Have you tried turning it off and on again?
Ja, je kan hem ook in een externe behuizing stoppen. Wel eerst de SSD uit zijn Surface-jasje halen.Of-Aaargh schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 06:51:
[...]
Die Apple tax valt zeker niet mee. Als ik mijn 256GB Surface Pro wil upgraden naar 2TB kost me dat rond de 170 euro voor een 2TB M.2 2230 SSD. Even magnetisch klepje open doen, SSD er uit, nieuwe SSD er in, klaar. En dan heb ik nog een 256GB SSD over waar ik dan bv. Linux op kan zetten. Bij Apple kost de upgrade van 256GB naar 2TB 1000 euro.
Deze en deze. Die eerste plakt mooi via MagSafe, ik heb de meegeleverde ring op poot van m’n pa’s iMac geplakt en daar zit die behuizing weer stevig magnetisch op bevestigd! Eigenlijk bedoeld voor iPhones, maar dat maakt niks uit. Die 2e is meer een USB-C stick. Beide behuizingen zijn van aluminium.
[ Voor 19% gewijzigd door syltheboy op 09-12-2025 11:43 ]
Nu neig ik zelf naar de 24gb ram omdat ik heel graag nano text scherm wil en 24 gb voor mijn doen genoeg is, maar iemand die nano scherm heeft en het tegen vindt vallen?
En apple care doen? Best fikse extra kosten en ik heb zelf nog nooit wat gehad met een laptop..?
Idempotent.
Ik denk aan het volgende:
Apple M5‑chip met 10‑core CPU, 10‑core GPU en 16‑core Neural Engine
32 GB centraal geheugen
1 TB SSD‑opslag
€ 2.579,00
EU DNS: 86.54.11.100
Heb je het nu nodig en kom je een mooie aanbieding tegen zou ik daar gewoon voor gaan.
Apple is niet vies van prijsverhogingen, maar daar staat tegenover dat ze dondersgoed weten wat een consument bereid is te betalen.c-nan schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:37:
(Memory) chips worden als maar duurder, ik wil binnen een jaar een nieuwe MacBook kopen, wat denken jullie, zal Apple de prijzen straks omhoog gooien voor upgrades? De upgrades zijn nu al duur, maar met stijgende chips prijzen kan Apple het nog hoger gooien. Wat zijn daar de ervaringen mee?
Ik denk aan het volgende:
Apple M5‑chip met 10‑core CPU, 10‑core GPU en 16‑core Neural Engine
32 GB centraal geheugen
1 TB SSD‑opslag
€ 2.579,00
Ik weet het niet, misschien zal het een paar een tientjes duurder worden bij het volgende model, maar ik verwacht geen gigantische prijsstijging. Dat gaan ze nooit doen.
Idempotent.
Terechte opmerking. Vooral omdat mijn huidige MBA nu nog voldoet. Niet direct nu nodig dus, maar ik verwacht over een jaar wel een nieuwe nodig te hebben.MainframeX schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:33:
@c-nan je kan de laptop ook gewoon nu kopen en die onzekerheid wegnemen 🤷♂️ waarom zou je wachten als je dat model nu ook al kan krijgen? Tenzij je huidige financiën/prioriteiten dat niet toelaten zie ik geen reden om te wachten.
Idempotent.
Ik herinner me nog een aantal jaar geleden dat gezegd werd dat Apple never nooit niet de startprijs van een Iphone Pro boven de psychologische prijs van 1000 euro zouden durven laten komen... Dus ik denk dat die Macbook Pro van 2000 euro (en de Iphone 18 vanaf 1000 euro) er wel gaat komen.Gr4mpyC3t schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:44:
[...]
Apple is niet vies van prijsverhogingen, maar daar staat tegenover dat ze dondersgoed weten wat een consument bereid is te betalen.
Ik weet het niet, misschien zal het een paar een tientjes duurder worden bij het volgende model, maar ik verwacht geen gigantische prijsstijging. Dat gaan ze nooit doen.
Denk overigens goed na of je die 750 euro voor een beetje extra geheugen en opslag écht nodig hebt. De upgradeprijzen van Apple zijn exorbitant, dus probeer dat te voorkomen indien mogelijk.
- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS
Dat is een andere situatie dan nu. Een instap MacBook vragen ze rustig 5000 euro voor straks, maar het gaat er om hoe Apple de stapjes daar naartoe zet zonder klanten te verliezen.Of-Aaargh schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:39:
[...]
Ik herinner me nog een aantal jaar geleden dat gezegd werd dat Apple never nooit niet de startprijs van een Iphone Pro boven de psychologische prijs van 1000 euro zouden durven laten komen... Dus ik denk dat die Macbook Pro van 2000 euro (en de Iphone 18 vanaf 1000 euro) er wel gaat komen.
Denk overigens goed na of je die 750 euro voor een beetje extra geheugen en opslag écht nodig hebt. De upgradeprijzen van Apple zijn exorbitant, dus probeer dat te voorkomen indien mogelijk.
Als ze volgend jaar 2000 euro extra vragen voor die instap MacBook dan staat de wereld op zijn kop, denk je niet? De Vision Pro is ook veel te duur en die lag ook in de magazijn van Apple Stores stof te happen.
Je kan het beter vergelijken met de importtarieven die afgelopen jaar zijn opgelegd vanuit de VS. In plaats van de iPhones in de Verenigde Staten exorbitant duurder te maken, hebben ze de pijn een beetje uitgesmeerd. Of de MacBook de 100 euro goedkoper is, maar waar opeens de oplader er niet meer bij zit.
Ik ben benieuwd of de MacBook niet oververhit raakt en daardoor gaat throttlen.
Ik bedoel dus niet in de volle zon buiten, maar gewoon in een feestzaal.
Je doet dus zo’n vier jaar met een MacBook? Voor nu is 16GB prima en het zal ook de komende tijd niet te weinig zijn, maar over 4 jaar is het ook nog prettig om voldoende werkgeheugen te hebben.geertjb61 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:32:
Aan het nadenken over een MBP met M5. Twijfel nog over hoeveelheid RAM (16GB of 24GB). Bij mijn huidige MBP met M1pro en 16GB RAM denk ik het extra werkgeheugen niet te hebben gemist. Ik ben geen "power user". Volstaat 16GB RAM of kan ik, rekening houdend met geheugen intensieve AI toepassingen, toch beter voor de 24GB gaan?
Als je het kan missen is 24GB geen slechte keuze.
[ Voor 95% gewijzigd door Camiel_ op 08-01-2026 17:21 ]
MacBook Air M1 met 16GB werkt bij mij al jaren probleemloos samen met Rekordbox.artworx2010 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:49:
Heeft iemand ervaring met een MacBook Air (M1/M2/M3/M4) in combinatie met Rekordbox?
Ik ben benieuwd of de MacBook niet oververhit raakt en daardoor gaat throttlen.
Ik bedoel dus niet in de volle zon buiten, maar gewoon in een feestzaal.
[ Voor 0% gewijzigd door Camiel_ op 08-01-2026 17:23 . Reden: typo ]
Dank voor je antwoord.Camiel_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:19:
[...]
MacBook Air M1 met 16GB werkt bij mij al jaren probleemloos samen met Rekordbox.
Gebruik je daarbij ook stems?
Nee, maar ik zal het dit weekend wel even proberen. Ik wilde daar sowieso al eens mee experimenteren. Ik verwacht geen problemen maar laat het nog wel even weten.artworx2010 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:35:
[...]
Dank voor je antwoord.
Gebruik je daarbij ook stems?
Met stems geactiveerd wordt de M1 niet warm maar hij moet wel flink aan het werk om de stems van de tracks tijdens een dj set te analyseren. Voor een track van ongeveer 7 minuten is de M1 toch wel een ruim een halve minuut bezig. Dan werkt het wel, maar de geluidskwaliteit is niet al te best (vind ik). Het is mij niet helemaal duidelijk of hetgeen ik hoor artefacten zijn die samenhangen met de mindere geluidskwaliteit of dat het glitches zijn door een hoge CPU belasting. Het lijkt een beetje van beide te zijn. Tenminste zo klinkt het wel een beetje.Camiel_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:42:
[...]
Nee, maar ik zal het dit weekend wel even proberen. Ik wilde daar sowieso al eens mee experimenteren. Ik verwacht geen problemen maar laat het nog wel even weten.
Ter info: ik gebruik macOS 15.3.2. en RB 6.8.6.
Hoop dat je hier wat aan hebt
Zorg ervoor dat je wel via de onderwijs winkel van Apple koopt. Ze checken niet of je student of leraar bent.Vold schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:38:
Kort vraagje, ik wil graag een macbook pro 16” kopen en nu beetje gekke situatie. Je kan bij apple de 512gb/24gb ram optie kopen voor ongeveer 3k (inc nano text) maar bij amac koop je voor dat geld de 412gb/48hb ram optie.
Nu neig ik zelf naar de 24gb ram omdat ik heel graag nano text scherm wil en 24 gb voor mijn doen genoeg is, maar iemand die nano scherm heeft en het tegen vindt vallen?
En apple care doen? Best fikse extra kosten en ik heb zelf nog nooit wat gehad met een laptop..?
Je krijgt dan iets van 10% korting en ook nog eens korting op AppleCare+
En ja, altijd AppleCare+ nemen op zulke dure items. Mocht je de MacBook eerder verkopen dan je AppleCare+ afloopt kan je overigens ook pro-rata een terugbetaling krijgen.
Ik koop zelf altijd AppleCare+ als de AppleCare+ om en nabij de 10% is van de aankoopprijs.
16GB is meer dan genoeg voor normale gebruikers. De SSD is dit jaar nog sneller en kan nog beter swappengeertjb61 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:32:
Aan het nadenken over een MBP met M5. Twijfel nog over hoeveelheid RAM (16GB of 24GB). Bij mijn huidige MBP met M1pro en 16GB RAM denk ik het extra werkgeheugen niet te hebben gemist. Ik ben geen "power user". Volstaat 16GB RAM of kan ik, rekening houdend met geheugen intensieve AI toepassingen, toch beter voor de 24GB gaan?
Ik zou dan weer nooit Apple Care nemen. Het is een uiterst dure verzekering voor slechts één apparaat, en een excuus voor Apple om maar één jaar fabrieksgarantie te geven (vrijwel alle andere laptopfabrikanten geven twee jaar fabrieksgarantie). Als Apple huisverzekeringen zou verkopen, zou hun premie voor je huis 2000 euro per maand zijn. Neem een inboedelverzekering met kostbaarhedenbescherming, dan heb je voor hetzelfde bedrag als AC+ voor één apparaat al je kostbaarheden verzekerd.AMDLegion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 01:51:
[...]
Zorg ervoor dat je wel via de onderwijs winkel van Apple koopt. Ze checken niet of je student of leraar bent.
Je krijgt dan iets van 10% korting en ook nog eens korting op AppleCare+
En ja, altijd AppleCare+ nemen op zulke dure items. Mocht je de MacBook eerder verkopen dan je AppleCare+ afloopt kan je overigens ook pro-rata een terugbetaling krijgen.
Ik koop zelf altijd AppleCare+ als de AppleCare+ om en nabij de 10% is van de aankoopprijs.
Apple geeft twee jaar garantie. Die 1 jaar garantie waar jij het over hebt is puur extra als je je Apple product koopt bij een andere winkel.Of-Aaargh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:04:
[...]
Ik zou dan weer nooit Apple Care nemen. Het is een uiterst dure verzekering voor slechts één apparaat, en een excuus voor Apple om maar één jaar fabrieksgarantie te geven (vrijwel alle andere laptopfabrikanten geven twee jaar fabrieksgarantie). Als Apple huisverzekeringen zou verkopen, zou hun premie voor je huis 2000 euro per maand zijn. Neem een inboedelverzekering met kostbaarhedenbescherming, dan heb je voor hetzelfde bedrag als AC+ voor één apparaat al je kostbaarheden verzekerd.
En weet je zeker dat een inboedelverzekering exact hetzelfde dekt als AppleCare+ ? Zoals waterschade door eigen schuld?
Nee, Apple geeft echt, heus, maar één jaar garantie:AMDLegion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:13:
[...]
Apple geeft twee jaar garantie. Die 1 jaar garantie waar jij het over hebt is puur extra als je je Apple product koopt bij een andere winkel.
En weet je zeker dat een inboedelverzekering exact hetzelfde dekt als AppleCare+ ? Zoals waterschade door eigen schuld?
https://www.apple.com/nl/...s-universal-warranty.html
Ik heb even gekeken in Instellingen - Info van mijn Macbook, in juli 2025 bij Apple gekocht. Deze heeft echt maar garantiedekking tot juli 2026.
Mijn Surface Pro, gekocht in mei 2025 heeft garantiedekking tot mei 2027, net als het los gekochte toetsenbord.
Dit staat los van de zgn. wettelijke garantie, maar het voordeel van fabrieksgarantie is dat jij bij fabrieksgarantie niet zelf hoeft te aan te tonen dat een gebrek niet door jouzelf is veroorzaakt. Want dat is lastig, want hoe bewijs je aan Apple 13 maanden na aankoop dat je niet op je Ipad bent gaan zitten?
Wat betreft die aanvullende inboedelverzekering, die dekt meestal tegen alle beschadiging, verlies en diefstal van je spullen, behoudens opzet. Dus ook als je Macbook bv. in je rugzak waterschade heeft opgelopen in de regen. Dat hangt dus wel af van de voorwaarden van de verzekering. Voordeel is wel dat je bij Apple Care sneller weer je spullen gerepareerd of vervangen krijgt; via je eigen kostbaarhedenverzekering moet je eerst een opgave van de reparatie/vervangingskosten doen, dus dat duurt meestal een aantal dagen langer.
Zo moeilijk is het niet.Of-Aaargh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:15:
[...]
Nee, Apple geeft echt, heus, maar één jaar garantie:
Ik heb even gekeken in Instellingen - Info van mijn Macbook, in juli 2025 bij Apple gekocht. Deze heeft echt maar garantiedekking tot juli 2026.
Apple geeft 1 jaar fabrieksgarantie op al zijn producten waar je ze ook koopt en als je bij Apple zelf iets koopt krikg je daar de wettelijke garantie en die is in NL niet gelimiteerd in tijd maar op basis van een redelijke verwachting, altijd MINIMAAL 2 jaar dus maar voor een Macbook dus langer.
Je hebt 2 jaar garantie als je bij de Apple Store je product koopt.Of-Aaargh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:15:
[...]
Mijn Surface Pro, gekocht in mei 2025 heeft garantiedekking tot mei 2027, net als het los gekochte toetsenbord.
Dit staat los van de zgn. wettelijke garantie, maar het voordeel van fabrieksgarantie is dat jij bij fabrieksgarantie niet zelf hoeft te aan te tonen dat een gebrek niet door jouzelf is veroorzaakt. Want dat is lastig, want hoe bewijs je aan Apple 13 maanden na aankoop dat je niet op je Ipad bent gaan zitten?
Wat betreft die aanvullende inboedelverzekering, die dekt meestal tegen alle beschadiging, verlies en diefstal van je spullen, behoudens opzet. Dus ook als je Macbook bv. in je rugzak waterschade heeft opgelopen in de regen. Dat hangt dus wel af van de voorwaarden van de verzekering. Voordeel is wel dat je bij Apple Care sneller weer je spullen gerepareerd of vervangen krijgt; via je eigen kostbaarhedenverzekering moet je eerst een opgave van de reparatie/vervangingskosten doen, dus dat duurt meestal een aantal dagen langer.
Koop je het bijvoorbeeld bij Amac of Coolblue dan krijg je 2 jaar garantie bij de winkel en 1 jaar garantie ( eerste jaar ) bij Apple zelf.
Wat betreft de inboedelverzekering, ik kan zelf nergens vinden dat waterschade of eigen ongelukjes gedekt word. Zelfs bij all-risk verzekeringen vind ik het niet terug.Of-Aaargh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:15:
[...]
Misschien dat er nog allemaal extra addon polissen zijn. Want de standaard all risk dekt voor zover ik weet alleen schade binnenshuis.
Ik heb zelf AppleCare+ zodat het niet het einde van de wereld is als er in een café iemand z’n drinken over m’n MacBook morst.
Zoals ik al aangaf krijg je ook bij de Apple Store maar één jaar fabrieksgarantie. Ook als je bij een andere winkel koopt, verwijst Apple je door daar de verkoper. Uiteraard heb je daar de wettelijke garantie, want gelukkig mag Apple niet de wettelijke rechten van EU-burgers inperken.AMDLegion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:40:
[...]
Je hebt 2 jaar garantie als je bij de Apple Store je product koopt.
Koop je het bijvoorbeeld bij Amac of Coolblue dan krijg je 2 jaar garantie bij de winkel en 1 jaar garantie ( eerste jaar ) bij Apple zelf.
Zo'n kostbaarheden-verzekering is uiteraard geen onderdeel van een standaard-inboedelverzekering. Ik betaal daar bij Centraal Beheer zo'n 7 euro per maand extra voor. En dan zijn alle kostbaarheden in je bezit gedekt, ook voor ongelukjes.AMDLegion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:42:
[...]
Wat betreft de inboedelverzekering, ik kan zelf nergens vinden dat waterschade of eigen ongelukjes gedekt word. Zelfs bij all-risk verzekeringen vind ik het niet terug.
Misschien dat er nog allemaal extra addon polissen zijn. Want de standaard all risk dekt voor zover ik weet alleen schade binnenshuis.
Ik heb zelf AppleCare+ zodat het niet het einde van de wereld is als er in een café iemand z’n drinken over m’n MacBook morst.
Hoi Camiel,Camiel_ schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Met stems geactiveerd wordt de M1 niet warm maar hij moet wel flink aan het werk om de stems van de tracks tijdens een dj set te analyseren. Voor een track van ongeveer 7 minuten is de M1 toch wel een ruim een halve minuut bezig. Dan werkt het wel, maar de geluidskwaliteit is niet al te best (vind ik). Het is mij niet helemaal duidelijk of hetgeen ik hoor artefacten zijn die samenhangen met de mindere geluidskwaliteit of dat het glitches zijn door een hoge CPU belasting. Het lijkt een beetje van beide te zijn. Tenminste zo klinkt het wel een beetje.
Ter info: ik gebruik macOS 15.3.2. en RB 6.8.6.
Hoop dat je hier wat aan hebt
Bedankt voor jouw reactie.
Stems is met rekordbox nog niet perfect helaas.
Je hoort dan geluiden die vreemd klinken.
Ik heb het op een i5 laptop lastig met stems on the fly, en dat hoor je vooral dat er soms muziek wegvalt of hapert.
Maar dat wist ik met een 8gen i5.
Bij mij gaat het vooral of dit met een MacBook air die dit makkelijk aankan, ook vol kan houden en niet zo warm wordt dat hij gaat throttlen.
Nogmaals bedankt voor het testen.
2 jaar garantie mits gekocht bij Apple zelf https://www.apple.com/leg...ch_Statutory_Warranty.pdfOf-Aaargh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:54:
[...]
Zoals ik al aangaf krijg je ook bij de Apple Store maar één jaar fabrieksgarantie. Ook als je bij een andere winkel koopt, verwijst Apple je door daar de verkoper. Uiteraard heb je daar de wettelijke garantie, want gelukkig mag Apple niet de wettelijke rechten van EU-burgers inperken.
Voor mijn werk twijfel ik momenteel of ik nu de 14” of 16” Macbook pro moet nemen. Qua specs zijn beide opties sowieso prima en is de keuze voor mac voornamelijk ivm de mobiliteit / batterijduur.
Wat zijn de ervaringen hier mbt development werk op de 14” en 16”?, zowel thuis en op kantoor zal er gewoon met een monitor gewerkt worden maar voor onderweg twijfel ik of 16” misschien niet een betere keuze is?
Nano-texture klinkt sowieso als een no-brainer?
Later deze week maar eens de 14 en 16” bekijken bij de mediamarkt.
[ Voor 4% gewijzigd door Bossie op 20-01-2026 06:51 ]
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Ja, dat is de wettelijke garantie die je als EU-burger (Ik vermoed dat je Belg bent, vanwege je link daar de Belgische regeling van wettelijke garantie?) sowieso hebt bij elk product dat je koopt, of je nou je laptop bij Apple koopt of bij de Action. Heel aardig dat Apple erkent dat burgers zelfs tegenover hen dezelfde rechten hebben als bij andere bedrijven, maar we hebben het hier over de extra fabrieksgarantie, bovenop die wettelijke garantie die elke consument heeft. Die fabrieksgarantie is en blijft bij Apple maar één jaar, terwijl vrijwel alle andere laptops twee jaar fabrieksgarantie hebben.AMDLegion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:30:
[...]
2 jaar garantie mits gekocht bij Apple zelf https://www.apple.com/leg...ch_Statutory_Warranty.pdf
En het kan misschien Amerikaanse arrogantie zijn dat zij denken dat de beperktere consumentenbescherming zoals ze die in de VS hebben ook goed genoeg is voor EU-burgers, of dat Apple minder vertrouwen heeft dan andere fabrikanten in de kwaliteit van hun eigen producten, maar ik denk dat zeker ook het winstmodel van het verkopen van extra garantie onder de noemer van Apple Care ook wel meespeelt.
Het is ook een spelletje dat winkels ook wel eens spelen: soms kun je daar ook voor 5-10% extra een paar jaar garantie 'bijkopen' bij dure aankopen.
Zelf heb ik een 14‑inch, en zo nu en dan heb ik spijt dat ik niet voor de 16‑inch heb gekozen. Soms is wat extra schermruimte best prettig als je geen externe monitor bij de hand hebt. Maar dan realiseer ik me ook weer hoe zwaar en onhandig die 16‑inch kan zijn. Hij moet maar net in je tas passen (samen met de rest die je ook meesjouwt), de tafel waar je aan wilt werken moet groot genoeg zijn, en je kunt het wel vergeten om er comfortabel mee in de trein of het vliegtuig te werken.Bossie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:21:
Ik heb voor persoonlijk gebruik altijd een 14” macbook pro gehad, echter heb ik voor mijn werk nu ook de optie om een macbook te bestellen.
Voor mijn werk twijfel ik momenteel of ik nu de 14” of 16” Macbook pro moet nemen. Qua specs zijn beide opties sowieso prima en is de keuze voor mac voornamelijk ivm de mobiliteit / batterijduur.
Wat zijn de ervaringen hier mbt development werk op de 14” en 16”?, zowel thuis en op kantoor zal er gewoon met een monitor gewerkt worden maar voor onderweg twijfel ik of 16” misschien niet een betere keuze is?
Nano-texture klinkt sowieso als een no-brainer?
Later deze week maar eens de 14 en 16” bekijken bij de mediamarkt.
In de tijd van de Intel‑Macs was er nog een argument voor de 15‑inch omdat je betere hardware kreeg, maar dat is nu niet meer zo. Beide modellen hebben dezelfde configuraties en presteren gelijkwaardig.
Lang verhaal kort: ik ben blij met mijn 14‑inch, omdat het formaat en het gewicht prettiger zijn dan bij de 16‑inch. Die paar momenten waarop ik een groter scherm zou willen neem ik op de koop toe. En net als jij gebruik ik ’m meestal in combinatie met een extern scherm.
Dit is precies wat ik wilde horen, want de reden om voor de macbook te gaan is vooral zodat ik meer onderweg (trein, werken in het vliegtuig is sowieso ruk) kan werken. Mijn huidige windows laptop trekt in een half uurtje de batterij leeg waardoor ik eigenlijk alleen wat calls en lees werk doe onderweg op mijn iPad.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:00:
[...]
Zelf heb ik een 14‑inch, en zo nu en dan heb ik spijt dat ik niet voor de 16‑inch heb gekozen. Soms is wat extra schermruimte best prettig als je geen externe monitor bij de hand hebt. Maar dan realiseer ik me ook weer hoe zwaar en onhandig die 16‑inch kan zijn. Hij moet maar net in je tas passen (samen met de rest die je ook meesjouwt), de tafel waar je aan wilt werken moet groot genoeg zijn, en je kunt het wel vergeten om er comfortabel mee in de trein of het vliegtuig te werken.
Ik ga dadelijk de 14” bestellen
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Haha duidelijk, hierbij dan de dubbele bevestiging dat een 14-inch echt het meest praktisch is voor onderweg. Veel plezier ervan (alvast)!Bossie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:06:
[...]
Dit is precies wat ik wilde horen, want de reden om voor de macbook te gaan is vooral zodat ik meer onderweg (trein, werken in het vliegtuig is sowieso ruk) kan werken. Mijn huidige windows laptop trekt in een half uurtje de batterij leeg waardoor ik eigenlijk alleen wat calls en lees werk doe onderweg op mijn iPad.
En is Nano texture echt een no brainer? Voor onderweg alleen?Bossie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:06:
[...]
Dit is precies wat ik wilde horen, want de reden om voor de macbook te gaan is vooral zodat ik meer onderweg (trein, werken in het vliegtuig is sowieso ruk) kan werken. Mijn huidige windows laptop trekt in een half uurtje de batterij leeg waardoor ik eigenlijk alleen wat calls en lees werk doe onderweg op mijn iPad.
Lijkt me wel, heb echter tot mijn verbazing geen keuze etc gehad, het interne request form was gelimiteerd tot een bestel knopwiljanvdb schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:28:
[...]
En is Nano texture echt een no brainer? Voor onderweg alleen?
Voor prive gebruik heb ik nooit problemen gehad met het scherm van de macbook pro, maar voor werk heb ik altijd matte schermen gehad. Je kan vaak wel compenseren dmv een hoge brightness, maar dat wil je ook niet.
Ik snap Applecare wel hoor, vaak ook als je lang met je device (3 jaar) werkt. Zelf vervang ik meestal na 2 jaar mijn Macbook, soms eerder 🥹. Vandaag tripje naar Amsterdam voor een lossere schanier (nog wel binnen de marge zeiden ze) en heb schade aan mijn M4 Pro, dit werd ook netjes onder garantie vervangen. Ik heb dus geen Applecare. Meestal zijn ze wel coulant voor relatief nieuw spul.Of-Aaargh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:04:
[...]
Ik zou dan weer nooit Apple Care nemen. Het is een uiterst dure verzekering voor slechts één apparaat, en een excuus voor Apple om maar één jaar fabrieksgarantie te geven (vrijwel alle andere laptopfabrikanten geven twee jaar fabrieksgarantie). Als Apple huisverzekeringen zou verkopen, zou hun premie voor je huis 2000 euro per maand zijn. Neem een inboedelverzekering met kostbaarhedenbescherming, dan heb je voor hetzelfde bedrag als AC+ voor één apparaat al je kostbaarheden verzekerd.
Er zit wel een verschil tussen AppleCare+ en een inboedelverzekering. Een inboedelverzekering neemt de dagwaarde. Als je MacBook 4 jaar oud is, en je claimed schade onder je inboedelverzekering krijgt je daar 3 kwartjes en een stuiver voor. Ook keert dat vaak niet uit als het je eigen schuld is.Of-Aaargh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:04:
[...]
Als je een MacBook hebt met dure opties, je er van afhankelijk bent, er jaren mee wilt doen, én je heel mobiel bezig bent, dan is AppleCare+ zeker het overwegen waard. Het dekt bijvoorbeeld ook waterschade, eigen schuld of niet. Wél met een eigenbijdrage.
Inderdaad kan het gemak van de Apple Care-verzekering in een beperkt aantal gevallen opwegen tegen de heel hoge premie die je betaalt. Als je je maar bewust bent dat er alternatieven zijn, die weliswaar minder service bieden dan Apple Care, maar die dan ook maar een fractie daarvan kosten.ThomasG schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:02:
[...]
Er zit wel een verschil tussen AppleCare+ en een inboedelverzekering. Een inboedelverzekering neemt de dagwaarde. Als je MacBook 4 jaar oud is, en je claimed schade onder je inboedelverzekering krijgt je daar 3 kwartjes en een stuiver voor. Ook keert dat vaak niet uit als het je eigen schuld is.
Als je een MacBook hebt met dure opties, je er van afhankelijk bent, er jaren mee wilt doen, én je heel mobiel bezig bent, dan is AppleCare+ zeker het overwegen waard. Het dekt bijvoorbeeld ook waterschade, eigen schuld of niet. Wél met een eigenbijdrage.
Helemaal mee eens, ik zou daar we aan toe willen voegen dat met name in met de MAX cpu's in de 16' versies wat langer boosten dan in de kleinere 14'. Daar kan de CPU zijn warmte simpelweg iets minder kwijt, dus ondanks de zelfde sepcs heeft een 16' een iets langere andem op prestaties dan de 14', maar alleen als je echt langdurig zwaar belast.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:00:
[...]
Zelf heb ik een 14‑inch, en zo nu en dan heb ik spijt dat ik niet voor de 16‑inch heb gekozen. Soms is wat extra schermruimte best prettig als je geen externe monitor bij de hand hebt. Maar dan realiseer ik me ook weer hoe zwaar en onhandig die 16‑inch kan zijn. Hij moet maar net in je tas passen (samen met de rest die je ook meesjouwt), de tafel waar je aan wilt werken moet groot genoeg zijn, en je kunt het wel vergeten om er comfortabel mee in de trein of het vliegtuig te werken.
In de tijd van de Intel‑Macs was er nog een argument voor de 15‑inch omdat je betere hardware kreeg, maar dat is nu niet meer zo. Beide modellen hebben dezelfde configuraties en presteren gelijkwaardig.
Lang verhaal kort: ik ben blij met mijn 14‑inch, omdat het formaat en het gewicht prettiger zijn dan bij de 16‑inch. Die paar momenten waarop ik een groter scherm zou willen neem ik op de koop toe. En net als jij gebruik ik ’m meestal in combinatie met een extern scherm.
Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+
Ik denk dat dat het wachten wel waard is ten opzichte van de m4 pro cpu, of valt dat wel mee?
Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan
De normale M5 is niet mals ten opzichte van de M4. Als je die lijn doortrekt dan verschijnen er wel wat extra punten in Geekbench.Nosfera7u schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:05:
Ik wil op het werk overstappen van een Dell Laptop naar een MacBook Pro maar moet nog even wachten to de m5 pro cpu uit is, ik denk dat die een deze dagen gepresenteerd gaat worden, samen met de m5 max.
Ik denk dat dat het wachten wel waard is ten opzichte van de m4 pro cpu, of valt dat wel mee?
Maar goed, zelf weten allemaal. Als het voor werk is en je hebt nodig dan snap ik dat je wacht, maar die indruk krijg ik niet. Anders had je de vraag wel anders gesteld.
Het is inderdaad voor het werk, mogelijkheid om virtual machines en containers te draaien voor testen etcGr4mpyC3t schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:06:
[...]
De normale M5 is niet mals ten opzichte van de M4. Als je die lijn doortrekt dan verschijnen er wel wat extra punten in Geekbench.
Maar goed, zelf weten allemaal. Als het voor werk is en je hebt nodig dan snap ik dat je wacht, maar die indruk krijg ik niet. Anders had je de vraag wel anders gesteld.
Als de release van de m5 pro te lang duurt dan bestel ik gewoon de m4 pro met 48GB.
Thanks voor je antwoord.
Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan
Je beantwoord je eigen vraag.dZinee schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:01:
Iemand nog wat nieuwtjes over de m5pro en m5max? Ik hoor steeds 'morgen', maar het is nu weer 2 weken verder. Nu lijkt het weer maart 2026; met een volledige revamp q1 27 (dus nieuw ontwerp).
nieuws: Gerucht: iPhone 17e krijgt A19-soc en MagSafe, kost evenveel als 16edZinee schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:01:
Iemand nog wat nieuwtjes over de m5pro en m5max? Ik hoor steeds 'morgen', maar het is nu weer 2 weken verder. Nu lijkt het weer maart 2026; met een volledige revamp q1 27 (dus nieuw ontwerp).
Ik wacht in ieder geval tot maart, als de M5 Pro er dan niet is dan ga ik voor de normale M5.Apple werkt naar verluidt ook aan een MacBook Air met M5-chip en aan nieuwe 14"- en 16"-MacBook Pro-modellen. De fabrikant bracht vorig jaar al een MacBook Pro 14" uit met de M5-soc, maar de nieuwe modellen worden vermoedelijk voorzien van de krachtigere M5 Pro- en M5 Max-chips. Gurman schrijft dat de nieuwe laptops op zijn vroegst begin maart worden uitgebracht.
Dat ligt er aan wat je er mee van plan bent. De M4 Pro en M4 Max zijn in veel aspecten namelijk beter dan de M5. Zoals bijvoorbeeld de memory bandwidth. Ook hebben de M4 Pro en Max thunderbolt 5, terwijl de M5 alleen thunderbolt 4 heeft.dZinee schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:05:
Eerder m5 dan een m4pro met een leuke korting ?
De M5 is goed, zeker als je anders voor de M4 had gegaan. Maar de M5 is niet beter dan een M4 Pro, afgezien van een paar punten waar de M5 iets beter is. Als je een M4 Pro of Max voor een goede deal kunt vinden en niet wilt wachten op de M5 Pro/Max, is het zeker het overwegen waard.