• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
rominick schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:19:
Ik ben weer een beetje aan het kijken naar het nieuwe model. ik zou graag de 14" m5 pro willen gaan aanschaffen. Ik kom van een 2016 15" pro af, maar ik merk dat die gewoon op is. Ik kan nog niet echt benchmarks van bijvoorbeeld games zien. Ik wil hem gebruiken als ik niet bij mijn pc ben.

Zou mediamarkt op release voorraad hebben?
Kan wel kloppen dat je niets vindt, want het is nog niet te krijgen. Reviewers hebben ‘m vast al binnen, maar vaak zit daar ook een embargo op.

Als je goed wil vergelijken met benchmarks, zal je tot na de release moeten wachten.

Have you tried turning it off and on again?

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:29
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:58:
[...]

Kan wel kloppen dat je niets vindt, want het is nog niet te krijgen. Reviewers hebben ‘m vast al binnen, maar vaak zit daar ook een embargo op.

Als je goed wil vergelijken met benchmarks, zal je tot na de release moeten wachten.
Ah op die fiets, ik zal kijken of ik hem al kan bestellen. Het is zeker beter mijn mijn i7 uit 2016 :P.
Ik zal wel wat m4 pro benches bekijken, dan zal de m5 pro mij zeker niet teleurstellen. Bedankt!

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
rominick schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Ah op die fiets, ik zal kijken of ik hem al kan bestellen. Het is zeker beter mijn mijn i7 uit 2016 :P.
Ik zal wel wat m4 pro benches bekijken, dan zal de m5 pro mij zeker niet teleurstellen. Bedankt!
Oh, dan ga je zeker een sprong maken! Echt iets om naar uit te kijken. En inderdaad verstandig om de M4 Pro te bekijken, en dan zo'n 15% erbij te rekenen voor de M5 Pro. Maar dat is dan ook maar een gokje vanuit mij. :)

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 15:40
Volledige (game) benchmark suite performance heb ik nog niet gezien. Maar de single-core performance van de M5 Pro (en Max) is gelijk aan de "normale" M5 en de multi-core performance van de Max (en Pro, die benchmark is niet geheugenbeperkt) heeft een all-time-high score van 29.233

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-03 15:38
Ik twijfel tussen een Macbook pro met een M5 pro chip (64gb geheugen en 1TB opslag) of een Mac Studio met een M4 Max chip (64gb geheugen en 1TB opslag) voor het editten van video (podcasts) dus niet heel ingewikkelde video's.

De Macbook Pro heeft als voordeel dat je op locatie kan editten. Ik weet niet of ik daar veel gebruik van ga maken. Maar is handig natuurlijk, ben je flexibel.

De Mac Studio is 350 euro goedkoper (display enz hebben we al). En de Mac Studio heeft een M4 Max chip.

Wat zou jij kiezen?

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Citroentaart schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:14:
Ik twijfel tussen een Macbook pro met een M5 pro chip (64gb geheugen en 1TB opslag) of een Mac Studio met een M4 Max chip (64gb geheugen en 1TB opslag) voor het editten van video (podcasts) dus niet heel ingewikkelde video's.

De Macbook Pro heeft als voordeel dat je op locatie kan editten. Ik weet niet of ik daar veel gebruik van ga maken. Maar is handig natuurlijk, ben je flexibel.

De Mac Studio is 350 euro goedkoper (display enz hebben we al). En de Mac Studio heeft een M4 Max chip.

Wat zou jij kiezen?
Vroeger kocht ik een desktop omdat je er simpelweg meer prestaties uit kon persen. Met Apple Silicon is dat verleden tijd, zeker met wat jij er mee wil doen.

Waarom überhaupt 64GB? En een Max-variant heb je toch ook niet echt nodig? Of zie ik dan iets over het hoofd?

Als je 24GB of 48GB neemt en een M5 Pro bespaar je een flinke zak met geld en zou ik altijd voor een MacBook kiezen. Die sluit je ook makkelijk aan op een groter scherm, en heb je tevens de luxe om ‘m mee te nemen.

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-03 15:38
Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:26:
[...]

Vroeger kocht ik een desktop omdat je er simpelweg meer prestaties uit kon persen. Met Apple Silicon is dat verleden tijd, zeker met wat jij er mee wil doen.

Waarom überhaupt 64GB? En een Max-variant heb je toch ook niet echt nodig? Of zie ik dan iets over het hoofd?

Als je 24GB of 48GB neemt en een M5 Pro bespaar je een flinke zak met geld en zou ik altijd voor een MacBook kiezen. Die sluit je ook makkelijk aan op een groter scherm, en heb je tevens de luxe om ‘m mee te nemen.
Ja juist. Vroeger. Dat waren dus ook mijn gedachten.
Ik wil er wel weer een jaar of 5 of langer mee doen, ik heb op kantoor nu een Mac Studio uit 2022 met een m1 Max en 64GB. Die bevalt goed.

Ja de luxe om hem mee te nemen. Dat is wel het ding. Ik twijfel.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Citroentaart schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Ja juist. Vroeger. Dat waren dus ook mijn gedachten.
Ik wil er wel weer een jaar of 5 of langer mee doen, ik heb op kantoor nu een Mac Studio uit 2022 met een m1 Max en 64GB. Die bevalt goed.

Ja de luxe om hem mee te nemen. Dat is wel het ding. Ik twijfel.
Wil je iets meer snelheid dan ga je voor de Studio. Wil je mobiel zijn dan ga je voor de Pro en dan wacht je iets langer op export tijden.

• rominick
Toch de knoop doorgehakt, morgen komt mijn MacBook Pro m5 pro 18c 14" 2tb binnen. Er was een prijsfout, dus kon hem echt niet laten liggen. Heel veel zin in. Hoop dat ik hier weer 10 jaar mee voorruit kan!

• Greatsword
  • Niet online
@rominick wat/waar was de prijsfout dan?

• rominick
Prijs is inmiddels al aangepast, Want gisteren was hij op Amazon even verkeerd op de site gezet. Ik heb op de factuur de 2tb versie terwijl ik de prijs van de 1tb versie heb. Ik heb 2730 betaald icm 10 euro korting ipv 3340.

Hopelijk komt morgen de goede binnen.

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 26-03 18:20
Klopt het dat de (advies)prijs van het instapmodel m5 omhoog is gegaan?

• TNSN
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-03 08:15
noslen schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:56:
Klopt het dat de (advies)prijs van het instapmodel m5 omhoog is gegaan?
Ja, klopt.

• Bimbel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:56
Op Amazon ook een aardige aanbieding, staan wat fouten in advertentie, maar wordt geleverd door Amazon en is een M5 14 inch. Niet meer op voorraad, maar bij Amazon is die zo weer aangevuld en heb je de prijs waarvoor je 'm vandaag aanschaft. Succes voor de liefhebber.

https://www.amazon.nl/App...031&s=electronics&sr=1-20

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:41
Gr4mpyC3t schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:57:
[...]

Volgens mij ben je al een heel eind. Je mist alleen ten opzichte van een Air:
  • ProMotion (120Hz)
  • Twee GPU-cores meer
  • Hogere piekhelderheid van het scherm
  • Zes speakers (in plaats van 4)
  • Snelladen met 96 W
Over smaak en opvattingen valt niet te twisten, maar ik denk dat een MBP M5 wel degelijk bestaansrecht heeft. :P
Behalve de absolute instapper heeft de air ook een 10 Core GPU

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38
amazon.nl deed net gratis upgrade van de m5 pro 16" van 24gb naar 48 gb ram

• rominick
De pro binnengekregen met de prijsfout. Mooi apparaat!

• Hermi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:51
@rominick welke keyboard layout levert Amazon.nl? Nederlands of VS (Engels)?

• Greatsword
  • Niet online
Hermi schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:46:
Altijd Nederlands.

• rominick
Hermi schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:46:
Op de NL site de NL versie. Ik had de hoop op een us.

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38
Iemand tips voor een anti glare sticker?

• Greatsword
  • Niet online
Asprine schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:22:
Iemand tips voor een anti glare sticker?
Dat zou ik never nooit op zo’n mini led scherm plakken, dan had je beter voor Nano Texture kunnen gaan

• rominick
Ik heb gister avond even wat spelletjes geprobeerd zoals ets2. Maar het loopt niet echt soepel. Kan dat komen doordat hij aan het instellen van accu enz op de achtergrond? Of dat ik zonder oplader het heb geprobeerd. Zag bij accu instellingen ook een optie voor meer performance of automatisch. Ik heb hem op automatisch, zou dat mogelijk het kunnen verklaren?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:28
rominick schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:45:
Ik heb gister avond even wat spelletjes geprobeerd zoals ets2. Maar het loopt niet echt soepel. Kan dat komen doordat hij aan het instellen van accu enz op de achtergrond? Of dat ik zonder oplader het heb geprobeerd. Zag bij accu instellingen ook een optie voor meer performance of automatisch. Ik heb hem op automatisch, zou dat mogelijk het kunnen verklaren?
Probeer het uit.

The devil is in the details.

• Greatsword
  • Niet online
rominick schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:45:
Het is ook geen Native MacOS game. Zo te zien verloopt het via Rosetta dus dan verlies je al performance. Over welke resolutie, graphic settings en FPS hebben we het?

• Cooki3s
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:31
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om in de volgende dagen een 14 inch M5 pro MBO te bestellen, om mijn ondertussen bijna 7 jaar oude Dell Ultrabook laptop te vervangen. Het gaat sowieso een gigantische upgrade zijn, al is het maar omdat hij niet meer elke uur aan de lader moet (ondanks vervangen batterij).

De bedoeling is om deze te gebruiken voor werk (remote desktop, teams, presentaties en office tools, ook beetje AI experimenten) en privé (ik ben bezig met een beginners cursus foto en video editing voor de DSLR en drone - puur als hobby). Vooral voor dit laatste kijk ik uit om Apple's tools te leren gebruiken.

In de praktijk zal ik de laptop vooral mobiel te gebruiken: bij vergaderingen/congressen op het werk, in de hotelkamer of op de vlieger. Thuis is dit gekoppeld aan de externe monitor of op de schoot in de woonkamer.

Omwille van de mobiliteit die ik nodig heb, vroeg ik mij af wat jullie dachten van het nano-texture display. Ik ga zelden echt goede controle hebben over de belichting, maar zou wel niet te veel opgeven qua beeldkwaliteit (wazige tekst/kleurproblemen bij editing). Ik ben een matte display op de Dell gewoon dus vrees wel een beetje de reflecties op het gloss display. Maar zal sowieso wel een grote upgrade zijn. Ik kan helaas zelf niet naar de Apple store want de dichtsbijzijnde is op bijna 2u afstand enkel 😬.

Zijn er al eerste ervaringen met de laatste generatie van nano-texture hier? Grote opgave van contrast/scherpte of valt dat zeker nog goed mee?

Bedankt voor jullie adviezen!
Pagina: 1 2 3 Laatste