• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:35
Damic schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 00:12:
@ebk71 ha je moet een reset doen van de waarden, ja dan helpt een reset van de module niet. Spijtig dat die CarPort geen android app heeft.
Het wordt afgeraden om settings te wijzigen met behulp van apps. Je ziet niet wat ze daadwerkelijk doen. Dus gewoon zelf die settings wijzigen met bijvoorbeeld de obdeleven. Kost wat maar je kan er zoveel meer mee.

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:22
Fr1ek schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:06:
Wel (minimaal) 64 gig hoop ik? :)
Anders past het niet.
64GB inderdaad :D

©2004

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ebk71 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 01:32:
[...]

Het wordt afgeraden om settings te wijzigen met behulp van apps. Je ziet niet wat ze daadwerkelijk doen. Dus gewoon zelf die settings wijzigen met bijvoorbeeld de obdeleven. Kost wat maar je kan er zoveel meer mee.
Hu? je spreekt je zelf tegen want zowel obd11 als carport zijn obd apps, het één draait op android en het andere draait op windows en het lijkt me dat de windows variant iets uitgebreider/toegankelijker is. Anyway gisteren een obdeleven besteld want heb geen draagbaar windows apparaat

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• ebk71
Damic schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 08:33:
[...]

Hu? je spreekt je zelf tegen want zowel obd11 als carport zijn obd apps, het één draait op android en het andere draait op windows en het lijkt me dat de windows variant iets uitgebreider/toegankelijker is. Anyway gisteren een obdeleven besteld want heb geen draagbaar windows apparaat
Ik dacht dat jij een kant en klare app bedoelde specifiek voor deze settings. Dus met 1 druk op de knop deze settings toepassen. Dat is ook een mogelijkheid met obdeleven en noemen ze one click apps. Ja met de obdeleven stick heb je de obdeleven android app nodig, voor de toegankelijkheid vind ik het zelf prettig mijn Chromebook erbij te pakken.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ebk71 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Ik dacht dat jij een kant en klare app bedoelde specifiek voor deze settings. Dus met 1 druk op de knop deze settings toepassen. Dat is ook een mogelijkheid met obdeleven en noemen ze one click apps. Ja met de obdeleven stick heb je de obdeleven android app nodig, voor de toegankelijkheid vind ik het zelf prettig mijn Chromebook erbij te pakken.
Het was laat :D ja ik gaan hier ook de tablet bijnemen, hopelijk kan ik ook de 125kW dc charger activeren via de coding functie

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

een write up met foto's hoe je aan je SOS module geraakt.
(sos module plaatsing/ sos module back-up batterij)

Volgende tools nodig
  1. nieuwe batterij met vag nummer: 3G0915089
  2. dikke platte schroevendraaier
  3. smalle platte schroevendraaier
  4. kleine kruis schroevendraaier
  5. Torx T30 voor 4 bouten in de koffer
  6. punttang of rondebek tang
  7. Eventueel mes/kniptang
Here we go:
  1. Zet je wagen ergens dat je je deuren kunt openzetten + koffer, voorzie ook voldoende ruimte om alles opzij te leggen
  2. Zet je bestuurder + bijrijder stoel naar voren (je hebt de ruimte nodig)
  3. Verwijder je achterbank, er zijn 2 manieren voor:
  4. ~~~[a]. Je koopt de tool (weet iemand de vag nummer van of hoe het noemt?) om de verankeringspunten clipsen in te drukken en je verwijderd zo de achterbank ~~~[b]. of door een goeie ruk te geven waar de achterbank verankerd zit vooraan. Eenmaal los hef je voorzichtig de achterbank op zodoende dat je de connectoren kunt los doen
  5. De 3 connectoren van de zetel bezetting los klikken door het uiteinde waar de fijne clipjes zitten in te drukken met een vinger nagel ofzo
  6. de 2 verwarmingsconnectoren do je door de zijkanten heel goed in te drukken, dit kan met fijne vingers of een punttang ;)
  7. Verwijder nu de zetel uit de wagen
  8. Verwijder links en rechts de 2 plastieken ronde clipjes door er een fijne platte schroevendraaier onder te steken en wat te "wringen"
Dan zou je nu het volgende moeten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrCqp-GB208hJ-d_XapPX94SOqk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iB9IGtR0h6aUtEXvDyaDbh6k.jpg?f=fotoalbum_medium

De kofferbak:
  1. Doe de koffer open en haal alles eruit zodoende dat je de blote vloer ziet, je opberg stuk mag gevuld blijven
  2. Leg je achterzetels plat
  3. Trek het plastieken tussending eruit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Koog6TLe9nb4zFwMTmUufyrNJPo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7kub4dNyFcnKNtOYiyWGsxD.jpg?f=fotoalbum_medium
  • Verwijder links en rechts de T30 torxbouten
  • Wring voorzichtig links en rechts de plastiek omhoog en trek deze dan naar het midden van je wagen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB3XRaMQLxWX-GcdURnKUKNsRv8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGxMRJzbRkVrlv49PywuP9eL.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9UyGMDY-liYb5KxP1zvo1ORKQU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Swxa8n0z3j93Q5chYPpwW3dK.jpg?f=fotoalbum_medium

Le tapiet:
  1. Doe je achterzetels terug omhoog en trek je tapijt los en naar de voor zetels
  2. Gebruik een platte schroevendraaier om je tapijt over de 2 haken te begeleiden
  3. En daar zie je dan de plastiek houder voor de SOS module
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NY9cSAcS5TD8Q13MEt9nv5tokZ4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHT1K7RNpqUICNjWaDf3kuvX.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BJ_CGfEs-Z2PR5JUZmNuL6L67M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XDdbASS0YpNLtlSZeOBU5UR.jpg?f=fotoalbum_medium

SOS module
  1. Steek wat vingers in de 2 grote rechte gaten die bovenaan staan en voorzichtig trekken naar beneden en dan kun je de module eruit kantelen
  2. aan de kant waar de draden van de module aankomen zitten op de uiteinde 2 clipjes en dan kun je de module uit de behuizing nemen
  3. Als de module uit de behuizing is kun je het deksel van de back-up batterij eraf doen
  4. Neem de back-up batterij eruit zet een streep op deze batterij en op de nieuwe schrijf je de datum van wanneer je deze hebt geplaatst
  5. Plaats de back-up batterij terug in de sos module en schroef het deksel er terug op
Deze foto toont de aangepaste houder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnSqyc5wrDUOGwQxNLZnjvjifoc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1XGOPMOf7Cy4H4SGbH1PCJf.jpg?f=fotoalbum_medium
Optioneel: kun je de houder nog aanpassen (zie vorige foto) zodoende dat je die de volgende keer de sos module er niet moet uitschuiven O-) Dit doe je door aan te geven waar het deksel zit en dan met een mes/kniptang/schaar/dremel/... de houder aan te passen

Nu ga je omgekeerd te werk om alles terug te plaatsen ;)

Na dat je dit allemaal hebt gedaan moet je de module nog een waarde reset doen: https://www.meinid.com/wi...kup-batterie/#articleMain en YouTube: VW SOS System Fault - Diagnosed and Fixed! als voorbeelden.

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 09-08-2026 13:34 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:41
ebk71 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:33:
[...]

Nu had ik nog nooit naar OBD11 gekeken, had verwacht dat het meer een goedkoop en moeilijk systeem was om je auto aan te passen/foutcodes uit te lezen.
Maar ik zie dat er een behoorlijke abonnements systeem achter zit met credits voor de one-click apps :Y

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Damic Dank voor deze beschrijving.
Alleen is het me niet duidelijk waar de module nu precies zit. Kan je dat verduidelijken?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@onetime in het midden onder het tapijt van de achterbank. Zelfde als id3/id4/(id5?)

• ebk71
elektriekert schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 11:05:
[...]

Nu had ik nog nooit naar OBD11 gekeken, had verwacht dat het meer een goedkoop en moeilijk systeem was om je auto aan te passen/foutcodes uit te lezen.
Maar ik zie dat er een behoorlijke abonnements systeem achter zit met credits voor de one-click apps :Y
En die one click apps zou ik dus juist vermijden. En hoef je ook geen credits te kopen. Moeilijk systeem? Ik onthou mij van commentaar ;)

• BGFG
  • Laatst online: 20:01
Damic schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 10:21:
een write up met foto's hoe je aan je SOS module geraakt.
(sos module plaatsing/ sos module back-up batterij)
…..
Nu ga je omgekeerd te werk om alles terug te plaatsen ;)
Mooie handleiding. Zou je ook nog kunnen aangeven welke batterij erin zit, zodat je die vooraf kunt aanschaffen? En er hoeft verder niets softwarematig gereset te worden?

@onetime : mooie aanvulling voor openingspost.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:24
Afgelopen week met de auto volledig "ingebouwd" en met geen mogelijkheid voor mij om in of uit te stappen (zijkanten gecontroleerd op deukjes, maar die zaten er gelukkig niet).

Een mooi moment om Remote Park Assist te gebruiken dacht ik. In december 2025 dit gekoppeld en ingesteld en werkte prima, maar nu deed hij niets. Wachten dus op de "boosdoeners" die gelukkig niet al te lang wegbleven.

Thuis aangekomen auto ontkoppelt en opnieuw proberen te koppelen, maar wat ik ook doe, als ik de QR code scan dan blijft de app hangen en ik krijg de auto niet gekoppeld.

Meerdere Enyaq MY2026 bezitters die dit herkennen? En vooral, hoe op te lossen? Alles al geprobeerd tot en met resetten en verwijderen app.

Ik snap ook de melding op het derde plaatje niet helemaal. Parkeerhulp gedeactiv. Let op omgeving! Volgens mij is de parkeerhulp helemaal niet gedeactiveerd, en hoe ga ik die dan wel activeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaIRGSNTwnk3CJguQKxdjxKcLCY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FpKWDLZKwQVqrmXpqCx38HIL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVMYqxwOequVcC4DzQcyHhBP32c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gRgd81b2gqV5nyTB84imcFKh.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4R-0_wtkZD__JVrfXQZ0hdcy3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4NPkB5JZypQzkKP7EwU07CT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door A3-D op 09-08-2026 11:46 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

BGFG schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

…..

[...]

Mooie handleiding. Zou je ook nog kunnen aangeven welke batterij erin zit, zodat je die vooraf kunt aanschaffen? En er hoeft verder niets softwarematig gereset te worden?

@onetime : mooie aanvulling voor openingspost.
heb de post aangepast nu ik dat nog kan :D

• hk12nl
Fr1ek schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 20:50:
[...]

Ik heb onlangs geüpdate van 24.nogwat naar 26.2 (de nieuwste):
  1. Wat @mmmmarc schreef: ga naar https://updateportal.skoda-auto.com/nl-nl
  2. VIN invoeren
  3. File downloaden (30 gig)
  4. Volg de stappen op de site en/of de MIB3 update manual :)
Let vooral op dat als het USB filesystem niet 1:1 overeenkomt met de inhoud van die zip, het infotainment de boel mogelijk negeert. Als er dus "onbekende" hidden files op staan, schijnt ie em al te negeren

Ik heb de USB-C stick in 1 van de USB-C poorten geduwd en op een bepaald moment werden de kaarten geüpdate. Het is niet te zien wanneer dat is, maar als je een stuk gaat rijden met de stick erin zou het vanzelf goed moeten gaan.
Vanmorgen de usb stick gekregen en gelijk aan de slag gegaan. Bestanden erop gezet zoals aangegeven in de omschrijven (maar dan met een Mac). Vervolgens in de auto gedaan en gaan rijden naar een winkel 8km verderop. Bij terugkomst was de update verwerkt. d:)b

©2004

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

hk12nl schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:15:
[...]

Vanmorgen de usb stick gekregen en gelijk aan de slag gegaan. Bestanden erop gezet zoals aangegeven in de omschrijven (maar dan met een Mac). Vervolgens in de auto gedaan en gaan rijden naar een winkel 8km verderop. Bij terugkomst was de update verwerkt. d:)b
Rijden is niet eens nodig. Ik heb net via een usb-c dock/converter een 64gb usb stick in de auto gehangen en de auto op slot gedaan. Uurtje later moest ik weg en was de map al geupdate. (Mijn usb stick heeft een lampje en die begon al meteen te knipperen, na een uur bleef het lampje ook uit dus had ik al het vermoeden dat ie klaar was.)

Ik had mijn auto wel aan de laadpaal staan, geen idee of dat heeft geholpen.

• sorted.bits
  • Laatst online: 20:07
Nou, terug uit Denemarken met de MY27. Man man, wat kan die auto zeuren zeg. Er is geen manier om te zorgen dat hij niet zeurt om de binnenspiegel. Die melding heb ik daadwerkelijk wel 100 keer gehad. Op alle mogelijke manier versteld, wel of geen zonnebril, stoel hoogtes, etc.

Lange stukken file is op Travel Assist wel fijn moet ik zeggen. En ik ben er nog niet uit hoeveel hij zelf stuurt en remt. Rechtsaf en ‘rechtdoor’ op een rotonde kan hij zelf, maar linksaf (jaja, 3 kwart rond dus) heb ik nog niet aangedurfd.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:51
sorted.bits schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:56:
Nou, terug uit Denemarken met de MY27. Man man, wat kan die auto zeuren zeg. Er is geen manier om te zorgen dat hij niet zeurt om de binnenspiegel. Die melding heb ik daadwerkelijk wel 100 keer gehad. Op alle mogelijke manier versteld, wel of geen zonnebril, stoel hoogtes, etc.

Lange stukken file is op Travel Assist wel fijn moet ik zeggen. En ik ben er nog niet uit hoeveel hij zelf stuurt en remt. Rechtsaf en ‘rechtdoor’ op een rotonde kan hij zelf, maar linksaf (jaja, 3 kwart rond dus) heb ik nog niet aangedurfd.
Misschien is het een feature van de nieuwe enyaq's maar wat bedoel je met zeuren om de binnenspiegel?

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-08 19:19

Terug uit Frankrijk met de MY27 maar ik herken het “zeuren” om een binnenspiegel niet.

Sterker nog, ik weet niet wat je bedoelt.

[ Voor 3% gewijzigd door D.deJong op 09-08-2026 20:46 ]

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:06
Senaxx schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:32:
[...]

Misschien is het een feature van de nieuwe enyaq's maar wat bedoel je met zeuren om de binnenspiegel?
Er zit een camera achter het spiegelglas weggewerkt, die voor TA 3.0 controleert of je aandachtig genoeg bent. Kwam ik vandaag toevallig tegen:

• sorted.bits
Yup, daar gaat het om. Rare is dat hij dan een koffiekopje weergeeft ipv iets met aandacht.

het is iets als: ‘Binnen spiegel niet goed afgesteld, Travel Assist niet of beperkt beschikbaar.’.

Rare is dan dat TA gewoon beschikbaar is.

• Solarman
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Inmiddels heb ik een voormelding in de app dat er een update 5.6.4 aankomt.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• BGFG
Solarman schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:49:
Bij die van mij (my 26) zie ik de app alleen huidige versie 5.4. Waar zie jij 5.4.4 staan? Ik bedoel dus de laatste .4

[ Voor 5% gewijzigd door BGFG op 10-08-2026 08:08 ]

• elektriekert

TA gaat er af zodra ik van de snelweg afga.
Bij een rotonde aankomen met het remmen en er overheen vind ik niet vloeiend genoeg :X

• elektriekert
Solarman schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 07:49:
Ik rijd er nu een weekje mee rond.
Geen nieuw dingen tegenkomen.

Drive motor zou zuiniger zijn met koud weer meen ik.

• Evilpenguin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:41

Mijn vrouw had hier op de terugreis uit Kroatie ook last van, maar ik dan weer niet als ik reed. Hier in Nederland ook geen problemen. Weet niet precies wat we ander gedaan hebben

• Solarman
  • Niet online
BGFG schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 08:07:
[...]

Bij die van mij (my 26) zie ik de app alleen huidige versie 5.4. Waar zie jij 5.4.4 staan? Ik bedoel dus de laatste .4
Wanneer je de update hebt staat deze bij Status > Autodetails > Voertuigsoftware.
Het kan zijn dat je alleen 5.4 nog hebt, Skoda zijn updatevisie is vrij apart.

NL, ENYAQ SPORTLINE 210kW MY25 FACELIFT SWversie 5.4.4. | Alfen Laadpaal EVE Single S-Line

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:14

A13X

Dude

Runner15 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:27:
Vanmorgen bij Ames in Sliedrecht de 'oude' Enyaq (2021, 80) laten staan (wordt opgehaald door de leasemij) en de nieuwe meegenomen:

Skoda Enyaq 85 Business Edition in Olibo Green met 20" Neptune velgen. Verder een trekhaak (want hij mag nu 2000 kg trekken!) en nog meegespoten dorpels. Ik vind hem geslaagd :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

18 mei besteld, vandaag dus geleverd. Dinsdag direct met de caravan erachter naar Spanje vertrekken 8)

Paar dingetjes die me direct opvallen:
  • One-pedal-driving: PARDON! Had iemand me niet even kunnen waarschuwen dat dit nu beschikbaar is?!?!?! _/-\o_ Ik had dat memo in ieder geval even gemist dus ik was echt flabbergasted en heb het op de terugweg naar huis wel 20x gezegd hoe blij ik daarmee ben 7(8)7 De vorige had dat nog niet en ik had oprecht bijna daardoor toch gekozen voor de EV5, maar nu extra extra blij dat ik dat niet gedaan heb!
  • Range: tja, van een 5 jaar oude accu met eerste versie van de motor naar deze unit: echt een enorm verschil! Vandaag zo'n 200km gereden en als ik altijd zo netjes rijd, dan moet ik de 520km met gemak kunnen halen. De 'oude' deed inmiddels in de zomer zo'n nog maar 380km dus ik ga er dik op vooruit :)
  • Infotainment is echt wel een grote sprong voorwaarts: Android Auto verbindt nagenoeg direct en werkt als een zonnetje. Alles daaraan is echt veeel beter dan de 'oude'.
  • Paar dingen die de vorige niet had zijn wel handig: elektrische achterklep, elektrisch verstelbare stoelen, etc.
  • Wat ik (nog steeds) mis: zonneklep die uitschuifbaar is (voor als je hem opzij hebt), 'hang-de-telefoon-op-knop op het stuur, fatsoenlijke bekerhouder en het lijkt erop dat pauze-play voor (op het stuur) voor Android Auto het niet doet? Maar daar moet ik nog ff mee rotzooien.
En? Hoe is de reis met de caravan gegaan? Wat blijft er van de range over?

Nu de onze Niro gezelschap gaat krijgen van de Enyaq en we voor de kids naar de camping willen volgend jaar zijn we aan het kijken of we voor een vouwwagen of caravan gaan kijken. Maar ik ben een beetje huiverig naar het extra verbruik van een caravan t.o.v. een vouwwagen.

Awesome

• ebk71
A13X schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:32:
[...]

Nu de onze Niro gezelschap gaat krijgen van de Enyaq en we voor de kids naar de camping willen volgend jaar zijn we aan het kijken of we voor een vouwwagen of caravan gaan kijken. Maar ik ben een beetje huiverig naar het extra verbruik van een caravan t.o.v. een vouwwagen.
Ik zou mij niet druk maken om het verbruik maar om het reizen met een vouwwagen of caravan in het hoogseizoen met een ev. Voor de ervaringen lees maar Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

• A13X

A13X

Dude

ebk71 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:19:
[...]

Ik zou mij niet druk maken om het verbruik maar om het reizen met een vouwwagen of caravan in het hoogseizoen met een ev. Voor de ervaringen lees maar Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Daar maak ik mij niet zo druk om, vanaf volgend jaar willen wij kijken naar een verblijf van maandag (weg) tot vrijdag (thuis) en niet rijden in het weekend (of hoogstens zondag). Hoe dat gaat onderweg (in zwarte zaterdag weekenden) hebben we de afgelopen 2 jaar ook ervaren en dan met een veel trager ladende e-niro (70kW max/40-45min 10-80%) zonder aanhanger. Rijden vaak ook 110-120km/u max dus daar zit het probleem niet.

De vraag is vouwwagen of caravan, vouwwagen durf ik hoe dan ook wel aan. Dat redden we prima binnen de tijd die we nu ook rijden. Caravan heeft alleen een paar creature comforts t.o.v. een vouwwagen. Maar als ik daardoor een stuk vaker moet laden op de heen en terugweg weet ik nog niet of dat tegen elkaar opweegt. Iedere 250-300km laden, prima, elke 180-220km laden is wel karig. Gezien er een Enyaq Sportline tour editie in bestelling staat is de ervaring van @Runner15 interessant.

Awesome

• BGFG
Solarman schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:14:
[...]

Wanneer je de update hebt staat deze bij Status > Autodetails > Voertuigsoftware.
Het kan zijn dat je alleen 5.4 nog hebt, Skoda zijn updatevisie is vrij apart.
Dat weet ik; het gaat mij erom dat ik alleen .4 zie en jij .44. Geen idee wat het verschil is trouwens

• Solarman
  • Niet online
BGFG schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:31:
[...]

Dat weet ik; het gaat mij erom dat ik alleen .4 zie en jij .44. Geen idee wat het verschil is trouwens
Bij mij is er enkele maanden geleden een update geweest van SW 5.4 naar 5.4.4.
Ik kan de relasenotes helaas niet meer zien in de app omdat er momenteel een voormelding is voor een update naar 5.6.4. (Daarbij staat dan onder relasenotes alleen nog maar hoe een update in zijn werk gaat).

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:46
A13X schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:22:
[...]

Daar maak ik mij niet zo druk om, vanaf volgend jaar willen wij kijken naar een verblijf van maandag (weg) tot vrijdag (thuis) en niet rijden in het weekend (of hoogstens zondag). Hoe dat gaat onderweg (in zwarte zaterdag weekenden) hebben we de afgelopen 2 jaar ook ervaren en dan met een veel trager ladende e-niro (70kW max/40-45min 10-80%) zonder aanhanger. Rijden vaak ook 110-120km/u max dus daar zit het probleem niet.

De vraag is vouwwagen of caravan, vouwwagen durf ik hoe dan ook wel aan. Dat redden we prima binnen de tijd die we nu ook rijden. Caravan heeft alleen een paar creature comforts t.o.v. een vouwwagen. Maar als ik daardoor een stuk vaker moet laden op de heen en terugweg weet ik nog niet of dat tegen elkaar opweegt. Iedere 250-300km laden, prima, elke 180-220km laden is wel karig. Gezien er een Enyaq Sportline tour editie in bestelling staat is de ervaring van @Runner15 interessant.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85872738

In het lange EV-ritten topic mijn ervaring opgeschreven!

Kort samengevat: echt heel goed te doen. Enorm fijne trekauto (vanwege het gewicht natuurlijk). Altijd power over, meer dan prima met het verkeer mee. Geen echte bergen opgereden maar dat is (zeker weten) ook een peulenschil.

Qua verbruik/laden: over de hele reis zo'n 32,7kWh/100km gemiddeld. Met de 77kWh batterij zit je dan op 235km met 100%, maar als je van 3-80% laadt (moet je wel een beetje durven natuurlijk), dan zit je op 180km. Maar ik heb ook wel 200km gehaald tussen 2 stops dus dat gemiddelde vertekent een beetje. Dat is niet helemaal de 250-300km die jij noemt, maar na 200km met 90-95km/u ben ik zelf (en de kinderen al helemaal) wel weer klaar voor een stop dus wat mij betreft echt geen probleem. Eerste dag 770km gedaan. 6 uur thuis weg gereden, 6 uur op de camping. Goed te doen, maar veel meer zou ik zelf niet willen doen (overdag).

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:26
BGFG schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:31:
[...]

De update van 5.4 naar 5.4.4 is alleen voor MY2024 en MY2025. Heb jij toevallig een MY2026?

• BGFG
Taxus schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:16:
[...]

De update van 5.4 naar 5.4.4 is alleen voor MY2024 en MY2025. Heb jij toevallig een MY2026?
Klopt. Nog eens gekeken en ik heb dus volgens de app 5.6 en die is actueel zonder melding van een update die eraan komt.

• A13X

A13X

Dude

Runner15 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:58:
[...]

Kort samengevat: echt heel goed te doen. Enorm fijne trekauto (vanwege het gewicht natuurlijk). Altijd power over, meer dan prima met het verkeer mee. Geen echte bergen opgereden maar dat is (zeker weten) ook een peulenschil.

Qua verbruik/laden: over de hele reis zo'n 32,7kWh/100km gemiddeld. Met de 77kWh batterij zit je dan op 235km met 100%, maar als je van 3-80% laadt (moet je wel een beetje durven natuurlijk), dan zit je op 180km. Maar ik heb ook wel 200km gehaald tussen 2 stops dus dat gemiddelde vertekent een beetje. Dat is niet helemaal de 250-300km die jij noemt, maar na 200km met 90-95km/u ben ik zelf (en de kinderen al helemaal) wel weer klaar voor een stop dus wat mij betreft echt geen probleem. Eerste dag 770km gedaan. 6 uur thuis weg gereden, 6 uur op de camping. Goed te doen, maar veel meer zou ik zelf niet willen doen (overdag).
Thx! Ik zie nu dat er ook een recente ervaring met een vouwwagen staat en dat is toch wel een gigantisch verschil. Stof tot nadenken.

Awesome

• hk12nl
Waarom is het eigenlijk niet mogelijk om standaard in te stellen dat je in de eco modus wil rijden? Dit zou je dus elke keer na de start handmatig in moeten stellen. Persoonlijk kan ik eigenlijk het merendeel van de tijd wel in deze modus rijden namelijk.

©2004

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
hk12nl schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 08:58:
Waarom is het eigenlijk niet mogelijk om standaard in te stellen dat je in de eco modus wil rijden? Dit zou je dus elke keer na de start handmatig in moeten stellen. Persoonlijk kan ik eigenlijk het merendeel van de tijd wel in deze modus rijden namelijk.
Volgens mij is dat omdat de auto volgens Europese regels altijd moet starten in de modus waaronder hij is getest en toegelaten tot de markt.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:32
A13X schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:32:
[...]

Het verbruik moet je niet naar kijken, dat wordt met aanhangsel "gigantisch" hoog. Wat je moet overwegen is de onpraktische zaken, dat je bijna altijd je vouwwagen/caravan moet afkoppelen (althans ervaring Duitsland/Oostenrijk/Italie - Frankrijk kom ik nooit) bij de laadpaal en andere onpraktische zaken. Niet EV gerelateerd, bijvoorbeeld dubbele tolvignetten (een voor auto en een voor caravan in sommige landen).

Ik zou never-nooit-niet met een EV en caravan of zo voor lange reizen op pad gaan. Maar dat mag iedereen voor zich bepalen natuurlijk. Ik moet er niet aan denken :P

[ Voor 9% gewijzigd door Limbids op 11-08-2026 12:59 ]

Limbids

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Zoek eens op trekhaak koffer in dit en het vorige topic. Heb je daar wat aan? Geen extra verbruik...
Heb je daar iets aan @A13X ?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• A13X

A13X

Dude

cryptapix schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:14:
[...]

Volgens mij is dat omdat de auto volgens Europese regels altijd moet starten in de modus waaronder hij is getest en toegelaten tot de markt.
Is dat nieuw dan? Onze Niro uit 2019 start namelijk gewoon netjes in eco/normaal/sport als je hem daarmee achterlaat.

@Limbids zo kun je alles kapot slaan natuurlijk :+

Overigens ook niet volledig waar, naast Runner zijn ervaring stond er ook een vouwwagen ervaring met een Enyaq en daarbij steeg het verbruik minimaal tot amper. Rijden met een aanhanger of wat dan ook geeft uiteraard wat extra uitdagingen, maar 18kWh/100km of 33kWh/100km wat neer komt op elke 300km of elke 165km laden maakt nogal een verschil.

Langzamer rijden maakt ons al weinig uit, reden maar weinig stukken 110+. Afgelopen jaar eigenlijk alleen maar de eerste stint van 5:00 tot 7:15, daarna werd het al drukker en is het relaxter om wat rustiger te rijden.

Afkoppelen > juist dan is vouwwagen al fijner dan een caravan, als dat dan ook nog eens maar half zo vaak hoeft... Ook kun je daar een beetje de laders op uitzoeken, waarschijnlijk volgend jaar in de nacht rijden. Vaak kun je hem dan aso neerzetten zonder mensen tot last te zijn.

En voor tanken hoef je hem niet af te koppelen, maar ooit een parkeerplaats gezocht met een aanhanger op een druk tankstation? Die is ook niet altijd even makkelijk gevonden, dus ja sommige nadelen moet je mee werken. Maar persoonlijk vind ik 2x zo vaak moeten laden wel het grootste ding.

@onetime Yes, volgens AI zelfs zuiniger dan zonder trekhaak koffer. Maar met kamperen wil ik (we) toch wel een redelijk goed bed en dat is iets beter te realiseren met een vouwwagen.

De eerste reacties op onze campeerplannen...huh maar jullie zijn beste luxe poezen? Ja klopt, maar de kids verdienen ook wat socialers als agriturismo's en Italiaanse bedden zijn niet perse beter dan die van een vouwwagen oid.

[ Voor 12% gewijzigd door A13X op 11-08-2026 13:19 ]

Awesome

• Apzoeir
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16-08 07:25
Mijn skoda app staat plots in't Tsjechisch. Vanochtend was alles nog normaal. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Taal van mijn telefoon staat nog gewoon in't Nederlands.
edit:
Never mind. Heb het gevonden via app beheer en daar kon ik ergens taal wijzigen

[ Voor 21% gewijzigd door Apzoeir op 11-08-2026 13:46 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:14
Ik had al een post gemaakt in algemene elektrische auto topic maar wellicht leest niet iederee daar mee dus hier ook maar even een post.

Mijn Skoda Enyaq uit 2022 bleek helaas een isolatiefout in de accu te hebben. Kilometerstand 167kkm dus buiten garantie, geen coulance vanuit Skoda. Door mij gekocht 6 maanden geleden. In overleg met mijn verkoper die 50% van de rekening heeft gepakt o.b.v. conformiteit naar externe partij gegaan voor reparatie:
  • €6.943 Skoda garage diagnose & vervangen module (2 weken - 2 maanden)
  • €2.500 Externe partij diagnose & vervangen module (2 dagen)
Nu wist ik bij aankoop dat er eerder al een module vervangen was. Degene die de reparatie wist me echter te vertellen dat er reeds twee vervangen zijn. Eén vervanging was dus niet zichtbaar in de print-out van de onderhoudshistorie die ik bij aankoop kreeg.

Die informatie in de historie is sowieso heel summier. Ik heb Skoda NL, Skoda garage, en de garages die mogelijk het onderhoud hebben gedaan allemaal nagebeld maar ben nog niets wijzer. Ik weet dus nog niet of de vorige vervangingen ook isolatiefouten waren.

Samengevat de 3 van de 12 modules die inmiddels vervangen zijn sinds 08-2022:
  • 166.800km, 08-2026, module 2, isolatiefout
  • 118.756km, 11-12-2024, module 5, ?
  • 70.800km, 09-10-2023, module 10, ?
Ik zat altijd in het kamp "acceptabel risico" maar ben inmiddels met mijn Skoda een stuk minder comfortabel dan ik voorheen met mijn Kia was buiten garantie. Mogelijk is er ook echt iets structureels aan de hand bij VAG/MEB:
YouTube: VW Batterygate: Written Investigation Statement

Op dit moment ga ik nog niet direct inruilen o.i.d. omdat ik niets weet wat ik er voor terug zou willen. Maar; echt confortabel is het toch ook niet. Naar mijn mening ook absurd dat er geen enkele coulance is voor iets wat duidelijk een terugkerende productfout is.

Wellicht ook relevante informatie voor anderen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:36
Ik heb een Enyaq 85 (geproduceerd in juni 2025) en mij is recent opgevallen dat de Lane Assist sporadisch niet werkt.

Waar hij eerst eigenlijk haast een self driving voortuig was doet deze nu vaker helemaal niets meer (icoontje licht dan ook niet meer groen of oranje op). Gecheckt in het menu en de optie is wel ingeschakeld.

Meer mensen die dit is opgevallen?

https://www.youtube.com/@GoedBeterBier

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:16:
Ik had al een post gemaakt in algemene elektrische auto topic maar wellicht leest niet iederee daar mee dus hier ook maar even een post.

Mijn Skoda Enyaq uit 2022 bleek helaas een isolatiefout in de accu te hebben. Kilometerstand 167kkm dus buiten garantie, geen coulance vanuit Skoda. Door mij gekocht 6 maanden geleden. In overleg met mijn verkoper die 50% van de rekening heeft gepakt o.b.v. conformiteit naar externe partij gegaan voor reparatie:
Nu wist ik bij aankoop dat er eerder al een module vervangen was. Degene die de reparatie wist me echter te vertellen dat er reeds twee vervangen zijn. Eén vervanging was dus niet zichtbaar in de print-out van de onderhoudshistorie die ik bij aankoop kreeg.

Die informatie in de historie is sowieso heel summier. Ik heb Skoda NL, Skoda garage, en de garages die mogelijk het onderhoud hebben gedaan allemaal nagebeld maar ben nog niets wijzer. Ik weet dus nog niet of de vorige vervangingen ook isolatiefouten waren.

Ik zat altijd in het kamp "acceptabel risico" maar ben inmiddels met mijn Skoda een stuk minder comfortabel dan ik voorheen met mijn Kia was buiten garantie. Mogelijk is er ook echt iets structureels aan de hand bij VAG/MEB:

Op dit moment ga ik nog niet direct inruilen o.i.d. omdat ik niets weet wat ik er voor terug zou willen. Maar; echt confortabel is het toch ook niet. Naar mijn mening ook absurd dat er geen enkele coulance is voor iets wat duidelijk een terugkerende productfout is.

Oh boy, da’s of veel pech (3/12 modules al!) of inderdaad iets structureels (die video die je gelinkt had). Ik hoop dat we allemaal gespaard blijven van dit toch wel dure grapje. Zeker als er niets van begrip komt langs de dealer- of importeurkant. (Hopelijk is de Belgische tegenhanger van PON, D’Ieteren iets coulanter.)

En, zoals met andere zaken ook, dat ze er vooral uit leren zodat dit niet opnieuw voorkomt in de auto’s die nu van de band rollen of toekomstige modellen. Ik denk spontaan aan de puddle lights die sowieso wel eens kapot gaan, ook in de nieuwere Enyaqs, of de laadklep (over verschillende modellen heen)…

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 16:32
Steefmeister schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:32:
Ik heb een Enyaq 85 (geproduceerd in juni 2025) en mij is recent opgevallen dat de Lane Assist sporadisch niet werkt.

Waar hij eerst eigenlijk haast een self driving voortuig was doet deze nu vaker helemaal niets meer (icoontje licht dan ook niet meer groen of oranje op). Gecheckt in het menu en de optie is wel ingeschakeld.

Meer mensen die dit is opgevallen?
Is mij ook wel eens opgevallen in mijn 2022 Enyaq. Over het algemeen werkt het wel en als je ook maar een millimeter te dicht bij een lijn komt dan begint hij al te corrigeren of te piepen.

Maar soms rij ik zowat op de rechter witte lijn van de rechterbaan en dan gebeurt er niks :?

Ik vind zelf vrij irritant rijden met die lane assist die te pas en te onpas allerlei correcties doet :X

Hail to the king baby!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Nu online

Behoorlijk ernstige zaak waarbij het ‘voordeel’ van elektrisch rijden meteen hard teniet gedaan wordt. Je ziet helaas bij meer merken problemen met de tractiebatterijen of andere voorzieningen (iccu Kia/hyundai) etc. Een gebruikte BEV is toch niet zo risicoloos als veel mensen denken blijkt maar weer. Sterkte met de afhandeling.

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:56
Dag allemaal,

Ik heb de Enyaq 85 Sportline. Bevalt meer dan uitstekend tot nu toe. Ik heb de uitklapbare trekhaak en ik zou graag (voor het eerst) een fietsendrager hebben. Moet zowel gewone als elektrische fietsen kunnen dragen (geen idee of dat uitmaakt).

Hebben jullie hier suggesties voor?

dank vast!

• Solarman
  • Niet online

Allereerst natuurlijk balen, en jammer, dat je dit overkomt.
2e hands auto's vallen onder wettelijke garantie, wanneer je de auto als particulier gekocht heb neem ik even aan.
Velen denken dat alleen de fabrieksgarantie geldt, waarvoor inderdaad de fabrikant/importeur aansprakelijk is. Zeker zo belangrijk is dat er ook wettelijke garantie op je aangekochte auto zit, zoals op elk ander artikel wat je koopt. Deze wettelijke garantie, met omgekeerde bewijslast, is al enige tijd 1 jaar en geen 6 maanden meer.

In deze periode moet de verkopende partij bewijzen dat het gebrek veroorzaakt is door de koper, wat in dit geval zeer moeilijk zal zijn.
De verkopende partij is dan verplicht om het probleem geheel te verhelpen op zijn kosten.
Je betaalt dus in mijn ogen € 1250,- te veel.

Ik zou nogmaals eens gaan praten met de verkopende partij en/of juridisch advies inwinnen.

• Solarman
  • Niet online
mister9 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:55:
Dag allemaal,

Ik heb de Enyaq 85 Sportline. Bevalt meer dan uitstekend tot nu toe. Ik heb de uitklapbare trekhaak en ik zou graag (voor het eerst) een fietsendrager hebben. Moet zowel gewone als elektrische fietsen kunnen dragen (geen idee of dat uitmaakt).

Hebben jullie hier suggesties voor?

dank vast!
Wij hebben de Eubler i21 en die bevalt uitstekend. Kan tot 60 kg laadgewicht met 2 fietsen.
(60kg is geschikt voor 2 elektrische fietsen).
LET OP, dit is bij een minimale kogeldruk van 75kg, bij max 50kg kogeldruk is dit nog maar 36.5kg.
Je maximale kogeldruk is dus mede bepalend hoeveel draaglast je kan hebben op je fietsendrager.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:14
Solarman schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:31:
Ik zou nogmaals eens gaan praten met de verkopende partij en/of juridisch advies inwinnen.
Dit is bekend maar conformiteit/wettelijke garantie is ook weer niet volledig binair. De wettelijke teksten zijn duidelijk maar uitvoering ervan blijft situationeel. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn ook nog verschillende zaken. Verder ook een goede relatie met de verkoper en voortvarend door hen opgepakt. Voor hen ook geen leuke situatie dus ik ben tevreden met een eerlijke oplossing.

Uiteindelijk is het ook een auto met 160kkm en kan de verkoper aandragen dat de accu op het moment van verkoop in orde was. Dan kan je langs de Bovag geschillencomissie of nog daar voorbij om ergens te geraken. Kost allemaal tijd en energie. Uitkomst kan ook nog zijn dat je alsnog op 50% uitkomt of zelfs minder.

Ik vind het persoonlijk absurd dat mijn verkoper voor dergelijke zaken een jaar (of zelfs daar voorbij als het aantoonbaar is) verantwoordelijk is maar dat de producent geen enkele verantwoorlijkheid heeft.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Senaxx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXUHKiktilKfE9Hid0TiPSKcwV8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ijCEF0q3eXm64nstKhCTKiUo.png?f=fotoalbum_large

Voor de mensen met de SOS problemen

• hk12nl
Wel top dat ze hier actie op ondernemen.

©2004

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Interessant, bij mij is net de backup-batterij vervangen voor deze melding + airbag storing melding. Onder garantie gelukkig. Wel bijzonder om dit nu te lezen.

Even fotootje Enyaq 60 uit 2021 met 89k km op de teller (wrappen van de zilveren dakrailing moet nog ;)):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQ7JMAKXoTG5MFHcYcTzNFi1Dsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGuNauKFnKAuwhlvNJzNtPhE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Falcon op 11-08-2026 21:24 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

urk_forever schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:05:
Laatst viel het me op dat de kentekenplaat houder achter nogal rammelt bij het dichtdoen van de achterklep.

Hij zit wel goed vast met de twee schroeven, maar aan de zijkanten zit ruimte omdat de klep wat rond loopt. Hebben jullie daar ook last van en misschien een oplossing voor?
Zou dit wat zijn?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Falcon schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:20:
[...]

Interessant, bij mij is net de backup-batterij vervangen voor deze melding + airbag storing melding. Onder garantie gelukkig. Wel bijzonder om dit nu te lezen.

Even fotootje Enyaq 60 uit 2021 met 89k km op de teller (wrappen van de zilveren dakrailing moet nog ;)):
[Afbeelding]
Airbag storing kreeg ik na het trekken van zekering 19 (omdat ik hoopte de SOS storing daarmee op te lossen). Uiteindelijk een odbeleven besteld en beide issues opgelost maar ging niet zonder slag of stoot.

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:05
Ik gooi de vraag er toch even in, zijn er mensen die hier ervaring hebben met het plaatsen en programmeren van de cyrstal grill?
Zit nog in overweging en ben aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Pixal schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:56:
[...]

Airbag storing kreeg ik na het trekken van zekering 19 (omdat ik hoopte de SOS storing daarmee op te lossen). Uiteindelijk een odbeleven besteld en beide issues opgelost maar ging niet zonder slag of stoot.
Ik kreeg de Skoda dealer te horen dat de airbag storing melding ook had te maken met de backup batterij/noodoproepsysteem foutmelding.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

shamp0o schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 23:46:
Ik gooi de vraag er toch even in, zijn er mensen die hier ervaring hebben met het plaatsen en programmeren van de cyrstal grill?
Zit nog in overweging en ben aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.
Dit moet er gebeuren:

1. Koop een Crystal Face LED unit (Ik zie ze voor 200 á 300 euro voorbij komen)
2. Een speciale adapter + bedrading voor de ledjes naar de boordcomputer (Geen idee welk onderdeel dit is, maar zal vast aan te komen zijn)
3. Aanpassing boordcomputer met VCDS/OBD11

@Antera (VCDS-specialist en automonteur Breda) heeft het al een keer uitgevoerd in 2023 als ik deze post mag geloven: https://www.skodaforum.nl...rystal-grill-enyaq.47157/

Ook ik ben eventueel wel geïnteresseerd :)

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 12-08-2026 07:56 ]

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 10:32
Falcon schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 07:40:
Ik kreeg de Skoda dealer te horen dat de airbag storing melding ook had te maken met de backup batterij/noodoproepsysteem foutmelding.
Daar heb ik mijn auto (MY25, 85) voor binnen moeten doen.
Als ik in de app zie wanneer de auto van de dealerparking naar binnen ging en nadien terug op de dealerparking gezet werd, was het een werkje van niets.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:53

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik heb gisteren zekering 19 getrokken omdat mijn achteruitrijcamera niet meer wilde werken, uiteindelijk werkt hij nu weer maar zit ik wel met een airbag storing. Ach ja, ik moet de 31e toch naar de dealer voor SW upgrade vanaf ME3.0 (of iets in die richting)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Senaxx
Falcon schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 07:51:
[...]

Dit moet er gebeuren:

2. Een speciale adapter + bedrading voor de ledjes naar de boordcomputer (Geen idee welk onderdeel dit is, maar zal vast aan te komen zijn)

@Antera (VCDS-specialist en automonteur Breda) heeft het al een keer uitgevoerd in 2023 als ik deze post mag geloven: https://www.skodaforum.nl...rystal-grill-enyaq.47157/

Ik heb het lange tijd geleden ook wel overwogen maar er was toen nog weinig informatie over te vinden. En ik had inderdaad nog niet kunnen vinden welke onderdelen je allemaal nodig hebt.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 16:32
Zou misschien wel wat kunnen zijn, maar helaas niet beschikbaar. Zelf heb ik uiteindelijk dit gekocht en op de achterkant van de kentekenplaat geplakt. In het midden van de plaat twee langwerpige stroken aan de boven- en onderkant.
En aan de linker- en rechterkant ook twee stroken. Dat scheelt al heel veel geluid bij het dichtdoen van de achterklep.

Het geluid komt omdat de kentekenplaat niet strak tegen de achterklep zit en als je hem dan dicht doet trilt de plaat en komt tegen de achterklep aan. Met die buffer stroken heb je dat minder.

Het is alleen even afwachten of dit blijft zitten als het gaat regenen...

Hail to the king baby!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-08 18:54
Er is weer een software update beschikbaar. Deze kwam toen ik even stopte onderweg om een koffie te halen. Omdat het een korte stop was deze niet uitgevoerd. Thuis de auto geparkeerd en nee hoor, geen update om te starten
Waarschijnlijk wordt het als de vorige update. Deze komen altijd als het niet uit komt. Stop ik thuis voor de deur dan komt hij niet, stop ik ergens onderweg, dan komt hij wel. Het blijft raar.

• Cooler2020
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:28
Runner15 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:58:
[...]

Qua verbruik/laden: over de hele reis zo'n 32,7kWh/100km gemiddeld. Met de 77kWh batterij zit je dan op 235km met 100%, maar als je van 3-80% laadt (moet je wel een beetje durven natuurlijk), dan zit je op 180km. Maar ik heb ook wel 200km gehaald tussen 2 stops dus dat gemiddelde vertekent een beetje. Dat is niet helemaal de 250-300km die jij noemt, maar na 200km met 90-95km/u ben ik zelf (en de kinderen al helemaal) wel weer klaar voor een stop dus wat mij betreft echt geen probleem. Eerste dag 770km gedaan. 6 uur thuis weg gereden, 6 uur op de camping. Goed te doen, maar veel meer zou ik zelf niet willen doen (overdag)
Hoe hard heb je op de snelweg gereden? Wij zijn ook in Spanje met Enyaq 85, maar dan met aanhanger. Dat ging prima, gemiddeld 21,4 kWh per 100 km. We reden zo'n 110- 115 km/h. Daarboven nam het verbruik flink toe.

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 10:32
ikbentochniegek schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:14:
Er is weer een software update beschikbaar.
Gisteren kreeg ik de melding op mijn telefoon een kwartier voor ik wilde vertrekken. Toch maar niet.
Toen ik thuiskwam en op de melding klikte, verscheen er "geen updates beschikbaar". Hoe?
En daarnet kreeg ik in de auto de melding dat er een update was, en bij aankomst thuis op "installeer" geklikt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zHQZVjpJ/updated.jpg

Geen firmware update:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nq5Qcmgj/softw.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Cafe Del Mar op 12-08-2026 15:37 ]

• Taxus
ikbentochniegek schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:14:
Er is weer een software update beschikbaar. Deze kwam toen ik even stopte onderweg om een koffie te halen. Omdat het een korte stop was deze niet uitgevoerd. Thuis de auto geparkeerd en nee hoor, geen update om te starten
Waarschijnlijk wordt het als de vorige update. Deze komen altijd als het niet uit komt. Stop ik thuis voor de deur dan komt hij niet, stop ik ergens onderweg, dan komt hij wel. Het blijft raar.
Skoda geeft aan dat je voor het uitvoeren van een OTA-update een goede netwerkverbinding moet hebben en de batterij moet op minimaal 50% opgeladen zijn. Waren een van deze voorwaarden misschien niet van toepassing?

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:07
Taxus schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:21:
[...]

Skoda geeft aan dat je voor het uitvoeren van een OTA-update een goede netwerkverbinding moet hebben en de batterij moet op minimaal 50% opgeladen zijn. Waren een van deze voorwaarden misschien niet van toepassing?
Herkenbaar! Bij mij is het 9/10 keer een slechte netwerkverbinding (zwart gat waar de auto geparkeerd staat bij het huis).

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 27-08 18:54
Taxus schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 16:21:
[...]

Ha, nee inderdaad. Ik kwam thuis met 30%. Dat is dan waarschijnlijk vaker het probleem, ik kom zelden thuis met >50%.
Ik kan dus het beste laden, een stukje rijden en dan weer de auto parkeren, wellicht krijg ik dan weer de update.

• elektriekert
Falcon schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 07:51:
[...]

Dit moet er gebeuren:

Kan je er met OBD11 KITT van maken? Zou wel geinig zijn, en zwaar illegaal natuurlijk :+

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

elektriekert schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:04:
[...]

Kan je er met OBD11 KITT van maken? Zou wel geinig zijn, en zwaar illegaal natuurlijk :+
Moet ik eerst mijn witte Enyaq wrappen naar zwart en zwart leren bekleding. Turboboost hebben we al :+

@Antera Kan jij misschien ons meenemen in jouw kennis hierover? Welk materiaal is er precies nodig? Kunnen mensen bij jou terecht voor de VAGCOM aanpassingen? Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Falcon op 13-08-2026 09:36 ]

• hk12nl
Ik heb de afgelopen tijd een vreemd geluid wat voor uit de auto komt. Het lijkt een soort gekraak te zijn. Ik hoor het niet of nauwelijks als ik over een klinkerweg rijdt, het lijkt meer voor te komen bij het sturen. De afgelopen dagen lijkt het weer erger te zijn geworden.

Ik heb het idee dat het een door de lange droogte en warme weer iets te maken heeft met een droog rubber oid. Zo 'voelt' het tenminste. Iemand dit ook gehad? Wellicht kan ik het zelf oplossen (scheelt weer wat tijd bij de garage) maar ik kan het niet helemaal reproduceren als de auto stil staat.

©2004

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

hk12nl schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:41:
Ik heb de afgelopen tijd een vreemd geluid wat voor uit de auto komt. Het lijkt een soort gekraak te zijn. Ik hoor het niet of nauwelijks als ik over een klinkerweg rijdt, het lijkt meer voor te komen bij het sturen. De afgelopen dagen lijkt het weer erger te zijn geworden.

Ik heb het idee dat het een door de lange droogte en warme weer iets te maken heeft met een droog rubber oid. Zo 'voelt' het tenminste. Iemand dit ook gehad? Wellicht kan ik het zelf oplossen (scheelt weer wat tijd bij de garage) maar ik kan het niet helemaal reproduceren als de auto stil staat.
Welke bouwjaar is jouw Enqay en kilometerstand? Misschien even een geluidsopname mogelijk en toevoegen hier?

• hk12nl
Falcon schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:01:
[...]

Welke bouwjaar is jouw Enqay en kilometerstand? Misschien even een geluidsopname mogelijk en toevoegen hier?
Hij komt uit 2021 met 133k km. Geluidsopname zal ik later even proberen te maken.

©2004

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:25
@hk12nl

Dat leest als een geluid dat ik ook heb. In de winter heb ik het niet, in de zomer wel. Volgens een onafhankelijke garage is het een kunstof kop waar de veer of iets dergelijks in zit. Daar zitten lagers in en die kunnen geluid maken als het droog is en er vuil inzit. Ik heb het nog niet laten vervangen.

Overigens hoor ik het alleen linksvoor bij insturen of een drempel. De ene dag is het meer dan de andere en ook maar minimaal. Kosten zouden iets van 170 euro zijn.

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:28

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

@Falcon een waslijst aan onderdelen. En let wel als je het volledige origineel wilt hebben heb je speciale type koplampen nodig en specifieke kabelset en ook moet er juiste datasets zijn anders krijg je gewn lichtshow en niet alleen de middenstrip brandend.

Zoals ik hem heb ingebouwd hadden de klanten er vrede mee dat de grill alleen aan/uit ging met dimlicht.

Dit zodat ze geen dure koplampen hoefde te kopen.

Onderdelen:

Afdekplaat boven 5LA 853 343 A 9B9

Achterplaat lichtgrill 5LA 807 381 B

Ledgrill

Radarhouder 5LA 907 699 B

Schroeven 20stuks N909784701

Zwarte lijst 5LA853761C F9R

Pakking 5LA941549

Ontluchting 5A941957

Kabelsetsetje voor aansluiten op BCM

[ Voor 4% gewijzigd door Antera op 13-08-2026 18:07 ]

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl

• hk12nl
Currry schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:43:
@hk12nl

Dat leest als een geluid dat ik ook heb. In de winter heb ik het niet, in de zomer wel. Volgens een onafhankelijke garage is het een kunstof kop waar de veer of iets dergelijks in zit. Daar zitten lagers in en die kunnen geluid maken als het droog is en er vuil inzit. Ik heb het nog niet laten vervangen.

Overigens hoor ik het alleen linksvoor bij insturen of een drempel. De ene dag is het meer dan de andere en ook maar minimaal. Kosten zouden iets van 170 euro zijn.
Ik las op internet inderdaad iets van een toplager/veerpootrubber. Zal vanavond eens onder de motorkap kijken of ik er een beetje siliconenspray of vet op kan doen en of het dan verminderd. Anders toch even langs bij de garage of ze er naar willen kijken. Ondervind geen last tijdens het rijden, alleen het geluid is irritant als je niet weet wat het is :D

©2004

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Antera schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:08:
@Falcon een waslijst aan onderdelen. En let wel als je het volledige origineel wilt hebben heb je speciale type koplampen nodig en specifieke kabelset en ook moet er juiste datasets zijn anders krijg je gewn lichtshow en niet alleen de middenstrip brandend.

Zoals ik hem heb ingebouwd hadden de klanten er vrede mee dat de grill alleen aan/uit ging met dimlicht.

Dit zodat ze geen dure koplampen hoefde te kopen.

Onderdelen:

Afdekplaat boven 5LA 853 343 A 9B9

Achterplaat lichtgrill 5LA 807 381 B

Radarhouder 5LA 907 699 B

Schroeven 20stuks N909784701

Zwarte lijst 5LA853761C F9R

Pakking 5LA941549

Ontluchting 5A941957

Kabelsetsetje voor aansluiten op BCM
Bedankt en wat betreft alleen aan bij dimlicht ook prima.

Dat kabelsetje voor aansluiten op BCM, is dat een specifieke?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Currry schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:43:
@hk12nl

Ik zit nu op 98k 2021.. zal het ook in de gaten houden.

• shamp0o
Falcon schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:19:
[...]

Bedankt en wat betreft alleen aan bij dimlicht ook prima.

Dat kabelsetje voor aansluiten op BCM, is dat een specifieke?
Loopt nog wel aardig in de papieren dan?

En wat moet er geprogrammeerd worden?

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:16

Mr-D.

interpunctie? no hero here

shamp0o schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:52:
[...]

Loopt nog wel aardig in de papieren dan?

En wat moet er geprogrammeerd worden?
is wel een grappige maar wel een dure gimmick die je zelf niet ziet als je rijd.

Offtopic was jij gisteren niet in Dumpertreeten ?

sneller usenet? tips en tricks

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:32
Mr-D. schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

is wel een grappige maar wel een dure gimmick die je zelf niet ziet als je rijd.

Ook is het niet meer heel origineel, zoals dat 5 jaar geleden nog wel een beetje was. Heb hem af fabriek, maar nu - na 4 jaar - vind ik het niet spannend meer. Ook geen mens die er iets over zegt. Zou er geen geld en moeite in steken.

Limbids

• funkylicious
  • Laatst online: 19:29
Taxus schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:42:
[...]

Ik vind het toch wel erg teleurstellend dat Skoda als jaren weet van twee duidelijke ontwerpfouten, maar die in de nieuwe modelversies niet oplost. Mijn MY2025 heeft ook nog gewoon de ‘slechte’ laadklepvergrendeling. Het is natuurlijk wachten totdat het een keer mis gaat. Ik heb voor de zekerheid in ieder geval zo’n cover gekocht.

Als je airco lek is hoeft dat overigens niet meteen te betekenen dat het een slecht product is. Vaak is steenslag op de condensor de oorzaak. Dat is vaak gewoon botte pech. Hopelijk valt de financiële schade voor je mee.
Er blijkt een lek in de compressor te zitten. De compressor zelf kost al €1.200 en daar komt de arbeid nog bovenop (onderzoek waar het lek zat, vullen airco, etc.) > totaal € 2.000 aan reparatiekosten. :-(

• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
Dat is mooi balen :/

Is dat bij de Skoda/VAG-dealer of een universele garage? Enig idee hoe het ontstaan is?

• funkylicious
  • Laatst online: 19:29
Bij een universele garage na voor de zoveelste keer schofterig te zijn behandeld bij PON. Deze garage heeft heel wat moeten zoeken om de lekkage te vinden en stonden in eerste instantie voor een ‘raadsel’. De airco was namelijk volledig leeg en na opnieuw vullen en op druk brengen waren er geen lekken te vinden. Ze hebben vervolgens een andere type gas o.i.d. geprobeerd en vonden toen een lek in de compressor. Blijkbaar komt dit regelmatig voor, ook bij de ID4 en Q4. Wat de exacte oorzaak is, weet ik niet. Ik vermoed dat de druk zo hoog is dat er vroeg of laat wel ergens iets lekt. Achteraf gezien had ik deze auto liever zonder warmtepomp gehad dan was het risico wel een stukje lager.

• Antera

Antera

@shamp0o @Falcon

Programmeren afhankelijk waar je hem aansluit. Kan bij de bestaande verlichting achter.

En kabelset zelf maken met stekkers en draad en solderen en tape.

Wil je oem kabelset bij carsystems

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@shamp0o @Limbids 400/500 euro is het mij wel waard, waarschijnlijk kan ik het bij de verkoop/inruil wel weer terug verdienen.

Maar nu eerst even een paar maanden zonder problemen rijden in de Enyaq ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Falcon op 13-08-2026 19:28 ]

• Antera

Antera

Je gaat schrikken van de totaalkosten excl. montage. 😀

Ik heb het tegen inkoop en dan nog veel

• shamp0o
Mr-D. schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

ook weer zo, vind het er zelf wel gaaf uit zien.

Misschien installeren zonder aan te sluiten? :P

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:28
Vanmorgen mijn enyaq aan de lader gehangen. Hij laadt wel, maar het lampje blijft wisselend groen - rood knipperen. Iemand een idee wat dat is?

PVoutput

• Taxus
s020506 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:39:
Vanmorgen mijn enyaq aan de lader gehangen. Hij laadt wel, maar het lampje blijft wisselend groen - rood knipperen. Iemand een idee wat dat is?
Waarschijnlijk zit de stekker niet goed in de auto of de laadpaal.

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:28
Taxus schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:02:
[...]

Waarschijnlijk zit de stekker niet goed in de auto of de laadpaal.
Dat zal het wel zijn geweest. Hij laadde wel, maar met minimaal vermogen. Ff opnieuw ingeprikt en het werkt wel zoals het hoort.

Wel raar, de laadpaal is een paar maanden oud. Wel vaker gezien dat de vaste kabel niet goed in de auto zat.

PVoutput

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUd77D_c2jbYVAkohmw_ovhDZT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lHL0hnjRzAqToKwruMrYHSVa.png?f=fotoalbum_large

28kWh / 100km op de heenweg naar frankrijk, 24,8 kWh / 100km op de terugweg terug naar de achterhoek. Heb geen trekhaak en wil niet de rest van het jaar zo'n grote harde koffer opslaan dus zo'n tas werkt dan best prima. Kofferbak zat ook helemaal vol met kampeerspullen.

[ Voor 4% gewijzigd door achterhoeker op 17-08-2026 10:25 ]

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:22

Pazo

Mroaw?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKA-Rj2JnKi6IBsJ79QjXUnPgIY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3gRuEdmaKakwwBQAZfiBKe8U.jpg?f=user_large

Grr.... gisteren iemand die de kunst van achteruit inparkeren nog niet helemaal onder de knie heeft. Met zijn achterkant tegen mijn deuren aan. 4 verschillende panelen hebben lakschade :-(

Goed, alles staat duidelijk vastgelegd, zelfs op dashcam want die liep nog, ik heb all-risk, dus komt wel weer goed, maar wel weer een gedoe. Schadehersteller heeft ook pas 30 november tijd.... dus al die tijd hiermee rondrijden. ;(

Enphase topicJeroen.nlPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• elektriekert
achterhoeker schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:25:
[Afbeelding]

28kWh / 100km op de heenweg naar frankrijk, 24,8 kWh / 100km op de terugweg terug naar de achterhoek. Heb geen trekhaak en wil niet de rest van het jaar zo'n grote harde koffer opslaan dus zo'n tas werkt dan best prima. Kofferbak zat ook helemaal vol met kampeerspullen.
Wat was je gemiddelde snelheid?
Hoeveel liter is de tas? :p

• elektriekert
Pazo schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:24:
[Afbeelding]

Grr.... gisteren iemand die de kunst van achteruit inparkeren nog niet helemaal onder de knie heeft. Met zijn achterkant tegen mijn deuren aan. 4 verschillende panelen hebben lakschade :-(

Goed, alles staat duidelijk vastgelegd, zelfs op dashcam want die liep nog, ik heb all-risk, dus komt wel weer goed, maar wel weer een gedoe. Schadehersteller heeft ook pas 30 november tijd.... dus al die tijd hiermee rondrijden. ;(
Oei, dat is wel echt zuur!
Mazzel dat je dashcam nog liep.
Hoelang blijft ie doorlopen?

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:58
elektriekert schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:47:
[...]

Wat was je gemiddelde snelheid?
Hoeveel liter is de tas? :p
Gemiddelde snelheid voor zo'n 1200km heen en terug was 86 km/h. Op snelwegen deed ik zo'n 110 tot 120 km/h. Getal komt uit de skoda app en die telt alles binnen de 2u als 1 rit en geeft ook aan wanneer je laad dus die 86 kan best een vertekend beeld geven van de totale gemiddelde snelheid als je enkel het rijden telt

Er kan 400 liter in de tas. Grote voordeel hiervan vind ik dat de tas zich vormt naar de inhoud. Ik heb 1 jaar met een harde koffer gereden maar vond dat absolute hel om in te pakken en dan dicht te krijgen. Bij een tas is het duwen en trekken totdat je de rits dicht krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door achterhoeker op 17-08-2026 15:54 ]

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-) | Prutst wel eens wat aan in de bouw.

• elektriekert
achterhoeker schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

Gemiddelde snelheid voor zo'n 1200km heen en terug was 86 km/h. Op snelwegen deed ik zo'n 110 tot 120 km/h

Er kan 400 liter in de tas. Grote voordeel hiervan vind ik dat de tas zich vormt naar de inhoud. Ik heb 1 jaar met een harde koffer gereden maar vond dat absolute hel om in te pakken en dan dicht te krijgen. Bij een tas is het duwen en trekken totdat je de rits dicht krijgt.
Ik vind het wel een pittig verbruik eigenlijk :X .
Heb 2x een harde koffer gehuurd van 440liter.

De eerste keer was wel echt proppen (want babyspullen), de tweede keer hadden we ruimte over.
En inmiddels heb ik een koffer tweedehands kunnen komen die is 550L oid :+ .
Potentieel kan het eigen koffiezeapparaat nu mee _O-

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:22

Pazo

Mroaw?

elektriekert schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:50:
[...]

Oei, dat is wel echt zuur!
Mazzel dat je dashcam nog liep.
Hoelang blijft ie doorlopen?
Weet niet exact, maar zeker zo lang de auto nog aan / standby staat of ik nog in de buurt ben.
Ik was net geparkeerd en spullen uit de achterbak aan het pakken toen het gebeurde. Dus de auto was nog open, en geeft dan kennelijk nog steeds stroom aan de dashcam. Dus dat was wel fijn in dit geval.

Seconds before impact:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xyc7d6BAs8nNwbSaD3Ed_Fv7Hac=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UXeOjrD88GsMVtQ4wOpJD9jx.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Pazo op 17-08-2026 16:55 ]

Enphase topicJeroen.nlPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

OBDeleven wat een kut app is me dat. Ik had beter een laptop gekocht met dan die windwos software en dongle.

- OBDeleven is aangekomen dus direct proberen met tablet
- steek deze in en kan de tablet ziet hem dus even initialiseren > update doen > ok
- dan account linken > ok
- 2fa ok dan maar want kan toch niet verder, krijg ik alleen de sleutel te zien geen qr code :/ moet ik dus die hele key over typen op mijn gsm 1x gedaan en kreeg geen melding maar kon ook niet verder gaan. Dan maar sleutel gekopieerd via mail en dan op mijn gsm in de 2fa app geplakt ont grendel sleutel ingeven eeeeeeen doet niets :/ sleutel nog eens nagezien en is correct.
- thuis aan de pc support gecontacteer krijg je eerst zo'n chat bot type je een tekst druk je enter en na ee ntijd zegt de bot, ik geef je door aa neen collega. Weer wachten collega komt erbij en vraagt wat er schilt?
ik: "heb je het eerder bericht niet gelezen dat ik aan de bot heb gesteld"
s(upport): "nee want dat komt niet mee"
ik: " wat is dat voor een stom systeem, zoals je app, de 2fa geeft geen qr code en als je de sleutel ingeeft dan kan je niet verder gaan"
s: "ja het team zal je contacteren en dat is meestal binnen 12h"
ik: "jullie hebben 2h, dan doe ik een return"
* Damic heeft een return aangemaakt, als deze is doorgekomen want hun return form heeft fouten. :F

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 17-08-2026 19:06 ]

• Atomstar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:21
Afgelopen vrijdag had ik een probleem met DC laden bij een Ionity lader: hij stopte na 10min laden opeens, daarna na 8min, en daarna stopte hij tot 3x toe binnen 1-2 minuten. Uiteindelijk heb ik hem wel succesvol kunnen laden aan een EnBW DC-lader die in de buurt was, maar het was wel irritant.

Iemand enig idee hoe dit kan komen? Ik had het tot nu toe een keer eerder bij een Tesla lader, maar daar lukte het wel om het laden weer op te starten. Verder is het ±15x wel gelukt bij een DC lader. Bij AC laden nooit een probleem gehad.

Overzicht laadsessies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Olc_czDoNiLI_RUKiCqmaY6bL8o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7OBshJBm56atpgDGbBzQnYYL.png?f=fotoalbum_large

De eerste sessie ging ±10min goed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEygPdg3-A8YelxIGBJifYWEWXY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XqhSxvV2fMRnJaa4teNMu0b9.png?f=fotoalbum_large

De tweede sessie ±8min

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw6T-yWiIOAPV8XrnoDF9NqADSs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lgpXTZVfBGsuT6ctXFmzto3d.png?f=fotoalbum_large

De volgende sessies stopte bijna meteen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0rQT3XNqSVRAcfZywSVybHvCbw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vZ3vTW5Q6DkAhmcFl1g2DeVc.png?f=fotoalbum_large

Aan de EnBW lader werkte het weer wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwY_1Xm3OtxvbaaDnCy3tWLo59I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FCHOieyerYhv4tA5Nd5eH7Iu.png?f=fotoalbum_large
offtopic:
PS Ik kon net als SnoozeOperator in "Het grote zwembad topic - Deel 2" de tag om de plaatjes in pop-up mode te maken niet vinden - tips welkom
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.