• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:02
Juancho schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Ah nice, zo'n bon is wel handiger zodat ik zelf wat dingen, zoals een adapter die er idioot genoeg niet bij zit, kan kopen en misschien een muis/trackpad. Het wachten nog even waard.
Als het in USA is, komt het dan ook standaard naar Europa?

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:49
TNSN schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:10:
[...]

Als het in USA is, komt het dan ook standaard naar Europa?
De adapter?

Nee

De actie zelf?

Geen idee, volgens mij wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Mizgala28 op 16-07-2026 11:18 ]

• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:02
Mizgala28 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:17:
[...]

De adapter?

Nee

De actie zelf?

Geen idee, volgens mij wel.
De actie bedoelde ik idd.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08 16:33
Dat lijkt me wel toch? Ik verwacht zelfs vandaag of morgen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05:48
Juancho schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:14:
Dat lijkt me wel toch? Ik verwacht zelfs vandaag of morgen.
De configuratie die jij wil is elder toch veel en veel goedkoper?

• Juancho
iMode schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:11:
[...]

Zeg maar, waar dan? Een nieuwe M5 Macbook Air 13" met 24GB geheugen en 1TB opslag voor € 1.860,26 excl. evt. giftcard twv €150. Ik zie het niet hoor. De enige die de prijs match is bij Upgreatest excl. giftcard maar wel 1 jaar extra garantie. Ik check dus bij AMAC voor de duidelijkheid. Vind het ook wel prettig om een fysieke en betrouwbare Apple winkel in de omgeving te hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Juancho op 16-07-2026 13:20 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Daejji
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-08 19:40
iMode schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:11:
[...]

Altijd fijn als mensen dat zeggen, maar nooit een link of voorbeeld erbij geven :)

• iMode
Juancho schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:19:
[...]

Zeg maar, waar dan? Een nieuwe M5 Macbook Air 13" met 24GB geheugen en 1TB opslag voor € 1.860,26 excl. evt. giftcard twv €150. Ik zie het niet hoor. De enige die de prijs match is bij Upgreatest excl. giftcard maar wel 1 jaar extra garantie. Ik check dus bij AMAC voor de duidelijkheid. Vind het ook wel prettig om een fysieke en betrouwbare Apple winkel in de omgeving te hebben.
Amazon Duitsland, toen ik van de week keek was hij 1699,- prijzen wijzigen per dag en soms zelfs per uur dus wellicht nu weer een andere prijs…

Ja, dat is dan de meerprijs die je betaald als dat voor jou belangrijk is. Amazon heeft echt top service / garantie en het eerste jaar ook gewoon garantie via Apple.

• iMode
Daejji schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:35:
[...]

Altijd fijn als mensen dat zeggen, maar nooit een link of voorbeeld erbij geven :)
Je hebt zelf geen Google of AI? Maar goed, Amazon Duitsland dus.

iPad Air M4 2026 trouwens ook “maar” 649,- ipv de 829,- hier in NL.

• Juancho
iMode schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Amazon Duitsland, toen ik van de week keek was hij 1699,- prijzen wijzigen per dag en soms zelfs per uur dus wellicht nu weer een andere prijs…

Ja, dat is dan de meerprijs die je betaald als dat voor jou belangrijk is. Amazon heeft echt top service / garantie en het eerste jaar ook gewoon garantie via Apple.
Ah Amazon DE. Ik heb daar idd een paar keer op gekeken, elke keer was de prijs gelijk aan MAC NL of zelfs iets duurder (boven de 2k grens). Maar met die Apple giftcard is het verschil dus al weg en laat staan zoals jij zei: veel en veel goedkoper. Dat zie ik namelijk nog steeds niet.

En ja, ik betaal liever een paar tientjes meer als ik dan gewoon naar een NL fysieke MAC winkel kan hier in de buurt. Misschien niet nodig, maar het is mijn aller eerste MAC ooit. Als het verschil nou echt, om met jouw woorden te spreken, veel en veel groter was dan werd het natuurlijk anders.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 16-07-2026 15:30 ]

• iMode
Juancho schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:28:
[...]

Ah Amazon DE. Ik heb daar idd een paar keer op gekeken, elke keer was de prijs gelijk aan MAC NL of zelfs iets duurder (boven de 2k grens). Maar met die Apple giftcard is het verschil dus al weg en laat staan zoals jij zei: veel en veel goedkoper. Dat zie ik namelijk nog steeds niet.

En ja, ik betaal liever een paar tientjes meer als ik dan gewoon naar een NL fysieke MAC winkel kan hier in de buurt. Misschien niet nodig, maar het is mijn aller eerste MAC ooit. Als het verschil nou echt, om met jouw woorden te spreken, veel en veel groter was dan werd het natuurlijk anders.
Nu 100,- duurder, zoals ik zei fluctueren de prijzen veel en snel bij Amazon. Snel beslissen en schakelen.

Maar kijk maar waar je hem koopt, ik zelf ga liever voor de laagste prijs, garantie heb je gewoon bij Apple, en ja ook gewoon fysiek in de winkel. Succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyQ-w1TOr0fPvw3gofoY6-3zrcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhIDse86ZFapIJPvWguu0t3J.jpg?f=fotoalbum_large

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:17
iMode schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:17:
[...]

Bij Amazon DE krijg je wel een QWERTZ toetsenbord... daar wordt niet iedereen blij van.

• Juancho
Heb nog even contact gehad met UpGreatest over dat open box model. Het is immers mijn eerste Mac en ook gelijk een eerste ervaring met een open box model. Maar hun antwoorden waren wel heel goed. Het is gewoon een model dat iemand onlangs gekocht heeft, batterij is 100% met slechts 1 laadcyclus, 3 jaar garantie, geen cosmetische schade, Apple-garantie vanaf levering en €20 korting op de adapter. Toetsenbord is een US ANSI maar als ik het goed heb is dat vrijwel identiek aan mijn Logitec MX Keys S die ik gebruik in mijn werk/producer kamer en dus ook voor de Macbook als ik die in die kamer middels docking gebruik. Los tikken op de Mac zal dus niet veel anders zijn, behalve natuurlijk even wennen aan de andere mac toetsen ivm Windows (command/option).

Edit: toch even verder gezocht en bij Upgreatest nagevraagd, maar het toetsenbord heeft wel echt de US ANSI indeling. Dus bijv. geen Euro teken en nog wat tekens die anders zitten. Toch even een puntje van aandacht nog helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 19-07-2026 15:04 ]

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:52

d0s

sssst

Juancho schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:03:
Heb nog even contact gehad met UpGreatest over dat open box model. Het is immers mijn eerste Mac en ook gelijk een eerste ervaring met een open box model. Maar hun antwoorden waren wel heel goed. Het is gewoon een model dat iemand onlangs gekocht heeft, batterij is 100% met slechts 1 laadcyclus, 3 jaar garantie, geen cosmetische schade, Apple-garantie vanaf levering en €20 korting op de adapter. Toetsenbord is een US ANSI maar als ik het goed heb is dat vrijwel identiek aan mijn Logitec MX Keys S die ik gebruik in mijn werk/producer kamer en dus ook voor de Macbook als ik die in die kamer middels docking gebruik. Los tikken op de Mac zal dus niet veel anders zijn, behalve natuurlijk even wennen aan de andere mac toetsen ivm Windows (command/option).

Edit: toch even verder gezocht en bij Upgreatest nagevraagd, maar het toetsenbord heeft wel echt de US ANSI indeling. Dus bijv. geen Euro teken en nog wat tekens die anders zitten. Toch even een puntje van aandacht nog helaas.
Voor veel mensen een pré bij het kopen van een Macbook, ivm de horizontale en langere shift en enter.

• Juancho
d0s schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:30:
[...]

Voor veel mensen een pré bij het kopen van een Macbook, ivm de horizontale en langere shift en enter.
Ja en evt. beter bij doorverkoop mocht ik dat toch willen doen. Ik heb net maar de knoop door gehakt, was er ook klaar mee. Heb echt alles wekenlang lopen uitpluizen, vergelijkingen lopen maken maar de prijs is nu al ene tijdje stabiel bij een nieuw model. Ik logde vanmiddag nog eens 1x in bij AMAC en toen zag ik opeens dat ik korting had op een nieuwe. Geen idee waarvan dat komt (ik had wel een aanvraag gedaan voor onderwijs korting maar ik moest nog wachten met afronden omdat ik geen bewijsstuk had) maar ik heb net €1860 betaald voor een nieuwe MacBook Air 13-inch met M5, 24GB werkgeheugen en een 1TB SSD in Hemelsblauw. Natuurlijk alsnog fors en pijnlijk gezien het een paar weken terug zo 300-400 euro goedkoper was, maarja, terugkijken heeft geen zin want die prijzen gaan we voorlopig toch niet meer zien met al dat chip te kort geweld. Ik verwacht eerder nog wel een kleine stijging dus tja, je moet een keer de knoop doorhakken.

