• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:48:
[...]

Belangrijk voor mn Nederland. de maximale 4.000 kW zal dus in ver uit de meeste gevallen niet helemaal berijkt kunnen worden door de beperking als deze 1-fasig wordt aangesloten ,wat ik eigenlijk hier wel verwacht. Ik zie dus geen 3-fase aansluiting van deze unit (of vergis ik me hier?)
Met een 16A afzekering wat bij een 25A (ook de veel voorkomende 3*25A) dus gebruikelijk is kom je op max 3680W.
Besef ook dat bij een dergelijk systeem je ook waarschijnlijk een REM beveiliging voor je groepenkast moet inbouwen, dus ook deze heeft ruimte in de groepenkast nodig.
Ik heb inmiddels met mijn elektricien gesproken, we gaan mijn onderverdeler én de kabel (4mm2->6mm2) upgraden, waardoor ik vanaf zaterdag de Mix 4000 Pro op 4000 Watt kan gebruiken.
Worden nu ook nieuwe smart meters voor deze systemen nu geintroduceert mn de mogelijkheid om de batterijen dan bedraad via RS485 te kunnen koppelen?
De Smart Meter 3CT-S en 1CT-S heb ik eerder in het andere topic al gedeeld, die kan je inderdaad voor RS485 gebruiken en zijn (binnenkort) beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6Gqb51wdeVD6rI28OQAYCtuT1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUbA2imRSvrlxDbyN5PX3t6M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOXXo2cI3_vCIJbHlBcoIyg8lDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foqiRMsjTRFHNtkMqI8z5Jjm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuIZ9wJGjQNJtvn4sFngKdniWng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhkiTsIlyeV15QkBR9httFUX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-203dTaEqPVEYfUeRtDOMiT2Ixo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xblG9b5Vn76DGgdOpSjhSRXe.jpg?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online
Havocnl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:50:
Is het niet dat ze voor marketing doeleinden de 4KW gebruiken, maar dit enkel omhoog afgeronde 3680W is?
Nee. In de Zendure fabriek in Shenzhen zagen wij in februari een 3680 Watt model, maar die is er dus nooit gekomen en dat zijn 3000 en 4000 Watt modellen geworden. De 4000 Pro en 4000 AC+ hebben daadwerkelijk 4.000 Watt bi-directioneel vermogen. Kan het als het goed is zaterdag bewijzen, tot die tijd gelimiteerd door een B16 ipv B20 :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05 15:35
Jan-tweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:48:
[...]

Belangrijk voor mn Nederland. de maximale 4.000 kW zal dus in ver uit de meeste gevallen niet helemaal berijkt kunnen worden door de beperking als deze 1-fasig wordt aangesloten ,wat ik eigenlijk hier wel verwacht. Ik zie dus geen 3-fase aansluiting van deze unit (of vergis ik me hier?)
Met een 16A afzekering wat bij een 25A (ook de veel voorkomende 3*25A) dus gebruikelijk is kom je op max 3680W.
Besef ook dat bij een dergelijk systeem je ook waarschijnlijk een REM beveiliging voor je groepenkast moet inbouwen, dus ook deze heeft ruimte in de groepenkast nodig.

Worden nu ook nieuwe smart meters voor deze systemen nu geintroduceert mn de mogelijkheid om de batterijen dan bedraad via RS485 te kunnen koppelen?
Ik las ergens dat de 4000 modellen met een eigen automaat worden geleverd.

Verwacht dat de 3000 op een eigen groep (B16, max 3680W) maar gedeelde automaat aangesloten kan worden in de meterkast. En dat de 4000 modellen op een eigen aardlekautomaat (B20, max 4600W) worden aangesloten om selectiviteit te houden bij een 25A groep.

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | preorder 2 x Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• Taro
  • Niet online
robinh schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:26:
[...]

Verwacht dat de 3000 op een eigen groep (B16, max 3680W) maar gedeelde automaat aangesloten kan worden in de meterkast. En dat de 4000 modellen op een eigen aardlekautomaat (B20, max 4600W) worden aangesloten om selectiviteit te houden bij een 25A groep.
De 3000 kan je inderdaad op een B16 aansluiten, zit dan net iets boven de gewenste 80% belasting van een B16. De 4000 moet inderdaad op een B20 aangesloten worden en zit dan op 86% belasting.

Je kunt niet anders dan hier iets/deels afstand doen van de selectiviteitsregel, tenzij je 3x35A of meer hebt, dan lukt dat prima. Of ze direct in/naast de meterkast zet.

Wat ik nu heb:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B20 in meterkast
4mm2 naar onderverdeelkast in garage
3x 40A hoofdschakelaar
3-fase kWh meter van HomeWizard
6x B16, 3x 2400 AC en 3x ABB4x stopcontacten met daarop 2x Zendure SF800's en 1x vrij/andere testaccu's.

Dat wordt dan:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B25 in meterkast
6mm2 naar onderverdeelkast in garage
3x 40A hoofdschakelaar
5x B16, 3x 2400 AC (1 tijdelijk buiten gebruik om dit mogelijk te maken) en 3x ABB4x stopcontacten met daarop 2x Zendure SF800's en 1x vrij/andere testaccu's.
1x B20, SF4000 Pro

Het is helaas niet anders. De enige andere optie is upgraden van 3x25A naar 3x35A a >1300 Euro extra per jaar en de kans dat de netbeheerder zegt dat het stroomnet vol is.

4000 Watt kan dus wel, maar je zult concessies moeten doen aan je installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 22-04-2026 18:34 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-05 19:05
Je mag best voor een groep een B20 automaat gebruiken.
Wordt bij enkel fase PV omvormers ook vaak gedaan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:09
FMudde schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:41:
Met een omschakelaar bijvoorbeeld een Hager omschakelaar 2-polig 40A (SFT240) kan je als een een 1 fase installatie hebt volgens mij met een extra kabel van je Zendure naar je meterkast handmatig overschakelen bij een stroomstoring.
even heel specifiek voor deze batterijen en de hierbij benodigde omschakelaars, Deze type omschakelaar voor noodstroom/batterij moet voldoen aan de eisen van MTSE (Manual Transfer Switch Equipment) conform de NEN 1010. zover ik kon nagaan is dat een dergelijke eenvoudige SFT240 echter niet. je komt dan toch redelijk snel bij bv een Hager type HIM404 die hier wel voldoet.
dus ja, zoals al omschreven dit is dus geen batterij waar je nog realatief een aparte groep erbij kunt gaan zetten, hier is dus de input van een deskundige echt benodigd.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-05 18:16
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:32:
[...]

De 3000 kan je inderdaad op een B16 aansluiten, zit dan net iets boven de gewenste 80% belasting van een B16. De 4000 moet inderdaad op een B20 aangesloten worden en zit dan op 86% belasting.

Je kunt niet anders dan hier iets/deels afstand doen van de selectiviteitsregel, tenzij je 3x35A of meer hebt, dan lukt dat prima. Of ze direct in/naast de meterkast zet.

Wat ik nu heb:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B20 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar
6x B16, 3x 2400 AC en 3x ABB4x stopcontacten met daarop 2x Zendure SF800's en 1x vrij/andere testaccu's.

Dat wordt dan:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B25 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar
5x B16, 3x 2400 AC (1 tijdelijk buiten gebruik om dit mogelijk te maken) en 3x ABB4x stopcontacten met daarop 2x Zendure SF800's en 1x vrij/andere testaccu's.
1x B20, SF4000 Pro

Het is helaas niet anders. De enige andere optie is upgraden van 3x25A naar 3x35A a >1300 Euro extra per jaar en de kans dat de netbeheerder zegt dat het stroomnet vol is.

Eiland-modus: Kan de Mix Pro echt je hele huisgroep voeden bij stroomuitval via de bestaande AC-kabel, of werkt de noodstroom alleen via het stopcontact op het apparaat zelf?
Zappi-conflict: Hoe voorkom ik zonder extra EMS dat mijn Zappi de batterijen leegtrekt? Is er een (directe) koppeling tussen Myenergi en Zenki AI?
3-Fasen Sync: Als ik drie Mix-units op L1, L2 en L3 zet, hoe voorkom ik dat ze alle 3 een gevraagde last van bijvoorbeeld 1000W uit de woning willen voeden?
Bonusvraag over de 16A: "Als ik op 3x25A zit, is het dan slim om de 4000 te nemen en die in de app op 16A/3680W te begrenzen voor de veiligheid?

Ik was van plan voor de Anker Max te gaan. En wil deze eens goed vergelijken

• Taro
  • Niet online
Tony71 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:03:
[...]

Eiland-modus: Kan de Mix Pro echt je hele huisgroep voeden bij stroomuitval via de bestaande AC-kabel, of werkt de noodstroom alleen via het stopcontact op het apparaat zelf?
Je hebt bij eilandmode altijd een AC-in vanuit je hoofdaansluiting en een AC-uit die de noodstroomgroepen/woning voedt, dat gaat nooit via de bestaande AC-kabel. Eind mei is er een productlaunch, daarna mag bepaalde informatie pas worden gedeeld.
Zappi-conflict: Hoe voorkom ik zonder extra EMS dat mijn Zappi de batterijen leegtrekt? Is er een (directe) koppeling tussen Myenergi en Zenki AI?
Hier opgelost door de Zappi via Home Assistant aan te sturen en te syncen met de Zendure HA integratie.
3-Fasen Sync: Als ik drie Mix-units op L1, L2 en L3 zet, hoe voorkom ik dat ze alle 3 een gevraagde last van bijvoorbeeld 1000W uit de woning willen voeden?
Je P1 Meter of CT-meter telt het geheel van de woning op, gezamenlijk compenseren ze dat.
Bonusvraag over de 16A: "Als ik op 3x25A zit, is het dan slim om de 4000 te nemen en die in de app op 16A/3680W te begrenzen voor de veiligheid?
Hangt van de rest van je elektrische installatie af.
Ik was van plan voor de Anker Max te gaan. En wil deze eens goed vergelijken
Ook een mooie oplossing. Maar Zendure heeft de HA aansturing al bewezen voor elkaar, Anker moet dat voor mij nog bewijzen.

• Jan-tweak
Ben(V) schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:34:
Je mag best voor een groep een B20 automaat gebruiken.
Wordt bij enkel fase PV omvormers ook vaak gedaan.
ja, dat klopt, en de reden hiervoor is dat het hier om uitsluitend een invoer van stroom betreft en je door ëen gemiddeld huis" je zodanig een eigenverbruik krijgt dat je nog voldoende afstand tot de hoofdschakelaar gaat krijgen.
bij een batterij die zowel een verbruiker is ( tijdens laden) als ook een invoer (ontladen) is dat dus duidelijk anders. Gezien de afstand tussen een B16 en max. 4000W, wat dus 4000/230=17,4A bedraagt en die B20, dus je zou je moeten afvragen of je dat zou willen. bij 1 minut kom je al snel op een vroegstmogenlijke afschakeling van rond de 30A (factor 1,5) maar het kan ook eerst bij circa factor 2,3 ( dat is dus al 46A zijn), een B16 lijkt me daar toch echt veiliger (ook voor je dure batterij).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tD1PGUc2N0XuBeDshFmEsFykQM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DvucPxSlVEob8gTJyjnfHMDO.png?f=user_large

• Jan-tweak
[...]

Wat ik nu heb:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B20 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar

Dat wordt dan:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B25 in meterkast
waarvoor ga je nu dan naar B25 terwijl dat eerst B20 was, ik volg je redernatie hiervoor namelijk niet.
3x 40A hoofdschakelaar
1x B20, SF4000 Pro

• Jan-tweak
robinh schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:26:
[...]

oke, je hebt dan eigenlijk wel niet meer de volledige selectiviteit (factor 1,6) en ja, ik weet ook dat was ook geen volledige, maar nu wordt het wel erg dun, maar goed formeel mag het omdat selectiviteit geen must meer is in de nieuwste NEN1010. zelf zou ik eerder kiezen om de Mix 4000 dan meer iets te dimmen ( ik ga uit dat dit prima kan in de app) om toch met een B16 nog weg te komen.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:48
[...]

Wat ik nu heb:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B20 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar

Dat wordt dan:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B25 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar
1x B20, SF4000 Pro

Vraagje, waarom upgraden naar een 5x 6mm2? De 4mm2 kan al 3x25A aan... da's je hele huis aansluiting. Tenzij je van plan ben veel meer over die kabel te doen?

• Taro
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:25:
[...]

waarvoor ga je nu dan naar B25 terwijl dat eerst B20 was, ik volg je redernatie hiervoor namelijk niet.

[...]
Omdat de B25 zonnepanelen groep uit de meterkast zal worden verhuisd naar OF de SF4000 Pro OF de onderverdeelkast. Daardoor worden alle accu en PV zaken lokaal in de onderverdeler afgehandeld ipv dat dit allemaal via de meterkast verloopt. Is hier verder overigens offtopic.

• Taro
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:37:
[...]

Vraagje, waarom upgraden naar een 5x 6mm2? De 4mm2 kan al 3x25A aan... da's je hele huis aansluiting. Tenzij je van plan ben veel meer over die kabel te doen?
Een deel van de mensen met wie ik heb gesproken spreken over een nul die 37A of meer kan worden bij deze opstelling, dat is teveel voor 4mm2. Daarnaast kan je in theorie met 1x 25A en 3x 20A en 3x 4A (SF800 Micro's) over die kabel gaan terugleveren. Dan wil ik dat de 3xB25 er uit klapt ipv dat de kabel smelt of ontbrandt.

• jelleeelco
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:40:
[...]

Een deel van de mensen met wie ik heb gesproken spreken over een nul die 37A of meer kan worden bij deze opstelling, dat is teveel voor 4mm2. Daarnaast kan je in theorie met 1x 25A en 3x 20A en 3x 4A (SF800 Micro's) over die kabel gaan terugleveren. Dan wil ik dat de 3xB25 er uit klapt ipv dat de kabel smelt of ontbrandt.
Ik snap je, beter safe then sorry zullen we maar zeggen. Hoewel je in de praktijk wss never nooit niet dat allemaal tegelijk op vol vermogen laat terugleveren, kan ik me zo voorstellen?

Ik vroeg mijn elektricien of we de kabel moesten aanpassen indien ik naar 3x 2400ACs zou gaan (heb er nu 1). Dat zou namelijk heel moeilijk gaan, loopt van af de meterkast, door de kruipruimte en vervolgens door een mantelbuis onder een uitbouw door, dan de tuin, dan de schuur in. Daar krijg je nooit meer een andere kabel doorheen.

Hij zei gelukkig dat dat niet hoefde, die 4mm2 was echt ruim zat. Ik krijg een 3P+N B20A 300mA alamat in de meterkast, waarop de kabel wordt aangesloten. Dan in de schuur een verdeelkast met 40A hoofdschakelaar, en 3x B16 alamat. Hij kon er meer indoen, weet alleen niet waarvoor (heb daarnaast nog de schuur als volledig apparte schuur, die gebruik ik voor zware machines oid).

Maar vraagje - we hadden het over een 3-fase HW meter, of 3x 1 fase meter. Omdat ik nu toch slechts 1 AC heb, was het mss handiger om er een 1fase in te hangen en later een tweede, etc. Waarom heb jij gekozen voor een 3-fase meter? Hij gaf aan dat het mss handiger was om er 3 te hebben, mocht dan 1 torentje 2400AC niets doen, dan zou je dat gelijk zien in de HW app.

Voor 'overzichtelijkheid' vond ik het juist wel fijn, een 3fase meter.

• Taro
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:48:
[...]

Ik snap je, beter safe then sorry zullen we maar zeggen. Hoewel je in de praktijk wss never nooit niet dat allemaal tegelijk op vol vermogen laat terugleveren, kan ik me zo voorstellen?
Klopt, op momenten dat er veel opbrengst van de zonnepanelen is zullen de accu's juist laden ipv max ontladen. Maar een foutje in Home Assistant is zo gemaakt :)
Maar vraagje - we hadden het over een 3-fase HW meter, of 3x 1 fase meter. Omdat ik nu toch slechts 1 AC heb, was het mss handiger om er een 1fase in te hangen en later een tweede, etc. Waarom heb jij gekozen voor een 3-fase meter? Hij gaf aan dat het mss handiger was om er 3 te hebben, mocht dan 1 torentje 2400AC niets doen, dan zou je dat gelijk zien in de HW app.

Voor 'overzichtelijkheid' vond ik het juist wel fijn, een 3fase meter.
Heb er een 3-fase kWh meter in zitten omdat de onderverdeelkast ook volledig 3-fase is aangezien ik 3x 2400AC heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghSQk8tX9OSFs9rGVSHlwo6hPLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29oOt8cZJbcjyHTzs1xBsug2.jpg?f=fotoalbum_large

1 van de torens wil ik dus nu ter test vervangen door de SF4000 Pro, die B16 pas ik dan ook aan naar een B20.

• jelleeelco
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:53:
[...]
Heb er een 3-fase kWh meter in zitten omdat de onderverdeelkast ook volledig 3-fase is aangezien ik 3x 2400AC heb:
[Afbeelding]
Mijn onderverdeelkast wordt ook 3 fase. Maar je wilt dus niet per 'toren' kunnen kijken wat de in/out is, en alleen als geheel?

• Taro
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:55:
[...]

Mijn onderverdeelkast wordt ook 3 fase. Maar je wilt dus niet per 'toren' kunnen kijken wat de in/out is, en alleen als geheel?
Bij de HW 3-fase kWh meter kan je live de 3 verschillende fases zien. Bij terugkijken zie je alleen het geheel. Aangezien de 3 torens exact hetzelfde worden aangestuurd vind ik dat prima. Maar we gaan nu wel heel erg offtopic :)

• Tony71
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:12:
[...]

Je hebt bij eilandmode altijd een AC-in vanuit je hoofdaansluiting en een AC-uit die de noodstroomgroepen/woning voedt, dat gaat nooit via de bestaande AC-kabel. Eind mei is er een productlaunch, daarna mag bepaalde informatie pas worden gedeeld.

[...]

Hier opgelost door de Zappi via Home Assistant aan te sturen en te syncen met de Zendure HA integratie.

[...]

Je P1 Meter of CT-meter telt het geheel van de woning op, gezamenlijk compenseren ze dat.

[...]

Hangt van de rest van je elektrische installatie af.

[...]

Ook een mooie oplossing. Maar Zendure heeft de HA aansturing al bewezen voor elkaar, Anker moet dat voor mij nog bewijzen.
Taro, nog één cruciale check: Heeft de Mix 3000 AC+ exact dezelfde 'hersenen' en poorten als de 4000? Kan de 3000 ook via RS485 bedraad communiceren met de Smart Meter en heeft hij dezelfde PV-IN AC poort om de Enphase micro's aan te sturen in eiland-modus? Of is de 3000 echt alleen een simpelere 'stekkerbatterij' zonder die diepe integratie?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

Wat ik soms gebruik om de dimensionering van kabels i.v.m. verliezen en temperatuur te checken:
https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008 of
https://photovoltaic-soft...age-drop-calculator-dc-ac

[ Voor 91% gewijzigd door dunklefaser op 22-04-2026 20:06 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tony71
Hoeveel procent van de 90% RTE-claim raak ik kwijt als ik de Enphase panelen NIET op de PV-IN AC poort zet, maar gewoon AC-laad via de meterkast met een bedrade Smart Meter?

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-05 18:02
[...]

Die 3xB25 klapt toch ook als er te veel stroom door (alleen) de N loopt?

Ik snap dat je opstelling in theorie de N met 37A zou kunnen belasten, maar ik vraag me af of je daarvoor een dikkere kabel moet trekken, aangezien die B25 er juist als beveiliging tussen zit.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:55

HHF

Tony71 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:14:
Hoeveel procent van de 90% RTE-claim raak ik kwijt als ik de Enphase panelen NIET op de PV-IN AC poort zet, maar gewoon AC-laad via de meterkast met een bedrade Smart Meter?
Ik denk dat de RTE redelijk gelijk zal zijn. De verliezen zitten in de omzetting AC - DC naar de batterij en van DC - AC van de batterij weer naar het huis/net. Bij het invoeren op de PV in AC poort heb je dezelfde verliezen in de Zendure, maar je hebt ook nog een keer de DC - AC verliezen van je Enphase. Daarom is direct PV aansluiten op een batterij efficiënter, omdat je dan DC - DC hebt en dan naar het net DC - AC met minder verliezen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• a2aan
HHF schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:49:
[...]

Ik denk dat de RTE redelijk gelijk zal zijn. De verliezen zitten in de omzetting AC - DC naar de batterij en van DC - AC van de batterij weer naar het huis/net. Bij het invoeren op de PV in AC poort heb je dezelfde verliezen in de Zendure, maar je hebt ook nog een keer de DC - AC verliezen van je Enphase. Daarom is direct PV aansluiten op een batterij efficiënter, omdat je dan DC - DC hebt en dan naar het net DC - AC met minder verliezen.
Qua RTE zou het niet uit moeten maken, maar het voordeel van de PV-AC-poort gebruiken is, denk ik, dat deze ook tijdens een stroomstoring blijft werken. De 'gewone' AC-poort zal, conform de voorschriften, 'dood' zijn, zonder netspanning.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:17

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:10:
[...]

Ik heb inmiddels met mijn elektricien gesproken, we gaan mijn onderverdeler én de kabel (4mm2->6mm2) upgraden, waardoor ik vanaf zaterdag de Mix 4000 Pro op 4000 Watt kan gebruiken.

[...]

De Smart Meter 3CT-S en 1CT-S heb ik eerder in het andere topic al gedeeld, die kan je inderdaad voor RS485 gebruiken en zijn (binnenkort) beschikbaar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je met de Smart Meter 3CT-S ook vast bekabeld gaan aansturen zoals je dit bijvoorbeeld met een laadpaal doet (en dus (veel) snellere reactietijden hebt?

Mooie systemen deze, heb nu echter mijn 3x 2400AC+ met elk 8,16kWh aan capaciteit (24,48kWh totaal) staan dus ben net te vroeg ingestapt.
Wat echt jammer is, is dat het geen 3 fase systemen zijn overigens.

• Taro
  • Niet online
Tortelli schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:06:
[...]
Kun je met de Smart Meter 3CT-S ook vast bekabeld gaan aansturen zoals je dit bijvoorbeeld met een laadpaal doet (en dus (veel) snellere reactietijden hebt?
Die is bedoeld om bekabeld RS485 en zo snel mogelijk CT-meter informatie bij de omvormer te krijgen om teruglevering zoveel mogelijk te beperken.

De RJ45 poort is alleen daarvoor bedoeld, met de Ethernet poort kan je de Wifi vervangen.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:50
a2aan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:01:
[...]
Vooral dat automatisch schakelen naar eiland-modus bij stroomuitval is wel een 'dingetje'.
Dat is ook niet wat ze beweren. Noodstroomuitgang schakelt, en that's it. Net als voor alle plug-ins van Zendure. Zette mij vorig jaar ook op het verkeerde been.

Eiland-modus draaien is een heel ander verhaal, dat gaat een thuisaccu niet 'even voor je regelen'.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:29
a2aan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:01:
[...]

Ja, precies. Vooral dat automatisch schakelen naar eiland-modus bij stroomuitval is wel een 'dingetje'. Daarvoor moet, volgens mij, de Zendure Mix 'tussen' de hoofdschakelaar en de rest van het huis zitten. Dus dan zou je twee kabels moeten hebben van/naar de Zendure waarover het vermogen van de hoofdaansluiting kan lopen (40A!). Dat is dus niet plug-in, en zelfs niet 'met een B20 automaat aansluiten'.

Andere merken waar ik in meer of mindere mate mee bekend ben, zoals Enphase (maar volgens mij ook Haier/Sigenenergy) hebben hier een aparte 'kast' voor, die in/bij je meterkast geplaatst wordt. Ik zie niet hoe Zendure Mix dat zonder zo'n ding zou kunnen/willen doen.

En als je een driefasenaansluiting hebt kan je het wel helemaal vergeten dat de Zendure Mix je binnen x milliseconden in eiland modus vrolijk verder laat draaien.

Ik zie niet zo goed hoe/waarom Zendure dit in één apparaat zou kunnen integreren, want er zou dan een (extra) kabel
nee, je kan ook een schakelaar na de hoofdschakelaar plaatsen die uitschakelt, dan hoeft je stroom niet heen en weer over 2 kabels

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:30

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

hemertje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:34:
[...]

nee, je kan ook een schakelaar na de hoofdschakelaar plaatsen die uitschakelt, dan hoeft je stroom niet heen en weer over 2 kabels
Maar vergeet nou niet dat je maar maximaal 1x 16A (dus één groep!) uit een Zendure kunt trekken, hè. Dus tussen hoofdschakelaar en de rest van je meterkast groepenkast gaat ‘m niet worden!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• hemertje
Jan-tweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:33:
[...]

...maar goed formeel mag het omdat selectiviteit geen must meer is in de nieuwste NEN1010.
dat is het nooit geweest

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:39:
[...]

Maar vergeet nou niet dat je maar maximaal 1x 16A (dus één groep!) uit een Zendure kunt trekken, hè. Dus tussen hoofdschakelaar en de rest van je meterkast groepenkast gaat ‘m niet worden!
had de specs nog niet gelezen en was er vanuit gegaan dat ze 3 fase machines gelanceerd hadden?
maar blijkbaar nog gewoon 1 fase?

• TCMR
In tegenstelling tot wat mensen die hier knarsentandend kijken naar deze nieuwe accu's omdat ze zelf net iets van Zendure hebben aangeschaft, ben ik dik tevreden met m'n recent aangeschafte SF2400Pro met 8kWh. Net zoveel als een Mix dus. De 4000 Mix Pro doet wat meer PV- en outputvermogen, maar dat heb ik niet nodig. En kolos van 90kg heb ik ook niet nodig. Mijn SF2400Pro komt op ±3m hoog op een zoldertje te staan, moet er toch niet aan denken wat er nodig is om zo'n Mix daarop te krijgen :|

Ik ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Voor de modulariteit van de 'kleintjes' is toch wel wat te zeggen (al hebben we inmiddels wel wat bewijs dat de connectie tussen de accu's een zwak punt kan zijn...).

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:30

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

hemertje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:46:
[...]

had de specs nog niet gelezen en was er vanuit gegaan dat ze 3 fase machines gelanceerd hadden?
maar blijkbaar nog gewoon 1 fase?
Inderdaad maar 1 fase. Maar zelfs met 3 accu’s heb je maar 3x 16A, dus maar drie groepen die je erop aan kan sluiten.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-05 18:40

Valkyre

Kitesurf FTW!

whoop volgens mij kom ik op een mooi moment om naar de thuisbatterij te gaan.
Als ik het goed begrijp is de Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+ echt top voor ons.
domotica, netwerken dat soort zaken snap ik maar elektra is niet mijn forte.

Het concept dat er iets van Zendure op de P1 meter (of CT klemmen) nodig is om de batterij 'te sturen' is heel logisch, en geen vragen.

Eerder werd hier boven ook al gezegd je kan dus met Mix AC+ je bestaande zonnepanelen (15x Enphase + micro's) de bestaande kabel onderbreken de batterij in, en vervolgens weer terug naar de meterkast?
  • in mijn geval hangt er ook een kastje in de meterkast van enphase waar de YMVK(denk?) kabel ingaat.
  • is het 'zo simpel' als ik het nu in mijn hoofd heb zitten?[l/i]
  • hebben mensen hier ervaring met een installateur in de randstad? :) of doe jullie het allemaal zelf?[l/i]
ik ga sowieso niet zelf knutselen dit moet echt door een installateur!

Dan krijg je volgens mij ongeveer deze situatie
Huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maUQ0HfEg4hntbE_olZOFooWyD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7DyoOqOzU9aQT0BkMSqvFOls.png?f=fotoalbum_large

met batterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfyZnsNawFYO-fIYqIhtxMi_zi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CF99n4QbJDeNUQDUXneVPxex.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

• TCMR
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 07:30:
Een paar punten om uit te lichten:
Wat ik nog niet genoemd heb zien worden: "25 dB", dus actieve koeling. Geen zelfknutselarij van eigen koelventilatoren bij deze serie :+

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:29
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:07:
[...]

Inderdaad maar 1 fase. Maar zelfs met 3 accu’s heb je maar 3x 16A, dus maar drie groepen die je erop aan kan sluiten.
Tenzij je die groep zo verbind in je groepenkast (op de aanvoerende kant aansluiten voor een ALS waar een heel zwik groepen achter hangt, maar dan zou je dus de Hoofdschakelaar uit moeten zetten waar je stroom binnen komt, anders staat de monteur op straat onder prik.

En dan heb je nog wetgeving en eisen en zal het natuurlijk niet mogen.

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:52
TCMR schreef op donderdag 23 april 2026 @ 06:10:
[...]

Wat ik nog niet genoemd heb zien worden: "25 dB", dus actieve koeling. Geen zelfknutselarij van eigen koelventilatoren bij deze serie :+
Ik zag het ook aanstaan, en dacht hetzelfde. Maar moet het eerst maar eens zien, een omvormer is nooit helemaal stil, en 25db is niet veel.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:39
Vraagje aan de insiders: enig idee of het apparaat (of de reeks) geschikt is voor curtailing?

Als de accu’s vol zijn voel ik er weinig voor om tegen een habbekrats terug te gaan leveren. Of zelfs “terugleverkosten” te betalen.

Ofwel: de accu moet het verbruik van het huis volgen (NOM), verder zero export als de accu vol is terwijl de zonnepanelen staan nog te produceren. Kan deze accu-reeks dit?

[ Voor 1% gewijzigd door Sonero op 23-04-2026 07:41 . Reden: taalvaut ]

• a2aan
Sonero schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:16:
Vraagje aan de insiders: enig idee of het apparaat (of de reeks) geschikt is voor curtailing?

Als de accu’s vol zijn voel ik er weinig voor om tegen een habbekrats terug te gaan leveren. Of zelfs “terugleverkosten” te betalen.

Ofwel: de accu moet het verbruik van het huis volgen (NOM), verder zero export als de accu vol is terwijl de zonnepanelen staan nog te produceren. Kan deze accu-reeks dit?
De 'klassieke' Zendure Pro's konden dit volgens mij al met DC-gekoppelde zonnepanelen.

Maar nu er een dedicated AC-input op zit, ben ik wel benieuwd of de Zendure Mix de spanning en/of frequentie kan/gaat opvoeren om de omvormer(s) af te laten schakelen. Is/lijkt me wel een redelijk 'lomp' middel, maar zou misschien wel kunnen werken, ongeacht welke omvormer(s) zijn aangesloten. In combinatie met Enphase zou het nog enigszins 'getrapt' kunnen werken, aangezien de micros een voor een afschakelen als de spanning oploopt (die aan het eind van de kabel heeft de hoogste spanning).

• geert1992
  • Laatst online: 08:52
Sonero schreef op donderdag 23 april 2026 @ 07:16:

Aannemelijk, in andere modellen (hyper, 2400ac, 2400pro, etc) heb je de keuze wat te doen met je zonnestroom (bypass), en de keuze voor geen export.

5200wp SolarEdge - 14,4KW 2400AC - k2 pro combo - WP boiler - 2x MHI - Homey shs & HAOS -> NUC i5 32gb akasa fanless

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:37
@mrme12345 Ik kijk erg naar uit voor enige gegevens met betrekking tot NOM. We hebben nu 2400 en 4000 watt omvormers, maar we weten dat NOM inefficient is. betekend meer vermogen ook slechtere presetaties bij NOM?

In de preview van energienerd staat ook "Dit betekent dat niet alleen een los apparaat op een noodstopcontact blijft werken, maar dat je gehele huishouden, mits het systeem correct is aangesloten in de meterkast, van stroom wordt voorzien" ik ben erg nieuwsgierig hoe dit aangesloten moet worden.

• gielz
  • Laatst online: 07:42
geert1992 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:17:
[...]

Aannemelijk, in andere modellen (hyper, 2400ac, 2400pro, etc) heb je de keuze wat te doen met je zonnestroom (bypass), en de keuze voor geen export.
Zelf zou ik altijd liever een buffer behouden maar dat heb ik nog niet werkend gezien. Wanneer je bijvoorbeeld een boiler hebt die de zon volgt is dat lastig als hij 0 aan het opwekken is op de P1.

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• mrme12345
  • Niet online
Cardinal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:19:
@mrme12345 Ik kijk erg naar uit voor enige gegevens met betrekking tot NOM. We hebben nu 2400 en 4000 watt omvormers, maar we weten dat NOM inefficient is. betekend meer vermogen ook slechtere presetaties bij NOM?

In de preview van energienerd staat ook "Dit betekent dat niet alleen een los apparaat op een noodstopcontact blijft werken, maar dat je gehele huishouden, mits het systeem correct is aangesloten in de meterkast, van stroom wordt voorzien" ik ben erg nieuwsgierig hoe dit aangesloten moet worden.
Dat mbt noodstroom ga ik aanpassen in artikel, en was op basis van de beperkte info van Zendure zelf. Maar gezien 1 fase systeem eigenlijk onmogelijk en eigenlijk maar voor 1 groep of zo.

Mbt NOM: Ik ben bang dat dit inderdaad meer stroom zal gaan kosten, maar we gaan dat zeker testen hoe efficient de NOM Is.

ENERGIENERDS.NL

TCMR schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:06:
In tegenstelling tot wat mensen die hier knarsentandend kijken naar deze nieuwe accu's omdat ze zelf net iets van Zendure hebben aangeschaft, ben ik dik tevreden met m'n recent aangeschafte SF2400Pro met 8kWh. Net zoveel als een Mix dus. De 4000 Mix Pro doet wat meer PV- en outputvermogen, maar dat heb ik niet nodig. En kolos van 90kg heb ik ook niet nodig. Mijn SF2400Pro komt op ±3m hoog op een zoldertje te staan, moet er toch niet aan denken wat er nodig is om zo'n Mix daarop te krijgen :|

Ik ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Voor de modulariteit van de 'kleintjes' is toch wel wat te zeggen (al hebben we inmiddels wel wat bewijs dat de connectie tussen de accu's een zwak punt kan zijn...).
Helemaal met je eens. De eerste 2400 AC+ staat alweer te koop op marktplaats. Wat ik gister schreef, voor ons voldoet de 2400 prima. Er zijn altijd mensen die de nieuwste spullen willen hebben. Prima. Je hebt een doelgroep die gewoon tevreden is met een eerdere aanschaf en daar lekker mee aan de slag gaat. De 2e groep zal goedkoper uitzijn maar dat terzijde. De 1e groep, wellicht pioneers hebben andere doelstellingen.

Eerlijk gezegd zou ik best die 2400 AC+ eens een tijdje willen hebben draaien. RTE is beter dan de 2400 AC, ik vind de looks ook mooier van het systeem etc. Echter ze staan hier op zolder. Daar komen we alleen om een wasje te draaien. De MIX is sws een no-go. Te zwaar in alle opzichten voor hier.

Nuance m.b.t. "slechte" connectoren. 2 meldingen op ik gok tienduizenden verkopen maakt een connector niet slecht. Ik krijg dan een deja-vu gevoel. Zonnepanelen. Ik hoor mensen nog roepen tegen me dik 12 jaar terug "Zonnepanelen zijn brandgevaarlijk". Bij het 1e brandje "Ik zei het toch". Diezelfde mensen hebben het dak 2x zo vol liggen nu. Het was gevaarlijk toch?

Je kunt pech hebben, neem je voorzorgsmaatregelen maar laten we vooral elkaar niet zo bang maken. Producten komen niet op de markt als het niet veilig genoeg is.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:29
Devke schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:34:
[...]

Helemaal met je eens. De eerste 2400 AC+ staat alweer te koop op marktplaats. Wat ik gister schreef, voor ons voldoet de 2400 prima. Er zijn altijd mensen die de nieuwste spullen willen hebben. Prima. Je hebt een doelgroep die gewoon tevreden is met een eerdere aanschaf en daar lekker mee aan de slag gaat. De 2e groep zal goedkoper uitzijn maar dat terzijde. De 1e groep, wellicht pioneers hebben andere doelstellingen.

