• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik heb dit nog nooit meegemaakt (zo langzaam) bij een nieuwe Mac, internetsnelheid op andere apparaten is gewoon prima 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_AJwhhLZ50WJ29tjhMoZPImH2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1zd9iPOIBD23KsRvc54pfX8.jpg?f=fotoalbum_large

Uur later nog steeds bezig :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBlyxb5Xv9G_s_UHeUa1hL-10tE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IesHtwfSp9vdPuHN1rl4JP9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3e5Xka-k_6UxJeOaNnV5TAPU98=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ao6A464Ej3z6GeJ0Hdcz9GEa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Greatsword op 28-03-2026 11:06 ]

• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-04 15:29
Greatsword schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:05:
Ik heb dit nog nooit meegemaakt (zo langzaam) bij een nieuwe Mac, internetsnelheid op andere apparaten is gewoon prima 8)7

[Afbeelding]
Is dat de Zilver of Starlight kleur? En welke Macbook had je hiervoor?

• Greatsword
  • Niet online
TNSN schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:09:
[...]

Zilver, M4 Mini / M1 Max

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:49
Hij is binnen!🎉🥳 En wat-een-kleur! Echt fan-tas-tisch!!!!

Uitpak party🎉🥳🥰❤️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li-lMU5d6IUEzRRo97n2W2sq7Mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baBrkqXV2fbRm2vNfRu1vCVo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_5hGaZ0WqpSnaE6cncCKUS8JnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sze2erduxMgpgGiJGTELsRU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYF1A7es3PSIMhWL1IVA7OfcYsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iT5SVi3B8JJTwm2Mzbx9oEKy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lh0ruFOUy2oLPaMUDU7rZsgPrcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTBdEBN8yDzX6q4diEPT42Av.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjT-YzCqP847YUuwkm7eyU231JM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmMKFJRySfIAbRk2Go8ALghB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dy5MVpynhFFOgOePOQM0f7qfUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TPChsf6KzZoEejCSj9L1PDzi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WI-pKWf0kVrcUSmlgdXKKWJAeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RjtZESiqWpEMXrAVC3wRIp7g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsEaijlUl9CoyzrWKkRq0uj-UO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86CfcZhOxsgfja8B6AYrW0uC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmcZgAfLz5tgsA1DoAjSIaclL3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hZ6cESq7WeXT3tjmsHXM1LU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeqPgNmb-SEZ5Dp-KQ0KQoJ_nto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lO568D3yoDbHmcnKVy1LyLT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3aB72w9SHjsNJpEsT7ITiaarSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMMasTpwfJyWlRv2OhvaYx90.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElCGy0xTziqzg3Bp8OzIOmrmJbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXbH67JO04yYhmmDWs4zj4Lz.jpg?f=fotoalbum_large

• iMode

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Was bij mij in minder dan 10 minuten klaar😅

• iMode
TNSN schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:09:
[...]
Ik heb hem in Starlight (champagne / goud) echt een prachtige kleur en geen vingerafdruk magneet zoals mijn M2 Air Midnight

• Dekkertje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:24
Gebruiken jullie een virusscanner (zoals bijv. McAfee of Norton) op je MacBook? Waarom wel, waarom niet?

• iMode
Dekkertje schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:16:
Gebruiken jullie een virusscanner (zoals bijv. McAfee of Norton) op je MacBook? Waarom wel, waarom niet?
Ik niet, Mac is volgens mij behoorlijk veilig met beveiliging updates etc.. Ik heb wel een code gekregen van Coolblue voor een jaar lang gratis Norton voor 3 apparaten. Even denken wat ik er mee ga doen, als ik het niet ga gebruiken kan ik er misschien iemand anders blij mee maken. 1e jaar is gratis en daarna wordt het omgezet in een betaalde versie.

• Greatsword
  • Niet online
Nee, het is geen Windows. Al die troep vertraagd je Mac alleen maar en is nergens voor nodig.

Wat ik wel aanbeveel is Ublock Origin Lite voor reclame blokkering etc in Safari.

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 28-03-2026 12:59 ]

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Nee. Heel in het begin deed ik dat wel, maar dan heb ik het echt over 2010-2011. Dit was ook meer een voortvloeisel uit het gegeven dat ik voorheen een Windows-gebruiker was. Daarna meermaals problemen gehad met de antivirussoftware, tot kernel panics aan toe, vervolgens verwijderd en niet meer opnieuw geïnstalleerd.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:02
Cardwizard schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:12:
Mijn order is geannuleerd helaas, mazzeltjes zijn blijkbaar niet aan mij besteed….. voor nu nog geen M5 ervaring hier…. Ooit.
Hier net geluk gehad. Zaterdag ochtend besteld voor een m5 air 15. Had net een m5 pro gehaald, maar voor 1080 denk ik dat ik liever de air houd. Dan de pro maar op v&a

[ Voor 14% gewijzigd door WouterL op 28-03-2026 15:24 ]

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:09
Nee nooit gedaan, een aparte scanner is totaal niet nodig vind ik.
Ook op windows vind ik Norton of mcafee niet nodig, de windows defender is meer dan prima.

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:27
Mocht er iemand toch afstand willen doen van een zilveren 13”, laat wat weten. Ik was helaas net te laat.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Hier vanmiddag opgehaald. De 13” in Sky Blue. Blij mee! Was een impulsaankoop, vanwege de Coolblue blunder dus natuurlijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thIszzLEUhKweiGGctdzSpjBwn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75qHb5XOzFiHHYqo74SBEKvN.jpg?f=fotoalbum_large

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:39
Starlight is een mooier kleur dan gedacht (mijn Air M5 die woensdag binnenkwam is in die kleur, ik twijfelde nog eerst over zilver).

Vandaag maar voor de 2de keer aan de lader gehangen sinds woensdag (al was dat meer omdat de Air uit doos met 52% lading kwam), wat logisch is omdat ik de laatste dagen veel bezig was met instellen (Firefox, lokale muziek collectie, en paar andere dingen).

Soepel, geweldige stand-by, dood stil, fijne touchpad en stevige accuduur zijn de fijne punten.

Minder fijne punten zijn speakers (slechter dan mijn oude tablet) en scherm (moest heel wat klooien want met de standaard instellingen kreeg ik last van enorme eye strain, bleek door true tone te komen en automatische helderheid die koppig veel te laag ging).

60hz zie ik niet als een nadeel, ja het valt op, ja het is irritant als ik lees tijdens scrollen, ja ik kan er mee leven want dan lees ik gewoon wat langzamer.

andere nadeel is mijn gedoe met iCloud, maar daar heb ik inmiddels via chat en telefonisch uitgebreid contact over gehad, dus het is even afwachten hoe dat verder gaat, volgens Apple lost dat probleem vanzelf op na 2 weken zo niet dan escaleren ze mijn ticket..

Basis model gehaald aangezien dat voldoende voor mij is qua opslag en RAM, 70 watt lader erbij (want sneller laden) en ik ben gesetteld.

De Air vervangt mijn oude gaming laptop en Samsung tablet, dus ik ging voor de 2 vliegen in 1 klap.

Maar vooral de tablet, de laptop gebruikte is eigenlijk zelden nog want ik heb een game PC + Steam Deck daarvoor die veel meer gebruikt werden.

Maar ik miste toch wel een desktop OS met mijn tablet, puur voor Youtube, artikelen lezen en muziek luisteren was hij prima (en de 120hz OLED is naast de betere speakers het enige wat ik daarvan wel mis in de Air).

Maar het werd langzaam een zooitje als ik toetsenbord en muis bij wou pakken, had daar geen zin in, ik moest dan aan tafel of bureau zitten en DeX is gewoon net niet voor mij, Android (en iOS/iPadOS) zijn prima voor hun doeleind, maar een echte desktop OS zoals MacOS/Windows/Linux is het niet.

Mijn aandacht viel meteen op de Air (dit was voor de aankondiging van de Neo), Windows viel af vanwege stand-by, ik wou ook een tablet vervanger en dan is een goede stand-by waarbij ik het apparaat gewoon kan pakken wanneer ik wil voor gebruik, met voldoende accuduur wel een eis, anders kan ik net zo goed aan mijn bureau zitten.

En wat Neo betreft, 8GB RAM is voor mij een red flag (= niet genoeg, simpel), maar toen ik deze in de winkel ging uitproberen vielen er meer dingen op die mij niet zo bevielen.

Maar goed, ik ben verder erg tevreden met de Air.

nu nog bedenken of acculading op 80% cappen zinvol is, ik doe dat nooit met mijn apparaten maar die hebben meestal wel meer dan 1000 laadcycli dus ik zie het wel

[ Voor 9% gewijzigd door Mizgala28 op 28-03-2026 21:36 ]

• Commendatore
  • Niet online
Dat begrenzen op tachtig procent is vooral zinvol als je de laptop veelal aan de netspanning hebt hangen en het klinkt niet alsof dat bij jou echt het geval gaat zijn. Gewoon op honderd procent laten dus, maar geoptimaliseerd opladen ook aan laten staan.

• pimssi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:58
Greatsword schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:51:
@pimssi Dat throttelen met die specs vind ik wel heel bijzonder. Gebruik je toevallig een programma als iStatMenus? Dan kan je real time en historische data inzien van cpu,ram, temps etc. Ben wel benieuwd wat de bottleneck is, dus wellicht kan je hier even mee experimenteren.
Goed idee, ik zal eens een monitoring tooltje draaien en zien waar die temperaturen vandaan lijken te komen.

[Afbeelding]

Geen idee, wellicht waren al die Coolbue-ers dezelfde image aan het binnenhalen ;)

Moest meteen denken aan die YouTubers die van de week allemaal afgaven op Windows laptops omdat die NA installatie 'uren' bezig waren met updates binnenhalen. Nou ik weet het hoe het bij jullie zat, maar ik kon op mijn nieuwe M5 de installatie niet eens voortzetten hier zonder die 26.4 update eerst binnen te halen...

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

• Carlos0_0
Ja dat is normaal eerst updaten en dan verder, maar zo werkt windows ook tegenwoordig.
Als die internetverbinding ziet, dan gaat die tijdens initiële install eerst ook updates zoeken.

• WouterL
Ik had laatst een gloednieuwe surface laptop 7 Intel
Edition gehaald met Intel ultra. Let wel, het parade paardje van Microsoft. Die kon ik na aanzetten na 16 uur voor het eerst gebruiken. :-) van een gefaalde Microsoft update (why…) tot aan een vastzittende repair (!!). Wat een out of the box experience was dat. Echt huilen.

• Greatsword
  • Niet online
pimssi schreef op zondag 29 maart 2026 @ 06:44:

Moest meteen denken aan die YouTubers die van de week allemaal afgaven op Windows laptops omdat die NA installatie 'uren' bezig waren met updates binnenhalen. Nou ik weet het hoe het bij jullie zat, maar ik kon op mijn nieuwe M5 de installatie niet eens voortzetten hier zonder die 26.4 update eerst binnen te halen...
Als dit mijn eerste Mac ervaring als Windows overstapper zou zijn, dan zou ik zeker teleurgesteld zijn.

Ik had precies hetzelfde, hij ging deze update tijdens de eerste setup automatisch downloaden/installeren. Kon gewoon 2 uur lang niks doen, een schone installatie was sneller geweest, echt bizar.

Maar goed, uiteindelijk gewoon afgewacht en alles werkt nu zoals het hoort.

• Commendatore
  • Niet online
Om heel eerlijk te zijn is updaten ook één van de eerste dingen die ik zelf zou doen als het niet automatisch gebeurde.

• Greatsword
  • Niet online
Commendatore schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:40:
Om heel eerlijk te zijn is updaten ook één van de eerste dingen die ik zelf zou doen als het niet automatisch gebeurde.
Ja ik ook, maar normaliter kom je tenminste gewoon eerst op je bureaublad. En het duurt zeker geen 2 uur. 15 Min max voor grotere updates en 30 minuten voor MacOS upgrades of schone installaties.

• Carlos0_0
Greatsword schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Ja ik ook, maar normaliter kom je tenminste gewoon eerst op je bureaublad. En het duurt zeker geen 2 uur. 15 Min max voor grotere updates en 30 minuten voor MacOS upgrades of schone installaties.
Nou duurde mijn download / verwerking van de update geen 2 uur, goed was nog geen 26.4. Ik had mijn Macbook iets eerder dan jou.
Maar ja zo ging het vroeger idd, heb je nu even een trage download te pakken. heb je gelijk pech en moet je wachten.

• WouterL
Hier was het in 20 minuten gepiept

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-04 22:09

FREAKJAM

"MAXIMUM"

MacOS maakt o.a. gebruik van XProtect. Je hebt dus in principe niet nog een virusscanner nodig. Je kunt hier meer lezen over hoe op een Mac malware-bescherming wordt toegepast.

is everything cool?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:10
Ik heb sinds vorige week de M5 met 32GB RAM en 1TB SSD. Erg tevreden mee. Ik was bang voor throttling vanwege het gebrek aan een fan, maar hij is nog nooit warm geworden. Mijn vorige Windows laptop voelde warmer aan met zacht geruis van de ventilator terwijl ik alleen maar aan het browsen was :o .

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:41
MacBook binnen, maar gecrasht tijdens migratie. Nu in recovery mode, maar de MacBook kan geen wifi vinden - lijkt uit te staan. Heb geen netwerk adapter, dus die maar bestellen en morgen opnieuw proberen :(

Tip: migratie niet annuleren :+

[ Voor 8% gewijzigd door VidaR-9 op 01-04-2026 13:59 ]

• Greatsword
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:55:
MacBook binnen, maar gecrasht tijdens migratie. Nu in recovery mode, maar de MacBook kan geen wifi vinden - lijkt uit te staan. Heb geen netwerk adapter, dus die maar bestellen en morgen opnieuw proberen :(

Tip: migratie niet annuleren :+
Een migratie annuleren is inderdaad vragen om problemen.

Lukt een schone installatie ook niet?

• VidaR-9
Greatsword schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:05:
[...]
Een migratie annuleren is inderdaad vragen om problemen.

Lukt een schone installatie ook niet?
Nee ik kan nu niks helaas, want heb geen netwerk.

• Greatsword
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:10:
[...]

Nee ik kan nu niks helaas, want heb geen netwerk.
Wat zie je nu dan als je de Mac uitzet en opnieuw opstart?

Kan je wel bij opties komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOKadafOPm4Q_3dBmTuJNkKXwZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1hUVoaOnIPdbVSmLXARP3Sp7.png?f=fotoalbum_large

• VidaR-9
Greatsword schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:49:
[...]
Wat zie je nu dan als je de Mac uitzet en opnieuw opstart?

Kan je wel bij opties komen?

[Afbeelding]
Ja ik kan bij opties komen. Maar kom dan in scherm waar ik wifi moet selecteren, maar dat kan dan dus niet. En rechtsboven ook geen wifi icoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VatMUu-x9obC8K78Fdplw70t7Vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlhuMq1FFOOE0GkuJlxIn5LA.jpg?f=fotoalbum_large

• Greatsword
  • Niet online
VidaR-9 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:57:
[...]

Ja ik kan bij opties komen. Maar kom dan in scherm waar ik wifi moet selecteren, maar dat kan dan dus niet. En rechtsboven ook geen wifi icoon.

[Afbeelding]
Oke, maar heb je hem nu gewoon aangezet door 1x op de power knop te drukken of heb je hem uitgezet. 1x op de powerknop gedrukt en dan gelijk de powerknop in blijven drukken tot je echt in recovery mode komt?

• VidaR-9
Greatsword schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:00:
[...]
Oke, maar heb je hem nu gewoon aangezet door 1x op de power knop te drukken of heb je hem uitgezet. 1x op de powerknop gedrukt en dan gelijk de powerknop in blijven drukken tot je echt in recovery mode komt?
Tweede. Recovery mode. Heb alle “fixes” die ik online kon vinden al geprobeerd, maar zonder succes.

Update 20u: met bekabelde netwerkverbinding macOS opnieuw geïnstalleerd. Daarna werkte alles weer prima. Laptop net opgestart zonder migratie. Schone start.

[ Voor 15% gewijzigd door VidaR-9 op 01-04-2026 20:04 ]

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16

I don't have dreams, I have goals!!

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-04 14:06
Ik vind de meerwaarde toch wel dat ik nog parallels kan draaien en Windows/Linux kan gebruiken voor bepaalde zaken waar macOS tekort schiet en dat zijn er toch best veel.

Op een Mac Neo met 8 GB wordt dat toch lastiger.

• Greatsword
  • Niet online
Marve79 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 14:54:
[...]

Ik vind de meerwaarde toch wel dat ik nog parallels kan draaien en Windows/Linux kan gebruiken voor bepaalde zaken waar macOS tekort schiet en dat zijn er toch best veel.

Op een Mac Neo met 8 GB wordt dat toch lastiger.
Dan is de air inderdaad logisch, de Neo is uiteraard niet voor VM’s bedoeld ;)

• MarcoC
De meerwaarde is toch heel duidelijk? Veel beter scherm, veel snellere CPU, veel meer werkgeheugen, veel betere accuduur. Niet een hele lastige zoektocht.

• Carlos0_0
MarcoC schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:36:
[...]

De meerwaarde is toch heel duidelijk? Veel beter scherm, veel snellere CPU, veel meer werkgeheugen, veel betere accuduur. Niet een hele lastige zoektocht.
Punt is genoeg die dat niet nodig hebben, als je alleen beetje mailtje tikt en op internet zit.
Doe je dat wel is er interdaad een meerwaarde, anders niet perse.

• MarcoC
Carlos0_0 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:16:
[...]

Punt is genoeg die dat niet nodig hebben, als je alleen beetje mailtje tikt en op internet zit.
Doe je dat wel is er interdaad een meerwaarde, anders niet perse.
Ja dat geldt voor alles. Waarom niet gewoon de goedkoopste iPad met toetsenbordje van Action kopen?

• Carlos0_0
MarcoC schreef op woensdag 8 april 2026 @ 19:35:
[...]

Ja dat geldt voor alles. Waarom niet gewoon de goedkoopste iPad met toetsenbordje van Action kopen?
Ik heb gewoon de standaard iPad, 64gb model uit 2022. voldoet nog steeds prima voor mij.
Ik zie geen reden om een iPad Air of Pro te kopen.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Van 2010 tot 2019 gebruik gemaakt van een Mid-2010 MBP. Keertje geheugen verdubbeld en een SSD erin gezet en dat ding heeft me bijna een decennium goed gediend. Maar hij was wel duur, en toen ik wat nieuws zocht wilde ik een wat goedkopere machine. Gekozen voor Dell XPS 15 en daar eigenlijk wel spijt van gehad, voor een premium product (naar Windows maatstaven) vond ik hem eigenlijk altijd tegenvallen. Nu weigert hij ook nog eens dienst.

Ik wil zo nu en dan kunnen gamen maar browsing en film kijken onderweg zijn de belangrijkste bestemmingen. Gekeken naar Windows machine maar via de Neo teruggekomen bij Apple. 13 inch vind ik te klein, dus valt het oog op de M4 en M5 Airs. Prijsverschil is beperkt, 100 euro ofzo, hoewel de M4 waarschijnlijk eerder voor een goede aanbieding te krijgen is.

De belangrijkste vraag is echter of ik toch meer toekomstvast voor de M5 moet gaan. Qua GPU performance zit er wel een 20% verschil met de M4 in, maar ik zie dat dat verschil het putje in verdwijnt onder sustained loads door thermal throttling en dat de M4 dan opeens niet zoveel trager meer is. Dus dan toch maar een M4?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:30:
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Van 2010 tot 2019 gebruik gemaakt van een Mid-2010 MBP. Keertje geheugen verdubbeld en een SSD erin gezet en dat ding heeft me bijna een decennium goed gediend. Maar hij was wel duur, en toen ik wat nieuws zocht wilde ik een wat goedkopere machine. Gekozen voor Dell XPS 15 en daar eigenlijk wel spijt van gehad, voor een premium product (naar Windows maatstaven) vond ik hem eigenlijk altijd tegenvallen. Nu weigert hij ook nog eens dienst.

Ik wil zo nu en dan kunnen gamen maar browsing en film kijken onderweg zijn de belangrijkste bestemmingen. Gekeken naar Windows machine maar via de Neo teruggekomen bij Apple. 13 inch vind ik te klein, dus valt het oog op de M4 en M5 Airs. Prijsverschil is beperkt, 100 euro ofzo, hoewel de M4 waarschijnlijk eerder voor een goede aanbieding te krijgen is.

De belangrijkste vraag is echter of ik toch meer toekomstvast voor de M5 moet gaan. Qua GPU performance zit er wel een 20% verschil met de M4 in, maar ik zie dat dat verschil het putje in verdwijnt onder sustained loads door thermal throttling en dat de M4 dan opeens niet zoveel trager meer is. Dus dan toch maar een M4?
Welke games ben je van plan te gaan spelen?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Greatsword
  • Niet online
@Dr. Strangelove 9 jaar is wel echt extreem lang en inmiddels valt er achteraf helemaal niks meer te upgraden . De M5 had laatst een prijsfout bij Coolblue en veel daarvan staan er ook op V&A en Marktplaats dus als je voor bijna hetzelfde geld een M5 kan bemachtigen zou ik dat zeker doen.

"Je krijgt dan sowieso dubbel zoveel opslag, bluetooth 6 en wifi 7 door de Apple N1 chip en een betere NPU."
Basje93 in 'Apple MacBook Air M5 - Op zoek naar de meerwaarde boven de Neo'

[ Voor 27% gewijzigd door Greatsword op 09-04-2026 13:53 ]

• Dr. Strangelove
@Greatsword Is ook lang maar ik gebruik hem sinds 2019 ook niet meer als mijn daily driver. Maar nog wel in het kader van mijn retro gaming hobby. Fantastische machine. Helaas geeft hij nu continu kernel panics vanwege het welbekende probleem van die machines met de GPU. Schijnt op te lossen te zijn door een elco op het mobo te vervangen maar ik heb geen 1337 soldeerskills.

@Mog Niks specifieks, ik wil gewoon maximale bang for the buck en vraag me af of de M5 het extra geld waard is. Voor browsen en video kijken heb ik aan de M4 genoeg en als hij na een half uur gaat throttlen dan is de extra GPU power van de M5 mogelijk vrij zinloos.

• Commendatore
  • Niet online
Tenzij de prijsverschillen echt gigantisch zijn en/of je budget heel beperkt is, zou ik gewoon voor een M5 gaan, eerlijk gezegd. Op deze bedragen maakt 150 euro meer of minder ook niet zoveel uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Commendatore op 09-04-2026 18:03 ]

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

360Degreez

Typisch weer dit...

Leuk!

Jaren geleden hebben we in een opwelling twee iMacs (M1) gekocht. Ze waren prachtig om naar te kijken en luisteren, maar we konden beiden niet wennen aan (de logica van) MacOS en de machines bleken net even te traag voor Parallels + workload dus hebben we deze weer verkocht.

We zijn inmiddels een paar M-generaties verder, dus dacht ik het er nog eens op te wagen. Ik heb een mede-tweaker blij gemaakt met mijn veel te weinig gebruikte dikke gaming-notebook en van dat geld hetzelfde weekend nog een 14" M5 MacBook Pro gekocht (10/10, 512GB en we zijn weer on-topic).

Ik had gedacht MacOS in te stellen en dan wederom de "route de Parallels" te nemen, maar dat is er tot op heden nog niet van gekomen.

En dat is goed, want eigenlijk werkt alles out of the box redelijk goed en blijken de kleine tekortkomingen van MacOS prima weg te poetsen met tools zoals BetterDisplay, Peazip en LinearMouse. Oh; En het omwisselen van de CTRL en Command toets om knippen en plakken zonder je dat je vingers in de knoop raken mogelijk te maken.

Het enige struikelblok blijft voor mij Finder. Als iemand die met veel bestanden werkt, data heen- en weer pompt op een NAS en veel organiseert, merk ik dat Finder wat beperkingen heeft met een slag om de arm voor wat mijn gebrek aan kennis van Finder zelf.

Denk dan aan mappen en bestanden die uit beeld vallen in Finder waarna je horizontaal moet scrollen, mappen die na verplaatsen niet worden uitgelijnd maar half op elkaar komen te staan, het niet kunnen knippen (?!) en de clunky zwevende interface bij het selecteren en verslepen van bestanden en mappen naar een ander venster die het moeilijk maken om de geselecteerde bestanden of mappen in de juiste doelmap te plaatsen.

Ook het mounten van een NAS werkt.. vreemd. Je moet eerst verbinding maken met een server, je bronmappen selecteren en dan op een andere plek weer opstart items toevoegen waardoor de computer na elke herstart je scherm volzet met geopende bronmappen waarna de server zelf beschikbaar is in de linker kolom van Finder. Ik heb dit teruggebracht tot het openen van slechts een bronmap, maar dit moet toch makkelijker kunnen zonder dat standaard openen van een map?

Hoe dan ook; Een deel hiervan zal simpelweg mijn stupiditeit en gewenning zijn, maar gevoelsmatig zou Apple voor het bestandsbeheer best een beetje mogen afkijken bij Microsoft, dan is MacOS wat mij betreft een volwaardige vervanger.

Hoe dan ook ben ik over the moon met het nieuwe speeltje. Wat is en klinkt hij mooi, wat een prachtig scherm en fijn toetsenbord. Parallels gaat 'm sowieso niet meer worden.

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

• Dr. Strangelove
Ik herken dit wel een beetje. Jarenlang MacOS gebruikt (1985-2000), daarna tien jaar Windows en toen een jaar of 9 privé OSX en op werk Windows.

Het went, elk OS heeft zijn eigen handigheidjes en dingen die je mist. Veel is met instellingen 3rd party software op te lossen ook.

• Greatsword
  • Niet online
360Degreez schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:21:
Ik heb een mede-tweaker blij gemaakt met mijn veel te weinig gebruikte dikke gaming-notebook en van dat geld hetzelfde weekend nog een 14" M5 MacBook Pro gekocht (10/10, 512GB en we zijn weer on-topic).
Uhh, dit is wel het MacBook Air topic, hier het juiste topic ;) [MacBook Pro 2025, M5] Ervaringen & Discussie

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Leuk!

Jaren geleden hebben we in een opwelling twee iMacs (M1) gekocht. Ze waren prachtig om naar te kijken en luisteren, maar we konden beiden niet wennen aan (de logica van) MacOS en de machines bleken net even te traag voor Parallels + workload dus hebben we deze weer verkocht.

We zijn inmiddels een paar M-generaties verder, dus dacht ik het er nog eens op te wagen. Ik heb een mede-tweaker blij gemaakt met mijn veel te weinig gebruikte dikke gaming-notebook en van dat geld hetzelfde weekend nog een 14" M5 MacBook Pro gekocht (10/10, 512GB en we zijn weer on-topic).

Ik had gedacht MacOS in te stellen en dan wederom de "route de Parallels" te nemen, maar dat is er tot op heden nog niet van gekomen.

En dat is goed, want eigenlijk werkt alles out of the box redelijk goed en blijken de kleine tekortkomingen van MacOS prima weg te poetsen met tools zoals BetterDisplay, Peazip en LinearMouse. Oh; En het omwisselen van de CTRL en Command toets om knippen en plakken zonder je dat je vingers in de knoop raken mogelijk te maken.

Het enige struikelblok blijft voor mij Finder. Als iemand die met veel bestanden werkt, data heen- en weer pompt op een NAS en veel organiseert, merk ik dat Finder wat beperkingen heeft met een slag om de arm voor wat mijn gebrek aan kennis van Finder zelf.

Denk dan aan mappen en bestanden die uit beeld vallen in Finder waarna je horizontaal moet scrollen, mappen die na verplaatsen niet worden uitgelijnd maar half op elkaar komen te staan, het niet kunnen knippen (?!) en de clunky zwevende interface bij het selecteren en verslepen van bestanden en mappen naar een ander venster die het moeilijk maken om de geselecteerde bestanden of mappen in de juiste doelmap te plaatsen.

Ook het mounten van een NAS werkt.. vreemd. Je moet eerst verbinding maken met een server, je bronmappen selecteren en dan op een andere plek weer opstart items toevoegen waardoor de computer na elke herstart je scherm volzet met geopende bronmappen waarna de server zelf beschikbaar is in de linker kolom van Finder. Ik heb dit teruggebracht tot het openen van slechts een bronmap, maar dit moet toch makkelijker kunnen zonder dat standaard openen van een map?

Hoe dan ook; Een deel hiervan zal simpelweg mijn stupiditeit en gewenning zijn, maar gevoelsmatig zou Apple voor het bestandsbeheer best een beetje mogen afkijken bij Microsoft, dan is MacOS wat mij betreft een volwaardige vervanger.

Hoe dan ook ben ik over the moon met het nieuwe speeltje. Wat is en klinkt hij mooi, wat een prachtig scherm en fijn toetsenbord. Parallels gaat 'm sowieso niet meer worden.
Wellicht helpt het:
  • Command bedien je met je duim, niet je pink. Dan is het ineens 100x comfortabeler dan ctrl op Windows.
  • Mappen die in Finder over elkaar heen gaan staan: CMD+J in een open map > “Sort by” op Naam zetten > onderin “Set as default” aanklikken (anders is het een instelling per map.
  • Knippen in Finder kan niet, maar kopiëren en daarna "plakken en verwijderen" wel. CMD + C om te kopiëren, daarna CMD + Option + V om "Move" in plaats van "Paste" te doen. Daarmee is het bestand dus weg op de oorspronkelijke locatie.

[ Voor 4% gewijzigd door MrAcid op 09-04-2026 20:01 ]

• MarcoC
Dr. Strangelove schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:00:
@Greatsword Is ook lang maar ik gebruik hem sinds 2019 ook niet meer als mijn daily driver. Maar nog wel in het kader van mijn retro gaming hobby. Fantastische machine. Helaas geeft hij nu continu kernel panics vanwege het welbekende probleem van die machines met de GPU. Schijnt op te lossen te zijn door een elco op het mobo te vervangen maar ik heb geen 1337 soldeerskills.

@Mog Niks specifieks, ik wil gewoon maximale bang for the buck en vraag me af of de M5 het extra geld waard is. Voor browsen en video kijken heb ik aan de M4 genoeg en als hij na een half uur gaat throttlen dan is de extra GPU power van de M5 mogelijk vrij zinloos.
Bang voor buck hangt er maar net vanaf welk model je hebt. Ik zou het 256GB model wel mijden, dat is echt weinig. Je kunt een officiële M4 refurb voor €949 kopen (16GB/512GB), dat is wel veel bang for buck. Maar via de onderwijsstore kan je een nieuwe M5 ook voor €1089 kopen. Het prijsverschil is gering, het prestatieverschil ook.

• Dr. Strangelove
Ik wil sowieso een 15inch en 512Gb SSD. Liever nog een Tb maar dat is budgettair echt niet aantrekkelijk.

• 360Degreez
  • Nu online

360Degreez

Typisch weer dit...

MrAcid schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:55:
[...]

Wellicht helpt het:
  • Command bedien je met je duim, niet je pink. Dan is het ineens 100x comfortabeler dan ctrl op Windows.
  • Mappen die in Finder over elkaar heen gaan staan: CMD+J in een open map > “Sort by” op Naam zetten > onderin “Set as default” aanklikken (anders is het een instelling per map.
  • Knippen in Finder kan niet, maar kopiëren en daarna "plakken en verwijderen" wel. CMD + C om te kopiëren, daarna CMD + Option + V om "Move" in plaats van "Paste" te doen. Daarmee is het bestand dus weg op de oorspronkelijke locatie.
Aha, dit helpt zeker! Dank! _/-\o_

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

• 360Degreez
  • Nu online

360Degreez

Typisch weer dit...

Greatsword schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:54:
[...]

Uhh, dit is wel het MacBook Air topic, hier het juiste topic ;) [MacBook Pro 2025, M5] Ervaringen & Discussie
Lezen is ook een kunst inderdaad.. Excuus!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het enige struikelblok blijft voor mij Finder.
Commander One heeft twee vensters voor heen en weer kopiëren. Ook niet perfect maar niet zo bar als de Finder.

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16
Leuk!

Finder is voor mij ook al twee keer spelbreker geweest door onlogisch gebruik tov Windows verkenner. Dus het ligt niet aan jou. Van Windows naar MacOS is een makkelijke stap als je gewoon een simpele gebruiker bent. Een heavy user van Windows verkenner is gewoon even andere koek. Ik vind MacOS daarin ook echt tekort schieten. Voor mij is Windows nog steeds nummer 1 en MacOS heb ik er lekker beetje als spielerij bijhangen, omdat ik fan ben van de Apple producten en ik toch ook een beetje MacOS onder de knie wilt hebben. Ik moet zeggen dat ik er wel meer tijd in moet stoppen, maar het is ook weer niet de bedoeling om tijd te verknoeien om alternatieven en workarounds te gaan zoeken en gebruiken. Daar ga ik me aan irriteren en heb ik ook de tijd niet voor.

Wel beetje offtopic zo, maar aan de andere kant wel een ervaring die mensen kan doen besluiten om een Air M5 óf een Windows laptop te kopen.

I don't have dreams, I have goals!!

• 360Degreez
  • Nu online

360Degreez

Typisch weer dit...

Redondo1982 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 09:46:
[...]

Finder is voor mij ook al twee keer spelbreker geweest door onlogisch gebruik tov Windows verkenner. Dus het ligt niet aan jou. Van Windows naar MacOS is een makkelijke stap als je gewoon een simpele gebruiker bent. Een heavy user van Windows verkenner is gewoon even andere koek. Ik vind MacOS daarin ook echt tekort schieten. Voor mij is Windows nog steeds nummer 1 en MacOS heb ik er lekker beetje als spielerij bijhangen, omdat ik fan ben van de Apple producten en ik toch ook een beetje MacOS onder de knie wilt hebben. Ik moet zeggen dat ik er wel meer tijd in moet stoppen, maar het is ook weer niet de bedoeling om tijd te verknoeien om alternatieven en workarounds te gaan zoeken en gebruiken. Daar ga ik me aan irriteren en heb ik ook de tijd niet voor.

Wel beetje offtopic zo, maar aan de andere kant wel een ervaring die mensen kan doen besluiten om een Air M5 óf een Windows laptop te kopen.
Nou precies dat inderdaad.

Als voorbeeld een archiveringsproject waarbij ik media en foto's moet inscannen met drie verschillende scanners, voorkeursfoto's moet photoshoppen en alle foto's online en op een NAS archiveer en orden.

Ik merk hierbij dat het wisselen tussen applicaties en veel verschillende (finder) vensters zonder taakbalk gewoon heel stroperig en inefficient gaat.

Voor de rest prima apparaat, net als de Air 8)

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:28
Ik kan prima uit de voeten met Finder. Ik heb wel ergens Double commander staan, maar gebruik het nooit.
Finder is prettig overzichtelijk en kan voor 99% wat ik wil. Voor die 1% gebruik ik de Terminal. Terminal kan ik van harte aanraden als je wat meer met macOS wil dan de gewone alledaagse gebruiker. Daar pas merk je dat je met MacOS best veel mag uitspoken.
Pagina: 1 2 Laatste