• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-02 11:53
Of-Aaargh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:15:
[...]
Nee, Apple geeft echt, heus, maar één jaar garantie:
https://www.apple.com/nl/...s-universal-warranty.html
Ik heb even gekeken in Instellingen - Info van mijn Macbook, in juli 2025 bij Apple gekocht. Deze heeft echt maar garantiedekking tot juli 2026.
Zo moeilijk is het niet.

Apple geeft 1 jaar fabrieksgarantie op al zijn producten waar je ze ook koopt en als je bij Apple zelf iets koopt krikg je daar de wettelijke garantie en die is in NL niet gelimiteerd in tijd maar op basis van een redelijke verwachting, altijd MINIMAAL 2 jaar dus maar voor een Macbook dus langer.

• AMDLegion
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22-03 06:09
[...]

Ik heb even gekeken in Instellingen - Info van mijn Macbook, in juli 2025 bij Apple gekocht. Deze heeft echt maar garantiedekking tot juli 2026.
Mijn Surface Pro, gekocht in mei 2025 heeft garantiedekking tot mei 2027, net als het los gekochte toetsenbord.
Dit staat los van de zgn. wettelijke garantie, maar het voordeel van fabrieksgarantie is dat jij bij fabrieksgarantie niet zelf hoeft te aan te tonen dat een gebrek niet door jouzelf is veroorzaakt. Want dat is lastig, want hoe bewijs je aan Apple 13 maanden na aankoop dat je niet op je Ipad bent gaan zitten?

Wat betreft die aanvullende inboedelverzekering, die dekt meestal tegen alle beschadiging, verlies en diefstal van je spullen, behoudens opzet. Dus ook als je Macbook bv. in je rugzak waterschade heeft opgelopen in de regen. Dat hangt dus wel af van de voorwaarden van de verzekering. Voordeel is wel dat je bij Apple Care sneller weer je spullen gerepareerd of vervangen krijgt; via je eigen kostbaarhedenverzekering moet je eerst een opgave van de reparatie/vervangingskosten doen, dus dat duurt meestal een aantal dagen langer.
Je hebt 2 jaar garantie als je bij de Apple Store je product koopt.

Koop je het bijvoorbeeld bij Amac of Coolblue dan krijg je 2 jaar garantie bij de winkel en 1 jaar garantie ( eerste jaar ) bij Apple zelf.

• AMDLegion
[...]

Mijn Surface Pro, gekocht in mei 2025 heeft garantiedekking tot mei 2027, net als het los gekochte toetsenbord.
Dit staat los van de zgn. wettelijke garantie, maar het voordeel van fabrieksgarantie is dat jij bij fabrieksgarantie niet zelf hoeft te aan te tonen dat een gebrek niet door jouzelf is veroorzaakt. Want dat is lastig, want hoe bewijs je aan Apple 13 maanden na aankoop dat je niet op je Ipad bent gaan zitten?

Wat betreft die aanvullende inboedelverzekering, die dekt meestal tegen alle beschadiging, verlies en diefstal van je spullen, behoudens opzet. Dus ook als je Macbook bv. in je rugzak waterschade heeft opgelopen in de regen. Dat hangt dus wel af van de voorwaarden van de verzekering. Voordeel is wel dat je bij Apple Care sneller weer je spullen gerepareerd of vervangen krijgt; via je eigen kostbaarhedenverzekering moet je eerst een opgave van de reparatie/vervangingskosten doen, dus dat duurt meestal een aantal dagen langer.
Wat betreft de inboedelverzekering, ik kan zelf nergens vinden dat waterschade of eigen ongelukjes gedekt word. Zelfs bij all-risk verzekeringen vind ik het niet terug.

Misschien dat er nog allemaal extra addon polissen zijn. Want de standaard all risk dekt voor zover ik weet alleen schade binnenshuis.

Ik heb zelf AppleCare+ zodat het niet het einde van de wereld is als er in een café iemand z’n drinken over m’n MacBook morst.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:16
AMDLegion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:40:
[...]

Je hebt 2 jaar garantie als je bij de Apple Store je product koopt.

Koop je het bijvoorbeeld bij Amac of Coolblue dan krijg je 2 jaar garantie bij de winkel en 1 jaar garantie ( eerste jaar ) bij Apple zelf.
Zoals ik al aangaf krijg je ook bij de Apple Store maar één jaar fabrieksgarantie. Ook als je bij een andere winkel koopt, verwijst Apple je door daar de verkoper. Uiteraard heb je daar de wettelijke garantie, want gelukkig mag Apple niet de wettelijke rechten van EU-burgers inperken.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• Of-Aaargh
AMDLegion schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:42:
[...]

Wat betreft de inboedelverzekering, ik kan zelf nergens vinden dat waterschade of eigen ongelukjes gedekt word. Zelfs bij all-risk verzekeringen vind ik het niet terug.

Misschien dat er nog allemaal extra addon polissen zijn. Want de standaard all risk dekt voor zover ik weet alleen schade binnenshuis.

Ik heb zelf AppleCare+ zodat het niet het einde van de wereld is als er in een café iemand z’n drinken over m’n MacBook morst.
Zo'n kostbaarheden-verzekering is uiteraard geen onderdeel van een standaard-inboedelverzekering. Ik betaal daar bij Centraal Beheer zo'n 7 euro per maand extra voor. En dan zijn alle kostbaarheden in je bezit gedekt, ook voor ongelukjes.

• artworx2010
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-03 14:53
Camiel_ schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Met stems geactiveerd wordt de M1 niet warm maar hij moet wel flink aan het werk om de stems van de tracks tijdens een dj set te analyseren. Voor een track van ongeveer 7 minuten is de M1 toch wel een ruim een halve minuut bezig. Dan werkt het wel, maar de geluidskwaliteit is niet al te best (vind ik). Het is mij niet helemaal duidelijk of hetgeen ik hoor artefacten zijn die samenhangen met de mindere geluidskwaliteit of dat het glitches zijn door een hoge CPU belasting. Het lijkt een beetje van beide te zijn. Tenminste zo klinkt het wel een beetje.
Ter info: ik gebruik macOS 15.3.2. en RB 6.8.6.

Hoop dat je hier wat aan hebt :)
Hoi Camiel,

Bedankt voor jouw reactie.
Stems is met rekordbox nog niet perfect helaas.
Je hoort dan geluiden die vreemd klinken.
Ik heb het op een i5 laptop lastig met stems on the fly, en dat hoor je vooral dat er soms muziek wegvalt of hapert.
Maar dat wist ik met een 8gen i5.

Bij mij gaat het vooral of dit met een MacBook air die dit makkelijk aankan, ook vol kan houden en niet zo warm wordt dat hij gaat throttlen.
Nogmaals bedankt voor het testen.

• AMDLegion
Of-Aaargh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:54:
[...]

Zoals ik al aangaf krijg je ook bij de Apple Store maar één jaar fabrieksgarantie. Ook als je bij een andere winkel koopt, verwijst Apple je door daar de verkoper. Uiteraard heb je daar de wettelijke garantie, want gelukkig mag Apple niet de wettelijke rechten van EU-burgers inperken.
2 jaar garantie mits gekocht bij Apple zelf https://www.apple.com/leg...ch_Statutory_Warranty.pdf

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:03
Ik heb voor persoonlijk gebruik altijd een 14” macbook pro gehad, echter heb ik voor mijn werk nu ook de optie om een macbook te bestellen.

Voor mijn werk twijfel ik momenteel of ik nu de 14” of 16” Macbook pro moet nemen. Qua specs zijn beide opties sowieso prima en is de keuze voor mac voornamelijk ivm de mobiliteit / batterijduur.

Wat zijn de ervaringen hier mbt development werk op de 14” en 16”?, zowel thuis en op kantoor zal er gewoon met een monitor gewerkt worden maar voor onderweg twijfel ik of 16” misschien niet een betere keuze is?

Nano-texture klinkt sowieso als een no-brainer?

Later deze week maar eens de 14 en 16” bekijken bij de mediamarkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Bossie op 20-01-2026 06:51 ]

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Of-Aaargh
Ja, dat is de wettelijke garantie die je als EU-burger (Ik vermoed dat je Belg bent, vanwege je link daar de Belgische regeling van wettelijke garantie?) sowieso hebt bij elk product dat je koopt, of je nou je laptop bij Apple koopt of bij de Action. Heel aardig dat Apple erkent dat burgers zelfs tegenover hen dezelfde rechten hebben als bij andere bedrijven, maar we hebben het hier over de extra fabrieksgarantie, bovenop die wettelijke garantie die elke consument heeft. Die fabrieksgarantie is en blijft bij Apple maar één jaar, terwijl vrijwel alle andere laptops twee jaar fabrieksgarantie hebben.
En het kan misschien Amerikaanse arrogantie zijn dat zij denken dat de beperktere consumentenbescherming zoals ze die in de VS hebben ook goed genoeg is voor EU-burgers, of dat Apple minder vertrouwen heeft dan andere fabrikanten in de kwaliteit van hun eigen producten, maar ik denk dat zeker ook het winstmodel van het verkopen van extra garantie onder de noemer van Apple Care ook wel meespeelt.
Het is ook een spelletje dat winkels ook wel eens spelen: soms kun je daar ook voor 5-10% extra een paar jaar garantie 'bijkopen' bij dure aankopen.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bossie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 23:21:
Ik heb voor persoonlijk gebruik altijd een 14” macbook pro gehad, echter heb ik voor mijn werk nu ook de optie om een macbook te bestellen.

Voor mijn werk twijfel ik momenteel of ik nu de 14” of 16” Macbook pro moet nemen. Qua specs zijn beide opties sowieso prima en is de keuze voor mac voornamelijk ivm de mobiliteit / batterijduur.

Wat zijn de ervaringen hier mbt development werk op de 14” en 16”?, zowel thuis en op kantoor zal er gewoon met een monitor gewerkt worden maar voor onderweg twijfel ik of 16” misschien niet een betere keuze is?

Nano-texture klinkt sowieso als een no-brainer?

Later deze week maar eens de 14 en 16” bekijken bij de mediamarkt.
Zelf heb ik een 14‑inch, en zo nu en dan heb ik spijt dat ik niet voor de 16‑inch heb gekozen. Soms is wat extra schermruimte best prettig als je geen externe monitor bij de hand hebt. Maar dan realiseer ik me ook weer hoe zwaar en onhandig die 16‑inch kan zijn. Hij moet maar net in je tas passen (samen met de rest die je ook meesjouwt), de tafel waar je aan wilt werken moet groot genoeg zijn, en je kunt het wel vergeten om er comfortabel mee in de trein of het vliegtuig te werken.

In de tijd van de Intel‑Macs was er nog een argument voor de 15‑inch omdat je betere hardware kreeg, maar dat is nu niet meer zo. Beide modellen hebben dezelfde configuraties en presteren gelijkwaardig.

Lang verhaal kort: ik ben blij met mijn 14‑inch, omdat het formaat en het gewicht prettiger zijn dan bij de 16‑inch. Die paar momenten waarop ik een groter scherm zou willen neem ik op de koop toe. En net als jij gebruik ik ’m meestal in combinatie met een extern scherm.

Have you tried turning it off and on again?

• Bossie
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:00:
[...]
Zelf heb ik een 14‑inch, en zo nu en dan heb ik spijt dat ik niet voor de 16‑inch heb gekozen. Soms is wat extra schermruimte best prettig als je geen externe monitor bij de hand hebt. Maar dan realiseer ik me ook weer hoe zwaar en onhandig die 16‑inch kan zijn. Hij moet maar net in je tas passen (samen met de rest die je ook meesjouwt), de tafel waar je aan wilt werken moet groot genoeg zijn, en je kunt het wel vergeten om er comfortabel mee in de trein of het vliegtuig te werken.
Dit is precies wat ik wilde horen, want de reden om voor de macbook te gaan is vooral zodat ik meer onderweg (trein, werken in het vliegtuig is sowieso ruk) kan werken. Mijn huidige windows laptop trekt in een half uurtje de batterij leeg waardoor ik eigenlijk alleen wat calls en lees werk doe onderweg op mijn iPad.

Ik ga dadelijk de 14” bestellen :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Bossie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Dit is precies wat ik wilde horen, want de reden om voor de macbook te gaan is vooral zodat ik meer onderweg (trein, werken in het vliegtuig is sowieso ruk) kan werken. Mijn huidige windows laptop trekt in een half uurtje de batterij leeg waardoor ik eigenlijk alleen wat calls en lees werk doe onderweg op mijn iPad.

Haha duidelijk, hierbij dan de dubbele bevestiging dat een 14-inch echt het meest praktisch is voor onderweg. Veel plezier ervan (alvast)! ;)

• wiljanvdb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 18:16
Bossie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:06:
[...]

En is Nano texture echt een no brainer? Voor onderweg alleen?

• Bossie
wiljanvdb schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:28:
[...]

En is Nano texture echt een no brainer? Voor onderweg alleen?
Lijkt me wel, heb echter tot mijn verbazing geen keuze etc gehad, het interne request form was gelimiteerd tot een bestel knop :P

Voor prive gebruik heb ik nooit problemen gehad met het scherm van de macbook pro, maar voor werk heb ik altijd matte schermen gehad. Je kan vaak wel compenseren dmv een hoge brightness, maar dat wil je ook niet.

• Harrie-Handbak
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-03 12:50
Of-Aaargh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:04:
[...]

Ik zou dan weer nooit Apple Care nemen. Het is een uiterst dure verzekering voor slechts één apparaat, en een excuus voor Apple om maar één jaar fabrieksgarantie te geven (vrijwel alle andere laptopfabrikanten geven twee jaar fabrieksgarantie). Als Apple huisverzekeringen zou verkopen, zou hun premie voor je huis 2000 euro per maand zijn. Neem een inboedelverzekering met kostbaarhedenbescherming, dan heb je voor hetzelfde bedrag als AC+ voor één apparaat al je kostbaarheden verzekerd.
Ik snap Applecare wel hoor, vaak ook als je lang met je device (3 jaar) werkt. Zelf vervang ik meestal na 2 jaar mijn Macbook, soms eerder 🥹. Vandaag tripje naar Amsterdam voor een lossere schanier (nog wel binnen de marge zeiden ze) en heb schade aan mijn M4 Pro, dit werd ook netjes onder garantie vervangen. Ik heb dus geen Applecare. Meestal zijn ze wel coulant voor relatief nieuw spul.

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 10:17
[...]

Ik zou dan weer nooit Apple Care nemen. Het is een uiterst dure verzekering voor slechts één apparaat, en een excuus voor Apple om maar één jaar fabrieksgarantie te geven (vrijwel alle andere laptopfabrikanten geven twee jaar fabrieksgarantie). Als Apple huisverzekeringen zou verkopen, zou hun premie voor je huis 2000 euro per maand zijn. Neem een inboedelverzekering met kostbaarhedenbescherming, dan heb je voor hetzelfde bedrag als AC+ voor één apparaat al je kostbaarheden verzekerd.
Er zit wel een verschil tussen AppleCare+ en een inboedelverzekering. Een inboedelverzekering neemt de dagwaarde. Als je MacBook 4 jaar oud is, en je claimed schade onder je inboedelverzekering krijgt je daar 3 kwartjes en een stuiver voor. Ook keert dat vaak niet uit als het je eigen schuld is.

Als je een MacBook hebt met dure opties, je er van afhankelijk bent, er jaren mee wilt doen, én je heel mobiel bezig bent, dan is AppleCare+ zeker het overwegen waard. Het dekt bijvoorbeeld ook waterschade, eigen schuld of niet. Wél met een eigenbijdrage.

• Of-Aaargh
ThomasG schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:02:
[...]
Er zit wel een verschil tussen AppleCare+ en een inboedelverzekering. Een inboedelverzekering neemt de dagwaarde. Als je MacBook 4 jaar oud is, en je claimed schade onder je inboedelverzekering krijgt je daar 3 kwartjes en een stuiver voor. Ook keert dat vaak niet uit als het je eigen schuld is.

Als je een MacBook hebt met dure opties, je er van afhankelijk bent, er jaren mee wilt doen, én je heel mobiel bezig bent, dan is AppleCare+ zeker het overwegen waard. Het dekt bijvoorbeeld ook waterschade, eigen schuld of niet. Wél met een eigenbijdrage.
Inderdaad kan het gemak van de Apple Care-verzekering in een beperkt aantal gevallen opwegen tegen de heel hoge premie die je betaalt. Als je je maar bewust bent dat er alternatieven zijn, die weliswaar minder service bieden dan Apple Care, maar die dan ook maar een fractie daarvan kosten.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-03 11:19
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:00:
[...]

In de tijd van de Intel‑Macs was er nog een argument voor de 15‑inch omdat je betere hardware kreeg, maar dat is nu niet meer zo. Beide modellen hebben dezelfde configuraties en presteren gelijkwaardig.

Lang verhaal kort: ik ben blij met mijn 14‑inch, omdat het formaat en het gewicht prettiger zijn dan bij de 16‑inch. Die paar momenten waarop ik een groter scherm zou willen neem ik op de koop toe. En net als jij gebruik ik ’m meestal in combinatie met een extern scherm.
Helemaal mee eens, ik zou daar we aan toe willen voegen dat met name in met de MAX cpu's in de 16' versies wat langer boosten dan in de kleinere 14'. Daar kan de CPU zijn warmte simpelweg iets minder kwijt, dus ondanks de zelfde sepcs heeft een 16' een iets langere andem op prestaties dan de 14', maar alleen als je echt langdurig zwaar belast.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• Nosfera7u
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 13:13
Ik wil op het werk overstappen van een Dell Laptop naar een MacBook Pro maar moet nog even wachten to de m5 pro cpu uit is, ik denk dat die een deze dagen gepresenteerd gaat worden, samen met de m5 max.
Ik denk dat dat het wachten wel waard is ten opzichte van de m4 pro cpu, of valt dat wel mee?

Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Nosfera7u schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:05:
Ik wil op het werk overstappen van een Dell Laptop naar een MacBook Pro maar moet nog even wachten to de m5 pro cpu uit is, ik denk dat die een deze dagen gepresenteerd gaat worden, samen met de m5 max.
Ik denk dat dat het wachten wel waard is ten opzichte van de m4 pro cpu, of valt dat wel mee?
De normale M5 is niet mals ten opzichte van de M4. Als je die lijn doortrekt dan verschijnen er wel wat extra punten in Geekbench.

Maar goed, zelf weten allemaal. Als het voor werk is en je hebt nodig dan snap ik dat je wacht, maar die indruk krijg ik niet. Anders had je de vraag wel anders gesteld. :>

• Nosfera7u
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 13:13
Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:06:
[...]

De normale M5 is niet mals ten opzichte van de M4. Als je die lijn doortrekt dan verschijnen er wel wat extra punten in Geekbench.

Maar goed, zelf weten allemaal. Als het voor werk is en je hebt nodig dan snap ik dat je wacht, maar die indruk krijg ik niet. Anders had je de vraag wel anders gesteld. :>
Het is inderdaad voor het werk, mogelijkheid om virtual machines en containers te draaien voor testen etc
Als de release van de m5 pro te lang duurt dan bestel ik gewoon de m4 pro met 48GB.