Als het goed is krijg ik de Mac morgen/dinsdag en dan begint het grote Apple OS ontdekken want dat is zoals gezegd volledig nieuw voor mij. Maar gelukkig vind ik het leuk om tutorials te kijken dus dat komt allemaal vast goed. En natuurlijk straks heerlijk flexibel kunnen zijn met muziek produceren ook! Want dit is wel een enorme krachtpatser!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002

Thandor

SilverStreak

Juancho schreef op zondag 19 juli 2026 @ 14:03:
Dat lees ik vaker!

Ik heb een US ANSI indeling (zoals het hoort!!!! + nog een heleboel uitroeptekens ;) ) met het toetsenbord softwarematig op 'US International - PC'. Euro teken? Shift+Option+2 : € :)

Als je een US ANSI indeling hebt (zoals het hoort!!) met het toetsenbord softwarematig op 'Nederlands' dan is een Euro teken via Option+2: € :)

Geen probleem dus. Het enige verschil is dat het Euro teken niet fysiek op het toetsenbord geschreven staat.

(Verschil tussen Nederlands en US International - PC is eveneens een persoonlijke kwestie. Voor mij zit het grootste verschil in het typen van letters met een ápóstróf. Bij een Nederlandse instelling houd je bijv. de e-toets langer ingedrukt en krijg je de opties voor die letter te zien. Bij US International - PC typ je 'e om een é te krijgen.)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Juancho schreef op zondag 19 juli 2026 @ 16:36:
[...]
..Als het goed is krijg ik de Mac morgen/dinsdag en dan begint het grote Apple OS ontdekken want dat is zoals gezegd volledig nieuw voor mij. Maar gelukkig vind ik het leuk om tutorials te kijken dus dat komt allemaal vast goed. .....
Welkom bij de club.
En alsjeblieft: https://www.youtube.com/macmostvideo?sub_confirmation=1

[ Voor 27% gewijzigd door RoRoNL op 19-07-2026 23:36 ]

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06:36
Ik heb AI boekje laten schrijven (MacUsers die vanaf Windows komen). En ja Youtube staat ook vol met tutorials .. maar aangezien ik regelmatig voor de IDO (informatiepunt digitale overheid) en ik regelmatig mensen wegwijs maak vond ik wel handig om een referentie te hebben voor hun na mijn inzet.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Juancho
Gister de Macbook ontvangen. Wat een prachtig, dun en licht ding zeg! Bizar dat er zoveel power in zon kleine behuizing past. Gister al veel dingen geïnstalleerd en ingesteld, deels met wat tutorials erbij. Heel handig en met Chatgpt ernaast kom je er ook wel uit. Valt me op hoe snel ik gewend ben aan bijv wat meer swipen dan op mn Windows werk laptop. Als je het weet... Super handig. Komende dagen rustig wat dieper into Mac OS en beetje bij beetje mijn muziek produceer software installeren. Daar zal de meeste tijd in gaan zitten.

De hemelsblauwe kleur is trouwens ook prachtig. Op fotos niet goed te zien en lijkt het meer grijsz maar er zit echt een prachtige blauwe glans over.

Hebben jullie nog tips voor apps etc die je echt moet installeren om het werken op een Mac nog leuker/beter/makkelijker te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsmhaFvGlgd6vFALEU0pEDiy3lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbTUI0m6Mo5INeIlfDUPFqJf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zz4h8yC-R2mC_ZQiG7AxcBX74lU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2kdFBIrFiqu6w1PI46uLlFp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8GH8zzLnFQgfDNiJZHLnmM2V8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTZnhxHmrhAi0nVq13V57bPg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hO5rkatq74vPC8N5bPBgC3J7wg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KPZiwJgLtNHs3FTX4HCfF0IE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpNNnjumLvhWpbbQdiQDMeNq8zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvfFqjX5W1ltwaKtjPfEoLpr.jpg?f=fotoalbum_large

• Radiohoofd
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07:55

Radiohoofd

I believe I can fly

Juancho schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:42:
Gister de Macbook ontvangen. Wat een prachtig, dun en licht ding zeg! Bizar dat er zoveel power in zon kleine behuizing past. Gister al veel dingen geïnstalleerd en ingesteld, deels met wat tutorials erbij. Heel handig en met Chatgpt ernaast kom je er ook wel uit. Valt me op hoe snel ik gewend ben aan bijv wat meer swipen dan op mn Windows werk laptop. Als je het weet... Super handig. Komende dagen rustig wat dieper into Mac OS en beetje bij beetje mijn muziek produceer software installeren. Daar zal de meeste tijd in gaan zitten.

De hemelsblauwe kleur is trouwens ook prachtig. Op fotos niet goed te zien en lijkt het meer grijsz maar er zit echt een prachtige blauwe glans over.

Hebben jullie nog tips voor apps etc die je echt moet installeren om het werken op een Mac nog leuker/beter/makkelijker te maken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi ding. Ik ben ook al maanden heel erg tevreden met mijn M5 na mijn eerste Apple MacBook gekocht in 2022 (M2).

Kijk eens voor handige software in het topic Onmisbare tools & software voor macOS - Deel 7

Mijn favoriet is Parachute https://parachuteapps.com

Everyone faces darkness on their own. As I have done, so will you.

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:15
Juancho schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Precies hetzelfde gedaan, mijne dan wel in silver. Heb hem toevallig nog een paar uur voor de prijswijzigingen aangeschaft. 1TB 24GB open box met 3 jaar garantie van Upgreatest. ANSI was een vereiste voor mij omdat al mijn toetsenborden dat hebben.

Nu een aantal weken aan het gebruiken en bevalt erg goed. Ben nu toch met Raycast bezig om wat sneltoetsen voor window management, snel schermen halveren etc.

Bewust + Bourgondisch - Hier schrijf ik ik over koken en eten

• Juancho
Wat ik trouwens ook brilant vind aan de Macbook dat je de klep dicht doet, de Mac gaat in een soort slaapstand begreep ik met minimaal batterij verbruik, volgende dag of wanneer dan ook open je de klep en binnen nog geen seconde is de Mac weer te gebruiken. Precies zoals ik vroeg had met onze Ipad. Echt heerlijk snel, niks laptop uitzetten en als je het even wilt gebruiken weer opnieuw opstarten. Gewoon klep dicht en klaar.

Gister met 99% dicht gedaan en vanmorgen was het 98%.

Waar ik nog wel even goed over moet nadenken is, en dat doe je maar 1x, de bestands/folder indeling op de SSD schijf. Bij Windows had ik het altijd heel simpel gemaakt: C:\ voor Windows zelf plus installatie van programmas en daarnaast maakte ik altijd een D:\ partitie waarop ik de rest zette (documenten/fotos/video's), installatie programma's (zips), mijn muziekprojecten en verzin het.

Op Mac gaat dat niet wat ik begreep. Ik heb in Finder een Home map/locatie die mijn naam heeft. Ik denk dat ik vanuit daar gewoon duidelijke folders ga maken zoals Privé/Mijn produceer artiestennaam met daaronder alle projecten en software etc. Dus geen aparte partitie, maar gewoon helder met folders op de SSD schijf. Doen jullie dat ook zo?

[ Voor 43% gewijzigd door Juancho op 22-07-2026 12:44 ]

• RoRoNL
  • Niet online
@Juancho De Mac (MacOS) heeft zelfstandig al de schijf zo ingedeeld dat data van het OS, etc apart staat van de User folder.
Als je alle submappen aanmaakt startend in de Documenten folder als 'root', zit je goed en kan je daarin naar believen supmapjes indelen tot je een ons weegt en is het ook nog eens overzichtelijk te backuppen.

• Juancho
RoRoNL schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:54:
@Juancho De Mac (MacOS) heeft zelfstandig al de schijf zo ingedeeld dat data van het OS, etc apart staat van de User folder.
Als je alle submappen aanmaakt startend in de Documenten folder als 'root', zit je goed en kan je daarin naar believen supmapjes indelen tot je een ons weegt en is het ook nog eens overzichtelijk te backuppen.
Handige info! Dus echt vanuit de documenten folder? Ik heb het nu namelijk direct onder Mijn Home (folder met mijn naam) gezet. Maar jij zegt/adviseert dat ik beter de folders die ik heb aangemaakt kan zetten onder de folder Documenten? Die staat natuurlijk overigens ook onder Mijn Home....

Als dat het beste is zet ik ze ook onder Documenten namelijk en bouw vanuit daar verder met mijn eigen structuur.

• RoRoNL
  • Niet online
@Juancho Sorry, ik ga hier bijna de mist mee in, omdat ik dit zelf wel doe uit het verleden, maar dit hoeft niet. Het gaat er inderdaad om dat je alle je projecten etc onder de Users>[Folder met jouw naam] plaatst en die back-upt. Daar weer eerst Documenten tussen zetten blijkt voor mij een persoonlijke erfenis te zijn, die niet nodig is.

Kortom: bouw die folders gerust in je Users: (/Gebruikers)>[Folder met je naam]
Sorry voor de verwarring.
(Mocht dit al staan onder Documenten is er functioneel verder geen probleem uiteraard.)

[ Voor 11% gewijzigd door RoRoNL op 22-07-2026 17:11 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik zou zoveel mogelijk volgens de standaard mappen structuur inrichten. Als het goed is bestaan er al mappen voor Documenten, Downloads en dergelijk. Hoe meer je de standaard inrichting volgt hoe minder je achteraf aan het schakelen bent om mappen te zoeken. Applicaties zijn vaak ook gericht op standaard mappen. Dit geldt in principe ook voor Windows waarbij je ook standaard Bureaublad, Documenten en Afbeeldingen mappen hebt.

Verschillende partities en dergelijk is bij MacOS niet aan de orde. Bij moderne Windows ook niet per se nodig. Mijn inziens is het een dingetje van het verleden (al heb ik nog steeds veel Windows inrichtingen zo ingesteld ;)).

• Juancho
@RoRoNL / @Thandor bedankt voor jullie tips. Ik heb het nu zo staan:

Macintosh HD--> Gebruikers--><Mijn naam>--> Hieronder staan dan zowel standaard folders als Documenten/Afbeeldingen/downloads/Onedrive maar onder Documenten heb ik zelf weer submappen gemaakt zoals Privé/Software/Mijn producer naam met alle projecten etc daar weer onder.

Zo klopt het dan toch volgens de "Apple standaarden"? Ik hoef dan idd ook alleen maar een backup te maken van alles wat onder mijn user naam valt of wellicht zelfs alleen van de documenten folder.

Maar eigenlijk alles wat je zet onder je eigen user name is dus prima als ik het goed begrijp!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Zo heb ik het ook idd, met uitzondering dat Software dan in de standaard Applicaties map heb staan.

Om back-ups te maken gebruik ik Time Machine i.c.m. Een externe SSD :).

• Juancho
Thandor schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:22:
Zo heb ik het ook idd, met uitzondering dat Software dan in de standaard Applicaties map heb staan.

Om back-ups te maken gebruik ik Time Machine i.c.m. Een externe SSD :).
Ja met software bedoel ik niet de app/programmas die ik daadwerkelijk installeer. Het zijn bijv. zip files van VSTs die ik gebruik voor mijn muziek software FL Studio en nog wat dingen. Apps als ChatGPT/Whatsapp/Chrome etc etc etc installeer ik idd ook gewoon standaard in de default folder van MAC, de Applicaties.

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dit gaat meer over MacOS dan over de Air M5.

• Juancho
Hopelijk dan wat meer over de M5...het valt me op hoe fluiter stil de MAC M5 is en dat deze voorlopig nog totaal niet warm wordt. Ik heb de MAC nu bijna 2 dagen nonstop aan staan (snachts natuurlijk dicht geklapt) maar overdag doe ik er best veel op qua instellingen, dingen proberen, standaard zaken als browsen, mailen, AI etc, maar het ding blijft fluisterstil. Bizar. Mijn Lenovo van het werk begint al te blazen als ik bij wijze van 3 tabs open in Chrome :). Dat maakt de M5 ook gewoon heel prettig voor savonds op de bank/bed. Ben echt zwaar onder de indruk, nog nooit zo'n stille maar enorm krachtige laptop gehad. Echt oprecht super blij mee!

Komende weken zullen meer staan in het teken van mijn muziek software installeren en dan ga ik de MAC ook meer testen met zwaardere applicaties. Benieuwd hoe dat gaat.

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:31
Juancho schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:03:
Hopelijk dan wat meer over de M5...het valt me op hoe fluiter stil de MAC M5 is en dat deze voorlopig nog totaal niet warm wordt. Ik heb de MAC nu bijna 2 dagen nonstop aan staan (snachts natuurlijk dicht geklapt) maar overdag doe ik er best veel op qua instellingen, dingen proberen, standaard zaken als browsen, mailen, AI etc, maar het ding blijft fluisterstil. Bizar. Mijn Lenovo van het werk begint al te blazen als ik bij wijze van 3 tabs open in Chrome :). Dat maakt de M5 ook gewoon heel prettig voor savonds op de bank/bed. Ben echt zwaar onder de indruk, nog nooit zo'n stille maar enorm krachtige laptop gehad. Echt oprecht super blij mee!

Komende weken zullen meer staan in het teken van mijn muziek software installeren en dan ga ik de MAC ook meer testen met zwaardere applicaties. Benieuwd hoe dat gaat.
Heerlijk is dat he. Natuurlijk ook vanzelfsprekend omdat er naar mijn weten 0 bewegende delen in zitten. Dus blazen kan die ook niet ;) Als die te warm zou worden gaat die uit zichzelf terugschakelen om minder warmte te produceren.

• Mizgala28
Juancho schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 10:03:

Ook wel logisch zonder een fan.

De mijne is ook meestal niet warm, maar met huidig weer wel wat vaker dan toen ik deze in maart had gehaald.

Maar dat zal wel minder worden als de zomer achter de rug is (blij toe als dat zover is).

• Commendatore
  • Niet online
Van extra warm worden heb ik nog niet zo veel gemerkt, maar ik heb die van mij tijdens de laatste hittegolf het grootste deel van de tijd in de sleeve gehad en sindsdien hangt er daarin een beetje een chemisch-metaalachtig luchtje dat gelukkig wel langzaam weer minder wordt. Ik kan dit soms ook ruiken als ik de laptop openklap en/of deze warm wordt. Mijn 14" M1 Pro heeft deze geur ook een beetje, maar alleen als je direct na het openklappen je neus zowat tegen de palmrest drukt. Ik heb dus goede hoop dat dit op termijn ook bij de Air vrijwel geheel verdwijnt.

Online lees je weleens over een 'new MacBook smell' en ik vermoed dat dit datzelfde geurtje is, maar uiteraard ben ik wel weer benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

[ Voor 59% gewijzigd door Commendatore op 24-07-2026 22:29 ]

• Juancho
Vanmiddag voor het eerst lekker met de Macbook in het zonnetje in de tuin gezeten. Toen werd het scherm aan de achterkant wel behoorlijk warm, maar de onderkant niet echt. Zal dus puur door de zon gekomen zijn.

Laden jullie trouwens ook op tot 80%? Ik heb dat nu even de eerste periode ingesteld, schijnt op de langere termijn wel beter te zijn voor je accu. Nu kan het nog met vooral thuis gebruik maar straks op vakantie etc zal ik de laptop zeker vaker tot 100% gaan laden.

• Commendatore
  • Niet online
De Air vooralsnog niet, de Pro wel, want die hangt semi-permanent aan de netspanning.

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
Juancho schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:22:
Vanmiddag voor het eerst lekker met de Macbook in het zonnetje in de tuin gezeten. Toen werd het scherm aan de achterkant wel behoorlijk warm, maar de onderkant niet echt. Zal dus puur door de zon gekomen zijn.

Laden jullie trouwens ook op tot 80%? Ik heb dat nu even de eerste periode ingesteld, schijnt op de langere termijn wel beter te zijn voor je accu. Nu kan het nog met vooral thuis gebruik maar straks op vakantie etc zal ik de laptop zeker vaker tot 100% gaan laden.
Ik laad hem gewoon tot 100% op.

• Mizgala28
Juancho schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:22:

100%, uit ervaring maakt 80% op apparaten niet extreem veel uit (veel getest op verschillende type apparaten van verschillende merken in het verleden, ik vind het de moeite niet waard).

Maar mijn mening terzijde, als je hem vooral op de accu gebruikt lijkt 100% mij logischer, terwijl 80% handiger zou zijn als je hem steeds aan de lader gebruikt.

• Juancho
Ondertussen weer wat meer lopen testen en leren op de Macbook Air M5. Toch mijn eerste MAC maar eigenlijk heb ik het best snel onder de knie al zeg ik het zelf. Alles reageert razend snel, zit best logisch in elkaar (zeker na wat aanpassingen in oa Finder en wat andere settings). Het is echt een mooi apparaat, super licht, stil en dus draagbaar. Merk dat ik de Mac nu veel sneller pak dan onze Samsung Galaxy tab. Geen verkeerd ding maar je kan er niet op typen en het loopt allemaal toch wat trager en beperkter.

Ondertussen ook mijn muziek programma erop staan en al aardig wat plugins kunnen installeren. Ging makkelijker dan gedacht. Sterker nog, de MAC installeert eigenlijk makkelijker/sneller dan ik op Windows gewend was.

Misschien iets meer over MacOS maar ik zou eigenlijk ook niet weten wat ik nog kan melden over de M5 zelf. Het ding is gewoon echt een powerhouse, heerlijk compact en ziet er prachtig uit. Heb een sleeve, tasje, dubbele adapter en Mac stand gekocht wat de boel afmaakt. Enige wat anders moest was mijn docking, dus heb er eentje op Marktplaats gekocht die deze week moet komen. En dan is alles klaar om echt te gaan werken/produceren op de mooie hemelsblauwe Macbook Air M5!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:27

Rzaan

Altijd zoekende

Ik was even aan het kijken naar een MacBook Air 15 inch (2026) M5.
Als ik naar het prijsverloop kijk, dan is deze gemiddeld van ± € 1.850 naar ± € 2.250 gestegen. Dat is € 400 verschil!

Is dat altijd zo hoogzomer, of is er iets anders aan de hand?
Zal de prijs (kijkend naar het verleden - gat geen garantie geeft) weer gaan dalen?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:16

Grin

Ride si sapis.

Rzaan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:48:
[...]

Heb ik weer!
Zit er een kans in, denk je, dat dit tekort snel opgelost zal zijn?
Null, nada, nope, noppes, gaat dit jaar niet gebeuren.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Juancho
Rzaan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:30:
Als ik naar het prijsverloop kijk, dan is deze gemiddeld van ± € 1.850 naar ± € 2.250 gestegen. Dat is € 400 verschil!

Zal de prijs (kijkend naar het verleden - gat geen garantie geeft) weer gaan dalen?
Ik weet niet of je mijn posts een beetje gelezen hebt maar ik heb dus net een nieuwe Macbook Air 13" M5 24GB 1TB gekocht. Had er al eerder 1 op het oog bij Coolblue, was een actie ofzo. €1599. Paar weken later... actie weg, het bericht van Apple dat prijzen omhoog gingen en ik heb er uiteindelijk via onderwijskorting bij AMAC €1860 voor betaald. Anders zou het €1999 geweest zijn. Dus idd, flinke stijging.

Ik geef je 1 tip: de geheugen crisis is nog lang niet over en zal denk ik eerder nog meer gaan zorgen voor hogere prijzen. Zie je nu een goede optie (kijk ook eens naar een out of the box model) dan moet je gelijk kopen. Goedkoper gaat het echt niet worden voorlopig.

Bij Upgratest kan je het nog relatief voordelig kopen in de zin van, ze zijn het goedkoopste:

MacBook Air 13 inch - M5 (10x CPU & 10x GPU) - 24GB - 1TB - voor € 1.829,00 incl. 21% BTW of €1699 voor een Refurbished model. Bij AMAC betaal je voor een nieuwe met dezelfde specs € 1.979,00

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 05-08-2026 15:59 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Juancho schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:54:
[...]

Ik weet niet of je mijn posts een beetje gelezen hebt maar ik heb dus net een nieuwe Macbook Air 13" M5 24GB 1TB gekocht. Had er al eerder 1 op het oog bij Coolblue, was een actie ofzo. €1599. Paar weken later... actie weg, het bericht van Apple dat prijzen omhoog gingen en ik heb er uiteindelijk via onderwijskorting bij AMAC €1860 voor betaald. Anders zou het €1999 geweest zijn. Dus idd, flinke stijging.

Ik geef je 1 tip: de geheugen crisis is nog lang niet over en zal denk ik eerder nog meer gaan zorgen voor hogere prijzen. Zie je nu een goede optie (kijk ook eens naar een out of the box model) dan moet je gelijk kopen. Goedkoper gaat het echt niet worden voorlopig.

Bij Upgratest kan je het nog relatief voordelig kopen in de zin van, ze zijn het goedkoopste:

MacBook Air 13 inch - M5 (10x CPU & 10x GPU) - 24GB - 1TB - voor € 1.829,00 incl. 21% BTW of €1699 voor een Refurbished model. Bij AMAC betaal je voor een nieuwe met dezelfde specs € 1.979,00
Ik wil graag een 15 inch M5 met 24GB en 1TB.
Wil met Final Cut gaan leren monteren.

Mijn keuze is mede bepaald door ChatGPT. Heb er zelf namelijk geen %$#& verstand van.
Maar ik weet dat ik een groot scherm wil, snelheid en aardig wat opslag.
Met mijn huidige macbook doe ik al 10 jaar.
Nu weet ik niet of ik een M5 moet kiezen omdat die nieuwer is, of dat dat M4 ook voldoende zal zijn.

• Commendatore
  • Niet online
Dus precies één van de belangrijkste veroorzakers van de hogere prijzen heeft jou naar deze laptop gestuurd.

Overigens moet dat monteren met die configuratie wel lukken, tenzij je met HDR bezig wilt gaan. (Dan kun je beter een Pro pakken.)

[ Voor 4% gewijzigd door Commendatore op 05-08-2026 16:19 ]

• Juancho
Rzaan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Ik wil graag een 15 inch M5 met 24GB en 1TB.
Wil met Final Cut gaan leren monteren.

Mijn keuze is mede bepaald door ChatGPT. Heb er zelf namelijk geen %$#& verstand van.
Maar ik weet dat ik een groot scherm wil, snelheid en aardig wat opslag.
Met mijn huidige macbook doe ik al 10 jaar.
Nu weet ik niet of ik een M5 moet kiezen omdat die nieuwer is, of dat dat M4 ook voldoende zal zijn.
Ah sorry, over het hoofd gezien dat je een 15" wil. Dan moet je idd nog meer betalen. Mijn 13" met verder dezelfde specs is echt idioot snel, stil en zuinig. Het is mijn eerste Macbook ooit maar ik ben zwaar onder de indruk van zowel de bouwkwaliteit, snelheid, stilte maar eigenlijk ook hoe slim en makkelijk MacOS is. Ik kan me nu wel voorstellen waarom een Macbook gezien wordt als één van de beste laptops die je kan kiezen.

Ik gebruik het zelf voor muziek productie (op den duur moet de Mac mijn vaste Windows PC gaan vervangen die steeds trager wordt), dus veel plugins, libraries etc en zeker als een project op 75+% zit wordt er veel gevraagd. Maar dat doet deze kleine krachtpatser moeiteloos.

Maar dat had ook zeker gekund op een M4 of wellicht zelfs een M1-3. Belangrijkste is namelijk RAM en voor mij ook opslag. Maar omdat het mijn eerste Mac is wilde ik ook gewoon zo lang mogelijk support dus dan moet je wel een M5 nemen.

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:56

Heb je onder een steen geleefd ofzo, het afgelopen jaar of iets ? :+ .
Geheugen / storage prijzen reizen al zeker een jaar de pan uit, wat echt op elke website wel in het nieuws te vinden is.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Carlos0_0 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:03:
Heb je onder een steen geleefd ofzo, het afgelopen jaar of iets ? :+ .
Nee, zeker niet. Maar ik heb voor de rest niet zoveel interesse in computers en alles daaromtrent. Dus dan mist een mens nog wel eens iets.

• iMode

Ben je serieus? Echt alles is sky high omhoog gegaan, niet alleen de Mac’s maar echt heel het assortiment en idd door de ellende van AI.

MacBook Air van 1119,- naar 1429,-

MacBook Pro van 1929,- naar 2229,-

iPad A16 van 389,- naar 509,-

iPad Air M4 669,- naar 829,-

iPad Pro van 1119,- naar 1319,-

En zelfs de Apple TV van 189,- naar 299,- (!!!)

Etc etc….

Ik heb in de week na de aankondiging nog een iPad en IPad Air M4 2026 voor “normale” prijzen kunnen kopen.

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:56
iMode schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:17:
[...]

Ben je serieus? Echt alles is sky high omhoog gegaan, niet alleen de Mac’s maar echt heel het assortiment en idd door de ellende van AI.

MacBook Air van 1119,- naar 1429,-

MacBook Pro van 1929,- naar 2229,-

iPad A16 van 389,- naar 509,-

iPad Air M4 669,- naar 829,-

iPad Pro van 1119,- naar 1319,-

En zelfs de Apple TV van 189,- naar 299,- (!!!)

Etc etc….

Ik heb in de week na de aankondiging nog een iPad en IPad Air M4 2026 voor “normale” prijzen kunnen kopen.
Niet alleen Apple producten natuurlijk, zeg maar gerust alles waar chipje in zit.
Of het nu een Laptop is, tv, usb stick, smartphone etc, is laatste jaar allemaal enorm in prijs gestegen (En zeker sinds dit jaar).

[ Voor 3% gewijzigd door Carlos0_0 op 05-08-2026 19:39 ]

• Mizgala28
Carlos0_0 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 19:35:
[...]

Niet alleen Apple producten natuurlijk, zeg maar gerust alles waar chipje in zit.
Of het nu een Laptop is, tv, usb stick, smartphone etc, is laatste jaar allemaal enorm in prijs gestegen (En zeker sinds dit jaar).
En het is volgend jaar nog erger.

https://tweakers.net/nieu...uden-tot-in-2028-aan.html

Voorlopig geen upgrades voor mij dus.

• _birdie_

ik kocht hem in de mei / juni nog voor 1359. Een week voor Cook aangaf dat Apple prijzen ook zouden gaan stijgen. Vrees dat het nog wel 2j duurt voor ze gaan zakken .. als ze al gaan zakken. Waarschijnlijk is dit het nieuwe normaal. Maar wel erg blij met de MBA 15' M5. Had een M2 15".

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M5 16/512, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

_birdie_ schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:09:
[...]

ik kocht hem in de mei / juni nog voor 1359.
Dat is wel heel weinig. Die prijs ben ik niet tegengekomen.
Ik keek naar de versie met 24GB en 1TB

• _birdie_
Rzaan schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:27:
[...]

Dat is wel heel weinig. Die prijs ben ik niet tegengekomen.
Ik keek naar de versie met 24GB en 1TB
was de vakantie geld aanbieding van cool-blue (en ik had helemaal geen vakantiegeld) voor de 16-512. Had M2-8-256 en dat was toch te weinig vond ik voor de toekomst. Kreeg 2e hands niet heel veel terug voor die M2 op marktplaats. De hoge 2e hands prijzen voor Apple apparatuur zijn ook iets uit het verleden.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste