Daejji schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:55:
[...]
Snap ik hoor, maar je moet dus 2 handelingen doen dan, waarom kunnen we niet gewoon in 1 keer en met 1 klik het minimaliseren.
Moet er maar mee leren leven, of hopen dat het in OS27 wel kan

Ik denk niet dat ze daar snel mee komen, dat druist namelijk een beetje in tegen het idee van
Spaces en Mission Control.
Wat is precies het doel dat je wil bereiken met minimaliseren?
Ik merk dat ik 'minimaliseren' in Windows veel gebruik om een venster even te verbergen, maar window management is in MacOS anders geregeld. Als je daar een venster minimaliseert verdwijnt ie helemaal uit het window management.
Maar daarmee ondermijn je nu precies één van de grote voordelen van Macbook tegenover een Mac desktop: de ingebouwde magic trackpad. Wat mij betreft onmisbaar voor efficient window management in MacOS:
M.a.w. stel je hebt safari full-screen draaien en je wil even terug naar je desktop, of een andere app die je open hebt staan. Drie vingers naar rechts et voilà, safari uit je gezichtsveld. Da's minder dan die twee handelingen die je hierboven omschrijft en bovendien hoef je niet precies te mikken op een app icoontje of geel bolletje.
Klaar met wat je op je desktop wilde doen? Drie vingers naar links en hup weer terug op safari.
Om tussen vensters switchen die niet gemaximaliseerd zijn gebruik ik drie vingers omhoog (alle openstaande apps) of drie vingers omlaag (openstaande vensters per app). Geen gepiel of gegok, gewoon flinke japen om op te klikken.
Ik me voorstellen dat het allemaal wat verwarrend is als je Windows gewend bent, maar geloof me. Als je dit een beetje onder de knie hebt wil je niet anders.
edit:
Hieronder nog een kleine aanvulling voor als je de Macbook in clamshell mode gebruikt
/f/image/UCOR7Phu8GCEF12xOQLjt53f.png?f=fotoalbum_large)
Natuurlijk gebruik ik mijn Macbook ook wel eens als desktop waardoor naar het trackpad grijpen niet altijd even makkelijk is. De tool
Mac Mouse Fix lost niet alleen de
eerder besproken frustraties op, maar kan ook zo worden ingesteld dat windows management in MacOS nét zo soepeltjes gaat als met je magic trackpad
En tenslotte kan je all dit magisch ook gewoon op je toetsenbord doen met crtl + arrow (up, down, left, right precies zoals je zo swipen op je trackpad)
[
Voor 23% gewijzigd door
pimssi op 29-05-2026 04:33
]