[MacBook Air, M5, 2026] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:40

MacBook Air (M5) Ervaringen & Discussie

Welkom in het officiële MacBook Air (M5) topic!

Apple heeft in maart 2026 de nieuwe MacBook Air met M5-chip aangekondigd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytOQmnhiVlV3o_yAIFrBg337s2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N2EYrU8ughwIILGJywDJNAaE.png?f=fotoalbum_large
Bestelinformatie
• Vooruitbestellen mogelijk vanaf 4 maart om 15:15 uur
• Verkrijgbaar vanaf 11 maart
• Vanaf € 1.199

De MacBook Air (M5) combineert het vertrouwde dunne en lichte ontwerp met krachtigere prestaties dankzij de nieuwe M5-chip. Dankzij de efficiënte architectuur en de 16-core Neural Engine is deze generatie klaar voor zware multitasking, creatieve workflows en AI-toepassingen.
Beschikbare modellen
• 13-inch – vanaf € 1.199
• 15-inch – vanaf € 1.499

Beschikbaar in vier kleuren:
• Sky Blue
• Midnight
• Starlight
• Zilver

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EO3r0d800Y0op3IodtkkFrBXtKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S5bLtSgnVgywU3DgYW2sPYeQ.png?f=fotoalbum_large
Chipconfiguraties
Basismodel – vanaf € 1.199
• 10-core CPU
• 8-core GPU
• 16-core Neural Engine

Uitgebreidere configuratie – vanaf € 1.324
• 10-core CPU
• 10-core GPU
• 16-core Neural Engine
Belangrijkste kenmerken
• Liquid Retina-display
• Magic Keyboard met Touch ID
• MagSafe-opladen
• Thunderbolt-poorten
• Ondersteuning voor externe displays
• Fanless ontwerp voor stille werking
• Batterijduur tot circa 18 uur
Opvallende verschillen met de MacBook Air (M4)
Chip en prestaties

• De M5-chip biedt een herziene architectuur ten opzichte van de M4. Hoewel beide krachtige prestaties leveren, haalt de M5 doorgaans hogere snelheden bij grafisch intensieve taken en AI-workloads dankzij optimalisaties in hardware en efficiency.
• De M5 heeft een verbeterde Neural Engine voor snellere AI-taken en machine-learningverwerking dan de M4.
Grafische prestaties
Op de M4-Air was de GPU tot 10-core. De M5-Air biedt standaard een 8-core GPU in het instapmodel en een 10-core GPU-optie, met verbeterde grafische efficiëntie en prestaties, vooral merkbaar bij creatieve en grafisch zware applicaties.
Opslag en snelheid
De M5-modellen hebben een grotere standaard SSD-capaciteit en over het algemeen snellere opslagprestaties vergeleken met de M4-modellen. Dit vertaalt zich in snellere laadtijden en soepelere workflows bij grote bestanden.
Connectiviteit
De MacBook Air (M5) ondersteunt Wi-Fi 7 en Bluetooth 6, een stap vooruit ten opzichte van Wi-Fi 6E en Bluetooth 5.3 op de M4. Dit kan vooral merkbaar zijn bij draadloze netwerksnelheden en connectiviteit met moderne accessoires.
AI-functies en macOS-integratie
Dankzij hardware-verbeteringen werkt Apple Intelligence soepeler en sneller op de M5-Air, vooral bij complexere on-device AI-taken en geïntegreerde functies. Sommige AI-features in macOS zijn geoptimaliseerd voor de M5-chip en profiteren van zijn verbeterde Neural Engine.
Batterij en efficiency
Beide modellen bieden een sterke batterijduur tot circa 18 uur in dagelijks gebruik. De M5 benut de energie iets efficiënter bij intensieve taken dankzij optimalisaties in de chiparchitectuur.
Samengevat
• Snellere en efficiëntere centrale prestaties
• Sterkere grafische prestaties (met 10-core GPU optie)
• Grotere standaard opslag en snellere SSD
• Verbeterde draadloze connectiviteit (Wi-Fi 7, Bluetooth 6)
• Betere AI-hardware en software-integratie
Mogelijke discussiepunten
• Eerste indrukken van design en kleuren
• 13-inch of 15-inch: wat kies jij?
• 8-core vs 10-core GPU in de praktijk
• Vergelijking met de M4
• Prestaties bij creatieve taken en gaming
• Ervaringen met accessoires en docks

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor 100 euro meer een betere processor, dubbel geheugen, maar geen charger. Op zich geen slechte deal. Zelf nog uiterst tevreden met MacBook Air M4.

In mijn optiek is de prijs verhoogd zodat MacBook Neo beter gepositioneerd kan worden.

iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max | Kia EV3 GT-Line LR | Marstek Venus E 3.0 5.12 kWh V147 - HW P1 - Modi: NOM | DJI Neo 2 FMC

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:04
M'n vriendin heeft op dit moment nog een MBA M2 met 8GB RAM. Ze heeft nogal eens wat tabs open staan in Safari (vooral Google Drive/Docs achtige zaken) en het is geregeld niet vooruit te branden. Af en toe is de RAM dermate volgelopen dat ze helemaal niets meer kan, behalve applicaties force quitten.

Tijd voor een upgrade dus en fijn dat Apple tegenwoordig 16GB als basis aanhoudt. Maar ik vind het toch een beetje spannend, gaat die 16GB voldoende zijn? Ik werk zelf op een M1 Pro Max MBP met 32GB en heb nog nooit issues met geheugentekort gehad, maar dat is niet helemaal te vergelijken gok ik.

omniscale.nl

• mprkooij
posttoast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:28:
M'n vriendin heeft op dit moment nog een MBA M2 met 8GB RAM. Ze heeft nogal eens wat tabs open staan in Safari (vooral Google Drive/Docs achtige zaken) en het is geregeld niet vooruit te branden. Af en toe is de RAM dermate volgelopen dat ze helemaal niets meer kan, behalve applicaties force quitten.

Tijd voor een upgrade dus en fijn dat Apple tegenwoordig 16GB als basis aanhoudt. Maar ik vind het toch een beetje spannend, gaat die 16GB voldoende zijn? Ik werk zelf op een M1 Pro Max MBP met 32GB en heb nog nooit issues met geheugentekort gehad, maar dat is niet helemaal te vergelijken gok ik.
In principe is het wat je zelf al zegt, 8GB is niet genoeg voor het aantal tabs in Safari wat ze open heeft staan. Als ik het zo hoor, doet ze meer aan webbrowsen e.d.? Als dat zo is lijkt 16GB mij meer dan voldoende. Tegenwoordig is de 8GB wel krap, maar bij 16GB zou ik dat nog niet willen zeggen. 32GB zou naar mijn mening overkill zijn en onnodige kosten.

• posttoast
mprkooij schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:39:
[...]

In principe is het wat je zelf al zegt, 8GB is niet genoeg voor het aantal tabs in Safari wat ze open heeft staan. Als ik het zo hoor, doet ze meer aan webbrowsen e.d.? Als dat zo is lijkt 16GB mij meer dan voldoende. Tegenwoordig is de 8GB wel krap, maar bij 16GB zou ik dat nog niet willen zeggen. 32GB zou naar mijn mening wat ik hieruit opmaak overkill zijn en onnodige kosten.
Ik denk dat 80% wat ze doet zich in Safari afspeelt (mail, Google Drive, Google Sheets, etc) en 20% is Word, Excel, Powerpoint. Apple biedt ook nog de 24GB optie, maar ik vind het een vrij fors prijsverschil.

omniscale.nl

• mprkooij
posttoast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:41:
[...]

Ik denk dat 80% wat ze doet zich in Safari afspeelt (mail, Google Drive, Google Sheets, etc) en 20% is Word, Excel, Powerpoint. Apple biedt ook nog de 24GB optie, maar ik vind het een vrij fors prijsverschil.
Ja daarom, zou ik eerder voor 16GB gaan. Sowieso is het base model al erg goed sinds ze er 16GB van hebben gemaakt en nu ook nog eens 512GB SSD. Je zou eventueel nog kunnen wachten tot de announcement van vanmiddag voor de MacBook "Neo" om te kijken wat die doet. Weet niet precies of deze ook gaat starten vanaf 16GB, lijkt me vrij raar qua prijspunt waar deze op gaat zitten. Aan de andere kant heb ik ergens gelezen (weet even niet meer waar) dat Apple MacBook's niet meer onder de 16GB gaat uitrusten, maar dit kan altijd een uitzondering zijn natuurlijk.

• posttoast
mprkooij schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:43:
[...]

Ja daarom, zou ik eerder voor 16GB gaan. Sowieso is het base model al erg goed sinds ze er 16GB van hebben gemaakt en nu ook nog eens 512GB SSD. Je zou eventueel nog kunnen wachten tot de announcement van vanmiddag voor de MacBook "Neo" om te kijken wat die doet. Weet niet precies of deze ook gaat starten vanaf 16GB, lijkt me vrij raar qua prijspunt waar deze op gaat zitten. Aan de andere kant heb ik ergens gelezen (weet even niet meer waar) dat Apple MacBook's niet meer onder de 16GB gaat uitrusten, maar dit kan altijd een uitzondering zijn natuurlijk.
Ja, ik gok dat de "Neo" geen optie gaat zijn, ze wil sowieso een 15" scherm en 512GB opslag (heeft ze nu ook). Ik denk dat de Neo een segmentje lager gaat zitten qua specs. Maar ik ben wel benieuwd :) Ik kan sowieso pas om 15.15 bestellen geloof ik, dus ik kijk het even aan.

omniscale.nl

• mprkooij
posttoast schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Ja, ik gok dat de "Neo" geen optie gaat zijn, ze wil sowieso een 15" scherm en 512GB opslag (heeft ze nu ook). Ik denk dat de Neo een segmentje lager gaat zitten qua specs. Maar ik ben wel benieuwd :) Ik kan sowieso pas om 15.15 bestellen geloof ik, dus ik kijk het even aan.
In ieder geval interessant om even in de gaten te houden, maar ik denk dat inderdaad dat een 15" Air M5 met 16GB / 512GB SSD een goeie optie is.

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:47
De standaard 512gb is wel lekker, want de meesten klaagden hierover. Ik heb er zelf geen problemen mee, omdat de M4 mijn spielerie is, maar als het je werkstation is dan is 512gb wel lekker.

De prijs is weer de vanafprijs, even afwachten een paar maanden en hij duikt ook weer onder de 1k. Dan heb je weer een megadeal. Als je niet kan wachten dan is het sowieso al een goede deal, want een Macbook is gewoonweg één van de beste laptops die er zijn. Daar kan een willekeurig Windows laptop een puntje aan zuigen, al wordt Microsoft Surface wel steeds mooier en steviger. Die krijgen mi een steeds betere positie in de markt, want ik zie ze steeds meer om me heen.

I don't have dreams, I have goals!!

• derKaiser29
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:43
Overweeg vanwege de 512 nu wél de upgrade te maken vanaf de M1 air.

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:07
Serieuze optie om mijn iPad Pro te vervangen. Als ik die inruil betaal ik nog ‘maar’ 300 euro… Keuzes keuzes

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ja toch maar gegaan voor de Air als nog(13,6 inch), even gewacht wat de Neo deed.
Voor wat ik met Macbook doe, zou de Neo wellicht prima zijn. Maar 12,9 inch scherm is mij toch net iets te klein voor prettig werken.
Mooi voor middernacht kleurtje gegaan, wel eens klaar met al dat licht grijs / zilver :).

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:05
Ik zit nu nog met een m1, en ben volgende maand in Japan. Met een tax refund krijg je dan een nieuwe m5 voor ongeveer €850. Wel hopen dat de eentje hebben met internationaal toetsenbord, anders heeft het minder nut.

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:44
Hier een Hemelsblauwe 13 inch Air besteld met een VS toetsenbord, levertijd staat momenteel op 16 Maart. :)

It's All In The "Mix"

• Nubtrix
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13:42
Mixpower schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:23:
Hier een Hemelsblauwe 13 inch Air besteld met een VS toetsenbord, levertijd staat momenteel op 16 Maart. :)
Same. Voornamelijk als daily woonkamer/zetel laptop voor mijn vriendin en mezelf.
Levering 11 maart.

Mijn vorige laptop was een Macbook Pro 2014. Heeft goed gediend, maar kan nu écht niet meer mee.

• pimssi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-03 11:50
Messje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:03:
Ik zit nu nog met een m1, en ben volgende maand in Japan. Met een tax refund krijg je dan een nieuwe m5 voor ongeveer €850. Wel hopen dat de eentje hebben met internationaal toetsenbord, anders heeft het minder nut.
Via de Apple JP website kan je vooraf de versie met US-layout bestellen en ophalen in een Apple store, of laten afleveren bij je hotel. Ik heb alleen geen idee of je dan nog ergens je tax terug kan krijgen?

Ben zelf van plan een 13" 32GB/1TB model op te pikken in Seoul, KR layout is basically US met wat extra streepjes en rondjes erop. Ben benieuwd of dit M5 model in de buurt komt van mijn 14" M3 Pro die ik eigenlijk nét iets te zwaar vind om steeds mee te slepen.

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:58
Ik heb nu bijna vier jaar mijn MacBook Air M2 met 8 GB en dat voldoet nog steeds, alleen loop ik wel tegen de beperkingen van het 13 inch scherm aan. Toch maar eens gaan nadenken over de overstap naar een 15 inch Air M5. De M2 kan ik dan mooi doorschuiven naar een Windows gebruiker in mijn omgeving :D

• Dekkertje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:49
Talkshowhost schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:51:
Ik heb nu bijna vier jaar mijn MacBook Air M2 met 8 GB en dat voldoet nog steeds, alleen loop ik wel tegen de beperkingen van het 13 inch scherm aan. Toch maar eens gaan nadenken over de overstap naar een 15 inch Air M5. De M2 kan ik dan mooi doorschuiven naar een Windows gebruiker in mijn omgeving :D
Wat voor beperkingen? Wordt het scherm te klein naarmate je ouder wordt, of heeft het meer te doen met meer werken met meerdere windows naast elkaar?

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:58
Dekkertje schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Wat voor beperkingen? Wordt het scherm te klein naarmate je ouder wordt, of heeft het meer te doen met meer werken met meerdere windows naast elkaar?
Ouder worden ongetwijfeld, de multifocale bril zit er aan te komen.

Ik werk vaak met twee vensters naast elkaar en dan is het op 13 inch net te klein. Ik heb ook nog een apart 15 inch scherm voor erbij en dan werkt het net iets beter als ik onderweg ben. Voor op kantoor en thuis heb ik een 34 en 32 inch scherm.

• Carlos0_0
  • Nu online
Talkshowhost schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Ouder worden ongetwijfeld, de multifocale bril zit er aan te komen.

Ik werk vaak met twee vensters naast elkaar en dan is het op 13 inch net te klein. Ik heb ook nog een apart 15 inch scherm voor erbij en dan werkt het net iets beter als ik onderweg ben. Voor op kantoor en thuis heb ik een 34 en 32 inch scherm.
Scherm formaat kan ik zeker snappen, ik vind 13 inch scherm te klein voor werk.
Voor beetje op de bank een mailtje of YouTube filmpje best, maar er een dag mee moet werken is te klein.

Ik snap ook managers bij ons niet, ze met vouwbare laptop lopen en 13,3 inch scherm.
Maar goed dat zal aan mij liggen, mijn werk laptop heeft een 16 inch scherm. Ik gebruik hem op een standaard als extra scherm.
Zij doen dat dan ook, en als ze op laptop scherm zitten te kijken zitten ze helemaal tegen scherm aangeplakt(zo dichtbij moeten ze gaan zitten zeg maar).

[ Voor 8% gewijzigd door Carlos0_0 op 06-03-2026 12:34 ]

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Jullie weten dat hier ook nog een andere oplossing voor bestaat he? Zoek maar eens op het woord 'bril'. :D

• Daejji
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:16
Vandaag ook maar een sprong in het diepe gemaakt en voor het eerst in mijn leven van Windows naar een Macbook Air.
Heb nog even getwijfeld om voor een Surface laptop te gaan, maar de ondersteuning is er daar nog niet voor de Snapdragon (qua sofware), terwijl bij Apple dit beter geregeld is (zover ik kan beoordelen).

Door de keuzestress heb ik nu 2 Macbook Airs besteld. Bestelde eerst de Midnight kleur, maar ben er toch niet zo zeker van en bang dat ik er spijt van ga krijgen. Annuleren lukte niet meer, dus heb nu gelijk de Macbook Air 15 inch silver besteld, en ga de Midnight retourneren zodra hij binnen is.
Me nu eerst maar alvast inlezen op MacOS en veel filmpjes kijken ;)

• Carlos0_0
  • Nu online
Daejji schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:55:
Vandaag ook maar een sprong in het diepe gemaakt en voor het eerst in mijn leven van Windows naar een Macbook Air.
Heb nog even getwijfeld om voor een Surface laptop te gaan, maar de ondersteuning is er daar nog niet voor de Snapdragon, terwijl bij Apple dit beter geregeld is (zover ik kan beoordelen).

Door de keuzestress heb ik nu 2 Macbook Airs besteld. Bestelde eerst de Midnight kleur, maar ben er toch niet zo zeker van en bang dat ik er spijt van ga krijgen. Annuleren lukte niet meer, dus heb nu gelijk de Macbook Air 15 inch silver besteld, en ga de Midnight retourneren zodra hij binnen is.
Oh ik ben juist voor de Midnight kleur gegaan, heb nu al zo lang grijs/ zilver achtig(Beetje saai worden :P).
MacBook Pro 2015, MacBook Air m1 nu 4 of 5 jaar, dus nu eens wat anders haha.

Welkom vast in de wondere wereld zonder Microsoft, geen opdringerige ai/ Copilot in al je standaard tools.
goed OS, lange accu duur. en zware taken handelt het af als of het niks is :).

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:47
Daejji schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:55:
Heb nog even getwijfeld om voor een Surface laptop te gaan, maar de ondersteuning is er daar nog niet voor de Snapdragon, terwijl bij Apple dit beter geregeld is (zover ik kan beoordelen).

Surface laptop is er gewoon met de Snapdragon, dit wordt juist erg gepromoot tov de Intel. Dit is echter nog wel de 12serie, maar de nieuwe komt er binnenkort aan.

https://www.microsoft.com...h-snapdragon/8tkcbz02bdvk

[ Voor 6% gewijzigd door Redondo1982 op 06-03-2026 21:57 ]

I don't have dreams, I have goals!!

• Messje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:05
pimssi schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 01:23:
[...]

Via de Apple JP website kan je vooraf de versie met US-layout bestellen en ophalen in een Apple store, of laten afleveren bij je hotel. Ik heb alleen geen idee of je dan nog ergens je tax terug kan krijgen?

Ben zelf van plan een 13" 32GB/1TB model op te pikken in Seoul, KR layout is basically US met wat extra streepjes en rondjes erop. Ben benieuwd of dit M5 model in de buurt komt van mijn 14" M3 Pro die ik eigenlijk nét iets te zwaar vind om steeds mee te slepen.
Ik had begrepen dat je via de Apple Store geen tax refund krijgt. BIC camera wel. Correct me if im wrong.

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:46
Zit te twijfelen tussen een air 13” 32gb/ 1TB. Of een pro versie. Het is voor thuis gebruik, maar wil er ook Photoshop en after effects bestanden openen. Heb voor werk nog een Pro m1 met 32gb, en die werkt prima hiermee met best zware bestanden. Thuis voor ernaast privé wil ik wel dingen kunnen openen, maar de snelheid is minder van belang (moet wel “soepel” gaan).

Echter is het prijsverschil behoorlijk… dus vraag mij af wat te kiezen voor af en toe thuis. Is de air echt zo krachtig?

Qua scherm wordt hij aangesloten op een monitor en is de air/pro tweede scherm voor toolbars, dus vind ik minder van belang. 32 gb lijkt mij verstandiger dan een snellere processor, dus die wil ik de m5 10/10/16 houden op zowel de air als pro.

Iemand ervaring qua werken op de air met dit type programma’s

• Commendatore
  • Niet online
Tenzij je langdurig zit te renderen, denk ik niet dat er merkbaar verschil in performance gaat zijn tussen die twee.

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-03 13:55
Mijn vriendin heeft nog een MacBook Air uit 2017. Op zich wel tijd voor vervanging en mijn oude Windows laptop valt uit elkaar van ellende.
Met extra inruilwaarde van Coolblue kan ik voor €1000 deze kopen, goedkoper nog dan de M4 hierdoor.

Als we de oude Air houden als veredeld tablet zijn ze ongeveer even duur, waarbij je bij de M4 wel een oplader krijgt en 10GPU ipv 8. Dan klinkt die M4 toch net weer wat voordeliger, want dat GPU-verschil zullen we vast niet merken. Aan de andere kant al wat langer het idee om beetje wegwijs te worden in de wereld van AI + voelt suf om niet de nieuwste te kopen als ze even duur zijn. Twijfel welke het wordt.

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Passie-m schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:51:
Zit te twijfelen tussen een air 13” 32gb/ 1TB. Of een pro versie. Het is voor thuis gebruik, maar wil er ook Photoshop en after effects bestanden openen. Heb voor werk nog een Pro m1 met 32gb, en die werkt prima hiermee met best zware bestanden. Thuis voor ernaast privé wil ik wel dingen kunnen openen, maar de snelheid is minder van belang (moet wel “soepel” gaan).

Echter is het prijsverschil behoorlijk… dus vraag mij af wat te kiezen voor af en toe thuis. Is de air echt zo krachtig?

Qua scherm wordt hij aangesloten op een monitor en is de air/pro tweede scherm voor toolbars, dus vind ik minder van belang. 32 gb lijkt mij verstandiger dan een snellere processor, dus die wil ik de m5 10/10/16 houden op zowel de air als pro.

Ik zou voor een 15” Air gaan, zeker voor thuisgebruik. Momenteel heb ik een 14” Pro 2021, maar ik zou niet snel een Pro meer kopen als deze aan vervanging toe is.

• Passie-m
syltheboy schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Ik zou voor een 15” Air gaan, zeker voor thuisgebruik. Momenteel heb ik een 14” Pro 2021, maar ik zou niet snel een Pro meer kopen als deze aan vervanging toe is.
Twijfel ik ook tussen. Maar sluit hem op een 27 inch 4K scherm aan. En is dus echt alleen voor extra tools, niet los om vanaf te werken.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:20
Vrij raar dat veel media klakkeloos van Bright overnemen dat de nieuwe air m5 net zo duur is als de voorganger. Halverwege de intro van de m4 heeft Apple namelijk de msrp van veel Apple producten aangepast. De m4 MacBook was hiermee 1099 en niet 1199. Slechte journalistiek.

• Commendatore
  • Niet online
Je krijgt voor die honderd euro meer alleen wel eindelijk standaard een fatsoenlijke hoeveelheid opslag. In feite verdwijnt de goedkoopste optie en wordt de optie die daar voorheen direct boven zat goedkoper. Ondanks dat de instapprijs wat hoger is, is het dus ook niet echt een prijsverhoging.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Passie-m schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:51:

Ik snap niet zo goed waarom je 2 MacBooks zou willen of is die Pro van de werkgever?

En als je toch met je een externe monito gaat werken is een Mac Mini of Studio dan niet beter voor je?

• Passie-m
Greatsword schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:26:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom je 2 MacBooks zou willen of is die Pro van de werkgever?

En als je toch met je een externe monito gaat werken is een Mac Mini of Studio dan niet beter voor je?
Jep van mijn werkgever. En wil dit gescheiden houden qua bestanden. Maar is altijd handig om wel bestanden die grafisch gemaakt zijn toch te kunnen openen op mijn privé voor bijvoorbeeld een portfolio of een privé vakantie film etc. Of als ik dingen wil testen (gaat lastig aangezien de werk laptop geen installatie toestaat van software ivm veiligheid).

Mac mini kan en heb ik gehad, alleen dan moet ik weer een scherm extra kopen, en het draagbaren / toch even op de bank is wel fijn. Dus vandaar.

• Greatsword
  • Niet online
Passie-m schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:39:
[...]

Jep van mijn werkgever. En wil dit gescheiden houden qua bestanden. Maar is altijd handig om wel bestanden die grafisch gemaakt zijn toch te kunnen openen op mijn privé voor bijvoorbeeld een portfolio of een privé vakantie film etc. Of als ik dingen wil testen (gaat lastig aangezien de werk laptop geen installatie toestaat van software ivm veiligheid).

Mac mini kan en heb ik gehad, alleen dan moet ik weer een scherm extra kopen, en het draagbaren / toch even op de bank is wel fijn. Dus vandaar.
Oke duidelijk, wat betreft je vraag of een Air krachtig genoeg is voor dat soort taken, ja! Maar het is echt een slechte investering.

Als je het het dus puur voor jezelf doet prima, maar restwaarde van zulke machines zijn echt 3x niks omdat een Pro altijd beter blijft dan een (geüpgraded) Air.

Persoonlijk zou ik dus gewoon voor een Pro gaan ;)

• Passie-m
Greatsword schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:31:
[...]

Oke duidelijk, wat betreft je vraag of een Air krachtig genoeg is voor dat soort taken, ja! Maar het is echt een slechte investering.

Als je het het dus puur voor jezelf doet prima, maar restwaarde van zulke machines zijn echt 3x niks omdat een Pro altijd beter blijft dan een (geüpgraded) Air.

Persoonlijk zou ik dus gewoon voor een Pro gaan ;)
Prijsverschil is alleen wel zo’n 450 euro bijna (voor een iets beter scherm, paar poorten en een fan, iets betere speakers en die boeien mij niet zo, want gebruik een 4K 27 inch en vaak met oortjes in). ik schrijf hem meestal af in de aankomende jaren. Verkopen doe ik vrijwel niet, geef het eerder weg/ door aan familie of dochter eventueel. Maar het is gewoon daarom zonde om meer te betalen voor dingen die ik niet ga gebruiken. Dus vandaar de afweging voor een air.

• Greatsword
  • Niet online
Passie-m schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:11:
[...]

Prijsverschil is alleen wel zo’n 450 euro bijna (voor een iets beter scherm, paar poorten en een fan, iets betere speakers en die boeien mij niet zo, want gebruik een 4K 27 inch en vaak met oortjes in). ik schrijf hem meestal af in de aankomende jaren. Verkopen doe ik vrijwel niet, geef het eerder weg/ door aan familie of dochter eventueel. Maar het is gewoon daarom zonde om meer te betalen voor dingen die ik niet ga gebruiken. Dus vandaar de afweging voor een air.
Als ik het zo hoor, heb je je beslissing al gemaakt, ga lekker voor de air dan zou ik zeggen.

• Commendatore
  • Niet online
Je koopt laptops doorgaans ook vooral om ze zelf te gebruiken en niet primair om ze later door te verkopen.

• Passie-m
Greatsword schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Als ik het zo hoor, heb je je beslissing al gemaakt, ga lekker voor de air dan zou ik zeggen.
De vraag was ook meer, is de m5 air met die 10/10/16 processor 1TB en 32gb “krachtig genoeg”. want hij lijkt voor de dingen die ik wil doen ermee ruim voldoende en de 32gb upgrade daarom meer van belang is (toekomst gezien) dan veel meer processors en dus de stap naar een pro met 450 euro verschil in die zin dus zonde zou zijn.

Dus vandaar de vraag of er mensen met een m4 air bv ook goed met bv Photoshop en soms wat aftereffects(kleine projecten) hiermee voldoende uit de voeten kunnen. Zie dat mijn geheugen op mijn M1 Pro met 32gb vaak zo goed als vol loopt met meerdere programma’s open. Dus 16gb lijkt mij een no-go sowieso.

• Commendatore
  • Niet online
Ervaring heb ik hier niet mee, maar op zich zijn M4’s en M5’s in de Air al krachtiger dan de M1 Pro, misschien met uitzondering van bepaalde langdurige workloads vanwege het ontbreken van actieve luchtkoeling. Ik zou me er persoonlijk daarom ook geen zorgen over maken.

• Greatsword
  • Niet online
Passie-m schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:05:
[...]

De vraag was ook meer, is de m5 air met die 10/10/16 processor 1TB en 32gb “krachtig genoeg”. want hij lijkt voor de dingen die ik wil doen ermee ruim voldoende en de 32gb upgrade daarom meer van belang is (toekomst gezien) dan veel meer processors en dus de stap naar een pro met 450 euro verschil in die zin dus zonde zou zijn.

Dus vandaar de vraag of er mensen met een m4 air bv ook goed met bv Photoshop en soms wat aftereffects(kleine projecten) hiermee voldoende uit de voeten kunnen. Zie dat mijn geheugen op mijn M1 Pro met 32gb vaak zo goed als vol loopt met meerdere programma’s open. Dus 16gb lijkt mij een no-go sowieso.
Ik hem meer dan een jaar Photoshop, Capture One en Davinci Resolve gedraaid op een M2 Air met 16GB en 1TB SSD. Dat was nooit een probleem mits ik uiteraard niet te veel op de achtergrond open had staan.

Met 32GB hoef je je daar echt geen zorgen over te maken.

• 02Sjoerd
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-03 21:24
Weet iemand waar je een M5 Air koopt met VS toetsenbord layout (de ` boven de tab?). Voor zover ik weet zijn de enige winkels waar je het toetsenbord kan kiezen Upgreatest of Apple zelf

[ Voor 4% gewijzigd door 02Sjoerd op 10-03-2026 13:41 ]

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:52

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

02Sjoerd schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:40:
Weet iemand waar je een M5 Air koopt met VS toetsenbord layout (de ` boven de tab?). Voor zover ik weet zijn de enige winkels waar je het toetsenbord kan kiezen Upgreatest of Apple zelf
Prima toch om bij Apple te bestellen? Met de onderwijskorting voor 1090 euro, en zover ik begrijp wordt dat verder niet gecontroleerd. En als je echt van de laagste prijs bent: via Woolsocks bijv kan je eventueel nog Apple kortingsbonnen kopen met extra 4% korting.

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:52

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ik ga denk ik wel bij Apple bestellen, en inderdaad ook met de VS layout, en zit nu nog met 1 luxe probleem: welke kleur. Ik voel me een beetje lullig om het hier te vragen, maar welke is aan te raden?
Mijn zilveren M1 Air ging overal mee naar toe en heeft over de jaren zeker wat krasjes opgedaan; maar ik neig nu wel naar die Midnight kleur. Alleen ben ik dus bang dat krasjes hier de onderliggende aluminium kleur duidelijker blootleggen. Heeft iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen?

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:01
-Tim- schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:42:
Ik ga denk ik wel bij Apple bestellen, en inderdaad ook met de VS layout, en zit nu nog met 1 luxe probleem: welke kleur. Ik voel me een beetje lullig om het hier te vragen, maar welke is aan te raden?
Mijn zilveren M1 Air ging overal mee naar toe en heeft over de jaren zeker wat krasjes opgedaan; maar ik neig nu wel naar die Midnight kleur. Alleen ben ik dus bang dat krasjes hier de onderliggende aluminium kleur duidelijker blootleggen. Heeft iemand hier nog wat zinnigs over te zeggen?
mijn collega heeft hem .. hij vindt het gevoelig voor alles. Hij zou die kleur nooit meer nemen.

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• Commendatore
  • Niet online
Sowieso is het hoe lichter de kleur, hoe minder je erop ziet. Op wit/zilveren Magic Keyboards zie je ook veel minder snel vingerafdrukken dan op een zwart toetsenbord van een MacBook.

• Curapica
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13:37
Ik twijfel tussen een MacBook Air M5 met 16 GB of 24 GB RAM.

Op dit moment gebruik ik een Windows-laptop met 16 GB RAM en daar ervaar ik eigenlijk geen problemen mee.

Voor app development gebruik ik vooral VS Code en Android Studio naast elkaar. Omdat ik in de toekomst ook voor iOS wil uitbrengen, heb ik daarnaast een Mac nodig voor Xcode. Daarom ben ik nu uitgekomen bij een MacBook Air.

Ik test mijn apps voornamelijk op fysieke telefoons en tablets. Uiteindelijk zal ik ook af en toe een emulator nodig hebben, maar waarschijnlijk niet langdurig of als hoofdgebruik.

Wat mij vooral aanspreekt, is de flexibiliteit van een MacBook Air: makkelijker remote werken, op de bank of op andere plekken kunnen zitten, en niet steeds afhankelijk zijn van de oplader zoals bij mijn huidige laptop. Daardoor verwacht ik ook mijn Android development grotendeels hierop te gaan doen.

Mijn twijfel zit vooral in het werkgeheugen: 16 GB of 24 GB RAM. Het prijsverschil van €250 vind ik best fors, dus ik vraag me af of die upgrade het echt waard is. Zeker omdat ik nu ook met 16 GB werk en geen noemenswaardige problemen ervaar.

Het kan daarnaast zijn dat ik af en toe lichte video- en fotobewerking ga doen, maar dat is niet mijn belangrijkste use case.

Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare use case en misschien advies over de keuze tussen 16 GB en 24 GB RAM?

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:09

Mavamaarten

Omdat het kan!

Curapica schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:13:
Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare use case en misschien advies over de keuze tussen 16 GB en 24 GB RAM?
Ik doe ook aan app-development met Android Studio en zit hier zelfs met 32 GB (MBP M2 Pro) aan de limiet. Zonder twijfel voor 24GB gaan. Een paar emulators open en Android Studio, een paar webbrowser tabs, en alles zit vol.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:44
Mijn M5 is zojuist bezorgd. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uC9DcADYy9orj9SIlkGncK-UR1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0obRRSb9ASkugzBRb5DC1Jbg.jpg?f=fotoalbum_large

It's All In The "Mix"

• FNale
  • Laatst online: 26-03 08:46
Same here net binnen!
_birdie_ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 14:47:
[...]
mijn collega heeft hem .. hij vindt het gevoelig voor alles. Hij zou die kleur nooit meer nemen.
Ik neem sinds ik een donkere macbook heb gehad altijd de zilver, mocht je een kleine schade krijgen zie je gewoon het minste op de zilver.

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-03 16:48
16GB of 24GB, neem zoveel mogelijk.
Ik heb met mijn oude Macbook Pro met 32GB bijna 10 jaar gedaan
dus dat verschil in aanschafprijs is op de langer termijn het zeker waard.
Ik heb er nooit spijt van gehad en de volgende keer, doe ik het weer zo

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:57
Curapica schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:13:
Ik twijfel tussen een MacBook Air M5 met 16 GB of 24 GB RAM.
Die €250 upgrade ook je GPU cores van 8 naar 10.

Of je het nodig hebt terzijde, maar het is er wel naast meer RAM mocht je het nodig hebben.

• Curapica
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13:37
Mizgala28 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:57:
[...]

Die €250 upgrade ook je GPU cores van 8 naar 10.

Of je het nodig hebt terzijde, maar het is er wel naast meer RAM mocht je het nodig hebben.
Volgens de site is de 16gb variant ook gewoon 10 GPU cores.
De m4 naar m5 is van 8 naar 10 las ik.
Thanks tho.

Ik heb de 24gb variant besteld vandaag. Denk toch beter deze te nemen dan achteraf misschien spijt te krijgen, zou niet de eerste x zijn met hardware waar ik over paar jaar denk van "had ik die paar euros toch maar wel uitgegeven"

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:57
Curapica schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:10:
[...]

Volgens de site is de 16gb variant ook gewoon 10 GPU cores.
De m4 naar m5 is van 8 naar 10 las ik.
Thanks tho.

Ik heb de 24gb variant besteld vandaag. Denk toch beter deze te nemen dan achteraf misschien spijt te krijgen, zou niet de eerste x zijn met hardware waar ik over paar jaar denk van "had ik die paar euros toch maar wel uitgegeven"
Er zijn ook 16gb modellen van M5 en 16GB RAM die 10 GPU cores hebben na een upgrade, maar de basis model van €1199 heeft 8 GPU cores (staat zelfs op de Apple website).

Maar dat maakt verder weinig uit, je bent in ieder geval al uit met 24gb.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-03 13:09

Jazzper

BB4E^Guerilla

Gisteren spontaan (ok, na inlezen) voor en met mijn vrouw voor haar zaak een M5 midnight (16GB/.15") gehaad. Prachtig ding zeg! Wilde bij Amac halen hier in het dorp maar die hadden ze nog niet goed in het systeem staan ofzo. Toen van lieverlee maar naar de Media Markt. Instant satisfaction is een slecht iets.

Ik hem installeren via migratieassistent. Links haar oude Macbook Air (i3 2020), rechts via kabel de M5. Begon eerst goed, account van wachtwoord voorzien (was een stap, en let op dit is de killer vererop), en door. Maar ipv alles via de kabel over hevelen ging het via Wifi doen. Dus ik dacht doen we opnieuw. Druk op beide MBA's op annuleer en wil opnieuw beginnen.

Nu zit de MBA M5 in een bootloop. Wil in herstelmodus eerst activeren (kan echter nergens wifi kiezen), wil niet in DFU modus, Apple Configurator 2 op een andere MBA M1 ziet hem maar wil niets want niet geactiveerd. Echt wat een toestand. Meer mensen deze grap meegemaakt? Normale mensen (zijn wij niet hier op T.net) hebben toch ook geen sloot extra moderne macbooks om dit soort dingen te fixen (met die 2e laptop).

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Commendatore
  • Niet online
Volgens mij is het sowieso niet heel erg aan te raden om die migratieassistent te gebruiken van Intel naar Apple Silicon.

Die Air 2020 heeft toch een T2-chip? DFU mode al vanaf die laptop geprobeerd?

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-03 13:09

Jazzper

BB4E^Guerilla

Met geen mogelijkheid in DFU mode te krijgen. Heb momenteel ook een ander probleem met mijn eigen MBP M1 en daar ook niet bij. Als ik Google krijg ik heel, heel veel mensen die het ook niet lukt in de silicon serie. Werkelijk alle manieren geprobeerd. Volgordes, duur, etc.

Heb wel enige progressie nu: Heb via nog een laptop hier, een MBA M1, via thunderbolt kabel delen van internet gedaan. Toen pakte activatie weer op. Nu Tahoe opnieuw installeren (stroperig traag) en dan maar weer poging wagen. Ik snap dat migratie van intel naar sillicon niet ideaal is maar ik heb geen zin in weer uren geklooi met accounts/programma's etc. Het is niet mijn laptop. Kan je ook nog migreren nádat je de eerste keer op MacOs bureaublad beland bent?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Jazzper schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:50:
Kan je ook nog migreren nádat je de eerste keer op MacOs bureaublad beland bent?
Ja, je kunt de Migratie-assistent vinden in Apps > Hulpprogramma's. Zie ook Overzetten naar een nieuwe Mac met Migratie-assistent.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Carlos0_0
  • Nu online
Daedalus schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:26:
[...]
Ja, je kunt de Migratie-assistent vinden in Apps > Hulpprogramma's. Zie ook Overzetten naar een nieuwe Mac met Migratie-assistent.
Ah nu snap ik waarom ik niks snapte van de migratie assistent, je moet nog wat op de oude Mac openen(Met de iPhone hoeft dit niet).
Ik ben uiteindelijk maar door gegaan zonder, staat toch niet gek veel op. Heb ik zelf los uit de App Store gedownload erna weer.

• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15:13
Ik twijfel welke ik moet nemen, ik doe geen zware dingen op m'n laptop:

M4 Air met 24gb/512gb of de M5 Air met 16gb/512gb? Beide zijn 1199,-

• TheKerremenke
  • Nu online
TNSN schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:40:

M4 zou ik doen. Van die 24 Gb ga je meer plezier hebben dan dat ene jaar extra ondersteuning over 7 jaar. Tenminste my 2 cents.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Carlos0_0
  • Nu online

Als je geen zware dingen doet, dan zal je geen verschil gaan merken.
Dan gewoon lekker voor de 24gb m4 gaan, ben je eventueel voorbereid op de toekomst(mocht je er toch andere dingen ineens mee willen doen).

Kijk ik kom niet verder dan beetje internet/ mail / YouTube filmpje van een walkthrough ofzo, dus ja zelfs MacBook Neo zou nog wellicht nog genoeg zijn.
Dus ligt er net aan wat je er mee doet, doe je alleen een beetje het zelfde als mij. Dan is de m5 natuurlijk ook prima of de Neo(dan heb je geen 24gb nodig).

• Greatsword
  • Niet online

inderdaad, waarom geen Neo dan en 4-500 in je zak steken?

• TNSN
Greatsword schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:33:
[...]

inderdaad, waarom geen Neo dan en 4-500 in je zak steken?
Omdat het geen geld kwestie is, ik heb nu een M1 en de Neo voelt niet als een upgrade.

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-03 13:18
Amazon heeft nu een aanbieding zo te zien.
Amazon m5 blauw

24GB+1TB m5 voor 1324,-

Dat duurde niet lang, prijs is weer aangepast.

[ Voor 11% gewijzigd door Xsion op 26-03-2026 13:18 ]

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:22
Zojuist mijn M5 Air, 16GB/512GB 15 inch opgehaald in Den Haag. Merkwaardig dat niet gevraagd werd om een legitimatie oid.

Straks uitpakken en installeren.

• Greatsword
  • Niet online
Voor de nachtbrakers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJJnoyMyb1Jk5VXaR1XRO3hhjSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wjr8hmOvtVn3yi3wFl8OTYe5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpAbwuiMSRIji3oPKCidlGdWMDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XM9stmGXkKZPn1LpbLKVohyq.png?f=fotoalbum_large

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:59
Link? zie ze niet voor die prijs, 1119,-

• Greatsword
  • Niet online
iMode schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 00:29:
[...]

Link? zie ze niet voor die prijs, 1119,-
Check pepper.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

TNSN schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:24:
[...]

Omdat het geen geld kwestie is, ik heb nu een M1 en de Neo voelt niet als een upgrade.
Maar is het wel.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• iMode
Super bedankt!
Ik heb hem besteld! *O* Zelfs in de kleur die ik heel graag wilden hebben!

"Apple MacBook Air 13 inch (2026) M5 (10 CPU / 8 GPU), 16GB/512GB Sterrenlicht QWERTY"
868,- wat een deal voor de nieuwe M5 2026 versie! *O*

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:28
iMode schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 01:20:
[...]

Super bedankt!
Ik heb hem besteld! *O* Zelfs in de kleur die ik heel graag wilden hebben!

"Apple MacBook Air 13 inch (2026) M5 (10 CPU / 8 GPU), 16GB/512GB Sterrenlicht QWERTY"
868,- wat een deal voor de nieuwe M5 2026 versie! *O*
Ook besteld in Starlight, niet de kleur die ik zocht maar de enige kleur die nog beschikbaar was. kleur is ook niet zo belangrijk dat kun je ook zien aan het feit dat ik met een oranje iPhone loop haha

• Atari
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:38
Aaaand it's gone. Maar wel een hele goede deal zeg. Gisteren m'n nieuwe Air ontvangen, maar voor die prijs had ik er nog eentje besteld :9

• FbdJ
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 17:09
Lieve mensen,

heb deze link gevonden M5 24GB/1TB in zwart voor 1229, bij apple kost de 24GB/512GB variant met onderwijskorting 1339. https://www.coolblue.nl/p...4gb-1tb-zwart-qwerty.html

Daarom deze besteld, en die van Apple gaat retour.

• Greatsword
  • Niet online
FbdJ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:55:
Lieve mensen,

heb deze link gevonden M5 24GB/1TB in zwart voor 1229, bij apple kost de 24GB/512GB variant met onderwijskorting 1339. https://www.coolblue.nl/p...4gb-1tb-zwart-qwerty.html

Daarom deze besteld, en die van Apple gaat retour.
Spuit 11.

• FbdJ
Zag het inderdaad, maar link stond er niet bij. Zie ook dat Coolblue ‘m eraf heeft gehaald. Gelukkig heb de Air zojuist opgehaald. Niet in blauw maar kon die korting niet laten zitten.

• Commendatore
  • Niet online
Is het niet wat vroeg voor dit soort kortingen?

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Al een tijdje aan het loeren voor een 13” M4, maar uiteindelijk toch voor de 15” M5 gegaan. Vanochtend nog net eentje kunnen scoren bij Coolblue voor 1089 euro!

• TheKerremenke
  • Nu online
Commendatore schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:36:
Is het niet wat vroeg voor dit soort kortingen?
Waarschijnlijk zijn het human errors. Zou er een batch M4 goedkoper online gezet moeten worden en door een type fout staat er ineens M5.

Of iemand inside heeft zijn matties een favour gedaan. “Conspiracy theory on” >:)

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• TNSN
Dan verschillen we daarin van mening ;)

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:02
TheKerremenke schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:53:
[...]

Waarschijnlijk zijn het human errors. Zou er een batch M4 goedkoper online gezet moeten worden en door een type fout staat er ineens M5.

Of iemand inside heeft zijn matties een favour gedaan. “Conspiracy theory on” >:)
Mijn bestelling staat in ieder geval wel nog gewoon in het systeem. Fingers crossed dat ze hem ook gewoon verzenden en hij morgen binnen komt.

• iMode
VidaR-9 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:23:
[...]

Mijn bestelling staat in ieder geval wel nog gewoon in het systeem. Fingers crossed dat ze hem ook gewoon verzenden en hij morgen binnen komt.
Die van mij is al onderweg met DHL🥳🎉

• TheKerremenke
  • Nu online
VidaR-9 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:23:
[...]

Ik hoop het voor jullie. :(:) d:)b

• FbdJ
Ik heb die van mij gewoon direct kunnen ophalen na bestelling. Ging foutloos.

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:58
Netjes snel gehandeld! Keek vanmorgen om een uurtje of 5 nav de de post van @Greatsword maar zag dat hij bij coolblue alleen nog bij 4 winkels was af te halen en dus voor bezorgen al uitverkocht was.
Heb je een trigger aanstaan bij Pepper oid?

• FbdJ
Lijkt inderdaad om een glitch te gaan als ik de comments bij pepper mag geloven, https://nl.pepper.com/aan...uw-qwerty-397977#comments

Heb ik geluk dat ik ‘m nog meekreeg.

• iMode
FbdJ schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:55:
Lijkt inderdaad om een glitch te gaan als ik de comments bij pepper mag geloven, https://nl.pepper.com/aan...uw-qwerty-397977#comments

Heb ik geluk dat ik ‘m nog meekreeg.
Zie bij de comments daar dat iemand er 20(!) had besteld en ze ook al binnen heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3SIBNEAkkz1Eeokf84HMcda89U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kndXRBNXiEQ4639v3lgQrSaI.jpg?f=user_large

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

iMode schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:07:
[...]

Zie bij de comments daar dat iemand er 20(!) had besteld en ze ook al binnen heeft.

[Afbeelding]
Jezus, f'ing scalpers :(

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• FbdJ
[...]

[Afbeelding]
Die gaat sowieso de oproep krijgen om ze terug te sturen.

• TheKerremenke
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Hij/zij gaf aan dat het was om aan het personeel uit te delen. De goedheilig man. <+:)

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ook vanaf Pepper nav de zeer goede deal van afgelopen nacht bij Coolblue ;

"Heel bizar verhaal dit. Ben net door klantenservice gebeld.
Ze gaan nu iedereen opbellen en alle orders annuleren en terughalen.
Zelfs die al geleverd zijn. Vraag me af of dat überhaupt wel mogelijk is.
Ik kon nog wel een macbook air kopen met korting."

Benieuwd hoe Coolblue ze denkt allemaal terug te krijgen

[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 27-03-2026 14:49 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:Kunnen we weer ontopic gaan discussiëren over de MacBook Air M5 zelf? Waar je goedkoop een MacBook Air kunt scalpen is niet relevant voor dit topic, en meer iets voor het Shopping forum kthxbye :>

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Greatsword
  • Niet online
*offtopic* zie modbreak

[ Voor 92% gewijzigd door Daedalus op 27-03-2026 16:16 ]

• Carlos0_0
  • Nu online
*offtopic* zie modbreak

[ Voor 92% gewijzigd door Daedalus op 27-03-2026 16:16 ]

Pagina: 1