Taro schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:19:
[...]

Van de kabel lijkt mij dat niet zo'n probleem. Heb hem inmiddels ook binnen. Er zit een stekker met kabel van 3x 2.5mm2 + 2x 0.5mm2 bij.
Oké, bedankt, volgens mij was de linze kabel van de SF 2400 AC slechts 3 * 1,5mm2, ik zal dat morgen nog even controleren. Ik vraag me wel af waarvoor die 2 kabels van 0,5mm2 zijn, dat is niet bepaald standaard voor een F-stekker.

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 23:27
Als je deze vast aansluit telt hij wss ook straks mee voor de nieuwe energielabels.
Ben wel benieuwd wat dat vast aansluiten nou precies betekent, hoe zit dat er precies uit?
Ik heb al een aparte groep laten maken voor een batterij, daar komt straks een kabel vanuit de meterkast naar de garage en hoe wordt dat dan precies aan elkaar verbonden? Sorry ben niet zo thuis in elektra.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
marinadus schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:18:
Als je deze vast aansluit telt hij wss ook straks mee voor de nieuwe energielabels.
Ben wel benieuwd wat dat vast aansluiten nou precies betekent, hoe zit dat er precies uit?
Heb dat hier zo geregeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRbjEc-gckDbXI9Wzb0mIcIExxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fr2oib5XNBLsdeOudi5dczRA.jpg?f=fotoalbum_large

Waarbij de meest rechtse B16 een B20 wordt.
Ik heb al een aparte groep laten maken voor een batterij, daar komt straks een kabel vanuit de meterkast naar de garage en hoe wordt dat dan precies aan elkaar verbonden? Sorry ben niet zo thuis in elektra.
Via een onderverdeelkast zoals hierboven. Je krijgt dus een hoofdschakelaar, dan een B20 waar de afgeknipte kabel van de SF3000/4000 in gaat.

Je kunt ook evt. met een werkschakelaar aan de slag, maar officieel mag dat niet.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-05 23:47
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:55:
We kennen de problematiek bij 2400W met stekker-WCD (standaard F-type) waarbij we eigenlijk al aan de limiet voor een continu belasting komen (ondanks dat we dus nog meer dan voldoende hoofdruimte qua maximale belasting (let op dus niet continu) van 16A / 3680W zitten.
Vraagje, welke problematiek bedoel je? Als ik mijn zendure (2400AC dus max 2400watt) op een nieuw stopcontact (aparte groep) in de schuur aanleg, wat is dan de problematiek als ik dit met een stekker doe ipv aansluiten middels een lasdoos?

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:01
jelleeelco schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:37:
[...]

Vraagje, welke problematiek bedoel je? Als ik mijn zendure (2400AC dus max 2400watt) op een nieuw stopcontact (aparte groep) in de schuur aanleg, wat is dan de problematiek als ik dit met een stekker doe ipv aansluiten middels een lasdoos?
Continu een WCD belasten met hoog vermogen levert brand risico. Contactoppervlakte van de 2 pinnen van de stekker is vaak minder goed dan een directe aansluiten met lasdoppen. Dat laatste prefereert de voorkeur voor als er langere tijd hoog vermogen wordt gevraagd/afgegeven.

• jelleeelco
Galaxis schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:39:
[...]

Continu een WCD belasten met hoog vermogen levert brand risico. Contactoppervlakte van de 2 pinnen van de stekker is vaak minder goed dan een directe aansluiten met lasdoppen. Dat laatste prefereert de voorkeur voor als er langere tijd hoog vermogen wordt gevraagd/afgegeven.
Mij wordt een Legrand Green'Up als stopcontact aangeraden, dat zou een continue belasting van 2400watt gegarandeerd aan moeten kunnen. Iemand ervaring ermee? Als de kabels van de Zendure's vrij verkrijgbaar waren zou ik hem wel kunnen aansluiten aan een lasdoos. Maar ik wil liever de mogelijkheid openhouden om hem te kunnen verplaatsen indien nodig...

• marinadus
Taro schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 07:56:
[...]

Heb dat hier zo geregeld:
[Afbeelding]

Waarbij de meest rechtse B16 een B20 wordt.

[...]

Via een onderverdeelkast zoals hierboven. Je krijgt dus een hoofdschakelaar, dan een B20 waar de afgeknipte kabel van de SF3000/4000 in gaat.

Je kunt ook evt. met een werkschakelaar aan de slag, maar officieel mag dat niet.
Aah ik heb exact zo'n B16 er nu in zitten ter voorbereiding. Maar voor zo'n mix serie dus beter een B20?
En als ik maar 1 accu wil aansluiten heb ik dan ook zo'n verdeelkast nodig in de garage?
Niet mogelijk om vanuit de accu een kabel rechtstreeks op de B16/20 in de meterkast aan te sluiten?

• Taro
  • Niet online
marinadus schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:09:
[...]

Aah ik heb exact zo'n B16 er nu in zitten ter voorbereiding. Maar voor zo'n mix serie dus beter een B20?
En als ik maar 1 accu wil aansluiten heb ik dan ook zo'n verdeelkast nodig in de garage?
Niet mogelijk om vanuit de accu een kabel rechtstreeks op de B16/20 in de meterkast aan te sluiten?
4000 Watt / 230 Volt = 17.39 Ampère, teveel dus voor een B16 van 16 Ampère. De SF3000 kan wel op een B16.

Voor 1 accu heb je niet per se een onderverdeelkast nodig. Je kunt evt. met een werkschakelaar aan de slag, maar er zijn ook redenen om dat vooral niet te doen. Betrek er dus een elektricien bij als je hier vraagtekens bij hebt.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online
Voor de volledigheid: Op de achtergrond zijn we in overleg over hoe we omgaan met het veilig aansluiten van thuisaccu's: In het grote elektra topic, misschien een specifiek op thuisaccu's gericht topic omdat bijv. Anker ook met een 3500 Watt product op de markt komt, etc. Tot die tijd kan dit wat mij persoonlijk betreft voor nu wel even hier specifiek rondom de Mix-serie. Als het de boventoon gaat voeren en anders moet of er een besluit is genomen dan zullen we daarover informeren.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:17
4000 watt wil ook niet zeggen dat je dat wilt doen (als je zeer efficiënt wilt opladen/ontladen). Voor het opladen hier hanteer ik nu op de 2400 AC een oplaadvermogen van 1400 watt. Voor ontladen dan weer wel 2400 watt omdat ik wel alle import wil opvangen.

Goed dus om uit te zoeken bij deze modellen waar het optimale punt ligt.

Hierbij heb ik dan maar 4% verlies;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPXNh00k4z5TZDsUcu5Nqu66r2o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n4XTLZROn6FEFhjUvlVblFF7.png?f=user_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• jelleeelco
gielz schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:22:
4000 watt wil ook niet zeggen dat je dat wilt doen (als je zeer efficiënt wilt opladen/ontladen). Voor het opladen hier hanteer ik nu op de 2400 AC een oplaadvermogen van 1400 watt. Voor ontladen dan weer wel 2400 watt omdat ik wel alle import wil opvangen.

Goed dus om uit te zoeken bij deze modellen waar het optimale punt ligt.

Hierbij heb ik dan maar 4% verlies;
[Afbeelding]
Da's wel handig om te weten voor in de winter, als je tijdens periodes van goedkope tarieven wil laden. In de zomer maakt het dan weer niet uit... zoveel overschot dat die laad-efficientie niet relevant is. Of maak ik een denk fout..
jelleeelco schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:37:
[...]

dit is hier al vaker voorbij gekomen, en ik zelf heb met ABB contact gehad (dat zijn dezelfde WCD die @Taro ook in gebruik heeft waarbij ABB aangeeft dat deze eigenlijk niet bedoeld zijn voor een continue load van die grote (2400W) ook zag je dat bij een aantal FLIR opnames al die richting op gaan, dit is mn van belang als je daar veel capaciteit op hebt aangesloten, dus mogelijk langdurig hooge belasting.
Daarom ook de tip om hiervoor CEE stekkers te gebruiken, deze zijn juist specifiek bedoeld voor hoge belastingen.

