WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

[macOS 27 Golden Gate] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:28

macOS 27 Golden Gate Ervaringen & Discussie

Welkom in het officiële macOS 27 Golden Gate topic!

Apple heeft macOS 27 Golden Gate aangekondigd als de volgende grote update voor de Mac. Deze nieuwe versie verschijnt dit najaar en brengt grote vernieuwingen op het gebied van Apple Intelligence, Siri AI, design, prestaties en systeemfunctionaliteit. Daarnaast introduceert Apple nieuwe kindveiligheidsfuncties, verbeteringen in apps zoals Safari, Mail, Foto’s en Agenda, en bredere ondersteuning voor moderne displays en workflows.

In dit topic bespreken we alles over macOS 27 Golden Gate: van de nieuwe Siri AI en Apple Intelligence tot performanceverbeteringen, designwijzigingen en compatibiliteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BuGK8C3fYY6zJLm_f2q8P4_r84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10odJAYKksTJLFZBHRhmhfV7.jpg?f=fotoalbum_large
Siri AI: persoonlijker, krachtiger en veel slimmer
Een van de grootste vernieuwingen in macOS 27 Golden Gate is de introductie van Siri AI. Deze nieuwe versie van Siri wordt aangedreven door Apple Intelligence en moet een veel slimmere, natuurlijkere en bruikbaardere assistent worden.

Siri AI kan:
  • natuurlijke gesprekken voeren en vervolgvragen begrijpen
  • helpen met brainstormen, onderzoek doen en ideeën uitwerken
  • persoonlijke context begrijpen, zoals foto’s, e-mails en notities terugvinden
  • acties uitvoeren in apps zoals Berichten, Muziek, Herinneringen en meer
  • online informatie raadplegen voor actuele en uitgebreide antwoorden
Daarnaast krijgt Siri een volledig eigen app op de Mac, waarin je gesprekken kunt terugvinden, vastzetten en later verder kunt oppakken op bijvoorbeeld je iPhone.
Belangrijke EU/DMA-disclaimer rondom Siri AI
Apple heeft aangegeven dat Siri AI in de Europese Unie niet beschikbaar zal zijn bij de release van iOS 27 en iPadOS 27, vanwege de gevolgen van de Digital Markets Act (DMA) en het uitblijven van een oplossing met EU-regelgevers.

Voor macOS 27 geldt die vertraging volgens Apple niet. Siri AI zal dus wel beschikbaar komen voor EU-gebruikers op macOS 27, net als op visionOS 27 en watchOS 27.

Dat betekent concreet:
  • EU-gebruikers krijgen Siri AI niet direct op iPhone en iPad bij release van iOS 27 en iPadOS 27
  • EU-gebruikers krijgen Siri AI wel op de Mac met macOS 27 Golden Gate
  • de Mac-versie van Siri AI wordt daardoor extra interessant voor gebruikers in de EU
Apple zegt op termijn Siri AI ook naar iOS en iPadOS in de EU te willen brengen, maar daar is op dit moment nog geen tijdlijn voor.
Visual Intelligence en schrijven met Siri
Siri AI op macOS 27 kan ook meekijken met wat er op je scherm staat via Visual Intelligence. Door bijvoorbeeld een screenshot te maken van een afbeelding, document of PDF, kun je Siri vragen stellen over wat er zichtbaar is, zoeken naar extra informatie of direct acties laten uitvoeren.

Ook nieuw is dat Siri vrijwel overal waar je typt kan helpen met schrijven. Siri kan:
  • teksten vanaf nul opstellen
  • feedback geven op bestaande tekst
  • tekst herschrijven in een andere stijl of toon
  • in Berichten en Mail beter aansluiten op je eigen schrijfstijl
Verder kun je instellen hoe Siri klinkt, met aanpassingen voor stem, expressiviteit, tempo en toon.
Apple Intelligence in apps
Apple Intelligence wordt dieper geïntegreerd in macOS 27 en duikt op in allerlei apps en dagelijkse workflows.
Safari
Safari wordt slimmer met:
  • automatische groepering van tabbladen op onderwerp
  • Notify Me, waarmee Safari wijzigingen op pagina’s in de gaten houdt, zoals prijsdalingen of nieuwe voorraad
Wachtwoorden
De Wachtwoorden-app kan zwakke of gelekte wachtwoorden herkennen en in sommige gevallen automatisch voor je bijwerken.
Foto’s
De Foto’s-app krijgt nieuwe AI-bewerkingsfuncties:
  • Spatial Reframing om foto’s achteraf opnieuw uit te lijnen
  • Extend om beelden verder uit te breiden
  • verbeterde Clean Up om grotere objecten uit foto’s te verwijderen
Image Playground
Met Image Playground kun je unieke afbeeldingen genereren in verschillende stijlen, inclusief meer realistische en fotorealistische resultaten. Ook kun je bestaande beelden aanpassen met alleen een beschrijving.
Opdrachten en automatisering
Met Shortcuts wordt automatisering eenvoudiger. Je kunt straks simpelweg beschrijven wat je wilt doen, waarna Opdrachten automatisch acties tussen apps koppelt.
Nieuwe kindveiligheidsfuncties
macOS 27 Golden Gate krijgt ook meerdere nieuwe en uitgebreide functies gericht op online veiligheid voor kinderen.
  • Ask to Browse: kinderen moeten toestemming vragen voor nieuwe websites
  • Communication Safety: waarschuwt ook bij gore of gewelddadige beelden en video’s
  • Time Allowances: ouders kunnen tijdslimieten per appcategorie instellen
  • Schedules: bepaal welke apps op welke momenten of dagen gebruikt mogen worden
  • vernieuwde ouderlijk toezicht-instellingen met duidelijker en sneller beheer
Design en systeemverbeteringen
Apple verfijnt in macOS 27 ook het algemene ontwerp en de dagelijkse gebruikservaring.

Verbeteringen zijn onder andere:
  • updates aan Liquid Glass voor betere leesbaarheid, consistenter contrast en fraaiere transparantie
  • uniforme toolbars en edge-to-edge sidebars
  • vernieuwde venstervormen en menubalkiconen
  • een nieuwe schuifregelaar om Liquid Glass visueel aan te passen van ultraclear tot volledig getint
Prestaties en snelheid
macOS 27 moet op veel vlakken sneller en responsiever aanvoelen.

Apple noemt onder andere:
  • snellere AirDrop-overdrachten
  • sneller bladeren door netwerkbestanden
  • snellere laadtijden van Safari-startpagina’s
  • relevantere zoekresultaten in Mail dankzij een nieuw rankingsysteem
Nog meer nieuwe functies
Naast de grote vernieuwingen krijgt macOS 27 Golden Gate nog veel meer kleinere en grotere verbeteringen:
  • VoiceOver met uitgebreidere beschrijvingen van scherminhoud en afbeeldingen
  • automatische ondertiteling voor video’s, inclusief vertaling van bestaande captions
  • gebeurtenissen toevoegen aan Agenda met een simpele beschrijving
  • betere ondersteuning voor ultrawide displays, zoals 5K op 120Hz
  • verbeterde iCloud Shared Albums, ook handiger voor Android- en Windows-gebruikers
  • slimme suggesties in Berichten en Mail voor snelle acties
  • Call Context dat relevante informatie toont tijdens een telefoongesprek met een bedrijf
  • Maps Flyover met meer detail dankzij luchtbeelden en Visual Intelligence-modellen
  • swipe down to refresh in apps zoals Safari, Mail, Nieuws, Podcasts en Agenda
  • verbeterde ervaring voor videopodcasts op de Mac
Compatibiliteit
macOS 27 Golden Gate is compatibel met de volgende Macs:
  • MacBook Neo (2026)
  • MacBook Air met Apple silicon (2020 en later)
  • MacBook Pro met Apple silicon (2020 en later)
  • iMac met Apple silicon (2021 en later)
  • Mac mini met Apple silicon (2020 en later)
  • Mac Studio (2022 en later)
  • Mac Pro met Apple silicon (2023)
Beschikbaarheid
macOS 27 Golden Gate verschijnt dit najaar.

Sommige functies komen niet direct bij release beschikbaar. Siri AI verschijnt later dit jaar eerst in het Engels. Ook kunnen bepaalde functies per regio, taal of apparaat verschillen.

Voor EU-gebruikers is het belangrijkste onderscheid dat Siri AI op macOS 27 wel beschikbaar zal zijn, terwijl diezelfde functie op iOS 27 en iPadOS 27 in de EU voorlopig is uitgesteld.
Enkele mogelijke onderwerpen om te bespreken:
  • Eerste indrukken van macOS 27 Golden Gate
  • Siri AI: eindelijk echt bruikbaar op de Mac?
  • Apple Intelligence in de praktijk: handig of vooral marketing?
  • De EU-uitzondering: wordt de Mac nu interessanter voor Siri AI dan iPhone en iPad?
  • Designwijzigingen: verbetering of juist niet?
  • Safari Notify Me en slimme tabgroepen ervaringen
  • Foto-bewerking met AI: hoe goed werken Clean Up, Extend en Reframe?
  • Kindveiligheidsfuncties: nuttig of te beperkend?
  • Compatibiliteit en prestaties op oudere Apple silicon Macs
  • Vergelijkingen met macOS Tahoe of eerdere versies

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Na een jaar in een glazen hel te hebben gewerkt ben ik blij dat we weer terug naar normaal gaan.
  • YEAH voor minder afgeronde hoekjes!
  • YEAH voor sidebars die niet meer zweven!
  • YEAH voor toolbars met een achtergrond!
  • YEAH voor een transparency slider!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbnC9z4Exnk7U0r1qBY-yW-YhQA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/jkInRc7JFSSThHJeIVREeOcR.gif?f=user_large

Steam: RanoNL • Switch: SW-7213-3040-4357 • PlayStation: AmanoNL • XBOX: RanoNL

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Nou veel plezier met de beta's, ik zie 0 interessante functies die ik wil. Dus ik skip hem wel en lees hier af en toe mee :).

• Mog
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

De download is gestart!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0XxNAYNxumDT76BTbH5o_XOWP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z8gYitZhIzBHH7NTeQiYaL8V.png?f=fotoalbum_large

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voelt als macOS 26.6 dus ik wacht wel tot oktober. :)

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
Het is voor het eerst dat ik niet direct warm loop om de beta te gaan installeren. Zowel voor MacOS als voor iOS en iPadOS niet. Rustig afwachten tot de officiele release uitkomt dan maar :)

• MCFS
  • Registratie: September 2018
  • Niet online
Laat weten hoe het al dan niet bevalt!

(Wat gebruik je voor de blur? Dat zocht ik namelijk onlangs om ook iets te posten maar vond niet direct iets).

• Mog
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

MCFS schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Laat weten hoe het al dan niet bevalt!

(Wat gebruik je voor de blur? Dat zocht ik namelijk onlangs om ook iets te posten maar vond niet direct iets).
Ik heb het op mijn reserve Mac mini geïnstalleerd. Merk er niets van dat het een beta is. Maar ik doe er dan ook niets serieus mee.

De blur maak ik met CleanShotX (eenmalig $29 met 1 jaar updates, daarna $19 per eventuele renewal). Heerlijk screenshot tooltje!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
Hier toch ook maar aan het installeren op een m4 air! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTJQ0v_fkBS2GTx1EFc7O-yDz4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDJ3TvgYjOrBDtPGtX7aWwrQ.jpg?f=fotoalbum_large

• combimagnetronn
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-06 21:54
Merk weinig tot geen verschil op dit moment. Ook macOS in het engels gezet en in de waitlist voor Siri AI, erg benieuwd hoe dat gaat bevallen.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:41
Meer mensen bij wie de Apps-app het niet doet? Dus het icoontje naast Finder? Er komt geen scherm meer waarmee ik apps kan zoeken.

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:58
Dennisweb schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:50:
Meer mensen bij wie de Apps-app het niet doet? Dus het icoontje naast Finder? Er komt geen scherm meer waarmee ik apps kan zoeken.
Werkt hier gewoon, slechts 1 app die niet werkt: Bambulab studio (netwerk driver)

Bing

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:55
combimagnetronn schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:23:
Merk weinig tot geen verschil op dit moment. Ook macOS in het engels gezet en in de waitlist voor Siri AI, erg benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Ik heb 'm ook geinstalleerd, en gebruikte Mac OS reeds in het engels. Weet je waar ik mezelf op de wachtlijst kan zetten voor Siri AI? ik zag niet zo snel een dedicated app

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb die Plist hack even gedaan, nu New Siri op de Mac.
Werkt wel verbluffend goed al moet ik zeggen.

"wat is mijn laatste email" . "Wat zegt Jeffrey", "beantwoord Jeffrey" dat soort zaken.

Voor wie ook wil:

- FileVault uitzetten.
- Reboot
code:
1
2
3
sudo mkdir -p /Library/Preferences/FeatureFlags/Domain/ && \
sudo /usr/libexec/PlistBuddy -c "Add :EnhancedSiriWaitlist dict" /Library/Preferences/FeatureFlags/Domain/GenerativeModels.plist && \
sudo /usr/libexec/PlistBuddy -c "Add :EnhancedSiriWaitlist:Enabled bool false" /Library/Preferences/FeatureFlags/Domain/GenerativeModels.plist
- Filevault weer aan
- Systeem taal op Engels V.S.
- Siri op Engels V.S.

Edit:
Typen kan gewoon in het Nederlands overigens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln_bQpyme2__8YhigD5P3Trkw8Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/19irh8gJcbD80JXMWDoW8CME.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5Zjv7TRw2rpNkza0DSLEEYAyB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v98jjnUUiaZNJ8XIee9vs1Ij.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Donstil op 10-06-2026 11:14 ]

Live, Laugh, Toaster bath.

• Mog
  • Niet online

Mog

Don't worry, Kupo.

Ik zie Apple Intelligence niet op mijn Mac mini m2 pro. Wellicht is dat geen AI able computer. Als ik de zoekbalk in settings zoek krijg ik wel de drie opties, maar ik kan ze niet aanklikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSuLza0RfU9k6ZTSL9S_FcL0CRw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DCO2nAexk9UGvPW89ZatBuoo.png?f=user_large

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Mog schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:30:
Ik zie Apple Intelligence niet op mijn Mac mini m2 pro. Wellicht is dat geen AI able computer. Als ik de zoekbalk in settings zoek krijg ik wel de drie opties, maar ik kan ze niet aanklikken.

[Afbeelding]
Nu draai ik de beta verder niet, maar staat het niet gewoon onder Instellingen en dan Apple intelligence & Siri.
Tevens zie ik het in jou screenshot ook al staan, turn on Sir(En eronder meer info staat dan ook Apple intelligence , het is beide je kan niet alleen 1 optie nemen).
Zo staat het tenminste op mijn Iphone met versie 26, macbook niet bij mij(Maar volgens mij is het settings menu redelijk het zelfde).

[ Voor 10% gewijzigd door Carlos0_0 op 10-06-2026 11:42 ]

Pagina: 1

Let op:
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!