• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:46
fissa schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:57:
Voor de ING gebruikers onder ons; is het niet mogelijk om periodiek om van de betaalrekening naar de beleggersrekening (zelf beleggen) een x bedrag over te boeken? Idee is om maandelijks 1 deel van VWCE aan te schaffen. #vraagditvooreenvriend
Je kunt wel automatisch inleggen in wat ing 'aandelenfondsen' noemt (kun je nl. ook fractioneel kopen) maar niet in wat ing 'trackers' noemt. Die kun je nl. niet fractioneel kopen.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:33
fissa schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:57:
Voor de ING gebruikers onder ons; is het niet mogelijk om periodiek om van de betaalrekening naar de beleggersrekening (zelf beleggen) een x bedrag over te boeken? Idee is om maandelijks 1 deel van VWCE aan te schaffen. #vraagditvooreenvriend
Als je bij ING zit kun je beter de NT fondsen aanschaffen i.v.m. dividend lekkage van VWCE.

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:59
Pistachenootje schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:56:
[...]
Als je bij ING zit kun je beter de NT fondsen aanschaffen i.v.m. dividend lekkage van VWCE.
Dankjewel voor jouw heads up! Ik geef het door, maar ga hem niet overtuigen van fonds X of Y =). Die keus ligt bij hemzelf en mag toch hopen dat hij hier goed onderzoek naar doet.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:08
Ik ontdek zojuist dat het rendement van Meesmans Wereldwijde fonds best wel fors achterblijft bij de geeikte verdeling van de 3 NT fondsen zoals beschreven op https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/.

Als ik kijk op https://global.morningsta...000149YE/quote?marktID=nl en daar ook de 3 NT fondsen op zoek is sinds 2020 het verschil als je met 100.000 gestart bent maar liefst 183.000 (Meesman) vs 191.000 bij de NT fondsen.

Ik was in de veronderstelling dat Meesman min of meer de NT fondsen volgde. Komt dit dan door de door Meesman zelf verzonnen criteria? Want ik vind het sturen op een tiende van een procentje kosten meer of minder leuk, maar als dit daadwerkelijk klopt is dat natuurlijk peanuts....

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:27
MiKeZZa schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:47:
Ik ontdek zojuist dat het rendement van Meesmans Wereldwijde fonds best wel fors achterblijft bij de geeikte verdeling van de 3 NT fondsen zoals beschreven op https://www.financieelona...stenberekening-beste-etf/.

Als ik kijk op https://global.morningsta...000149YE/quote?marktID=nl en daar ook de 3 NT fondsen op zoek is sinds 2020 het verschil als je met 100.000 gestart bent maar liefst 183.000 (Meesman) vs 191.000 bij de NT fondsen.

Ik was in de veronderstelling dat Meesman min of meer de NT fondsen volgde. Komt dit dan door de door Meesman zelf verzonnen criteria? Want ik vind het sturen op een tiende van een procentje kosten meer of minder leuk, maar als dit daadwerkelijk klopt is dat natuurlijk peanuts....
Opvallend is dat de jaar rendementen op de site van Morningstar behoorlijk afwijken van de % die Meesman op hun site heeft staan. Bv 2025: Morningstar 6,19 en Meesman 7,3. https://www.meesman.nl/on...ndelen-wereldwijd-totaal/

Wat is waar..?

Edit: ik zie nu dat de cijfers van 2022 en 2023 wel gelijk zijn. Over die jaren staan er in Morningstar ook dividend betalingen op dit fonds, maar in 2024 en 2025 niet. Is er wel dividend uitgekeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door helloitsme op 18-03-2026 04:33 ]

• MiKeZZa
helloitsme schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 04:01:
[...]

Opvallend is dat de jaar rendementen op de site van Morningstar behoorlijk afwijken van de % die Meesman op hun site heeft staan. Bv 2025: Morningstar 6,19 en Meesman 7,3. https://www.meesman.nl/on...ndelen-wereldwijd-totaal/

Wat is waar..?

Edit: ik zie nu dat de cijfers van 2022 en 2023 wel gelijk zijn. Over die jaren staan er in Morningstar ook dividend betalingen op dit fonds, maar in 2024 en 2025 niet. Is er wel dividend uitgekeerd?
Tsjah, apart... Ik heb Meesman maar eens gemaild want zelfs als ik hun tabel aanhoudt lopen ze toch zo'n 0,5% per jaar (Gemiddeld) achter op de onderliggende NT-fondsen. Das niet mis.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Op morningstar staan de 3 NT ESG varianten gewoon als onderliggende holdings:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Posities Portefeuille % Weging Marktwaarde Valuta 1 jaar Rendement 1 jaar Totale activa Morningstar Categorie
Northern Trust Wld Cstm ESG EqIdx K EUR
    82,08   505.722.572     
EUR
    6,22    12,90 Bil   EAA Fund Global Large-Cap Blend Equity
NT UCITS FGR Wrd SmCp ESGLwCbIdxFdr A€
    9,61    59.191.553  
EUR
    15,21   2,19 Bil    EAA Fund Global Small/Mid-Cap Equity
NT UCITS FGR EM Custom ESG Eq Idx A€
    8,32    51.244.209  
EUR
    32,51   5,43 Bil    EAA Fund Global Emerging Markets Equity
In principe zou die dus gewoon de fluctuaties - extra kosten moeten volgen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MiKeZZa
YakuzA schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Op morningstar staan de 3 NT ESG varianten gewoon als onderliggende holdings:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Posities Portefeuille % Weging Marktwaarde Valuta 1 jaar Rendement 1 jaar Totale activa Morningstar Categorie
Northern Trust Wld Cstm ESG EqIdx K EUR
    82,08   505.722.572     
EUR
    6,22    12,90 Bil   EAA Fund Global Large-Cap Blend Equity
NT UCITS FGR Wrd SmCp ESGLwCbIdxFdr A€
    9,61    59.191.553  
EUR
    15,21   2,19 Bil    EAA Fund Global Small/Mid-Cap Equity
NT UCITS FGR EM Custom ESG Eq Idx A€
    8,32    51.244.209  
EUR
    32,51   5,43 Bil    EAA Fund Global Emerging Markets Equity
In principe zou die dus gewoon de fluctuaties - extra kosten moeten volgen.
Ah scherp, die had ik nog niet gevonden. Dan blijkt wat veelal online geclaimd wordt als wat Meesman meent te bevatten niet te kloppen. De ISIN codes die ik een paar keer tegen kwam zijn NIET deze fondsen. Deze hebben ESG in de naam en sluiten dus dingen uit die rendement kosten als ik het dan juist heb.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:41
MiKeZZa schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:39:
[...]

Tsjah, apart... Ik heb Meesman maar eens gemaild want zelfs als ik hun tabel aanhoudt lopen ze toch zo'n 0,5% per jaar (Gemiddeld) achter op de onderliggende NT-fondsen. Das niet mis.
Is het niet gewoon de extra kosten die meesman in rekening brengt?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MiKeZZa schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Ah scherp, die had ik nog niet gevonden. Dan blijkt wat veelal online geclaimd wordt als wat Meesman meent te bevatten niet te kloppen. De ISIN codes die ik een paar keer tegen kwam zijn NIET deze fondsen. Deze hebben ESG in de naam en sluiten dus dingen uit die rendement kosten als ik het dan juist heb.
Als je een beetje door graaft kom je voor de World variant dus bij deze uit?
IE00BF2PF682
https://www.northerntrust...c-kid_IE00BF2PF682_nl.pdf

Maar er is aardige variatie met alle fonds klassen etc, dus weet het niet 100% zeker :P

PSN

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17:13

Viel mij al eerder op en ik heb echt geen idee waar de populariteit van Meesman vandaan komt. Kuddegedrag denk ik - voor minder geld zet je je vermogen gewoon bij een grootbank in plaats van een klein bedrijfje.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:44

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
zwaargeschapen schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:27:
Viel mij al eerder op en ik heb echt geen idee waar de populariteit van Meesman vandaan komt. Kuddegedrag denk ik - voor minder geld zet je je vermogen gewoon bij een grootbank in plaats van een klein bedrijfje.
Datzelfde heb ik met de wat stekelige houding die het van anderen ontvangt, terwijl BND die exact hetzelfde doet dat niet krijgt... Blijkbaar triggert het toch wat.

Maar goed, enkele redenen waarom dit soort aanbieders populair zijn:
  • geen fondsbeheer, dus niet meer:
    • opletten of je we de goede ISIN hebt
    • opletten of er niet wat anders moet, zie de recente NT overstap naar goedkopere fondsen, en dus eventueel dat moeten doen (ING)
    • balanceren
  • out of sight, out of mind is voor sommigen een pre, dus dat het niet in dezelfde bankapp/website voorbij komt
  • prettiger gevoel bij de organisatie en het soort bedrijf dan de bank
Daarnaast was het voor de goedkopere NT fondsen niet kip en klaar goedkoper om bij de bank te zetten, is in deel 1 wel eens voorbij gekomen. Meesman kwam ruwweg 'on par' uit gemiddeld met ING en Rabo, ABN was net ietsjes goedkoper. Nu is het wel iets verschoven maar het is nog steeds minimaal, Mr FOB rekent zo'n 0,05 tot 0,10 procentpunt verschil voor Meesman en 0,03 procentpunt daar bovenop voor BND. Vanaf 1 miljoen is het zelfs even duur bij Meesman als bij ING en Rabo. Dan heb ik wel een idee dat het voor velen geen beletsel is gezien de andere voordelen.

Ikzelf ben zelfs overigens ook bij BND klant geworden omdat ING mijn automatische inleg verprutste, er stond te weinig saldo en er ontstond toen een debet op de beleggingsrekening van de inleg, maar er ontstond geen order (omdat ik daar geen roodstaan heb). Vervolgens boekte ik handmatig het geld over van de lopende rekening, maar dat viel in het 'gat' van dat debet (terwijl er dus geen order aan hing). Klantenservice kon niet (snel) wat doen, gewoon afwachten. Ik moest dus nog een keer (!) de inleg overmaken om zsm een order te kunnen inschieten om niet buiten de markt te blijven. Het duurde vervolgens een week (!) voordat de originele debet weer werd opgelost en ik dat geld weer terughad. En dat ging niet om een honderdje of zo. Toen ben ik gefrustreerd gaan shoppen wat dan wel een praktischere invulling deed en naast de bekende brokers zowel Meesman als BND geprobeerd. BND was de enige die een soort 'volhoudende' incasso kon doen, dus meerdere keren proberen totdat m'n loon gestort werd en dan ging het vanzelf de aankoop in.

Toen kwam later ING met een leuke bonus dus weer (even) daar de grote inleg gaan doen, komt de goedkopere NT en voor overstappen zegt men "nope helaas, zelf doen" terwijl ABN en Rabo het wel regelen. Dit soort onhandigheid vind ik een hoop belangrijker dan die 0,1 procentpunt of wat dan ook, dat zal voor iedereen anders zijn, maar ik kan me in ieder geval wel voorstellen dat voor velen het niet simpelweg "gewoon" is om hetzelfde bij de grootbank te doen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

zwaargeschapen schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:27:
[...]
Tot voor kort deden de grootbanken veel minder aan het aanbieden van pensioen beleggen.
De meesman/BND/Bright hoek was waar je terecht moest als je wilde pensioen beleggen, en dat daar dan dus combineerde met passief beleggen.

Vanuit dat oogpunt kan ik het wel begrijpen.

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The Third Man schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:49:
[...]
Ikzelf ben zelfs overigens ook bij BND klant geworden omdat ING mijn automatische inleg verprutste, er stond te weinig saldo en er ontstond toen een debet op de beleggingsrekening van de inleg, maar er ontstond geen order (omdat ik daar geen roodstaan heb).
Merkte per ongeluk pas dat dit nu dus dus wel goed werkt.
Niet genoeg saldo op betaalrekening geeft gewoon de order in je beleggingsrekening, maar dan sta je -x euro in de min op je beleggingsrekening.
Volgende nacht wel genoeg saldo op betaalrekening en toen werd de automatische overboeking in de retry gedaan en was alles gefixt.

PSN

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58

Qwerty-273

Meukposter

Ik ben ook benieuwd hoe beleggen er uit zal zien 15-25 jaar in de toekomst. Meesman die ontzorgt met een makkelijk en overzichtelijk product dat ook kwa strategie (volgens de insteek van dit topic) goed in elkaar zit. Dat was ten tijde wanneer ze de markt betraden (2005/6?) de eerste Nederlandse partij die passief beleggen met index fondsen bracht, zonder de excessieve keuze opties bij banken/brokers met tal van fondsen en die vaker komen met actief beheerder producten. Dat was ook de tijd van BinckBank, Alex, Today's Brokers en Lynx. BND kwam volgens mij zo rond 2010 op de markt. Grootbanken zijn ook sinds 2010 meer bezig om deze type producten beschikbaar te maken. En de competitieve prijzen bij low-cost brokers heeft er voor gezorgd dat veel oude tarieven "buitensporig" lijken. Maar prijzen kunnen veranderen, marges te laag zijn waardoor aanbieders verdwijnen, etc. Dus benieuwd hoe het er later uit zal zien.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:45
De strategie van Meesman is op één punt wel afwijkend van BND. BND maakte keuzes om de wereld ETF te verdelen in deel hedged en deel unhedged. Vorig jaar zorgde dat voor best wat verschil in rendement:

vandermark in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1"

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:32
MiKeZZa schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:18:
[...]

Het zijn mi. inderdaad beweringen van anderen - Meesman zelf geeft hier natuurlijk geen inzicht in. Ik denk na het nalopen van je berekening dat je gelijk hebt, maar het is natuurlijk een stukje appels met peren vergelijken aangezien het twee verschillende setups zijn. Op basis van je referentieperiode 2020-2025 was het rendement op drie losse, zelf beheerde ETFs beter geweest. Maar uiteindelijk biedt Meesman je een stuk 'ontzorging' aan in een door hen bepaalde samenstelling - je kunt ook besluiten actief te gaan beleggen, dan had je de afgelopen jaren misschien een rendement van 75% gehad.

• MiKeZZa
Heb een nette reactie van Meesman ontvangen inclusief welke fondsen zij gebruiken (andere dan ik gevonden had) en dat volgens hen het issue zit bij dat Morningstar de door hen aangeleverde data foutief verwerkt heeft (wellicht inderdaad een rol voor het dividend zoals gemeld door @helloitsme).

O.b.v. deze info nogmaals gerekend en het verschil is dan dermate klein dat ik met mijn afwegingen juist wél voor Meesman ga kiezen voor het deel dat ik via een BV in 'een All world ETF' wilde stoppen, maar die ik ook tegen aankoopprijs wil opnemen in de boekhouding. Dan is dit het compromis.

• ak0nnmgn
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:52
Goedemiddag allen!

Ik ben sinds kort ook aan het beleggen, waarbij ik een horizon van ongeveer 30 jaar aan hou om wellicht eerder te stoppen met werken.

Omdat ik momenteel meer spaar dan beleg heb ik voor nu €200,- te beleggen bij DEGIRO, voor mijn kinderen beleg ik al bij de ING in een NT fonds (Northern Trust World Scr Eq Ind FF Fund).

Nu is €200,- een rond bedrag waarbij ik eigenlijk van de ETF die ik maandelijks wil kopen er geen twee kan kopen, daar heb ik de volgende oplossing voor gevonden :

Maandelijkse ETF aanschaf :
1 - Vanguard FTSE All-World UCITS - (USD) Accumulating ETF - IE00BK5BQT80
Wat overblijft - Amundi Prime All Country World UCITS Acc ETF - IE0003XJA0J9

Hier zit logischerwijs een flinke overlap in en maakt het niet veel uit omdat het "dezelfde" ETF's zijn (niet helemaal, maar je begrijpt wat ik bedoel).

Waarom doe ik dit? Zoals aangegeven, beleg ik €200,- en is de Vanguard All World nu ~€150,- en wil ik het restbedrag ook beleggen.

Wat zou anders kunnen volgens mijzelf?
1 - Amundi All Country vervangen voor een andere ETF waar een hoger risicoprofiel aan zit. Bijvoorbeeld emerging markets o.i.d.
2 - Het restbedrag na de aanschaf van Vanguard All World als cash laten staan op DEGIRO rekening en pas wanneer ik voldoende over heb van de opstapelende restbedragen een Vanguard All World aanschaffen

Hebben jullie tips voor mij? Ben ik minder slim bezig of kan er iets beter? Ik begrijp dat het persoonlijk is, maar met een horizon van ~30 jaar ben ik bereid wat meer risico te lopen naast de VG All World.

Het is de bedoeling dat wanneer het doelspaarbedrag behaald is eventueel maandelijks twee keer de VG All World aan te schaffen.

Ik hoor graag, alvast bedankt!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58

Qwerty-273

Meukposter

@ak0nnmgn Als je nu eigenlijk richt op VWCE en daarnaast met het restant van je maandelijkse bedrag WEBN aankoopt, zou het logischer zijn om gewoon alleen WEBN aan te kopen? De TER ligt namelijk een stuk lager in het voordeel van WEBN.
https://www.justetf.com/e...K5BQT80&isin=IE0003XJA0J9

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Pistachenootje
(verwijderd)

[ Voor 86% gewijzigd door Pistachenootje op 20-03-2026 15:30 ]

• Roog1317
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:56
Qwerty-273 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:06:
@ak0nnmgn Als je nu eigenlijk richt op VWCE en daarnaast met het restant van je maandelijkse bedrag WEBN aankoopt, zou het logischer zijn om gewoon alleen WEBN aan te kopen? De TER ligt namelijk een stuk lager in het voordeel van WEBN.
Precies! Bij saxo kun je met autoinvest trouwens ook fracties kopen van webn, dan weet je zeker dat je 100% inlegt.

• ak0nnmgn
Qwerty-273 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:06:
Da's inderdaad ook een optie. Thanks! Toffe site ook, die kende ik nog niet. Meteen gebookmarked.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52
Roog1317 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:27:
[...]

Precies! Bij saxo kun je met autoinvest trouwens ook fracties kopen van webn, dan weet je zeker dat je 100% inlegt.
Ik heb sinds kort ibkr en daar kan het ook fractioneel.

• Pistachenootje
(verwijderd)

[ Voor 89% gewijzigd door Pistachenootje op 21-03-2026 07:17 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@ak0nnmgn aanvullend op Qwerty’s advies zou ik niet naar meer risico dan all world gaan zoeken. Het draait immers om de verhouding daarvan met het rendement, je wil dat immers vergroten lijkt me. En zodra je buiten de algemene markttracking gaat stijgt risico harder dan het rendement, dus in je nadeel en niet in je voordeel.

Wel is een andere ingang het beleggen via leverage, dus bijvoorbeeld door overwaarde uit je huis te gebruiken. Natuurlijk komt daar meer bij kijken dan geld wat je vrij te besteden hebt, maar wellicht wel interessant afhankelijk van je doel(en).

• ak0nnmgn
The Third Man schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:54:
@ak0nnmgn aanvullend op Qwerty’s advies zou ik niet naar meer risico dan all world gaan zoeken. Het draait immers om de verhouding daarvan met het rendement, je wil dat immers vergroten lijkt me. En zodra je buiten de algemene markttracking gaat stijgt risico harder dan het rendement, dus in je nadeel en niet in je voordeel.

Wel is een andere ingang het beleggen via leverage, dus bijvoorbeeld door overwaarde uit je huis te gebruiken. Natuurlijk komt daar meer bij kijken dan geld wat je vrij te besteden hebt, maar wellicht wel interessant afhankelijk van je doel(en).
Ik begrijp je beredenering betreft het minder risico, het is inderdaad mijn doel het rendement te vergroten.

Overwaarde op woning heb ik ook, maar mijn vrouw is niet van het beleggen omdat ze voornamelijk een spaarmentaliteit heeft en verlies van koopkracht voor lief neemt. Daarnaast zijn onze vaste lasten zodanig laag tegenover wat nieuwe huizenkopers tegenwoordig betalen dat het ook een hoop vrijheid en veiligheid biedt.

Ik denk dat ik vanaf nu voor aankomende maand ~€200,- op WEBN ga zetten via Tradegate bij DEGIRO. Hier ga ik eerst maar eens flink mee bouwen.

Thanks voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door ak0nnmgn op 21-03-2026 13:06 ]

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Is Trump nog ergens goed voor, de Meesman-koers van Aandelen Wereldwijd Totaal is met bijna €5 gezakt en ik had heel toevallig op tijd een extra inleg gedaan. :Y)

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:59
Wispe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:34:
Is Trump nog ergens goed voor, de Meesman-koers van Aandelen Wereldwijd Totaal is met bijna €5 gezakt en ik had heel toevallig op tijd een extra inleg gedaan. :Y)
Ik heb precies terwijl de eerste raketten en drones onderweg waren een mooie leap sum erin gegooid. :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZdhUg8d-S_JpETjY9yWrS3iI5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqlkdQh5f7wTY9FCLM8Fe0GO.jpg?f=fotoalbum_large

MY '25

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:01
* Tomino leest de topic titel
* Tomino leest de twee posts boven mij.

* Tomino denkt :z

[ Voor 8% gewijzigd door Tomino op 31-03-2026 15:05 ]

• Wispe
  • Niet online
Tomino schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:05:
* Tomino leest de topic titel
* Tomino leest de twee posts boven mij.

* Tomino denkt :z
Op een willekeurig - en achteraf een gelukkig - moment geld instoppen en achteroverleunen is niet passief genoeg voor jou? Meer dan dat heb ik niet gedaan namelijk, behalve in de app kijken of de transactie was uitgevoerd en tegen welke koers.

[ Voor 6% gewijzigd door Wispe op 31-03-2026 15:15 ]

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:10
Ik had ook paar weken terug een som geld ingelegd omdat er geld vrijkwam. Nu verdampt dat ook wat helaas. Is dat ook actief en moet ik nu uit dit topic, of mag ik gewoon ff balen dat mijn moment van instappen ff niet optimaal lijkt :|

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Nog minder doen dan me bezighouden met welke koers ik het kocht! Je mag ook niks meer tegenwoordig!

De boodschap is meer dat reflecteren op koers actiever ermee bezighouden in de hand werkt. Ik kijk eerlijk gezegd nooit waar ik het voor kocht, omdat het op de 10 jaar of langer toch geen fluit uitmaakt. Dat iets "niet optimaal lijkt" is een illusie. Het is sowieso optimaal wat je doet ongeacht wat de koers exact deed of doet. Dat maakt het passief beleggen zo sterk. Toch iets ermee doen en er emoties bij halen (balen, gelukkig beoordelen, wat dan ook), is daaraan gaan morrelen. A. Waarom zou je B. Waarom dat in dit topic melden

Zie ook de TS
Welke vragen/onderwerpen passen beter in 'Beleggen op de beurs in de praktijk'?

[...]
Kijk wat de markt vandaag heeft gedaan
[...]
Zodat dit topic gericht kan blijven op diegenen die buiten de koersen om bezig zijn met beleggen.

• Wispe
  • Niet online
The Third Man schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:08:
Nog minder doen dan me bezighouden met welke koers ik het kocht! Je mag ook niks meer tegenwoordig!

De boodschap is meer dat reflecteren op koers actiever ermee bezighouden in de hand werkt. Ik kijk eerlijk gezegd nooit waar ik het voor kocht, omdat het op de 10 jaar of langer toch geen fluit uitmaakt. Dat iets "niet optimaal lijkt" is een illusie. Het is sowieso optimaal wat je doet ongeacht wat de koers exact deed of doet. Dat maakt het passief beleggen zo sterk. Toch iets ermee doen en er emoties bij halen (balen, gelukkig beoordelen, wat dan ook), is daaraan gaan morrelen. A. Waarom zou je B. Waarom dat in dit topic melden

Zie ook de TS

[...]
Zodat dit topic gericht kan blijven op diegenen die buiten de koersen om bezig zijn met beleggen.
Dit is echt zeiken om te zeiken, sorry.

Ik zal er niet op ingaan.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
Dit bevestigt een beetje het punt. Als men over een los aandeel wat vraagt en er wordt aangegeven dat dat wat offtopic is, gaat men dan rustig ermee om, niemand die het dan 'gezeik' vindt. Als men over beurskoersen en/of de situatie in de wereld begint en datzelfde wordt aangegeven, reageert men als een wesp gestoken en krijg je dit soort lompe reacties ("is het soms niet passief genoeg voor jou" en "gezeik"). Dat is exact de reden waarom er de grens getrokken wordt, er leeft blijkbaar toch 'iets' bij wat niet bij de andere aspecten leeft. En voor diegenen die dat willen ontwijken is dit topic bedoeld en is er het Beleggen Op De Beurs topic voor weer (al) het andere.

• Wispe
  • Niet online
The Third Man schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:31:
Dit bevestigt een beetje het punt. Als men over een los aandeel wat vraagt en er wordt aangegeven dat dat wat offtopic is, gaat men dan rustig ermee om, niemand die het dan 'gezeik' vindt. Als men over beurskoersen en/of de situatie in de wereld begint en datzelfde wordt aangegeven, reageert men als een wesp gestoken en krijg je dit soort lompe reacties ("is het soms niet passief genoeg voor jou" en "gezeik"). Dat is exact de reden waarom er de grens getrokken wordt, er leeft blijkbaar toch 'iets' bij wat niet bij de andere aspecten leeft. En voor diegenen die dat willen ontwijken is dit topic bedoeld en is er het Beleggen Op De Beurs topic voor weer (al) het andere.
Dat ik bekijk tegen welke koers het is aangekocht en hoe de koers een week eerder was maakt mij geen actieve belegger.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Topicstarter
@Wispe Het gaat denk ik niemand om in welk hokje je geplaatst kan worden of om je te labellen, wat zouden we daarmee opschieten... Nogmaals, het gaat om waar de insteek om je ermee bezig te houden en dat in dit topic te bediscussiëren, toe kan leiden. Opgeteld en in meerdere aspecten.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Ik ben zo passief aan het beleggen dat ik niet eens koop.

[ Voor 4% gewijzigd door FrambozenTaart op 31-03-2026 18:08 ]

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:46
Megupe schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:04:
Ik had ook paar weken terug een som geld ingelegd omdat er geld vrijkwam. Nu verdampt dat ook wat helaas. Is dat ook actief en moet ik nu uit dit topic, of mag ik gewoon ff balen dat mijn moment van instappen ff niet optimaal lijkt :|
Je mag blijven hoor, iedereen hier is wat armer geworden.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:46
FrambozenTaart schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:06:
Ik ben zo passief aan het beleggen dat ik niet eens koop.
Morgen spijt denk ik.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:49
Ergens volg ik dit topic meer om te discussies/vragen te volgen van mensen die om advies vragen welke fondsen en/of welke verdeling aan te houden. Of discussies omtrent brokers en fees.

Hier haal ik altijd wel wat uit en bijdrages van mensen die in het verleden ook al steekhoudend hebben gereageerd met een "in depth" uiteenzetting waardeer ik dubbel.

Veranderd dit iets aan mijn strategie; neen!

Zoals eerder gezegd, ik heb een vast pakket met ETF's die ik met een initiële som heb aangekocht en die nu volgens een bepaalde verdeling maandelijks worden bijgekocht, toevallig vandaag, want de eerste van de maand. En ook op mijn portefeuille zal genoeg aan te merken zijn.
Aanvullend, 1 of 2 keer per jaar ben ik van plan om te rebalancen, maar meer ook niet.

Verder:
Staat de koers hoog op het moment van aankoop, prima
Staat de koers laag op het moment van aankoop, prima,

Ik kijk er over 10 jaar wel weer eens naar om te bepalen of het rendement me bevalt.
Tot die tijd kijk ik af en toe wat mijn portefeuille doet en denk dan "waarvan acte"

[ Voor 4% gewijzigd door Eric H op 01-04-2026 07:36 ]

Eric, Signing off !!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Dit doe ik ook. Makkelijk, weinig stress, en geen "buyer's remorse".

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik ben midden in de coronacrisis begonnen met indexbeleggen.

Toen stopte je er geld in en werd het meteen minder waard :)

Een aantal jaar later een prima rendement (die rebound van na corona was ook wel prettig).

Ik maak gewoon x geld over elke maand en dat dat op de korte termijn op en neer gaat maakt helemaal niet uit. Het is een belegging voor de lange termijn dus de korte termijn fluctuaties zijn alleen maar ruis.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:47
ak0nnmgn schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:35:
Goedemiddag allen!

Ik ben sinds kort ook aan het beleggen, waarbij ik een horizon van ongeveer 30 jaar aan hou om wellicht eerder te stoppen met werken.

Omdat ik momenteel meer spaar dan beleg heb ik voor nu €200,- te beleggen bij DEGIRO, voor mijn kinderen beleg ik al bij de ING in een NT fonds (Northern Trust World Scr Eq Ind FF Fund).

Nu is €200,- een rond bedrag waarbij ik eigenlijk van de ETF die ik maandelijks wil kopen er geen twee kan kopen, daar heb ik de volgende oplossing voor gevonden :

Maandelijkse ETF aanschaf :
1 - Vanguard FTSE All-World UCITS - (USD) Accumulating ETF - IE00BK5BQT80
Wat overblijft - Amundi Prime All Country World UCITS Acc ETF - IE0003XJA0J9

Hier zit logischerwijs een flinke overlap in en maakt het niet veel uit omdat het "dezelfde" ETF's zijn (niet helemaal, maar je begrijpt wat ik bedoel).

Waarom doe ik dit? Zoals aangegeven, beleg ik €200,- en is de Vanguard All World nu ~€150,- en wil ik het restbedrag ook beleggen.

Wat zou anders kunnen volgens mijzelf?
1 - Amundi All Country vervangen voor een andere ETF waar een hoger risicoprofiel aan zit. Bijvoorbeeld emerging markets o.i.d.
2 - Het restbedrag na de aanschaf van Vanguard All World als cash laten staan op DEGIRO rekening en pas wanneer ik voldoende over heb van de opstapelende restbedragen een Vanguard All World aanschaffen

Hebben jullie tips voor mij? Ben ik minder slim bezig of kan er iets beter? Ik begrijp dat het persoonlijk is, maar met een horizon van ~30 jaar ben ik bereid wat meer risico te lopen naast de VG All World.

Het is de bedoeling dat wanneer het doelspaarbedrag behaald is eventueel maandelijks twee keer de VG All World aan te schaffen.

Ik hoor graag, alvast bedankt!
Ik zou overstappen van broker naar IBKR en gewoon alles in WEBN doen. Keep it simple, stupid.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:29
NMMNG schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:25:
[...]

Ik zou overstappen van broker naar IBKR en gewoon alles in WEBN doen. Keep it simple, stupid.
Ik heb hetzelfde maar dan bij de Giro.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:10
jaapzb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:16:
[...]

Een aantal jaar later een prima rendement (die rebound van na corona was ook wel prettig).

Ik maak gewoon x geld over elke maand en dat dat op de korte termijn op en neer gaat maakt helemaal niet uit. Het is een belegging voor de lange termijn dus de korte termijn fluctuaties zijn alleen maar ruis.
Ik heb ook ingelegd voor de lange termijn.
Maar ik kom niet uit een vermogende familie, dus iets anders dan paar honderd euro sparen is totaal nieuw voor mij. En ik wist dat schommelingen erbij horen, maar het schommelt nogal harder dan ik van te voren kon bevroeden.
Ik ga er niet mee stoppen, maar ben wel geïnteresseerd hoe het ingelegde vermogen zich ontwikkeld. Dus ik kijk elke week wel ff een keertje 😇

• Wispe
  • Niet online
Megupe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:56:
[...]

Maar ik kom niet uit een vermogende familie, dus iets anders dan paar honderd euro sparen is totaal nieuw voor mij. En ik wist dat schommelingen erbij horen, maar het schommelt nogal harder dan ik van te voren kon bevroeden.
Ik ga er niet mee stoppen, maar ben wel geïnteresseerd hoe het ingelegde vermogen zich ontwikkeld. Dus ik kijk elke week wel ff een keertje 😇
Zolang het je keuzes niet beïnvloedt, is daar niets mis mee.
Ik ben in januari 2024 begonnen en toch aardig wat opgebouwd daar. Het is wel makkelijk.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:46
Geen probleem om daarover te balen. Het wordt een ander verhaal als je ineens je hele "beleggingsbeleid" om zou gooien als gevolg van een toevallig eenmalig pechgeval (of gelukstreffer).

Dus vooral bedenken dat het pure pech is en dat het net zo goed had gekund dat je toevallig in het dal had ingelegd. Maar dat je dat moeilijk van tevoren kunt sturen.

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Megupe schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:56:
[...]

Begrijp ik helemaal, bij ons in de familie werd elk dubbeltje ook omgedraaid en was beleggen er zeker niet bij. Ik kijk ook wel naar mijn rendement - soms vaker dan ik wil toegeven - maar uiteindelijk stocks go up stocks go down 8)7 . De wetenschap achter indexfondsen ben ik wel overtuigd van (anders was ik er ook niet aan begonnen) dus dat geeft mij wel de rust om het los te laten

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• ak0nnmgn
NMMNG schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:25:
[...]

Wat is de reden dat je mij adviseert over te stappen naar IBKR?

Ik heb inderdaad de keuze gemaakt om alles in WEBN te pompen voor nu.

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:57
Valt het jullie ook dat er best veel verschil zit in opbrengst (bv YTD) van NT World/EM/SC (-2.4%) vergeleken met bijvoorbeeld WEBG (-1.19%) of VWRD (-0.04%) Waar komt dat best grote verschil vandaan? Allen dividend uitkerend.

[ Voor 16% gewijzigd door Perzikvrucht op 03-04-2026 13:07 ]

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:33

oscar82

De ondertitel

Perzikvrucht schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:06:
Valt het jullie ook dat er best veel verschil zit in opbrengst (bv YTD) van NT World/EM/SC (-2.4%) vergeleken met bijvoorbeeld WEBG (-1.19%) of VWRD (-0.04%) Waar komt dat best grote verschil vandaan? Allen dividend uitkerend.
Een voor de hand liggend verschil zijn de ESG uitsluitingen van NT tov VWRL. Maar vergeet ook niet dat de NT fondsen achterlopen met hun prijs. Deze dagen is +/-2% op een dag niet zo gek.

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:47
ak0nnmgn schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:35:
[...]

Wat is de reden dat je mij adviseert over te stappen naar IBKR?

Ik heb inderdaad de keuze gemaakt om alles in WEBN te pompen voor nu.
Ik kan een heel verhaal schrijven, maar Mr. Fob heeft het hier goed uitgelegd:

https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/degiro-en-de-afm/

Naast dat IBKR een betrouwbaardere broker is is het ook goedkoper kwa kosten. De interface van IBKR is wel echt verschrikkelijk, maar de mobile app is goed te doen en als passieve belegger open je je broker 1x per maand dus dat neem ik voor lief.

IBKR is de beste broker voor vrijwel heel europa en bestaat al sinds 1978 :)

[ Voor 5% gewijzigd door NMMNG op 03-04-2026 14:01 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Perzikvrucht schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:06:
WEBG had toch geen SC er in?

Verder is de NT World een fonds, dus die zal ook net 1 of 2 dagen achter lopen op de stijging van 1 april toen het ineens weer 3% ophoog sprong etc.
2 dagen geleden stond VWRL ook gewoon op -1,5% ytd ipv -0,04% :P
https://www.justetf.com/e...sin=IE00B3RBWM25#overview

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 03-04-2026 15:46 ]

PSN

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:22
Ik zag dit vanochtend bij Bankers on Wheels / ETF Stream: https://www.etfstream.com...ld-swap-etf-after-fee-cut. Het gaat om de Invesco MSCI World UCITS ETF (Acc): https://www.invesco.com/n...-world-ucits-etf-acc.html

Dit is een synthetisch (swap‑based) gerepliceerde MSCI World ETF. Volgens Invesco kan deze structuur een licht rendementsvoordeel. De TER is zeer laag (0,05%), maar het blijft een synthetische ETF, wat iets meer complexiteit en tegenpartijrisico met zich meebrengt dan een fysiek gerepliceerde variant.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
jaapzb schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:16:
[...]

Precies. Al is dat voor veel mensen natuurlijk lastiger dan het op papier lijkt. Er is best een kans dat de wereldeconomie en beurzen aankomende jaren een dalende trend gaan laten zien. Dan moet je juist blijven en consistent blijven inleggen. Maar ik vermoed ook dat een hoop mensen dan toch zenuwachtig gaan worden, vooral als prijzen stijgen, werkloosheid stijgt etc. Ik heb dat zelf ook nog niet in die mate meegemaakt sinds ik passief beleg, maar historisch gezien gaat dat een keer gebeuren natuurlijk.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:51

GG85

.......

rube schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:22:
Ik zag dit vanochtend bij Bankers on Wheels / ETF Stream: https://www.etfstream.com...ld-swap-etf-after-fee-cut. Het gaat om de Invesco MSCI World UCITS ETF (Acc): https://www.invesco.com/n...-world-ucits-etf-acc.html

Dit is een synthetisch (swap‑based) gerepliceerde MSCI World ETF. Volgens Invesco kan deze structuur een licht rendementsvoordeel. De TER is zeer laag (0,05%), maar het blijft een synthetische ETF, wat iets meer complexiteit en tegenpartijrisico met zich meebrengt dan een fysiek gerepliceerde variant.
Dan toch liever WEBN hier voor mij. Breder, fysiek en slechts 0.02% duurder

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:30

Internet Janny

He does it for free

GG85 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:06:
[...]

Dan toch liever WEBN hier voor mij. Breder, fysiek en slechts 0.02% duurder
exclusief dividend lekkage ;)

Zero compensation

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zit zelf ook bij IBKR, maar ik hoor wel redelijk slechte verhalen over (de bereikbaarheid van) de klantenservice. Blijft een budgetbroker natuurlijk.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:10

Thompson

Beeromaniac

VidaR-9 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:54:
[...]

Precies. Al is dat voor veel mensen natuurlijk lastiger dan het op papier lijkt. Er is best een kans dat de wereldeconomie en beurzen aankomende jaren een dalende trend gaan laten zien. Dan moet je juist blijven en consistent blijven inleggen. Maar ik vermoed ook dat een hoop mensen dan toch zenuwachtig gaan worden, vooral als prijzen stijgen, werkloosheid stijgt etc. Ik heb dat zelf ook nog niet in die mate meegemaakt sinds ik passief beleg, maar historisch gezien gaat dat een keer gebeuren natuurlijk.
Dat hangt natuurlijk volledig samen met het credo beleggen met geld wat je kan missen. Als mijn beleggingsgeld over een paar jaar nog maar de helft is, de inflatie een aantal jaar 5% en ik m'n baan kwijtraak dan hoef ik alsnog nergens voor te vrezen of mijn leven aan te passen; hooguit leg ik dan niks meer in.

Hier overigens wel ook geluk gehad met wanneer ik ben begonnen; de dagen na de grote corona crashes nu zo'n 6 jaar geleden. Dus lange dalingen heb ik ook nog niet meegemaakt maar juich ik eerder toe dan dat ik er tegenop zie want mijn horizon is nog zo'n 20 jaar dus een stevige daling nu om goedkoper in te kopen helemaal prima. Dat gaat bij mij verder ook gewoon automatisch elke maand net nadat salaris is gestort.

Beeromaniac

Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Kijk graag even goed in de topicstart, daar staat veel basis informatie uitgelegd!

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om ‘ik ook’ achtige posts te plaatsen, dat voegt niets toe.