Dat is dus niet zo, ik herhaal even uit m'n vorige bericht
De essentie is dat het niet om bewijs draait maar dat je puur vanuit het principe van hoe bedrijven functioneren, dat zo groot mogelijk meeneemt.
Dat komt uitgebreider aan bod in de powerpoint van @
xiaoqi in
xiaoqi in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1" (vanaf ongeveer slide 30). Dat is wat beleggingen in bedrijven via o.a. aandelen wezenlijk anders maakt dan veel andere beleggingen, die wel historisch rendement as basis hebben.
Al spelen er bij obligaties ook indirecte factoren die met zo'n zelfde achtergrond te maken hebben als aandelen. Immers zoals in de powerpoint naar voren komt, komen zowel aandelen als obligaties voort uit het begrip van geld beschikbaar stellen aan iets. Bedenk ook dat beide vormen niet zijn ontstaan omdat men eeuwen terug zei "goh ik denk dat dat wel zin heeft, ik verwacht daar zoveel % rendement van" of "het heeft de hoogste rendementsverwachting van alle vormen". Origineel had men niet eens historische rendementen om daarmee rekening te houden. Men investeerde dus daarin vanwege de daadwerkelijke basis van het beleggingsinstrument. Waarom ze bestaan, wat ze effectief doen en waarom daardoor ze bepaalde rendement- en riscoaspecten hebben.
Als je dat result chasing noemt, ok, maar een allworld ETF die automatisch meebeweegt met marktverhoudingen is toch wel wat anders dan een specifiek effect dat de afgelopen 10-20 jaar goed presteerde?
Als je er verder geheel passief mee om gaat functioneer je effectief hetzelfde als diegene die het vanuit het inherente basis van bedrijven doet. Dat is helemaal waar. Echter, en dat komt pagina na pagina in dit topic terug, hebben mensen neigingen om
toch een impuls of reden te vinden om er
toch aan te gaan zitten sleutelen, zelfs slechts binnen en/of EM en/of SC op basis van o.a. die rendementscijfers. Wat men dan "ook gewoon passief" noemt e.d. passief-washing.
Dat is de glijdende schaal die het tweede soort belegger niet zal hebben. Als je immers belegt vanwege het principe van bedrijven, is het irrelevant wat de rendementscijfers vertonen en zet je dus die deur uberhaupt niet open, die de kans geeft later om alsnog geprikkeld te raken. Het is wezenlijk het uitsluiten van persoonlijke bias op dat vlak.
De vraag die blijft hangen is welke strategie een hoger verwacht rendement op lange termijn geeft. Als die er is, ben ik geïnteresseerd. Een hoger risico neem ik op de koop toe.
Dat is dus juist
niet de denkrichting waar ik op doel, want dat is weer met die openstaande deur. Dat hele concept kan je ook loslaten door te zeggen 'ik volg gewoon de hele markt en ik zie over tien of meer jaren wel wat het heeft gedaan, punt'.
Ongeacht of je daarmee wint van de rest of niet, je doet niet meer met een race mee. Zelfs niet een met jezelf en je eigen 'had ik misschien toch maar'-scenario's. En zonder race boeit het dus ook niet meer of er een andere strategie een hoger rendement op de lange termijn had gegeven.
[
Voor 20% gewijzigd door
The Third Man op 14-05-2026 15:31
]