• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42

koboy

Heb een idee voor een icon

dunklefaser schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:00:
[...]

Ik ga op zonnige dagen met de omvormer en de netaansluiting tegelijkertijd laden.
De omvormer doet dan tijdens ca. 5 uur gemiddeld ca. 4,5 kW + ca. 5.8 kW via het net = ca. 9.8 kW bij de laadpaal. Wat mij betreft ruim voldoende.
Ik heb trouwens mijn aanvraag voor 3 x 25 A twee weken geleden weer ingetrokken.
Je hebt het over het laden van de auto toch?
Let op dat het 11kW laden van een auto over 3 fases moet. Omdat de meeste auto's maximaal 16A kunnen laden ben je dan beperkt tot 3,6kW.

Wil je dus 11kW kunnen laden moet je NU de upgrade naar 3x 25A in gang zetten. Vanaf 1 juli heb je als particulier geen voorrang meer.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@koboy Het lijkt er op dat je verouderde informatie verstrekt - 7,6 kW kan nu gewoon via 1-fase.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Bouwertje schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 04:11:
Wat houdt het ‘vast aansluiten’ van de solarflow eigenlijk in? Is dat de stekker er af knippen en vast aansluiten in een lasdoos / werkschakelaar of heeft de batterij daadwerkelijk (schroef)klemmen voor een echte vaste aansluiting?
Ja, de Zendure Mix 4000 AC+ heeft nog steeds een stekker terwijl je eigenlijk zou kunnen afvragen of een type F stekker (Schuko) nog wel binnen de spec's valt gezien je op de stekker (ja, ook op die van de Zendure) kunt zien dat deze max 16A is.
Mijn persoonlijke mening is dat je zeker gezien de capaciteit van deze Zendure (8 kWh) je bij 4000W toch een behoorlijke termische belasting op de aansluiting gaat brengen en je dat eigenlijk niet zou willen.
Ik heb mijn Zendure SF 2400AC (die toch een heel stuk minder vermogen heeft, bijna 50%) juist daarom ook al niet via de orginele stekker gekoppeld maar heb dit via een CEE 16A 2-polige (eigenlijk 3 polig met aarde) blauwe stekker/WCD verbonden. Deze bied door de veel grotere contactoppervlak een veel betere overvang en dus een veel lagere weerstand en daardoor termische opwarming bij de combinatie stekker/WCD.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSZccaRtSRn9mK_w2UzRl3SjW6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lns6ZRKPpouVWlzrRLWIE3ae.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNN0I6APQ09wmQ1obOf0A_I7nQw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLxshxAD18cH0tgJLClzCtB7.jpg?f=fotoalbum_tile
dit zou dus ook een prima alternatief voor de Zendure Mix kunnen zijn en bied t.o.v. een vaste aansluiting het voordeel dat dit zijn mobiele karakter behoud, qua installatie is dit ook volledig vergelijkbaar met een vaste aansluiting in een lasdoos met (wago) klemmen. Een vaste aansluiting bied eigenlijk hier geen echt voordeel.
overigens mag je bij Zendure deze installatie CEE of vast via een lasdoos prima uitvoeren zonder dat je bang hoeft te zijn dat je garantie hierdoor beinvloed wordt, staat zelfs in de handleiding vermeld (vast).

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:24

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

koboy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:16:
[...]

Je hebt het over het laden van de auto toch?
Let op dat het 11kW laden van een auto over 3 fases moet. Omdat de meeste auto's maximaal 16A kunnen laden ben je dan beperkt tot 3,6kW.
(Vrijwel) alle EV’s kunnen bij 1-fase laden twee circuits parallel zetten. Dan kun je dus op ruim 7kW laden.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• koboy

koboy

dunklefaser schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:12:
@koboy Het lijkt er op dat je verouderde informatie verstrekt - 7,6 kW kan nu gewoon via 1-fase.
Dat is het laadpunt. De auto moet daar ook mee om kunnen gaan. De meeste EV's laden 11kW over 3 fasen, dan kom je ook met die lader op 3,6kW uit door de 16A beperking. Voor 7,2kW moet het gaan om een auto die 22kW 3 fasen kan laden (zijn er niet veel), of een PHEV, die vaker 7,2kW over 1 fase kunnen (wat dus niet kan op de meeste 3 fase particuliere of publieke laadpunten).

Maar dit gaat niet meer over de Mix, dus ik laat het hierbij.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:54
koboy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:23:
[...]

Dat is het laadpunt. De auto moet daar ook mee om kunnen gaan. De meeste EV's laden 11kW over 3 fasen, dan kom je ook met die lader op 3,6kW uit door de 16A beperking. Voor 7,2kW moet het gaan om een auto die 22kW 3 fasen kan laden (zijn er niet veel), of een PHEV, die vaker 7,2kW over 1 fase kunnen (wat dus niet kan op de meeste 3 fase particuliere of publieke laadpunten).

Maar dit gaat niet meer over de Mix, dus ik laat het hierbij.
haal de opmerking dan maar weg, want inhoudelijk klopt dit niet

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

dunklefaser schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:12:
ja en nee, ja, omdat deze 1-fase laders met een afzekering van 32A werken, dat moet echter je auto ook aankunnen, niet elke EV kan dat.
Nee, veruit de meeste EV hebben een 11 kW omvormer AC die op 3 fases uitgelegd is, dat betekend dus ook per fase maximaal 16A.

Blijkbaar kunnen bepaalde merken wel twee van deze 16A combineren tot 32A en dus ruim 7 kW laden.

een ander probleem is dat je een 32A 1-fase lader niet zo maar bij elke huisaansluiting kunt aansluiten,
een standaard 35A huisaansluiting (1-dase) heeft hierbij gewoon te weinig afstand (Selectiviteit) t.o.v. die 32A laadpaal met als gevolg dat mogelijk eerder je huisaansluiting gaat afschakelen, je hebt dan namelijk minder dan 3A ruimte over (dat is nog geen 700W) voor je overig verbruik in huis.
Je maximale groepzekering bij een 1-fase 35A huisaansluting is daarom slechts circa 20A.
Ook bij een Mix 4000 kom je daar ook al mee in de problemen als je een 3*25A aansluiting hebt, @Taro heeft dat dacht ik wel en het loopt bij hem ook maar die selectiviteitsregels ook al zijn ze nu in de nieuwe NEN1010 niet meer zo strikt zijn er niets voor niets, tenslotte wil je ook nog een stukje bedrijfszekerheid in je huisinstallatie hebben en niet denken of je nu een bepaalde apparaat nu wel of niet mag inschakelen zonder het risico te lopen dat je hoofdzekering er uit gaat klappen, want als je die dan niet zelf kunt resetten ben je echt in de app gelogeerd. Die 20A lijkt mij dan ook echt de grens.

[ Voor 25% gewijzigd door Jan-tweak op 23-05-2026 12:17 ]

BarryH schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:24:
[...]

haal de opmerking dan maar weg, want inhoudelijk klopt dit niet
sorry, mag ik vragen waarom dit niet zou kunnen kloppen?

• koboy

koboy

Hippe Lip schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:20:
[...]

(Vrijwel) alle EV’s kunnen bij 1-fase laden twee circuits parallel zetten. Dan kun je dus op ruim 7kW laden.
Dan heb je een speciaal "semi 2 fase" laadpunt. Is in elk geval niet degene waar @dunklefaser naar linkt, wat gewoon een 1 fase 32A exemplaar is. Als ik daar mijn Ioniq 6 aan hang trekt hij echt maar 3,6kW

Maar we duiken off-topic.....

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@koboy Interessante info over de beperkingen wat de mogelijke combinaties betreft.
Zoals ik al eerder schreef voor mij een theoretische exercitie, want voorlopig (komende 2 jaar)
geen (PH)EV, maar wel een vaste thuisaccu (Zendure mix?) als de ferraris vervangen wordt.

@Jan-tweak Als de ferraris weggaat laat ik de 35 A door een 40 A hoofdzekering vervangen
en de geschetste situatie speelt als de pv-omvormer ca. 4-5 kW levert dus alleen de rest komt dan van het net en dit past prima.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Hippe Lip schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:20:
[...]

kijk maar eens hier na, daar kun je zien dat lang niet elke EV dit kan, ja die zijn er wel maar zeker niet elke.
We weten bv ook nog niet of de Zendure EV lader dit ook kan of dat deze gewoon standaard 3-fase 16A is.

[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 23-05-2026 10:42 ]

dunklefaser schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:35:
@koboy Interessante info over de beperkingen wat de mogelijke combinaties betreft.
Zoals ik al eerder schreef voor mij een theoretische exercitie, want voorlopig (komende 2 jaar)
geen (PH)EV, maar wel een vaste thuisaccu (Zendure mix?) als de ferraris vervangen wordt.

