• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:48:
[...]

Belangrijk voor mn Nederland. de maximale 4.000 kW zal dus in ver uit de meeste gevallen niet helemaal berijkt kunnen worden door de beperking als deze 1-fasig wordt aangesloten ,wat ik eigenlijk hier wel verwacht. Ik zie dus geen 3-fase aansluiting van deze unit (of vergis ik me hier?)
Met een 16A afzekering wat bij een 25A (ook de veel voorkomende 3*25A) dus gebruikelijk is kom je op max 3680W.
Besef ook dat bij een dergelijk systeem je ook waarschijnlijk een REM beveiliging voor je groepenkast moet inbouwen, dus ook deze heeft ruimte in de groepenkast nodig.
Ik heb inmiddels met mijn elektricien gesproken, we gaan mijn onderverdeler én de kabel (4mm2->6mm2) upgraden, waardoor ik vanaf zaterdag de Mix 4000 Pro op 4000 Watt kan gebruiken.
Worden nu ook nieuwe smart meters voor deze systemen nu geintroduceert mn de mogelijkheid om de batterijen dan bedraad via RS485 te kunnen koppelen?
De Smart Meter 3CT-S en 1CT-S heb ik eerder in het andere topic al gedeeld, die kan je inderdaad voor RS485 gebruiken en zijn (binnenkort) beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6Gqb51wdeVD6rI28OQAYCtuT1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUbA2imRSvrlxDbyN5PX3t6M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOXXo2cI3_vCIJbHlBcoIyg8lDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foqiRMsjTRFHNtkMqI8z5Jjm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuIZ9wJGjQNJtvn4sFngKdniWng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhkiTsIlyeV15QkBR9httFUX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-203dTaEqPVEYfUeRtDOMiT2Ixo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xblG9b5Vn76DGgdOpSjhSRXe.jpg?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online
Havocnl schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:50:
Is het niet dat ze voor marketing doeleinden de 4KW gebruiken, maar dit enkel omhoog afgeronde 3680W is?
Nee. In de Zendure fabriek in Shenzhen zagen wij in februari een 3680 Watt model, maar die is er dus nooit gekomen en dat zijn 3000 en 4000 Watt modellen geworden. De 4000 Pro en 4000 AC+ hebben daadwerkelijk 4.000 Watt bi-directioneel vermogen. Kan het als het goed is zaterdag bewijzen, tot die tijd gelimiteerd door een B16 ipv B20 :)

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Jan-tweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:48:
[...]

Belangrijk voor mn Nederland. de maximale 4.000 kW zal dus in ver uit de meeste gevallen niet helemaal berijkt kunnen worden door de beperking als deze 1-fasig wordt aangesloten ,wat ik eigenlijk hier wel verwacht. Ik zie dus geen 3-fase aansluiting van deze unit (of vergis ik me hier?)
Met een 16A afzekering wat bij een 25A (ook de veel voorkomende 3*25A) dus gebruikelijk is kom je op max 3680W.
Besef ook dat bij een dergelijk systeem je ook waarschijnlijk een REM beveiliging voor je groepenkast moet inbouwen, dus ook deze heeft ruimte in de groepenkast nodig.

Worden nu ook nieuwe smart meters voor deze systemen nu geintroduceert mn de mogelijkheid om de batterijen dan bedraad via RS485 te kunnen koppelen?
Ik las ergens dat de 4000 modellen met een eigen automaat worden geleverd.

Verwacht dat de 3000 op een eigen groep (B16, max 3680W) maar gedeelde automaat aangesloten kan worden in de meterkast. En dat de 4000 modellen op een eigen aardlekautomaat (B20, max 4600W) worden aangesloten om selectiviteit te houden bij een 25A groep.

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | Zendure 2400 AC+ (16,32 kWh) | HA

• Taro
  • Niet online
robinh schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:26:
[...]

Verwacht dat de 3000 op een eigen groep (B16, max 3680W) maar gedeelde automaat aangesloten kan worden in de meterkast. En dat de 4000 modellen op een eigen aardlekautomaat (B20, max 4600W) worden aangesloten om selectiviteit te houden bij een 25A groep.
De 3000 kan je inderdaad op een B16 aansluiten, zit dan net iets boven de gewenste 80% belasting van een B16. De 4000 moet inderdaad op een B20 aangesloten worden en zit dan op 86% belasting.

Je kunt niet anders dan hier iets/deels afstand doen van de selectiviteitsregel, tenzij je 3x35A of meer hebt, dan lukt dat prima. Of ze direct in/naast de meterkast zet.

Wat ik nu heb:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B20 in meterkast
4mm2 naar onderverdeelkast in garage
3x 40A hoofdschakelaar
3-fase kWh meter van HomeWizard
6x B16, 3x 2400 AC en 3x ABB4x stopcontacten met daarop 2x Zendure SF800's en 1x vrij/andere testaccu's.

Dat wordt dan:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B25 in meterkast
6mm2 naar onderverdeelkast in garage
3x 40A hoofdschakelaar
5x B16, 3x 2400 AC (1 tijdelijk buiten gebruik om dit mogelijk te maken) en 3x ABB4x stopcontacten met daarop 2x Zendure SF800's en 1x vrij/andere testaccu's.
1x B20, SF4000 Pro

Het is helaas niet anders. De enige andere optie is upgraden van 3x25A naar 3x35A a >1300 Euro extra per jaar en de kans dat de netbeheerder zegt dat het stroomnet vol is.

4000 Watt kan dus wel, maar je zult concessies moeten doen aan je installatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 22-04-2026 18:34 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
Je mag best voor een groep een B20 automaat gebruiken.
Wordt bij enkel fase PV omvormers ook vaak gedaan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
FMudde schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:41:
Met een omschakelaar bijvoorbeeld een Hager omschakelaar 2-polig 40A (SFT240) kan je als een een 1 fase installatie hebt volgens mij met een extra kabel van je Zendure naar je meterkast handmatig overschakelen bij een stroomstoring.
even heel specifiek voor deze batterijen en de hierbij benodigde omschakelaars, Deze type omschakelaar voor noodstroom/batterij moet voldoen aan de eisen van MTSE (Manual Transfer Switch Equipment) conform de NEN 1010. zover ik kon nagaan is dat een dergelijke eenvoudige SFT240 echter niet. je komt dan toch redelijk snel bij bv een Hager type HIM404 die hier wel voldoet.
dus ja, zoals al omschreven dit is dus geen batterij waar je nog realatief een aparte groep erbij kunt gaan zetten, hier is dus de input van een deskundige echt benodigd.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:32:
[...]

De 3000 kan je inderdaad op een B16 aansluiten, zit dan net iets boven de gewenste 80% belasting van een B16. De 4000 moet inderdaad op een B20 aangesloten worden en zit dan op 86% belasting.

Je kunt niet anders dan hier iets/deels afstand doen van de selectiviteitsregel, tenzij je 3x35A of meer hebt, dan lukt dat prima. Of ze direct in/naast de meterkast zet.

Wat ik nu heb:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B20 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar
6x B16, 3x 2400 AC en 3x ABB4x stopcontacten met daarop 2x Zendure SF800's en 1x vrij/andere testaccu's.

Dat wordt dan:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B25 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar
5x B16, 3x 2400 AC (1 tijdelijk buiten gebruik om dit mogelijk te maken) en 3x ABB4x stopcontacten met daarop 2x Zendure SF800's en 1x vrij/andere testaccu's.
1x B20, SF4000 Pro

Het is helaas niet anders. De enige andere optie is upgraden van 3x25A naar 3x35A a >1300 Euro extra per jaar en de kans dat de netbeheerder zegt dat het stroomnet vol is.

Eiland-modus: Kan de Mix Pro echt je hele huisgroep voeden bij stroomuitval via de bestaande AC-kabel, of werkt de noodstroom alleen via het stopcontact op het apparaat zelf?
Zappi-conflict: Hoe voorkom ik zonder extra EMS dat mijn Zappi de batterijen leegtrekt? Is er een (directe) koppeling tussen Myenergi en Zenki AI?
3-Fasen Sync: Als ik drie Mix-units op L1, L2 en L3 zet, hoe voorkom ik dat ze alle 3 een gevraagde last van bijvoorbeeld 1000W uit de woning willen voeden?
Bonusvraag over de 16A: "Als ik op 3x25A zit, is het dan slim om de 4000 te nemen en die in de app op 16A/3680W te begrenzen voor de veiligheid?

Ik was van plan voor de Anker Max te gaan. En wil deze eens goed vergelijken

• Taro
  • Niet online
Tony71 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:03:
[...]

Eiland-modus: Kan de Mix Pro echt je hele huisgroep voeden bij stroomuitval via de bestaande AC-kabel, of werkt de noodstroom alleen via het stopcontact op het apparaat zelf?
Je hebt bij eilandmode altijd een AC-in vanuit je hoofdaansluiting en een AC-uit die de noodstroomgroepen/woning voedt, dat gaat nooit via de bestaande AC-kabel. Eind mei is er een productlaunch, daarna mag bepaalde informatie pas worden gedeeld.
Zappi-conflict: Hoe voorkom ik zonder extra EMS dat mijn Zappi de batterijen leegtrekt? Is er een (directe) koppeling tussen Myenergi en Zenki AI?
Hier opgelost door de Zappi via Home Assistant aan te sturen en te syncen met de Zendure HA integratie.
3-Fasen Sync: Als ik drie Mix-units op L1, L2 en L3 zet, hoe voorkom ik dat ze alle 3 een gevraagde last van bijvoorbeeld 1000W uit de woning willen voeden?
Je P1 Meter of CT-meter telt het geheel van de woning op, gezamenlijk compenseren ze dat.
Bonusvraag over de 16A: "Als ik op 3x25A zit, is het dan slim om de 4000 te nemen en die in de app op 16A/3680W te begrenzen voor de veiligheid?
Hangt van de rest van je elektrische installatie af.
Ik was van plan voor de Anker Max te gaan. En wil deze eens goed vergelijken
Ook een mooie oplossing. Maar Zendure heeft de HA aansturing al bewezen voor elkaar, Anker moet dat voor mij nog bewijzen.

• Jan-tweak
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:34:
Je mag best voor een groep een B20 automaat gebruiken.
Wordt bij enkel fase PV omvormers ook vaak gedaan.
ja, dat klopt, en de reden hiervoor is dat het hier om uitsluitend een invoer van stroom betreft en je door ëen gemiddeld huis" je zodanig een eigenverbruik krijgt dat je nog voldoende afstand tot de hoofdschakelaar gaat krijgen.
bij een batterij die zowel een verbruiker is ( tijdens laden) als ook een invoer (ontladen) is dat dus duidelijk anders. Gezien de afstand tussen een B16 en max. 4000W, wat dus 4000/230=17,4A bedraagt en die B20, dus je zou je moeten afvragen of je dat zou willen. bij 1 minut kom je al snel op een vroegstmogenlijke afschakeling van rond de 30A (factor 1,5) maar het kan ook eerst bij circa factor 2,3 ( dat is dus al 46A zijn), een B16 lijkt me daar toch echt veiliger (ook voor je dure batterij).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tD1PGUc2N0XuBeDshFmEsFykQM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DvucPxSlVEob8gTJyjnfHMDO.png?f=user_large

• Jan-tweak
  • Nu online
[...]

Wat ik nu heb:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B20 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar

Dat wordt dan:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B25 in meterkast
waarvoor ga je nu dan naar B25 terwijl dat eerst B20 was, ik volg je redernatie hiervoor namelijk niet.
3x 40A hoofdschakelaar
1x B20, SF4000 Pro

• Jan-tweak
  • Nu online
robinh schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:26:
[...]

oke, je hebt dan eigenlijk wel niet meer de volledige selectiviteit (factor 1,6) en ja, ik weet ook dat was ook geen volledige, maar nu wordt het wel erg dun, maar goed formeel mag het omdat selectiviteit geen must meer is in de nieuwste NEN1010. zelf zou ik eerder kiezen om de Mix 4000 dan meer iets te dimmen ( ik ga uit dat dit prima kan in de app) om toch met een B16 nog weg te komen.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:59
[...]

Wat ik nu heb:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B20 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar

Dat wordt dan:

3x C25 hoofdaansluiting
3x B25 in meterkast
3x 40A hoofdschakelaar
1x B20, SF4000 Pro

Vraagje, waarom upgraden naar een 5x 6mm2? De 4mm2 kan al 3x25A aan... da's je hele huis aansluiting. Tenzij je van plan ben veel meer over die kabel te doen?

• Taro
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:25:
[...]

waarvoor ga je nu dan naar B25 terwijl dat eerst B20 was, ik volg je redernatie hiervoor namelijk niet.

[...]
Omdat de B25 zonnepanelen groep uit de meterkast zal worden verhuisd naar OF de SF4000 Pro OF de onderverdeelkast. Daardoor worden alle accu en PV zaken lokaal in de onderverdeler afgehandeld ipv dat dit allemaal via de meterkast verloopt. Is hier verder overigens offtopic.

• Taro
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:37:
[...]

Vraagje, waarom upgraden naar een 5x 6mm2? De 4mm2 kan al 3x25A aan... da's je hele huis aansluiting. Tenzij je van plan ben veel meer over die kabel te doen?
Een deel van de mensen met wie ik heb gesproken spreken over een nul die 37A of meer kan worden bij deze opstelling, dat is teveel voor 4mm2. Daarnaast kan je in theorie met 1x 25A en 3x 20A en 3x 4A (SF800 Micro's) over die kabel gaan terugleveren. Dan wil ik dat de 3xB25 er uit klapt ipv dat de kabel smelt of ontbrandt.

• jelleeelco
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:40:
[...]

Een deel van de mensen met wie ik heb gesproken spreken over een nul die 37A of meer kan worden bij deze opstelling, dat is teveel voor 4mm2. Daarnaast kan je in theorie met 1x 25A en 3x 20A en 3x 4A (SF800 Micro's) over die kabel gaan terugleveren. Dan wil ik dat de 3xB25 er uit klapt ipv dat de kabel smelt of ontbrandt.
Ik snap je, beter safe then sorry zullen we maar zeggen. Hoewel je in de praktijk wss never nooit niet dat allemaal tegelijk op vol vermogen laat terugleveren, kan ik me zo voorstellen?

Ik vroeg mijn elektricien of we de kabel moesten aanpassen indien ik naar 3x 2400ACs zou gaan (heb er nu 1). Dat zou namelijk heel moeilijk gaan, loopt van af de meterkast, door de kruipruimte en vervolgens door een mantelbuis onder een uitbouw door, dan de tuin, dan de schuur in. Daar krijg je nooit meer een andere kabel doorheen.

Hij zei gelukkig dat dat niet hoefde, die 4mm2 was echt ruim zat. Ik krijg een 3P+N B20A 300mA alamat in de meterkast, waarop de kabel wordt aangesloten. Dan in de schuur een verdeelkast met 40A hoofdschakelaar, en 3x B16 alamat. Hij kon er meer indoen, weet alleen niet waarvoor (heb daarnaast nog de schuur als volledig apparte schuur, die gebruik ik voor zware machines oid).

Maar vraagje - we hadden het over een 3-fase HW meter, of 3x 1 fase meter. Omdat ik nu toch slechts 1 AC heb, was het mss handiger om er een 1fase in te hangen en later een tweede, etc. Waarom heb jij gekozen voor een 3-fase meter? Hij gaf aan dat het mss handiger was om er 3 te hebben, mocht dan 1 torentje 2400AC niets doen, dan zou je dat gelijk zien in de HW app.

Voor 'overzichtelijkheid' vond ik het juist wel fijn, een 3fase meter.

• Taro
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:48:
[...]

Ik snap je, beter safe then sorry zullen we maar zeggen. Hoewel je in de praktijk wss never nooit niet dat allemaal tegelijk op vol vermogen laat terugleveren, kan ik me zo voorstellen?
Klopt, op momenten dat er veel opbrengst van de zonnepanelen is zullen de accu's juist laden ipv max ontladen. Maar een foutje in Home Assistant is zo gemaakt :)
Maar vraagje - we hadden het over een 3-fase HW meter, of 3x 1 fase meter. Omdat ik nu toch slechts 1 AC heb, was het mss handiger om er een 1fase in te hangen en later een tweede, etc. Waarom heb jij gekozen voor een 3-fase meter? Hij gaf aan dat het mss handiger was om er 3 te hebben, mocht dan 1 torentje 2400AC niets doen, dan zou je dat gelijk zien in de HW app.

Voor 'overzichtelijkheid' vond ik het juist wel fijn, een 3fase meter.
Heb er een 3-fase kWh meter in zitten omdat de onderverdeelkast ook volledig 3-fase is aangezien ik 3x 2400AC heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghSQk8tX9OSFs9rGVSHlwo6hPLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29oOt8cZJbcjyHTzs1xBsug2.jpg?f=fotoalbum_large

1 van de torens wil ik dus nu ter test vervangen door de SF4000 Pro, die B16 pas ik dan ook aan naar een B20.

• jelleeelco
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:53:
[...]
Heb er een 3-fase kWh meter in zitten omdat de onderverdeelkast ook volledig 3-fase is aangezien ik 3x 2400AC heb:
[Afbeelding]
Mijn onderverdeelkast wordt ook 3 fase. Maar je wilt dus niet per 'toren' kunnen kijken wat de in/out is, en alleen als geheel?

• Taro
  • Niet online
jelleeelco schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:55:
[...]

Mijn onderverdeelkast wordt ook 3 fase. Maar je wilt dus niet per 'toren' kunnen kijken wat de in/out is, en alleen als geheel?
Bij de HW 3-fase kWh meter kan je live de 3 verschillende fases zien. Bij terugkijken zie je alleen het geheel. Aangezien de 3 torens exact hetzelfde worden aangestuurd vind ik dat prima. Maar we gaan nu wel heel erg offtopic :)

• Tony71
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:12:
[...]

Je hebt bij eilandmode altijd een AC-in vanuit je hoofdaansluiting en een AC-uit die de noodstroomgroepen/woning voedt, dat gaat nooit via de bestaande AC-kabel. Eind mei is er een productlaunch, daarna mag bepaalde informatie pas worden gedeeld.

[...]

Hier opgelost door de Zappi via Home Assistant aan te sturen en te syncen met de Zendure HA integratie.

[...]

Je P1 Meter of CT-meter telt het geheel van de woning op, gezamenlijk compenseren ze dat.

[...]

Hangt van de rest van je elektrische installatie af.

[...]

Ook een mooie oplossing. Maar Zendure heeft de HA aansturing al bewezen voor elkaar, Anker moet dat voor mij nog bewijzen.
Taro, nog één cruciale check: Heeft de Mix 3000 AC+ exact dezelfde 'hersenen' en poorten als de 4000? Kan de 3000 ook via RS485 bedraad communiceren met de Smart Meter en heeft hij dezelfde PV-IN AC poort om de Enphase micro's aan te sturen in eiland-modus? Of is de 3000 echt alleen een simpelere 'stekkerbatterij' zonder die diepe integratie?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:18

dunklefaser

Point Of KnowReturn

[...]

Wat ik soms gebruik om de dimensionering van kabels i.v.m. verliezen en temperatuur te checken:
https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008 of
https://photovoltaic-soft...age-drop-calculator-dc-ac

[ Voor 91% gewijzigd door dunklefaser op 22-04-2026 20:06 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Tony71
  • Nu online
Hoeveel procent van de 90% RTE-claim raak ik kwijt als ik de Enphase panelen NIET op de PV-IN AC poort zet, maar gewoon AC-laad via de meterkast met een bedrade Smart Meter?

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
[...]

Die 3xB25 klapt toch ook als er te veel stroom door (alleen) de N loopt?

Ik snap dat je opstelling in theorie de N met 37A zou kunnen belasten, maar ik vraag me af of je daarvoor een dikkere kabel moet trekken, aangezien die B25 er juist als beveiliging tussen zit.

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:54

HHF

Tony71 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:14:
Hoeveel procent van de 90% RTE-claim raak ik kwijt als ik de Enphase panelen NIET op de PV-IN AC poort zet, maar gewoon AC-laad via de meterkast met een bedrade Smart Meter?
Ik denk dat de RTE redelijk gelijk zal zijn. De verliezen zitten in de omzetting AC - DC naar de batterij en van DC - AC van de batterij weer naar het huis/net. Bij het invoeren op de PV in AC poort heb je dezelfde verliezen in de Zendure, maar je hebt ook nog een keer de DC - AC verliezen van je Enphase. Daarom is direct PV aansluiten op een batterij efficiënter, omdat je dan DC - DC hebt en dan naar het net DC - AC met minder verliezen.

15 kWp panelen, Solax omvormer, gasloos, warmtepomp Bosch Nefit, 1EV EQA

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
HHF schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:49:
[...]

Ik denk dat de RTE redelijk gelijk zal zijn. De verliezen zitten in de omzetting AC - DC naar de batterij en van DC - AC van de batterij weer naar het huis/net. Bij het invoeren op de PV in AC poort heb je dezelfde verliezen in de Zendure, maar je hebt ook nog een keer de DC - AC verliezen van je Enphase. Daarom is direct PV aansluiten op een batterij efficiënter, omdat je dan DC - DC hebt en dan naar het net DC - AC met minder verliezen.
Qua RTE zou het niet uit moeten maken, maar het voordeel van de PV-AC-poort gebruiken is, denk ik, dat deze ook tijdens een stroomstoring blijft werken. De 'gewone' AC-poort zal, conform de voorschriften, 'dood' zijn, zonder netspanning.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Taro schreef op woensdag 22 april 2026 @ 18:10:
[...]

Ik heb inmiddels met mijn elektricien gesproken, we gaan mijn onderverdeler én de kabel (4mm2->6mm2) upgraden, waardoor ik vanaf zaterdag de Mix 4000 Pro op 4000 Watt kan gebruiken.

[...]

De Smart Meter 3CT-S en 1CT-S heb ik eerder in het andere topic al gedeeld, die kan je inderdaad voor RS485 gebruiken en zijn (binnenkort) beschikbaar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je met de Smart Meter 3CT-S ook vast bekabeld gaan aansturen zoals je dit bijvoorbeeld met een laadpaal doet (en dus (veel) snellere reactietijden hebt?

Mooie systemen deze, heb nu echter mijn 3x 2400AC+ met elk 8,16kWh aan capaciteit (24,48kWh totaal) staan dus ben net te vroeg ingestapt.
Wat echt jammer is, is dat het geen 3 fase systemen zijn overigens.

• Taro
  • Niet online
Tortelli schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:06:
[...]
Kun je met de Smart Meter 3CT-S ook vast bekabeld gaan aansturen zoals je dit bijvoorbeeld met een laadpaal doet (en dus (veel) snellere reactietijden hebt?
Die is bedoeld om bekabeld RS485 en zo snel mogelijk CT-meter informatie bij de omvormer te krijgen om teruglevering zoveel mogelijk te beperken.

De RJ45 poort is alleen daarvoor bedoeld, met de Ethernet poort kan je de Wifi vervangen.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
a2aan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:01:
[...]
Vooral dat automatisch schakelen naar eiland-modus bij stroomuitval is wel een 'dingetje'.
Dat is ook niet wat ze beweren. Noodstroomuitgang schakelt, en that's it. Net als voor alle plug-ins van Zendure. Zette mij vorig jaar ook op het verkeerde been.

Eiland-modus draaien is een heel ander verhaal, dat gaat een thuisaccu niet 'even voor je regelen'.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:07
a2aan schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:01:
[...]

Ja, precies. Vooral dat automatisch schakelen naar eiland-modus bij stroomuitval is wel een 'dingetje'. Daarvoor moet, volgens mij, de Zendure Mix 'tussen' de hoofdschakelaar en de rest van het huis zitten. Dus dan zou je twee kabels moeten hebben van/naar de Zendure waarover het vermogen van de hoofdaansluiting kan lopen (40A!). Dat is dus niet plug-in, en zelfs niet 'met een B20 automaat aansluiten'.

Andere merken waar ik in meer of mindere mate mee bekend ben, zoals Enphase (maar volgens mij ook Haier/Sigenenergy) hebben hier een aparte 'kast' voor, die in/bij je meterkast geplaatst wordt. Ik zie niet hoe Zendure Mix dat zonder zo'n ding zou kunnen/willen doen.

En als je een driefasenaansluiting hebt kan je het wel helemaal vergeten dat de Zendure Mix je binnen x milliseconden in eiland modus vrolijk verder laat draaien.

Ik zie niet zo goed hoe/waarom Zendure dit in één apparaat zou kunnen integreren, want er zou dan een (extra) kabel
nee, je kan ook een schakelaar na de hoofdschakelaar plaatsen die uitschakelt, dan hoeft je stroom niet heen en weer over 2 kabels

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

hemertje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:34:
[...]

nee, je kan ook een schakelaar na de hoofdschakelaar plaatsen die uitschakelt, dan hoeft je stroom niet heen en weer over 2 kabels
Maar vergeet nou niet dat je maar maximaal 1x 16A (dus één groep!) uit een Zendure kunt trekken, hè. Dus tussen hoofdschakelaar en de rest van je meterkast groepenkast gaat ‘m niet worden!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• hemertje
Jan-tweak schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:33:
[...]

...maar goed formeel mag het omdat selectiviteit geen must meer is in de nieuwste NEN1010.
dat is het nooit geweest

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
Hippe Lip schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:39:
[...]

Maar vergeet nou niet dat je maar maximaal 1x 16A (dus één groep!) uit een Zendure kunt trekken, hè. Dus tussen hoofdschakelaar en de rest van je meterkast groepenkast gaat ‘m niet worden!
had de specs nog niet gelezen en was er vanuit gegaan dat ze 3 fase machines gelanceerd hadden?
maar blijkbaar nog gewoon 1 fase?

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10
In tegenstelling tot wat mensen die hier knarsentandend kijken naar deze nieuwe accu's omdat ze zelf net iets van Zendure hebben aangeschaft, ben ik dik tevreden met m'n recent aangeschafte SF2400Pro met 8kWh. Net zoveel als een Mix dus. De 4000 Mix Pro doet wat meer PV- en outputvermogen, maar dat heb ik niet nodig. En kolos van 90kg heb ik ook niet nodig. Mijn SF2400Pro komt op ±3m hoog op een zoldertje te staan, moet er toch niet aan denken wat er nodig is om zo'n Mix daarop te krijgen :|

Ik ben erg benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Voor de modulariteit van de 'kleintjes' is toch wel wat te zeggen (al hebben we inmiddels wel wat bewijs dat de connectie tussen de accu's een zwak punt kan zijn...).

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

hemertje schreef op woensdag 22 april 2026 @ 21:46:
[...]

had de specs nog niet gelezen en was er vanuit gegaan dat ze 3 fase machines gelanceerd hadden?
maar blijkbaar nog gewoon 1 fase?
Inderdaad maar 1 fase. Maar zelfs met 3 accu’s heb je maar 3x 16A, dus maar drie groepen die je erop aan kan sluiten.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Pagina: 1 2 Laatste