• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:32
MizzMontana schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:56:
Maar hoe schakel je dat gevoel dan uit? Ik snap de theorie achter het volgen van de markt en er zijn allerlei mogelijkheden om te automatiseren en er niet naar te kijken, maar toch blijft er een menselijke component. Bij mij tenminste…

Ik heb naar aanleiding van mijn vorige posts in dit topic (met de vraag of ik de verhouding EM moet verhogen omdat die het goed doet) mijn strategie weer terug aangepast naar het originele concept. Ik koop nu world bij tot ik weer de verhoudingen heb zoals uit de links die jullie hebben gepost.

Maar ergens blijft een stemmetje zeggen koop nou EM, of een semiconductor etf, of…. Is de oplossing puur “wilskracht” en vasthouden aan je strategie, of is de ene persoon hier nou eenmaal beter in dan de andere?
Ik beleg nu ongeveer 6 jaar passief en letterlijk elke dag kreeg ik nog steeds de drang om te gaan stockpicken.

Daarom doe ik nu zo'n 2 jaar alles in S&P 500. Heel veel bedrijven die te maken hebben met AI zitten daarin.

Een echte Boglehead / passieve belegger zou zeggen: beleggen moet saai zijn als je sensatie wilt moet je naar het casino. Klopt helemaal. Maar op deze manier hou ik mijzelf rustig.

Dit is geen financieel advies ik zou het echt niemand aanraden maar voor mij werkt het wel.

Wat je ook zou doen is box 3 beleggen gespreid: bijv. WEBN of VWCE en dan pensioenbeleggen bij Brand New Day en dan kiezen voor BND Amerikafonds. Je spreid het risico en je hebt toch een beetje sensatie. Alles in 3e pijler kan compounden zonder VRH.

[ Voor 8% gewijzigd door NMMNG op 28-05-2026 22:22 ]


  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@MizzMontana je kan het ook eens proberen wat het voor je doet om wel één fonds te nemen. Men lijdt het meest, onder het lijden dat men vreest.

@NMMNG ik zou wel sterk afraden om specifiek een all-USA fonds aan te raden met nota bene erbij “zit veel AI in”… of welke sector- of region-pick dan ook. Helemaal met name aan iemand die twijfelt. Prima dat jij wel die specifieke keuze maakt, ieder voor zich, maar dat gaat wel in tegen de bredere kennis, ervaring en wijsheid.

[ Voor 54% gewijzigd door The Third Man op 28-05-2026 23:25 ]


  • FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:30
Soms ben ik verwonderd dat mensen nog zoveel moeite hebben om niet extra stocks te kopen.
Op het werk ook enkele die begonnen zijn met investeren, maar dan toch bovenop een wereld ETF hier en daar wat losse stocks kopen. Want 'ons bedrijf doet het goed' of 'we kennen die klant en die doet het nu goed'. Die extra info is eigenlijk al ingeprijst en dit is een redelijke korte termijn trend. En een stok kopen voor 500€, eenmalig, tsja..

Het 'spannende' is voor mij het totale plaatje. Hoeveel wil ik investeren, wanneer renoveer ik, koop een ander huis, koop airco, kijk ik voor (meer) zonnepanelen, verander ik van job, vraag ik opslag, werk ik minder of meer. Het beleggen is voor mij meer een middel geworden om mijn geld te laten renderen terwijl ik balanceer hoeveel geld ik wil uitgeven.

Je hebt maar 24h in een dag en om dan een beetje sofa belegger te zijn waar je probeert de volgende Nvidia te vinden lijkt me zelf-overschatting. Doe wat je het best kunt: je opklimmen in je job of maximaal tijd besteden aan de dingen die je écht leuk vind. Echt rijk worden vraagt énorm geluk of keihard werken, vaak beiden.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:55
MizzMontana schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:35:
Rationeel allemaal heel logisch en begrijpelijk. Maar mijn brein doet hier niet altijd aan mee…

Ik blijf trouw elke maand een vast percentage inleggen in de NT fondsen waar ik ooit mee begon. De feedback hier heeft mij in elk geval weer op het spoor van de “juiste” verhoudingen gezet. Alles omzetten naar 1 etf begrijp ik, maar gaat voor mij denk ik niet het gevoel wegnemen iets te willen doen. Behalve dat ik dan natuurlijk niet meer actief zou zien dat de ene etf het (tijdelijk) beter doet dan de andere etf. Toch weer iets om over na te gaan denken.
Dan kan ik je een paar zekerheden geven. Je zult er zeker van zijn dat als je in een wereldwijd gespreide ETF zit, je ieder jaar niet het beste rendement behaalt. Er zal achteraf altijd een sector of regio zijn die het beter deed. Het vervelende is dat je nooit van tevoren weet welke sector of regio dat jaar de prijswinnaar is. Omdat er zo veel verschillende sectoren en regio's zijn, is de kans vrij groot dat de keus die je maakt niet die toevallige positieve uitschieter is. Stop je al je geld in semiconductors, blijkt dat dat jaar net de EM het goed doet. Of andersom...

Een wereldwijde ETF zit in heel veel verschillende sectoren en regio's. Waarbij je simpel gezegd kunt stellen dat de verwachting van dat gewogen mandje gelijk is aan de gewogen verwachting van al die sectoren/regio's bij elkaar. Omdat het een zo groot mandje is, middelen de extremen zich wel uit. Daarom zal de verwachting van de spreiding van zo'n totaal-ETF een stuk kleiner zijn dan de spreidingen van de afzonderlijke sectoren/landen. Gevolg is dat de verwachting van een willekeurige sector/land niet veel afwijkt van die van de brede ETF, terwijl de verwachte spreiding, of het risico, wel veel groter is. Stockpicken heeft daarom alleen zin als je weet dat bepaalde sectoren/landen het beter zullen doen dan andere sectoren/landen. Maar die zekerheid heb je nu juist niet. Daarom kun je het beste gewoon zo breed mogelijk zitten.

  • MizzMontana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
FrenzyFire schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:19:
Je hebt maar 24h in een dag en om dan een beetje sofa belegger te zijn waar je probeert de volgende Nvidia te vinden lijkt me zelf-overschatting. Doe wat je het best kunt: je opklimmen in je job of maximaal tijd besteden aan de dingen die je écht leuk vind. Echt rijk worden vraagt énorm geluk of keihard werken, vaak beiden.
Oh ik ben ook zeker niet in de veronderstelling dat ik de nieuwe Nvidia ga vinden, daar doe ik ook geen moeite voor. Het kwam meer voort uit de filosofische gedachte dat de wereld (politiek) lijkt weg te bewegen bij Amerika. Of eigenlijk beweegt Amerika weg. En ik vroeg aan mezelf: is het in het kader daarvan handig om meer EM aan te schaffen?

Maar in een goede all world etf zal deze balans zich dan automatisch herstellen en is mijn enige taak: accepteren dat ik geen taak heb in dit proces. Dit zou dan inderdaad ook weer pleiten voor 1 heel goed gespreide etf.

[ Voor 3% gewijzigd door MizzMontana op 29-05-2026 22:21 ]


  • Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 21:08
MizzMontana schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:17:
[...]

Oh ik ben ook zeker niet in de veronderstelling dat ik de nieuwe Nvidia ga vinden, daar doe ik ook geen moeite voor. Het kwam meer voort uit de filosofische gedachte dat de wereld (politiek) lijkt weg te bewegen bij Amerika. Of eigenlijk beweegt Amerika weg. En ik vroeg aan mezelf: is het in het kader daarvan handig om meer EM aan te schaffen?

Maar in een goede all world etf zal deze balans zich dan automatisch herstellen en is mijn enige taak: accepteren dat ik geen taak heb in dit proces. Dit zou dan inderdaad ook weer pleiten voor 1 heel goed gespreide etf.
Met het voorbehoud dat dit "wegbewegen" dan wel richting beurzen in andere landen moet gaan en niet richting vastgoed, obligaties of andere "veiligere" assets. Kortom een crisis op de Amerikaanse beurs betekend echt niet automatisch dat al dat geld dat daar weggehaald wordt 1:1 in beurzen van andere landen vloeit en je er met je all world etf niets van merkt.

  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
En dat er naast dat scenario nog tig andere scenario’s kunnen plaatsvinden waar we geen gedachten aan kunnen hebben. Dat is exact waarom de gedachte die wel opkomt zo’n valkuil maakt. De kans dat zoiets “wel ongeveer zal kloppen” wordt door de mens nou eenmaal makkelijk flink overschat.

Nog los ervan dat de kans dat als het toch klopt, je aanpassing ook de optimale oplossing daarvoor is, ook niet eens groot is. En wat voor de tijd daar weer na? Kortom, je bent snel met kanonnen op muggen aan het schieten op zo’n manier.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:55
MizzMontana schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:17:
[...]

Oh ik ben ook zeker niet in de veronderstelling dat ik de nieuwe Nvidia ga vinden, daar doe ik ook geen moeite voor. Het kwam meer voort uit de filosofische gedachte dat de wereld (politiek) lijkt weg te bewegen bij Amerika. Of eigenlijk beweegt Amerika weg. En ik vroeg aan mezelf: is het in het kader daarvan handig om meer EM aan te schaffen?
In het algemeen geldt, op het moment dat jij zulk soort gedachten hebt, hebben mensen die continu met de beurzen en economie bezig zijn die gedachten ook al lange tijd geleden gehad. En die mogelijke toekomstige bewegingen al ingeprijsd in de beurskoersen. Op het moment dat zo'n beweging daadwerkelijk gaat gebeuren, zal dat daarom waarschijnlijk niet tot grote schokken leiden, maar eerder gezien worden alas een al verwachte beweging. Het zal eerder zijn dat als die beweging zich onverwacht niet gaat voordoen, de beurzen daarop zullen reageren.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MizzMontana schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 22:17:
[...]

Oh ik ben ook zeker niet in de veronderstelling dat ik de nieuwe Nvidia ga vinden,
Maar ik weet iig wel dat de nieuwe nvidea gewoon in mijn standaard saaie mandje NT world/sc/em zit :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:48
YakuzA schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 14:22:
nieuwe Nvidia gewoon in mijn standaard saaie mandje NT world/sc/em zit :)
Nee joh, daarin kun je alleen investeren als je in Private Equity kunt meedoen, dat doen de echte mannen O-)

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART


  • Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:46
Oh ik las Nivea, tegen klotsende oksels, als de beurzen wat minder gaan. :o :P Dan blijven consumentengoederen vaak wat beter overeind.

