Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[MacBook Pro 2025, M5] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:10

Apple lanceert de nieuwe MacBook Pro 14-inch met M5-chip: een nieuwe sprong in AI voor de Mac

Apple heeft vandaag de nieuwe 14-inch MacBook Pro aangekondigd, aangedreven door de krachtige M5-chip. Met verbeterde prestaties, snellere opslag, tot wel 24 uur batterijduur en macOS Tahoe, tilt deze MacBook Pro AI-gebruik en professionele workflows naar een hoger niveau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXM0RXnGKAtm2TC5AMD72FqbM5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b7XvDOl2xTA5L2Tt4SuRpMVg.png?f=fotoalbum_large
De kracht van de M5-chip
De M5-chip bevat een geavanceerde CPU en GPU, met een Neural Accelerator in elke core. Dit levert tot 3.5x snellere AI-prestaties dan M4 en tot 6x sneller dan M1. Dankzij de verbeterde Neural Engine en hogere geheugenbandbreedte worden taken zoals het draaien van LLM’s, beeldgeneratie en AI-videoverbetering aanzienlijk versneld. De M5 biedt ook tot 24 uur batterijduur, waardoor gebruikers hun workflows overal kunnen voortzetten.
Prestaties M5 versus M4 en M1:
  • Tot 7.7x snellere AI-videoverbetering in Topaz Video dan de 13-inch MacBook Pro met M1, en tot 1.8x sneller dan de 14-inch MacBook Pro met M4.
  • Tot 6.8x snellere 3D-rendering in Blender dan de M1-versie, en tot 1.7x sneller dan M4.
  • Tot 3.2x hogere framerates in games dan M1, en tot 1.6x sneller dan M4.
  • Tot 2.1x snellere build-prestaties in Xcode dan M1, en tot 1.2x sneller dan M4.
Next-level prestaties met M5
De M5-chip bevat een 10-core CPU met de snelste CPU-core ter wereld. Multithreaded prestaties zijn tot 20% sneller dan M4, ideaal voor taken zoals code compileren, multitasking en creatieve apps. Met meer dan 150GB/s geheugenbandbreedte kunnen gebruikers werken met grote AI-modellen en complexe 3D-scènes.
Display en ontwerp
De 14-inch MacBook Pro beschikt over een Liquid Retina XDR-display met nano-textuur optie, ideaal voor gebruik in fel verlichte omgevingen.
  • SDR-helderheid tot 1000 nits
  • HDR-piekhelderheid tot 1600 nits
  • 12MP Center Stage-camera voor automatische beeldkadering tijdens video-oproepen
macOS Tahoe en Apple Intelligence
macOS Tahoe brengt krachtige nieuwe functies, waaronder Apple Intelligence. Deze AI-functionaliteit is diep geïntegreerd in het systeem en ondersteunt taken zoals tekst-naar-beeld generatie, transcriptie en lokale LLM’s. Siri krijgt later dit jaar ChatGPT-integratie voor nog betere workflowondersteuning.
Opslag en connectiviteit
  • Tot 2x snellere SSD-prestaties dan de vorige generatie
  • Opties tot 4TB opslag
  • Breed scala aan poorten voor professionele workflows
Duurzaamheid en materiaalgebruik
De MacBook Pro is vervaardigd met 100% gerecycled aluminium en andere duurzame materialen. Apple streeft naar CO2-neutraliteit in 2030 en deze MacBook Pro draagt daaraan bij met energie-efficiëntie en lange levensduur.
Beschikbaarheid en prijs
De 14-inch MacBook Pro met M5 is beschikbaar in Space Black en Silver, en is vanaf vandaag te pre-orderen. Levering start op woensdag 22 oktober. De vanafprijs is €1829,-.

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-11 22:15
Wel jammer dat ze hier tegenwoordig ook geen adapter meer bij leveren. Dit was bij de Macbook Pro M4 nog wel het geval..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRbzStkdeWKNETQJ5xK9Am62xk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YROaRilnNZAHNkkMFtUwpN6f.png?f=fotoalbum_large

• mprkooij
Cariernb schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:45:
Wel jammer dat ze hier tegenwoordig ook geen adapter meer bij leveren. Dit was bij de Macbook Pro M4 nog wel het geval..
[Afbeelding]
Ja zeg!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nse-4JPz9dtYGL3jM-7Dvs8g_28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IJmDDZSBQP4wmk0qAideFqV4.png?f=fotoalbum_large

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:53

Maximus

There is no substitute

Jammer dat niet de 16" reeks is geüpgraded. Dan had ik er een gekocht. Nu maar wachten tot de intro daar van is. Vind de lichtnetadapter niet meer meeleveren armoe troef.

PhD i.o.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Waar is de M5 Pro en Max? Beetje rare halve update dit.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Mog schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:57:
Zal vermoedelijk eind Q1 2026 worden, dan de Pro-Pro 14" en 16" ook geüpgraded.

PhD i.o.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Mog schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:57:
Ik vind de Macbook Pro zonder Pro/Max chips sowieso rare modellen.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:54
Greatsword schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:28:
[...]

Ik vind de Macbook Pro zonder Pro/Max chips sowieso rare modellen.
Ja vooral omdat er straks de air komt met m5, wat een super veel betere deal gaat zijn

• mprkooij
WouterL schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:44:
[...]

Ja vooral omdat er straks de air komt met m5, wat een super veel betere deal gaat zijn
Voor sommige mensen is het niet hebben van een 120hz scherm op de Air een dealbreaker.

• WouterL
mprkooij schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:56:
[...]

Voor sommige mensen is het niet hebben van een 120hz scherm op de Air een dealbreaker.
Ik vind 60hz vervelend op een iPhone.
Ietswat vervelend op een iPad. Maar op een air doet het me eigenlijk heel weinig. Als de airs straks rond de 900 te krijgen zijn, dan worden deze pro’s echt een tough sell voor het scherm alleen. Wat trouwens zeker een mooier scherm is.

• mprkooij
WouterL schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:07:
[...]

Ik vind 60hz vervelend op een iPhone.
Ietswat vervelend op een iPad. Maar op een air doet het me eigenlijk heel weinig. Als de airs straks rond de 900 te krijgen zijn, dan worden deze pro’s echt een tough sell voor het scherm alleen. Wat trouwens zeker een mooier scherm is.
Niet alleen het scherm, maar ook het gemak van het niet hoeven meeslepen van dongles, meer USB - C poorten, HDMI, een SD-card slot, en zeker omdat je met de base m4/5 al genoeg kracht heb (voor veel mensen) is het met studentenkorting een leuke machine.

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Het zat er een keer aan te komen, geen lader meegeleverd bij MacBooks. De volgende stap is dat MacBooks zonder accu worden geleverd. :P

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
syltheboy schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 00:35:
Het zat er een keer aan te komen, geen lader meegeleverd bij MacBooks. De volgende stap is dat MacBooks zonder accu worden geleverd. :P
heb begrepen dat in 2028 nieuwe MacBooks niet meer in een doos geleverd gaan worden maar de Macbook in een papieren zak verkocht gaat worden.
#SaveTheClimate
#Greenwashing

En voordat iemand nu komt met ''ja, maar dat is nieuwe regelgeving vanuit de EU''' ; die gaat pas gelden vanaf eind 2028.
Dus tot die tijd gewoon penny pinching; het weglaten van de oplader bij nieuwe Macbooks.

[ Voor 21% gewijzigd door _Bailey_ op 16-10-2025 04:13 ]

• Maximus

Maximus

There is no substitute

_Bailey_ schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 03:54:
[...]

heb begrepen dat in 2028 nieuwe MacBooks niet meer in een doos geleverd gaan worden maar de Macbook in een papieren zak verkocht gaat worden.
#SaveTheClimate
#Greenwashing

En voordat iemand nu komt met ''ja, maar dat is nieuwe regelgeving vanuit de EU''' ; die gaat pas gelden vanaf eind 2028.
Dus tot die tijd gewoon penny pinching; het weglaten van de oplader bij nieuwe Macbooks.
En dan voeg ik hem weer toe; met een 80 euro aan kosten tot gevolg. Vind daar wat van....

PhD i.o.

• mprkooij
Maximus schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 06:52:
[...]

En dan voeg ik hem weer toe; met een 80 euro aan kosten tot gevolg. Vind daar wat van....
Ja, geef dan de optie, niet standaard erbij, maar als je hem toch nodig hebt gewoon gratis kunnen toevoegen tenzij je voor de 90+ watt charger gaat waar dan bijv 30 euro bij zou komen.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De EU is niet de aanstichter van het weglaten van de charger:

EU Didn't Stop Apple From Including Charger With M5 MacBook Pro
https://www.macrumors.com...p-apple-including-charger

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• mprkooij
THE_BASE schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:21:
De EU is niet de aanstichter van het weglaten van de charger:

EU Didn't Stop Apple From Including Charger With M5 MacBook Pro
https://www.macrumors.com...p-apple-including-charger
Zal wel een gevalletje zijn van, Europa doet k*t met de DMA, maakt het ons lastig, als ze het toch allemaal zo goed weten, doen we lekker de charger weglaten :-).

Ik geef Apple groot gelijk. Goed dat de EU burgers beschermt, maar je kunt ook te ver gaan. De van nieuwe features is praktisch onbruikbaar of überhaupt niet te gebruiken. Bijvoorbeeld iPhone Mirroring, ik zit er niet op te wachten dat er een half bakken oplossing komt, omdat ze het ook moeten aanbieden buiten het platform o.i.d. (btw, tis maar een voorbeeld).

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:15

alienfruit

the alien you never expected

Ik blijf het maar stom vinden dat de lader niet wordt meegeleverd. Op deze manier kan je gewoon je laptop niet gebruiken na 16 uur gebruik. Waarom doen andere fabrikanten dat al niet? In HK wordt het nog wel meegeleverd dus heb er zelf niet veel last van maar blijft stom. Snap ook niet waarom het ook geld voor VK?

[ Voor 7% gewijzigd door alienfruit op 18-10-2025 04:46 ]

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-11 19:15
Zojuist de MBP M5 besteld, zonder oplader.
We hebben een 100 w lader liggen thuis, maar die gebruiken we voor andere apparatuur. Incidenteel kan ik die voor de MBP gebruiken. Ik heb ook nog een andere 60 w lader ongebruikt in de la liggen, maar apple biedt zelf minimaal een 70 w lader aan. Zou die 60 w lader wel werken? Dat hij langzamer oplaad vind ik niet zo'n probleem en misschien is langzaam laden zelfs beter voor de batterij?

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:24
WouterL schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:44:
[...]

Tenzij je een echt goed scherm nodig hebt en nog wat meer accu uithoudingsvermogen.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• WouterL
mash_man02 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Tenzij je een echt goed scherm nodig hebt en nog wat meer accu uithoudingsvermogen.
Misschien, maar gezien het enorme prijs verschil, en het verschil met de m5 pro, gok ik dat het voor weinig mensen een echt goede deal gaat zijn.

• mash_man02
alienfruit schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 04:45:
Ik blijf het maar stom vinden dat de lader niet wordt meegeleverd. Op deze manier kan je gewoon je laptop niet gebruiken na 16 uur gebruik. Waarom doen andere fabrikanten dat al niet? In HK wordt het nog wel meegeleverd dus heb er zelf niet veel last van maar blijft stom. Snap ook niet waarom het ook geld voor VK?
Ik heb hier meerdere USB laders tussen de 15 en 100W liggen dus ik zie daar echt geen enkel problem in.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:18
Paul! schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:18:
We hebben een 100 w lader liggen thuis, maar die gebruiken we voor andere apparatuur. Incidenteel kan ik die voor de MBP gebruiken. Ik heb ook nog een andere 60 w lader ongebruikt in de la liggen, maar apple biedt zelf minimaal een 70 w lader aan. Zou die 60 w lader wel werken? Dat hij langzamer oplaad vind ik niet zo'n probleem en misschien is langzaam laden zelfs beter voor de batterij?
Een oplader die iets langzamer is gaat prima werken, ik heb tijden een 45W-lader gebruikt op een MacBook Pro 16".

Zolang ik geen zware dingen deed was dat zat, bij zware belading was 45W niet helemaal genoeg om 'm opgeladen én ladend te houden. Maar 60W voor de MBP zal zat zijn.

The devil is in the details.

• mash_man02
WouterL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Misschien, maar gezien het enorme prijs verschil, en het verschil met de m5 pro, gok ik dat het voor weinig mensen een echt goede deal gaat zijn.
600 dollar voor op dit moment een snellere cpu, 2 keer zo grote SSD, beter scherm, betere speakers en langere accuduur vindt ik op zicht nog wel meevallen.

De SSD op gelijk niveau brengen brengt dat verschil naar 400 dollar, dat vindt ik niet echt enorm.

[ Voor 10% gewijzigd door mash_man02 op 18-10-2025 11:51 ]

• WouterL
mash_man02 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:49:
[...]

600 dollar voor op dit moment een snellere cpu, 2 keer zo grote SSD, beter scherm, betere speakers en langere accuduur vindt ik op zicht nog wel meevallen.

De SSD op gelijk niveau brengen brengt dat verschil naar 400 dollar, dat vindt ik niet echt enorm.
Ik had het over wanneer de air uitkomt met dezelfde chip.

• mash_man02
WouterL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:10:
[...]

Ik had het over wanneer de air uitkomt met dezelfde chip.
En jij weet al wat de specificaties en prijs gaat zijn ?

[ Voor 6% gewijzigd door mash_man02 op 18-10-2025 15:02 ]

• mash_man02
.

[ Voor 98% gewijzigd door mash_man02 op 18-10-2025 15:03 ]

• Greatsword
  • Niet online
mash_man02 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

Zelfde als de MacBook Air M4 maar dan met een M5 chip er in. Prijs zal rond de 1200,- liggen, mogelijk iets minder als ze er geen oplader bij leveren.

Rond de 1000,- in de aanbieding is dus realistisch en veel waar voor je geld.

• WouterL
mash_man02 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

Apple is vrij consistent met de adviesprijzen en specificaties van de air. Dus dat gaat geen grote verrassing worden.

• mash_man02
WouterL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:11:
[...]

Apple is vrij consistent met de adviesprijzen en specificaties van de air. Dus dat gaat geen grote verrassing worden.
Je geeft daarmee aan dat het punt nog steeds staat los van of je het over een M4 of M4 hebt.

Voor die 600 dollar krijg je, dan ook in de M5 variant:

* beter scherm
* betere prestaties onder langere load (thermal design van de pro is veel beter)
* meer aansluitingen
* beter accu duur
* dubbele storage
* betere speakers

Dus ik zie nog steeds het "enorme" prijsverschil niet, het is echt niet zo een slechte deal als je lijkt te beweren.

[ Voor 50% gewijzigd door mash_man02 op 18-10-2025 15:19 ]

• WouterL
mash_man02 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

Je geeft daarmee aan dat het punt nog steeds staat los van of je het over een M4 of M4 hebt.

Voor die 600 dollar krijg je, dan ook in de M5 variant:

* beter scherm
* betere prestaties onder langere load (thermal design van de pro is veel beter)
* meer aansluitingen
* beter accu duur
* dubbele storage
* betere speakers

Dus ik zie nog steeds het "enorme" prijsverschil niet, het is echt niet zo een slechte deal als je lijkt te beweren.
In een vacuüm is het geen slechte deal. Maar gezien het prijsverschil met zowel de air, als de komende m5 pro, is dat het naar mijn mening wel. En overigens zijn de meeste kopers het daar mee eens ;)
Als je die betere prestaties op prijs stelt, koop je immers een pro. Is een m5 standaard genoeg, dan is een air dat waarschijnlijk ook. Daarnaast heeft de air ook nog eens een dunnere chassis, én al zeer goede batterijduur. Maar je hoeft mij niet te overtuigen over de m5. Het is natuurlijk een mooie laptop. En mocht je perse die dingen die je opsomt het geld waard vinden, dan is dat toch prima voor jou?

Maar ja, het prijsverschil tussen de m5 en m5 pro gaat waarschijnlijk 200 euro worden. (Verschil m4 en m4 pro) En dan krijgen je ineens een hele hoop voor die 200 euro extra :-)

Tldr: de standaard air is te veel value als je het mij vraagt. Zelfs de huidige m4 air. Die is natuurlijk onlangs nog goedkoper geworden :-) sinds de introductie van de m5 heeft Apple alle Apple producten stiekem goedkoper gemaakt.

[ Voor 33% gewijzigd door WouterL op 18-10-2025 15:30 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11 20:03
Paul! schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:18:
exact hier ook, heb een prima allround oplader (2 stuks in het huis) waar ik met 65watt mee kan opladen en welke nu ook gebruikt worden voor de MacBook en andere devices

zou het pas zonde vinden als ik een oplader van apple zou krijgen die hier dan ligt te verstoffen (zoals nu ook het geval is..)

slimme move!

A wise man's life is based around fuck you

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:22
Hier ook eentje besteld. Het was nog wel twijfelen tussen deze of de M4 Pro. Met name de hogere geheugenbandbreedte en iets meer cores is wel aantrekkelijk maar met name de gpu cores is iets waar ik in m'n devops werk niet veel mee ga doen.

Ik ben best wel hyped en ben benieuwd naar de verschillen met mijn huidige M1 Pro! Ik heb ook voor het eerst een nano texture scherm genomen, ben ik ook heel benieuwd naar.

[ Voor 12% gewijzigd door MainframeX op 18-10-2025 21:01 ]

Idempotent.

• mash_man02
WouterL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

In een vacuüm is het geen slechte deal. Maar gezien het prijsverschil met zowel de air, als de komende m5 pro, is dat het naar mijn mening wel. En overigens zijn de meeste kopers het daar mee eens ;)
Als je die betere prestaties op prijs stelt, koop je immers een pro. Is een m5 standaard genoeg, dan is een air dat waarschijnlijk ook. Daarnaast heeft de air ook nog eens een dunnere chassis, én al zeer goede batterijduur. Maar je hoeft mij niet te overtuigen over de m5. Het is natuurlijk een mooie laptop. En mocht je perse die dingen die je opsomt het geld waard vinden, dan is dat toch prima voor jou?

Maar ja, het prijsverschil tussen de m5 en m5 pro gaat waarschijnlijk 200 euro worden. (Verschil m4 en m4 pro) En dan krijgen je ineens een hele hoop voor die 200 euro extra :-)

Tldr: de standaard air is te veel value als je het mij vraagt. Zelfs de huidige m4 air. Die is natuurlijk onlangs nog goedkoper geworden :-) sinds de introductie van de m5 heeft Apple alle Apple producten stiekem goedkoper gemaakt.
Lol, je kunt nog wel 1000 zaken gaan toevoegen over een m5 pro waar je initieel niets over vertelde, het verschil tussen een air en en pro m5 zal nooit zo enorm worden als dat je aangaf

[ Voor 13% gewijzigd door mash_man02 op 19-10-2025 00:56 ]

• MainframeX
mash_man02 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:29:
[...]

Lol, je kunt nog wel 1000 zaken gaan toevoegen over een m5 pro waar je initieel niets over vertelde, het verschil tussen een air en en pro m5 zal nooit zo enorm worden als dat je aangaf
De M5 air gaat performance per euro wel een betere deal zijn dan een M5 Macbook Pro met 1 hele specifieke uitzondering dat wanneer je sustained load moet doen met de gpu/cpu en de daardoor je veel betere perfomance gaat krijgen met actieve koeling. De air zal dan op den duur gaan throttelen. Maargoed, als je al in die usecase gaat zitten kan je net zo goed wat extra pegels uitgeven en voor een M5 Pro gaan wanneer ze uitkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door MainframeX op 19-10-2025 01:13 ]

Idempotent.

• mash_man02
MainframeX schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 01:10:
[...]

De M5 air gaat performance per euro wel een betere deal zijn dan een M5 Macbook Pro met 1 hele specifieke uitzondering dat wanneer je sustained load moet doen met de gpu/cpu en de daardoor je veel betere perfomance gaat krijgen met actieve koeling. De air zal dan op den duur gaan throttelen. Maargoed, als je al in die usecase gaat zitten kan je net zo goed wat extra pegels uitgeven en voor een M5 Pro gaan wanneer ze uitkomen.
Klopt helemaal, maar zoals gezegd, dan vergeet je de extra aansluitingen de dubbele storage, het betere scherm, de grotere accu en de betere speakers. Dus het gaat mij wat te ver om, dat verschil "enorm" te noemen in het vooredeel van de air.

• MainframeX
mash_man02 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 01:31:
[...]

Klopt helemaal, maar zoals gezegd, dan vergeet je de extra aansluitingen de dubbele storage, het betere scherm, de grotere accu en de betere speakers. Dus het gaat mij wat te ver om, dat verschil "enorm" te noemen in het vooredeel van de air.
Tja het is gewoon heel erg afhankelijk van de situatie. Mensen die alleen het apparaat gaan gebruiken voor wat office taakjes en teams calls zou ik altijd een macbook air aanraden, dan is het apparaat qua kostprijs echt veruit de beste deal. Nou is 700 euro meer wel veel geld t.o.v. 1099, maar als je het ding zakelijk gebruikt is dat over 5 jaar ook wel te overzien. Oh en dan komt trouwens ook nog de markt om de hoek kijken die persé een 14" en een hdmi poort wilt, waarvan ik er één van ben. Doe mij maar een 14" macbook pro, dat is toch wel wat veelzijdiger dan een macbook air, ondanks dat ie fors meer geld kost.

Idempotent.

• WouterL
mash_man02 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:29:
[...]

Haha dat is het dus juist wel, maar gefeliciteerd met je aanschaf ;) ik zou zeggen dat het voor de meeste mensen die dit bedrag reserveren en de pro features waarderen een beter idee is om de m5 pro af te wachten. :)

[ Voor 17% gewijzigd door WouterL op 19-10-2025 08:03 ]

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:48
WouterL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 07:52:
[...]

Haha dat is het dus juist wel, maar gefeliciteerd met je aanschaf ;) ik zou zeggen dat het voor de meeste mensen die dit bedrag reserveren en de pro features waarderen een beter idee is om de m5 pro af te wachten. :)
Maar ook bij de Macbook Pro met M5 pro krijg je dezelfde discussie. De meeste mensen zullen de extra power van de Pro-chip niet nodig hebben, en dan is de 500 euro extra die je voor de M5 Pro-chip gaat betalen (er van uitgaande dat de M5 pro hetzelfde prijsverschil heeft als de M4 pro tegenover de basischip) ook weggegooid geld, en kun je beter dat geld besparen en nu al voor de basis M5 Macbook Pro gaan.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• WouterL
Of-Aaargh schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:20:
[...]

Maar ook bij de Macbook Pro met M5 pro krijg je dezelfde discussie. De meeste mensen zullen de extra power van de Pro-chip niet nodig hebben, en dan is de 500 euro extra die je voor de M5 Pro-chip gaat betalen (er van uitgaande dat de M5 pro hetzelfde prijsverschil heeft als de M4 pro tegenover de basischip) ook weggegooid geld, en kun je beter dat geld besparen en nu al voor de basis M5 Macbook Pro gaan.
Ik vind ook wel dat er een markt voor is hoor. Hij is alleen niet zo groot, omdat het model niet de meeste value vertegenwoordigt van de line-up.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:29
Toen de MacBook Pro M2 uitkwam (met het 2016 ontwerp) zijn er ook genoeg kopers geweest. Er is echt wel een markt voor mensen die een Pro willen, maar niet de Pro-chips of Max-chips nemen.

Have you tried turning it off and on again?

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Een air model presteert onder load gewoon minder dan een pro model omdat die onder load toch warm wordt en om dat de voorkomen de prestaties wat terugschroeft. Aan de andere kant, als je dat punt regelmatig bereikt zou ikzelf sowieso voor een krachtigere Pro/Max variant van de chip gaan.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• mash_man02
WouterL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 07:52:
[...]

Geen idee waar je het over hebt, ik heb niets gekocht. Maar goed ik ga ook zeggen dat ik het niet met je eens ben. Aan de ene kant verkondig je dat het prijsverschil tussen een air en een M5 enorm is en nu zeg je dat men maar een M5 pro moet afwachten om nog meer geld uit te geven waar juist de verschillen hier in essentie alleen om de prestaties gaan.

Er zijn juist heel veel gebruikers die niets om de prestaties geven omdat een basis M series CPU al een zeer snelle en zuinige CPU is die voor de meeste workflows echt wel ruim voldoende is. Als je dan wel een echt goed scherm, en of meer connectivity wilt, of betere speakers is de M5 in de MacBook Pro echt wel jou laptop.

Er zullen zeker mensen zijn die naar een pro of zelfs een max CPU kijken waarvan je aan mag nemen dat de kopers van een MAX cpu of voldoende geld hebben maar over het algemeen en workflow voor ogen hebben die dat verantwoord.

Dat is iets wat je je voor een PRO CPU echt mag afvragen, Apple houdt de prijzen in de onderkant van de basis modellen relatief dicht bij elkaar om juist de potentiële koper te laten zien dat in dit segment wat meer niet heel veel meer zal kosten en zo een stap op verantwoordbaar te maken, hier ligt de prijs prestatie verhouding juist heel dicht bij elkaar en is juist niet enorm.

Enorm komt bij apple pas ter sprake als je top of de bill selecteert of upgrades boven op de basis sku's aanvinkt, en dat is nu net het segment waar je nog geen woord over gerept hebt.

Dus ik ben het simpelweg niet met je eens dat een MacBook Pro met en M5 cpu geen goede deal zal zijn en enorm veel meer kost dan een Air. En Apple is dat ook niet gezien het feit dat ze hem zo als ze doen op de markt zetten.

Maar goed gelukkig heb jij meer zicht op de markt dan Apple heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door mash_man02 op 19-10-2025 11:39 ]

• WouterL
mash_man02 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Geen idee waar je het over hebt, ik heb niets gekocht. Maar goed ik ga ook zeggen dat ik het niet met je eens ben. Aan de ene kant verkondig je dat het prijsverschil tussen een air en een M5 enorm is en nu zeg je dat men maar een M5 pro moet afwachten om nog meer geld uit te geven waar juist de verschillen hier in essentie alleen om de prestaties gaan.

Er zijn juist heel veel gebruikers die niets om de prestaties geven omdat een basis M series CPU al een zeer snelle en zuinige CPU is die voor de meeste workflows echt wel ruim voldoende is. Als je dan wel een echt goed scherm, en of meer connectivity wilt, of betere speakers is de M5 in de MacBook Pro echt wel jou laptop.

Er zullen zeker mensen zijn die naar een pro of zelfs een max CPU kijken waarvan je aan mag nemen dat de kopers van een MAX cpu of voldoende geld hebben maar over het algemeen en workflow voor ogen hebben die dat verantwoord.

Dat is iets wat je je voor een PRO CPU echt mag afvragen, Apple houdt de prijzen in de onderkant van de basis modellen relatief dicht bij elkaar om juist de potentiële koper te laten zien dat in dit segment wat meer niet heel veel meer zal kosten en zo een stap op verantwoordbaar te maken, hier ligt de prijs prestatie verhouding juist heel dicht bij elkaar en is juist niet enorm.

Enorm komt bij apple pas ter sprake als je top of de bill selecteert of upgrades boven op de basis sku's aanvinkt, en dat is nu net het segment waar je nog geen woord over gerept hebt.

Dus ik ben het simpelweg niet met je eens dat een MacBook Pro met en M5 cpu geen goede deal zal zijn en enorm veel meer kost dan een Air. En Apple is dat ook niet gezien het feit dat ze hem zo als ze doen op de markt zetten.

Maar goed gelukkig heb jij meer zicht op de markt dan Apple heeft.

En dit is het laatste wat ik hier over ga zeggen gezien wij het toch niet eens gaan worden.
Dat is toch prima, om ergens anders tegenaan te kijken :) jammer dan weer dat je afsluit met een persoonlijke aanval.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:05
Om mij in de discussie te mengen. Zelf zit ik ook rond te kijken om een nieuwe MacBook (zakelijk) te kopen. Nu heb ik door de zakelijke aanschaf wat extra voordeel dus het verschil met een Air en een Pro wordt daardoor kleiner, maar als ik voor de air zou kiezen zou ik sowieso voor de 512gb upgrade kiezen. Dan wordt het verschil ook bij een privé aanschaf kleiner. Gisteren ze naast elkaar gehouden in de Mediamarkt maar het scherm van de Pro is echt wel beduidend beter. Minder flets, mooie HDR en de 120hz is prettig met het lezen van webpagina’s of documenten (wanneer je scrolt). Extra poorten lijken mij ook fijn omdat ik met onze huidige air M1 wel eens tegen de beperking ben aangelopen dat ik deze niet op de tv kon aansluiten. Dus alleen kijkend naar de chip is de deal niet goed, maar als je het complete plaatje meeneemt dan is de pro geen slechte deal in mijn ogen.

• MainframeX
Ach er is gewoon voor beide modellen wel een markt en afhankelijk van het gebruikspatroon kan het voor beide wel of geen goede deal zijn om voor de Air of Pro macbook te kiezen. Als je een IDE open hebt die de hele java codebase gaat zitten builden zodra je puntkomma zet, dan ga je het gewoon heel vervelend vinden om op Macbook Air te werken. Dan was een base Macbook Pro M5 met actieve koeling gewoon een betere keuze geweest. Afhankelijk van hoe belemmerend de wachttijden kunnen zijn is het zelfs nog waard om zelfs voor de M4 Pro te gaan voor de ruimere multi-core prestaties. Afhankelijk van je configuratie kan je 1099 voor de Air of 2349-2849 voor een tier 1 of tier 2 M4 Pro MBP kwijt zijn. Waarbij de tier 1 M4 Pro MBP weer niet zo ver vanaf de base M5 ligt.

Het is echt maar net wat je nodig hebt en voor een machine gaan die niet voldoet aan je gebruikspatroon is altijd een slechte koop of hij nou duur of goedkoop was in aanschaf.

Idempotent.

• mash_man02
WouterL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:38:
[...]

Dat is toch prima, om ergens anders tegenaan te kijken :) jammer dan weer dat je afsluit met een persoonlijke aanval.
Het is helemaal prima om ergens anders tegenaan te kijken. De persoonlijke aanval zie ik niet, ik reageerde op jouw stelling dat ik iets gekocht zou hebben.

Mocht je mijn verontwaardiging daar over als een aanval gezien hebben, is dat zeker niet zo bedoeld.

Maar laten we dit afsluiten en weer on topic gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door mash_man02 op 21-10-2025 11:47 ]

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-11 13:16
Wat zou interessantste optie zijn, rekening houdend met 270 euro prijsverschil: MacBook Pro m5 met 24 gb ram of MacBook Pro m4 pro ‘basis’? Voornamelijk met focus op toekomstgericht gebruik? Een air zou volstaan voor mijn alledaagse gebruik, ik neig naar de pro voor o.a. het betere scherm. Maar ik wil dan graag nu de meest logische keuze maken tussen beide modellen.

• Greatsword
  • Niet online
HannesB schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:51:
Wat zou interessantste optie zijn, rekening houdend met 270 euro prijsverschil:

MacBook Pro m5 met 24 gb ram of MacBook Pro m4 pro ‘basis’?

Voornamelijk met focus op toekomstgericht gebruik?

Een air zou volstaan voor mijn alledaagse gebruik, ik neig naar de pro voor o.a. het betere scherm. Maar ik wil dan graag nu de meest logische keuze maken tussen beide modellen.
Heb je ze zelf al vergeleken op de website van Apple? https://www.apple.com/nl/...-14-M4-Pro,MacBook-Air-M4

De Macbook Pro met M4 Pro heeft natuurlijk meer CPU en GPU Cores en meer geheugenbandbreedte dus is krachtiger dan de M5, maar of je het verschil in de praktijk gaat merken ligt aan je werkzaamheden.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:00
Vorig jaar heb ik de onderstaande afbeelding gemaakt van Mac SSD snelheden. Nu is de Apple M5 uitgebracht met een gloednieuwe SSD-controlle, en die lijkt knoepertje snel.

Zouden een aantal van jullie AmorphousDiskMark willen draaien en de resultaten willen delen? Ik ben met name heel erg benieuwd hoe de M5 presteerde in random snelheden en met verschillende formaten SSD.

1. Installeer AmorphousDiskMark: https://apps.apple.com/app/amorphousdiskmark/id1168254295
2. Voer de benchmark uit met de standaardinstellingen
3. Dien uw resultaten in: https://forms.gle/tGaCA6tMB6ABeRxD7

Screenshotje hier delen is ook leuk! :)

Ik ga dan de grafiek updaten.

De volledige gegevens zijn hier voor iedereen beschikbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4tO93IoZYHcrbUd6xToVxKOP6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pfINbWlWYOOKOYq1jzYptYtM.png?f=fotoalbum_large

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:00
Heeft iemand de M5 MacBook Pro al, die een keertje AmorphousDiskMark zou willen draaien?

• Paul!
Ik wil je wel helpen, maar als ik op je link klik, krijg ik de melding dat de app niet in mijn land beschikbaar is. Ook als ik hem handmatig opzoek, geen zoekresultaten. Ik gebruik gewoon de NL App Store...

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:13

Quakie

quakelen

@Paul! app is ook buiten App Store beschikbaar:

https://amorphousdiskmark.macupdate.com

Ik teken nergens meer voor

• Paul!
Waar vind ik op die pagina dan de downloadlink? Ik zie alleen een blauwe knop met Get from App Store.

• Of-Aaargh
Wat is er trouwens mis met het aloude en veel bekendere CrystalDiskmark?

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:13

Quakie

quakelen

Paul! schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:25:
Waar vind ik op die pagina dan de downloadlink? Ik zie alleen een blauwe knop met Get from App Store.
Ik zie het, is blijkbaar versie ervoor wat alleen nog beschikbaar is om te downloaden.

Ik teken nergens meer voor

• BSM
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20-11 08:54

BSM

Cariernb schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:45:
[Afbeelding]
Jammer is het wel, maar als je goed kijkt is de prijs rond de 100 euro gredaalt, en als je de adapter toevoegt, heb je eigenlijk al de prijs van vorig jaar.
Zelf heb ik een 100w ugreen adapter die ik gebruik, en ik heb nog 2 usbc 67w originele opladers liggen, ongebruikt.

Zelf vindt ik het juist goed dat ze het niet leveren en de prijs om laag zetten.
Als de prijs hetzelfde was, had je 100% gelijk!

• PrettigGestoord
  • Laatst online: 12-11 17:46
ik heb hem ook maar zonet zakelijk gereserveerd bij Coolblue, was net 80euro korting door BlackFriday tegenover de Apple website.

• Kartmans1
PrettigGestoord schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:07:
ik heb hem ook maar zonet zakelijk gereserveerd bij Coolblue, was net 80euro korting door BlackFriday tegenover de Apple website.
bij Upgreatest is hij 1650. Daar heb ik hem gehaald. Zaterdag binnengekregen. Wellicht overwegen waard als je nog kan annuleren.

• PrettigGestoord
Kartmans1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:18:
[...]
bij Upgreatest is hij 1650. Daar heb ik hem gehaald. Zaterdag binnengekregen. Wellicht overwegen waard als je nog kan annuleren.
BE user hier, dus AZERTY. Beperkt de keuze al vrij snel om deze via andere shops te gaan bestellen.
Toch bedankt.

• Greatsword
  • Niet online
PrettigGestoord schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:34:
[...]

BE user hier, dus AZERTY. Beperkt de keuze al vrij snel om deze via andere shops te gaan bestellen.
Toch bedankt.
Kan je niet blind typen dan?

• Kartmans1
PrettigGestoord schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:34:
[...]

Toch bedankt.
je kan bij hun kiezen tussen NL, US en AZERTY toetsenbord. Heb zelf US toetsenbord besteld i.p.v. NL. levertijd was dan alleen twee weken.

• PrettigGestoord
Kartmans1 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:28:
[...]
je kan bij hun kiezen tussen NL, US en AZERTY toetsenbord. Heb zelf US toetsenbord besteld i.p.v. NL. levertijd was dan alleen twee weken.
Ah ok, wist ik niet. Nuja, inmiddels is de M5 al up and running 8)

• Kartmans1
PrettigGestoord schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:58:
[...]

Ah ok, wist ik niet. Nuja, inmiddels is de M5 al up and running 8)
ook lekker om hem snel binnen te hebben! Veel plezier ermee!

• Of-Aaargh
Greatsword schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:39:
[...]

Kan je niet blind typen dan?
Waarom zou iemand in hemelsnaam bijna tweeduizend euro uitgeven aan een nieuwe laptop en dan daarbij genoegen moeten nemen met de toetsenbordindeling van een ander land?

• Greatsword
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:09:
[...]

Waarom zou iemand in hemelsnaam bijna tweeduizend euro uitgeven aan een nieuwe laptop en dan daarbij genoegen moeten nemen met de toetsenbordindeling van een ander land?
Eventuele verkoop in de toekomst zou een rol kunnen spelen. We zitten hier immers op Tweakers, een nederlandse website en waarbij QWERTY de norm is. Ook is die afzetmarkt veel groter dan AZERTY.

In MacOS kan je gewoon de toetsenbord taal aanpassen, dus als je blind zou typen merk je het verschil niet eens.

Verder lees ik op pepper vaak opmerkingen over het gemakkelijk vervangen van keycaps, dus stel dat QWERTY een paar honderd euro goedkoper zou zijn, dan lijkt me dat het overwegen wel waard.

• MainframeX
Greatsword schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:35:
[...]

Eventuele verkoop in de toekomst zou een rol kunnen spelen. We zitten hier immers op Tweakers, een nederlandse website en waarbij QWERTY de norm is. Ook is die afzetmarkt veel groter dan AZERTY.

In MacOS kan je gewoon de toetsenbord taal aanpassen, dus als je blind zou typen merk je het verschil niet eens.

Verder lees ik op pepper vaak opmerkingen over het gemakkelijk vervangen van keycaps, dus stel dat QWERTY een paar honderd euro goedkoper zou zijn, dan lijkt me dat het overwegen wel waard.
België telt bijna 12 miljoen inwoners en buurland Frankrijk 68,5 miljoen inwonders. Ik denk niet die ie heel veel moeite hoeft te doen om z'n Azerty macbook kwijt te raken voor een goede prijs.

Nog even los van het feit dat ik echt niet aan het toetsenbord zou gaan breken om een paar toetsjes te wisselen. Je geeft bijna 2000 euro uit aan een laptop, doe het gewoon in één keer goed.

Idempotent.

• MainframeX
Hier inmiddels ook over op een zwarte M5 met nano texture scherm en 24GB RAM. Ik kwam van een M1 Pro. In gebruikspatroon merk ik maar hier en daar minimale snelheidswinst. De M1 Pro was ook gewoon nog een snelle fijne computer. Die is nu naar m'n vriendin gegaan en is er super blij mee. Kan ze ook genieten van een mooi rustig ogend OS en all day battery.

Ik had trouwens niet verwacht dat ik zo verkocht zou raken aan het nano texture scherm. Het is een best kostbare upgrade en een gokje, maar ben toch wel heel blij dat ik het erbij genomen heb.

Idempotent.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als levenslange Windows-gebruiker is mijn allereerste MacBook onderweg 🤩. Gezien het topic lijkt de keuze duidelijk: een (zwarte) MacBook Pro 14" M5, in de configuratie 24GB / 1TB.

Ik twijfel alleen nog of ik niet beter voor 32GB RAM kan (of had kunnen) gaan. Coolblue heeft momenteel een goede prijs voor het 24GB-model, terwijl ik voor het 32GB-model via Apple zelf moet bestellen. Dat scheelt toch zo’n €330 (en levertijd).

Mijn workload zal vooral bestaan uit administratieve taken, browsen en wat lichte fotobewerking. Daarnaast doe ik wat ontwikkelwerk (VS Code, Xcode e.d.), maar geen zware Docker- of virtualisatie-taken.

Een Air heb ik overigens bewust niet gekozen. Naast het formaat vind ik de extra poorten en het betere scherm de meerprijs van de Pro zeker waard. Vandaar dus de keuze voor deze nieuwste instapper, de M5. Ik ben erg benieuwd hoe de overstap naar macOS bevalt (al gebruik ik wel al een iPhone en AirPods).

• Greatsword
  • Niet online
@Razr Ik verwacht dat je met licht werk prima uit kan met 24GB.

Geef jezelf wel echt een volledige werkweek of 2 om te wennen aan alles.

Open activiteitenweergave op de achtergrond om zaken als RAM te monitoren. Als je ook van een mooie GUI houdt is Istatmenus een mooi programma en dan kan je ook historisch terugkijken naar de gebruikte systemresources.

• Of-Aaargh
Razr schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:45:
Als levenslange Windows-gebruiker is mijn allereerste MacBook onderweg 🤩. Gezien het topic lijkt de keuze duidelijk: een (zwarte) MacBook Pro 14" M5, in de configuratie 24GB / 1TB.

Ik twijfel alleen nog of ik niet beter voor 32GB RAM kan (of had kunnen) gaan. Coolblue heeft momenteel een goede prijs voor het 24GB-model, terwijl ik voor het 32GB-model via Apple zelf moet bestellen. Dat scheelt toch zo’n €330 (en levertijd).

Mijn workload zal vooral bestaan uit administratieve taken, browsen en wat lichte fotobewerking. Daarnaast doe ik wat ontwikkelwerk (VS Code, Xcode e.d.), maar geen zware Docker- of virtualisatie-taken.

Een Air heb ik overigens bewust niet gekozen. Naast het formaat vind ik de extra poorten en het betere scherm de meerprijs van de Pro zeker waard. Vandaar dus de keuze voor deze nieuwste instapper, de M5. Ik ben erg benieuwd hoe de overstap naar macOS bevalt (al gebruik ik wel al een iPhone en AirPods).
In de context van jouw gebruik zou zelfs het16GB-model van 1829 euro wellicht voldoende zijn geweest. Of die grotere SSD je 250 extra euro waard was kun je alleen zelf beoordelen.
Maar 32GB RAM (eur 3849,-!) zou echt overkill zijn, zeker gezien de absurde meerprijzen die Apple vraagt als je een variant met meer geheugen en/of opslag wil.

[ Voor 5% gewijzigd door Of-Aaargh op 14-11-2025 07:25 ]

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Klinkt goed! Ik ga vandaag, van het weekend wat testen maar het lijkt inderdaad alsof de 24GB toereikend gaat zijn. Het zal met name het wennen aan het OS zijn, ik wil daar wel serieus tijd voor nemen. Ook zal ik wat videos/documentatie doornemen over de werking/filosofie van macOS.

@Of-Aaargh Hoe kom je bij die prijs? Als ik een 14" M5 bij Apple configureer met 32GB/1TB kom ik op 2579 EUR. Dit versus de 2249 EUR voor het 24GB model bij CB.

• Greatsword
  • Niet online
Razr schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:27:
Het zal met name het wennen aan het OS zijn, ik wil daar wel serieus tijd voor nemen. Ook zal ik wat videos/documentatie doornemen over de werking/filosofie van macOS.
We hebben hier op Tweakers sowieso een paar handige topics:

[macOS 26 Tahoe] Ervaringen & Discussie

Onmisbare tools & software voor macOS - Deel 7

https://www.appletips.nl/cat/basis/ Is een handige website voor tips en beginners.

https://setapp.com/ Is een goede bron met trial om apps te ontdekken en testen.

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:58
Beetje aan het twijfelen hier om de nieuwe instap M5 voor minder dan 1.700 EUR aan te schaffen met de kortingen nu.

Ik zit nu op een M1 MacBook Pro 13", het is ofwel dit jaar upgraden ofwel volgend jaar. Eigenlijk doet hij het nog goed, heb hooguit een beetje schrik dat de modellen volgend jaar weer duurder kunnen zijn.

Ben geen 'echte' pro gebruiker maar ik geef graag net iets meer uit om dan 5 jaar rustig verder te kunnen, en de MBP is nog mijn enige computer (gebruik een dock).

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:29
Darks schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:51:
Beetje aan het twijfelen hier om de nieuwe instap M5 voor minder dan 1.700 EUR aan te schaffen met de kortingen nu.

Ik zit nu op een M1 MacBook Pro 13", het is ofwel dit jaar upgraden ofwel volgend jaar. Eigenlijk doet hij het nog goed, heb hooguit een beetje schrik dat de modellen volgend jaar weer duurder kunnen zijn.

Ben geen 'echte' pro gebruiker maar ik geef graag net iets meer uit om dan 5 jaar rustig verder te kunnen, en de MBP is nog mijn enige computer (gebruik een dock).
Altijd lastig om daar passend advies bij te geven. Wat ik wel weet, is dat er een sprong met de M6 wordt verwacht.

Zeker het 2nm procédé gaat efficiënter en sneller zijn.

Maar goed, het gezegde is tegelijkertijd ook dat je op deze manier altijd kan wachten op iets dat nog moet komen. Als het een goede deal is voor jou dan zou ik ‘m lekker bestellen. (y)

Have you tried turning it off and on again?

• Greatsword
  • Niet online
@Darks Als je kan wachten zou ik dat persoonlijk wel doen. Veel geruchten over design aanpassingen in het gelinkte artikel van @Gr4mpyC3t als je er dan weer 5 jaar mee wilt doen heb je gelijk het beste en nieuwste.

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 14-11-2025 12:25 ]

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Darks schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:51:

Dan kun je ook weer blijven wachten tot de M7, want die zal weer beter zijn dan de M6…

Herken je beeld hoor, ik ga wel voor een M5 MBP 16”. Nieuwe design zal vast mooi zijn, goed zijn etc. Ik heb nu behoefte aan die 16” real estate op ‘t scherm. Dunner en OLED maakt mij dan niet uit. Zolang er maar nanotex op zit. Maar om nu met de M5 in ‘t vooruitzicht nog een M4 kopen, dat doe ik dan ook weer niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Maximus op 15-11-2025 14:51 ]

PhD i.o.

• Greatsword
  • Niet online
Maximus schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:51:
[...]

ik ga wel voor een M5 MBP 16”.
M5 is er alleen in 14"

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Nog wel, Q1 ‘26 zou de 16” uit moeten komen met een M5. Daar wacht ik op. Zoals ik schreef, in mijn laatste zin, met Q1 26 om de hoek ga ik niet nu nog een M4 16” kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Maximus op 15-11-2025 15:00 ]

PhD i.o.

• mash_man02
Maximus schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 15:00:
[...]

Nog wel, Q1 ‘26 zou de 16” uit moeten komen met een M5. Daar wacht ik op. Zoals ik schreef, in mijn laatste zin, met Q1 26 om de hoek ga ik niet nu nog een M4 16” kopen.
Dat zal dan wel een M5 pro of max worden.

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:29

H.Boss

Hugo Boss

Ik heb zelf prive een 14" M4 Max MBP 36GB/1TB . Maar nu een week 14" M5 MBP met 24GB/1TB zakelijk via mijn werk in gebruik en ben zeer te spreken over de snelheid. Batterijduur is weer om van te smullen, zeker in vergelijking met mijn HP Zbook die continu aan het infuus moest.

Dus al met al een hele fijne werklaptop! En in vergelijking met de M4 Max wel iets minder in het lokale AI gebeuren, maar dat is logisch gezien de GPU cores en RAM.

[ Voor 16% gewijzigd door H.Boss op 21-11-2025 10:29 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• d_vd_bosch
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:15
Kartmans1 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:28:
[...]
Waar heb je de keuze gevonden om voor NL,US en AZERTY te gaan? Het lijkt echt onmogelijk om in NL een macbook te bestellen met US toetsenbord buiten de Apple website om.

• Merlijn_merlin
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Merlijn_merlin

Vraag naar de voorwaarden

d_vd_bosch schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:50:
[...]

Waar heb je de keuze gevonden om voor NL,US en AZERTY te gaan? Het lijkt echt onmogelijk om in NL een macbook te bestellen met US toetsenbord buiten de Apple website om.
Bij Upgreatest, wel daardoor extra lange levertijden.

Wat Heeft Geert Nu Weer Gefotografeerd

• d_vd_bosch
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:15
Merlijn_merlin schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:58:
[...]

Bij Upgreatest, wel daardoor extra lange levertijden.
Ah thanks!

• Kartmans1
d_vd_bosch schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:50:
[...]

upgreatest inderdaad. Geschatte levertijd was destijds drie weken maar heeft uiteindelijk twee weken geduurd.
Pagina: 1