• jelleeelco
Jan-tweak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:30:
[...]

dit is hier al vaker voorbij gekomen, en ik zelf heb met ABB contact gehad (dat zijn dezelfde WCD die @Taro ook in gebruik heeft waarbij ABB aangeeft dat deze eigenlijk niet bedoeld zijn voor een continue load van die grote (2400W) ook zag je dat bij een aantal FLIR opnames al die richting op gaan, dit is mn van belang als je daar veel capaciteit op hebt aangesloten, dus mogelijk langdurig hooge belasting.
Daarom ook de tip om hiervoor CEE stekkers te gebruiken, deze zijn juist specifiek bedoeld voor hoge belastingen.
Snap ik. Er zijn dus stopcontacten die wel specifiek ontworpen zijn om continue hoge last aan te kunnen. Ik vroeg me af of dat ook een optie was (naast de CEE stekkers, ik zal daar ook naar kijken).
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:34:
[...]

Oké, bedankt, volgens mij was de linze kabel van de SF 2400 AC slechts 3 * 1,5mm2, ik zal dat morgen nog even controleren. Ik vraag me wel af waarvoor die 2 kabels van 0,5mm2 zijn, dat is niet bepaald standaard voor een F-stekker.
nog even een terukoppeling @Taro , bij de SF 2400 AC was een voedingskabel met de code H05VV-F 3G1,50mm2 meegeleverd.
conform CENELEC codering leidingen en kabels, voldoet aan EU normeringen voor spanningen van 300-500V (let op we hebben het hier over spanningen, niet over stroomsterkte) PVC isolatie, met een geel-groene aardingskabel en deze hier met een soepele kabel aderdoorsnede van 1,5mm2.
Dus voor 16A voldoet dit prima, blijkbaar is dus bij de Mix 4000 een dikkere aderdoorsnede gekozen (2,5mm2) wat ook ruim voldoende voor de bedoelde stroomsterke <20A zou moeten zijn. top. d:)b

• Taro
  • Niet online
Jan-tweak schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:30:
[...]

Er zit ook nog een verschil in hoe je die ABB 4x stopcontacten bedraad. Maar goed, ik heb ze nog wel en gebruik ze nu alleen voor 2 micro-omvormers. Thuisaccu's langdurig op 2400 Watt of meer laden doe ik hier alleen nog via B16's of hoger en zou dat ook aan iedereen willen aanraden. Werd gisteren op mijn werk door het thuisfront gebeld dat de stroom er in huis uit lag. Ik denk: Ownee, daar gaan we, heb ik ergens iets over het hoofd gezien of een fout gemaakt? Bleek gelukkig de oven te zijn met een kapot element, maar het zit toch iedere keer wel in mijn achterhoofd. Daarom zijn FLIR camera's ook zo handig, je ziet al snel waar je een foutje hebt gemaakt of waar verbetering mogelijk is.

Mijn advies aan iedereen: Sluit ook de Mix 3000 niet via een stopcontact aan, maar gewoon netjes via een B16, zonder tussenkomst stopcontact en stekker. Zal overigens ook aan Zendure de feedback geven dat ze naast een kabel met stekker ook een losse kabel meeleveren, met Zendure koppeling, zonder stekker. Zodat de drempel om die af te knippen kleiner wordt.

In de verpakking zitten overigens ook netjes kabelschoentjes meegeleverd, dus alles is wel aanwezig voor het netjes aansluiten ervan.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:42
jelleeelco schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:00:
[...]

Mij wordt een Legrand Green'Up als stopcontact aangeraden, dat zou een continue belasting van 2400watt gegarandeerd aan moeten kunnen. Iemand ervaring ermee? Als de kabels van de Zendure's vrij verkrijgbaar waren zou ik hem wel kunnen aansluiten aan een lasdoos. Maar ik wil liever de mogelijkheid openhouden om hem te kunnen verplaatsen indien nodig...
Pittige prijs voor die Legrand, ik heb gewoon de stekker eraf geknipt, kabeleindhulsjes erop en met een paar Wago's aan de installatie kabel bevestigd.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

[...]

Ik heb mijn 2400 AC dus via 16A 230V CEE aangesloten waarbij ik van het stukje stekker en kabel met een extra contra-stekker CEE een verloopstekker van gemaakt heb, juist voor dat doel dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm4XjiFly_wJT4pwFlhjAZLz3vA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAzqmnx51dLFYJdZCaPYRrPo.jpg?f=fotoalbum_large

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:32
Vindt het wel verassend dat de RTE van 90% bij alle modellen genoemd wordt. Zou verwachten dat je met de 4000 Mix Pro een hogere RTE zou hebben via de MPPT aangezien je dan geen DC - AC verlies hebt.

De Pro leek mij wel interessant dan kan der omvormer van de zonnepanelen er uit. Die is nu 13 jaar oud en gaat wellicht binnenkort kapot. Echter vraag ik mij af of het de meerprijs van €840 waard is. Hoeveel efficiënter het geheel gaat zijn is de grote vraag.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:13
jvanderkroon schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:53:
Vindt het wel verassend dat de RTE van 90% bij alle modellen genoemd wordt. Zou verwachten dat je met de 4000 Mix Pro een hogere RTE zou hebben via de MPPT aangezien je dan geen DC - AC verlies hebt.

De Pro leek mij wel interessant dan kan der omvormer van de zonnepanelen er uit. Die is nu 13 jaar oud en gaat wellicht binnenkort kapot. Echter vraag ik mij af of het de meerprijs van €840 waard is. Hoeveel efficiënter het geheel gaat zijn is de grote vraag.
Ik denk dat daarmee de hoogste RTE wordt behaald en de andere lager. Wat ik persoonlijk raar vind van Zendure en andere, is dat ze RTE berekenen van dc naar dc...innerlijk tegenstrijdig als ac coupled systeem

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:50
@Tony71 Ik vind RTE sowieso een arbitrair getal aan het worden. Het is vaak een percentage in het meest optimale geval, waarbij onbekened is wat dit optimale geval dan exact mag zijn. Meestal het maximale, maar ik vind NOM loads van 300 watt veel interessanter, want het is meer waarschijnlijk dat ik 300 watt doe dan 4000.

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
jvanderkroon schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:53:

Het scheelt je wel weer een nieuwe groep aanleggen als je de accu op de plaats van de omvormer zet en de groep van de omvormer gebruikt. Eventueel moet je dan een B16 laten vervangen voor een B20 als je de volledige 4kw output wil benutten.

• tinus73
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-05 09:57
wat geldt eigenlijk voor de aarddraad: input van net + vermogen omvormer van batterij?
20+ 17.39 (4000W) = 37.39A dus minimaal 10mm2
(of zelfs totale max stroom van de batterij zelf? dat tikt namelijk flink aan voor laagspanning van deze cellen)

• Tony71
Cardinal schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:00:
@Tony71 Ik vind RTE sowieso een arbitrair getal aan het worden. Het is vaak een percentage in het meest optimale geval, waarbij onbekened is wat dit optimale geval dan exact mag zijn. Meestal het maximale, maar ik vind NOM loads van 300 watt veel interessanter, want het is meer waarschijnlijk dat ik 300 watt doe dan 4000.
Ik vind NOM draaien met lage last moeilijk met een batterij in het achterhoofd. Is het niet verstandiger om dat dan maar van het net te halen, veel goedkoper dan nom draaien. Ik ben toch maar overstag gegaan voor een 3 fase systeem 10KW 18Kwh. Dit om snel gebruik te maken van goedkoop laden voor eigen gebruik in de winter en of ontladen in de zomer (prijsdips en pieken zijn vaak kort = vraagt snel reageren).

IK wel een batterij die dat kan. Deze heeft nml geen omvormer en verschrikkelijk goed, verslaat de gehele batterij markt in zijn eentje...De SAXPOWER HOME of SAXPOWER HOME+ (rond de 3500 euro voor 5 Kwh)

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:56
Ik vind het wel een 'gemixte' kans dat ze deze serie niet ietwat modulairder hebben gemaakt. De pro lijkt een heel mooie oplossing als drop-in vervanging op de plek van bestaande string omvormers, die bij een redelijk aantal huishoudens toch wel richting het einde van verwachte levensduur komen. Maar om nou 90 kilo op de zolder te krijgen en (in mijn geval) dan ook nog wat hoger boven de wasmachine kast, daar is dit niet echt geschikt voor. Nog even afwachten wat de komende maanden op de markt komt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:46
Taro schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:03:
[...]

Er zit ook nog een verschil in hoe je die ABB 4x stopcontacten bedraad. Maar goed, ik heb ze nog wel en gebruik ze nu alleen voor 2 micro-omvormers. Thuisaccu's langdurig op 2400 Watt of meer laden doe ik hier alleen nog via B16's of hoger en zou dat ook aan iedereen willen aanraden. Werd gisteren op mijn werk door het thuisfront gebeld dat de stroom er in huis uit lag. Ik denk: Ownee, daar gaan we, heb ik ergens iets over het hoofd gezien of een fout gemaakt? Bleek gelukkig de oven te zijn met een kapot element, maar het zit toch iedere keer wel in mijn achterhoofd. Daarom zijn FLIR camera's ook zo handig, je ziet al snel waar je een foutje hebt gemaakt of waar verbetering mogelijk is.

Mijn advies aan iedereen: Sluit ook de Mix 3000 niet via een stopcontact aan, maar gewoon netjes via een B16, zonder tussenkomst stopcontact en stekker. Zal overigens ook aan Zendure de feedback geven dat ze naast een kabel met stekker ook een losse kabel meeleveren, met Zendure koppeling, zonder stekker. Zodat de drempel om die af te knippen kleiner wordt.

In de verpakking zitten overigens ook netjes kabelschoentjes meegeleverd, dus alles is wel aanwezig voor het netjes aansluiten ervan.
Of gewoon los te kopen stekers voor in de Zendure zodat iedereen zelf een aansluiting kan maken indien gewenst.
Of anders een typenummer van die stekers zodat we ze zelf kunnen kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Tony71
dit topic gaat niet over de plugins

[ Voor 71% gewijzigd door teacher op 24-04-2026 16:42 ]

• Tony71
nee

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 24-04-2026 21:45 ]

• EH83
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-05 21:16
Net de 3000ac besteld voor 1999e, met 150e cashback toch een mooie prijs. 231 per kw. Ik vertrouw erop dat zendure niet teleur stelt. Nu nog even geduld.

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
raven22 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 11:08:
[...]

Pittige prijs voor die Legrand, ik heb gewoon de stekker eraf geknipt, kabeleindhulsjes erop en met een paar Wago's aan de installatie kabel bevestigd.
En dit mag niet in Wago klemmen.
Het staat ook vermeld dat in Wago klemmen nooit adereindhulzen mogen toegepast worden.
Deze Wago zijn alleen geschikt voor massief en flexibel vd draad. (Wago 221)
peterbier schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:43:
[...]

En dit mag niet in Wago klemmen.
Het staat ook vermeld dat in Wago klemmen nooit adereindhulzen mogen toegepast worden.
Deze Wago zijn alleen geschikt voor massief en flexibel vd draad. (Wago 221)
sorry, onjuist. zie wago instructie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pb5UmkUM0x444Bcgl-coFdBufI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QfvvMdAMcI8ElZF8YLQg0s8f.png?f=fotoalbum_large

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Succes.
Ik ga i.i.g. geen adereindhulzen op een snoer zetten en deze in een Wago prikken waar gewoon flexibel snoer in mag.
Ik heb altijd begrepen in de installatie techniek dat je adereindhulzen nooit in een Wago lasklem mag doen. (Wat ik ook begrijpelijk vindt)

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-05 23:16
Ik ben wel benieuwd hoe de “uitbreidingen” eruit zien. Is daar al iets over geweten? Is dit een soortelijke “doos” ernaast? Of een toren?
Die uitbreiding wordt trouwens gekoppeld met de 4000AC en niet rechtstreeks vermoed ik?

Ik woon in België en heb een 1 x 40A aansluiting (belangrijk want bij ons mag 4600W op 2.5mm2), en zou 10 meter 2 x 2.5mm2 wc-bril kabel trekken naar de locatie waar ze moeten komen om er 2 4000AC’s aan te sluiten.
Dit kan veronderstel ik?

• Taro
  • Niet online
C.QL schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:10:
Ik ben wel benieuwd hoe de “uitbreidingen” eruit zien. Is daar al iets over geweten? Is dit een soortelijke “doos” ernaast? Of een toren?
Die uitbreiding wordt trouwens gekoppeld met de 4000AC en niet rechtstreeks vermoed ik?

Ik woon in België en heb een 1 x 40A aansluiting (belangrijk want bij ons mag 4600W op 2.5mm2), en zou 10 meter 2 x 2.5mm2 wc-bril kabel trekken naar de locatie waar ze moeten komen om er 2 4000AC’s aan te sluiten.
Dit kan veronderstel ik?
Op 20 mei vindt de officiële productlancering van de Mix serie plaats. Die dag worden de reviews gepubliceerd en mogen pas aanvullende zaken worden gepubliceerd. Informatie over de 7 kWh uitbreidingsaccu's volgt dus waarschijnlijk ook pas rondom die datum. Wat ik wel kan zeggen: Die worden ernaast geplaatst dmv een verbindingskabel, ze zijn niet stapelbaar.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:16
[...]
Mij wordt een Legrand Green'Up als stopcontact aangeraden
Dat is helemaal geen slecht idee, precies waar ik vanochtend aan zat te denken: zijn er geen schuko's die zwaarder zijn uitgevoerd? Ja dus. Kijk even op de Duitse Amazon voor "normale" prijzen (ik vind €45 nog veel geld voor een opbouwstopcontact, maar goed).

Een CEE-stekker combi is waarschijnlijk goedkoper, maar je moet dat wel netjes zelf aan kunnen sluiten. Geldt in wezen ook voor die "Legrand Green’up Access" (of "Plexo").

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:42
peterbier schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:03:
[...]

Succes.
Ik ga i.i.g. geen adereindhulzen op een snoer zetten en deze in een Wago prikken waar gewoon flexibel snoer in mag.
Ik heb altijd begrepen in de installatie techniek dat je adereindhulzen nooit in een Wago lasklem mag doen. (Wat ik ook begrijpelijk vindt)
Dit komt waarschijnlijk omdat in de installatie wereld er vaak dikkere kabels gebruikt worden. En als je een adereindhuis gebruikt moet je zorgen dat het plastic kapje ook helemaal in de wago past. En dat gaat alleen bij de kleinere maten (tot 1,5mm2). Dit zie je ook terug in de tabel van @Jan-tweak.
Verder kan ik namelijk geen verschil verzinnen tussen een solid 1,5mm2 en een soepele 1,5mm2 met een goed aangebrachte kabeleindhuls.
Ik zou de voorkeur geven aan 1,5mm2 met kabeleindhuls boven 1,5mm2 met losse draadjes. Ik heb wel eens geprobeerd er een uit een wago te trekken, maar dan moet je echt extreem hard trekken, als het uberhaupt al lukt.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• Taro
  • Niet online
Daar gaan we! Als jullie niets meer van Geert en mij horen dan is het niet goed gegaan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQrbJbcmjA89YNYEcsnRx0YdMs0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YEBCeDKEs4gS2LXmc6l2Sy7w.png?f=fotoalbum_large

Moeten natuurlijk wel voor 11:00 of 12:00 klaar zijn ivm negatieve tarieven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK0UDyPSX8rJP_nkdxfLnlaqJGg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZBsiwildWor5RQqG8c3OnxHX.png?f=user_large

Niets beters dan met tijdsdruk icm stroom aan de slag gaan. Nee geintje natuurlijk, we weten wat we doen. Komt goed. Let's go!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46

Wallie

Herr

Werken onder hoge spanning... Succes!

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Dirduc
  • Laatst online: 14-05 22:55
Taro
Only fans account aanmaken
Goudmijntje.
Taro schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:13:
Daar gaan we! Als jullie niets meer van Geert en mij horen dan is het niet goed gegaan :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Niets beters dan met tijdsdruk icm stroom aan de slag gaan. Nee geintje natuurlijk, we weten wat we doen. Komt goed. Let's go!
heel veel succes met je ombouw. d:)b
en ik denk nu ook dat in dit geval een B20 voor de Mix 4000 series wel de juiste aanpak is.
kleine tip, de door gebruikte ABB WCD 4 voud zijn er ook in een tweefoud uitvoering, handig als je ergens anders mogelijk de 4-voudige ergens anders voor nodig hebt. deze passen ook op de gebruikte kabeldoos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvWIuIoZaxiggNKV3FKbVTdfeV8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/555GYtrZ3CibFfSmiMQW4abD.jpg?f=user_large
:)

[ Voor 18% gewijzigd door Jan-tweak op 25-04-2026 10:10 ]

C.QL schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:10:

Dit kan veronderstel ik?
nee, je hebt minimaal een 3 aderige kabel nodig, je vergeet namelijk de verplichte aardkabel, dus minimaal 3*2,5mm2, bij 10m zou ik persoonlijk eerder kiezen voor 4mm2 ivm met de lagere weerstand, en ja in Belgie mogen bepaalde zaken net iets anders dan in Nenderland, mn door de andere wet en regelgeving, wat in Belgie de AREI is.
dit geld overigens ook voor de oudere 2400 AC.
ik vrees alleen dat men in Belgie nog best een tijdje op de homologatie van deze nieuwe SF 4000 AC moet gaan wachten, Synergrid is niet bepaald bekend om zijn snelheid. De nu al ruim één jaar uitgebrachte SF 2400AC+ en pro wachten nog steeds op goedkeuring en dat zou best nog eens maanden kunnen duren.

• Ben(V)
peterbier schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:03:
[...]

Succes.
Een wago klemt de ader tegen de wand en de druk zorgt voor een goed contact.
Het moge duidelijk zijn dat je veel beter druk kun uitoefenen op iets massiefs dan op een litze draad.
Dus ondanks het feit dat de wago 221 geschikt is voor litze draad, blijft het gewoon een minder compromis en is een draadhuls aangeknepen met een goede tang een veel beter alternatief.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:14

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik had een mailtje gestuurd naar zendure voor een erkende installateur in nederland maar helaas.
en de 2 elektriciens die ik tot nu toe in de buurt aanschrijf willen allemaal 'de eigen' batterijen aansmeren :(
Hallo,

We bieden momenteel geen installatieservice aan. U kunt het product laten installeren door een lokale elektricien. Dit nieuwe product bevindt zich momenteel in de voorverkoop; door vroegtijdig te bestellen, bent u verzekerd van een snellere levering.

Zendure Supportteam

iRacing Profiel

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Jan-tweak schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:20:
[...]

nee, je hebt minimaal een 3 aderige kabel nodig, je vergeet namelijk de verplichte aardkabel, dus minimaal 3*2,5mm2, bij 10m zou ik persoonlijk eerder kiezen voor 4mm2 ivm met de lagere weerstand, en ja in Belgie mogen bepaalde zaken net iets anders dan in Nenderland, mn door de andere wet en regelgeving, wat in Belgie de AREI is.
ik vrees alleen dat men in Belgie nog best een tijdje op de homologatie van deze nieuwe SF 4000 AC moet gaan wachten, Synergrid is niet bepaald bekend om zijn snelheid. De nu al ruim één jaar uitgebrachte SF 2400AC+ en pro wachten nog steeds op goedkeuring en dat zou best nog eens maanden kunnen duren.
Goede puntepunten wat betreft het aansluiten.
De SF2400plus/pro zijn begin dit jaar geintïntroduceerd dus pas een paar maanden te koop. De oude 2400 is nu een jaar op de markt, en ook al lang goedgekeurd door synergrid.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:13
Valkyre schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:03:
ik had een mailtje gestuurd naar zendure voor een erkende installateur in nederland maar helaas.
en de 2 elektriciens die ik tot nu toe in de buurt aanschrijf willen allemaal 'de eigen' batterijen aansmeren :(

[...]
Als je op deze site de optie 'zegelrecht' aanvinkt en je postcode en straal invoert, verschijnen alle vakbekwame elektriciens met zegelrecht in jouw regio.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt voor de koffie! En de gezelligheid uiteraard. Net op tijd ook voor de negatieve energie prijzen :P :+ _/-\o_

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• WHF163
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 09:45
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Succes, ben erg benieuwd! Zit dicht tegen de lancering Anker max. Hoop beide producten nog even goed te vergelijken en dan een keuze maken.
De energiemeter is reeds vervangen voor een 3 fase 5.1 meter. Volgende week een 10mm2 🙈 ( tweedehands goedkoper aangekomen dan een 2,5mm2) kabel 5 aderig naar de schuur waar ook de meterkast reeds is aangepast en voorbereid.
Kan dus alle kanten op straks en met hoge vermogens laden en ontladen.

[ Voor 3% gewijzigd door WHF163 op 25-04-2026 21:36 ]

• Tony71
WHF163 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:22:
[...]

Succes, ben erg benieuwd! Zit dicht tegen de lancering Anker max. Hoop beide producten nog even goed te vergelijken en dan een keuze maken.
De energiemeter is reeds vervangen voor een 3 fase 5.1 meter. Volgende week een 10mm2 🙈 ( tweedehands goedkoper aangekomen dan een 2,5mm2) kabel 5 aderig naar de schuur waar ook de meterkast reeds is aangepast en voorbereid.
Kan dus alle kanten op straks en met hoge vermogens laden en ontladen.
Ik vind deze Zendure prachtig software matig communiceren met Enphase. maar voor 2 sets 4000 + heb ik een 3 fase set met 10kW en 18 kWh

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:56
Tony71 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:06:
[...]

Ik vind deze Zendure prachtig software matig communiceren met Enphase. maar voor 2 sets 4000 + heb ik een 3 fase set met 10kW en 18 kWh
Maar semi plug&play heb je dan 2 fase 8kW en 16kWh, lijkt me voor de meeste mensen toch aantrekkelijker.
Tony71 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:06:
[...]

de vraag of dat aan Zendure ligt of eerder aan Enphase, en is dat ook binnen HA zo? zelf heb ik daar geen last van omdat ik geen Enphase heb, zou zo iets ook nooit willen.

• Taro
  • Niet online
WHF163 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:22:
[...]
Is gelukt :) Nog wel wat pluggen verwijderen, gaten vullen en schilderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_xeDOy1Cj0lNSluelJhH7vNk38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YBDiomNLMlQuewwlIKyjwki4.png?f=fotoalbum_large

Doet toch altijd pijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMA66PnAdg1EhsXeJ6WzHGt9qPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epgqWQrSLd2EYSkG5hCCALGK.jpg?f=fotoalbum_large

Verwacht de Anker SOLIX Solarbank Max AC ook binnenkort ter test te ontvangen. Heel interessant om ze met elkaar te vergelijken.

Ps. Tot 20 mei verzocht niet teveel te delen aangezien we hem ook echt moeten testen. Dit model gaat ook retour naar Zendure na deze periode en wijkt af van de productiemodellen. Vandaar het witte vlak :)

[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 26-04-2026 00:37 ]

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:08
Taro schreef op zondag 26 april 2026 @ 00:26:
[...]

Is gelukt :) Nog wel wat pluggen verwijderen, gaten vullen en schilderen.

[Afbeelding]

Doet toch altijd pijn:
[Afbeelding]

Verwacht de Anker SOLIX Solarbank Max AC ook binnenkort ter test te ontvangen. Heel interessant om ze met elkaar te vergelijken.

Ps. Tot 20 mei verzocht niet teveel te delen aangezien we hem ook echt moeten testen. Dit model gaat ook retour naar Zendure na deze periode en wijkt af van de productiemodellen. Vandaar het witte vlak :)
Ziet er nog steeds keurig uit. Ben benieuwd naar de efficiency van de nieuwe Mix series

6.35wP Solar | 20,64kWH Zendure (2 x Hyper2000 + Ac2400+) | Tesla M3H LR 750

• Taro
  • Niet online
therobber schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:56:
[...]

Ziet er nog steeds keurig uit. Ben benieuwd naar de efficiency van de nieuwe Mix series
Het lastige daarbij is dat je die op vol vermogen natuurlijk niet meer met een slimme stekker kunt meten gezien die niet voor 4000 Watt geschikt zijn. Heb hier een HW 3-fase kWh-meter waardoor ik dat ook niet specifiek kan meten. En op 800 Watt met slimme stekker meten wordt nu ook weer wat lastiger zonder stekker :D

Ben dus aan het puzzelen of er een HW 1-fase kWh-meter bij moet komen speciaal voor deze B20 waarmee je dan wel goed kunt meten. Maar de onderverdeelkast zit ook bijna vol. Niet echt Plug & Play meer met deze vermogens :)

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:17
Taro schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:03:
[...]

Het lastige daarbij is dat je die op vol vermogen natuurlijk niet meer met een slimme stekker kunt meten gezien die niet voor 4000 Watt geschikt zijn. Heb hier een HW 3-fase kWh-meter waardoor ik dat ook niet specifiek kan meten. En op 800 Watt met slimme stekker meten wordt nu ook weer wat lastiger zonder stekker :D

Ben dus aan het puzzelen of er een HW 1-fase kWh-meter bij moet komen speciaal voor deze B20 waarmee je dan wel goed kunt meten. Maar de onderverdeelkast zit ook bijna vol. Niet echt Plug & Play meer met deze vermogens :)
Je zou een efficiëntie curve voor import en export kunnen maken via de zenSDK API. Dan heb je iig een indicatie hoe goed de prestaties zijn.

Zonder extra hardware.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uXijpwl220gK_Agh-hx1l_oJjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77CDPHGAy2BAU7aa2nNu9vZf.jpg?f=fotoalbum_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Taro
  • Niet online
gielz schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:16:
[...]

Je zou een efficiëntie curve voor import en export kunnen maken via de zenSDK API. Dan heb je iig een indicatie hoe goed de prestaties zijn.

Zonder extra hardware.

[Afbeelding]
Werkt die ook over meerdere weken/maanden?

Als ik heel specifiek dat stukje code kan toevoegen, dus niet heel veel overhead, dan ga ik dat doen.

Taro schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:03:
[...]

met een 1-fase HW kWh meter, tot max 100A, dus dat zou prima moeten kunnen, en met 2 DIN en als ik naar je onderverdeling kijk heb je voor een 2-din breede unit nog wel plaats.
Nu snap ik ook wel dat je die 60 euro, zeker als het toestel ook nog eens terug gaat, niet zo snel wilt betalen., tenminste als er dan geen andere gebruiksdoel voor is.
en ja, met geen plug & play heb je helemaal gelijk, daar zat je met de 2400W versies al aan de grens, hoewel ik met een B20 Alamat en een CEE 230V/32A 6h WCD/Stekker dit wel zeker nog zou aandurven.
dat is dus een iets andere uitvoering die tot 32A kan gaan ( dus meer dan voldoende lucht naar boven)
Deze 32A zijn ook qua afmetingen groter (circa 70 mm tov de 16A die circa 50mm is.(ook de pinnen zelf hebben een grotere afmeting) zodat je deze twee typen ook niet kunt verwisselen. .

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 26-04-2026 12:22 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 21:11

JT

VETAK y0

Tom35 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:34:
Lees ik dat goed dat je 8kw batterij krijgt voor 2049€ bij de 3000mix ???
Dan is elk argument voor een 2400AC+ toch volledig weg ....
Niet helemaal. Uitbreidbaarheid en instapprijs voor 3fase is een stuk hoger. En ik gok dat 8kwh naar zolder krijgen ook wel een pittige klus is.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• mitsumark
Een wasmachine die wat groter is weegt ook 60-80kg, staat ook vaak op zolder.
Met zo'n steekwagen met 3 wielen, eventueel zelfs elektrisch (met rupsen) toch geen heel groot drama.

• Polvo176
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:34
mitsumark schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:56:
[...]

Een wasmachine die wat groter is weegt ook 60-80kg, staat ook vaak op zolder.
Met zo'n steekwagen met 3 wielen, eventueel zelfs elektrisch (met rupsen) toch geen heel groot drama.
Hangt er vanaf, hij zou bij mij naar zolder moeten via een vlizo trap, zie ik ook met een trap steekkar niet zitten.

• Taro
  • Niet online
We hebben hem hier met 3 mensen uit de verpakking moeten halen: Aan beide kanten iemand om op te tillen en iemand anders die de doos er onder uit haalde :D

Ja, met zo'n professionele steekwagen die ook op trappen kan kom je een eind, maar zonder zou ik toch gewoon voor een 2400AC/AC+ met AB3000X/L's gaan.

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48
Snap dat het een groot voordeel is dat de zonnepanelen direct op de mix serie kunnen worden aangesloten, scheelt dc-ac-dc omzetten maar kijk toch ook naar de Ac2400 ivm schaalbaarheid en dat die dan beneden kan naast de meterkast . Heb 2 seriële strings van elk 4 panelen (3200 wpc) oost-west van Zonneplan op het dak. Kan je die kabels van de panelen verlengen naar beneden en dan alsnog op de mix serie aansluiten bijvoorbeeld?

Hoe kijken jullie naar deze keuze?

[ Voor 14% gewijzigd door Spekkie99 op 26-04-2026 15:36 ]

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:11

HHF

Spekkie99 schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:14:
Snap dat het een groot voordeel is dat de zonnepanelen direct op de mix serie kunnen worden aangesloten, scheelt dc-ac-dc omzetten maar kijk toch ook naar de Ac2400 ivm schaalbaarheid en dat die dan beneden kan naast de meterkast . Heb 2 seriële strings van elk 4 panelen oost-west van Zonneplan op het dak. Kan je die kabels van de panelen verlengen naar beneden en dan alsnog op de mix serie aansluiten bijvoorbeeld?

Alleen op de 4000 Mix Pro kun je rechtstreeks DC panelen aansluiten. Gezien de presentatie over de Mix serie verwacht ik dat je de 2 strings met panelen inderdaad direct kun aansluiten (4000 wp per MPPT is ongeveer 8-10 panelen per MPPT), maar je zult tot eind mei moeten wachten voor de definitieve specificaties.
Maar omdat je al een omvormer hebt moet je wel kijken of de ~850 euro extra voor de Mix PRO tov de Mix 3000 voor jou uitkan. Er zijn natuurlijk wel meer verschillen tussen de 3000 en 4000 serie, dus even rustig nadenken. Ze worden toch pas in juni geleverd.

[ Voor 13% gewijzigd door HHF op 26-04-2026 15:42 ]

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• Taro
  • Niet online
Spekkie99 schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:14:
Snap dat het een groot voordeel is dat de zonnepanelen direct op de mix serie kunnen worden aangesloten, scheelt dc-ac-dc omzetten maar kijk toch ook naar de Ac2400 ivm schaalbaarheid en dat die dan beneden kan naast de meterkast . Heb 2 seriële strings van elk 4 panelen (3200 wpc) oost-west van Zonneplan op het dak. Kan je die kabels van de panelen verlengen naar beneden en dan alsnog op de mix serie aansluiten bijvoorbeeld?

Er zit een PV-AC IN ingang op de 4000 AC+, daar zou je 1 van je bestaande omvormers op aan kunnen sluiten. Maar dan heb je dus wel alsnog DC->AC->DC. Als je omvormers het nu al prima doen, dan kan je beter gewoon de systemen los naast elkaar gebruiken. Dat zou ik sowieso iedereen aanbevelen, maak producten niet afhankelijk van andere producten als dat niet nodig is.

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

tismij

???

Taro schreef op maandag 27 april 2026 @ 10:07:
[...]

Er zit een PV-AC IN ingang op de 4000 AC+, daar zou je 1 van je bestaande omvormers op aan kunnen sluiten. Maar dan heb je dus wel alsnog DC->AC->DC. Als je omvormers het nu al prima doen, dan kan je beter gewoon de systemen los naast elkaar gebruiken. Dat zou ik sowieso iedereen aanbevelen, maak producten niet afhankelijk van andere producten als dat niet nodig is.
wil eigenlijk juist liever panelen direct op de accu, niet alleen omdat dat DC-AC-DC scheelt maar ook omdat je dan in geval van stroomuitval kunt blijven laden.
Heb nu een Goodwe die prima werkt maar als ik die kan vervangen door een mooie accu met genoeg ingansvermogen dan graag, de Goodwe kan dan ernaast staan voor het geval er iets stuk gaat ofzo.
Vraag met wel af hoe dat dan gaat als ik b.v. 5000W aan PV opwek heb dan laad de accu met 5000W maar zet maar 4000W door naar het huis als ie vol is ?

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

tismij schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:02:
[...]

wil eigenlijk juist liever panelen direct op de accu, niet alleen omdat dat DC-AC-DC scheelt maar ook omdat je dan in geval van stroomuitval kunt blijven laden.
Heb nu een Goodwe die prima werkt maar als ik die kan vervangen door een mooie accu met genoeg ingansvermogen dan graag, de Goodwe kan dan ernaast staan voor het geval er iets stuk gaat ofzo.
Vraag met wel af hoe dat dan gaat als ik b.v. 5000W aan PV opwek heb dan laad de accu met 5000W maar zet maar 4000W door naar het huis als ie vol is ?
In het verleden heeft Zendure wat problemen gehad met de bypassfunctie. Aangenomen dat dit inmiddels is opgelost, zou het naar alle waarschijnlijkheid gewoon instelbaar moeten zijn, net als bij alle andere modellen. En dan tot de 4000w idd.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• HHF

HHF

tismij schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:02:
[...]

