[MacBook Air, M5, 2026] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

MacBook Air (M5) Ervaringen & Discussie

Welkom in het officiële MacBook Air (M5) topic!

Apple heeft in maart 2026 de nieuwe MacBook Air met M5-chip aangekondigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytOQmnhiVlV3o_yAIFrBg337s2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N2EYrU8ughwIILGJywDJNAaE.png?f=fotoalbum_large
Bestelinformatie
• Vooruitbestellen mogelijk vanaf 4 maart om 15:15 uur
• Verkrijgbaar vanaf 11 maart
• Vanaf € 1.199

De MacBook Air (M5) combineert het vertrouwde dunne en lichte ontwerp met krachtigere prestaties dankzij de nieuwe M5-chip. Dankzij de efficiënte architectuur en de 16-core Neural Engine is deze generatie klaar voor zware multitasking, creatieve workflows en AI-toepassingen.
Beschikbare modellen
• 13-inch – vanaf € 1.199
• 15-inch – vanaf € 1.499

Beschikbaar in vier kleuren:
• Sky Blue
• Midnight
• Starlight
• Zilver

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EO3r0d800Y0op3IodtkkFrBXtKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S5bLtSgnVgywU3DgYW2sPYeQ.png?f=fotoalbum_large
Chipconfiguraties
Basismodel – vanaf € 1.199
• 10-core CPU
• 8-core GPU
• 16-core Neural Engine

Uitgebreidere configuratie – vanaf € 1.324
• 10-core CPU
• 10-core GPU
• 16-core Neural Engine
Belangrijkste kenmerken
• Liquid Retina-display
• Magic Keyboard met Touch ID
• MagSafe-opladen
• Thunderbolt-poorten
• Ondersteuning voor externe displays
• Fanless ontwerp voor stille werking
• Batterijduur tot circa 18 uur
Opvallende verschillen met de MacBook Air (M4)
Chip en prestaties

• De M5-chip biedt een herziene architectuur ten opzichte van de M4. Hoewel beide krachtige prestaties leveren, haalt de M5 doorgaans hogere snelheden bij grafisch intensieve taken en AI-workloads dankzij optimalisaties in hardware en efficiency.
• De M5 heeft een verbeterde Neural Engine voor snellere AI-taken en machine-learningverwerking dan de M4.
Grafische prestaties
Op de M4-Air was de GPU tot 10-core. De M5-Air biedt standaard een 8-core GPU in het instapmodel en een 10-core GPU-optie, met verbeterde grafische efficiëntie en prestaties, vooral merkbaar bij creatieve en grafisch zware applicaties.
Opslag en snelheid
De M5-modellen hebben een grotere standaard SSD-capaciteit en over het algemeen snellere opslagprestaties vergeleken met de M4-modellen. Dit vertaalt zich in snellere laadtijden en soepelere workflows bij grote bestanden.
Connectiviteit
De MacBook Air (M5) ondersteunt Wi-Fi 7 en Bluetooth 6, een stap vooruit ten opzichte van Wi-Fi 6E en Bluetooth 5.3 op de M4. Dit kan vooral merkbaar zijn bij draadloze netwerksnelheden en connectiviteit met moderne accessoires.
AI-functies en macOS-integratie
Dankzij hardware-verbeteringen werkt Apple Intelligence soepeler en sneller op de M5-Air, vooral bij complexere on-device AI-taken en geïntegreerde functies. Sommige AI-features in macOS zijn geoptimaliseerd voor de M5-chip en profiteren van zijn verbeterde Neural Engine.
Batterij en efficiency
Beide modellen bieden een sterke batterijduur tot circa 18 uur in dagelijks gebruik. De M5 benut de energie iets efficiënter bij intensieve taken dankzij optimalisaties in de chiparchitectuur.
Samengevat
• Snellere en efficiëntere centrale prestaties
• Sterkere grafische prestaties (met 10-core GPU optie)
• Grotere standaard opslag en snellere SSD
• Verbeterde draadloze connectiviteit (Wi-Fi 7, Bluetooth 6)
• Betere AI-hardware en software-integratie
Mogelijke discussiepunten
• Eerste indrukken van design en kleuren
• 13-inch of 15-inch: wat kies jij?
• 8-core vs 10-core GPU in de praktijk
• Vergelijking met de M4
• Prestaties bij creatieve taken en gaming
• Ervaringen met accessoires en docks

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor 100 euro meer een betere processor, dubbel geheugen, maar geen charger. Op zich geen slechte deal. Zelf nog uiterst tevreden met MacBook Air M4.

In mijn optiek is de prijs verhoogd zodat MacBook Neo beter gepositioneerd kan worden.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:08
M'n vriendin heeft op dit moment nog een MBA M2 met 8GB RAM. Ze heeft nogal eens wat tabs open staan in Safari (vooral Google Drive/Docs achtige zaken) en het is geregeld niet vooruit te branden. Af en toe is de RAM dermate volgelopen dat ze helemaal niets meer kan, behalve applicaties force quitten.

Tijd voor een upgrade dus en fijn dat Apple tegenwoordig 16GB als basis aanhoudt. Maar ik vind het toch een beetje spannend, gaat die 16GB voldoende zijn? Ik werk zelf op een M1 Pro Max MBP met 32GB en heb nog nooit issues met geheugentekort gehad, maar dat is niet helemaal te vergelijken gok ik.

omniscale.nl

• mprkooij
  • Nu online
posttoast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:28:
M'n vriendin heeft op dit moment nog een MBA M2 met 8GB RAM. Ze heeft nogal eens wat tabs open staan in Safari (vooral Google Drive/Docs achtige zaken) en het is geregeld niet vooruit te branden. Af en toe is de RAM dermate volgelopen dat ze helemaal niets meer kan, behalve applicaties force quitten.

Tijd voor een upgrade dus en fijn dat Apple tegenwoordig 16GB als basis aanhoudt. Maar ik vind het toch een beetje spannend, gaat die 16GB voldoende zijn? Ik werk zelf op een M1 Pro Max MBP met 32GB en heb nog nooit issues met geheugentekort gehad, maar dat is niet helemaal te vergelijken gok ik.
In principe is het wat je zelf al zegt, 8GB is niet genoeg voor het aantal tabs in Safari wat ze open heeft staan. Als ik het zo hoor, doet ze meer aan webbrowsen e.d.? Als dat zo is lijkt 16GB mij meer dan voldoende. Tegenwoordig is de 8GB wel krap, maar bij 16GB zou ik dat nog niet willen zeggen. 32GB zou naar mijn mening overkill zijn en onnodige kosten.

• posttoast
mprkooij schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:39:
[...]

In principe is het wat je zelf al zegt, 8GB is niet genoeg voor het aantal tabs in Safari wat ze open heeft staan. Als ik het zo hoor, doet ze meer aan webbrowsen e.d.? Als dat zo is lijkt 16GB mij meer dan voldoende. Tegenwoordig is de 8GB wel krap, maar bij 16GB zou ik dat nog niet willen zeggen. 32GB zou naar mijn mening wat ik hieruit opmaak overkill zijn en onnodige kosten.
Ik denk dat 80% wat ze doet zich in Safari afspeelt (mail, Google Drive, Google Sheets, etc) en 20% is Word, Excel, Powerpoint. Apple biedt ook nog de 24GB optie, maar ik vind het een vrij fors prijsverschil.

omniscale.nl

• mprkooij
  • Nu online
posttoast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:41:
[...]

Ik denk dat 80% wat ze doet zich in Safari afspeelt (mail, Google Drive, Google Sheets, etc) en 20% is Word, Excel, Powerpoint. Apple biedt ook nog de 24GB optie, maar ik vind het een vrij fors prijsverschil.
Ja daarom, zou ik eerder voor 16GB gaan. Sowieso is het base model al erg goed sinds ze er 16GB van hebben gemaakt en nu ook nog eens 512GB SSD. Je zou eventueel nog kunnen wachten tot de announcement van vanmiddag voor de MacBook "Neo" om te kijken wat die doet. Weet niet precies of deze ook gaat starten vanaf 16GB, lijkt me vrij raar qua prijspunt waar deze op gaat zitten. Aan de andere kant heb ik ergens gelezen (weet even niet meer waar) dat Apple MacBook's niet meer onder de 16GB gaat uitrusten, maar dit kan altijd een uitzondering zijn natuurlijk.

• posttoast
mprkooij schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:43:
[...]

Ja daarom, zou ik eerder voor 16GB gaan. Sowieso is het base model al erg goed sinds ze er 16GB van hebben gemaakt en nu ook nog eens 512GB SSD. Je zou eventueel nog kunnen wachten tot de announcement van vanmiddag voor de MacBook "Neo" om te kijken wat die doet. Weet niet precies of deze ook gaat starten vanaf 16GB, lijkt me vrij raar qua prijspunt waar deze op gaat zitten. Aan de andere kant heb ik ergens gelezen (weet even niet meer waar) dat Apple MacBook's niet meer onder de 16GB gaat uitrusten, maar dit kan altijd een uitzondering zijn natuurlijk.
Ja, ik gok dat de "Neo" geen optie gaat zijn, ze wil sowieso een 15" scherm en 512GB opslag (heeft ze nu ook). Ik denk dat de Neo een segmentje lager gaat zitten qua specs. Maar ik ben wel benieuwd :) Ik kan sowieso pas om 15.15 bestellen geloof ik, dus ik kijk het even aan.

omniscale.nl

• mprkooij
  • Nu online
posttoast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Ja, ik gok dat de "Neo" geen optie gaat zijn, ze wil sowieso een 15" scherm en 512GB opslag (heeft ze nu ook). Ik denk dat de Neo een segmentje lager gaat zitten qua specs. Maar ik ben wel benieuwd :) Ik kan sowieso pas om 15.15 bestellen geloof ik, dus ik kijk het even aan.
In ieder geval interessant om even in de gaten te houden, maar ik denk dat inderdaad dat een 15" Air M5 met 16GB / 512GB SSD een goeie optie is.
Pagina: 1