• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SPee schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:57:
[...]

Mijn werkgever is recent ook begonnen om dividend uit te keren. Ze deden dit om meer (typen) aandeelhouders aan te trekken. Zoals bijvoorbeeld pensioenfondsen, die bleven voorheen weg. Dus: meer vraag.
Beurswaarde opproppen zodat de stock opties van de directie meer waard worden, zonder dat het bedrijf intrinsiek meer waard word :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Kim Jong-tuk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:09
R.van.M schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:44:
[...]

Er zijn hier genoeg mensen die met een ton of tonnen in wereldtrackers zitten. Als je daar elk jaar 0,4% extra kosten mee maakt telt het hard op over de duur van 20-30 jaar
Helemaal eens. Ik benoemde het op deze manier omdat hijzelf aangaf dat hij zich er (nu) nog geen druk om wilde gaan maken.

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-03 07:49
Qwerty-273 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Indexfondsenvergelijken leunde heel zwaar op de analyse van Gerben voor het dividendlekkage. Je kan dan kiezen om het zelf te berekenen, of je kan Gerben proberen te bereiken (hij lijkt voornamelijk actief te zijn op Reddit) om te kijken hoe je dit het beste kan aanpakken. Uit de oude pagina:

[...]
Haha ja, ik leef ook hier wel hoor. Maar hou dit soort topics niet bij. Voor hele specifieke vragen kan je me taggen. Soms kijk ik wel eens op Tweakers.

De nieuwe Mr FOB tool en idd ook de oude tool van Nic leunen op de data die ik maak. Met Nic niet veel contact gehad en indexfondsenvergelijken.nl stond ik de laatste jaren ook niet meer achter. Teveel fouten en verkeerde aannames.

De nieuwe mr. FOB zit wel goed in elkaar. Heb op de achtergrond meegedacht en de juiste data erin gezet.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-04 15:41
Gerbenvl schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:16:
[...]

Haha ja, ik leef ook hier wel hoor. Maar hou dit soort topics niet bij. Voor hele specifieke vragen kan je me taggen. Soms kijk ik wel eens op Tweakers.

De nieuwe Mr FOB tool en idd ook de oude tool van Nic leunen op de data die ik maak. Met Nic niet veel contact gehad en indexfondsenvergelijken.nl stond ik de laatste jaren ook niet meer achter. Teveel fouten en verkeerde aannames.

De nieuwe mr. FOB zit wel goed in elkaar. Heb op de achtergrond meegedacht en de juiste data erin gezet.
Wellicht ter lering en vermaak kun je delen hoe je de dividendlekkage berekend van een fonds zoals WEBN?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:21

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@Gerbenvl @Mr FOB Of breder kijkend, kan een van jullie toelichten waarom de nieuwe tool niet (meer) open source is? Niks moet natuurlijk, maar het was wel erg nuttig dat het bij Nic's tool wel beschikbaar was. Nog handiger zou een publieke repo op bijvoorbeeld github of gitlab zijn, dan kunnen mensen ook met PR's verbeteringen aanleveren. Dat werkt denk ik ook wat praktischer dan in de reactie-sectie van de blogpost (waar nu de feedback kan worden gegeven).

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Iemand hier ervaring met een plotselinge extra storting in je fondsen? Ik verwacht binnenkort een redelijke uitkering ter waarde van 1/5e van mijn huidige investeringen. Vraag is nu of ik dat in 1x investeer of spreid over 6 of 12 maanden.

Ik weet dat de lump sum over het algemeen een hoger rendement geeft maar vind de wereldsituatie nu wel vrij volatiel.

• R.van.M
Homeland schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:29:
Iemand hier ervaring met een plotselinge extra storting in je fondsen? Ik verwacht binnenkort een redelijke uitkering ter waarde van 1/5e van mijn huidige investeringen. Vraag is nu of ik dat in 1x investeer of spreid over 6 of 12 maanden.

Ik weet dat de lump sum over het algemeen een hoger rendement geeft maar vind de wereldsituatie nu wel vrij volatiel.
Volatieler dan toen Rusland Oekraïne binnen viel? Of Corona? Of 9/11?

Het is al vaker besproken. Objectief gezien is lumpsum beter maar omdat het voor velen onprettig voelt kun je het ook uitsmeren over een paar maanden. Hoe langer die termijn hoe meer t normaal gesproken kost aan gemist rendement

• Mr FOB
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-03 15:58
The Third Man schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 15:21:
@Gerbenvl @Mr FOB Of breder kijkend, kan een van jullie toelichten waarom de nieuwe tool niet (meer) open source is? Niks moet natuurlijk, maar het was wel erg nuttig dat het bij Nic's tool wel beschikbaar was. Nog handiger zou een publieke repo op bijvoorbeeld github of gitlab zijn, dan kunnen mensen ook met PR's verbeteringen aanleveren. Dat werkt denk ik ook wat praktischer dan in de reactie-sectie van de blogpost (waar nu de feedback kan worden gegeven).
Ik heb de tool niet open source gemaakt omdat ik al een paar keer gecopycat ben en elke keer weken zoet was met takedowns.
Code is trouwens 100% nieuw, geen code van Nic overgenomen.
Maar ik snap de open source-vraag — ik denk er nog even over na

Mijn FO blog: financieelonafhankelijkblog.nl

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-03 07:49
R.van.M schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:34:
[...]

Wellicht ter lering en vermaak kun je delen hoe je de dividendlekkage berekend van een fonds zoals WEBN?
Juist bij WEBN gaat het (nog) niet omdat er niet voldoende jaarverslagen zijn :) . Het fonds bestaat pas te kort. Als er wel voldoende jaarverslagen zijn dan is de uitleg hier te vinden: https://www.financieelona...ereken-je-dividendlekkage. Liefst heb je een jaar of 5 aan data waarvan geen opstart jaren van een fonds.

Voor andere Ierse ETFs zoals IWDA, VEVE en VWRL is er wel langdurige dividendlekkage data via de jaarverslagen. Over lange periodes zie ik tussen tussen de Ierse fondsen geen verschil in de hoogte van lekkage. Alles komt rond de 12% lek van het bruto dividend uit. Dit ondanks dat IWDA (Blackrock) veel meer uitleent dan Vanguard.

Amundi WEBN heeft ook domicilie in Ierland. Dus ik verwacht hier ook gewoon 12% lek. Dat is nu in de tool aangenomen.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:54
Homeland schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 16:29:

Je hebt niks aan wat ik doe en moet voor jezelf bedenken wat werkt, maar toch:
Ik verwacht binnenkort 1/10e (oké dat is de helft van jouw deel, maar toch) en ik denk niet dat er een dag tussen ontvangst van die middelen en de order voor dat volledige bedrag zit :)
Ik heb niks aan dat geld op een spaarrekening en ik heb de komende tig jaar geen doel voor dat geld -> direct de markt op.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:58
BlackRock has extended its swap-based ETF roster with the launch of all-country and emerging market equity strategies. The iShares MSCI ACWI Swap UCITS ETF (ACSW) and the iShares MSCI EM Swap UCITS ETF (ESWP) are listed on Euronext Amsterdam with total expense ratios (TERs) of 0.12% and 0.14%, respectively. ACSW and ESWP synthetically replicate the MSCI ACWI index and the MSCI EM index, respectively. Physical ETFs are exposed to a range of structural frictions in emerging markets - including capital gains taxes, foreign ownership limits and rebalancing costs - which can make tracking outcomes less predictable over time.
https://www.etfstream.com...reading-link_desc-060326/

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:58
DWS has reduced the ongoing charges on seven Xtrackers ETFs in its most extensive round of fee cuts in several years

In total, 23 share classes across equity and fixed income ETFs are affected. The products account for around €20bn in assets under management.

The move is designed to sharpen the competitiveness of the core building blocks within the Xtrackers range. DWS aims to bring its fee structure more closely into line with peers, ETF Stream understands.

The affected ETFs are as follows:

The €9bn Xtrackers MSCI USA UCITS ETF: cut from 7bps to 3bps
The €1bn Xtrackers S&P 500 UCITS ETF: reduced from 5bps to 3bps
Xtrackers MSCI EMU UCITS ETF (€2.4bn): lowered from 12bps to 9bps
Xtrackers S&P 500 Swap II UCITS ETF (€1.0bn): trimmed from 5bps to 4bps
Xtrackers MSCI World UCITS ETF EUR Hedged (€370m): reduced from 17bps to 14bps
Xtrackers USD High Yield Corporate Bond UCITS ETF GBP Hedged (€46m): cut from 25bps to 20bps
Xtrackers II Eurozone Government Bonds 1-3 UCITS ETF (€2.6bn): reduced from 16bps to 10bps
In addition, DWS will temporarily lower the fee on the roughly €800m Xtrackers MSCI Emerging Markets Swap UCITS ETF from 18bps to 12bps. The reduction will run until September.

In mid-February, DWS surpassed €300bn in assets under management across its UCITS ETF platform for the first time.
https://www.etfstream.com...kend-reading-link-060326/
0,03% is waarschijnlijk de laagste TER voor UCITS ETFs schat ik zo. Mogelijk dus een alternatief voor de I500 ETF die een TER voor 0,05% heeft.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-03 10:31
Waar kopen jullie je aandelen?

Ik zit nu bij Meesman en Brand New Day. Maar Brand new day is vrij duur. Ik zat te kijken naar Trading212. Maar dat is in cyprus geregistreerd en misschien niet super betrouwbaar.

Het liefst wil ik geld storten(kan per maand verschillen) en er niet meer nanar hoeven te kijken. Dat hij zelf b.v. VWRL(fractioneel) aankoopt.

• SvV_Ying
  • Laatst online: 23:01
sgouman schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:44:
Waar kopen jullie je aandelen?

Ik zit nu bij Meesman en Brand New Day. Maar Brand new day is vrij duur. Ik zat te kijken naar Trading212. Maar dat is in cyprus geregistreerd en misschien niet super betrouwbaar.

Het liefst wil ik geld storten(kan per maand verschillen) en er niet meer nanar hoeven te kijken. Dat hij zelf b.v. VWRL(fractioneel) aankoopt.
In de topic start lees je een aantal van de meest voorkomende opties.

Veel zitten gewoon bij de grootbank (ING, Rabo, ABN) en beleggen daar in de indexfondsen. Die bieden ook het gemak aan van fractioneel aankopen en periodiek. Ik zit bij ING en de NT-fondsen daar aanschaffen werkt uitstekend.

Ook meesman, Interactive Brokers en degiro komen regelmatig voorbij, al biedt die laatste volgens mij geen fractioneel en geen automatisch aan.

[ Voor 5% gewijzigd door SvV_Ying op 08-03-2026 15:53 ]

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:58
Ik heb naast Meesman WEBN bij Saxo: fractioneel en automatisch

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-03 10:31
SvV_Ying schreef op zondag 8 maart 2026 @ 15:51:
[...]

In de topic start lees je een aantal van de meest voorkomende opties.

Veel zitten gewoon bij de grootbank (ING, Rabo, ABN) en beleggen daar in de indexfondsen. Die bieden ook het gemak aan van fractioneel aankopen en periodiek. Ik zit bij ING en de NT-fondsen daar aanschaffen werkt uitstekend.

Ook meesman, Interactive Brokers en degiro komen regelmatig voorbij, al biedt die laatste volgens mij geen fractioneel en geen automatisch aan.
Nadeel van de grootbank is dat ik nogsteeds zie hoeveel het waard is. Dat wil ik eigenlijk niet zien en gewoon over 1 of 2 jaar kijken.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sgouman schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:00:
[...]
Nadeel van de grootbank is dat ik nogsteeds zie hoeveel het waard is. Dat wil ik eigenlijk niet zien en gewoon over 1 of 2 jaar kijken.
Dat je random een variabel bedrag per maand overmaakt en dat er automatisch iets aangekocht wordt kan alleen met de meesman etc denk ik.
Voor de andere partijen zul je toch elke keer moeten inloggen als je niet standaard maandelijks hetzelfde doet?

PSN

• SvV_Ying
  • Laatst online: 23:01
sgouman schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:00:
[...]

Bij de ING kan je je beleggersrekening verbergen op je overzicht. Je hoeft het dus niet te zien nadat je het eenmaal hebt ingesteld. Ik kan mij zo voorstellen dat andere banken deze mogelijkheid ook hebben. Echter, als je variabele bedragen per maand hebt dan zul je wel zelf de orders moeten inschieten. Vaste bedragen kan met automatische periodieke order.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:48
YakuzA schreef op zondag 8 maart 2026 @ 16:06:
[...]

Dat je random een variabel bedrag per maand overmaakt en dat er automatisch iets aangekocht wordt kan alleen met de meesman etc denk ik.
Voor de andere partijen zul je toch elke keer moeten inloggen als je niet standaard maandelijks hetzelfde doet?
Met Saxo auto invest kun je een bedrag instellen dat hij automatisch moet investeren. Als je saldo lager is dan het ingestelde bedrag investeert hij het aanwezige saldo. Alleen niet altijd fractioneel, dus er resteert vaak een beetje saldo.

• Hoggins0n
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 05-04 20:07
Ben benieuwd naar wat visies. Had eigenlijk een los topic gemaakt, maar die kan ik nu niet meer verwijderen. Komt ie:

Ik wil beginnen met beleggen in etfs, voor de lange termijn. Denk 20/30 jaar. Mijn eerste keus was heel simpel de vanguard all world incl emerging markets, acc. Maar het zit me toch niet lekker dat daar álles in zit (zoals kernwapens, tabak). Het liefst wil ik etfs met esg of sri filter, accumulerend en bevat ie ook geen Meta. En beschikbaar bij DeGiro. Ik heb overweeg nu een ishares msci em sri (de IE00BYVJRP78) en de ishares msi world sri (IE00BYX2JD69).
Allerlei vragen spoken door mijn hoofd. Zie ik iets over het hoofd? Ben ik naief? Ga ik indirect alsnog allerlei "slechts" sponsoren? Kan ik het net zo goed lekker bij die Vanguard houden?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Je zou de Cardano fondsen (CARIW in de OP) kunnen bekijken, die hebben wat meer uitsluitingen dan de reguliere NT fondsen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 09-03-2026 12:46 ]

PSN

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@Hoggins0n je kan ook overwegen om verder dan ETF's te kijken, zoals de 'groene' BND fondsen of ' Verantwoorde Toekomst' van Meesman, of dus de Cardano's die YakuzA al noemt. Scheelt ook nog wat dividendlek. Om specifiek Meta uit te sluiten wordt het misschien wel moeilijker, snel kijkend zie ik die niet buiten welke ESG-criteria dan ook vallen.

Qua indirect sponsoren en zo weet ik niet goed wat daarop te zeggen valt. Er is niet veel beters dan de ESG-aanpak, die is niet vervolmaakt maar ook geen wassen neus of zo, het is het Europese systeem wat ook vanuit de overheden overal wordt opgelegd en toegepast. Daar zit dus wel aardig wat controle bij. Ik maak me geen illusies dat de rijksten van de wereld daar niet omheen werken, maar het zet aan de andere kant wel een hoop in gang (met name de klimaatgerichte investeringen). Ik zou dat niet als 'net zo goed' zien gebeuren als iedereen bij Vanguard zou zitten.

• Hoggins0n
Dankjulliewel. Die ik nu op het oog heb zit Meta specifiek niet in, heb het gecontroleerd op de site van iShares.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03:36
Voor een ETF zonder Meta zou je kunnen kiezen voor een ex-US, ex-tech of ex-magnificent 7 ETF. Maar de vraag is vooral ook waarom je geen Meta wil. En welke andere bedrijven je dan óók zou willen uitsluiten. Je zou ook kunnen kijken naar bijvoorbeeld een "lichtgroen" beleggingsfonds zoals die van ASN. Die hebben volgens mij in het verleden bewust Meta uitgesloten en zo te zien zitten ze daar nu ook niet in. Dus blijkbaar nog steeds uitgesloten.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoggins0n schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:40:
Ben benieuwd naar wat visies. Had eigenlijk een los topic gemaakt, maar die kan ik nu niet meer verwijderen. Komt ie:

Ik wil beginnen met beleggen in etfs, voor de lange termijn. Denk 20/30 jaar. Mijn eerste keus was heel simpel de vanguard all world incl emerging markets, acc. Maar het zit me toch niet lekker dat daar álles in zit (zoals kernwapens, tabak). Het liefst wil ik etfs met esg of sri filter, accumulerend en bevat ie ook geen Meta. En beschikbaar bij DeGiro. Ik heb overweeg nu een ishares msci em sri (de IE00BYVJRP78) en de ishares msi world sri (IE00BYX2JD69).
Allerlei vragen spoken door mijn hoofd. Zie ik iets over het hoofd? Ben ik naief? Ga ik indirect alsnog allerlei "slechts" sponsoren? Kan ik het net zo goed lekker bij die Vanguard houden?
Uit mijn hoofd sluiten de reguliere NT fondsen al alles uit wat ook maar vaag iets met kernwapens te maken heeft. Eg je hoeft niet bang te zijn dat je in een bedrijf als Airbus investeert /s.

Maar als je specifiek ook nog bedrijven als Meta wil uitsluiten, welke andere bedrijven wil je ook nog uitsluiten? Eg een Apple houdt ook jouw gewoontes bij om je gepersonalizeerde advertenties te tonen.

• Hoggins0n
Apple maakt imo tenminste nog producten waar mensen iets aan hebben en schenkt ook aan goede doelen. Meta heeft het hele vermogen vergaard puur op basis van advertenties en doet er helemaal niks goeds mee.

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:47
Malantur schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:08:
[...]

https://www.etfstream.com...kend-reading-link-060326/
0,03% is waarschijnlijk de laagste TER voor UCITS ETFs schat ik zo. Mogelijk dus een alternatief voor de I500 ETF die een TER voor 0,05% heeft.
De i500 is een synthesische ETF waardoor je (naar mijn weten) geen dividendlekkage hebt. Dus uiteindelijk goedkoper. Maar je hebt wel counterparty risk. Er komt ook nog een swap fee bovenop.

Ik heb net gegoogled en die xtracker etf is fysiek dus wel dividendlekkage.

Ik ben geen expert dus ik word graag gecorrigeerd als ik het fout heb :P

@DeadKennedy Ik tag jou even want jij had ook ooit deze etf en je hebt mij geïnspireerd _/-\o_

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Meta maakt ook producten waar mensen wat aan hebben, en met alle respect, maar wat Apple aan goede doelen schenkt is echt voor de buhne en gerommel in de marge tov de miljarden en miljarden die ze daar binnenhengelen. En Meta / Zuckerberg geven ook aan goede doelen: Wikipedia: Chan Zuckerberg Initiative

• Hoggins0n
Sissors schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:25:
Meta maakt ook producten waar mensen wat aan hebben, en met alle respect, maar wat Apple aan goede doelen schenkt is echt voor de buhne en gerommel in de marge tov de miljarden en miljarden die ze daar binnenhengelen. En Meta / Zuckerberg geven ook aan goede doelen: Wikipedia: Chan Zuckerberg Initiative
Ik geloof je meteen wat betreft het doneren voor de buhne. Die stichting van Meta is waarschijnlijk net zoiets.

De ETF die ik nu heb zit Apple ook niet in, ik denk dat het best een strenge filter is wat betreft social return on investment. Maar bij de meeste bedrijven in de top 10 kan ik wel wat negatiefs bedenken (kuch tesla kuch) en zo zwart wit is het meestal niet. Ik moet het gewoon bij deze houden in plaats van blijven malen ;)

• NMMNG
Hoggins0n schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:42:
[...]

Ik geloof je meteen wat betreft het doneren voor de buhne. Die stichting van Meta is waarschijnlijk net zoiets.

De ETF die ik nu heb zit Apple ook niet in, ik denk dat het best een strenge filter is wat betreft social return on investment. Maar bij de meeste bedrijven in de top 10 kan ik wel wat negatiefs bedenken (kuch tesla kuch) en zo zwart wit is het meestal niet. Ik moet het gewoon bij deze houden in plaats van blijven malen ;)
Welke ETF? :)

• Hoggins0n
iShares MSCI World SRI UCITS ETF (IE00BYX2JD69)

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 23:02
NMMNG schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:23:
[...]

De i500 is een synthesische ETF waardoor je (naar mijn weten) geen dividendlekkage hebt. Dus uiteindelijk goedkoper. Maar je hebt wel counterparty risk. Er komt ook nog een swap fee bovenop.

Ik heb net gegoogled en die xtracker etf is fysiek dus wel dividendlekkage.

Ik ben geen expert dus ik word graag gecorrigeerd als ik het fout heb :P

@DeadKennedy Ik tag jou even want jij had ook ooit deze etf en je hebt mij geïnspireerd _/-\o_
Ik zit al een tijdje niet meer in een USA ETF, maar het was idd de best renderende S&P500 ETF die ik kon vinden. Synthetisch maakte vooral voor USA aandelen veel verschil qua dividendlekkage.

WEBN & chill (@IBKR)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58

Qwerty-273

Meukposter

Hoggins0n schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:40:
Het aller belangrijkste om te onthouden is dat ESG geen exacte definitie kent en veel ook met een marketing saus is overgoten. Zie je ESG vermeld worden, betekent het nog niet dat het doet wat je verwacht dat het doet. Buiten dat, zullen er ook voldoende veranderingen gemaakt worden - zeker op een horizon van 20/30 jaar.

BankerOnWheels heeft een blog serie over sustainable investing en daar zit ook nog een artikel tussen kwa strategieën die je kan toepassen. Een fonds met SRI is toch de meest makkelijke passieve weg die gekozen kan worden, al kan je daar wel tegen een ondermaatse prestatie aankijken ten opzichte van alles volgen.

Een andere strategie kan bijvoorbeeld zijn om toch ook nog steeds in een goedkope wereldwijde etf met lage kosten te blijven zitten (zonder uitsluitingen) en vervolgens een deel van het rendement in (lokale) weldoenerij te steken. Dan zit je dus nog steeds in "sin-stocks" maar gebruik je het ten goede (?).

JustETF heeft ook een overzicht van SRI fondsen.

Meta (en ook andere wereldwijde ad/social mediabedrijven) worden vaak door ESG buitengesloten vanwege de controverse rond de bak met data die deze partijen hebben, en hoe zie die gebruiken om geld te verdienen. Maar als je een specifiek bedrijf wilt uitsluiten, dan zit je altijd met het risico dat ze "plots" door de index / uitsluitingenlijst samensteller worden door gelaten vanwege [insert politieke/organisatorische reden die er voor zorgt dat ze niet meer uitgesloten worden].

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Hoggins0n schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:20:
Apple maakt imo tenminste nog producten waar mensen iets aan hebben en schenkt ook aan goede doelen. Meta heeft het hele vermogen vergaard puur op basis van advertenties en doet er helemaal niks goeds mee.
Ik heb wel een beetje het idee dat je eigenhandig reactief bezig bent, dus dat omdat Meta je aandacht heeft getrokken, je daar opeens de (strenge) grens gaat trekken. In plaats van ofwel dat voor alle bedrijven te doen (kan zo nog wat voor je opnoemen dat nog minder nuttigs doet dan Meta) ofwel het aan ESG / ISR over te laten. Eigenhandig reactief is eigenlijk nooit zinvol, je schiet snel door in zaken terwijl je andere zaken weer over het hoofd ziet (het wordt ook snel een gevecht tegen de windmolens). Dan bereik je onderaan de streep minder dan als je het overlaat aan iets wat er voor ontwikkeld is. Eigenlijk net als dat we hier algorithmische indexen gebruiken en niet gaan bedenken welke aandelen zinvol zijn om ons geld in te stoppen. Het voelt ook een beetje als het wiel opnieuw uitvinden.

Last but not least, wat ik ook vaak benoem als het gaat om achter "het nieuws" aanlopen zoals angst voor Trump en andere ontwikkelingen: de media zijn geen objectief, breed, afgewogen, realistische weergave van de wereld. De indruk die we dus daaruit ontwikkelen, inclusief dat van Meta, is dus per definitie enorm gekleurd. Dat maakt de kans dat we iets degelijk beoordelen redelijk klein, in beide richtingen (voor- en afkeur). Samen met ons menselijke neiging om reductief en in hokjes te denken, dus een merk is 'alleen maar' zus of zo. Lekker bezig, oplichters, nergens goed voor, beste ooit, enzovoort. Zo is de realiteit natuurlijk niet. Al niet in het MKB, laat staan bij dat soort enorme multinationals. De beste benadering is alsnog de bestaande controlesystemen toe te passen met overheidsinvloed, met name vanuit meer dan het eigen land (oftewel dat we ook de EU hebben is een luxe en een groot goed hierbij).

[ Voor 33% gewijzigd door The Third Man op 10-03-2026 11:30 ]

• Hoggins0n
@The Third Man Mooie post, wat jij schrijft is ook precies mijn struggle. Ik heb nu de genoemde etfs met het sri-filter en daar leg ik me bij neer/ga niet alle bedrijven uitpluizen en daarover verder nadenken want daar kom ik toch niet uit.

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:22:
[...]
Ik heb wel een beetje het idee dat je eigenhandig reactief bezig bent, dus dat omdat Meta je aandacht heeft getrokken, je daar opeens de (strenge) grens gaat trekken. In plaats van ofwel dat voor alle bedrijven te doen (kan zo nog wat voor je opnoemen dat nog minder nuttigs doet dan Meta) ofwel het aan ESG / ISR over te laten. Eigenhandig reactief is eigenlijk nooit zinvol, je schiet snel door in zaken terwijl je andere zaken weer over het hoofd ziet (het wordt ook snel een
Uiteraard kun je zelfstandig niet voor ieder bedrijf bepalen of ze wel of niet aan jouw (ESG) wensen voldoen. Maar je kunt wel nagaan of bepaalde specifieke bedrijven waarvan jij weet dat ze niet aan jouw normen voldoen, in een ETF/beleggingsfonds worden meegenomen. En als bedrijf X, waarvan jij weet dat je er geen vertrouwen in hebt, wordt uitgesloten, dan is er een redelijke waarschijnlijkheid dat bedrijf Y dat ook niet aan die normen voldoet, maar waarvan jij (uit onwetendheid) niet weet of het aan die normen voldoet, ook uitgesloten wordt.

Daarom zal het in het algemeen dus niet puur gaan om het willen uitsluiten van sec Meta (of welk concreet bedrijf dan ook). Maar zul je vaak de wens hebben om Meta en soortgelijke bedrijven uit te willen sluiten. En zal een ESG fonds dat Meta uitsluit, ook vaak die soortgelijke bedrijven uitsluiten. Zodat je toch met een iets geruster gevoel in dat fonds zult zitten dan in een fonds dat Meta niet uitsluit.

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:59
Voor de ING gebruikers onder ons; is het niet mogelijk om periodiek om van de betaalrekening naar de beleggersrekening (zelf beleggen) een x bedrag over te boeken? Idee is om maandelijks 1 deel van VWCE aan te schaffen. #vraagditvooreenvriend

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:24
fissa schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:57:
Voor de ING gebruikers onder ons; is het niet mogelijk om periodiek om van de betaalrekening naar de beleggersrekening (zelf beleggen) een x bedrag over te boeken? Idee is om maandelijks 1 deel van VWCE aan te schaffen. #vraagditvooreenvriend
Ik ben geen ING klant, maar bij mijn grootbank kan ik gewoon een periodieke overboeking zoals elke ander doen van de betaalrekening naar de beleggersrekening. En vervolgens heb ik bij de beleggingen een periodieke aankooporder (1 of 2 dagen na de geplande overboeking tussen de rekeningen, maar gezien ik de NT fondsen koop en daar een "vertraging" van een dag of 2 qua afschrijven in zit kan dat eigenlijk al op dezelfde dag).,

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Ik ben geen ING klant, maar bij mijn grootbank kan ik gewoon een periodieke overboeking zoals elke ander doen van de betaalrekening naar de beleggersrekening. En vervolgens heb ik bij de beleggingen een periodieke aankooporder (1 of 2 dagen na de geplande overboeking tussen de rekeningen, maar gezien ik de NT fondsen koop en daar een "vertraging" van een dag of 2 qua afschrijven in zit kan dat eigenlijk al op dezelfde dag).,
Bij ING hoef je niet eerst geld over te boeken, het wordt direct van je betaalrekening periodiek belegd.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ipv de etf kun je ook evt gewoon maandelijks vanguard acc fondsvariant nemen, IE00B03HD191 oid.
Die is wel gewoon maandelijks automatisch aan te kopen zonder te kijken.

PSN

• Rubbergrover1
Je kunt wel automatisch inleggen in wat ing 'aandelenfondsen' noemt (kun je nl. ook fractioneel kopen) maar niet in wat ing 'trackers' noemt. Die kun je nl. niet fractioneel kopen.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-04 16:33
Als je bij ING zit kun je beter de NT fondsen aanschaffen i.v.m. dividend lekkage van VWCE.

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:59
Pistachenootje schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:56:
[...]
Als je bij ING zit kun je beter de NT fondsen aanschaffen i.v.m. dividend lekkage van VWCE.
Dankjewel voor jouw heads up! Ik geef het door, maar ga hem niet overtuigen van fonds X of Y =). Die keus ligt bij hemzelf en mag toch hopen dat hij hier goed onderzoek naar doet.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:08
Ik ontdek zojuist dat het rendement van Meesmans Wereldwijde fonds best wel fors achterblijft bij de geeikte verdeling van de 3 NT fondsen zoals beschreven op https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/.

Als ik kijk op https://global.morningsta...000149YE/quote?marktID=nl en daar ook de 3 NT fondsen op zoek is sinds 2020 het verschil als je met 100.000 gestart bent maar liefst 183.000 (Meesman) vs 191.000 bij de NT fondsen.

Ik was in de veronderstelling dat Meesman min of meer de NT fondsen volgde. Komt dit dan door de door Meesman zelf verzonnen criteria? Want ik vind het sturen op een tiende van een procentje kosten meer of minder leuk, maar als dit daadwerkelijk klopt is dat natuurlijk peanuts....

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:27
MiKeZZa schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:47:
Ik ontdek zojuist dat het rendement van Meesmans Wereldwijde fonds best wel fors achterblijft bij de geeikte verdeling van de 3 NT fondsen zoals beschreven op https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/.

Als ik kijk op https://global.morningsta...000149YE/quote?marktID=nl en daar ook de 3 NT fondsen op zoek is sinds 2020 het verschil als je met 100.000 gestart bent maar liefst 183.000 (Meesman) vs 191.000 bij de NT fondsen.

Ik was in de veronderstelling dat Meesman min of meer de NT fondsen volgde. Komt dit dan door de door Meesman zelf verzonnen criteria? Want ik vind het sturen op een tiende van een procentje kosten meer of minder leuk, maar als dit daadwerkelijk klopt is dat natuurlijk peanuts....
Opvallend is dat de jaar rendementen op de site van Morningstar behoorlijk afwijken van de % die Meesman op hun site heeft staan. Bv 2025: Morningstar 6,19 en Meesman 7,3. https://www.meesman.nl/on...ndelen-wereldwijd-totaal/

Wat is waar..?

Edit: ik zie nu dat de cijfers van 2022 en 2023 wel gelijk zijn. Over die jaren staan er in Morningstar ook dividend betalingen op dit fonds, maar in 2024 en 2025 niet. Is er wel dividend uitgekeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door helloitsme op 18-03-2026 04:33 ]

• MiKeZZa
helloitsme schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 04:01:
[...]

Opvallend is dat de jaar rendementen op de site van Morningstar behoorlijk afwijken van de % die Meesman op hun site heeft staan. Bv 2025: Morningstar 6,19 en Meesman 7,3. https://www.meesman.nl/on...ndelen-wereldwijd-totaal/

Wat is waar..?

Edit: ik zie nu dat de cijfers van 2022 en 2023 wel gelijk zijn. Over die jaren staan er in Morningstar ook dividend betalingen op dit fonds, maar in 2024 en 2025 niet. Is er wel dividend uitgekeerd?
Tsjah, apart... Ik heb Meesman maar eens gemaild want zelfs als ik hun tabel aanhoudt lopen ze toch zo'n 0,5% per jaar (Gemiddeld) achter op de onderliggende NT-fondsen. Das niet mis.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Op morningstar staan de 3 NT ESG varianten gewoon als onderliggende holdings:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Posities Portefeuille % Weging Marktwaarde Valuta 1 jaar Rendement 1 jaar Totale activa Morningstar Categorie
Northern Trust Wld Cstm ESG EqIdx K EUR
    82,08   505.722.572     
EUR
    6,22    12,90 Bil   EAA Fund Global Large-Cap Blend Equity
NT UCITS FGR Wrd SmCp ESGLwCbIdxFdr A€
    9,61    59.191.553  
EUR
    15,21   2,19 Bil    EAA Fund Global Small/Mid-Cap Equity
NT UCITS FGR EM Custom ESG Eq Idx A€
    8,32    51.244.209  
EUR
    32,51   5,43 Bil    EAA Fund Global Emerging Markets Equity
In principe zou die dus gewoon de fluctuaties - extra kosten moeten volgen.

PSN

• MiKeZZa
YakuzA schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Op morningstar staan de 3 NT ESG varianten gewoon als onderliggende holdings:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Posities Portefeuille % Weging Marktwaarde Valuta 1 jaar Rendement 1 jaar Totale activa Morningstar Categorie
Northern Trust Wld Cstm ESG EqIdx K EUR
    82,08   505.722.572     
EUR
    6,22    12,90 Bil   EAA Fund Global Large-Cap Blend Equity
NT UCITS FGR Wrd SmCp ESGLwCbIdxFdr A€
    9,61    59.191.553  
EUR
    15,21   2,19 Bil    EAA Fund Global Small/Mid-Cap Equity
NT UCITS FGR EM Custom ESG Eq Idx A€
    8,32    51.244.209  
EUR
    32,51   5,43 Bil    EAA Fund Global Emerging Markets Equity
In principe zou die dus gewoon de fluctuaties - extra kosten moeten volgen.
Ah scherp, die had ik nog niet gevonden. Dan blijkt wat veelal online geclaimd wordt als wat Meesman meent te bevatten niet te kloppen. De ISIN codes die ik een paar keer tegen kwam zijn NIET deze fondsen. Deze hebben ESG in de naam en sluiten dus dingen uit die rendement kosten als ik het dan juist heb.

• R.van.M
MiKeZZa schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:39:
[...]

Tsjah, apart... Ik heb Meesman maar eens gemaild want zelfs als ik hun tabel aanhoudt lopen ze toch zo'n 0,5% per jaar (Gemiddeld) achter op de onderliggende NT-fondsen. Das niet mis.
Is het niet gewoon de extra kosten die meesman in rekening brengt?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MiKeZZa schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Ah scherp, die had ik nog niet gevonden. Dan blijkt wat veelal online geclaimd wordt als wat Meesman meent te bevatten niet te kloppen. De ISIN codes die ik een paar keer tegen kwam zijn NIET deze fondsen. Deze hebben ESG in de naam en sluiten dus dingen uit die rendement kosten als ik het dan juist heb.
Als je een beetje door graaft kom je voor de World variant dus bij deze uit?
IE00BF2PF682
https://www.northerntrust...c-kid_IE00BF2PF682_nl.pdf

Maar er is aardige variatie met alle fonds klassen etc, dus weet het niet 100% zeker :P

PSN

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17:13

Viel mij al eerder op en ik heb echt geen idee waar de populariteit van Meesman vandaan komt. Kuddegedrag denk ik - voor minder geld zet je je vermogen gewoon bij een grootbank in plaats van een klein bedrijfje.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
zwaargeschapen schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:27:
Viel mij al eerder op en ik heb echt geen idee waar de populariteit van Meesman vandaan komt. Kuddegedrag denk ik - voor minder geld zet je je vermogen gewoon bij een grootbank in plaats van een klein bedrijfje.
Datzelfde heb ik met de wat stekelige houding die het van anderen ontvangt, terwijl BND die exact hetzelfde doet dat niet krijgt... Blijkbaar triggert het toch wat.

Maar goed, enkele redenen waarom dit soort aanbieders populair zijn:
  • geen fondsbeheer, dus niet meer:
    • opletten of je we de goede ISIN hebt
    • opletten of er niet wat anders moet, zie de recente NT overstap naar goedkopere fondsen, en dus eventueel dat moeten doen (ING)
    • balanceren
  • out of sight, out of mind is voor sommigen een pre, dus dat het niet in dezelfde bankapp/website voorbij komt
  • prettiger gevoel bij de organisatie en het soort bedrijf dan de bank
Daarnaast was het voor de goedkopere NT fondsen niet kip en klaar goedkoper om bij de bank te zetten, is in deel 1 wel eens voorbij gekomen. Meesman kwam ruwweg 'on par' uit gemiddeld met ING en Rabo, ABN was net ietsjes goedkoper. Nu is het wel iets verschoven maar het is nog steeds minimaal, Mr FOB rekent zo'n 0,05 tot 0,10 procentpunt verschil voor Meesman en 0,03 procentpunt daar bovenop voor BND. Vanaf 1 miljoen is het zelfs even duur bij Meesman als bij ING en Rabo. Dan heb ik wel een idee dat het voor velen geen beletsel is gezien de andere voordelen.

Ikzelf ben zelfs overigens ook bij BND klant geworden omdat ING mijn automatische inleg verprutste, er stond te weinig saldo en er ontstond toen een debet op de beleggingsrekening van de inleg, maar er ontstond geen order (omdat ik daar geen roodstaan heb). Vervolgens boekte ik handmatig het geld over van de lopende rekening, maar dat viel in het 'gat' van dat debet (terwijl er dus geen order aan hing). Klantenservice kon niet (snel) wat doen, gewoon afwachten. Ik moest dus nog een keer (!) de inleg overmaken om zsm een order te kunnen inschieten om niet buiten de markt te blijven. Het duurde vervolgens een week (!) voordat de originele debet weer werd opgelost en ik dat geld weer terughad. En dat ging niet om een honderdje of zo. Toen ben ik gefrustreerd gaan shoppen wat dan wel een praktischere invulling deed en naast de bekende brokers zowel Meesman als BND geprobeerd. BND was de enige die een soort 'volhoudende' incasso kon doen, dus meerdere keren proberen totdat m'n loon gestort werd en dan ging het vanzelf de aankoop in.

Toen kwam later ING met een leuke bonus dus weer (even) daar de grote inleg gaan doen, komt de goedkopere NT en voor overstappen zegt men "nope helaas, zelf doen" terwijl ABN en Rabo het wel regelen. Dit soort onhandigheid vind ik een hoop belangrijker dan die 0,1 procentpunt of wat dan ook, dat zal voor iedereen anders zijn, maar ik kan me in ieder geval wel voorstellen dat voor velen het niet simpelweg "gewoon" is om hetzelfde bij de grootbank te doen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

zwaargeschapen schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:27:
[...]
Tot voor kort deden de grootbanken veel minder aan het aanbieden van pensioen beleggen.
De meesman/BND/Bright hoek was waar je terecht moest als je wilde pensioen beleggen, en dat daar dan dus combineerde met passief beleggen.

Vanuit dat oogpunt kan ik het wel begrijpen.

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The Third Man schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:49:
[...]
Ikzelf ben zelfs overigens ook bij BND klant geworden omdat ING mijn automatische inleg verprutste, er stond te weinig saldo en er ontstond toen een debet op de beleggingsrekening van de inleg, maar er ontstond geen order (omdat ik daar geen roodstaan heb).
Merkte per ongeluk pas dat dit nu dus dus wel goed werkt.
Niet genoeg saldo op betaalrekening geeft gewoon de order in je beleggingsrekening, maar dan sta je -x euro in de min op je beleggingsrekening.
Volgende nacht wel genoeg saldo op betaalrekening en toen werd de automatische overboeking in de retry gedaan en was alles gefixt.

PSN

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik ben ook benieuwd hoe beleggen er uit zal zien 15-25 jaar in de toekomst. Meesman die ontzorgt met een makkelijk en overzichtelijk product dat ook kwa strategie (volgens de insteek van dit topic) goed in elkaar zit. Dat was ten tijde wanneer ze de markt betraden (2005/6?) de eerste Nederlandse partij die passief beleggen met index fondsen bracht, zonder de excessieve keuze opties bij banken/brokers met tal van fondsen en die vaker komen met actief beheerder producten. Dat was ook de tijd van BinckBank, Alex, Today's Brokers en Lynx. BND kwam volgens mij zo rond 2010 op de markt. Grootbanken zijn ook sinds 2010 meer bezig om deze type producten beschikbaar te maken. En de competitieve prijzen bij low-cost brokers heeft er voor gezorgd dat veel oude tarieven "buitensporig" lijken. Maar prijzen kunnen veranderen, marges te laag zijn waardoor aanbieders verdwijnen, etc. Dus benieuwd hoe het er later uit zal zien.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-04 14:45
De strategie van Meesman is op één punt wel afwijkend van BND. BND maakte keuzes om de wereld ETF te verdelen in deel hedged en deel unhedged. Vorig jaar zorgde dat voor best wat verschil in rendement:

vandermark in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-04 16:32
MiKeZZa schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Het zijn mi. inderdaad beweringen van anderen - Meesman zelf geeft hier natuurlijk geen inzicht in. Ik denk na het nalopen van je berekening dat je gelijk hebt, maar het is natuurlijk een stukje appels met peren vergelijken aangezien het twee verschillende setups zijn. Op basis van je referentieperiode 2020-2025 was het rendement op drie losse, zelf beheerde ETFs beter geweest. Maar uiteindelijk biedt Meesman je een stuk 'ontzorging' aan in een door hen bepaalde samenstelling - je kunt ook besluiten actief te gaan beleggen, dan had je de afgelopen jaren misschien een rendement van 75% gehad.

• MiKeZZa
Heb een nette reactie van Meesman ontvangen inclusief welke fondsen zij gebruiken (andere dan ik gevonden had) en dat volgens hen het issue zit bij dat Morningstar de door hen aangeleverde data foutief verwerkt heeft (wellicht inderdaad een rol voor het dividend zoals gemeld door @helloitsme).

O.b.v. deze info nogmaals gerekend en het verschil is dan dermate klein dat ik met mijn afwegingen juist wél voor Meesman ga kiezen voor het deel dat ik via een BV in 'een All world ETF' wilde stoppen, maar die ik ook tegen aankoopprijs wil opnemen in de boekhouding. Dan is dit het compromis.

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:52
Goedemiddag allen!

Ik ben sinds kort ook aan het beleggen, waarbij ik een horizon van ongeveer 30 jaar aan hou om wellicht eerder te stoppen met werken.

Omdat ik momenteel meer spaar dan beleg heb ik voor nu €200,- te beleggen bij DEGIRO, voor mijn kinderen beleg ik al bij de ING in een NT fonds (Northern Trust World Scr Eq Ind FF Fund).

Nu is €200,- een rond bedrag waarbij ik eigenlijk van de ETF die ik maandelijks wil kopen er geen twee kan kopen, daar heb ik de volgende oplossing voor gevonden :

Maandelijkse ETF aanschaf :
1 - Vanguard FTSE All-World UCITS - (USD) Accumulating ETF - IE00BK5BQT80
Wat overblijft - Amundi Prime All Country World UCITS Acc ETF - IE0003XJA0J9

Hier zit logischerwijs een flinke overlap in en maakt het niet veel uit omdat het "dezelfde" ETF's zijn (niet helemaal, maar je begrijpt wat ik bedoel).

Waarom doe ik dit? Zoals aangegeven, beleg ik €200,- en is de Vanguard All World nu ~€150,- en wil ik het restbedrag ook beleggen.

Wat zou anders kunnen volgens mijzelf?
1 - Amundi All Country vervangen voor een andere ETF waar een hoger risicoprofiel aan zit. Bijvoorbeeld emerging markets o.i.d.
2 - Het restbedrag na de aanschaf van Vanguard All World als cash laten staan op DEGIRO rekening en pas wanneer ik voldoende over heb van de opstapelende restbedragen een Vanguard All World aanschaffen

Hebben jullie tips voor mij? Ben ik minder slim bezig of kan er iets beter? Ik begrijp dat het persoonlijk is, maar met een horizon van ~30 jaar ben ik bereid wat meer risico te lopen naast de VG All World.

Het is de bedoeling dat wanneer het doelspaarbedrag behaald is eventueel maandelijks twee keer de VG All World aan te schaffen.

Ik hoor graag, alvast bedankt!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@ak0nnmgn Als je nu eigenlijk richt op VWCE en daarnaast met het restant van je maandelijkse bedrag WEBN aankoopt, zou het logischer zijn om gewoon alleen WEBN aan te kopen? De TER ligt namelijk een stuk lager in het voordeel van WEBN.
https://www.justetf.com/e...K5BQT80&isin=IE0003XJA0J9

• Pistachenootje
(verwijderd)

[ Voor 86% gewijzigd door Pistachenootje op 20-03-2026 15:30 ]

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:58
Qwerty-273 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:06:
@ak0nnmgn Als je nu eigenlijk richt op VWCE en daarnaast met het restant van je maandelijkse bedrag WEBN aankoopt, zou het logischer zijn om gewoon alleen WEBN aan te kopen? De TER ligt namelijk een stuk lager in het voordeel van WEBN.
Precies! Bij saxo kun je met autoinvest trouwens ook fracties kopen van webn, dan weet je zeker dat je 100% inlegt.

• ak0nnmgn
Qwerty-273 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:06:
Da's inderdaad ook een optie. Thanks! Toffe site ook, die kende ik nog niet. Meteen gebookmarked.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:43
Roog1317 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:27:
[...]

Precies! Bij saxo kun je met autoinvest trouwens ook fracties kopen van webn, dan weet je zeker dat je 100% inlegt.
Ik heb sinds kort ibkr en daar kan het ook fractioneel.

• Pistachenootje
(verwijderd)

[ Voor 89% gewijzigd door Pistachenootje op 21-03-2026 07:17 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@ak0nnmgn aanvullend op Qwerty’s advies zou ik niet naar meer risico dan all world gaan zoeken. Het draait immers om de verhouding daarvan met het rendement, je wil dat immers vergroten lijkt me. En zodra je buiten de algemene markttracking gaat stijgt risico harder dan het rendement, dus in je nadeel en niet in je voordeel.

Wel is een andere ingang het beleggen via leverage, dus bijvoorbeeld door overwaarde uit je huis te gebruiken. Natuurlijk komt daar meer bij kijken dan geld wat je vrij te besteden hebt, maar wellicht wel interessant afhankelijk van je doel(en).

• ak0nnmgn
The Third Man schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:54:
@ak0nnmgn aanvullend op Qwerty’s advies zou ik niet naar meer risico dan all world gaan zoeken. Het draait immers om de verhouding daarvan met het rendement, je wil dat immers vergroten lijkt me. En zodra je buiten de algemene markttracking gaat stijgt risico harder dan het rendement, dus in je nadeel en niet in je voordeel.

Wel is een andere ingang het beleggen via leverage, dus bijvoorbeeld door overwaarde uit je huis te gebruiken. Natuurlijk komt daar meer bij kijken dan geld wat je vrij te besteden hebt, maar wellicht wel interessant afhankelijk van je doel(en).
Ik begrijp je beredenering betreft het minder risico, het is inderdaad mijn doel het rendement te vergroten.

Overwaarde op woning heb ik ook, maar mijn vrouw is niet van het beleggen omdat ze voornamelijk een spaarmentaliteit heeft en verlies van koopkracht voor lief neemt. Daarnaast zijn onze vaste lasten zodanig laag tegenover wat nieuwe huizenkopers tegenwoordig betalen dat het ook een hoop vrijheid en veiligheid biedt.

Ik denk dat ik vanaf nu voor aankomende maand ~€200,- op WEBN ga zetten via Tradegate bij DEGIRO. Hier ga ik eerst maar eens flink mee bouwen.

Thanks voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door ak0nnmgn op 21-03-2026 13:06 ]

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Is Trump nog ergens goed voor, de Meesman-koers van Aandelen Wereldwijd Totaal is met bijna €5 gezakt en ik had heel toevallig op tijd een extra inleg gedaan. :Y)

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-04 12:59
Wispe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:34:
Is Trump nog ergens goed voor, de Meesman-koers van Aandelen Wereldwijd Totaal is met bijna €5 gezakt en ik had heel toevallig op tijd een extra inleg gedaan. :Y)
Ik heb precies terwijl de eerste raketten en drones onderweg waren een mooie leap sum erin gegooid. :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZdhUg8d-S_JpETjY9yWrS3iI5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqlkdQh5f7wTY9FCLM8Fe0GO.jpg?f=fotoalbum_large

MY '25

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:11
* Tomino leest de topic titel
* Tomino leest de twee posts boven mij.

* Tomino denkt :z

[ Voor 8% gewijzigd door Tomino op 31-03-2026 15:05 ]

• Wispe
  • Niet online
Tomino schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:05:
* Tomino leest de topic titel
* Tomino leest de twee posts boven mij.

* Tomino denkt :z
Op een willekeurig - en achteraf een gelukkig - moment geld instoppen en achteroverleunen is niet passief genoeg voor jou? Meer dan dat heb ik niet gedaan namelijk, behalve in de app kijken of de transactie was uitgevoerd en tegen welke koers.

[ Voor 6% gewijzigd door Wispe op 31-03-2026 15:15 ]

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:10
Ik had ook paar weken terug een som geld ingelegd omdat er geld vrijkwam. Nu verdampt dat ook wat helaas. Is dat ook actief en moet ik nu uit dit topic, of mag ik gewoon ff balen dat mijn moment van instappen ff niet optimaal lijkt :|

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Nog minder doen dan me bezighouden met welke koers ik het kocht! Je mag ook niks meer tegenwoordig!

De boodschap is meer dat reflecteren op koers actiever ermee bezighouden in de hand werkt. Ik kijk eerlijk gezegd nooit waar ik het voor kocht, omdat het op de 10 jaar of langer toch geen fluit uitmaakt. Dat iets "niet optimaal lijkt" is een illusie. Het is sowieso optimaal wat je doet ongeacht wat de koers exact deed of doet. Dat maakt het passief beleggen zo sterk. Toch iets ermee doen en er emoties bij halen (balen, gelukkig beoordelen, wat dan ook), is daaraan gaan morrelen. A. Waarom zou je B. Waarom dat in dit topic melden

Zie ook de TS
Welke vragen/onderwerpen passen beter in 'Beleggen op de beurs in de praktijk'?

[...]
Kijk wat de markt vandaag heeft gedaan
[...]
Zodat dit topic gericht kan blijven op diegenen die buiten de koersen om bezig zijn met beleggen.

• Wispe
  • Niet online
The Third Man schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:08:
Nog minder doen dan me bezighouden met welke koers ik het kocht! Je mag ook niks meer tegenwoordig!

De boodschap is meer dat reflecteren op koers actiever ermee bezighouden in de hand werkt. Ik kijk eerlijk gezegd nooit waar ik het voor kocht, omdat het op de 10 jaar of langer toch geen fluit uitmaakt. Dat iets "niet optimaal lijkt" is een illusie. Het is sowieso optimaal wat je doet ongeacht wat de koers exact deed of doet. Dat maakt het passief beleggen zo sterk. Toch iets ermee doen en er emoties bij halen (balen, gelukkig beoordelen, wat dan ook), is daaraan gaan morrelen. A. Waarom zou je B. Waarom dat in dit topic melden

Zie ook de TS

[...]
Zodat dit topic gericht kan blijven op diegenen die buiten de koersen om bezig zijn met beleggen.
Dit is echt zeiken om te zeiken, sorry.

Ik zal er niet op ingaan.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Dit bevestigt een beetje het punt. Als men over een los aandeel wat vraagt en er wordt aangegeven dat dat wat offtopic is, gaat men dan rustig ermee om, niemand die het dan 'gezeik' vindt. Als men over beurskoersen en/of de situatie in de wereld begint en datzelfde wordt aangegeven, reageert men als een wesp gestoken en krijg je dit soort lompe reacties ("is het soms niet passief genoeg voor jou" en "gezeik"). Dat is exact de reden waarom er de grens getrokken wordt, er leeft blijkbaar toch 'iets' bij wat niet bij de andere aspecten leeft. En voor diegenen die dat willen ontwijken is dit topic bedoeld en is er het Beleggen Op De Beurs topic voor weer (al) het andere.

• Wispe
  • Niet online
The Third Man schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:31:
Dit bevestigt een beetje het punt. Als men over een los aandeel wat vraagt en er wordt aangegeven dat dat wat offtopic is, gaat men dan rustig ermee om, niemand die het dan 'gezeik' vindt. Als men over beurskoersen en/of de situatie in de wereld begint en datzelfde wordt aangegeven, reageert men als een wesp gestoken en krijg je dit soort lompe reacties ("is het soms niet passief genoeg voor jou" en "gezeik"). Dat is exact de reden waarom er de grens getrokken wordt, er leeft blijkbaar toch 'iets' bij wat niet bij de andere aspecten leeft. En voor diegenen die dat willen ontwijken is dit topic bedoeld en is er het Beleggen Op De Beurs topic voor weer (al) het andere.
Dat ik bekijk tegen welke koers het is aangekocht en hoe de koers een week eerder was maakt mij geen actieve belegger.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@Wispe Het gaat denk ik niemand om in welk hokje je geplaatst kan worden of om je te labellen, wat zouden we daarmee opschieten... Nogmaals, het gaat om waar de insteek om je ermee bezig te houden en dat in dit topic te bediscussiëren, toe kan leiden. Opgeteld en in meerdere aspecten.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Ik ben zo passief aan het beleggen dat ik niet eens koop.

[ Voor 4% gewijzigd door FrambozenTaart op 31-03-2026 18:08 ]

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:46
Megupe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:04:
Ik had ook paar weken terug een som geld ingelegd omdat er geld vrijkwam. Nu verdampt dat ook wat helaas. Is dat ook actief en moet ik nu uit dit topic, of mag ik gewoon ff balen dat mijn moment van instappen ff niet optimaal lijkt :|
Je mag blijven hoor, iedereen hier is wat armer geworden.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:46
FrambozenTaart schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:06:
Ik ben zo passief aan het beleggen dat ik niet eens koop.
Morgen spijt denk ik.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-04 13:49
Ergens volg ik dit topic meer om te discussies/vragen te volgen van mensen die om advies vragen welke fondsen en/of welke verdeling aan te houden. Of discussies omtrent brokers en fees.

Hier haal ik altijd wel wat uit en bijdrages van mensen die in het verleden ook al steekhoudend hebben gereageerd met een "in depth" uiteenzetting waardeer ik dubbel.

Veranderd dit iets aan mijn strategie; neen!

Zoals eerder gezegd, ik heb een vast pakket met ETF's die ik met een initiële som heb aangekocht en die nu volgens een bepaalde verdeling maandelijks worden bijgekocht, toevallig vandaag, want de eerste van de maand. En ook op mijn portefeuille zal genoeg aan te merken zijn.
Aanvullend, 1 of 2 keer per jaar ben ik van plan om te rebalancen, maar meer ook niet.

Verder:
Staat de koers hoog op het moment van aankoop, prima
Staat de koers laag op het moment van aankoop, prima,

Ik kijk er over 10 jaar wel weer eens naar om te bepalen of het rendement me bevalt.
Tot die tijd kijk ik af en toe wat mijn portefeuille doet en denk dan "waarvan acte"

[ Voor 4% gewijzigd door Eric H op 01-04-2026 07:36 ]

Eric, Signing off !!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dit doe ik ook. Makkelijk, weinig stress, en geen "buyer's remorse".

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik ben midden in de coronacrisis begonnen met indexbeleggen.

Toen stopte je er geld in en werd het meteen minder waard :)

Een aantal jaar later een prima rendement (die rebound van na corona was ook wel prettig).

Ik maak gewoon x geld over elke maand en dat dat op de korte termijn op en neer gaat maakt helemaal niet uit. Het is een belegging voor de lange termijn dus de korte termijn fluctuaties zijn alleen maar ruis.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• NMMNG
ak0nnmgn schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:35:
Goedemiddag allen!

Ik ben sinds kort ook aan het beleggen, waarbij ik een horizon van ongeveer 30 jaar aan hou om wellicht eerder te stoppen met werken.

Omdat ik momenteel meer spaar dan beleg heb ik voor nu €200,- te beleggen bij DEGIRO, voor mijn kinderen beleg ik al bij de ING in een NT fonds (Northern Trust World Scr Eq Ind FF Fund).

Nu is €200,- een rond bedrag waarbij ik eigenlijk van de ETF die ik maandelijks wil kopen er geen twee kan kopen, daar heb ik de volgende oplossing voor gevonden :

Maandelijkse ETF aanschaf :
1 - Vanguard FTSE All-World UCITS - (USD) Accumulating ETF - IE00BK5BQT80
Wat overblijft - Amundi Prime All Country World UCITS Acc ETF - IE0003XJA0J9

Hier zit logischerwijs een flinke overlap in en maakt het niet veel uit omdat het "dezelfde" ETF's zijn (niet helemaal, maar je begrijpt wat ik bedoel).

Waarom doe ik dit? Zoals aangegeven, beleg ik €200,- en is de Vanguard All World nu ~€150,- en wil ik het restbedrag ook beleggen.

Wat zou anders kunnen volgens mijzelf?
1 - Amundi All Country vervangen voor een andere ETF waar een hoger risicoprofiel aan zit. Bijvoorbeeld emerging markets o.i.d.
2 - Het restbedrag na de aanschaf van Vanguard All World als cash laten staan op DEGIRO rekening en pas wanneer ik voldoende over heb van de opstapelende restbedragen een Vanguard All World aanschaffen

Hebben jullie tips voor mij? Ben ik minder slim bezig of kan er iets beter? Ik begrijp dat het persoonlijk is, maar met een horizon van ~30 jaar ben ik bereid wat meer risico te lopen naast de VG All World.

Het is de bedoeling dat wanneer het doelspaarbedrag behaald is eventueel maandelijks twee keer de VG All World aan te schaffen.

Ik hoor graag, alvast bedankt!
Ik zou overstappen van broker naar IBKR en gewoon alles in WEBN doen. Keep it simple, stupid.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:29
NMMNG schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:25:
[...]

Ik zou overstappen van broker naar IBKR en gewoon alles in WEBN doen. Keep it simple, stupid.
Ik heb hetzelfde maar dan bij de Giro.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:10
jaapzb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:16:
[...]

Een aantal jaar later een prima rendement (die rebound van na corona was ook wel prettig).

Ik maak gewoon x geld over elke maand en dat dat op de korte termijn op en neer gaat maakt helemaal niet uit. Het is een belegging voor de lange termijn dus de korte termijn fluctuaties zijn alleen maar ruis.
Ik heb ook ingelegd voor de lange termijn.
Maar ik kom niet uit een vermogende familie, dus iets anders dan paar honderd euro sparen is totaal nieuw voor mij. En ik wist dat schommelingen erbij horen, maar het schommelt nogal harder dan ik van te voren kon bevroeden.
Ik ga er niet mee stoppen, maar ben wel geïnteresseerd hoe het ingelegde vermogen zich ontwikkeld. Dus ik kijk elke week wel ff een keertje 😇

• Wispe
  • Niet online
Megupe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:56:
[...]

Maar ik kom niet uit een vermogende familie, dus iets anders dan paar honderd euro sparen is totaal nieuw voor mij. En ik wist dat schommelingen erbij horen, maar het schommelt nogal harder dan ik van te voren kon bevroeden.
Ik ga er niet mee stoppen, maar ben wel geïnteresseerd hoe het ingelegde vermogen zich ontwikkeld. Dus ik kijk elke week wel ff een keertje 😇
Zolang het je keuzes niet beïnvloedt, is daar niets mis mee.
Ik ben in januari 2024 begonnen en toch aardig wat opgebouwd daar. Het is wel makkelijk.

• Rubbergrover1
Geen probleem om daarover te balen. Het wordt een ander verhaal als je ineens je hele "beleggingsbeleid" om zou gooien als gevolg van een toevallig eenmalig pechgeval (of gelukstreffer).

Dus vooral bedenken dat het pure pech is en dat het net zo goed had gekund dat je toevallig in het dal had ingelegd. Maar dat je dat moeilijk van tevoren kunt sturen.

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Megupe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:56:
[...]

Begrijp ik helemaal, bij ons in de familie werd elk dubbeltje ook omgedraaid en was beleggen er zeker niet bij. Ik kijk ook wel naar mijn rendement - soms vaker dan ik wil toegeven - maar uiteindelijk stocks go up stocks go down 8)7 . De wetenschap achter indexfondsen ben ik wel overtuigd van (anders was ik er ook niet aan begonnen) dus dat geeft mij wel de rust om het los te laten

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• ak0nnmgn
NMMNG schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:25:
[...]

Wat is de reden dat je mij adviseert over te stappen naar IBKR?

Ik heb inderdaad de keuze gemaakt om alles in WEBN te pompen voor nu.

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:57
Valt het jullie ook dat er best veel verschil zit in opbrengst (bv YTD) van NT World/EM/SC (-2.4%) vergeleken met bijvoorbeeld WEBG (-1.19%) of VWRD (-0.04%) Waar komt dat best grote verschil vandaan? Allen dividend uitkerend.

[ Voor 16% gewijzigd door Perzikvrucht op 03-04-2026 13:07 ]

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:09

oscar82

De ondertitel

Perzikvrucht schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:06:
Valt het jullie ook dat er best veel verschil zit in opbrengst (bv YTD) van NT World/EM/SC (-2.4%) vergeleken met bijvoorbeeld WEBG (-1.19%) of VWRD (-0.04%) Waar komt dat best grote verschil vandaan? Allen dividend uitkerend.
Een voor de hand liggend verschil zijn de ESG uitsluitingen van NT tov VWRL. Maar vergeet ook niet dat de NT fondsen achterlopen met hun prijs. Deze dagen is +/-2% op een dag niet zo gek.

• NMMNG
ak0nnmgn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:35:
[...]

Wat is de reden dat je mij adviseert over te stappen naar IBKR?

Ik heb inderdaad de keuze gemaakt om alles in WEBN te pompen voor nu.
Ik kan een heel verhaal schrijven, maar Mr. Fob heeft het hier goed uitgelegd:

https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/degiro-en-de-afm/

Naast dat IBKR een betrouwbaardere broker is is het ook goedkoper kwa kosten. De interface van IBKR is wel echt verschrikkelijk, maar de mobile app is goed te doen en als passieve belegger open je je broker 1x per maand dus dat neem ik voor lief.

IBKR is de beste broker voor vrijwel heel europa en bestaat al sinds 1978 :)

[ Voor 5% gewijzigd door NMMNG op 03-04-2026 14:01 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Perzikvrucht schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:06:
WEBG had toch geen SC er in?

Verder is de NT World een fonds, dus die zal ook net 1 of 2 dagen achter lopen op de stijging van 1 april toen het ineens weer 3% ophoog sprong etc.
2 dagen geleden stond VWRL ook gewoon op -1,5% ytd ipv -0,04% :P
https://www.justetf.com/e...sin=IE00B3RBWM25#overview

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 03-04-2026 15:46 ]

PSN

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:01
Ik zag dit vanochtend bij Bankers on Wheels / ETF Stream: https://www.etfstream.com...ld-swap-etf-after-fee-cut. Het gaat om de Invesco MSCI World UCITS ETF (Acc): https://www.invesco.com/n...-world-ucits-etf-acc.html

Dit is een synthetisch (swap‑based) gerepliceerde MSCI World ETF. Volgens Invesco kan deze structuur een licht rendementsvoordeel. De TER is zeer laag (0,05%), maar het blijft een synthetische ETF, wat iets meer complexiteit en tegenpartijrisico met zich meebrengt dan een fysiek gerepliceerde variant.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
jaapzb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:16:
[...]

Precies. Al is dat voor veel mensen natuurlijk lastiger dan het op papier lijkt. Er is best een kans dat de wereldeconomie en beurzen aankomende jaren een dalende trend gaan laten zien. Dan moet je juist blijven en consistent blijven inleggen. Maar ik vermoed ook dat een hoop mensen dan toch zenuwachtig gaan worden, vooral als prijzen stijgen, werkloosheid stijgt etc. Ik heb dat zelf ook nog niet in die mate meegemaakt sinds ik passief beleg, maar historisch gezien gaat dat een keer gebeuren natuurlijk.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:51

GG85

.......

rube schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:22:
Ik zag dit vanochtend bij Bankers on Wheels / ETF Stream: https://www.etfstream.com...ld-swap-etf-after-fee-cut. Het gaat om de Invesco MSCI World UCITS ETF (Acc): https://www.invesco.com/n...-world-ucits-etf-acc.html

Dit is een synthetisch (swap‑based) gerepliceerde MSCI World ETF. Volgens Invesco kan deze structuur een licht rendementsvoordeel. De TER is zeer laag (0,05%), maar het blijft een synthetische ETF, wat iets meer complexiteit en tegenpartijrisico met zich meebrengt dan een fysiek gerepliceerde variant.
Dan toch liever WEBN hier voor mij. Breder, fysiek en slechts 0.02% duurder

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:30

Internet Janny

He does it for free

GG85 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:06:
[...]

Dan toch liever WEBN hier voor mij. Breder, fysiek en slechts 0.02% duurder
exclusief dividend lekkage ;)

Zero compensation

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zit zelf ook bij IBKR, maar ik hoor wel redelijk slechte verhalen over (de bereikbaarheid van) de klantenservice. Blijft een budgetbroker natuurlijk.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:00

Thompson

Beeromaniac

VidaR-9 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:54:
[...]

Precies. Al is dat voor veel mensen natuurlijk lastiger dan het op papier lijkt. Er is best een kans dat de wereldeconomie en beurzen aankomende jaren een dalende trend gaan laten zien. Dan moet je juist blijven en consistent blijven inleggen. Maar ik vermoed ook dat een hoop mensen dan toch zenuwachtig gaan worden, vooral als prijzen stijgen, werkloosheid stijgt etc. Ik heb dat zelf ook nog niet in die mate meegemaakt sinds ik passief beleg, maar historisch gezien gaat dat een keer gebeuren natuurlijk.
Dat hangt natuurlijk volledig samen met het credo beleggen met geld wat je kan missen. Als mijn beleggingsgeld over een paar jaar nog maar de helft is, de inflatie een aantal jaar 5% en ik m'n baan kwijtraak dan hoef ik alsnog nergens voor te vrezen of mijn leven aan te passen; hooguit leg ik dan niks meer in.

Hier overigens wel ook geluk gehad met wanneer ik ben begonnen; de dagen na de grote corona crashes nu zo'n 6 jaar geleden. Dus lange dalingen heb ik ook nog niet meegemaakt maar juich ik eerder toe dan dat ik er tegenop zie want mijn horizon is nog zo'n 20 jaar dus een stevige daling nu om goedkoper in te kopen helemaal prima. Dat gaat bij mij verder ook gewoon automatisch elke maand net nadat salaris is gestort.

Beeromaniac

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Kijk graag even goed in de topicstart, daar staat veel basis informatie uitgelegd!

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om ‘ik ook’ achtige posts te plaatsen, dat voegt niets toe.