Thanks voor je antwoord.

Ik ben niet ontspoord, heb nooit op de rails gestaan

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-02 23:51
Iemand nog wat nieuwtjes over de m5pro en m5max? Ik hoor steeds 'morgen', maar het is nu weer 2 weken verder. Nu lijkt het weer maart 2026; met een volledige revamp q1 27 (dus nieuw ontwerp).

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
dZinee schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:01:
Iemand nog wat nieuwtjes over de m5pro en m5max? Ik hoor steeds 'morgen', maar het is nu weer 2 weken verder. Nu lijkt het weer maart 2026; met een volledige revamp q1 27 (dus nieuw ontwerp).
Je beantwoord je eigen vraag.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:51
dZinee schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:01:
nieuws: Gerucht: iPhone 17e krijgt A19-soc en MagSafe, kost evenveel als 16e
Apple werkt naar verluidt ook aan een MacBook Air met M5-chip en aan nieuwe 14"- en 16"-MacBook Pro-modellen. De fabrikant bracht vorig jaar al een MacBook Pro 14" uit met de M5-soc, maar de nieuwe modellen worden vermoedelijk voorzien van de krachtigere M5 Pro- en M5 Max-chips. Gurman schrijft dat de nieuwe laptops op zijn vroegst begin maart worden uitgebracht.
Ik wacht in ieder geval tot maart, als de M5 Pro er dan niet is dan ga ik voor de normale M5.

EU DNS: 86.54.11.100

• dZinee
  • Laatst online: 11-02 23:51
Eerder m5 dan een m4pro met een leuke korting ?

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 10:17
dZinee schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:05:
Eerder m5 dan een m4pro met een leuke korting ?
Dat ligt er aan wat je er mee van plan bent. De M4 Pro en M4 Max zijn in veel aspecten namelijk beter dan de M5. Zoals bijvoorbeeld de memory bandwidth. Ook hebben de M4 Pro en Max thunderbolt 5, terwijl de M5 alleen thunderbolt 4 heeft.

De M5 is goed, zeker als je anders voor de M4 had gegaan. Maar de M5 is niet beter dan een M4 Pro, afgezien van een paar punten waar de M5 iets beter is. Als je een M4 Pro of Max voor een goede deal kunt vinden en niet wilt wachten op de M5 Pro/Max, is het zeker het overwegen waard.

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 23:33
[...]

Spot on! Je moet verzekeren wat je niet kunt dragen of risicovol zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Mini Poeper op 11-02-2026 12:12 ]

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-03 13:27
Pffz, het wachten wordt wel op de proef gesteld (16inch, M5 pro).. :9

[ Voor 40% gewijzigd door DennisZ88 op 12-02-2026 15:57 ]

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:30

Vis

DennisZ88 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:56:
Pffz, het wachten wordt wel op de proef gesteld (16inch, M5 pro).. :9
Waarom niet gewoon voor de M4 Pro 16 inch gaan?

Die gaat nog met gemak 10 jaar mee als je hem met een beetje maxed out specs neemt.
Heb zelf de 48GB variant sinds november. Geweldig apparaat.

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• Of-Aaargh
Vis schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:25:
[...]

Waarom niet gewoon voor de M4 Pro 16 inch gaan?

Die gaat nog met gemak 10 jaar mee als je hem met een beetje maxed out specs neemt.
Heb zelf de 48GB variant sinds november. Geweldig apparaat.
Dat mag ik wel hopen voor een laptop van rond 4000 euro. :)

• Vis
  • Laatst online: 07:30

Vis

Of-Aaargh schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:06:
[...]

Dat mag ik wel hopen voor een laptop van rond 4000 euro. :)
Dat was ik gelukkig niet kwijt destijds.. zie dat de prijzen nu wel omhoog zijn gegaan, zeker vanwege de RAM tekorten en prijsstijgingen.

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• Rickster23
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-03 10:08
ik zou graag een macbook willen aanschaffen maar daar wil ik eigenlijk windows 11 op draaien met diversen software pakketten die werken met SQL servers is dit mogelijk..

Ik weet dat Intel chip wel goed werkte met SQL maar de M chip niet

ik hoor graag..

• Aegir81
  • Laatst online: 22-03 10:09
Rickster23 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:53:
ik zou graag een macbook willen aanschaffen maar daar wil ik eigenlijk windows 11 op draaien met diversen software pakketten die werken met SQL servers is dit mogelijk..

ik hoor graag..
Wat hoor je graag?

Op een Intel Mac kun je via bootcamp Windows installeren en de software native draaien. Op de nieuwe processors kan dat niet, je kunt wel Windows arm via Parallels draaien, maar dat is een VM en gaat sowieso minder soepel draaien, hoe goed Parallels ook is.

Ik zou geen MacBook kopen om alleen Windows te draaien.

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:07

ik hoor graag..
Ik heb mysql en PostgreSQL draaiende gehad op een MacBook met een M chip. Werkt goed,, maar dit is hobby-matig. Anderzijds, wie gaat een sql Server professioneel op een laptop draaien…

Windows 11 draaien op een macbook lijkt me geen goed plan. Afgezien van dat Windows überhaupt geen goed plan is: Misschien dat je met wat hacks een ARM-versie van Windows 11 aan de praat krijgt. Zou ik niet aanraden, want daar is een MacBook niet geoptimaliseerd voor. Koop dan een Windows laptop. Windows 11 draait verder prima in een VM, maar dat slaat nergens op als je een sql Server wil draaien. Draai ze gewoon onder macOS.

• Of-Aaargh

ik hoor graag..
Als je voornamelijk Windows gaat draaien, en dan ook nog Windows-apps met SQL, kun je beter een Windows-laptop kopen. Er zijn uitstekende alternatieven te koop.
Als dit je eerste Macbook zou worden, hou dan ook rekening met een leercurve voor je muscle memory, en dat in Mac OS nogal wat dingen anders (soms beter, soms slechter) werken dan in Windows.

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:45
Ik ben aan het kijken naar een MBP M5, maar ik hoorde van een collega dat het scherm best wel vermoeiend is voor de ogen. Hebben jullie daar ook last van?

Dank alvast!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-03 08:09
Nee, ik heb daar geen last van.

Ik heb wel een leesbril O-)

BetterShifting.com | Strava

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-03 13:38
Sinds donderdag een macbook, wat mij opvalt is dat de 'letters' op mijn externe schermen minder 'scherp' zijn.
Zijn daar nog bepaalde settings die ik kan verbeteren?

• Greatsword
  • Niet online
sparks schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:59:
Sinds donderdag een macbook, wat mij opvalt is dat de 'letters' op mijn externe schermen minder 'scherp' zijn.
5K Monitor aanschaffen.

• Greatsword
  • Niet online
@mprkooij De M5 Pro en Max kunnen wat mij betreft ook prima in dit topic toch?

Kan jij de TS misschien updaten en een titel update aanvragen?

https://www.apple.com/nl/...ll-new-m5-pro-and-m5-max/

https://www.apple.com/nl/...-demanding-pro-workflows/

[ Voor 16% gewijzigd door Greatsword op 03-03-2026 15:37 ]

• Saven
  • Laatst online: 22-03 11:35

Saven

Administrator

Nee. Apple gebruikt geen (naar hun en mijn optiek inferieure) subpixel antialiasing maar volledige. En dat werkt nog beter op hi-dpi schermen waar je 200% kunt schalen - bijvoorbeeld een 5k scherm.

Voor de rest is het denk ik even een kwestie van wennen. Had ik ook. Ik wil namelijk geen 27" scherm maar een ultrawide 49" scherm. En een 10k 49" scherm bestaat helaas nog niet :+ Dus doe het voorlopig met 5120x1440 :P

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-03 07:58
Hi zit naar de nieuwe MacBook Pro M5 Pro modellen te kijken. GPU is voor mij belangrijk en zie een verschil in GPU tussen de 14 en 16 inch. De 14" heeft meer GPU cores maar in de beschrijvingen van de 16" staat dat deze krachtiger is en langer volhoud doordat hij zijn hitte beter kwijt kan. Was dit ook met de M4 pro? Iemand inzichten obv van M4 pro?

14" 18 CPU 20 GPU
16" 18 CPU 16 GPU

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:26

alienfruit

the alien you never expected

Begin inmiddels wel een beetje moeite te krijgen om nieuwe Macs te kopen als ze eigenlijk snel genoeg voor mijn werk en hobbies. Mijn M4 Max is nog snel genoeg en LLMs draaien blijft volgens zelf op de M5 Max nog lastig. Enigste probleem waar ik tegen aanliep bij mij M1 was het beperkte geheugen (16gb) maar de 36gig en 64gig in mijn M4's voldoen tot nu toe.

Als ze nou gewoon eens komen met die nieuwe Apple TV lol

[ Voor 31% gewijzigd door alienfruit op 03-03-2026 16:10 ]

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:55
Waarom zou je een M4 Max nu gaan vervangen door een M5 Max?

Als je nu een M1 Pro of Max hebt, die je inmiddels 4 jaar intensief gebruikt hebt dan kan ik me er wat bij voorstellen. Maar waarom zou je een machine van maximaal 15 maanden oud nu al gaan vervangen?
Ja, als de baas het wil betalen, en de performance verbetering direct je productiviteit dusdanig verbetert dat het de investering meer dan waard is, dan misschien. Maar goed, to each their own.

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-03 19:55
Asprine schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:08:
14" 18 CPU 20 GPU
16" 18 CPU 16 GPU
Dat zal een foutje zijn geweest want als ik de 16" nu selecteer dan heeft de 18core CPU van de M5Pro ook 20 GPU cores. Verschil met de 14" is dat de 16" geen optie heeft voor 15 CPU + 16GPU cores.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
pyotr schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:12:
[...]

Dat zal een foutje zijn geweest want als ik de 16" nu selecteer dan heeft de 18core CPU van de M5Pro ook 20 GPU cores. Verschil met de 14" is dat de 16" geen optie heeft voor 15 CPU + 16GPU cores.
Denk het ook!

Tegenwoordig heeft de 14-inch standaard een Pro-serie met minder CPU en GPU cores en kan je kiezen voor een upgrade met meer CPU en GPU cores. Een 16-inch begint altijd met deze 'upgrade-variant'.

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:01
Pavv schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:06:
Waarom zou je een M4 Max nu gaan vervangen door een M5 Max?

Als je nu een M1 Pro of Max hebt, die je inmiddels 4 jaar intensief gebruikt hebt dan kan ik me er wat bij voorstellen. Maar waarom zou je een machine van maximaal 15 maanden oud nu al gaan vervangen?
Ja, als de baas het wil betalen, en de performance verbetering direct je productiviteit dusdanig verbetert dat het de investering meer dan waard is, dan misschien. Maar goed, to each their own.
Yup. Hier nog een M3 Max en die wordt nog niet vervangen. Misschien straks wel als de complete redesign er is. Toch denk ik dat 5000 euro nog wel even slikken wordt.

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:03

MazeWing

The plot thickens...

Een behoorlijke prijsverhoging gezien de minimale grote van de SSD en de adapter die je er nog bij mag kopen van €120.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-03 19:28
Topicstart is aangepast a.d.h.v. de nieuwe M5 Pro en M5 Max uitgave.
MazeWing schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:03:
Een behoorlijke prijsverhoging gezien de minimale grote van de SSD en de adapter die je er nog bij mag kopen van €120.
Aan de andere kant (en ja ik weet het Apple vroeg al hoge prijzen), wel goed dat de prijs niet +3,4,500 is gegaan i.v.m. RAM prijzen.

[ Voor 73% gewijzigd door mprkooij op 03-03-2026 20:01 ]

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:31
Ik heb een 14" m3 max, maar ga toch voor de 16" m5 max dit keer (wel met onderwijskorting van mijn vriendin) en inruil.

M3 zit nu op 86% batterij, hoop dat dat met die M5 wel iets beter is, want ik merk het wel in mijn dagelijkse werkzaamheden.

[ Voor 34% gewijzigd door carpebios op 04-03-2026 13:03 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-03 09:52
Ik heb een M1Pro 16'' uit 2021. Zat eens te kijken voor een inruil bij Apple naar een M5 toe, maar ik krijg maar 455 euro ervoor haha.

Ik vervang deze wel lekker als ie eraan gaat. Eigenlijk niks te klagen nog, ook niet qua snelheid. Heb wel 32GB RAM. Verbaas me er wel over dat mensen een M4 willen upgraden, geen oordeel, maar verbazing.

[ Voor 14% gewijzigd door Sluuz op 04-03-2026 13:59 ]

PSN: Sluuz

• Greatsword
  • Niet online
Sluuz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:58:
Ik heb een M1Pro 16'' uit 2021. Zat eens te kijken voor een inruil bij Apple naar een M5 toe, maar ik krijg maar 455 euro ervoor haha.

Ik vervang deze wel lekker als ie eraan gaat. Eigenlijk niks te klagen nog, ook niet qua snelheid. Heb wel 32GB RAM. Verbaas me er wel over dat mensen een M4 willen upgraden, geen oordeel, maar verbazing.
Dat soort dingen moet je natuurlijk gewoon hier op Vraag & Aanbod zetten of Marktplaats, mits in goede staat compleet etc moet ~750,- te doen zijn.

• pyotr
Zijdelings gerelateerd: als ik een nieuwe M5Pro macbook koop, valt daar op één of andere manier nog Sequoia (OSX 15) op te installeren of ben ik veroordeeld tot Tahoe?

• Hahn
  • Laatst online: 00:29
pyotr schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:16:
Zijdelings gerelateerd: als ik een nieuwe M5Pro macbook koop, valt daar op één of andere manier nog Sequoia (OSX 15) op te installeren of ben ik veroordeeld tot Tahoe?
Waarom zou je dat willen?

The devil is in the details.

• mprkooij
Hahn schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:18:
[...]

Waarom zou je dat willen?
Waarschijnlijk vanwege de bekende bugs in Tahoe / nog niet willen upgraden vanwege compatibility. Van wat ik heb begrepen kan het niet. Zie ook:

https://www.reddit.com/r/..._macos_sequoia_on_m5_mbp/

• Hahn
mprkooij schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:34:
[...]

Waarschijnlijk vanwege de bekende bugs in Tahoe / nog niet willen upgraden vanwege compatibility.
Ik kan ook wel wat gokken doen, maar dat blijven gokken, dus daarom vroeg ik het specifiek aan @pyotr ;)

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-03 12:39

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Als je van Windows af komt, Macos heeft geen cleartype, en rendert beeldresolutie sowieso anders. Een 5K scherm kopen is natuurlijk de beste oplossing, maar daar zit wel een prijskaartje aan vast.

Je kan BetterDisplay proberen, en High Resolution/HiDPI mode forceren. Dat scheelde hier in ieder geval wel, ik dacht ook eerst dat ik een nieuwe bril nodig had.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
pyotr schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:16:
Veroordeeld tot Tahoe.

• carpebios
16 maart kon hij pas geleverd worden de 16" m5 max. Mogelijk dat alleen de 14" modellen vanaf woensdag beschikbaar zijn.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Greatsword
  • Niet online
De Neo staat op de site 599,- met studenten korting!

@mprkooij was jij van plan een topic te maken? https://www.apple.com/nl/macbook-neo/

[ Voor 12% gewijzigd door Greatsword op 04-03-2026 15:22 ]

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-03 13:09

Quakie

quakelen

Ik vind het wel wat hebben... zou zelf voor mij ook voldoende zijn haha.

Ik teken nergens meer voor

• mprkooij
Greatsword schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:21:
De Neo staat op de site 599,- met studenten korting!

@mprkooij was jij van plan een topic te maken? https://www.apple.com/nl/macbook-neo/
Die is er al :-)

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-03 13:27
Oef, lange tijd aan het wachten en nu toch twijfel over het scherm..

Ik zal hem vooral gebruiken als developer, maar ook als designer (websites / apps) en zou er soms een serie/film op willen kijken. Iemand met vergelijkbare situatie en die zijn/haar ervaringen wil delen?

Overigens, het verschil zit toch in het scherm zelf en niet in de felheid? Die felheid is iets waar ik geregeld knettergek van wordt op mijn iPhone(s), als dat weer eens aan het 'branden' in je ogen is (Heb het automatisch aanpassen nu al even aanstaan en dat bevalt een stuk beter, maar dan heb ik de felheid vaak op zo'n 30/45%

[ Voor 37% gewijzigd door DennisZ88 op 04-03-2026 17:46 ]

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:39
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Carlos0_0 op 04-03-2026 20:11 ]

• Carlos0_0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:39
MazeWing schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:03:
Waarom zou je er een adapter bij gaan kopen, van mijn MacBook m1 zit die na 5 jaar nog nieuw in de doos ?.
Elke willekeurige usb-c kabel met stekker werkt prima, ik ben juist blij die dingen weg gelaten worden eens.

• carpebios
DennisZ88 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:41:
Oef, lange tijd aan het wachten en nu toch twijfel over het scherm..

Ik zal hem vooral gebruiken als developer, maar ook als designer (websites / apps) en zou er soms een serie/film op willen kijken. Iemand met vergelijkbare situatie en die zijn/haar ervaringen wil delen?

Overigens, het verschil zit toch in het scherm zelf en niet in de felheid? Die felheid is iets waar ik geregeld knettergek van wordt op mijn iPhone(s), als dat weer eens aan het 'branden' in je ogen is (Heb het automatisch aanpassen nu al even aanstaan en dat bevalt een stuk beter, maar dan heb ik de felheid vaak op zo'n 30/45%
Ik heb altijd 14" gehad, maar ben nu toch voor de 16" gegaan. Vooral voor YouTube en Netflix en toch wat makkelijker twee schermen naast elkaar voor office

• pyotr
@Hahn Ik ben heel tevreden met Sequoia, ben niet wild van de nieuwe glass interface en zo her en der las ik dat Tahoe meer resources vreet en nog wel wat onhebbelijkheden heeft. Wellicht dat 26.3 al wel verbetering is.

En dat resources vreten probleem heb ik dan maar "opgelost" door een 48GB 16" te bestellen als vervanging van mijn 32GB 14" M1Pro :D Nog drie weken wachten op levering...

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
pyotr schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:15:
@Hahn Ik ben heel tevreden met Sequoia, ben niet wild van de nieuwe glass interface en zo her en der las ik dat Tahoe meer resources vreet en nog wel wat onhebbelijkheden heeft. Wellicht dat 26.3 al wel verbetering is.

En dat resources vreten probleem heb ik dan maar "opgelost" door een 48GB 16" te bestellen als vervanging van mijn 32GB 14" M1Pro :D Nog drie weken wachten op levering...
Absoluut geen last van. Tahoe werkt hier meer dan prima op een MBP M4 Pro met 48GB. Voor mij voelt het dus niet als veroordeling of zo. ;)

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Wat is het bestaansrecht van de gewone M5 MacBook Pro?

Als ik een 14" MacBook Pro M5 (10‑core CPU, 10-core GPU, 16‑core Neural Engine) met 32GB geheugen en 1TB opslag samenstel kom ik op € 2.429,00. Met dezelfde specs op een MacBook Air 13" kom ik op € 1.949,00.

€480 verschil voor iets meer pixels, een uurtje langer internetten qua batterij, een fan, een HDMI en SD poort? Daar tegenover staat een lichtere en kleinere Air.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Mog schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:48:
Wat is het bestaansrecht van de gewone M5 MacBook Pro?

Als ik een 14" MacBook Pro M5 (10‑core CPU, 10-core GPU, 16‑core Neural Engine) met 32GB geheugen en 1TB opslag samenstel kom ik op € 2.429,00. Met dezelfde specs op een MacBook Air 13" kom ik op € 1.949,00.

€480 verschil voor iets meer pixels, een uurtje langer internetten qua batterij, een fan, een HDMI en SD poort? Daar tegenover staat een lichtere en kleinere Air.
Volgens mij ben je al een heel eind. Je mist alleen ten opzichte van een Air:
  • ProMotion (120Hz)
  • Twee GPU-cores meer
  • Hogere piekhelderheid van het scherm
  • Zes speakers (in plaats van 4)
  • Snelladen met 96 W
Over smaak en opvattingen valt niet te twisten, maar ik denk dat een MBP M5 wel degelijk bestaansrecht heeft. :P

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:57:
[...]

• ProMotion (120Hz)
  • Twee GPU-cores meer
  • Snelladen met 96 W
Over smaak en opvattingen valt niet te twisten, maar ik denk dat een MBP M5 wel degelijk bestaansrecht heeft. :P
Hebben ze beide dezelfde SSD en RAM geheugenbandbreedte?

Divide and conquer.

• carpebios
Toen ik direct bestelde zou hij maandag die 16e geleverd worden. Nu staat hij al op eind maart opeens.

• Greatsword
  • Niet online
carpebios schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:13:
Toen ik direct bestelde zou hij maandag die 16e geleverd worden. Nu staat hij al op eind maart opeens.
Daar hebben we dit topic voor ;)
[Apple producten] Levertijden - Deel 9

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-03 20:25
Ik ben weer een beetje aan het kijken naar het nieuwe model. ik zou graag de 14" m5 pro willen gaan aanschaffen. Ik kom van een 2016 15" pro af, maar ik merk dat die gewoon op is. Ik kan nog niet echt benchmarks van bijvoorbeeld games zien. Ik wil hem gebruiken als ik niet bij mijn pc ben.

Zou mediamarkt op release voorraad hebben?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
rominick schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:19:
Ik ben weer een beetje aan het kijken naar het nieuwe model. ik zou graag de 14" m5 pro willen gaan aanschaffen. Ik kom van een 2016 15" pro af, maar ik merk dat die gewoon op is. Ik kan nog niet echt benchmarks van bijvoorbeeld games zien. Ik wil hem gebruiken als ik niet bij mijn pc ben.

Zou mediamarkt op release voorraad hebben?
Kan wel kloppen dat je niets vindt, want het is nog niet te krijgen. Reviewers hebben ‘m vast al binnen, maar vaak zit daar ook een embargo op.

Als je goed wil vergelijken met benchmarks, zal je tot na de release moeten wachten.

• rominick
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:58:
[...]

Kan wel kloppen dat je niets vindt, want het is nog niet te krijgen. Reviewers hebben ‘m vast al binnen, maar vaak zit daar ook een embargo op.

Als je goed wil vergelijken met benchmarks, zal je tot na de release moeten wachten.
Ah op die fiets, ik zal kijken of ik hem al kan bestellen. Het is zeker beter mijn mijn i7 uit 2016 :P.
Ik zal wel wat m4 pro benches bekijken, dan zal de m5 pro mij zeker niet teleurstellen. Bedankt!

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
rominick schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Ah op die fiets, ik zal kijken of ik hem al kan bestellen. Het is zeker beter mijn mijn i7 uit 2016 :P.
Ik zal wel wat m4 pro benches bekijken, dan zal de m5 pro mij zeker niet teleurstellen. Bedankt!
Oh, dan ga je zeker een sprong maken! Echt iets om naar uit te kijken. En inderdaad verstandig om de M4 Pro te bekijken, en dan zo'n 15% erbij te rekenen voor de M5 Pro. Maar dat is dan ook maar een gokje vanuit mij. :)

• pyotr
Volledige (game) benchmark suite performance heb ik nog niet gezien. Maar de single-core performance van de M5 Pro (en Max) is gelijk aan de "normale" M5 en de multi-core performance van de Max (en Pro, die benchmark is niet geheugenbeperkt) heeft een all-time-high score van 29.233

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-03 21:19
Ik twijfel tussen een Macbook pro met een M5 pro chip (64gb geheugen en 1TB opslag) of een Mac Studio met een M4 Max chip (64gb geheugen en 1TB opslag) voor het editten van video (podcasts) dus niet heel ingewikkelde video's.

De Macbook Pro heeft als voordeel dat je op locatie kan editten. Ik weet niet of ik daar veel gebruik van ga maken. Maar is handig natuurlijk, ben je flexibel.

De Mac Studio is 350 euro goedkoper (display enz hebben we al). En de Mac Studio heeft een M4 Max chip.

Wat zou jij kiezen?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Citroentaart schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:14:
Ik twijfel tussen een Macbook pro met een M5 pro chip (64gb geheugen en 1TB opslag) of een Mac Studio met een M4 Max chip (64gb geheugen en 1TB opslag) voor het editten van video (podcasts) dus niet heel ingewikkelde video's.

De Macbook Pro heeft als voordeel dat je op locatie kan editten. Ik weet niet of ik daar veel gebruik van ga maken. Maar is handig natuurlijk, ben je flexibel.

De Mac Studio is 350 euro goedkoper (display enz hebben we al). En de Mac Studio heeft een M4 Max chip.

Wat zou jij kiezen?
Vroeger kocht ik een desktop omdat je er simpelweg meer prestaties uit kon persen. Met Apple Silicon is dat verleden tijd, zeker met wat jij er mee wil doen.

Waarom überhaupt 64GB? En een Max-variant heb je toch ook niet echt nodig? Of zie ik dan iets over het hoofd?

Als je 24GB of 48GB neemt en een M5 Pro bespaar je een flinke zak met geld en zou ik altijd voor een MacBook kiezen. Die sluit je ook makkelijk aan op een groter scherm, en heb je tevens de luxe om ‘m mee te nemen.

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-03 21:19
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Vroeger kocht ik een desktop omdat je er simpelweg meer prestaties uit kon persen. Met Apple Silicon is dat verleden tijd, zeker met wat jij er mee wil doen.

Waarom überhaupt 64GB? En een Max-variant heb je toch ook niet echt nodig? Of zie ik dan iets over het hoofd?

Als je 24GB of 48GB neemt en een M5 Pro bespaar je een flinke zak met geld en zou ik altijd voor een MacBook kiezen. Die sluit je ook makkelijk aan op een groter scherm, en heb je tevens de luxe om ‘m mee te nemen.
Ja juist. Vroeger. Dat waren dus ook mijn gedachten.
Ik wil er wel weer een jaar of 5 of langer mee doen, ik heb op kantoor nu een Mac Studio uit 2022 met een m1 Max en 64GB. Die bevalt goed.

Ja de luxe om hem mee te nemen. Dat is wel het ding. Ik twijfel.

• Greatsword
  • Niet online
Citroentaart schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Ja juist. Vroeger. Dat waren dus ook mijn gedachten.
Ik wil er wel weer een jaar of 5 of langer mee doen, ik heb op kantoor nu een Mac Studio uit 2022 met een m1 Max en 64GB. Die bevalt goed.

Ja de luxe om hem mee te nemen. Dat is wel het ding. Ik twijfel.
Wil je iets meer snelheid dan ga je voor de Studio. Wil je mobiel zijn dan ga je voor de Pro en dan wacht je iets langer op export tijden.

• rominick
Toch de knoop doorgehakt, morgen komt mijn MacBook Pro m5 pro 18c 14" 2tb binnen. Er was een prijsfout, dus kon hem echt niet laten liggen. Heel veel zin in. Hoop dat ik hier weer 10 jaar mee voorruit kan!

• Greatsword
  • Niet online
@rominick wat/waar was de prijsfout dan?

• rominick
Prijs is inmiddels al aangepast, Want gisteren was hij op Amazon even verkeerd op de site gezet. Ik heb op de factuur de 2tb versie terwijl ik de prijs van de 1tb versie heb. Ik heb 2730 betaald icm 10 euro korting ipv 3340.

Hopelijk komt morgen de goede binnen.

• noslen
  • Registratie: April 2016
Klopt het dat de (advies)prijs van het instapmodel m5 omhoog is gegaan?

• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-03 16:26
noslen schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:56:
Klopt het dat de (advies)prijs van het instapmodel m5 omhoog is gegaan?
Ja, klopt.

• Bimbel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-03 21:31
Op Amazon ook een aardige aanbieding, staan wat fouten in advertentie, maar wordt geleverd door Amazon en is een M5 14 inch. Niet meer op voorraad, maar bij Amazon is die zo weer aangevuld en heb je de prijs waarvoor je 'm vandaag aanschaft. Succes voor de liefhebber.

https://www.amazon.nl/App...031&s=electronics&sr=1-20

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-03 19:24
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:57:
[...]

• ProMotion (120Hz)
  • Twee GPU-cores meer
  • Snelladen met 96 W
Behalve de absolute instapper heeft de air ook een 10 Core GPU

• Asprine
amazon.nl deed net gratis upgrade van de m5 pro 16" van 24gb naar 48 gb ram

• rominick
De pro binnengekregen met de prijsfout. Mooi apparaat!

• Hermi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:26
@rominick welke keyboard layout levert Amazon.nl? Nederlands of VS (Engels)?

• Greatsword
  • Niet online
Hermi schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:46:
Altijd Nederlands.

• rominick
Hermi schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:46:
Op de NL site de NL versie. Ik had de hoop op een us.

• Asprine
Iemand tips voor een anti glare sticker?

• Greatsword
  • Niet online
Asprine schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:22:
Iemand tips voor een anti glare sticker?
Dat zou ik never nooit op zo’n mini led scherm plakken, dan had je beter voor Nano Texture kunnen gaan

• rominick
Ik heb gister avond even wat spelletjes geprobeerd zoals ets2. Maar het loopt niet echt soepel. Kan dat komen doordat hij aan het instellen van accu enz op de achtergrond? Of dat ik zonder oplader het heb geprobeerd. Zag bij accu instellingen ook een optie voor meer performance of automatisch. Ik heb hem op automatisch, zou dat mogelijk het kunnen verklaren?

• Hahn
rominick schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:45:
Ik heb gister avond even wat spelletjes geprobeerd zoals ets2. Maar het loopt niet echt soepel. Kan dat komen doordat hij aan het instellen van accu enz op de achtergrond? Of dat ik zonder oplader het heb geprobeerd. Zag bij accu instellingen ook een optie voor meer performance of automatisch. Ik heb hem op automatisch, zou dat mogelijk het kunnen verklaren?
Probeer het uit.

• Greatsword
  • Niet online
rominick schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:45:
Het is ook geen Native MacOS game. Zo te zien verloopt het via Rosetta dus dan verlies je al performance. Over welke resolutie, graphic settings en FPS hebben we het?

• Cooki3s
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:40
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om in de volgende dagen een 14 inch M5 pro MBO te bestellen, om mijn ondertussen bijna 7 jaar oude Dell Ultrabook laptop te vervangen. Het gaat sowieso een gigantische upgrade zijn, al is het maar omdat hij niet meer elke uur aan de lader moet (ondanks vervangen batterij).

De bedoeling is om deze te gebruiken voor werk (remote desktop, teams, presentaties en office tools, ook beetje AI experimenten) en privé (ik ben bezig met een beginners cursus foto en video editing voor de DSLR en drone - puur als hobby). Vooral voor dit laatste kijk ik uit om Apple's tools te leren gebruiken.

In de praktijk zal ik de laptop vooral mobiel te gebruiken: bij vergaderingen/congressen op het werk, in de hotelkamer of op de vlieger. Thuis is dit gekoppeld aan de externe monitor of op de schoot in de woonkamer.

Omwille van de mobiliteit die ik nodig heb, vroeg ik mij af wat jullie dachten van het nano-texture display. Ik ga zelden echt goede controle hebben over de belichting, maar zou wel niet te veel opgeven qua beeldkwaliteit (wazige tekst/kleurproblemen bij editing). Ik ben een matte display op de Dell gewoon dus vrees wel een beetje de reflecties op het gloss display. Maar zal sowieso wel een grote upgrade zijn. Ik kan helaas zelf niet naar de Apple store want de dichtsbijzijnde is op bijna 2u afstand enkel 😬.

Zijn er al eerste ervaringen met de laatste generatie van nano-texture hier? Grote opgave van contrast/scherpte of valt dat zeker nog goed mee?

Bedankt voor jullie adviezen!
Pagina: 1 2 3 Laatste