• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-09 16:29
alaintje schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:40:
Maar wie heeft nou daadwerkelijk aftermarket een trekhaak geinstalleerd, en zo ja, welke? Zijn er dingen waar jullie tegen aan zijn gelopen? De auto moet bv opnieuw geprogrameerd worden, omdat de trekhaak verbinding de lichten schakelt?

Ik heb nooit met trekhaak gereden, maar wat is het nadeel van een permanente trekhaak achter de auto?
Mijn iv80 heeft de automatische trekhaak.
Aftermarket dan moet de auto inderdaad opnieuw geprogrammeerd worden. Ook zodat de parkeersensoren uit gaan als je de trekhaak eraan hebt. En de auto geeft dan op het dashboard ook aan als je een knipperlicht aanzet dat er verlichting via de trekhaak aan wordt gezet.

Nadeel van de permanente trekhaak is er maar 1: Mensen vinden het lelijk. Waaronder ik :+
Mijn vorige auto was een ioniq, heb er een trekhaak onder laten zetten die we eraf konden halen.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
sorted.bits schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:13:
[...]

De software update wordt nu op mijn auto gestart, dus viel mee.
Mazzelaar..... ;) , bij mij staat hij al 1 maand op "een update is binnen enkele dagen beschikbaar" 8)

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:50
Digital key is dus beschikbaar en werkt. Na het pairen synced hij de sleutel naar mijn mobiel en horloge.

De handgreep beetpakken is gewoon unlocken (of als je aan komt lopen, dan geeft mijn horloge een melding en kan ik ergens op drukken).

Afsluiten is hetzelfde idee. De telefoon hoeft niet op een bepaalde plek te liggen om de auto te starten, ik had hem gewoon in mijn broek en dat werkte zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZe55byOfpldWTNL61iWFsEFhR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adX86uCaNisGOgUjDHhkNneh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmuDPxDzZTn8zYB7fSak7xUWVG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOFAJUzXLnrBHlKnlS8Gz4mr.jpg?f=fotoalbum_large

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@alaintje Mijn inklapbare originele trekhaak klap ik nooit in. Dan parkeren andere mensen wat voorzichtiger achter mij. Lelijk? Nee hoor.

edit: en bij achteruit parkeren in een garage heeft het me een keer lichte schade aan de bumper bespaart. En de rubber dop erop heeft een klein deukje in de betonnen muur voorkomen.
Op de camera lijkt het alsof je al tegen de muur staat, ga je kijken heb je nog 15cm.
Met weinig ruimte probeer je ook het laatste restje te gebruiken.

[ Voor 58% gewijzigd door onetime op 11-09-2026 00:16 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:38
BGFG schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:12:
[...]

Dat is dan weer jammer, sinds gisterenavond is de “ oude” integratie uit de lucht en de nieuwe komt ergens volgende maand……
Weet je het zeker? Ik heb gewoon nog de data van vandaag..

• ddgcpeters
alaintje schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:40:
Ik zie wel wat posts over trekhaken.

Maar wie heeft nou daadwerkelijk aftermarket een trekhaak geinstalleerd, en zo ja, welke? Zijn er dingen waar jullie tegen aan zijn gelopen? De auto moet bv opnieuw geprogrameerd worden, omdat de trekhaak verbinding de lichten schakelt?

Ik heb nooit met trekhaak gereden, maar wat is het nadeel van een permanente trekhaak achter de auto?

We zijn op zoek naar een grote auto om spullen te verhuizen/bouwmaterialen en veel plek. Elektrisch omdat wij zeer veel korte stukken rijden, en zonnepanelen gaan nemen (ja helaas na salderen), en zelden 200km in een rit doen. Nu nog een proefrit maken binnenkort. Dan kom ik toch eigenlijk voor de prijs/kwaliteit alleen bij de enyaq i60 uit. Maar er zijn er uiteraard zeer weinig met een trekhaak.

We hebben een jaar een hyundai inster gehad en volledig tevreden over de range (die ook geen 300km is in de winter).
Die van mij is origineel uitklapbaar.

Ik weet dat er mensen zijn die hem bij een 'trekhaakboer' hebben laten plaatsen en toch wel ruzie hadden met het inleren en problemen met bij rijden met aanhang. Laat hem in ieder geval bij een officiële dealer plaatsen en programmeren zou mijn advies zijn.

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 19:13
@alaintje

Ik heb een aftermarket trekhaak. Merk maakt zover ik weet niets uit, het probleem is dat alleen de dealer een trekhaak kan inleren. Trekhaak centrum en een collega garage hebben het inleren wel geprobeerd, maar dan krijg je een kerstboom aan fouten. De dealer deed het alleen met eigen spullen.

Enige 'probleem' dat ik heb is dat de sensoren achter niet werken als ik met een aanhanger rijd. Nu doe ik dat twee of drie keer per jaar en alleen kortere stukken dus voor mij geen probleem. Je schakelt gewoon de automatische manoeuvre rem uit in het rem menu (dat oppopt als je hem in zijn achteruit zet).

Overigens doen de remlichten of andere lichten het gewoon van een aanhanger alleen knippert hij zoals de auto normaal knippert en niet dubbel.

Zonder aanhanger merk je niets van een haak, maar ik heb een afneembare want dat kostte een tientje of twee meer maar.

Overweging was puur kosten. Deze was 750 incl montage en origineel vroeg de dealer 18 of 1900.

[ Voor 5% gewijzigd door Currry op 10-09-2026 17:33 ]

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:33
Ik heb een trekhaak bij de dealer laten plaatsen, niet goedkoop met 1600 euro, maar dan heb je wel wat. Inleren was al gelijk gedaan en ik kan hem inklappen. Ik ben er wel tevreden mee.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:52
ddgcpeters schreef op donderdag 10 september 2026 @ 16:45:
[...]

Weet je het zeker? Ik heb gewoon nog de data van vandaag..
Alle Skoda entities zijn sinds gisteren 22:00 niet meer beschikbaar. Dit is de melding bij alles: Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de myskoda integratie. Wanneer de entiteit niet meer in gebruik is, kan deze vanuit de instellingen verwijderd worden.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:57
BGFG schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:26:
[...]

Alle Skoda entities zijn sinds gisteren 22:00 niet meer beschikbaar. Dit is de melding bij alles: Deze entiteit is niet meer beschikbaar vanuit de myskoda integratie. Wanneer de entiteit niet meer in gebruik is, kan deze vanuit de instellingen verwijderd worden.
Hebben we het misschien over andere integraties? Bij mij werkt de MySkoda integratie nog gewoon op dit moment.

PVoutput

• BGFG
s020506 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:56:
[...]

Hebben we het misschien over andere integraties? Bij mij werkt de MySkoda integratie nog gewoon op dit moment.
Ik ben overgestapt naar 2026.9.1. Sinds dan is de MySkoda “app” verdwenen. Kan ‘em ook niet meer toevoegen vanuit de “appstore”

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:44
BGFG schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:11:
[...]

Ik ben overgestapt naar 2026.9.1. Sinds dan is de MySkoda “app” verdwenen. Kan ‘em ook niet meer toevoegen vanuit de “appstore”
Hier ook op 2026.9.1 en de MySkoda integratie werkt nog als een zonnetje

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:57
Fr1ek schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:21:
Voor de geïnteresseerden: er is weer een kaartupdate beschikbaar via de update-portal.

~~~[Afbeelding]
Ik heb in mijn auto 26.8? Waarom is in die portal de laatste versie 26.6? Moeten mensen zonder on demand functies het met oudere kaarten doen?

[ Voor 0% gewijzigd door cryptapix op 11-09-2026 13:30 . Reden: 26.6 ipv 26.2 ]

• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:24
Ja, tenzij ze het zelf updaten dus.
Als je betaalt voor het Online Infotainment-pakket, krijg je iig wel OTA updates.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-09 10:43
Fr1ek schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:46:
Ja, tenzij ze het zelf updaten dus.
Als je betaalt voor het Online Infotainment-pakket, krijg je iig wel OTA updates.
maar zelfs als je zelf update blijf je dus achterliggen versus het online pakket: 26.2 versus 26.8

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:04
Dankjewel allen voor wbt de trekhaak. Eind september maar wat proefritjes uit gaan zoeken. Wij zullen ons niet storen aan een permanente trekhaak denk ik al.

Het feit is dat er tussen de 20-25k een hoop i60's te koop zijn, maar bar weinig met trekhaak. Het zelf installeren is geen probleem, het inleren heb ik denk ik wel de software voor via via, maar het gaat te veel tijd kosten als ik het zo hoor. Dan toch maar de slok van 1.5k nemen bij de dealer om gezeik te voorkomen. Wellicht er bij te onderhandelen bij de koop van de auto als ik een goede dealer vind.

De kans dat de juiste auto tweedehands al een trekhaak heeft is dus klein.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:36
Voor de geïnteresseerden: er is weer een kaartupdate beschikbaar via de update-portal.

[Afbeelding]
Top! Dank voor je melding. Ga ik gelijk weer updaten :)

©2004

• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:24
helloitsme schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:40:
[...]

maar zelfs als je zelf update blijf je dus achterliggen versus het online pakket: 26.2 versus 26.8
Zo te zien niet zo ver?
Op de update portal staan 26.2 en 26.6. Er staat ook bij "Valid since CW 12/2026" en "Valid since CW 35/2026" en volgens mij refereert dat naar het weeknummer (dus 16-22 maart en 24-30 augustus). Misschien komen er met dat Online Infotainment-pakket wel eerder (incrementele) updates, maar aangezien ze 2x per jaar kaart-updates publiceren op de update portal zal het niet heel veel uit elkaar liggen.

• ddgcpeters
BGFG schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:11:
[...]

Ik zit ook op 2026.9.1. Maar draai hem niet vanuit Apps, dit is een HACS repository.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:36

[Afbeelding]
Wat is eigenlijk het verschil tussen beide?

©2004

• wiert.tweakers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:51

wiert.tweakers

Makes software work correctly

[Afbeelding]
Dat is dezelfe als op https://www.briskoda.net/forums/topic/540821-mib3-map-updates-202606/ die hier al even prima draait (toen ik de auto vorige maand ophaalde stond map update 24.10 er op, maar gelukkig wel software 3.8).

http://wiert.wordpress.com

• 1976Erik
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-09 19:42
ophicleide schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:44:
[...]

Nog gekker: volgens de dealer is deze optie bij de Elroq wel leverbaar, maar niet bij de Enyaq. En voor V2L over de laadpoort heb je een adapter nodig, maar die is niet te bestellen. Niemand anders tegenaan gelopen?
Ja, hier zijn wij ook tegenaan gelopen. Onze Enyaq 2024 had het stopcontact achter in het middenconsole. Voor het 2026-model zei de ene verkoper dat het in het transportpakket zat, de ander zei dat het geheel niet leverbaar was.
We hebben er nu dus een zonder.

• ophicleide
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:53
1976Erik schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:35:
[...]

Ja, hier zijn wij ook tegenaan gelopen. Onze Enyaq 2024 had het stopcontact achter in het middenconsole. Voor het 2026-model zei de ene verkoper dat het in het transportpakket zat, de ander zei dat het geheel niet leverbaar was.
We hebben er nu dus een zonder.
Ik ben dan uiteindelijk ook maar voor een Enyaq zonder 230V in de kofferbak gegaan, maar vind het nog steeds erg raar. Bij de Elroq kan het wel, in Duitsland en België kan het op de Enyaq ook, maar hier niet. Mogelijk is het later nog in te bouwen.

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
alaintje schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:40:
Dankjewel allen voor wbt de trekhaak. Eind september maar wat proefritjes uit gaan zoeken. Wij zullen ons niet storen aan een permanente trekhaak denk ik al.

Het feit is dat er tussen de 20-25k een hoop i60's te koop zijn, maar bar weinig met trekhaak. Het zelf installeren is geen probleem, het inleren heb ik denk ik wel de software voor via via, maar het gaat te veel tijd kosten als ik het zo hoor. Dan toch maar de slok van 1.5k nemen bij de dealer om gezeik te voorkomen. Wellicht er bij te onderhandelen bij de koop van de auto als ik een goede dealer vind.

De kans dat de juiste auto tweedehands al een trekhaak heeft is dus klein.
Het 'voordeel' van de originele wegdraaibare is dat je hem niet ziet als je hem niet gebruikt en dat hij schoner zou kunnen blijven (al heb ik ook gezien dat er juist water in de trekhaak-afdekdop blijft staan als die gebruikt wordt).

Beide zijn in mijn optiek niet relevant. Ik vind het voordeel van een altijd aanwezige trekhaak dat het eerste is wat geraakt wordt bij een aanrijding van recht van achteren, waardoor je mogelijk lakschade voorkomt en bij zware impact de krachten goed verdeeld kunnen worden over het chassis. De schade hieruit is vaak goed herstelbaar.

Kortom: heb mijn wegdraaibare haak dus nooit weggedraaid...
edit:
typos

• casperjoost
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-09 22:35
sorted.bits schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:53:
Digital key is dus beschikbaar en werkt. Na het pairen synced hij de sleutel naar mijn mobiel en horloge.

De handgreep beetpakken is gewoon unlocken (of als je aan komt lopen, dan geeft mijn horloge een melding en kan ik ergens op drukken).

Afsluiten is hetzelfde idee. De telefoon hoeft niet op een bepaalde plek te liggen om de auto te starten, ik had hem gewoon in mijn broek en dat werkte zonder problemen.
Hier nu ook geïnstalleerd gisteren. Maar op een telefoon zonder UWB (zoals een recente Pixel |:( ...) heb je er dus eigenlijk alleen een luxe NFC-kaart bij (leuk als backup). Je moet de telefoon tegen de handgreep houden voor openen/sluiten, en in het oplaadvakje leggen om te starten. Geen echt nuttig alternatief voor de gewone sleutel eigenlijk.

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 15:28
Vraagje voor kenners.

Ik heb sinds kort een Enyaq. Mijn eerste ev en tot nu toe bevalt het goed. Heerlijk stil en gratis zonnestroom laden.

Elke keer als ik in de auto stap ben ik een gast gebruiker. En moet ik zelf wisselen naar mijn eigen gebruiker. Dit is vast niet elke keer nodig? Hoe hoort dit te werken?

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:12

rammes

koekebakker 1e klas

The_Cube schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:04:
Vraagje voor kenners.

Ik heb sinds kort een Enyaq. Mijn eerste ev en tot nu toe bevalt het goed. Heerlijk stil en gratis zonnestroom laden.

Elke keer als ik in de auto stap ben ik een gast gebruiker. En moet ik zelf wisselen naar mijn eigen gebruiker. Dit is vast niet elke keer nodig? Hoe hoort dit te werken?
Welke Enyaq? Volgens mij als het model 26 is voor dit probleem een software update.

Ik zou het doen!

• The_Cube
rammes schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:09:
[...]

Welke Enyaq? Volgens mij als het model 26 is voor dit probleem een software update.
Gaat om een MY27 zoals hij dan heet?. Draait momenteel 6.0.1

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

The_Cube schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:17:
[...]

Gaat om een MY27 zoals hij dan heet?. Draait momenteel 6.0.1
ja ik heb eerder in dit topic ook gelezen dat iemand dit had. Was na een update opgelost.

Ik zou het doen!

• The_Cube
rammes schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:18:
[...]

ja ik heb eerder in dit topic ook gelezen dat iemand dit had. Was na een update opgelost.
Ik ga even zoeken. Maar de software is volgens mijn auto nu de nieuwste

• MonteurX
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-09 18:25

• Conundrum51
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:17
Vanaf 3:50! Eindelijk niet elke keer je instellingen goed zetten maar gewoon de instellingen van de volgende rit!

• Evilpenguin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 10:42
rammes schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:18:
[...]

Ik heb dit ook gehad. Wat ik heb gedaan is het terugzetten van de fabrieksinstellingen en mezelf direct als gebruiker ingesteld. Daarna nog meerdere gebruikers ingesteld. Nu pakt hij altijd mij als eerste gebruiker.

Ik vermoed dat dit komt omdat ze de auto eerst hebben aangemaakt met een gastgebruiker die hij als primair profiel zag voordat de auto naar mij uitgeleverd is. Dus mocht de update dit niet verhelpen, kun je dit ook proberen.

• Anoniempje39
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:14
The_Cube schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:04:
Vraagje voor kenners.

Ik heb hetzelfde probleem. Een tijd lang heeft het goed gewerkt en na een recente update was die ineens de gebruiker kwijt. Mijn auto heeft ook slecht ontvangst waardoor de gebruiker helemaal moeilijk laadt.

Toevoeging: Probeer te resetten en krijg de melding dat er een fout optreedt bij de auto naar fabrieksinstellingen terugzetten...

Het is mij eindelijk gelukt hoop ik. Naar fabrieksinstellingen werkte ineens en nu lijkt het goed te zijn (even afkloppen)

Bij mij maakt de auto trouwens geen geluidje bij afsluiten terwijl dit expliciet staat aangevinkt. Leek mij wel handig omdat die niet altijd op slot gaat als ik bij de auto wegloop (wat ik ook niet helemaal snap)

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniempje39 op 15-09-2026 21:17 ]

• The_Cube
Dank allemaal ik ga donderdag eens testen met resetten naar fabrieksinstellingen. Moet ik dan ook nog wat ontkoppelen in de Skoda app op de telefoon?

Over de app gesproken, auto geeft soms "Geen verbinding" aan en krijg hem ook niet online. Kan hem dan ook niet unlocken. Gebruik dat ook nooit, maar wil straks in de winter wel via de app voor klimatiseren starten. Gister nog uurtje gereden met de auto dan is de 12v accu toch ook wel bijgeladen mocht dat een issue zijn.
Anoniempje39 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:37:
[...]

Bij mij maakt de auto trouwens geen geluidje bij afsluiten terwijl dit expliciet staat aangevinkt. Leek mij wel handig omdat die niet altijd op slot gaat als ik bij de auto wegloop (wat ik ook niet helemaal snap)
Is het niet dat hij piept (2 keer?) als het op slot gaan juist niet lukt?

• Anoniempje39
Dat 2 keer piepen bij niet goed sluiten is een andere optie. Die werkt wel.

Zelf heb ik ook veel problemen met de verbinding met de app. Met name als die op de oprit staat. De auto heeft een Vodafone verbinding. Had ik thuis met normaal abonnement ook al problemen mee.

De 12v accu kan het probleem niet zijn. Die wordt automatisch op peil gehouden. Als je de auto reset verdwijnt die vanzelf uit de app. Ga wel op een plek staan waar de auto goed verbinding heeft met het netwerk (geen idee hoe je dat kan zien). Anders mislukt de fabrieksreset. Blijkbaar moeten bij een reset data opgehaald worden (?). Bij mij bleef die steeds hangen en bleef het Gast account maar hangen op primair.

• onetime
  • Niet online
@Anoniempje39 Bovenin het scherm iets links van het midden kan je de signaal sterkte zien.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:54

Fiets

A.K.A. Bambi

Jeej! Gister mijn Enyaq weer opgehaald bij de garage waarbij een accumodule was vervangen en nu geeft ie weer zoals vanouds de kilometers en percentage weer goed weer. Het begon een beetje onhandig te worden dat er niet meer dan 10kwh geladen kon worden..

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• Fluffybeast
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:05
Ik heb mijn oog laten vallen op:

Enyaq

zijn Dit goede solide wagens? Ook de 2023 versie?

Ik twijfel tussen deze of een Kia ev6 import uit Duitsland (2024 - 30 000km aan 35 000eur).

Voornamelijk korte ritten en 1 a 2x per jaar lange rit. Thuis heb ik zonnepannelen liggen :) en een kindje onderweg 👶 dus plaats nodig in de wagen

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Fluffybeast schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:32:

Enyaq

Ik twijfel tussen deze of een Kia ev6 import uit Duitsland (2024 - 30 000km aan 35 000eur).

Voornamelijk korte ritten en 1 a 2x per jaar lange rit. Thuis heb ik zonnepannelen liggen :) en een kindje onderweg 👶 dus plaats nodig in de wagen
Als je plaats nodig hebt zou ik persoonlijk niet voor de coup gaan. maar tis een solide auto hoor!

check even of de software versie 4x is (met voorverwarmen batterij )

Ik zou het doen!

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
rammes schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:05:
[...]

Als je plaats nodig hebt zou ik persoonlijk niet voor de coup gaan. maar tis een solide auto hoor!

Dat gaat wel hoor, heb inmiddels twee kindjes. De Coupé is een 15 liter kleiner dan de andere, volgens de specs. Waarschijnlijk niet waar maar echt plaats tekort kom ik niet. Ik heb wel het transportpakket en heb alles eruit gestript wat niet nodig is (hoedenplank, piepschuimding, …).

• Currry
Is het ruimte verschil bij de coupe niet alleen boven de cover? Ik probeer daar toch altijd onder te blijven. Zou bij de opvolger ook wel naar een coupe willen kijken, wel een goed design voor het oog.

• cryptapix
rammes schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:05:
[...]

Coupé heeft onder de hoedenplank maar 15 liter minder bagageruimte. Ik heb een coupé en kom er nooit boven.

Software is 3.x want het is een 80, geen 85.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-09 10:43
Fluffybeast schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:32:

Enyaq

Als je de mogelijkheid/euro's hebt zou ik voor een 85 ipv een 80 gaan. Snellere software, goede motor en zoals reeds vermeld voorverwarmen van de accu voor sneller laden in de winter.

• Fluffybeast
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:05
helloitsme schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:33:
[...]

Als je de mogelijkheid/euro's hebt zou ik voor een 85 ipv een 80 gaan. Snellere software, goede motor en zoals reeds vermeld voorverwarmen van de accu voor sneller laden in de winter.
Goede info! Top bedankt :)

Zal dit worden of een Kia ev6

• ddgcpeters
Ik had vandaag een wat langere rit. Mooi met 80% vertrokken en 18% aangekomen. Daarna gelijk maar 80% kunnen laden. Maar dan kom je erachter dat de verbruiksgetallen voor wat interpretatie vatbaar zijn. Dit zegt de app over de rit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXNCxgdT7jNeVmdj10dpWRtXzo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eYrgyBzMgdxqnqM5KbigI4UG.jpg?f=fotoalbum_large Gemiddeld verbruik 21,2 kWh per 100km.. in de auto stond toch echt net onder de 18 kWh per 100km.. Bij even rekenen blijkt dat de app gewoon het percentage verbruik (in dit geval 62%) gewoon van de theoretisch max van 77kWh pakt. Dus die 47,7 kWh.. Ik heb 44,89 kWh geladen volgens mijn laadpaal. Dat is de degradatie lijkt me dan. Maar als ik met 4% laadverlies reken, dan kom ik nog op 19 kWh/100km uit. Dus wat nu de waarheid is.. :?

• VanguardWR
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-09 11:42
iemand die goede settings heeft voor de Canton? Ben een beetje aan het stoeien met Canton in de nieuwe enyaq

• sorted.bits
ddgcpeters schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:24:
Ik had vandaag een wat langere rit. Mooi met 80% vertrokken en 18% aangekomen. Daarna gelijk maar 80% kunnen laden. Maar dan kom je erachter dat de verbruiksgetallen voor wat interpretatie vatbaar zijn. Dit zegt de app over de rit: [Afbeelding] Gemiddeld verbruik 21,2 kWh per 100km.. in de auto stond toch echt net onder de 18 kWh per 100km.. Bij even rekenen blijkt dat de app gewoon het percentage verbruik (in dit geval 62%) gewoon van de theoretisch max van 77kWh pakt. Dus die 47,7 kWh.. Ik heb 44,89 kWh geladen volgens mijn laadpaal. Dat is de degradatie lijkt me dan. Maar als ik met 4% laadverlies reken, dan kom ik nog op 19 kWh/100km uit. Dus wat nu de waarheid is.. :?
De app heeft niet eens door dat je tussendoor je auto aan een lader hangt. Laatst had ik dit 😂.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D45HjkCAwQMfcYj546M1_lWe53M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cspiuYtofciDn45eOUvnFlsa.png?f=fotoalbum_large

• elektriekert
  • Laatst online: 30-09 18:05
VanguardWR schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:38:
iemand die goede settings heeft voor de Canton? Ben een beetje aan het stoeien met Canton in de nieuwe enyaq
Zeker!

Stap 1:
Hopelijk gebruik heb je spotify!
In de auto gebruik ik geen SoundCloud of spotify meer via Android Auto want heel je geluidskwaliteit gaat naar de getver. Hier kwam ik pas achter nadat ik de spotify app kreeg gepusht.

Ik was naar muziek aan het luisteren en schakelde van de app in de auto zelf weer terug naar via Bluetooth stream en de geluidskwaliteit was meteen om te janken!

Stap 2: De subwoofer die achter in de kattenbak ligt?!
Die kan je net zo goed tegen de muur aanwerpen. Die doet precies niets. Bass van -9 naar +9?
Doet niet veel hè.

Stap 3: zelfs een Subwoofer in elkaar draaien (zie Enyaq-forum.de) of koop een kant en klare ( check juiste bouwjaar) op:
https://www.ars24.com/en/...anton-sound-system-option .
Dit is een passieve subwoofer dus ook alleen te regelen via je standaard settings.
Plug&play.
Ik heb de subwoofer setting nu op -5 of -6 staan en de woofers ook nog iets negatief.
Dit levert een meer dan voldoende bass.
Voordeel van de lagere subwoofer setting is dat je woofers in je deur minder met die laagste tonen hoeven te doen want ik meen dat de cross-overs daar net wat van de subwoofer tonen meepakken.

Ik overwoog om wellicht een set in te laten bouwen bij een Duits bedrijf maar ben met deze P&P en Spotify App combo erg tevreden.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slucJOGDFgMG-OoaPWo26x1MQs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qv9N0XBVM6aIf4c2vZs8dnN.jpg?f=fotoalbum_large
Eerder voorbij zien komen maar ik heb nog steeds dit probleem met Waze / Android Auto met mijn Enyaq uit 2022 en mijn S26 Ultra (draadloos verbonden met Android Auto). Ook reageert alles enorm traag met Android Auto dus niet alleen Waze gerelateerd lijkt me. Knoppen reageren allemaal met een soort vertraging. Hang ik een gesprek op blijft deze ook in beeld terwijl er al is opgehangen.

• ddgcpeters
qwasd schreef op zondag 20 september 2026 @ 00:06:
[Afbeelding]
Eerder voorbij zien komen maar ik heb nog steeds dit probleem met Waze / Android Auto met mijn Enyaq uit 2022 en mijn S26 Ultra (draadloos verbonden met Android Auto). Ook reageert alles enorm traag met Android Auto dus niet alleen Waze gerelateerd lijkt me. Knoppen reageren allemaal met een soort vertraging. Hang ik een gesprek op blijft deze ook in beeld terwijl er al is opgehangen.
Jep, hier ook nog steeds. Heb al zitten kijken hoe ik een bug kon melden. Maar dat leek niet zo 123 te doen. Eerst zowel je telefoon en de AA app in developer mode, dan alles laten loggen en als het probleem zich voordoet de bugmelding doen.. Daar had ik nog geen zin in/tijd voor gehad.

Bedraad helpt helaas ook niet. Infotaibment resetten ook niet. Opnieuw verbinding maken ook niet. Lijkt erop dat de AA app op de telefoon zelf het probleem is. Vandaag weer lange rit, zal eens kijken of telefoon herstarten de boel weer fixt.

• ddgcpeters
sorted.bits schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 22:00:
[...]

De app heeft niet eens door dat je tussendoor je auto aan een lader hangt. Laatst had ik dit 😂.

[Afbeelding]
Ha die is ook wel mooi, wel heel laag verbruik zo :+

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

-

[ Voor 100% gewijzigd door Sport_Life op 20-09-2026 08:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Currry
@ddgcpeters Ik heb dat ook. I wil terug naar een eerdere versie van AA, ik denk dat dat het voorlopig wel oplost. Helaas zitten al die apk's tegenwoordig in bundels om weer met andere apps en accounts te installeren. Als ik tijd heb ga ik dat proberen, laat wel weten of dat helpt.

• onetime
  • Niet online
Fluffybeast schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:53:
[...] Goede info! Top bedankt :) . . Zal dit worden of een Kia ev6
Je vraagt het hier wel in het Enyaq topic... Maar ik heb ook proef gereden in een EV6. Enyaq dus.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-09 20:51
VanguardWR schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:38:
De sound van het Canton systeem viel mij ook tegen. Echt flink zitten tweaken met de instellingen. Gebaseerd op lossless bestanden via Carplay/Apple music. Bij Radio klinkt het al flink minder ook bij DAB+ door de lage bandbreedte in Nederland.

Hieronder de settings:

Eerst de luisterstand op het meer ruimtelijke profiel “Athmosphere” zetten.

Dan de schuifregelaars aanpassen. NB. de Treble heb ik intussen alweer iets verlaagd.

Tenslotte is mijn advies om het centrum van het geluid iets verder naar voren te halen.

Dit bovenstaande moet vervolgens een goed startpunt zijn voor je eigen aanpassingen van de equaliser.

NB. De equaliser is te vinden bij My27 auto’s onder: auto icoontje, settings tandwieltje rechts boven en tenslotte “Geluid” en daar de verschillende tabbladen doorlopen. Je eigen geluidssettings zet je vervolgens daar onder “individual”.

Athmosphere sound profiel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsCFS3VJLNzOhYVY2iPjKjzbRjs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/y4xH9Uk9sKK2my4ZrO6TZJd4.png?f=fotoalbum_medium

Subwoofer: +3

Bass: +1

Mid Bass: +1

Midds: -4

Mid Treble: +8

Highs: +9

Intussen: mid Treble: +7 en Highs: +7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8G4NNqh6dDhmfp5Yg3n3SHchx4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6RJDyCQv64sK0wSXbOGNwK1N.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 16% gewijzigd door ucsdcom op 20-09-2026 15:31 ]

• VanguardWR
Bedankt voor de tips!

het helpt wel alleen het is net alsof de stemmen onder water zitten… is er een methode om de instrumenten iets meer naar de achtergrond te brengen? Waardoor de stemmen meer naar voren komen..

• elektriekert
VanguardWR schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:35:
Bedankt voor de tips!

het helpt wel alleen het is net alsof de stemmen onder water zitten… is er een methode om de instrumenten iets meer naar de achtergrond te brengen? Waardoor de stemmen meer naar voren komen..
Op welke manier luister je muziek?
Mocht je spotify of een andere streaming app gebruiken, volume normalisatie kan ervoor zorgen dat de dynamiek wordt afgevlakt. Dit zou een probleem kunnen zijn.

• VanguardWR
elektriekert schreef op zondag 20 september 2026 @ 20:56:
[...]

Op welke manier luister je muziek?
Mocht je spotify of een andere streaming app gebruiken, volume normalisatie kan ervoor zorgen dat de dynamiek wordt afgevlakt. Dit zou een probleem kunnen zijn.
Spotify inderdaad. Ik ga er naar kijken!

• elektriekert
VanguardWR schreef op zondag 20 september 2026 @ 21:05:
[...]

Spotify inderdaad. Ik ga er naar kijken!
Ik kan je sowieso de app in het infotainment systeem zelf aanraden.

• VanguardWR
elektriekert schreef op zondag 20 september 2026 @ 23:42:
[...]

Het was inderdaad normalisatie :) nu klinkt het echt 10x beter! Ik ga vanmiddag native app installeren ben benieuwd.

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-09 19:07
elektriekert schreef op zondag 20 september 2026 @ 23:42:
[...]

In mijn Enyaq 85 heb ik de native app een tijdje geprobeerd maar deze werkt vaak niet goed, vooral muziek die niet wil afspelen. Ik ben weer terug naar spotify met android auto.

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-09 19:26
ikbentochniegek schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:52:
[...]

In mijn Enyaq 85 heb ik de native app een tijdje geprobeerd maar deze werkt vaak niet goed, vooral muziek die niet wil afspelen. Ik ben weer terug naar spotify met android auto.
Ik zou het nog eens een nieuwe kans geven. Kort na publicatie was de app erg instabiel, maar inmiddels is het sterk verbeterd. Slechts heel af en toe hapert het nog wel eens als de mobiele verbinding bij start van de auto slecht is, bijvoorbeeld in een parkeergarage. Verder werkt het top.

• ddgcpeters
Au.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mW3DOn5l6TqJp3zc7NHIFY2INas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/prcuJx2ziZWyoi06vU2CzcrI.jpg?f=fotoalbum_large

Even laten beoordelen maar of hier iets mee moet of reparatie puur cosmetisch zou zijn. Nu op zoek naar een betrouwbare schadehersteller in Haarlemmermeer.

• ddgcpeters
Er bleek ook een scheur in de band te zitten. Moest m bij de garage laten staan.. morgen 4 nieuwe banden. (Voor moest vervangen door de scheur en achter bleek ook al weinig profiel te hebben, dus dan maar alles.)

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-09 15:40
ddgcpeters schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:21:
Er bleek ook een scheur in de band te zitten. Moest m bij de garage laten staan.. morgen 4 nieuwe banden. (Voor moest vervangen door de scheur en achter bleek ook al weinig profiel te hebben, dus dan maar alles.)
Voor welke banden ben je gegaan? Toevallig all seasons? Wij moeten 4 nieuwe want ze zijn wel op na 60.000 km (oeps ..) Maar hoor wisselende verhalen over nieuwe banden met name over range en geluid.

• onetime
  • Niet online
@CuBras Zoek op een van de online sites om banden te kopen naar banden met de juiste maat en andere specificaties. Gebruik dan filters / sorteer op efficiency en levensduur.
Of op prijs en kijk dan naar de goedkoopste die je goed genoeg vindt.

• ddgcpeters
CuBras schreef op maandag 21 september 2026 @ 21:26:
[...]

Voor welke banden ben je gegaan? Toevallig all seasons? Wij moeten 4 nieuwe want ze zijn wel op na 60.000 km (oeps ..) Maar hoor wisselende verhalen over nieuwe banden met name over range en geluid.
Inderdaad toch all seasons. Heb ook gehoord over de range en geluid... maar met 20k km per jaar wilde ik toch liever ook in de winter wat meer zekerheid. Geluid en range zal ik nog over posten als ik een gevoel erbij heb.

• mealstrom93
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 21:16
ucsdcom schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:24:
[...]

De sound van het Canton systeem viel mij ook tegen. Echt flink zitten tweaken met de instellingen. Gebaseerd op lossless bestanden via Carplay/Apple music. Bij Radio klinkt het al flink minder ook bij DAB+ door de lage bandbreedte in Nederland.

Hieronder de settings:

Dan de schuifregelaars aanpassen. NB. de Treble heb ik intussen alweer iets verlaagd.

Tenslotte is mijn advies om het centrum van het geluid iets verder naar voren te halen.

Dit bovenstaande moet vervolgens een goed startpunt zijn voor je eigen aanpassingen van de equaliser.

NB. De equaliser is te vinden bij My27 auto’s onder: auto icoontje, settings tandwieltje rechts boven en tenslotte “Geluid” en daar de verschillende tabbladen doorlopen. Je eigen geluidssettings zet je vervolgens daar onder “individual”.

[Afbeelding: Athmosphere sound profiel]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dankjewel voor de instellingen! Heb je nog iets aangepast aan de sound focus of surround? Goed om te weten is dat er bij software versie 5.0 niet het atmosferisch geluidsprofiel beschikbaar is. Alleen Canton, speech, rock of philharmonic.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-09 15:40
onetime schreef op maandag 21 september 2026 @ 22:02:
@CuBras Zoek op een van de online sites om banden te kopen naar banden met de juiste maat en andere specificaties. Gebruik dan filters / sorteer op efficiency en levensduur.
Of op prijs en kijk dan naar de goedkoopste die je goed genoeg vindt.
Thanks, maar dat heb ik ook gedaan. Heb een aantal gevonden maar was benieuwd naar gebruikservaring. De ene A/B/C - certificering is de andere niet.

• ddgcpeters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nb3_KLD47r8zo47cY7jA0Lvgm2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ejIrqEiX25TkkfQRC4MwYYJe.jpg?f=fotoalbum_large Ze hebben de schade nog best redelijk weg kunnen werken. Ik ben er content mee. Banden zijn Hancook Kinergy 4S2x. Op het korte ritje naar huis niet echt opgevallen of er meer geluid is. Mijn vrouw heeft betere oren, dus misschien dat zij de komende dagen nog iets te melden heeft. ;)

• elektriekert
ddgcpeters schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:12:
[Afbeelding] Ze hebben de schade nog best redelijk weg kunnen werken. Ik ben er content mee. Banden zijn Hancook Kinergy 4S2x. Op het korte ritje naar huis niet echt opgevallen of er meer geluid is. Mijn vrouw heeft betere oren, dus misschien dat zij de komende dagen nog iets te melden heeft. ;)
Dat valt inderdaad 100% mee! Je ziet wel de afgeplatte kant als je weet waar je naar moet kijken maar anders..

• bbblije
  • Laatst online: 25-09 20:40

bbblije

Riiiiight

ucsdcom schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:24:
[...]

Hieronder de settings:

[Afbeelding: Athmosphere sound profiel]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Surround klinkt veel beter dan Focus.

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:27
Ik ben benieuwd of andere Enyaq-rijders met warmtepomp/R744 dit probleem herkennen.

Mijn airco was deze zomer volledig leeg. De garage heeft uitgebreid gezocht en uiteindelijk met formeergas en zeepsop een zichtbare lekkage bij de compressor gevonden. Compressor is vervangen, systeem opnieuw gevuld en gecontroleerd op lekkage. Alles was toen dicht en de airco werkte weer goed.

Na ongeveer drie weken stopte de airco echter opnieuw met koelen. Er bleek wederom R744 verdwenen te zijn, dit keer niet volledig leeg, maar wel te weinig om goed te functioneren.

De garage is inmiddels twee dagen aan het zoeken, maar vindt geen lek. Ook na opnieuw op druk brengen is na enkele uren geen drukverlies meetbaar. Een theorie is dat een leiding/verbinding alleen onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld bij hoge temperatuur en druk, lekt.

Iemand dit eerder meegemaakt met een Enyaq met R744? En zo ja, waar bleek uiteindelijk de lekkage te zitten? Bij elkaar ga ik nu al richting de 4K aan reparatiekosten (waarvan 1200 voor de compressor).

• RangedNeedles
  • Niet online
funkylicious schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:04:
Ik ben benieuwd of andere Enyaq-rijders met warmtepomp/R744 dit probleem herkennen.

Mijn airco was deze zomer volledig leeg. De garage heeft uitgebreid gezocht en uiteindelijk met formeergas en zeepsop een zichtbare lekkage bij de compressor gevonden. Compressor is vervangen, systeem opnieuw gevuld en gecontroleerd op lekkage. Alles was toen dicht en de airco werkte weer goed.

Na ongeveer drie weken stopte de airco echter opnieuw met koelen. Er bleek wederom R744 verdwenen te zijn, dit keer niet volledig leeg, maar wel te weinig om goed te functioneren.

De garage is inmiddels twee dagen aan het zoeken, maar vindt geen lek. Ook na opnieuw op druk brengen is na enkele uren geen drukverlies meetbaar. Een theorie is dat een leiding/verbinding alleen onder bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld bij hoge temperatuur en druk, lekt.

Iemand dit eerder meegemaakt met een Enyaq met R744? En zo ja, waar bleek uiteindelijk de lekkage te zitten? Bij elkaar ga ik nu al richting de 4K aan reparatiekosten (waarvan 1200 voor de compressor).
Misschien ik. We zullen het zien komende dinsdag, wanneer ook ik naar de garage mag om de melding “airconditioning werkt niet goed, werkplaats opzoeken” te laten onderzoeken/herstellen. Hier ook warmtepomp. Dik spijt van.

Een jaar geleden waren het de puddle lights, een goeie maand geleden de beruchte laadklep, nu dit weer. Het is op dit punt gewoon bang afwachten naar het falen van het “elektrosysteem”, de 12 V-shenanigans, en de batterij van de SOS-module.

Als ik dinsdagavond de auto niet terug heb en/of ik een dikke factuur aan herstelkosten krijg, en dan heb ik het nog niet over het terugkomen van eerder herstelde problemen, is het mijn laatste Skoda en raad ik mensen actief aan om VAG links te laten liggen. Jammer, want vooraleer alle problemen beginnen, is het wel een leuke gezinsauto. De Peaq zal ik dan ook waarschijnlijk laten staan of de ervaringen moeten echt meevallen.

• elektriekert
funkylicious schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 11:04:

Fun fact:
Het airco systeem wordt ook gebruikt om via een warmtewisselaar de koelvloeistof te vullen die door het HV-batterij systeem loopt.

• ddgcpeters
elektriekert schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:38:
[...]

Fun fact:
Het airco systeem wordt ook gebruikt om via een warmtewisselaar de koelvloeistof te vullen die door het HV-batterij systeem loopt.
Ja ik weet t, had geen airco meer na het snelladen bij 40+ buitentemperatuur afgelopen zomer. Duurde 20 minuten voor de HV batterij weer koel genoeg was en wij ook weer mochten afkoelen.

• ddgcpeters
ddgcpeters schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 17:12:
[Afbeelding] Ze hebben de schade nog best redelijk weg kunnen werken. Ik ben er content mee. Banden zijn Hancook Kinergy 4S2x. Op het korte ritje naar huis niet echt opgevallen of er meer geluid is. Mijn vrouw heeft betere oren, dus misschien dat zij de komende dagen nog iets te melden heeft. ;)
Even mezelf quoten. Conclusie qua geluid is dat het niet zozeer luider is, het is wel iets doffer en brommerig. Vooral anders dus.

• ddgcpeters
Oh ja, vandaag ook geprobeerd mbt het AA probleem. Als het optreed in je android device naar instellingen>apps>android auto gaan en dan geforceerd stoppen. Auto verliest dan verbinding, maar na opnieuw verbinden heb je wel weer een werkende AA. Vermoed dat er iets in de AA app vastloopt en alleen reset bij echte stop van het proces.

Ik ga hier misschien toch maar eens een melding bij AA van maken. Desnoods zonder officiële bugreport logs etc.

• Anoniempje39
Hebben jullie ook dat bij het laadprofiel "laadvermogen halveren" elke keer gereset wordt na een keer laden? Om een of andere reden wil die dit niet onthouden.

Ik gebruik het om de auto rustig te laten laden. Probeer zoveel mogelijk de zonnepanelen te benutten. Zonder die instelling gaat ie meteen op 7 kwh (1 fase].

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 30-09 19:26
Anoniempje39 schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:46:
Hebben jullie ook dat bij het laadprofiel "laadvermogen halveren" elke keer gereset wordt na een keer laden? Om een of andere reden wil die dit niet onthouden.

Ik gebruik het om de auto rustig te laten laden. Probeer zoveel mogelijk de zonnepanelen te benutten. Zonder die instelling gaat ie meteen op 7 kwh (1 fase].
Misschien kun je dan beter het vermogen van je laadpaal begrenzen in de app van je laadpaal.

• sorted.bits

Maar is 7kWh al niet beperken? Normaal is het toch 11?

• cryptapix

Nee, dat probleem heb ik niet. Heb je wel een laadlocatie ingesteld?

• cryptapix
sorted.bits schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:08:
[...]

Maar is 7kWh al niet beperken? Normaal is het toch 11?
Bij 3-fase wel ja. 1-fase is 7kW.

• Anoniempje39
cryptapix schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:41:
[...]

Laadlocatie werkt prima, staat gewoon netjes ingesteld. Alleen schiet de reductie er steeds af.

De reden waarom ik het de auto het vermogen laat verminderen is omdat de laadpaal niet veel opties heeft (is 7 jaar oud). Bij Home Assistant kan ik deze alleen aan en uit zetten. Je kan straks met Home Assistant beter de auto aansturen. Ten minste, in mijn geval.

Ik zit inderdaad op 1 fase.

Toevoeging: 'beperken' bij Skoda is 2 Kw laden. Heb de nieuwste versie met Android OS. Zitten we wat meer bugs in 😢

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniempje39 op 27-09-2026 12:42 ]

• funkylicious
RangedNeedles schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 12:19:
[...]

Misschien ik. We zullen het zien komende dinsdag, wanneer ook ik naar de garage mag om de melding “airconditioning werkt niet goed, werkplaats opzoeken” te laten onderzoeken/herstellen. Hier ook warmtepomp. Dik spijt van.

Een jaar geleden waren het de puddle lights, een goeie maand geleden de beruchte laadklep, nu dit weer. Het is op dit punt gewoon bang afwachten naar het falen van het “elektrosysteem”, de 12 V-shenanigans, en de batterij van de SOS-module.

Als ik dinsdagavond de auto niet terug heb en/of ik een dikke factuur aan herstelkosten krijg, en dan heb ik het nog niet over het terugkomen van eerder herstelde problemen, is het mijn laatste Skoda en raad ik mensen actief aan om VAG links te laten liggen. Jammer, want vooraleer alle problemen beginnen, is het wel een leuke gezinsauto. De Peaq zal ik dan ook waarschijnlijk laten staan of de ervaringen moeten echt meevallen.
Herkenbaar. Ik heb zelf ook de nodige problemen met de Enyaq en met name de afhandeling via PON gehad. Dat is voor mij uiteindelijk ook een van de redenen geweest om inmiddels een auto van een ander merk te kopen. De Enyaq is bij ons nog als tweede auto gebleven, juist omdat het verder een fijne gezinsauto is. Maar dit soort problemen helpen inderdaad niet mee. Ben erg benieuwd wat ze dinsdag bij jouw airco vinden.

• funkylicious
elektriekert schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 14:38:
[...]

Fun fact:
Interessant! Betekent dit ook dat het R744-systeem tijdens het koelen van de HV-accu onder andere druk- en temperatuuromstandigheden kan werken dan wanneer alleen het interieur wordt gekoeld?

• BGFG
cryptapix schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:41:
[...]

Ik laad eigenlijk altijd op halve kracht, zonder laadlocatie. En dat wordt gewoon in de Skoda app onthouden.

• Currry
Ach joh, noem een merk dat geen kwaaltjes heeft? En het liefste in een vergelijkbare klasse.

En dan is een laadklep en sos helemaal niet zo gek. Je kunt ermee doorrijden en is ook bij andere garages op te lossen. Je zult maar een bekend kwaaltje hebben dat systemen op de flos gaan en je niet meer kunt rijden.

• RangedNeedles
  • Niet online
Currry schreef op zondag 27 september 2026 @ 17:45:
Ach joh, noem een merk dat geen kwaaltjes heeft? En het liefste in een vergelijkbare klasse.

En dan is een laadklep en sos helemaal niet zo gek. Je kunt ermee doorrijden en is ook bij andere garages op te lossen. Je zult maar een bekend kwaaltje hebben dat systemen op de flos gaan en je niet meer kunt rijden.
Kerel, voor dit geld verwacht ik gewoon een degelijk werkend product zonder kinderziektes die er al jaren in zitten, punt. Of het nu betekent of ik kan doorrijden of niet; wat met een niet-opengaande laadklep al wat moeilijker is bij een lege batterij. Op zijn minst kunnen ze hun verantwoordelijkheid nemen als er wat mis gaat. En je kan ook gewoon als klant eens op je strepen staan. Met enkel zwijgzame schaapjes gaat er niet veel veranderen anders. Of ben je ook akkoord met dat andere modern fenomeen, genaamd krimpflatie, dat fabrikanten je flikken?

De Enyaq modellen die anno 2026 van de band rollen hebben nog steeds hetzelfde slecht ontworpen laadklepmechanisme als de modellen van het eerste uur in 2020. En dat eigenlijk over alle merken en vele modellen heen in de Volkswagen Group. De puddle lights die ze vervangen, worden gewoon door exact hetzelfde onderdeel vervangen (idem voor dat laadklepdingetje). Wat is je langetermijnplan als fabrikant dan precies? Je dealers laten verzuipen in de afspraken terwijl je een "goeie" naam maakt?

En wat betreft die SOS-batterij, zoek het misschien even op in dit topic, maar ik vind het anders ook niet zó logisch dat ze die batterij daarvan helemaal onder de achterste stoelen begraven hebben en het heel wat werk in de garage kost om de boel te demonteren. Niet dat ze er slecht aan verdienen qua werkuren, overigens.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:03
ddgcpeters schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 18:53:
Oh ja, vandaag ook geprobeerd mbt het AA probleem. Als het optreed in je android device naar instellingen>apps>android auto gaan en dan geforceerd stoppen. Auto verliest dan verbinding, maar na opnieuw verbinden heb je wel weer een werkende AA. Vermoed dat er iets in de AA app vastloopt en alleen reset bij echte stop van het proces.

Ik ga hier misschien toch maar eens een melding bij AA van maken. Desnoods zonder officiële bugreport logs etc.
Heb je al een fix? Android Auto / apps gebruiken in de auto is namelijk echt een drama. Alles reageert pas later en het begint me nu echt te irriteren.

• Currry
@RangedNeedles Iedereen wil een feilloos product, kerel. Maar nogmaals, noem een merk dat geen kwaaltjes heeft. Ja een auto is veel geld, ook goedkopere autos zijn duur. Een Chinese auto is ook duur. Maar toch lukt het geen enkel merk om 0 problemen te hebben. En als je dat wel kunt dan zou ik snel autos gaan fabriceren want je kunt er misschien wel heel rijk van worden.

En tussen 'makke schaapjes' en actief mensen gaan benaderen om geen vag te kopen zit een hele wereld aan mensen. Ik ken de problemen zelf ook, heb er met de dealer ook over gesproken. Maar nogmaals, welke auto ga jij straks kopen waar je iedereen die je actief gaat benaderen geen vag te kopen mee naar toe neemt? Een merk zonder kwaaltjes.

En wat betreft die accu plaatsing, geen flauw idee waarom die daar zit. Maar denk je dat ze die daar plaatsen zodat monteurs er meer geld aan kunnen verdienen? Dat lijkt ik te lezen in je reactie.

• elektriekert
funkylicious schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:48:
[...]

Interessant! Betekent dit ook dat het R744-systeem tijdens het koelen van de HV-accu onder andere druk- en temperatuuromstandigheden kan werken dan wanneer alleen het interieur wordt gekoeld?
Ik denk dat het niet echt een verschil zal hebben. Het koelgas loopt niet door de HV accu zelf maar alleen door een warmtewisselaar die de systemen fysiek van elkaar scheidt.
Wat wel belangrijk is om te weten is dat je HV accu niet gekoeld kan worden. Hierdoor zouden de cellen dus warmer kunnen worden dan normaal wat dan weer de accu sneller doet lagen slijten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
RangedNeedles schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:00:
[...]

Kerel, voor dit geld verwacht ik gewoon een degelijk werkend product zonder kinderziektes die er al jaren in zitten, punt. Of het nu betekent of ik kan doorrijden of niet; wat met een niet-opengaande laadklep al wat moeilijker is bij een lege batterij. Op zijn minst kunnen ze hun verantwoordelijkheid nemen als er wat mis gaat. En je kan ook gewoon als klant eens op je strepen staan. Met enkel zwijgzame schaapjes gaat er niet veel veranderen anders. Of ben je ook akkoord met dat andere modern fenomeen, genaamd krimpflatie, dat fabrikanten je flikken?

De Enyaq modellen die anno 2026 van de band rollen hebben nog steeds hetzelfde slecht ontworpen laadklepmechanisme als de modellen van het eerste uur in 2020. En dat eigenlijk over alle merken en vele modellen heen in de Volkswagen Group. De puddle lights die ze vervangen, worden gewoon door exact hetzelfde onderdeel vervangen (idem voor dat laadklepdingetje). Wat is je langetermijnplan als fabrikant dan precies? Je dealers laten verzuipen in de afspraken terwijl je een "goeie" naam maakt?

En wat betreft die SOS-batterij, zoek het misschien even op in dit topic, maar ik vind het anders ook niet zó logisch dat ze die batterij daarvan helemaal onder de achterste stoelen begraven hebben en het heel wat werk in de garage kost om de boel te demonteren. Niet dat ze er slecht aan verdienen qua werkuren, overigens.
Er zijn ongetwijfeld betere plekken maar ik vraag me af of de plek van de SOS batterij niet deels gekozen is om de kans dat hij een ernstige aanrijding overleeft te vergroten.

Edit: ik heb dat ding even opgezocht en het is echt een klein onderdeel :P

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
funkylicious schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:48:
[...]

Lees het volgende artikel eens door over de warmtepomp.
Hier wordt redelijk duidelijk uitgelegd, en weergegeven, hoe dit systeem werkt.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• ddgcpeters
Solarman schreef op maandag 28 september 2026 @ 07:58:
[...]

Lees het volgende artikel eens door over de warmtepomp.
Hier wordt redelijk duidelijk uitgelegd, en weergegeven, hoe dit systeem werkt.
3. HV-accupakket koelen:
Het HV-batterijpakket kan worden gekoeld zonder dat het interieur wordt gekoeld. Wanneer de temperatuur van de HV-batterij boven de 30 á 35 °C komt, wordt het koudemiddel vanaf de gaskoeler, via EV1 en EV2 door de warmtewisselaar (chiller) geleidt, waardoor het warmte opneemt uit de batterij en de temperatuur onder controle wordt gehouden. Deze koeling is essentieel voor de levensduur van de batterij. Om het koudemiddel niet door de verdamper te laten stromen, worden de afsluitkleppen AK3, AK4, AK5 gesloten.
Dank, het staat hier letterlijk inderdaad, als het te warm is, wordt alles gebruikt voor koelen van de HV batterij

• ddgcpeters
qwasd schreef op zondag 27 september 2026 @ 19:19:
[...]

Heb je al een fix? Android Auto / apps gebruiken in de auto is namelijk echt een drama. Alles reageert pas later en het begint me nu echt te irriteren.
Helaas niet. Ik heb wel inmiddels een post gezet bij de AA community:
https://support.google.co...d=15740060405862766379-EU
Hopelijk komt daar wat van.
Zoals ook in de post trouwens, stem geleiding van de navigatie werkt wel op tijd. Dus dat helpt in ieder geval iets..

• Pepper123
  • Registratie: September 2026
  • Nu online
Wij overwegen een tweedehands Skoda Enyaq iV 80. Voor het normale gebruik lijkt deze prima te voldoen, maar in de zomer gaan we met aanhanger (aanhanger lager dan de auto) naar Zuid Frankrijk. We delen de reis op in 2en, 800km de eerste dag. Elke 2u (ong 200km) stoppen is prima, maar is dit haalbaar met aanhanger, dat bereik?

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 21:43
Pepper123 schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:55:
Wij overwegen een tweedehands Skoda Enyaq iV 80. Voor het normale gebruik lijkt deze prima te voldoen, maar in de zomer gaan we met aanhanger (aanhanger lager dan de auto) naar Zuid Frankrijk. We delen de reis op in 2en, 800km de eerste dag. Elke 2u (ong 200km) stoppen is prima, maar is dit haalbaar met aanhanger, dat bereik?
Stints van 200Km in de zomer met een aanhanger achter een iV80 zou volgens mij prima te doen moeten zijn.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-09 16:29
Pepper123 schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:55:
Dat hangt af van je kruissnelheid en lengte van je pauzes :9
200km met een aanhanger met een iv 80 zou gewoon moeten kunnen.
Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.