• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:36

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@ak0nnmgn aanvullend op Qwerty’s advies zou ik niet naar meer risico dan all world gaan zoeken. Het draait immers om de verhouding daarvan met het rendement, je wil dat immers vergroten lijkt me. En zodra je buiten de algemene markttracking gaat stijgt risico harder dan het rendement, dus in je nadeel en niet in je voordeel.

Wel is een andere ingang het beleggen via leverage, dus bijvoorbeeld door overwaarde uit je huis te gebruiken. Natuurlijk komt daar meer bij kijken dan geld wat je vrij te besteden hebt, maar wellicht wel interessant afhankelijk van je doel(en).

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:32
The Third Man schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:54:
@ak0nnmgn aanvullend op Qwerty’s advies zou ik niet naar meer risico dan all world gaan zoeken. Het draait immers om de verhouding daarvan met het rendement, je wil dat immers vergroten lijkt me. En zodra je buiten de algemene markttracking gaat stijgt risico harder dan het rendement, dus in je nadeel en niet in je voordeel.

Wel is een andere ingang het beleggen via leverage, dus bijvoorbeeld door overwaarde uit je huis te gebruiken. Natuurlijk komt daar meer bij kijken dan geld wat je vrij te besteden hebt, maar wellicht wel interessant afhankelijk van je doel(en).
Ik begrijp je beredenering betreft het minder risico, het is inderdaad mijn doel het rendement te vergroten.

Overwaarde op woning heb ik ook, maar mijn vrouw is niet van het beleggen omdat ze voornamelijk een spaarmentaliteit heeft en verlies van koopkracht voor lief neemt. Daarnaast zijn onze vaste lasten zodanig laag tegenover wat nieuwe huizenkopers tegenwoordig betalen dat het ook een hoop vrijheid en veiligheid biedt.

Ik denk dat ik vanaf nu voor aankomende maand ~€200,- op WEBN ga zetten via Tradegate bij DEGIRO. Hier ga ik eerst maar eens flink mee bouwen.

Thanks voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door ak0nnmgn op 21-03-2026 13:06 ]

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Is Trump nog ergens goed voor, de Meesman-koers van Aandelen Wereldwijd Totaal is met bijna €5 gezakt en ik had heel toevallig op tijd een extra inleg gedaan. :Y)

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 16:02
Wispe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:34:
Is Trump nog ergens goed voor, de Meesman-koers van Aandelen Wereldwijd Totaal is met bijna €5 gezakt en ik had heel toevallig op tijd een extra inleg gedaan. :Y)
Ik heb precies terwijl de eerste raketten en drones onderweg waren een mooie leap sum erin gegooid. :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZdhUg8d-S_JpETjY9yWrS3iI5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqlkdQh5f7wTY9FCLM8Fe0GO.jpg?f=fotoalbum_large

MY '25

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:52
* Tomino leest de topic titel
* Tomino leest de twee posts boven mij.

* Tomino denkt :z

[ Voor 8% gewijzigd door Tomino op 31-03-2026 15:05 ]

• Wispe
  • Niet online
Tomino schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:05:
* Tomino leest de topic titel
* Tomino leest de twee posts boven mij.

* Tomino denkt :z
Op een willekeurig - en achteraf een gelukkig - moment geld instoppen en achteroverleunen is niet passief genoeg voor jou? Meer dan dat heb ik niet gedaan namelijk, behalve in de app kijken of de transactie was uitgevoerd en tegen welke koers.

[ Voor 6% gewijzigd door Wispe op 31-03-2026 15:15 ]

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:34
Ik had ook paar weken terug een som geld ingelegd omdat er geld vrijkwam. Nu verdampt dat ook wat helaas. Is dat ook actief en moet ik nu uit dit topic, of mag ik gewoon ff balen dat mijn moment van instappen ff niet optimaal lijkt :|

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Nog minder doen dan me bezighouden met welke koers ik het kocht! Je mag ook niks meer tegenwoordig!

De boodschap is meer dat reflecteren op koers actiever ermee bezighouden in de hand werkt. Ik kijk eerlijk gezegd nooit waar ik het voor kocht, omdat het op de 10 jaar of langer toch geen fluit uitmaakt. Dat iets "niet optimaal lijkt" is een illusie. Het is sowieso optimaal wat je doet ongeacht wat de koers exact deed of doet. Dat maakt het passief beleggen zo sterk. Toch iets ermee doen en er emoties bij halen (balen, gelukkig beoordelen, wat dan ook), is daaraan gaan morrelen. A. Waarom zou je B. Waarom dat in dit topic melden

Zie ook de TS
Welke vragen/onderwerpen passen beter in 'Beleggen op de beurs in de praktijk'?

[...]
Kijk wat de markt vandaag heeft gedaan
[...]
Zodat dit topic gericht kan blijven op diegenen die buiten de koersen om bezig zijn met beleggen.

• Wispe
  • Niet online
The Third Man schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:08:
Nog minder doen dan me bezighouden met welke koers ik het kocht! Je mag ook niks meer tegenwoordig!

De boodschap is meer dat reflecteren op koers actiever ermee bezighouden in de hand werkt. Ik kijk eerlijk gezegd nooit waar ik het voor kocht, omdat het op de 10 jaar of langer toch geen fluit uitmaakt. Dat iets "niet optimaal lijkt" is een illusie. Het is sowieso optimaal wat je doet ongeacht wat de koers exact deed of doet. Dat maakt het passief beleggen zo sterk. Toch iets ermee doen en er emoties bij halen (balen, gelukkig beoordelen, wat dan ook), is daaraan gaan morrelen. A. Waarom zou je B. Waarom dat in dit topic melden

Zie ook de TS

[...]
Zodat dit topic gericht kan blijven op diegenen die buiten de koersen om bezig zijn met beleggen.
Dit is echt zeiken om te zeiken, sorry.

Ik zal er niet op ingaan.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Dit bevestigt een beetje het punt. Als men over een los aandeel wat vraagt en er wordt aangegeven dat dat wat offtopic is, gaat men dan rustig ermee om, niemand die het dan 'gezeik' vindt. Als men over beurskoersen en/of de situatie in de wereld begint en datzelfde wordt aangegeven, reageert men als een wesp gestoken en krijg je dit soort lompe reacties ("is het soms niet passief genoeg voor jou" en "gezeik"). Dat is exact de reden waarom er de grens getrokken wordt, er leeft blijkbaar toch 'iets' bij wat niet bij de andere aspecten leeft. En voor diegenen die dat willen ontwijken is dit topic bedoeld en is er het Beleggen Op De Beurs topic voor weer (al) het andere.

• Wispe
  • Niet online
The Third Man schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:31:
Dit bevestigt een beetje het punt. Als men over een los aandeel wat vraagt en er wordt aangegeven dat dat wat offtopic is, gaat men dan rustig ermee om, niemand die het dan 'gezeik' vindt. Als men over beurskoersen en/of de situatie in de wereld begint en datzelfde wordt aangegeven, reageert men als een wesp gestoken en krijg je dit soort lompe reacties ("is het soms niet passief genoeg voor jou" en "gezeik"). Dat is exact de reden waarom er de grens getrokken wordt, er leeft blijkbaar toch 'iets' bij wat niet bij de andere aspecten leeft. En voor diegenen die dat willen ontwijken is dit topic bedoeld en is er het Beleggen Op De Beurs topic voor weer (al) het andere.
Dat ik bekijk tegen welke koers het is aangekocht en hoe de koers een week eerder was maakt mij geen actieve belegger.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@Wispe Het gaat denk ik niemand om in welk hokje je geplaatst kan worden of om je te labellen, wat zouden we daarmee opschieten... Nogmaals, het gaat om waar de insteek om je ermee bezig te houden en dat in dit topic te bediscussiëren, toe kan leiden. Opgeteld en in meerdere aspecten.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Ik ben zo passief aan het beleggen dat ik niet eens koop.

[ Voor 4% gewijzigd door FrambozenTaart op 31-03-2026 18:08 ]

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:00
Megupe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:04:
Ik had ook paar weken terug een som geld ingelegd omdat er geld vrijkwam. Nu verdampt dat ook wat helaas. Is dat ook actief en moet ik nu uit dit topic, of mag ik gewoon ff balen dat mijn moment van instappen ff niet optimaal lijkt :|
Je mag blijven hoor, iedereen hier is wat armer geworden.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:00
FrambozenTaart schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:06:
Ik ben zo passief aan het beleggen dat ik niet eens koop.
Morgen spijt denk ik.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:08
Ergens volg ik dit topic meer om te discussies/vragen te volgen van mensen die om advies vragen welke fondsen en/of welke verdeling aan te houden. Of discussies omtrent brokers en fees.

Hier haal ik altijd wel wat uit en bijdrages van mensen die in het verleden ook al steekhoudend hebben gereageerd met een "in depth" uiteenzetting waardeer ik dubbel.

Veranderd dit iets aan mijn strategie; neen!

Zoals eerder gezegd, ik heb een vast pakket met ETF's die ik met een initiële som heb aangekocht en die nu volgens een bepaalde verdeling maandelijks worden bijgekocht, toevallig vandaag, want de eerste van de maand. En ook op mijn portefeuille zal genoeg aan te merken zijn.
Aanvullend, 1 of 2 keer per jaar ben ik van plan om te rebalancen, maar meer ook niet.

Verder:
Staat de koers hoog op het moment van aankoop, prima
Staat de koers laag op het moment van aankoop, prima,

Ik kijk er over 10 jaar wel weer eens naar om te bepalen of het rendement me bevalt.
Tot die tijd kijk ik af en toe wat mijn portefeuille doet en denk dan "waarvan acte"

[ Voor 4% gewijzigd door Eric H op 01-04-2026 07:36 ]

Eric, Signing off !!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dit doe ik ook. Makkelijk, weinig stress, en geen "buyer's remorse".

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik ben midden in de coronacrisis begonnen met indexbeleggen.

Toen stopte je er geld in en werd het meteen minder waard :)

Een aantal jaar later een prima rendement (die rebound van na corona was ook wel prettig).

Ik maak gewoon x geld over elke maand en dat dat op de korte termijn op en neer gaat maakt helemaal niet uit. Het is een belegging voor de lange termijn dus de korte termijn fluctuaties zijn alleen maar ruis.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
ak0nnmgn schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:35:
Goedemiddag allen!

Ik ben sinds kort ook aan het beleggen, waarbij ik een horizon van ongeveer 30 jaar aan hou om wellicht eerder te stoppen met werken.

Omdat ik momenteel meer spaar dan beleg heb ik voor nu €200,- te beleggen bij DEGIRO, voor mijn kinderen beleg ik al bij de ING in een NT fonds (Northern Trust World Scr Eq Ind FF Fund).

Nu is €200,- een rond bedrag waarbij ik eigenlijk van de ETF die ik maandelijks wil kopen er geen twee kan kopen, daar heb ik de volgende oplossing voor gevonden :

Maandelijkse ETF aanschaf :
1 - Vanguard FTSE All-World UCITS - (USD) Accumulating ETF - IE00BK5BQT80
Wat overblijft - Amundi Prime All Country World UCITS Acc ETF - IE0003XJA0J9

Hier zit logischerwijs een flinke overlap in en maakt het niet veel uit omdat het "dezelfde" ETF's zijn (niet helemaal, maar je begrijpt wat ik bedoel).

Waarom doe ik dit? Zoals aangegeven, beleg ik €200,- en is de Vanguard All World nu ~€150,- en wil ik het restbedrag ook beleggen.

Wat zou anders kunnen volgens mijzelf?
1 - Amundi All Country vervangen voor een andere ETF waar een hoger risicoprofiel aan zit. Bijvoorbeeld emerging markets o.i.d.
2 - Het restbedrag na de aanschaf van Vanguard All World als cash laten staan op DEGIRO rekening en pas wanneer ik voldoende over heb van de opstapelende restbedragen een Vanguard All World aanschaffen

Hebben jullie tips voor mij? Ben ik minder slim bezig of kan er iets beter? Ik begrijp dat het persoonlijk is, maar met een horizon van ~30 jaar ben ik bereid wat meer risico te lopen naast de VG All World.

Het is de bedoeling dat wanneer het doelspaarbedrag behaald is eventueel maandelijks twee keer de VG All World aan te schaffen.

Ik hoor graag, alvast bedankt!
Ik zou overstappen van broker naar IBKR en gewoon alles in WEBN doen. Keep it simple, stupid.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:39
NMMNG schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:25:
[...]

Ik zou overstappen van broker naar IBKR en gewoon alles in WEBN doen. Keep it simple, stupid.
Ik heb hetzelfde maar dan bij de Giro.

• Megupe
  • Laatst online: 23:34
jaapzb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:16:
[...]

Een aantal jaar later een prima rendement (die rebound van na corona was ook wel prettig).

Ik maak gewoon x geld over elke maand en dat dat op de korte termijn op en neer gaat maakt helemaal niet uit. Het is een belegging voor de lange termijn dus de korte termijn fluctuaties zijn alleen maar ruis.
Ik heb ook ingelegd voor de lange termijn.
Maar ik kom niet uit een vermogende familie, dus iets anders dan paar honderd euro sparen is totaal nieuw voor mij. En ik wist dat schommelingen erbij horen, maar het schommelt nogal harder dan ik van te voren kon bevroeden.
Ik ga er niet mee stoppen, maar ben wel geïnteresseerd hoe het ingelegde vermogen zich ontwikkeld. Dus ik kijk elke week wel ff een keertje 😇

• Wispe
  • Niet online
Megupe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:56:
[...]

Maar ik kom niet uit een vermogende familie, dus iets anders dan paar honderd euro sparen is totaal nieuw voor mij. En ik wist dat schommelingen erbij horen, maar het schommelt nogal harder dan ik van te voren kon bevroeden.
Ik ga er niet mee stoppen, maar ben wel geïnteresseerd hoe het ingelegde vermogen zich ontwikkeld. Dus ik kijk elke week wel ff een keertje 😇
Zolang het je keuzes niet beïnvloedt, is daar niets mis mee.
Ik ben in januari 2024 begonnen en toch aardig wat opgebouwd daar. Het is wel makkelijk.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-04 18:18
Geen probleem om daarover te balen. Het wordt een ander verhaal als je ineens je hele "beleggingsbeleid" om zou gooien als gevolg van een toevallig eenmalig pechgeval (of gelukstreffer).

Dus vooral bedenken dat het pure pech is en dat het net zo goed had gekund dat je toevallig in het dal had ingelegd. Maar dat je dat moeilijk van tevoren kunt sturen.

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Megupe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:56:
[...]

Begrijp ik helemaal, bij ons in de familie werd elk dubbeltje ook omgedraaid en was beleggen er zeker niet bij. Ik kijk ook wel naar mijn rendement - soms vaker dan ik wil toegeven - maar uiteindelijk stocks go up stocks go down 8)7 . De wetenschap achter indexfondsen ben ik wel overtuigd van (anders was ik er ook niet aan begonnen) dus dat geeft mij wel de rust om het los te laten

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:32
NMMNG schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:25:
[...]

Wat is de reden dat je mij adviseert over te stappen naar IBKR?

Ik heb inderdaad de keuze gemaakt om alles in WEBN te pompen voor nu.

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:48
Valt het jullie ook dat er best veel verschil zit in opbrengst (bv YTD) van NT World/EM/SC (-2.4%) vergeleken met bijvoorbeeld WEBG (-1.19%) of VWRD (-0.04%) Waar komt dat best grote verschil vandaan? Allen dividend uitkerend.

[ Voor 16% gewijzigd door Perzikvrucht op 03-04-2026 13:07 ]

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:52

oscar82

De ondertitel

Perzikvrucht schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:06:
Valt het jullie ook dat er best veel verschil zit in opbrengst (bv YTD) van NT World/EM/SC (-2.4%) vergeleken met bijvoorbeeld WEBG (-1.19%) of VWRD (-0.04%) Waar komt dat best grote verschil vandaan? Allen dividend uitkerend.
Een voor de hand liggend verschil zijn de ESG uitsluitingen van NT tov VWRL. Maar vergeet ook niet dat de NT fondsen achterlopen met hun prijs. Deze dagen is +/-2% op een dag niet zo gek.

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
ak0nnmgn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:35:
[...]

Wat is de reden dat je mij adviseert over te stappen naar IBKR?

Ik heb inderdaad de keuze gemaakt om alles in WEBN te pompen voor nu.
Ik kan een heel verhaal schrijven, maar Mr. Fob heeft het hier goed uitgelegd:

https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/degiro-en-de-afm/

Naast dat IBKR een betrouwbaardere broker is is het ook goedkoper kwa kosten. De interface van IBKR is wel echt verschrikkelijk, maar de mobile app is goed te doen en als passieve belegger open je je broker 1x per maand dus dat neem ik voor lief.

IBKR is de beste broker voor vrijwel heel europa en bestaat al sinds 1978 :)

[ Voor 5% gewijzigd door NMMNG op 03-04-2026 14:01 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Perzikvrucht schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:06:
WEBG had toch geen SC er in?

Verder is de NT World een fonds, dus die zal ook net 1 of 2 dagen achter lopen op de stijging van 1 april toen het ineens weer 3% ophoog sprong etc.
2 dagen geleden stond VWRL ook gewoon op -1,5% ytd ipv -0,04% :P
https://www.justetf.com/e...sin=IE00B3RBWM25#overview

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 03-04-2026 15:46 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:35
Ik zag dit vanochtend bij Bankers on Wheels / ETF Stream: https://www.etfstream.com...ld-swap-etf-after-fee-cut. Het gaat om de Invesco MSCI World UCITS ETF (Acc): https://www.invesco.com/n...-world-ucits-etf-acc.html

Dit is een synthetisch (swap‑based) gerepliceerde MSCI World ETF. Volgens Invesco kan deze structuur een licht rendementsvoordeel. De TER is zeer laag (0,05%), maar het blijft een synthetische ETF, wat iets meer complexiteit en tegenpartijrisico met zich meebrengt dan een fysiek gerepliceerde variant.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
jaapzb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:16:
[...]

Precies. Al is dat voor veel mensen natuurlijk lastiger dan het op papier lijkt. Er is best een kans dat de wereldeconomie en beurzen aankomende jaren een dalende trend gaan laten zien. Dan moet je juist blijven en consistent blijven inleggen. Maar ik vermoed ook dat een hoop mensen dan toch zenuwachtig gaan worden, vooral als prijzen stijgen, werkloosheid stijgt etc. Ik heb dat zelf ook nog niet in die mate meegemaakt sinds ik passief beleg, maar historisch gezien gaat dat een keer gebeuren natuurlijk.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:28

GG85

.......

rube schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:22:
Ik zag dit vanochtend bij Bankers on Wheels / ETF Stream: https://www.etfstream.com...ld-swap-etf-after-fee-cut. Het gaat om de Invesco MSCI World UCITS ETF (Acc): https://www.invesco.com/n...-world-ucits-etf-acc.html

Dit is een synthetisch (swap‑based) gerepliceerde MSCI World ETF. Volgens Invesco kan deze structuur een licht rendementsvoordeel. De TER is zeer laag (0,05%), maar het blijft een synthetische ETF, wat iets meer complexiteit en tegenpartijrisico met zich meebrengt dan een fysiek gerepliceerde variant.
Dan toch liever WEBN hier voor mij. Breder, fysiek en slechts 0.02% duurder

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:30

Internet Janny

He does it for free

GG85 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:06:
[...]

Dan toch liever WEBN hier voor mij. Breder, fysiek en slechts 0.02% duurder
exclusief dividend lekkage ;)

Zero compensation

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zit zelf ook bij IBKR, maar ik hoor wel redelijk slechte verhalen over (de bereikbaarheid van) de klantenservice. Blijft een budgetbroker natuurlijk.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:11

Thompson

Beeromaniac

VidaR-9 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:54:
[...]

Precies. Al is dat voor veel mensen natuurlijk lastiger dan het op papier lijkt. Er is best een kans dat de wereldeconomie en beurzen aankomende jaren een dalende trend gaan laten zien. Dan moet je juist blijven en consistent blijven inleggen. Maar ik vermoed ook dat een hoop mensen dan toch zenuwachtig gaan worden, vooral als prijzen stijgen, werkloosheid stijgt etc. Ik heb dat zelf ook nog niet in die mate meegemaakt sinds ik passief beleg, maar historisch gezien gaat dat een keer gebeuren natuurlijk.
Dat hangt natuurlijk volledig samen met het credo beleggen met geld wat je kan missen. Als mijn beleggingsgeld over een paar jaar nog maar de helft is, de inflatie een aantal jaar 5% en ik m'n baan kwijtraak dan hoef ik alsnog nergens voor te vrezen of mijn leven aan te passen; hooguit leg ik dan niks meer in.

Hier overigens wel ook geluk gehad met wanneer ik ben begonnen; de dagen na de grote corona crashes nu zo'n 6 jaar geleden. Dus lange dalingen heb ik ook nog niet meegemaakt maar juich ik eerder toe dan dat ik er tegenop zie want mijn horizon is nog zo'n 20 jaar dus een stevige daling nu om goedkoper in te kopen helemaal prima. Dat gaat bij mij verder ook gewoon automatisch elke maand net nadat salaris is gestort.

Beeromaniac

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-04 05:04
Kan iemand me vertellen of er specifieke kosten verschillen zijn tussen de Rabo en ING als het gaat om de NT fondsen? Het enige verschil wat ik zie is dat ING het 'goedkopere' Small Caps aanbied, en de Rabo nog niet.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@peligro2k https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ geeft een mooi overzicht voor alle bekende namen.

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:08
Ik zit nog steeds te hopen dat de ING de oude nt fondsen automatisch aanpast naar de nieuwe.Is er iemand die hier al een definitieve ja/nee van de ing heeft gekregen?

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:27
eamelink schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:17:
Ik zit zelf ook bij IBKR, maar ik hoor wel redelijk slechte verhalen over (de bereikbaarheid van) de klantenservice. Blijft een budgetbroker natuurlijk.
Mijn ervaring is dat de klantenservice van IB beter is dan alle andere brokers die je als particulier toegang tot hebt in NL. Als er iets is lossen ze het op bij IB, bij de concurrenten loop je meestal tegen een muur van incompetentie en onwillendheid op...

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:23

sanook

_/-\o_

peligro2k schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:26:
Kan iemand me vertellen of er specifieke kosten verschillen zijn tussen de Rabo en ING als het gaat om de NT fondsen? Het enige verschil wat ik zie is dat ING het 'goedkopere' Small Caps aanbied, en de Rabo nog niet.
Ik weet niet of het nog zo is maar vorig jaar rekende Rabo transactiekosten (0,1%) voor aan- en verkoop van fondsen.
Bij verhuizen (bv van Rabo naar ABN) vragen ze 60 euro kosten per fonds (dit werd bij mij door ABN vergoed).
Ik weet niet precies of andere banken ook verhuiskosten rekenen, maat transactiekosten zijn er volgens mij bij ABN en ING niet.

• Rubbergrover1
sanook schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 16:00:
[...]

Ik weet niet of het nog zo is maar vorig jaar rekende Rabo transactiekosten (0,1%) voor aan- en verkoop van fondsen.
Klopt, dat is nog steeds zo. Rabo heeft daarbij ook niet, in tegenstelling tot een aantal andere aanbieders, een gratis kernselectie of topselectie. Bij ING heb je daarom voor beleggingsfondsen en een deel van de ETF's geen transactiekosten. Voor overige beleggingen zijn de transactiekosten ook hoger bij Rabo dan bij ING en de basisfee is tegenwoordig ook niet meer beter. Als beide partijen de belegging aanbieden waar je naar zoekt, dan ligt de keus voor ING dus meer voor de hand.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:30

Internet Janny

He does it for free

Hoe bevalt het de blijvers bij Fitvermogen met de nieuwe eigenaren?

Zero compensation

• Thompson
  • Laatst online: 23:11

Thompson

Beeromaniac

Internet Janny schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:59:
Hoe bevalt het de blijvers bij Fitvermogen met de nieuwe eigenaren?
Als je zoals ik gewoon 1x per maand automatisch aankoopt en er verder niet naar kijkt is het eigenlijk gewoon exact hetzelfde. Alleen dan dus tegen iets hogere (maar wel nog steeds heel scherpe) kosten.

Als er een goed alternatief is overweeg ik nog steeds over te stappen. Puur omdat het me niet zint dat een identiek product duurder wordt gemaakt door ze. Maar ze blijven volgens mij een van de scherpst geprijsde voor wat ik wil.

Beeromaniac

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-05 16:18
@Thompson ik dacht dat IBKR met de Actiam fondsen het beste alternatief is voor Fitvermogen? Iets meer markt dekking en iets lagere kosten dacht ik.

• peligro2k
Ik wil voor mijn minderjarige kinderen wat potjes maken. Ik dacht aan een simpele setup waarbij ik elke maand wat stort, en dat automatisch laat beleggen. Bijvoorbeeld in NT of WEBN. Gezien voor minderjarige kinderen het onder eigen box3 valt en gezien ik geen idee heb hoe 'goed' ze later met geld kunnen omgaan zie ik niet direct een voordeel om een rekening op hun naam te opnemen. Is dan een "Additional Account" het beste via bijvoorbeeld IBKR?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@peligro2k box3 is niet het hele belastingplaatje, je hebt ook nog met schenkbelasting te maken als je tzt de complete pot aan ze overdraagt. Bij een rekening-op-kindernaam is er sprake van tussentijdse schenking en kan je zo besparen/ontwijken afhankelijk van hoe groot de investering steeds is. Een ander aspect is het risico aan jouw kant; geld op jouw naam, ook al is het 'voor het kind' is technisch gezien slechts een etiketje binnen je eigen bezit. Als er iets gebeurt wat jouw financieen treft (overlijden, beslag, echtscheiding, juridische bepaalde boetes/schadevergoedingen enzovoort) dan heeft het 'etiket' weinig tot geen waarde. Staat het op naam van het kind, dan is het wel al feitelijk van die persoon, slechts nog niet beschikbaar gemaakt.

Een andere optie als middenweg is het overwegen om met een familiefonds te werken, ook wel bekend als 'trust' uit de Engelstalige landen. Dan kan je vastleggen wat er exact hoe en wat er tzt gebeurt (bijvoorbeeld voorwaarden zodat ze het geld niet kunnen verbrassen), staat het toch op hun naam en kunnen nog meer mensen, zoals grootouders, meedoen via hetzelfde beschermkader. In het vorige topic zijn nog suggesties/discussies hierover terug te vinden.

• kx22
  • Laatst online: 17:35
feddesman schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:18:
Ik zit nog steeds te hopen dat de ING de oude nt fondsen automatisch aanpast naar de nieuwe.Is er iemand die hier al een definitieve ja/nee van de ing heeft gekregen?
Zijn er banken die dit wel hebben gedaan? Want is wel een transactie.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
kx22 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:05:
[...]

Eh ja, de andere grote twee? ABN als omwisselfeature (in één transactie ver- en gelijk weer aankopen), Rabo heeft het eigenhandig gedaan.

• JPDeckers
  • Laatst online: 01-05 12:00
kx22 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:05:
[...]
Gok dat je dit vanuit de BV vraagt (realiseren van winst).

Rabo heeft het (inderdaad) eigenhandig gedaan , de nota"s hebben het over "fusie", met "verwisseld in" als omschrijving bij het aantal aandelen.

Op mijn rekeningafschrift 2025 staan deze transacties niet vermeld.

Waarmee ik en mijn boekhouder van mening zijn dan ik de nieuwe aandelen kan waarderen op de oude kostprijs (mijn GAK is aangepast aan de nieuwe situatie), en geen VPB over de niet gerealiseerde winst hoeft te betalen.

• peligro2k
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:32:
[...]

Klopt, dat is nog steeds zo. Rabo heeft daarbij ook niet, in tegenstelling tot een aantal andere aanbieders, een gratis kernselectie of topselectie. Bij ING heb je daarom voor beleggingsfondsen en een deel van de ETF's geen transactiekosten. Voor overige beleggingen zijn de transactiekosten ook hoger bij Rabo dan bij ING en de basisfee is tegenwoordig ook niet meer beter. Als beide partijen de belegging aanbieden waar je naar zoekt, dan ligt de keus voor ING dus meer voor de hand.
Wat wel een flink verschil is volgens mij: ING rekent 0,20 % lopende kosten (tot 100k). Rabo rekent dat wel initieel transactiekosten, maar daarna zijn de lopende kosten 0,11 %. Of mis ik hier iets?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@peligro2k ik weet niet precies waar je dat op baseert, https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/ en https://www.financieelona...indexfondsen-vergelijken/ laten zien dat het praktisch even duur is?

• peligro2k
Ik denk dat die berekening boven de 100k gaat?

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVU-HfhO0VeEMVf_QyetpQh2Y60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vGfXU2uaAWKTjw3ILhV33TdL.png?f=fotoalbum_large

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@peligro2k ja en Rabo ernaast dan? Mr FOB zet het zo neer:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kVLFCh77/image.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wR2m1WYQ/image.png
(klik voor groot)

En die rekent schijnbaar wel correct met de verschillende tariefschalen.

[ Voor 39% gewijzigd door The Third Man op 16-04-2026 12:06 ]

• peligro2k
The Third Man schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:00:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
(klik voor groot)

En die rekent schijnbaar wel correct met de verschillende tariefschalen.
Een voorbeeld van Rabo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD4vchA52uYIW6eG2NrIEM7fk1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8QFzLJaiGu4VR2VnGDG7C7OE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door peligro2k op 16-04-2026 12:34 ]

• eerik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:59
Het percentage dat ING op de site toont komt niet overeen met de app. Bij een inleg van € 100,- in NT World staat bij het kostenoverzicht € 0,20 per jaar. Geen 24 dus?

• peligro2k
eerik schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:36:
Het percentage dat ING op de site toont komt niet overeen met de app. Bij een inleg van € 100,- in NT World staat bij het kostenoverzicht € 0,20 per jaar. Geen 24 dus?
Klopt, ik denk dat FOB niet up to date is voor ING, er zijn ook wijzigingen geweest sinds januari.

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:00:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
(klik voor groot)
Dat dus. Bedragen zijn onder 2 miljoen vergelijkbaar, behalve de transactiekosten. Daarom ligt het voor de hand te kiezen voor de aanbieder die zonder (of met lage) transactiekosten werkt.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
eerik schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:36:
Maar FOB linkt naar https://www.ing.nl/partic...tarieven-zelf-op-de-beurs en daar staat 0,24? Gewoon als het tarief vanaf 1 januari dit jaar? Komt die 0,20 wel uit een daadwerkelijke NT via Zelf Beleggen calculatie @peligro2k ?

En zelfde wat betreft Rabo, want https://www.rabobank.nl/p...arden-beleggingsproducten laat ook 0,06 per kwartaal bij Zelf Beleggen zien?

Ik vermoed toch echt dat de calculators hier niet voor het kloppende scenario zijn en niet dat Mr FOB het verkeerd van de site overneemt.

• peligro2k
klopte niet

[ Voor 98% gewijzigd door peligro2k op 16-04-2026 13:43 ]

• sanook

sanook

_/-\o_

peligro2k schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:26:
[...]
Volgens mij scheelt het toch aanzienlijk. Een vergelijk (ChatGPT) aan de hand van de data uit de calculators:
Vergeet je niet vergoeding voor je Zelf Beleggen product (basisdienstverlening)?
0,06% per kwartaal
https://www.rabobank.nl/p...leggen/rabo-zelf-beleggen
Tranactiekosten zijn 0,1%, niet 0,18%. Misschien gooi je een en ander door elkaar
Nooit blind vertrouwen op ChatGPT

[ Voor 103% gewijzigd door sanook op 16-04-2026 14:20 ]

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:09
@sanook bedoel je de ING basiskosten a €20,- per jaar? Deze kosten zijn per 01 januari 2026 vervallen.

• sanook

sanook

_/-\o_

Gaargod schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:38:
@sanook bedoel je de ING basiskosten a €20,- per jaar? Deze kosten zijn per 01 januari 2026 vervallen.
Ik heb het over Rabo

• Rubbergrover1
peligro2k schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:26:
[...]

Volgens mij scheelt het toch aanzienlijk. Een vergelijk (ChatGPT) aan de hand van de data uit de calculators:

Vergelijking ING vs Rabobank (± €40.000 investering):

* ING:

* Geen transactiekosten
* Jaarlijkse kosten: ~0,31% (€126 p/j)

* Rabobank:

* Transactiekosten: €71,97 (eenmalig, 0,18%)
* Jaarlijkse kosten: ~0,11% (€43 p/j)

Conclusie:

* Jaar 1: bijna gelijk (Rabo iets goedkoper)
* Vanaf jaar 2: Rabo ~€83 per jaar goedkoper
* Op lange termijn (10–20 jaar): Rabo bespaart honderden tot duizenden euro’s

Kort: ING lijkt goedkoper bij aankoop, maar Rabobank is duidelijk goedkoper op de lange termijn door lagere jaarlijkse kosten.
Je kunt ook gewoon naar de kosten kijken in plaats van ChatGPT iets uit laten braken waarvan je kunt twijfelen of het juist is. Zeker in dit geval, omdat de getallen die je noemt totaal niet kloppen.

• peligro2k
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:42:
[...]

Je kunt ook gewoon naar de kosten kijken in plaats van ChatGPT iets uit laten braken waarvan je kunt twijfelen of het juist is. Zeker in dit geval, omdat de getallen die je noemt totaal niet kloppen.
Ah sorry, je hebt gelijk

• peligro2k
The Third Man schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:23:
[...]
Maar FOB linkt naar https://www.ing.nl/partic...tarieven-zelf-op-de-beurs en daar staat 0,24? Gewoon als het tarief vanaf 1 januari dit jaar? Komt die 0,20 wel uit een daadwerkelijke NT via Zelf Beleggen calculatie @peligro2k ?

En zelfde wat betreft Rabo, want https://www.rabobank.nl/p...arden-beleggingsproducten laat ook 0,06 per kwartaal bij Zelf Beleggen zien?

Ik vermoed toch echt dat de calculators hier niet voor het kloppende scenario zijn en niet dat Mr FOB het verkeerd van de site overneemt.
Ja de bedragen komen direct uit de ING calculator (stap voor aanschaf).

• FrenzyFire
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:47
peligro2k schreef op donderdag 16 april 2026 @ 11:29:
[...]

Ik denk dat die berekening boven de 100k gaat?

Voorbeeld:

[Afbeelding]
Hmm ik denk dat je (zoals jezelf hier ziet) best de tarieven van de brokers zelf goed nakijkt.
Die tarieven veranderen regelmatig of er zijn bepaalde uitzonderingen.
Saxo bvb. heeft andere tarieven voor NL vs BE.

Ik moet wel zeggen dat de banken ook niet dom zijn en tenzij je met kleine sommen werkt is de impact op de kosten redelijk minimaal. Ja loopt soms duizenden euro's mis (over lange tijd), maar op een portefeuille van >100k is het soms de sop de kolen niet waard en moet je vooral bepalen wat voor u de service waard is.
IBKR is vaak gezien als de 'cheapste en veiligste' maar kan misschien qua gemak en service net niet passen.

Als je met kleine sommen werkt - tarief napluizen en kijken of je (favoriete) broker niet teveel zou afnemen van je inleg (>1% inleg bvb.) of service kosten die een vast (hoog) bedrag zijn op je ingelegde som (40€ op 4000€ bvb).

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ChatGPT etc kun je hier natuurlijk nooit voor vertrouwen, die is helemaal getrained op de data en tarieven van de afgelopen 10 jaar. :P
Niet op de tarieven vanaf 1 januari, of de kernselectie change van 1 april :P

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2026 14:09 ]

PSN

• peligro2k
YakuzA schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:08:
ChatGPT etc kun je hier natuurlijk nooit voor vertrouwen, die is helemaal getrained op de data en tarieven van de afgelopen 10 jaar. :P
Niet op de tarieven vanaf 1 januari, of de kernselectie change van 1 april :P
Ik had Chatgpt gevoed met de screenshots van vandaag, maar ging alsnog even fout ;)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Heb contact met de ING Klantenservice hierover gehad, ze gaven toe dat de kostencalculator niet was geupdate voor het nieuwe tarief van 0,24%, ze gaan het doorzetten. Beetje slordig dus, maar ik was pas de eerste die het meldde 8)7

• Rubbergrover1
FrenzyFire schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:48:
[...]
Ik moet wel zeggen dat de banken ook niet dom zijn en tenzij je met kleine sommen werkt is de impact op de kosten redelijk minimaal. Ja loopt soms duizenden euro's mis (over lange tijd), maar op een portefeuille van >100k is het soms de sop de kolen niet waard en moet je vooral bepalen wat voor u de service waard is.
Het hangt dan dus wel af van hoeveel inleg je maandelijks hebt. Maar ik denk dat je daarbij vooral veel meer kunt kwijt raken aan een onhandige keus van het product waarin je belegt. Als je maandelijks 100 euro belegt, dan maakt een promille meer of minder transactiekosten voor een beleggingsfonds niet zo veel uit. Maar kies je 'per ongeluk' voor een ETF waarvoor bij jouw aanbieder de minimale transactiekosten 5 euro zijn, dan gaan die kosten wel hard.

Dat is een beetje waar in het verleden de kracht van partijen als Robeco of Obam zat: makkelijk beleggen tegen lage kosten. Wat voor kleine beleggers een stuk belangrijker was dan of de fondsen zelf de allerbeste prestaties hebben.

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:37
Wat frustrerend en boos op mezelf zeg. Had een deel cash klaarstaan voor eventuele correcties of een recessie mocht het echt uit te hand lopen. Stond op het punt om de trekker over te halen, maar toch niet gedaan omdat ik niet had verwacht dat het conflict zo kort zou duren. Ik weet uiteraard dat het vloeken in de kerk is hier maar balen is het wel zeg. Nouja nu wel helemaal klaar met de nieuwsberichten. De maandelijkse aankopen gaan gewoon door.

• FrenzyFire
Holdem_NL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:50:
Wat frustrerend en boos op mezelf zeg. Had een deel cash klaarstaan voor eventuele correcties of een recessie mocht het echt uit te hand lopen. Stond op het punt om de trekker over te halen, maar toch niet gedaan omdat ik niet had verwacht dat het conflict zo kort zou duren. Ik weet uiteraard dat het vloeken in de kerk is hier maar balen is het wel zeg. Nouja nu wel helemaal klaar met de nieuwsberichten. De maandelijkse aankopen gaan gewoon door.
Goja ik wilde zoals gewoonlijk begin deze maand aankopen maar had onverwachte kosten. Met als en dan is het leven maar zuur. Geld klaarhouden voor het juiste moment is natuurlijk een beetje raar als je voor lange termijn aan het investeren bent. Laten we zeggen dat je met veel geluk het vallende mes van de beurs had gevangen en je 10% winst had, was dat dan de grote klapper? Ik moet eerlijk zeggen met mijn maandelijkse inleg zou dit ongeveer 100-150€ zijn, mooi maar mijn tijd niet waard om beurzen te zitten spammen. Zelfs voor 1000€ is dit toch wel 'lastig' immers ik moet constant checken of limit orders instellen om hem mee te hebben... Keep adding to the pile... Hop en gewoon kijken naar volgende maand.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

De markt proberen te timen is natuurlijk ook niet waar dit topic over gaat:
Geen market timing: Je belegt op vaste momenten (bijv. maandelijks als je salaris binnenkomt), ongeacht de huidige koers of het nieuws.

• Pistachenootje
Misschien heb je er wat van geleerd: wachten op een dip is over het algemeen een slechte strategie. Direct inleggen wanneer geld beschikbaar is wint in ongeveer 2/3 van de gevallen. Zie ook: https://pwlcapital.com/wp...Warwick-Buy-The-Dip_A.pdf

• Rubbergrover1
Pistachenootje schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:44:
[...]

Misschien heb je er wat van geleerd: wachten op een dip is over het algemeen een slechte strategie. Direct inleggen wanneer geld beschikbaar is wint in ongeveer 2/3 van de gevallen. Zie ook: https://pwlcapital.com/wp...Warwick-Buy-The-Dip_A.pdf
Dat is ook de eerste gedachte als ik reacties lees in de trant van "ik had geld klaarstaan om in te leggen na een dip". Als je dat geld gewoon blind had ingelegd, zou dat vaak gewoon prima renderen.

• Rogerthat
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-04 10:37
[...]

Ik volg deze strategie volledig bij inleggen. En na 7 jaar (best kort nog) is dit tot nu toe altijd het beste gebleken. Later dit jaar heb ik een verduurzamingsklus van +/- 10k. Daar ben ik nu alwel cash voor aan het vrijmaken uit de fondsen. Terwijl daar eigenlijk ook hetzelfde voor zou gelden, zolang mogelijk in de markt. Toch een stuk rare psychologie rondom de markt timen.

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:44
[...]

Zo ken ik ook wel iemand. Wachten op een dip, dat de AI bubbel knapt of wanneer z'n huisbank met een actie komt (bijv. 50-200 euro cadeau bij X inleg en voor X maanden). Wachten, wachten, wachten en we zitten nu, ondanks alle shit die gaande is in de wereld, op een nieuwe ATH.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:56
Ach maandag zal het wel weer flink zakken omdat de Straat van Hormuz weer wordt geblokkeerd. Heb je een herkansing.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:56
RobinNL schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 19:22:
[...]

Zo ken ik ook wel iemand. Wachten op een dip, dat de AI bubbel knapt of wanneer z'n huisbank met een actie komt (bijv. 50-200 euro cadeau bij X inleg en voor X maanden). Wachten, wachten, wachten en we zitten nu, ondanks alle shit die gaande is in de wereld, op een nieuwe ATH.
Zo wacht een kennis van mij al ongeveer 10 jaar tot de huizenprijzen dalen omdat deze overgewaardeerd zijn

• Rubbergrover1
Rogerthat schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:52:
[...]

Ik volg deze strategie volledig bij inleggen. En na 7 jaar (best kort nog) is dit tot nu toe altijd het beste gebleken. Later dit jaar heb ik een verduurzamingsklus van +/- 10k. Daar ben ik nu alwel cash voor aan het vrijmaken uit de fondsen. Terwijl daar eigenlijk ook hetzelfde voor zou gelden, zolang mogelijk in de markt. Toch een stuk rare psychologie rondom de markt timen.
Dat is helemaal niet zo'n gekke psychologie. Maar het verschil tussen of je periodiek een kleiner bedrag beschikbaar of nodig hebt en of er een groot bedrag in een keer beschikbaar of nodig is. Bij meerdere kleine bedragen wil je zo lang mogelijk in de markt zitten. Pieken en dalen middelen zich dan gemiddeld wel uit en je zult vooral voordeel hebben bij langer in de markt, dus gemiddeld langer rendement behalen. De voordelen van lang in de markt zitten komen dan overeen met de voordelen van gespreid aan-/verkopen.

Maar bij een lump sum (aan- of verkoop) ben je voor het totale rendement over die som veel meer afhankelijk van wat de koers op een specifiek moment doet. Daar 'botsen' de voordelen van lang in de markt zitten en de nadelen, van afhankelijk van een specifiek koersmoment, een beetje. Gemiddeld, bij alle mensen die lump sum aankopen of verkopen, is zo lang mogelijk in de markt blijven het beste. Maar jij als individu hebt niets aan wat gemiddeld over alle individuen het beste uitpakt. Je bent alleen geïnteresseerd in wat voor jou als individu het meeste oplevert. En dan is het vervelend als je net zou moeten verkopen als de koers bv 5% lager staat. (Of een grote som gebruiken voor aankopen als de koerst net in een piek zit.) Daarom vind ik het voor ieder individu afzonderlijk niet vreemd om zo'n verkoop in een paar tranches te doen.

(Overigens heb je ook nog zoiets als dat je alleen wil beleggen met geld dat je kunt missen en dat beleggen voor de lange termijn is. Als je binnen een jaar het geld al nodig hebt, dan ligt beleggen even minder voor de hand. En zou ik sowieso even een tijdje wat minder inleggen.)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@Rubbergrover1 alleen wat er gemiddeld gebeurt geeft ook de verwachting voor jou als individu aan. Je doet nu net alsof de verwachting niet relevant is omdat in de verdeling van de kansen een scenario bestaat van 5% verlies. Maar je zet daar niet tegenover dat dat als zeg 1000 mensen die dat ontwijken en dan maar de tranches gebruiken, er gemiddeld meer mensen meer dan die 5% mislopen via die methode. Dat is het essentiële punt. Dat nadeel bestaat in beide gevallen, niet alleen bij lump sum. Het kan wel zo lijken doordat de specifieke presentatie ervan anders is. Maar 1x een lot van 100 kopen en dan niet winnen is niet slechter dan 3 keer van 40 en dat dan ook niet doen. Maar die 3 keren is het ‘maar’ 40. Zie het bedrijfsmodel van de Staatsloterij in een notendop, dat dus met goede reden ook DCA toepast en geen lump sum.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 20-04-2026 09:07 ]

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op zondag 19 april 2026 @ 09:14:
@Rubbergrover1 alleen wat er gemiddeld gebeurt geeft ook de verwachting voor jou als individu aan. Je doet nu net alsof de verwachting niet relevant is omdat in de verdeling van de kansen een scenario bestaat van 5% verlies. Maar je zet daar niet tegenover dat dat als zeg 1000 mensen die dat ontwijken en dan maar de tranches gebruiken, er gemiddeld meer mensen meer dan die 5% mislopen via die methode. Dat is het essentiële punt. Dat nadeel bestaat in beide gevallen, niet alleen bij lump sum. Het kan wel zo lijken doordat de specifieke presentatie ervan anders is. Maar 1x een lot van 100 kopen en dan niet winnen is niet slechter dan 3 keer van 40 en dat dan ook niet doen. Maar die 3 keren is het ‘maar’ 40. Zie het bedrijfsmodel van de Staatsloterij is een notendop, dat dus met goede reden ook DCA toepast en geen lump sum.
Die discussie is hier kort geleden nog langsgekomen. Het is de afweging tussen naar verwachting bv een half procent minder rendement, maar veel minder onzekerheid over hoeveel je beleggingen opbrengen, of een half procent minder rendement, de onzekerheid dat je beleggingen bv 5% meer of minder opbrengen bij verkoop. Dat is een afweging die je kunt maken.

Maar daar ging het mij niet zozeer om. Het ging er vooral om dat de situatie bij het maandelijks beschikbaar/nodig hebben van kapitaal een situatie is waarbij de DCA-optie met de hoogste verwachtingswaarde ook de minste spreiding in de verwachte opbrengst geeft. En dat het dus evident is dat je dan gewoon inlegt op het moment dat het beschikbaar/nodig is. Terwijl de situatie bij lump-sum zo is dat de optie met de hoogste verwachtingswaarde (meteen inleggen/op het laatste moment verkopen) juist een optie is die véél spreiding in de verwachte opbrengst geeft. Dan heb je dus twee tegenstrijdige factoren en is niet zo evident dat je voor optie A of optie B kiest.

Dat kan vervolgens dus ook weer leiden tot een discussie welke optie de beste is. Maar het ging er nu vooral om dat het in deze situatie helemaal geen rare psychologie rondom de markt timen is, maar simpelweg twee verschillende signalen die je moet afwegen.

• Pistachenootje
Waarschijnlijk de allergoedkoopste manier om all world (inclusief EM) te volgen: MUSA + AWEX.

MUSA is natuurlijk wel een synthetische ETF met de bekende voor- en nadelen (zie eerdere discussies).

AWEX is Xtrackers FTSE All-World ex US UCITS ETF.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 25-04-2026 00:34 ]

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:57
Ik krijg dit jaar voor het eerst dividend van mijn Cardano Duurzaam Index Aandelenfds World.

Ik zie nu dat ik een extra regel als onder heb gekregen, maar dit is geen vrij geld of ik kan het niet verkopen of iets mee doen. Weet iemand hoe dit werkt? Ik denk dat het dividend is van Cardano. Ik heb wel ingesteld bij ING dat ik mijn dividend als cash wil.

"ACTIAM Index Aandelenfonds Wereld
XX stukken à 0,850 EUR "

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Babel10 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:19:
Ik krijg dit jaar voor het eerst dividend van mijn Cardano Duurzaam Index Aandelenfds World.

Ik zie nu dat ik een extra regel als onder heb gekregen, maar dit is geen vrij geld of ik kan het niet verkopen of iets mee doen. Weet iemand hoe dit werkt? Ik denk dat het dividend is van Cardano. Ik heb wel ingesteld bij ING dat ik mijn dividend als cash wil.

XX stukken à 0,850 EUR "
Dat betekent dat het fonds ex dividend is gegaan en het geld toegewezen is. De dag van betaling ligt altijd na de ex dividend datum, bij Cardano is dat meestal een paar dagen later.

Ik zit zelf in AVIAW oftewel het Cardano ESG Transition Enhanched Index Equity Global C1 fonds met ISIN NL0011309349. Dit is eerdere deze week ex dividend gegaan en wordt vandaag uitbetaald. Ik heb jouw fonds gegoogled en dat dezelfde ISIN dus je mag het geld vandaag of morgen verwachten. Afhankelijk van de afhandeling door een clearing house en je broker.

[ Voor 8% gewijzigd door Afas op 24-04-2026 11:25 ]

• ErnstH
  • Niet online
Zijn er anderen die ook overwegen om in "niet-index" indexfondsen te gaan zitten, zoals die van Dimensional of Avantis? Ik wil eigenlijk mijn VTI positie omzetten in DFUS omdat ik ten eerste wel geloof in het vermijden van de inefficiëntie van indexfondsen, maar nu met de aanstaande IPOs er ook wel een goede reden is omdat ik geen zin heb om exposure te krijgen in SpaceX met alle onzin daaromheen.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:52

oscar82

De ondertitel

ErnstH schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:26:
Zijn er anderen die ook overwegen om in "niet-index" indexfondsen te gaan zitten, zoals die van Dimensional of Avantis? Ik wil eigenlijk mijn VTI positie omzetten in DFUS omdat ik ten eerste wel geloof in het vermijden van de inefficiëntie van indexfondsen, maar nu met de aanstaande IPOs er ook wel een goede reden is omdat ik geen zin heb om exposure te krijgen in SpaceX met alle onzin daaromheen.
Ik combineer VTI/VXUS met de smallcap value fondsen van Avantis: AVUV/AVDV. Dat geeft mij genoeg gevoel van spreiding zonder m’n hele blootstelling aan de markt op te geven.
Je zou het ook 50-50 kunnen verdelen en een tijdje aankijken ipv helemaal overstappen. Want wat zou je doen als na een periode blijkt dat VTI het ondanks alles beter deed dan een alternatief. Stap je dan weer terug?
In een recente podcast van Ben Felix over het onderwerp van de grote IPOs die eraan zitten te komen, zegt hij dat volgers van de CRSP index zoals VTI zich geen zorgen hoeven te maken.
Als ik me goed herinner vanwege minimum freefloat van 10%. Terwijl die IPOs vooralsnog maar over 5% van de aandelen gaan die ze op de markt willen brengen.
En mochten ze toch 10% op de markt brengen dan telt de market cap ook maar voor 1/10e mee in de CRSP index.

[ Voor 8% gewijzigd door oscar82 op 27-04-2026 18:55 ]

• FrenzyFire
ErnstH schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:26:
Ik veronderstel dat je dit denkt na het zien van deze video?
YouTube: SpaceX and OpenAI: The Mega IPO Grift

Als ik effectief het world equity fonds bekijk van Dimensional (Ticker DFAW) zit deze redelijk gelijk met WEBN.
Link

Dusja het is duurder in TER én in USD (niet in EURO), zal weer kwestie zijn of het over de langere termijn effectief beter is of niet, voorlopig zie ik geen bewijs. Hij staat op de NYE, niet op Europese beurzen.
Huiswerk maken dus, niet gewoon naar Ben zijn mooie oogjes kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door FrenzyFire op 27-04-2026 19:52 ]

• Pistachenootje
@FrenzyFire Avantis en Dimensional hebben ook ETFs voor de Europese beurzen.

Maar ik vermoed dat @ErnstH toegang heeft tot Amerikaanse ETFs

• ErnstH
  • Niet online
Pistachenootje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 00:49:

Ik heb nog geen professionele status aangevraagd bij IBKR, dus gewoon via de optie-route.
Maar ik overwoog wel al langer om over te stappen op een van deze "geoptimaliseerde" indexfondsen, maar nu lijkt het toch wel een goed moment (ik heb echt geen zin in die onzin-taferelen rondom Musk's onderhandse handeltjes rondom SpaceX met nu XAI/Twitter erin en ook nog crap via TSLA). En wat betreft kosten, TER van DFUS is 0.09% vs 0.03% voor VTI; ik geloof wel dat de verschillende optimalisaties dat ruimschoots kunnen goedmaken.
Tenslotte, ik heb inderdaad ook een klein deel in value via AVUV & AVDV.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:20

Qwerty-273

Meukposter

Het veranderen van strategie zou je natuurlijk niet puur en alleen vanwege de SpaceX IPO moeten laten afhangen. Want dan ga je toch behoorlijk timen ;)

Maar er zijn voor beide kampen, puur kijken naar markt kapitalisatie vs de value factor afwegingen, voor en nadelen te geven. Het gaat er uiteindelijk om waar jij jezelf prettiger bij voelt.

Een mogelijke waardering van SpaceX ergens rond de 1,75 of 2 biljoen dollar, komt bij VWRL uit rond zo'n 1,4-1,5% van het fonds (vergelijkbaar met Broadcom en TSMC)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
En het blijft ook de vraag, hoe groot is nou de kans dat als je reactief je investeringen aanpast, of het nou door Trump is of SpaceX enzovoort, je daarmee aan het langste eind trekt. Als keer op keer, decennium naar decennium, blijkt dat de passieve wereldindex-investeerder dat juist lukte door letterlijk er niet aan te gaan lopen hannesen.

Sowieso is "geloven" natuurlijk een voorbode voor het maken van irrationele beslissingen die nadelig voor je uit gaan pakken. Het idee achter passief indexbelggen is om die geloofsfactor te vermijden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The Third Man schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:32:
Sowieso is "geloven" natuurlijk een voorbode voor het maken van irrationele beslissingen die nadelig voor je uit gaan pakken. Het idee achter passief indexbelggen is om die geloofsfactor te vermijden.
Geloof en emotie zijn idd factoren die tot 'buy high, sell low' gedrag kunnen leiden.
'het gaat goed met zus en zo' kan leiden tot FOMO instappen en dan als het toch niet zo goed gaat weer tot de exit uit een niet succesvolle positie.

PSN

• ErnstH
  • Niet online
The Third Man schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:32:
En het blijft ook de vraag, hoe groot is nou de kans dat als je reactief je investeringen aanpast, of het nou door Trump is of SpaceX enzovoort, je daarmee aan het langste eind trekt. Als keer op keer, decennium naar decennium, blijkt dat de passieve wereldindex-investeerder dat juist lukte door letterlijk er niet aan te gaan lopen hannesen.

Het gaat meer om de onderbouwing waarom index-fondsen inherent aan bepaalde in-efficienties onderhevig zijn, en dat je dat dus kunt vermijden en daarmee een hoger rendement (via positieve tracking error) kunt behalen. Daar "geloof" ik inderdaad wel in; dat is dus iets heel anders dan timen van de markt of kiezen voor een sector-bias. De SpaceX IPO is niet zozeer een directe reden als meer een aanleiding om nu een keer werk te maken van de omzetting.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Babel10 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 10:19:

XX stukken à 0,850 EUR "
Had het even gecheckt voor het plukje dat ik heb, de automatische herinvesterings order is de 27e in de ochtend uitgevoerd, dus je zal het ondertussen wel als cash drag op je rekening hebben staan :)

PSN

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
ErnstH schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 15:00:
[...]

Het gaat meer om de onderbouwing waarom index-fondsen inherent aan bepaalde in-efficienties onderhevig zijn, en dat je dat dus kunt vermijden en daarmee een hoger rendement (via positieve tracking error) kunt behalen. Daar "geloof" ik inderdaad wel in; dat is dus iets heel anders dan timen van de markt of kiezen voor een sector-bias. De SpaceX IPO is niet zozeer een directe reden als meer een aanleiding om nu een keer werk te maken van de omzetting.
Ok, maar hoe gaat dat dan praktisch in z'n werk, immers positieve tracking error is een uitkomst, niet een methode. Welke methode kan, op de lange termijn, een betere risico-rendementsverwachting behalen dan de wereldindexinvestering? Want de inefficientie bestrijdt ik niet, ik bestrijdt alleen dat er een praktisch alternatief bestaat die specifiek de wereldindexbelegging (of simpeler gezegd, de markt volgen) duurzaam verslaat. Het gras lijkt snel groener bij de buren maar dat moet wel vaker en jaar na jaar groener zijn om tot een daadwerkelijk beter eindresultaat te komen.

• FrenzyFire
Pistachenootje schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 00:49:

Interresant.
Dan maar zelf zitten zoeken welke exacte ETF's hier eigenlijk bedoeld worden.
Als ik vergelijk op AVWC.DE (Avantis Global Equity UCITS ETF USD Acc) en DEGC.DE (Global Core Equity UCITS ETF USD Acc) en WEBN en IWDA kan ik wel een trend zien op korte termijn.
Het Dimensional fund is nog maar paar maanden oud maar de verschillen zijn er al link.

Als ik op langere termijn bekijken (AVANTIS is al ouder) presteert deze zelfs ~3% beter dan WEBN.
Link (hier)

Dus er lijkt wel een trend de zijn dat AVANTIS outperformed sinds oktober 2024.
Dimensional zou kunnen, maar is wel nog zeer jong om iets te zeggen.
Geen idee of het zeker beter is over 5-10 jaar maar wel interessant.
Ook interessant dat ze ondanks hun hogere TER toch een lagere TER global ETF outperformen. (Op deze termijnen dan toch).

Ik veronderstel dat het een gelijkaardige discussie is als small-caps: moet het erin en zoja aan welke fractie.
Voorlopig heb ik het niet (zit niet in WEBN) maar misschien zou ik het toch beter doen.
Voor mij is het (voorlopig) het sop de kolen niet waard om te gaan zitten splitsen over meerdere fondsen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

@FrenzyFire webn is ook te nieuw om mee te vergelijken.

Je zou het moet een normale all world moeten vergelijken om iets zinnigs te zeggen.

PSN

• Pistachenootje
AVWC is ook te nieuw om iets zinnigs te zeggen...

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:00
In deel 1 is uitgebreid gesproken over de nieuwe ISIN codes van de NT fondsen, met lagere kosten.

NL0014040289 nieuwe NT em
NL0011515424 oude NT em
NL0013654742 nieuwe NT world
NL0011225305 oude NT world

Ik leg sinds begin 2026 niet meer in op de 'oude' NT fondsen maar alleen nog in de nieuwe. De oude staan gewoon nog in mijn portefeuille. Ik heb ze niet verkocht.

Het valt me op dat de oude NT fondsen een veel hoger rendement hebben dan de nieuwe. Komt dat omdat ik al jaren in de oude fondsen heb ingelegd en pas sinds begin 2026 in de nieuwe fondsen?
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Kijk graag even goed in de topicstart, daar staat veel basis informatie uitgelegd!

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om ‘ik ook’ achtige posts te plaatsen, dat voegt niets toe.