• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:43
TheHoarder schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:14:
[...]
Ik wil iedere maand rond dezelfde periode (salarisuitbetaling) direct gaan inleggen. Dit is ongeacht de koers. Het nadeel van DEGIRO is dat je het niet kan automatiseren, maar het is wel een van de betere platforms voor zover ik kan zien.
Het beste platform is het platform waar je ook daadwerkelijk inlegt :) . Dus als je twijfelt of je bij de benodigde handmatige acties dat wel elke maand doet, of in de verleiding komt om 'van je pad af te wijken', dan zou ik toch een ander platform kiezen.

  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:00
TheHoarder schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:14:
[...]

Thanks voor de reactie. Vorig jaar een mooie stap kunnen zetten, waardoor ik nu wat meer kan doen. Lifestyle Inflation heeft ons wel "armer" gehouden. Mocht ik zonder werk komen te zitten, dan kunnen we echt wel een aantal maanden door, maar wil op dit moment niet aan het spaargeld zitten.

Wat bij mij waarschijnlijk het beste gaat werken, is dat ik bij het krijg van mijn salaris direct geld overmaak naar de beleggingsrekening. Als ik het op mijn rekening laat staan, dan gaat een groot deel alsnog op.

Het huidige doel is 100.000 in belegd vermogen. Het "Moonshot" doel is financieel vrij op mijn 55ste. Dat zou in principe moeten lukken, met alles berekeningen die ik erop los heb gelaten. Dit hangt uiteraard af van wat er allemaal gebeurt in die jaren en welk rendement we gemiddeld pakken.
Lees ik nu dat je via DeGiro wilt beginnen? Obv eigen ervaring EN je puppygedrag met geld tot nu toe (als.ik.zo vrij mag zijn) zou ik zeggen --> doe het niet en zoek aub iets dat je zo simpel mogelijk kunt maken. Doordat iets als deGiro een miljoen mogelijkheden heeft ga je in de verleiding komen om preciea de dingen te doen waar je weinig mee opschiet (been there done that).

@The Third Man je hebt gelijk, mijn voorbeeld was niet 100% correct. Maar het punt dat ik.wilde malen is dat dus 9% iets met 91% oets anders wat geavanveerder klinkt dan nodig en het veel belangrijker is uberhaupt te beginnen dan maanden te researchen en niks te doen. Natuurlijk is er een balans tussen lukraak wat geld ergens maartoe gooien en je eigen TA-adviesbureau worden. Maar ik herkende bij mezelf en denk ook bij deze nieuwe poster het gevaar van 'de perfecte optie' willen kiezen en daardoor eigenlijk aan de zijlijn blijven staan.
[...]

Dat ongeleide projectiel ben ik op dit moment zeker. Ik heb voor mezelf één vrij makkelijk haalbaar doel gesteld en een moonshot doel. Mijn eerste doel is de €100k aantikken. Mijn moonshot is FO in 20 jaar. (dit moet haalbaar zijn, afhankelijk van wat er allemaal gebeurt in die jaren)

Momenteel vooral erg enthousiast, omdat ik mogelijkheden zie. Ook als het minder goed gaat, kan ik me psychologisch goed staande houden. In crypto en Pokemon helaas genoeg verloren. :')

Ik wil iedere maand rond dezelfde periode (salarisuitbetaling) direct gaan inleggen. Dit is ongeacht de koers. Het nadeel van DEGIRO is dat je het niet kan automatiseren, maar het is wel een van de betere platforms voor zover ik kan zien.

Dank ook voor je bericht. Mooi om te lezen dat het jou gelukt is! d:)b

  • Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-06 17:06
Fr33z schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:31:
[...]

Lees ik nu dat je via DeGiro wilt beginnen? Obv eigen ervaring EN je puppygedrag met geld tot nu toe (als.ik.zo vrij mag zijn) zou ik zeggen --> doe het niet en zoek aub iets dat je zo simpel mogelijk kunt maken. Doordat iets als deGiro een miljoen mogelijkheden heeft ga je in de verleiding komen om preciea de dingen te doen waar je weinig mee opschiet (been there done that).
Exact mijn gedachte. Zelf beleg ik inmiddels zelf een 15 jaar zelfstandig met aandelen + verschillende optieconstructies daar omheen. Daarnaast beleg ik voor de kinderen en een ander 'beleg-idee' tevens ook via Meesman. Ik moet eerlijk zeggen, dat laatste bevalt prima.(mijn 'eigen' rendement is over het algemeen hoger, maar daar zit ook wat meer tijd in).

Verder vind ik het hele gebeuren over 'FO'-doelstellingen nogal overtrokken. Uiteindelijk ben je nu ook gewoon al 15 jaar 'te laat'. Probeer gewoon een mooi rendement te halen, een aantal zaken heb je gewoon ook niet onder controle (oa. de Box3 aanpassingen).

[ Voor 18% gewijzigd door Jewie op 14-06-2026 20:35 ]


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Even een vraagje, ik zit bij Trade Republic en beleg elke maand €50 in FTSE All World, wat grotendeels betaald wordt uit de maandelijkse rente en cashback :9 . Nu zie ik echter dat tegenwoordig WEBN ook wordt aangeraden door flink lagere kosten, hoewel het op de lange termijn wat uitbalanceert (die 0.07% is niet het enige dat je betaalt) is dat inderdaad wel een goedkoper fonds.

Maar de track record van FTSE World is natuurlijk wel een stuk langer. Wat zijn jullie ervaringen op dit punt? Wisselen van fondsen is nou ook niet direct heel 'passief' aan de andere kant kan zoiets als dit op lange termijn natuurlijk wel geld schelen. Rendementsverschillen van de ETF zelf zitten hier natuurlijk niet in een belegginsstrategie maar puur in het mandje, en die is in beide gevallen vrij vergelijkbaar volgens mij.

Wat zouden jullie doen?

  • Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:07

Internet Janny

He does it for free

Lekker laten.

Zero compensation


  • ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-06 15:00
Ik beleg via ING in de 3 bekende NT fondsen. Ik zie dat ik nog steeds de "oude" fondsen periodiek aankoop maar dat deze niet meer te vinden zijn via de search. Iemand ervaring met switchen? Ik wil eigenlijk niet verkopen en weer kopen want dan ben ik uit de markt en maak ik kosten. Zou het een dienst van ING kunnen zijn om dit om te zetten?

Meer info: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/northern-trust-abn-amro-goedkoper-en-nieuwe-namen/

[ Voor 24% gewijzigd door ColeJ op 17-06-2026 12:31 ]


  • SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:56
ColeJ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:25:
Ik beleg via ING in de 3 bekende NT fondsen. Ik zie dat ik nog steeds de "oude" fondsen periodiek aankoop maar dat deze niet meer te vinden zijn via de search. Iemand ervaring met switchen? Ik wil eigenlijk niet verkopen en weer kopen want dan ben ik uit de markt en maak ik kosten. Zou het een dienst van ING kunnen zijn om dit om te zetten?

Meer info: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/northern-trust-abn-amro-goedkoper-en-nieuwe-namen/
ING heeft geen overstapservice.

Mocht je een buffer op de spaarrekening hebben dan kan je ook overstappen zonder uit de markt te zijn. Stel je hebt €5000 in EM of SC. Dan verkoop je de hele positie en tegelijkertijd koop je het nieuwe fonds voor €5000 aan vanuit je reserve. Dan wordt dit op hetzelfde moment verwerkt.

Als het om andere bedragen gaat is dit lastiger (al kan het dan ook in fases). Je kan de oude fondsen nog wel aankopen als je op je eigen positie klikt. En dan staat de aankoop knop er nog.

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ColeJ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:25:
Ik beleg via ING in de 3 bekende NT fondsen. Ik zie dat ik nog steeds de "oude" fondsen periodiek aankoop maar dat deze niet meer te vinden zijn via de search. Iemand ervaring met switchen? Ik wil eigenlijk niet verkopen en weer kopen want dan ben ik uit de markt en maak ik kosten. Zou het een dienst van ING kunnen zijn om dit om te zetten?

Meer info: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/northern-trust-abn-amro-goedkoper-en-nieuwe-namen/
Gewoon omzetten zodat de nieuwe varianten periodiek aankopen en verder geen aandacht aan schenken was mijn oplossing.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
ColeJ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:25:
Ik beleg via ING in de 3 bekende NT fondsen. Ik zie dat ik nog steeds de "oude" fondsen periodiek aankoop maar dat deze niet meer te vinden zijn via de search. Iemand ervaring met switchen? Ik wil eigenlijk niet verkopen en weer kopen want dan ben ik uit de markt en maak ik kosten. Zou het een dienst van ING kunnen zijn om dit om te zetten?

Meer info: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/northern-trust-abn-amro-goedkoper-en-nieuwe-namen/
Oeh goeie link. Ik denk dat die enkele dag(en) uit de markt nou ook niet direct een probleem zijn. Bij ABN Amro staan ze er overigens nog beide in. Ik heb net Emerging Markets in de verkoop gedaan, en dan als die weer opnieuw is aangekocht en alles goed gegaan is doe ik daarna World ook.

Enige vraag is nu nog dat ik in mijn mix ook een vleugje NT Europe heb sinds kort, vraag is dan natuurlijk zijn daar ook meerdere varianten van. Kan het zelf zo snel niet vinden.

  • ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-06 15:00
SvV_Ying schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:48:
[...]

ING heeft geen overstapservice.

Mocht je een buffer op de spaarrekening hebben dan kan je ook overstappen zonder uit de markt te zijn. Stel je hebt €5000 in EM of SC. Dan verkoop je de hele positie en tegelijkertijd koop je het nieuwe fonds voor €5000 aan vanuit je reserve. Dan wordt dit op hetzelfde moment verwerkt.

Als het om andere bedragen gaat is dit lastiger (al kan het dan ook in fases). Je kan de oude fondsen nog wel aankopen als je op je eigen positie klikt. En dan staat de aankoop knop er nog.
Goede tip maar daar zijn de bedragen inderdaad te groot voor.

  • ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-06 15:00
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Oeh goeie link. Ik denk dat die enkele dag(en) uit de markt nou ook niet direct een probleem zijn. Bij ABN Amro staan ze er overigens nog beide in. Ik heb net Emerging Markets in de verkoop gedaan, en dan als die weer opnieuw is aangekocht en alles goed gegaan is doe ik daarna World ook.

Enige vraag is nu nog dat ik in mijn mix ook een vleugje NT Europe heb sinds kort, vraag is dan natuurlijk zijn daar ook meerdere varianten van. Kan het zelf zo snel niet vinden.
Naja als de markt in die paar dagen een aantal procent stijgt dan mis ik behoorlijk wat euro's.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
@ColeJ Ja, mijn 'voordeel' is dat dat met mijn portefeuille nog niet echt een probleem is. Maar ik heb een oplossing als wij nou van portefeuille ruilen, dan kun jij wisselen.. ik offer mijn portefeuille dan wel op voor het grotere doel van naastenliefde :*) .

  • Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:07
DeNachtwacht schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:30:
Even een vraagje, ik zit bij Trade Republic en beleg elke maand €50 in FTSE All World, wat grotendeels betaald wordt uit de maandelijkse rente en cashback :9 . Nu zie ik echter dat tegenwoordig WEBN ook wordt aangeraden door flink lagere kosten, hoewel het op de lange termijn wat uitbalanceert (die 0.07% is niet het enige dat je betaalt) is dat inderdaad wel een goedkoper fonds.

Maar de track record van FTSE World is natuurlijk wel een stuk langer. Wat zijn jullie ervaringen op dit punt? Wisselen van fondsen is nou ook niet direct heel 'passief' aan de andere kant kan zoiets als dit op lange termijn natuurlijk wel geld schelen. Rendementsverschillen van de ETF zelf zitten hier natuurlijk niet in een belegginsstrategie maar puur in het mandje, en die is in beide gevallen vrij vergelijkbaar volgens mij.

Wat zouden jullie doen?
Als je alle kosten meeneemt (inclusief tracking error) dan zijn de verschillen tussen WEBN, VWCE en SPYY erg klein. Ik zou me er niet druk over maken.

Zie ook deze review: https://www.bankeronwheels.com/global-equity-etfs/

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

DeNachtwacht schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:24:
[...]
Enige vraag is nu nog dat ik in mijn mix ook een vleugje NT Europe heb sinds kort, vraag is dan natuurlijk zijn daar ook meerdere varianten van. Kan het zelf zo snel niet vinden.
Van NT europe zijn er ook weer 4 varianten, waar je broker er waarschijnlijk 1 van aanbied :)
https://www.northerntrust...ncome-distribution-nl.pdf

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:51

oscar82

De ondertitel

ColeJ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Naja als de markt in die paar dagen een aantal procent stijgt dan mis ik behoorlijk wat euro's.
Overstappen als de beurs daalt! Heb ik ook gedaan tijdens de eerste maanden corona.

  • Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:43
ColeJ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Goede tip maar daar zijn de bedragen inderdaad te groot voor.
Je kunt het dan toch gewoon in stukjes overzetten? Tenminste, als je er geen haast mee hebt. Bv elke week een plukje aan-/verkopen.

  • SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:46

SanookH

_/-\o_

ColeJ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Naja als de markt in die paar dagen een aantal procent stijgt dan mis ik behoorlijk wat euro's.
Kan ook andersom zijn dat je wat winst hebt. Of je doet het in stukjes, some you win some you lose.
oscar82 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:49:
[...]

Overstappen als de beurs daalt! Heb ik ook gedaan tijdens de eerste maanden corona.
Dat zou ik dus niet doen, de NT fondsen werken met een paar dagen vertraging dus dan kan de situatie al weer heel anders zijn.

  • DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
SanookH schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:08:
Dat zou ik dus niet doen, de NT fondsen werken met een paar dagen vertraging dus dan kan de situatie al weer heel anders zijn.
Op zich is het advies natuurlijk niet slecht. In een echt dalende markt (bijv rond coronatijd) is het natuurlijk een goede strategie om dit soort dingen te doen. Toekomst voorspellen kan niemand maar op een moment als vandaag is het een pure gok, tijdens zo'n moment dat alles flinke klappen krijgt en er paniekverkopen plaatsvinden is een heel moment om dit soort dingen te doen.

  • SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:46

SanookH

_/-\o_

DeNachtwacht schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Op zich is het advies natuurlijk niet slecht. In een echt dalende markt (bijv rond coronatijd) is het natuurlijk een goede strategie om dit soort dingen te doen. Toekomst voorspellen kan niemand maar op een moment als vandaag is het een pure gok, tijdens zo'n moment dat alles flinke klappen krijgt en er paniekverkopen plaatsvinden is een heel moment om dit soort dingen te doen.
Alls je een glazen bol hebt miisschien, maar als het 1 dag heel erg omlaag gaat kun je alsnog een paar dagen omlaag gaan en dan ben je net zo goed de sjaak.

  • edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:46
DeNachtwacht schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Op zich is het advies natuurlijk niet slecht. In een echt dalende markt (bijv rond coronatijd) is het natuurlijk een goede strategie om dit soort dingen te doen. Toekomst voorspellen kan niemand maar op een moment als vandaag is het een pure gok, tijdens zo'n moment dat alles flinke klappen krijgt en er paniekverkopen plaatsvinden is een heel moment om dit soort dingen te doen.
Het is een fantastisch advies. Eigenlijk zou iedereen alles moeten verkopen als de beurs daalt en weer kopen als hij gaat stijgen :)

  • gac
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:57

gac

edozat1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:18:
[...]

Het is een fantastisch advies. Eigenlijk zou iedereen alles moeten verkopen als de beurs daalt en weer kopen als hij gaat stijgen :)
Eigenlijk hebben we het allemaal zelf in de hand: Als iedereen alles gaat verkopen gaat de beurs vanzelf dalen. En omgekeerd. :-)

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
oscar82 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:49:
[...]

Overstappen als de beurs daalt! Heb ik ook gedaan tijdens de eerste maanden corona.
Sure. In een dalende beurs alles verkopen, een klap cash op je rekening hebben en dan toch die stap maken om alles in te leggen in een dalende markt.

Dan blijf ik liever zitten,

  • Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 11:23

Richard

Kuru Kuru Kururin

ColeJ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:25:
Ik beleg via ING in de 3 bekende NT fondsen. Ik zie dat ik nog steeds de "oude" fondsen periodiek aankoop maar dat deze niet meer te vinden zijn via de search. Iemand ervaring met switchen? Ik wil eigenlijk niet verkopen en weer kopen want dan ben ik uit de markt en maak ik kosten. Zou het een dienst van ING kunnen zijn om dit om te zetten?

Meer info: https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/northern-trust-abn-amro-goedkoper-en-nieuwe-namen/
Vanaf SX-Superfly in "Passief beleggen met indexfondsen - Deel 2" is een beetje dezelfde vraag+antwoorden terug te vinden.

20*350ZO45°


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ING bied nu ook automatisch maandelijks aankopen voor ETF’s aan, waar dit voorheen alleen voor de fractioneel verhandelde beleggings fondsen mogelijk was.
https://www.ing.nl/en/per...-invest-etf-top-selection

Voor als je daar eens over wil stappen naar bijv een WEBN/WEBG wel handig om te weten.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • MizzMontana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:25
Ik heb voor de NT fondsen de keuze gemaakt om het bestaande bedrag in de oude fondsen te laten staan en alle nieuwe aankopen in de goedkopere variant te doen. Heb ze nu naast elkaar lopen. Nog niet besloten of ik de oude fondsen op een dag over ga zetten of dat ik het gewoon zo laat.

  • Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:37
Ja idem. Reken maar eens uit wat het verschil in lopende kosten (TER) daadwerkelijk is voor je NT stukken. Toen ik die getallen bekeek was mijn gedachte: dat is tientjes werk, komt wel een keer, geen haast mee in elk geval. Hangt natuurlijk af van de omvang van je NT belegging.

[ Voor 10% gewijzigd door Bas... op 21-06-2026 17:03 ]


  • Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:19
YakuzA schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:15:
ING bied nu ook automatisch maandelijks aankopen voor ETF’s aan, waar dit voorheen alleen voor de fractioneel verhandelde beleggings fondsen mogelijk was.
https://www.ing.nl/en/per...-invest-etf-top-selection

Voor als je daar eens over wil stappen naar bijv een WEBN/WEBG wel handig om te weten.
Met de nieuwe ING pakketten krijg je overigens ook nog resp. 10/15% korting op hun service fee. Dan zijn ze weer enkele bps goedkoper!

  • DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:44
Lightning89 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Met de nieuwe ING pakketten krijg je overigens ook nog resp. 10/15% korting op hun service fee. Dan zijn ze weer enkele bps goedkoper!
Dat is wel tot een maximaal belegd bedrag...en dan valt het ineens erg tegen...
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Let op:
Kijk graag even goed in de topicstart, daar staat veel basis informatie uitgelegd!

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om ‘ik ook’ achtige posts te plaatsen, dat voegt niets toe.