Bedenk wel dat je bijna 500 euro extra betaald voor de 4000 PRO tov de AC. En je wint ws. minder dan 5 % aan energie . Voor dat geld kun je beter een paneeltje extra leggen. Denk niet dat je met die 5% de 500 euro terug gaat verdienen, maar dat mag je zelf gaan uitrekenen.

• Wallie
  • Laatst online: 09:46

Wallie

Herr

HHF schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:21:
[...]

Bedenk wel dat je bijna 500 euro extra betaald voor de 4000 PRO tov de AC. En je wint ws. minder dan 5 % aan energie . Voor dat geld kun je beter een paneeltje extra leggen. Denk niet dat je met die 5% de 500 euro terug gaat verdienen, maar dat mag je zelf gaan uitrekenen.
Klopt, die overweging ga ik ook maken. Mijn omvorger is van 2016, dus 10 jaar oud nu. Lees dat ze rond de 12 a 13 jaar mee gaan (zo'n Chinees geval dan), dus moet er binnenkort toch een keer aan geloven. 500euro is dan ineens een prima prijs.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Martin0672
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:45
@Wallie Mijn omvormer draait al 13 jaar op halve kracht (t.o.v. vollast uren handleiding) en dat worden er steeds minder door negatieve uren. Ik ga er vanuit dat hij nog 13 jaar draait zonder problemen. 😎

Zo gauw hij er mee stopt denk ik over vervangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin0672 op 27-04-2026 22:47 ]

Ik pak vaak de fiets. Maar zeer graag de Renault Megane iconic EV60 220pk (2023) met daarachter een EasyCaravanning TakeOff (2024). Of de Zoë R40 (2018) met fietsendrager.

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-05 23:16
Jan-tweak schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:20:
[...]

Ik bedoelde 2 aparte kabels van 3G2.5. Maar ik geef toe dat het niet heel duidelijk omschreven was. En die homologatie gaat inderdaad nog lang op zich laten wachten helaas…
Wallie schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:56:
[...]

Klopt, die overweging ga ik ook maken. Mijn omvorger is van 2016, dus 10 jaar oud nu. Lees dat ze rond de 12 a 13 jaar mee gaan (zo'n Chinees geval dan), dus moet er binnenkort toch een keer aan geloven. 500euro is dan ineens een prima prijs.
bedenk ook even wat de huidige omvormers kosten, bv een Solaregde waar ik 10 jaar geleden nog ruim 1.000 euro of meer voor moest neertelen kost nu nog maar minder dan 200 euro.

kijk eerst maar eens wat een vergelijkbare omvormer als vervanging nu kost, grote kans dat je zelfs een stuk minder dan die 500 euro gaat betalen.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-05 14:47
EH83 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:10:
Net de 3000ac besteld voor 1999e, met 150e cashback toch een mooie prijs. 231 per kw. Ik vertrouw erop dat zendure niet teleur stelt. Nu nog even geduld.
Zeker mooie prijs maar ik was eerder op zoek naar iets rond de 4 a 5 kWh. Zou ook beter te tillen zijn.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-05 14:00

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:57:
[...]

Ja, behalve dat mijn SE-omvormer een 3-fase-ding is. Dat gaat dus helaas niet lukken… 😩
Een 3 fase SE kun je er dus niet direct op aansluiten als ik het goed begrijp? Wat is sowieso het voordeel van direct aansluiten? Alleen bij backup dat die blijft opladen?

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• mitsumark
En geen extra eigen groep benodigd?

• baerdt
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:55
Schuurman92 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:48:
[...]

Een 3 fase SE kun je er dus niet direct op aansluiten als ik het goed begrijp? Wat is sowieso het voordeel van direct aansluiten? Alleen bij backup dat die blijft opladen?
Ik zie als groot voordeel dat ik geen nieuwe buis of kabel hoef te leggen om het ding op een eigen groep te zetten.

Daar waar de omvormer nu van de technische ruimte op zolder naar de meterkast loopt, gaat die in de batterij en kan de batterij door de leiding die vrijkomt naar de meterkast. Dat scheelt een hoop tijd en/of geld.

Alleen dat gewicht he, dat houdt me nog een beetje tegen. Hoop stiekem dat er een leverancier komt die het naar boven brengt, net als met de wasmachine.

[ Voor 11% gewijzigd door baerdt op 28-04-2026 11:59 ]

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14-05 14:00

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

ahh ja, duidelijk. Dat is inderdaad wel een voordeel/kan voordeel bieden.

Bedankt voor de antwoorden. _/-\o_

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

tismij

???

Wallie schreef op maandag 27 april 2026 @ 19:56:
[...]

Heb de mijne 1,5 jaar geleden geplaatst toen ik panelen bijplaatste (de vorige was toen meer dan 10 jaar oud dus mocht wel een keer).
De huidige was een goede 400 euro en werkt nu prima, daarom twijfel.
Direct panelen aan accu is mooi voor stroomuitval maar dat is voorlopig niet heel vaak, kan wel meer worden in de toekomst natuurlijk dus weet gewoon nog niet.
Kan zijn dat ik uiteindelijk op de schuur een paar panelen gooi en die aan een kleine accu direct hang en dan in huis een accu erbij gewoon AC.
We volgen gewoon nog even langer alle thuisaccu topics :)

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-05 18:02
Dat direct aangesloten panelen bruikbaar zijn tijdens stroomuitval lijkt wel een 'zekerheid' (omdat dat op de bestaande Zenduremodellen ook al zo werkt), maar ik hoop dat dit met AC aangesloten panelen óók zo gaat zijn, bij de Mix. Meer info volgt geloof ik pas eind mei?!

• Taro
  • Niet online
a2aan schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 20:09:
Dat direct aangesloten panelen bruikbaar zijn tijdens stroomuitval lijkt wel een 'zekerheid' (omdat dat op de bestaande Zenduremodellen ook al zo werkt), maar ik hoop dat dit met AC aangesloten panelen óók zo gaat zijn, bij de Mix. Meer info volgt geloof ik pas eind mei?!
Het betreft op het moment een testmodel. Gezien mijn panelen op een B25 zitten met max 5000 Watt (5760Wp), kan dat inhouden dat als de accu vol is er maximaal 4000 Watt wordt teruggeleverd. Kan ik mee leven, maar ik moet daarvoor dus wel de SolarEdge omvormer erop aansluiten. 5000 Watt incl. bypass kan worden geactiveerd, maar daarvoor is het advies een B32 en met een 3x25A aansluiting is dat geen optie. Op een testmodel durf ik dat ook niet aan, maar inderdaad, dat zou moeten werken. Als het galvanisch gescheiden is zou dat moeten kunnen.

20 mei vindt de officiële live productlancering plaats, daarvoor wordt er mogelijk al wel iets meer gedeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 29-04-2026 21:47 ]

• Taro
  • Niet online
Zoals eerder gedeeld hebben we zaterdag de meterkast en onderverdeelkast opnieuw ingericht voor de Mix 4000. Daarbij ook de zonnepanelen naar de onderverdeelkast verplaatst. Dat laatste gaf echter zo'n enorme onbalans al dan niet in combinatie met een slechte 4P B25 automaat, dat ik 84 graden in de meterkast langs zag komen op half vermogen van de 3x2400AC's icm -2500 Watt van de SolarEdge omvormer. Daarom even de rem op zowel de PV omvormer als 3x2400AC gezet, want op vol vermogen zou dat zeker tot problemen leiden.

Vanochtend om 8:00 was Geert er weer, zonnepanelen weer naar de meterkast verplaatst, maar nu met 4mm2 ipv de 2.5mm2 die er al 10 jaar op zat. Inmiddels ook een nieuwe B25 P4 automaat binnengekomen en geplaatst, want die verdachten we ervan niet in orde te zijn.

Zaterdag kwam ik er achter dat de Mix 4000 AC+ niet meer dan +-2950 Watt wilde laden/ontladen. Toen besefte ik mij dat ik voor mijn normale Zendure account al wel de 7200 unlock had aangevraagd, maar voor dit account in de beta omgeving nog niet. Verzoek ingediend voor HEMS en vervolgens ook hetzelfde verzoek voor het handmatige laden/ontladen ingediend. Die werd vanochtend ook goedgekeurd.

Dus van vanochtend deze chaos en de afgelopen dagen hoge temperaturen in de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCUsQ_NxvIgXTnhImncbSiFlJmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkyLQkKnPeGdiTOIMysWH2zw.jpg?f=fotoalbum_large

Naar 26-29 graden in de meterkast, waarbij de Shelly Pro 3EM het warmst is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REjg_QK3iPpDKO6j61O8_0dyTCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mx2Dx2R3uJM6qh10r87Yz4TH.jpg?f=fotoalbum_large

En 4000 Watt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhNVxRtnG8R4X4MTMt4fwxl710s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIWnDHwC03spF7ZOCPMQcDRW.jpg?f=fotoalbum_large

Samengevat: Zorg voor een goede installatie, goede factuur van je elektricien voor het unlocken van de 3000+ setting in HEMS en monitor ook goed of je installatie bij gebruik veilig is. Zonder Flir had ik de onbalans niet opgemerkt en 4000 Watt vereist ook wel echt de juiste aanpassingen aan je installatie.

Zendure adviseert overigens een B32 aangezien er met bepaalde instellingen en PV bypass zelfs 5000 Watt teruggeleverd kan worden. Voor een 3x25A netaansluiting wel een "ding". Vandaar dat ik dat niet kan en ga testen. Heb je echter 3x32A of 1x40A of meer, dan kan dat een optie zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 29-04-2026 21:45 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Schuurman92 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:48:
[...]

Een 3 fase SE kun je er dus niet direct op aansluiten als ik het goed begrijp?
Nee, een 3-fase SE heeft -logisch- 3 fasen. Het stopcontact op de Zendure waarop je een omvormer aan kan sluiten is een gewoon stopcontact. Daar kun je geen 3 fasen kwijt.
Wat is sowieso het voordeel van direct aansluiten? Alleen bij backup dat die blijft opladen?
Inderdaad. Dat bij uitval van je netaansluiting (het net buitenshuis dus) je omvormer blijft werken. En alles wat je daarop aansluit (tot max 16A) blijft dan ook werken. Fijn voor bv je koelkast en vriezer bij langdurige uitval.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• marinadus
@Taro ik zit te kijken voor de SolarFlow 4000 Mix AC+.
Wat is het voordeel van je panelen met omvormer direct aan te sluiten op dit apparaat ipv dit gescheiden te houden?
Als ik voor optie 1 kies zou hij wss naar zolder moeten en anders kan hij in de garage.
En iets anders hoe warm wordt het apparaat gemiddeld? Ook belangrijk voor plaatsing.

• Taro
  • Niet online
marinadus schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:33:
Wat is het voordeel van je panelen met omvormer direct aan te sluiten op dit apparaat ipv dit gescheiden te houden?
Als ik voor optie 1 kies zou hij wss naar zolder moeten en anders kan hij in de garage.
Vermoedelijk dat bij stroomuitval je accu nog wel vanuit de panelen kan laden. Je kunt natuurlijk ook iets voorbereiden dat je daarvoor in noodgevallen inzet, zoals een kabel of schakeling. En de stroom verloopt niet via je meterkast, met een omweg, maar direct naar de juiste plek.

Dat is overigens ook iets dat ik probeerde te realiseren met de recente aanpassingen: Nu gaat de opwek van de zonnepanelen vanuit de garage naar de meterkast, waar het via de PV groep naar de accu groep gaat en vervolgens weer naar de garage, daar naar de onderverdeler die 50 cm naast de SolarEdge omvormer hangt :) Door directe aansluiting kan je dat soort zaken evt. voorkomen.

Werkt wel alleen met 1-fase omvormers (vermoed ik).
En iets anders hoe warm wordt het apparaat gemiddeld? Ook belangrijk voor plaatsing.
Ik moet wel iets overhouden voor de review he ;) Die volgt 20 mei.

• marinadus
Ach stroomuitval is te verwaarlozen hier.
Laatste nieuwsgierige vraag dan, hoeveel meter stroomdraad zit er aan de stroomkabel?
Misschien kan ik hem zo plaatsten in de garage dat ik die kabel rechtstreeks in de meterkast krijg en kan aansluiten.
Succes met al je testen @Taro 😄

• Tony71
marinadus schreef op donderdag 30 april 2026 @ 08:33:
De zolder/vlizo niet doen Te warm in de zomer en mocht er iets gebeuren...De brandweer moet er gemakkelijk bij kunnen.

Zo ie zo verwacht ik dat de overheid regels gaat maken voor dit soort systemen en dat het straks enkel nog maar mogelijk is volgens de NEN1010, want mensen zien het gevaar niet.

• Ben(V)
Meestal wordt een garage in de zomer nog veel warmer.
En in de winter veel te koud.

PS
90% van de huisbranden ontstaan in de keuken, ga je dan ook in de garage koken?

• Tony71
Ben(V) schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:15:
Meestal wordt een garage in de zomer nog veel warmer.
En in de winter veel te koud.

PS
90% van de huisbranden ontstaan in de keuken, ga je dan ook in de garage koken?
Ik ging wat cellenbetonblokken lijmen en stapelen, 2 cm pir plaat aan de buitenkant gezet en gipsvezelplaat aan de binnenkant + push to open door die volledig verwijderbaar is en hangt aan sterke magneten. Dit is 5 cm pirplaat en licht, dus kan mooi. Badkamerventilator er in die 200m3/h aan kan.

Zomer lekker koel, in de winter lekker warm...veilig buiten.

Buitenkant ga ik afwerken in rhombus.

't staat nu buiten

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Tony71 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 12:41:
[...]

Ik ging wat cellenbetonblokken lijmen en stapelen, 2 cm pir plaat aan de buitenkant gezet en gipsvezelplaat aan de binnenkant + push to open door die volledig verwijderbaar is en hangt aan sterke magneten. Dit is 5 cm pirplaat en licht, dus kan mooi. Badkamerventilator er in die 200m3/h aan kan.

Zomer lekker koel, in de winter lekker warm...veilig buiten.

Buitenkant ga ik afwerken in rhombus.

't staat nu buiten
't staat nu buiten? Je zelfbouw Victron denk ik dan want de Mix wordt nog niet geleverd.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Tony71
koboy schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:29:
[...]

't staat nu buiten? Je zelfbouw Victron denk ik dan want de Mix wordt nog niet geleverd.
Stond wel heel lang op mijn lijstje, maar uiteindelijk voor de Goodwe ESA all in one gekozen vanwege de prijs...De Zendure Max kan hok ook een dergelijke berging gebruiken. Ik vind het persoonlijk niks dat mensen ze op zolder plaatsen of in een reserve kamer

[ Voor 18% gewijzigd door Tony71 op 30-04-2026 21:41 ]

• Taro
  • Niet online
Tony71 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 21:33:
[...]

Stond wel heel lang op mijn lijstje, maar uiteindelijk voor de Goodwe ESA all in one gekozen vanwege de prijs...De Zendure Max kan hok ook een dergelijke berging gebruiken. Ik vind het persoonlijk niks dat mensen ze op zolder plaatsen of in een reserve kamer
Eens, een zolder, naast kinderkamers, in de meterkast zelf naast de gasleiding, etc. zou ik zelf ook niet doen.

Maar goed, dat staat los van de Zendure Mix en past beter in bijv. Thuisaccu: al interessant (voor mij)?.

Tony71 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 11:27:
[...]

De zolder/vlizo niet doen Te warm in de zomer en mocht er iets gebeuren...De brandweer moet er gemakkelijk bij kunnen.

Zo ie zo verwacht ik dat de overheid regels gaat maken voor dit soort systemen en dat het straks enkel nog maar mogelijk is volgens de NEN1010, want mensen zien het gevaar niet.
sorry, de NEN1010 gaat over je electrische installatie in je huis (als je kijkt naar een woning, en ja, ook voor in je tuin en schuur) en stopt nog steeds bij het stopcontact en dat zal ook niet snel wijzigen ( dat zou namelijk veel te veel complicaties met ander EU regelgevingen en normen betekenen), Dat wil niet zeggen dat we ooit (waarschijnlijk in de Bbl) over 20 tot 30 jaar daar iets over regels van een thuis-batterij zullen gaan vinden, overigens is deze er eigenlijk al, de PGS-37-1 (deze is alleen niet verplichtend voor particulieren, maar je mag gerust deze in zijn geheel toepassen, gezien je bezigheden denk ik, zeker met een victron, mogelijk helemaal niet zo's slecht idee)

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 08:03

Reacher

oldschool

Deze oplossing trok mijn aandacht afgelopen week omdat ik op het punt stond om een andere setup te kiezen.

Nu ben ik verre van een expert, na heel wat lezen en zoeken wordt het voor mij niet duidelijker op. Dus ik hoop dat ik mijn ' dilemma ' aan jullie voor mag leggen.

Situatie:
1 keer ongunstige setup met PV op noord (don't ask.. ) met eigen converter
1 keer relatief gunstige setup (4 panelen) PV op platdak naar oost orientatie met eigen converter

Ik wil graag investeren in een thuisaccu omdat ik overdag nooit gebruik kan maken van mijn eigen opgewekte stroom (en ik het ook leuk vind om nog meer te verduurzamen).

De gunstige setup is aangesloten via een standaard grondkabel (type met 2 aders en aardlitze) en zit op een eigen groep. Nu denk ik te begrijpen dat ik hier mogelijk wel deze nieuwe Zendure kit op kan aansluiten, maar ik ben niet helemaal zeker over de grondkabel en de (enkele) automaat in de meterkast.
Het is niet mogelijk (lees wenselijk) om de grondkabel te vervangen, dat gaat te veel werk zijn en de kosten wegen zijn ook niet helemaal in lijn met het beoogde doel.

De koppeling van de PV set met de nieuwe Zendure oplossing spreekt mij wel aan en ik zou dan aan willen vullen met het dynamische contract wat ik ook gebruik.

Maar is mijn grondkabel setup + eigen groep met enkele automaat hierbij een probleem / beperking ? Kan iemand mij vertellen hoe ik dat zelf uit kan zoeken of mij kan adviseren?

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

• mitsumark
@Reacher Hoeveel en welke zonnepanelen met welke omvormer, wat voor grondkabel (hoe lang en hoeveel mm2) en welke automaat?
Mits bovenstaande voldoen, en je gaat voor een 4000 AC+, kun je de huidige zonnepanelen via AC aansluiten op de accu en gewoon dezelfde kabel en automaat gebruiken.
Met de 3000 kan dat niet, dan moet je extra kabel/automaat hebben.
Met de 4000 Pro kun je zonnepanelen wellicht direct aansluiten, kan een optie zijn als je omvormer al wat ouder is.

• HHF

HHF

Reacher schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 11:55:
Deze oplossing trok mijn aandacht afgelopen week omdat ik op het punt stond om een andere setup te kiezen.

Nu ben ik verre van een expert, na heel wat lezen en zoeken wordt het voor mij niet duidelijker op. Dus ik hoop dat ik mijn ' dilemma ' aan jullie voor mag leggen.

Situatie:
1 keer ongunstige setup met PV op noord (don't ask.. ) met eigen converter
1 keer relatief gunstige setup (4 panelen) PV op platdak naar oost orientatie met eigen converter

Ik wil graag investeren in een thuisaccu omdat ik overdag nooit gebruik kan maken van mijn eigen opgewekte stroom (en ik het ook leuk vind om nog meer te verduurzamen).

De gunstige setup is aangesloten via een standaard grondkabel (type met 2 aders en aardlitze) en zit op een eigen groep. Nu denk ik te begrijpen dat ik hier mogelijk wel deze nieuwe Zendure kit op kan aansluiten, maar ik ben niet helemaal zeker over de grondkabel en de (enkele) automaat in de meterkast.
Het is niet mogelijk (lees wenselijk) om de grondkabel te vervangen, dat gaat te veel werk zijn en de kosten wegen zijn ook niet helemaal in lijn met het beoogde doel.

De koppeling van de PV set met de nieuwe Zendure oplossing spreekt mij wel aan en ik zou dan aan willen vullen met het dynamische contract wat ik ook gebruik.

Maar is mijn grondkabel setup + eigen groep met enkele automaat hierbij een probleem / beperking ? Kan iemand mij vertellen hoe ik dat zelf uit kan zoeken of mij kan adviseren?
Je zou nog kunnen kijken of je van de 4 panelen oost een setup kunt maken met 8 panelen Oost-West. Oost-west panelen kunnen dicht opelkaar gelegd worden en dan heb je ook in de avond profijt van de zon. (Maar ik weet niet hoe groot je dak is). Je zou ipv. de Mix ook nog naar de 2400Pro of een 800Pro kunnen kijken, voor 4 paneeltjes is de Mix wel een overkill.

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-05 10:27
Is het aansluiten van zonnepanelen op de Mix, 2400 Pro of 800 Pro ook plug&play? Als in: kan een doorsnee consument zonnepanelen bestellen, deze op het dak leggen en deze in de batterij pluggen?
Dat doet de info op https://www.zendure.nl/pr...ro?variant=48055937663231 wel vermoeden namelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door jantje888 op 01-05-2026 13:15 ]

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05 08:03

Reacher

oldschool

mitsumark schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 12:44:
@Reacher Hoeveel en welke zonnepanelen met welke omvormer, wat voor grondkabel (hoe lang en hoeveel mm2) en welke automaat?
Mits bovenstaande voldoen, en je gaat voor een 4000 AC+, kun je de huidige zonnepanelen via AC aansluiten op de accu en gewoon dezelfde kabel en automaat gebruiken.
Met de 3000 kan dat niet, dan moet je extra kabel/automaat hebben.
Met de 4000 Pro kun je zonnepanelen wellicht direct aansluiten, kan een optie zijn als je omvormer al wat ouder is.
Het zijn 4 zonnepanelen 380 wp met een growatt 1.5 kW fase 1 (ben niet helemaal zeker over de omvormer, ik dacht dat dit uiteindelijk een andere is geworden, maar het is iig wel een ouder model, remote uitlezen werkt niet meer omdat de cloud omgeving daarvoor al een tijd offline is).
HHF schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:02:
[...]

Je zou nog kunnen kijken of je van de 4 panelen oost een setup kunt maken met 8 panelen Oost-West. Oost-west panelen kunnen dicht opelkaar gelegd worden en dan heb je ook in de avond profijt van de zon. (Maar ik weet niet hoe groot je dak is). Je zou ipv. de Mix ook nog naar de 2400Pro of een 800Pro kunnen kijken, voor 4 paneeltjes is de Mix wel een overkill.
Dat past niet (jammer genoeg). Maar ik zie dat ook niet echt als een enorme ramp. Misschien in de toekomst wanneer ik tuinhuis ga vervangen dat ik dan wel de investering doe voor meer dakoppervlak.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

• waslijn
  • Laatst online: 13-05 16:22
Begrijp ik het goed dat als ik al een losse 3 fase groep (3x16a) in de garage heb, waar ik 3 x de 4000 ac+ op zou willen aansluiten. Dan toch een een factuur van een electicien moet overleggen om 3x 16a te kunnen laden en ontladen?
waslijn schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:46:
Begrijp ik het goed dat als ik al een losse 3 fase groep (3x16a) in de garage heb, waar ik 3 x de 4000 ac+ op zou willen aansluiten. Dan toch een een factuur van een electicien moet overleggen om 3x 16a te kunnen laden en ontladen?
Als ik je plan hoor, zou ik zeker een installateur laten komen.
4000/230 is al 17,* Ampere.
Dat moet je niet achter een 16 ampere zekering willen stoppen.

• Taro
  • Niet online
Zendure Power Hub en EVFlow AC incoming…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuP8R5la7XWLA6mYD5rm1K4N5BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4E3DbKJceeaheFx490N1u34.jpg?f=fotoalbum_large

• therobber
Taro schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:18:
Zendure Power Hub en EVFlow AC incoming…
[Afbeelding]
EV flow ziet er wel interresant uit als die ook makkelijk te regelen is met HA.

• waslijn
  • Laatst online: 13-05 16:22
geert1992 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Als ik je plan hoor, zou ik zeker een installateur laten komen.
4000/230 is al 17,* Ampere.
Dat moet je niet achter een 16 ampere zekering willen stoppen.
Ik neem aan dat je 16a kan configureren, dan is er geen noodzaak voor een electricien.

• therobber
waslijn schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:37:
[...]

Ik neem aan dat je 16a kan configureren, dan is er geen noodzaak voor een electricien.
16A ontladen mag je ook niet op een normale 16A automaat doen.
Hou rekening met 80% continue belasting wat toegestaan is daarom zie je bij solar inverters boven de 2800watt continue en B20 automaat.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste