[macOS 27 Golden Gate] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jinoh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:58
Heb het nu ook draaien op mijn Mac Mini en is nu aan het updaten op mijn Macbook Air. Nieuwe versies van kruisje, minimaliseer en maximaliseer knoppen zijn niet zo mooi haha.

Anders dan dat, nog even kijken hoe het bevalt. Wel fijn de Turn off Siri button, maar heb nog geen idee hoe effectief dat is met betrekking tot daadwerkelijke alle "AI" features uit te zetten. Ga ik nog wel even verder in duiken op een later moment. En ook even kijken of er nog leuke andere features bij gekomen zijn in het OS.

Één van de grootste wijzigingen waar ik van wist is het verdwijnen van de Rosetta laag voor x64 apps. Hierdoor kan je bijvoorbeeld nu geen RuneScape 3 meer spelen, omdat er geen Apple Silicon native versie is, andere MMORPG's via Wine zoals Final Fantasy XIV, games via Steam en Crossover.
edit:
oh de wijzigingen staan gewoon in eerste post van topic starter...

[ Voor 32% gewijzigd door Jinoh op 15-09-2026 14:38 ]

• LLaTeM
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:44
Hmmm, in MacOS27 mail app, favorite flagged mailbox werkt niet meer, er wordt niets meer weergegeven. Emails zijn nog wel flagged in de juiste kleuren. Rebuild helpt ook niet, soms komt er een kleur terug (met een incorrect getal) zonder weergave van emails. Na restart mail app is alles weer weg... 🤷‍♂️

Lijkt gefixed door;
- elke mailbox doorzoeken met view filter is flagged
- deze mailbox een rebuild geven
- sorteer bij kleur flag
- remove flags
- add flags

[ Voor 20% gewijzigd door LLaTeM op 15-09-2026 15:44 ]

• silent785
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:36
Zit nog op macOS 15, durf niet te upgraden (M1 MAX), zijn er al anderen die met een M1 de upgrade hebben uitgevoerd?

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:56
silent785 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:49:
Zit nog op macOS 15, durf niet te upgraden (M1 MAX), zijn er al anderen die met een M1 de upgrade hebben uitgevoerd?
Hoezo zou je niet durven te upgraden?, het OS is gemaakt voor jou hardware.
Ik had een M1 Air gewoon model, en die draaide op 26 meer dan prima.
27 is een verbetering van 26, alles wat meer gestroomlijnder/ soepeler etc, dus het zal prima draaien als 26 het ook doet.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15

Thandor

SilverStreak

Jinoh schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:31:
Één van de grootste wijzigingen waar ik van wist is het verdwijnen van de Rosetta laag voor x64 apps. Hierdoor kan je bijvoorbeeld nu geen RuneScape 3 meer spelen, omdat er geen Apple Silicon native versie is, andere MMORPG's via Wine zoals Final Fantasy XIV, games via Steam en Crossover.
edit:
oh de wijzigingen staan gewoon in eerste post van topic starter...
Staat Rosetta nog geïnstalleerd? Ik had softwareupdate --install-rosetta (via Terminal) nodig om bepaalde Steam games na de macOS27 update weer werkend te krijgen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Jinoh
Thandor schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:08:
[...]
Staat Rosetta nog geïnstalleerd? Ik had softwareupdate --install-rosetta (via Terminal) nodig om bepaalde Steam games na de macOS27 update weer werkend te krijgen.
Oh, bijzonder! Ik had niet verwacht dat dit nog mogelijk zou zijn en dat support er gewoon compleet uitgehaald zou worden.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Jinoh schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:10:
[...]

Oh, bijzonder! Ik had niet verwacht dat dit nog mogelijk zou zijn en dat support er gewoon compleet uitgehaald zou worden.
Dat is pas bij de volgende MacOS upgrade, staat er ook letterlijk als je nu Rosetta moet installeren.

• Jinoh
Greatsword schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:21:
[...]

Dat is pas bij de volgende MacOS upgrade, staat er ook letterlijk als je nu Rosetta moet installeren.
Tof, maar de berichten hiervoor was dat het met Mac OS 27 al zou zijn. Blij voor de mensen die het alsnog nodig hebben nu dan.

• silent785
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:36
Carlos0_0 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:01:
[...]

Hoezo zou je niet durven te upgraden?, het OS is gemaakt voor jou hardware.
Ik had een M1 Air gewoon model, en die draaide op 26 meer dan prima.
27 is een verbetering van 26, alles wat meer gestroomlijnder/ soepeler etc, dus het zal prima draaien als 26 het ook doet.
Het is een werk machine en die Liquid Glass boeit me niet

• Greatsword
  • Niet online
Hebben jullie al wat eigen Extensies gemaakt in Safari?

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:07
Greatsword schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:21:
[...]

Ik twijfel nog of ik met mijn Macbook Neo naar 27.0 ga updaten. Werken apps zoals NZBVortex nog of begrijp ik je goed dat dergelijke apps pas niet meer werken vanaf 28?

Ook zit ik met mijn schamele 8GB RAM niet te wachten op Siri AI. Sowieso ben ik meer van Gemini, maar dat terzijde.

• Greatsword
  • Niet online
outlandos schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:57:
[...]

Ik twijfel nog of ik met mijn Macbook Neo naar 27.0 ga updaten. Werken apps zoals NZBVortex nog of begrijp ik je goed dat dergelijke apps pas niet meer werken vanaf 28?

Ook zit ik met mijn schamele 8GB RAM niet te wachten op Siri AI. Sowieso ben ik meer van Gemini, maar dat terzijde.
Ik gebruik zelf SABnzbd maar heb dat soort applicaties allemaal op mijn NAS in docker draaien. Als het voorheen gewoon middels Rosetta draaiden zal dat nu ook gewoon nog mogelijk zijn met MacOS 27. Kan uiteraard wel zijn dat de dev een update moet uitbrengen zodat het compatibel wordt met MacOS 27.

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:56
silent785 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 19:36:
[...]

Het is een werk machine en die Liquid Glass boeit me niet
Tja en als die stuk gaat zul je wel moeten, want een device met die OS versie kooo je niet meer.
Dan kan het als nog een werk machine zijn, als of die ineens niet meer zal opstarten na een update.

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:07
Greatsword schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 20:10:
[...]

Ik gebruik zelf SABnzbd maar heb dat soort applicaties allemaal op mijn NAS in docker draaien. Als het voorheen gewoon middels Rosetta draaiden zal dat nu ook gewoon nog mogelijk zijn met MacOS 27. Kan uiteraard wel zijn dat de dev een update moet uitbrengen zodat het compatibel wordt met MacOS 27.
Top.

Nog andere mensen hier met een MacBook Neo op MacOS 27? Draait het even soepel als 26.7? Heb daarover echt geen klagen.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:45
silent785 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:49:
Geen problemen met updaten, Rosetta moest wel weer gedownload worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykfZIBFEjZ3MmlWOL8UOgpAUlSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LaU9ZlAxND3flMvZ6uTiiAVQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door absrnd op 15-09-2026 20:49 ]

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Ik ben zo blij met de mail update in MacOS 27, nu kan ik tenminste op een normale manier mijn emails voorzien van opmaak.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• Jinoh
Ook een video van nieuwe features hier :-)

[ Voor 33% gewijzigd door Jinoh op 16-09-2026 01:46 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
macOS betas zijn beschikbaar voor deelnemers aan het Apple Developer Program of het Apple Beta Sofware Program. Vragen om of helpen met het verkrijgen van de macOS betas op elke ander manier is dan ook niet toegestaan. Zie ook de huisregels.
Vergeet ook niet om feedback en bugs bij Apple te melden!