Passief beleggen met indexfondsen - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 111.366 views

• SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:46

SanookH

_/-\o_

rvk schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:02:
[...]

Niet bij periodiek beleggen (en ook niet bij beheerd beleggen).
Ok, tekst aangepast. Bij Zelf Beleggen in de NT fondsen rekenen ze dat iig wel.

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:17

rvk

SanookH schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 08:05:
[...]
Ok, tekst aangepast. Bij Zelf Beleggen in de NT fondsen rekenen ze dat iig wel.
Mijn excuses. Ook bij periodiek beleggen (onder Zelf Beleggen) worden er schijnbaar door de Rabobank wel transactiekosten berekend (0,1%). Ik was in verwarring door het eerder genoemde informatieblad (over geen instapkosten).

Er worden geen transactiekosten berekend bij het Beheerd Beleggen en Simpel Beleggen. Maar daar heb je ook geen vrije keuze over de aangekochte fondsen.

Alle vormen en tarieven van de Rabobank in één PDF:
https://media.rabobank.co...beleggen-bij-Rabobank.pdf

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-07 16:28
Amundi heeft weer een nieuwe wereld ETF uitgebracht: Amundi FTSE All World GDP-Weighted UCITS ETF Acc met ticker WGDP. Het is de eerste die ik een zie met GDP weging in plaats van market cap van de beurs, dus ik ben wel benieuwd welke invloed dit zal hebben. Ik vermoed dat deze minder USA heavy zal zijn omdat daar de market cap toch wel zeer hoog ligt en ik vermoed dat wat meer Duitsland, Frankrijk, Canada, Australië en China misschien? (Allemaal wat buikgevoel, ik heb het verder niet uitgezocht)
De TER is wel redelijk steil 0,30%. Misschien wel leuk voor mensen die geloven in de market value volgens de Buffett Indicator.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 01-07 16:34
Malantur schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:25:
Amundi heeft weer een nieuwe wereld ETF uitgebracht: Amundi FTSE All World GDP-Weighted UCITS ETF Acc met ticker WGDP. Het is de eerste die ik een zie met GDP weging in plaats van market cap van de beurs, dus ik ben wel benieuwd welke invloed dit zal hebben. Ik vermoed dat deze minder USA heavy zal zijn omdat daar de market cap toch wel zeer hoog ligt en ik vermoed dat wat meer Duitsland, Frankrijk, Canada, Australië en China misschien? (Allemaal wat buikgevoel, ik heb het verder niet uitgezocht)
De TER is wel redelijk steil 0,30%. Misschien wel leuk voor mensen die geloven in de market value volgens de Buffett Indicator.
Details kun je op deze pagina van Amundi zien:

https://www.amundietf.fi/en/professional/products/equity/amundi-ftse-all-world-gdpweighted-ucits-etf-acc/ie000kckfhe8

Zoals verwacht VS een veel lagere weging en China veel hoger dan obv een market cap weging.

Countries Breakdown
United States30.53 %
China17.49 %
Germany4.47 %
Japan4.12 %
India3.64 %
United Kingdom3.48 %
France3.03 %
South Korea2.89 %
Italy2.55 %
Canada2.20 %
Tencent is #2 en Alibaba #4 qua weging.

• TheHoarder
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 02-07 20:44
Hi all,

Per deze maand zal ik gaan beginnen met beleggen. In mijn vakantie het boek "Over geld praat je wel" gelezen. Dit boek heeft me in ieder geval bewuster gemaakt van mijn financiële positie en mogelijkheden.

Eerder heb ik er nooit zo bij stil gestaan en ben vooral gaan leven van de inkomsten. Dit komt enigszins voort uit gebeurtenissen uit het verlezen. Nu is echter het moment gekomen om de volle focus op vermogensopbouw te leggen.

Hieronder een kleine startsituatie en het plannetje wat nu in mijn hoofd zit.
Startsituatie
Startkapitaal
Ik begin met €0 op de beleggingsrekening en start met maandelijkse inleg. Het startkapitaal voor beleggingen is dus €0.

Inleg
€1600-1800 per maand naar DEGIRO.
€200 per maand naar Meesman voor de kids.

Doorlooptijd
Ik ben momenteel begin 30 en verwacht bovenstaande bedragen voor zeker 15-20+ jaar te kunnen overmaken.

ETFs
Eerder keek ik naar VWCE + WSML in een 90/10 verhouding.
Zojuist keek ik echter op FOB en ben me daar wat gaan inlezen en rekenen.

Het huidige plan is nu een 91/9 verhouding in WEBN + IUSN te gaan aanhouden.

Toekomstmuziek
Salaris stijgt de aankomende jaren naar +-€5220 netto, waarna ik zo'n €2600 naar DEGIRO kan overmaken
Mochten jullie, naast alle aanwezige informatie in de topicstart, nog extra informatie hebben, dan verneem ik het graag. Ook must-read boeken, podcasts of Youtube channels sta ik open voor! ;)

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:20
TheHoarder schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:06:
Hi all,

Per deze maand zal ik gaan beginnen met beleggen. In mijn vakantie het boek "Over geld praat je wel" gelezen. Dit boek heeft me in ieder geval bewuster gemaakt van mijn financiële positie en mogelijkheden.

Eerder heb ik er nooit zo bij stil gestaan en ben vooral gaan leven van de inkomsten. Dit komt enigszins voort uit gebeurtenissen uit het verlezen. Nu is echter het moment gekomen om de volle focus op vermogensopbouw te leggen.

Startsituatie
Startkapitaal
Ik begin met €0 op de beleggingsrekening en start met maandelijkse inleg. Het startkapitaal voor beleggingen is dus €0.

Inleg

Doorlooptijd
Ik ben momenteel begin 30 en verwacht bovenstaande bedragen voor zeker 15-20+ jaar te kunnen overmaken.

ETFs

Toekomstmuziek
Salaris stijgt de aankomende jaren naar +-€5220 netto, waarna ik zo'n €2600 naar DEGIRO kan overmaken
Mochten jullie, naast alle aanwezige informatie in de topicstart, nog extra informatie hebben, dan verneem ik het graag. Ook must-read boeken, podcasts of Youtube channels sta ik open voor! ;)
Beginnen is het halve werk. Het klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht. Wat zou je van ons willen weten?

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hi all,

Startsituatie
Startkapitaal

Inleg

Doorlooptijd

ETFs

Toekomstmuziek
Van 0 naar 2k per maand is een flinke stap, heb je goed inzichtelijk waar je 2k op gaat besparen qua uitgaven? Of leg je dat tot nu toe in op een spaarrekening?

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:08
Hi all,

Startsituatie
Startkapitaal

Inleg

Doorlooptijd

ETFs

Toekomstmuziek
Dat zijn geen kleine bedragen! Vergeet ook niet om te leven he!

Ik ben zelf begonnen met Jong Beleggen, de podcast. Hoe verder je gaat, hoe ingewikkelder de materie wordt. Ik zou vooral de eerste 10 afleveringen eens luisteren. Als je het leuk vindt kan je altijd verder luisteren. Daarnaast volg ik zelf Langzaam Rijker (vooral YouTube) en in iets mindere mate Mr. FOB.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• TheHoarder
Homeland schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:44:
[...]

Van 0 naar 2k per maand is een flinke stap, heb je goed inzichtelijk waar je 2k op gaat besparen qua uitgaven? Of leg je dat tot nu toe in op een spaarrekening?
Momenteel spaar ik tussen de €1000-€1500 per maand, maar leef ook wel iets te luxe. Denk dan vooral aan veel etentjes, uitstapjes met het gezin, lunchen op werk en niet de eigen "bammetjes" smeren, etc. Ik heb een maandelijkse hypotheek van nnder de €400 per maand (bruto) en de overige kosten zijn ook niet al te gek. De eerste stap (besparen) is dus al gebeurd. Nu tijd om ook te gaan beleggen.

Uiteindelijk wil ik ook het salaris van mijn vrouw erin meenemen, waarna wij richting de €2500-3000 per maand inleg zouden moeten gaan. Het is ook mogelijk dat we dit niet doen em daarvan juist dat stukje luxe willen behouden.
49euro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Beginnen is het halve werk. Het klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht. Wat zou je van ons willen weten?
Meer de vraag of jullie gekke dingen zien in de verhouding. Heb dit samengesteld via de FOB-vergelijker. Dus denk niet dat er heel veel geks te zien is. De TER van WEBN + IUSN is ook lager dan die van de combinatie VWCE + WSML volgens FOB.

Wel las ik hier iets over de nieuwe All Cap van Vanguard - Vanguard FTSE Global All-Cap UCITS ETF -die in maart aangekondigd is. Kon niet direct een datum vinden, waarop deze beschikbaar zou moeten zijn (via DEGIRO). Kan zijn dat ik met mijn neus kijk.

Dat W-8BEN formulier zou er ook gedeeltelijk voor moeten zorgen, dat het dividendlek zo laag mogelijk wordt, correct? Zijn er naast dat formulier nog meer strategieën om dat zo laag mogelijk te houden?

Zitten jullie overigens enkel in ETF's of zeggen jullie dat ik met de tijd best wat meer risico kan nemen, gezien mijn inleg?
RobinNL schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Dat zijn geen kleine bedragen! Vergeet ook niet om te leven he!

Ik ben zelf begonnen met Jong Beleggen, de podcast. Hoe verder je gaat, hoe ingewikkelder de materie wordt. Ik zou vooral de eerste 10 afleveringen eens luisteren. Als je het leuk vindt kan je altijd verder luisteren. Daarnaast volg ik zelf Langzaam Rijker (vooral YouTube) en in iets mindere mate Mr. FOB.
Held! Dankjewel! Aan de podcast ga ik binnenkort beginnen. Langzaam Rijker ga ik nu even bekijken. _/-\o_

EDIT: Eerste geldgewoonte die je arm houdt: "Lifestyle Inflation".... Yup, that's me. _O-

Het bedrag is realistisch. Ja, we gaan een heel stuk consuminderen, maar willen er nog wel plezier in blijven houden. :P

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:37
TheHoarder schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Zitten jullie overigens enkel in ETF's of zeggen jullie dat ik met de tijd best wat meer risico kan nemen, gezien mijn inleg?
Dat moet je zelf weten uiteraard en zou niet afhankelijk moeten zijn van de inleg. Wij leggen meer in, maar doen dat enkel in ETF's. Daarnaast een kleine positie goud, maar daar leg ik niet structureel op in.

• ewrz
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 11:25

Meer de vraag of jullie gekke dingen zien in de verhouding. Heb dit samengesteld via de FOB-vergelijker. Dus denk niet dat er heel veel geks te zien is. De TER van WEBN + IUSN is ook lager dan die van de combinatie VWCE + WSML volgens FOB.

Wel las ik hier iets over de nieuwe All Cap van Vanguard - Vanguard FTSE Global All-Cap UCITS ETF -die in maart aangekondigd is. Kon niet direct een datum vinden, waarop deze beschikbaar zou moeten zijn (via DEGIRO). Kan zijn dat ik met mijn neus kijk.

Dat W-8BEN formulier zou er ook gedeeltelijk voor moeten zorgen, dat het dividendlek zo laag mogelijk wordt, correct? Zijn er naast dat formulier nog meer strategieën om dat zo laag mogelijk te houden?

W8-BEN is alleen nodig als je direct Amerikaanse aandelen koopt, als je via een Europees ETF (meestal fiscaal gezien in Ierland gevestigd) is het niet nodig. Je ontvangt dan fiscaal gezien dividend uit Ierland en niet uit Amerika (als je een ETF hebt dat dividend uitkeert)

Sommige brokers regelen het allemaal zelf als je ergens in het proces hebt aangegeven hebt dat je geen US person bent. Ik heb bijvoorbeeld via de Rabobank belegd in Amerikaanse bedrijven en Rabobank heeft zelf de 15% dividendbelasting geregeld, ik heb zelf nooit een W8 ingevuld.

Een ETF impliceert niet meteen dat het laag-risico is, dat hangt er maar net van af wat de strategie is van een bepaald fonds.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 14:39
Hi all,

Startsituatie
Startkapitaal

Inleg

Doorlooptijd

ETFs

Toekomstmuziek
50% inleggen van netto salaris (in de toekomst) is wel veel. Als je nu al elke maand 1500 euro spaart, heb je ongetwijfeld al een goed potje geld tot op heden.
Vanuit de Babysteps van Dave Ramsay zou ik dit doen:
Minimaal 3 maandsalarissen (+/-10k) emergency funds (op spaarrekening) en alles wat daarboven lumpsum in ETF/Fonds. Daarna ongeveer 15-25% van je salaris elke maand doorbouwen.

Als je meer kan en het gaat niet ten koste van je levensgenot (denk aan vakanties/andere woning/auto), dan kan je het zeker inleggen. Maar uit eigen ervaring weet ik dat je ingelegd geld niet meer eruit gaat halen (tenzij je echt moet).

Je moet een doel hebben met het geld dat je gaat beleggen. Een doel kan zijn dat je op je 60e wilt stoppen met werken. Reken dan uit hoeveel je nodig hebt vanaf je 60e tot bvb 90e levensjaar.
Zoveel mogelijk geld erin hebben is mooi, maar niet echt een doel waar je naartoe werkt.

• R.van.M
  • Laatst online: 21:10
kx22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:00:
[...]

Je moet een doel hebben met het geld dat je gaat beleggen. Een doel kan zijn dat je op je 60e wilt stoppen met werken. Reken dan uit hoeveel je nodig hebt vanaf je 60e tot bvb 90e levensjaar.
Zoveel mogelijk geld erin hebben is mooi, maar niet echt een doel waar je naartoe werkt.
Niet helemaal mee eens. Toen ik begon had ik nog geen doel voor ogen en in de jaren daarna is het doel meermaals veranderd.

Het is het concept van F*ck you-money. Uiteindelijk geeft het hebben van een kapitaal de vrijheid om andere keuzes te maken in je leven. Dit is een beetje het doel van het Financiële onafhankelijkheid topic op tweakers

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-07 14:39
R.van.M schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:09:
[...]

Niet helemaal mee eens. Toen ik begon had ik nog geen doel voor ogen en in de jaren daarna is het doel meermaals veranderd.

Het is het concept van F*ck you-money. Uiteindelijk geeft het hebben van een kapitaal de vrijheid om andere keuzes te maken in je leven. Dit is een beetje het doel van het Financiële onafhankelijkheid topic op tweakers
Doelen kunnen uiteraard veranderen (moeten als ze behaald zijn).
Maar toen jij begon, neem ik aan dat je ook een verwachting had met het "eindresultaat" en wat je ermee kon doen. Op basis daarvan leg je het in. Dat het meer is geworden kan je doelen veranderen.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:15
R.van.M schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:09:
[...]

Maar de wens van fuck you money is natuurlijk ook een doel.

Het is wel verstandig om van tevoren stil te staan bij waarom je geld wil verzamelen. Dan kun je bv. ook beter bekijken voor welke termijn je het kwijt wil zijn en in hoeverre het echt gaat om geld wat je kan missen.

• R.van.M
kx22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:20:
[...]

Doelen kunnen uiteraard veranderen (moeten als ze behaald zijn).
Maar toen jij begon, neem ik aan dat je ook een verwachting had met het "eindresultaat" en wat je ermee kon doen. Op basis daarvan leg je het in. Dat het meer is geworden kan je doelen veranderen.
Ik ben begonnen zonder doel omdat ik geld overhield elke maand en het niet over de balk wou gooien. De eerste jaren had ik niet echt een doel behalve het cijfertje te zien groeien.

Het hele idee van FU-money and FO kwam veel later toen ik ermee in aanraking kwam en zag dat dat doel haalbaar was. Daarna is binnen dit kader mijn einddoel een aantal keer veranderd

• R.van.M
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:25:
[...]

Maar de wens van fuck you money is natuurlijk ook een doel.

Het is wel verstandig om van tevoren stil te staan bij waarom je geld wil verzamelen. Dan kun je bv. ook beter bekijken voor welke termijn je het kwijt wil zijn en in hoeverre het echt gaat om geld wat je kan missen.
Uiteraard is het makkelijk als je al een doel hebt, maar wat ik probeer te zeggen is dat het zeker geen kwaad kan om nu alvast te beginnen met beleggen ook als je nog geen doel hebt. Een echt doel komt vanzelf

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:00
[...]

Momenteel spaar ik tussen de €1000-€1500 per maand, maar leef ook wel iets te luxe. Denk dan vooral aan veel etentjes, uitstapjes met het gezin, lunchen op werk en niet de eigen "bammetjes" smeren, etc. Ik heb een maandelijkse hypotheek van nnder de €400 per maand (bruto) en de overige kosten zijn ook niet al te gek. De eerste stap (besparen) is dus al gebeurd. Nu tijd om ook te gaan beleggen.

Uiteindelijk wil ik ook het salaris van mijn vrouw erin meenemen, waarna wij richting de €2500-3000 per maand inleg zouden moeten gaan. Het is ook mogelijk dat we dit niet doen em daarvan juist dat stukje luxe willen behouden.

[...]

[...]

Held! Dankjewel! Aan de podcast ga ik binnenkort beginnen. Langzaam Rijker ga ik nu even bekijken. _/-\o_

EDIT: Eerste geldgewoonte die je arm houdt: "Lifestyle Inflation".... Yup, that's me. _O-

Het bedrag is realistisch. Ja, we gaan een heel stuk consuminderen, maar willen er nog wel plezier in blijven houden. :P
Dit klinkt zeker alsof je mooie stappen gaat zetten. Je komt nog een beetje over als een ongeleid projectiel ;) Probeer je niet druk te maken over details als 9% dit of 10% dat. Ook als je begint met gewoon 100% WEBN kopen en dat een paar jaar doet heb je een giga-goede start gemaakt. Dingen als "de juiste ETF" of laagste TER of dividendlek zijn vooral ruis als je begint. Ik ben al heel wat jaartjes bezig en dit was ongeveer mijn traject:

eerst starten met vast inleggen elke maand bij BRandnewday. nul keuzes, 100% easy.
dat 5 jaar gedaan, toen DeGiro account gemaakt omdat ik de laagste kosten wilde :P Dat was een stom idee want doordat het moeilijker was regelmatig in te kopen heb ik hele stukken van de beurs gemist. Het moest elke keer handmatig en dan ging ik toch kijken van "ja is de koers wel goed. dit. dat. zus zo.". Dat was dom
Nu een veel grotere bult dan 15 jaar geleden en het staat nu gewoon in fondsen bij mijn huisbank. Maandelijks vast bedrag er in. Nooit naar omkijken, klaar

Dus vooral: begin gewoon, tot het eerste ~50-100k ofzo maakt het echt geen flipper uit of je IWDA of WEBN of VWRL hebt maar moet je vooral zorgen dat het gebeurt. Hetzelfde met die podcasts en die site (langzaamrijker wordt ik wel wat sip van zelf, wat veel taalfoutjes en popi-gedoe naar mijn smaak) --> lees het als je entertainment zoekt. Maar om goed te beleggen is het meeste niet nodig. Veel van die info is ruis t.o.v. de basis --> lage kosten, brede marktfondsen, vast inleggen en geduld hebben

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:51
@Fr33z Goed gezegd! Mijn broer werkt in de FinTech en is (misschien juist daardoor) heel risico-avers. Hij begrijpt beleggen heel goed, praat al jaren over instappen maar het enige wat hij ooit zegt is “ik heb alweer een goed instapmoment gemist”. Ja, duh.

@TheHoarder Begin gewoon nu. Niet morgen, niet vanavond. Nu instellen. Je kan het daarna (over een paar jaar) altijd nog aanpassen als je andere inzichten hebt opgedaan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Rubbergrover1
R.van.M schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Uiteraard is het makkelijk als je al een doel hebt, maar wat ik probeer te zeggen is dat het zeker geen kwaad kan om nu alvast te beginnen met beleggen ook als je nog geen doel hebt. Een echt doel komt vanzelf
Wat ik aangeef, het is niet altijd verstandig om nu alles in aandelen te stoppen. Als je bv een grote buffer wil voor als je zonder werk komt te zitten, dan is dat geld waar je snel bij wil kunnen, zonder dat je moet nadenken over of het uitstapmoment wel handig is. (Waarbij slecht werkaanbod niet zelden juist gepaard gaat met slechte economische omstandigheden en lagere koersen.)

Vandaar dat ik aangeef dat de eerste stap is om te kijken waarom je geld apart wil zetten. Is het gewoon over en maakt het weinig uit of het in waarde halveert, prima om dan alles in aandelen te stoppen. Maar maak die keus wel bewust. Dat is het punt.

• Fr33z
RichieB schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:43:
@Fr33z Goed gezegd! Mijn broer werkt in de FinTech en (misschien juist daardoor) is heel risico-avers. Hij begrijpt beleggen heel goed, praat al jaren over instappen maar het enige wat hij ooit zegt is “ik heb alweer een goed instapmoment gemist”. Ja, duh.

@TheHoarder Begin gewoon nu. Niet morgen, niet vanavond. Nu instellen. Je kan het daarna (over een paar jaar) altijd nog aanpassen als je andere inzichten hebt opgedaan.
Thanks. Het is ook wel.simpel qua strategie maar niet altijd makkelijk ;) wat mij hielp met dat instapmoment zijn 2 dingen: 1) de markt staat ~80% vd tijd op een alltime high (exacte getal niet geverifieerd maar t gaat om t idee) en 2) heel lang doen en op een bepaald moment is de belegde som zo groot dat maandelijkse inleg tegen goede of lage koers niet zichtbaar meer uitmaakt :)

• TheHoarder
kx22 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:00:
[...]

50% inleggen van netto salaris (in de toekomst) is wel veel. Als je nu al elke maand 1500 euro spaart, heb je ongetwijfeld al een goed potje geld tot op heden.
Vanuit de Babysteps van Dave Ramsay zou ik dit doen:
Minimaal 3 maandsalarissen (+/-10k) emergency funds (op spaarrekening) en alles wat daarboven lumpsum in ETF/Fonds. Daarna ongeveer 15-25% van je salaris elke maand doorbouwen.

Als je meer kan en het gaat niet ten koste van je levensgenot (denk aan vakanties/andere woning/auto), dan kan je het zeker inleggen. Maar uit eigen ervaring weet ik dat je ingelegd geld niet meer eruit gaat halen (tenzij je echt moet).

Thanks voor de reactie. Vorig jaar een mooie stap kunnen zetten, waardoor ik nu wat meer kan doen. Lifestyle Inflation heeft ons wel "armer" gehouden. Mocht ik zonder werk komen te zitten, dan kunnen we echt wel een aantal maanden door, maar wil op dit moment niet aan het spaargeld zitten.

Wat bij mij waarschijnlijk het beste gaat werken, is dat ik bij het krijg van mijn salaris direct geld overmaak naar de beleggingsrekening. Als ik het op mijn rekening laat staan, dan gaat een groot deel alsnog op.

Het huidige doel is 100.000 in belegd vermogen. Het "Moonshot" doel is financieel vrij op mijn 55ste. Dat zou in principe moeten lukken, met alles berekeningen die ik erop los heb gelaten. Dit hangt uiteraard af van wat er allemaal gebeurt in die jaren en welk rendement we gemiddeld pakken.
Fr33z schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Dit klinkt zeker alsof je mooie stappen gaat zetten. Je komt nog een beetje over als een ongeleid projectiel ;) Probeer je niet druk te maken over details als 9% dit of 10% dat. Ook als je begint met gewoon 100% WEBN kopen en dat een paar jaar doet heb je een giga-goede start gemaakt. Dingen als "de juiste ETF" of laagste TER of dividendlek zijn vooral ruis als je begint. Ik ben al heel wat jaartjes bezig en dit was ongeveer mijn traject:

eerst starten met vast inleggen elke maand bij BRandnewday. nul keuzes, 100% easy.
dat 5 jaar gedaan, toen DeGiro account gemaakt omdat ik de laagste kosten wilde :P Dat was een stom idee want doordat het moeilijker was regelmatig in te kopen heb ik hele stukken van de beurs gemist. Het moest elke keer handmatig en dan ging ik toch kijken van "ja is de koers wel goed. dit. dat. zus zo.". Dat was dom
Nu een veel grotere bult dan 15 jaar geleden en het staat nu gewoon in fondsen bij mijn huisbank. Maandelijks vast bedrag er in. Nooit naar omkijken, klaar

Dus vooral: begin gewoon, tot het eerste ~50-100k ofzo maakt het echt geen flipper uit of je IWDA of WEBN of VWRL hebt maar moet je vooral zorgen dat het gebeurt. Hetzelfde met die podcasts en die site (langzaamrijker wordt ik wel wat sip van zelf, wat veel taalfoutjes en popi-gedoe naar mijn smaak) --> lees het als je entertainment zoekt. Maar om goed te beleggen is het meeste niet nodig. Veel van die info is ruis t.o.v. de basis --> lage kosten, brede marktfondsen, vast inleggen en geduld hebben
Dat ongeleide projectiel ben ik op dit moment zeker. Ik heb voor mezelf één vrij makkelijk haalbaar doel gesteld en een moonshot doel. Mijn eerste doel is de €100k aantikken. Mijn moonshot is FO in 20 jaar. (dit moet haalbaar zijn, afhankelijk van wat er allemaal gebeurt in die jaren)

Momenteel vooral erg enthousiast, omdat ik mogelijkheden zie. Ook als het minder goed gaat, kan ik me psychologisch goed staande houden. In crypto en Pokemon helaas genoeg verloren. :')

Ik wil iedere maand rond dezelfde periode (salarisuitbetaling) direct gaan inleggen. Dit is ongeacht de koers. Het nadeel van DEGIRO is dat je het niet kan automatiseren, maar het is wel een van de betere platforms voor zover ik kan zien.

Dank ook voor je bericht. Mooi om te lezen dat het jou gelukt is! d:)b

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:00

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Fr33z schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Dus vooral: begin gewoon, tot het eerste ~50-100k ofzo maakt het echt geen flipper uit of je IWDA of WEBN of VWRL hebt maar moet je vooral zorgen dat het gebeurt.
Kleine maar niet onbelangrijke kanttekening: dat is natuurlijk niet helemaal waar. We weten niet wat de wereldmarkt als geheel gaat doen, dat kaart je juist af door die zo breed mogelijk mee te nemen. Als je alleen IWDA neemt heb je maar zo’n 80% van de totale markt, maar je weet niet hoe dat nog gaat schuiven, dat is een nodeloos groot risico. Een met minstens EM erbij is dan wel het minimale, gelukkig stelde OP die al voor.

En het is natuurlijk niet of-of… het is én belangrijk dat het gebeurt én dat je een degelijke fondskeuze maakt. De hele topicstart leunt erop en belicht mede waarom fondsen als IWDA (te kleine dekking) en VRWL (zinloze dividenduitkering) buiten die boot vallen. WEBN en VWCE enzovoort, eventueel met een SC erbij niet. Juist door scheve prioriteiten te stellen met “eerst maar eens dit” moet je later weer gaan sleutelen en dat hindert juist wennen aan set&forget.

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 14-06-2026 18:27 ]

• Rubbergrover1
TheHoarder schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:14:
[...]
Ik wil iedere maand rond dezelfde periode (salarisuitbetaling) direct gaan inleggen. Dit is ongeacht de koers. Het nadeel van DEGIRO is dat je het niet kan automatiseren, maar het is wel een van de betere platforms voor zover ik kan zien.
Het beste platform is het platform waar je ook daadwerkelijk inlegt :) . Dus als je twijfelt of je bij de benodigde handmatige acties dat wel elke maand doet, of in de verleiding komt om 'van je pad af te wijken', dan zou ik toch een ander platform kiezen.

• Fr33z
TheHoarder schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:14:
[...]

Thanks voor de reactie. Vorig jaar een mooie stap kunnen zetten, waardoor ik nu wat meer kan doen. Lifestyle Inflation heeft ons wel "armer" gehouden. Mocht ik zonder werk komen te zitten, dan kunnen we echt wel een aantal maanden door, maar wil op dit moment niet aan het spaargeld zitten.

Wat bij mij waarschijnlijk het beste gaat werken, is dat ik bij het krijg van mijn salaris direct geld overmaak naar de beleggingsrekening. Als ik het op mijn rekening laat staan, dan gaat een groot deel alsnog op.

Het huidige doel is 100.000 in belegd vermogen. Het "Moonshot" doel is financieel vrij op mijn 55ste. Dat zou in principe moeten lukken, met alles berekeningen die ik erop los heb gelaten. Dit hangt uiteraard af van wat er allemaal gebeurt in die jaren en welk rendement we gemiddeld pakken.
Lees ik nu dat je via DeGiro wilt beginnen? Obv eigen ervaring EN je puppygedrag met geld tot nu toe (als.ik.zo vrij mag zijn) zou ik zeggen --> doe het niet en zoek aub iets dat je zo simpel mogelijk kunt maken. Doordat iets als deGiro een miljoen mogelijkheden heeft ga je in de verleiding komen om preciea de dingen te doen waar je weinig mee opschiet (been there done that).

@The Third Man je hebt gelijk, mijn voorbeeld was niet 100% correct. Maar het punt dat ik.wilde malen is dat dus 9% iets met 91% oets anders wat geavanveerder klinkt dan nodig en het veel belangrijker is uberhaupt te beginnen dan maanden te researchen en niks te doen. Natuurlijk is er een balans tussen lukraak wat geld ergens maartoe gooien en je eigen TA-adviesbureau worden. Maar ik herkende bij mezelf en denk ook bij deze nieuwe poster het gevaar van 'de perfecte optie' willen kiezen en daardoor eigenlijk aan de zijlijn blijven staan.
[...]

Dat ongeleide projectiel ben ik op dit moment zeker. Ik heb voor mezelf één vrij makkelijk haalbaar doel gesteld en een moonshot doel. Mijn eerste doel is de €100k aantikken. Mijn moonshot is FO in 20 jaar. (dit moet haalbaar zijn, afhankelijk van wat er allemaal gebeurt in die jaren)

Momenteel vooral erg enthousiast, omdat ik mogelijkheden zie. Ook als het minder goed gaat, kan ik me psychologisch goed staande houden. In crypto en Pokemon helaas genoeg verloren. :')

Dank ook voor je bericht. Mooi om te lezen dat het jou gelukt is! d:)b

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:18
Fr33z schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:31:
[...]

Lees ik nu dat je via DeGiro wilt beginnen? Obv eigen ervaring EN je puppygedrag met geld tot nu toe (als.ik.zo vrij mag zijn) zou ik zeggen --> doe het niet en zoek aub iets dat je zo simpel mogelijk kunt maken. Doordat iets als deGiro een miljoen mogelijkheden heeft ga je in de verleiding komen om preciea de dingen te doen waar je weinig mee opschiet (been there done that).
Exact mijn gedachte. Zelf beleg ik inmiddels zelf een 15 jaar zelfstandig met aandelen + verschillende optieconstructies daar omheen. Daarnaast beleg ik voor de kinderen en een ander 'beleg-idee' tevens ook via Meesman. Ik moet eerlijk zeggen, dat laatste bevalt prima.(mijn 'eigen' rendement is over het algemeen hoger, maar daar zit ook wat meer tijd in).

Verder vind ik het hele gebeuren over 'FO'-doelstellingen nogal overtrokken. Uiteindelijk ben je nu ook gewoon al 15 jaar 'te laat'. Probeer gewoon een mooi rendement te halen, een aantal zaken heb je gewoon ook niet onder controle (oa. de Box3 aanpassingen).

[ Voor 18% gewijzigd door Jewie op 14-06-2026 20:35 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Even een vraagje, ik zit bij Trade Republic en beleg elke maand €50 in FTSE All World, wat grotendeels betaald wordt uit de maandelijkse rente en cashback :9 . Nu zie ik echter dat tegenwoordig WEBN ook wordt aangeraden door flink lagere kosten, hoewel het op de lange termijn wat uitbalanceert (die 0.07% is niet het enige dat je betaalt) is dat inderdaad wel een goedkoper fonds.

Maar de track record van FTSE World is natuurlijk wel een stuk langer. Wat zijn jullie ervaringen op dit punt? Wisselen van fondsen is nou ook niet direct heel 'passief' aan de andere kant kan zoiets als dit op lange termijn natuurlijk wel geld schelen. Rendementsverschillen van de ETF zelf zitten hier natuurlijk niet in een belegginsstrategie maar puur in het mandje, en die is in beide gevallen vrij vergelijkbaar volgens mij.

Wat zouden jullie doen?

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online

Internet Janny

He does it for free

Lekker laten.

Zero compensation

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-07 20:06
Ik beleg via ING in de 3 bekende NT fondsen. Ik zie dat ik nog steeds de "oude" fondsen periodiek aankoop maar dat deze niet meer te vinden zijn via de search. Iemand ervaring met switchen? Ik wil eigenlijk niet verkopen en weer kopen want dan ben ik uit de markt en maak ik kosten. Zou het een dienst van ING kunnen zijn om dit om te zetten?

Meer info: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/northern-trust-abn-amro-goedkoper-en-nieuwe-namen/

[ Voor 24% gewijzigd door ColeJ op 17-06-2026 12:31 ]

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:12
ColeJ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:25:
Ik beleg via ING in de 3 bekende NT fondsen. Ik zie dat ik nog steeds de "oude" fondsen periodiek aankoop maar dat deze niet meer te vinden zijn via de search. Iemand ervaring met switchen? Ik wil eigenlijk niet verkopen en weer kopen want dan ben ik uit de markt en maak ik kosten. Zou het een dienst van ING kunnen zijn om dit om te zetten?

Meer info: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/northern-trust-abn-amro-goedkoper-en-nieuwe-namen/
ING heeft geen overstapservice.

Mocht je een buffer op de spaarrekening hebben dan kan je ook overstappen zonder uit de markt te zijn. Stel je hebt €5000 in EM of SC. Dan verkoop je de hele positie en tegelijkertijd koop je het nieuwe fonds voor €5000 aan vanuit je reserve. Dan wordt dit op hetzelfde moment verwerkt.

Als het om andere bedragen gaat is dit lastiger (al kan het dan ook in fases). Je kan de oude fondsen nog wel aankopen als je op je eigen positie klikt. En dan staat de aankoop knop er nog.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gewoon omzetten zodat de nieuwe varianten periodiek aankopen en verder geen aandacht aan schenken was mijn oplossing.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DeNachtwacht
  • Niet online

Oeh goeie link. Ik denk dat die enkele dag(en) uit de markt nou ook niet direct een probleem zijn. Bij ABN Amro staan ze er overigens nog beide in. Ik heb net Emerging Markets in de verkoop gedaan, en dan als die weer opnieuw is aangekocht en alles goed gegaan is doe ik daarna World ook.

Enige vraag is nu nog dat ik in mijn mix ook een vleugje NT Europe heb sinds kort, vraag is dan natuurlijk zijn daar ook meerdere varianten van. Kan het zelf zo snel niet vinden.

• ColeJ
SvV_Ying schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:48:
[...]

ING heeft geen overstapservice.

Mocht je een buffer op de spaarrekening hebben dan kan je ook overstappen zonder uit de markt te zijn. Stel je hebt €5000 in EM of SC. Dan verkoop je de hele positie en tegelijkertijd koop je het nieuwe fonds voor €5000 aan vanuit je reserve. Dan wordt dit op hetzelfde moment verwerkt.

Als het om andere bedragen gaat is dit lastiger (al kan het dan ook in fases). Je kan de oude fondsen nog wel aankopen als je op je eigen positie klikt. En dan staat de aankoop knop er nog.
Goede tip maar daar zijn de bedragen inderdaad te groot voor.

• ColeJ
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Oeh goeie link. Ik denk dat die enkele dag(en) uit de markt nou ook niet direct een probleem zijn. Bij ABN Amro staan ze er overigens nog beide in. Ik heb net Emerging Markets in de verkoop gedaan, en dan als die weer opnieuw is aangekocht en alles goed gegaan is doe ik daarna World ook.

Enige vraag is nu nog dat ik in mijn mix ook een vleugje NT Europe heb sinds kort, vraag is dan natuurlijk zijn daar ook meerdere varianten van. Kan het zelf zo snel niet vinden.
Naja als de markt in die paar dagen een aantal procent stijgt dan mis ik behoorlijk wat euro's.

• DeNachtwacht
  • Niet online
@ColeJ Ja, mijn 'voordeel' is dat dat met mijn portefeuille nog niet echt een probleem is. Maar ik heb een oplossing als wij nou van portefeuille ruilen, dan kun jij wisselen.. ik offer mijn portefeuille dan wel op voor het grotere doel van naastenliefde :*) .

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-07 14:15
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:30:
Even een vraagje, ik zit bij Trade Republic en beleg elke maand €50 in FTSE All World, wat grotendeels betaald wordt uit de maandelijkse rente en cashback :9 . Nu zie ik echter dat tegenwoordig WEBN ook wordt aangeraden door flink lagere kosten, hoewel het op de lange termijn wat uitbalanceert (die 0.07% is niet het enige dat je betaalt) is dat inderdaad wel een goedkoper fonds.

Maar de track record van FTSE World is natuurlijk wel een stuk langer. Wat zijn jullie ervaringen op dit punt? Wisselen van fondsen is nou ook niet direct heel 'passief' aan de andere kant kan zoiets als dit op lange termijn natuurlijk wel geld schelen. Rendementsverschillen van de ETF zelf zitten hier natuurlijk niet in een belegginsstrategie maar puur in het mandje, en die is in beide gevallen vrij vergelijkbaar volgens mij.

Wat zouden jullie doen?
Als je alle kosten meeneemt (inclusief tracking error) dan zijn de verschillen tussen WEBN, VWCE en SPYY erg klein. Ik zou me er niet druk over maken.

Zie ook deze review: https://www.bankeronwheels.com/global-equity-etfs/

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DeNachtwacht schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:24:
[...]
Van NT europe zijn er ook weer 4 varianten, waar je broker er waarschijnlijk 1 van aanbied :)
https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

PSN

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:55

oscar82

De ondertitel

ColeJ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Naja als de markt in die paar dagen een aantal procent stijgt dan mis ik behoorlijk wat euro's.
Overstappen als de beurs daalt! Heb ik ook gedaan tijdens de eerste maanden corona.

• Rubbergrover1
ColeJ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Goede tip maar daar zijn de bedragen inderdaad te groot voor.
Je kunt het dan toch gewoon in stukjes overzetten? Tenminste, als je er geen haast mee hebt. Bv elke week een plukje aan-/verkopen.

• SanookH

SanookH

_/-\o_

ColeJ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Kan ook andersom zijn dat je wat winst hebt. Of je doet het in stukjes, some you win some you lose.
oscar82 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:49:
[...]

Overstappen als de beurs daalt! Heb ik ook gedaan tijdens de eerste maanden corona.
Dat zou ik dus niet doen, de NT fondsen werken met een paar dagen vertraging dus dan kan de situatie al weer heel anders zijn.

• DeNachtwacht
  • Niet online
SanookH schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:08:
Dat zou ik dus niet doen, de NT fondsen werken met een paar dagen vertraging dus dan kan de situatie al weer heel anders zijn.
Op zich is het advies natuurlijk niet slecht. In een echt dalende markt (bijv rond coronatijd) is het natuurlijk een goede strategie om dit soort dingen te doen. Toekomst voorspellen kan niemand maar op een moment als vandaag is het een pure gok, tijdens zo'n moment dat alles flinke klappen krijgt en er paniekverkopen plaatsvinden is een heel moment om dit soort dingen te doen.

• SanookH

SanookH

_/-\o_

DeNachtwacht schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Op zich is het advies natuurlijk niet slecht. In een echt dalende markt (bijv rond coronatijd) is het natuurlijk een goede strategie om dit soort dingen te doen. Toekomst voorspellen kan niemand maar op een moment als vandaag is het een pure gok, tijdens zo'n moment dat alles flinke klappen krijgt en er paniekverkopen plaatsvinden is een heel moment om dit soort dingen te doen.
Alls je een glazen bol hebt miisschien, maar als het 1 dag heel erg omlaag gaat kun je alsnog een paar dagen omlaag gaan en dan ben je net zo goed de sjaak.

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-07 21:29
DeNachtwacht schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Het is een fantastisch advies. Eigenlijk zou iedereen alles moeten verkopen als de beurs daalt en weer kopen als hij gaat stijgen :)

• gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:30

gac

edozat1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:18:
[...]

Het is een fantastisch advies. Eigenlijk zou iedereen alles moeten verkopen als de beurs daalt en weer kopen als hij gaat stijgen :)
Eigenlijk hebben we het allemaal zelf in de hand: Als iedereen alles gaat verkopen gaat de beurs vanzelf dalen. En omgekeerd. :-)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
oscar82 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:49:
[...]

Sure. In een dalende beurs alles verkopen, een klap cash op je rekening hebben en dan toch die stap maken om alles in te leggen in een dalende markt.

Dan blijf ik liever zitten,

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:20

Richard

Kuru Kuru Kururin

Vanaf SX-Superfly in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 2" is een beetje dezelfde vraag+antwoorden terug te vinden.

20*350ZO45°

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ING bied nu ook automatisch maandelijks aankopen voor ETF’s aan, waar dit voorheen alleen voor de fractioneel verhandelde beleggings fondsen mogelijk was.
https://www.ing.nl/en/per...-invest-etf-top-selection

Voor als je daar eens over wil stappen naar bijv een WEBN/WEBG wel handig om te weten.

PSN

• MizzMontana
  • Registratie: Maart 2023
Ik heb voor de NT fondsen de keuze gemaakt om het bestaande bedrag in de oude fondsen te laten staan en alle nieuwe aankopen in de goedkopere variant te doen. Heb ze nu naast elkaar lopen. Nog niet besloten of ik de oude fondsen op een dag over ga zetten of dat ik het gewoon zo laat.

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:26
Ja idem. Reken maar eens uit wat het verschil in lopende kosten (TER) daadwerkelijk is voor je NT stukken. Toen ik die getallen bekeek was mijn gedachte: dat is tientjes werk, komt wel een keer, geen haast mee in elk geval. Hangt natuurlijk af van de omvang van je NT belegging.

[ Voor 10% gewijzigd door Bas... op 21-06-2026 17:03 ]

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:13
YakuzA schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:15:
ING bied nu ook automatisch maandelijks aankopen voor ETF’s aan, waar dit voorheen alleen voor de fractioneel verhandelde beleggings fondsen mogelijk was.
https://www.ing.nl/en/per...-invest-etf-top-selection

Voor als je daar eens over wil stappen naar bijv een WEBN/WEBG wel handig om te weten.
Met de nieuwe ING pakketten krijg je overigens ook nog resp. 10/15% korting op hun service fee. Dan zijn ze weer enkele bps goedkoper!

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:48
Lightning89 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Met de nieuwe ING pakketten krijg je overigens ook nog resp. 10/15% korting op hun service fee. Dan zijn ze weer enkele bps goedkoper!
Dat is wel tot een maximaal belegd bedrag...en dan valt het ineens erg tegen...

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 08:35
Sorry al een tijdje niet meer meegelezen. Volgens mij heeft ING geen omzetservice van de oude naar de nieuwe NT fondsen. Klopt het dat ik dan het beste op dezelfde dag een order van hetzelfde bedrag inleg om het oude fonds te verkopen en de nieuwe in te kopen, zodat ik niet uit de markt ben?

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 22-06-2026 09:55 ]

• SvV_Ying
zunrob schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:54:
Sorry al een tijdje niet meer meegelezen. Volgens mij heeft ING geen omzetservice van de oude naar de nieuwe NT fondsen. Klopt het dat ik dan het beste op dezelfde dag een order van hetzelfde bedrag inleg om het oude fonds te verkopen en de nieuwe in te kopen, zodat ik niet uit de markt ben?
Ja, als je een geldreserve hebt kan je het zo doen. Dus hele positie verkopen, en tegelijkertijd voor hetzelfde bedrag een aankooporder aanmaken vanuit je reserves. Dan gaan de verkoop en aankoop op dezelfde dag verwerkt worden tegen dezelfde koers. Zo heb ik EM en SC omgezet. Voor die posities had ik genoeg reserves.

Als je geen geldreserve hebt is het alles verkopen, 2 dagen later ongeveer heb je het binnen, dan weer aankopen, 2 dagen later ongeveer is het verwerkt. Dan ben je dus wel even uit de markt.
edit:
of in meerdere stapjes doen inderdaad

[ Voor 3% gewijzigd door SvV_Ying op 22-06-2026 12:36 ]

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:43
SvV_Ying schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Ja, als je een geldreserve hebt kan je het zo doen. Dus hele positie verkopen, en tegelijkertijd voor hetzelfde bedrag een aankooporder aanmaken vanuit je reserves. Dan gaan de verkoop en aankoop op dezelfde dag verwerkt worden tegen dezelfde koers. Zo heb ik EM en SC omgezet. Voor die posities had ik genoeg reserves.

Als je geen geldreserve hebt is het alles verkopen, 2 dagen later ongeveer heb je het binnen, dan weer aankopen, 2 dagen later ongeveer is het verwerkt. Dan ben je dus wel even uit de markt.
Kijk hier wel mee uit, ik heb dit bij ABN Amro geprobeerd maar ik was toch 1 dag uit de markt.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-07 15:11

Qwerty-273

Meukposter

Het is de eerste die ik een zie met GDP weging in plaats van market cap van de beurs, dus ik ben wel benieuwd welke invloed dit zal hebben.
Het zijn eigenlijk wel (deels) interessante indexen als je kijkt naar de onderbouwing voor de keuze van deze opzet. Ook heeft MCSI een GDP index lopen sinds 1988 en heeft FTSE in 2013 zijn GDP indexen uitgebracht. Die lopen dus al een behoorlijke tijd en daar kan je historisch het verloop dus van meenemen (al is dat natuurlijk wel beslissingen nemen op basis van eerder behaalde resultaten - terwijl je daar eigenlijk niet naar moet kijken maar eerder naar het risico en de methode hoe je de economie wilt volgen).

Maar je gaat wel eerst filteren op de economische prestaties van landen en pas daarna kijk je naar de bedrijven om die eerdere indeling in te vullen. Dimensional heeft een aantal nadelen of bedenkingen op een rijtje gezet : https://www.dimensional.c...f-gdp-weighted-portfolios

Verder is het natuurlijk wel interessant om te zien dat de indexen al tijden bestaan, maar er nog weinig animo was om dit in een ETF vorm te geven. Dat het nu opkomt, voornamelijk met de marketing om je exposure naar de VS te verminderen is wellicht tekenend dat market cap toch een logischer en directere keuze is dan op basis van GDP.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• SvV_Ying
Halldor schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:27:
[...]

Kijk hier wel mee uit, ik heb dit bij ABN Amro geprobeerd maar ik was toch 1 dag uit de markt.
Wellicht was er 1 order voor het afslagmoment gedaan en 1 order erna? In de fact sheets staat hoe laat het afslagmoment is per fonds. Als je beide orders voor het afslagmoment doet (of juist allebei erna) zou het toch niet logisch zijn dat er verschil in de verwekingstijd zit.

[ Voor 3% gewijzigd door SvV_Ying op 22-06-2026 11:54 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 08:35
Halldor schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:27:
[...]

In dat geval denk ik dat ik het op deel in meerdere kleine orders. Andere mensen ervaring met deze werkwijze bij de ING?

@SvV_Ying, ik zal even die momenten zoeken! Hoe laat die zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 22-06-2026 12:01 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
SvV_Ying schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Als de geldreserve niet groot genoeg is kun je natuurlijk altijd nog splitsen. I.p.v. in 1x 100k verkopen en aankopen gewoon 10x 10k (als je die als reserve hebt).
Dus op dag 1 doe je een ver- en aankooporder van 10k. En na 2, 3 dagen heb je weer 10k op de rekening staan en kun je weer tegelijkertijd een ver- en aankooporder van 10k doen.

(Hoe haalbaar dat ligt is uiteraard nog steeds afhankelijk van de portefeuille grote en cash reserve. Als je 5k op de bank hebt en 200k belegt ga je niet snel 40 transacties doen (/ben je zomaar 3 maanden bezig))

Overigens geen idee of / in hoeverre je daarmee potentieel alsnog uit de markt bent. Maar als de strategie is "tegelijkertijd aan- en verkopen" maar niet voldoende "op de bank" kun je natuurlijk splitsen.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Wat ik zelf uiteindelijk gedaan heb (na ook hier gelezen te hebben als tip) is nu de periodieke belegging in de nieuwe fondsen zetten en de oude gewoon laten staan.

Als er echt een duidelijk dalende markt is (stel volgende week escaleert het conflict Iran-VS enorm) ga ik even aanzien of ik het verkopen van de oude fondsen aandurf. Als je weet dat het nog een tijdje hommeles blijft is de kans toch iets groter dat je dan tegen goede prijs nieuw kan terugkopen.

Maar onderaan de streep blijft het natuurlijk iets dat haak staat op passief beleggen, alleen voor mij is het nu nog zo weinig dat ik dat dan nog wel aandurf.

• Kim Jong-tuk
  • Laatst online: 03-07 20:24
Het afslagmoment is om 14:00 voor de EM en SC fondsen, voor de World fondsen is dit om 13:00. Als je het aan- en verkoop moment voor deze tijd uitvoert worden deze op dezelfde dag verwerkt. Ik ben dit nu sinds een paar weken aan het doen en tot nu toe gaat dit zonder problemen.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:39:
Wat ik zelf uiteindelijk gedaan heb (na ook hier gelezen te hebben als tip) is nu de periodieke belegging in de nieuwe fondsen zetten en de oude gewoon laten staan.

Als er echt een duidelijk dalende markt is (stel volgende week escaleert het conflict Iran-VS enorm) ga ik even aanzien of ik het verkopen van de oude fondsen aandurf. Als je weet dat het nog een tijdje hommeles blijft is de kans toch iets groter dat je dan tegen goede prijs nieuw kan terugkopen.

Maar onderaan de streep blijft het natuurlijk iets dat haak staat op passief beleggen, alleen voor mij is het nu nog zo weinig dat ik dat dan nog wel aandurf.
Als je dan eerst verkoopt, op geld wacht, en dan terug koopt, ben je dus minimaal 4 dagen uit de markt. En specifiek kijkende "naar Iran" dat je dan aanhaalt gaat het daarmee alle kanten op. Waarop ook al onderzoeken zijn of Trump niet de boel manipuleert (op vrijdag of in het weekend A roepen en vervolgens op maandag B ).

• Malantur
Qwerty-273 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Het zijn eigenlijk wel (deels) interessante indexen als je kijkt naar de onderbouwing voor de keuze van deze opzet. Ook heeft MCSI een GDP index lopen sinds 1988 en heeft FTSE in 2013 zijn GDP indexen uitgebracht. Die lopen dus al een behoorlijke tijd en daar kan je historisch het verloop dus van meenemen (al is dat natuurlijk wel beslissingen nemen op basis van eerder behaalde resultaten - terwijl je daar eigenlijk niet naar moet kijken maar eerder naar het risico en de methode hoe je de economie wilt volgen).

Maar je gaat wel eerst filteren op de economische prestaties van landen en pas daarna kijk je naar de bedrijven om die eerdere indeling in te vullen. Dimensional heeft een aantal nadelen of bedenkingen op een rijtje gezet : https://www.dimensional.c...f-gdp-weighted-portfolios

Verder is het natuurlijk wel interessant om te zien dat de indexen al tijden bestaan, maar er nog weinig animo was om dit in een ETF vorm te geven. Dat het nu opkomt, voornamelijk met de marketing om je exposure naar de VS te verminderen is wellicht tekenend dat market cap toch een logischer en directere keuze is dan op basis van GDP.
Bedankt voor de tip. Het verschil is minder dan ik dacht op basis van je uitleg en de paper van Dimentional. Als je terug gaat tot 31 december 1969 doet de MSCI GDP index het zelfs een klein beetje beter (10,38% per jaar tegenover 10,14%). In het laatste decennium natuurlijk niet met de stevige bullmarket in de USA. Wat me wel opvalt is dat deze (enkel developed markets) MSCI GDP index nog bijna 50% USA heeft, tegenover 18% in de (developed en emerging markets) FTSE GDP index, en Amundi (die de FTSE GDP index zou volgen) zit tussen de twee getallen met 30,6% USA exposure. Ik vermoed dat Amundi bij de opstart nog niet alle verschillende aandelen mooi heeft opgekocht en dat ze bij de USA begonnen zijn om de sterke bull market nog wat mee te pikken om er nog wat positiever uit te komen bij de opstart van hun ETF.

Wat me inderdaad ook opvalt na het lezen van de paper van Dimentional en dan de uitleg van de index: men gebruikt wel exact dezelfde holdings als de hoofdindex. Bij Egypte zijn dat 2 holdings op een market cap weight van 0,01%, en bij GDP weights hebben we het plots over 1,56% in die 2 holdings. Tegenvoorbeeld bij Australië, daar heb je dan 106 holdings voor maar 1,07% GDP weight. Ik had gehoopt dat het assortiment holdings wat afgestemd werd afhankelijk van de gewichten van de landen maar helaas dus.

GDP weights leek mij wel zin te kunnen hebben om met 1 fonds je exposure wat weg te kunnen halen van de USA en meer richting India en China, maar de kritiek van Dimentional lijkt me wel terecht.

• MizzMontana
Als je genoeg cash geld hebt dat je langere tijd kan missen, kan je bij overstappen van de NT fondsen ook overwegen om eerst het nieuwe fonds bij te kopen en bij voldoende stijging het oude fonds te verkopen. Het enige risico wat je dan loopt is als het heel lang niet stijgt je je cash buffer een langere tijd kwijt bent.

Mijn positie in het oude fonds is niet zo groot en mijn horizon nog best wel lang. Ik neem het oude nu voor lief en ga verder in het nieuwe fonds.

• dj_ryow
  • Laatst online: 03-07 23:11
GERD bestaat al een tijdje en is voor 50% GDP en 50% market cap weighted. Wel een dure.

https://gerd-kommer.de/en/etf/features/

• Pistachenootje
MizzMontana schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:40:
Als je genoeg cash geld hebt dat je langere tijd kan missen, kan je bij overstappen van de NT fondsen ook overwegen om eerst het nieuwe fonds bij te kopen en bij voldoende stijging het oude fonds te verkopen.
Zou ik eerlijk gezegd niet aanraden want dat is een soort market timing.

Als je die cash beschikbaar hebt moet je je afvragen waarom je dat niet eerder hebt geïnvesteerd. Als je het gaat investeren kun je het beter laten staan onafhankelijk van koersbewegingen.

• MizzMontana
Pistachenootje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:33:
[...]

Als je die cash beschikbaar hebt moet je je afvragen waarom je dat niet eerder hebt geïnvesteerd. Als je het gaat investeren kun je het beter laten staan onafhankelijk van koersbewegingen.
In de basis ben ik het met je eens.

Het was in het verlengde van een positie tussen de 5k en ik geloof 10 k die hier boven ergens genoemd werd. Meer een filosofische gedachte tegen de angst om tijdelijk uit de markt te zijn bij een switch van oude naar nieuwe NT fondsen.

Het lijkt mij in dat geval een betere optie dan eerst verkopen en pas weer aankopen als het laag genoeg staat. Dan ben je echt een tijd uit de markt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Pistachenootje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:33:
[...]

Als het goed is heeft iedereen wat 'cash' beschikbaar, gezien het niet verstandig is om je complete vermogen tot de laatste cent maar in het passieve beleggen te droppen :)

Over het algemeen zullen mensen wel 1 a 2 maandsalarissen minimaal als direct beschikbaar op je spaar rekening aanhouden?

PSN

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:35

de Peer

under peer review

YakuzA schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Als het goed is heeft iedereen wat 'cash' beschikbaar, gezien het niet verstandig is om je complete vermogen tot de laatste cent maar in het passieve beleggen te droppen :)

Over het algemeen zullen mensen wel 1 a 2 maandsalarissen minimaal als direct beschikbaar op je spaar rekening aanhouden?
Ja dus daar heb je niets aan bij het overstappen van de ene aanbieder naar de ander. Want dan heb je een bedrag nodig ter grootte van je portefeuille

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

de Peer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:51:
[...]

Ja dus daar heb je niets aan bij het overstappen van de ene aanbieder naar de ander. Want dan heb je een bedrag nodig ter grootte van je portefeuille
de discussie ging over het stapsgewijs overhevelen van je 'oude' NT naar de 'nieuwe' NT bij dezelfde aanbieder vziw.

PSN

• Pistachenootje
YakuzA schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Daar zit dus de crux. Als dat bedrag bedoeld is als noodreserve dan moet je dat mi. niet voor beleggen gaan gebruiken.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:48
Ik heb niets reserve, aan het eind van de maand staan m’n lopende rekeningen op nihil. Al m’n vermogen staat volledig passief ‘te werken’. Is wat puzzelen soms maar in mijn geval (vaste baan, relatief beperkte overige verantwoordelijkheden) is dat prima te doen.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Radiodurans schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:47:
Ik heb niets reserve, aan het eind van de maand staan m’n lopende rekeningen op nihil. Al m’n vermogen staat volledig passief ‘te werken’. Is wat puzzelen soms maar in mijn geval (vaste baan, relatief beperkte overige verantwoordelijkheden) is dat prima te doen.
Maar stel dat tegen eind van de maand je auto stuk loopt en ook de vaatwasser er mee stopt? Dan is het toch handig als je die meteen kan laten repareren/vervangen?

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:48
Auto heb ik niet direct nodig, ik kan met (openbare) alternatieven uit als het moet.

Afwas kan ook met de hand. Een wasmachine is wel wat lastig manueel over te nemen :+ maar als het moet is een paar honderd euro wel te betalen met een creditcard die pas na het volgende salaris afgelost hoeft te worden.

Heb ook een beperkte kredietoptie lopen bij m’n bank die zolang ik niet onder de 0 uit kom verder niets kost. Die heb ik echter maar zelden nodig.

Het is een beetje een sport :*) maar ik vind het zonde om opportunity costs weg te gooien.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• R.van.M
Pistachenootje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Daar zit dus de crux. Als dat bedrag bedoeld is als noodreserve dan moet je dat mi. niet voor beleggen gaan gebruiken.
Niet helemaal mee eens. Stel dat ik 500k belegd heb, waarom zou ik dan een noodreserve aanhouden? Mocht je onverwacht een aankoop moeten doen dan verkoop je een paar aandelen en heb je t dezelfde dag nog op je rekening. Beleg je in NT waarbij je een paar dagen vertraging hebt, dan zet je je aankoop tijdelijk op je creditcard.

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ik heb Meesman eerder gebruikt en ben er op zich tevreden mee. maar ik wil geen inleg- of uitstapkosten meer hebben en ben daarom op zoek naar een andere ETF.

De header (eerste post van dit forum) geeft de volgende suggesties:.

Northern Trust (NT) via de grootbank (ABN AMRO, ING, Rabobank

ETF's via een Broker (bijv. Interactive Brokers, Saxo, DeGiro, Easybroker en Lynx):Fondsbeheerders (Brand New Day, Meesman)
CARIW bij de grootbank of broker
Amerikaanse ETFs via opties aanschaffen zoals bijvoorbeeld VTI en VXUS (alleen bij IBKR).

Is dit rijtje nog actueel? Iemand suggestie voor een fonds vergelijkbaar met Meesman Wereldwijd, maar dan zonder in- en uitstapkosten?

• R.van.M
Tha Deo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:05:
Ik heb Meesman eerder gebruikt en ben er op zich tevreden mee. maar ik wil geen inleg- of uitstapkosten meer hebben en ben daarom op zoek naar een andere ETF.

ETF's via een Broker (bijv. Interactive Brokers, Saxo, DeGiro, Easybroker en Lynx):Fondsbeheerders (Brand New Day, Meesman)
Amerikaanse ETFs via opties aanschaffen zoals bijvoorbeeld VTI en VXUS (alleen bij IBKR).

Is dit rijtje nog actueel? Iemand suggestie voor een fonds vergelijkbaar met Meesman Wereldwijd, maar dan zonder in- en uitstapkosten?
Heb je de openingspost echt bekeken en dan in het bijzonder de links die daarin staan naar bijv de indexfonds vergelijker van mr FOB?

• Tha Deo
  • Niet online
R.van.M schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:25:
[...]

Heb je de openingspost echt bekeken en dan in het bijzonder de links die daarin staan naar bijv de indexfonds vergelijker van mr FOB?
Ah, mr FOB niet idd.

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-06 14:54
Qwerty-273 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Zijn die GDP van MCSI, FTSE of die nieuwe van Amundi ook te kopen via de abn (basis, niet de plus?) ik krijg ze zo niet gevonden

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Drag0nizer FTSE en MSCI zijn bedrijven die indexen samenstellen, ze bieden dus zelf geen fondsen aan. Amundi lijkt de eerste te zijn die fondsen op basis van deze GDP indexen heeft geïntroduceerd. Al werd er ook al eerder een ander fonds genoemd van Gerd Kommer die GDP meeneemt voor een deel in het totaal.

Amundi heeft ook een obligatie ETF op basis van GDP, namelijk Amundi Global Government Bond GDP-Weighted UCITS ETF Acc (LU3299677511). Is ook nieuw, nog behoorlijk klein, etc.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• SvV_Ying
Homeland schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Maar stel dat tegen eind van de maand je auto stuk loopt en ook de vaatwasser er mee stopt? Dan is het toch handig als je die meteen kan laten repareren/vervangen?
Wij hebben ook alleen €1000 achter de hand op de spaarrekening. Nooit problemen mee gehad. Elke 4 weken komt er weer 2x salaris binnen en we hebben een creditcard met €5000 limiet. Dus boven de €1000 op de spaarrekening gaat alles de markt in.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:06
Tha Deo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:05:

Bij Meesman betaal je vanaf € 500.000 belegd vermogen geen transactiekosten meer.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• Drag0nizer
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-06 14:54
Malantur schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Bedankt voor de tip. Het verschil is minder dan ik dacht op basis van je uitleg en de paper van Dimentional. Als je terug gaat tot 31 december 1969 doet de MSCI GDP index het zelfs een klein beetje beter (10,38% per jaar tegenover 10,14%). In het laatste decennium natuurlijk niet met de stevige bullmarket in de USA. Wat me wel opvalt is dat deze (enkel developed markets) MSCI GDP index nog bijna 50% USA heeft, tegenover 18% in de (developed en emerging markets) FTSE GDP index, en Amundi (die de FTSE GDP index zou volgen) zit tussen de twee getallen met 30,6% USA exposure. Ik vermoed dat Amundi bij de opstart nog niet alle verschillende aandelen mooi heeft opgekocht en dat ze bij de USA begonnen zijn om de sterke bull market nog wat mee te pikken om er nog wat positiever uit te komen bij de opstart van hun ETF.

Wat me inderdaad ook opvalt na het lezen van de paper van Dimentional en dan de uitleg van de index: men gebruikt wel exact dezelfde holdings als de hoofdindex. Bij Egypte zijn dat 2 holdings op een market cap weight van 0,01%, en bij GDP weights hebben we het plots over 1,56% in die 2 holdings. Tegenvoorbeeld bij Australië, daar heb je dan 106 holdings voor maar 1,07% GDP weight. Ik had gehoopt dat het assortiment holdings wat afgestemd werd afhankelijk van de gewichten van de landen maar helaas dus.

GDP weights leek mij wel zin te kunnen hebben om met 1 fonds je exposure wat weg te kunnen halen van de USA en meer richting India en China, maar de kritiek van Dimentional lijkt me wel terecht.
En in welk opzicht zou je dit interesanter lijken dan een EM of SC toevoeging aan een world portfolio? (staat er misschien sarcastisch maar bedoel het serieus als vraag)

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:44
Over het algemeen is de meest voorkomende aanpak/logica dat je geld dat je binnen afzienbare tijd nodig denkt te hebben niet zou beleggen. Kortom, dat potje voor onderhoud woning, onderhoud/vervangen auto, vakantie etc. zou volgens die logica niet op de beurs maar op een wat stabielere plek (spaarrekening/deposito) staan.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Homeland schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Ik had tijdens zo'n samenloop van omstandigheden vele jaren terug ook zoiets. Eerste huis gekocht inclusief kosten koper bij familie geleend, ik had nauwelijks meer iets op de bank staan. Toen ging ook vanalles tegelijk stuk, ongeluk komt nooit alleen natuurlijk.

Ik heb dat toen snel opgelost door wat kon in termijnen te betalen (Klarna, In3 zijn de de bekende opties tegenwoordig) en door te lenen via de creditcard, was ook geen ramp verder. Als je echt nauwelijks leenruimte hebt en geen creditcard snap ik dat de buffer essentieel is, maar in mijn geval was dat niet zo. Het is meer kostenbesparend, omdat ik immers geen rente erover betaal als ik het in moet zetten.

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:46
Er is een apart buffertopic en daaruit blijkt dat iedere situatie uniek is. Huur of koop je en wat voor woning, etc.? Ben je afhankelijk van auto of niet? Wat is je werkzekerheid? Heb je andere risicofactoren voor grote kosten (bijv. dat je plots naar familie in het buitenland moet ofzo)

Hoeveel buffer heeft de gemiddelde GoT'er?

• Malantur
Drag0nizer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:54:
[...]

En in welk opzicht zou je dit interesanter lijken dan een EM of SC toevoeging aan een world portfolio? (staat er misschien sarcastisch maar bedoel het serieus als vraag)
Excuus voor de lange post:
Ik denk dat de meeste passieve investeerders kiezen voor een all-in-one IWDA voor DM, WEBN of VWCE voor DM+EM of IMIE voor DM+EM+SC. Maar in alle 3 de gevallen koop je rond de 70% USA voor IWDA of 60% voor de andere 2 categorieën. Je kan discussiëren over de relevantie van de indicatoren maar de USA is overgewaardeerd door de meeste indicatoren waaronder de Buffett indicator (= Market cap / GDP).
De gemiddelde forward P/E is zo hoog dat statistisch de verwachte waardestijging van de USA beurs voor de komende 10 jaar ruwweg 0% is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgX5YkUHuxnMsdVXf20KJXEp72Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJb2lPmPBT1ueFIMS8kZFm0X.jpg?f=fotoalbum_large

Dan komt de vraag: wil je nu nog de huidige world ETFs kopen als je weet dat statistisch de kans groot is dat 60 a 70% van je ETF 0% groei gaat geven de komende 10 jaren?
Persoonlijk lijkt me dat niet zo slim, maar wat is het alternatief?

EXUS is leuk, maar dan koop je enkel DM zonder USA, en als je nog potentieel verwacht van China en India dan heb je dus nog een andere EM ETF nodig hebben en hoe balanceer je dat dan weer? Cue de GDP gewogen wereld ETF die bij Amundi DM en EM in 1 ETF combineert met automatische herbalancering en die dezelfde filosofie van de Buffett indicator gebruikt om alle landen volgens hun GDP te balanceren.

Als hij dan ook nog dezelfde prestaties neerzet in een periode van 1969 tot nu (al cherry pick ik nu even de MSCI versie met enkel DM) zie ik er geen ook graten in om GDP weging te kopen, net omdat we kunnen veronderstellen dat de gewone World groei laag gaat zijn voor het komende decennium.

Het voordeel van de FTSE GDP index is bijvoorbeeld dat Griekenland 0,27% toegewezen is tegenover 0,08% in de market cap world. Griekenland staat +120% op 3 jaar tijd.
Spanje is 1,56% tegenover 0,80% en staat +132% op 3 jaar tijd. Polen 1,28% tegenover 0,11% en staat +113%. Oostenrijk 0,38% tegenover 0,08% en staat +134%. Je zet dus duidelijk veel meer in op landen waar nog mee groeipotentieel is. Al moet ik toegeven dat deze groeigetallen van de respectievelijke brede ETFs van de landen komen en aangezien deze landen maar door een handvol bedrijven worden vertegenwoordigd in de GDP index heb je een stevig concentratierisico en effectieve resultaten kunnen positiever of negatiever zijn.

Het nadeel van de GDP weging is stel dat je 1,00% weging hebt voor Nederland en de Nederlandse beurs groeit 50% op een jaar terwijl de GDP stijgt 2%. De NL aandelen weging binnen de portfolio is gestegen naar 1,5% en de doel-GDP weging naar 1,02%. Bij de halfjaarlijkse herbalancering wordt dus 0,48% van de 1,5% verkocht en wordt potentieel het momentum van je winnaars gestopt. Bij een marketcap gewogen ETF zijn je aandelen die je in bezit had even hard gestegen dan je marketcap dus is het in evenwicht en blijf je gokken op het momentum van je winnaars. In sterke bull markets wil je het laatste hebben, maar in choppy sideways markets kan het natuurlijk ook wel weer een voordeel zijn omdat je bij het herbalanceren je winst neemt en verliezers van dat moment goedkoop oppikt, en later kunnen winnaars verliezers worden en omgekeerd.

Al bij al vind ik het een sterke case voor die GERD ETF die een combinatie doet van marketcap gewogen en GDP gewogen en multifactor tilts.
* Malantur is wel fan van factor tilts :)

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
Malantur schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 00:51:
[...]

Excuus voor de lange post:
Ik denk dat de meeste passieve investeerders kiezen voor een all-in-one IWDA voor DM, WEBN of VWCE voor DM+EM of IMIE voor DM+EM+SC. Maar in alle 3 de gevallen koop je rond de 70% USA voor IWDA of 60% voor de andere 2 categorieën. Je kan discussiëren over de relevantie van de indicatoren maar de USA is overgewaardeerd door de meeste indicatoren waaronder de Buffett indicator (= Market cap / GDP).
De gemiddelde forward P/E is zo hoog dat statistisch de verwachte waardestijging van de USA beurs voor de komende 10 jaar ruwweg 0% is.
[Afbeelding]

Dan komt de vraag: wil je nu nog de huidige world ETFs kopen als je weet dat statistisch de kans groot is dat 60 a 70% van je ETF 0% groei gaat geven de komende 10 jaren?
Persoonlijk lijkt me dat niet zo slim, maar wat is het alternatief?

EXUS is leuk, maar dan koop je enkel DM zonder USA, en als je nog potentieel verwacht van China en India dan heb je dus nog een andere EM ETF nodig hebben en hoe balanceer je dat dan weer? Cue de GDP gewogen wereld ETF die bij Amundi DM en EM in 1 ETF combineert met automatische herbalancering en die dezelfde filosofie van de Buffett indicator gebruikt om alle landen volgens hun GDP te balanceren.

Als hij dan ook nog dezelfde prestaties neerzet in een periode van 1969 tot nu (al cherry pick ik nu even de MSCI versie met enkel DM) zie ik er geen ook graten in om GDP weging te kopen, net omdat we kunnen veronderstellen dat de gewone World groei laag gaat zijn voor het komende decennium.

Het voordeel van de FTSE GDP index is bijvoorbeeld dat Griekenland 0,27% toegewezen is tegenover 0,08% in de market cap world. Griekenland staat +120% op 3 jaar tijd.
Spanje is 1,56% tegenover 0,80% en staat +132% op 3 jaar tijd. Polen 1,28% tegenover 0,11% en staat +113%. Oostenrijk 0,38% tegenover 0,08% en staat +134%. Je zet dus duidelijk veel meer in op landen waar nog mee groeipotentieel is. Al moet ik toegeven dat deze groeigetallen van de respectievelijke brede ETFs van de landen komen en aangezien deze landen maar door een handvol bedrijven worden vertegenwoordigd in de GDP index heb je een stevig concentratierisico en effectieve resultaten kunnen positiever of negatiever zijn.

Het nadeel van de GDP weging is stel dat je 1,00% weging hebt voor Nederland en de Nederlandse beurs groeit 50% op een jaar terwijl de GDP stijgt 2%. De NL aandelen weging binnen de portfolio is gestegen naar 1,5% en de doel-GDP weging naar 1,02%. Bij de halfjaarlijkse herbalancering wordt dus 0,48% van de 1,5% verkocht en wordt potentieel het momentum van je winnaars gestopt. Bij een marketcap gewogen ETF zijn je aandelen die je in bezit had even hard gestegen dan je marketcap dus is het in evenwicht en blijf je gokken op het momentum van je winnaars. In sterke bull markets wil je het laatste hebben, maar in choppy sideways markets kan het natuurlijk ook wel weer een voordeel zijn omdat je bij het herbalanceren je winst neemt en verliezers van dat moment goedkoop oppikt, en later kunnen winnaars verliezers worden en omgekeerd.

Al bij al vind ik het een sterke case voor die GERD ETF die een combinatie doet van marketcap gewogen en GDP gewogen en multifactor tilts.
* Malantur is wel fan van factor tilts :)
Ik heb mijn twijfels of je het principe van een Wereld index fonds dan wel ETF op basis van marktkapitalisatie wel volledig begrijpt. De wegingen van de werelddelen veranderen naarmate de waarde van de onderliggende aandelen veranderen. De huidige indeling staat dus verre van vast. Maar dan is het nog niet relevant voor het type beleggingsproduct, want je mag uit gaan van het gemiddelde rendement van die volledige wereld index.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Met andere woorden: je belegt niet in wat de index nu bevat, zoals wanneer je handmatig losse aandelen had gekocht. Je belegt in de groei waar dan ook, de index bereikt dat door te gaan schalen precies evenredig met die groei. De kommer kan dat door de diverse begrenzingen niet benaderen, het bereikt slechts meer stabiliteit op de korte termijn. En dat is nou juist niet waar je voor passief indexbelegt.

Je zou er wel wat voor kunnen zeggen dat het een alternatief is voor volledig uit de markt stappen richting een cashmoment, dus toch aandelen maar niet meer de eventuele grillen. Alleen dat is wel erg hoopvol en minder betrouwbaar dan gewoonweg naar vastrendende opties overstappen.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Probleem met puur GDP kijken en daarna de bedrijven uit de regio/landen op pakken is dat je fors in China gaat zitten. China heeft na de VS de grootste GDP ter wereld. Maar de verdeling van het GDP over staatsbedrijven tegenover het bedrijfsleven ligt wel iets anders. Je kan als ETF dan alleen instappen bij de aandelen die op de beurs worden verhandeld - waardoor je dus een stuk mist van de markt.

Verder is het altijd wispelturig kwa regelgeving (maar dat is niet anders dan in het huidige VS klimaat - of haast minder met elke scheet die Trump dwars zit).

• Malantur
Miki schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:03:
[...]

Ik heb mijn twijfels of je het principe van een Wereld index fonds dan wel ETF op basis van marktkapitalisatie wel volledig begrijpt. De wegingen van de werelddelen veranderen naarmate de waarde van de onderliggende aandelen veranderen. De huidige indeling staat dus verre van vast.
Ik zal mijn visie uit de doeken doen, ik hoor graag waar ik de mist in ga.
Stel je heb de MSCI Malantur index met 60% USA, 20% DM en 20% EM. Er is een ETF die de MSCI Malantur index volgt en die kost vandaag exact 100 euro.
Die nacht gebeurd is iets waardoor de bedrijven in de USA exact de helft van hun waarde verliezen. De market cap van de USA halveert en de index volgt dus in deze halvering.
Die ochtend openen de beurzen en is de 60% aandelen die in de ETF zaten nog maar 30% waard. De ETF NAV zakt met 30 euro omdat de onderliggende USA aandelen de helft van hun waarde verloren zijn.
Die dag koop je dus voor 70 euro de nieuwe index: 30% USA, 20% DM en 20% EM of omgerekend naar 100: 42% USA 29% DM en 29% EM. Wie de ETF vast hield 's nachts is dus 30 euro kwijt per aandeel. Wie de ETF deze dag koopt krijgt dus veel minder USA en meer DM en EM.

Dus ja akkoord de verdeling is dynamisch, maar als de USA omlaag gaat of gewoon niet meer groeit krijgen de ETF bezitters dit op hun bord. Vergeet niet dat een ETF niet ontworpen is om maximaal winst te maken, ze zijn ontworpen om een index zo nauwkeurig mogelijk te volgen en een index is niet meer dan de huidige verdeling van de beurswaarde volgens de marketcap. Passief investeren volgens marketcap is dus ook investeren waar de bal net geweest is, niet anticiperend waar de bal naar toe gaat gaan. De statistieken zeggen dat dit een prima idee is, maar neemt niet weg dat je een korf van aandelen bezit en wie ze bezit moet de verliezen slikken.

Ik zou hier wel op anticiperen en dus stoppen met nieuwe inleg te doen in de marketcap gewogen ETFs, maar bijvoorbeeld wel in de GDP gewogen ETFs. Je stapt niet helemaal uit de USA markt maar je exposure ligt meer waar er nog groei te halen valt ipv waar de explosieve groei net geweest is. GDP gewogen heeft helaas voordelen en nadelen dus EXUS en EMIM of de value factoren opzoeken kan ook een oplossing zijn maar dan ga je al verder van het passieve padje af (terwijl ik GDP gewogen wel als een passieve strategie zie maar meningen kunnen verschillen).
Maar dan is het nog niet relevant voor het type beleggingsproduct, want je mag uit gaan van het gemiddelde rendement van die volledige wereld index.
MSCI World in de laatste 10 jaar +13,65% per jaar. MSCI World sinds 1987: 9,07% per jaar.
Als je uitgaat van het gemiddelde rendement, moet er dan statistisch gezien niet een correctie volgen van 4,5% per jaar onder het gemiddelde? Niet letterlijk hier en nu en mooi verspreid door de jaren van het decennium, maar dat is wel de achtergrond van mijn vorige afbeelding rond de forward P/E van rond de 23 waardoor de verwachte winst op de USA markt voor de komende 10 jaar niet erg hoog ligt, en daar ligt 60 a 70% van de waarde van de passieve wereld indexen.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@Malantur Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt die analytisch echt los van elkaar staan:
- het feit dat de markt herbalanceert na een schok
- de vraag of dat herbalanceren een nadeel is voor de bezitter

Je nachtvoorbeeld is niet verkeerd, maar het is ook geen volledig verhaal. Je kijkt niet verder dan die ochtend. Het klopt dat 60% USA weging je 60% van je portefeuille blootstelt aan precies dat crashscenario. Hoe groter USA wordt vóór de klap, hoe harder die klap aankomt in je totale portefeuille. Dat is een reëel risico van marketcap weging.

Maar dat risico bestaat niet los van de reden waarom USA die 60% had bereikt. Marketcap weging gaf je die zwaardere USA blootstelling omdat USA aandelen de voorbije jaren harder gestegen waren dan de rest. Diezelfde mechaniek die je nu blootstelt aan een grotere klap, gaf je daarvoor ook een groter aandeel in de groei. Je kan niet het opwaartse deel als een neutraal gegeven behandelen en alleen het neerwaartse deel als systeemfout.

En wat is dan exact het nadeel wat je op dat moment (die ochtend) ervaat? Je bent immers een lange termijnbelegger, niet iemand die de volgende dag net z'n complete portfolio, zijnde die ETF, zou gaan verkopen. Dat is een zeer essentieel verschil en denk ik wel de hoeksteen van de misvattingen cq frustratie rond steeds weer actualiteiten en eventuele doemscenario's bespreken in dit topic: rampen zijn enkel een ramp als je het geld (snel) nodig hebt. Als dat het geval was (volgende maand een huis kopen), tja dan heb je niet de stelregel toegepast dat je met een horizon van 7, misschien wel 10 jaar pas in het beleggingsbootje stapt.

---

De Buffett Indicator staat volgens het artikel dat je zelf linkte op 219%, dat is 2,1 standaarddeviaties boven de historische trendlijn. Maar diezelfde pagina erkent een belangrijk kritiekpunt: de marketcap van Amerikaanse bedrijven weerspiegelt ook hun internationale omzet (denk aan Amazon's activiteiten in India), terwijl GDP dat niet doet. Hun trendlijn groeit daarom zelf exponentieel mee, deels om die structurele internationalisering op te vangen, dus de 219% wordt afgezet tegen een al-stijgende lat, niet tegen een vast historisch gemiddelde. Je kijkt dus naar iets wat van zichzelf al een extreem voorbeeld zal geven. Dat helpt je niet veel (eerder een schevere voorstelling) maar het is ook niet iets wat iets betekent. Wie kan ons vertellen wat een bepaalde afwijking van een trendlijn gaat geven? Kunnen we daar dan niet op speculeren als het zo betrouwbaar is?

Een tweede nuance: bij lage rente, en de huidige 4,30% ligt onder het 50-jaars gemiddelde van 5,81%, kan een hoge ratio langer aanhouden zonder snelle correctie. Dat was tijdens de dotcom-piek in 2000 anders, toen de rente juist boven gemiddeld stond. Dat rechtvaardigt de waardering niet, maar het betekent wel dat "hoog nu" minder hard "crash binnenkort" voorspelt dan toen. Of wel? Want dat is wederom het probleem hier: in het verleden kijken hoe het toen ging en dan conclusies trekken. Van tulpengekte naar Gilded Age naar Great Depression naar dot com bubble tot recente Big Tech boom. De ene economische situatie is simpelweg niet toepasbaar op de volgende.

---

Dan je rekensom met het 10-jaars en historisch gemiddelde: je zet 13,65% (laatste 10 jaar) tegenover 9,07% (sinds 1987) en concludeert dat er dus een correctie van 4,5% per jaar onder het gemiddelde moet volgen om te "compenseren". Dat is een gokkersfout, het is bijna letterlijk de gambler's fallacy toegepast op aandelenrendementen. Een gemiddelde van 9,07% over 39 jaar is geen target waar de markt naar terugkeert zoals een thermostaat naar een ingestelde temperatuur. Het is een uitkomst van duizenden onafhankelijke jaren van bedrijfswinst, renteniveaus, innovatie, en waardering, die toevallig op die gemiddelde uitkomt. Er is geen mechanisme dat zegt "we hebben nu 5 jaar boven gemiddeld gedraaid, dus de komende jaren moeten ondergemiddeld zijn om het gemiddelde te herstellen". Als dat mechanisme zou bestaan zou iedere actieve fondsbeheerder met een rekenmachine en het historisch gemiddelde structureel de markt kunnen verslaan, en dat kan niemand structureel.

Wat wél waar is, en dat is een heel ander argument dan het jouwe: hoge actuele waarderingen (forward P/E rond 23, Buffett Indicator op 236) correleren historisch negatief met toekomstige 10-jaars rendementen. Dat is een waarderingsargument, geen "gemiddelde moet zich herstellen" argument. Het verschil is belangrijk omdat het eerste een reëel, zij het ruisvol en onnauwkeurig signaal is, en het tweede pure cijfermagie zonder onderliggend mechanisme. Met daarbij nog de olifant in de kamer dat historische rendement juist niet de toekomst voorspellen. Leuk dat het toen zo ging, maar wij kopen er letterlijk niks voor als investeerder. Het is hooguit een richtgetal maar daar zijn een hoop anderen van en wie het weet welke gaat kloppen is spekkoper. Ergo je verzandt in een denkrichting die je nooit iets wezenlijks gaat opleveren.

---

Dan naar de kern van je Malantur index voorbeeld, want daar zit nog een ander probleem in los van het marketcap punt. Je beschrijft het alsof de GDP-ETF bezitter "beter af" is omdat hij na de crash meer DM/EM en minder USA heeft, vergeleken met de marketcap bezitter die "vast blijft hangen op het oude niveau" tot de volgende rebalancing. Maar dat is alleen een voordeel als USA daadwerkelijk slechter blijft presteren dan DM/EM na de crash. Volledig selectief.

Als USA juist sneller herstelt dan de rest (wat empirisch vaker is gebeurd na crashes), dan heeft de GDP bezitter zichzelf juist een nadeel aangedaan door structureel ondergewogen te zijn in het herstel. Je eigen argument in het andere stuk erkent dit risico zelfs (de momentum-discussie bij de Nederlandse 50%-stijging), maar je past die nuance niet toe op je eigen crash-voorbeeld. Typisch voor het doemscenario als pessimistisch inschatten en het alternatief als optimistisch. "Wat als het misgaat, en dit gaat dan zo, dan...", A weet je dat niet B is de toekomst niet 1 scenario maar alle duizenden scenario's gewogen op hun kans. Je weegt niet het totaalplaatje.

Bij market cap is het tenminste nog symmetrisch: het laat winnaars doorlopen én verliezers doorzakken zonder ingrijpen, GDP weging duwt je structureel richting wat ondergewaardeerd is volgens GDP, ongeacht of dat ondergewaardeerd-zijn fundamenteel terecht is (lage productiviteit, slecht ondernemingsklimaat, demografie) of toevallig (cyclische dip). Griekenland +120% op 3 jaar bewijst dat het soms werkt, het bewijst niet dat het systematisch werkt, en je noemt zelf al het concentratierisico (een handvol bedrijven per klein land) als tegenargument zonder te erkennen dat dit net zo goed averechts had kunnen uitpakken als die handvol bedrijven was tegengevallen.

---

Al met al spelen er denk ik een paar denkrichtingen die op drogredenen leunen

- Confirmation bias: kijken naar wat je voorziet en daar ondersteunend bewijs voor zoeken
- Doemscenario: focussen op wanneer het misgaat en hoe rampzalig dat kan uitpakken
- Concluderen dat als methode A slechter is voor dat scenario, en methode B beter uitpakt, B dan als geheel beter zal uitpakken
- Resultaten uit het verleden toepassen + nog eens recency bias, dus met name de zeer recente
- Gambler's fallacy noemde ik al, er vanuit gaan dat er iets terug naar een trendlijn zou moeten gaan
- Historische statistiek interpreteren als voorspelling. Laat staan een betrouwbare. "je weet dat statistisch de kans groot is dat 60 a 70% van je ETF 0% groei gaat geven de komende 10 jaren?Persoonlijk lijkt me dat niet zo slim". Het niet-slimme eraan is dat je iets leest zoals het niet geschreven is. De kans is met name groot dat niemand de toekomst over 1 jaar kan voorspellen, laat staan langer. Alles wat dat wel doet is leuk, maar totaal onbetrouwbaar. Dat is dus statistisch bewezen als het omgekeerde van wat je beweert.
- Het begrip "geloven" suggereert ook een wezenlijke misvatting rondt het principe van indexbeleggen, het is totaal geen geloof. Het is een simpele "doe mij maar de markt als geheel" en dat is het verder. Of die nou hoger of lager gaat eindigen dan iets anders met allerlei indicatoren e.d. .

Vergeet ook niet dat de hedge in de wereldindex tussen risico en rendement niet zit in het risico beter beperken qua weging, maar door maximaal te profiteren van de groei die je wel mee kan pakken. Ook wellicht in dat land of die sector enz waar de engste leiders aan de macht zijn. Die eerdere winsten zijn de appel voor de dorst later en dat dempt de impact van de eventuele crashes en recessies. Mits je dus voor de lange termijn belegt en niet slechts denkt in "the morning after" achtige voorbeelden. Maar de kern is dus niet het risico beperken, maar het risico accepteren en dan het rendement maximaliseren. Denken aan "hoe erg kan de VS instorten" is niet rendement maximaliseren, dat is juist eerder kijken "hoe kan ik de markt beter afdekken".

• Rubbergrover1
Radiodurans schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:47:
Ook dan kun je er voor kiezen om elke maand als het salaris binnen is, het geld dat je bv. nodig hebt voor de laatste 3 weken aan uitgaven (en dus niet meteen al nodig hebt) te gebruiken om fonds A te kopen gelijk met de verkoop van fonds B. Op het moment dat die verkoopopdracht is verwerkt, heb je het geld weer terug op je rekening en kun je dat weer gebruiken voor de maandelijkse uitgaven.

Dus zelfs in het meest extreme geval van helemaal geen buffer hebben, kun je nog steeds stapsgewijs je portefeuille verplaatsen.

• erwn
  • Niet online
Hoe hebben jullie het laatste beetje NT Fondsen eigenlijk omgezet na eerdere verkoop + koop orders? Of misschien is mijn vraag: hoe werkt een verkooporder voor een specifiek bedrag (waarde op orderdatum) als de waarde op uitvoerdatum gedaald is?

Ik dacht nu een conservatieve laatste (ver)kooporder te doen en dan het restant te switchen, zodat echt alles om is.

• SvV_Ying
erwn schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:51:
Hoe hebben jullie het laatste beetje NT Fondsen eigenlijk omgezet na eerdere verkoop + koop orders? Of misschien is mijn vraag: hoe werkt een verkooporder voor een specifiek bedrag (waarde op orderdatum) als de waarde op uitvoerdatum gedaald is?

Ik dacht nu een conservatieve laatste (ver)kooporder te doen en dan het restant te switchen, zodat echt alles om is.
Uiteindelijk wordt een order doorgevoerd tegen de prijs die tijdens de verwerking geldt. Dus in de regel 1 of 2 dagen later. Dus je verkooporder bedrag is een indicatie en afhankelijk van de koers in de dagen erna zie je de echte verkoopprijs. Daarna moet je weer kopen, en wordt het weer pas 1 of 2 dagen later tegen de dan geldende prijs verwerkt. Dus het proces van verkopen en opnieuw kopen brengt wat onzekerheid met zich mee en kan zowel positief als negatief uitpakken.

In de afgelopen pagina's is het vaker besproken en hoe je daar mee om zou kunnen gaan om niet uit de markt te zijn.

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:26
Was er (bij ING in elk geval, daar zit ik met NT fondsen) niet een knopje "verkoop hele positie" ? Misschien alleen in de web interface, daar is dacht ik meer mogelijk dan in de app.

edit: even in de ING app gekeken, daar is een vinkje "volledige positie verkopen".

[ Voor 19% gewijzigd door Bas... op 26-06-2026 11:04 ]

• erwn
  • Niet online
SvV_Ying schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:57:
[...]

In de afgelopen pagina's is het vaker besproken en hoe je daar mee om zou kunnen gaan om niet uit de markt te zijn.
Ja, dus tot nu toe heb ik steeds een gelijktijdige verkoop- en kooporder gedaan, maar het gaat me specifiek om de laatste order(s). Dus met een resterend, laag bedrag waarbij een fluctuatie ook niet zo veel uitmaakt, maar qua theorie was ik wel benieuwd naar andere ervaringen / ideeën.

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:23
Voor mede Meesmanners onder ons: Dividend bij Meesman is uitgekeerd en herbelegd :)

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• Tha Deo
  • Niet online
En: ze (Meesman) verlagen de transactiekosten iets:
  • Verlaagde transactiekosten: van 0,25% naar 0,20%. Vrijdag 17 juli is de eerste handelsdag met het verlaagde tarief.
  • Verlaagde minimuminleg: van €100 naar €50 per maand. Dit geldt vanaf woensdag 15 juli.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Tha Deo schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:57:
En: ze (Meesman) verlagen de transactiekosten iets:
  • Verlaagde transactiekosten: van 0,25% naar 0,20%. Vrijdag 17 juli is de eerste handelsdag met het verlaagde tarief.
  • Verlaagde minimuminleg: van €100 naar €50 per maand. Dit geldt vanaf woensdag 15 juli.
Dat klinkt leuk, maar dit is peanuts. De echte winst voor de klanten zit in het verlagen van de beheerskosten, die inmiddels ook wat hoger zijn ten opzichte van de concurrentie (oa ABN, Rabo), ook met NT-fondsen.

Ik had op basis van de laatste jaarcijfers al de verwachting dat de kosten zouden dalen, maar deze vorm valt me behoorlijk tegen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:20

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:We gaan hier verder: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 3

[ Voor 22% gewijzigd door ZieMaar! op 02-07-2026 17:51 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Kijk graag even goed in de topicstart, daar staat veel basis informatie uitgelegd!

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om ‘ik ook’ achtige posts te plaatsen, dat voegt niets toe.