Inzoomen moest juist....
Los van dit zoom probleempje bij switchen Mac scherm en externe schermen... Omtrent het andere issue (Het Samsung scherm krijgt geen handshake na afkoppelen Macbook en terugkeer naar Windows PC en dus hele lage resolutie). Ik had nog een testje gedaan. Ik had nog een oude HDMI/USB-C switch/koppelstuk dus die eens getest. Dus de USB C --> USB C kabel eruit. Wat denk je? Geen problemen meer.
Wel nieuwe problemen...
1. dat tussenstukje kan blijkbaar maar 50hZ aan dus geen optie
2. auto switch samsung scherm werkt niet meer want het ledje blijft blauw knipperen en geeft zwart beeld
Ik heb nog getest met mijn onboard videokaart in de windows PC zodat ik de DP port vrij had op het Samsung scherm en die de dock in kon doen naar de Mac, maar ik was even vergeten dat Mac zo slecht is hiermee dat het niet eens 2x DP port schermen kan afhandelen. Hoe dan????
Anyway, net nog via ChatGPT de tool CRU doorgelopen met als resultaat:
belangrijker: de CRU-test heeft nu eigenlijk zijn antwoord gegeven:
In goede toestand krijgt Windows de echte Samsung EDID, inclusief 3440×1440 @ 100 Hz.
Na Mac → Windows krijgt Windows Generic Non-PnP zonder resoluties/EDID met lage resolutie.
We hebben vervolgens de volledige goede Samsung-EDID op die Generic-monitor gezet via export/import.
Na herstart van de displaydriver: Samsung nog steeds geen signaal/zwart scherm en knipperend LED lampje.
Vanuit het Restart64 schermpje nog een keer de grafische driver een reset gegeven, wel beeld op het Samsung scherm alleen weer in de lage resolutie
Samsung wordt weer als C34H89x (active) herkend. ✅
De fysieke DP-link geeft weer beeld. ✅
Maar Windows biedt nog steeds slechts maximaal 1024×768. ❌
Onze geïmporteerde CRU-override heeft dat dus niet opgelost.
Echt wat een gedoe dit zeg, valt me zo vies tegen en begin meer en meer een bron van ergernis te worden. De eerste bij mijn nieuwe Mac. Ik heb eigenlijk nog maar 1 optie over die ik wil testen, maar dat gaat me weer €30 kosten:
https://www.alternate.nl/...DisplayPort%201.4%20kabel
Dus geen USB c naar USB C zoals nu, maar USB C in de dock en Displayport in het Samsung scherm. Nadeel is dat ik weer compromises moet maken. Die onboard HDMI port kan blijkbaar maar 40hz aan. Dat is voor mij echt een te groot verschil met de 100hz die het normaliter aan kan.
Eigenlijk is er dus niks meer mogelijk om mijn situatie/setup werkend te krijgen zoals ik graag wil, dat is toch bizar? Ik geloof er ook niet direct in dat het aan mijn (nieuw via Markplaats) gekochte Dell WD22TB4 docking ligt maar dat het gewoon een beperking is tussen Samsung scherm en Macbook. Heb de CalDigit Support wel mijn verhaal net gemaild. Kijken wat ze zeggen over hun dock en or die meer geschikt kan zijn.
Anders moet ik er mee leren leven dat zolang ik de windows pc nog gebruik, de uit/aan knop van het Samsung scherm veelvuldig gebruikt moet worden. Voordeel is wel full resolutie met altijd de max van 100hz.
[
Voor 51% gewijzigd door
Juancho op 11-08-2026 23:52
]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB