WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-05 15:03
PWSteal schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 15:13:
Na 20 jaar Windows gebruiker te zijn net een Macbook M5 Air gekocht.

Mijn laatste laptop in 6 jaar tijd de SSD, RAM en accu moeten vervangen. Scherm is aan de randen in gebrand en SSD begint alweer kuren te vertonen. Daarnaast begon al die AI troep mij steeds meer tegen te staan aangezien het mijn apparaat alleen maar trager maakt.
edit:
is wel even wennen allemaal! Is even wennen dat controls net allemaal anders zijn. Scrollen is verkeerd om voor mijn gevoel nu haha.
De SSD van mijn laptop heeft het gisteren helemaal begeven. 6 jaar 2 SSD's erdoorheen... Gelukkig meeste spullen stonden al op mijn NAS.

Mijn ervaring met MacOS tot nu toe is positief. Het voelt allemaal lekker simpel, weinig menus en verstopte opties. Gisteren mijn DJ software (Rekordbox) geinstalleerd en zelfs mijn CDJ's hoefde ik geen drivers voor te installeren.

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:40
PWSteal schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:45:
[...]

De SSD van mijn laptop heeft het gisteren helemaal begeven. 6 jaar 2 SSD's erdoorheen...
Geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt, wellicht veel pech gehad(Slechte merk/ of slechte serie je ze had gekocht).
Maar ja MacOs werkt verder inderdaad vrij simpel, eigenlijk is het settings menu nu net als IOS/MacOs.

Dus ja kan je met een Mac overweg, kan je ook relatief makkelijk met een IOS device overweg.

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-05 15:03
Carlos0_0 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:45:
[...]

Geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt, wellicht veel pech gehad(Slechte merk/ of slechte serie je ze had gekocht).
Maar ja MacOs werkt verder inderdaad vrij simpel, eigenlijk is het settings menu nu net als IOS/MacOs.

Dus ja kan je met een Mac overweg, kan je ook relatief makkelijk met een IOS device overweg.
Samsung EVO 1tb disk, exacte type nummer weet ik even niet uit mijn hoofd. Wellicht gewoon pech, maar na 4 kapotte onderdelen in zo een periode wel beetje klaar mee.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
pimssi schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:55:
[...]

Ik zweer dan weer bij https://github.com/noah-nuebling/mac-mouse-fix, maar weet niet of dat bovenstaande oplost. Voor mij heeft het tot nu toe al mijn muisergenissen opgelosten ongeacht het merk van de muis.
Hele goeie tip dit! Ik had een aantal verschillende apps waarmee ik e.e.a. oploste, maar dit is een all-in-one fix die ook nog eens extra opties biedt. Dank!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik houd het simpeler: wil ik mijn muis gebruiken, dan gaat 'natuurlijk scrollen' gewoon uit, wil ik mijn trackpad gebruiken, dan gaat het weer aan. :o

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Commendatore schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:14:
Ik houd het simpeler: wil ik mijn muis gebruiken, dan gaat 'natuurlijk scrollen' gewoon uit, wil ik mijn trackpad gebruiken, dan gaat het weer aan. :o
Dat is niet simpeler, dat is een handeling/werk. Daarnaast scroll je dan met een muis heel schokkerig en hebben eventuele extra muisknoppen geen functie. ;)

• MS78
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:03
Na veel twijfelen tussen een Neo/M4 heb ik toch uiteindelijk een M5 Air gekocht. Ben er erg blij mee, het is mijn eerste niet Windows machine, dus wel even wennen. Vooral die Finder is niet helemaal lekker vind ikzelf.

Ik zoek echter nog een goede usb-hub of dock. Ik wil er eentje waarbij ik 2 scherm kan aansturen en er zou een lan aansluiting op moeten zitten. Wellicht dat iemand een goeie tip heeft?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
MS78 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:58:

Ik zoek echter nog een goede usb-hub of dock. Ik wil er eentje waarbij ik 2 scherm kan aansturen en er zou een lan aansluiting op moeten zitten. Wellicht dat iemand een goeie tip heeft?
Helemaal onderaan zie je een link naar USB-C en Thunderbolt 3 accessoires topic.

• Daejji
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 11:04
MS78 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:58:
Na veel twijfelen tussen een Neo/M4 heb ik toch uiteindelijk een M5 Air gekocht. Ben er erg blij mee, het is mijn eerste niet Windows machine, dus wel even wennen. Vooral die Finder is niet helemaal lekker vind ikzelf.

Wat bij mij de finder al iets beter heeft gemaakt is om de path zichtbaar te maken (waarom die standaard uit staat is mij een raadsel).

Open Finder > weergave > toon padbalk

• Willem_H
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
ik heb nu een macbook air m1 icm een dell d6000 3x 27 inch monitor aangesloten icm display link.
is er voor de M5 een betere optie hiervoor?

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:13
Daejji schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Wat bij mij de finder al iets beter heeft gemaakt is om de path zichtbaar te maken (waarom die standaard uit staat is mij een raadsel).

Open Finder > weergave > toon padbalk
Inderdaad. Ontzettend onhandig dat het by default uit staat,
Daarnaast zet ik het zichtbaar maken van de bestands extenties aan.
Vervogen bestanden staan bij mij wel op verborgen omdat ik het anders een rommeltje vind. Maar met " [SHIFT] [COMMAND] [.] " kun je heel simpel snel schakelen en alle onzichtbare bestanden zien.

Verder nog een paar handige knopjes zijn [rechtermuisknop] "toon pakket inhoud" om in .app "bestanden" de echte inhoud te zien. Want .app zijn geen bestanden, maar het zijn mappen met van alles er in (of ja, eugenlijk packages).
En nog een leuke: als je dan het rechter muisknop menu opent, druk [OPTION/ALT] knop eens in. Dan zie je opeens andere opties. Een aantal ook best handig.
Bijvoorbeeld stel, je selecteerd meerdere bestanden, dan ga je naar dat rechtermuisknop menu met vervolgens de [OPTION] knop en dan kies je "toon infovenster" . Zonder de OPTION heb je "toon info" en gaat hij voor elk bestand een info schermpje openen. Met OPTION opent hij er eentje. Handig als je A) geen honderd schermen open wilt en B ) je één schermpje wilt met bijvoorbeeld de info hoeveel het totaal MB is van je geselecteerde bestanden. Of als je iets met de rechten in bulk wilt doen.
En tot slot nog een handige: "kopieer" verandert met [OPTION] in kopieer pad naam. Handig, mocht je bijvoorbeeld er iets mee wil doen in de Terminal.

Die alternatieve opties met [OPTION] zitten trouwens in zowat alle MacOS menuutjes overal.

Eigenlijk heeft macOS heel veel functionaliteit, maar het zit soms wat verborgen. (En heel soms alleen via de Terminal te gebruiken.)

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05 19:10
PrimusIP schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:14:
[...]

Inderdaad. Ontzettend onhandig dat het by default uit staat,
Daarnaast zet ik het zichtbaar maken van de bestands extenties aan.
Vervogen bestanden staan bij mij wel op verborgen omdat ik het anders een rommeltje vind. Maar met " [SHIFT] [COMMAND] [.] " kun je heel simpel snel schakelen en alle onzichtbare bestanden zien.

Verder nog een paar handige knopjes zijn [rechtermuisknop] "toon pakket inhoud" om in .app "bestanden" de echte inhoud te zien. Want .app zijn geen bestanden, maar het zijn mappen met van alles er in (of ja, eugenlijk packages).
En nog een leuke: als je dan het rechter muisknop menu opent, druk [OPTION/ALT] knop eens in. Dan zie je opeens andere opties. Een aantal ook best handig.
Bijvoorbeeld stel, je selecteerd meerdere bestanden, dan ga je naar dat rechtermuisknop menu met vervolgens de [OPTION] knop en dan kies je "toon infovenster" . Zonder de OPTION heb je "toon info" en gaat hij voor elk bestand een info schermpje openen. Met OPTION opent hij er eentje. Handig als je A) geen honderd schermen open wilt en B ) je één schermpje wilt met bijvoorbeeld de info hoeveel het totaal MB is van je geselecteerde bestanden. Of als je iets met de rechten in bulk wilt doen.
En tot slot nog een handige: "kopieer" verandert met [OPTION] in kopieer pad naam. Handig, mocht je bijvoorbeeld er iets mee wil doen in de Terminal.

Die alternatieve opties met [OPTION] zitten trouwens in zowat alle MacOS menuutjes overal.

Eigenlijk heeft macOS heel veel functionaliteit, maar het zit soms wat verborgen. (En heel soms alleen via de Terminal te gebruiken.)
Vergeet dan ook niet Command+Shift+G. Daarmee kun je eenvoudig maar een map toe gaan door zelf het pad in te typen. Mappen in je eigen home-directory kun je beginnen met ~/, bijvoorbeeld ~/Downloads. Dit werkt ook bij het bestand openen/opslaan dialoog.

• Willem_H
  • Nu online
is de meerwaarde van 500 euro waard om de upgrade te doen van 24GB naar 32GB ?
wordt voornamelijk voor veel chrome tabjes en wellicht een windows VM er naast voor specifieke software

• Commendatore
  • Niet online
Dat scheelt 250 euro, geen 500.

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:39
Willem_H schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:24:
is de meerwaarde van 500 euro waard om de upgrade te doen van 24GB naar 32GB ?
wordt voornamelijk voor veel chrome tabjes en wellicht een windows VM er naast voor specifieke software
Voor Chrome alleen zou ik het niet doen (ik zou eerder Chrome ditchen en een normaal werkende browser gebruiken, met normaal RAM gebruik).

Voor VM lijkt het mij wel handig, mijn partner gebruikt VMs op desktop en dan is het wel zo fijn als de VM voldoende RAM heeft en de host OS ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Mizgala28 op 22-05-2026 15:53 ]

• Willem_H
  • Nu online
momenteel koop je een 24GB/1TB/13 voor 1500 euro, de 32GB is volgensmij alleen bij Apple te bestellen voor 450 euro meer

• Commendatore
  • Niet online
Oh, ik was inderdaad van de prijzen bij Apple uitgegaan.

Ik heb trouwens zelf een 32GB/1TB, maar dat is in mijn geval behoorlijk overkill. Onder het mom van beter te veel dan te weinig.

• Willem_H
  • Nu online
Ik heb de 24GB maar besteld, heb al sinds 2020 een m1 met 8GB en die doet eigenlijk nog best prima dan moet 24GB helemaal lekker gaan denk ik :) Ben benieuwd hoe de starlight kleur gaat zijn

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-05 22:41
Hi allemaal,

Ik heb nooit eerder een Mac gehad en overweeg er een. Kunnen jullie mij helpen door feedback te geven?

Redenen:
  1. Een mooie dunne Windows laptop kost vanaf 1800 euro (met bagger specs, wat duurder is dan mijn Windows gaming laptop).
  2. Prijs van Mac's zijn zeer aantrekkelijk alhoewel geld geen issue is. Alleen vind ik het zonde om 2k te besteden aan iets waarmee ik niet veel ga doen.
  3. Ik wil beetje kunnen browsen, lezen etc. dus geen programma's draaien. Mijn documenten zijn vooral in Google Drive. Ik wil zo min mogelijk lokaal werken. Maar compatibiliteit is wel belangrijk van websites (online zaken). Denk aan het gebruik van cloud: Jira, Google Drive, MS OneDrive etc.
  4. Heb nooit eerder MacOS gebruikt. Dus ergens trekt het me aan. Zodat ik het een kans kan geven. Alhoewel ik al sinds iPhone 4 een iPhone gebruik boeit de intregratie mij niet echt. Het is niet alsof ik veel op mijn mobiel doe.
Minpunten:
  1. Ik had destijds ook de duurste iPad Pro gekocht en na 1 maand ligt het in de kast te stoffen
  2. Notch. Het irriteert mij enorm veel toen ik het in de winkel had gezien
  3. Ik vind 15 inch wel nice om op schoot of tafel te gebruiken thuis maar merk dat er veel empty space is vs de 13inch. Het lijkt erop alsof de Air chasis echt voor de 13inch is ontworpen?
  4. MacOS leren...ik weet niet of dit een gedoe of irritatie gaat zijn?
  5. Traagheid...na 2 jaar traag? Bij Windows kan ik makkelijk replacements doen of Windows OS resetten/formateren.
  6. MagSafe = slecht? Ik heb een trauma van de magneet laden van een Microsoft Surface.
  7. Ik overweeg de Air alleen ivm ram, ssd en chip specs anders is de Neo ook aantrekkelijk. De pluspunt van Neo is dat het geen notch of magsafe heeft. Nadeel is weer specs + alleen verkrijgbaar in 13inch
  8. Op WIndows kan ik makkelijk adblockers etc. installeren. Geen idee hoe dit in verhouding is met een Mac. Ik heb geen zin om extra abbonementen aan te schaffen voor Jan met de korte achternaam.
  9. Geen eens 120hz ? Omdat geld geen issue is zou ik ook de Pro kunnen overwegen...maar dan ga ik richting de 2k weer. Kan ik net zo goed een fancy Windows laptop kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Atsiz op 24-05-2026 08:49 ]

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-06 21:27
op basis van deze punten zou ik je eerder een MacBook Air afraden.

De belangrijkste reden: je wilt geen “power laptop”, maar een premium, stille, zorgeloze dagelijkse machine voor browsen, lezen en cloudgebruik. In dat geval zou ik jou een MacBook Nel adviseren. Dat is precies waar een Neo voor gebruikt kan worden.

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-05 22:41
Jeuvie schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:48:
op basis van deze punten zou ik je eerder een MacBook Air afraden.

De belangrijkste reden: je wilt geen “power laptop”, maar een premium, stille, zorgeloze dagelijkse machine voor browsen, lezen en cloudgebruik. In dat geval zou ik jou een MacBook Nel adviseren. Dat is precies waar een Neo voor gebruikt kan worden.
Wat is de verhouding tussen een Macbook Neo en een iPad Pro met een toetsenbord?

Even los van gemak. Ik wil het vooral op schoot op de bank gaan gebruiken.

En is de Neo niet na 1 of 2 jaar traag? Door bijv. 8gb RAM. En hoeveel gb gebruikt de OS vs de 256gb ssd?

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:40
Atsiz schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:38:
Hi allemaal,

Ik heb nooit eerder een Mac gehad en overweeg er een. Kunnen jullie mij helpen door feedback te geven?

Redenen:
  1. Een mooie dunne Windows laptop kost vanaf 1800 euro (met bagger specs, wat duurder is dan mijn Windows gaming laptop).
  2. Prijs van Mac's zijn zeer aantrekkelijk alhoewel geld geen issue is. Alleen vind ik het zonde om 2k te besteden aan iets waarmee ik niet veel ga doen.
  3. Ik wil beetje kunnen browsen, lezen etc. dus geen programma's draaien. Mijn documenten zijn vooral in Google Drive. Ik wil zo min mogelijk lokaal werken. Maar compatibiliteit is wel belangrijk van websites (online zaken). Denk aan het gebruik van cloud: Jira, Google Drive, MS OneDrive etc.
  4. Heb nooit eerder MacOS gebruikt. Dus ergens trekt het me aan. Zodat ik het een kans kan geven. Alhoewel ik al sinds iPhone 4 een iPhone gebruik boeit de intregratie mij niet echt. Het is niet alsof ik veel op mijn mobiel doe.
Minpunten:
  1. Ik had destijds ook de duurste iPad Pro gekocht en na 1 maand ligt het in de kast te stoffen
  3. Ik vind 15 inch wel nice om op schoot of tafel te gebruiken thuis maar merk dat er veel empty space is vs de 13inch. Het lijkt erop alsof de Air chasis echt voor de 13inch is ontworpen?
  5. Traagheid...na 2 jaar traag? Bij Windows kan ik makkelijk replacements doen of Windows OS resetten/formateren.
  6. MagSafe = slecht? Ik heb een trauma van de magneet laden van een Microsoft Surface.
  7. Ik overweeg de Air alleen ivm ram, ssd en chip specs anders is de Neo ook aantrekkelijk. De pluspunt van Neo is dat het geen notch of magsafe heeft. Nadeel is weer specs + alleen verkrijgbaar in 13inch
  8. Op WIndows kan ik makkelijk adblockers etc. installeren. Geen idee hoe dit in verhouding is met een Mac. Ik heb geen zin om extra abbonementen aan te schaffen voor Jan met de korte achternaam.
  9. Geen eens 120hz ? Omdat geld geen issue is zou ik ook de Pro kunnen overwegen...maar dan ga ik richting de 2k weer. Kan ik net zo goed een fancy Windows laptop kopen.
1: Zonde is een mooi device, maar heeft niks met - punt te maken van een Mac. aangezien je ook een iPhone schijnbaar heb.
2: ik heb nu een Notch op de MacBook Air m5, had deze nog niet op mijn vorige. maar moet zeggen irriteer mij er niet aan(Zit toch alleen een stukje alleen in de taakbalk).
3: Geen verjaring met 15 inch MacBook, maar ik heb de 13 inch vind ik hem groot genoeg. Had hiervoor en daarvoor ook 13 inch variant
4: Dat is persoonlijk, kunnen wij geen advies in geven. De 1ne snapt het sneller dan de ander(Of de 1ne kan er niet aan wennen en de ander wel).
5: MacOs merk ik niet echt iets van traagheid, heb hem nog opnieuw ingesteld tot ik hem verving. Maar een Os kan je er makkelijk weer opnieuw opzetten.
6: Je hoeft geen Magsafe te gebruiken he, verder bij die van Apple nooit problemen gehad. Maar ik gebruik gewoon een normale usb-c van Belkin(Lader van iPhone en MacBook zitten nog nieuw in de doos).
7: Ja hier zat ik ook te twijfelen, ik doe toch ook niet gek veel met de Macbook, Maar toch even met de Neo de kat uit de boom aan kijken(Dus geen ervaring met de Neo).
8: Je kan gewoon browser extensies installeren, ik heb op Safari Ghostery bijv. Maar je kan ook andere browser gebruiken firefox of Chrome ofzo(En daarvan gewoon extensies van gebruiken).
9: Schijnbaar maar ik merk daar echt niks van, zeker niet beetje internet scrollen of een mailtje lezen(Op de iPhone staat het zelfs uit).

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:53
Hi allemaal,

Redenen:
Minpunten:
Voor jouw use case is het basismodel MacBook Air de beste bang for buck. Windows laptops hebben zichzelf compleet uit de markt geprijsd door de RAM-crisis, wat bij Apple (nog?) niet het geval is. Niet teveel over nadenken, gewoon kopen.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:35
Hi allemaal,

Redenen:
Minpunten:
Mbt minpunt 2: de notch. Er zijn apps te vinden die dit visueel verbergen. Dus het scherm gedeelte links en rechts ervan zwart maken. Dan lijkt het een geheel zwarte balk. Bijvoorbeeld de apps “Say no to notch” of “Topnotch”.

Zelf nog niet gebruik aangezien ik me niet stoor aan de notch.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• PrimusIP
Hi allemaal,

Redenen:
Minpunten:
Om op een paar dingen te reageren: die notch is een extra strookje bovenop wat een gewone monitor is. Bij video’s en veel games is die bijvoorbeeld gewoon zwart alsof je een gewone monitor hebt. En bij andere schermen zitten daar iconen en knoppen die anders zijn dan strook van je scherm hadden gekost. Als je het echt niks vind is er vast wel een 3rd party tool die die er een zwarte balk van maakt.

Als je MagSafe niks vindt gebruik je gewoon een usb c kabel, ook dat werkt gewoon. Ik vind MagSafe overigens fijn werken.

Adblockers werken gewoon. Ik draai ublock origin op Safari. Maar als je Chrome of Firefox wil kan dat ook gewoon.

macOS is echt anders dan iOS/ipados. Het is zo open als Windows. Je kunt er gewoon kernel extensies op zetten, software downloaden zonder een Appstore of je systeem compleet slopen.
of je het fijn vind werken? Dat is persoonlijk. Ik ben opgegroeid met Windows en heb het nooit fijn gevonden. macOS vind ik juist best intuïtief. En een leuk bij-effect: mocht je met Linux bekend zijn, dan ga je bepaalde dingen terug herkennen, ze hebben namelijk wat verwantschap.

macOS kent ook clean install. Maar sinds ze op ARM zijn overgestapt heb ik dat nooit nodig gehad. Mijn vrouw gebruikt een M1air uit begin 2021. Ding is nog steeds heel snel en goede accu duur.

• Commendatore
  • Niet online
In dit geval zou ik inderdaad ook de basis 15" Air aanraden. Persoonlijk heb ik vooral wat moeite met de beperkingen van de USB-C-poorten op de Neo.

• PrimusIP
Sowieso hangt het ook af wat je met die MacBook wilt gaan doen. Voor mij zou een Neo niet toereikend zijn, maar mijn MacBook is dan ook mijn ‘main computer’ en ik wil er ook wel eens zwaarder spul op kunnen draaien.
Als een MacBook voor mij een machine was geweest die ik ‘erbij’ heb als mobiel apparaatje dan was het ook een ander verhaal.

• Daejji
Ik heb een "ergernis" op mijn Macbook Air. Het is mijn eerst Macbook ooit en heb hem nu een maand of 2.
Ik begin me een beetje te ergeren dat als ik in bijv. chrome of safaris zit met mijn hele scherm gevuld, ik niet van daaruit kan klikken op het gele bolletje om te minimaliseren.
Ik moet eerst op het groene bolletje klikken zodat het scherm niet meer beeldvullend is, maar er nog wel is, en dan pas kan ik op het gele bolletje klikken (minimaliseren).
Waarom is dat toch in godsnaam en waarom staat die optie niet open in een beeldvullend scherm? Zo onlogisch.
Kijk ik ergens overheen en kun je het in de instellingen ergens toch aanzetten dat het altijd kan?
Ik weet dat er een sneltoets is, maar er zijn inmiddels zoveel sneltoetsen die je moet onthouden, zou het fijner vinden als het met 1 klik kan, wat in Windows ook gewoon kan.

Zo niet des Apple dit.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:35
Daejji schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:20:
Ik heb een "ergernis" op mijn Macbook Air. Het is mijn eerst Macbook ooit en heb hem nu een maand of 2.
Ik begin me een beetje te ergeren dat als ik in bijv. chrome of safaris zit met mijn hele scherm gevuld, ik niet van daaruit kan klikken op het gele bolletje om te minimaliseren.
Ik moet eerst op het groene bolletje klikken zodat het scherm niet meer beeldvullend is, maar er nog wel is, en dan pas kan ik op het gele bolletje klikken (minimaliseren).
Waarom is dat toch in godsnaam en waarom staat die optie niet open in een beeldvullend scherm? Zo onlogisch.
Kijk ik ergens overheen en kun je het in de instellingen ergens toch aanzetten dat het altijd kan?
Ik weet dat er een sneltoets is, maar er zijn inmiddels zoveel sneltoetsen die je moet onthouden, zou het fijner vinden als het met 1 klik kan, wat in Windows ook gewoon kan.

Zo niet des Apple dit.
Tip. Druk op escape. Dan wordt de volledige schermweergave net iets verkleind.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Daejji
TheKerremenke schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:34:
[...]

Tip. Druk op escape. Dan wordt de volledige schermweergave net iets verkleind.
Snap ik hoor, maar je moet dus 2 handelingen doen dan, waarom kunnen we niet gewoon in 1 keer en met 1 klik het minimaliseren.

Moet er maar mee leren leven, of hopen dat het in OS27 wel kan ;)

• Mizgala28
Daejji schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Snap ik hoor, maar je moet dus 2 handelingen doen dan, waarom kunnen we niet gewoon in 1 keer en met 1 klik het minimaliseren.

Of je gebruikt die andere Windows methode.

Venster vasthouden en naar boven slepen vergroot het in Windows, zelfde in MacOS (het is dan geen full screen, maar vergroot de betreffende venster en behoudt je menu balk bovenin en dock onderin in beeld).

Dat gebruik ik.

En qua minimaliseren, "Command + M" is inmiddels voor mij de norm, deels omdat ik de gele minimaliseer knop te klein vind vs Windows, deels omdat het sneller is.

Heb zelf weinig moeite met MacOS, had dit jaar voor het eerst een Macbook voor erbij gehaald dus ik gebruik beide Windows (desktop) en MacOS (Macbook).

en daar blijft het bij, voor erbij vind ik MacOS prima, maar mijn desktop moet Windows (of Linux) hebben

• pimssi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:34
Daejji schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Ik denk niet dat ze daar snel mee komen, dat druist namelijk een beetje in tegen het idee van Spaces en Mission Control.

Wat is precies het doel dat je wil bereiken met minimaliseren?

Ik merk dat ik 'minimaliseren' in Windows veel gebruik om een venster even te verbergen, maar window management is in MacOS anders geregeld. Als je daar een venster minimaliseert verdwijnt ie helemaal uit het window management.

Maar daarmee ondermijn je nu precies één van de grote voordelen van Macbook tegenover een Mac desktop: de ingebouwde magic trackpad. Wat mij betreft onmisbaar voor efficient window management in MacOS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvcCmIyjtez0A-b-_rjEVQSA_vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kvT1ECjmDeW2Ijn7kSPa7pyG.png?f=fotoalbum_large

M.a.w. stel je hebt safari full-screen draaien en je wil even terug naar je desktop, of een andere app die je open hebt staan. Drie vingers naar rechts et voilà, safari uit je gezichtsveld. Da's minder dan die twee handelingen die je hierboven omschrijft en bovendien hoef je niet precies te mikken op een app icoontje of geel bolletje.

Klaar met wat je op je desktop wilde doen? Drie vingers naar links en hup weer terug op safari.

Om tussen vensters switchen die niet gemaximaliseerd zijn gebruik ik drie vingers omhoog (alle openstaande apps) of drie vingers omlaag (openstaande vensters per app). Geen gepiel of gegok, gewoon flinke japen om op te klikken.

Ik me voorstellen dat het allemaal wat verwarrend is als je Windows gewend bent, maar geloof me. Als je dit een beetje onder de knie hebt wil je niet anders.
edit:
Hieronder nog een kleine aanvulling voor als je de Macbook in clamshell mode gebruikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5DliJA3WbfxPF2RFLD_QG0ryRs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UCOR7Phu8GCEF12xOQLjt53f.png?f=fotoalbum_largeNatuurlijk gebruik ik mijn Macbook ook wel eens als desktop waardoor naar het trackpad grijpen niet altijd even makkelijk is. De tool Mac Mouse Fix lost niet alleen de eerder besproken frustraties op, maar kan ook zo worden ingesteld dat windows management in MacOS nét zo soepeltjes gaat als met je magic trackpad :)

En tenslotte kan je all dit magisch ook gewoon op je toetsenbord doen met crtl + arrow (up, down, left, right precies zoals je zo swipen op je trackpad)

[ Voor 23% gewijzigd door pimssi op 29-05-2026 04:33 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoiYOEAmHwS3ZlrNxL149q484Us=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFId3vmEdCayHtzk2JonkYAI.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb een Nano Texture display. Gisteren maak ik hem schoon (met ISO alcohol + Apple doekje) en zie ik ineens dit. Ik voel niks aan de display, geen oneffenheid. Het gaat niet weg. Wtf kan dat zijn?

🌞🍃

• Mizgala28
kamerplant schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:52:
[Afbeelding]

Ik heb een Nano Texture display. Gisteren maak ik hem schoon (met ISO alcohol + Apple doekje) en zie ik ineens dit. Ik voel niks aan de display, geen oneffenheid. Het gaat niet weg. Wtf kan dat zijn?
Lijken net dode pixels, te hard gedrukt misschien?

Maar waarom alcohol? Ik heb nog nooit dat nodig gehad op welke display dan ook voor schoonmaken (ISO alcohol heb ik in huis vooral voor het verwijderen van oude koelpasta).

• kamerplant
  • Niet online
Mizgala28 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:56:
[...]

Lijken net dode pixels, te hard gedrukt misschien?

Maar waarom alcohol? Ik heb nog nooit dat nodig gehad op welke display dan ook voor schoonmaken (ISO alcohol heb ik in huis vooral voor het verwijderen van oude koelpasta).
Omdat het nano display scherm anders niet schoon is te krijgen. Maar lekker is dat. :|

🌞🍃

• Mizgala28
kamerplant schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:58:
[...]

Omdat het nano display scherm anders niet schoon is te krijgen. Maar lekker is dat. :|
Maar Macbook Air heeft geen nano texture optie? Het is gewoon glossy?

Maar goed, een eventueel licht vochtige (of droge) microvezel doekje is alles wat gebruik voor mijn Air M5 wel daarna met een droge nog eens vegen, en voor mijn matte schermen is dat ook zat.

[ Voor 7% gewijzigd door Mizgala28 op 01-06-2026 19:02 ]

• kamerplant
  • Niet online
Mizgala28 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:00:
[...]

Maar Macbook Air heeft geen nano texture optie? Het is gewoon glossy?

Maar goed, een eventueel licht vochtige (of droge) microvezel doekje is alles wat gebruik voor mijn Air M5 wel daarna met een droge nog eens vegen, en voor mijn matte schermen is dat ook zat.
Oh dit is het Air topic niet gezien :D Het is de Macbook Pro met Nano Texture display :P

🌞🍃

• Mizgala28
kamerplant schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:03:
[...]

Oh dit is het Air topic niet gezien :D Het is de Macbook Pro met Nano Texture display :P
Dat verklaart het :)

• kamerplant
  • Niet online
Juh. En die display is geweldig, maar schoonmaken is wel lastig hoor :)

🌞🍃

• Commendatore
  • Niet online
kamerplant schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:52:
[Afbeelding]

Ondanks offtopic: ik denk toch dat dit een kleine beschadiging in het glas is. Dat is bij alle hedendaagse MacBooks namelijk aan de zachte kant.

• Mizgala28
Commendatore schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:11:
[...]

Ondanks offtopic: ik denk toch dat dit een kleine beschadiging in het glas is. Dat is bij alle hedendaagse MacBooks namelijk aan de zachte kant.
Des te meer een reden om geen fan te zijn van een glazen scherm dus.

Ook een reden dat ik AC+ nam voor de mijne, ik ben super voorzichtig met mijn spullen, maar glas op een laptop voelt als sabotage van het design team.

Tenzij touchscreen.

• Commendatore
  • Niet online
Hangt van het glas af. Een MacBook met wat steviger glas en met in dichgeklapte toestand meer ruimte tussen scherm en topcase zou behoorlijk robuust zijn. Als ze nog een keer een touchscreen willen introduceren zullen ze e.e.a. sowieso nog wel wat robuuster moeten maken.

• Mizgala28
Commendatore schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:25:
Hangt van het glas af. Een MacBook met wat steviger glas en met in dichgeklapte toestand meer ruimte tussen scherm en topcase zou behoorlijk robuust zijn. Als ze nog een keer een touchscreen willen introduceren zullen ze e.e.a. sowieso nog wel wat robuuster moeten maken.
Mee eens

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:41

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Sinds vandaag brandt het ledje op de magsafe connector niet meer. Lader zelf is goed, opladen via USB-C werkt ook nog steeds (MBA M5, 15"). Geen optische indicaties dat er iets stuk of vuil is. Iemand tips? Hoe kan ik testen of de kabel zelf nog goed is of dat de connector aan de MBA-kant nog goed is zonder een tweede kabel te kopen?

• Commendatore
  • Niet online
Laadt die via Magsafe nog wel op?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:41

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Commendatore schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:59:
Laadt die via Magsafe nog wel op?
Nu wel. Ledje ging ook ineens weer aan. Vreemd. Ik hou het even in de gaten

• Willem_H
  • Nu online
Welke docks gebruiken jullie icm Air M5?
Pagina: 1 2 3 Laatste