AMDLegion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:13:
[...]
Apple geeft twee jaar garantie. Die 1 jaar garantie waar jij het over hebt is puur extra als je je Apple product koopt bij een andere winkel.
En weet je zeker dat een inboedelverzekering exact hetzelfde dekt als AppleCare+ ? Zoals waterschade door eigen schuld?
Nee, Apple geeft echt, heus, maar één jaar garantie:
https://www.apple.com/nl/...s-universal-warranty.html
Ik heb even gekeken in Instellingen - Info van mijn Macbook, in juli 2025 bij Apple gekocht. Deze heeft echt maar garantiedekking tot juli 2026.
Mijn Surface Pro, gekocht in mei 2025 heeft garantiedekking tot mei 2027, net als het los gekochte toetsenbord.
Dit staat los van de zgn. wettelijke garantie, maar het voordeel van fabrieksgarantie is dat jij bij fabrieksgarantie niet zelf hoeft te aan te tonen dat een gebrek niet door jouzelf is veroorzaakt. Want dat is lastig, want hoe bewijs je aan Apple 13 maanden na aankoop dat je
niet op je Ipad bent gaan zitten?
Wat betreft die aanvullende inboedelverzekering, die dekt meestal tegen alle beschadiging, verlies en diefstal van je spullen, behoudens opzet. Dus ook als je Macbook bv. in je rugzak waterschade heeft opgelopen in de regen. Dat hangt dus wel af van de voorwaarden van de verzekering. Voordeel is wel dat je bij Apple Care sneller weer je spullen gerepareerd of vervangen krijgt; via je eigen kostbaarhedenverzekering moet je eerst een opgave van de reparatie/vervangingskosten doen, dus dat duurt meestal een aantal dagen langer.