niet in de Zendure app. In de HA integratie kun je de ventilatorsnelheid aanpassen. Deze staat standaard op automatisch. En dat lijkt me de enige juiste dat de omvormer dit zelf regelt.

Vooral met vol vermogen opladen en ontladen dan hoor je de interne ventilator zeker en dan zijn de koelribben ook al warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpVxJ27j7KcOzkrFk6fQgMYYkcQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V28oSabMPqCGOq8pgIJ2gzc7.png?f=user_large

Vraag me wel nog steeds af of de ventilator geen luchtcirculatie vanaf buiten verbruikt. Nu verplaatst deze de interne lucht alleen maar.

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 4000 Mix AC+ (24kWh) | HA

• GJzon
g-j-t schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 22:30:
[...]

Ja, lijkt exact hetzelfde. Volgens mij is maar 1 fabrikant van die connectors. Alleen bij Zendure staat er Zendure op.
Dongguan Liushi Electronics Co., Ltd.

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:52
Ik heb onlangs de 4000 mix ac+ besteld, heeft zo'n ding load balancing of moet je daar een metertje voor aanschaffen?

• bigkevx2
Klopt mijn waarneming in de gielz home assistant integratie dat je daar het vermogen ‘vrij’ in kunt stellen? Dus zonder vrijschakeling van de hogere vermogens door Zendure?

Ik weet dat ik in HEMS tot 3kw kan gaan en dan papieren moet tonen, voor de grap vandaag alles even op 3,3kw gezet en dat ging probleemloos.

Het valt me sowieso op dat gielz echt veel beter en veiliger presteert dan de Zendure app met meer dan 1 batterij. In de Zendure app met een vermogen van 3kw op 3 batterijen ging dit vermogen ‘gewoon’ door terwijl 1, of erger nog, 2 batterijen al vol waren. Dus 3kw op 1 batterij. Gielz ziet echt dat dit niet de bedoeling is en regelt zelf terug. Ook het volgen van de actuele stromen gaat velen malen beter, echt heel blij met deze HA integratie!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Robke15 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:32:
Ik heb onlangs de 4000 mix ac+ besteld, heeft zo'n ding load balancing of moet je daar een metertje voor aanschaffen?
Load balancing is denk ik niet de juiste term? Als je nul op de meter wil draaien moet je een matchende P1 meter hebben, zoals bijv. de Zendure P1 meter.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online
bigkevx2 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:09:
Klopt mijn waarneming in de gielz home assistant integratie dat je daar het vermogen ‘vrij’ in kunt stellen? Dus zonder vrijschakeling van de hogere vermogens door Zendure?

Ik weet dat ik in HEMS tot 3kw kan gaan en dan papieren moet tonen, voor de grap vandaag alles even op 3,3kw gezet en dat ging probleemloos.

Het valt me sowieso op dat gielz echt veel beter en veiliger presteert dan de Zendure app met meer dan 1 batterij. In de Zendure app met een vermogen van 3kw op 3 batterijen ging dit vermogen ‘gewoon’ door terwijl 1, of erger nog, 2 batterijen al vol waren. Dus 3kw op 1 batterij. Gielz ziet echt dat dit niet de bedoeling is en regelt zelf terug. Ook het volgen van de actuele stromen gaat velen malen beter, echt heel blij met deze HA integratie!
Klopt, via lokale aansturing kan je de limieten in de Zendure App omzeilen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-10 13:31
Ik begrijp dat alsmik bij zonnepaneel in de app informatie wil hebben ik een losse ct meter van zendure moet aanschaffen en om de fase van de omvormer moet hangen. Maar heeft het ook nog meer waarde behalve data in de app en een grafiekje?

Ik heb nu enkel hun p1 meter namelijk.

• GJzon
zoeperman schreef op donderdag 10 september 2026 @ 06:24:
Ik begrijp dat alsmik bij zonnepaneel in de app informatie wil hebben ik een losse ct meter van zendure moet aanschaffen en om de fase van de omvormer moet hangen. Maar heeft het ook nog meer waarde behalve data in de app en een grafiekje?

Ik heb nu enkel hun p1 meter namelijk.
Dure oplossing. Je moet er 3 extra ct spoelen (dacht 50A) speciaal voor de productie van de zonnepanelen los bij kopen. Zo die al verkrijgbaar zijn.
En het enige voordeel is dat je direct de productie ziet op je scherm.

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-10 13:54
Iemand ervaring met de combinatie met een laadpaal?

Ik heb een Zappy laadpaal die met CT klemmen meet wat de teruglevering is. Op basis daarvan kan hij puur zonnestroom laden. Nu kan er soms even een wolkje voor de panelen schieten of is het jammer om in de winter terug te leveren aan het net als de opwek net de laag is. Ik heb hem daarom ingesteld om minimaal 80% zonnestroom te gebruiken.

Wat ik nu soms merk, is dat de Zendure via de P1 meter merkt dat er wat van het net gehaald wordt en gaat bijleveren. Op zich geen probleem, maar als de zon vervolgens wat harder gaat schijnen denkt de Zappy dat er meer zonnestroom is en gaat harder laden. Gevolg is dat de Zendure nog meer gaat terugleveren. Kan dus voorkomen dat ik de auto laad met een groot deel accu capaciteit.

Hoe zouden jullie dit automatiseren? Is dat mogelijk met bijvoorbeeld HA? Eigenlijk zou de Zendure niet moeten ontladen als de Zappy aan het laden is...

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• bigkevx2
Gemeni schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:58:
Iemand ervaring met de combinatie met een laadpaal?

Ik heb een Zappy laadpaal die met CT klemmen meet wat de teruglevering is. Op basis daarvan kan hij puur zonnestroom laden. Nu kan er soms even een wolkje voor de panelen schieten of is het jammer om in de winter terug te leveren aan het net als de opwek net de laag is. Ik heb hem daarom ingesteld om minimaal 80% zonnestroom te gebruiken.

Wat ik nu soms merk, is dat de Zendure via de P1 meter merkt dat er wat van het net gehaald wordt en gaat bijleveren. Op zich geen probleem, maar als de zon vervolgens wat harder gaat schijnen denkt de Zappy dat er meer zonnestroom is en gaat harder laden. Gevolg is dat de Zendure nog meer gaat terugleveren. Kan dus voorkomen dat ik de auto laad met een groot deel accu capaciteit.

Hoe zouden jullie dit automatiseren? Is dat mogelijk met bijvoorbeeld HA? Eigenlijk zou de Zendure niet moeten ontladen als de Zappy aan het laden is...
Daar kun je in HA redelijk eenvoudig een automation voor schrijven/in elkaar klikken.

Als Zappy laadt, zet Zendure op Smart Charge (ipv Smart Matching). En dan natuurlijk de Logica niet vergeten voor de stap terug.

• Getverdemme
bigkevx2 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:09:
[...]

Daar kun je in HA redelijk eenvoudig een automation voor schrijven/in elkaar klikken.

Als Zappy laadt, zet Zendure op Smart Charge (ipv Smart Matching). En dan natuurlijk de Logica niet vergeten voor de stap terug.
Zoals bigkevx2 al aangeeft, of een p1 meter aanmaken waar het verbruik van de Zapply wordt genegeerd. Heb een combinatie voor mijn Peblar ingesteld, omdat het soms goedkoper is rechtstreeks van het net (er wordt uitgerekend wat de beste keuze is, accu of rechtstreeks van het net).

• Lazerus
  • Laatst online: 05-10 14:57
*knip, vekeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door Lazerus op 10-09-2026 12:17 ]

• bigkevx2
Lazerus schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:13:
Beste Tweakers, vandaag heb ik 3x solarflow 2400 ac+ geinstalleerd. Ik heb een 3-fase aansluiting en heb iedere unit op een eigen fase gezet op een groep met weinig gebruik, met het idee om binnen de 800w modus te blijven. Lijkt me op dit moment voor mijn use case genoeg.

Mijn aanname was dat het in het HEMS mogelijk zou zijn om per unit 800w te laden / ontladen. Nu blijkt dat er geen opties zijn voor 1-/3-fase configuratie en het systeem standaard maar 800/3 = 267w per unit toestaat.

Door de limiet te verhogen naar 2400 krijg ik in theorie 3x800 echter garandeert het systeem niet een belasting tot 800 (als 1 unit vol is krijgen unit 2/3 1500 per unit?). Ook verlaat ik dan de 'veilige' modus.

Hoe los ik dit het beste op?
Ik constateerde gisteren hetzelfde. Ik hoop dat je al in de wereld van Home Assistant zit want dan is de Gielz integratie je oplossing. Die snapt dit namelijk wel en is echt een verademing voor de hele aansturing.

• Lazerus
  • Laatst online: 05-10 14:57
bigkevx2 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:19:
[...]

Ik constateerde gisteren hetzelfde. Ik hoop dat je al in de wereld van Home Assistant zit want dan is de Gielz integratie je oplossing. Die snapt dit namelijk wel en is echt een verademing voor de hele aansturing.
Interessant, dat ga ik eens bekijken. Ik ben inderdaad bekend met Home Assistent. Thanks!

• bigkevx2
Lazerus schreef op donderdag 10 september 2026 @ 12:26:
[...]

Interessant, dat ga ik eens bekijken. Ik ben inderdaad bekend met Home Assistent. Thanks!
link naar de repo: https://github.com/Gielz1986/Zendure-HA-zenSDK/blob/main/README.md

link naar de Node Red (voor meer dan 1 batterij integratie): https://github.com/gast777/Zendure-zenSDK-proxy/blob/main/README.md

Volg gewoon de instructies van link 1 en ga verder met link 2. Advies, laat ChatGPT er even lekker helemaal buiten, die probeert je echt wel te helpen maar de instructies in de twee linkjes zijn echt simpel te volgen.

• Dehler
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-09 06:32
Zie zojuist een Solarflow 3680 mix AC+ en een Solarflow 3680 Mix Pro in de Zendure app staan, maar kan hier online nog niks over vinden. @Taro - jou misschien al iets bekend hierover? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZN5d5VZBV8_nSREaw6YxWtvxg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4Ko1BcveI4YxpFsUDwO8oyK.jpg?f=fotoalbum_large

• onlinaius
Dehler schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:43:
Zie zojuist een Solarflow 3680 mix AC+ en een Solarflow 3680 Mix Pro in de Zendure app staan, maar kan hier online nog niks over vinden. @Taro - jou misschien al iets bekend hierover? [Afbeelding]
Interessant, want dat komt 'heel toevallig' neer op 16A, dus het maximale vermogen wat de meeste groepen in NL (en mogelijk ook nog andere landen?) mogen hebben. Slimme keuze, dat maakt installatie een stuk makkelijker, terwijl die 320 watt verlies ten opzichte van de 4000's prima te overzien is.

• Deurenkletser
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-09 13:06
Zijn er mensen die ervaring hebben met het combineren van een plug in batterij (ik heb momenteel de Zendure Solarflow 2400+ met extra batterij, dus 5,28 kWh). Omdat we binnenkort een elektrische auto krijgen en de bestaande zonnepaneleninstallatie (3975wp) ontoereikend is voor ons verbruik willen we panelen bijleggen. De oude omvormer zal vervangen worden door een nieuwe hybride 3 fase omvormer. Initieel wou ik hier geen batterij aan koppelen maar ik ontving een interessante offerte voor een batterij van 10,4 kWh van Fox. Omdat we een vergoeding krijgen van de werkgever voor het thuisladen is het misschien wel interessant om deze batterij te laten plaatsen. Echter vraag ik mij af beide systemen elkaar niet gaan tegenwerken? De Fox batterij en omvormer zou werken via CT klemmen, de Zendure werkt op de P1 meter. Hebben mensen hier ervaring mee? Is dat mogelijk? Ik zou niet willen dat de ene batterij gaat onladen om de andere op te laden natuurlijk. Bedankt!

• onlinaius
Deurenkletser schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:04:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het combineren van een plug in batterij (ik heb momenteel de Zendure Solarflow 2400+ met extra batterij, dus 5,28 kWh). Omdat we binnenkort een elektrische auto krijgen en de bestaande zonnepaneleninstallatie (3975wp) ontoereikend is voor ons verbruik willen we panelen bijleggen. De oude omvormer zal vervangen worden door een nieuwe hybride 3 fase omvormer. Initieel wou ik hier geen batterij aan koppelen maar ik ontving een interessante offerte voor een batterij van 10,4 kWh van Fox. Omdat we een vergoeding krijgen van de werkgever voor het thuisladen is het misschien wel interessant om deze batterij te laten plaatsen. Echter vraag ik mij af beide systemen elkaar niet gaan tegenwerken? De Fox batterij en omvormer zou werken via CT klemmen, de Zendure werkt op de P1 meter. Hebben mensen hier ervaring mee? Is dat mogelijk? Ik zou niet willen dat de ene batterij gaat onladen om de andere op te laden natuurlijk. Bedankt!
Via de eigen apps van de batterijen in kwestie gaat dat niet lukken.

Via Home Assistant zijn er wel mogelijkheden, hoewel dat er ook vanaf hangt wat er beschikbaar is voor Fox. Je zou 'in het ergste geval' alleen de Zendure kunnen aansturen via HA, maar dan is deze wel altijd reactief op de Fox.

• Dehler
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-09 06:32
Zie zojuist een Solarflow 3680 mix AC+ en een Solarflow 3680 Mix Pro in de Zendure app staan, maar kan hier online nog niks over vinden. @Taro - jou misschien al iets bekend hierover? [Afbeelding]
Met wat beter zoeken heb ik inmiddels wat meer informatie gevonden. Het lijkt om een UK specifieke versie te gaan van de Mix 4000:

https://zendure.co.uk/products/solarflow-3680-mix-ac

https://zendure.co.uk/blogs/news/g98-vs-g99

Afgezien van de stekker, ben ik nog wel benieuwd waarom ze wel een specifieke versie maken/vermarkten voor de UK markt en niet voor de NL markt. Bij beiden is die 16 Amp een reële beperking (als je geen rekening houdt met de 80% belasting en de opties om de auto te kiezen/vervangen).

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:39
Vraagje: ik heb vandaag mijn Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ ontvangen. De meegeleverde voedingskabel met stekker is volgens mij slechts 1,5 mm². Dat lijkt mij wat aan de krappe kant als de Zendure in de toekomst langdurig rond de 3000/3500W gaat leveren/onttrekken.

De huidige aansluiting vanuit de meterkast is als volgt:
  • ABB 2CSR255163R1205 DS301C aardlekautomaat
  • B20, 1P+N, 30 mA
  • Ongeveer 5 meter kabel van 4 mm²
  • De 4 mm²-kabel komt uiteindelijk uit de muur bij de plaats waar de Zendure komt te staan.
Mijn vraag is daarom: welke aansluiting zouden jullie adviseren vanaf de 4 mm²-kabel uit de muur naar de Zendure?

Ik zat zelf te denken aan een vaste wandcontactdoos/aansluiting die geschikt is voor de hogere belasting, en vervolgens eventueel een kortere kabel met passende stekker richting de Zendure.

Iemand ervaring met een merk ?

• V-8

V-8

bjornricardo33 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:47:
Vraagje: ik heb vandaag mijn Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ ontvangen. De meegeleverde voedingskabel met stekker is volgens mij slechts 1,5 mm². Dat lijkt mij wat aan de krappe kant als de Zendure in de toekomst langdurig rond de 3000/3500W gaat leveren/onttrekken.

De huidige aansluiting vanuit de meterkast is als volgt:
  • ABB 2CSR255163R1205 DS301C aardlekautomaat
  • B20, 1P+N, 30 mA
  • Ongeveer 5 meter kabel van 4 mm²
  • De 4 mm²-kabel komt uiteindelijk uit de muur bij de plaats waar de Zendure komt te staan.
Mijn vraag is daarom: welke aansluiting zouden jullie adviseren vanaf de 4 mm²-kabel uit de muur naar de Zendure?

Ik zat zelf te denken aan een vaste wandcontactdoos/aansluiting die geschikt is voor de hogere belasting, en vervolgens eventueel een kortere kabel met passende stekker richting de Zendure.

Iemand ervaring met een merk ?
Ik zou een lasdoos plaatsen, zodat je de kabel met (Wago) lasklemmem kan aansluiten.

4- of 6mm2 soepele neopreen kabel gebruiken voor aansluiten op de meegeleverde stekker.

• GJzon
V-8 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:16:
[...]

Ik zou een lasdoos plaatsen, zodat je de kabel met (Wago) lasklemmem kan aansluiten.

4- of 6mm2 soepele neopreen kabel gebruiken voor aansluiten op de meegeleverde stekker.
Zie mijn post: connector
Ik heb een nieuwe kabel gemaakt met 2,5 mm2. Voor m'n Mix 3000 met vaste aansluiting in de groepenkast. De neopreen 3x2,5 mm2 is wel het max wat de connector aan kan qua diameter.
Misschien een optie..

• Taro
  • Niet online
Toen ik in februari in de nieuwe thuisaccu fabriek van Zendure in Shenzhen was hingen daar posters aan de muur van nieuwe producten, waaronder de Zendure 3680 Ultra AC+ en dat is die variant. Later is dat de Mix ipv Ultra serie geworden, maar mijn pre-productie 4000 Mix AC+ heeft bijv. ook nog 4000 Ultra AC+ op de voorkant staan :)

Dus ja, die was mij bekend, wist alleen niet dat ze hem nog gingen uitbrengen aangezien dat tussen de 3000 en 4000 in alleen maar ruis is. Maar voor andere markten zoals de UK mag je sinds kort ook terugleveren op een stopcontact en is dit wel een mooi model om direct het volledige vermogen te gebruiken. Al vind ik dat je alles boven de 3000 Watt gewoon vast moet aansluiten, maar dat is een andere discussie :)

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:28
Hoi mensen, ivm drukte ben ik even niet zo actief op tweakers. Maar vanwege de connectorperikelen met de solarflow 2400AC heb ik een solarflow 3000 mix aangeschaft. Het is mij nu al enkele keren opgevallen dat de accu "ineens" leeg is. Van 70% naar 15% in zeer korte tijd terwijl er geen energie wordt verbruikt in onze woning. Zie bijgevoegde afbeelding. Is dit voor jullie herkenbaar? Ik heb wat termen in de zoekfunctie gegooid maar vergelijkbare kwesties ben ik niet tegengekomen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae8TI1rrSsWEnvfvHGoKWcQ_Ikg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzzshlTZWjz7E9fVx6muJToT.jpg?f=fotoalbum_large

• Robke15
Ik plaats de 4000 achter een 16A groep ivm mijn 3x C25 hoofdaansluiting. Ik wil hiermee 3000watt gaan laden, enige voordeel is nu dus dat ik er 7kWh bij kan plaatsen.

4kW laden durf ik niet zo goed aan op 1 fase, of klink ik nou als een watje?

Ik werk in de garage regelmatig met wat zwaardere machines, lassen, zagen enz maar dat is wel gewoon 230v.(tot nu toe)

Ik heb 7400wp aan panelen, warmtepomp met back up heater die 3 of 6kW verbruikt. In de toekomst komt er een EV, en mogelijk een plungepool met dus een pomp.

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-10 13:54
G-addict schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:54:
Hoi mensen, ivm drukte ben ik even niet zo actief op tweakers. Maar vanwege de connectorperikelen met de solarflow 2400AC heb ik een solarflow 3000 mix aangeschaft. Het is mij nu al enkele keren opgevallen dat de accu "ineens" leeg is. Van 70% naar 15% in zeer korte tijd terwijl er geen energie wordt verbruikt in onze woning. Zie bijgevoegde afbeelding. Is dit voor jullie herkenbaar? Ik heb wat termen in de zoekfunctie gegooid maar vergelijkbare kwesties ben ik niet tegengekomen. [Afbeelding]
Lijkt de werking niet te beïnvloeden, maar inderdaad soms gekke metingen lijkt het:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CG1BFlaKIPVMrGTC33HMv0cpjKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfzIQvrlcL9JAF3hTVfwzF9J.jpg?f=fotoalbum_large

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:28
Gemeni schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:26:
[...]

Lijkt de werking niet te beïnvloeden, maar inderdaad soms gekke metingen lijkt het:

[Afbeelding]
Bij mij wel. Van 70% naar minimale ondergrens betekent dat de accu stopt met stroom leveren.

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:15

fv

-------------------> hiero

Ik heb het ook een keer gehad (3000 Mix). Ik vermoed een bug in de firmware van de batterij (bv een interne software leesfout of zoiets).

[ Voor 4% gewijzigd door fv op 11-09-2026 17:39 ]

Elektronica/videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:24
Is er al iets bekend wanneer de uitbreidingsbatterijen uitkomen? Op de website van Zendure staat al een tijdje dat ze binnenkort worden aangekondigd.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023 - Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+

• Taro
  • Niet online
hansvk schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 18:04:
Is er al iets bekend wanneer de uitbreidingsbatterijen uitkomen? Op de website van Zendure staat al een tijdje dat ze binnenkort worden aangekondigd.
Heb dat op de InterSolar beurs in München met de CEO en CMO van Zendure besproken en die gaven aan dat ze er mee bezig zijn, maar een concrete datum heb ik nog niet gehoord.

Wat ik overigens ook begreep, maar niet 100% zeker weet, is dat het geen 3000/4000 Mix look-a-like op wieltjes wordt, maar mogelijk meer een Anker SOLIX Max AC achtige unit.

Voor iedereen die die niet kent, hier rechts: Omvormer en uitbreidingsaccu op elkaar gestapeld van ieder 7 kWh. Dus een uitbreidingsunit van Zendure van 8 kWh zal vermoedelijk iets groter dan 1 zo'n unit zijn door +1 kWh extra:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytG5S7SE2vyap_vurmWLzBJPdW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppCYxUXRQuG43bgzvw9Doo6U.jpg?f=fotoalbum_large

Maar laten we het even afwachten, mijn doel is op iedere Mix, op de 3000 na uiteraard, een 7 kWh uitbreiding aan te sluiten. Al prefereer ik de verticale opstelling voor maar 1 extra unit, waar natuurlijk bij meerdere extra units een stapelbare optie minder vloeroppervlak zal kosten.

Als ze er aan komen hoor ik het doorgaans direct en zal ik het uiteraard ook laten weten.

• bigkevx2
fv schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:39:
Ik heb het ook een keer gehad (3000 Mix). Ik vermoed een bug in de firmware van de batterij (bv een interne software leesfout of zoiets).
Nope, geen firmware. Ik heb het in de Zendure app ook gezien. Ik draai nu twee weken Gielz via HA en niet meer gezien.

Sterk vermoeden dus dat het een cloud issue is.

• Mai Pensato
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-10 07:52
Na veel uitzoekwerk en onder andere dit topic helemaal doorgelezen te hebben sta ik nu op het punt om 3 stuks Solarflow 3000 te gaan kopen.

Huidige situatie:
  • Zonnepanelen 32 st x 400 = 12.800 WP in bijgebouw
  • SolarEdge 3 fase omvormer SE12.5K in bijgebouw
  • 3 grote 3fase verbruikers ook in bijgebouw: zwembadwarmtepomp (aparte groep) en ontijzering+beregeningspomp (aparte groep)
  • in huis geen echte grootverbruikers, allemaal 230v (wasmachine, wasdroger, vaatwasser, magnetron, auto plugin hybride met 13 kwh batterij)
  • Mijn jaarlijkse stroomverbruik is hoog ongeveer 13.000 kWh en de zonnepanelen leveren ongeveer 11.000 kWh. Door de grootverbruikers al zoveel mogelijk overdag te laten draaien gebruik ik nu al ongeveer 50% van de zonnestroom zelf.
  • Dit werkt op zich allemaal goed alleen schakelt met enige regelmaat de omvormer uit op hele zonnige dagen. Dit komt doordat de spanning in de wijk dan al hoog is (bevestigd door Enexis) plus de kabel van woning naar bijgebouw is eigenlijk te klein (5x 2.5 m2). Ik kan het uitschakelen grotendeels voorkomen als 1 van de 3fase verbruikers in het bijgebouw draait
  • Ik werk al met Home Assistant en heb een Homewizard P1 meter en sinds kort gebruik ik deTCP modbus integratie voor de SolarEdge
  • Mijn slimme meter is helaas nog een ouder type DSMR4.
  • Sinds kort een eenmanszaak met opgave van BTW, plan is om vanaf 1 januari 2027 in KOR te gaan
  • Nu nog een variabel stroomcontract.
Ik wil dus 3 stuks Solarflow 3000 gaan aanschaffen, en elke aansluiten op 1 fase op een eigen nieuwe groep. Twee komen in het huis te staan en 1 in het bijgebouw. Waarom 1 in het bijgebouw: om het uitschakelen van de omvormer nog verder (of wellicht helemaal) te voorkomen: die batterij laden als de spanning op 1 van de fases richting 253V gaat.

Automatisering wil ik helemaal in HA gaan doen en lokaal. Met integraties als Gielz, Predbat. daar moet ik me nog wat verder in verdiepen. Ik kan dan ook mijn Homewizard P1 blijven gebruiken.

Ook ga ik dan over op een dynamisch stroomcontract, waarschijnlijk Tibber. Ik heb bij mijn eenmanszaak al de BSI code voor handel in electriciteit laten toevoegen. Ik kan dan nu (dit jaar) de BTW terugkrijgen op de batterijen incl installatie. Vanaf 1 jan 2027 dus KOR regeling

Wat betreft de noodstroom voorziening; voor mij is het voldoende, als essentiele zaken zoals modem/router/switches,pc, HA mini pc, ketel, koelkast en vrieskist blijven draaien. En ook kan ik er dan makkelijk een paar lampen met stekker op aansluiten. Uiteraard moet internet en mij HA ten alle tijden blijven draaien.

Solarflow 4000 zie ik vanaf vanwege de extra eisen mbt 4000 Watt laden/ontladen. Mijn zonnepanelen kan ik er toch niet op aansluiten. En Powerhub heeft in mijn situatie geen/nauwelijks voordelen.

Met mijn electricien alles doorgesproken en kan het binnenkort aansluiten.

Vragen die ik nog heb
  1. Type aardlekschakelaar A of B ? Hier vroeg mijn electricien dus ook naar. Hier al heel veel ter sprake gekomen. Op een gegeven moment las ik hier een verklaring van Zendure zelf met onderbouwing dat een type B niet nodig is. Dus dat heb ik ook doorgegeven aan de electricien. Maar daarna lees ik dat dit toch nog onduidelijk is en dat Zendure het door een ander bedrijf nog laat checken voor de zekerheid. Is die duidelijkheid er inmiddels ?? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het toch een type B moet zijn...
  2. Heeft een nieuwer type slimme meter echt toegevoegde waarde in mijn situatie dus met een dynamisch stroomcontract wschl op kwartierbasis ? Ik vind het ook wel fijn dat ik dan ook de spanning per fase in de meterkast kan zien.
  3. Zijn er verder nog aandachtspunten/verbeterpunten van de specialisten hier ?

• Ben(V)
Bij twijfel neem een type B aardlekschakelaar.

Een DSMR 4 mete geeft elke 10 seconden nieuwe data een DSMR 5 elke seconde.
Bij wisselend verbruik/levering werkt een DSMR 4 meter echt niet lekker.
Koop een shelly met stroomspoelen die geeft realtime data voor een beter resultaat.

Het maakt nauwelijks uit of je een batterij in het bijgebouw plaats.
Alleen als dat beetje spanningverlies door de kabel doorslaggevend is kan de PV omvormer iets langer blijven draaien, maar als de netspanning te hoog is dan zal de PV omvormer (en ook de batterij omvormer) altijd meteen afslaan.

En een enkele batterij bij een driefasen PV omvormer zetten is helemaal niet handig, die kun je maar op een fase aansluiten en dan slaat de PV omvormer alsnog af doordat de andere twee fasen van die omvormer niets ter plekke aan de batterij kwijt kunnen en dus een te hoge spnning krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 13-09-2026 15:06 ]

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:47
Mai Pensato schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:12:
Na veel uitzoekwerk en onder andere dit topic helemaal doorgelezen te hebben sta ik nu op het punt om 3 stuks Solarflow 3000 te gaan kopen.

Huidige situatie:
  • Zonnepanelen 32 st x 400 = 12.800 WP in bijgebouw
  • SolarEdge 3 fase omvormer SE12.5K in bijgebouw
  • 3 grote 3fase verbruikers ook in bijgebouw: zwembadwarmtepomp (aparte groep) en ontijzering+beregeningspomp (aparte groep)
  • in huis geen echte grootverbruikers, allemaal 230v (wasmachine, wasdroger, vaatwasser, magnetron, auto plugin hybride met 13 kwh batterij)
  • Mijn jaarlijkse stroomverbruik is hoog ongeveer 13.000 kWh en de zonnepanelen leveren ongeveer 11.000 kWh. Door de grootverbruikers al zoveel mogelijk overdag te laten draaien gebruik ik nu al ongeveer 50% van de zonnestroom zelf.
  • Dit werkt op zich allemaal goed alleen schakelt met enige regelmaat de omvormer uit op hele zonnige dagen. Dit komt doordat de spanning in de wijk dan al hoog is (bevestigd door Enexis) plus de kabel van woning naar bijgebouw is eigenlijk te klein (5x 2.5 m2). Ik kan het uitschakelen grotendeels voorkomen als 1 van de 3fase verbruikers in het bijgebouw draait
  • Ik werk al met Home Assistant en heb een Homewizard P1 meter en sinds kort gebruik ik deTCP modbus integratie voor de SolarEdge
  • Mijn slimme meter is helaas nog een ouder type DSMR4.
  • Sinds kort een eenmanszaak met opgave van BTW, plan is om vanaf 1 januari 2027 in KOR te gaan
  • Nu nog een variabel stroomcontract.
Ik wil dus 3 stuks Solarflow 3000 gaan aanschaffen, en elke aansluiten op 1 fase op een eigen nieuwe groep. Twee komen in het huis te staan en 1 in het bijgebouw. Waarom 1 in het bijgebouw: om het uitschakelen van de omvormer nog verder (of wellicht helemaal) te voorkomen: die batterij laden als de spanning op 1 van de fases richting 253V gaat.

Automatisering wil ik helemaal in HA gaan doen en lokaal. Met integraties als Gielz, Predbat. daar moet ik me nog wat verder in verdiepen. Ik kan dan ook mijn Homewizard P1 blijven gebruiken.

Ook ga ik dan over op een dynamisch stroomcontract, waarschijnlijk Tibber. Ik heb bij mijn eenmanszaak al de BSI code voor handel in electriciteit laten toevoegen. Ik kan dan nu (dit jaar) de BTW terugkrijgen op de batterijen incl installatie. Vanaf 1 jan 2027 dus KOR regeling

Wat betreft de noodstroom voorziening; voor mij is het voldoende, als essentiele zaken zoals modem/router/switches,pc, HA mini pc, ketel, koelkast en vrieskist blijven draaien. En ook kan ik er dan makkelijk een paar lampen met stekker op aansluiten. Uiteraard moet internet en mij HA ten alle tijden blijven draaien.

Solarflow 4000 zie ik vanaf vanwege de extra eisen mbt 4000 Watt laden/ontladen. Mijn zonnepanelen kan ik er toch niet op aansluiten. En Powerhub heeft in mijn situatie geen/nauwelijks voordelen.

Met mijn electricien alles doorgesproken en kan het binnenkort aansluiten.

Vragen die ik nog heb
  1. Type aardlekschakelaar A of B ? Hier vroeg mijn electricien dus ook naar. Hier al heel veel ter sprake gekomen. Op een gegeven moment las ik hier een verklaring van Zendure zelf met onderbouwing dat een type B niet nodig is. Dus dat heb ik ook doorgegeven aan de electricien. Maar daarna lees ik dat dit toch nog onduidelijk is en dat Zendure het door een ander bedrijf nog laat checken voor de zekerheid. Is die duidelijkheid er inmiddels ?? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het toch een type B moet zijn...
  2. Heeft een nieuwer type slimme meter echt toegevoegde waarde in mijn situatie dus met een dynamisch stroomcontract wschl op kwartierbasis ? Ik vind het ook wel fijn dat ik dan ook de spanning per fase in de meterkast kan zien.
  3. Zijn er verder nog aandachtspunten/verbeterpunten van de specialisten hier ?
Let op, eerst naar een dynamisch tarief en dan pas de batterijen bestellen (op dezelfde naam als het energiecontract). Dat is een voorwaarde om de BTW terug te krijgen zo heb ik het begrepen.

• Mai Pensato
@BenV dank voor je reactie!

Shelly met stroomspoelen ipv DSMR5 meter kopen zal ik checken.

Mbt 1 batterij in bijgebouw ik weet dat dit niet alles oplost. Maar ik zie wel dat het altijd 1 fase is die bij veel zon wat hoger zit volgens de SE, dus op die fase zet ik dan die battetij. En uiteraard voorkomen ook de andere 2 batterijen dat er veel stroom terug het net opgaat. Ook wil ik in het bijgebouw een aantal apparaten (niet de 3f) op de noodstroom hebben.

• Mai Pensato
Rojado schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:15:
[...]

Let op, eerst naar een dynamisch tarief en dan pas de batterijen bestellen (op dezelfde naam als het energiecontract). Dat is een voorwaarde om de BTW terug te krijgen zo heb ik het begrepen.
Klopt had ik al zo begrepen. Wat ook helpt als belastingdienst vragen gaat stellen is dat ik in email naar de batterijleverancier aangeeft dat ik dynamisch contract heb afgesloten en ga handelen in stroom

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:27
Op energienerds staat een stukje over type aardlek voor in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyBR2XG3nEObXpwgspQ8snLymmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M19CUCq56S02rHmNbsvKHi6U.jpg?f=fotoalbum_large Linkje https://energienerds.nl/index.php/2026/08/27/review-zendure-solarflow-3000-mix-ac#comments

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Mai Pensato
Dus toch type A aardlekschakelaar. Is dit nu een officieel Zendure statement of nog "oude" informatie?

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:27
Mai Pensato schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:01:
Dus toch type A aardlekschakelaar. Is dit nu een officieel Zendure statement of nog "oude" informatie?
Staat bij review van de 3000 , dus mijn aanname dat het erg nieuwe informatie is

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Mai Pensato
Okay dan hoef ik mijn electricien gelukkig niet aan te geven dat het toch een type B moet zijn. Zou goed kunnen dat hij de spullen voor mij al besteld heeft.

• René Vught
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 22:31
Vraag aan gebruikers van de Zendure 3000/4000 Mix AC+:

Ik twijfel tussen de 3000 en 4000 Mix AC+ (beide 8 kWh). De accu komt bij mij in de woonkamer, dus geluid is een belangrijk selectiecriterium.

Wie heeft praktijkervaring met één van beide modellen binnenshuis? Vooral benieuwd naar het geluid bij hoger laad- en ontlaadvermogen (ca. 2–4 kW): hoor je dan duidelijk de ventilator, brom/zoem of hoogfrequent geluid? En zou je hem qua geluid zelf in een woonkamer plaatsen?

Ervaringen met het verschil in geluid tussen de 3000 en 4000 zijn helemaal interessant

• woeper
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:05
René Vught schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:48:

Ik twijfel tussen de 3000 en 4000 Mix AC+ (beide 8 kWh). De accu komt bij mij in de woonkamer, dus geluid is een belangrijk selectiecriterium.

Wie heeft praktijkervaring met één van beide modellen binnenshuis? Vooral benieuwd naar het geluid bij hoger laad- en ontlaadvermogen (ca. 2–4 kW): hoor je dan duidelijk de ventilator, brom/zoem of hoogfrequent geluid? En zou je hem qua geluid zelf in een woonkamer plaatsen?

Ervaringen met het verschil in geluid tussen de 3000 en 4000 zijn helemaal interessant
Ik heb de 4000 en zou die absoluut niet in de woonkamer plaatsen vanwege het geluid. Bij het laden en ontladen is het geluid duidelijk hoorbaar. Bij hoge belasting is het een zoem geluid

[ Voor 3% gewijzigd door woeper op 13-09-2026 18:00 ]

• René Vught
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-09 22:31
Ik twijfel tussen de Zendure SolarFlow 3000 Mix AC+ (8 kWh / 3 kW) en de 4000 Mix AC+ (8 kWh / 4 kW).

De accu komt bij mij in de woonkamer, dus geluid is een belangrijk selectiecriterium. Uit de reviews begrijp ik inmiddels dat beide modellen bij hoger vermogen duidelijk hoorbaar kunnen zijn. Bij de 3000 is bijvoorbeeld circa 37 dB op 1 meter gemeten bij 3 kW.

Daarom ben ik vooral benieuwd naar praktijkervaringen van mensen die een 3000 of 4000 binnenshuis hebben staan:

- Hoe hoorbaar is hij in een normale stille woonruimte?

- Wat gebeurt er met het geluid bij 2–3 kW en, bij de 4000, richting 4 kW?

- Is het vooral ventilatorgeluid of hoor je ook brom, zoem of een hoogfrequente piep?

- Hoe vaak en hoe lang draait de ventilator bij normaal gebruik?

- Zou je hem qua geluid zelf in een woonkamer plaatsen?

- Heeft iemand beide modellen gehoord en is er merkbaar verschil tussen de 3000 en 4000?

Ik wil de accu ook voor dynamische prijsoptimalisatie gebruiken, dus enkele uren met relatief hoog laad- of ontlaadvermogen is voor mij een realistisch scenario. Juist ervaringen onder die omstandigheden zijn daarom erg welkom.

• g-j-t
René Vught schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:59:
Ik twijfel tussen de Zendure SolarFlow 3000 Mix AC+ (8 kWh / 3 kW) en de 4000 Mix AC+ (8 kWh / 4 kW).

De accu komt bij mij in de woonkamer, dus geluid is een belangrijk selectiecriterium. Uit de reviews begrijp ik inmiddels dat beide modellen bij hoger vermogen duidelijk hoorbaar kunnen zijn. Bij de 3000 is bijvoorbeeld circa 37 dB op 1 meter gemeten bij 3 kW.

Daarom ben ik vooral benieuwd naar praktijkervaringen van mensen die een 3000 of 4000 binnenshuis hebben staan:

- Hoe hoorbaar is hij in een normale stille woonruimte?

- Wat gebeurt er met het geluid bij 2–3 kW en, bij de 4000, richting 4 kW?

- Is het vooral ventilatorgeluid of hoor je ook brom, zoem of een hoogfrequente piep?

- Hoe vaak en hoe lang draait de ventilator bij normaal gebruik?

- Zou je hem qua geluid zelf in een woonkamer plaatsen?

- Heeft iemand beide modellen gehoord en is er merkbaar verschil tussen de 3000 en 4000?

Ik wil de accu ook voor dynamische prijsoptimalisatie gebruiken, dus enkele uren met relatief hoog laad- of ontlaadvermogen is voor mij een realistisch scenario. Juist ervaringen onder die omstandigheden zijn daarom erg welkom.
Ik heb 2 x een 3000 staan nu. Deze staan in de geïsoleerde garage hier. De fans zijn best storend als ze draaien nog. Alleen bij een tijdje in standby gaan ze uit. Verder draaien ze eigenlijk altijd bij laden en ontladen. Ook hoor je regelmatig relais klikken. Dit zijn wat mij betreft geen units voor in de woonkamer. In een hal zou het wel kunnen.
In de schuur staat ook een tafelmodel vriezer, kwa geluid is het enigzins vergelijkbaar. De koelkast in de keuken is stiller.
Nog een toevoeging; ik merk nu dat bij ontladen op 3000W de fan echt nog wel harder gaat draaien. Het geluid is dan echt te veel voor een vertrek waar je verblijft.

[ Voor 8% gewijzigd door g-j-t op 13-09-2026 22:37 ]

Sorry dat ik hier jouw idee even ga verstoren, maar helaas heeft een thuis-batterij hoe mooi deze ook is ECHT NIETS in een woonkamer, slaapkamer, kinderkamer, gang, onder een trap verloren.
Een werkkamer is daarbij wel een mogelijke optie zeker niet optimaal, maar kan, de beste locaties zijn buiten op een afgeschermde plek, in je garage (optimaal), zolder of kelder, schuur, of in een speciaal hiervoor gemaakt hok.
Denk hierbij aan dat die plek over zijn eigen rookmelder en CO2 melder heeft. Voldoende ventilatie, dus ook je meterkast valt hierdoor uit.
NEE, maar dat heeft ook niets met het geluid te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-tweak op 13-09-2026 20:52 ]

• bigkevx2
woeper schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:58:
[...]

Ik heb de 4000 en zou die absoluut niet in de woonkamer plaatsen vanwege het geluid. Bij het laden en ontladen is het geluid duidelijk hoorbaar. Bij hoge belasting is het een zoem geluid
Daarbij ook niet vergeten dat er een relay click te horen is bij omschakeling van stand-by naar discharge en charge. Ik heb zelf tinnitus dus hoor de genoemde zoem niet echt maar de click is niet hard maar hoorbaar. Vooral bij zo’n opkomst en ondergang of bij bewolkt weer kan het vrij vaak op en neer schakelen een beetje vergelijkbaar als bij een omvormer van een pv installatie

Daarbij, het belangrijkste stukje, veiligheid: zet een batterij van dit formaat en deze vermogens niet binnen.

[ Voor 12% gewijzigd door bigkevx2 op 13-09-2026 19:36 ]

• Robke15

Kun je hem niet ergens buiten kwijt? Uit de zon uit de regen? Of gewoon in een schuurtje. Ik zou zo'n ding niet in huis willen, als ie gaat, gaat ie hard.
Pagina: 1 ... 24 ... 29 Laatste