Have you tried turning it off and on again?
Ja, je kan hem ook in een externe behuizing stoppen. Wel eerst de SSD uit zijn Surface-jasje halen.Of-Aaargh schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 06:51:
[...]
Die Apple tax valt zeker niet mee. Als ik mijn 256GB Surface Pro wil upgraden naar 2TB kost me dat rond de 170 euro voor een 2TB M.2 2230 SSD. Even magnetisch klepje open doen, SSD er uit, nieuwe SSD er in, klaar. En dan heb ik nog een 256GB SSD over waar ik dan bv. Linux op kan zetten. Bij Apple kost de upgrade van 256GB naar 2TB 1000 euro.
Deze en deze. Die eerste plakt mooi via MagSafe, ik heb de meegeleverde ring op poot van m’n pa’s iMac geplakt en daar zit die behuizing weer stevig magnetisch op bevestigd! Eigenlijk bedoeld voor iPhones, maar dat maakt niks uit. Die 2e is meer een USB-C stick. Beide behuizingen zijn van aluminium.
[ Voor 19% gewijzigd door syltheboy op 09-12-2025 11:43 ]
Nu neig ik zelf naar de 24gb ram omdat ik heel graag nano text scherm wil en 24 gb voor mijn doen genoeg is, maar iemand die nano scherm heeft en het tegen vindt vallen?
En apple care doen? Best fikse extra kosten en ik heb zelf nog nooit wat gehad met een laptop..?
Idempotent.
Ik denk aan het volgende:
Apple M5‑chip met 10‑core CPU, 10‑core GPU en 16‑core Neural Engine
32 GB centraal geheugen
1 TB SSD‑opslag
€ 2.579,00
EU DNS: 86.54.11.100
Heb je het nu nodig en kom je een mooie aanbieding tegen zou ik daar gewoon voor gaan.
Apple is niet vies van prijsverhogingen, maar daar staat tegenover dat ze dondersgoed weten wat een consument bereid is te betalen.c-nan schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:37:
(Memory) chips worden als maar duurder, ik wil binnen een jaar een nieuwe MacBook kopen, wat denken jullie, zal Apple de prijzen straks omhoog gooien voor upgrades? De upgrades zijn nu al duur, maar met stijgende chips prijzen kan Apple het nog hoger gooien. Wat zijn daar de ervaringen mee?
Ik denk aan het volgende:
Apple M5‑chip met 10‑core CPU, 10‑core GPU en 16‑core Neural Engine
32 GB centraal geheugen
1 TB SSD‑opslag
€ 2.579,00
Ik weet het niet, misschien zal het een paar een tientjes duurder worden bij het volgende model, maar ik verwacht geen gigantische prijsstijging. Dat gaan ze nooit doen.
Idempotent.
Terechte opmerking. Vooral omdat mijn huidige MBA nu nog voldoet. Niet direct nu nodig dus, maar ik verwacht over een jaar wel een nieuwe nodig te hebben.MainframeX schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:33:
@c-nan je kan de laptop ook gewoon nu kopen en die onzekerheid wegnemen 🤷♂️ waarom zou je wachten als je dat model nu ook al kan krijgen? Tenzij je huidige financiën/prioriteiten dat niet toelaten zie ik geen reden om te wachten.
EU DNS: 86.54.11.100
Idempotent.
Ik herinner me nog een aantal jaar geleden dat gezegd werd dat Apple never nooit niet de startprijs van een Iphone Pro boven de psychologische prijs van 1000 euro zouden durven laten komen... Dus ik denk dat die Macbook Pro van 2000 euro (en de Iphone 18 vanaf 1000 euro) er wel gaat komen.Gr4mpyC3t schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:44:
[...]
Apple is niet vies van prijsverhogingen, maar daar staat tegenover dat ze dondersgoed weten wat een consument bereid is te betalen.
Ik weet het niet, misschien zal het een paar een tientjes duurder worden bij het volgende model, maar ik verwacht geen gigantische prijsstijging. Dat gaan ze nooit doen.
Denk overigens goed na of je die 750 euro voor een beetje extra geheugen en opslag écht nodig hebt. De upgradeprijzen van Apple zijn exorbitant, dus probeer dat te voorkomen indien mogelijk.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Dat is een andere situatie dan nu. Een instap MacBook vragen ze rustig 5000 euro voor straks, maar het gaat er om hoe Apple de stapjes daar naartoe zet zonder klanten te verliezen.Of-Aaargh schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:39:
[...]
Ik herinner me nog een aantal jaar geleden dat gezegd werd dat Apple never nooit niet de startprijs van een Iphone Pro boven de psychologische prijs van 1000 euro zouden durven laten komen... Dus ik denk dat die Macbook Pro van 2000 euro (en de Iphone 18 vanaf 1000 euro) er wel gaat komen.
Denk overigens goed na of je die 750 euro voor een beetje extra geheugen en opslag écht nodig hebt. De upgradeprijzen van Apple zijn exorbitant, dus probeer dat te voorkomen indien mogelijk.
Als ze volgend jaar 2000 euro extra vragen voor die instap MacBook dan staat de wereld op zijn kop, denk je niet? De Vision Pro is ook veel te duur en die lag ook in de magazijn van Apple Stores stof te happen.
Je kan het beter vergelijken met de importtarieven die afgelopen jaar zijn opgelegd vanuit de VS. In plaats van de iPhones in de Verenigde Staten exorbitant duurder te maken, hebben ze de pijn een beetje uitgesmeerd. Of de MacBook de 100 euro goedkoper is, maar waar opeens de oplader er niet meer bij zit.
Ik ben benieuwd of de MacBook niet oververhit raakt en daardoor gaat throttlen.
Ik bedoel dus niet in de volle zon buiten, maar gewoon in een feestzaal.
Je doet dus zo’n vier jaar met een MacBook? Voor nu is 16GB prima en het zal ook de komende tijd niet te weinig zijn, maar over 4 jaar is het ook nog prettig om voldoende werkgeheugen te hebben.geertjb61 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:32:
Aan het nadenken over een MBP met M5. Twijfel nog over hoeveelheid RAM (16GB of 24GB). Bij mijn huidige MBP met M1pro en 16GB RAM denk ik het extra werkgeheugen niet te hebben gemist. Ik ben geen "power user". Volstaat 16GB RAM of kan ik, rekening houdend met geheugen intensieve AI toepassingen, toch beter voor de 24GB gaan?
Als je het kan missen is 24GB geen slechte keuze.
[ Voor 95% gewijzigd door Camiel_ op 08-01-2026 17:21 ]
MacBook Air M1 met 16GB werkt bij mij al jaren probleemloos samen met Rekordbox.artworx2010 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:49:
Heeft iemand ervaring met een MacBook Air (M1/M2/M3/M4) in combinatie met Rekordbox?
Ik ben benieuwd of de MacBook niet oververhit raakt en daardoor gaat throttlen.
Ik bedoel dus niet in de volle zon buiten, maar gewoon in een feestzaal.
[ Voor 0% gewijzigd door Camiel_ op 08-01-2026 17:23 . Reden: typo ]
Dank voor je antwoord.Camiel_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:19:
[...]
MacBook Air M1 met 16GB werkt bij mij al jaren probleemloos samen met Rekordbox.
Gebruik je daarbij ook stems?
Nee, maar ik zal het dit weekend wel even proberen. Ik wilde daar sowieso al eens mee experimenteren. Ik verwacht geen problemen maar laat het nog wel even weten.artworx2010 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:35:
[...]
Dank voor je antwoord.
Gebruik je daarbij ook stems?