• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:19

rammes

koekebakker 1e klas

-Splash- schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:43:
Wat ik mij afvroeg, waarom gebruikt iedereen ABRP (nou ja beetje overdreven, maar je snapt het wel)? Ik gebruik voor lange ritten de Skoda navigatie omdat je dan laadstops binnenkrijgt en voor de korte ritten google maps met android auto.

ABRP heeft wel meer opties, maar ik vind het prima als ik ergens kan stoppen waar ik kan laden. Vaak kijk ik met vakanties wel of er iets te doen is voor de kinderen of als de vouwwagen mee is of ik kan laden op het laadstation zonder af te koppelen. :+
ik heb een laadpas van het werk voor Europa en in mijn Skoda nav. kan ik geen voorkeur aanbieders ingeven.

Ik zou het doen!

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Apzoeir schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:49:
Ik ga morgen voor de eerste keer fietsendrager installeren. Klopt het dat sommige rijhulpsystemen automatisch al zullen uitschakelen van zodra ik de stekker aansluit? Of moet ik toch zaken manueel uitzetten? (Wil vermijden dat auto ineens in de remmen gaat omdat hij iets "ziet" achter de auto).
Van wat ik weet,

Is de trekhaak vanuit de fabriek geïnstalleerd dan ziet het systeem zelf dat er iets zit en schakelt hij dingen uit.

Ik zou het doen!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:01
Ik ga morgen voor de eerste keer fietsendrager installeren. Klopt het dat sommige rijhulpsystemen automatisch al zullen uitschakelen van zodra ik de stekker aansluit? Of moet ik toch zaken manueel uitzetten? (Wil vermijden dat auto ineens in de remmen gaat omdat hij iets "ziet" achter de auto).
Iets aan de trekhaak wordt bij mij automatisch herkend.

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:20
rammes schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:09:
[...]

ik heb een laadpas van het werk voor Europa en in mijn Skoda nav. kan ik geen voorkeur aanbieders ingeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdsiQkbBVccjCQJLvZMsqdVBhdE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7J0PMtn98EIwGpknOpAnIXJd.png?f=fotoalbum_large

In app kan het wel. Kan het in de auto niet? Ik heb ook een laadpas van werk en zou die voorkeuren graag gebruiken om tesla te elimineren. Daar wil ik per definitie niet laden.

[ Voor 14% gewijzigd door cryptapix op 22-07-2026 21:32 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
CarbonCopy schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:17:
Ik heb weer iets raars met mijn Octavia IV. Wellicht kunnen jullie mij daar ook bij helpen. ;-)

Ik heb vanmiddag bij een openbare laadpaal geladen. Bij thuiskomst zie ik dat de Skoda app denkt dat de auto nog steeds aan het laden is. Onder andere evcc heeft nu ook problemen om de SoC van de Skoda op te halen… iemand van jullie dit ook ervaren?

[Afbeelding]
Het was een algemene storing denk ik. Ik was aan het laden en kreeg geen updates binnen tot ergens kort na 19u. Ik dacht dat het lag aan slecht mobiel bereik maar mijn smartphone had goed bereik op de plek waar ik geparkeerd stond.

• ikbentochniegek
cryptapix schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:30:
[...]

[Afbeelding]

In app kan het wel. Kan het in de auto niet? Ik heb ook een laadpas van werk en zou die voorkeuren graag gebruiken om tesla te elimineren. Daar wil ik per definitie niet laden.
Dat kan in de auto inderdaad niet. Wel neemt de auto tegenwoordig de laders over als je de route van de app naar de auto stuurt.
Kennelijk vinden ze bij het skoda belangrijker om spelletjes in het infotainment aan te bieden in plaats van dit soort basale zaken in orde te brengen. </Moppermode>

• cryptapix
ikbentochniegek schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:01:
[...]

Dat kan in de auto inderdaad niet. Wel neemt de auto tegenwoordig de laders over als je de route van de app naar de auto stuurt.
Kennelijk vinden ze bij het skoda belangrijker om spelletjes in het infotainment aan te bieden in plaats van dit soort basale zaken in orde te brengen. </Moppermode>
Spelletjes…
* cryptapix huilt in ME3.x

• burniej
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
In mijn MY21 krijg je een melding dat bepaalde rijhulpsystemen niet beschikbaar zijn, ik hoef niks uit te zetten. Hij remt nooit bij achteruit rijden, maar ik krijg nog wel soms geluiden/schermindicaties dat iets gezien wordt door de sensor (en dat is dan ook echt zo, niet de fiets/drager!).

Je krijgt ook een 'extra' knipperlichtindicator in de cockpit die met een pijl naar links en rechts tegelijk, onafhankelijk van welke je gebruikt (ik vermoed om aan te geven dat bij verkeerde bedrading van je fietsendrager de aansturing geinverteerd kan zijn en je dus zelf dit moet controleren).
urk_forever schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:05:
Laatst viel het me op dat de kentekenplaat houder achter nogal rammelt bij het dichtdoen van de achterklep.

Hij zit wel goed vast met de twee schroeven, maar aan de zijkanten zit ruimte omdat de klep wat rond loopt. Hebben jullie daar ook last van en misschien een oplossing voor?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, heb hetzelfde probleem.

• ikbentochniegek
burniej schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:22:
[...]
In mijn MY21 krijg je een melding dat bepaalde rijhulpsystemen niet beschikbaar zijn,
Zo wordt de dode hoek detectie bijvoorbeeld uitgeschakeld.
Er zijn ook auto fabrikanten die de cruise control uitschakelen in geval van een aanhanger, gelukkig blijft die wel gewoon werken.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-08 10:32
Wat ik mij afvroeg, waarom gebruikt iedereen ABRP
Ik gebruik Waze voor navigatie. Aangezien ik doorheen het jaar bijna nooit een snellader nodig heb, ik laad namelijk altijd thuis, heb ik geen speciale voorzieningen getroffen om op het scherm van de Enyaq snelladers te tonen/zoeken/vinden.
De paar keer per jaar dat ik wel een snellader nodig heb (bv tripje naar de kust, of op reis), rij ik ofwel met een copiloot die de opzoeking doet in de app van mijn laadpas, ofwel kies ik op voorhand de snellader al uit en dirigeert Waze me erheen.

@app storing
Sinds midden-maart is Skoda overgestapt op iets anders, mogelijks een ander platform of iets dergelijks. Sindsdien is er vanalles mis met de data: locatie klopt niet, %SoC klopt niet, ...
Soms gaat het een tijdje goed, maar vaak niet.

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:38

Laatst viel het me op dat de kentekenplaat houder achter nogal rammelt bij het dichtdoen van de achterklep.

Hij zit wel goed vast met de twee schroeven, maar aan de zijkanten zit ruimte omdat de klep wat rond loopt. Hebben jullie daar ook last van en misschien een oplossing voor?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, heb hetzelfde probleem.
Dotje kit of kneedgum aan beide zijkanten ertussen….

[ Voor 41% gewijzigd door BGFG op 23-07-2026 11:56 ]

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 28-08 14:26
Wat ik mij afvroeg, waarom gebruikt iedereen ABRP (nou ja beetje overdreven, maar je snapt het wel)? Ik gebruik voor lange ritten de Skoda navigatie omdat je dan laadstops binnenkrijgt en voor de korte ritten google maps met android auto.

ABRP heeft wel meer opties, maar ik vind het prima als ik ergens kan stoppen waar ik kan laden. Vaak kijk ik met vakanties wel of er iets te doen is voor de kinderen of als de vouwwagen mee is of ik kan laden op het laadstation zonder af te koppelen. :+
Ik gebruik ABRP voor lange reizen omdat ik de laadstops beter kan planning dan de standaard navi in mijn MY2025. Voor mijn vakantie naar Zweden had ik een ionity en EnBW maandabonnement afgesloten en heb op die suppliers gefilterd. Filteren op supplier kan bij Skoda alleen in de app, maar hij stelt niet automatisch bij als je SoC sneller of langzamer dan verwacht daalt. Hij gaat dan willekeurige laadstations voorstellen. Daarnaast wil ik alleen stoppen bij laadstations met min. 6 laders en een toilet. Dit soort meer gedetailleerde filters zijn met ABRP heel makkelijk in te stellen.

Kortom, ABRP is voor mij in ieder geval voor vakantieritten een mooie uitkomst. De rest van het jaar rijd ik gewoon met de Skoda navi.

[ Voor 3% gewijzigd door Taxus op 23-07-2026 18:47 ]

• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26
@Taxus Ik gebruik ook abrp tijdens de vakantie. De betaalde versie nu weer voor een maandje.

Misschien weet jij dit wel. Ik heb een obd dongle voor carscanner die ook werkt met abrp. Ik kan dan het actuele verbruik en soc zien, maar ik heb niet het idee dat de laadstops worden bijgestuurd op basis van de actuele gegevens. Ervaring mee?

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-08 13:32
Taxus schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:46:
[...]

Ik gebruik ABRP voor lange reizen omdat ik de laadstops beter kan planning dan de standaard navi in mijn MY2025. Voor mijn vakantie naar Zweden had ik een ionity en EnBW maandabonnement afgesloten en heb op die suppliers gefilterd. Filteren op supplier kan bij Skoda alleen in de app, maar hij stelt niet automatisch bij als je SoC sneller of langzamer dan verwacht daalt. Hij gaat dan willekeurige laadstations voorstellen. Daarnaast wil ik alleen stoppen bij laadstations met min. 6 laders en een toilet. Dit soort meer gedetailleerde filters zijn met ABRP heel makkelijk in te stellen.

Kortom, ABRP is voor mij in ieder geval voor vakantieritten een mooie uitkomst. De rest van het jaar rijd ik gewoon met de Skoda navi.
ABRP past de route (laadstops) ook niet (meer) aan gebaseerd op de SoC. Hij geeft soms een suggestie voor een snellere route - wanneer je zuiniger bent dan begroot - die je dan handmatig moet accepteren.

Over het algemeen moet je de route steeds handmatig herberekenen.

Limbids

• Limbids
Currry schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:05:
@Taxus Ik gebruik ook abrp tijdens de vakantie. De betaalde versie nu weer voor een maandje.

Misschien weet jij dit wel. Ik heb een obd dongle voor carscanner die ook werkt met abrp. Ik kan dan het actuele verbruik en soc zien, maar ik heb niet het idee dat de laadstops worden bijgestuurd op basis van de actuele gegevens. Ervaring mee?
Nee, ABRP gaat niet zelf aanpassen. Geeft wel eens handmatig te accepteren nieuwe suggestie wanneer je zuiniger of minder zuinig bent.

Ook als je meer hebt geladen dan ABRP adviseerde, dan moet je handmatig herberekenen, want hij houdt gewoon alle originele laadstops vast (ook als je nu met 1 minder toe kunt)

Limbids

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

elektriekert schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:49:
[...]

En de stabilisator stangen waren al gecheckt (volgens je vorig bericht), hadden ze met hun neus gekeken? :+
Ja misschien, maar ik denk niet dat ze ze hebben losgehad en dat de speling niet opvallend genoeg was. Het gekke was dat het ook soms wat erger was en soms wat minder, totdat het de laatste weken steeds erger werd. Ik kon het eerst alleen stapvoets op klinkerwegen horen maar op het laatste ook bij 60km/h en dan snel achter elkaar links rechts sturen.

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:51

Ik ben het inmiddels al gewend dat de kentekenplaat houder dit lawaai maakt als je de klep met de hand dicht doet. Je zou eventueel wat doorzichtige rubber stoot buffertjes er achter kunnen doen?

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-08 14:18

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

BGFG schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:55:
[...]

[...]

Dotje kit of kneedgum aan beide zijkanten ertussen….
Ik heb de "originele" foam, artikelnummer KEA075004, er achter geplakt daardoor klappert hij een stuk minder. Besteld bij de dealer voor €3,15.

Daarnaast heb ik de kentekenplaathouders vervangen door Alti Giri MONO Premium houders. Dat glanzende zwarte pas mooi bij de sportline uitvoering en de reclame is ook direct verdwenen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Viper op 24-07-2026 20:23 ]

|| Enyaq iV80 Sportline '22 || Peblar Home || Itho WPU 5G || Itho HRU 300Eco || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Vandaag weer blij verrast door de Enyaq, ritje Friesland Limburg met een mooi pak file rijden wat ik overigens niet verwacht had. Na 3 uur sturen maar eens stoppen bij de snellader om van 53 naar 100% te gaan om vervolgens met net onder de 80% bij onze bungalow te arriveren. Als alles een beetje meewerkt is het best wel "leuk" file rijden. De acc stopt keurig en begint ook vanzelf weer te rijden als het niet te lang duurt want dan moet je even het pedaal aantippen. Al met al een plezierige rit. Nog steeds zeer content met de Skoda.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• elektriekert
  • Laatst online: 28-08 07:41
Ronald.42 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:34:
Vandaag weer blij verrast door de Enyaq, ritje Friesland Limburg met een mooi pak file rijden wat ik overigens niet verwacht had. Na 3 uur sturen maar eens stoppen bij de snellader om van 53 naar 100% te gaan om vervolgens met net onder de 80% bij onze bungalow te arriveren. Als alles een beetje meewerkt is het best wel "leuk" file rijden. De acc stopt keurig en begint ook vanzelf weer te rijden als het niet te lang duurt want dan moet je even het pedaal aantippen. Al met al een plezierige rit. Nog steeds zeer content met de Skoda.
Volgens mij heeft het zelf weer rijden te maken met of je het stuur nog vast hebt of niet.
Als je deze vast hebt gaat ie wel weer rijden.
Heb alleen niet op de tijd gelet.
Maar als ik het stuur los heb doet ie het sowieso niet.

• Senaxx
We zijn op vakantie geweest met de Enyaq en mede dankzij onze 2 kleintjes achterin was het wel nodig om een grote schoonmaak te houden. Ik vroeg me af welk spul jullie eventueel kunnen aanraden voor de harde plastics aan de binnenkant. Voornamelijk die bij de achterdeur als je instapt.

• BGFG
  • Laatst online: 22:38
Mr.Viper schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 20:23:
[...]

Ik heb de "originele" foam, artikelnummer KEA075004, er achter geplakt daardoor klappert hij een stuk minder. Besteld bij de dealer voor €3,15.

Daarnaast heb ik de kentekenplaathouders vervangen door Alti Giri MONO Premium houders. Dat glanzende zwarte pas mooi bij de sportline uitvoering en de reclame is ook direct verdwenen ;)
Maar het eerste lost het probleem niet volledig op (bij mij zat dat foam er trouwens al achter) en het 2e is alleen uiterlijk vertoon….Kneedgum of dotje kit lost het echt 100% op en kost bijna niks.

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:36
Senaxx schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 03:36:
We zijn op vakantie geweest met de Enyaq en mede dankzij onze 2 kleintjes achterin was het wel nodig om een grote schoonmaak te houden. Ik vroeg me af welk spul jullie eventueel kunnen aanraden voor de harde plastics aan de binnenkant. Voornamelijk die bij de achterdeur als je instapt.
Is een nat doekje onvoldoende? Kijk anders eens in het detailing topic.

• Currry
Dit jaar voor de vakantie duurzame koffiebekers mee. Nou dat valt nog niet mee zeg. Dat die bekerhouders klein zijn wist ik, maar echt bijna niets past. Nu twee modellen van Mepal Ellipse en Stanley verder, de Brabantia Make & take 360ml besteld. Volgens een eerdere post zou die wel moeten passen. Duimen!

• Ronald.42
  • Niet online
Currry schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:52:
Dit jaar voor de vakantie duurzame koffiebekers mee. Nou dat valt nog niet mee zeg. Dat die bekerhouders klein zijn wist ik, maar echt bijna niets past. Nu twee modellen van Mepal Ellipse en Stanley verder, de Brabantia Make & take 360ml besteld. Volgens een eerdere post zou die wel moeten passen. Duimen!
Hier alleen maar flesjes water tijdens het rijden, dat overige gekrummel en geknoei wachten ze maar even tot de laadstop. Ik weet hoe moeders de vrouw haar Opel Mokka er nu uitziet na 2 jaar.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Senaxx
Homer-Simpson schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:10:
[...]

Is een nat doekje onvoldoende? Kijk anders eens in het detailing topic.
Wel om het schoon te maken maar ze zijn in de 122k kilometers wel wat dof / lichter geworden. Maar ik zal eens in dat topic kijken, thanks.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Ik zie dat mijn oude lease Enyaq ook naar iemand anders is, misschien iemand hier? Zwart L-96

Ik zou het doen!

• Cooler2020
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:28
Senaxx schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 03:36:
Poor boys all purpose cleaner reinigt erg goed en is biologisch afbreekbaar. Ik gebruik dat al jaren voor het hele binnenwerk van de auto. Bekleding kun je er ook mee doen. Verdund aanbrengen met een plantenspuit. Dan uitzuigen met waterstofzuiger. Dan paar keer met schoon water inspuiten en uitzuigen.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-08 22:31
Ik heb een Skoda en yaw uit 2021 met software 3.8 maar de accu temp feature werkt al een hele tijd niet meer. Meer mensen daar last van? En is er een fix

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@haakjesluiten werkt bij mij ook niet, maar ik heb dan ook geen abonnementen.
Het loopt gek genoeg via de servers van Skoda...

edit: je kan met carscanner en de OBD dongle uit de TS veel meer uitlezen dan temperatuur.

[ Voor 26% gewijzigd door onetime op 26-07-2026 13:44 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• haakjesluiten
Check ga ik die maar weer eens afstoffen voor vakantie

• Limbids
elektriekert schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:35:
[...]

Volgens mij heeft het zelf weer rijden te maken met of je het stuur nog vast hebt of niet.
Als je deze vast hebt gaat ie wel weer rijden.
Heb alleen niet op de tijd gelet.
Maar als ik het stuur los heb doet ie het sowieso niet.
Mijn Enyaq (22) heeft geen hand detectie (alleen bij Travel Assist?). Werkt inderdaad zoals gezegd, wanneer je niet te lang stil staat gaat ie vanzelf. In display: ACC rijklaar - of zoiets. Wanneer je te lang stil staat gaat die melding weg en moet je pedaal aantippen om weer te rijden.

Limbids

• Limbids
haakjesluiten schreef op zondag 26 juli 2026 @ 13:31:
Ik heb een Skoda en yaw uit 2021 met software 3.8 maar de accu temp feature werkt al een hele tijd niet meer. Meer mensen daar last van? En is er een fix
Dat is de meest onzinnige feature in de Enyaq vind ik. Je kunt er niets mee, behalve dat je de slechte laadsnelheid kunt staven met een indicatie koude accu :). Heel benieuwd - oprecht - waarom je het erg vindt dat ie niet werkt. Wellicht ga ik de feature dan toch waarderen 😉

Limbids

• cryptapix
Limbids schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:43:
[...]

Dat is de meest onzinnige feature in de Enyaq vind ik. Je kunt er niets mee, behalve dat je de slechte laadsnelheid kunt staven met een indicatie koude accu :). Heel benieuwd - oprecht - waarom je het erg vindt dat ie niet werkt. Wellicht ga ik de feature dan toch waarderen 😉
Ik ben ook benieuwd. Soms klik ik op dat icoontje. Het duurt dan heel lang voordat de temperatuur berekend is. Ondertussen erger ik me aan het trage berekenen en het feit dat er helemaal niets te berekenen valt maar dat de sensor gewoon een waarde geeft die moet worden getoond. En nog voordat ik de temperatuur zie denk ik “waarom wil ik dit eigenlijk weten?” en klik ik het weer weg.

• haakjesluiten
het werkt al maanden niet, was meer dat ik mij af vroeg of er iets stuk was. Maar ik kon de trial voor connectiviteit weer afsluiten dus voor vakantie maar alles aangevinkt en inderdaad het werkt weer.

• Cafe Del Mar
@acc en pedaal
Als de auto niet meteen vertrekt, helpt aan de ACC-hendel "trekken" ook, dan ontwaakt ie meteen en rijdt soepel achter uw voorganger aan.

@bekerhouder
De bekerhouder is inderdaad smal, ik heb een thermosfles van 500 450ml van Zwilling:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/4Zq60W08OyL2/X6VMEgk/338x1200.jpg

En als je bekers zoekt, staat er meestal de diameter wel bij?
Er zijn ook lelijke exemplaren te vinden die een smalle bodem hebben en na +/- 5-10cm "uitspringen" in de breedte.

• JoostSlager
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 10:28
Currry schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:52:
Ook veel last van gehad en ik heb een rambler van Yeti gekocht (link amazon), was een tip van iemand op Reddit en deze past perfect in de houders.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:59

Martijn02

/* No Comment */

Wij zijn zaterdagmorgen heel vroeg, maar vol goede moed met onze Enyaq 2021 vertrokken richting Italie. Best spannend, eerste keer "ver" met deze auto, maar dat het zo spannend zou worden had ik niet helemaal voorzien.

Ongeveer 100km in de rit ging er een piepje af, "Storing parkeerrem, direct werkplaats opzoeken a.u.b.", gevolgd door een kerstboom aan storingslampjes, en alle rijhulpsystemen die uitvielen. Bij de eerste mogelijkheid gestopt (op parkeerplaats 't haasje, toepasselijk genaamd). Daar even gekeken of ik met OBD11 de auto kon uitlezen, en de storing kon resetten. Toen deed hij even moeilijk, en leek hij niet meer in zijn voor- of achteruit te willen, maar even later lukte dat toch.

Daarna besloten maar weer terug richting huis te rijden, onderweg de dealer (Poncenter) gebeld, en die adviseerden om langs te komen zodat ze hem in ieder geval konden uitlezen.

Aangekomen bij Pon wilde het uitlezen helaas niet lukken en mochten we maandagmorgen terugkomen, dan was de werkplaats open, en konden ze er naar kijken.

Zaterdagmiddag stond de auto bij ons op de oprit, en wilde ik hem even verplaatsen (hij stond achter onze Ibiza, en daar wilden we even mee weg), maar toen ging hij weer niet in zijn voor- of achteruit. Hij ging van park naar de N, en als je hem in zijn vooruit drukte ging het lampje even aan, gaf het dashboard een storing, en sprong hij weer terug naar N. Er was geen beweging mee in te krijgen. :'(

Heb zondagavond, samen met de buurman, de Enyaq heel voorzichtig richting de garage gesleept in de hoop dat ze de auto zo snel mogelijk kunnen repareren, en we toch nog op vakantie kunnen. Was wel een beetje eng want Google zegt dat je 'm nooit mag slepen, maar het instructieboekje van de auto zegt dan weer van wel. Omdat de auto wel gewoon op contact ging en hij in zijn N vrij rolde, en de stuur- en rembekrachtiging ook gewoon werkten, hebben we het toch geprobeerd. ging prima (behalve dat de auto tijdens het rijden constant pingde dat de parkeerrem geactiveerd zou zijn - wat niet zo was)

Vanmorgen stond ik om 8:00 bij de dealer, uitgelegd dat de auto 2 panden verder bij Seat stond (daar had ik hem in een parkeerplek weten te duwen) Bij Skoda zelf was het terrein namelijk afgesloten met een hek. Ze gingen hun best doen de auto vandaag uit te lezen, maar er was een rij met andere auto's met pech, en ze wilen absoluut niets beloven. Het onderdeel waarvan ik dacht dat het was (parkeerrem actuator rechtsachter), hadden ze sowieso niet op voorraad en moest besteld worden. Teleurgesteld weer naar huis, vrouw en kinderen uitgelegd dat vakantie er nog even niet in zat.

Om 9:21 kreeg ik een offerte ter goedkeuring (~ €500 voor het uitlezen, en vervangen van de rechter parkeerrem actuator) en om 9:43 een berichtje dat het onderdeel besteld was, waarschijnlijk vanmidddag binnen kwam, en dat ze hun best gaan doen om hem er vandaag nog in te zetten.

Echt hoor, wat een rollercoaster...

• Wessel.MachE
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-08 17:06
Hoe hebben jullie de tolbadge in jullie Enyaq 2026 bevestigd? Ik vind dat er maar weinig stipjes op de voorruit zitten om hem achter te plakken :)

• Wessel.MachE
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-08 17:06
Martijn02 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:37:
Wij zijn zaterdagmorgen heel vroeg, maar vol goede moed met onze Enyaq 2021 vertrokken richting Italie. Best spannend, eerste keer "ver" met deze auto, maar dat het zo spannend zou worden had ik niet helemaal voorzien.

Ongeveer 100km in de rit ging er een piepje af, "Storing parkeerrem, direct werkplaats opzoeken a.u.b.", gevolgd door een kerstboom aan storingslampjes, en alle rijhulpsystemen die uitvielen. Bij de eerste mogelijkheid gestopt (op parkeerplaats 't haasje, toepasselijk genaamd). Daar even gekeken of ik met OBD11 de auto kon uitlezen, en de storing kon resetten. Toen deed hij even moeilijk, en leek hij niet meer in zijn voor- of achteruit te willen, maar even later lukte dat toch.

Daarna besloten maar weer terug richting huis te rijden, onderweg de dealer (Poncenter) gebeld, en die adviseerden om langs te komen zodat ze hem in ieder geval konden uitlezen.

Aangekomen bij Pon wilde het uitlezen helaas niet lukken en mochten we maandagmorgen terugkomen, dan was de werkplaats open, en konden ze er naar kijken.

Zaterdagmiddag stond de auto bij ons op de oprit, en wilde ik hem even verplaatsen (hij stond achter onze Ibiza, en daar wilden we even mee weg), maar toen ging hij weer niet in zijn voor- of achteruit. Hij ging van park naar de N, en als je hem in zijn vooruit drukte ging het lampje even aan, gaf het dashboard een storing, en sprong hij weer terug naar N. Er was geen beweging mee in te krijgen. :'(

Heb zondagavond, samen met de buurman, de Enyaq heel voorzichtig richting de garage gesleept in de hoop dat ze de auto zo snel mogelijk kunnen repareren, en we toch nog op vakantie kunnen. Was wel een beetje eng want Google zegt dat je 'm nooit mag slepen, maar het instructieboekje van de auto zegt dan weer van wel. Omdat de auto wel gewoon op contact ging en hij in zijn N vrij rolde, en de stuur- en rembekrachtiging ook gewoon werkten, hebben we het toch geprobeerd. ging prima (behalve dat de auto tijdens het rijden constant pingde dat de parkeerrem geactiveerd zou zijn - wat niet zo was)

Vanmorgen stond ik om 8:00 bij de dealer, uitgelegd dat de auto 2 panden verder bij Seat stond (daar had ik hem in een parkeerplek weten te duwen) Bij Skoda zelf was het terrein namelijk afgesloten met een hek. Ze gingen hun best doen de auto vandaag uit te lezen, maar er was een rij met andere auto's met pech, en ze wilen absoluut niets beloven. Het onderdeel waarvan ik dacht dat het was (parkeerrem actuator rechtsachter), hadden ze sowieso niet op voorraad en moest besteld worden. Teleurgesteld weer naar huis, vrouw en kinderen uitgelegd dat vakantie er nog even niet in zat.

Om 9:21 kreeg ik een offerte ter goedkeuring (~ €500 voor het uitlezen, en vervangen van de rechter parkeerrem actuator) en om 9:43 een berichtje dat het onderdeel besteld was, waarschijnlijk vanmidddag binnen kwam, en dat ze hun best gaan doen om hem er vandaag nog in te zetten.

Bad timing zeg. Succes en sterkte! Hopelijk is het snel opgelost voor jullie en kunnen jullie snel afreizen naar Italie.

• Cafe Del Mar
Ik heb al 2 keer "circus" met de parkeerrem gehad en telkens was het een kruimeltje (letterlijk) die de parkeerrem blokkeerde. Manueel op/af verhielp telkens het probleem.

@tolbadge
Ik was dat van plan, maar toen ik de kosten opzocht, heb ik er toch maar van afgezien.
De maandelijkse kost (enkel de maanden waarin je langs een tol passeert) valt reuze mee, maar er komt nog bij:
- opsturen
- een jaar niet gebruiken
- terugsturen (aangetekend)
Ik kwam op €50-60 uit.
Voor een beetje winst, vind ik dat wat grof. Gewoon kredietkaart in en uit, gaat super snel/vlot.

• AlexTol
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-08 08:54
Cafe Del Mar schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:07:
Ik heb al 2 keer "circus" met de parkeerrem gehad en telkens was het een kruimeltje (letterlijk) die de parkeerrem blokkeerde. Manueel op/af verhielp telkens het probleem.

@tolbadge
Ik was dat van plan, maar toen ik de kosten opzocht, heb ik er toch maar van afgezien.
De maandelijkse kost (enkel de maanden waarin je langs een tol passeert) valt reuze mee, maar er komt nog bij:
- opsturen
Ik kwam op €50-60 uit.
Voor een beetje winst, vind ik dat wat grof. Gewoon kredietkaart in en uit, gaat super snel/vlot.
vaak zijn er acties en dan betaal je geen verzendkosten. en waarom terugsturen? ding gaat 5-6 jaar mee op de batterij. met 30 door de tolpoorten is toch wel lekker hoor voor die paar euro.

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
AlexTol schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:09:
[...]

vaak zijn er acties en dan betaal je geen verzendkosten. en waarom terugsturen? ding gaat 5-6 jaar mee op de batterij. met 30 door de tolpoorten is toch wel lekker hoor voor die paar euro.
Maar je geraakt er ook niet meer zo makkelijk af en dan blijven de jaarlijkse kosten wel doorlopen. Of zoiets. Ik heb het ook een paar jaar geleden opgezocht voor FR omdat we enkele jaren achter elkaar naar daar op reis gingen. Als je eens een jaar (of langer) niet meer in die tollanden (FR, IT, PT, ES) op reis gaat, betaal je ook, en als je ooit beslist om ermee te stoppen mag je het ding in FR zelf gaan droppen in een kantoor. (Of opsturen? Tenzij je 't via een of andere wegenhulp gefixt hebt.) Naah, laat dan maar. Bankkaart tegen de terminal, 2 seconden wachten tot de slagboom opengaat en terug plankgas vooruit. Is voor mij persoonlijk geen enkel gedoe of moeite.

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Damn, da's kut... Door zoiets stoms eigenlijk je vakantie in het water zien vallen. Hopelijk snel gefixt waardoor jullie alsnog asap op vakantie kunnen! (y)

• Currry
In het kader van de zoektocht naar de koffiebeker. De Vatten paste ook niet, maar de Brabantia maken & take wel. Ze klemmen goed vast en komen tot net onder de knoppen.

• ikbentochniegek
Cafe Del Mar schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:07:

@tolbadge
- opsturen
Ik kwam op €50-60 uit.
Tolbadge gewoon regelen via een anwb winkel. Dan hoef je niks op te sturen.

• Senaxx

Ik dacht hier komt een mooi reisverslag met de Enyaq, maar dit is wel heel zuur. Heb het nog nooit meegemaakt met de Enyaq. Enige geluk was misschien dat je "pas" 100km van huis was, en niet pas bij Stuttgart bij een random oplaadpunt.

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 12:41

Fiets

A.K.A. Bambi

Precies deze problemen had ik twee weken geleden. Er was vanalles los en vast gemaakt en gedaan in 900 euro later deed ie het weer.
Tot er gister de volgende melding kwam: Elektrosysteem werkt niet correct, werkplaats opzoeken, alstublieft.

Dus... ik mag weer terug en ik las hier dat het aan accu modules kan liggen..

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:59

Martijn02

/* No Comment */

Mocht de auto net weer ophalen :) Morgen gaan we een nieuwe poging wagen om naar Italie af te reizen. (reisverslagje houden jullie tegoed)

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:24

Ook gehad. Bij een van de achterwielen parkeerremmen. Auto moest weggesleept worden.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• Senaxx
Fiets schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:00:
[...]

Precies deze problemen had ik twee weken geleden. Er was vanalles los en vast gemaakt en gedaan in 900 euro later deed ie het weer.
Tot er gister de volgende melding kwam: Elektrosysteem werkt niet correct, werkplaats opzoeken, alstublieft.

Dus... ik mag weer terug en ik las hier dat het aan accu modules kan liggen..
Ik heb dit 2 keer gehad. Een keer was het inderdaad een accucel, en de 2e keer was het een luchtbel in het koelsysteem / slang.

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

Senaxx schreef op maandag 27 juli 2026 @ 23:55:
[...]

Ik heb dit 2 keer gehad. Een keer was het inderdaad een accucel, en de 2e keer was het een luchtbel in het koelsysteem / slang.
En het is een accumodule. Ennnn die zie niet meer in de garantie, dus dit gaat wel een beetje pijn doen in de portomonee...

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
Wessel.MachE schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:43:
Hoe hebben jullie de tolbadge in jullie Enyaq 2026 bevestigd? Ik vind dat er maar weinig stipjes op de voorruit zitten om hem achter te plakken :)
Ik heb een hekel aan al die zaken op mijn voorruit zoals milliestickers en tags. Dus ik laat mijn vrouw de Fulli tolbadge gewoon tegen het raam drukken bij de tolpoorten en daarna gaat hij weer terug onder de armleuning.

Wij hebben ondervonden dat rechts van de camera-unit helemaal in het hoekje van het raam het beste werkt. Links van de camera-unit lijkt bij ons niet te werken.

• onetime
  • Niet online
Ik heb de verwijderbare transparante stikker drager mee besteld.
Ik kan ze opbergen en terug plakken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Senaxx
Fiets schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:20:
[...]

En het is een accumodule. Ennnn die zie niet meer in de garantie, dus dit gaat wel een beetje pijn doen in de portomonee...
Want ouder dan 7 jaar (niet mogelijk) of meer dan 125k kilometers?

• Fiets

Fiets

A.K.A. Bambi

Senaxx schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:55:
[...]

Want ouder dan 7 jaar (niet mogelijk) of meer dan 125k kilometers?
5,5 jaar oud, 180k op de teller

• Senaxx
Fiets schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:59:
[...]

5,5 jaar oud, 180k op de teller
Hmmm das wel balen, ben wel benieuwd wat het gaat kosten. Dit is mijn angst ook nog steeds met onze MY21 Enyaq.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 14:15
DutchJackal schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:28:
[...]

Ik heb een hekel aan al die zaken op mijn voorruit zoals milliestickers en tags. Dus ik laat mijn vrouw de Fulli tolbadge gewoon tegen het raam drukken bij de tolpoorten en daarna gaat hij weer terug onder de armleuning.

Wij hebben ondervonden dat rechts van de camera-unit helemaal in het hoekje van het raam het beste werkt. Links van de camera-unit lijkt bij ons niet te werken.
Wel opletten bij de free flow tolwegen in Frankrijk op deze manier

• Fr1ek
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:07
Ik heb inmiddels een iv60 uit 2021 gekocht en die bevalt prima 🙂
Volgens de onderhoudshistorie is de stelmotor bij de tankklep al eens vervangen. Na de laatste laadbeurt liet deze los. Ik denk dat ze voor het vervangen van dat ding het tankdeksel eraf hebben gebroken gezien de staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of4cH4TTr8Z4qbKyfOJAGV5fBw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diTrwSW7kZfVN4g6wPyz47IZ.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zat vast met zwarte kit op 4 punten en het schijnt dat ie normaliter vast zit met clips. Nu is het de vraag: opnieuw vastlijmen of een compleet nieuw deksel bestellen?

Weet iemand toevallig wat zo'n ding nieuw kost?
Vwb. opnieuw vastzetten, iemand aanraders voor welke kit/lijm te gebruiken?

• ddgcpeters
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:35
Fr1ek schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:04:
Volgens de onderhoudshistorie is de stelmotor bij de tankklep al eens vervangen. Na de laatste laadbeurt liet deze los. Ik denk dat ze voor het vervangen van dat ding het tankdeksel eraf hebben gebroken gezien de staat:

[Afbeelding]

Deze zat vast met zwarte kit op 4 punten en het schijnt dat ie normaliter vast zit met clips. Nu is het de vraag: opnieuw vastlijmen of een compleet nieuw deksel bestellen?

Best kans dat hij open gebroken is toen de stelmoter faalde en ze toch echt moesten laden. Wat een nieuwe kost durf ik niet te zeggen. Lijkt me wel beter dan weer provisorisch lijmen.

• Fr1ek
Waarschijnlijk wel inderdaad. Een nieuwe kost €22,70 bij vagshop alleen dan in grondlak ipv. direct in kleur. Zal eens rondvragen bij de lokale schadeherstellers wat het kost om er kleur op te krijgen.

• Senaxx
Fr1ek schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:04:

[Afbeelding]

Ik heb hetzelfde probleem. Bij mij was het klepje doormidden gebroken bij het open maken, maar dat was wel te fixxen. Ik laat hem binnenkort mee laten spuiten als ze ook de schade aan de rechter voorbumper gaan spuiten.

Klepje zelf is iets van 40 euro in primer kleur.

• Cooler2020
Regelmatig geeft de navigatie van onze Enyaq hele lange reistijden aan. Ik kom er maar niet achter waar dat aan ligt.

Bv van Apeldoorn naar Tours in Frankrijk 13 uur en 15 minuten. Terwijl Google maps 7 uur en 20 min aangeeft. De navigatie van Skoda rekent met 1 uur en 15 min voor laden. Dus het rijden zou dan 12 uur duren. De routes en afstanden zijn hetzelfde. We rijden met aanhanger, de optie rekening houden met aanhanger staat uit. Het is ook op andere trajecten binnen Nederland zonder aanhanger.

Heeft iemand enig idee of er een optie is die ik mis?

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:45
Cooler2020 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:57:
Regelmatig geeft de navigatie van onze Enyaq hele lange reistijden aan. Ik kom er maar niet achter waar dat aan ligt.

Bv van Apeldoorn naar Tours in Frankrijk 13 uur en 15 minuten. Terwijl Google maps 7 uur en 20 min aangeeft. De navigatie van Skoda rekent met 1 uur en 15 min voor laden. Dus het rijden zou dan 12 uur duren. De routes en afstanden zijn hetzelfde. We rijden met aanhanger, de optie rekening houden met aanhanger staat uit. Het is ook op andere trajecten binnen Nederland zonder aanhanger.

Viel mij ook op toen ik het probeerde, heel raar, onze rit zou tot middernacht duren, in werkelijkheid waren we er om 20h00.
Heb er ook geen verklaring voor, ben maar verder gegaan met ABRP.

• cryptapix
Cooler2020 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:57:

Niet per ongeluk opties als tolwegen of snelwegen vermijden aanstaan? Ik herken het probleem in ieder geval niet.

• Cooler2020
cryptapix schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:46:
[...]

Niet per ongeluk opties als tolwegen of snelwegen vermijden aanstaan? Ik herken het probleem in ieder geval niet.
Nee, dat ook niet, de afstanden van de skoda en Google navigatie zijn exact gelijk. Ze nemen dezelfde route

• Taxus
Ik lees online dat voertuigen die op 5.4.4 zitten een update naar 5.6.4 krijgen. Ik heb zelf een MY2025, maar de app geeft vooralsnog aan dat de software up-to-date is. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat hij verschijnt.

Zie ook: YouTube: Škoda Software Update 5.6.4 Is Here

Update Focus and Changes:

- Drive Motor Optimization: Modifies control module software to secure stable operation of the electrical system.

- Low-Temperature Performance: Improves reliability and component behavior during cold weather conditions.

- System Prerequisite: Acts as a foundational background optimization step for upcoming vehicle software deployments.

[ Voor 11% gewijzigd door Taxus op 29-07-2026 15:12 ]

• Ronald.42
  • Niet online
Vandaag op terugweg van de vakantie bij een snellader van fastned gestopt met 18% accu. De eerste paal communicatie fout, opnieuw starten weer fout. Oké, achteruit andere paal, communicatie fout... fuck opnieuw starten stekker ondersteunen weer fout.. dan wordt je al wat zenuwachtig. Oké dan maar een laan om en daar aan paal nummer 3 en die deed het zonder morren. Heeft dit te maken met slijtage aan de stekkers van de palen want ik heb afgelopen dagen diverse snelladers van diverse merken gehad en no problem. Of moet ik nog iets aan de auto checken? Hij staat nu thuis keurig op 11Kw aan de paal maar dat is natuurlijk ac en niet dc maar de communicatie pinnen worden beide keren gebruikt.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Ronald.42 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:35:
Vandaag op terugweg van de vakantie bij een snellader van fastned gestopt met 18% accu. De eerste paal communicatie fout, opnieuw starten weer fout. Oké, achteruit andere paal, communicatie fout... fuck opnieuw starten stekker ondersteunen weer fout.. dan wordt je al wat zenuwachtig. Oké dan maar een laan om en daar aan paal nummer 3 en die deed het zonder morren. Heeft dit te maken met slijtage aan de stekkers van de palen want ik heb afgelopen dagen diverse snelladers van diverse merken gehad en no problem. Of moet ik nog iets aan de auto checken? Hij staat nu thuis keurig op 11Kw aan de paal maar dat is natuurlijk ac en niet dc maar de communicatie pinnen worden beide keren gebruikt.
geen idee maar wat mij tot nu toe altijd heeft geholpen is de supportlijn bellen.

Ik zou het doen!

• Ronald.42
  • Niet online
rammes schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:38:
[...]

geen idee maar wat mij tot nu toe altijd heeft geholpen is de supportlijn bellen.
Het frappante was dat terwijl wij aan een broodje met wat drinken zaten er aan beide voorgaande palen auto's stopten die wel meteen werkten een ionic en een kiaev4 . Dus tja dan wordt ik wat wantrouwend naar onze auto.

• webraiderweb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-08 13:03
Ronald.42 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:41:
[...]

Het frappante was dat terwijl wij aan een broodje met wat drinken zaten er aan beide voorgaande palen auto's stopten die wel meteen werkten een ionic en een kiaev4 . Dus tja dan wordt ik wat wantrouwend naar onze auto.
Heb dit ook al enkele keren aan de hand gehad. Dikwijls was het vuil op/bij de (communicaite)pinnen als probleem. Eens blazen in de poort kon al eens helpen.

Alsook merk ik dat de stekker vasthouden en wat omhoog houden de eerste minuut van het laden ook al hielp tot hij echt begon met laden. Precies of er soms wel speling op de kabel/poort zit.

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

Verkeerde topic

[ Voor 98% gewijzigd door rammes op 29-07-2026 16:37 ]

Ik zou het doen!

• onetime
  • Niet online
Iemand een verklaring? Net met de granny tot 80% geladen, de app geeft aan 520km bereik, hij heeft misschien nog een kwartiertje aangesloten gestaan terwijl hij klaar was met laden, en na het loskoppelen en de granny opbergen geeft de auto 534km aan, net als de app als ik weer kijk.

• ddgcpeters
onetime schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:53:
Iemand een verklaring? Net met de granny tot 80% geladen, de app geeft aan 520km bereik, hij heeft misschien nog een kwartiertje aangesloten gestaan terwijl hij klaar was met laden, en na het loskoppelen en de granny opbergen geeft de auto 534km aan, net als de app als ik weer kijk.
Het BMS is volgens mij nog wel eens bezig met herberekenen. Ook op basis van temperatuur en andere factoren. Hij wil bij mij na thuiskomst ook nog wel eens een procentje minder/meer aangeven na een paar minuten. Die 3 procent vershil in bereik kan net een klein beetje meer spanning zijn geweest in de accu's nadat het BMS klaar was met balanceren en rekenen.

• ddgcpeters
Ik was vandaag op 11kw aan het laden. En het lijkt erop dat de auto door de warmte terug schakelde naar 8kw. Auto staat bij ons vol in de zon. Herkennen mensen dit? Krijg intussen het idee dat de koeling wellicht minder werkt, aangezien het snelladen ook veroorzaakte dat we daarna 20min warme lucht in de cabine geblazen kregen.(toen het 40 graden buiten was).

• rammes

rammes

koekebakker 1e klas

ddgcpeters schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:23:
Ik was vandaag op 11kw aan het laden. En het lijkt erop dat de auto door de warmte terug schakelde naar 8kw. Auto staat bij ons vol in de zon. Herkennen mensen dit? Krijg intussen het idee dat de koeling wellicht minder werkt, aangezien het snelladen ook veroorzaakte dat we daarna 20min warme lucht in de cabine geblazen kregen.(toen het 40 graden buiten was).
Als de warmte niet weg kan gaat hij dat idd in de kabine ventileren

Ik zou het doen!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 14:15
onetime schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:53:
Ik heb dit vrijwel elke keer als de auto opgeladen is. Zodra ik instap en ga zitten, komen er een paar kilometer rijbereik bij. Ik maak me er niet druk om, zal vast wel goed zijn.

• Ronald.42
  • Niet online
ddgcpeters schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:23:
Hij staat hier ook vol in de zon geen probleem het was hier overigens 31 graden. Gister bij Arnhem 30Kwh erin bij de snellader daar was het ook rond de 32 graden maar geen fratsen met warme lucht gewoon een werkende airco. Maar mischien zit ik nog binnen de grenzen van wat de koeling aan kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xmAN1qm5eQRZKuK9BkAN6KHDvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQwFYElfFItcFmAfFfxHxH4Q.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DRZl3TdZ083XRMwM7yC_YWMwWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/He28uX9iFClqkvoaosO67NWT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald.42 op 30-07-2026 10:32 ]

• Evilpenguin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-08 14:41
Ik heb gisteren eindelijk een probleem opgelost. Het lukte maar niet om te thuis te laden met de nieuwe Enyaq. Na een paar minuten stopte de auto met laden (hiervoor nooit problemen met de vorige auto). Alles slimme dingen in Tibber, de laadpaal en de auto uitgezet maar nog steeds geen volledige laadsessie. Ook allerlei andere tips van internet geprobeerd zoals in de auto blijven zitten, resets en de auto juist op slot doen.

Bleek het uiteindelijk aan de kabel te liggen. Deze had ik eerder (dacht ik) al uitgesloten. Ik weet niet of de Enyaq een andere verbinding zoekt dan een Kia Niro, maar een nieuwe kabel zorgt nu al een paar dagen voor consistente laadsessies. Mochten er andere mensen nog problemen hebben met het laden, besteedt extra aandacht aan de kabel en leer van mijn frustraties

• onetime
  • Niet online
@Evilpenguin Was ook een nieuwe kabel die bij de auto zat? Die dus omgeruild?
Of geld terug voor de elders gekochte nieuwe?

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:16

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Hi.
Mis ik iets in dit verhaal.
Ik heb een EnYaq sportline uit eind 2024 met software 5.4.4 Hardware H09 softwareversie 3612. Laatste versie van Android (16) en de laatste versie van de App 8.14.0.
Ik zie nergens de camping mode staan.

sneller usenet? tips en tricks

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:31

A13X

Dude

Mr-D. schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:52:
Hi.
Ik heb een EnYaq sportline uit eind 2024 met software 5.4.4 Hardware H09 softwareversie 3612. Laatste versie van Android (16) en de laatste versie van de App 8.14.0.
Dacht dat het er niet op zat? Dat is wat ik lees in ieder geval.

Hier nog even wachten, net voor de vakantie heeft de werkgever een Enyaq sportline tour edition in het olibo green besteld. Trekhaak en zonnedak. Verder standaard.

Awesome

• Nizzomoi
  • Laatst online: 23:40
Hi.
Volgens mij is het meer een app-ding dan een MY ding. Want ik heb een Enyaq sportline uit midden 2022 en heb de camping mode gewoon sinds kort in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnJRFYscBkMVhu5M_SBKGM-8bvo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3iqeCDwiEpxKsUjPl5GxG8bI.png?f=fotoalbum_large

Wel dikke disclaimer: is iOS en ik draai die app in beta via TestFlight.....

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42
Hi.
Het is wat moeilijk te vinden. Maar je kan in de app (versie 8.15) op het 'tent-icoontje' drukken rechtsboven in het scherm. Dan kan je camping mode activeren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1KOatdLjmp3SJ3ROlgWbUapgjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCdddZYErvLjL5Vt5FD9ij6x.jpg?f=fotoalbum_large

• Mr-D.

Mr-D.

Nizzomoi schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:43:
[...]

Volgens mij is het meer een app-ding dan een MY ding.
Klovan schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:43:
[...]

Het is wat moeilijk te vinden. Maar je kan in de app (versie 8.15) op het 'tent-icoontje' drukken rechtsboven in het scherm. Dan kan je camping mode activeren.
tjongejonge wat voel ik mij nu dom, die heb ik dus echt over het hoofd gezien, deze heb ik inderdaad ook in de app :(
Bedankt.

• Currry
Nu ben ik niet echt van plan om in de auto te gaan slapen, maar is die camping mode misschien handig voor onderweg laden in de zomer? Blijft de auto mooi op temperatuur, kan eventueel iemand in de auto blijven als ze dat willen.

• Evilpenguin
  • Laatst online: 28-08 14:41
onetime schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:29:
@Evilpenguin Was ook een nieuwe kabel die bij de auto zat? Die dus omgeruild?
Of geld terug voor de elders gekochte nieuwe?
Was gelukkig een oudere kabel die 'vast' aan de laadpaal zat. Maar nog steeds bijzonder dat hij wel werkt bij de ene auto en niet bij de andere.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-08 19:19
Currry schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:25:
Nu ben ik niet echt van plan om in de auto te gaan slapen, maar is die camping mode misschien handig voor onderweg laden in de zomer? Blijft de auto mooi op temperatuur, kan eventueel iemand in de auto blijven als ze dat willen.
Voor de campingmode moet de sleutel in de auto blijven, dan kan je de auto net zo goed aan laten tijdens het laden.

• Cafe Del Mar
@bizar lange reistijd
Ik had het laatst in Waze, bleek dat ik moest ingeven welke "labels" ik had, oa CritAir voor FR en autosnelwegvignet voor CH. Zonder dat toe te voegen, was de reistijd echt absurd (5u ipv <2u).
Ik gebruik de Skoda-navi niet, maar vermoedelijk is het toch zoiets?

• Taxus
Currry schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:25:
Vandaag tijdens het boodschappen doen en snelladen de knop ‘direct klimateren’ (oid) ingedrukt bij het verlaten van de auto. Auto bleef netjes op temperatuur.

• DutchJackal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:05
Is het meer mensen opgevallen dat als je via de app klimatisering start terwijl je in de auto de klimaatcontrole had uitgezet (want laatste kilometertje raam open ofzo) dat de klimatisering in de auto dan helemaal niets doet terwijl de app zegt dat die wel draait?

• ddgcpeters
DutchJackal schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:11:
Is het meer mensen opgevallen dat als je via de app klimatisering start terwijl je in de auto de klimaatcontrole had uitgezet (want laatste kilometertje raam open ofzo) dat de klimatisering in de auto dan helemaal niets doet terwijl de app zegt dat die wel draait?
Ik heb juist het idee dat als ik de app klimatisering aanzet, de instell8ngen overschreven worden.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-08 19:19
Waarom zou je de klimaatcontrole uitzetten?

• De Sjeik
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
Sinds gisteren rond het middaguur was mijn auto offline. En dan kom je er gaandeweg achter welke systemen er allemaal die verbinding nodig hebben. Je kan met de app niets meer, maar ook in de auto zijn er dingen die niet meer werken, bijvoorbeeld een route plannen naar een POI of iets dergelijks. Die kan hij niet meer vinden.

Vandaag zag ik dat er een stroring was bij de Skoda.
Vanavond zag ik dat die storingsmelding weg was, en de storing dus verholpen was.
Mijn auto was echter nog steeds offline.
LTE symbool met rood kruisje, dus de model was offline.

Omdat ik morgen met vakantie ga wil ik dus wel mijn route plannen.
Ik heb de zekering 19 truc geprobeerd. Daarna gelijk weer verbinding. Enige wat mij hart een keer deed overslaan was het rode gevarendriehoek met uitroepteken na het terug plaatsen van de zekering. Gelukkig verhielp de laatste stap (auto op slot voor een paar minuten) dat ook.

Nu heb ik mijn route met tussenstops kunnen plannen (ja de Skoda navi :)) en kan ik de auto weer in de app zien. En morgen bij de laadstop de klimaatregeling aanzetten vanuit de app even voordat we weer vertrekken.

@Autohillenga bedankt voor de instructies m.b.t. de zekering 19 truc!

[ Voor 1% gewijzigd door De Sjeik op 30-07-2026 20:21 . Reden: dikke vingers ]

• elektriekert
Taxus schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:01:
[...]

Vandaag tijdens het boodschappen doen en snelladen de knop ‘direct klimateren’ (oid) ingedrukt bij het verlaten van de auto. Auto bleef netjes op temperatuur.
Met het warme weer doe ik dat standaard, ik heb die luxe nu, dus ga ik het gebruiken ook :)

• elektriekert
Als ik climatisering via de app heb gestart, auto gereden e.d. en een paar uur later weer de climatisering wil starten. De app aangeeft dat deze nog aan staat. Als ik de app dan afsluit en opnieuw start geeft ie wel aan dat ie uit staat(en dus opnieuw activeer baar is).

• cryptapix
D.deJong schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:53:
[...]

Waarom zou je de klimaatcontrole uitzetten?
Dat is om de verdamper te laten drogen om zo schimmel te voorkomen. Maar volgens mij blijft bij de Enyaq de ventilator van de airco nog een tijd draaien nadat je de auto verlaat (ik hoor m op de oprit altijd nog best een tijd blazen) dus dan is het niet meer echt nodig.

• cryptapix
elektriekert schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:39:
[...]

Met het warme weer doe ik dat standaard, ik heb die luxe nu, dus ga ik het gebruiken ook :)
Ik doe het in de winter ook als ik een boodschap ga doen :p

• Mr-D.

Mr-D.

cryptapix schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:42:
[...]

Dat is om de verdamper te laten drogen om zo schimmel te voorkomen. Maar volgens mij blijft bij de Enyaq de ventilator van de airco nog een tijd draaien nadat je de auto verlaat (ik hoor m op de oprit altijd nog best een tijd blazen) dus dan is het niet meer echt nodig.
zo hoort het ook eigenlijk, en nog een pluspunt temperatuurverschil is dan ook niet meer zo groot als je uitstapt (auto staat op 20 en buiten is het 30)

• Fr1ek
Ik heb gistermorgen mijn enyaq naar de lokale VAG-dealer gebracht voor een upgrade van 3.0 naar de nieuwste. Gistermiddag laat werd ik gebeld dat ze het niet meer klaar kregen en dus staat ie daar nog steeds. Mogelijk is er iets fout is gegaan bij het updaten 🤷🏻‍♂️

Gedurende het verblijf komt ie wel regelmatig online en wat me opviel is dat er een tijdje 3.9 op heeft gestaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXA6975ctfWoqIuAfC-tG-IMeuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4dZOyIdlGXUTQhsWYKQl4QIo.png?f=fotoalbum_large Wel eigenaardig dat dit zolang moet duren :|
Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.