[ Voor 26% gewijzigd door Hazelnoot op 30-05-2026 14:50 ]


  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 21:24
Voor onze twee kinderen (1 en 3 jaar) hebben we momenteel per kind twee aparte spaarpotjes. Enerzijds sparen wij zelf voor later, bijvoorbeeld voor een studie, woning of andere grote uitgaven. Anderzijds sparen opa’s en oma’s een bedrag dat rond hun 18e vrijkomt en dat zij vervolgens naar eigen inzicht mogen besteden.

In totaal gaat het dus om vier afzonderlijke spaarpotjes. Inmiddels zijn deze bedragen uitgegroeid tot een mooi vermogen. Omdat de beleggingshorizon nog lang is (15+ jaar), overwegen we om alles om te zetten naar ETF-/beleggingsrekeningen.

We denken daarbij aan de Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWRL), bijvoorbeeld via ING of DEGIRO. Daarnaast willen we periodiek blijven inleggen.

Hoe zouden jullie dit praktisch inrichten? Onze voorkeur gaat uit naar vier afzonderlijke “potjes” (twee per kind), zodat we goed kunnen blijven volgen welk vermogen waarvoor bedoeld is. Idealiter kunnen deze onder één account worden beheerd, zonder dat alles op één grote beleggingsrekening terechtkomt. Anders hebben we alles naar ratio terug te rekenen in de toekomst.

Heeft iemand ervaring met een partij die dit faciliteert? ING heeft onze voorkeur, omdat daar ook de spaarrekeningen en onze gezamenlijke betaalrekening lopen. Het hoeft niet per se juridisch gescheiden te zijn; het gaat ons vooral om het administratief kunnen scheiden en inzichtelijk houden van de verschillende vermogens.

  • Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:48
MaStar schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:56:
In totaal gaat het dus om vier afzonderlijke spaarpotjes.
Ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt, ik zou gewoon voor 1 pot kiezen en dan als kind1 de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt de balans opmaken. Uiteindelijk neem ik aan dat je het geld 1:1 wil verdelen tussen kind1 en kind2?

Hoe je verder moet beleggen zie de startpost.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART


  • G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:30

G83

@MaStar er zijn hier in het topic al allemaal varianten voorbij gekomen, met beetje zoeken kom je dat wel tegen.

Wij hebben het zelfs in 6 potjes voor 2. Niet rationeel, wel praktisch. Een ASN spaarrekening op naam van de kinderen waar moeder en opa's en oma's regelmatig wat op storten. Die vinden beleggen maar eng.

En daarnaast bij Brand new day twee beleggingsrekeningen per persoon. Eentje per persoon op naam kinderen waar evenveel op gestort wordt als op de spaarrekening (en hopelijk zien ze dan op hun 18e dat dat drie keer zo veel is als de spaarrekening).

En voor allebei vanaf de geboorte een beleggingsrekening waar de kinderbijslag op gestort wordt maar die wel op naam ouders en in ons eigen beheer is. Daar gaan we later kosten als een eventuele studie, helpen met huisje, etc. van betalen als het brave burgertjes zijn geworden...

  • Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Radiodurans schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt, ik zou gewoon voor 1 pot kiezen en dan als kind1 de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt de balans opmaken. Uiteindelijk neem ik aan dat je het geld 1:1 wil verdelen tussen kind1 en kind2?

Hoe je verder moet beleggen zie de startpost.
Wat ik mij vooral afvraag is hoe ik het zou moeten organiseren qua schenkbelasting. Ik heb nu een spaarrekening op naam van mijn kinderen, daar kan ik jaarlijks binnen de vrijstelling op storten.

Als ik gewoon ETF koop op een beleggingsrekening dan staat dat op mijn naam, en moet ik tegen de tijd dat ze 18 zijn schenkbelasting afdragen. Of kun je het op de een of andere manier op papier al hun eigendom maken?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”


  • MizzMontana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Woy schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:33:
[...]

Wat ik mij vooral afvraag is hoe ik het zou moeten organiseren qua schenkbelasting. Ik heb nu een spaarrekening op naam van mijn kinderen, daar kan ik jaarlijks binnen de vrijstelling op storten.

Als ik gewoon ETF koop op een beleggingsrekening dan staat dat op mijn naam, en moet ik tegen de tijd dat ze 18 zijn schenkbelasting afdragen. Of kun je het op de een of andere manier op papier al hun eigendom maken?
Wij hebben bij abn voor elk kind een aparte beleggingsrekening op hun eigen naam. Dit kan vast bij meer aanbieders. We storten daar alle kinderbijslag in en regelmatig wat extra’s. We zorgen wel dat we onder de schenk vrijstelling blijven.

Dit is een beleggingsrekening onder beheer (ik weet niet zeker of dit de exacte term is), waarbij het vermogen pas vrijkomt op hun 30e. Alles wat ze eerder willen opnemen kan alleen met onze toestemming.

Het is op deze manier in elk geval zo dat er geen schenkbelasting meer afgerekend hoeft te worden.

[ Voor 5% gewijzigd door MizzMontana op 03-06-2026 21:01 ]


  • G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:30

G83

@Woy als je normale kosten maakt als ouder dan is die schenkbelasting tzt geen issue. Je kan rijlessen, kamerhuur, studiekosten etc gewoon betalen voor je kinderen vanaf die rekening die dan op jouw eigen naam staat.

Als je echt van plan bent om op korte termijn tonnen over te dragen wordt het lastig.

  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 21:24
Radiodurans schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Ik denk dat je het jezelf te moeilijk maakt, ik zou gewoon voor 1 pot kiezen en dan als kind1 de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt de balans opmaken. Uiteindelijk neem ik aan dat je het geld 1:1 wil verdelen tussen kind1 en kind2?

Hoe je verder moet beleggen zie de startpost.
Niet 1:1 want het ene kind is 2 jaar eerder begonnen , en heeft dus een voorsprong . En wij als ouders sparen voor onszelf (uitgave kids) en opa’s en oma’s sparen voor geld wat kids zelf ten goede komt en ze dus krijgen vanaf hun 18e. Eventueel in fases van schenking .

  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 21:24
G83 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:31:
@MaStar er zijn hier in het topic al allemaal varianten voorbij gekomen, met beetje zoeken kom je dat wel tegen.

Wij hebben het zelfs in 6 potjes voor 2. Niet rationeel, wel praktisch. Een ASN spaarrekening op naam van de kinderen waar moeder en opa's en oma's regelmatig wat op storten. Die vinden beleggen maar eng.

En daarnaast bij Brand new day twee beleggingsrekeningen per persoon. Eentje per persoon op naam kinderen waar evenveel op gestort wordt als op de spaarrekening (en hopelijk zien ze dan op hun 18e dat dat drie keer zo veel is als de spaarrekening).

En voor allebei vanaf de geboorte een beleggingsrekening waar de kinderbijslag op gestort wordt maar die wel op naam ouders en in ons eigen beheer is. Daar gaan we later kosten als een eventuele studie, helpen met huisje, etc. van betalen als het brave burgertjes zijn geworden...
Ja , in ons geval zou dit een idee kunnen zijn?

1 beleggingsrekening voor toekomstige kosten beide kids - studie, rijbewijs etc.

1 beleggingsrekening voor Kind 1 (beschikbaar vanaf 18 jaar) **

1 beleggingsrekening voor Kind 2 (beschikbaar vanaf 18 jaar) **

** keuze is of je dit dus op naam van kind zet of gewoon op je eigen naam en dit dus vanaf 18 gaat schenken. Weet niet wat daarin wijsheid is.

  • pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:17

pvg

Vergeet niet dat als de rekening op jouw naam staat, jij ook de box 3 belasting mag afrekenen.
Dus rekening “onder beheer” op naam van kind is belastingtechnisch het aantrekkelijkst (en je kunt toch controle houden als je dat wilt).

  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:03

de Peer

under peer review

pvg schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:12:
Vergeet niet dat als de rekening op jouw naam staat, jij ook de box 3 belasting mag afrekenen.
Dus rekening “onder beheer” op naam van kind is belastingtechnisch het aantrekkelijkst (en je kunt toch controle houden als je dat wilt).
Dan betaal je ook gewoon box3 rekening hoor

  • pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10:17

pvg

de Peer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:14:
[...]

Dan betaal je ook gewoon box3 rekening hoor
Ja, ok, tot ze 18 zijn. Maar als de rekening op jouw naam zou staan, kun je daar dus niet gemakkelijk vanaf na hun 18e: je betaalt box3 belasting en/of schenkbelasting.

  • Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MizzMontana schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:00:
[...]

Wij hebben bij abn voor elk kind een aparte beleggingsrekening op hun eigen naam. Dit kan vast bij meer aanbieders. We storten daar alle kinderbijslag in en regelmatig wat extra’s. We zorgen wel dat we onder de schenk vrijstelling blijven.

Dit is een beleggingsrekening onder beheer (ik weet niet zeker of dit de exacte term is), waarbij het vermogen pas vrijkomt op hun 30e. Alles wat ze eerder willen opnemen kan alleen met onze toestemming.

Het is op deze manier in elk geval zo dat er geen schenkbelasting meer afgerekend hoeft te worden.
Ja dat is ook mijn idee. Ik reageerde daar vooral mee op het voorstel om 1 pot te maken. Dat is dan per definitie niet op naam van het kind. En dus zit je met schenkbelasting.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”


  • Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 21:08
Subaccounts bij IBKR (wel in eigen naam) of kinderrekening bij Saxo zijn ook prima opties als je de vaste kosten van de Nederlandse grootbanken wilt omzeilen.

Schenkbelasting is vrij makkelijk te omzeilen bij studerende kinderen omdat de vrijstellingen behoorlijk ruim gedefinieerd zijn voor je eigen kinderen onder de noemer zorgplicht en morele plicht. Dus zolang het niet om tonnen gaat kan je vrij makkelijk allerlei rekeningen voor je kind betalen vanuit je eigen vermogen tijdens hun 20er jaren. Daarbovenop elk jaar 7k belastingvrij schenken en de eenmalige hogere vrijstelling en je komt tussen hun 18e en 30e vrij makkelijk van een significant gespaard vermogen voor je kind onder eigen naam af. Zo niet ga je na hun 30e gewoon lekker door met maximaal schenken of neem je ze mee op een mooie vakantie, daar gaat de belastingdienst echt nooit iets van vinden 😉

[ Voor 70% gewijzigd door Janpietertje89 op 04-06-2026 08:11 ]


  • SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:18

SanookH

_/-\o_

Nu weer ontopic?

  • FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:30
Net gezien dat Xtrackers nu rond de 0,07% TER zit
Xtrackers FTSE All-World UCITS ETF 1C | DBX0YG | IE000L6ZMMC4

Interessant maar spread lijkt me nog hoog, waarschijnlijk doordat het fonds nog zo jong is en dus klein is.
Iets om in de gaten te houden als een WEBN alternatief lijkt me.

  • Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Eindelijk wil ik op m'n 41e eens gaan beleggen. Passief, beheerd bij een bekende naam.

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Het bedrag zal waarschijnlijk ergens tussen de €75k/€100k liggen, afhankelijk hoever ik mijn partner mee kan krijgen over welk percentage we zouden moeten inleggen

Het liefst actief beheerd beleggen bij de Rabo, maar daar zie ik hier weinig over voorbij komen. Is dit af te raden wegens de kosten?

De drempel is daar het laagst, omdat alles dan onder 1 paraplu is ondergebracht.

The best is yet to come


  • R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:39
Dean Martin schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:22:
Eindelijk wil ik op m'n 41e eens gaan beleggen. Passief, beheerd bij een bekende naam.

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Het bedrag zal waarschijnlijk ergens tussen de €75k/€100k liggen, afhankelijk hoever ik mijn partner mee kan krijgen over welk percentage we zouden moeten inleggen

Het liefst actief beheerd beleggen bij de Rabo, maar daar zie ik hier weinig over voorbij komen. Is dit af te raden wegens de kosten?

De drempel is daar het laagst, omdat alles dan onder 1 paraplu is ondergebracht.
Het is inderdaad vanwege de kosten en uiteindelijk beleggen zij ook min of meer in dezelfde onderliggende stukken.

Je kan bij Rabo ook zelf beleggen in de NT fondsen. Dan heb je ook alles bij 1 partij als je dat graag wilt

  • Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
R.van.M schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:35:
[...]

Het is inderdaad vanwege de kosten en uiteindelijk beleggen zij ook min of meer in dezelfde onderliggende stukken.

Je kan bij Rabo ook zelf beleggen in de NT fondsen. Dan heb je ook alles bij 1 partij als je dat graag wilt
Mij geeft beheerd een beter gevoel, maar ik zal me hierin nog meer moeten verdiepen.

The best is yet to come


  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:14
@Dean Martin Dat betere gevoel levert je niet meer rendement op dan zelf doen, maar wel gegarandeerd meer kosten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:54
Dean Martin schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:37:
[...]

Mij geeft beheerd een beter gevoel, maar ik zal me hierin nog meer moeten verdiepen.
Wat denk jij dat beheerd beleggen inhoud? Welke dienstverlening denk je te verwachten?

  • Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Miki schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:05:
[...]

Wat denk jij dat beheerd beleggen inhoud? Welke dienstverlening denk je te verwachten?
Niet veel. Maar het beheren van mijn geld en het uitkiezen van welke fondsen/indexen.

The best is yet to come


  • Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:54:
@Dean Martin Dat betere gevoel levert je niet meer rendement op dan zelf doen, maar wel gegarandeerd meer kosten.
Fair. Ik ga me er verder in moeten verdiepen.

Ik zou graag het bedrag inleggen. Iedere x maanden er weer wat bijstoppen en er de komende 20 jaar niet naar om hoeven kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Dean Martin op 06-06-2026 19:16 ]

The best is yet to come


  • fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RichieB schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:54:
@Dean Martin Dat betere gevoel levert je niet meer rendement op dan zelf doen, maar wel gegarandeerd meer kosten.
Maar het geeft hem wel iemand om de schuld te geven als het misgaat ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl


  • Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:41
Dean Martin schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:15:
Fair. Ik ga me er verder in moeten verdiepen.

Ik zou graag het bedrag inleggen. Iedere x maanden er weer wat bijstoppen en er de komende 20 jaar niet naar om hoeven kijken.
En daarbij een zo hoog rendement halen, veronderstel ik. Waarbij je voor jezelf nog grenzen zou kunnen stellen qua ethische aspecten (ESG uitsluitingen, bijvoorbeeld).

Bovenstaande klinkt namelijk als de ideale kandidaat voor passief beleggen met automatische inleg. Zie de in de topicstrat gelinkte financieel onafhankelijk blog.

Lees met name dit stukje eens door:

https://www.financieelona...eheerde-beleggingsfondsen en in elk geval tot aan "Indexfondsen kiezen – de 6 punten om op te letten - 1. Lage kosten", over de impact van 0,1% extra kosten/jaar over 30 jaar beleggen opgeteld. En beheerd beleggen kost vaak eerder in de orde van 1% op jaarbasis, dus tel uit je gemiste rendement.

Kortom eerst wat huiswerk te doen idd.

  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:05
Dean Martin schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:37:
[...]

Mij geeft beheerd een beter gevoel, maar ik zal me hierin nog meer moeten verdiepen.
Dan is je gevoel een slechte raadgever. Ze romen af en doen niks bijzonders. Ze gaan de markt toch niet verslaan dus je verliest dubbel.

test


  • rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-06 17:23

rvk

Ik heb nog wel een portefeuille in Rabo beheerd beleggen actief. In 8 jaar verdubbeld. Maar het zit gewoon in een aantal blackrock ETF's. Dat kun je dus inderdaad ook zelf doen (waarschijnlijk was het dan wat meer geweest). Dat heb ik nu ook gedaan met een ander deel van mijn vermogen.

Het enige wat ze bij beheerd beleggen wel doen is de "vertaling" van jouw risicoprofiel naar de keuze en verdeling van de ETF's. Tsja... het is een keuze of je daar de 1% voor weggeeft.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

fsfikke schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:29:
[...]

Maar het geeft hem wel iemand om de schuld te geven als het misgaat ;)
<insert: het is de schuld van de Rabobank meme>

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:54
Dean Martin schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Niet veel. Maar het beheren van mijn geld en het uitkiezen van welke fondsen/indexen.
Het is veel minder dan dat zelfs. Je kiest een beleggingsprofiel en vervolgens gaan ze daarin voor je beleggen tegen een lucratief tarief.

Als je er even in verdiept dan kun je mijn inziens een beter rendement behalen tegen lagere kosten door zelf te beleggen en anders zijn er betere instellingen die een hybride vorm aanbieden van zelf doen aan de hand van vaste profielen. Zowel Brand New Day als Meesman zou ik dan eerder aanraden dan de Rabobank met beheerd beleggen.

Maar goed, dit gaat over gevoel en dat is iets waar jij alleen invloed op hebt.

  • Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dean Martin schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:22:
Eindelijk wil ik op m'n 41e eens gaan beleggen. Passief, beheerd bij een bekende naam.

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Het bedrag zal waarschijnlijk ergens tussen de €75k/€100k liggen, afhankelijk hoever ik mijn partner mee kan krijgen over welk percentage we zouden moeten inleggen

Het liefst actief beheerd beleggen bij de Rabo, maar daar zie ik hier weinig over voorbij komen. Is dit af te raden wegens de kosten?

De drempel is daar het laagst, omdat alles dan onder 1 paraplu is ondergebracht.
Het meest eenvoudige is om de 3 NT fondsen (NT World , EM, SC) te kopen bij Rabobank middels zelf beleggen.
Ik zou dan een relatief klein bedrag ineens inleggen en maandelijks een bepaald bedrag. Bijvoorbeeld 10k ineens en dan maandelijks 2k. Om mee te beginnen.

Statistisch is het rendement hoger als je in 1x die 75k inlegt, maar de markt is momenteel best wel volatiel.. Het gevaar is aanwezig dat je bij verlies gaat verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 06-06-2026 20:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1


  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Dean Martin schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Niet veel. Maar het beheren van mijn geld en het uitkiezen van welke fondsen/indexen.
Misschien wat plat gezegd, maar "wij" als community (en die gaat internationaal, o.a. via de Bogleheads) doen dat ook al voor je. Daardoor is het tegenwoordig kinderspel om een all-world indexbelegging in te vullen. Dan wel met een 1 tot enkele fondsen zelf aankopen, dan wel met een passieve fondsbeheerder die het voor je klaar heeft staan (Meesman, BND enzovoort). Daarmee bespaar je in een handomdraai de handeling die een beheerd beleggingsrekening je tienden van procenten per jaar kost. N.B. per jaar, want die keuze zou slechts eenmalig hoeven zijn. Zo verdienen ze er (lekker) aan, ze rekenen geld voor iets wat ze zelf 0 moeite kost.

  • RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Dean Martin schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:15:
[...]

Niet veel. Maar het beheren van mijn geld en het uitkiezen van welke fondsen/indexen.
Bij de Rabo doe je het eenvoudig zelf. Bij de Indexfondsen vergelijken van Mr. FOB zie je de percentages van de NT fondsen waar je in kan beleggen. Zelf zit ik in NT World en NT EM, maar je kan er ook nog voor kiezen om in NT SC te gaan zitten.

Verder kan je het allemaal automatiseren (storten van geld naar je beleggersrekening en het aankopen van de fondsen). Het minimale aankoopbedrag van een NT fonds is €50 uit mij hoofd. Als het eenmaal loopt hoef je er eigenlijk niet meer naar om te kijken, behalve 1x per jaar of de verdeling nog goed is. Als dat niet zo is, moet je herbalanceren. En wanneer je dividend ontvangt, natuurlijk herinvesteren.

Het is misschien eventjes uitzoeken hoe het werkt, maar je hebt dan wel minder kosten dan met Beheerd beleggen.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x


  • Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Thanks allen! Ik ga me er verder in inlezen.

Ik kijk nog een beetje op tegen alle informatie en welke fondsen nou het beste gekozen kunnen worden en met welke percentages. Maar goed, dat zal koudwatervrees zijn.

Maar vooral ook het moeten blijven volgen, als een fonds niet goed gaat, aanpassingen doen etc. Dat zie ik wat minder zitten.

Op de spaarrekening wordt het ook niet meer waard natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Dean Martin op 06-06-2026 22:03 ]

The best is yet to come


  • RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Dean Martin schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:56:
Thanks allen! Ik ga me er verder in inlezen.

Ik kijk nog een beetje op tegen alle informatie en welke fondsen nou het beste gekozen kunnen worden en met welke percentages. Maar goed, dat zal koudwatervrees zijn.

Maar vooral ook het moeten blijven volgen, als een fonds niet goed gaat, aanpassingen doen etc. Dat zie ik wat minder zitten.

Op de spaarrekening wordt het ook niet meer waard natuurlijk.
Beleggen in indexfondsen is gewoon passief. Iedere maand blijven inleggen. Als het wat slechter gaat doe je niks anders dan gewoon blijven inleggen.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x


  • Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-06 21:08
Dean Martin schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:56:
Thanks allen! Ik ga me er verder in inlezen.

Ik kijk nog een beetje op tegen alle informatie en welke fondsen nou het beste gekozen kunnen worden en met welke percentages. Maar goed, dat zal koudwatervrees zijn.

Maar vooral ook het moeten blijven volgen, als een fonds niet goed gaat, aanpassingen doen etc. Dat zie ik wat minder zitten.

Op de spaarrekening wordt het ook niet meer waard natuurlijk.
Bedenk je ook dat je met de stap om hier te komen en "te beginnen" al 99% van de winst te pakken hebt. Elk van de hier besproken populaire opties is een prima keuze. Welke van die populaire opties je uiteindelijk kiest is optimaliseren van die laatste procent (en in veel gevallen laatste 0.1%).

  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:14
Dean Martin schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:56:
[…]
Maar vooral ook het moeten blijven volgen, als een fonds niet goed gaat, aanpassingen doen etc. Dat zie ik wat minder zitten.
[…]
Als je passief belegt in een wereldfonds en dat fonds gaat niet goed, dan gaat het economisch gezien niet zo goed met de wereld. Aanpassing doen heeft dan geen zin. Je blijft gewoon zitten tot het weer beter gaat. Dat is het passieve stuk.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
En je koopt juist goedkoop in op zo’n moment. The stock market is the only store where people run out the door when everything goes on sale.

Niet dat je per se dan meer moet kopen (is ook actief handelen) maar het onderstreept dat je niet verkeerd bezig bent als je “stug” elke maand blijft inleggen zelfs al gaat de boel onderuit. Juist aanpassingen gaan maken op zo’n moment is meestal onverstandig.

  • Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-06 22:49
Dean Martin schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:56:
Thanks allen! Ik ga me er verder in inlezen.

Ik kijk nog een beetje op tegen alle informatie en welke fondsen nou het beste gekozen kunnen worden en met welke percentages. Maar goed, dat zal koudwatervrees zijn.

Maar vooral ook het moeten blijven volgen, als een fonds niet goed gaat, aanpassingen doen etc. Dat zie ik wat minder zitten.

Op de spaarrekening wordt het ook niet meer waard natuurlijk.
Je zou ook kunnen kiezen voor Meesman Beleggen: daar kan je een bedrag per b.v. maand inleggen, Meesman verzorgt dan de verdeling tussen de verschillende NT fondsen voor de optimale spreiding (Meesman Indexfonds Aandelen Wereldwijd Totaal). Je hebt er dan verder geen omkijken naar maar je hebt wel een optimale spreiding.

  • SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:18

SanookH

_/-\o_

Dean Martin schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:22:
Eindelijk wil ik op m'n 41e eens gaan beleggen. Passief, beheerd bij een bekende naam.

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Het bedrag zal waarschijnlijk ergens tussen de €75k/€100k liggen, afhankelijk hoever ik mijn partner mee kan krijgen over welk percentage we zouden moeten inleggen

Het liefst actief beheerd beleggen bij de Rabo, maar daar zie ik hier weinig over voorbij komen. Is dit af te raden wegens de kosten?

De drempel is daar het laagst, omdat alles dan onder 1 paraplu is ondergebracht.
Ik ben ook begonnen beheerd beleggen (bij Indexpeople) omdat ik dacht dat dat beter was. Echter ben ik nu een aantal jaren verder en ben ik bij de NT fondsen (via ABN) uitgekomen omdat dat gewoon veel voordeliger is. Beheerd beleggen kost je rendement en over 30 jaar opgeteld is dat duizenden euro's. Passief belggen is heel eenvoudig zelf te doen, bv via de NT fondsen via je huisbank.

Note: Volgens mij rekent Rabo als enige transactiekosten (0,1%) bij koop en verkoop. ING en ABN hebben die kosten niet.

  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 21:24
pvg schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:12:
Vergeet niet dat als de rekening op jouw naam staat, jij ook de box 3 belasting mag afrekenen.
Dus rekening “onder beheer” op naam van kind is belastingtechnisch het aantrekkelijkst (en je kunt toch controle houden als je dat wilt).
Ja idd, en welke aanbieders bieden zoiets aan voor een kind ? Ik zit nu met spaarrekening bij ing

  • Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-06 12:18
FrenzyFire schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:55:
Net gezien dat Xtrackers nu rond de 0,07% TER zit
Xtrackers FTSE All-World UCITS ETF 1C | DBX0YG | IE000L6ZMMC4

Interessant maar spread lijkt me nog hoog, waarschijnlijk doordat het fonds nog zo jong is en dus klein is.
Iets om in de gaten te houden als een WEBN alternatief lijkt me.
Goede spot! Ik voeg deze toe aan mijn lijstje om in te investeren. Ook mooi dat het een Europese fonds beheerder is.

  • MizzMontana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
MaStar schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Ja idd, en welke aanbieders bieden zoiets aan voor een kind ? Ik zit nu met spaarrekening bij ing
Wij hebben dit bij abn maar er zullen er vast meer zijn die het aanbieden.

  • mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06 22:07
FrenzyFire schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:55:
Net gezien dat Xtrackers nu rond de 0,07% TER zit
Xtrackers FTSE All-World UCITS ETF 1C | DBX0YG | IE000L6ZMMC4

Interessant maar spread lijkt me nog hoog, waarschijnlijk doordat het fonds nog zo jong is en dus klein is.
Iets om in de gaten te houden als een WEBN alternatief lijkt me.
Begrijp ik het goed dat dit fonds geen fysieke replicatie heeft, volgens deze info? ("The ETF replicates the performance of the underlying index by sampling technique")

  • KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
mdlaat schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Begrijp ik het goed dat dit fonds geen fysieke replicatie heeft, volgens deze info? ("The ETF replicates the performance of the underlying index by sampling technique")
Volgens mij betekent dat, dat ze niet alle aandelen in de index kopen, maar een subset (sample). Kan te maken hebben met de grootte van het fonds of kan ook een keuze zijn. Dat laatste staat in de prospectus verwacht ik, als je het echt wil weten.

  • Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:05
G83 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:31:
@MaStar er zijn hier in het topic al allemaal varianten voorbij gekomen, met beetje zoeken kom je dat wel tegen.

Wij hebben het zelfs in 6 potjes voor 2. Niet rationeel, wel praktisch. Een ASN spaarrekening op naam van de kinderen waar moeder en opa's en oma's regelmatig wat op storten. Die vinden beleggen maar eng.

En daarnaast bij Brand new day twee beleggingsrekeningen per persoon. Eentje per persoon op naam kinderen waar evenveel op gestort wordt als op de spaarrekening (en hopelijk zien ze dan op hun 18e dat dat drie keer zo veel is als de spaarrekening).

En voor allebei vanaf de geboorte een beleggingsrekening waar de kinderbijslag op gestort wordt maar die wel op naam ouders en in ons eigen beheer is. Daar gaan we later kosten als een eventuele studie, helpen met huisje, etc. van betalen als het brave burgertjes zijn geworden...
Dankjewel voor het delen van deze info. Ik had zelf het idee 1 beleggingsrekening te openen op naam van ons aanstaande kind maar wat jij doet is eigenlijk wel heel tactisch. Ik denk dat ik het ook zo ga doen.

test


  • GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-06 20:13

GG85

.......

FrenzyFire schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:55:
Net gezien dat Xtrackers nu rond de 0,07% TER zit
Xtrackers FTSE All-World UCITS ETF 1C | DBX0YG | IE000L6ZMMC4

Interessant maar spread lijkt me nog hoog, waarschijnlijk doordat het fonds nog zo jong is en dus klein is.
Iets om in de gaten te houden als een WEBN alternatief lijkt me.
Wel sampling en niet full replication.

Voor mij toch liever WEBN

  • Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-06 12:18
KC Boutiette schreef op zondag 7 juni 2026 @ 16:22:
[...]

Volgens mij betekent dat, dat ze niet alle aandelen in de index kopen, maar een subset (sample). Kan te maken hebben met de grootte van het fonds of kan ook een keuze zijn. Dat laatste staat in de prospectus verwacht ik, als je het echt wil weten.
Vooralsnog zie ik het alleen terugkomen voor India en de golfstaten. Ben inderdaad wel benieuwd wat er in de prospectus staat. Zal als ik thuis ben dit even nakijken.

  • Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 10:40

Internet Janny

He does it for free

GG85 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:16:
[...]

Wel sampling en niet full replication.

Voor mij toch liever WEBN
Dacht dat WEBN ook gewoon sampling deed.

Zero compensation


  • mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-06 22:07
Internet Janny schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:42:
[...]

Dacht dat WEBN ook gewoon sampling deed.
Nee, WEBN doet full replication. Bron.

  • KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
mdlaat schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:21:
[...]

Nee, WEBN doet full replication. Bron.
Full replication met 3392 van de 3652 effecten in de index :?

  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
KC Boutiette schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:17:
[...]

Full replication met 3392 van de 3652 effecten in de index :?
Een jong fonds zoals WEBN zal nooit vanaf dag 1 al volledig tracken, 'full' is dus het doel, niet per se de huidige status. Vorig jaar stond de teller nog op ruwweg de helft hiervan, dus ze zijn er wel al bijna. Een swap fonds zal dat per definitie niet proberen, om zo de kosten te besparen.

De hoop hierbij is dat WEBN zich nu, qua tracking error, kan meten met de grote jongens als VWCE (met een zeer strak langjarig gemiddelde van 0,1%), maar dat weten we pas na enkele jaren met enige zekerheid. Sowieso hoeft een volledige replicatie niet automatisch goede tracking te betekenen, want er kunnen bijvoorbeeld ook afwijkingen ontstaan bij de grotere fondsen in de index als die opeens sprongen maken.

  • KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
The Third Man schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:36:
[...]

Een jong fonds zoals WEBN zal nooit vanaf dag 1 al volledig tracken, 'full' is dus het doel, niet per se de huidige status. Vorig jaar stond de teller nog op ruwweg de helft hiervan, dus ze zijn er wel al bijna. Een swap fonds zal dat per definitie niet proberen, om zo de kosten te besparen.

De hoop hierbij is dat WEBN zich nu, qua tracking error, kan meten met de grote jongens als VWCE (met een zeer strak langjarig gemiddelde van 0,1%), maar dat weten we pas na enkele jaren met enige zekerheid. Sowieso hoeft een volledige replicatie niet automatisch goede tracking te betekenen, want er kunnen bijvoorbeeld ook afwijkingen ontstaan bij de grotere fondsen in de index als die opeens sprongen maken.
Ja, goed punt al vind ik het toch wel frappant. Het fonds bestaat nog niet zo lang, maar er zit ondertussen al meer dan 7 miljard in. Grootte lijkt me het probleem dus niet. Verder is Amundi een grote speler (AUM top 10 van de wereld volgens Gemini) dus ik verwacht ook niet dat ze veel last hebben van juridische / wettelijke obstakels e.d. Ben wel benieuwd waar het hem in zit dan.

  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@KC Boutiette zie https://www.amundietf.se/en/professional/products/equity/amundi-prime-all-country-world-ucits-etf-acc/ie0003xja0j9 -> "download the full fund holdings" in die Excel sheet is goed te zien dat de 'tail' praktisch alleen EM zaken zijn, vooral veel in China. Dat brengt meer overhead en andere kostenfactoren mee, dan duurt het ook automatisch langer voordat men "compleet" is. Kan me ook voorstellen dat als er sowieso al een hoop in- en uitstappers aan die kant zitten, ze vaker wachten totdat een "binnenkomer" een aankoop verantwoordt. Dat scheelt het "inhalen" voor fondsen die misschien toch al snel weer verdwijnen.

En om het in perspectief te plaatsen: vanaf 1550 of zo is een fonds voor minder dan 0,01% in de index vertegenwoordigt. Dan gaan die laatste paar honderd echt om de kruimels.

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 08-06-2026 13:40 ]


  • peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:21
Ik lees een informatie blad van de Rabobank van "NT World Screened Equity Index FGR Feeder Fund". Misschien heb ik dan het verkeerde fonds te pakken, maar de kosten lijken laag, echter ik zie ook staan:

Eenmalige kosten bij in- of uitstap Als u uitstapt na één jaar

Instapkosten Wij brengen geen instapkosten in rekening. 0 EUR

Uitstapkosten 1.00% We kunnen maximaal de maximale uitstapkosten in rekening brengen, berekend op basis van de waarde van uw belegging op de datum van desinvestering.

Ik schrik van de uitstap kosten van 1%, weet iemand hoe dit zit? Ik begreep dat juist in etf's investeren via de Rabo interessant kon zijn....

  • oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:33

oscar82

De ondertitel

Nadruk op kunnen. Dat hebben ze tot nu toe nog nooit gedaan. Maar je kan ze niet aanklagen als ze het wel doen

  • Taxcommunism
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-06 12:18
oscar82 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:48:
Nadruk op kunnen. Dat hebben ze tot nu toe nog nooit gedaan. Maar je kan ze niet aanklagen als ze het wel doen
Zullen ze wel gaan doen als er veel uitstroom uit het fonds is. Als ze het niet willen gaan doen handen ze het er ook niet ingezet.

Ik zou dit ook graag in de kostentools verwerkt zien worden. Door het hanteren van 1% exit heffing wordt het wel een dure partij.

  • peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:21
oscar82 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:48:
Nadruk op kunnen. Dat hebben ze tot nu toe nog nooit gedaan. Maar je kan ze niet aanklagen als ze het wel doen
Dank voor de snelle antwoorden, dan kan ik het tenminste plaatsen.

Is het "NT World Screened Equity Index FGR Feeder Fund" wel het fonds voor de brede dekking met lage kosten bij de Rabobank, of kan ik dan beter naar andere fondsen kijken? Ik zie door de bomen het bos niet helemaal meer....

  • rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-06 17:23

rvk

peter13579 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:26:
Ik lees een informatie blad van de Rabobank van "NT World Screened Equity Index FGR Feeder Fund".
Bij welk product van de Rabobank is dat dan? Want bij Zelf Beleggen zijn er toch gewoon andere tarieven?

  • peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:21
rvk schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:41:
[...]

Bij welk product van de Rabobank is dat dan? Want bij Zelf Beleggen zijn er toch gewoon andere tarieven?
Ik heb een rekening van Rabo zelf beleggen. Maar ik krijg wel door product informatie blad voor "NT World Screened Equity Index FGR Feeder Fund"....

  • rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-06 17:23

rvk

peter13579 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Ik heb een rekening van Rabo zelf beleggen. Maar ik krijg wel door product informatie blad voor "NT World Screened Equity Index FGR Feeder Fund"....
Ik kan daar niets over vinden.
Wel staat die etf gewoon in de lijst voor Zelf Beleggen. Zou dan raar zijn als ze in een keer een andere (en ook nog zo'n onduidelijke) prijsstelling hebben.

https://www.rabobank.nl/p...schil-indexfondsen-en-etf

  • peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:21
rvk schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 22:56:
[...]

Ik kan daar niets over vinden.
Wel staat die etf gewoon in de lijst voor Zelf Beleggen. Zou dan raar zijn als ze in een keer een andere (en ook nog zo'n onduidelijke) prijsstelling hebben.

https://www.rabobank.nl/p...schil-indexfondsen-en-etf
Als je deze ETF koopt staat er een link naar " lees de essentiele informatie". In dat document staan deze kosten vermeld.

Mogelijk moeten we dus niet deze maar juist andere ETFs kopen. Heeft iemand ervaring met deze uitstap kosten? Worden ze werkelijk in rekening gebracht? Bij ishares world zie ik deze kosten niet staan in het essentiële informatie document. Maar die kan ik niet maandelijks automatisch kopen volgens mij.

  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@peter13579 die opnamekosten zijn gericht op grootaandeelhouders die eventueel heen-en-weer transacties gaan uitvoeren om op de markt te speculeren, immers de meeste banken rekenen standaard geen eigen transactiekosten en geven dus “vrij spel”, theoretisch dan. Om dat misbruik te voorkomen is er bij het fonds een backup-kostenrem ingesteld. Niet voor de normale klanten. Of de normale grote fondsen die het intern gebruiken zoals Meesman. Het is dus een beetje een beer die op de weg gezien wordt maar er in de praktijk niet is.

Daarnaast is het geen ETF maar een klassiek beleggingsfonds. Ik raad je aan de topicstart en de daarin vermeldde bronnen te bestuderen die dit, maar ook andere kostenfactoren toelichten. Dat onderstreept ook dat lopende kosten belangrijker zijn dan transactiekosten. En laat nou dividendlek net zo’n aspect zijn waarom veel ETF’s duurder kunnen uitpakken dan NT. Sowieso zijn de ishares ook meestal niet de interessante optie, dat komt ook in de vergelijkers naar voren.

  • peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:21
Dank @The Third Man en alle anderen! Ik was eerder ook op dit fonds uitgekomen na mijn uitgebreide vergelijk en speurtocht. Ik had vooral een error op basis van deze 1% kosten die ik niet herkende uit de discussies hier of uit berekeningen. Daarom ging ik aan alles twijfelen. De topic start is erg verhelderend en heb ik ook gelezen. Met de extra toelichting kan ik met een gerust hart boven beleggen in dit fonds.

  • rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-06 17:23

rvk

Ik zie het nu ook ja. Dit gaat dus in periodiek beleggen. En deze NT wordt een maal per dag verhandeld (beleggingsfonds). De iShares zijn niet via periodiek beleggen omdat dit ook echt ETF's zijn.

  • Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:26
Die uitstap kosten zijn al vaak besproken. Dit is niet iets dat NT kan doen, maar je bank wel. Echter doen de 3 grootbanken dit niet. Je kan dat navragen.

(Overigens gebruikt NT wel swingpricing waarmee ze het een en ander kunnen opvangen.)

  • SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:18

SanookH

_/-\o_

peter13579 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 21:26:
Ik lees een informatie blad van de Rabobank van "NT World Screened Equity Index FGR Feeder Fund". Misschien heb ik dan het verkeerde fonds te pakken, maar de kosten lijken laag, echter ik zie ook staan:

Eenmalige kosten bij in- of uitstap Als u uitstapt na één jaar

Instapkosten Wij brengen geen instapkosten in rekening. 0 EUR

Uitstapkosten 1.00% We kunnen maximaal de maximale uitstapkosten in rekening brengen, berekend op basis van de waarde van uw belegging op de datum van desinvestering.

Ik schrik van de uitstap kosten van 1%, weet iemand hoe dit zit? Ik begreep dat juist in etf's investeren via de Rabo interessant kon zijn....
Note: Rabobank heeft (iig bij Zelf Beleggen voor de NT fondsen) 0,1% transactiekosten (bij aan- én verkoop) die ING en ABN niet hebben. Zijn geen gigantische bedragen maar misschien wel iets om rekening mee te houden.

  • rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-06 17:23

rvk

SanookH schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:00:
[...]
Note: Rabobank heeft 0,1% transactiekosten (bij aan- én verkoop) die ING en ABN niet hebben. Zijn geen gigantische bedragen maar misschien wel iets om rekening mee te houden.
Niet bij periodiek beleggen (en ook niet bij beheerd beleggen).

  • SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:18

SanookH

_/-\o_

rvk schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:02:
[...]

Niet bij periodiek beleggen (en ook niet bij beheerd beleggen).
Ok, tekst aangepast. Bij Zelf Beleggen in de NT fondsen rekenen ze dat iig wel.

  • rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-06 17:23

rvk

SanookH schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:05:
[...]
Ok, tekst aangepast. Bij Zelf Beleggen in de NT fondsen rekenen ze dat iig wel.
Mijn excuses. Ook bij periodiek beleggen (onder Zelf Beleggen) worden er schijnbaar door de Rabobank wel transactiekosten berekend (0,1%). Ik was in verwarring door het eerder genoemde informatieblad (over geen instapkosten).

Er worden geen transactiekosten berekend bij het Beheerd Beleggen en Simpel Beleggen. Maar daar heb je ook geen vrije keuze over de aangekochte fondsen.

Alle vormen en tarieven van de Rabobank in één PDF:
https://media.rabobank.co...beleggen-bij-Rabobank.pdf

  • Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-06 18:38
Amundi heeft weer een nieuwe wereld ETF uitgebracht: Amundi FTSE All World GDP-Weighted UCITS ETF Acc met ticker WGDP. Het is de eerste die ik een zie met GDP weging in plaats van market cap van de beurs, dus ik ben wel benieuwd welke invloed dit zal hebben. Ik vermoed dat deze minder USA heavy zal zijn omdat daar de market cap toch wel zeer hoog ligt en ik vermoed dat wat meer Duitsland, Frankrijk, Canada, Australië en China misschien? (Allemaal wat buikgevoel, ik heb het verder niet uitgezocht)
De TER is wel redelijk steil 0,30%. Misschien wel leuk voor mensen die geloven in de market value volgens de Buffett Indicator.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.


  • irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-06 16:07
Malantur schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:25:
Amundi heeft weer een nieuwe wereld ETF uitgebracht: Amundi FTSE All World GDP-Weighted UCITS ETF Acc met ticker WGDP. Het is de eerste die ik een zie met GDP weging in plaats van market cap van de beurs, dus ik ben wel benieuwd welke invloed dit zal hebben. Ik vermoed dat deze minder USA heavy zal zijn omdat daar de market cap toch wel zeer hoog ligt en ik vermoed dat wat meer Duitsland, Frankrijk, Canada, Australië en China misschien? (Allemaal wat buikgevoel, ik heb het verder niet uitgezocht)
De TER is wel redelijk steil 0,30%. Misschien wel leuk voor mensen die geloven in de market value volgens de Buffett Indicator.
Details kun je op deze pagina van Amundi zien:

https://www.amundietf.fi/en/professional/products/equity/amundi-ftse-all-world-gdpweighted-ucits-etf-acc/ie000kckfhe8

Zoals verwacht VS een veel lagere weging en China veel hoger dan obv een market cap weging.

Countries Breakdown
United States30.53 %
China17.49 %
Germany4.47 %
Japan4.12 %
India3.64 %
United Kingdom3.48 %
France3.03 %
South Korea2.89 %
Italy2.55 %
Canada2.20 %
Tencent is #2 en Alibaba #4 qua weging.

  • TheHoarder
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-06 17:27
Hi all,

Per deze maand zal ik gaan beginnen met beleggen. In mijn vakantie het boek "Over geld praat je wel" gelezen. Dit boek heeft me in ieder geval bewuster gemaakt van mijn financiële positie en mogelijkheden.

Eerder heb ik er nooit zo bij stil gestaan en ben vooral gaan leven van de inkomsten. Dit komt enigszins voort uit gebeurtenissen uit het verlezen. Nu is echter het moment gekomen om de volle focus op vermogensopbouw te leggen.

Hieronder een kleine startsituatie en het plannetje wat nu in mijn hoofd zit.
Startsituatie
Startkapitaal
Ik begin met €0 op de beleggingsrekening en start met maandelijkse inleg. Het startkapitaal voor beleggingen is dus €0.

Inleg
€1600-1800 per maand naar DEGIRO.
€200 per maand naar Meesman voor de kids.

Doorlooptijd
Ik ben momenteel begin 30 en verwacht bovenstaande bedragen voor zeker 15-20+ jaar te kunnen overmaken.


ETFs
Eerder keek ik naar VWCE + WSML in een 90/10 verhouding.
Zojuist keek ik echter op FOB en ben me daar wat gaan inlezen en rekenen.

Het huidige plan is nu een 91/9 verhouding in WEBN + IUSN te gaan aanhouden.

Toekomstmuziek
Salaris stijgt de aankomende jaren naar +-€5220 netto, waarna ik zo'n €2600 naar DEGIRO kan overmaken
Mochten jullie, naast alle aanwezige informatie in de topicstart, nog extra informatie hebben, dan verneem ik het graag. Ook must-read boeken, podcasts of Youtube channels sta ik open voor! ;)

  • 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:27
TheHoarder schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:06:
Hi all,

Per deze maand zal ik gaan beginnen met beleggen. In mijn vakantie het boek "Over geld praat je wel" gelezen. Dit boek heeft me in ieder geval bewuster gemaakt van mijn financiële positie en mogelijkheden.

Eerder heb ik er nooit zo bij stil gestaan en ben vooral gaan leven van de inkomsten. Dit komt enigszins voort uit gebeurtenissen uit het verlezen. Nu is echter het moment gekomen om de volle focus op vermogensopbouw te leggen.

Hieronder een kleine startsituatie en het plannetje wat nu in mijn hoofd zit.
Startsituatie
Startkapitaal
Ik begin met €0 op de beleggingsrekening en start met maandelijkse inleg. Het startkapitaal voor beleggingen is dus €0.

Inleg
€1600-1800 per maand naar DEGIRO.
€200 per maand naar Meesman voor de kids.

Doorlooptijd
Ik ben momenteel begin 30 en verwacht bovenstaande bedragen voor zeker 15-20+ jaar te kunnen overmaken.


ETFs
Eerder keek ik naar VWCE + WSML in een 90/10 verhouding.
Zojuist keek ik echter op FOB en ben me daar wat gaan inlezen en rekenen.

Het huidige plan is nu een 91/9 verhouding in WEBN + IUSN te gaan aanhouden.

Toekomstmuziek
Salaris stijgt de aankomende jaren naar +-€5220 netto, waarna ik zo'n €2600 naar DEGIRO kan overmaken
Mochten jullie, naast alle aanwezige informatie in de topicstart, nog extra informatie hebben, dan verneem ik het graag. Ook must-read boeken, podcasts of Youtube channels sta ik open voor! ;)
Beginnen is het halve werk. Het klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht. Wat zou je van ons willen weten?

  • Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
TheHoarder schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:06:
Hi all,

Per deze maand zal ik gaan beginnen met beleggen. In mijn vakantie het boek "Over geld praat je wel" gelezen. Dit boek heeft me in ieder geval bewuster gemaakt van mijn financiële positie en mogelijkheden.

Eerder heb ik er nooit zo bij stil gestaan en ben vooral gaan leven van de inkomsten. Dit komt enigszins voort uit gebeurtenissen uit het verlezen. Nu is echter het moment gekomen om de volle focus op vermogensopbouw te leggen.

Hieronder een kleine startsituatie en het plannetje wat nu in mijn hoofd zit.
Startsituatie
Startkapitaal
Ik begin met €0 op de beleggingsrekening en start met maandelijkse inleg. Het startkapitaal voor beleggingen is dus €0.

Inleg
€1600-1800 per maand naar DEGIRO.
€200 per maand naar Meesman voor de kids.

Doorlooptijd
Ik ben momenteel begin 30 en verwacht bovenstaande bedragen voor zeker 15-20+ jaar te kunnen overmaken.


ETFs
Eerder keek ik naar VWCE + WSML in een 90/10 verhouding.
Zojuist keek ik echter op FOB en ben me daar wat gaan inlezen en rekenen.

Het huidige plan is nu een 91/9 verhouding in WEBN + IUSN te gaan aanhouden.

Toekomstmuziek
Salaris stijgt de aankomende jaren naar +-€5220 netto, waarna ik zo'n €2600 naar DEGIRO kan overmaken
Mochten jullie, naast alle aanwezige informatie in de topicstart, nog extra informatie hebben, dan verneem ik het graag. Ook must-read boeken, podcasts of Youtube channels sta ik open voor! ;)
Van 0 naar 2k per maand is een flinke stap, heb je goed inzichtelijk waar je 2k op gaat besparen qua uitgaven? Of leg je dat tot nu toe in op een spaarrekening?

  • RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
TheHoarder schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:06:
Hi all,

Per deze maand zal ik gaan beginnen met beleggen. In mijn vakantie het boek "Over geld praat je wel" gelezen. Dit boek heeft me in ieder geval bewuster gemaakt van mijn financiële positie en mogelijkheden.

Eerder heb ik er nooit zo bij stil gestaan en ben vooral gaan leven van de inkomsten. Dit komt enigszins voort uit gebeurtenissen uit het verlezen. Nu is echter het moment gekomen om de volle focus op vermogensopbouw te leggen.

Hieronder een kleine startsituatie en het plannetje wat nu in mijn hoofd zit.
Startsituatie
Startkapitaal
Ik begin met €0 op de beleggingsrekening en start met maandelijkse inleg. Het startkapitaal voor beleggingen is dus €0.

Inleg
€1600-1800 per maand naar DEGIRO.
€200 per maand naar Meesman voor de kids.

Doorlooptijd
Ik ben momenteel begin 30 en verwacht bovenstaande bedragen voor zeker 15-20+ jaar te kunnen overmaken.


ETFs
Eerder keek ik naar VWCE + WSML in een 90/10 verhouding.
Zojuist keek ik echter op FOB en ben me daar wat gaan inlezen en rekenen.

Het huidige plan is nu een 91/9 verhouding in WEBN + IUSN te gaan aanhouden.

Toekomstmuziek
Salaris stijgt de aankomende jaren naar +-€5220 netto, waarna ik zo'n €2600 naar DEGIRO kan overmaken
Mochten jullie, naast alle aanwezige informatie in de topicstart, nog extra informatie hebben, dan verneem ik het graag. Ook must-read boeken, podcasts of Youtube channels sta ik open voor! ;)
Dat zijn geen kleine bedragen! Vergeet ook niet om te leven he!

Ik ben zelf begonnen met Jong Beleggen, de podcast. Hoe verder je gaat, hoe ingewikkelder de materie wordt. Ik zou vooral de eerste 10 afleveringen eens luisteren. Als je het leuk vindt kan je altijd verder luisteren. Daarnaast volg ik zelf Langzaam Rijker (vooral YouTube) en in iets mindere mate Mr. FOB.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x


  • TheHoarder
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-06 17:27
Homeland schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:44:
[...]

Van 0 naar 2k per maand is een flinke stap, heb je goed inzichtelijk waar je 2k op gaat besparen qua uitgaven? Of leg je dat tot nu toe in op een spaarrekening?
Momenteel spaar ik tussen de €1000-€1500 per maand, maar leef ook wel iets te luxe. Denk dan vooral aan veel etentjes, uitstapjes met het gezin, lunchen op werk en niet de eigen "bammetjes" smeren, etc. Ik heb een maandelijkse hypotheek van nnder de €400 per maand (bruto) en de overige kosten zijn ook niet al te gek. De eerste stap (besparen) is dus al gebeurd. Nu tijd om ook te gaan beleggen.

Uiteindelijk wil ik ook het salaris van mijn vrouw erin meenemen, waarna wij richting de €2500-3000 per maand inleg zouden moeten gaan. Het is ook mogelijk dat we dit niet doen em daarvan juist dat stukje luxe willen behouden.
49euro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Beginnen is het halve werk. Het klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht. Wat zou je van ons willen weten?
Meer de vraag of jullie gekke dingen zien in de verhouding. Heb dit samengesteld via de FOB-vergelijker. Dus denk niet dat er heel veel geks te zien is. De TER van WEBN + IUSN is ook lager dan die van de combinatie VWCE + WSML volgens FOB.

Wel las ik hier iets over de nieuwe All Cap van Vanguard - Vanguard FTSE Global All-Cap UCITS ETF -die in maart aangekondigd is. Kon niet direct een datum vinden, waarop deze beschikbaar zou moeten zijn (via DEGIRO). Kan zijn dat ik met mijn neus kijk.

Dat W-8BEN formulier zou er ook gedeeltelijk voor moeten zorgen, dat het dividendlek zo laag mogelijk wordt, correct? Zijn er naast dat formulier nog meer strategieën om dat zo laag mogelijk te houden?

Zitten jullie overigens enkel in ETF's of zeggen jullie dat ik met de tijd best wat meer risico kan nemen, gezien mijn inleg?
RobinNL schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:46:
[...]


Dat zijn geen kleine bedragen! Vergeet ook niet om te leven he!

Ik ben zelf begonnen met Jong Beleggen, de podcast. Hoe verder je gaat, hoe ingewikkelder de materie wordt. Ik zou vooral de eerste 10 afleveringen eens luisteren. Als je het leuk vindt kan je altijd verder luisteren. Daarnaast volg ik zelf Langzaam Rijker (vooral YouTube) en in iets mindere mate Mr. FOB.
Held! Dankjewel! Aan de podcast ga ik binnenkort beginnen. Langzaam Rijker ga ik nu even bekijken. _/-\o_


EDIT: Eerste geldgewoonte die je arm houdt: "Lifestyle Inflation".... Yup, that's me. _O-

Het bedrag is realistisch. Ja, we gaan een heel stuk consuminderen, maar willen er nog wel plezier in blijven houden. :P

  • VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:34
TheHoarder schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:20:
[...]


Zitten jullie overigens enkel in ETF's of zeggen jullie dat ik met de tijd best wat meer risico kan nemen, gezien mijn inleg?
Dat moet je zelf weten uiteraard en zou niet afhankelijk moeten zijn van de inleg. Wij leggen meer in, maar doen dat enkel in ETF's. Daarnaast een kleine positie goud, maar daar leg ik niet structureel op in.

  • ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 08:52
TheHoarder schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:20:


Meer de vraag of jullie gekke dingen zien in de verhouding. Heb dit samengesteld via de FOB-vergelijker. Dus denk niet dat er heel veel geks te zien is. De TER van WEBN + IUSN is ook lager dan die van de combinatie VWCE + WSML volgens FOB.

Wel las ik hier iets over de nieuwe All Cap van Vanguard - Vanguard FTSE Global All-Cap UCITS ETF -die in maart aangekondigd is. Kon niet direct een datum vinden, waarop deze beschikbaar zou moeten zijn (via DEGIRO). Kan zijn dat ik met mijn neus kijk.

Dat W-8BEN formulier zou er ook gedeeltelijk voor moeten zorgen, dat het dividendlek zo laag mogelijk wordt, correct? Zijn er naast dat formulier nog meer strategieën om dat zo laag mogelijk te houden?

Zitten jullie overigens enkel in ETF's of zeggen jullie dat ik met de tijd best wat meer risico kan nemen, gezien mijn inleg?
W8-BEN is alleen nodig als je direct Amerikaanse aandelen koopt, als je via een Europees ETF (meestal fiscaal gezien in Ierland gevestigd) is het niet nodig. Je ontvangt dan fiscaal gezien dividend uit Ierland en niet uit Amerika (als je een ETF hebt dat dividend uitkeert)

Sommige brokers regelen het allemaal zelf als je ergens in het proces hebt aangegeven hebt dat je geen US person bent. Ik heb bijvoorbeeld via de Rabobank belegd in Amerikaanse bedrijven en Rabobank heeft zelf de 15% dividendbelasting geregeld, ik heb zelf nooit een W8 ingevuld.

Een ETF impliceert niet meteen dat het laag-risico is, dat hangt er maar net van af wat de strategie is van een bepaald fonds.

  • kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:38
TheHoarder schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:06:
Hi all,

Per deze maand zal ik gaan beginnen met beleggen. In mijn vakantie het boek "Over geld praat je wel" gelezen. Dit boek heeft me in ieder geval bewuster gemaakt van mijn financiële positie en mogelijkheden.

Eerder heb ik er nooit zo bij stil gestaan en ben vooral gaan leven van de inkomsten. Dit komt enigszins voort uit gebeurtenissen uit het verlezen. Nu is echter het moment gekomen om de volle focus op vermogensopbouw te leggen.

Hieronder een kleine startsituatie en het plannetje wat nu in mijn hoofd zit.
Startsituatie
Startkapitaal
Ik begin met €0 op de beleggingsrekening en start met maandelijkse inleg. Het startkapitaal voor beleggingen is dus €0.

Inleg
€1600-1800 per maand naar DEGIRO.
€200 per maand naar Meesman voor de kids.

Doorlooptijd
Ik ben momenteel begin 30 en verwacht bovenstaande bedragen voor zeker 15-20+ jaar te kunnen overmaken.


ETFs
Eerder keek ik naar VWCE + WSML in een 90/10 verhouding.
Zojuist keek ik echter op FOB en ben me daar wat gaan inlezen en rekenen.

Het huidige plan is nu een 91/9 verhouding in WEBN + IUSN te gaan aanhouden.

Toekomstmuziek
Salaris stijgt de aankomende jaren naar +-€5220 netto, waarna ik zo'n €2600 naar DEGIRO kan overmaken
Mochten jullie, naast alle aanwezige informatie in de topicstart, nog extra informatie hebben, dan verneem ik het graag. Ook must-read boeken, podcasts of Youtube channels sta ik open voor! ;)
50% inleggen van netto salaris (in de toekomst) is wel veel. Als je nu al elke maand 1500 euro spaart, heb je ongetwijfeld al een goed potje geld tot op heden.
Vanuit de Babysteps van Dave Ramsay zou ik dit doen:
Minimaal 3 maandsalarissen (+/-10k) emergency funds (op spaarrekening) en alles wat daarboven lumpsum in ETF/Fonds. Daarna ongeveer 15-25% van je salaris elke maand doorbouwen.

Als je meer kan en het gaat niet ten koste van je levensgenot (denk aan vakanties/andere woning/auto), dan kan je het zeker inleggen. Maar uit eigen ervaring weet ik dat je ingelegd geld niet meer eruit gaat halen (tenzij je echt moet).

Je moet een doel hebben met het geld dat je gaat beleggen. Een doel kan zijn dat je op je 60e wilt stoppen met werken. Reken dan uit hoeveel je nodig hebt vanaf je 60e tot bvb 90e levensjaar.
Zoveel mogelijk geld erin hebben is mooi, maar niet echt een doel waar je naartoe werkt.

  • R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:39
kx22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Je moet een doel hebben met het geld dat je gaat beleggen. Een doel kan zijn dat je op je 60e wilt stoppen met werken. Reken dan uit hoeveel je nodig hebt vanaf je 60e tot bvb 90e levensjaar.
Zoveel mogelijk geld erin hebben is mooi, maar niet echt een doel waar je naartoe werkt.
Niet helemaal mee eens. Toen ik begon had ik nog geen doel voor ogen en in de jaren daarna is het doel meermaals veranderd.

Het is het concept van F*ck you-money. Uiteindelijk geeft het hebben van een kapitaal de vrijheid om andere keuzes te maken in je leven. Dit is een beetje het doel van het Financiële onafhankelijkheid topic op tweakers

  • kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:38
R.van.M schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:09:
[...]


Niet helemaal mee eens. Toen ik begon had ik nog geen doel voor ogen en in de jaren daarna is het doel meermaals veranderd.

Het is het concept van F*ck you-money. Uiteindelijk geeft het hebben van een kapitaal de vrijheid om andere keuzes te maken in je leven. Dit is een beetje het doel van het Financiële onafhankelijkheid topic op tweakers
Doelen kunnen uiteraard veranderen (moeten als ze behaald zijn).
Maar toen jij begon, neem ik aan dat je ook een verwachting had met het "eindresultaat" en wat je ermee kon doen. Op basis daarvan leg je het in. Dat het meer is geworden kan je doelen veranderen.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:55
R.van.M schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:09:
[...]


Niet helemaal mee eens. Toen ik begon had ik nog geen doel voor ogen en in de jaren daarna is het doel meermaals veranderd.

Het is het concept van F*ck you-money. Uiteindelijk geeft het hebben van een kapitaal de vrijheid om andere keuzes te maken in je leven. Dit is een beetje het doel van het Financiële onafhankelijkheid topic op tweakers
Maar de wens van fuck you money is natuurlijk ook een doel.

Het is wel verstandig om van tevoren stil te staan bij waarom je geld wil verzamelen. Dan kun je bv. ook beter bekijken voor welke termijn je het kwijt wil zijn en in hoeverre het echt gaat om geld wat je kan missen.

  • R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:39
kx22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:20:
[...]

Doelen kunnen uiteraard veranderen (moeten als ze behaald zijn).
Maar toen jij begon, neem ik aan dat je ook een verwachting had met het "eindresultaat" en wat je ermee kon doen. Op basis daarvan leg je het in. Dat het meer is geworden kan je doelen veranderen.
Ik ben begonnen zonder doel omdat ik geld overhield elke maand en het niet over de balk wou gooien. De eerste jaren had ik niet echt een doel behalve het cijfertje te zien groeien.

Het hele idee van FU-money and FO kwam veel later toen ik ermee in aanraking kwam en zag dat dat doel haalbaar was. Daarna is binnen dit kader mijn einddoel een aantal keer veranderd

  • R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:39
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:25:
[...]

Maar de wens van fuck you money is natuurlijk ook een doel.

Het is wel verstandig om van tevoren stil te staan bij waarom je geld wil verzamelen. Dan kun je bv. ook beter bekijken voor welke termijn je het kwijt wil zijn en in hoeverre het echt gaat om geld wat je kan missen.
Uiteraard is het makkelijk als je al een doel hebt, maar wat ik probeer te zeggen is dat het zeker geen kwaad kan om nu alvast te beginnen met beleggen ook als je nog geen doel hebt. Een echt doel komt vanzelf

  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:26
TheHoarder schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Momenteel spaar ik tussen de €1000-€1500 per maand, maar leef ook wel iets te luxe. Denk dan vooral aan veel etentjes, uitstapjes met het gezin, lunchen op werk en niet de eigen "bammetjes" smeren, etc. Ik heb een maandelijkse hypotheek van nnder de €400 per maand (bruto) en de overige kosten zijn ook niet al te gek. De eerste stap (besparen) is dus al gebeurd. Nu tijd om ook te gaan beleggen.

Uiteindelijk wil ik ook het salaris van mijn vrouw erin meenemen, waarna wij richting de €2500-3000 per maand inleg zouden moeten gaan. Het is ook mogelijk dat we dit niet doen em daarvan juist dat stukje luxe willen behouden.


[...]

Meer de vraag of jullie gekke dingen zien in de verhouding. Heb dit samengesteld via de FOB-vergelijker. Dus denk niet dat er heel veel geks te zien is. De TER van WEBN + IUSN is ook lager dan die van de combinatie VWCE + WSML volgens FOB.

Wel las ik hier iets over de nieuwe All Cap van Vanguard - Vanguard FTSE Global All-Cap UCITS ETF -die in maart aangekondigd is. Kon niet direct een datum vinden, waarop deze beschikbaar zou moeten zijn (via DEGIRO). Kan zijn dat ik met mijn neus kijk.

Dat W-8BEN formulier zou er ook gedeeltelijk voor moeten zorgen, dat het dividendlek zo laag mogelijk wordt, correct? Zijn er naast dat formulier nog meer strategieën om dat zo laag mogelijk te houden?

Zitten jullie overigens enkel in ETF's of zeggen jullie dat ik met de tijd best wat meer risico kan nemen, gezien mijn inleg?


[...]

Held! Dankjewel! Aan de podcast ga ik binnenkort beginnen. Langzaam Rijker ga ik nu even bekijken. _/-\o_


EDIT: Eerste geldgewoonte die je arm houdt: "Lifestyle Inflation".... Yup, that's me. _O-

Het bedrag is realistisch. Ja, we gaan een heel stuk consuminderen, maar willen er nog wel plezier in blijven houden. :P
Dit klinkt zeker alsof je mooie stappen gaat zetten. Je komt nog een beetje over als een ongeleid projectiel ;) Probeer je niet druk te maken over details als 9% dit of 10% dat. Ook als je begint met gewoon 100% WEBN kopen en dat een paar jaar doet heb je een giga-goede start gemaakt. Dingen als "de juiste ETF" of laagste TER of dividendlek zijn vooral ruis als je begint. Ik ben al heel wat jaartjes bezig en dit was ongeveer mijn traject:

eerst starten met vast inleggen elke maand bij BRandnewday. nul keuzes, 100% easy.
dat 5 jaar gedaan, toen DeGiro account gemaakt omdat ik de laagste kosten wilde :P Dat was een stom idee want doordat het moeilijker was regelmatig in te kopen heb ik hele stukken van de beurs gemist. Het moest elke keer handmatig en dan ging ik toch kijken van "ja is de koers wel goed. dit. dat. zus zo.". Dat was dom
Nu een veel grotere bult dan 15 jaar geleden en het staat nu gewoon in fondsen bij mijn huisbank. Maandelijks vast bedrag er in. Nooit naar omkijken, klaar

Dus vooral: begin gewoon, tot het eerste ~50-100k ofzo maakt het echt geen flipper uit of je IWDA of WEBN of VWRL hebt maar moet je vooral zorgen dat het gebeurt. Hetzelfde met die podcasts en die site (langzaamrijker wordt ik wel wat sip van zelf, wat veel taalfoutjes en popi-gedoe naar mijn smaak) --> lees het als je entertainment zoekt. Maar om goed te beleggen is het meeste niet nodig. Veel van die info is ruis t.o.v. de basis --> lage kosten, brede marktfondsen, vast inleggen en geduld hebben

  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:14
@Fr33z Goed gezegd! Mijn broer werkt in de FinTech en is (misschien juist daardoor) heel risico-avers. Hij begrijpt beleggen heel goed, praat al jaren over instappen maar het enige wat hij ooit zegt is “ik heb alweer een goed instapmoment gemist”. Ja, duh.

@TheHoarder Begin gewoon nu. Niet morgen, niet vanavond. Nu instellen. Je kan het daarna (over een paar jaar) altijd nog aanpassen als je andere inzichten hebt opgedaan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:55
R.van.M schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Uiteraard is het makkelijk als je al een doel hebt, maar wat ik probeer te zeggen is dat het zeker geen kwaad kan om nu alvast te beginnen met beleggen ook als je nog geen doel hebt. Een echt doel komt vanzelf
Wat ik aangeef, het is niet altijd verstandig om nu alles in aandelen te stoppen. Als je bv een grote buffer wil voor als je zonder werk komt te zitten, dan is dat geld waar je snel bij wil kunnen, zonder dat je moet nadenken over of het uitstapmoment wel handig is. (Waarbij slecht werkaanbod niet zelden juist gepaard gaat met slechte economische omstandigheden en lagere koersen.)

Vandaar dat ik aangeef dat de eerste stap is om te kijken waarom je geld apart wil zetten. Is het gewoon over en maakt het weinig uit of het in waarde halveert, prima om dan alles in aandelen te stoppen. Maar maak die keus wel bewust. Dat is het punt.

  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:26
RichieB schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:43:
@Fr33z Goed gezegd! Mijn broer werkt in de FinTech en (misschien juist daardoor) is heel risico-avers. Hij begrijpt beleggen heel goed, praat al jaren over instappen maar het enige wat hij ooit zegt is “ik heb alweer een goed instapmoment gemist”. Ja, duh.

@TheHoarder Begin gewoon nu. Niet morgen, niet vanavond. Nu instellen. Je kan het daarna (over een paar jaar) altijd nog aanpassen als je andere inzichten hebt opgedaan.
Thanks. Het is ook wel.simpel qua strategie maar niet altijd makkelijk ;) wat mij hielp met dat instapmoment zijn 2 dingen: 1) de markt staat ~80% vd tijd op een alltime high (exacte getal niet geverifieerd maar t gaat om t idee) en 2) heel lang doen en op een bepaald moment is de belegde som zo groot dat maandelijkse inleg tegen goede of lage koers niet zichtbaar meer uitmaakt :)

  • TheHoarder
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-06 17:27
kx22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:00:
[...]

50% inleggen van netto salaris (in de toekomst) is wel veel. Als je nu al elke maand 1500 euro spaart, heb je ongetwijfeld al een goed potje geld tot op heden.
Vanuit de Babysteps van Dave Ramsay zou ik dit doen:
Minimaal 3 maandsalarissen (+/-10k) emergency funds (op spaarrekening) en alles wat daarboven lumpsum in ETF/Fonds. Daarna ongeveer 15-25% van je salaris elke maand doorbouwen.

Als je meer kan en het gaat niet ten koste van je levensgenot (denk aan vakanties/andere woning/auto), dan kan je het zeker inleggen. Maar uit eigen ervaring weet ik dat je ingelegd geld niet meer eruit gaat halen (tenzij je echt moet).

Je moet een doel hebben met het geld dat je gaat beleggen. Een doel kan zijn dat je op je 60e wilt stoppen met werken. Reken dan uit hoeveel je nodig hebt vanaf je 60e tot bvb 90e levensjaar.
Zoveel mogelijk geld erin hebben is mooi, maar niet echt een doel waar je naartoe werkt.
Thanks voor de reactie. Vorig jaar een mooie stap kunnen zetten, waardoor ik nu wat meer kan doen. Lifestyle Inflation heeft ons wel "armer" gehouden. Mocht ik zonder werk komen te zitten, dan kunnen we echt wel een aantal maanden door, maar wil op dit moment niet aan het spaargeld zitten.

Wat bij mij waarschijnlijk het beste gaat werken, is dat ik bij het krijg van mijn salaris direct geld overmaak naar de beleggingsrekening. Als ik het op mijn rekening laat staan, dan gaat een groot deel alsnog op.

Het huidige doel is 100.000 in belegd vermogen. Het "Moonshot" doel is financieel vrij op mijn 55ste. Dat zou in principe moeten lukken, met alles berekeningen die ik erop los heb gelaten. Dit hangt uiteraard af van wat er allemaal gebeurt in die jaren en welk rendement we gemiddeld pakken.
Fr33z schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Dit klinkt zeker alsof je mooie stappen gaat zetten. Je komt nog een beetje over als een ongeleid projectiel ;) Probeer je niet druk te maken over details als 9% dit of 10% dat. Ook als je begint met gewoon 100% WEBN kopen en dat een paar jaar doet heb je een giga-goede start gemaakt. Dingen als "de juiste ETF" of laagste TER of dividendlek zijn vooral ruis als je begint. Ik ben al heel wat jaartjes bezig en dit was ongeveer mijn traject:

eerst starten met vast inleggen elke maand bij BRandnewday. nul keuzes, 100% easy.
dat 5 jaar gedaan, toen DeGiro account gemaakt omdat ik de laagste kosten wilde :P Dat was een stom idee want doordat het moeilijker was regelmatig in te kopen heb ik hele stukken van de beurs gemist. Het moest elke keer handmatig en dan ging ik toch kijken van "ja is de koers wel goed. dit. dat. zus zo.". Dat was dom
Nu een veel grotere bult dan 15 jaar geleden en het staat nu gewoon in fondsen bij mijn huisbank. Maandelijks vast bedrag er in. Nooit naar omkijken, klaar

Dus vooral: begin gewoon, tot het eerste ~50-100k ofzo maakt het echt geen flipper uit of je IWDA of WEBN of VWRL hebt maar moet je vooral zorgen dat het gebeurt. Hetzelfde met die podcasts en die site (langzaamrijker wordt ik wel wat sip van zelf, wat veel taalfoutjes en popi-gedoe naar mijn smaak) --> lees het als je entertainment zoekt. Maar om goed te beleggen is het meeste niet nodig. Veel van die info is ruis t.o.v. de basis --> lage kosten, brede marktfondsen, vast inleggen en geduld hebben
Dat ongeleide projectiel ben ik op dit moment zeker. Ik heb voor mezelf één vrij makkelijk haalbaar doel gesteld en een moonshot doel. Mijn eerste doel is de €100k aantikken. Mijn moonshot is FO in 20 jaar. (dit moet haalbaar zijn, afhankelijk van wat er allemaal gebeurt in die jaren)

Momenteel vooral erg enthousiast, omdat ik mogelijkheden zie. Ook als het minder goed gaat, kan ik me psychologisch goed staande houden. In crypto en Pokemon helaas genoeg verloren. :')

Ik wil iedere maand rond dezelfde periode (salarisuitbetaling) direct gaan inleggen. Dit is ongeacht de koers. Het nadeel van DEGIRO is dat je het niet kan automatiseren, maar het is wel een van de betere platforms voor zover ik kan zien.

Dank ook voor je bericht. Mooi om te lezen dat het jou gelukt is! d:)b

  • The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Fr33z schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Dus vooral: begin gewoon, tot het eerste ~50-100k ofzo maakt het echt geen flipper uit of je IWDA of WEBN of VWRL hebt maar moet je vooral zorgen dat het gebeurt.
Kleine maar niet onbelangrijke kanttekening: dat is natuurlijk niet helemaal waar. We weten niet wat de wereldmarkt als geheel gaat doen, dat kaart je juist af door die zo breed mogelijk mee te nemen. Als je alleen IWDA neemt heb je maar zo’n 80% van de totale markt, maar je weet niet hoe dat nog gaat schuiven, dat is een nodeloos groot risico. Een met minstens EM erbij is dan wel het minimale, gelukkig stelde OP die al voor.

En het is natuurlijk niet of-of… het is én belangrijk dat het gebeurt én dat je een degelijke fondskeuze maakt. De hele topicstart leunt erop en belicht mede waarom fondsen als IWDA (te kleine dekking) en VRWL (zinloze dividenduitkering) buiten die boot vallen. WEBN en VWCE enzovoort, eventueel met een SC erbij niet. Juist door scheve prioriteiten te stellen met “eerst maar eens dit” moet je later weer gaan sleutelen en dat hindert juist wennen aan set&forget.

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 14-06-2026 18:27 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
Kijk graag even goed in de topicstart, daar staat veel basis informatie uitgelegd!

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om ‘ik ook’ achtige posts te plaatsen, dat voegt niets toe.