Weer even iets on-topic!
Ik heb vandaag de berekenmethodes van
mijn tool en de
Indexfondsenvergelijken-tool (inmiddels bij Mr Fob
ondergebracht, maar zover ik kan vinden niet open source?) naast elkaar gelegd, om verschillen te kunnen verklaren. Dit zonder dividendlekkage nog mee te nemen, dat wordt de volgende stap (ik heb dividend op 0 gezet, waardoor het effectief uit staat). Het volgende kwam ik tegen:
Transactiekosten bij opname
Zover ik kan zien houdt de Indexfondsenvergelijken-tool geen rekening met transactiekosten bij opname, die er vaak wel zijn. Als je na 10 jaar opeens even 0,25% opnamekosten moet aftikken, is dat wel een nare verrassing. Diverse brokers en fondsbeheerder rekenen een percentage, bijvoorbeeld Saxo, Rabobank, Lynx, Interactive Brokers, Meesman, Easybroker. Sommigen met een plafond, maar soms ook niet.
Gelaagdheid berekeningen
Ik ga er vanuit dat we in stappen moeten rekenen, omdat aanbieders ook op die manier hun kosten in rekening brengen:
- Bruto marktendement berekenen
- Fondskosten (uit KID) berekenen over “inleg + bruto_rendement/2” (gemiddelde saldo die maand)
- Beheerkosten berekenen over “inleg + bruto_rendement/2 + fondskosten/2 (gemiddelde saldo die maand)
De Indexfondsenvergelijken tool doet dat echter in één keer. Stel dat het marktrendement 8% is, en de fondskosten 0,40%, dan neemt de tool 8,00-0,40=7,60% als ‘netto rendement’. Ik denk niet dat dat juist is. Het maakt het ook lastig om complexere kostenstructuren te berekenen, omdat je de tussensaldo’s niet hebt.
Het verschil bij 8% marktrente, €150 per maand inleg, 10 jaar lang, is bij één aanbieder € 42 minder rendement. Dat maakt het vergelijken tussen aanbieders dus minder zuiver (bijv. als er iets hogere fondskosten zijn, maar lagere beheerkosten), dat relevant is bij nek-aan-nek races.
Compounden
Als je een jaarrente wil terugrekenen naar een maandrente, moet je (x+1)^(1/12)-1 doen. Dat doet de Beleggingsplatformvergelijken-tool ook netjes. Echter, banken (en ik denk daarom ook fondaanbieders/brokers) doen zover ik weet meestal ‘simpel’ delen door 12. Of dat komt doordat COBOL of omdat die 1/12 methode nét een beetje meer rente geeft weet ik niet, maargoed... Gegeven dat er geen gelaagdheid is in de berekeningen, betekent dat ook dat de tool dus alles compound, ipv eenvoudig deelt. Dit is overigens wel geneuzel achter de komma.
Voorbeeld: 8% rente is compounded 0,0064% per maand, of lineair 0,0067% per maand.
Kleine zaken
Bij Meesman hoef je vanaf €500.000 saldo, geen transactiekosten meer te betalen. De indexfondsenvergelijken-tool kijkt echter niet naar saldo, maar naar inlegbedrag.
Als ik iets over het hoofd zie, let me know!