Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB
Kortom: bouw die folders gerust in je Users: (/Gebruikers)>[Folder met je naam]
Sorry voor de verwarring.
(Mocht dit al staan onder Documenten is er functioneel verder geen probleem uiteraard.)
[ Voor 11% gewijzigd door RoRoNL op 22-07-2026 17:11 ]
Verschillende partities en dergelijk is bij MacOS niet aan de orde. Bij moderne Windows ook niet per se nodig. Mijn inziens is het een dingetje van het verleden (al heb ik nog steeds veel Windows inrichtingen zo ingesteld
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Macintosh HD--> Gebruikers--><Mijn naam>--> Hieronder staan dan zowel standaard folders als Documenten/Afbeeldingen/downloads/Onedrive maar onder Documenten heb ik zelf weer submappen gemaakt zoals Privé/Software/Mijn producer naam met alle projecten etc daar weer onder.
Zo klopt het dan toch volgens de "Apple standaarden"? Ik hoef dan idd ook alleen maar een backup te maken van alles wat onder mijn user naam valt of wellicht zelfs alleen van de documenten folder.
Maar eigenlijk alles wat je zet onder je eigen user name is dus prima als ik het goed begrijp!
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB
Om back-ups te maken gebruik ik Time Machine i.c.m. Een externe SSD
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Ja met software bedoel ik niet de app/programmas die ik daadwerkelijk installeer. Het zijn bijv. zip files van VSTs die ik gebruik voor mijn muziek software FL Studio en nog wat dingen. Apps als ChatGPT/Whatsapp/Chrome etc etc etc installeer ik idd ook gewoon standaard in de default folder van MAC, de Applicaties.Thandor schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:22:
Zo heb ik het ook idd, met uitzondering dat Software dan in de standaard Applicaties map heb staan.
Om back-ups te maken gebruik ik Time Machine i.c.m. Een externe SSD.
Komende weken zullen meer staan in het teken van mijn muziek software installeren en dan ga ik de MAC ook meer testen met zwaardere applicaties. Benieuwd hoe dat gaat.
Heerlijk is dat he. Natuurlijk ook vanzelfsprekend omdat er naar mijn weten 0 bewegende delen in zitten. Dus blazen kan die ook nietJuancho schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:03:
Hopelijk dan wat meer over de M5...het valt me op hoe fluiter stil de MAC M5 is en dat deze voorlopig nog totaal niet warm wordt. Ik heb de MAC nu bijna 2 dagen nonstop aan staan (snachts natuurlijk dicht geklapt) maar overdag doe ik er best veel op qua instellingen, dingen proberen, standaard zaken als browsen, mailen, AI etc, maar het ding blijft fluisterstil. Bizar. Mijn Lenovo van het werk begint al te blazen als ik bij wijze van 3 tabs open in Chrome. Dat maakt de M5 ook gewoon heel prettig voor savonds op de bank/bed. Ben echt zwaar onder de indruk, nog nooit zo'n stille maar enorm krachtige laptop gehad. Echt oprecht super blij mee!
Komende weken zullen meer staan in het teken van mijn muziek software installeren en dan ga ik de MAC ook meer testen met zwaardere applicaties. Benieuwd hoe dat gaat.
Ook wel logisch zonder een fan.Juancho schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:03:
Hopelijk dan wat meer over de M5...het valt me op hoe fluiter stil de MAC M5 is en dat deze voorlopig nog totaal niet warm wordt. Ik heb de MAC nu bijna 2 dagen nonstop aan staan (snachts natuurlijk dicht geklapt) maar overdag doe ik er best veel op qua instellingen, dingen proberen, standaard zaken als browsen, mailen, AI etc, maar het ding blijft fluisterstil. Bizar. Mijn Lenovo van het werk begint al te blazen als ik bij wijze van 3 tabs open in Chrome. Dat maakt de M5 ook gewoon heel prettig voor savonds op de bank/bed. Ben echt zwaar onder de indruk, nog nooit zo'n stille maar enorm krachtige laptop gehad. Echt oprecht super blij mee!
De mijne is ook meestal niet warm, maar met huidig weer wel wat vaker dan toen ik deze in maart had gehaald.
Maar dat zal wel minder worden als de zomer achter de rug is (blij toe als dat zover is).
Online lees je weleens over een 'new MacBook smell' en ik vermoed dat dit datzelfde geurtje is, maar uiteraard ben ik wel weer benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.
[ Voor 59% gewijzigd door Commendatore op 24-07-2026 22:29 ]
Laden jullie trouwens ook op tot 80%? Ik heb dat nu even de eerste periode ingesteld, schijnt op de langere termijn wel beter te zijn voor je accu. Nu kan het nog met vooral thuis gebruik maar straks op vakantie etc zal ik de laptop zeker vaker tot 100% gaan laden.
Ik laad hem gewoon tot 100% op.Juancho schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:22:
Vanmiddag voor het eerst lekker met de Macbook in het zonnetje in de tuin gezeten. Toen werd het scherm aan de achterkant wel behoorlijk warm, maar de onderkant niet echt. Zal dus puur door de zon gekomen zijn.
Laden jullie trouwens ook op tot 80%? Ik heb dat nu even de eerste periode ingesteld, schijnt op de langere termijn wel beter te zijn voor je accu. Nu kan het nog met vooral thuis gebruik maar straks op vakantie etc zal ik de laptop zeker vaker tot 100% gaan laden.
100%, uit ervaring maakt 80% op apparaten niet extreem veel uit (veel getest op verschillende type apparaten van verschillende merken in het verleden, ik vind het de moeite niet waard).Juancho schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:22:
Vanmiddag voor het eerst lekker met de Macbook in het zonnetje in de tuin gezeten. Toen werd het scherm aan de achterkant wel behoorlijk warm, maar de onderkant niet echt. Zal dus puur door de zon gekomen zijn.
Maar mijn mening terzijde, als je hem vooral op de accu gebruikt lijkt 100% mij logischer, terwijl 80% handiger zou zijn als je hem steeds aan de lader gebruikt.
Ondertussen ook mijn muziek programma erop staan en al aardig wat plugins kunnen installeren. Ging makkelijker dan gedacht. Sterker nog, de MAC installeert eigenlijk makkelijker/sneller dan ik op Windows gewend was.
Misschien iets meer over MacOS maar ik zou eigenlijk ook niet weten wat ik nog kan melden over de M5 zelf. Het ding is gewoon echt een powerhouse, heerlijk compact en ziet er prachtig uit. Heb een sleeve, tasje, dubbele adapter en Mac stand gekocht wat de boel afmaakt. Enige wat anders moest was mijn docking, dus heb er eentje op Marktplaats gekocht die deze week moet komen. En dan is alles klaar om echt te gaan werken/produceren op de mooie hemelsblauwe Macbook Air M5!
Als ik naar het prijsverloop kijk, dan is deze gemiddeld van ± € 1.850 naar ± € 2.250 gestegen. Dat is € 400 verschil!
Is dat altijd zo hoogzomer, of is er iets anders aan de hand?
Zal de prijs (kijkend naar het verleden - gat geen garantie geeft) weer gaan dalen?
Heb ik weer!
Zit er een kans in, denk je, dat dit tekort snel opgelost zal zijn?
Null, nada, nope, noppes, gaat dit jaar niet gebeuren.Rzaan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:48:
[...]
Heb ik weer!
Zit er een kans in, denk je, dat dit tekort snel opgelost zal zijn?
Ik weet niet of je mijn posts een beetje gelezen hebt maar ik heb dus net een nieuwe Macbook Air 13" M5 24GB 1TB gekocht. Had er al eerder 1 op het oog bij Coolblue, was een actie ofzo. €1599. Paar weken later... actie weg, het bericht van Apple dat prijzen omhoog gingen en ik heb er uiteindelijk via onderwijskorting bij AMAC €1860 voor betaald. Anders zou het €1999 geweest zijn. Dus idd, flinke stijging.Rzaan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:30:
Ik was even aan het kijken naar een MacBook Air 15 inch (2026) M5.
Als ik naar het prijsverloop kijk, dan is deze gemiddeld van ± € 1.850 naar ± € 2.250 gestegen. Dat is € 400 verschil!
Zal de prijs (kijkend naar het verleden - gat geen garantie geeft) weer gaan dalen?
Ik geef je 1 tip: de geheugen crisis is nog lang niet over en zal denk ik eerder nog meer gaan zorgen voor hogere prijzen. Zie je nu een goede optie (kijk ook eens naar een out of the box model) dan moet je gelijk kopen. Goedkoper gaat het echt niet worden voorlopig.
Bij Upgratest kan je het nog relatief voordelig kopen in de zin van, ze zijn het goedkoopste:
MacBook Air 13 inch - M5 (10x CPU & 10x GPU) - 24GB - 1TB - voor € 1.829,00 incl. 21% BTW of €1699 voor een Refurbished model. Bij AMAC betaal je voor een nieuwe met dezelfde specs € 1.979,00
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 05-08-2026 15:59 ]
Ik wil graag een 15 inch M5 met 24GB en 1TB.Juancho schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:54:
[...]
Ik weet niet of je mijn posts een beetje gelezen hebt maar ik heb dus net een nieuwe Macbook Air 13" M5 24GB 1TB gekocht. Had er al eerder 1 op het oog bij Coolblue, was een actie ofzo. €1599. Paar weken later... actie weg, het bericht van Apple dat prijzen omhoog gingen en ik heb er uiteindelijk via onderwijskorting bij AMAC €1860 voor betaald. Anders zou het €1999 geweest zijn. Dus idd, flinke stijging.
Ik geef je 1 tip: de geheugen crisis is nog lang niet over en zal denk ik eerder nog meer gaan zorgen voor hogere prijzen. Zie je nu een goede optie (kijk ook eens naar een out of the box model) dan moet je gelijk kopen. Goedkoper gaat het echt niet worden voorlopig.
Bij Upgratest kan je het nog relatief voordelig kopen in de zin van, ze zijn het goedkoopste:
MacBook Air 13 inch - M5 (10x CPU & 10x GPU) - 24GB - 1TB - voor € 1.829,00 incl. 21% BTW of €1699 voor een Refurbished model. Bij AMAC betaal je voor een nieuwe met dezelfde specs € 1.979,00
Wil met Final Cut gaan leren monteren.
Mijn keuze is mede bepaald door ChatGPT. Heb er zelf namelijk geen %$#& verstand van.
Maar ik weet dat ik een groot scherm wil, snelheid en aardig wat opslag.
Met mijn huidige macbook doe ik al 10 jaar.
Nu weet ik niet of ik een M5 moet kiezen omdat die nieuwer is, of dat dat M4 ook voldoende zal zijn.
Overigens moet dat monteren met die configuratie wel lukken, tenzij je met HDR bezig wilt gaan. (Dan kun je beter een Pro pakken.)
[ Voor 4% gewijzigd door Commendatore op 05-08-2026 16:19 ]
Ah sorry, over het hoofd gezien dat je een 15" wil. Dan moet je idd nog meer betalen. Mijn 13" met verder dezelfde specs is echt idioot snel, stil en zuinig. Het is mijn eerste Macbook ooit maar ik ben zwaar onder de indruk van zowel de bouwkwaliteit, snelheid, stilte maar eigenlijk ook hoe slim en makkelijk MacOS is. Ik kan me nu wel voorstellen waarom een Macbook gezien wordt als één van de beste laptops die je kan kiezen.Rzaan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:08:
[...]
Ik wil graag een 15 inch M5 met 24GB en 1TB.
Wil met Final Cut gaan leren monteren.
Mijn keuze is mede bepaald door ChatGPT. Heb er zelf namelijk geen %$#& verstand van.
Maar ik weet dat ik een groot scherm wil, snelheid en aardig wat opslag.
Met mijn huidige macbook doe ik al 10 jaar.
Nu weet ik niet of ik een M5 moet kiezen omdat die nieuwer is, of dat dat M4 ook voldoende zal zijn.
Ik gebruik het zelf voor muziek productie (op den duur moet de Mac mijn vaste Windows PC gaan vervangen die steeds trager wordt), dus veel plugins, libraries etc en zeker als een project op 75+% zit wordt er veel gevraagd. Maar dat doet deze kleine krachtpatser moeiteloos.
Maar dat had ook zeker gekund op een M4 of wellicht zelfs een M1-3. Belangrijkste is namelijk RAM en voor mij ook opslag. Maar omdat het mijn eerste Mac is wilde ik ook gewoon zo lang mogelijk support dus dan moet je wel een M5 nemen.
Heb je onder een steen geleefd ofzo, het afgelopen jaar of iets ?Rzaan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:30:
Geheugen / storage prijzen reizen al zeker een jaar de pan uit, wat echt op elke website wel in het nieuws te vinden is.
Nee, zeker niet. Maar ik heb voor de rest niet zoveel interesse in computers en alles daaromtrent. Dus dan mist een mens nog wel eens iets.Carlos0_0 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:03:
Heb je onder een steen geleefd ofzo, het afgelopen jaar of iets ?.
Ben je serieus? Echt alles is sky high omhoog gegaan, niet alleen de Mac’s maar echt heel het assortiment en idd door de ellende van AI.Rzaan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:30:
MacBook Air van 1119,- naar 1429,-
MacBook Pro van 1929,- naar 2229,-
iPad A16 van 389,- naar 509,-
iPad Air M4 669,- naar 829,-
iPad Pro van 1119,- naar 1319,-
En zelfs de Apple TV van 189,- naar 299,- (!!!)
Etc etc….
Ik heb in de week na de aankondiging nog een iPad en IPad Air M4 2026 voor “normale” prijzen kunnen kopen.
Niet alleen Apple producten natuurlijk, zeg maar gerust alles waar chipje in zit.iMode schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:17:
[...]
Ben je serieus? Echt alles is sky high omhoog gegaan, niet alleen de Mac’s maar echt heel het assortiment en idd door de ellende van AI.
MacBook Air van 1119,- naar 1429,-
MacBook Pro van 1929,- naar 2229,-
iPad A16 van 389,- naar 509,-
iPad Air M4 669,- naar 829,-
iPad Pro van 1119,- naar 1319,-
En zelfs de Apple TV van 189,- naar 299,- (!!!)
Etc etc….
Ik heb in de week na de aankondiging nog een iPad en IPad Air M4 2026 voor “normale” prijzen kunnen kopen.
Of het nu een Laptop is, tv, usb stick, smartphone etc, is laatste jaar allemaal enorm in prijs gestegen (En zeker sinds dit jaar).
[ Voor 3% gewijzigd door Carlos0_0 op 05-08-2026 19:39 ]
En het is volgend jaar nog erger.Carlos0_0 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:35:
[...]
Niet alleen Apple producten natuurlijk, zeg maar gerust alles waar chipje in zit.
Of het nu een Laptop is, tv, usb stick, smartphone etc, is laatste jaar allemaal enorm in prijs gestegen (En zeker sinds dit jaar).
https://tweakers.net/nieu...uden-tot-in-2028-aan.html
Voorlopig geen upgrades voor mij dus.
ik kocht hem in de mei / juni nog voor 1329. Een week voor Cook aangaf dat Apple prijzen ook zouden gaan stijgen. Vrees dat het nog wel 2j duurt voor ze gaan zakken .. als ze al gaan zakken. Waarschijnlijk is dit het nieuwe normaal. Maar wel erg blij met de MBA 15' M5. Had een M2 15".Rzaan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:30:
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Dat is wel heel weinig. Die prijs ben ik niet tegengekomen._birdie_ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:09:
[...]
ik kocht hem in de mei / juni nog voor 1359.
Ik keek naar de versie met 24GB en 1TB
was de vakantie geld aanbieding van cool-blue (en ik had helemaal geen vakantiegeld) voor de 16-512. Had M2-8-256 en dat was toch te weinig vond ik voor de toekomst. Kreeg 2e hands niet heel veel terug voor die M2 op marktplaats. De hoge 2e hands prijzen voor Apple apparatuur zijn ook iets uit het verleden.Rzaan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:27:
[...]
Dat is wel heel weinig. Die prijs ben ik niet tegengekomen.
Ik keek naar de versie met 24GB en 1TB
Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Misschien stiekem hopende dat de prijsstijging tijdelijk is, maar daar heb ik me inmiddels bij neergelegd dat de prijzen voorlopig niet gaan zakken.
De week voor de aankondiging zat ik juist te dubben om wel of niet een Air M5 te kopen.
Maarja, met een stijging van een paar honderd euro besloten het niet te doen.
Ik mis nu wel een laptop thuis voor dagelijkse gebruik. Op de bank alles achter je telefoon doen is totaal niet mijn ding. Heb nog wel een iPad die ik nu hiervoor gebruik en red me verder wel, maar blijft jammer.
Nu komen er allerlei andere kosten op mijn af, waardoor ik voorlopig ben toegewezen aan mijn inmiddels ruim 6 jaar oude iPad Air. Een M4 was misschien nog een optie, maar ook die stijgen en daarnaast is bijna overal de voorraad uitverkocht.
Het is wat het is, maar ik vind het voor nu voor een slechts thuisgebruik het simpelweg even niet waard.
wijze woorden
Je moet idd tegenwoordig zelf nagaan of je de prijs het waard vindt want goedkoper gaat het echt niet worden. Ik wilde net als @Valandil de Macbook Air ook gebruiken voor bijna alles waar ik thuis nu op een klein telefoon schermpje voor moet kijken. En in praktijk merk ik dus dat ik de Mac heel vaak gebruik voor echt van alles. In dat kader dus heerlijk dat de Air net als een Ipad binnen een tel weer gereed staat na openen klep. Heb ik nog nooit gehad met een Windows laptop, gewoon een dag (of 2) weg leggen, daarna weer pakken en het ding draait als een malle na openen klep.
Maar belangrijkste reden was dus ook het produceren van muziek en het op termijn vervangen van mijn vaste Windows PC die steeds meer moeite krijgt en na onderzoek bleek dat ik die ook niet kon upgraden met wat nieuwe hardware. De Macbook zal straks meer en meer aan de docking met al mijn randapparatuur hangen in mijn muziekstudio en al het werk overnemen van de Windows PC. Kost wat, maar voorlopig ben ik mega blij met de Macbook Air M5. Wat een krachtpatser en zo heerlijk flexibel!
kijk eens op marktplaats staat veel te koop. of je daar wilt kopen is natuurlijk een ander verhaal. Paar keer daar een Macbook verkocht.Valandil schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:28:
Door die stijging heb ik mijn aankoop juist toch uitgesteld.
Misschien stiekem hopende dat de prijsstijging tijdelijk is, maar daar heb ik me inmiddels bij neergelegd dat de prijzen voorlopig niet gaan zakken.
De week voor de aankondiging zat ik juist te dubben om wel of niet een Air M5 te kopen.
Maarja, met een stijging van een paar honderd euro besloten het niet te doen.
Ik mis nu wel een laptop thuis voor dagelijkse gebruik. Op de bank alles achter je telefoon doen is totaal niet mijn ding. Heb nog wel een iPad die ik nu hiervoor gebruik en red me verder wel, maar blijft jammer.
Nu komen er allerlei andere kosten op mijn af, waardoor ik voorlopig ben toegewezen aan mijn inmiddels ruim 6 jaar oude iPad Air. Een M4 was misschien nog een optie, maar ook die stijgen en daarnaast is bijna overal de voorraad uitverkocht.
Het is wat het is, maar ik vind het voor nu voor een slechts thuisgebruik het simpelweg even niet waard.
Ik heb er mijn Mac Mini ook gekocht met een korting van 100den euro's (1199+119 voor M4, 32GB, 512SSD en 3 jaren Apple Care).
Maargoed, ieder natuurlijk zijn situatie en keuze uiteraard!
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 06-08-2026 11:22 ]
Daar zijn de prijzen ook gestegen toen.Grin schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:48:
Voor laptops en desktop zou ik nooit nieuw kopen en altijd proberen de juiste config te vinden in de Apple Certified Refurbished Store. Hier zijn ze echt aanzienlijk goedkoper en in mijn beleving gewoon nieuw, als je er daarna ook nog Apple Care opzet heb je alle risico's wel afgedekt voor de eerste drie jaren.
Ik heb er mijn Mac Mini ook gekocht met een korting van 100den euro's (1199+119 voor M4, 32GB, 512SSD en 3 jaren Apple Care).
Zag daar net een M4 Air voor 1399 met 16gb RAM en 1TB SSD... maar tenzij je die 1TB SSD nodig hebt, is de M5 Air de betere deal denk ik (nieuw en niet refurb en betere chip en snellere SSD).
SSD is inderdaad extreem snel ... zeker als ik hem vergelijk met mijn vroegere Mac mini M1. Maar ook veel sneller dan MBAM2 (256GB). Heeft ook te maken met de samenstelling van de SSD (1 of meerdere).Mizgala28 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:22:
[...]
Daar zijn de prijzen ook gestegen toen.
Zag daar net een M4 Air voor 1399 met 16gb RAM en 1TB SSD... maar tenzij je die 1TB SSD nodig hebt, is de M5 Air de betere deal denk ik (nieuw en niet refurb en betere chip en snellere SSD).
Ik had meer dan 300 euro korting op mijn custom spec Mac, de zekerheid van kopen bij Apple en drie jaren Apple Care. Nog los van het feit dat veel retailers niet de gewenste spec verkopen (of überhaupt niet beschikbaar is buiten Apple), heb ik meer vertrouwen in het kopen bij Apple (i.c.m. 3 jaren AC).Juancho schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:22:
Ik vond dat juist erg tegenvallen, die korting op een Refurbished model bij zaken als macvoorminder en Upgratest. En iets van korting op accesoires is ook niet mogelijk. De marges zijn gewoon gigantisch klein. Ik koop juist dit soort grotere aankopen liefst nieuw. Verzegeld, volle garantie en support.
Maargoed, ieder natuurlijk zijn situatie en keuze uiteraard!
Voor desktops is het risico van een refurbished apparaat zo laag, je koopt alleen de compute. Er kunnen bv. geen dode pixels in het scherm zitten of een gaar toetsenbord hebben.
En zulke grote aankopen zijn dit nu ook weer niet, het is een iets duurder en snel te vervangen massaproduct. Maar dat is allicht voor iedereen anders!
Ik geef ook direct toe dat ik extra voorzicht was/ben omdat het mijn allereerste Macbook ooit is. Daarvoor betaal ik liever iets mee (wat in praktijk dus erg mee viel) voor een volledig nieuw model via een betrouwbare zaak met vestiging in de buurt als AMAC dan een gebruikt ding via Marktplaats. Kan best zijn als ik ooit nog een keer een Ipad wil (heb nu een Samsung tablet) dat ik dat wel via Marktplaats aandurf. Of nog liever, via dit platform.Grin schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:50:
[...]
Ik had meer dan 300 euro korting op mijn custom spec Mac, de zekerheid van kopen bij Apple en drie jaren Apple Care. Nog los van het feit dat veel retailers niet de gewenste spec verkopen (of überhaupt niet beschikbaar is buiten Apple), heb ik meer vertrouwen in het kopen bij Apple (i.c.m. 3 jaren AC).
Voor desktops is het risico van een refurbished apparaat zo laag, je koopt alleen de compute. Er kunnen bv. geen dode pixels in het scherm zitten of een gaar toetsenbord hebben.
En zulke grote aankopen zijn dit nu ook weer niet, het is een iets duurder en snel te vervangen massaproduct. Maar dat is allicht voor iedereen anders!
Eens, maar blijkbaar is Apple en zeker Macbooks nogal prijsvast. Ik heb ook echt geprobeerd bij een partij als Upgreatest een deal te maken. Eerst met de prijs maar daar was niks mogelijk, dan maar gevraagd of ze er dan een muis/trackpad bij konden doen. Kon ook niet. Als laatste gevraagd of ze dan iig de adapter a 45 euro erbij konden doen want tja, eerste Macbook voor mij dus geen Mac Adapter... Kon ook niet.PrimusIP schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:54:
Bij Apple spulletjes vind ik de tweede hands prijs best wel aan de hoge kant. Als je een product van even geleden koopt heb je ook kans dat dit je uiteindelijk ook tijd in ondersteuning voor een nieuw OS release gaat kosten. Plus dat ik niet kan zien hoe er mee omgesprongen is. En dan heb je nog dat batterijen slijten en daar is het wel fijn dat die het nog een tijdje heel goed doet. Ik neem meteen aan dat bij een goede refurbished meeste van die punten wel gedekt zijn. Maar als ik dan de prijzen voor zoiets zie, vind ik ze zo duur, dat een sprongetje naar een gloed nieuw model niet zo groot is.
En toen was ik er wel klaar mee. Of ze willen niet en het spul verkoopt zich vanzelf wel of ze kunnen gewoon echt niks omdat er amper tot geen marges op zitten.
Overigens een tip, ga je zoals mij bij AMAC kopen (je Macbook dus...) doe dan dan even via een winkel want dan is er nog wel eens wat mogelijk qua deal. Niet met de prijs van je Macbook maar wel een kortingen op accessoires etc. Ook kan je proberen of je via de onderwijskorting kan bestellen. Is mij gelukt, toch weer 6 of 8% van de prijs af.
Op een of andere manier vind ik een fysieke winkel fijner. Weet echter niet goed waarom.
Woon zelf omgeving Eindhoven. Geen Apple store dus. Wel Amac, maar daarover lees ik hier op Tweakers niet per sé goede berichten. Hun service schijnt soms nogal wat te wensen over te laten. Wel hebben ze wat extra garantie (5 jaar) tegen betaling. Ook een verzekering. Maar of dat zin heeft..?
Bij Coolblue krijg je een jaar gratis Norton 360 Antivirus. Heb geen slechte ervaringen met Coolblue.
Wel met Media Markt, maar dat kan ook aan de winkel in die plaats gelegen hebben.
Iemand nog tips, over waar, en ook wat handig is om erbij te nemen als extra's?
Heb bij AMAC gekocht, ook oa om de reden dat ik graag een fysieke winkel om de hoek wil. Het is mijn allereerste MAC dus dat vond ik toch wat prettiger. Als ik dan toch een keer iets heb... Het is verder officiele partner/specialist/retailer van Apple zelf dus de standaarden zijn gewoon hoog lijkt me. Met bijv. ook originele producten als je een keer wat hebt.Rzaan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:36:
Ik zit even te kijken waar ik mijn macair wil gaan kopen. Prijzen zijn overal praktisch gelijk.
Op een of andere manier vind ik een fysieke winkel fijner. Weet echter niet goed waarom.
Woon zelf omgeving Eindhoven. Geen Apple store dus. Wel Amac, maar daarover lees ik hier op Tweakers niet per sé goede berichten. Hun service schijnt soms nogal wat te wensen over te laten. Wel hebben ze wat extra garantie (5 jaar) tegen betaling. Ook een verzekering. Maar of dat zin heeft..?
Bij Coolblue krijg je een jaar gratis Norton 360 Antivirus. Heb geen slechte ervaringen met Coolblue.
Wel met Media Markt, maar dat kan ook aan de winkel in die plaats gelegen hebben.
Ik heb er zelf dus niet mega veel ervaring mee maar ze hielpen me wel altijd snel en kundig bij vragen. Ik zou sowieso niet blind afgaan of wat kritieken zoals wel vaker op een forum (de goede verhalen lees je een stuk minder). Ik zou zeggen, ga eens langs bij die AMAC winkel in Eindhoven. Hoe word je geholpen, zijn het kundige mensen, vraag ook eens wat ze kunnen doen qua aanbieding voor je (bijv. gratis adapter erbij of iets anders). Voelt het goed... lekker je Mac meenemen of anders bestellen
Ik had bijv. zelf het idee bij Upgratest dat ze mij helemaal geen Mac wilde verkopen. Reageerden heel snel, maar ook kort en er was echt 0 moeite om mij te adviseren of een goed aanbod te doen terwijl ik vaak genoeg liet blijken dat ik bijna wilde gaan bestellen. Daarom viel die partij voor mij uiteindelijk af, los van het feit dat ze nogal een stuk van mijn woonplaats zitten en je dus altijd je Mac moet opsturen bij issues.
[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 10-08-2026 14:44 ]
Dit kan nog 15% schelen en inclusief 2 jaar eigen Apple garantie.Rzaan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:36:
Ik zit even te kijken waar ik mijn macair wil gaan kopen. Prijzen zijn overal praktisch gelijk...
...
https://www.apple.com/nl/shop/refurbished
Persoonlijk zou ik geen extra verzekeringen van winkels erbij kopen. Wel kan je Apple Care overwegen, maar dat is ook geheel persoonlijk.
Ik ben toch overstag gegaan en heb van het weekend de Air M5 besteld.Rzaan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:36:
Ik zit even te kijken waar ik mijn macair wil gaan kopen. Prijzen zijn overal praktisch gelijk.
Omdat ik deze met onderwijskorting kon bestellen, dit maar gedaan via Amac.
Kon ook via de apple store zelf doen, maar daar zat m.i. toch wel absurde levertijd op (lees eind augustus). Daar wilde ik niet op wachten.
Vandaag ga ik hem ophalen.
Verder geen issues in verleden gehad met AMAC. Heb daar eerder een apple watch en airpods gekocht. Je hebt gewoon volwaardig garantie.
Service heb ik (nog) niet nodig gehad, dus kan daar niets over vertellen. Werken aardige mensen en wat mij betreft prima behulpzaam.
wijze woorden
Denk niet dat ik daar als oude witte man (dat schijnt mijn groep te zijn) rechtop heb.Juancho schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:41:
En kijk ook even of je het via de onderwijsportal kan doen. Scheelt toch weer 6-8%!
Ik neem mijn macbook altijd mee op reis. Maar heb in 10 jaar nog nooit schade gehad. Wel een keertje dat hij niet meer op wilde starten, maar ik denk niet dat dit onder apple care valt. bovendien kostte dat ook niet de hoofdprijs om het te herstellen. Zie niet zo gauw het voordeel.RoRoNL schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:42:
Persoonlijk zou ik geen extra verzekeringen van winkels erbij kopen. Wel kan je Apple Care overwegen, maar dat is ook geheel persoonlijk.
Je hebt ook Amac Safe. Dan verleng je de garantie naar 5 jaar, maar dat is geen verzekering. Ze zeggen dit: Onder garantie vallen problemen en defecten van je apparaat die zijn ontstaan zonder eigen toedoen (zoals schade). Water-, vocht-, val- en stootschade vallen nooit onder garantie. Softwareproblemen vallen ook niet onder garantie. Stel dat de camera van je iPhone ineens niet meer goed werkt en er is helemaal geen schade geconstateerd door onze technici, dan is dit garantie en dus gratis te repareren. Onder technische defecten verstaan we defecten die zijn ontstaan zonder dat dit door het toedoen van de gebruiker is. Fysieke schade is dus geen garantie.
Kost iets van € 150 voor 5 jaar
Dat laatste zou ik persoonlijk ook niet doen. Het is eigenlijk 150 euro voor de 3 jaar extra garantie, bovenop de 2 jaar die je toch al had, en in die 2 jaar zijn de eventuele technische kinderziekten van je Macbook wel boven water gekomen. De Macbooks die spontaan technisch uitvallen tussen 2 en 5 jaar in hun lange levensduur is heel erg dun gezaaid. (Mocht je dit laatste toch wel willen ondervangen dan zou ik eerder Apple Care aanraden).Rzaan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:58:
[...]
Denk niet dat ik daar als oude witte man (dat schijnt mijn groep te zijn) rechtop heb.
[...]
Ik neem mijn macbook altijd mee op reis. Maar heb in 10 jaar nog nooit schade gehad. Wel een keertje dat hij niet meer op wilde starten, maar ik denk niet dat dit onder apple care valt. bovendien kostte dat ook niet de hoofdprijs om het te herstellen. Zie niet zo gauw het voordeel.
Je hebt ook Amac Safe. Dan verleng je de garantie naar 5 jaar, maar dat is geen verzekering. Ze zeggen dit: Onder garantie vallen problemen en defecten van je apparaat die zijn ontstaan zonder eigen toedoen (zoals schade). Water-, vocht-, val- en stootschade vallen nooit onder garantie. Softwareproblemen vallen ook niet onder garantie. Stel dat de camera van je iPhone ineens niet meer goed werkt en er is helemaal geen schade geconstateerd door onze technici, dan is dit garantie en dus gratis te repareren. Onder technische defecten verstaan we defecten die zijn ontstaan zonder dat dit door het toedoen van de gebruiker is. Fysieke schade is dus geen garantie.
Kost iets van € 150 voor 5 jaar
[ Voor 3% gewijzigd door RoRoNL op 10-08-2026 15:27 ]
Eens!RoRoNL schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:24:
[...]
Dat laatste zou ik persoonlijk ook niet doen. Het is eigenlijk 150 euro voor de 3 jaar extra garantie, bovenop de 2 jaar die je toch al had, en in die 2 jaar zijn de eventuele technische kinderziekten van je Macbook wel boven water gekomen. De Macbooks die spontaan technisch uitvallen tussen 2 en 5 jaar in hun lange levensduur is heel erg dun gezaaid.
Bovendien is het ook niet zo dat de garantie ineens naar 0 gaat.
Van een laptop van € 2.300 mag je verwachten dat ie op z'n minst 5 jaar zonder problemen functioneert.
Of ik moet zelf gaan klooien of laten vallen. Maar dan is er niet één garantie die je helpt.
Kortom; koop die MacBook Air bij een van bovenstaande betrouwbare partijen, ga er van genieten en laat hier je ervaringen er over horen ;-)
Onmisbare tools & software voor macOS - Deel 7Juancho schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:37:
Is dit topic ook voor handige/leuke/praktische apps/programma's voor je Mac of dat niet?
Gewoon te vinden in het zelfde forum stukje als dit topic
1. los en flexibel en dan staat eigenlijk alles altijd op schaal 100%. Dus bijv. applicaties als Mail maar ook de Chromebrowser draaien dan het fijnst op 100%
2. Via een Dell docking hang ik mijn Mac aan mijn 2 ultra wide schermen van 34". Een schaal van 100% is dan echt veel en veelste klein. Chrome zet ik bijv. zelfs op 150% of anders 125%. Maar ook de mailapp van de Macbook is veelste klein en moet ik dus ook vergroten. Op Windows kan dat simpel met cntr+scrollwiel muis. Bij Mac word dan een scherm niet vergroot maar het hele besturingsysteem! Geen idee waarom maar ik snap het nut daar niet van want menu items etc vallen dan gewoon buiten beeld.
Maar het irritatiepuntje is dat de Mac blijkbaar een slecht geheugen heeft want hij onthoudt niet de ingestelde schaal met/zonder dock aangesloten. Dat is toch niet zo moeilijk zou je denken? Dock erin = alles op 125% schaal, USB C kabel van de dock eruit = alles weer op 100% schaal.... Vraag ik nu zoveel? Ik wissel best veel tussen 1 & 2 dus ik scroll me helemaal suf in praktijk om alles weer op de juiste schaal te hebben, super irritant.
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 10-08-2026 16:22 ]
coolblue geeft volgens mij standaard al 2j garantie ipv de rest met een. je kunt een AppleCare afsluiten bij Apple of een coolblue garantie (rond de 10 euro) en is redelijk gelijk aan AppleCare volgens mij. Met Amac heb ik ook wel goede ervaringen maar coolblue zat dichter bij en hadden mijn kleur op voorraad (en kon het gelijk afhalen).Rzaan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:36:
AMAC zit ook op 2 jaar hoor: https://www.amac.nl/garantie-voorwaarde_birdie_ schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:39:
[...]
coolblue geeft volgens mij standaard al 2j garantie ipv de rest met een. je kunt een AppleCare afsluiten bij Apple of een coolblue garantie (rond de 10 euro) en is redelijk gelijk aan AppleCare volgens mij. Met Amac heb ik ook wel goede ervaringen maar coolblue zat dichter bij en hadden mijn kleur op voorraad (en kon het gelijk afhalen).
Garantie bij Amac
Voor alle artikelen die je bij ons koopt, geldt de wettelijke garantie. Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten. Voor sommige producten geldt ook een fabrieksgarantie of een extra door Amac geboden consumentengarantie. Deze garanties staan hieronder omschreven en doen niets af aan de wettelijke garantie.
Amac garantie op Apple-producten
Wij willen niet dat je voor onverwachte verrassingen komt te staan bij het gebruik van jouw Apple-product(en). Daarom biedt Amac standaard 2 jaar consumentengarantie* bij de aankoop van een Mac, iPad, iPhone, Apple Watch, Apple TV of iPod. Deze garantie wordt toegepast in alle 50 Amac Stores en in de webshop. Kopen bij Amac betekent daarom dat je 2 jaar lang zonder zorgen gebruik kunt maken van je Apple-product(en). Welke voorwaarden gelden voor andere producten, kun je hieronder lezen.
je kunt met Command + en - in de meeste applicaties inzoomen en uitzoomen en dat houdt hij vast.Juancho schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:21:
Trouwens nog wel een irritatiepuntje over mijn Macbook....Geen idee of het zo hoort aangezien het dus mijn eerste Macbook is. Maar ik gebruik mijn Macbook op 2 manieren:
1. los en flexibel en dan staat eigenlijk alles altijd op schaal 100%. Dus bijv. applicaties als Mail maar ook de Chromebrowser draaien dan het fijnst op 100%
2. Via een Dell docking hang ik mijn Mac aan mijn 2 ultra wide schermen van 34". Een schaal van 100% is dan echt veel en veelste klein. Chrome zet ik bijv. zelfs op 150% of anders 125%. Maar ook de mailapp van de Macbook is veelste klein en moet ik dus ook vergroten. Op Windows kan dat simpel met cntr+scrollwiel muis. Bij Mac word dan een scherm niet vergroot maar het hele besturingsysteem! Geen idee waarom maar ik snap het nut daar niet van want menu items etc vallen dan gewoon buiten beeld.
Maar het irritatiepuntje is dat de Mac blijkbaar een slecht geheugen heeft want hij onthoudt niet de ingestelde schaal met/zonder dock aangesloten. Dat is toch niet zo moeilijk zou je denken? Dock erin = alles op 125% schaal, USB C kabel van de dock eruit = alles weer op 100% schaal.... Vraag ik nu zoveel? Ik wissel best veel tussen 1 & 2 dus ik scroll me helemaal suf in praktijk om alles weer op de juiste schaal te hebben, super irritant.
- Elk scherm heeft zijn eigen resolutie- en schaalinstelling ("grootte van tekst en pictogrammen").
- macOS onthoudt per scherm (via een unieke schermherkenning) welke resolutie/schaal je had ingesteld, ook nadat je de monitor loskoppelt en later weer aansluit.
- Systeeminstellingen → Schermen
- Selecteer het gewenste scherm bovenin (als beide zijn aangesloten)
- Bij Resolutie kies je:
- Standaard (macOS kiest de beste schaal)
- Geschaald — hier zie je meerdere opties, van "Meer ruimte" (kleinere weergave, meer werkruimte) tot "Groter tekst" (grotere weergave)
- Herhaal dit voor het andere scherm
- Bij losse (niet-Apple) monitoren, vooral 4K/5K-schermen, wil macOS soms na een herstart of bij het loskoppelen/aansluiten de schaling resetten of anders detecteren. Dit gebeurt vaker bij monitoren zonder ingebouwde schermherkenning (EDID-info).
- Als dit gebeurt, helpt het soms om de monitor een vaste naam/profiel te geven, of een tool als BetterDisplay of SwitchResX te gebruiken voor stabielere, aangepaste resoluties per scherm.
In Nederland heb je overal 2 jaar garantie._birdie_ schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:39:
[...]
coolblue geeft volgens mij standaard al 2j garantie ipv de rest met een. je kunt een AppleCare afsluiten bij Apple of een coolblue garantie (rond de 10 euro) en is redelijk gelijk aan AppleCare volgens mij. Met Amac heb ik ook wel goede ervaringen maar coolblue zat dichter bij en hadden mijn kleur op voorraad (en kon het gelijk afhalen).
Geen eigen verzekeringspolis, als er na 5 jaar wat is heb je ook gewoon nog recht op een werkend product. Dat is wat hij bedoelt en wat de wet zegt.RoRoNL schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:29:
@Rzaan Ja, dan heb je daar weer je eigen verzekeringspolissen voor.
Kortom; koop die MacBook Air bij een van bovenstaande betrouwbare partijen, ga er van genieten en laat hier je ervaringen er over horen ;-)
Als consument heb je overal 2 jaar garantie.Juancho schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:42:
[...]
AMAC zit ook op 2 jaar hoor: https://www.amac.nl/garantie-voorwaarde
[...]
Ik denk dat hij doelde op het gegeven als ik hem zelf laat vallen. Dan valt (no pun intended) onder mijn inboedelverzekering (hoop ik, want er willen nog wel eens wat uitzonderingen zijn)iMode schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:37:
[...]
Geen eigen verzekeringspolis, als er na 5 jaar wat is heb je ook gewoon nog recht op een werkend product. Dat is wat hij bedoelt en wat de wet zegt.
Coolblue zit bij mij ook dichtbij, maar het is een minder gespecialiseerde winkel. Mensen daar geven wel uitleg, en altijd vriendelijk. Maar ze moeten net zoveel van een Nespresso apparaat afweten dan van een Macbook._birdie_ schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:39:
Met Amac heb ik ook wel goede ervaringen maar coolblue zat dichter bij en hadden mijn kleur op voorraad (en kon het gelijk afhalen).
Bij Amac (aanname van mij) lijken me meer mensen te werken die veel van Apple producten afweten. Ook al is dat natuurlijk ook een breed pallet.
Als gevorderd Mac gebruiker (als ik dat van mezelf mag zeggen natuurlijk) weet ik wat ik ga kopen en hoeven ze het alleen maar uit de kas/kluis te halen. Doos gaat bij mij ook niet open in de winkel en heb hem vaak zelf wel even bekeken in de winkel. Het maakt niks uit wat mij betreft. Ik bestel niet online want dan kun je soms last hebben van diefstal (of coolblue moet hem zelf brengen (maar ook daar kan het)). Ik had ooit een kennis die hemel en aarde moest bewegen om een bij postnl gestolen telefoon vergoed te krijgen. Een vriend van mij werkte ooit bij PostNL en die begrepen zelf niet hoe makkelijk pakketjes werden gestolen tijdens het sorteren.Rzaan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:48:
[...]
Coolblue zit bij mij ook dichtbij, maar het is een minder gespecialiseerde winkel. Mensen daar geven wel uitleg, en altijd vriendelijk. Maar ze moeten net zoveel van een Nespresso apparaat afweten dan van een Macbook.
Bij Amac (aanname van mij) lijken me meer mensen te werken die veel van Apple producten afweten. Ook al is dat natuurlijk ook een breed pallet.
Ja, nog net wat tips en vooral voor die oliekoekedomme vragen die ik kan stellen.Commendatore schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:53:
Is dat belangrijk op het moment dat je al weet wat je wilt kopen?
ik adviseer je om eens op YouTube rond te kijken bij mensen die regelmatig publiceren. Ik volg er een paar en ik kom zelfs soms dingen tegen die ik niet wist maar wel retehandig (bv een screenshot gelijk (en alleen) op het clipboard te zetten en te kunnen pasten (control/shift/command/3 of 4). Om maar iets te noemen en pas eens wat bekeken wat je met shortcuts/opdrachten kunt doen en die regelt nu al heel wat dingen (bv het schoonhouden van mijn downloads folder). Pas iemand (een absoluut beginner van 78) wat filmpjes laten bekijken en die gaf aan nu al 100% beter met zijn Mac te kunnen omgaan (hij had er ook een chaos van gemaakt waar ik hem wat mee heb geholpen om het op te lossen). Keep it simpel is het devies zoals altijd.Rzaan schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:09:
[...]
Ja, nog net wat tips en vooral voor die oliekoekedomme vragen die ik kan stellen.
Dit werkt dus niet. Ik heb bijv. het mailscherm vergroot, Chrome op 150% gezet en ook de losse chatGPT app op 150% gezet met de schermen aangesloten. USB C kabel van de dock met schermen eruit en de genoemde zaken blijven zo groot op het kleine Macbook Air scherm. En dat moet je dus handmatig weer terugzetten en dat is behoorlijk irritant bij regelmatig wisselen._birdie_ schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:43:
[...]
je kunt met Command + en - in de meeste applicaties inzoomen en uitzoomen en dat houdt hij vast.Waar je dit instelt:
- Elk scherm heeft zijn eigen resolutie- en schaalinstelling ("grootte van tekst en pictogrammen").
- macOS onthoudt per scherm (via een unieke schermherkenning) welke resolutie/schaal je had ingesteld, ook nadat je de monitor loskoppelt en later weer aansluit.
Let op bij externe monitoren:
- Systeeminstellingen → Schermen
- Selecteer het gewenste scherm bovenin (als beide zijn aangesloten)
- Bij Resolutie kies je:
- Standaard (macOS kiest de beste schaal)
- Geschaald — hier zie je meerdere opties, van "Meer ruimte" (kleinere weergave, meer werkruimte) tot "Groter tekst" (grotere weergave)
- Herhaal dit voor het andere scherm
Dus: normaal gesproken hoef je niets te doen, macOS onthoudt het per monitor. Alleen bij bepaalde niet-Apple schermen kan het soms nodig zijn met een extra tool na te helpen.
- Bij losse (niet-Apple) monitoren, vooral 4K/5K-schermen, wil macOS soms na een herstart of bij het loskoppelen/aansluiten de schaling resetten of anders detecteren. Dit gebeurt vaker bij monitoren zonder ingebouwde schermherkenning (EDID-info).
- Als dit gebeurt, helpt het soms om de monitor een vaste naam/profiel te geven, of een tool als BetterDisplay of SwitchResX te gebruiken voor stabielere, aangepaste resoluties per scherm.
De schermen/Mac onthoudt het dus niet. Ondertussen ook al uren bezig met Chatgpt en videos maar krijg het gewoon niet voor elkaar.
In jouw post heb je het ook over:
De 2de optie (geschaald) bij resolutie bestaat bij mij helemaal niet...Waar je dit instelt:
Systeeminstellingen → Schermen
Selecteer het gewenste scherm bovenin (als beide zijn aangesloten)
Bij Resolutie kies je:
Standaard (macOS kiest de beste schaal)
Geschaald — hier zie je meerdere opties, van "Meer ruimte" (kleinere weergave, meer werkruimte) tot "Groter tekst" (grotere weergave)
Herhaal dit voor het andere scherm
[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 10-08-2026 18:29 ]
kan het helaas op dit moment niet reconstrueren want mijn monitor staat ergens anders (en gebruik ik zelden (mijn Mac mini hangt daar trouwens aan). Probleem bij niet Mac monitoren is dat ze niet goed scalen ...Juancho schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:21:
[...]
Dit werkt dus niet. Ik heb bijv. het mailscherm vergroot, Chrome op 150% gezet en ook de losse chatGPT app op 150% gezet met de schermen aangesloten. USB C kabel van de dock met schermen eruit en de genoemde zaken blijven zo groot op het kleine Macbook Air scherm. En dat moet je dus handmatig weer terugzetten en dat is behoorlijk irritant bij regelmatig wisselen.
De schermen/Mac onthoudt het dus niet. Ondertussen ook al uren bezig met Chatgpt en videos maar krijg het gewoon niet voor elkaar.
In jouw post heb je het ook over:
[...]
De 2de optie (geschaald) bij resolutie bestaat bij mij helemaal niet...
[Afbeelding]
Begreep al van een collega die ook helemaal into apple zit dat dat wel vaker gebeurt met geen Mac spul. Een groot nadeel. Ik ga natuurlijk ook niet even 2 grote mac schermen kopen natuurlijk. Blijft toch jammer dat er dan altijd wel verschil is.
Beide gebruiken en afwisselen wordt daarmee wel lastiger.
ik vind mijn 15" MBAIRM5 scherm groot genoeg (gebruik nog een leesbril ook waardoor hij nog groter lijkt). Als ik echt een grootscherm nodig heb switch ik naar macmini met 32" (wat ik zelden of nooit doet (staat beetje stof te happen). Ook daar heb ik een scaling issue met (Philips) monitor.Juancho schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:58:
Ja dat en dat de Samsung monitor icm de Dell dock ook al niet goed overweg kan met de Macbook bij een switch naar de windows pc. Gelijk hele lage resolutie. Alleen het Samsung scherm overigens, de Dell monitor niet gek genoeg.
Begreep al van een collega die ook helemaal into apple zit dat dat wel vaker gebeurt met geen Mac spul. Een groot nadeel. Ik ga natuurlijk ook niet even 2 grote mac schermen kopen natuurlijk. Blijft toch jammer dat er dan altijd wel verschil is.
Beide gebruiken en afwisselen wordt daarmee wel lastiger.
Ieder zijn voorkeur en workflow natuurlijk. Als ik muziek produceer doe ik dat 8 van de 10x in mijn studio dus de Mac moet dan hangen aan de grotere schermen. tis lastiger te produceren op het kleine 13" scherm. Kan wel, meer voor on the road of flexibel._birdie_ schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:37:
[...]
ik vind mijn 15" MBAIRM5 scherm groot genoeg (gebruik nog een leesbril ook waardoor hij nog groter lijkt). Als ik echt een grootscherm nodig heb switch ik naar macmini met 32" (wat ik zelden of nooit doet (staat beetje stof te happen). Ook daar heb ik een scaling issue met (Philips) monitor.
Het blijft gewoon vervelend dat er blijkbaar weer net wat anders zit met Apple waardoor beide monitoren inpluggen en werken geen optie is. Even los van alle pluspunten van de Macbook.
Ik koop de 15" om thuis zelf te gaan monteren, hobbymatig.Juancho schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:44:
[...]
Als ik muziek produceer doe ik dat 8 van de 10x in mijn studio dus de Mac moet dan hangen aan de grotere schermen. tis lastiger te produceren op het kleine 13" scherm. Kan wel, meer voor on the road of flexibel.
Ga eerst kijken hoe dat gaat op een klein scherm, maar anders koop ik ergens 2de hands een scherm erbij. Zijn ook niet goedkoop overigens.
[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 11-08-2026 11:19 ]
Heeft op zich niet veel met 'Mac monitoren' te maken maar meer met PPI. Ik vind dat macOS daar best 'gevoelig' voor is, en daarmee bedoel ik: de macOS GUI ziet er het beste/werkbaarste uit op ~110 of ~220 PPI. Met alle andere PPI ratio's vind ik het behelpen en kom je al snel met app zoom of macOS zoom en alle onscherpte/onhandigheid van dien. Vooral een PPI van 130-160 is echt killing; dat krijg ik niet goed werkend._birdie_ schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:52:
[...]
kan het helaas op dit moment niet reconstrueren want mijn monitor staat ergens anders (en gebruik ik zelden (mijn Mac mini hangt daar trouwens aan). Probleem bij niet Mac monitoren is dat ze niet goed scalen ...
Precies dit idd. Mijn twee schermen hebben 110PPI:Grin schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 11:32:
[...]
Heeft op zicht niet veel met 'Mac monitoren' te maken maar meer met PPI. Ik vind dat macOS daar best 'gevoelig' voor is, en daarmee bedoel ik: de macOS GUI ziet er het beste/werkbaarste uit op ~110 of ~220 PPI. Met alle andere PPI ratio's vind ik het behelpen en kom je al snel met app zoom of macOS zoom en alle onscherpte/onhandigheid van dien. Vooral een PPI van 130-160 is echt killing; dat krijg ik niet goed werkend.
- Samsung C34H890 — 34", 3440×1440 → ±109,7 PPI
- Dell S3422DW — 34", 3440×1440 → ±109,7 PPI
Het ingebouwde Retina-scherm van de MacBook Air zit blijkbaar ruim boven de 200 PPI. Dat grote verschil verklaart mede waarom dezelfde app-weergave op je MacBook versus deze ultrawides zo anders aanvoelt. Dat valt me oprecht mee op een 13" Macbook, ik had dat veel kleiner en onprettiger voorgesteld op de mac zelf.
Ik ben alleen bang dat ik er echt gewoon niks aan kan doen, ook apps die het zouden kunnen ondersteunen helpen daarbij toch niet? Misschien heb ik dat onderschat maar om eerlijk te zijn ook nooit aan gedacht dat het zo'n gedoe zou zijn. Juist een extra goede dock gekocht dus ik dacht, kabels erin, via 1 USB-C de Macbook in en die is wel zo slim genoeg om alles te onthouden. Niet dus. En ik ga echt geen dure (Mac) schermen kopen met +200PPI om mijn huidige 2 schermen te vervangen. Het houdt natuurlijk wel een keer op. Ik hoop dat er nog wel een oplossing te vinden is, destijds misschien via een automatisering(tool) of sneltoets of externa app die het wel kan onthouden en dit automatisch regelt.
[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 11-08-2026 11:53 ]
2560x1440 @ 27" (~110PPI)
Of iets met een retina resolutie van ~220PPI (5120*2880@27", 6016 x 3384@32", of iets vergelijkbaars).
De rest vind ik het allemaal net niet/behelpen. Maar again, das persoonlijk.
Ik ben nieuw op Mac maar dan zouden mijn beide schermen (zie hierboven) toch moeten voldoen aan jouw verhaal? Beide zijn 110PPI. Of bedoel je dat ik dan moet terugschalen naar 2560x1440 ipv de max resolutie van 3440×1440 waarop ze nu staan? (ik heb 2x 34" schermen ipv 27", maakt dat nog wat uit?). Ik kan het vanavond pas testen maar als dat echt een stuk beter is (lees groter/beter leesbaar zonder zichbaar kwaliteitsverschil) zou dat evt. een alternatief zijn. Hoewel het natuurlijk jammer blijft dat je dan niet de max resolutie van beide schermen kan gebruiken. Al viel het me ook weer op dat niet alles te klein is, mijn DAW (FL Studio) bijv. is prima werkbaar op 3440×1440. Chrome, mail en eigenlijk ook Finder zijn op 100% gewoon te klein.Grin schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:48:
macOS is in mijn ogen gemaakt voor 'retina', dat wil zeggen: ~220PPI /2 = GUI van 110PPI. Hierbij bestaat elke zichtbare GUI dot('pixel') uit vier fysieke beeldschermpixels. Zo heb je de scherpte EN een goed werkbare GUI (niet te groot/klein). Voor macOS kan ik maar twee adviezen geven:
2560x1440 @ 27" (~110PPI)
Of iets met een retina resolutie van ~220PPI (5120*2880@27", 6016 x 3384@32", of iets vergelijkbaars).
De rest vind ik het allemaal net niet/behelpen. Maar again, das persoonlijk.
Bedankt alvast!
[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 11-08-2026 13:20 ]
Hmmm dat is idd raar...Juancho schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:16:
[...]
Ik ben nieuw op Mac maar dan zouden mijn beide schermen (zie hierboven) toch moeten voldoen aan jouw verhaal? Beide zijn 110PPI. Of bedoel je dat ik dan moet terugschalen naar 2560x1440 ipv de max resolutie van 3440×1440 waarop ze nu staan? (ik heb 2x 34" schermen ipv 27", maakt dat nog wat uit?). Ik kan het vanavond pas testen maar als dat echt een stuk beter is (lees groter/beter leesbaar zonder zichbaar kwaliteitsverschil) zou dat evt. een alternatief zijn. Hoewel het natuurlijk jammer blijft dat je dan niet de max resolutie van beide schermen kan gebruiken. Al viel het me ook weer op dat niet alles te klein is, mijn DAW (FL Studio) bijv. is prima werkbaar op 3440×1440. Chrome, mail en eigenlijk ook Finder zijn op 100% gewoon te klein.
Bedankt alvast!
Dan zou jouw setup moeten werken idd, tenzij jouw 34" in een hele gare aspect ratio is maar dat zal vast niet.
Niet per ongeluk ergens ingezoomd in de Finder?
Los van dit zoom probleempje bij switchen Mac scherm en externe schermen... Omtrent het andere issue (Het Samsung scherm krijgt geen handshake na afkoppelen Macbook en terugkeer naar Windows PC en dus hele lage resolutie). Ik had nog een testje gedaan. Ik had nog een oude HDMI/USB-C switch/koppelstuk dus die eens getest. Dus de USB C --> USB C kabel eruit. Wat denk je? Geen problemen meer.
Wel nieuwe problemen...
1. dat tussenstukje kan blijkbaar maar 50hZ aan dus geen optie
2. auto switch samsung scherm werkt niet meer want het ledje blijft blauw knipperen en geeft zwart beeld
Ik heb nog getest met mijn onboard videokaart in de windows PC zodat ik de DP port vrij had op het Samsung scherm en die de dock in kon doen naar de Mac, maar ik was even vergeten dat Mac zo slecht is hiermee dat het niet eens 2x DP port schermen kan afhandelen. Hoe dan????
Anyway, net nog via ChatGPT de tool CRU doorgelopen met als resultaat:
Echt wat een gedoe dit zeg, valt me zo vies tegen en begin meer en meer een bron van ergernis te worden. De eerste bij mijn nieuwe Mac. Ik heb eigenlijk nog maar 1 optie over die ik wil testen, maar dat gaat me weer €30 kosten: https://www.alternate.nl/...DisplayPort%201.4%20kabelbelangrijker: de CRU-test heeft nu eigenlijk zijn antwoord gegeven:
In goede toestand krijgt Windows de echte Samsung EDID, inclusief 3440×1440 @ 100 Hz.
Na Mac → Windows krijgt Windows Generic Non-PnP zonder resoluties/EDID met lage resolutie.
We hebben vervolgens de volledige goede Samsung-EDID op die Generic-monitor gezet via export/import.
Na herstart van de displaydriver: Samsung nog steeds geen signaal/zwart scherm en knipperend LED lampje.
Vanuit het Restart64 schermpje nog een keer de grafische driver een reset gegeven, wel beeld op het Samsung scherm alleen weer in de lage resolutie
Samsung wordt weer als C34H89x (active) herkend. ✅
De fysieke DP-link geeft weer beeld. ✅
Maar Windows biedt nog steeds slechts maximaal 1024×768. ❌
Onze geïmporteerde CRU-override heeft dat dus niet opgelost.
Dus geen USB c naar USB C zoals nu, maar USB C in de dock en Displayport in het Samsung scherm. Nadeel is dat ik weer compromises moet maken. Die onboard HDMI port kan blijkbaar maar 40hz aan. Dat is voor mij echt een te groot verschil met de 100hz die het normaliter aan kan.
Eigenlijk is er dus niks meer mogelijk om mijn situatie/setup werkend te krijgen zoals ik graag wil, dat is toch bizar? Ik geloof er ook niet direct in dat het aan mijn (nieuw via Markplaats) gekochte Dell WD22TB4 docking ligt maar dat het gewoon een beperking is tussen Samsung scherm en Macbook. Heb de CalDigit Support wel mijn verhaal net gemaild. Kijken wat ze zeggen over hun dock en or die meer geschikt kan zijn.
Anders moet ik er mee leren leven dat zolang ik de windows pc nog gebruik, de uit/aan knop van het Samsung scherm veelvuldig gebruikt moet worden. Voordeel is wel full resolutie met altijd de max van 100hz.
[ Voor 51% gewijzigd door Juancho op 11-08-2026 23:52 ]
Als je problemen hebt met je schermen, dan kun je wellicht ook op zoek gaan naar een mooi widescreen scherm op Marktplaats.
Staan soms mooie exemplaren op voor € 500. Even checken of die wel goed beeld leveren voor jouw doeleinden.
Ik wil gaan monteren (Final Cut Pro) met mijn nieuwe Macbook, dus voor mij zijn beeldkwaliteit en kleur-weergave waarschijnlijk iets belangrijker dan voor jou.
Ik wil ook 40".
Je oude schermen gooi je dan ook op Marktplaats.
Nou ik heb nu dus 2x een ultra wide 34". boven elkaar hangen. Ik zou eigenlijk wel graag 1 ultra wide willen, maar dan 49". Wel minder werkruimte dan 2x 34" maar alsnog meer dan 1x een scherm en volgens mij kan je makkelijk 4 tabs naast elkaar zetten. Bovendien is het wel lekker voor mijn muziek produceren.Rzaan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:19:
@Juancho
Als je problemen hebt met je schermen, dan kun je wellicht ook op zoek gaan naar een mooi widescreen scherm op Marktplaats.
Staan soms mooie exemplaren op voor € 500. Even checken of die wel goed beeld leveren voor jouw doeleinden.
Ik wil gaan monteren (Final Cut Pro) met mijn nieuwe Macbook, dus voor mij zijn beeldkwaliteit en kleur-weergave waarschijnlijk iets belangrijker dan voor jou.
Ik wil ook 40".
Je oude schermen gooi je dan ook op Marktplaats.
Moet alleen wel even overleggen want 1 scherm is van mij zelf (de Samsung die ook de boosdoener is) en een Dell die geen issues geeft maar van mijn werkgever is. Moet wel zeggen dat me de prijzen van een 49". scherm mee vallen eigenlijk. Onder de €1000. Staat mij bij dat die een tijd(je) terug echt veel duurder waren.
Ik ben namelijk bang dat die Samsung gewoon het probleem is en blijft, ongeacht welke dock. Ik heb ondertussen zelfs contact gehad met het technisch team van CalDigit en die gaven aan dat ze hetzelfde issue verwachten op hun TS4 docking.
Heb je een voorbeeld van zo'n scherm. Dan ga ik eens even kijken of het qua specs ook iets voor mij zou kunnen zijn.Juancho schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:40:
Moet wel zeggen dat me de prijzen van een 49". scherm mee vallen eigenlijk. Onder de €1000.
Nog niet goed in verdiept maar ik kwam bijv deze tegen:l, wel energy label G...Rzaan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:19:
[...]
Heb je een voorbeeld van zo'n scherm. Dan ga ik eens even kijken of het qua specs ook iets voor mij zou kunnen zijn.
https://www.coolblue.nl/p...00-00-qd-oled-curved.html
Ga de komende dagen er eens dieper in duiken.
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 15-08-2026 17:57 ]
Die heeft maar 1224 pixels verticaal. Dat is voor mij te weinig. Voor jou wellicht ook.[b]Juancho schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:57:[/b
https://www.coolblue.nl/p...00-00-qd-oled-curved.html
Ga de komende dagen er eens dieper in duiken.
Even gekeken maar wat bedoel je precies met 1224 pixels verticaal? Deze Philips heeft 1440p, 5120 × 1440 pixels, dus 1440 pixels verticaal, niet 1224.Rzaan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:15:
[...]
Die heeft maar 1224 pixels verticaal. Dat is voor mij te weinig. Voor jou wellicht ook.
Edit: misschien dat ik beter een en nieuw topic kan aanmaken over het vervangen van mijn huidige schermen voor 1 nieuwe. Dit heeft ondertussen niks meer met mn nieuwe Macbook te maken
Edit 2: topic aangemaakt, laten we hier verder gaan over de schermen:
Juancho in "Advies gevraagd: 2x 34-inch vervangen voor 1x 49-inch"
[ Voor 42% gewijzigd door Juancho op 15-08-2026 22:48 ]
Ik schreef het gewoon verkeerd opJuancho schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:43:
[...]
Even gekeken maar wat bedoel je precies met 1224 pixels verticaal? Deze Philips heeft 1440p, 5120 × 1440 pixels, dus 1440 pixels verticaal, niet 1224.
Is er voor AI veel verschil tussen 24Gb en 32Gb RAM? Ik ga nu wel geen plaatjes, muziek of video renderen. Het is puur Copilot/Claude voor research, simulaties, rekenen, automatiseren.
Kan mijn bestelling bij Apple nog aanpassen.
[ Voor 5% gewijzigd door poing op 18-08-2026 13:47 ]
24GB met de M5 lijkt me dan snel zat eerlijk gezegd. En ja, meer is altijd beter, je moet jezelf afvragen of je die flinke meerprijs het waard vindt. Ik zat daar zelf mee qua opslag: 512GB of toch 1TB. In principe zou 5112GB en cloud opslag wellicht prima zijn, maar uiteindelijk toch gekozen voor de zekerheid van 1TB en vond dat het extra bedrag waard. Ik wil heel lang met deze nieuwe Macbook doen en je opslag zit zo vol. Dan is 1TB wel erg lekker. 32GB of 24GB is een andere discussie maar zolang jij geen enorme zware (grafische) applicaties draait lijkt 24GB me zat?poing schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:47:
Heb een AIR M5 besteld met 24Gb RAM & 1TB SSD. Nu twijfel ik of 32Gb RAM niet beter was geweest om lokaal AI te draaien. Niet dat ik dit vandaag doe of iets van af weet, maar als het eenvoudig is, waarom niet...
Is er voor AI veel verschil tussen 24Gb en 32Gb RAM? Ik ga nu wel geen plaatjes, muziek of video renderen. Het is puur Copilot/Claude voor research, simulaties, rekenen, automatiseren.
Dat kan met 16gb ook wel, dus je zit prima met je 24gbpoing schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:47:
Heb een AIR M5 besteld met 24Gb RAM & 1TB SSD. Nu twijfel ik of 32Gb RAM niet beter was geweest om lokaal AI te draaien. Niet dat ik dit vandaag doe of iets van af weet, maar als het eenvoudig is, waarom niet...
Allebei is te weinig voor lokaal AI. 24GB lijkt me prima voor jouw use case.poing schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:47:
Ja, kleine beveiligingsupdates.Juancho schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 23:46:
Ik kreeg vanmiddag alweer een MacOS update aangeboden. Al de 2de nadat ik een paar weken geleden mijn nieuwe Macbook kreeg en al up tot date had gemaakt. Is dat standaard bij Apple? Best vaak een update?
Nee is niet normaal elke paar weken, is gewoon toeval.Juancho schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 23:46:
Ik kreeg vanmiddag alweer een MacOS update aangeboden. Al de 2de nadat ik een paar weken geleden mijn nieuwe Macbook kreeg en al up tot date had gemaakt. Is dat standaard bij Apple? Best vaak een update?
Zo smooth, responsive, zacht en fijn als op de Macbook.....nu snap ik waarom iedereen daar altijd zo lyrisch over was. Ik grijp normaal altijd snel terug naar een muis maar bij de Mac werkt de trackpad eigenlijk nog fijner dan mijn bijgekochte Peble muis. Enige is dat in mijn muziek software de muis prettiger is. Niet qua gevoel en responsive maar gewoon omdat ik daar de knoppen enorm vaak moet gebruiken. Maar verder... Top!
er zijn zoveel gestures dat ik soms vergeet wat er allemaal kan. Maar gebruik voor dagelijkse taken liever de (zwarte) Magic Mouse. Maar daarnaast gebruik ik regelmatig de trackpad en die is inderdaad veel beter dan iedere windows laptop waarop ik gewerkt heb.Juancho schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:28:
Had ik al gezegd dat het trackpad op de Macbook echt belachelijk fijn is? Nooit zo'n heerlijke trackpad gehad zeg. Ik switch (ik wil nu bijna zeggen helaas) voor het werk vaak terug op een Lenovo laptop maar man, wat een ellende is het dan als je de trackpad gebruikt.
Zo smooth, responsive, zacht en fijn als op de Macbook.....nu snap ik waarom iedereen daar altijd zo lyrisch over was. Ik grijp normaal altijd snel terug naar een muis maar bij de Mac werkt de trackpad eigenlijk nog fijner dan mijn bijgekochte Peble muis. Enige is dat in mijn muziek software de muis prettiger is. Niet qua gevoel en responsive maar gewoon omdat ik daar de knoppen enorm vaak moet gebruiken. Maar verder... Top!
Ging mij meer om het gebruik op de laptop zelf, die trackpad is echt bizar goed en een mega verschil met de Lenovo werk laptop. Ik kreeg direct last van vermoeide pols/hand op de Lenovo terwijl het op de Macbook zo soepel en smooth gaat dat ik nooit last heb. Echt oprecht een mega verschil.
Ik heb wel eens gekeken/geprobeerd wbt een Magic Mouse omdat die wat handigheden voor Apple heeft maar wat een onding is dat zeg. Totaal niet ergonomisch en ik kreeg ook daar al snel last. Ik heb maar een (veel) goedkopere Pebble muis gekocht die ik evt. onderweg kan gebruiken bij de Mac maar die zal ik ook vast niet heel veel gebruiken.
De genoemde Logitec muis werkt dan wel weer top, ook op de Mac met programmeerbare zaken. En vooral heel ergonomisch.
Dus ik gebruik alleen de trackpad, maar in vergelijking met de werk laptops Lenovo / HP en Dell is dit wel heel veel smoother.
De apple muis heb ik ook niet, vind dat ook een totaal onding. veel te plat en niet prettig daardoor (En goed voor mij ook niet nodig met mijn gebruik).
Ik heb ook een Logitech MX Master 3s thuis bij de gaming pc, op het werk ook 1. En nog een 2s of een 3s in de kast toevallig (Van een medewerker die weg ging en hem ingeleverd had
Deze ligt tenminste lekker in de hand, is heerlijk Ergonomische muis.
Op het werk sinds kort ook een dell toetsenbord en muis set aan proberen, om eens wat anders aan te kunnen bieden dan wat we nu hebben.
https://www.dell.com/nl-n...d/570-abhi/pc-accessoires
Daarbij zit deze muis volgens mij, en die heeft wel wat weg van de Logitech Mx Master (Iets lager/ platter maar niet veel), ligt ook best lekker in de hand.
Op je MacBook zit ook de Dagboek-app (Journal).Juancho schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:45:
Had net voor het eerst dat de Macbook behoorlijk warm werd. Paar uur muziek produceren was de oorzaak. Had er geen last van aangezien de Macbook op de stand stond maar toch. Niet eerder gehad. Maargoed, dit had ik vooraf ook gelezen en is ook logisch zo zonder koeling natuurlijk.
Kijk eerst of je post niet beter past in:
[Apple producten] Levertijden - Deel 9
Het MacBook Hoesjes, Sleeves, Cases, Tassen en Sticker topic
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires