Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Exilenova+ says last night’s strike in the Mariupol area hit the Rubikon base in Mangush. Recon footage shows a large fire.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 17 april 2026
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
locatie klopt, minder hotspots vandaag, de eerste satellietbeelden zullen binnenkort wel komen.Fraggert schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:33:
@Tens @PASware
even jullie check eroverheen graag, die genoemde RU locaties zijn soms wat moeilijk te vertalen.
Is dat hier volgens FIRMS?
https://firms.modaps.eosd...rs;@39.079,44.100,12.000z
je zou https://liveuamap.com/ kunnen gebruiken om de locatie te vinden (pin op de kaart, + coords in bericht)
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
😎 Magyar: On the night of April 18, Ukraine hit:
— MAKS 25 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 18 april 2026
🔥Novokuybyshevsk oil refinery
🔥Vysotsk port Lukoil-2
🔥Syzran oil refinery
🔥Tikhoretsk oil refinery
🔥Sevastopol oil depot
🔥a number of military facilities.
:strip_exif()/f/image/ibGdljMtrxPLl2oAvDGaJWvU.jpg?f=fotoalbum_large)
en bv Sevastopol:
/f/image/txoAtphCfuPHpQaZ5zt9k1a0.png?f=fotoalbum_large)
Ukraine's General Staff confirmed overnight strikes on four Russian oil facilities. Fires are burning at the Novokuibyshevsky and Syzransky refineries in Samara region, the RPC-Vysotsk Lukoil-2 terminal in Leningrad region, and the Tikhoretsk pumping station in Krasnodar Krai. pic.twitter.com/Nb5p0vYTgg
— WarTranslated (@wartranslated) 18 april 2026
[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 18-04-2026 12:48 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
/edit zag nu pas de autocorrect…A view of the burning port of Tuapse from space.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 18 april 2026
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 19-04-2026 08:58 ]
PSN
(bewegend beeld in tweet)
🔥🛢️BREAKING: The Russian oil refinery in Tuapse was hit hard overnight, footage shows widespread fires raging across the site, with a lot of separate fire outbreaks visible. pic.twitter.com/KBkuJT9m6y
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 20 april 2026
:strip_exif()/f/image/bymQEXgKZ0AqgrTLQtkMnaVk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xrzqSfzuoLNpchBOvYzlCdyW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Tens op 20-04-2026 08:11 ]
Betaald linkje.
In het kort:
- Kyiv schakelt met drones meer Russen uit dan Moskou rekruteert
- Russisch lenteoffensief stokt door Oekraïense dronemuur.
- Oekraïne is Russen technologisch nu de baas.
Ook interessant:
De Oekraïense brigadegeneraal Pavlo Palisa zei in een interview met de Oekraïense nieuwssite RBC dat de Russen nu 316 soldaten per vierkante kilometer verliezen. Een jaar geleden waren dat er volgens hem nog 120 per vierkante kilometer.
Om dat even terug te rekenen; ieder vakje van 5,3 x 6 meter kost 1 Rus. Dat is wat je normaliter ongeveer op een ietwat ruime begraafplaats legt.gustaveau schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:31:
[url]
Ook interessant:
De Oekraïense brigadegeneraal Pavlo Palisa zei in een interview met de Oekraïense nieuwssite RBC dat de Russen nu 316 soldaten per vierkante kilometer verliezen. Een jaar geleden waren dat er volgens hem nog 120 per vierkante kilometer.
Om alle correctieposts af te dekken:
(1000mx1000m)/316 = 1 slachtoffer per ca. 3100 m^2. Niet een getal dat helpt bij het begrip. Een lap grond van 31m x 100m helpt misschien wat.
[ Voor 15% gewijzigd door teacup op 21-04-2026 13:05 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Je zit er een factor 1000 naastSkiFan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:54:
[...]
Om dat even terug te rekenen; ieder vakje van 5,3 x 6 meter kost 1 Rus. Dat is wat je normaliter ongeveer op een ietwat ruime begraafplaats legt.
Edit: 100 dus
[ Voor 3% gewijzigd door Joep op 21-04-2026 10:35 ]
De druk vanuit Rusland was ook meer gericht op Donetsk/Luhansk fronten.The Russian military blogger "Rybar" has started complaining that Russia is losing all the progress it has made over the past year in the offensive near Zaporizhzhia.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 20 april 2026
PSN
Naar schatting zijn er zo'n 80.000 Oekraïners vermist, waarvan het merendeel militairen.
Hebben we het idee dat er een keerpunt komt? Er zal allicht niet heel veel progressie van Oekraïne komen om meer land terug krijgen, al hoop ik het van wel. Zouden ze uiteindelijk de Russen echt kunnen verdrijven?
Met de stijgende olie prijs was het staatsbudget wel weer wat verbeterd.tiswat schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:22:
Ik lees eigenlijk steeds meer positieve verhalen, voornamelijk ook dat de Russische economie wel echt hard geraakt wordt. https://www.nu.nl/325844/...-in-eigen-mes-vallen.html
Hebben we het idee dat er een keerpunt komt? Er zal allicht niet heel veel progressie van Oekraïne komen om meer land terug krijgen, al hoop ik het van wel. Zouden ze uiteindelijk de Russen echt kunnen verdrijven?
Zolang de leiding vind dat het niet opgegeven kan worden en de bodem van de schatkist niet bereikt is zal er weinig veranderen. Behalen van deze 2 criteria is nog (lang) niet in zicht lijkt het.
PSN
De schatkist heeft wel een klap gehad; las gisteren in ieder geval iets dat Moskou weer een batch goud verkocht heeft.YakuzA schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:25:
[...]
Met de stijgende olie prijs was het staatsbudget wel weer wat verbeterd.
Zolang de leiding vind dat het niet opgegeven kan worden en de bodem van de schatkist niet bereikt is zal er weinig veranderen. Behalen van deze 2 criteria is nog (lang) niet in zicht lijkt het.
Blijft gewoon een punt dat inderdaad enkel de Russische leiding weet hoe lang ze door kunnen gaan, en vanuit daar kunnen bepalen hoe lang ze door willen gaan. Hopelijk komt dat eindpunt, zeker door de Oekraïnse drone aanvallen op hun olie infrastructuur, snel dichterbij.
hoop t ook maar ik verwacht het absoluut niet. Er is geen reden om aan te nemen dat de Russische overheid zich laat leiden door dingen als economisch verstandig beleid etc. Ze kunnen net zo goed doorgaan tot ze een soort Noord-korea zijn geworden qua economie. Er komt geen punt dat ze ophouden vanwege geldgebrek ben ik bang.flessuh schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:32:
[...]
De schatkist heeft wel een klap gehad; las gisteren in ieder geval iets dat Moskou weer een batch goud verkocht heeft.
Blijft gewoon een punt dat inderdaad enkel de Russische leiding weet hoe lang ze door kunnen gaan, en vanuit daar kunnen bepalen hoe lang ze door willen gaan. Hopelijk komt dat eindpunt, zeker door de Oekraïnse drone aanvallen op hun olie infrastructuur, snel dichterbij.
De Russische leiding (Putin) heeft waarschijnlijk ook geen idee, maar zal doorgaan tot het klapt. Stoppen is voor de sterke leider geen optie lijkt me.flessuh schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:32:
Blijft gewoon een punt dat inderdaad enkel de Russische leiding weet hoe lang ze door kunnen gaan,
Rusland staat al lang op de afgrond en dat laatste zetje is nog niet gebeurt, ik hoop dat die drone war straks in het voordeel van Oekraïne gaat uitpakken.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Deze oorlog lijkt ook wel op de eerste wereldoorlog met langzaam kruipende mannen in de modder.
Wellicht complotterig, maar als de Russische overheid zegt dat het slecht gaat kan wellicht een mobilisatie makkelijker gerealiseerd worden?tiswat schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:22:
Ik lees eigenlijk steeds meer positieve verhalen, voornamelijk ook dat de Russische economie wel echt hard geraakt wordt. https://www.nu.nl/325844/...-in-eigen-mes-vallen.html
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
of dat gaat lukken (op niet te lange termijn..) vraag ik mij af.tiswat schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:22:
Op lange termijn lijkt het mij wel te doen.
Ik hoop dat Zelensky zijn (o.a.) aanbod "je mag houden wat je hebt" snel intrekt zo van, Nu nóg niet genoeg?? je hebt/krijgt één week om te tekenen..... en dan gaan AL mijn aanbiedingen in het ronde archief.
maw, dan gaan we door tot iedere ongewenste rus het oorspronkelijke Ukraine uit is.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
In Tuapse, the firefighters are unable to extinguish the fire, so they decided just to take photos in front of it.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 21 april 2026
PSN
De heren en fotograaf hebben in geval gevoel voor drama en compositie.YakuzA schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 17:41:
Als je het niet kan blussen is het tijd voor een mooi kiekje voor je insta: (of je Max messenger)
[Bluesky]
Onderstaande foto laat zien hoe groot de impact van de brand is. Deze foto is wel van gisteren:
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Er is hier meer aan de hand dat wat opslagtanks zoals in andere locaties lijkt het. In ieder geval erg grote brand en lokale bevolking wordt ook ge-evacueerd...
Nog geen beelden om te zien wat er precies is geraakt, maar die zullen in de loop van vandaag vast verschijnen.
Deze was afgelopen december ook al geraakt overigens.
Een appartementencomplex zou volgens Oekraïene daarbij geraakt zijn door Russisch luchtafweergeschut. Dat zou dan niet voor het eerst zijn.
Bron: https://www.reuters.com/w...-drone-attack-2026-04-22/
💥👊 More from Meshikha, Nizhny Novgorod Oblast, where the Gorky NPS was attacked at night. pic.twitter.com/Re7Qqdahkv
— MAKS 25 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 23 april 2026
🔥 A large fire is recorded by NASA FIRMS after a night attack in the area of the recreation center on the Arabatskaya Spit.
‼️Also visible is a fire at an oil depot in Feodosia. pic.twitter.com/58qFgOtIyF
Hoewel de rookwolken indrukwekkend zijn kan de uiteindelijke schade best meevallen.Kstovo 🔥🔥🔥 pic.twitter.com/TngZBBgVeC
En ook de lagere overheid begint de hogere overheid te trollen zo te zien:teacup schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:16:
[...]
De heren en fotograaf hebben in geval gevoel voor drama en compositie.
Boompjes planten met altijd exact de rookwolk in de achtergrond in frame.The oil refinery in Tuapse has been burning for days now, and in the meantime, the local prosecutor's office has decided that the city needs "greening." Great timing. That will certainly improve the situation.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 22 april 2026
PSN
https://militarnyi.com/en...ircraft-guns-for-ukraine/Belgium will purchase 15 Gepard self-propelled anti-aircraft guns for further transfer to Ukraine. The measure will be implemented under a military aid plan worth €1 billion, approved in early April.
La Libre reported this, citing L’Echo, which submitted a request to the office of Defense Minister Theo Francken.
The equipment will be purchased from the private company OIP, a subsidiary of Israel’s Elbit Systems. Before delivery to Ukraine, the Belgian company will fully refurbish all systems.
They were previously in service with the Belgian army but were decommissioned in the 2000s. The armored vehicles were later purchased by Sabiex, which OIP later acquired.
PSN
💥 Yesterday's explosions in Donetsk are a SOU operation to eliminate the command post of the special forces of FSB, - Exilenova The command post was destroyed. 12 officers were eliminated, another 15 were wounded. Fire damage by FP-2 drones (warhead 60-100kg.)
— MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 23 april 2026
PSN
Volkskrant Liveblog
Minstens zes gewonden bij nieuwe nachtelijke Russische aanvalsgolf
05:30
Rusland heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag opnieuw een grootschalige aanval op Oekraïne uitgevoerd. Daarbij vielen minstens zes gewonden.
Moskou vuurde drones, ballistische raketten en kruisraketten af richting Oekraïne. Bijna overal in het land ging het luchtalarm af.
In Dnipro raakten volgens de lokale gouverneur Oleksandr Hanzja zes mensen gewond toen een appartementengebouw werd geraakt. Ook in Charkiv is sprake van zware explosies.
Deze informatie is best specifiek en geeft een indicatie hoeveel intel Oekraïne nog wel ontvangt. Van mijn kant ben ik benieuwd of deze intel toch nog een Amerikaanse signatuur heeft of dat dit toch al door de EU wordt afgedekt.Volgens de Oekraïense luchtmacht hebben Russische bommenwerpers van het type Tupolev Tu-95 kort na middernacht lokale tijd vanaf grote afstand boven de Kaspische Zee een onbekend aantal kruisraketten afgevuurd. Toen deze Oekraïne naderden, lanceerden de Russische militairen ook drones en ballistische raketten om de Oekraïense luchtverdediging met deze wapenmix te overbelasten.
Edit: ik moest het zelf even opzoeken (teacup in "Hybride oorlog in Europa - Bescherming van onze democratie"). Mogelijk dat de Franse CERES satellieten dit tegenwoordig ook al kunnen afdekken. Deze zijn niet geostationair zoals de Amerikaanse mogelijkheden maar de kans bestaat dat ze net een satelliet in de goede positie hebben gehad.
Nu is de Kaspische zee ver. Ondanks dat geeft dergelijke info Oekraïne wel een doelstelling om een eigen actie tegen te ontwikkelen.
[ Voor 9% gewijzigd door teacup op 25-04-2026 07:42 ]
Ukraine zal die tupolevs wel zie als pre-warning dat er iets gaat gebeuren. Deze zijn begrijp ik veel eerder in de lucht dus heeft Ukraine tijd om alsvast te kijken waar de raketten heen gaan (al dan niet via omweg)teacup schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 06:55:
De Russche luchtaanval van vannacht geeft wat meer info over hoe de Russen dergelijke aanvallen tegenwoordig moeten uitvoeren.
Volkskrant Liveblog
[...]
[...]
[...]
[...]
Deze informatie is best specifiek en geeft een indicatie hoeveel intel Oekraïne nog wel ontvangt. Van mijn kant ben ik benieuwd of deze intel toch nog een Amerikaanse signatuur heeft of dat dit toch al door de EU wordt afgedekt.
Edit: ik moest het zelf even opzoeken (teacup in "Hybride oorlog in Europa - Bescherming van onze democratie"). Mogelijk dat de Franse CERES satellieten dit tegenwoordig ook al kunnen afdekken. Deze zijn niet geostationair zoals de Amerikaanse mogelijkheden maar de kans bestaat dat ze net een satelliet in de goede positie hebben gehad.
Nu is de Kaspische zee ver. Ondanks dat geeft dergelijke info Oekraïne wel een doelstelling om een eigen actie tegen te ontwikkelen.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
:strip_exif()/f/image/1jJz6ypmbEo3opAM7TtzRrZx.jpg?f=fotoalbum_large)
ik zie onderstaande als beoordeling van de schade, maar denk dat dat wat te enthousiast is. Als je alleen roestkleurig en ingezakt dak telt is het een stuk minder.
:strip_exif()/f/image/hsIIIw3yCdbYD0NT8HaRwffw.jpg?f=fotoalbum_large)
🔥 Results of the drone attack on the Tuapse tank farm in Krasnodar Krai, - @oko_gora_tg
— MAKS 25 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 26 april 2026
🔴Destroyed - 24 tanks, or 52%;
🟡Damaged - 4 tanks, or 9%;
🟢No damage - 18 tanks, or 39%;
61% of the tanks will not be operational in the near future. pic.twitter.com/l3TKfTSzJZ
[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 26-04-2026 13:13 ]
nog genoeg "groen" voor de volgende ronde....Tens schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:14:
eerste hires beeld van Tuapse. Veel is zwart geblakerd, maar moeilijk te beoordelen wat werkelijk uitgeschakeld is. Uiteindelijk is het ook de vraag hoeveel van de infra nog werkt.
[Afbeelding]
ik zie dit als beoordeling, maar denk dat dat wat te enthousiast is.
[Afbeelding]
[X]
Vermoed dat 'het bezoek' op termijn nog wel zal komen.Hansieo schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:33:
[...]
nog genoeg "groen" voor de volgende ronde....
Of kunnen we binnenkort dronebeelden met DLSS 5 ondersteuning verwachten?
Er is geen haast.PASware schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:29:
[...]
Vermoed dat 'het bezoek' op termijn nog wel zal komen.
Video: Compilatie van de beelden van een Bijbelse plaag in Tuapse. Het regent olie op de auto's, planten, dieren en mensen.Zolang de plaatselijke plaag in de Caucasian Riviera bezig is, zijn er betere doelen.
Zoals Fighterbomber meldt dat Oekraïense drones 10 vlieguren diep in het russische luchtruim kunnen doordringen.The Black Sea coast of the Caucasus (BSC or Caucasian Riviera) is located at the same geographical latitude (42°-45°N) as the Adriatic, French Cote d'Azur and Italian Riviera resorts and has a similar climate.
The Black Sea coastline extends for over 600 km, of which about 350 km is in the Russian part. The most significant cities in the region are (from north to south): Anapa, Novorossiysk, Gelendzhik, Tuapse, Lazarevskoye, Sochi, Gagra, Pitsunda, Gudauta, Sukhumi, Ochamchira, Poti, and Batumi. Other resorts include Kabardinka, Divnomorskoye, Arkhipo-Osipovka, Dzhubga, Lermontovo, Novomikhaylovsky, Abrau-Dyurso, Dagomys, Matsesta, Khosta, Loo, Adler, New Athos, Gulripshi, Anaklia, Ganmukhuri, Kobuleti, Makhinjauri, Gonio, Sarpi, Vardane, Tsikhisdziri, and Chakvi.
Wikipedia: Caucasian Riviera
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1rjNB4ULTrOaA8sMZVuTjd6z.jpg?f=user_large)
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/2047943987244204205
https://t.me/bomber_fighter/25039
Deze keer kunnen de propagandisten niet meer "cheaters" (ze gebruiken de "corridors door de Baltische staten") roepen.
Wat ik mij afvraag. Als je naar 4 jaar luchtterreur geen resultaat ziet in de mindset van "de tegenstander". Wat voor nut heeft het dan om daar mee door te gaan en als die miljoenen/miljarden er aan te verliezenteacup schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 06:55:
De Russche luchtaanval van vannacht geeft wat meer info over hoe de Russen dergelijke aanvallen tegenwoordig moeten uitvoeren.
Volkskrant Liveblog
[...]
[...]
[...]
[...]
Deze informatie is best specifiek en geeft een indicatie hoeveel intel Oekraïne nog wel ontvangt. Van mijn kant ben ik benieuwd of deze intel toch nog een Amerikaanse signatuur heeft of dat dit toch al door de EU wordt afgedekt.
Je denkt als een Westerling, niet als een Rus. Het denken, en de mentaliteit, van een Rus is wezenlijk anders dan hoe wij denken. Ik ken een aantal Russen, en praat wel eens met ze hierover, maar nog steeds begrijp ik het denken van een Rus niet. Kan ook aan mij liggen natuurlijkbarry86 schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:20:
[...]
Wat ik mij afvraag. Als je naar 4 jaar luchtterreur geen resultaat ziet in de mindset van "de tegenstander". Wat voor nut heeft het dan om daar mee door te gaan en als die miljoenen/miljarden er aan te verliezen
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Een snel antwoord is omdat we kunnen vaststellen dat het die tegenstander steeds meer moeite kost, fysiek met die vliegtuigen op grote afstand, en economisch zoals kortgeleden toegegeven door de Russische leiding, zie hiervoor De situatie binnen Rusland. Dat die mindset niet veranderd is dus niet helemaal waar. Maar het gaat wel traag, daarin heb je wel gelijkbarry86 schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:20:
[...]
Wat ik mij afvraag. Als je naar 4 jaar luchtterreur geen resultaat ziet in de mindset van "de tegenstander". Wat voor nut heeft het dan om daar mee door te gaan en als die miljoenen/miljarden er aan te verliezen
Even met de moderatiepet op: deze discussie graag verder in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3, daar kan dit beter, niet hier.
/f/image/eYuhF8vHPSXgDf6EdXamCuNb.png?f=fotoalbum_large)
Om zo'n interval tussen twee van dergelijke aanvallen beter in kaart te brengen zijn de dagen tussen 16 en 26 april hieronder verder uitgezocht. Het resultaat hiervan in enkele tabellen.
Op Oekraïne afgestuurd:
/f/image/HXuuETWRjjaRVXEjujrvtXvq.png?f=fotoalbum_large)
Afgeschoten door Oekraïne of door een andere reden afgebroken
/f/image/82SAcaMmCtMXGbQyWWxohpoB.png?f=fotoalbum_large)
Bedoeld als legenda:
- Drones: Shahed-type, Gerbera-type, and Italmas-type drones
- Cruise Missiles: Kh-101, Iskander K, Kalibr
- Ballistic Missiles: Iskander-M/S-300, Iskander-M/S-400
- (!) Informatie vermoedelijk niet compleet
/f/image/XD1tc4nFfkZ0Zx72dThub7ip.png?f=fotoalbum_large)
En wat zijn dan die doelen precies? Dat wordt in de regel in die verslagen vrij algemeen gehouden. Hieronder de geknipte tekst uit de verslagen:
/f/image/VvM5EDDMJQDiWJGOBAWwZSkh.png?f=fotoalbum_large)
Om het instrumentele stuk af te ronden hieronder de grafiek van 25 april:
/f/image/pSsY9Bs3NuuH1URL5WGhkdzu.png?f=fotoalbum_large)
Naast de instrumentele verslaglegging waarvan jullie hierboven de samenvatting vinden merkte het ISW de volgende bijzonderheden op:
16 April - Double tap strikes
17 April - Gerans als verkennersRussian forces also conducted a double-tap strike against first responders responding to Russian strikes in Kyiv City. Kyiv City officials reported that a Russian ballistic missile struck an area Kyiv City’s Obolonskyi Raion where three Ukrainian medics and three police officers were responding to a previous Russian strike, injuring at least two medics and at least one law enforcement officer.
19 April - Glide bombsThe installation of cameras on Russian Geran drones is allowing Russian forces to target Ukrainian mobile fire groups. A Kremlin-affiliated Russian milblogger claimed on April 17 that Russian forces are using teams of two or more long-range strike drones to detect and strike Ukrainian mobile fire groups that are operating as part of Ukraine’s air defense umbrella against Russian Geran-type drones.[50] The milblogger claimed that Russian adaptations to include cameras on the drones are allowing Russian drone operators to strike Ukrainian mobile fire groups.
19 April - Jet powered dronesUkrainian President Volodymyr Zelensky stated on April 19 that Russian forces launched over 2,360 long-range strike drones, over 1,320 guided glide bombs, and almost 60 missiles against Ukraine during the previous week (from April 12 to 19).
15 April - Aanvalstactiek bij massale aanvallenThe Ukrainian Air Force reported that the strike package included about 100 Shahed-type drones, including jet-powered ones.
Russian forces have been increasingly leveraging the strike tactic of launching massive strikes in waves to exhaust Ukrainian air defenses with long-range drones and cruise missiles, both of which Ukrainian forces have high interception rates, ahead of ballistic missile strikes, which Ukrainian forces struggle to intercept without Patriot interceptors.
Enkele alinea's waren niet terug te voeren op een specifieke dag maar sloegen meer terug op een algemene ontwikkeling.Russian forces often launch no or few missiles for multiple days in a row before launching strike packages with a significantly higher quantity of missiles, likely stockpiling missiles between strike series to maximize damage by launching several missiles alongside a large quantity of drones to overwhelm Ukraine’s air defenses. Ukrainian Foreign Minister Andriy Sybiha stated on April 17 that Russia is preparing to conduct large-scale strikes of at least 400 drones and 20 missiles at a frequency of seven times per month. Ukrainian Main Military Intelligence Directorate (GUR) Deputy Head Major General Vadym Skibitskyi recently stated that Russia is increasing the frequency of combined missile and drone strikes to destroy Ukrainian infrastructure and shape the battlefield for the Russian Spring-Summer 2026 offensive.
De intensiteit van deze luchtaanvallen neemt vooralsnog toe en opzichte van 2025:
Russian forces have been intensifying their strikes against Ukrainian rail infrastructure in 2026 as compared to 2025 in order to disrupt Ukrainian logistics. Ukrainian railway operator Ukrzaliznytsya reported that Russian strikes damaged nine locomotives, 46 passenger wagons, 91 freight wagons, two bridges, and 17 train stations in the first half of 2025; 119 locomotives, 153 passenger wagons, 135 freight wagons, 62 bridges, and 21 train station in the second half of 2025; and 81 locomotives, 40 passenger wagons, 145 freight wagons, 22 bridges, and 12 train stations in the first three months of 2026.
Ukrzaliznytsya’s Strategy and Transformation Department Director Oleg Yakovenko stated that Russian strikes against railway infrastructure totaled about 1,200 in 2025 — more than 2023 and 2024 combined. Ukrzaliznytsya’s Project Office Director Kostyantyn Doda stated that Russian forces conducted 352 strikes against railway infrastructure between March 1 and April 23, 2026, and have struck more than 20 depots since February 2022.
Oekraiense officials verwachten dat we grote aanvallen zoals de twee die hierboven zijn behandeld meer regelmatig zullen gaan zien:Yakovenko stated that Russian forces have struck about 17,300 infrastructure facilities and railway rolling stock throughout the full-scale invasion, damaging about 7,300 facilities and destroying about 9,900. Ukrainian Deputy Minister of Community and Territorial Development Oleksiy Balesta added that Russian forces have struck more than 300 locomotives since the start of the full-scale invasion and that Ukrainian authorities are unable to return, restore, or modernize about 50 of these locomotives. ISW continues to assess that Russian strikes against Ukrainian railway infrastructure across the country is part of Russia’s ongoing battlefield air interdiction (BAI) campaign that aims to degrade Ukrainian logistics.
Ukrainian officials warned that Russia is preparing to conduct more regular large-scale missile and drone strikes against Ukraine. Ukrainian Foreign Minister Andriy Sybiha stated on April 17, citing Ukrainian intelligence, that Russian forces are preparing to conduct large-scale strikes consisting of at least 400 drones and 20 missiles at a frequency of seven times per month. Russian forces have launched 11 drone and missile strike packages containing 420 or more total projectiles thus far in 2026.
Mijn eigen indruk van de informatie hierboven is dat we vooral het aantal drones zien variëren. Het aantal raketten zien we over de tijd niet zo toenemen. Dat is natuurlijk maar goed ook. Bij de drones hebben we er ook rekening mee te houden dat 30%-40% decoys meegestuurd wordt. Voor de luchtverdediging van Oekraïne maakt dit natuurlijk niet uit, die moeten op alles reageren. Hoe dan ook, het aantal drones zien we over de tijd toenemen, dit was de verwachting, maar we zien het ook terug. Niet alleen gefocust op de piek-dagen, ook de in dal-dagen worden meer drones gelanceerd.Ukrainian Main Military Intelligence Directorate (GUR) Deputy Head Major General Vadym Skibitskyi stated that Russia is already increasing the frequency of combined missile and drone strikes to destroy Ukrainian infrastructure and shape the battlefield for the Russian Spring-Summer 2026 offensive. Skibitskyi stated that Russia is intensifying ballistic missile strikes against Ukrainian cities in particular. Skibitskyi stated that Russia can produce about 60 Iskander missiles per month and is expanding its launcher capacity. It is unclear whether Skibitskyi is referring to Iskander-M ballistic missiles, Iskander-K cruise missiles, or both varieties.
Voor Oekraïne is dit alles een hard gelag. Met name de ballistische raketten zijn een probleem, daarvoor zijn de Patriot of equivalente afweermiddelen nodig. En die zijn schaars. Behoefte aan een lichtpuntje? EU en Oekraïne lijken een consensus te bereiken over het gezamenlijk ontwikkelen van zo'n Patriot equivalent. Hierover is wat meer info nodig om dat goed te kunnen duiden. Zou dit op gang komen dan zal Oekraïne de duur van een ontwikkeltraject zoals we in de EU gewend zijn niet accepteren. Dat er een strijdtoneel is waar ontwikkelingen direct getest kunnen worden zal hierbij helpen.
Nog weinig beeld, Firms:
/f/image/QsgKiWSiU9nFlIGOSASSmiYD.png?f=fotoalbum_large)
aanvulling:
Nothing burns like Russia.
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 28 april 2026
The port city of Tuapse with no air defenses, destined for eternal BBQ. pic.twitter.com/gf0okkH72C
Tuapse 🔥🔥🔥 pic.twitter.com/MktcKDeGss
— MAKS 25 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 27 april 2026
:strip_exif()/f/image/veuQwClHlpCRiZfJmpWUYS6J.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Tens op 28-04-2026 09:22 ]
+Tens schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:32:
Tuapse 28/04
Nog weinig beeld, Firms:
[Afbeelding]
[X]
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is een kort termijn geweest dan....PASware schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:29:
[...]
Vermoed dat 'het bezoek' op termijn nog wel zal komen.
Tuapse 🤯
— MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 28 april 2026
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
Het wordt steeds duidelijker dat de Russische AA problemen heeft, en Oekraïense aanvallen effectiever en frequenter kunnen worden.
ondertussen:
Report: Russia builds 27 air defense positions around Putin’s residence
10:24 am, April 13, 2026Source: Radio Svoboda
At least 27 air defense positions have been established around Russian President Vladimir Putin’s residence at Valdai in the Novgorod Region, RFE/RL’s Russian service reported on April 12.
26 of the towers were built to house Pantsir-S1 air defense systems, while the 27th was built for an S-400 missile system, according to an interactive map compiled by RFE/RL journalist Mark Krutov.
het is vandaag dag 1525 van de 3-daagse SMO.
Dat vertaalt zich allicht wat duidelijker naar:
4 jaar
2 maanden
5 dagen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Kadolink, voor de eerste tien. Daarna helaas betaald.
Na een ijskoude, dodelijke oorlogswinter klinken dit voorjaar voorzichtig optimistische geluiden over de positie van Oekraïne. De frontlijn stabiliseert en de Oekraïense defensie-industrie floreert. Maar analisten waarschuwen voor een juichstemming.
Paar hoofdlijnen:
- Oekraïne beschermd nu de VS militaire bases in Saudi Arabië (welke kaarten hadden we het ook alweer over?)
- Doordat de corruptie in Oekraïne een stuk lager is dan Rusland, is innoveren makkelijk en dat uit zich momenteel in een technologisch overwicht aan het front.
- er wordt gerefereerd aan een artikel van het ISW dat Oekraïne in maart geen terrein heeft verloren aan Rusland, wat 2,5 jaar geleden voor het laatst voor is gekomen.
[ Voor 28% gewijzigd door gustaveau op 28-04-2026 11:50 ]
Bedankt, interessant.gustaveau schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:46:
https://www.nrc.nl/nieuws...E8EUG_IzFy3mMDJXghwyQwyG8
Na een ijskoude, dodelijke oorlogswinter klinken dit voorjaar voorzichtig optimistische geluiden over de positie van Oekraïne. De frontlijn stabiliseert en de Oekraïense defensie-industrie floreert. Maar analisten waarschuwen voor een juichstemming.
Het onderbouwt mijn gevoel wat ik enkele maanden terug al kreeg dat Oekraïee door het dieptepunt heen was en dat het momentum aan het verschuiven was. Overigens, tijdens het begin van deze oorlog werd al voorspeld dat de Russen rond 2026 serieuze problemen zouden gaan krijgen. Dat moment lijkt langzaam maar zeker toch te komen en ik ben blij dat we met z'n allen Oekraïne tot die tijd in leven hebben kunnen houden.
Hier voor nog tien geïnteresseerden: https://www.nrc.nl/nieuws...sJXo7YsDNqrr6mw0M0qWiHXCwgustaveau schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:46:
https://www.nrc.nl/nieuws...E8EUG_IzFy3mMDJXghwyQwyG8
Niet persoonlijk, maar dit heb ik ook gehoord over 2023/24/25, dus eerst zien dan geloven.SkiFan schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:03:
[...]
Bedankt, interessant.
Het onderbouwt mijn gevoel wat ik enkele maanden terug al kreeg dat Oekraïee door het dieptepunt heen was en dat het momentum aan het verschuiven was. Overigens, tijdens het begin van deze oorlog werd al voorspeld dat de Russen rond 2026 serieuze problemen zouden gaan krijgen. Dat moment lijkt langzaam maar zeker toch te komen en ik ben blij dat we met z'n allen Oekraïne tot die tijd in leven hebben kunnen houden.
Wel ben ik het er mee eens dat een half jaar geleden de stemming, ook op tweakers, uiterst somber was. Dit begint nu wel te kenteren en doet mij goed.
De echt onderbouwde voorspellingen zaten op zijn vroegst op eind 2025. En ook nu je ziet dat er een verschuiving ontstaat, moet je niet vergeten dat dat nog niet betekent dat het plotseling over zou zijn. Rusland kan dit alsnog wel even volhouden, terwijl Oekraïne het ook nog steeds zwaar blijft hebben.barry86 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:55:
[...]
Niet persoonlijk, maar dit heb ik ook gehoord over 2023/24/25, dus eerst zien dan geloven.
Wel ben ik het er mee eens dat een half jaar geleden de stemming, ook op tweakers, uiterst somber was. Dit begint nu wel te kenteren en doet mij goed.
[removed]
[ Voor 77% gewijzigd door polthemol op 28-04-2026 14:03 ]
Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel
:strip_exif()/f/image/mTmbZDBm5CoUdoXv0W4AxryP.jpg?f=fotoalbum_large)
Bewegend beeld:
Aanvulling; Brandende olie op de straten.Several fuel tanks exploded in Tuapse, flooding a large part of the refinery with fuel and rapidly spreading the fire. pic.twitter.com/kCpOanreqr
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 28 april 2026
onderste pin is de locatie van de olie op straat, de bovenste de locatie van de grootste brandBurning oil flows on the streets of Tuapse, Russia pic.twitter.com/b2zyJ4ogUs
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 28 april 2026
[ Voor 34% gewijzigd door Tens op 28-04-2026 16:48 ]
Videobeelden in onderstaand bericht.
Theater in Tuapse, Russia.
— NOELREPORTS (@noelreports.com) 28 april 2026
[ Voor 45% gewijzigd door 3raser op 29-04-2026 09:14 . Reden: Screenshot toegevoegd ]
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
edit:Two large fires can be seen near Perm after Ukrainian drone attacks. The oil pumping station is located ~1500km from the Ukrainian-Russian border. #Russia
— NOELREPORTS (@noelreports.com) 29 april 2026
Ik lees ook berichten over Orsk, maar daar zijn maar weinig beelden van te vinden.
1/2 It seems Ukraine's drones may also have reached the Russian city of Orsk, in the Orenburg region. A drone alert was in effect, and clearly an explosion heard and smoke rising.
— Tim White (@twmcltd.bsky.social) 29 april 2026
[ Voor 35% gewijzigd door arie_papa op 29-04-2026 13:16 ]
Flinke afstanden idd:arie_papa schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:03:
Perm is ook geraakt (~1500 km van de Oekrainse grens) en het brand flink zo te zien.
[Bluesky]
edit:
Ik lees ook berichten over Orsk, maar daar zijn maar weinig beelden van te vinden.
[Bluesky]
On the night of April 29, Ukrainian drones attacked Russian oil facilities in Orsk and the Perm Krai of the Russian Federation, located 1,500 kilometers from the Ukrainian border.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 29 april 2026
According to the publication Astra, which conducted an OSINT analysis, the Orsknefteorgsintez oil refinery in Orsk was targeted. This is one of Russia's largest refineries, with a processing capacity of approximately 6 million tons of oil per year.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated.bsky.social) 29 april 2026
PSN
In Perm zouden vrijwel alle olietanks in de hens staan. Aldus een bericht op Reddit.
zijn maar in totaal tien tanks of zo, op bewegend beeld lijken er tenminste drie, mogelijk vier vuurhaarden te zijn. (kan ondertussen uitgebreid zijn natuurlijk)technoaddict schreef op woensdag 29 april 2026 @ 15:28:
[...]
In Perm zouden vrijwel alle olietanks in de hens staan. Aldus een bericht op Reddit.
[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 29-04-2026 15:56 ]
Ukrainian drone units struck Russian Mi-28 and Mi-17 helicopters deep in Voronezh region, ~150 km from the frontline, with RAM-2 loitering munitions. A forward helicopter staging site with multiple aircraft undergoing refueling and maintenance was targeted by Ukrainian drones.
— 🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 29 april 2026
PSN
Benno
Het blijft wel een bias.Bvanham schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:56:
tja, je kunt pessimistisch blijven maar ik vind de laatste maanden toch echt het slagingspercentage van Oekrainse aanvallen behoorlijk omhoog gegaan.
Benno
De filmpjes die slagen zul je vooral online terug vinden.
PSN
In de wetenschap dat ieder Russisch succes in het honderdvoudige wordt uitvergroot is dat in mijn ogen ook een goed tekenBvanham schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:49:
tja, ik zie er verdacht weinig van russische successen anders dan weer een ziekenhuis of apartementencomplex. Oekraine raakt in ieder geval strategische doelen.
XXXVI
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Misschien kan Trump hem adviseren om de overwinning via een Tweet te realiseren.Boudewijn schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:53:
En wat zou dan nu Trumps drukmiddel zijn? De Amerikanen dragen niet zoveel meer bij aan de verdediging van Oekraïne.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat ze nog bijdragen maar man man,.wat een incompetent gedoe.Boudewijn schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:53:
En wat zou dan nu Trumps drukmiddel zijn? De Amerikanen dragen niet zoveel meer bij aan de verdediging van Oekraïne.
We hebben gezien dat rusland helemaal niet de 2nd army of the world is en de usa? The strongest army of the world? Dat trek ik toch sterk in twijfel.
Tuurlijk, bommen en granaten genoeg maar telkens verkeerde keuzes en benaderingen. Tactisch militaire kunde heb ik nog niet kunnen ontdekken eigenlijk.
Daily driver; MB R171 SLK280
bronTrump said he asked Putin for a “little bit of a ceasefire” in Ukraine.
Ik vraag me af hoe Trump "een klein beetje staakt het vuren" voor zich ziet ... Net als met pasen zeker?
Rusland heeft het zwaar, maar nog niet zwaar genoeg.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Idd .. net als met pasen ...duvekot schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:32:
Ook wel apart .. dat gesprek:
[...]
bron
Ik vraag me af hoe Trump "een klein beetje staakt het vuren" voor zich ziet ... Net als met pasen zeker?
Poetin wil op 9 mei bestand in Oekraïne, Trump volgens Kremlin enthousiast
Vorig jaar was dat ook al een verzoek:Poetin wil een bestand op 9 mei, de dag waarop zijn land de overwinning op nazi-Duitsland viert.
Zal dit jaar niet veel anders meer zijn denk ik.Vorig jaar deed Poetin ook al een voorstel tot een staakt-het-vuren rond wat in Rusland Dag van de Grote Overwinning van de Grote Patriottische Oorlog heet. Oekraïne wees dat toen af, omdat het een wapenstilstand van minimaal dertig dagen wilde in plaats van drie.
En Poetin klaagt over de vele aanvallen in Rusland.
Het blijven toch vrij cynische personen daar in MoscowVolgens het Kremlin heeft Poetin bij Trump geklaagd over de vele Oekraïense aanvallen op zijn land. Kyiv hanteert daarbij "terroristische methodes", stelt Moskou.
Pas op met teveel uitgaan van wat we zien. In UA worden naast random terreuraanvallen op burgerdoelen (die - begrijpelijk - breed in de media uitgemeten worden) wel degelijk strategische zaken geraakt. Die zie je alleen minder omdat in UA veel minder filmpjes gepost worden, de opsec discipline van bevolking en hulpdiensten lijkt beter: je ziet geen UA brandweerlui selfies doen bij brandende strategische doelen. Sowieso branden die doelen niet zo heftig als olie- en gasindustrie waar UA in RU op mikt. Een in puin geschoten spooremplacement zie je niet van tientallen km branden.Bvanham schreef op woensdag 29 april 2026 @ 19:49:
tja, ik zie er verdacht weinig van russische successen anders dan weer een ziekenhuis of apartementencomplex. Oekraine raakt in ieder geval strategische doelen.
Ik maak me vooral zorgen om de structurele aanvallen op het spoornet, zoals hier gepost teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q2"
Dat is wel degelijk strategisch en hindert UA in oorlogsvoering en economie.
Oslik blyat! Oslik!
Dat is zeker waar alhoewel ik het idee heb dat Oekraine minder afh. van het spoor is dan Rusland waar echt alles van veraf moet worden ingereden. Daar zal de impact een stuk groter zijn denk ikdion_b schreef op donderdag 30 april 2026 @ 07:51:
[...]
Pas op met teveel uitgaan van wat we zien. In UA worden naast random terreuraanvallen op burgerdoelen (die - begrijpelijk - breed in de media uitgemeten worden) wel degelijk strategische zaken geraakt. Die zie je alleen minder omdat in UA veel minder filmpjes gepost worden, de opsec discipline van bevolking en hulpdiensten lijkt beter: je ziet geen UA brandweerlui selfies doen bij brandende strategische doelen. Sowieso branden die doelen niet zo heftig als olie- en gasindustrie waar UA in RU op mikt. Een in puin geschoten spooremplacement zie je niet van tientallen km branden.
Ik maak me vooral zorgen om de structurele aanvallen op het spoornet, zoals hier gepost teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2026-Q2"
Dat is wel degelijk strategisch en hindert UA in oorlogsvoering en economie.
🚨⚓ BREAKING: Ukrainian Navy struck Russian patrol boats guarding the Kerch Bridge overnight on April 30.
— Special Kherson Cat 🐈🇺🇦 (@bayraktar_1love) 30 april 2026
A Sobol patrol boat of the FSB Border Service and a Grachonok anti-sabotage boat were hit in the Kerch Strait area. https://t.co/dEFbWvQM8M pic.twitter.com/0Ib1M3rbyG
🔋 Marstek Venus E v3 | EMS 148, BMS 113, VNS 119, App v1.6.61 | M5 Stack | HW P1 | ☀️2,7kWp zuid
Lijkt een andere locatie, Firms geeft het ook aan. Maar op Google Maps lijkt het braak terrein, al staan er wel rood/witte torens op de foto.🔥 Perm, hit by UAV "Lyuty" on LUKOIL-Permnefteorgsintez plant
— MAKS 25 🇺🇦👀 (@Maks_NAFO_FELLA) 30 april 2026
💥 A new tank also caught fire at the Perm LPDS. pic.twitter.com/2uEbTnaw6m
(centraal de locatie van gisteren, nieuwe locatie: 57.869568, 56.159981 )
:strip_exif()/f/image/1F1UyXCcggCj914STUITyp0Q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 30-04-2026 09:26 ]
Er wordt aangegeven dat dit een andere refinery is maar dat deze ook in Perm ligt.Tens schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:23:
Explosie en nieuwe brand bij Perm:
[X]
Lijkt een andere locatie, Firms geeft het ook aan. Maar op Google Maps lijkt het braak terrein.
(centraal de locatie van gisteren, nieuwe locatie: 57.869568, 56.159981 )
[Afbeelding][Afbeelding]
This time, the target is the Lukoil-Permnefteorgsintez, one of Russia’s major oil refineries.
:strip_exif()/f/image/9ZBUightJm7NX6YqmJaZheJG.png?f=user_large)
Zie ook hier twee verschillende rookpluimen op redelijk afstand van elkaar. Dus echt twee verschillende locaties.
[ Voor 11% gewijzigd door 3raser op 30-04-2026 09:30 ]
Klopt, maar hotspots liggen volgens Firms een kilometer of vijf zuidelijk van die raffinaderij op kale grond.3raser schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:27:
Er wordt aangegeven dat dit een andere refinery is maar dat deze ook in Perm ligt.
De rook is wel zo zwart als van olie, mogelijk een leiding die daar loopt naar de raffinaderij oid?Tens schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:37:
[...]
Klopt, maar hotspots liggen volgens Firms een kilometer of vijf zuidelijk van die raffinaderij op kale grond.
Het is geen bosbrandje zoals we gister in NL hadden met witte rook.
PSN
AI to the rescue:YakuzA schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:40:
[...]
De rook is wel zo zwart als van olie, mogelijk een leiding die daar loopt naar de raffinaderij oid?
Het is geen bosbrandje zoals we gister in NL hadden met witte rook.
Hotspots zijn net zuidelijk van Uralkhim-Trans (door mij beoordeeld als iets met transport) blijkt chemische fabriek
Uralkhim-Trans (Russisch: УРАЛХИМ-ТРАНС) is de logistieke dochteronderneming van Uralchem (ОХК «Уралхим»), een van de grootste producenten van minerale meststoffen in Rusland en de GOS-landen.
Журнал «Лесной вестник
Журнал «Лесной вестник
Hier zijn de kernpunten:
Activiteiten: Het bedrijf is gespecialiseerd in spoorvervoer, logistieke dienstverlening en het beheer van spoorwagons voor het transport van chemische producten en meststoffen van Uralchem.
Functie: Zij zorgen voor de levering van grondstoffen naar de fabrieken en het transport van eindproducten naar klanten (binnenlands en export).
Vertaling: Uralkhim-Trans / Uralchem-Trans.
Kortom, het is de eigen transport- en logistieke afdeling van de Uralchem-groep.
Als ik de firms bekijk dan kom ik uit op deze locatie. Dat lijkt me alles behalve kale grond. Er staat iets van een chemische fabriek volgens Google Maps. De streetview foto's zijn 5 jaar oud dus die geven een weinig actueel beeld maar ik gok dat dit de aangevallen locatie is.Tens schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:37:
[...]
Klopt, maar hotspots liggen volgens Firms een kilometer of vijf zuidelijk van die raffinaderij op kale grond.
[edit] Exilenove+ gaf zojuist de exacte coördinaten door. Het betreft deze locatie (Google Maps linkje).
[ Voor 23% gewijzigd door 3raser op 30-04-2026 09:55 ]
Ik zie op streetwatch daar in ieder geval een flinke raffinage-kolom staan, en verderop staan ook opslagtanks. Zou dus heel goed een olieraffinaderij kunnen zijn.3raser schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:48:
[...]
Als ik de firms bekijk dan kom ik uit op deze locatie. Dat lijkt me alles behalve kale grond. Er staat iets van een chemische fabriek volgens Google Maps. De streetview foto's zijn 5 jaar oud dus die geven een weinig actueel beeld maar ik gok dat dit de aangevallen locatie is.
[edit] Exilenove+ gaf zojuist de exacte coördinaten door. Het betreft deze locatie (Google Maps linkje).
https://www.google.com/ma...yNy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
🔥 Official: SBU drones hit one of the largest refineries in Russia — "Lukoil-Permnaftoorgsintez", located in Perm. AVT-4 unit was hit at the refinery. ❗️Perm linear production and dispatching station was also hit again.
— MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 30 april 2026
Update from Tuapse 🔥
— MAKS 25 👀🇺🇦 (@maks23.bsky.social) 30 april 2026
PSN
🔥 Perm, footage of the attack on LUKOIL-Permnefteorgsintez and the already burning Perm LDPS. Several hours of surveillance were edited into 30 seconds.
— The Ukrainian Review (@theukrainianreview.bsky.social) 30 april 2026
Dat past wel als verklaring bij de berichten over een hevige explosie en veel witte rook:Tens schreef op donderdag 30 april 2026 @ 09:46:
AI to the rescue:
Hotspots zijn net zuidelijk van Uralkhim-Trans (door mij beoordeeld als iets met transport) blijkt chemische fabriek
https://newsukraine.rbc.u...ers-toxic-1777534529.html
https://caspianpost.com/r...emergency-in-russia-video
Maar bij het raffineren van olie worden ook allerlei giftige stoffen gebruikt, wellicht dat daar een opslagtank van is ontploft.
[ Voor 10% gewijzigd door Wilke op 30-04-2026 20:04 ]
Brand nog steeds:arie_papa schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:26:
Perm timelapse van 30 seconden. Halverwege zie je een tweede brandhaard ontstaan.
[Bluesky]
https://bsky.app/profile/...social/post/3mkrmignpns27
PSN
En hier een mooi filmpje van de schade.🔥🛢️Russian oil refinery in Tuapse this morning after the fourth wave of the Ukrainian drone attacks.
— 🦋Special Kherson Cat🐈🇺🇦 (@specialkhersoncat.bsky.social) 1 mei 2026
🇷🇺🔥💥 Footage shows severe damage to Russia’s Tuapse oil refinery after multiple successful Ukrainian drone strikes this week.
— 24Hours Ukraine (@24hoursukraine.bsky.social) 1 mei 2026
[ Voor 32% gewijzigd door SkiFan op 01-05-2026 10:20 ]
De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:UKR: Topic wegwijzer
Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed[embed] link [/]tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
:strip_exif()/f/image/FIZT8N6cX7UqVzMB2RWx2iXn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jri3g6FNRTfRmww1UlLRTgqR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yGhsUoDvpXE5rFTgWE55wAmG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JTnA17d2JgcEjwwnjdlEttAe.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/qdVjab8cWICUm7aKHzLP33Jc.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gL8w5NpHG6Waay163t5RGjZU.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/19Q4d3KEoNNUhxllGS4utUL4.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/kMf3jZ6jajTLoo5MiJnmzPjG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TR8Mdv1RW3Xxuxpoezeb7uiq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oNCRk4lwtWlr2eyorgBMPdPS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6QVfriwaQOn7AZlJm2fi5MFG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DEEgsfFg9rl0ITI6Z30zHfZe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XhI6uzAZjCaeWM64OzTv3MgG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9kkrGWACBSOY0iZWBDC2MCzV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/afwOUe4XIORSwYPSkTYxzPPV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BAPGoMq2i9h3htdbhO2VsWEO.jpg?f=fotoalbum_large)