@Jan-tweak Als de ferraris weggaat laat ik de 35 A door een 40 A hoofdzekering vervangen
en de geschetste situatie speelt als de pv-omvormer ca. 4-5 kW levert dus alleen de rest komt dan van het net en dit past prima.
ik snap dat dit voor nu mogelijk prima past maar is zeker niet toekomst gericht. als je toch bezig bent vraag ik me echt af of het toch niet veel slimmer is om direct naar 3*25A te gaan, het enige wat je mogelijk moet doen is je hoofdschakelaar van 1-fase naar een 3-fase model om te zetten, de rest kan normaal gezien gewoon blijven zitten.
Bedenk, nu nog (voor1-7-2026) kun je nog redelijk makelijk een 3-fase aansluiting aanvragen, daarna is dit mogelijk vrijwel onmogelijk of je moet jaren wachten.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 23-05-2026 10:40 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Zullen we de EV’s weer laten voor wat ze zijn? Daar zijn immers aparte topics voor.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• koboy

koboy

Jan-tweak schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Ja, de Zendure Mix 4000 AC+ heeft nog steeds een stekker terwijl je eigenlijk zou kunnen afvragen of een type F stekker (Schuko) nog wel binnen de spec's valt gezien je op de stekker (ja, ook op die van de Zendure) kunt zien dat deze max 16A is.
Mijn persoonlijke mening is dat je zeker gezien de capaciteit van deze Zendure (8 kWh) je bij 4000W toch een behoorlijke termische belasting op de aansluiting gaat brengen en je dat eigenlijk niet zou willen.
Ik heb mijn Zendure SF 2400AC (die toch een heel stuk minder vermogen heeft, bijna 50%) juist daarom ook al niet via de orginele stekker gekoppeld maar heb dit via een CEE 16A 2-polige (eigenlijk 3 polig met aarde) blauwe stekker/WCD verbonden. Deze bied door de veel grotere contactoppervlak een veel betere overvang en dus een veel lagere weerstand en daardoor termische opwarming bij de combinatie stekker/WCD.
[Afbeelding][Afbeelding]
dit zou dus ook een prima alternatief voor de Zendure Mix kunnen zijn en bied t.o.v. een vaste aansluiting het voordeel dat dit zijn mobiele karakter behoud, qua installatie is dit ook volledig vergelijkbaar met een vaste aansluiting in een lasdoos met (wago) klemmen. Een vaste aansluiting bied eigenlijk hier geen echt voordeel.
overigens mag je bij Zendure deze installatie CEE of vast via een lasdoos prima uitvoeren zonder dat je bang hoeft te zijn dat je garantie hierdoor beinvloed wordt, staat zelfs in de handleiding vermeld (vast).
Ook @Bouwertje

Als je toch stekkers gaat afknippen kun je hem naar mijn mening net zo goed afmonteren in een lasdoos ipv extra geld uitgeven aan (contra)stekkers.

Vast afmonteren heeft 1 groot voordeel: de accu telt mee voor het energiabel van je huis, en daarmee voor de prijs die je voor je huis kunt vragen maar ook voor de hoogte van de hypotheek die de koper kan krijgen. Zodra er een stekker aanzit hoort hij niet meer bij het huis en mag hij niet meegenomen worden voor het energielabel.

koboy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Ook @Bouwertje

Als je toch stekkers gaat afknippen kun je hem naar mijn mening net zo goed afmonteren in een lasdoos ipv extra geld uitgeven aan (contra)stekkers.
de prijs van die CEE stekkers vallen best mee en zijn nagenoeg vergelijkbaar met een lasdoos, niet echt veel duurder plus je krijgt er dus wel de mogelijkheid van flexibiliteit er mee, zo ver dat voor jou van belang is natuurlijk.
Vast afmonteren heeft 1 groot voordeel: de accu telt mee voor het energiabel van je huis, en daarmee voor de prijs die je voor je huis kunt vragen maar ook voor de hoogte van de hypotheek die de koper kan krijgen. Zodra er een stekker aanzit hoort hij niet meer bij het huis en mag hij niet meegenomen worden voor het energielabel.

• thomaskoel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:30
thomaskoel schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:45:
[...]

"The packaging box includes the accessories required for hard wiring."
Dat zat er bij de review kit niet bij volgens mij? Tenzij ze de stekker die je zelf moet afknippen bedoelen...
Dit vraag ik me nog steeds af, wat denken jullie?
thomaskoel schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:36:
[...]

geen idee wat men onder " accessories required for hard wiring" verstaat, zijn dat losse adereindhulsen, of wat wagoklemmen ? of zelfs een lasdoos ? kan allemaal.
heb je die vraag al eens in het forum van Zendure zelf gesteld, mogelijk dat je daar sneller antwoord op krijgt.
Hippe Lip schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:52:
Zullen we de EV’s weer laten voor wat ze zijn? Daar zijn immers aparte topics voor.
Aan de andere kant ben ik wel benieuwd naar die Zendure laadpaal die je bij Zendure her en daar op foto's ziet maar voor de rest het erg stil om is. die zal dan wel denk ik zijn eigen topic gaan krijgen.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
thomaskoel schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Voor de PV-AC IN zit er een connector bij, verder moet je het zelf regelen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• Taro
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:14:
[...]

Aan de andere kant ben ik wel benieuwd naar die Zendure laadpaal die je bij Zendure her en daar op foto's ziet maar voor de rest het erg stil om is. die zal dan wel denk ik zijn eigen topic gaan krijgen.
Had die in februari al in Shenzhen gezien (foto's zoek ik nog wel een keer terug) en afgelopen woensdag had Zendure een event, heb daar o.a. de volgende foto's gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wP8W1PPiKY7CrJtwvhsnK87yYxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wyj8x5ev8K3ic3RWce3fwBK5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsGuIwAexi2fwEy_pqLCGShiDYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJLM6NRABynEeh64Ci2qNasu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDvhNFS2xP53SJh_5T8GDiSrelk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B61eHLMu1uff47piP3oZwuFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyQ-nHXfit_zmhczStQuAcuHnHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VfcL7MeNmGlC3AwWJvZ907v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4764u48SFjJAIcu2ha2H1mN3ub0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zi7W687IxbiQ3S1JItoq25fT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXMJ30_7r08COdQDk36z4D280MU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgNZ7qopNHEtnXk4K8mWsvwF.jpg?f=fotoalbum_large

Sticker zat er nog op...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mYBD4zOKq_RmBKNVcg4UGfzaso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAnHClY42Y5XzcdK5AMlmRxT.jpg?f=fotoalbum_large

En de Mix 4000 Pro:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwWtet69FqJ6cppeL1Ikr44kKKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVNGjRPddt4yaW23L2xeqV5e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nS1fNTluPZwuZmmlG0-NufwCB-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mU0NPy1TAQDMrcUBBor3ONf4.jpg?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

Taro schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:08:
[...]

Had die in februari al in Shenzhen gezien (foto's zoek ik nog wel een keer terug) en afgelopen woensdag had Zendure een event, heb daar o.a. de volgende foto's gemaakt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sticker zat er nog op...
[Afbeelding]

En de Mix 4000 Pro:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank,
weet je er al meer over, ik zou anders (tenminste als ik daar niet voor je voeten loop) daar een apart topic over willen starten.

• Taro
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:25:
[...]

Dank,
weet je er al meer over, ik zou anders (tenminste als ik daar niet voor je voeten loop) daar een apart topic over willen starten.
Ik weet er heel veel over. Maar het werkt alleen met de Mix-serie, je moet minimaal 1 Mix hebben om het te laten werken. Dus past hier toch prima? In de topicstart staan de producten ook genoemd.

Sommige mensen hebben echter de neiging snel af te dwalen en te gaan slowchatten ("ik weet het niet", "nee ik ook niet"), als men daar even op kan letten past het hier prima. Het is een ecosysteem.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 23-05-2026 18:47 ]

Taro schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:37:
[...]

Ik weet er heel veel over. Maar het werkt alleen met de Mix-serie, je moet minimaal 1 Mix hebben om het te laten werken. Dus past hier toch prima?

Sommige mensen hebben echter de neiging snel af te dwalen en te gaan slowchatten ("ik weet het niet", "nee ik ook niet"), als men daar even op kan letten past het hier prima. Het is een ecosysteem.
oke, ik dacht namelijk als ik hier over een laadpaal (ook al is deze van Zendure) ga posten dan krijg ik een boze mod achter mee aan vanwege off-topic.
Prima, dan doen we dat gewoon hier en besparen we ons een extra topic. we horen dan wel iets meer op het moment dat je daar iets meer over kunt vertellen.
voor mij zal dat dan wel te laat worden, zal binnen afzienbare tijd namelijk ook de switch naar een EV maken en de peblar staat als laadpaal eigenlijk nu op plaats één (ook omdat deze ookal V2H en V2G kan (tenminste qua hardware, en ook geen type B aardlek nodig heeft) d:)b

• Taro
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:50:
[...]

oke, ik dacht namelijk als ik hier over een laadpaal (ook al is deze van Zendure) ga posten dan krijg ik een boze mod achter mee aan vanwege off-topic.
Prima, dan doen we dat gewoon hier en besparen we ons een extra topic. we horen dan wel iets meer op het moment dat je daar iets meer over kunt vertellen.
voor mij zal dat dan wel te laat worden, zal binnen afzienbare tijd namelijk ook de switch naar een EV maken en de peblar staat als laadpaal eigenlijk nuu op plaats één (ook omdat deze ookal V2H en V2G kan (tenminste qua hardware, en ook geen type B aardlek nodig heeft) d:)b
Als je hier over de EVFlow AC post is er toch niets aan de hand? Maar je hebt wel de neiging standaard heel breed te gaan, waardoor je snel en vaak offtopic gaat. Dus let daar gewoon op en als je iets niet weet: Gewoon niet reageren, laat het dan aan een ander over die het antwoord wel paraat heeft.

En laadpalen vergelijken doen we niet in een specifiek merk-/typegebonden topic, daarvoor zijn de algemene laadpaaltopics.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 23-05-2026 18:52 ]

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:49
Taro schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:51:
[...]

Als je hier over de EVFlow AC post is er toch niets aan de hand? Maar je hebt wel de neiging standaard heel breed te gaan, waardoor je snel en vaak offtopic gaat. Dus let daar gewoon op en als je iets niet weet: Gewoon niet reageren, laat het dan aan een ander over die het antwoord wel paraat heeft.

En laadpalen vergelijken doen we niet in een specifiek merk-/typegebonden topic, daarvoor zijn de algemene laadpaaltopics.
Je hebt toch allemaal laadpaal merk specifieke topics? :) Vind het juist mega gek de laadpaal hier. En als je over systeem spreekt of wat dan ook dan hadden we ook niet af hoeven splitsen van het Zendure topic.

Maar ok, dat is mijn mening.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Taro
  • Niet online
Kees_frl schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:47:
[...]

Je hebt toch allemaal laadpaal merk specifieke topics? :)
Klopt, maar je hebt niets aan die laadpaal zonder de PowerHub en dus heb je er ook niets aan zonder een Mix thuisaccu. Dat is anders dan andere laadpalen.
Vind het juist mega gek de laadpaal hier. En als je over systeem spreekt of wat dan ook dan hadden we ook niet af hoeven splitsen van het Zendure topic.
Het Mix ecosysteem.

• Kees_frl
Taro schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:52:
[...]

Klopt, maar je hebt niets aan die laadpaal zonder de PowerHub en dus heb je er ook niets aan zonder een Mix thuisaccu. Dat is anders dan andere laadpalen.

[...]

Het Mix ecosysteem.
Eerlijk, ik vind het niets. Maar ik hoef ook niet gelijk te hebben. Maar kom hier voor de Mix. Niet voor powerhubs en al helemaal niet voor de laadpaal. :)

Ik wil helemaal geen laadpaal gedoe lezen. Heb een Alfen laadpaal en zit dus ook in het Alfen laadpalen topic.

Apple heeft ook een eco systeem. Maar er is toch ook geen iPhone, Apple Watch, Imac etc verzamel topic? Zijn ook aparte topics. VInd het een vreemd argument om te zeggen je kunt niets met die laadpaal dus gooi het erbij

Vind er tegenwoordig geen lijn op te trekken hoe de topics lopen Tweakers breed, zal er wel te lang zitten. Iets met vroeger en beter. Hoeveel survey formuliertjes je ook invult.
En weer door. Volgen vinkje maar weg. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Kees_frl op 23-05-2026 23:17 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• old_spice
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-05 16:24
Ik heb momenteel 8 panelen met ongeveer 2400 wattpiek liggen. Die hebben SolarEdge optimizers en uiteraard een SolarEdge omvormer. Als ik het goed begrijp kan ik de SolarEdge omvormer dus direct aansluiten op de SolarFlow 3000 Mix AC+? Dus ipv dat de kabel van de werkschakelaar van de omvormer naar de meterkast loopt, sluit je deze direct aan op de SolarFlow 300 mix AC+?

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:47
Taro schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:52:
[...]

[...]

Het Mix ecosysteem.
Begrijp ik dus goed dat ik de powerhub perse moet aanschaffen wanneer ik een laadpaal wil naast een solarflow mix? Ik had verwacht dat de laadpaal ook zou werken wanneer hij op een eigen groep zit, naast een eigen groep voor de Solarflow Mix. Voor mij persoonlijk zou dat het enthousiasme behoorlijk temperen.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-06 10:35
@Jan-tweak @koboy Ik doe ook iets met elektriciteit en weet best wat van vermogen en stroom. Daarom had ik eigenlijk een wartel en een vaste aansluiting verwacht. Bij de mix 3000 kan ik me (nog net) iets voorstellen bij een stekker, maar bij de grotere vind ik het vreemd. Maar ik wil de schuko / cee form discussie niet opnieuw voeren, daar is al genoeg over gezegd. Ik denk dat ik een 3x4mm uit mijn meterkast trek en de batterij dan afmonteer in een werkschakelaar. Heb ik allemaal nog liggen. 😀

• Taro
  • Niet online
Kees_frl schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:11:
[...]

Eerlijk, ik vind het niets. Maar ik hoef ook niet gelijk te hebben. Maar kom hier voor de Mix. Niet voor powerhubs en al helemaal niet voor de laadpaal. :)

Ik wil helemaal geen laadpaal gedoe lezen. Heb een Alfen laadpaal en zit dus ook in het Alfen laadpalen topic.

Apple heeft ook een eco systeem. Maar er is toch ook geen iPhone, Apple Watch, Imac etc verzamel topic? Zijn ook aparte topics. VInd het een vreemd argument om te zeggen je kunt niets met die laadpaal dus gooi het erbij

Vind er tegenwoordig geen lijn op te trekken hoe de topics lopen Tweakers breed, zal er wel te lang zitten. Iets met vroeger en beter. Hoeveel survey formuliertjes je ook invult.
En weer door. Volgen vinkje maar weg. :)
Ik begrijp uiteraard je punt en wat je zegt. Dit topic is in eerste instantie zo ingestoken dat ze erbij horen en ze worden daarom ook in de topicstart behandeld. Maar niets is voor de eeuwigheid en op basis van voortschrijdend inzicht kunnen we in de toekomst anders besluiten. De producten zijn ook nog niet te verkrijgen. Indien gewenst kan dit in DEI feedbacktopic verder worden besproken, dat topic is voor dergelijke afstemming bedoeld.

• florijn11
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Jan-tweak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:45:
[...]
helaas heb je waarschijnlijk een type B alamat nodig, en vrijwel zeker is die van jouw de standaard type A ( ivm >6mA mogelijke DC lekstroom door de Zendure, helaas heeft de Zendure namelijk geen <6mA DC lekstroom verklaring, hogere lekstromen kunnen namelijk de gehele aardlekbeveiiging buiten werking zetten, heb je ook bij veel laadpalen nodig)
Ik vraag me alleen af of je toch niet beter de Mix 4000 kunt nemen, ook omdat deze namelijk wel vorzien kan worden van een tweede (of meer) uitbreidingen, bij de Mix 3000 kan dat namelijk niet., ookgezien bij de lage prijsverschil).

[...]
Mijn soled edge 3 fasen omvormer staat boven en de ac kabel loopt via de werkschakelaar naar een Hager ADM416G B16 A 3 fasen aardlekautomaat in de meterkast.

Kan ik daar dan iets mee

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:20
Ondertussen enthousias over de powerhub, dat maakt bij mij de bekabeling een stuk eenvoudiger. Ik heb bij zendure nagevraagd wat het maximale PV AC in vermogen is. Maar toen kreeg ik als reactie dat dit 22.17kW via de 3 fase EV CCE breaker zou zijn. Dus toen heb ik gevraagd hoe ze dat dan voor zich zien wanneer ik die 3 fase EV connector daadwerkelijk wil gebruiken om een EV te laden, want dat is bij mij dan wel nodig. Dit hebben ze doorgezet naar het ontwikkelteam, over 2 werkdagen komt er een antwoord.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
Geert h schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:53:
[...]

Begrijp ik dus goed dat ik de powerhub perse moet aanschaffen wanneer ik een laadpaal wil naast een solarflow mix? Ik had verwacht dat de laadpaal ook zou werken wanneer hij op een eigen groep zit, naast een eigen groep voor de Solarflow Mix. Voor mij persoonlijk zou dat het enthousiasme behoorlijk temperen.
Ik gok dat dit ging over de specifieke Zendure laadpaal icm het automatische management aspect. Maar van die laadpaal is nog niet bekend of hij MID compliant is dus voorlopig daardoor (nog) niet interessant. Verder zie ik geen reden waarom je niet zoals jij voorstelt een willekeurige lader via een aparte groep kunt gebruiken. Dat gaat dan over "een" laadpaal niet over "de" Zendure laadpaal.

Mogelijk wel api icm home assistant nodig als je echt handig wil omgaan met zonneladen/ terug moduleren én de juiste batterij prio. Die powerhub kan dat wellicht voor je uit handen nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 24-05-2026 15:27 ]

• Geert h
Ik doelde wel op de zendure EVFlow ac, ik zie zeker voordelen van een accu en laadpaal die goed kunnen communiceren. Met het verbruik hier in huis is 1 accu van 8kWh al royaal, dus om 2 stuks te kopen voor een gratis powerhub is misschien overdreven. Ik wil het nu wel in 1 keer goed doen, dus dat is nog even nadenken over hoe ik alles in het vat wil gieten.

• sdk1985
Geert h schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:36:
Ik doelde wel op de zendure EVFlow ac, ik zie zeker voordelen van een accu en laadpaal die goed kunnen communiceren. Met het verbruik hier in huis is 1 accu van 8kWh al royaal, dus om 2 stuks te kopen voor een gratis powerhub is misschien overdreven. Ik wil het nu wel in 1 keer goed doen, dus dat is nog even nadenken over hoe ik alles in het vat wil gieten.
Voor in één keer goed doen zijn er nog wel wat vraagtekens over zowel de powerhub als de lader om daar echt goed op te kunnen plannen/rekenen. Voor zelfde geld wordt hij nooit mid compliant en laat je honderden euro's per jaar liggen aan certificaten. Ongebruikte accu is ook zonde van je geld, als je geen 14 kW gebruikt (0,85*16) dan heb je er erg weinig aan.

Je zou ook even kunnen kijken naar de Anker 7 kWh die is zo uit mijn hoofd morgen 400 euro early bird korting. Dat is dan kwestie van aansluiten op eigen groep met eigen kabel en eigen installatieautomaat en klaar is kees.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ter illustratie wat ik al eerder schreef over de verschillen in efficiency bij laden/ontladen - hier specifiek bij het ontladen wat sowieso vaker met relatief laag vermogen gebeurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77OeUthZKS-vkKuiKJMeTkBtG1E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RHQbtac32NZzzHODUoYQnz0p.jpg?f=user_large
Weet iemand of vergelijkbare data voor de Zendure mix beschikbaar zijn?

Een vriend van mij heeft trouwens een garantiegeval bij Zendure geclaimt en toegewezen gekregen.
Hij krijgt nu de 2400 met 3 accumodules geruild voor de 2400+ versie.

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:31
Ben aan het orienteren voor een thuisaccu van rond de 7-10 kWh twijfel tussen een:

Zendure Solarflow mix 4000 AC+

Anker Solix max AC

Jackery SolarVault 3 Pro Max AC

(Eventueel 2x een Marstek Venus E 3.0)

Voorkeur zat eerst voor een Anker Solix, maar kwam nu de Zendure Solarflow tegen. Heb niet heel veel eisen behalve dat ik prijs kwaliteit belangrijk vind en het liefst max de fase benut dus bij 1 fase ongeveer 3500W kan laden/ontladen.

Ben wel benieuwd of jullie tips hebben om voor de Zendure te gaan ipv de andere opties?

• Geert h
sdk1985 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 17:08:
[...]

Voor zelfde geld wordt hij nooit mid compliant en laat je honderden euro's per jaar liggen aan certificaten.
Ik ga ervan uit dat hij inderdaad niet mid compliant word, maar met een kleine 8.000 km per jaar scheelt dat ook geen honderden euro's. De samenwerking tussen accu en laadpaal en de ac aansluiting voor zonnepanelen op de accu spreken mij wel aan.

• koboy

koboy

Geert h schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:40:
[...]

Ik ga ervan uit dat hij inderdaad niet mid compliant word, maar met een kleine 8.000 km per jaar scheelt dat ook geen honderden euro's. De samenwerking tussen accu en laadpaal en de ac aansluiting voor zonnepanelen op de accu spreken mij wel aan.
Met 8000km praat je over al snel 1200kWh per jaar. ERE's doen voorzichtig geschat 10 cent/kWh, en waarschijnlijk vanaf 2028 als ook de emissierechten op benzine en gas worden ingevoerd nog wel een stukje meer.

Voor die 120 euro of meer per jaar ben ik bereid een hele hoop concessies te doen. Enige reden dat ik mijn laadpunt nog niet heb vervangenbis dat ik de hoop heb dat een extra in-line mid meter ook toegestaan wordt. Is dat niet binnen een paar jaar het geval, dan mag de electricien weer langskomen.

• Geert h
Daar heb je een punt, ik zeg ook zeker niet dat ik voor dit systeem ga. Wel dat ik verder erg gecharmeerd ben van hoe het allemaal samen komt. Ik kan veel zelf, maar gemak is me ook wat waard. Ik kan waarschijnlijk alle losse componenten via home assistant ook koppelen zodat het samen werkt, maar vind de hardwarematige koppeling zeker een pre. Tevens staat Zendure bekend om zijn relatief goede rte. Ik sta echter open voor andere merken, maar dat zal dan niet voor dit topic zijn.

• Bouwertje
  • Laatst online: 10-06 10:35
Zo, ik heb een solarflow mix 3000 besteld. Ben benieuwd wanneer hij geleverd gaat worden.

• Taro
  • Niet online
sdk1985 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:24:
[...]

Ik gok dat dit ging over de specifieke Zendure laadpaal icm het automatische management aspect. Maar van die laadpaal is nog niet bekend of hij MID compliant is dus voorlopig daardoor (nog) niet interessant. Verder zie ik geen reden waarom je niet zoals jij voorstelt een willekeurige lader via een aparte groep kunt gebruiken. Dat gaat dan over "een" laadpaal niet over "de" Zendure laadpaal.

Mogelijk wel api icm home assistant nodig als je echt handig wil omgaan met zonneladen/ terug moduleren én de juiste batterij prio. Die powerhub kan dat wellicht voor je uit handen nemen.
De huidige versie zal niet MID-gecertificeerd zijn. De versie daarna wel heb ik begrepen.

• Taro
  • Niet online
O_Tiby schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:47:
Ben aan het orienteren voor een thuisaccu van rond de 7-10 kWh twijfel tussen een:

Zendure Solarflow mix 4000 AC+

Anker Solix max AC

Jackery SolarVault 3 Pro Max AC

(Eventueel 2x een Marstek Venus E 3.0)

Voorkeur zat eerst voor een Anker Solix, maar kwam nu de Zendure Solarflow tegen. Heb niet heel veel eisen behalve dat ik prijs kwaliteit belangrijk vind en het liefst max de fase benut dus bij 1 fase ongeveer 3500W kan laden/ontladen.

Ben wel benieuwd of jullie tips hebben om voor de Zendure te gaan ipv de andere opties?
Ik heb ze hier alle 3 staan:

De Zendure Home Assistant integratie is verder gevorderd dan die van Anker en die is weer verder dan die van Jackery. Maar die van Anker is echt al wel goed op orde en krijgt in juni nog weer een aantal updates.
Wifi connectiviteit van de Zendure & Anker was beter dan die van de Jackery, maar daar is eergisteren een firmware update voor uitgekomen
De vraag is of je 3500-4000 Watt vermogen nodig hebt, zo ja, dan valt de Jackery af. En als je met 2.5 kWh wil uitbreiden ipv direct met 7 kWh, dan moet je vervolgens weer voor de Jackery gaan.

Ik vind de software van Zendure en Anker beter dan die van Jackery, die is nog niet echt heel stabiel. Gisteren ook weer een paar uur lang cloudproblemen.

Zendure zal een iets hogere RTE hebben, maar verwaarloosbaar meer dan Anker. Anker heeft wat mij betreft mooiere uitstraling.

Als je echt niet kunt kiezen: Kijk dan naar prijs per kWh, aan beide heb je een goede koop.

• Geert h
Taro schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:18:
[...]

De huidige versie zal niet MID-gecertificeerd zijn. De versie daarna wel heb ik begrepen.
Heb je heel toevallig al meer info over op welke termijn we moeten denken? Met een globale inschatting ben ik al tevreden, onze 17 jaar oude yaris doet het op zich nog prima, dus heb nog best even de tijd om rond te kijken.

• Taro
  • Niet online
Geert h schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Heb je heel toevallig al meer info over op welke termijn we moeten denken? Met een globale inschatting ben ik al tevreden, onze 17 jaar oude yaris doet het op zich nog prima, dus heb nog best even de tijd om rond te kijken.
De PowerHub is vanaf juli beschikbaar en de EVFlow volgt daarna.

• Geert h
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde een eventuele mid gecertificeerde evflow.

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:24
Taro schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:24:
[...]

De Zendure Home Assistant integratie is verder gevorderd dan die van Anker en die is weer verder dan die van Jackery. Maar die van Anker is echt al wel goed op orde en krijgt in juni nog weer een aantal updates.
Wifi connectiviteit van de Zendure & Anker was beter dan die van de Jackery, maar daar is eergisteren een firmware update voor uitgekomen
De vraag is of je 3500-4000 Watt vermogen nodig hebt, zo ja, dan valt de Jackery af. En als je met 2.5 kWh wil uitbreiden ipv direct met 7 kWh, dan moet je vervolgens weer voor de Jackery gaan.

Ik vind de software van Zendure en Anker beter dan die van Jackery, die is nog niet echt heel stabiel. Gisteren ook weer een paar uur lang cloudproblemen.

Zendure zal een iets hogere RTE hebben, maar verwaarloosbaar meer dan Anker. Anker heeft wat mij betreft mooiere uitstraling.

Als je echt niet kunt kiezen: Kijk dan naar prijs per kWh, aan beide heb je een goede koop.
Bedankt voor de goeie vergelijking :) ben ook nog steeds aan't twijfelen. De stackability van de anker vind ik wel goed en volgens mij kleinere footprint voor 7kWh, en betere prijs per kWh.

Nu, al die dingen maken niks uit als ik het niet kan aansluiten want ik ben geen opgeleid elektricien. Meeste batterij en zonnepaneel verkopers staan ook niet te springen het voor mij te doen voor een bedrag want da's in hun eigen voet schieten.

Mocht hier toevallig iemand regio Antwerpen zijn die zoiets kan en mag aansluiten, PM mag altijd :) ik betaal uiteraard!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 17:02

databeestje

Von PrutsHausen

Met betrekking tot de aansturing zijn er wel externe mogelijkheden met bijvoorbeeld EVCC, al is dat wel een stuk complexer dan een toggle in de app.

Ik ben nog even aan het uitdenken hoe ik dit ga inregelen, de Peblar die -200 op de meter doet met het "Pure Solar" profiel kan ik via Home assistant aansturen, en het voornemen is om de batterij op Idle te zetten als de lader vermogen meet, en terug naar oude profiel als deze naar 0 gaat. Hier zitten nu al automations op in combinatie met "Cheapest energy windows" om deze te schakelen naar 11kW laden als de prijs laag is.

• Taro
  • Niet online
Geert h schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:05:
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde een eventuele mid gecertificeerde evflow.
Daar is nog geen datum voor bekend, kan dus bijv. ook wel 2027 worden.

• Geert h
Taro schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:36:
[...]

Daar is nog geen datum voor bekend, kan dus bijv. ook wel 2027 worden.
Bedankt, 2027 is in principe tijd genoeg. Zoals geschetst heb ik geen haast en wanneer hij in de loop van 2027 komt moet dat op tijd zijn. Wanneer verwachting 2028 of later was geweest, was ik wellicht verder gaan kijken. En ja, ik weet dat 2027 geen garantie is.

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:31
Taro schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:24:
[...]

Allereerst dank! Hetgeen wat mij nu een beetje tegenstaat aan de Anker is dat deze alleen wifi heeft en geen ethernet/rj45.

Ik ben idd ook een HA gebruiker, dus integratie daarvoor is fijn.

Dacht eerst aan Marstek betreft de prijs, daarna was Jackery mijn keuze, tot Anker kwam met de 3500W en 100% gebruik van de capaciteit (ipv 80% oid bij Marstek), en nu dus ook Zendure met 3000W of 4000W en volledig capaciteitsgebruik. De ontwikkelingen gaan snel..

• sdk1985
Ondertussen nog geen antwoord van Zendure (werkdagen, logisch) maar het lijkt het erop dat de Powerhub dus toch géén aparte ingang heeft voor een PV AC omvormer. Dat zou verklaren waarom ik in eerste instantie van de chatbot de reactie kreeg dat het via de EV-out zou gaan. In plaats daarvan zou PV dan via de SolarFlow 4000 Mix Pro batterij moeten gaan. In mijn geval heb ik een 6600W omvormer dus dat kan dan niet op de PV AC IN van een Mix Pro, die is maximaal 5000W. Wat wel zou kunnen is mijn Zonneplan omvormer ertussen uit, dan de twee strings apart op twee SolarFlow 4000 Mix Pro ( 5040 +2 160). Maar dat is duizend euro meer terwijl ik een werkende omvormer heb en daarmee niet logisch.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 25-05-2026 17:31 ]

• Taro
  • Niet online
O_Tiby schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:04:
[...]

Allereerst dank! Hetgeen wat mij nu een beetje tegenstaat aan de Anker is dat deze alleen wifi heeft en geen ethernet/rj45.
Hij heeft 2 RJ45 poorten, maar beide doen niets als je ze op een switch aansluit. Ik heb al even bij Anker SOLIX navraag gedaan over de ondersteuning voor die poorten.
Ik ben idd ook een HA gebruiker, dus integratie daarvoor is fijn.
Gebruik hier inmiddels de automatisering die ik voor de Zendure's gebruik ook voor de Anker SOLIX. Werkt prima, behalve de laad-/ontlaadlimieten op 0 Watt zetten, dat kan pas vanaf eind juni. Nu moet je hem met een omweg pauzeren. Maar ben positief verrast.
Dacht eerst aan Marstek betreft de prijs, daarna was Jackery mijn keuze, tot Anker kwam met de 3500W en 100% gebruik van de capaciteit (ipv 80% oid bij Marstek), en nu dus ook Zendure met 3000W of 4000W en volledig capaciteitsgebruik. De ontwikkelingen gaan snel..
Ik had hele hoge verwachtingen van Jackery. Maar plaats Anker SOLIX & Zendure nu op een gedeelde 1e plaats, Jackery niet per se op 2 of lager, maar wel onder Anker SOLIX & Zendure. Prima producten hoor, maar de stabiliteit en volwassenheid van de Jackery App is gewoon nog niet gelijkwaardig. Timmeren ze wel hard aan overigens.

Ik ben ondertussen aan het bepalen waar ik zelf naar toe beweeg en vermoed dat dat een combinatie van de 4000 Mix AC+, 4000 Mix Pro en Solarbank Max AC gaat zijn. Ik vind het wel interessant om breder te kijken dan 1 merk en bij ons huishouden is meer dan 7200 Watt vermogen altijd fijn.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:44
Taro schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:13:
[...]

Hij heeft 2 RJ45 poorten, maar beide doen niets als je ze op een switch aansluit. Ik heb al even bij Anker SOLIX navraag gedaan over de ondersteuning voor die poorten.

[...]

Gebruik hier inmiddels de automatisering die ik voor de Zendure's gebruik ook voor de Anker SOLIX. Werkt prima, behalve de laad-/ontlaadlimieten op 0 Watt zetten, dat kan pas vanaf eind juni. Nu moet je hem met een omweg pauzeren. Maar ben positief verrast.

[...]

Ik had hele hoge verwachtingen van Jackery. Maar plaats Anker SOLIX & Zendure nu op een gedeelde 1e plaats, Jackery niet per se op 2 of lager, maar wel onder Anker SOLIX & Zendure. Prima producten hoor, maar de stabiliteit en volwassenheid van de Jackery App is gewoon nog niet gelijkwaardig. Timmeren ze wel hard aan overigens.

Ik ben ondertussen aan het bepalen waar ik zelf naar toe beweeg en vermoed dat dat een combinatie van de 4000 Mix AC+, 4000 Mix Pro en Solarbank Max AC gaat zijn. Ik vind het wel interessant om breder te kijken dan 1 merk en bij ons huishouden is meer dan 7200 Watt vermogen altijd fijn.
Ik denk dat ik vanwege formfactor, intro prijs (3800 euro voor 14kWh vs 4800), uitbreidingsmogelijkheden (meerdere units naast elkaar bij zendure of stapelen bij Anker), IP66 en verwarmde accu vs IP65 (denk dat ik ze buiten neerzet) dat ik voor de Anker ga.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:17
dangerousp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 06:20:
[...]

Ik denk dat ik vanwege formfactor, intro prijs (3800 euro voor 14kWh vs 4800), uitbreidingsmogelijkheden (meerdere units naast elkaar bij zendure of stapelen bij Anker), IP66 en verwarmde accu vs IP65 (denk dat ik ze buiten neerzet) dat ik voor de Anker ga.
Je vergelijking gaat imo mank, waarom vergelijk je met 2x Mix 4000?
Bij Zendure neem je 2x Mix 3000 voor 4000 euro, of je neemt de Mix 4000 voor 2400 en wacht even tot de uitbreiding er is voor waarschijnlijk rond de 1500.
Misschien dat je dan 100-200 meer kwijt bent, maar ook 1-2kWh extra.

• dangerousp
mitsumark schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 07:32:
[...]

Je vergelijking gaat imo mank, waarom vergelijk je met 2x Mix 4000?
Bij Zendure neem je 2x Mix 3000 voor 4000 euro, of je neemt de Mix 4000 voor 2400 en wacht even tot de uitbreiding er is voor waarschijnlijk rond de 1500.
Misschien dat je dan 100-200 meer kwijt bent, maar ook 1-2kWh extra.
De vergelijking doe ik bij gebrek aan beter :) Ja, de Mix 4000 + uitbreiding zou zeker een optie zijn (3000 is niet uit te breiden toch), maar ik heb nog nergens iets daarover gelezen en al helemaal niet over de prijzen? Als Anker met een intro prijs op 1700 euro zit voor 7 kWh, dan lijkt het mij sterk dat Zendure met 1 kWh meer daar nog onder zit?

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

dangerousp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Als Anker met een intro prijs op 1700 euro zit voor 7 kWh, dan lijkt het mij sterk dat Zendure met 1 kWh meer daar nog onder zit?
De 700 euro korting bij de Anker SOLIX Max AC geldt alleen wanneer je basis + extra accu besteld. Enkel basis van 7 kWh geeft "slechts" 400 euro korting.

[ Voor 22% gewijzigd door JBS op 26-05-2026 10:23 ]

• Omarz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-06 14:36
Ik heb twee recensies van de 4000+ en dit thread gelezen en ik zie verschillende RTEs waarden. Natuurlijk, ze zijn last-afhankelijk.

Ik wou dat recensies de efficiëntie curve ook meten, om de batterijen beter te kunnen vergelijken voor realistische "use cases": iemand zal de batterijen vollast gebruiken, andere nul-op-de-meter kan dan de curve in de lagere bereik vergelijken.

Een curve te meten duurt misschien 4 uur en is kan met HA automatisch zijn met een script...

• dangerousp
JBS schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:21:
[...]

De 700 euro korting bij de Anker SOLIX Max AC geldt alleen wanneer je basis + extra accu besteld. Enkel basis van 7 kWh geeft "slechts" 400 euro korting.
Dat klopt, maar ik heb het over de reactie van @mitsumark waarin hij aangeeft dat een uitbreidings accu van Zendure 1500 euro gaat kosten. Dat lijkt me een uitermate scherpe prijs, omdat het in prijs per kWh en behoorlijk onder de 'aanbiedingsprijs' van Anker zit. Je kunt daar voor 1700 euro 7 kWh accu's kopen.

• sdk1985
[...]

Anker heeft ondertussen aan mij gecommuniceerd dat parallelle werking pas later dit jaar wordt ondersteund. Hun ATS functie beetje zelfde verhaal. Pas later en maximaal één accu te koppelen aan de power dock pro, maximaal 1 fase, maximaal 5000W uitgaand, mogelijk in de toekomst beter. Anker lijkt nog wel wat hobbels te moeten nemen. Ik vind de accu's van Anker er wel vet uit zien en ze zijn lekker stapelbaar (itt de mix serie waar je een garage vol met 21 karretjes moet gaan zetten voor de vermeldde maximale capaciteit :+ ).

Zendure lijkt het op dit moment beter voor elkaar te hebben*. Wel heel erg jammer dat de PowerHub dus geen PV input heeft en dat dit via de accu's zelf loopt. Dat maakt wat mij betreft de accu's onnodig duur. Die Powerhub had prima 6600W van 20 panelen kunnen verdelen over 2 of 3 aangesloten batterijsystemen. Scheelt hun ook weer elektronica per accu.

*Support zegt dat de handleiding nog niet klaar is. Dus kan ook iets worden van wel beloven niet leveren. Terwijl Anker meer iets werkend wil hebben voor ze het beloven.

De anker is overigens 2099 (voor 7.2 kW bruikbaar obv je review). De Zendure 4000+ (goedkoopste uitbreidbare accu) kom ik niet voor minder dan 2399 tegen voor 6,8 - 7,2 bruikbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 26-05-2026 11:08 ]

• thomaskoel
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:30
"Geachte klant,

De geschatte levertijd voor uw bestelling van de SolarFlow 4000 Mix AC+ bedraagt momenteel 80–90 dagen. Zodra er nieuwe updates beschikbaar zijn, informeren wij u direct.

Wij danken u voor uw begrip en geduld.

Zendure Support Team"

Duurt nog wel even dus :)

• Mausssie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-06 10:08
De SF 4000 Mix AC+ lijkt mij erg interessant omdat ik daar mijn zonnepanelen op zou kunnen aansluiten.
Ik heb nu 10 400w zonnepanelen met micro-omvormers van Enphase. Helaas kan ik deze panelen niet 'uitschakelen' als er negatieve stroomprijzen zijn. In het geval ik deze panelen direct op de 4000 mix AC+ zou aansluiten en de batterij is al 100% vol, kan de Zendure software dan de panelen uitschakelen, zodat ik niks naar het net teruglever bij negatieve tarieven?

• gast777
  • Laatst online: 17:16
Mausssie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:27:
De SF 4000 Mix AC+ lijkt mij erg interessant omdat ik daar mijn zonnepanelen op zou kunnen aansluiten.
Ik heb nu 10 400w zonnepanelen met micro-omvormers van Enphase. Helaas kan ik deze panelen niet 'uitschakelen' als er negatieve stroomprijzen zijn. In het geval ik deze panelen direct op de 4000 mix AC+ zou aansluiten en de batterij is al 100% vol, kan de Zendure software dan de panelen uitschakelen, zodat ik niks naar het net teruglever bij negatieve tarieven?
Ja dat moet zeker kunnen.

In de huidige modellen met direct aangesloten zonnepanelen kun je aangeven of bij volle batterij de bypass aangezet moet worden om zonnestroom direct naar het grid te leveren of niet.

Dit kan via REST API ingesteld worden via de property "gridReverse" (1: "Toegestaan", 2: "Verboden"). De Gielz aansturing maakt hier gebruik van.

Ik neem aan dat het via de App ook gewoon ingesteld kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door gast777 op 26-05-2026 13:44 ]

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:17
dangerousp schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:32:
[...]

De vergelijking doe ik bij gebrek aan beter :) Ja, de Mix 4000 + uitbreiding zou zeker een optie zijn (3000 is niet uit te breiden toch), maar ik heb nog nergens iets daarover gelezen en al helemaal niet over de prijzen? Als Anker met een intro prijs op 1700 euro zit voor 7 kWh, dan lijkt het mij sterk dat Zendure met 1 kWh meer daar nog onder zit?
Als je niet boven de 24kWh wilt gaan kun je 3x 3000 nemen, geen uitbreiding nodig.
Een mix 3000 kost zonder korting 2000 euro, incl omvormer en 1kWh meer. Het zou me verbazen als de Zendure 7kWh uitbreiding (voor bij een 4000) meer kost dan de 1700 euro van de BP7000, ik denk eerder nog wat goedkoper.

Edit:
Anker + uitbreiding: 14kWh, 3800 euro
Mix 4000 + uitbreiding: 15kWh, ~3900-4000 euro
2x Mix 3000: 16kWh, 4000 euro

Bij Zendure 2x 4000 nemen lijkt me onzinnig (duur), tenzij je voorbij de 24kWh wilt opschalen.

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 26-05-2026 14:36 ]

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:16
Ik overweeg een Mix 3000 AC+ of een Mix 4000 AC+. Ik heb thuis:
  • 12 zonnepanelen, 290 Wp
  • Elk paneel heeft een micro optimizer
  • Een SolarEdge 1-fase omvormer met 3.0 kW max capaciteit (SE3000H)
  • Stroomgebruik jaarlijks rond de 4000 a 4500 kWh. Opbrengst zonnepanelen jaarlijks rond 3100-3600 kWh. Netto afname van het net is dus gemiddeld zo'n 900 kWh, uitgaande van volledig salderen. Draaischijfmeter gaat er in oktober uit, daarna houdt het salderen op.
Deze zonnepanelenset zit nu op de kop af 9 jaar op ons dak, inmiddels ruim 31 GWh aan stroom opgehoest. Gezien de leeftijd zou het kunnen dat mijn omvormer binnen enkele jaren ermee ophoudt en ik een nieuwe omvormer moet kopen.

Voor een thuisbatterij overweeg ik een van volgende opties:

Optie 1:
  • Mix 3000 AC+
  • Aparte kabel trekken en aparte groep in meterkast laten aanleggen.
  • Mix 3000 AC+ direct op deze kabel monteren zonder tussenkomst van Schuko stekker.
  • Zonnepanelen en omvormer blijven zitten op hun eigen groep.
Optie 2:
  • Mix 4000 AC+
  • AC uitgang van SolarEdge omvormer aansluiten op PV-IN ingang van Mix 4000 AC+
  • Uitgang van Mix 4000 AC+ op kabel aansluiten waar eerder de Solaredge omvormer op zat
  • Zonnepanelen met omvormer en de Zendure mix 4000 AC+ zitten dus allen op 1 en dezelfde groep in de meterkast.
Totale kosten zijn denk ik ongeveer gelijk, aangezien bij optie 1 een extra groep moet worden aangelegd en een extra kabel worden getrokken.

Zijn er goede argumenten om voor de ene of de andere optie te gaan?

Verdere tips zijn welkom :) Ik heb wel een technische achtergrond, maar elektra in huis heb ik geen kaas van gegeten. Mogelijk zie ik dingen over het hoofd.

[ Voor 1% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 26-05-2026 15:50 . Reden: Update omvormer gegevens ]

• [J.d.I.] DirtyHarry
gast777 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:39:
[...]

In de huidige modellen met direct aangesloten zonnepanelen kun je aangeven of bij volle batterij de bypass aangezet moet worden om zonnestroom direct naar het grid te leveren of niet.

Dit kan via REST API ingesteld worden via de property "gridReverse" (1: "Toegestaan", 2: "Verboden"). De Gielz aansturing maakt hier gebruik van.

Werkt dit ook als de panelen op de PV-IN aangesloten zijn? Of alleen als je ze op de MPPT ingang(en) hebt zitten?

• Omarz
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-06 14:36
thomaskoel schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:08:
"Geachte klant,

De geschatte levertijd voor uw bestelling van de SolarFlow 4000 Mix AC+ bedraagt momenteel 80–90 dagen. Zodra er nieuwe updates beschikbaar zijn, informeren wij u direct.

Wij danken u voor uw begrip en geduld.

Zendure Support Team"

Duurt nog wel even dus :)
Ik heb rond 1 mei den mix 3000+ besteld en hetzelfde bericht ontvangen.

Staat nog daar, geen update, maar ze hebben via email communiceert dat ik in august de batterij zal ontvangen. De eerste wave wordt in (tweede helft van) juli geleverd.

• florijn11
  • Nu online
[Zonnepanelen en omvormer blijven zitten op hun eigen groep.

Optie 2:
  • Mix 4000 AC+
  • AC uitgang van SolarEdge omvormer aansluiten op PV-IN ingang van Mix 4000 AC+
  • Uitgang van Mix 4000 AC+ op kabel aansluiten waar eerder de Solaredge omvormer op zat
  • Zonnepanelen met omvormer en de Zendure mix 4000 AC+ zitten dus allen op 1 en dezelfde groep in de meterkast.
Totale kosten zijn denk ik ongeveer gelijk, aangezien bij optie 1 een extra groep moet worden aangelegd en een extra kabel worden getrokken.

Zijn er goede argumenten om voor de ene of de andere optie te gaan?

Verdere tips zijn welkom :) Ik heb wel een technische achtergrond, maar elektra in huis heb ik geen kaas van gegeten. Mogelijk zie ik dingen over het hoofd.
Ik heb ook een soled edge maar 3 fase op zolder dat gaat natuurlijk niet direct op de Mix 4000AC+ ?

• Ultimate-Dennus
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:31
florijn11 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:15:
[...]

Ik heb ook een soled edge maar 3 fase op zolder dat gaat natuurlijk niet direct op de Mix 4000AC+ ?
Nee helaas niet, alleen 1 fasige omvormers. :)

• florijn11
  • Nu online

Ik begrijp van jullie YouTube filmpje dat NOM bij de Solarbank Max AC beter werkt ?

Dat er geen ethernet mogelijk is dan weer een nadeel toch ?

• [J.d.I.] DirtyHarry
[...]

Lijkt me niet idd. Of je moet 1 fase uit je omvormer de 4000AC+ in sturen en de andere twee fasen door naar de meterkast? Maar ik weet niet eens of dat kan en of dat uberhaupt handig is.

Ik heb een Solaredge SE3000H, das een 1 fase omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 26-05-2026 15:53 ]

• IJsbeer
  • Niet online
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:53:
[...]

Lijkt me niet idd. Of je moet 1 fase uit je omvormer de 4000AC+ in sturen en de andere twee fasen door naar de meterkast? Maar ik weet niet eens of dat kan en of dat uberhaupt handig is.
Technisch zal je het werkend kunnen krijgen. Maar nog los dat je dan maar 1/3e van je stroom direct kunt opslaan is het ook gewoon een aansluitmanier die gewoon niet gepast is / mag.
Ook niet als je 3 Mix devices zou kopen. Zolang er geen echte 3 fase accu is van Zendure kun je gewoon de 3 fase omvormers niet op de Zendure lijn aansluiten.

• kollie98
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-06 14:15
Goedemiddag,

Momenteel hebben we hier thuis een marstek Venus 5.12 kwh op een eigengroep geïnstalleerd. De opslagcapaciteit is toch beperkt en ik wil die graag uitbreiden met een 7 /8 kwh accu en deze op een andere eigen groep installeren in de hal, bij de meterkast. (directe aansluiting zonnepanelen is nvt)

Nu twijfel ik over de 8kw zendure mix 3000 en de nieuwe anker solix Solarbak Max ac 7 kw. Wat zouden jullie aanraden en waarom ? Of is er een vergelijkbare accu op de markt, die beter in ons geval zou passen?

Dank voor het advies.

mvgr

Erik

• Ch3ckmate
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:24

Mag ik toch nog 1x je feedback :X Solix heeft echt fantastische prijs/prestatie IMO, Zendure kan ik echter wel rechtstreeks aan mijn Solaredge installatie hangen maar is 400 euro duurder momenteel. Heeft dat zoveel voordeel, die rechtstreekse verbinding met de omvormer? Want in mijn geval hangt de omvormer quasi naast de zekeringkast en zou daar ook de batterij komen (soort technische ruimte in huis) dus als het enkel nuttig is om verlies tegen te gaan over lange kabels maakt het voor mij niet uit, bedrade afstand zp omvormer-zekeringkast is een goeie meter, afstand zekeringkast - batterij zal ook zoiets zijn.

Beide modellen kunnen perfect overweg met een shelly had ik begrepen dus op dat vlak zie ik geen probleem.

• IJsbeer
  • Niet online
Ch3ckmate schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 18:41:
[...]

Mag ik toch nog 1x je feedback :X Solix heeft echt fantastische prijs/prestatie IMO, Zendure kan ik echter wel rechtstreeks aan mijn Solaredge installatie hangen maar is 400 euro duurder momenteel. Heeft dat zoveel voordeel, die rechtstreekse verbinding met de omvormer? Want in mijn geval hangt de omvormer quasi naast de zekeringkast en zou daar ook de batterij komen (soort technische ruimte in huis) dus als het enkel nuttig is om verlies tegen te gaan over lange kabels maakt het voor mij niet uit, bedrade afstand zp omvormer-zekeringkast is een goeie meter, afstand zekeringkast - batterij zal ook zoiets zijn.

Beide modellen kunnen perfect overweg met een shelly had ik begrepen dus op dat vlak zie ik geen probleem.
Die vraag is al vaak beantwoord. Lees de eerste paar paginas maar eens terug.

• gast777
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:40:
[...]

Werkt dit ook als de panelen op de PV-IN aangesloten zijn? Of alleen als je ze op de MPPT ingang(en) hebt zitten?
Dat denk ik wel, maar weet niet 100% zeker.

Hopelijk kan een ervaringsdeskundige dat nog beantwoorden :)

NB: Ik heb zojuist eens even een stekker met 2x micro-omvormer met 4 panelen erop in mijn SF2400AC geplugd (die normaal gewoon op het net zit). Gek genoeg had ik dat nog nooit uitgeprobeerd. Morgen eens kijken wat er gebeurt.

6 kWp solar | Daikin Intergas Hybride 8kW | Tesla Model Y RWD 2023 | Fiat 500e 2014 | Zendure SF2400AC 17 kWh

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:00
[...]

Volgens de chat met Zendure (ik vermoed een AI bot) kan dat alleen in combinatie met de PowerHub en blijkbaar 3x een Mix 4000 AC+ daarop aangesloten.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:48
Zendure en Anker zien er heel goed uit. Maar klopt dat ik beide gewoon nooit zal kunnen nemen en ik naar iets complexer (Deye, AlphaESS etc ) moet kijken?

Ik heb 34 panelen met IQ7+ Microomvormers op 3fase. Vallen dit soort sets nou altijd af als je 3 fase zonnepanelen hebt? Je wil bij een accu graag dat je zonnepanelen door blijven gaan bij stroom uitval, of dat hij ze af kan schakelen bij negatieve prijzen?

iemand die dat in jip en janneke beter uit kan leggen aan mij?

Water-Escape

• Taro
  • Niet online
Omarz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:46:
Ik heb twee recensies van de 4000+ en dit thread gelezen en ik zie verschillende RTEs waarden. Natuurlijk, ze zijn last-afhankelijk.

Ik wou dat recensies de efficiëntie curve ook meten, om de batterijen beter te kunnen vergelijken voor realistische "use cases": iemand zal de batterijen vollast gebruiken, andere nul-op-de-meter kan dan de curve in de lagere bereik vergelijken.

Een curve te meten duurt misschien 4 uur en is kan met HA automatisch zijn met een script...
Ter info: Een gemiddelde review gaat al 20-30+ uur in zitten. Als daarna iedereens wensen ook worden meegenomen ga je al >40 uur en dat is allemaal eigen tijd he...

• Mausssie
gast777 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:39:
[...]

@Taro weet jij of dit bij de 4000 Mix AC+ mogelijk is?
Zou fijn zijn als ik hiermee terugleveren bij negatieve tarieven kan voorkomen. Helaas kan ik dat niet instellen bij mijn Enphase systeem zonder hardware aanpassingen.

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
Omarz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 10:46:

Zodra deze modellen in het wild verschijnen en de Gielz HA aansturing gebruiken zal de curve er redelijk rap zijn. Hier kan het realtime bekeken worden om te kijken waar het optimale punt ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlrWrrqWC1ycXCuuOa3W-WwdjTA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vO2Y739FoOomf658qtRnUkwh.png?f=user_large

Zendure-HA.com | Run Zendure your way — in Home Assistant

• Taro
  • Niet online
Mausssie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:31:
[...]

@Taro weet jij of dit bij de 4000 Mix AC+ mogelijk is?
Zou fijn zijn als ik hiermee terugleveren bij negatieve tarieven kan voorkomen. Helaas kan ik dat niet instellen bij mijn Enphase systeem zonder hardware aanpassingen.
Ik kan het op het moment echt allemaal niet meer bijhouden. De DM's en mentions vliegen mij met tientallen per dag om de oren.

Wat is je specifieke vraag?

• Mausssie
Taro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:45:
[...]

Ik kan het op het moment echt allemaal niet meer bijhouden. De DM's en mentions vliegen mij met tientallen per dag om de oren.

Wat is je specifieke vraag?

• Taro
  • Niet online
Mausssie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Volgens mij moet je de Bypass aan hebben staan om de PV-IN AC te kunnen gebruiken. De Mix kan vermoedelijk wel de 50 Hz sinus stopzetten, maar kan er niet op vertrouwen dat de externe PV omvormer dan daadwerkelijk stopt met stroom terugleveren. Daarnaast betreft dat een 1-fase ingang, dus als je 3-fase Enphase hebt, zal je iedere fase op een eigen Mix moeten aansluiten OF op de PowerHub.

Maar je kunt Enphase toch gewoon via Home Assistant terugschalen? Heb dat recent ergens gelezen. Dat is denk ik gewoon de beste oplossing. Dan maak je producten niet afhankelijk van elkaar en kan je de Mix gewoon stand-alone aansluiten en Enphase ook.

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
Na wikken en wegen tussen de anker solarbank max ac en de zendure solarflow 3000 mix heb ik zojuist toch de Zendure besteld bij pluginbatterij.nl. Ik wilde niet het hele bedrag van de accu vooruitbetalen met de onzekerheid van leverdatum vanuit Zendure en die webshop stuurt gewoon een factuur voor verzending. Belangrijkste eisen waren voor mij:

- Goede integratie in Homey (voor aansturen witgoed, blokkeren van leegtrekken bij laden auto, blokkeren van teruglevering als de accu vol is)

- Efficient

- Backup uitgang voor het geval de stroom uitvalt

De Zendure kwam daarbij als topper uit de bus

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen.ijmuiden op 27-05-2026 11:01 ]

• mgevart
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:54
Heeft iemand de volledige afmetingen van de Mix 3000? Ik vind deze nergens op de site

• robinh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:44
mgevart schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:08:
Heeft iemand de volledige afmetingen van de Mix 3000? Ik vind deze nergens op de site
Afmetingen (h×b×d) 825×234×461 mm

Audi A6 SB e-tron | 8300 Wp Enphase, Sunpower & Aiko | Wallbox Pulsar Pro | preorder 2 x Zendure 4000 Mix AC+ | HA

• WHF163
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13:49
Voor mij is het anker geworden, ik wil een ieder hier bedanken voor de input. Het stapelen heeft toch mijn voorkeur.

• Kees_frl
Taro schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:27:
[...]

Ter info: Een gemiddelde review gaat al 20-30+ uur in zitten. Als daarna iedereens wensen ook worden meegenomen ga je al >40 uur en dat is allemaal eigen tijd he...
Klopt, maar ook voor je eigen website. Dus daar heb je toch gewoon een belang bij? Niet verkeerd bedoeld ofzo, maar het is niet vrijwillig even testen voor de tweakers hier.

Daarnaast denk ik niet ieders wensen, maar een RTE curve kan generiek voor dergelijke reviews een handige zijn voor een breder publiek. :)

• koboy

koboy

Kees_frl schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Klopt, maar ook voor je eigen website. Dus daar heb je toch gewoon een belang bij? Niet verkeerd bedoeld ofzo, maar het is niet vrijwillig even testen voor de tweakers hier.

Daarnaast denk ik niet ieders wensen, maar een RTE curve kan generiek voor dergelijke reviews een handige zijn voor een breder publiek. :)
Probleem is alleen dat het maken van een RTE curve niet iets is dat "even" gebeurt. De waardes die je krijgt tijdens het ontladen (bijvoorbeeld met de Gielz integratie), die zijn gebaseerd op metingen van de accu hoeveel er in/uit is gegaan en schattingen van hoeveel batterij capaciteit dat heeft gekost, zeker als je ergens halverwege het (ont)laden. Dit komt door de vlakke voltage curve van een LFP cel.

Echt meten van een set meetpunten bij een bepaald vermogen (dus laden en ontladen) kost dus minimaal 4 uur omdat je minimaal 1 complete cyclus bij het betreffende vermogen wilt doen. Doe dat keer het aantal meetpunten, en er gaat al snel een paar weken overheen ook omdat je ook rekening wilt houden met de stroom tarieven.

De website van Taro is een (uit de hand gelopen?) hobby. Hij heeft daarnaast ook nog een full-time baan en gezin.....

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:04
Wij hebben op dit moment een GoodWe omvormer 95000DSN176W2129. Deze draait op 2 strings.
Kan ik hier eenvoudig een Zendure SolarFlow 4000 Mix Pro op aansluiten en is het dan klaar, of moeten er nog veel zaken ingesteld of aangepast worden?

• Kees_frl
koboy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:15:
[...]

Probleem is alleen dat het maken van een RTE curve niet iets is dat "even" gebeurt. De waardes die je krijgt tijdens het ontladen (bijvoorbeeld met de Gielz integratie), die zijn gebaseerd op metingen van de accu hoeveel er in/uit is gegaan en schattingen van hoeveel batterij capaciteit dat heeft gekost, zeker als je ergens halverwege het (ont)laden. Dit komt door de vlakke voltage curve van een LFP cel.

Echt meten van een set meetpunten bij een bepaald vermogen (dus laden en ontladen) kost dus minimaal 4 uur omdat je minimaal 1 complete cyclus bij het betreffende vermogen wilt doen. Doe dat keer het aantal meetpunten, en er gaat al snel een paar weken overheen ook omdat je ook rekening wilt houden met de stroom tarieven.

De website van Taro is een (uit de hand gelopen?) hobby. Hij heeft daarnaast ook nog een full-time baan en gezin.....
Dat weet ik hoor, maar het is een keuze toch. Maar bedankt voor het nogmaals benoemen. :)

• Taro
  • Niet online
Kees_frl schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Het verschil in belevingswereld en perspectief komt hier samen. 4 uur meer aan zoiets besteden zou voor mij betekenen: 4 uur minder slapen of mijn fulltime baan opzeggen. Voor een ander is het (stom voorbeeld): 16 of 20 uur gamen.
Eens, maar ik heb er simpelweg geen tijd voor. Ben inmiddels 7 dagen per week, 10-14 uur per dag met zowel werk, website, als Tweakers bezig. Iedereen die wil staat het vrij hier langs te komen en prestatiecurves van de accu's te komen maken, zonder vergoeding uiteraard, in je eigen tijd. Vooruit, krijg je een bakkie koffie van mij voor de gezelligheid. Het zal mij immers geen 0,01 Euro extra opleveren, maar wel tijd en moeite kosten die ik niet meer aan iets anders zoals vrouw en kinderen kan besteden, dat is de realiteit.

Wat ik hiermee wil zeggen: Als consument begrijp ik het uiteraard, maar het is niet zo dat een fabrikant je per uur betaalt voor een review. Daarnaast is het vervolgens ook nog zo dat het geen cent meer oplevert of je 100, 1000 of 10000 views voor een review hebt. Dus je gaat nog meer uren tegen 0 Euro opbrengst besteden. Veel mensen denken: Oh, lekker, een gratis accu, ff verhaaltje typen en door. Maar daar kom je er niet mee in dit wereldje. Misschien 1-2x, maar de concurrentie is enorm. Als ik er van kon leven had ik al lang mijn fulltime baan opgezegd.

Dus ja, inhoudelijk super goede toevoeging, eens. Maar er zit een omslagpunt in wanneer iets loont en die zit niet na de prestatiecurve, maar ervoor. Tenzij iedereen zegt: Joh, Taro, plaats ff een Buy me a coffee link, die gaan we massaal gebruiken, maar die verwachting heb ik niet.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:48
water_escape schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:16:
Zendure en Anker zien er heel goed uit. Maar klopt dat ik beide gewoon nooit zal kunnen nemen en ik naar iets complexer (Deye, AlphaESS etc ) moet kijken?

Ik heb 34 panelen met IQ7+ Microomvormers op 3fase. Vallen dit soort sets nou altijd af als je 3 fase zonnepanelen hebt? Je wil bij een accu graag dat je zonnepanelen door blijven gaan bij stroom uitval, of dat hij ze af kan schakelen bij negatieve prijzen?

iemand die dat in jip en janneke beter uit kan leggen aan mij?
iemand die dit beter kan uitleggen aan mij toevallig?

Water-Escape

• Taro
  • Niet online
water_escape schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:21:
[...]

iemand die dit beter kan uitleggen aan mij toevallig?
Om ze ook bij stroomuitval te kunnen blijven gebruiken zal je het volgende moeten realiseren:

Hoofdaansluiting
-> PowerHub/PowerDock/SmartBox
-> Accu's
-> PV omvormer

Je moet er dus voor zorgen dat je PV omvormer niet zomaar direct op de meterkast zit aangesloten, maar er een oplossing tussen zit. Daarmee creëer je een zogenaamde eilandmode, medewerkers van de netbeheerder worden dan beschermd tegen het terugleveren door jouw zonnepanelen aangezien ze van het stroomnet zijn gescheiden voor een specifiek daarvoor bedoeld kastje. Zendure, Anker SOLIX, Marstek, etc. bieden die (binnenkort) aan.

En ja, ook voor 3-fase oplossingen, maar dat komt met een aantal kanttekeningen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Heb je al een Buy me a Coffee link…? Ik doneer, @Taro . Bij @gielz ook gedaan, @gast777 heeft er volgens mij geen. Indien wel: shut up and take my money!

• gast777
gast777 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:06:
[...]

Dat denk ik wel, maar weet niet 100% zeker.

Hopelijk kan een ervaringsdeskundige dat nog beantwoorden :)

NB: Ik heb zojuist eens even een stekker met 2x micro-omvormer met 4 panelen erop in mijn SF2400AC geplugd (die normaal gewoon op het net zit). Gek genoeg had ik dat nog nooit uitgeprobeerd. Morgen eens kijken wat er gebeurt.
@[J.d.I.] DirtyHarry Vandaag dus de 2x micro-omvormer (AP-Systems) ingeplugd gehad op het offgrid stopcontact van de SF2400AC. Toen de batterij 100% vol was ging hij netjes in passthrough en bleef leveren.

Toen ook nog even als test de 'gridreverse' uitgezet, oftwel de "PV Export Uitgeschakeld" aangezet in de Gielz aansturing. Toen stopte de levering van de omvormers.

Dus fwiw, de bypass en beperking werkt hier prima op de AC aangesloten zonnepanelen. :)

• gast777
Gramser schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:59:
Heb je al een Buy me a Coffee link…? Ik doneer, @Taro . Bij @gielz ook gedaan, @gast777 heeft er volgens mij geen. Indien wel: shut up and take my money!
Ik heb er wel een hoor, maar alleen vindbaar voor fijnproevers ;)

• marinadus
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:14
Allen, vergeet niet de 8% cashback voor zendure.nl van cashbackxl!
Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste