• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:41
Grin schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 12:48:
macOS is in mijn ogen gemaakt voor 'retina', dat wil zeggen: ~220PPI /2 = GUI van 110PPI. Hierbij bestaat elke zichtbare GUI dot('pixel') uit vier fysieke beeldschermpixels. Zo heb je de scherpte EN een goed werkbare GUI (niet te groot/klein). Voor macOS kan ik maar twee adviezen geven:
2560x1440 @ 27" (~110PPI)
Of iets met een retina resolutie van ~220PPI (5120*2880@27", 6016 x 3384@32", of iets vergelijkbaars).
De rest vind ik het allemaal net niet/behelpen. Maar again, das persoonlijk.
Ik ben nieuw op Mac maar dan zouden mijn beide schermen (zie hierboven) toch moeten voldoen aan jouw verhaal? Beide zijn 110PPI. Of bedoel je dat ik dan moet terugschalen naar 2560x1440 ipv de max resolutie van 3440×1440 waarop ze nu staan? (ik heb 2x 34" schermen ipv 27", maakt dat nog wat uit?). Ik kan het vanavond pas testen maar als dat echt een stuk beter is (lees groter/beter leesbaar zonder zichbaar kwaliteitsverschil) zou dat evt. een alternatief zijn. Hoewel het natuurlijk jammer blijft dat je dan niet de max resolutie van beide schermen kan gebruiken. Al viel het me ook weer op dat niet alles te klein is, mijn DAW (FL Studio) bijv. is prima werkbaar op 3440×1440. Chrome, mail en eigenlijk ook Finder zijn op 100% gewoon te klein.

Bedankt alvast!

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 11-08-2026 13:20 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:27

Grin

Ride si sapis.

Juancho schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:16:
[...]

Ik ben nieuw op Mac maar dan zouden mijn beide schermen (zie hierboven) toch moeten voldoen aan jouw verhaal? Beide zijn 110PPI. Of bedoel je dat ik dan moet terugschalen naar 2560x1440 ipv de max resolutie van 3440×1440 waarop ze nu staan? (ik heb 2x 34" schermen ipv 27", maakt dat nog wat uit?). Ik kan het vanavond pas testen maar als dat echt een stuk beter is (lees groter/beter leesbaar zonder zichbaar kwaliteitsverschil) zou dat evt. een alternatief zijn. Hoewel het natuurlijk jammer blijft dat je dan niet de max resolutie van beide schermen kan gebruiken. Al viel het me ook weer op dat niet alles te klein is, mijn DAW (FL Studio) bijv. is prima werkbaar op 3440×1440. Chrome, mail en eigenlijk ook Finder zijn op 100% gewoon te klein.

Bedankt alvast!
Hmmm dat is idd raar...
Dan zou jouw setup moeten werken idd, tenzij jouw 34" in een hele gare aspect ratio is maar dat zal vast niet.
Niet per ongeluk ergens ingezoomd in de Finder?

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Juancho
Inzoomen moest juist....

Los van dit zoom probleempje bij switchen Mac scherm en externe schermen... Omtrent het andere issue (Het Samsung scherm krijgt geen handshake na afkoppelen Macbook en terugkeer naar Windows PC en dus hele lage resolutie). Ik had nog een testje gedaan. Ik had nog een oude HDMI/USB-C switch/koppelstuk dus die eens getest. Dus de USB C --> USB C kabel eruit. Wat denk je? Geen problemen meer.

Wel nieuwe problemen...

1. dat tussenstukje kan blijkbaar maar 50hZ aan dus geen optie
2. auto switch samsung scherm werkt niet meer want het ledje blijft blauw knipperen en geeft zwart beeld

Ik heb nog getest met mijn onboard videokaart in de windows PC zodat ik de DP port vrij had op het Samsung scherm en die de dock in kon doen naar de Mac, maar ik was even vergeten dat Mac zo slecht is hiermee dat het niet eens 2x DP port schermen kan afhandelen. Hoe dan????

Anyway, net nog via ChatGPT de tool CRU doorgelopen met als resultaat:
belangrijker: de CRU-test heeft nu eigenlijk zijn antwoord gegeven:

In goede toestand krijgt Windows de echte Samsung EDID, inclusief 3440×1440 @ 100 Hz.
Na Mac → Windows krijgt Windows Generic Non-PnP zonder resoluties/EDID met lage resolutie.
We hebben vervolgens de volledige goede Samsung-EDID op die Generic-monitor gezet via export/import.
Na herstart van de displaydriver: Samsung nog steeds geen signaal/zwart scherm en knipperend LED lampje.
Vanuit het Restart64 schermpje nog een keer de grafische driver een reset gegeven, wel beeld op het Samsung scherm alleen weer in de lage resolutie
Samsung wordt weer als C34H89x (active) herkend. ✅
De fysieke DP-link geeft weer beeld. ✅
Maar Windows biedt nog steeds slechts maximaal 1024×768. ❌
Onze geïmporteerde CRU-override heeft dat dus niet opgelost.
Echt wat een gedoe dit zeg, valt me zo vies tegen en begin meer en meer een bron van ergernis te worden. De eerste bij mijn nieuwe Mac. Ik heb eigenlijk nog maar 1 optie over die ik wil testen, maar dat gaat me weer €30 kosten: https://www.alternate.nl/...DisplayPort%201.4%20kabel

Dus geen USB c naar USB C zoals nu, maar USB C in de dock en Displayport in het Samsung scherm. Nadeel is dat ik weer compromises moet maken. Die onboard HDMI port kan blijkbaar maar 40hz aan. Dat is voor mij echt een te groot verschil met de 100hz die het normaliter aan kan.

Eigenlijk is er dus niks meer mogelijk om mijn situatie/setup werkend te krijgen zoals ik graag wil, dat is toch bizar? Ik geloof er ook niet direct in dat het aan mijn (nieuw via Markplaats) gekochte Dell WD22TB4 docking ligt maar dat het gewoon een beperking is tussen Samsung scherm en Macbook. Heb de CalDigit Support wel mijn verhaal net gemaild. Kijken wat ze zeggen over hun dock en or die meer geschikt kan zijn.

Anders moet ik er mee leren leven dat zolang ik de windows pc nog gebruik, de uit/aan knop van het Samsung scherm veelvuldig gebruikt moet worden. Voordeel is wel full resolutie met altijd de max van 100hz.

[ Voor 51% gewijzigd door Juancho op 11-08-2026 23:52 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:56

Rzaan

Altijd zoekende

@Juancho
Als je problemen hebt met je schermen, dan kun je wellicht ook op zoek gaan naar een mooi widescreen scherm op Marktplaats.
Staan soms mooie exemplaren op voor € 500. Even checken of die wel goed beeld leveren voor jouw doeleinden.
Ik wil gaan monteren (Final Cut Pro) met mijn nieuwe Macbook, dus voor mij zijn beeldkwaliteit en kleur-weergave waarschijnlijk iets belangrijker dan voor jou.
Ik wil ook 40".

Je oude schermen gooi je dan ook op Marktplaats.

• Juancho
Rzaan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:19:
@Juancho
Als je problemen hebt met je schermen, dan kun je wellicht ook op zoek gaan naar een mooi widescreen scherm op Marktplaats.
Staan soms mooie exemplaren op voor € 500. Even checken of die wel goed beeld leveren voor jouw doeleinden.
Ik wil gaan monteren (Final Cut Pro) met mijn nieuwe Macbook, dus voor mij zijn beeldkwaliteit en kleur-weergave waarschijnlijk iets belangrijker dan voor jou.
Ik wil ook 40".

Je oude schermen gooi je dan ook op Marktplaats.
Nou ik heb nu dus 2x een ultra wide 34". boven elkaar hangen. Ik zou eigenlijk wel graag 1 ultra wide willen, maar dan 49". Wel minder werkruimte dan 2x 34" maar alsnog meer dan 1x een scherm en volgens mij kan je makkelijk 4 tabs naast elkaar zetten. Bovendien is het wel lekker voor mijn muziek produceren.

Moet alleen wel even overleggen want 1 scherm is van mij zelf (de Samsung die ook de boosdoener is) en een Dell die geen issues geeft maar van mijn werkgever is. Moet wel zeggen dat me de prijzen van een 49". scherm mee vallen eigenlijk. Onder de €1000. Staat mij bij dat die een tijd(je) terug echt veel duurder waren.

Ik ben namelijk bang dat die Samsung gewoon het probleem is en blijft, ongeacht welke dock. Ik heb ondertussen zelfs contact gehad met het technisch team van CalDigit en die gaven aan dat ze hetzelfde issue verwachten op hun TS4 docking.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Juancho schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:40:
Moet wel zeggen dat me de prijzen van een 49". scherm mee vallen eigenlijk. Onder de €1000.
Heb je een voorbeeld van zo'n scherm. Dan ga ik eens even kijken of het qua specs ook iets voor mij zou kunnen zijn.

• Juancho
Rzaan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 16:19:
[...]

Heb je een voorbeeld van zo'n scherm. Dan ga ik eens even kijken of het qua specs ook iets voor mij zou kunnen zijn.
Nog niet goed in verdiept maar ik kwam bijv deze tegen:l, wel energy label G...

https://www.coolblue.nl/p...00-00-qd-oled-curved.html

Ga de komende dagen er eens dieper in duiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 15-08-2026 17:57 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Die heeft maar 1224 pixels verticaal. Dat is voor mij te weinig. Voor jou wellicht ook.

• Juancho
Rzaan schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:15:
[...]

Die heeft maar 1224 pixels verticaal. Dat is voor mij te weinig. Voor jou wellicht ook.
Even gekeken maar wat bedoel je precies met 1224 pixels verticaal? Deze Philips heeft 1440p, 5120 × 1440 pixels, dus 1440 pixels verticaal, niet 1224.

Edit: misschien dat ik beter een en nieuw topic kan aanmaken over het vervangen van mijn huidige schermen voor 1 nieuwe. Dit heeft ondertussen niks meer met mn nieuwe Macbook te maken ;)

Edit 2: topic aangemaakt, laten we hier verder gaan over de schermen:

Juancho in "Advies gevraagd: 2x 34-inch vervangen voor 1x 49-inch"

[ Voor 42% gewijzigd door Juancho op 15-08-2026 22:48 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Juancho schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 21:43:
[...]
Even gekeken maar wat bedoel je precies met 1224 pixels verticaal? Deze Philips heeft 1440p, 5120 × 1440 pixels, dus 1440 pixels verticaal, niet 1224.
Ik schreef het gewoon verkeerd op 8)7

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb een AIR M5 besteld met 24Gb RAM & 1TB SSD. Nu twijfel ik of 32Gb RAM niet beter was geweest om lokaal AI te draaien. Niet dat ik dit vandaag doe of iets van af weet, maar als het eenvoudig is, waarom niet...

Is er voor AI veel verschil tussen 24Gb en 32Gb RAM? Ik ga nu wel geen plaatjes, muziek of video renderen. Het is puur Copilot/Claude voor research, simulaties, rekenen, automatiseren.

Kan mijn bestelling bij Apple nog aanpassen.

[ Voor 5% gewijzigd door poing op 18-08-2026 13:47 ]

• Juancho
poing schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:47:
Heb een AIR M5 besteld met 24Gb RAM & 1TB SSD. Nu twijfel ik of 32Gb RAM niet beter was geweest om lokaal AI te draaien. Niet dat ik dit vandaag doe of iets van af weet, maar als het eenvoudig is, waarom niet...

Is er voor AI veel verschil tussen 24Gb en 32Gb RAM? Ik ga nu wel geen plaatjes, muziek of video renderen. Het is puur Copilot/Claude voor research, simulaties, rekenen, automatiseren.

24GB met de M5 lijkt me dan snel zat eerlijk gezegd. En ja, meer is altijd beter, je moet jezelf afvragen of je die flinke meerprijs het waard vindt. Ik zat daar zelf mee qua opslag: 512GB of toch 1TB. In principe zou 5112GB en cloud opslag wellicht prima zijn, maar uiteindelijk toch gekozen voor de zekerheid van 1TB en vond dat het extra bedrag waard. Ik wil heel lang met deze nieuwe Macbook doen en je opslag zit zo vol. Dan is 1TB wel erg lekker. 32GB of 24GB is een andere discussie maar zolang jij geen enorme zware (grafische) applicaties draait lijkt 24GB me zat?

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:00

Dat kan met 16gb ook wel, dus je zit prima met je 24gb :).

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:29

Allebei is te weinig voor lokaal AI. 24GB lijkt me prima voor jouw use case.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste