• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
sorted.bits schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:30:
Yeuh! Digitale sleutel is hier onderdeel van, lijkt het.

[Afbeelding]
Staar je niet blind over de melding .............in de komende paar dagen.......
Bij mij duurt de werkelijke update dan vaak nog minimaal 3-7 weken oOo _O-

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 13:03
haaibaa2 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

Niet altijd, want de Enyaq stopt voor voorgangers, bijvoorbeeld in de file of voor het stoplicht wel volledig automatisch. Volgens mij stopt een nieuwe Enyaq zelfs volledig automatisch voor het stoplicht, maar een oudere niet.
toch alleen als je travelassist actief is (cc)?

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@AlexTol Daarnet was ACC voor mij genoeg...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:19
Bij mij stopt de auto altijd voor een voorligger, maar ik rij ook altijd met ACC of Travel Assist.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 10:55
Voor diegene die Kassa gemist hebben met Skoda (waaronder ook de Enyaq) in de hoofdrol: Phantom Braking: de nachtmerrie van zelfremmende auto’s

[ Voor 5% gewijzigd door A3-D op 02-09-2026 08:19 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:07
Kun je samenvatten of er nog wat interessants in de uitzending zit? Want ik hield dit maar 4,5 minuut vol. Wat een gedramatiseer. Je rijdt 110 en gaat terug naar 50. Dat valt wel mee met “vol in de remmen” en “we dachten dat we er geweest waren”. En later gebeurt het nog een keer en barst ze daarna in huilen uit en “is het wachten tot de eerste dode gaat vallen”. Komop zeg. Ik snap dat je schrikt en dat je geen vertrouwen meer hebt in die auto, maar je kunt het ook wel overdramatiseren.

[ Voor 13% gewijzigd door cryptapix op 01-09-2026 19:50 ]

• haaibaa2
Ik zag alleen maar Kodiaqs in die filmpjes in de aflevering en moest denken aan mijn 2020 e-golf waar we dit ook wel 2 keer meegemaakt hadden, maar dan in de bebouwde kom. Zal toch eens terugkijken nu ik weet van jou dat het toch over de Enyaq gaat

• A3-D
  • Laatst online: 20-09 10:55
haaibaa2 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:21:
[...]

Ik zag alleen maar Kodiaqs in die filmpjes in de aflevering en moest denken aan mijn 2020 e-golf waar we dit ook wel 2 keer meegemaakt hadden, maar dan in de bebouwde kom. Zal toch eens terugkijken nu ik weet van jou dat het toch over de Enyaq gaat
In de video is het inderdaad een Kodiaq en hebben ze het over Skoda (ook komt er een Peugeot e-208 langs, daar rijdt mijn vrouw in...).

Dat de Enyaq hier af en toe ook last van heeft kan ik bevestigen. Gelukkig niet tot stilstand, maar wel dat ik op het stuur moest slaan en nog harder moest knijpen om hem uit die actie te kunnen halen. En de piepjes en meldingen zorgen overigens wel voor wat stress als de auto dus nergens meer op reageert |:(

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 11:29

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Als dit gebeurd geef ik plankgas en dan doet hij het weer.

sneller usenet? tips en tricks

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:06
helloitsme schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:51:
Skoda komt met een nieuwe api en werkt blijkbaar met de Home Assistant community om daar een officiële integratie voor te creëren.

https://public.api.connect.skoda-auto.cz/docs

En

YouTube: Smart Home + Skoda: The Integration You’ve Been Waiting For
De nieuwe versie van de app geïnstalleerd vanuit de App Store, 8.16.0 met idd Smart home toevoeging incl genereren van een api key. Is me nog niet helemaal helder wat je in Home Assistant moet doen.

Daarnaast wat nieuw geneuzel over rijstijlen. Dat interesseert me dan wat minder.

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:11
BGFG schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:44:
[...]

De nieuwe versie van de app geïnstalleerd vanuit de App Store, 8.16.0 met idd Smart home toevoeging incl genereren van een api key. Is me nog niet helemaal helder wat je in Home Assistant moet doen.

Daarnaast wat nieuw geneuzel over rijstijlen. Dat interesseert me dan wat minder.
Voor Home Assitant zou ik even wachten op de officiële integratie die in oktober gelanceerd wordt. Dan zou het met een paar klikken klaar moeten zijn. (Hoop je dan).

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hmm, heb de API-integratie zonet even getest. Blijkt wel te werken!

Eind september lopen er echter wel allerlei "abo's" af (die ik niet van plan ben te verlengen). Ben benieuwd hoeveel informatie ik dan nog te zien ga krijgen...

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 16:22
haaibaa2 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:21:
[...]

Ja, het schijnt met de (nieuwe) Kodiaq inderdaad een heel groot issue te zijn. Meer dan met andere auto's.

Limbids

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:32

elsinga

=8-)

Ik heb nu een Kia Sportage, daarvoor een Kodiaq en ken phantom braking. Ik maak het wel mee, het meest vlak voor flauwe bochten in een snelweg. Daar staat de detectie nog net niet in de bocht gericht (waarschijnlijk omdat het stuur nog net recht staat) en dan detecteert de ACC de auto's op de baan naast de mijne en denk dat'ie moet remmen. Of bij een auto op een naastliggende baan die te dicht bij de streep komt. Tot nu toe altijd even gas bij en geen probleem meer. Dus laten we er ook geen drama van maken omdat sommige bestuurders geen idee hebben wat ze aan het doen zijn en/of denken dat ze een zelfrijdende auto hebben....

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 14:57

Martijn02

/* No Comment */

elsinga schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:45:
Ik heb nu een Kia Sportage, daarvoor een Kodiaq en ken phantom braking. Ik maak het wel mee, het meest vlak voor flauwe bochten in een snelweg. Daar staat de detectie nog net niet in de bocht gericht (waarschijnlijk omdat het stuur nog net recht staat) en dan detecteert de ACC de auto's op de baan naast de mijne en denk dat'ie moet remmen. Of bij een auto op een naastliggende baan die te dicht bij de streep komt. Tot nu toe altijd even gas bij en geen probleem meer. Dus laten we er ook geen drama van maken omdat sommige bestuurders geen idee hebben wat ze aan het doen zijn en/of denken dat ze een zelfrijdende auto hebben....
Nee, dat is niet wat ze in deze video met phantom breaking bedoelen. Natuurlijk heeft de ACC het soms mis, en remt hij een beetje af. Maar wat ze in de in de video bschrijven is dat de auto geen stuurinput detetceert en daardoor de besturing overneemt en zelf een noodstop uitvoert. Dus echt hard afremmen naar 0 km/h midden op de snelweg. Waarbij de bestuurders geen kans hadden om dat te voorkomen (door bijv het gas/stroompedaal in te trappen)

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:40
Martijn02 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:16:
[...]

Nee, dat is niet wat ze in deze video met phantom breaking bedoelen. Natuurlijk heeft de ACC het soms mis, en remt hij een beetje af. Maar wat ze in de in de video bschrijven is dat de auto geen stuurinput detetceert en daardoor de besturing overneemt en zelf een noodstop uitvoert. Dus echt hard afremmen naar 0 km/h midden op de snelweg. Waarbij de bestuurders geen kans hadden om dat te voorkomen (door bijv het gas/stroompedaal in te trappen)
Als ik een aantal seconden mijn handen niet aan het stuur heb volgens de auto, dan krijg ik een melding in mijn scherm dat ik het stuur vast moet houden, mijn stuur gaat trillen en ik krijg een pieptoon te horen. Als ik dat negeer, dan gebeurt dat nog een keer en als ik die óók weer negeer, dan trapt de auto kortstondig een keer stevig op de rem, maar dat is het het.
Als ik dan nog steeds niet reageer, dan wordt volgens mij de ACC uitgeschakeld en komt de auto langzaam tot een stop omdat er geen gaspedaal input is.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat als de auto 3 minuten geen stuurinput ontvangt, dat er dan niet ergens een waarschuwing is geweest.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 14:57

Martijn02

/* No Comment */

cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:51:
[...]

Als ik een aantal seconden mijn handen niet aan het stuur heb volgens de auto, dan krijg ik een melding in mijn scherm dat ik het stuur vast moet houden, mijn stuur gaat trillen en ik krijg een pieptoon te horen. Als ik dat negeer, dan gebeurt dat nog een keer en als ik die óók weer negeer, dan trapt de auto kortstondig een keer stevig op de rem, maar dat is het het.
Als ik dan nog steeds niet reageer, dan wordt volgens mij de ACC uitgeschakeld en komt de auto langzaam tot een stop omdat er geen gaspedaal input is.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat als de auto 3 minuten geen stuurinput ontvangt, dat er dan niet ergens een waarschuwing is geweest.
Ik weet wat de auto zou moeten doen. Ik wilde alleen uitleggen dat de mensen in de video vertellen dat er wat anders gebeurde, dat ze dat heel eng vonden, en dat niemand ze lijkt te willen geloven. Ik was er verder niet bij.

• elsinga

elsinga

=8-)

[...]

Bij mijn Kodiaq en Sportage werkt(e) dat ook zo. Eerst alleen melding in display, dan melding met piep, dan ACC uit en eventueel uitrollen. Niks keiharde noodstop die niet af te breken is door stuur vasthouden en/of gas bij.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• elsinga

elsinga

=8-)

Martijn02 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:56:
[...]

Ik weet wat de auto zou moeten doen. Ik wilde alleen uitleggen dat de mensen in de video vertellen dat er wat anders gebeurde, dat ze dat heel eng vonden, en dat niemand ze lijkt te willen geloven. Ik was er verder niet bij.
Bij mij werkte het altijd als ik hierboven schreef. En ook ik was er niet bij toen er iets gebeurde wat in het filmpje is omschreven. Maar als dat een vervolg is op stuur niet vasthouden, dan is het goed reproduceerbaar (eventueel op de testbaan in Lelystad, maar ik zou dat ook wel op de A32 kunnen testen buiten de "spits" want dan hele stukken alleen op de weg). Als het niet reproduceerbaar is zou in mijn geval de dashcam (inclusief binnencamera met geluid) ook een indicatie kunnen geven. Maar ja, dan moet je die wel hebben.

• sorted.bits
  • Laatst online: 08:16
cryptapix schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 19:48:
[...]

Kun je samenvatten of er nog wat interessants in de uitzending zit? Want ik hield dit maar 4,5 minuut vol. Wat een gedramatiseer. Je rijdt 110 en gaat terug naar 50. Dat valt wel mee met “vol in de remmen” en “we dachten dat we er geweest waren”. En later gebeurt het nog een keer en barst ze daarna in huilen uit en “is het wachten tot de eerste dode gaat vallen”. Komop zeg. Ik snap dat je schrikt en dat je geen vertrouwen meer hebt in die auto, maar je kunt het ook wel overdramatiseren.
[...]

Mooi he, niet alleen fabrikanten die het niet geloven, maar ook random 'experts' die een mening hebben. Maar dit is geen mythisch verhaal. Niet alleen Skoda heeft dit, maar ook Tesla's, Mercedes, etc. Laatst was er nog een EV review van Carwow Whatcar ofzo, waarbij ze een Tesla EN Mercedes moesten inleveren met schade omdat er 1 begon te remmen zonder reden, waardoor de ander er bovenop zat.

En ze voeren op dat moment dus echt een noodstop uit, niet 1 of ander flauwe 'uitrol'. Het probleem wordt ook beschreven als dat je geen stuuracties meer kan doen. Dat vinden jullie niet een teken dat er doden kunnen vallen? Sturen is bij 100 km/h toch wel makkelijk hoor.

• onetime
  • Niet online
@sorted.bits Kan je een link in je post plaatsen? Ik wil dat ook graag lezen / zien.
En ik denk niet ik alleen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• sorted.bits
onetime schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:48:
@sorted.bits Kan je een link in je post plaatsen? Ik wil dat ook graag lezen / zien.
En ik denk niet ik alleen.
YouTube: Our accident in the new Mercedes CLA: UNCUT footage & manufacturer response

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:46
Zelf op een jaar tijd (wel Kodiaq, niet Enyaq) een paar keer iets meegemaakt;

- Gevoelige collision warning (dat hij waarschuwt + de gordels aantrekt), bv als je erg vlot achteraan een file nadert. Op zich niets mis mee, het moest maar eens 'echt' nodig zijn. -

- Acc op de snelweg die plots afremt voor een schaduw van een brug. (geen noodstop, even gas geven manueel en kon weer verder). Vervelend, maar gelukkig niet meer dan 1 of 2 keer aan de hand gehad.

- Mijn vrouw heeft 1x een echte noodstop gehad en kon naar haar zeggen niets meer doen om over te nemen. Ze was er erg van onder de indruk. Auto toen laten uitlezen bij Skoda, niets aan de hand uiteraard. Dit vind ik erger, maar gelukkig bij die ene keer gebleven.

- Lane assist / snelheid assist blijft een pain dat het niet definitief uit kan. Ik heb zelf al de muscle memory ontwikkeld om het bij vertrek uit te schakelen. Vrouwlief zat echter op vakantie 'vast' op de snelweg tussen 2 gele lijnen in de wegenwerken, waarbij de auto bleef tegensturen en melding 'in het midden rijden' bleef geven. Omdat de melding constant bleef herhalen, geraakte ze ook niet in het menu om de lane assist uit te schakelen. Dit 2 kilometer lang. Onvoorstelbaar dat zoiets ooit werd goedgekeurd.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• cryptapix
sorted.bits schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:10:
[...]

[...]

Mooi he, niet alleen fabrikanten die het niet geloven, maar ook random 'experts' die een mening hebben. Maar dit is geen mythisch verhaal. Niet alleen Skoda heeft dit, maar ook Tesla's, Mercedes, etc. Laatst was er nog een EV review van Carwow Whatcar ofzo, waarbij ze een Tesla EN Mercedes moesten inleveren met schade omdat er 1 begon te remmen zonder reden, waardoor de ander er bovenop zat.

En ze voeren op dat moment dus echt een noodstop uit, niet 1 of ander flauwe 'uitrol'. Het probleem wordt ook beschreven als dat je geen stuuracties meer kan doen. Dat vinden jullie niet een teken dat er doden kunnen vallen? Sturen is bij 100 km/h toch wel makkelijk hoor.
Mooi hè, niet kunnen lezen. Nergens zeg ik dat ik het niet geloof. Ik vind alleen dat mevrouw enorm dramatiseert obv de feiten die mevrouw zelf noemt in het filmpje. Natuurlijk is niet kunnen sturen gevaarlijk, maar nergens in het filmpje zegt mevrouw dat de auto van de lijn afweek. Sterker nog, het ligt eerder voor de hand dat de auto de besturing overnam en dus binnen de lijntjes zou blijven. Dan is het nog wel gevaarlijk om 50 te gaan rijden op de snelweg, maar zoals mevrouw zelf ook aangaf: de alarmlichten gingen aan. Dan is de kans vrij groot dat degene die erachter rijdt oplet en ook afremt toch? Anders zouden er iedere dag een paar honderd doden vallen door filevorming…

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Darks schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:03:

- Gevoelige collision warning (dat hij waarschuwt + de gordels aantrekt), bv als je erg vlot achteraan een file nadert. Op zich niets mis mee, het moest maar eens 'echt' nodig zijn. -

- Acc op de snelweg die plots afremt voor een schaduw van een brug. (geen noodstop, even gas geven manueel en kon weer verder). Vervelend, maar gelukkig niet meer dan 1 of 2 keer aan de hand gehad.

- Mijn vrouw heeft 1x een echte noodstop gehad en kon naar haar zeggen niets meer doen om over te nemen. Ze was er erg van onder de indruk. Auto toen laten uitlezen bij Skoda, niets aan de hand uiteraard. Dit vind ik erger, maar gelukkig bij die ene keer gebleven.

- Lane assist / snelheid assist blijft een pain dat het niet definitief uit kan. Ik heb zelf al de muscle memory ontwikkeld om het bij vertrek uit te schakelen. Vrouwlief zat echter op vakantie 'vast' op de snelweg tussen 2 gele lijnen in de wegenwerken, waarbij de auto bleef tegensturen en melding 'in het midden rijden' bleef geven. Omdat de melding constant bleef herhalen, geraakte ze ook niet in het menu om de lane assist uit te schakelen. Dit 2 kilometer lang. Onvoorstelbaar dat zoiets ooit werd goedgekeurd.
ACC gebruik ik al niet meer op bepaalde plekken in de omgeving omdat er vrij gemakkelijk afgeremd wordt. Denk maar aan wegen met asverschuivingen of de beruchte Belgische moordstrookjes waarbij de auto de neiging heeft om een fietser te zien op dezelfde rijstrook.

Een noodstop heb ik nog niet gehad. Wel het waarschuwingspiepje bij bijvoorbeeld een flauwe bocht met geparkeerde auto's op het punt dat je nog niet (veel) aan het sturen bent en niet moet afremmen. Mijn vorige auto (een Mercedes B-klasse) deed dit ook wel eens.

Tenslotte heb ik zo geen issues met de lane assist. Er zijn een aantal plekken waarbij er scheuren in het asfalt gerepareerd zijn en de auto tegenstuurt omdat hij ze interpreteert als lijnen. Maar dat is een kwestie van wat tegensturen en dan komt het wel goed. Bij mijn vorige auto werd in zo'n situatie hard langs één kant geremd (of zo voelde het toch) en schrok je heel hard. Lane assist blijft bij mij dus aanstaan.

De snelheidswaarschuwing daarentegen... Als het min of meer betrouwbaar zou zijn dan zou ik het nog overwegen. Maar in België hangen de verkeersborden op onnozele plekken zoals bijvoorbeeld hoog direct na een kruispunt of verscholen achter andere borden. Bovendien zijn er nog wat plekken waar de auto ineens aangeeft dat je 30 of 120km/u mag terwijl het gewoon een 70km/u baan is. Tenslotte zou het fijn zijn mocht je een bepaald percentage kunnen instellen als marge. Dat hij niet begint te piepen bij 1km/u te veel maar bijvoorbeeld bij 5% overschrijding.

• RBX
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 03-09 23:07

RBX

VanguardWR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:41:
[...]

Mag ik vragen wanneer jij de auto hebt besteld? Mijne staat op oktober en in juni besteld.
Sorry, late reactie: Ik heb hem half juli besteld, de auto is in augustus geproduceerd en ik heb hem gisteren opgehaald @dealer. Prachtige bak en rijdt fantastisch!

[ Voor 8% gewijzigd door RBX op 03-09-2026 17:09 ]

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Nu online

A13X

Dude

VanguardWR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:41:
[...]

Mag ik vragen wanneer jij de auto hebt besteld? Mijne staat op oktober en in juni besteld.
De mijne is half/eind juli besteld en staat volgende week voor productie gepland, levering begin oktober.

Awesome

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:16
Darks schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:03:

In principe als de storing weg is of iets eenmalig voorkomt, heeft het praktisch nooit zin om het uit te laten lezen - standaard antwoord is dan "we zien niets". Dit geldt voor bijna alle merken.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

cryptapix schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:18:
[...]

Mooi hè, niet kunnen lezen. Nergens zeg ik dat ik het niet geloof. Ik vind alleen dat mevrouw enorm dramatiseert obv de feiten die mevrouw zelf noemt in het filmpje. Natuurlijk is niet kunnen sturen gevaarlijk, maar nergens in het filmpje zegt mevrouw dat de auto van de lijn afweek. Sterker nog, het ligt eerder voor de hand dat de auto de besturing overnam en dus binnen de lijntjes zou blijven. Dan is het nog wel gevaarlijk om 50 te gaan rijden op de snelweg, maar zoals mevrouw zelf ook aangaf: de alarmlichten gingen aan. Dan is de kans vrij groot dat degene die erachter rijdt oplet en ook afremt toch? Anders zouden er iedere dag een paar honderd doden vallen door filevorming…
Ik heb aardig wat interviews gegeven en aan tafels gezeten en ik snap best dat je het dramatisch geleuter vindt. Daar kiest het programma voor. De redactie belt met enkele slachtoffers om te peilen wie in de uitzending wil komen, daarbij pikt men precies de mensen er tussenuit die hun verhaal het beste en meest overtuigend kunnen verwoorden. Dat maakt een item interessanter.

Dat gezegd hebbende denk ik dat er best wel reden kan zijn om hier enorm van te schrikken. Ik vind dat je het ernstig bagatelliseert. Als je met 110 km/h op de snelweg achter iemand zit die een noodstop maakt moet je echt veel afstand hebben om daar niet tegenaan te knallen, ik kan me goed voorstellen dat mensen zich kapot schrikken.

Met 110km per uur ben je eigenlijk continu in levensgevaar, we zijn gewend geraakt aan de snelheid en aan het feit dat het meestal goed gaat omdat de meeste weggebruikers hebben geleerd zich voorspelbaar te gedragen. Genoeg afstand houden is verplicht maar er zijn veel momenten dat dat gewoon moeilijk is. Als iemand een noodstop maakt omdat er iets aan de hand is heb je dat als achterligger vaak ook al in de gaten en ben je al op weg naar je rem. Een auto die zonder enige aanleiding een noodstop maakt komt erg snel dichterbij, met of zonder alarmlichten aan. Je zal net in je spiegel kijken of opzij.

Je geeft het zelf al aan dat je niet verder hebt gekeken dan 4.5 min. Op 10:15 min had je kunnen zien wat er over is van een auto van een Franse jongedome die keurig netjes een volautomatische noodstop tussen de lijntjes maakte, ik denk dat ze blij mag zijn dat ze geen jonge kinderen achterin had.

Persoonlijk geen noodrem meegemaakt op de snelweg, wel al een paar keer nietsvermoedend bij achteruit inparkeren (struiken met wat onbelangrijke takjes die blijkbaar te dichtbij kwamen). Dan kan zo'n auto ziek hard remmen en dat is zo onverwachts dat je flink kan schrikken. Maar zoals ook in dat item gezegd, als die systemen meer levens redden dan dat ze kosten dan is er wel wat voor te zeggen toch? Ik kreeg vooral de indruk dat sommige mensen in de studio een maandagochtend model hadden en dan moet de fabrikant na het 2e spontane incident gewoon de auto omruilen of systemen vervangen die hierover gaan.

• sorted.bits
cryptapix schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:18:
[...]

Bullshit.

Van 100+ naar 50 of langzamer met een noodstop. Dan wil ik wel graag zelf kunnen sturen, om hem bijvoorbeeld dan maar in de berm te pleuren.

Als je verder had gekeken, dan had je ook het verhaal gehoord van die persoon die hem nauwelijks in de berm kreeg omdat hij lekker op de weg wilde blijven.

Minimaliseer het lekker. Niet iedereen is hetzelfde, sommigen zijn zekerder in het verkeer dan anderen hier.

• ophicleide
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:01
Vraagje: ik overweeg een nieuwe Enyaq aan te schaffen. Ik lees oa op de Skoda-site over V2L met adapter via laadpoort en met een 230V-aansluiting in de kofferbak, lijkt me beide handig.

Elders lees ik dat 230V in de kofferbak deel is van het Transport-pakket. En de lokale Skoda-dealer zegt weer dat ze deze optie (kofferbakstekker) helemaal niet lijken te kunnen leveren. Vreemd toch? Weet iemand hier misschien meer?

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 23:05
Hallo mede Enyaq rijders;

afgelopen weken met de RS op vakantie geweest naar midden Duitsland. Gewoon alles aan, nergens op gelet en “plank gas” (schamele 185km/h top) waar kon. Gemiddeld verbruik van 19,8kw/100km. Best verrassend.

Dit even ter mededeling en nu naar mijn vraag: ik zag daar onderstaande dakkoffer op een Duitse en Enyaq en de eigenaar was zeer tevreden. Vooral geluidstechnisch zeer stil en ook minder verbruik tov een “regulier” model. Iemand hier een mening Daniel ervaring toevallig?

https://wyde-pack.com/products/dachbox-skoda?variant=52852693500240

[ Voor 12% gewijzigd door tzeunis op 03-09-2026 22:47 ]

| Losing my religion |

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Vooral geluidstechnisch zeer stil en ook minder verbruik tov een “regulier” model. Iemand hier een mening ervaring toevallig?
Voor het verschil in prijs ten opzichte van wat besparing in verbruik moet je er iig heel wat kilometers mee afleggen.

• A13X
  • Nu online

A13X

Dude

tzeunis schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:44:

afgelopen weken met de RS op vakantie geweest naar midden Duitsland. Gewoon alles aan, nergens op gelet en “plank gas” (schamele 185km/h top) waar kon. Gemiddeld verbruik van 19,8kw/100km. Best verrassend.

Dit even ter mededeling en nu naar mijn vraag: ik zag daar onderstaande dakkoffer op een Duitse en Enyaq en de eigenaar was zeer tevreden. Vooral geluidstechnisch zeer stil en ook minder verbruik tov een “regulier” model. Iemand hier een mening Daniel ervaring toevallig?

Geen idee of je een trekhaak hebt, maar trekhaakkoffer is veel vriendelijker voor je verbruik. Goedkoper en makkelijker in te laden.

Awesome

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:47

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Ik heb op marktplaats een 450 liter dakkoffer van Hapro en originele Skoda dakdragers gekocht, beide 100 euro per stuk. Afgelopen zomer heen en terug Kroatië, niet plank gas, voor 340 euro geladen (220 Wh/km). Boven de 100 km/u hoorden we wel de wind wat ruisen boven ons hoofd maar dat was met radio aan niet te horen. Dus voor hetzelfde geld ga ik 3 keer op vakantie met een normale dakkoffer.

Naar mijn idee is dit een hele dure dakkoffer voor een heel klein probleem.

|| Enyaq iV80 Sportline '22 || Peblar Home || Itho WPU 5G || Itho HRU 300Eco || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• MonteurX
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 18:25

Goed om te horen en leuk om te lezen dat er andere RS rijders zijn.

Ik heb vorige maand een order geplaatst voor een Enyaq RS in Olibo Green met de 21" en Maxx pakket + Schuifkantel dak. Als het goed is gaat morgen de productie starten en krijg ik hem geleverd midden okt. Ik kijk er echt enorm naar uit. Ik kom van een Kia ProCeed GT af wat een sportieve auto is inc luide uitlaat. Dat was (en is nog steeds soms) leuk maar ik kijk ook uit naar het instant koppel en het comfortabel rijden zonder herrie. Als ik dit zo type realiseer me dat ik oud begin te worden. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIu6t-zvrfM1DznCDRds4lk8VNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kbUlSLnio0AxTyGA0SFNEuT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MAeJqjHI_5s79jPUW4WWpMbsqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYTk9bxZmDdWTRBs0gY7njH7.jpg?f=fotoalbum_large

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Wij zijn aan het zoeken naar een 2e hands Enyaq. Ik heb destijds enkele maanden vanuit de lease een nieuwe iv80 gehad dus ken de auto verder wel.

Ik wil max 25k besteden, maar het valt mij wel op dat de iv 80's dan zo'n 150 tot 175.000km's hebben gemaakt. Dat voelt wel als veel voor mij en ik zit dan ook te denken wat er dan aan onderhoud op je afkomt naast de gebruikelijke dingen zoals banden etc. Heeft iemand daar ervaring mee?

Of dat het beter is om toch een IV60 in dit budget te overwegen (minder km's , kan via de dealer ivm garantie gunstig zijn).

Als ik bij de dealers kijk dan ga ik voor onder de 25k sowieso geen IV80 vinden.

Ben benieuwd naar jullie overwegingen.

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:42
Waypoint schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:40:
Wij zijn aan het zoeken naar een 2e hands Enyaq. Ik heb destijds enkele maanden vanuit de lease een nieuwe iv80 gehad dus ken de auto verder wel.

Ik wil max 25k besteden, maar het valt mij wel op dat de iv 80's dan zo'n 150 tot 175.000km's hebben gemaakt. Dat voelt wel als veel voor mij en ik zit dan ook te denken wat er dan aan onderhoud op je afkomt naast de gebruikelijke dingen zoals banden etc. Heeft iemand daar ervaring mee?

Of dat het beter is om toch een IV60 in dit budget te overwegen (minder km's , kan via de dealer ivm garantie gunstig zijn).

Als ik bij de dealers kijk dan ga ik voor onder de 25k sowieso geen IV80 vinden.

Ik zat met dezelfde afweging en heb gekozen voor een iv60 met minder dan 100k op de teller (van eind 2021), maar wel met veel opties. Dan heb je in ieder geval langer garantie (tot 160k/8 jaar), maar nadeel is wel minder bereik. Met de vakantie is het wel meer stops, maar buiten de vakantie in ervaar je geen verschil.

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-09 14:42
MonteurX schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:07:
[...]

Goed om te horen en leuk om te lezen dat er andere RS rijders zijn.

Ik heb vorige maand een order geplaatst voor een Enyaq RS in Olibo Green met de 21" en Maxx pakket + Schuifkantel dak. Als het goed is gaat morgen de productie starten en krijg ik hem geleverd midden okt. Ik kijk er echt enorm naar uit. Ik kom van een Kia ProCeed GT af wat een sportieve auto is inc luide uitlaat. Dat was (en is nog steeds soms) leuk maar ik kijk ook uit naar het instant koppel en het comfortabel rijden zonder herrie. Als ik dit zo type realiseer me dat ik oud begin te worden. :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben een skoda sportline tour besteld met trekhaak en zelfde kleur ,levering in december ...ben erg benieuwd...

• MonteurX
Gandalf68 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:56:
[...]

Wij hebben een skoda sportline tour besteld met trekhaak en zelfde kleur ,levering in december ...ben erg benieuwd...
Ja de Tour editie was financieel de betere keuze geweest, mooie aanbieding. Ik vraag me af of je hem dan in december krijgt of pas in Jan '27. Staat mij iets bij dat dealers in dec niks meer uitleveren. Heb je de bevestiging vanuit hun gekregen?

• Gandalf68
MonteurX schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:00:
[...]

Ja de Tour editie was financieel de betere keuze geweest, mooie aanbieding. Ik vraag me af of je hem dan in december krijgt of pas in Jan '27. Staat mij iets bij dat dealers in dec niks meer uitleveren. Heb je de bevestiging vanuit hun gekregen?
Nee financiering moet nog gedaan worden maar met flinke inruil en deel aanbetaling gaat dat wel lukken. Maar het systeem om te bestellen ligt redelijk plat deze week.

Komt hij later is het ook geen ramp in Januari bv dan kan er nog extra gespaard worden voor extra aflossen.

Oude kodiaq er uit (2017) en deze er in scheelt qua onderhoud komende jaren en benzine verbruik...dat is echt niet leuk meer.

En Ev rijden is gewoon heerlijk en bij grotere afstanden stuk minder vermoeid na de rit

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 22:17
Gandalf68 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:09:
[...]

Nee financiering moet nog gedaan worden maar met flinke inruil en deel aanbetaling gaat dat wel lukken. Maar het systeem om te bestellen ligt redelijk plat deze week.

Komt hij later is het ook geen ramp in Januari bv dan kan er nog extra gespaard worden voor extra aflossen.

Oude kodiaq er uit (2017) en deze er in scheelt qua onderhoud komende jaren en benzine verbruik...dat is echt niet leuk meer.

En Ev rijden is gewoon heerlijk en bij grotere afstanden stuk minder vermoeid na de rit
Ja ik zit ook enorm te twijfelen momenteel wat te doen. We hebben een MY21 IV60 sportline, en ik wil eigenlijk wel naar een 85 toe. Voor onze krijgen we nog rond de ~20k en met wat aanbetaling kan financiering misschien ook interssant zijn.

Voel er weinig voor om weer ~30k/35k bij te leggen voor een nieuwe en vervolgens in 3 jaar weer 20k af te schrijven.

• cryptapix
Battery preconditioning lijkt (toch) niet naar ME3.x te komen:
https://www.reddit.com/r/enyaq/s/ck8U1tG7UB

Gaat weliswaar over ID3, maar voor de hand ligt dat het bij Enyaq niet anders is. Tenzij de enyaqs met ME3.x dus de hardware hebben die ID rijders met ME4 hebben.

Ik vind dit overigens ook niet zo’n gek verhaal. Als het allemaal eenvoudig via een softwareaanpassing kom, had VAG dat vast al wel gedaan. De mogelijkheid via OBD 11 is dus gewoonweg niet veilig genoeg (volgens de geleidende regels).

[ Voor 75% gewijzigd door cryptapix op 04-09-2026 13:53 ]

• MonteurX
Gandalf68 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:09:
[...]

Ah ja dan zit je al in een andere situatie als bij mij, ik heb hem als zakelijke lease en wil de bijtelling van dit jaar nog hebben ivm de verhoging volgend jaar. EV rijden heb ik nu meerdere keren ervaren bij collegas en familie en ik denk dat ik nooit meer anders wil. Het feit alleen al dat je elke dag met een 'volle tank' weg rijd (heb de optie om te laden op mijn oprit) is een verademing. Nooit meer tanken lijkt me fantastisch.

• onetime
  • Niet online
MonteurX schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:07:
[...] Goed om te horen en leuk om te lezen dat er andere RS rijders zijn.

Ik heb vorige maand een order geplaatst voor een Enyaq RS in Olibo Green met de 21" en Maxx pakket + Schuifkantel dak. Als het goed is gaat morgen de productie starten en krijg ik hem geleverd midden okt. Ik kijk er echt enorm naar uit. Ik kom van een Kia ProCeed GT af wat een sportieve auto is inc luide uitlaat. Dat was (en is nog steeds soms) leuk maar ik kijk ook uit naar het instant koppel en het comfortabel rijden zonder herrie. Als ik dit zo type realiseer me dat ik oud begin te worden. :P [...]
Of dat je eindelijk volwassen bent >:) O-)

• MonteurX
onetime schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:46:
[...]

Of dat je eindelijk volwassen bent >:) O-)
Zeer plausibel. 8)

• tzeunis
of dat het is… ik kom hiervoor van een M340 af en dat is toch wel andere koek en niveau. De RS is een heerlijke auto, maar dat prachtig motorgeluid icm met de blow off valve is toch wel fenomenaal icm de top snelheid (ik rijd veel voor werk en privé in Duitsland). En die top in de RS van 185 is echt geen RS badge waardig. Dat deden mijn XR2i, Cosworth, RX7, RX8 ook al 20 jaar geleden.

[ Voor 4% gewijzigd door tzeunis op 04-09-2026 16:07 ]

| Losing my religion |

• tzeunis
A13X schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 07:40:
[...]

Geen idee of je een trekhaak hebt, maar trekhaakkoffer is veel vriendelijker voor je verbruik. Goedkoper en makkelijker in te laden.
Nope, dan was de keuze makkelijk geweest. Trekhaak is 1800 piek en dan de trekhaak koffer a 1500-1800 euro.

Dus vandaar mijn enthousiasme over die Wydepack oplossing. Het ziet er ook gewoon goed uit zonder die lelijke opening. Het systeem is compleet voor 1100 met de dragers.

[ Voor 5% gewijzigd door tzeunis op 04-09-2026 16:09 ]

| Losing my religion |

• rsimmer
  • Laatst online: 20-09 11:07
Omdat het leasecontract van mijn Enyaq afloopt, heb ik een bod gekregen van de leasemaatschappij om de auto zelf, als particulier, over te nemen. Het is een schappelijk bod in mijn ogen, als ik vergelijke bare Enyaq's online zoek dan vragen ze minimaal 5k meer bij de garages. Daarnaast vind ik het nog steeds een heel fijne en praktische auto. Maar voordat ik akkoord ga zou ik wel graag de SoH uit gelezen willen hebben. Niet eens zozeer voor de range, want die is prima, maar meer voor het berekenen van de restwaarde.

Nu heb ik wat gegoogle'd, maar ik vind echt bizar wat commerciele bedrijven daarvoor vragen. Zelfs de garage die al 5 jaar het onderhoud doet vraagt 75 euri voor alleen het uitlezen van de SoH.

TL/DR: is er in de omgeving van Eindhoven/Helmond iemand met een ODB dongle die de SoH even uit zou willen lezen?

• ophicleide
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:01
ophicleide schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:38:
Vraagje: ik overweeg een nieuwe Enyaq aan te schaffen. Ik lees oa op de Skoda-site over V2L met adapter via laadpoort en met een 230V-aansluiting in de kofferbak, lijkt me beide handig.

Elders lees ik dat 230V in de kofferbak deel is van het Transport-pakket. En de lokale Skoda-dealer zegt weer dat ze deze optie (kofferbakstekker) helemaal niet lijken te kunnen leveren. Vreemd toch? Weet iemand hier misschien meer?
Nog gekker: volgens de dealer is deze optie bij de Elroq wel leverbaar, maar niet bij de Enyaq. En voor V2L over de laadpoort heb je een adapter nodig, maar die is niet te bestellen. Niemand anders tegenaan gelopen?

• Gandalf68
MonteurX schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:03:
[...]

Ah ja dan zit je al in een andere situatie als bij mij, ik heb hem als zakelijke lease en wil de bijtelling van dit jaar nog hebben ivm de verhoging volgend jaar. EV rijden heb ik nu meerdere keren ervaren bij collegas en familie en ik denk dat ik nooit meer anders wil. Het feit alleen al dat je elke dag met een 'volle tank' weg rijd (heb de optie om te laden op mijn oprit) is een verademing. Nooit meer tanken lijkt me fantastisch.
nou als je die mogelijkheid hebt zou ik het zeker doen , heb ik helaas niet maar genoeg laadplekken in de straat.

Dddddddde reisvergoeding per km (ruim 65 km per dag ) a 20 cent maakt het laden een stuk goedkoper. Gisteren onze Elroq geladen tot 100 % gaf hij als range aan 421 km .. mooi om te zien maar je weet dat er wat inkakt als je gaat rijden , vandaag 18 % er af en 341 km volgens de app.

• Gandalf68
ucsdcom schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:27:
Bijgaand wat plaatjes van het nieuwe facelift uiterlijk, waarmee de laatste Skoda design taal nu gelijk getrokken is tussen de Skoda Enyaq en de Skoda Elroq.

Wat mij betreft mooier, zeker nu je in de hogere trims kan kiezen voor vervanging van de kunstof carrosserie stukken dooor in kleur meegespoten carrosserie en zwarte raamomlijstingen in plaats van chroom.

Bron van de eerste 2 plaatjes Skoda.nl en het 3e plaatje eigen foto.(Sportline 85 facelift)

[Afbeelding]

Of

[Afbeelding]

Of in real life:

[Afbeelding]
welke kleur is dit ??

• cryptapix
Gandalf68 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:47:
[...]

Gisteren onze Elroq geladen tot 100 % gaf hij als range aan 421 km .. mooi om te zien maar je weet dat er wat inkakt als je gaat rijden , vandaag 18 % er af en 341 km volgens de app.
Als je met 341/0,82=415,85km dus er is amper wat af toch?

• Gandalf68
ja ,valt mee hoor ,

Nu eens op zoek naar filmpjes, ervaringen foto's etc van de sportline Tour editie van dit jaar...

• utbone
  • Laatst online: 14:22
rsimmer schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:41:
Omdat het leasecontract van mijn Enyaq afloopt, heb ik een bod gekregen van de leasemaatschappij om de auto zelf, als particulier, over te nemen. Het is een schappelijk bod in mijn ogen, als ik vergelijke bare Enyaq's online zoek dan vragen ze minimaal 5k meer bij de garages. Daarnaast vind ik het nog steeds een heel fijne en praktische auto. Maar voordat ik akkoord ga zou ik wel graag de SoH uit gelezen willen hebben. Niet eens zozeer voor de range, want die is prima, maar meer voor het berekenen van de restwaarde.

Nu heb ik wat gegoogle'd, maar ik vind echt bizar wat commerciele bedrijven daarvoor vragen. Zelfs de garage die al 5 jaar het onderhoud doet vraagt 75 euri voor alleen het uitlezen van de SoH.

TL/DR: is er in de omgeving van Eindhoven/Helmond iemand met een ODB dongle die de SoH even uit zou willen lezen?
Je kan niet zomaar met een dongel de SoH uitlezen. De communicatie is versleuteld en alleen dongels met certificaten krijgen toegang.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-09 23:06

MLLL

Palm Treo 650

De 75 euro van nu is geeltje van vroeger.....

• onetime
  • Niet online
@rsimmer @utbone Ik dacht het me al te herinneren; kijk hier eens:
https://www.electro-frien.../batteryCheckInstructions
En zie de TS:
OBD-CarScanner
https://www.carscanner.info/ Met deze app kan je vele accu gegevens en andere status waardes uitlezen.
De OBD port zit links onder aan het dashboard, iets voorbij de onderrand, bijna helemaal tegen de zijkant.
Voel met je hand waar de brede kant met nok van de stekker zit. (naar de voorkant van de wagen)
Met deze adapter werkt Car-Scanner: https://www.amazon.nl/Blu...071D8SYXN?ref_=ast_sto_dp op IOs / Iphone en android. Werkt bij @onetime ook op E/os op Fairphone 6.

[ Voor 66% gewijzigd door onetime op 05-09-2026 19:41 ]

• elektriekert
  • Laatst online: 12:17
A3-D schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:17:
[...]

In de video is het inderdaad een Kodiaq en hebben ze het over Skoda (ook komt er een Peugeot e-208 langs, daar rijdt mijn vrouw in...).

Dat de Enyaq hier af en toe ook last van heeft kan ik bevestigen. Gelukkig niet tot stilstand, maar wel dat ik op het stuur moest slaan en nog harder moest knijpen om hem uit die actie te kunnen halen. En de piepjes en meldingen zorgen overigens wel voor wat stress als de auto dus nergens meer op reageert |:(
Ik heb dat reageren op snelheidsborden afgezet, verder met de 85 my24 geen problemen mee gehad

• elektriekert
[...]

Hier trekt ie aan de gordel om je wakker te maken, uiteindelijk gaan de knipperlichten aan en gaat ie afremmen totdat je stil staat.

• elektriekert

Wist niet dat er ook een camper versie van de Enyaq was :+ .
Bak geld voor zoiets mijns inziens.

[ Voor 11% gewijzigd door elektriekert op 05-09-2026 13:23 ]

• Kodess
  • Laatst online: 20-09 21:05
Waypoint schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:40:

Hangt af hoe je hem gaat gebruiken?
Hoe vaak ga je op vakantie? Hoe ver ga je dan?

Ik heb in 2024 een iv80 met 55k km gekocht voor 33k euro.

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-09 12:23
A13X schreef op donderdag 3 september 2026 @ 19:11:
[...]

De mijne is half/eind juli besteld en staat volgende week voor productie gepland, levering begin oktober.
De mijne (coupé) op 13 juli. Geplande levering staat nog op week 44 maar status op honeymoonnet is nog stap 1: ‘besteld’.. ben benieuwd.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 22:17
cryptapix schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:50:
Battery preconditioning lijkt (toch) niet naar ME3.x te komen:
https://www.reddit.com/r/enyaq/s/ck8U1tG7UB

Gaat weliswaar over ID3, maar voor de hand ligt dat het bij Enyaq niet anders is. Tenzij de enyaqs met ME3.x dus de hardware hebben die ID rijders met ME4 hebben.

Ik vind dit overigens ook niet zo’n gek verhaal. Als het allemaal eenvoudig via een softwareaanpassing kom, had VAG dat vast al wel gedaan. De mogelijkheid via OBD 11 is dus gewoonweg niet veilig genoeg (volgens de geleidende regels).
Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, was ooit speicher elektrisiert uitgenodigd bij Skoda. En daar hadden ze aangegeven dat de ME3 auto's wel de hardware aan boord hadden maar dat ze nog moesten uitwerken hoe ze dit konden inzetten. Ik kan helaas alleen de exacte video met fragment niet meer vinden.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Kodess schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 20:46:
[...]

Hangt af hoe je hem gaat gebruiken?
Hoe vaak ga je op vakantie? Hoe ver ga je dan?

Ik heb in 2024 een iv80 met 55k km gekocht voor 33k euro.
Ik koop de auto niet voor de vakantie , maar wil wel rond de 300km netto snelweg kilometers op een dag kunnen rijden. Vrienden die ver weg wonen. Wij gebruiken de auto 3x per week denk ik, dus ook de tijd om op te laden en zeker als het salderen eraf gaat lijkt mij dat interessant .

ik denk dat het de meerprijs van de iv80 wel waard is want dan kan ik gewoon thuis laden en het extra gemak. Ik zie nu wel in dat ik beter m’n budget iets kan opkrikken naar 27 a 28k. Dan heb je auto’s onder de 110.000 km’s met een soh van +90%.

[ Voor 10% gewijzigd door Waypoint op 06-09-2026 08:29 ]

• elsinga

elsinga

=8-)

Hier zou je een uitlezing door Avilo willen, die van de fabrikant is notoir onbetrouwbaar (als in geeft veel te hoge waarden en kijkt niet naar de individuele cellen). Zelf doen kan ook: leegrijden tot zo laag mogelijk niveau en dan opladen tot zo hoog mogelijk. Deel de hoeveelheid geladen kWh door het percentage tussen zo laag en zo hoog mogelijk en je weet de capaciteit.

Ander vraagje: hoe schappelijk is het bod. Ik moet na de huidige lease over naar EV en dan is de kans groot dat het een Elroq of Enyaq wordt. En omdat ik daarna binnen een jaar ook pensioengerchtigd be wil ik dan de EV waarschijnlijk wel overnemen. Kan alleen nergens fatsoenlijke cijfers vinden en ook CHatGPT en Gemini Pro hebben grote onzekerheden in het verhaal.

• onetime
  • Niet online
@elsinga Ik meen dat een Elroq een iets kortere Enyaq is, dus als je die ruimte niet nodig hebt kan je goedkoper terecht...

• elsinga

elsinga

=8-)

De prijs inclusief alle opties tussen Elroq en Enyaq is rond de 100 euro (ENyaq duurder), leaseprijs van de enyaq (even directlease.nl misbruikt daarvoor) is goedkoper. Maar op de Enyaq (nog) geen 230v in de kofferbak, de verdere verschillen zijn volgens de prijslijst de verwaarlozen.

• mmmmarc
  • Registratie: September 2021
  • Nu online
Weet iemand toevallig of de software update voor het SOS probleem service vanuit Skoda is, en daarmee gratis? Mijn Enyaq (occasion) uit december '21 heeft sinds kort ook de melding.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:28
Omdat het leasecontract van mijn Enyaq afloopt, heb ik een bod gekregen van de leasemaatschappij om de auto zelf, als particulier, over te nemen. Het is een schappelijk bod in mijn ogen, als ik vergelijke bare Enyaq's online zoek dan vragen ze minimaal 5k meer bij de garages.
Vergis u niet: leasemaatschappijen vragen aan de berijder gewoon de marktprijs, ze geven heus geen cadeaus. Dat betekent dat uw auto doorverkopen aan een opkoper hetzelfde bedrag opbrengt. De opkoper doet er nog €2K-3K bij voor nazicht en garantievoorwaarden.

Uw vergelijking gaat dus niet helemaal op, want als je een Enyaq van een garage koopt is die met garantie. Als jij "uw eigen" Enyaq overkoopt, is er geen garantie meer.

De vraag is dus: waarom geeft uw leasemaatschappij u een cadeau van €2-3K?
Welke gegevens hebben zij vandaag wel (en jij niet) die hen prijsbepaling beïnvloedt.

• webraiderweb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:29
Cafe Del Mar schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:57:
[...]

Vergis u niet: leasemaatschappijen vragen aan de berijder gewoon de marktprijs, ze geven heus geen cadeaus. Dat betekent dat uw auto doorverkopen aan een opkoper hetzelfde bedrag opbrengt. De opkoper doet er nog €2K-3K bij voor nazicht en garantievoorwaarden.

Uw vergelijking gaat dus niet helemaal op, want als je een Enyaq van een garage koopt is die met garantie. Als jij "uw eigen" Enyaq overkoopt, is er geen garantie meer.

De vraag is dus: waarom geeft uw leasemaatschappij u een cadeau van €2-3K?
Welke gegevens hebben zij vandaag wel (en jij niet) die hen prijsbepaling beïnvloedt.
Is niet altijd zo hoor.
Bij een financiële leasing ligt de verkoopwaarde/aankoopoptie, vooraf al contractueel vast. Kan dus zijn dat de verkoopwaarde lager is dan de huidige marktwaarde. Hier kan je dus een voordeel doen.

Bij een operationele leasing is het wel zo dat de de verkoopwaarde de geschatte marktwaarde aan het einde van het contract is.

• rsimmer
  • Laatst online: 20-09 11:07
elsinga schreef op zondag 6 september 2026 @ 11:11:
[...]

Hier zou je een uitlezing door Avilo willen, die van de fabrikant is notoir onbetrouwbaar (als in geeft veel te hoge waarden en kijkt niet naar de individuele cellen). Zelf doen kan ook: leegrijden tot zo laag mogelijk niveau en dan opladen tot zo hoog mogelijk. Deel de hoeveelheid geladen kWh door het percentage tussen zo laag en zo hoog mogelijk en je weet de capaciteit.

Ander vraagje: hoe schappelijk is het bod. Ik moet na de huidige lease over naar EV en dan is de kans groot dat het een Elroq of Enyaq wordt. En omdat ik daarna binnen een jaar ook pensioengerchtigd be wil ik dan de EV waarschijnlijk wel overnemen. Kan alleen nergens fatsoenlijke cijfers vinden en ook CHatGPT en Gemini Pro hebben grote onzekerheden in het verhaal.
Ik ga zelf de auto uitlezen en dan de SoH proberen te bepalen, ik begrijp dat dat niet 1 waarde is die uit Carscanner komt?

En mbt bod; ik wil best vertellen wat het bod is maar dan heb je N = 1, lijkt me ook niet heel betrouwbaar?

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:02

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwk8SAdM-N13f9ogDDFjI_JlSrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hj1ylOhPNzAKFD7dtL5ay9ay.png?f=fotoalbum_large

Iemand hier al eens mee te maken gehad?
Android auto doet bijzonder vreemd, loopt achter qua GPS en glitcht als een malle. Het houdt ook niet zomaar op en begint paar min nadat ik ga rijden.
Heb al meerdere dingen geprobeerd, scherm herstart, auto slaapstand etc. Ook op de telefoon data en cache verwijderen en andere oplossingen zoals de resolutie in dev options aanpassen, maar hij blijft dit doen.

Het vreemde is, vermoed niet eens dat het aan de auto ligt, want hij doet het bij zowel de telefoon van mijzelf, Pixel 8 Pro en die van mijn vrouw een Pixel 9 pro. Beide draaien de laatste updates.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• hk12nl
  • Laatst online: 14:17
Rubman schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:04:
[Afbeelding]

Android auto doet bijzonder vreemd, loopt achter qua GPS en glitcht als een malle. Het houdt ook niet zomaar op en begint paar min nadat ik ga rijden.
Heb al meerdere dingen geprobeerd, scherm herstart, auto slaapstand etc. Ook op de telefoon data en cache verwijderen en andere oplossingen zoals de resolutie in dev options aanpassen, maar hij blijft dit doen.

Het vreemde is, vermoed niet eens dat het aan de auto ligt, want hij doet het bij zowel de telefoon van mijzelf, Pixel 8 Pro en die van mijn vrouw een Pixel 9 pro. Beide draaien de laatste updates.
Heb je dit ook als je switch naar de eigen Skoda software? Of alleen in de AA omgeving?

©2004

• Rubman

Rubman

hk12nl schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:09:
[...]

Heb je dit ook als je switch naar de eigen Skoda software? Of alleen in de AA omgeving?
Enkel in de AA omgeving, gewoon doet het prima

• hk12nl
Currry schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:43:
@hk12nl

Dat leest als een geluid dat ik ook heb. In de winter heb ik het niet, in de zomer wel. Volgens een onafhankelijke garage is het een kunstof kop waar de veer of iets dergelijks in zit. Daar zitten lagers in en die kunnen geluid maken als het droog is en er vuil inzit. Ik heb het nog niet laten vervangen.

Overigens hoor ik het alleen linksvoor bij insturen of een drempel. De ene dag is het meer dan de andere en ook maar minimaal. Kosten zouden iets van 170 euro zijn.
De garage heeft in en onder de auto gekeken maar inmiddels met het wat vochtigere weer is het geluid bijna niet meer aanwezig dus helaas konden ze er niets mee. Volgend jaar als het weer warmer en droger is dan zal ik nog eens bij ze langs gaan. Ze vermoeden inderdaad een (uitge)droog(t) rubber ergens. Ze hebben iig even gekeken of er geen gekke scheuren of andere problemen zitten. Dat was gelukkig niet het geval.

©2004

• hk12nl
Rubman schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:10:
[...]

Enkel in de AA omgeving, gewoon doet het prima
Dan zou je denken dat het in de software van het apparaat zit aangezien het beeldscherm in deze situatie alleen fungeert als projector en je telefoon de het stukje processing doet. Wel gek dan dat het bij beide toestellen is. Verbind je via kabel of bluetooth? Wellicht dat je hier nog verschil mee constateert? Dan kan je nog een andere kabel proberen. En anders vermoed ik problemen in de software van je telefoon..

©2004

• Hark_k
  • Laatst online: 20-09 22:11
[Afbeelding]

Ik zag dit laatst ook, met een Pixel 10. Maar alleen bij Waze, Google Maps gaat prima. Ik heb het idee dat het aan Waze ligt, al dan niet i.c.m. de trage hardware van de infotainment van de Enyaq.

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
[Afbeelding]

Ik had vorige week dat ook ineens (af en toe): terwijl ik dit in de jaren dat ik de auto heb nooit gezien heb. Enyaq is uit 2022, en ik heb een 9 pro.

Ik gebruik de draadloze native verbinding naar de auto.

Ik meen dat ik het tijdens het rijden opgelost kreeg door de aan/uit knop van het infotainment systeem 10 tellen ingedrukt te houden.

Maar het is gelukkig dus niet elke keer... Zou het toch een update van Google zijn?

• Rubman

Rubman

hk12nl schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:14:
[...]

Dan zou je denken dat het in de software van het apparaat zit aangezien het beeldscherm in deze situatie alleen fungeert als projector en je telefoon de het stukje processing doet. Wel gek dan dat het bij beide toestellen is. Verbind je via kabel of bluetooth? Wellicht dat je hier nog verschil mee constateert? Dan kan je nog een andere kabel proberen. En anders vermoed ik problemen in de software van je telefoon..
Bekabeld, draadloos maakt niets uit. ook daar al meerdere dingen geprobeerd.
Hark_k schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:20:
[...]

Ik zag dit laatst ook, met een Pixel 10. Maar alleen bij Waze, Google Maps gaat prima. Ik heb het idee dat het aan Waze ligt, al dan niet i.c.m. de trage hardware van de infotainment van de Enyaq.
Gek genoeg zou dat het nog wel eens kunnen zijn. Ga het eens testen door niet Waze te gebruiken maar een tijdje Maps of iets anders

• haaibaa2
[Afbeelding]

Ik heb dit ook. Dacht dat mijn kabeltje kapot was. Maar draadloos doet hij dit ook. Het lijkt dus aan de Pixel telefoon te liggen want ik heb ook een Pixel 8 pro. Ik heb het trouwens met TomTom gezien en ook met Google Maps.

[ Voor 3% gewijzigd door haaibaa2 op 07-09-2026 13:29 ]

• ddgcpeters
Ha ik had dat ook en wilde het hier nog navragen. Bij mij juist dit bij draadloos, bedraad aansluiten gebeurde het niet. Zowel met m'n Samsung A57 en mn vrouw's Oneplus Nord 4 (5?).

Lijkt dus algemener probleem.. misschien update in waze die iets gesloopt heeft?

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:47
funkylicious schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:31:
[...]

Er blijkt een lek in de compressor te zitten. De compressor zelf kost al €1.200 en daar komt de arbeid nog bovenop (onderzoek waar het lek zat, vullen airco, etc.) > totaal € 2.000 aan reparatiekosten. :-(
En de airco is weer kapot! 🤔

• elektriekert
funkylicious schreef op maandag 7 september 2026 @ 17:52:
[...]

En de airco is weer kapot! 🤔
Nu wel kosteloze reparatie neem ik aan?

• funkylicious
Dat valt nog te bezien. We waren bij een vakgarage omdat we daar veel eerder terecht konden dan bij PON. Bij PON hadden ze de auto al 3 uur nodig om te constateren dat de airco kapot was en toen kon ik opnieuw een afspraak maken voor de diagnose (weer 1 maand verder). Uiteindelijk een vakgarage gevonden waar we een geschil mee kregen omdat de uiteindelijke factuur veel hoger was dan de indicatie. Denk niet dat ze ons nog graag helpen na de gesprekken die we hebben gehad, maar wie weet. Baal nu wel dat we niet bij PON zitten, maar die wilde volgens mij ook gewoon geen service verlenen.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 20:25

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[Afbeelding]

Yes hier ook! Alleen hebben wij het met Google Maps. Geen mb3 updates gehad, dus vermoed een Android (auto) update.
edit:
telefoon is een Samsung s25 ultra

• ddgcpeters
Ik zie dat Android Auto op 31 augustus een update heeft gehad bij mij. Nu versie 17.5.663214. Kan dus best die update zijn geweest, is me ook sindsdien pas opgevallen.

• Rubman

Rubman

ddgcpeters schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:48:
Ik zie dat Android Auto op 31 augustus een update heeft gehad bij mij. Nu versie 17.5.663214. Kan dus best die update zijn geweest, is me ook sindsdien pas opgevallen.
Hier ook, vermoed dat dit de boosdoener is gezien het bij ons al over meerdere telefoons verkeerd gaat en het voor zover ik nu heb kunnen testen ook niet bij alleen Waze voorkomt maar ook andere navigatie apps, ABRP en Maps.
Lees hier dus ook dat het bij meerdere telefoon merken voor komt, zit hem dus zeer waarschijnlijk in de handshake of iets van de laatste Android Auto update.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
utbone schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:13:
[...]

Je kan niet zomaar met een dongel de SoH uitlezen. De communicatie is versleuteld en alleen dongels met certificaten krijgen toegang.
Wellicht vanaf bepaald bouwjaar, maar voor de "oudjes" is dit BS. Met carscanner kun je gewoon BMS uitlezen. Heb zelf de Vlinker MS dongle.
Je kunt niet overal bij, zo kan ik de isolatiefouten in mijn accupakket zelf niet zien (ook niet de verschillende isolatiewaarde metingen). Maar cellspanningen, energieinhoud, data om SoH te bepalen (degredatie) etc is gewoon uit te lezen.

Rara welke module is recent vervangen, en rara waarom staat hij nu weer bij de dealer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EiqfufvbhpFYV6jFqqfy4RWN-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HfnpgKhVFleXIDv3HZdYS13O.png?f=fotoalbum_large

@rsimmerWerk in EHV, kan 'm wel een keer voor je uitlezen, zo gepiept.

[ Voor 35% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-09-2026 09:21 ]

• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:33
Voor de geïnteresseerden: er is weer een kaartupdate beschikbaar via de update-portal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEiszTARJgVpdtBKip7y9CtUGGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VgFAhGr9N3mXZRRhI2VtrOCy.png?f=fotoalbum_large

• mmmmarc
  • Nu online
Ter info, ik heb telefonisch contact gehad met een Skoda dealer in Den Haag, maar zij wisten (nog) van niets van een software update voor dit probleem.

• ebk71
mmmmarc schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:21:
[...]

Ter info, ik heb telefonisch contact gehad met een Skoda dealer in Den Haag, maar zij wisten (nog) van niets van een software update voor dit probleem.
Zoek even terug in het topic, en als de dealer de oplossing niet weet kan je daar maar beter wegblijven.

• mmmmarc
  • Nu online
ebk71 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:40:
[...]

Zoek even terug in het topic, en als de dealer de oplossing niet weet kan je daar maar beter wegblijven.
Bedoel je die batterij onder de achterbank vervangen? Dat kan, maar een software update die wat minder strict naar de accu status kijkt zou een stuk handiger, minder ingrijpend en duurzamer zijn.

Een nieuwe batterij is echter inmiddels besteld bij Ali :) Dat is prima zelf te vervangen.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
ddgcpeters schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:48:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn S26 Ultra. De map in Waze glitched helemaal. Ik dacht eerst dat het aan mijn nieuwe mobiele provider lag want ik ben net overgestapt van Odido naar Simyo maar dat is het dus gelukkig niet.

Nog even wat anders. Ik heb een keer een vraag in dit topic gesteld m.b.t. het gratis onderhoud en een tweedehandse Enyaq maar nooit echt duidelijk antwoord op gekregen. Vorig jaar mijn Skoda Enyaq 80 Sportline bouwjaar 2022 gekocht bij de Skoda dealer in Leeuwarden. Ik woon zelf in de omgeving van Groningen dus ik heb 2 weken geleden een mail gestuurd naar Century m.b.t. het onderhoud en/of daar kosten aan verbonden zitten of dat ik nog recht heb op het gratis onderhoud. Nu blijkt dus dat ik gewoon in aanmerking kom voor het gratis onderhoud wat normaal rond de 634 euro kost volgens de offerte die ik ook heb gekregen maar die geldt voor mij pas in 2028.

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 20:46
Fr1ek schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:21:
Voor de geïnteresseerden: er is weer een kaartupdate beschikbaar via de update-portal.

[Afbeelding]
Is dit van toepassing op de Enyaq? Krijgt die geen kaartinfo via z´n datasim?

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
roofburner schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:35:
[...]

Is dit van toepassing op de Enyaq? Krijgt die geen kaartinfo via z´n datasim?
Zolang je een abbo hebt wel. Maar genoeg die niet na 2/3 jaar verlengen als de gratis periode verlopen is.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

[Afbeelding]

Ook 1x gehad, vorige week. Samsung S23 en Waze open. Ligt altijd met kort usb-c kabeltje in het vak. Volgens mij was het weg na kabel eruit en erin.

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10
[Afbeelding]

Vorige week exact hetzelfde gehad, één keertje. Na scherm auto en telefoon herstarten en telefoon aan een USB-kabel koppelen was het opgelost; geen idee wat nu de echter oorzaak was.

[ Voor 5% gewijzigd door ocmer op 09-09-2026 23:00 ]

• sorted.bits
Solarman schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 08:31:
[...]

Staar je niet blind over de melding .............in de komende paar dagen.......
Bij mij duurt de werkelijke update dan vaak nog minimaal 3-7 weken oOo _O-
De software update wordt nu op mijn auto gestart, dus viel mee.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:00
Ik zie wel wat posts over trekhaken.

Maar wie heeft nou daadwerkelijk aftermarket een trekhaak geinstalleerd, en zo ja, welke? Zijn er dingen waar jullie tegen aan zijn gelopen? De auto moet bv opnieuw geprogrameerd worden, omdat de trekhaak verbinding de lichten schakelt?

Ik heb nooit met trekhaak gereden, maar wat is het nadeel van een permanente trekhaak achter de auto?

We zijn op zoek naar een grote auto om spullen te verhuizen/bouwmaterialen en veel plek. Elektrisch omdat wij zeer veel korte stukken rijden, en zonnepanelen gaan nemen (ja helaas na salderen), en zelden 200km in een rit doen. Nu nog een proefrit maken binnenkort. Dan kom ik toch eigenlijk voor de prijs/kwaliteit alleen bij de enyaq i60 uit. Maar er zijn er uiteraard zeer weinig met een trekhaak.

We hebben een jaar een hyundai inster gehad en volledig tevreden over de range (die ook geen 300km is in de winter).

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• BGFG
  • Laatst online: 14:06
ddgcpeters schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:12:
[...]

Voor Home Assitant zou ik even wachten op de officiële integratie die in oktober gelanceerd wordt. Dan zou het met een paar klikken klaar moeten zijn. (Hoop je dan).
Dat is dan weer jammer, sinds gisterenavond is de “ oude” integratie uit de lucht en de nieuwe komt ergens volgende maand……
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.