Eerlijk gezegd zou ik best die 2400 AC+ eens een tijdje willen hebben draaien. RTE is beter dan de 2400 AC, ik vind de looks ook mooier van het systeem etc. Echter ze staan hier op zolder. Daar komen we alleen om een wasje te draaien. De MIX is sws een no-go. Te zwaar in alle opzichten voor hier.

Nuance m.b.t. "slechte" connectoren. 2 meldingen op ik gok tienduizenden verkopen maakt een connector niet slecht. Ik krijg dan een deja-vu gevoel. Zonnepanelen. Ik hoor mensen nog roepen tegen me dik 12 jaar terug "Zonnepanelen zijn brandgevaarlijk". Bij het 1e brandje "Ik zei het toch". Diezelfde mensen hebben het dak 2x zo vol liggen nu. Het was gevaarlijk toch?

Je kunt pech hebben, neem je voorzorgsmaatregelen maar laten we vooral elkaar niet zo bang maken. Producten komen niet op de markt als het niet veilig genoeg is.
Zie zelfs 2400AC's langskomen met 34kWh

• Jan-tweak
Cardinal schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:19:
even een vraag, want ik volg je even niet meer, wat bedeol je met "We hebben nu 2400 en 4000 watt omvormers, maar we weten dat NOM inefficient is. "
waarom is in jouw ogen NOM inefficient :? ?
op zich redelijk eenvoudig, achter de hoofdschakelaar (of zelfs als vervanging) plaats je een MTSE (Manual Transfer Switch Equipment) omschakelaar. De eerder door @FMudde genoemde eenvoudige omschakelaar is hiervoor dus niet geschikt. overigens zijn dat ooknog behoorlijke bakbesten, zeg maar 2 keer van je bestaande 3-fase hoofdschakelaar. je hebt deze handmatig en ook automatisch.

en ja, dit zijn dus zeker geen stekker-batterijen meer, maar gewoon vaste thuisbatterijen, 90 kg sleep je ook niet zo maar meer je zolder op. In mijn ogen dus ook een heel ander toepassing dan de bekende andere Zendure producten. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-tweak op 23-04-2026 09:37 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-05 11:28
@Jan-tweak hoe lager het vermogen (import en export), hoe minder efficiënt de omvormer is.
Dus hoe dichter bij de 2400W en 4000W, hoe hoger de efficiëntie.
Ik ga er even vanuit dat een standaard NOM niet op 2400W en 4000W. Bij mij is het (zeker 's nachts) 175-250W.

Home Assistant HP T630, PV (Enphase, 4000 Wp) 6 x IQ8+ ZW, 2 x IQ8+ NW, 2 x IQ8+ ZO, Zendure SF 2400AC (5.76 kWh)

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:39
gielz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:25:
[...]

Zelf zou ik altijd liever een buffer behouden maar dat heb ik nog niet werkend gezien. Wanneer je bijvoorbeeld een boiler hebt die de zon volgt is dat lastig als hij 0 aan het opwekken is op de P1.
Daadwerkelijk op 0 W export instellen geeft mogelijk een instabiel gedrag. Met een beetje pech worden je accu of boiler niet opgeladen terwijl er nog wel opslagruimte is. Want hé, volgens de P1-meter is er geen overschot, dus gaan ze ook niet opladen.

Daarom zou ik een feed-in van bijvoorbeeld 50 W instellen. Zolang je accu of boiler nog niet opgeladen zijn, past de omvormer nog geen curtailing toe.

De schade van de terugleverkosten vallen dan best wel mee, bij 50 W wordt dat 438 kWh per jaar op z’n slechtst.

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:53:
[...]

Klopt, op momenten dat er veel opbrengst van de zonnepanelen is zullen de accu's juist laden ipv max ontladen. Maar een foutje in Home Assistant is zo gemaakt :)

[...]

[Afbeelding]

1 van de torens wil ik dus nu ter test vervangen door de SF4000 Pro, die B16 pas ik dan ook aan naar een B20.
Hoe zet jij de stapels zo dicht bij elkaar? Kom je nog wel uit met je power cords en hoe til je dan een accu eraf/erop?

• Henkoes
  • Nu online
CappieL schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:55:
@Jan-tweak hoe lager het vermogen (import en export), hoe minder efficiënt de omvormer is.
Ik ga er even vanuit dat een standaard NOM niet op 2400W en 4000W. Bij mij is het (zeker 's nachts) 175-250W.
Dus voor NOM zou een kleinere omvormer beter zijn? Dus eigenlijk een SF 800?

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:08
Was in het andere Zendure topic toch al uitgezocht dat de huidige omvormers redelijk efficient zijn en dat een 2400 watt omvormer die 200 watt doet niet heel veel meer weg gooit dan een 1200 watt omvormer die 200 watt doet. Zal voor die 4000 watt omvomer dus niet heel anders zijn gok ik.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Jan-tweak
TCMR schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:22:
[...]

Dat is ook niet wat ze beweren. Noodstroomuitgang schakelt, en that's it. Net als voor alle plug-ins van Zendure. Zette mij vorig jaar ook op het verkeerde been.

Eiland-modus draaien is een heel ander verhaal, dat gaat een thuisaccu niet 'even voor je regelen'.
dat denk ik dus ook, volgens mij wordt hier maar de helft van het verhaal verteld of hebben ze hier een automatische MTSE ingebouwd?
Ik verwacht dat heel veel in de komende weken duidelijk zal worden als Zendure met de complete informatie komt.
en ja, het is dus iets heel anders dan wat ik gedacht had maar mogelijk wel the next level bij Zendure, dus gewoon nog even wachten, ben erg benieuwd.

[ Voor 20% gewijzigd door Jan-tweak op 23-04-2026 10:40 ]

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:08
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:37:
[...]

dat denk ik dus ook, volgens mij wordt hier maar de helft van het verhaal verteld of hebben ze hier een automatische MTSE ingebouwd?
Dan nog zit je met een relais schakelkast die naast je huidige meterkast geplaatst moet worden (de oplossing van Ecoflow bijv. met hun smart home panel). Ik zie ze dat nog niet zo snel inbouwen in hun accu zelf. Die moet dan of direct naast je meterkast komen te staan of je krijgt heel veel kabels tussen beide..

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Jan-tweak
CappieL schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:55:
jup, nu snap ik het, en we moeten dan maar eens wachten wat de eerste praktijk testen hier in Nederland gaan uitwijzen, zeker tijdens de zomer met relatief lage avond/nacht lasten is dat direct een mooie test. Ik verwacht echter dat we nog even moeten wachten tot juni/juli voor dat je voldoende gegevens hebt om daar iets zinsvol over te zeggen. Ben mn op de reactie van oa @Taro en @mrme12345 benieuwd wat hun ervaringen zijn, mede omdat ze ook direct een vergelijk met de andere Zendure systemen hebben.
mooie spannende tijdens dus.

• gielz
Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:33:
[...]

Dus voor NOM zou een kleinere omvormer beter zijn? Dus eigenlijk een SF 800?
Nee het werk niet zo als Homewizard al sinds de release adverteert dat een omvormer van 800 watt direct de hemel op aarde is;

Ik draai hier een 2400 AC en heb 83%+ RTE en de omvormer is 95% van de tijd onder de 500 watt aan het regelen. In de nacht zie ik dan in HA dat hij rond de 12% verlies heeft (1 kant op). De 2400 AC+ en 2400 Pro doen dit weer een stuk beter bij lage vermogens (zelf getest) en ik verwacht dus dat de Mix modellen dit weer een stuk beter doen.

Mooi dus om te zien dat niet alleen de vormfactor veranderd maar dat ze daadwerkelijk ook aan de RTE sleutelen. *O*

• Jan-tweak
mrme12345 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:24:
[...]

Ja en je bestaande string omvormers kunt vervangen met dit product. Is ook handig. Zeker met steeds meer vervangingen van omvormers komende jaren. Komt vandaag ook hier binnen, ben benieuwd. Maar voordat die operationeel is moet er nog veel gebeuren. Dus gaat nog wel even duren. Of we gebruiken hem al even via stekker (die er ook aan zit).
echter met een Solaregde omvormer werkt dat dan ook ? wat ik uit het verhaal lees heb je de koppeling eerder via AC (dus na de omvormer van je PV) ipv direct met DC.
Ook als ik de huidige prijzen van mn SolarEgde omvormers zie, die je echt voor een habekrats kunt kopen (wat mogelijk iets tijdelijks is) moet je het afvragen of dit echt een voordeel is, aan de andere kant als de meerprijs voor deze functie in vergelijk met andere vergelijkbare vast thuis-batterijen niet mee of zelfs lager is, is dat zeker een mooie functie voor die die het willen cq kunnen gebruiken.
als ik kijk naar de prijs per kWh kom ik op basis van de advies prijzen uit op het volgende:
  • SolarFlow 4000 Mix Pro: 2.899 Euro dus per kWh 362 euro
  • SolarFlow 4000 Mix AC+: 2.419 Euro dus per kWh 302 euro
  • SolarFlow 3000 Mix AC+: 2.059 Euro dus per kWh 257 euro.

[ Voor 21% gewijzigd door Jan-tweak op 23-04-2026 11:52 ]

• Henkoes
  • Nu online
Acidrain schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:37:
Was in het andere Zendure topic toch al uitgezocht dat de huidige omvormers redelijk efficient zijn en dat een 2400 watt omvormer die 200 watt doet niet heel veel meer weg gooit dan een 1200 watt omvormer die 200 watt doet. Zal voor die 4000 watt omvomer dus niet heel anders zijn gok ik.
Als dit zo is dan is dat super goed nieuws! Kan het alleen niet terugvinden.

• Henkoes
  • Nu online
gielz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:09:
[...]

Nee het werk niet zo als Homewizard al sinds de release adverteert dat een omvormer van 800 watt direct de hemel op aarde is;

Ik draai hier een 2400 AC en heb 83%+ RTE en de omvormer is 95% van de tijd onder de 500 watt aan het regelen. In de nacht zie ik dan in HA dat hij rond de 12% verlies heeft (1 kant op). De 2400 AC+ en 2400 Pro doen dit weer een stuk beter bij lage vermogens (zelf getest) en ik verwacht dus dat de Mix modellen dit weer een stuk beter doen.

Mooi dus om te zien dat niet alleen de vormfactor veranderd maar dat ze daadwerkelijk ook aan de RTE sleutelen. *O*
Dus homewizard maakt valse reclame? Zij claimen de meest efficiente omvormer te hebben voor laag idle verbruik.

• RonJ
  • Nu online
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:37:
[...]

Daar lijkt het wel op. Net zoals dat veel concurrende systemen doen (Victron, Solis). Je krijgt een aparte uitgang met ingebouwde transfer switch die noodstroom levert. Daar sluit je dan je "kritieke load" groep (bij 3680W zal dat 1x 16A per mix zijn) op aan. Dat kan dan bijv. je warmtepomp zijn als deze hieronder blijft, een groep voor koelkast en vriezer, aquarium, etc. etc. Niet heel anders dan bij de eerdere modellen, alleen is het een vaste aansluiting ipv een stopcontact. Valt de stroom uit dan blijft alleen op deze uitgang spanning staan, de rest van je bestaande installatie voor de "grid" ingang valt dan wel uit.

Ben wel benieuwd of dit zoals nu een gecombineerde aansluiting is waarop je dan ook je AC-PV-omvormer zet zodat deze ook blijft werken of dat dit nu apart geregeld is. En of er nu ook een 3-fase back-up mogelijkheid komt als je er 3 neer zet. Dat kon eerder niet bij Zendure, maar nu spreekt men over een kabel koppeling tussen de accu's ipv alleen software.

All-electric.

• gielz
Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:27:
[...]

Dus homewizard maakt valse reclame? Zij claimen de meest efficiente omvormer te hebben voor laag idle verbruik.
Met een Homewizard zit je op de 72-75% RTE met NOM. Is het valse reclame? Wellicht wel maar dat doen wel meer bedrijven en is meer voor het valse reclame topic. ;)

Ik weet niet wat je nu exact hebt staan maar het zijn gewoon allemaal mooie producten. Ken zat mensen die nog de 2400 AC kopen omdat hier bijvoorbeeld weer gemakkelijk een Zendure fan of @geert1992 fan op kan. En zo ken ik ook weer zat gebruikers van een 2400 AC+/Pro die het gewoon een mooi model vinden en toch net even een hogere RTE willen zien.

• mrme12345
  • Niet online
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:34:
[...]
even een vraag, want ik volg je even niet meer, wat bedeol je met "We hebben nu 2400 en 4000 watt omvormers, maar we weten dat NOM inefficient is. "
waarom is in jouw ogen NOM inefficient :? ?

[...]

op zich redelijk eenvoudig, achter de hoofdschakelaar (of zelfs als vervanging) plaats je een MTSE (Manual Transfer Switch Equipment) omschakelaar. De eerder door @FMudde genoemde eenvoudige omschakelaar is hiervoor dus niet geschikt. overigens zijn dat ooknog behoorlijke bakbesten, zeg maar 2 keer van je bestaande 3-fase hoofdschakelaar. je hebt deze handmatig en ook automatisch.

en ja, dit zijn dus zeker geen stekker-batterijen meer, maar gewoon vaste thuisbatterijen, 90 kg sleep je ook niet zo maar meer je zolder op. In mijn ogen dus ook een heel ander toepassing dan de bekende andere Zendure producten. :)
Inefficient is niet juiste woord, maar hoe groter de batterij/omvormer hoe groter de standby verbruiken en dus stel als je een kleine load hebt snachts met 100W, maar het systeem zelf kost 50W of meer om te opereren dan wordt de NOM erg inefficient. Je hebt dan veel batterijlading nodig (in dit geval bijvoorbeeld meer dan 150W) om een load van 100W af te dekken.

ENERGIENERDS.NL

• Henkoes
  • Nu online
gielz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:33:
[...]

Met een Homewizard zit je op de 72-75% RTE met NOM. Is het valse reclame? Wellicht wel maar dat doen wel meer bedrijven en is meer voor het valse reclame topic. ;)

Ik weet niet wat je nu exact hebt staan maar het zijn gewoon allemaal mooie producten. Ken zat mensen die nog de 2400 AC kopen omdat hier bijvoorbeeld weer gemakkelijk een Zendure fan of @geert1992 fan op kan. En zo ken ik ook weer zat gebruikers van een 2400 AC+/Pro die het gewoon een mooi model vinden en toch net even een hogere RTE willen zien.
Ik heb nu de AC+, de standaard AC toch geannuleerd en gekozen voor meerdere AC+.

• Henkoes
  • Nu online
mrme12345 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:44:
[...]

Inefficient is niet juiste woord, maar hoe groter de batterij/omvormer hoe groter de standby verbruiken en dus stel als je een kleine load hebt snachts met 100W, maar het systeem zelf kost 50W of meer om te opereren dan wordt de NOM erg inefficient. Je hebt dan veel batterijlading nodig (in dit geval bijvoorbeeld meer dan 150W) om een load van 100W af te dekken.
Waarom stijgt dit standby verbruik dan?

• mrme12345
  • Niet online
Hier nog impressie, hij is uitgepakt, was wel een klus om hem te kantelen en daarna weer op zijn pootjes te zetten. 80kg is toch echt wel heel zwaar, ook voor 2 man. Nu aangesloten. met stekker, moet echter nog wel de beta app ontvangen enz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Szwh3B77ltMC4c-1JNzmfxb3Zps=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iHLqSNH03uzvVX7a2KhuFfjp.png?f=fotoalbum_large

ENERGIENERDS.NL

• gielz
mrme12345 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:47:
Hier nog impressie, hij is uitgepakt, was wel een klus om hem te kantelen en daarna weer op zijn pootjes te zetten. 80kg is toch echt wel heel zwaar, ook voor 2 man. Nu aangesloten. met stekker, moet echter nog wel de beta app ontvangen enz

[Afbeelding]
Maar welke MIX is dit dan? Want er staat een andere productserie op de Zendure die niet op Zendure.nl staat

• mrme12345
  • Niet online
Het is de Mix 4000 AC+ als we het goed gezien hebben (staat alleen productcode op en geen type naam en kunnen hem ook nog niet toevoegen aan app).

ENERGIENERDS.NL

• gielz
mrme12345 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:54:
Het is de Mix 4000 AC+ als we het goed gezien hebben (staat alleen productcode op en geen type naam en kunnen hem ook nog niet toevoegen aan app).
En dan Ultra op de voorkant. Je hebt een collectors edition! Ben wel benieuwd straks naar de API properties wat die dan zegt.

• mrme12345
  • Niet online
Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:46:
[...]

Waarom stijgt dit standby verbruik dan?
Omdat het een grotere omvormer is die zeer waarschijnlijk meer verbruik heeft en dat telt harder bij kleinere loads. Maar de RTE testen zullen het komende week uit moeten wijzen. We zijn benieuwd.

ENERGIENERDS.NL

• mrme12345
  • Niet online
gielz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:56:
[...]

En dan Ultra op de voorkant. Je hebt een collectors edition! Ben wel benieuwd straks naar de API properties wat die dan zegt.
Ja het is sowieso een pre productiemodel. Dus niet het definitieve model. Maar nagenoeg identiek aan def model (op wat finishing touch na).

ENERGIENERDS.NL

• Jan-tweak
RonJ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:32:
[...]

Daar lijkt het wel op. Net zoals dat veel concurrende systemen doen (Victron, Solis). Je krijgt een aparte uitgang met ingebouwde transfer switch die noodstroom levert. Daar sluit je dan je "kritieke load" groep (bij 3680W zal dat 1x 16A per mix zijn) op aan. Dat kan dan bijv. je warmtepomp zijn als deze hieronder blijft, een groep voor koelkast en vriezer, aquarium, etc. etc. Niet heel anders dan bij de eerdere modellen, alleen is het een vaste aansluiting ipv een stopcontact. Valt de stroom uit dan blijft alleen op deze uitgang spanning staan, de rest van je bestaande installatie voor de "grid" ingang valt dan wel uit.

Ben wel benieuwd of dit zoals nu een gecombineerde aansluiting is waarop je dan ook je AC-PV-omvormer zet zodat deze ook blijft werken of dat dit nu apart geregeld is. En of er nu ook een 3-fase back-up mogelijkheid komt als je er 3 neer zet. Dat kon eerder niet bij Zendure, maar nu spreekt men over een kabel koppeling tussen de accu's ipv alleen software.
normaal gezien als je dat gebeurt zoals jij dat omschrijft zal je losse PV omvormer dus uitvallen (omdat deze geen netvoeding meer krijgt en uit moet.
echter je blijft zitten met wat je zelf ook beschrijft dat je dus je hele huis nooit met die 4000W kunt voeden. Als ik naar mijn eigen verdeling kijk heb ik totaal 16 groepen.
Nog even los van het feit dat je eigenlijk dan ook de nodige capaciteit voor dit senario beschikbaar moet houden, en dan lijkt me 8 kWh een beetje weinig.
noodstroom lijkt leuk maar is naast handig mn duur in de technische uitvoering, de vraag die je moet stellen of de baten tegen de kosten opwegen. Die uitkomst zal voor iedereen anders zijn.

• Jan-tweak

[Afbeelding]
heel veel plezier met dat monster, oef 80 kg zou ik niet graag de zolder op moeten krijgen. Hij ziet er wel erg mooi uit. *O* :)F d:)b
en de Belgen zullen nu wel balen, want het zal nog wel even duren dat deze bij hun door de verplichte keuring komt.

• RonJ
  • Nu online
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:01:
[...]

normaal gezien als je dat gebeurt zoals jij dat omschrijft zal je losse PV omvormer dus uitvallen (omdat deze geen netvoeding meer krijgt en uit moet.
Als je 'm vóór de batterijomvormer (aan de grid kant) plaatst wel ja, maar je kan nu ook al een micro-inverter op de noodstroom-WCD van de 2400x modellen aansluiten die off-grid blijft werken en dan kan je dus gewoon blijven laden uit PV. De concurrentie heeft hier vaak een aparte "GEN" ingang voor. De Zendure moet dan in off-grid mode het vermogen van de PV-omvormer gaan regelen door de netfrequentie te verschuiven.

Vandaar dus mijn vraag of dit bij de mix modellen een aparte aansluiting is (dus je kan én off-grid PV blijven genereren én op een andere uitgang noodstroom leveren aan een kritieke groep) of dat dit net als bij de bestaande modellen gecombineerd is en dus of/of.
echter je blijft zitten met wat je zelf ook beschrijft dat je dus je hele huis nooit met die 4000W kunt voeden. Als ik naar mijn eigen verdeling kijk heb ik totaal 16 groepen.
Je zal hier dan een keuze in moeten maken. Of accepteren dat je minder vermogen hebt in off-grid mode. Met 1x 3680W zijn de mogelijkheden beperkt, maar als het 3x kan zit je al op 11kW, dan heb je toch best een leuke noodstroomfunctionaliteit.
Nog even los van het feit dat je eigenlijk dan ook de nodige capaciteit voor dit senario beschikbaar moet houden, en dan lijkt me 8 kWh een beetje weinig.
noodstroom lijkt leuk maar is naast handig mn duur in de technische uitvoering, de vraag die je moet stellen of de baten tegen de kosten opwegen. Die uitkomst zal voor iedereen anders zijn.
Eens. En als je naar "volledig huis op noodstroom" wilt kom je dus potentieel op 3x een Zendure mix uit. Dan ga je richting 8-9K voor 24kWh. Dan is de vraag of Zendure nog wel de beste keuze is. Je bent dan bij de concurrentie al voor een paar duizend minder klaar, met een hoger omvormervermogen en 3-fase mogelijkheden.

All-electric.

• robinh
gielz schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:56:
[...]

Goed om te lezen dat jij ook in dit topic zit Gielz. Ik ben nu al benieuwd of de integratie van jou hier ook vlekkeloos mee om gaat :) Maar dat zal niet alleen ik, jij maar veel mensen benieuwd naar zijn _/-\o_

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | preorder 2 x Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• robinh

[Afbeelding]
Kun je iets vertellen over de afmetingen van dit apparaat? :)

• mrme12345
  • Niet online
robinh schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:20:
[...]

Kun je iets vertellen over de afmetingen van dit apparaat? :)
Ja hoor dit zijn de afmetingen, incl de wieltjes

BxHxD: 46x82x23,5

ENERGIENERDS.NL

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13-05 11:55
Basis unit is 8 KwH. Is er al bekend wat de extra batterijen qua capaciteit zijn? Zelf ongeveer 10-12 kWh nodig obv analyse.

• a2aan

[Afbeelding]
Staat 'ie nou op vier enkele, relatief kleine wieltjes? Zakt 'ie met dat gewicht dan niet in je (houten) vloer?

• mrme12345
  • Niet online
a2aan schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:51:
[...]

Staat 'ie nou op vier enkele, relatief kleine wieltjes? Zakt 'ie met dat gewicht dan niet in je (houten) vloer?
We gaan het zien, maar het zijn wel forse en stevige wieltjes. Nu nog niks te zien in ieder geval. En is tijdelijke plek! En goed om te onthouden, het is niet het def productiemodel.

[ Voor 7% gewijzigd door mrme12345 op 23-04-2026 13:28 ]

ENERGIENERDS.NL

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05 19:31
mrme12345 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:14:
[...]

We gaan het zien, maar het zijn wel forse en stevige wieltjes. Nu nog niks te zien in ieder geval. En is tijdelijke plek!
Op de afbeeldingen bij zendure.nl zit er een rode ring bij de wieltjes. Kan je daarmee niet de wieltjes indraaien en het zo vast op de poten zetten?

• mrme12345
  • Niet online
Treur schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:22:
[...]

Op de afbeeldingen bij zendure.nl zit er een rode ring bij de wieltjes. Kan je daarmee niet de wieltjes indraaien en het zo vast op de poten zetten?
Ja klopt daarmee kun je ze fixeren (en weer los maken als je de batterij wil verzetten).

ENERGIENERDS.NL

• gielz
@mrme12345 Zit er ook een fan in of mogelijkheid tot aansluiten van een fan a la 2400AC fan header? Of schroefgaten om dit mogelijk te maken zoals @geert1992 voor de 2400 Pro / AC+ ontwikkeld heeft?

• Pinsa
  • Laatst online: 06:22
Waarom zou je nog kiezen voor een ac2400+ met bv 8,64kwh en een p1 meter zit je op €3305, de mix 4000ac+ is nu met pre order voor €2419, die 0,64kwh verwaarloos ik dan even. Ik neem aan dat de mix ook vlekkeloos samen werkt met de p1 meter?

• Treur
Pinsa schreef op donderdag 23 april 2026 @ 13:45:
Waarom zou je nog kiezen voor een ac2400+ met bv 8,64kwh en een p1 meter zit je op €3305, de mix 4000ac+ is nu met pre order voor €2419, die 0,64kwh verwaarloos ik dan even. Ik neem aan dat de mix ook vlekkeloos samen werkt met de p1 meter?
De 2400ac+ heeft zelf ook nog 2.4kwh aan boord. Dat samen met 2x extra ab3000l kom je bij diverse sites rond de 2300€ uit. Dus nog steeds een tikkeltje goedkoper voor ~8kwh
Daarnaast los op te bouwen en daarmee qua gewicht een stuk minder sjouwen als je na de zolder moet. ;)
En de 2400ac+ is direct leverbaar
Voor mij voldoende reden om nu voor een 2400ac+ te kiezen

• Pinsa
Treur schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:01:
[...]

De 2400ac+ heeft zelf ook nog 2.4kwh aan boord. Dat samen met 2x extra ab3000l kom je bij diverse sites rond de 2300€ uit. Dus nog steeds een tikkeltje goedkoper voor ~8kwh
Daarnaast los op te bouwen en daarmee qua gewicht een stuk minder sjouwen als je na de zolder moet. ;)
En de 2400ac+ is direct leverbaar
Voor mij voldoende reden om nu voor een 2400ac+ te kiezen
Waar vind jij ze voor €2300?

Denk dat je deze bedoeld :)

https://stekker-batterij....us-thuisbatterij-8-16kwh/

[ Voor 9% gewijzigd door Pinsa op 23-04-2026 14:20 ]

• gielz
Letterlijk bijna elke reseller. Even bellen, leuke kortingscode erbij en vragen of hij morgen al op de stoep kan staan. Via google, binnen een minuut meerdere shops.

• Treur
Hier heb ik ze vorige week zelf besteld
https://www.techpunt.nl/n...l?id=321400955&quantity=1

En zoals Gielz al aangeeft, even bellen/mailen dan kunnen ze wellicht nog wat met een kortingscode :)

[ Voor 11% gewijzigd door Treur op 23-04-2026 14:24 ]

• Pinsa
Treur schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:23:
[...]

Hier heb ik ze vorige week zelf besteld
https://www.techpunt.nl/n...l?id=321400955&quantity=1

En zoals Gielz al aangeeft, even bellen/mailen dan kunnen ze wellicht nog wat met een kortingscode :)
Tnx voor het delen heren! Dan is de keuze snel gemaakt want de 2400ac+ heeft zich al bewezen en werkt meteen uit de doos, ook wat betreft software etc. Ik heb me dus elke keer verkeken en ging voor de 3x variant, maar vergeten dus dat de unit zelf ook al 2,4kwh levert dus met de 2x 3000 variant van 5,76kwh en een 2,4 hoofdunit komt je op 8,14kwh uit. Heel nice dit! Verbaas me hoe snel de thuisbatterijen goedkoper zijn geworden t.o.v. van een aantal jaren geleden :)

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 10:22
Ik heb een growatt 3600tl-x met 2 strings, waarvan elke string 6 panelen bevat.

welke van de 3 heb ik nodig om deze te kunnen vervangen om omvormer verlies dc>ac>dc>ac te verkleinen dc>ac?

ik kan namelijk geen datasheet van de dingen vinden.

ook weet ik niet hoe het zit met formaat. wij hebben namelijk net een ombouw om de cv en omvormer op zolder.

• Taro
  • Niet online
Henkoes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:32:
[...]

Hoe zet jij de stapels zo dicht bij elkaar? Kom je nog wel uit met je power cords en hoe til je dan een accu eraf/erop?
Past net, de powercord van de 2e van links raakt de linker net aan, maar staat niet onder "spanning" (Bewuste " 's :) ). Verder past het prima en ik hoef er geen accu's bij op te zetten of af te halen.

• rocket23
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-05 17:47
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:05:
[...]

heel veel plezier met dat monster, oef 80 kg zou ik niet graag de zolder op moeten krijgen. Hij ziet er wel erg mooi uit. *O* :)F d:)b
en de Belgen zullen nu wel balen, want het zal nog wel even duren dat deze bij hun door de verplichte keuring komt.
Ik baal inderdaad als een stekker. Staat zelfs nog niet op de Belgische site. Al worden er in de nieuwsartikelen wel Belgische (duurder dan NL door de Bebat-recyclagekosten) prijzen vermeld, dus er is hoop.

Ik snap echt niet wat de meerwaarde van een extra Belgische homologatie is. Zo blijven we achterlopen op de markt, maar dat is een discussie voor het andere topic.

On topic, is er al ergens een specificatie-blad? Meer bepaald voor de Mppt-trackers?

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:02
RonJ schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:12:
[...]

Eens. En als je naar "volledig huis op noodstroom" wilt kom je dus potentieel op 3x een Zendure mix uit. Dan ga je richting 8-9K voor 24kWh. Dan is de vraag of Zendure nog wel de beste keuze is. Je bent dan bij de concurrentie al voor een paar duizend minder klaar, met een hoger omvormervermogen en 3-fase mogelijkheden.
En het is ook de vraag of dat überhaupt veilig kan. Drie losse systemen zullen nooit exact 120 graden verschoven zijn in fase. Er is dan geen 400V tussen de fasen en (nog belangrijker) de fase stromen heffen elkaar niet op waardoor de stroom door de nul te hoog kan worden. Lijkt me geen goed plan.

• Jan-tweak
Martijnvdb schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:25:
Basis unit is 8 KwH. Is er al bekend wat de extra batterijen qua capaciteit zijn? Zelf ongeveer 10-12 kWh nodig obv analyse.
Deze units kun je dus niet zoals de andere Zendure thuis-batterijen met batterij-units in de vorm van "lego stapelen" uitbreiden, de 4000 serie kun je aan elkaar koppelen dus met extra 8 kWh uitbeiden, tot een max van 50 kWh. wat ik dan weer vreemd vind, want 50 is niet deelbaar met geheel getal, ik verwacht dat dit dus 48 kWh zou moeten zijn.
De 3000 serie dus niet

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:07
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:52:
[...]

Deze units kun je dus niet zoals de andere Zendure thuis-batterijen met batterij-units in de vorm van "lego stapelen" uitbreiden, de 4000 serie kun je aan elkaar koppelen dus met extra 8 kWh uitbeiden, tot een max van 50 kWh. wat ik dan weer vreemd vind, want 50 is niet deelbaar met geheel getal, ik verwacht dat dit dus 48 kWh zou moeten zijn.
De 3000 serie dus niet
Het kunnen toch specifieke accu uitbreidingspakketten worden. In dezelfde vormfactor maar dan zonder omvormer etc etc? Ik heb nergens gelezen dan het specifiek dezelfde units zijn.

Zoals ik het las kun je batterijmodules koppelen :)

@Taro @mrme12345 jullie meer info? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Jan-tweak
@Taro en @mrme12345 even een vraag, ik zie in diverse foto's (Zendure) dat ook deze nog steeds via een stekker worden aangesloten, zelf geef je dat volgens mij ook al aan, als ik me niet vergis.
We kennen de problematiek bij 2400W met stekker-WCD (standaard F-type) waarbij we eigenlijk al aan de limiet voor een continu belasting komen (ondanks dat we dus nog meer dan voldoende hoofdruimte qua maximale belasting (let op dus niet continu) van 16A / 3680W zitten.

Deze nieuwe modellen gaan echter daar beduidend overeen, om deze met een standard type F stekker aan te sluiten en deze dan op de maxiamele vermogen te gebruiken heb ik dus wel wat vraagtekens.

Ik zie hier eigenlijk (wat ook op diverse comentaren genoemd wordt) dat hier een vaste installatie op zijn plaats is.

ook hoop ik dat men hier een andere diameter van linzedraad heeft gebruikt dan wat bij de solarflow 2400 AC is gebruikt, mogen jullie daar de spec's al publiceren ?

Wil je toch deze met een stekker aansluiten lijkt me eigenlijk de enige veilige keuze een 3 polige CEE stekker, maar let dus op, je hebt hier dus al de 32A versie voor nodig, de standaard 16A versie is hiervoor zelfs te te klein.

• Jan-tweak
Kees_frl schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:19:
[...]

Het kunnen toch specifieke accu uitbreidingspakketten worden. In dezelfde vormfactor maar dan zonder omvormer etc etc? Ik heb nergens gelezen dan het specifiek dezelfde units zijn.
ja, dat zou zeker kunnen, helaas ontbreekt op dit moment nog de juiste informatie, we moeten gewoon geduld hebben, en ja, ik snap dat dit lastig is.
Zoals ik het las kun je batterijmodules koppelen :)

@Taro @mrme12345 jullie meer info? :)

• mrme12345
  • Niet online
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:55:
@Taro en @mrme12345 even een vraag, ik zie in diverse foto's (Zendure) dat ook deze nog steeds via een stekker worden aangesloten, zelf geef je dat volgens mij ook al aan, als ik me niet vergis.
We kennen de problematiek bij 2400W met stekker-WCD (standaard F-type) waarbij we eigenlijk al aan de limiet voor een continu belasting komen (ondanks dat we dus nog meer dan voldoende hoofdruimte qua maximale belasting (let op dus niet continu) van 16A / 3680W zitten.

Deze nieuwe modellen gaan echter daar beduidend overeen, om deze met een standard type F stekker aan te sluiten en deze dan op de maxiamele vermogen te gebruiken heb ik dus wel wat vraagtekens.

Ik zie hier eigenlijk (wat ook op diverse comentaren genoemd wordt) dat hier een vaste installatie op zijn plaats is.

ook hoop ik dat men hier een andere diameter van linzedraad heeft gebruikt dan wat bij de solarflow 2400 AC is gebruikt, mogen jullie daar de spec's al publiceren ?

Wil je toch deze met een stekker aansluiten lijkt me eigenlijk de enige veilige keuze een 3 polige CEE stekker, maar let dus op, je hebt hier dus al de 32A versie voor nodig, de standaard 16A versie is hiervoor zelfs te te klein.
Ja, je kunt het met een stekker aansluiten maar dan gelimiteerd tot 800W of tot 2400W (beta app is nog niet beschikbaar). En als je langdurig op 2400W gaat laden en ontladen natuurlijk liever vast, laat staan als je daar boven gaat. En dat wordt ook aangegeven door Zendure

ENERGIENERDS.NL

• mrme12345
  • Niet online
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:57:
[...]
ja, dat zou zeker kunnen, helaas ontbreekt op dit moment nog de juiste informatie, we moeten gewoon geduld hebben, en ja, ik snap dat dit lastig is.

[...]
Ja er komen modules voor. Nog even geduld aub. Maar is zeker uitbreidbaar (de 4000 AC+ en de Pro)

ENERGIENERDS.NL

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:07
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:57:
[...]

[...]
Ik heb geen haast hoor :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Taro
  • Niet online
Jan-tweak schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:55:
Van de kabel lijkt mij dat niet zo'n probleem. Heb hem inmiddels ook binnen. Er zit een stekker met kabel van 3x 2.5mm2 + 2x 0.5mm2 bij.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:43
rocket23 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:55:
On topic, is er al ergens een specificatie-blad? Meer bepaald voor de Mppt-trackers?
Die vraag heb ik ook inderdaad, zou graag mijn Steca 4000 omvormer vervangen, maar of ik dan de 21 solar frontier SF170 panelen (3x7 a 623V?, 3570Wp) er direct op kan aansluiten?
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste