• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:22
alaintje schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:40:
Maar wie heeft nou daadwerkelijk aftermarket een trekhaak geinstalleerd, en zo ja, welke? Zijn er dingen waar jullie tegen aan zijn gelopen? De auto moet bv opnieuw geprogrameerd worden, omdat de trekhaak verbinding de lichten schakelt?

Ik heb nooit met trekhaak gereden, maar wat is het nadeel van een permanente trekhaak achter de auto?
Mijn iv80 heeft de automatische trekhaak.
Aftermarket dan moet de auto inderdaad opnieuw geprogrammeerd worden. Ook zodat de parkeersensoren uit gaan als je de trekhaak eraan hebt. En de auto geeft dan op het dashboard ook aan als je een knipperlicht aanzet dat er verlichting via de trekhaak aan wordt gezet.

Nadeel van de permanente trekhaak is er maar 1: Mensen vinden het lelijk. Waaronder ik :+
Mijn vorige auto was een ioniq, heb er een trekhaak onder laten zetten die we eraf konden halen.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
sorted.bits schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:13:
[...]

De software update wordt nu op mijn auto gestart, dus viel mee.
Mazzelaar..... ;) , bij mij staat hij al 1 maand op "een update is binnen enkele dagen beschikbaar" 8)

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
Digital key is dus beschikbaar en werkt. Na het pairen synced hij de sleutel naar mijn mobiel en horloge.

De handgreep beetpakken is gewoon unlocken (of als je aan komt lopen, dan geeft mijn horloge een melding en kan ik ergens op drukken).

Afsluiten is hetzelfde idee. De telefoon hoeft niet op een bepaalde plek te liggen om de auto te starten, ik had hem gewoon in mijn broek en dat werkte zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZe55byOfpldWTNL61iWFsEFhR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adX86uCaNisGOgUjDHhkNneh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmuDPxDzZTn8zYB7fSak7xUWVG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOFAJUzXLnrBHlKnlS8Gz4mr.jpg?f=fotoalbum_large

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@alaintje Mijn inklapbare originele trekhaak klap ik nooit in. Dan parkeren andere mensen wat voorzichtiger achter mij. Lelijk? Nee hoor.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:21
BGFG schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:12:
[...]

Dat is dan weer jammer, sinds gisterenavond is de “ oude” integratie uit de lucht en de nieuwe komt ergens volgende maand……
Weet je het zeker? Ik heb gewoon nog de data van vandaag..

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:21
alaintje schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:40:
Ik zie wel wat posts over trekhaken.

Maar wie heeft nou daadwerkelijk aftermarket een trekhaak geinstalleerd, en zo ja, welke? Zijn er dingen waar jullie tegen aan zijn gelopen? De auto moet bv opnieuw geprogrameerd worden, omdat de trekhaak verbinding de lichten schakelt?

Ik heb nooit met trekhaak gereden, maar wat is het nadeel van een permanente trekhaak achter de auto?

We zijn op zoek naar een grote auto om spullen te verhuizen/bouwmaterialen en veel plek. Elektrisch omdat wij zeer veel korte stukken rijden, en zonnepanelen gaan nemen (ja helaas na salderen), en zelden 200km in een rit doen. Nu nog een proefrit maken binnenkort. Dan kom ik toch eigenlijk voor de prijs/kwaliteit alleen bij de enyaq i60 uit. Maar er zijn er uiteraard zeer weinig met een trekhaak.

We hebben een jaar een hyundai inster gehad en volledig tevreden over de range (die ook geen 300km is in de winter).
Die van mij is origineel uitklapbaar.

Ik weet dat er mensen zijn die hem bij een 'trekhaakboer' hebben laten plaatsen en toch wel ruzie hadden met het inleren en problemen met bij rijden met aanhang. Laat hem in ieder geval bij een officiële dealer plaatsen en programmeren zou mijn advies zijn.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
@alaintje

Ik heb een aftermarket trekhaak. Merk maakt zover ik weet niets uit, het probleem is dat alleen de dealer een trekhaak kan inleren. Trekhaak centrum en een collega garage hebben het inleren wel geprobeerd, maar dan krijg je een kerstboom aan fouten. De dealer deed het alleen met eigen spullen.

Enige 'probleem' dat ik heb is dat de sensoren achter niet werken als ik met een aanhanger rijd. Nu doe ik dat twee of drie keer per jaar en alleen kortere stukken dus voor mij geen probleem. Je schakelt gewoon de automatische manoeuvre rem uit in het rem menu (dat oppopt als je hem in zijn achteruit zet).

Overigens doen de remlichten of andere lichten het gewoon van een aanhanger alleen knippert hij zoals de auto normaal knippert en niet dubbel.

Zonder aanhanger merk je niets van een haak, maar ik heb een afneembare want dat kostte een tientje of twee meer maar.

Overweging was puur kosten. Deze was 750 incl montage en origineel vroeg de dealer 18 of 1900.

[ Voor 5% gewijzigd door Currry op 10-09-2026 17:33 ]

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:16
Ik heb een trekhaak bij de dealer laten plaatsen, niet goedkoop met 1600 euro, maar dan heb je wel wat. Inleren was al gelijk gedaan en ik kan hem inklappen. Ik ben er wel tevreden mee.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:26
ddgcpeters schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:45:
[...]

Weet je het zeker? Ik heb gewoon nog de data van vandaag..
Alle Skoda entities zijn sinds gisteren 22:00 niet meer beschikbaar. Dit is de melding bij alles: Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de myskoda integratie. Wanneer de entiteit niet meer in gebruik is, kan deze vanuit de instellingen verwijderd worden.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.