The Third Man schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:28:
Dat kan je doen, maar dan ben je dus weer "dit resultaat is tot nu toe het beste" aan het toepassen. Niet de inherente basis
waarom het doet wat het doet. Wat ik al zei, het had best gekund dat een specifiekere index tot nu toe het hoogste rendement had opgeleverd, had je die dan gekozen? Zo ja, dan is daar het probleem. Zo nee, en dan begrijp ik je dus verkeerd, dan ben je wel degelijk risico aan het afwegen.
Nee, het gaat me niet om het kiezen van een ETF. Ik lees hier elke keer terug dat er geen strategie is die precies die effecten selecteert die beter presteren. De beste strategie voor mere mortals die op lange termijn willen beleggen is een (combinatie van) ETF(s) of fonds(en) die zo goed mogelijk de wereldmarkt volgen. Met als reden dat dit het hoogste
verwachte rendement op de lange termijn geeft. Als dit niet klopt, dan ben ik abuis. Als dit wel klopt, dan geef ik mezelf gelijk

en doet risico er dus niet toe, we gaan voor het hoogste rendement op lange termijn.
Ja, dit is dus de crux, maar ik zeg niet dat een allworld index/ETF het hoogste rendement haalt. Ik stel dat het het hoogste
verwachte rendement op lange termijn haalt. Dit is althans wat ik uit honderden posts in dit topic haal. Tuurlijk, er zijn mensen die een hoger rendement halen. Maar de vraag is of zij een strategie hanteren die een hoger verwacht rendement heeft.
Hoewel er geen 'bewezen strategie' is, zijn er weldegelijk partijen met een 'edge' oftewel die door kennis/kunde/tijd/discipline/schaalgrootte/vriendjes/toegang/intuitie/risicobereidheid/etc structureel een grotere kans op een hoger rendement kunnen behalen.
Ik wil geen discussie starten over de vraag of je de markt kunt verslaan, enz., maar nogmaals, gebaseerd op al die posts over het al dan niet kunnen verslaan van de markt, dat dode beleggers de beste beleggers zijn, enz., vraag ik me dit af. Ja, er zijn partijen die het beter doen dan de markt, maar de vraag is of dat niet gewoon mazzel (ipv kennis/kunde/discipline/intuïtie) of oneerlijk (vriendjes/toegang) is. Ik bedoel, Trump belt mij niet voordat hij er een tweet uitgooit. Dus ook hier geldt, als er een echte strategie is die tot een hoger verwacht gemiddeld rendement op de lange termijn leidt, die natuurlijk ook nog toe te passen moet zijn door de 'gewone' belegger, geef ik me over

. Zo niet, dan zie ik het vooralsnog toch anders.
[
Voor 18% gewijzigd door
edozat1 op 14-05-2026 13:08
]