• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:38
GJzon schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:15:
[...]

Mijn instelling met dit soort dingen is altijd eerst de standaard app gebruiken, er mee spelen en kijken/leren hoe 't reageert.
Voor m'n warmtepomp bijv. ook gedaan en toen eigen prog gemaakt met ESP32 en modbus i.c.m. de CV (opentherm).

Wil ook hier naar de modbusbesturing toe. Heb al gemerkt dat als ik de Shelly gebruik i.p.v. alleen de Zendure P1 e.e.a. beter regelt. Met de Zendure P1 meter alleen maakte ie echt sprongen en meestal ging ie heel veel terugleveren i.p.v. de accu te laden.
Met gebruik van de Shelly modbus kun je ook mooi zonder cloud werken schijnt het.
M'n nachtverbruik is netto 0,2 kWh onder voorwaarde dat er 's morgens nog wat lading in zit. Vind ik prima want dit is gewoon het normale gevolg van het regelgedrag.
Dat was het voor mij ook, echter is de homewizard p1 meter niet meer ondersteund op dit moment in de app. Is er blijkbaar uitgehaald en men zegt dat het weer terug komt, maar wanneer...? Dus was genoodzaakt om te integreren via homeassistant, tenzij ik een andere p1 zou kopen natuurlijk..

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:15
Zanzibar-1337 schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:32:
[...]

Dat inmiddels al twee keer gedaan. Dat geeft tot nu toe niet het gewenste effect. Zojuist was de accu leeg, ging van de '70%' zo naar 9%, toen greep de bms in. Nu staat hij weet te laden naar de 100%, maar vindt het wel vaak voorkomen binnen één maand. Ik vraag mij af of andere, die niet de gielz integratie gebruiken via homeassistant hier ook last van hebben.
Van 70% opeens naar 9% terwijl je zo te horen regelmatig naar 100% laad klinkt wel als een probleem met 1 van je accus!

Gielz, Fireson of Zendure aansturing zou daarin niet uit moeten maken. Ik zou eens 1 voor 1 je accus er onder weghalen kijken of het probleem verdwijnt. Ik gok op 1 rotte appel.

Edit: checkt topic titel nog een keer, mix topic, oops. Ik zou screenshots maken van de grafiek waarin te zien is dat hij dit doet en een ticket bij Zendure inschieten..

[ Voor 10% gewijzigd door Acidrain op 06-09-2026 09:41 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC+ 8,16kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:26
GJzon schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:15:
[...]

Mijn instelling met dit soort dingen is altijd eerst de standaard app gebruiken, er mee spelen en kijken/leren hoe 't reageert.
Voor m'n warmtepomp bijv. ook gedaan en toen eigen prog gemaakt met ESP32 en modbus i.c.m. de CV (opentherm).

Wil ook hier naar de modbusbesturing toe. Heb al gemerkt dat als ik de Shelly gebruik i.p.v. alleen de Zendure P1 e.e.a. beter regelt. Met de Zendure P1 meter alleen maakte ie echt sprongen en meestal ging ie heel veel terugleveren i.p.v. de accu te laden.
Met gebruik van de Shelly modbus kun je ook mooi zonder cloud werken schijnt het.
M'n nachtverbruik is netto 0,2 kWh onder voorwaarde dat er 's morgens nog wat lading in zit. Vind ik prima want dit is gewoon het normale gevolg van het regelgedrag.
Als je verschil merkt tussen de shelly en de Zendure p1 meter ligt dat waarschijnlijk aan de meter van je netbeheerder.
Als je een oud model hebt die DSMR 4 doet dan geeft de P1 uitgang maar een keer per 10 seconden een uidate en dat is te traag om lekker mee te kunnen regelen.

En Zendure heeft geen modbus, daar kun je enkel mee praten via tcp/ip (mqtt of rest api) over wifi.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:38
Acidrain schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:35:
[...]

Van 70% opeens naar 9% terwijl je zo te horen regelmatig naar 100% laad klinkt wel als een probleem met 1 van je accus!

Gielz, Fireson of Zendure aansturing zou daarin niet uit moeten maken. Ik zou eens 1 voor 1 je accus er onder weghalen kijken of het probleem verdwijnt. Ik gok op 1 rotte appel.

Edit: checkt topic titel nog een keer, mix topic, oops. Ik zou screenshots maken van de grafiek waarin te zien is dat hij dit doet en een ticket bij Zendure inschieten..
Die drain van 70 naar 9 komt omdat hij dus terug springt naar 100%. Gisterenavond ging hij van 42% terug naar 100%, dus dat hij hij mist ergens 60%. Die drain lijkt mij dus erg logisch.

Ticket vanochtend inderdaad gemaakt.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:17
Ben(V) schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:59:
[...]

Als je verschil merkt tussen de shelly en de Zendure p1 meter ligt dat waarschijnlijk aan de meter van je netbeheerder.
Als je een oud model hebt die DSMR 4 doet dan geeft de P1 uitgang maar een keer per 10 seconden een uidate en dat is te traag om lekker mee te kunnen regelen.

En Zendure heeft geen modbus, daar kun je enkel mee praten via tcp/ip (mqtt of rest api) over wifi.
Dank voor je opmerkingen maar ik kan er helaas niets mee omdat je met aannames werkt die niet kloppen.
Ter info: zowel de Shelly als de Mix 3000 kunnen met Modbus TCP werken. Kun je gewoon met een ESP32 lezen en schrijven.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:26
Die shelly heeft wel modbus maar de Zendure niet, wat ik ook duidelijk schrijf.

Overigens heeft die shelly ook wifi dus snap ik niet waarom je met modbus wilt gaan werken, wat voegt dat toe?

[ Voor 72% gewijzigd door Ben(V) op 06-09-2026 10:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:44

koboy

Heb een idee voor een icon

Laat maar dubbelop had even de volgende pagina gemist.

[ Voor 95% gewijzigd door koboy op 06-09-2026 10:38 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:17
Ben(V) schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:29:
Die shelly heeft wel modbus maar de Zendure niet, wat ik ook duidelijk schrijf.

Overigens heeft die shelly ook wifi dus snap ik niet waarom je met modbus wilt gaan werken, wat voegt dat toe?
Je mag schrijven wat je wil. En ik mag bedenken wat ik wil.

• Annaaa
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 21:45
Zanzibar-1337 schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:55:
[...]

Dank. De mensen waarbij ik op dit forum dezelfde problemen lees maken gebruik van de gielz integratie. Tot nu toe nog geen andere mensen gevonden die dit probleem ook hebben met een andere manier van koppelen / gebruik. Zou haast vermoeden dat het in de integratie zit, al kan ik dat nu nog niet zeker zeggen.
Hier draait sinds een week een Mix Pro, gewoon met de standaard Zendure app en Zendure P1 meter. Toch ook al één keer meegemaakt dat hij tijdens het ontladen bij 81% ineens terug naar 100% sprong. De dag erna bleef hij heel lang op 99% vol doorladen tot hij naar 100% ging, lang genoeg voor de missende 20%. Sindsdien (nog) geen problemen. Als het nog een keer gebeurt, zal ik ook een ticket aanmaken bij Zendure.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GJzon schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:42:
[...]

Je mag schrijven wat je wil. En ik mag bedenken wat ik wil.
Dat is idd een goede mentaliteit om vragen die je stelt beantwoord te krijgen!

• old_spice
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:51
Nu sinds 3 dagen zie ik in de Zendure app af en toe rare sprongen in de laadstand van de SF4000 Mix AC. Zo ook vandaag. Zie screenshot hieronder. Hebben andere mensen deze ervaring ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fSibgXjFYLvznCJrsminxDvD7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/toQQkd3tyRYArAtfPbqaJ0qs.png?f=fotoalbum_large

• bigkevx2
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:05
old_spice schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:18:
Nu sinds 3 dagen zie ik in de Zendure app af en toe rare sprongen in de laadstand van de SF4000 Mix AC. Zo ook vandaag. Zie screenshot hieronder. Hebben andere mensen deze ervaring ook?

[Afbeelding]
Even nagekeken, hier ook en ook op dezelfde momenten. SoC die van 90% naar 0 gast en een paar momenten later weer normaal. Dit bij een 4000 mix ac en 2 3000 mix ac’s
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste