Hoi allemaal, ik was al op zoek naar dit topic, eindelijk gevonden. In het kort, ik ben een nieuwe Apple gebruiker. Ooit de iPhone 4 gehad, daarna altijd Windows en Android. Vanwege een vaste Windows PC die wat begint te haperen en die updaten te duur is (Lees een nieuwe vaste PC is de enige optie) en ik graag wat flexibeler wil zijn denk ik er hard over na om een Macbook Air 13" te kopen. Mijn gewenste versie is de M5 | 24GB |1TB opslag. Waarom?
- Voor huis, tuin en keuken gebruik is het te veel power maar toekomst gericht wel zo veilig. Ik wil echt heel lang met de nieuwe laptop kunnen doen, denk aan 8-10 jaar
- Als serieuze hobby ben ik muziek producer. Dat betekent veel opslag nodig voor projecten, vsts, effecten, soundbanks & packs, libraries van Kontakt/Omnisphere/Nexus die heel fors zijn
- Hoewel mn vaste Windows pc nog voldoet zal de Macbook wel steeds meer het zware werk gaan overnemen en uiteindelijk lijkt me de pc overbodig
Ik baal oprecht enorm want ik had een paar weken geleden mijn bestelling bij Coolblue al klaar staan: €1449. De gewenste configuratie in de gewenste Cloud Blue kleur. Omdat ik volledig nieuw ben met MacBooks was is nog wat aan het onderzoeken voor ik echt de bestelling zou afronden. Ik ben zon twijfelaar die echt alles uitzoekt, videos bekijkt, reviews leest etc etc. Het is nou eenmaal een grote aankoop. En toen ik zover was? Hup...gewoon €550 euro boven op de prijs!!! Wat een gekkenwerk!
Dus ik zit nu enorm in twijfel. Ik weet eigenlijk dat ik die configuratie wel nodig heb en wil hebben maar de prijs is zo idioot hoger geworden dat ik toch ook een smeer onderzoek gedaan heb na een degradatie in de configuratie. 512gb opslag zou kunnen maar het issue met muziek productie is dat cloudopslag gewoon niet werkt met je sound libraries.puur voor prive gebruik natuurlijk wel, ik heb een betaalde versie bij Google en Microsoft dus iets van 1,5TB opslag. Ik kan daar mn projecten backups wel kwijt en wat tutorials maar ik ben bang dat ik binnen een x periode enorme spijt ga krijgen omdat ik uit ruimte gebrek een externe SSD moet mee slepen. En flexibel om the go op tijdens vakanties, of gewoon thuis op de bank, in bed of in de tuin muziek maken is gewoon irritanter met een ssd die aan de laptop hangt.
Als ik voor het overzicht even de opties op een rijtje zet met bijbehorende prijzen zal ik gaan (en moeten kiezen want Apple verlaagd haar prijzen echt niet) voor 1 van de onderstaande configuraties. Nieuw model of our of the box. Hebben jullie nog tips voor me? Ik ben sowieso wat voorzichtig met die winkels die van die out of the box modellen aanbieden met een paar honderd euro korting, maar via bekeden begreep ik wel dat partijen als AMAC (natuurlijk Apple partner) maar ook een MacVoorMinder en UpGreatest gewoon betrouwbaar zijn.
Nieuw model:- UpGreatest: M5|24GB|1TB € 1.859,00 (extra pluspunt daar is dat je bij IDEAL betaling een gratis 3de jaar verzekering krijgt)
- AMAC incl. onderwijskorting: M5|24GB|1TB €1.860,26
- Apple incl. onderwijskorting M5|24GB|1TB €1.869,00
- Coolbue: M5|24GB|1TB € 1.979,00
- Coolbue: M5|24GB|512GB € 1.649,00
Out of the box/retour model:- UpGreatest: M5|24GB|1TB € 1.699,00
- MacVoorMinder: M4|24GB|512GB €1.249,00
- MacVoorMinder: M5|24GB|1TB (helaas alleen in Midnight kleur) €1.699,00
- AMAC: gewenste configuratie is sinds 2 dagen niet meer op voorraad
Er gaat nog €250 van welk model dan ook af vanwege verjaardscadeautje

. En owja, hierbij nog even het harde maar o zo pijnlijke bewijs dat ik 1 stap verwijderd was van die gewenste Mac voor de prijs voor de verhoging...
[
Voor 21% gewijzigd door
Juancho op 11-07-2026 21:55
]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB