Starlight is een mooier kleur dan gedacht (mijn Air M5 die woensdag binnenkwam is in die kleur, ik twijfelde nog eerst over zilver).
Vandaag maar voor de 2de keer aan de lader gehangen sinds woensdag (al was dat meer omdat de Air uit doos met 52% lading kwam), wat logisch is omdat ik de laatste dagen veel bezig was met instellen (Firefox, lokale muziek collectie, en paar andere dingen).
Soepel, geweldige stand-by, dood stil, fijne touchpad en stevige accuduur zijn de fijne punten.
Minder fijne punten zijn speakers (slechter dan mijn oude tablet) en scherm (moest heel wat klooien want met de standaard instellingen kreeg ik last van enorme eye strain, bleek door true tone te komen en automatische helderheid die koppig veel te laag ging).
60hz zie ik niet als een nadeel, ja het valt op, ja het is irritant als ik lees tijdens scrollen, ja ik kan er mee leven want dan lees ik gewoon wat langzamer.
andere nadeel is mijn gedoe met iCloud, maar daar heb ik inmiddels via chat en telefonisch uitgebreid contact over gehad, dus het is even afwachten hoe dat verder gaat, volgens Apple lost dat probleem vanzelf op na 2 weken zo niet dan escaleren ze mijn ticket..
Basis model gehaald aangezien dat voldoende voor mij is qua opslag en RAM, 70 watt lader erbij (want sneller laden) en ik ben gesetteld.
De Air vervangt mijn oude gaming laptop en Samsung tablet, dus ik ging voor de 2 vliegen in 1 klap.
Maar vooral de tablet, de laptop gebruikte is eigenlijk zelden nog want ik heb een game PC + Steam Deck daarvoor die veel meer gebruikt werden.
Maar ik miste toch wel een desktop OS met mijn tablet, puur voor Youtube, artikelen lezen en muziek luisteren was hij prima (en de 120hz OLED is naast de betere speakers het enige wat ik daarvan wel mis in de Air).
Maar het werd langzaam een zooitje als ik toetsenbord en muis bij wou pakken, had daar geen zin in, ik moest dan aan tafel of bureau zitten en DeX is gewoon net niet voor mij, Android (en iOS/iPadOS) zijn prima voor hun doeleind, maar een echte desktop OS zoals MacOS/Windows/Linux is het niet.
Mijn aandacht viel meteen op de Air (dit was voor de aankondiging van de Neo), Windows viel af vanwege stand-by, ik wou ook een tablet vervanger en dan is een goede stand-by waarbij ik het apparaat gewoon kan pakken wanneer ik wil voor gebruik, met voldoende accuduur wel een eis, anders kan ik net zo goed aan mijn bureau zitten.
En wat Neo betreft, 8GB RAM is voor mij een red flag (= niet genoeg, simpel), maar toen ik deze in de winkel ging uitproberen vielen er meer dingen op die mij niet zo bevielen.
Maar goed, ik ben verder erg tevreden met de Air.
nu nog bedenken of acculading op 80% cappen zinvol is, ik doe dat nooit met mijn apparaten maar die hebben meestal wel meer dan 1000 laadcycli dus ik zie het wel
[
Voor 9% gewijzigd door
Mizgala28 op 28-03-2026 21:36
]