Wij zijn zaterdagmorgen heel vroeg, maar vol goede moed met onze Enyaq 2021 vertrokken richting Italie. Best spannend, eerste keer "ver" met deze auto, maar dat het zo spannend zou worden had ik niet helemaal voorzien.
Ongeveer 100km in de rit ging er een piepje af, "Storing parkeerrem, direct werkplaats opzoeken a.u.b.", gevolgd door een kerstboom aan storingslampjes, en alle rijhulpsystemen die uitvielen. Bij de eerste mogelijkheid gestopt (op parkeerplaats 't haasje, toepasselijk genaamd). Daar even gekeken of ik met OBD11 de auto kon uitlezen, en de storing kon resetten. Toen deed hij even moeilijk, en leek hij niet meer in zijn voor- of achteruit te willen, maar even later lukte dat toch.
Daarna besloten maar weer terug richting huis te rijden, onderweg de dealer (Poncenter) gebeld, en die adviseerden om langs te komen zodat ze hem in ieder geval konden uitlezen.
Aangekomen bij Pon wilde het uitlezen helaas niet lukken en mochten we maandagmorgen terugkomen, dan was de werkplaats open, en konden ze er naar kijken.
Zaterdagmiddag stond de auto bij ons op de oprit, en wilde ik hem even verplaatsen (hij stond achter onze Ibiza, en daar wilden we even mee weg), maar toen ging hij weer niet in zijn voor- of achteruit. Hij ging van park naar de N, en als je hem in zijn vooruit drukte ging het lampje even aan, gaf het dashboard een storing, en sprong hij weer terug naar N. Er was geen beweging mee in te krijgen.
Heb zondagavond, samen met de buurman, de Enyaq heel voorzichtig richting de garage gesleept in de hoop dat ze de auto zo snel mogelijk kunnen repareren, en we toch nog op vakantie kunnen. Was wel een beetje eng want Google zegt dat je 'm nooit mag slepen, maar het instructieboekje van de auto zegt dan weer van wel. Omdat de auto wel gewoon op contact ging en hij in zijn N vrij rolde, en de stuur- en rembekrachtiging ook gewoon werkten, hebben we het toch geprobeerd. ging prima (behalve dat de auto tijdens het rijden constant pingde dat de parkeerrem geactiveerd zou zijn - wat niet zo was)
Vanmorgen stond ik om 8:00 bij de dealer, uitgelegd dat de auto 2 panden verder bij Seat stond (daar had ik hem in een parkeerplek weten te duwen) Bij Skoda zelf was het terrein namelijk afgesloten met een hek. Ze gingen hun best doen de auto vandaag uit te lezen, maar er was een rij met andere auto's met pech, en ze wilen absoluut niets beloven. Het onderdeel waarvan ik dacht dat het was (parkeerrem actuator rechtsachter), hadden ze sowieso niet op voorraad en moest besteld worden. Teleurgesteld weer naar huis, vrouw en kinderen uitgelegd dat vakantie er nog even niet in zat.
Om 9:21 kreeg ik een offerte ter goedkeuring (~ €500 voor het uitlezen, en vervangen van de rechter parkeerrem actuator) en om 9:43 een berichtje dat het onderdeel besteld was, waarschijnlijk vanmidddag binnen kwam, en dat ze hun best gaan doen om hem er vandaag nog in te zetten.
Echt hoor, wat een rollercoaster...