Vnze schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 23:30:
Weer een "what should I get", maar anders lukt het me niet.
Via mijn werkgever kan ik relatief goedkoop een gloednieuwe 14" MacBook Pro overnemen (overstock) voor persoonlijk gebruik. De keuze is tussen een M5 32Gb en een M5 Pro 24Gb, met een prijsverschil van amper €50 in het nadeel van de Pro. Ik gebruik al mijn hele leven Windows en raak er echt niet uit. Het FP-artikel heeft het er niet makkelijker op gemaakt en algemeen lijkt dit wel een discussiepunt op het wereld wijde net...
Wat betreft mijn use case, voor zover relevant:
- Fusion 360 voor meubels te ontwerpen (geen zware assemblies)
M5 Pro, Fusion leunt heel zwaar op de CPU
- Wat spelen met local LLM's, maar niets te serieus of intensief
Je hebt er bij beide configuraties niet zoveel aan. Zou hier je laptop niet op kiezen.
- Licht gamen, maar daar koop je natuurlijk geen Mac voor en/of stream ik van mijn desktop.
De extra GPU capaciteit van een Pro is behoorlijk over de basis M5. Ik ben verbaasd over hoe goed ik zwaardere spellen kan spelen via Crossover op mijn M4 pro. Ik neig naar de M5 pro hier, maar als het bij echt licht gamen blijft, de M5.
- Occasioneel VM's draaien voor taken die ik op Windows of Linux moet blijven doen wegens compatibiliteit
M5 met 32 GB. Hier loop ik echt echt tegen de limieten van die 24GB aan. Het is fijn dat het geheugen zo snel is, maar vol is uiteindelijk gewoon vol. Met 24GB kan ik Windows ARRM via Parrallels draaien en mijn ding doen op Windows, maar er blijft erg weinig over om nog iets anders erbij te doen.
- Hobby werk met Arduino/ESP32, en wat homelab
Dit doe ik zelf niet, maar klinkt niet als iets waar een M5 Pro meerwoude zou bieden
- Geen zware rendering, geen video editing
Juist hier excelleert een Pro over de basis CPU, en als dat dingen zijn die je niet doet gaan er gelijk 2 argumenten voor de M5 pro weg
Mijn Lenovo slurpt RAM, dus mijn buikgevoel zegt 32Gb, zeker omdat het gesoldeerd is en je er later niet aan kan. Maar de M5 Pro heeft op papier toch veel indrukwekkendere specs.
Voor mijn use case lijkt het erop dat ik de meerwaarde van de Pro-chip mogelijks ga onderbenutten, maar ik laat me graag overtuigen. Wat zouden jullie kiezen, en waarom?