[macOS 27 Golden Gate] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Carlos0_0 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:49:
[...]

Oh dat ga ik eens bekijken bedankt, locken heeft voor mij geen nut.
Hij wordt gebruikt thuis, en dan ook alleen thuis op de bank ofzo. Dus als ik hem niet gebruik meer klap ik hem dicht :).
Zo leer je nog eens wat haha
Dit is juist 1 van de dingen die ik altijd als eerste in stel bij een nieuwe Mac of Schone installatie.

Heb het zelf zo ingesteld:
  • Beeldscherm uit
  • Mission Control
  • Screensaver
  • Bureaublad

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Aha, dat heb ik niet, maar ik heb daar ook niet zoveel icoontjes staan! 8)

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:07
NaN schreef op woensdag 30 september 2026 @ 09:01:
[...]

Aha, dat heb ik niet, maar ik heb daar ook niet zoveel icoontjes staan! 8)
Dat heb je wel maar je ziet het niet omdat je, zoals je zegt, weinig icoontjes heb. MacOS gebruikt dit dynamisch. Passen alle icoontjes in je menubalk in elk scherm er gewoon op? Dan worden ze getoond. Past het niet? Dan zie je dat pijltje. Zo zie ik dat pijltje wel als ik Chrome open heb maar niet als ik werk in ChatGPT.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik hoop wel dat er snel een (GUI-)manier komt om pull to refresh uit te zetten in Safari. Ik ververs de hele tijd per ongeluk websites.

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-10 08:51

amphora

Websites & Fotografie

amphora schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:51:
De zoek functie in de Apple Mail app is echt compleet ruk op mijn Macbook Pro (M1 Max), soms gebeurt er helemaal niets of het duurt echt lang voordat de eerste resultaten verschijnen. Opnieuw iets typen in zoek veld helpt soms wel, soms niet...
Ik had een kleine hoop dat 27.0.1 dit zou oplossen maar helaas.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

• Juancho
amphora schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:25:
[...]

Ik had een kleine hoop dat 27.0.1 dit zou oplossen maar helaas.
Vreemd, bij mij werkt het weer in de eigen Apple mail app. Diverse zoektermen geprobeerd maar ik krijg gewoon resultaten te zien.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Juancho
Wbt mijn eerder genoemde irritatie puntje omtrent het niet consequent doorvoeren van zoomlevels in Apple's eigen applicaties... wbt de mail app heb ik daar een soort van work around voor gevonden. Standaard is de lettergrote daar 12pt. Op de Mac zelf gaat dat nog maar vind ik het alsnog klein. Op een groot scherm is het helemaal niet te doen. Om het wat aangenamer te maken kan ik de lettergrote aanpassen zonder dat deze ook zo wordt verstuurt naar de ontvanger. Ik dacht dit namelijk altijd, dat ik bijv. mijn opgestelde mail op 16pt had staan en dat de ontvanger het dan ook zo groot zou zien.

Dat is niet zo, zolang je de grote maar aanpast via Mail/Instellingen/Letters en kleur/Lettertype berichten. Daar kan je los gaan, maar het verandert het bericht zelf niet bij versturen. Nog steeds balen dat zoomen niet gewoon werkt, maar dit zorgt er iig voor dat ik de mail app van de Mac weer fatsoenlijk kan gebruiken. En nu dus ook eens langer kan testen voor ik evt. alsnog weer terugval op Outlook.

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 03-10 09:40
Na even te hebben gespeeld met Siri AI:
- Het werkt heel veel beter dan de oude Siri
- Het werkt nog steeds slecht, voor mij is het nog onvoldoende werkbaar in de praktijk.
-- Helft van de keren loopt het tegen technische problemen aan als het iets met een app moet doen (een app waar het eerder wel iets mee kon)
-- Het begrijpt mijn prompt (via audio) nog steeds te vaak verkeerd.

Maar goed, het is nog een beta...

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:27
Ik merk dat het vrij lang duurt voordat het uit de slaapstand gaat, heeft iemand anders dat ook en is er een oplossing voor (m2 16 GB en 512 SS)

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Voor de mensen die 12GB willen besparen door Apple Intelligence eruit te slopen: https://github.com/omlahore/RemoveMacAI

Disclaimer: Ik heb het niet getest en weet niet of het veilig is. Gebruik is op eigen risico.

Have you tried turning it off and on again?

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 10:12

4POX

Everybody is wired

PrimusIP schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 11:12:
Na even te hebben gespeeld met Siri AI:
- Het werkt heel veel beter dan de oude Siri
- Het werkt nog steeds slecht, voor mij is het nog onvoldoende werkbaar in de praktijk.
-- Helft van de keren loopt het tegen technische problemen aan als het iets met een app moet doen (een app waar het eerder wel iets mee kon)
-- Het begrijpt mijn prompt (via audio) nog steeds te vaak verkeerd.

Maar goed, het is nog een beta...
Ik dacht. Proberen . Zoek naar de Ikea facturen uit 2023. (Had de naam van een meubel nodig). Siri AI kraakt en kraakt en komt daarna met de geschiedenis van Ikea. Ik geef aan dat ik zoek naar een PDF. Krijg alles irrelevant wat het woordje ikea bevat. Niets eens 2023 of facturen.

Naar de finder en in het zoekveld ikea 2023 ingetypt en meteen bovenaan.

AKA Rinkel weblog

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:01
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 20:39:
Voor de mensen die 12GB willen besparen door Apple Intelligence eruit te slopen: https://github.com/omlahore/RemoveMacAI

Disclaimer: Ik heb het niet getest en weet niet of het veilig is. Gebruik is op eigen risico.
Een wellicht wat 'veiligere' optie, maar minder compleet en mogelijk wordt dit ooit verholpen, is om de Siri-taal naar iets anders te zetten dan de taal die het systeem gebruikt. Wanneer hier een verschil in aanwezig is, dan verdwijnen verschillende AI-opties en is de gehele Apple Intelligence opeens maar 900 MB ipv 12+ GB.

Dat werkte hier, ook al had ik Siri al uitgeschakeld...

Verder is deze Golden Gate update niets minder dan verschrikkelijk. Veel bugs, imperfecties, vage vertragingen, instellingen die verborgen zitten of niet doen wat ze lijken te doen, etc...

Na de 27.0.1 update wel beter, maar dit is geen aanrader in mijn optiek. Minder focus op de jaarlijkse releases, meer focus op kwaliteit ... dit is echt treurig.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
eric.1 schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:34:
Verder is deze Golden Gate update niets minder dan verschrikkelijk. Veel bugs, imperfecties, vage vertragingen, instellingen die verborgen zitten of niet doen wat ze lijken te doen, etc...

Na de 27.0.1 update wel beter, maar dit is geen aanrader in mijn optiek. Minder focus op de jaarlijkse releases, meer focus op kwaliteit ... dit is echt treurig.
Waar loop je tegenaan? Ik merk namelijk niet zo veel ten opzichte van macOS 26.

Have you tried turning it off and on again?

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Geronimous

Moderator Spielerij
amphora schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:51:
De zoek functie in de Apple Mail app is echt compleet ruk op mijn Macbook Pro (M1 Max), soms gebeurt er helemaal niets of het duurt echt lang voordat de eerste resultaten verschijnen. Opnieuw iets typen in zoek veld helpt soms wel, soms niet...
Als je een grote mail database gedownload hebt op je mac kan het zijn dat het herindexeren voor Spotlight ff duurt. Als het na een tijd nog steeds niet goed werkt, zou je kunnen proberen door je mailboxen opnieuw te laten indexeren. Dat kan door enkele envelope bestanden te verwijderen in de user library van Mail, maar je kunt ook proberen om de hele spotlight index opnieuw te laten opbouwen.

In het verleden heb ik wel eens bij klanten gezien dat er corrupte mailbestanden in de library zaten, of dat de lees/schrijfrechten op mappen scheef zaten. Dit was wel erg zeldzaam, dus ik zou het eerst afwachten, en anders een zoeken op rebuild mac mailbox, of reindex mac mail

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01:20
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 09:38:
[...]

Waar loop je tegenaan? Ik merk namelijk niet zo veel ten opzichte van macOS 26.
Enige wat ik heb gemerkt in m’n dagelijks werk is een trage Mission Control, daar zit een volle seconde vertraging in. Niet fijn maar als dat alles is 🤷‍♂️

Het zal een dezer dagen wel verbeterd worden.

Idempotent.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!