Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja, de Zendure Mix 4000 AC+ heeft nog steeds een stekker terwijl je eigenlijk zou kunnen afvragen of een type F stekker (Schuko) nog wel binnen de spec's valt gezien je op de stekker (ja, ook op die van de Zendure) kunt zien dat deze max 16A is.Bouwertje schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 04:11:
Wat houdt het ‘vast aansluiten’ van de solarflow eigenlijk in? Is dat de stekker er af knippen en vast aansluiten in een lasdoos / werkschakelaar of heeft de batterij daadwerkelijk (schroef)klemmen voor een echte vaste aansluiting?
Mijn persoonlijke mening is dat je zeker gezien de capaciteit van deze Zendure (8 kWh) je bij 4000W toch een behoorlijke termische belasting op de aansluiting gaat brengen en je dat eigenlijk niet zou willen.
Ik heb mijn Zendure SF 2400AC (die toch een heel stuk minder vermogen heeft, bijna 50%) juist daarom ook al niet via de orginele stekker gekoppeld maar heb dit via een CEE 16A 2-polige (eigenlijk 3 polig met aarde) blauwe stekker/WCD verbonden. Deze bied door de veel grotere contactoppervlak een veel betere overvang en dus een veel lagere weerstand en daardoor termische opwarming bij de combinatie stekker/WCD.
![]() | ![]() |
overigens mag je bij Zendure deze installatie CEE of vast via een lasdoos prima uitvoeren zonder dat je bang hoeft te zijn dat je garantie hierdoor beinvloed wordt, staat zelfs in de handleiding vermeld (vast).
(Vrijwel) alle EV’s kunnen bij 1-fase laden twee circuits parallel zetten. Dan kun je dus op ruim 7kW laden.koboy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:16:
[...]
Je hebt het over het laden van de auto toch?
Let op dat het 11kW laden van een auto over 3 fases moet. Omdat de meeste auto's maximaal 16A kunnen laden ben je dan beperkt tot 3,6kW.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Dat is het laadpunt. De auto moet daar ook mee om kunnen gaan. De meeste EV's laden 11kW over 3 fasen, dan kom je ook met die lader op 3,6kW uit door de 16A beperking. Voor 7,2kW moet het gaan om een auto die 22kW 3 fasen kan laden (zijn er niet veel), of een PHEV, die vaker 7,2kW over 1 fase kunnen (wat dus niet kan op de meeste 3 fase particuliere of publieke laadpunten).dunklefaser schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:12:
@koboy Het lijkt er op dat je verouderde informatie verstrekt - 7,6 kW kan nu gewoon via 1-fase.
Maar dit gaat niet meer over de Mix, dus ik laat het hierbij.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
haal de opmerking dan maar weg, want inhoudelijk klopt dit nietkoboy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:23:
[...]
Dat is het laadpunt. De auto moet daar ook mee om kunnen gaan. De meeste EV's laden 11kW over 3 fasen, dan kom je ook met die lader op 3,6kW uit door de 16A beperking. Voor 7,2kW moet het gaan om een auto die 22kW 3 fasen kan laden (zijn er niet veel), of een PHEV, die vaker 7,2kW over 1 fase kunnen (wat dus niet kan op de meeste 3 fase particuliere of publieke laadpunten).
Maar dit gaat niet meer over de Mix, dus ik laat het hierbij.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
ja en nee, ja, omdat deze 1-fase laders met een afzekering van 32A werken, dat moet echter je auto ook aankunnen, niet elke EV kan dat.dunklefaser schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:12:
@koboy Het lijkt er op dat je verouderde informatie verstrekt - 7,6 kW kan nu gewoon via 1-fase.
Nee, veruit de meeste EV hebben een 11 kW omvormer AC die op 3 fases uitgelegd is, dat betekend dus ook per fase maximaal 16A.
een ander probleem is dat je een 32A 1-fase lader niet zo maar bij elke huisaansluiting kunt aansluiten,
een standaard 35A huisaansluiting (1-dase) heeft hierbij gewoon te weinig afstand (Selectiviteit) t.o.v. die 32A laadpaal met als gevolg dat mogelijk eerder je huisaansluiting gaat afschakelen, je hebt dan namelijk minder dan 3A ruimte over (dat is nog geen 700W) voor je overig verbruik in huis.
Je maximale groepzekering bij een 1-fase 35A huisaansluting is daarom slechts circa 20A.
Ook bij een Mix 4000 kom je daar ook al mee in de problemen als je een 3*25A aansluiting hebt, @Taro heeft dat dacht ik wel en het loopt bij hem ook maar die selectiviteitsregels ook al zijn ze nu in de nieuwe NEN1010 niet meer zo strikt zijn er niets voor niets, tenslotte wil je ook nog een stukje bedrijfszekerheid in je huisinstallatie hebben en niet denken of je nu een bepaalde apparaat nu wel of niet mag inschakelen zonder het risico te lopen dat je hoofdzekering er uit gaat klappen, want als je die dan niet zelf kunt resetten ben je echt in de app gelogeerd. Die 20A lijkt mij dan ook echt de grens.
[ Voor 22% gewijzigd door Jan-tweak op 23-05-2026 10:48 ]
sorry, mag ik vragen waarom dit niet zou kunnen kloppen?BarryH schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:24:
[...]
haal de opmerking dan maar weg, want inhoudelijk klopt dit niet
Dan heb je een speciaal "semi 2 fase" laadpunt. Is in elk geval niet degene waar @dunklefaser naar linkt, wat gewoon een 1 fase 32A exemplaar is. Als ik daar mijn Ioniq 6 aan hang trekt hij echt maar 3,6kWHippe Lip schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:20:
[...]
(Vrijwel) alle EV’s kunnen bij 1-fase laden twee circuits parallel zetten. Dan kun je dus op ruim 7kW laden.
Maar we duiken off-topic.....
Zoals ik al eerder schreef voor mij een theoretische exercitie, want voorlopig (komende 2 jaar)
geen (PH)EV, maar wel een vaste thuisaccu (Zendure mix?) als de ferraris vervangen wordt.
@Jan-tweak Als de ferraris weggaat laat ik de 35 A door een 40 A hoofdzekering vervangen
en de geschetste situatie speelt als de pv-omvormer ca. 4-5 kW levert dus alleen de rest komt dan van het net en dit past prima.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
kijk maar eens hier na, daar kun je zien dat lang niet elke EV dit kan, ja die zijn er wel maar zeker niet elke.Hippe Lip schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:20:
[...]
(Vrijwel) alle EV’s kunnen bij 1-fase laden twee circuits parallel zetten. Dan kun je dus op ruim 7kW laden.
We weten bv ook nog niet of de Zendure EV lader dit ook kan of dat deze gewoon standaard 3-fase 16A is.
[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 23-05-2026 10:42 ]
ik snap dat dit voor nu mogelijk prima past maar is zeker niet toekomst gericht. als je toch bezig bent vraag ik me echt af of het toch niet veel slimmer is om direct naar 3*25A te gaan, het enige wat je mogelijk moet doen is je hoofdschakelaar van 1-fase naar een 3-fase model om te zetten, de rest kan normaal gezien gewoon blijven zitten.dunklefaser schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:35:
@koboy Interessante info over de beperkingen wat de mogelijke combinaties betreft.
Zoals ik al eerder schreef voor mij een theoretische exercitie, want voorlopig (komende 2 jaar)
geen (PH)EV, maar wel een vaste thuisaccu (Zendure mix?) als de ferraris vervangen wordt.
@Jan-tweak Als de ferraris weggaat laat ik de 35 A door een 40 A hoofdzekering vervangen
en de geschetste situatie speelt als de pv-omvormer ca. 4-5 kW levert dus alleen de rest komt dan van het net en dit past prima.
Bedenk, nu nog (voor1-7-2026) kun je nog redelijk makelijk een 3-fase aansluiting aanvragen, daarna is dit mogelijk vrijwel onmogelijk of je moet jaren wachten.
[ Voor 7% gewijzigd door Jan-tweak op 23-05-2026 10:40 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ook @BouwertjeJan-tweak schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:20:
[...]
Ja, de Zendure Mix 4000 AC+ heeft nog steeds een stekker terwijl je eigenlijk zou kunnen afvragen of een type F stekker (Schuko) nog wel binnen de spec's valt gezien je op de stekker (ja, ook op die van de Zendure) kunt zien dat deze max 16A is.
Mijn persoonlijke mening is dat je zeker gezien de capaciteit van deze Zendure (8 kWh) je bij 4000W toch een behoorlijke termische belasting op de aansluiting gaat brengen en je dat eigenlijk niet zou willen.
Ik heb mijn Zendure SF 2400AC (die toch een heel stuk minder vermogen heeft, bijna 50%) juist daarom ook al niet via de orginele stekker gekoppeld maar heb dit via een CEE 16A 2-polige (eigenlijk 3 polig met aarde) blauwe stekker/WCD verbonden. Deze bied door de veel grotere contactoppervlak een veel betere overvang en dus een veel lagere weerstand en daardoor termische opwarming bij de combinatie stekker/WCD.dit zou dus ook een prima alternatief voor de Zendure Mix kunnen zijn en bied t.o.v. een vaste aansluiting het voordeel dat dit zijn mobiele karakter behoud, qua installatie is dit ook volledig vergelijkbaar met een vaste aansluiting in een lasdoos met (wago) klemmen. Een vaste aansluiting bied eigenlijk hier geen echt voordeel.
[Afbeelding] [Afbeelding]
overigens mag je bij Zendure deze installatie CEE of vast via een lasdoos prima uitvoeren zonder dat je bang hoeft te zijn dat je garantie hierdoor beinvloed wordt, staat zelfs in de handleiding vermeld (vast).
Als je toch stekkers gaat afknippen kun je hem naar mijn mening net zo goed afmonteren in een lasdoos ipv extra geld uitgeven aan (contra)stekkers.
Vast afmonteren heeft 1 groot voordeel: de accu telt mee voor het energiabel van je huis, en daarmee voor de prijs die je voor je huis kunt vragen maar ook voor de hoogte van de hypotheek die de koper kan krijgen. Zodra er een stekker aanzit hoort hij niet meer bij het huis en mag hij niet meegenomen worden voor het energielabel.
de prijs van die CEE stekkers vallen best mee en zijn nagenoeg vergelijkbaar met een lasdoos, niet echt veel duurder plus je krijgt er dus wel de mogelijkheid van flexibiliteit er mee, zo ver dat voor jou van belang is natuurlijk.koboy schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:04:
[...]
Ook @Bouwertje
Als je toch stekkers gaat afknippen kun je hem naar mijn mening net zo goed afmonteren in een lasdoos ipv extra geld uitgeven aan (contra)stekkers.
Vast afmonteren heeft 1 groot voordeel: de accu telt mee voor het energiabel van je huis, en daarmee voor de prijs die je voor je huis kunt vragen maar ook voor de hoogte van de hypotheek die de koper kan krijgen. Zodra er een stekker aanzit hoort hij niet meer bij het huis en mag hij niet meegenomen worden voor het energielabel.
:strip_exif()/f/image/lns6ZRKPpouVWlzrRLWIE3ae.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cLxshxAD18cH0tgJLClzCtB7.jpg?f=fotoalbum_tile)