franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Je klikt op specs bovenaan (handig!) en dan moet je ergens midden op het scherm zoeken naar een tweede specs-knop om daar nogmaals op te klikken.
En dan dan heb je nog andere tabjes met items waar je niet voor gekozen hebt...
Hierbij mjjn +1 voor rollback
Edit; dit is na de 'vereenvoudigde weergave' voor verzendkosten wéér een stap achteruit in usability wat mij betreft.
[ Voor 15% gewijzigd door schaduw op 26-01-2026 09:48 ]
Het is heel bewust zo gemaakt. PW is zo'n beetje de kurk waar tweakers op drijft. Tweakers is tot de conclusie gekomen dat dit ontwerp naar verwachting linksom of rechtsom meer ROI oplevert.Patrlck schreef op maandag 26 januari 2026 @ 07:55:
Deze verandering brengt niets meer met zich mee dan meer moeten klikken om informatie te kunnen zien. Je zou bijna denken dat DPG per klik word betaald.Al met al is dit een enorme gebruikers onvriendelijke update geweest. Voor mobiel gebruik EN desktop gebruik.
- Meer kliks voor volledige specs van een product
- Meer kliks voor vraag en aanbod
- Meer kliks om reviews van een product te lezen
- Layout popout venster van bijvoorbeeld reviews is smal
- Ook is de verkrijgbaar sinds datum van een product ver weg verstopt
Ik snap persoonlijk niet hoe deze update door de beta fase is gekomen en ik hoop dat Tweakers dit erkent en deze update snel ongedaan maakt.
Vooral daarom zijn ze zo star.
Als de data zou uitwijzen dat het naar verwachting meer oplevert als je per product bij elke winkel om de prijs te zien een klik zou moeten doen, zouden ze het ook nog doen....
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Maar zoals elke keer gebeurt, zie je ook hier weer. De kritiek wordt grotendeels genegeerd en hoe luid de gebruikers ook roepen, de verandering blijft staan en je moet het er maar mee doen. Hoogstens een kleine visuele aanpassing and that's it. Alle kritiek wordt weggewuifd als "sentiment" en "de data toont wat anders".
Ik heb me in ieder geval al heel lang geleden bij neergelegd dat een heel relaas met onderbouwende kritiek/feedback schrijven, weinig toevoegt en Tweakers niet echt luistert. Dit is de zoveelste keer dat dit gebeurt en zal nog wel vaker gebeuren. Gevolg voor mij is nu wel dat de pricewatch minder ga gebruiken.
Aan de lezer van deze post: mocht je nog een heel pleidooi willen schrijven voor de oude opzet... bespaar je de moeite. Het heeft geen zin, is wel gebleken uit het verleden.
Jammer, maar ik had het niet anders verwacht.
[ Voor 3% gewijzigd door segil op 26-01-2026 10:26 ]
- In stand houden van de standaard landingspagina met samenvatting (in jullie ogen bedoeld voor de niet-ingelogde niet-technische bezoekers, zodat zij zien wat ze nodig hebben)
- In plaats van de slide-ins, echte tabs gebruiken, en deze in de tabbalk bovenin ook highlighten (de data kan dan alsnog async geladen worden, en die tabs zijn ook met een # locator te openen)
- De knoppen 'Bekijk alle specs/reviews/prijzen' én de knoppen in de tabbalk naar het tabblad verwijzen, zodat je altijd met 1 klik op de plek uitkomt waar je naartoe wilt
En als we dan toch bezig zijn:
- Naam van het product sticky maken, zodat je onderaan de pagina nog weet welk product/variant je open hebt
- In de tabbalk met een getal laten zien hoeveel prijzen/reviews/v&a aanbod er is
Voor mijn gevoel hebben de productpagina's dan een veel logischere flow en worden veel van de irritaties daarmee weggenomen.
Het liefst wil ik natuurlijk dat die slide-in gisteren op de brandstapel gesmeten wordt. Het is een universele verslechtering ten opzichte van de oude pagina en ik heb geen positief woord te zeggen. Als hij moet blijven, zet dan alsjeblieft de animatie uit en laat dat gedrocht alsjeblieft onthouden dat ik de vorige keer op "alles uitklappen" gedrukt heb.
En laat de tabknop "specificaties" gewoon direct die klote slide-in openen in plaats van naar beneden scrollen naar die nutteloze summary. Ik druk op specificaties. Ik wil de specificaties. Alle. Specificaties. Ik hoef geen tweede klik. Ik weet het echt heel zeker, maak je geen zorgen.
Dan krijg ik nog steeds pijn in mijn ogen van die lelijke slide-in, maar is het aantal clicks in ieder geval hetzelfde als vroeger.
Edit;
De punten die ik hier noem gaan zo te zien opgepakt worden. Plak de link naar de comment van de PO hier wel even voor de visibility. Gezien we inmiddels 4 pagina's verder zijn en het voor nieuwe of terugkerende lezers begraven is.
Freek1710 in "Feedback topic slide-ins op productpagina"
Beetje bitterzoet. Aan de ene kant zit er dus verbetering in. Aan de andere kant betekent dat dus dat dit ontwerp in de kern nergens heen gaat en definitief duidelijk is dat Tweakers hierop door wil itereren. Dat is best wel bedroevend nieuws.
Ik ga dan maar duimen dat er vanuit degene die betrokken waren bij deze PW update géén plannen zijn om GoT te updaten. Dan zou het echt tijd worden om deze website vaarwel te zeggen. De overduidelijke disconnect tussen Tweakers en haar gebruikers heeft al genoeg problemen opgeleverd. Laat het forum alsjeblieft met rust.
En mocht iemand willen reageren met "vocale minderheid" verwijs ik je graag door naar de 90 unaniem negatieve reacties in de .plan, de 400+ in dit topic alleen en ik zou ook eens een kijkje nemen hoe deze update besproken wordt op externe platformen zoals discord.
[ Voor 91% gewijzigd door youridv1 op 26-01-2026 14:53 ]
Ik sluit me aan bij wat mijn naamgenoot hierboven zegt.youridv1 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:45:
Als aanvulling op de comment hierboven:
Het liefst wil ik natuurlijk dat die slide-in gisteren op de brandstapel gesmeten wordt. Het is een universele verslechtering ten opzichte van de oude pagina en ik heb geen positief woord te zeggen. Als hij moet blijven, zet dan alsjeblieft de animatie uit en laat dat gedrocht alsjeblieft onthouden dat ik de vorige keer op "alles uitklappen" gedrukt heb.
En laat de tabknop "specificaties" gewoon direct die klote slide-in openen in plaats van naar beneden scrollen naar die nutteloze summary. Ik druk op specificaties. Ik wil de specificaties. Alle. Specificaties. Ik hoef geen tweede klik. Ik weet het echt heel zeker, maak je geen zorgen.
Dan krijg ik nog steeds pijn in mijn ogen van die lelijke slide-in, maar is het aantal clicks in ieder geval hetzelfde als vroeger.
Er is maar één woord voor deze 'vernieuwing' en dat is: verschrikkelijk.
De brandende vraag blijft maar onbeantwoord vanuit het development-team van Tweakers:
Waarom veranderen ? Dit werkt niet en stoot iedereen tegen het zere been. Werkelijk iedereen op een bepaalde Discordserver waar ik in zit, met zo'n 400 Nederlanders, vindt het nieuwe design verschrikkelijk en weigert nog gebruik te maken van de PW. Dat zegt, met de 500+ mensen die in totaal een thumbs-up hebben gegeven** her en der verspreid op dit forum, toch wel genoeg ?
Beste scenario:
- Alles terugzetten naar hoe het was vóór december 2025 en terug naar de tekentafel*
Slechtste scenario:
- Alle feedback in dit topic en dat andere topic dat inmiddels gesloten is (Joost mag weten waarom....??) negeren en verdergaan met whatever the beep it is waar jullie mee bezig zijn.
Het is gewoonweg niet goed wat jullie nu doen. Niemand vindt het mooi, ik heb nog geen enkele reactie gelezen op dit forum, in dit topic of elders, dat iemand het geweldig, fijn of mooi vindt.
* Ik vraag me af waarom jullie dit niet eerst uitvoerig in een testomgeving testen en pas bij het final design - zoals alle webdesigners doen, zeker op een techwebsite van allure zoals Tweakers - het toepassen op de bruikbare website. Dit getuigt niet bepaald van professionaliteit, het getuigt écht (en dat zeg ik als voormalig webdesigner die een best groot (web)designbedrijf had voor ik het verkocht) van slordig, naïef en hypocriet gedrag.
Ik heb nog steeds wel ergens een plekje in mijn hart voor Tweakers, maar dit helpt niet echt mee in het behouden ervan.
** Thumbs-up voor zij die aangeven dit design echt belabberd slecht te vinden..
[ Voor 1% gewijzigd door Indifstublatia op 26-01-2026 14:07 . Reden: Nuancering over het stukje 'thumbs-up' ]
Tweakers staat er oa tussen. Als je een specs linkt hebt vanuit Google komt het ook wat vreemd over op de mobiele versie
Link vanuit google:
uitvoering: Startech.com 4K HDMI Extender Over CAT5/CAT6 Kabel, 4K 60Hz HDR V...
Waar is de website? Zou je dan denken.
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Ik ben ook niet heel tevreden, maar credits voor het informeren en zo
Dat zit wel Schnorr.
Op zich wel lekker to the point. Als ik iets zoek wil ik gelijk de specs zien en dat doet dit. Misschien toch een positief punt gevondenRobbyTown schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:14:
Ik was aan het Google (op 4K70IC-EXTEND-HDMI).
Tweakers staat er oa tussen. Als je een specs linkt hebt vanuit Google komt het ook wat vreemd over op de mobiele versie
Link vanuit google:
uitvoering: Startech.com 4K HDMI Extender Over CAT5/CAT6 Kabel, 4K 60Hz HDR V...
Waar is de website? Zou je dan denken.
Dat zit wel Schnorr.
Als het ook nog automatisch alle specificaties liet zien zoals vroeger dan wel jaStukfruit schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:47:
[...]
Op zich wel lekker to the point. Als ik iets zoek wil ik gelijk de specs zien en dat doet dit. Misschien toch een positief punt gevonden
Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe
Qua snelheid denk ik dat de website juist heel snel is en dus ook geen optimalisatie nodig heeft. Want voor mij is het gebruik in snelheid juist afgenomen omdat ik meer moet klikken om de informatie te zien / vinden die ik nodig heb.
Misschien is het fijner voor minder technisch onderlegde gebruikers, al betwijfel ik dat, maar maakt alsjeblieft een optie beschikbaar dat het ingesterld kan worden zoals het was.
Dat jullie de slide-ins willen aanpassen is een begin, maar volgens mij wil niemand die slide-ins. Niemand heeft hier om gevraagd. Misschien is het een idee om even een Poll maken op de hoofdpagina (of bovenaan in de pricewatch?) en te kijken wat het gros van de gebruikers vind?
Ik verwacht dat Tweakers ook wel doorheeft dat er minder mensen gebruik van de pricewatch maken in de huidige vorm, en ze ook minder inkomsten hebben uit de affiliatie links in de pricewatch.
[ Voor 17% gewijzigd door MineTurtle op 27-01-2026 14:03 ]
Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.
Wie dit heeft bedacht (en goedgekeurd) mag weer terug de schoolbanken in naar mijn mening, het ziet er niet uit, het is onoverzichtelijk en is functioneel een grote achteruitgang.
UI voelt nu raar, ik klik op specificaties en BAM in eens een slide in van rechts met allemaal dropdowns, klik je perongelijk links PoeF Gone.
het voelt nu als een rabbit hole een menu in een menu in een sub menu, terwijl voorheen alles overzichterlijk zat in een pagina.
Wat is de achterliggende gedacht hier mee, design voelt beetje te worden gepushed naar center interface ipv links, is dit bedoeld voor Mobile devices?
Op mijn mobile devices kan ik het nog snappen maar op mijn desktop is het gewoon bah (mild uitgedrukt)
[ Voor 13% gewijzigd door 42dpi op 27-01-2026 13:26 ]
Si vis pacem, para bellum
Het is toch klaar als een klontje dat dit een achteruitgang van jewelste is. Hoe moeilijk is het dan om te zeggen: "Jongens we hebben een foutje gemaakt, voor nu gaat het weer terug naar het oude en als jullie suggesties hebben om het te verbeteren horen wij dat graag."
Van wat ik tot nu toe hoor ben ik bang dat wij hier aan vast zitten. Een feature welke voorheen echt een speerpunt was en super makkelijk is nu verworden tot een onduidelijk, omslachtige veel klikkende manier om je informatie te vinden.
Jammer...
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
@WoutF heeft aangegeven dat ze eerst intern verder beraadslagen (WoutF in "Feedback topic slide-ins op productpagina"). Duurt ook wat langer omdat relevante mensen vorige week niet aanwezig waren.TTLCrazy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:20:
De weinige reacties vanuit Tweakers.net doet mij het ergste vermoeden voor de cultuur achter deze verandering.
Tuurlijk heb ik ook liever zo snel mogelijk een reactie waar ik wat mee kan, maar ik snap ook dat ze met alle kritiek liever een goede reactie formuleren waar we wat mee kunnen dan nu losse reacties. Dus nog een beetje geduld zou toch wel mogen
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
Kijken we naar 2 dezelfde type aparaten: video kaarten, het volgende ook bij andere devices het geval zijn.
Intel Arc Pro B50
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5080 GAMING OC 16G
Klik je op de intel videokaart, dan krijg je keurig 4 tabs: Prijzen, Specificaties, Gebruikersreviews en Vraag & Aanbod. De laatste 2 zijn nog niet ingevuld (nog geen review en nog geen 2e hands variant). Klik je echter op bv "laat alle prijzen zien", dan komt de slide in naar voren, dat zijn de laatste 2 tabs niet meer te zien. Ik dacht in eerste instantie dat er een issue was, dus heb ik de slide in gesloten en kon daarna naar beneden scrollen om te zien dat er geen info van was.
Bij de uitvoering van de Gigabyte video kaart zijn de reviews en de vraag en aanbod wel gevuld en krijg je die ook als tab te zien bij de slide in.
Misschien op 1 of andere manier ook duidelijk maken in de slide-in dat er geen reviews of vraag en aanbod artikelen zijn, zodat het geheel concequent wordt weergegeven, ook al is er niet voldoende info, zodat je niet twijfelt aan jezelf.
Ik heb hier twee vragen over, vooral uit nieuwsgierigheid en voor duiding voor mijzelf:WoutF schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:14:
We kunnen in de data niet kijken wie ‘die-hard’ is, maar als we als grove indicator daarvoor ingelogde gebruikers pakken, dan was in december zo’n 9 procent van de gebruikers in de Pricewatch ingelogd. Dat is ook niet gek, want de Pricewatch werd afgelopen maand door meer dan tweeënhalf miljoen mensen bezocht.
1: Wat is een een 'niet-feestmaand' deze statistiek? Ik weet niet of jullie dit willen/mogen delen, maar ik ben wel benieuwd. Lijkt me dat dit normaal een stuk hoger ligt. Gaat het hierbij ook om het aantal pageviews, doorklikaantallen, sessies, etc.?
2: Is er een (grove) manier om bij te houden of niet ingelogde gebruikers hetzelfde apparaat gebruiken als ingelogde gebruikers? Ik gebruik zelf de PW vooral in incognito modus behalve als ik snel wat op wil zoeken. Ik doe dit juist expres om na een klik niet al ingelogd te zijn bij de winkel. Meestal krijg ik dan betere 'aanbevelingen' van de winkel zelf omdat er geen geschiedenis is van andere productcategorieen en ik krijg dan geen mails met "ben je niet wat vergeten in je mandje?"
Wat is verschil met een pop-up? Pop-up’s worden vaak bekritiseerd en mij lijkt het dat dit voor slide-ins ook zo is als je de animatie bij beide opties gebruikt als feedback dat je hem krijgt door het klikken.Femme schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:44:
Het voordeel van slide-in mét tabs is dat je (als je eenmaal de slide-in open hebt) meer overzicht hebt dan voorheen omdat we niet telkens de productheader herhalen. De hele hoogte van de viewport is beschikbaar voor prijzen, specs, reviews en dergelijke. Het is mijn inziens vooral zaak om deze kracht goed te benutten en de trade-off (een extra klik om in de detailweergave te komen) zo klein mogelijk te houden.
Is het ook mogelijk om de locatie waar je was te onthouden? Als ik in specificaties kijk en ik klik op gebruikerreviews, moet ik bij de specificaties opnieuw terug scrollen naar waar ik was.Freek1710 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:15:
• ‘Alles openen’ bij specs wordt niet onthouden. Gaan we mee aan de slag.
--------------------------------
Laat ik beginnen dat ik deels een fan ben van de update, maar deels ook niet.
De overzichtspagina vind ik enorm verbeterd in vergelijking met de oude. Er is meer informatie direct beschikbaar. Ik hoop dat er iets meer informatie beschikbaar zal zijn, maar vind het fijn dat niet alles in één keer zichtbaar is. Ik zou deze dan ook zeker houden en ik denk dat met deze pagina ook mooi te A/B-testen is welke informatie zichtbaar moet zijn, gegroepeerd moet worden etc.
Mijn grootste probleem met de slide in is dat deze smaller is dan de normale pagina (bij mij op FullHD). Er wordt minder dan 1/3 van de breedte van de viewport gebruikt. Het lijkt erop dat er in de slide-in wel minder padding of marge zit, maar nog steeds zijn sommige elementen langer in de slide-in dan op de overzichtspagina. Ik zou graag zien dat het op zijn minst even breed is.
Verder vind ik het vervelend dat de slide-in niet over de overzichtspagina komt. Dit is denk ik persoonlijk, maar de tekst op de overzichtspagina lijdt mij af. (Ik besef me dat een slide-in minder nuttig is als hij niet aan de zijkant staat, maar een pop-up mag ook hoor
Verder wat dingen die mij opvielen positief en negatief:
- De volgorde en duidelijke scheidingen op de overzichtspagina zijn erg fijn. Wel zou ik graag de videoreview kleiner willen en bij het reviewblok zien. Hij neemt nu erg veel ruimte in (op desktop). Hij is nu zo groot, dat hij niet eens in de hoogte op mijn scherm past.
- Bij de slide-in bij het tabje testresultaten, zijn soms lege accordions aanwezig (meestal "testcondities")
- Vanuit de slide in kan je niet naar de redactionele review (ook niet via de testresultaten tab). Ik zou het wel fijn vinden als dit mogelijk wordt gemaakt. Anders misschien de samenvatting laten zien?
- Ik mis bij de specificaties de 'vergelijk' knop. Deze staat wel op de overzichtspagina, maar als je alle specificaties wilt zien, kan je er niet meer op klikken. Ik mis deze, omdat ik meer specificaties wil zien dan de specificaties op de overzichtspagina voordat ik hem aan de vergelijking wil toevoegen.
- Als je als filter een winkel niet laat zien, klopt dat in de PW qua prijs wel. Als je dan op het product klikt, staat hij er wel weer tussen. In de slide-in staat hij er dan weer niet tussen (onderaan apart). Top dat het bij de slide-in niet meegenomen wordt, maar kan dit op de overzichtspagina ook?
- De eerste keer dat de slide-in wordt geopend, gebeurt dat bij mij bijna in 1x. De animatie is eigenlijk twee frames, 1 halverwege de transitie en 1 aan het einde. Hij gaat ook ontzettend snel na een vertraging na de klik. (Chrome 143.0.7499.146 in incognito modus zonder in te loggen op MacOS 15.3.2). Bij het sluiten en de tweede keer openen gaat het wel goed. De tijd dat de pagina open staat, geeft voor mij geen verschil.
- [li[ Het is op de overzichtspagina niet heel duidelijk waar je meer foto’s van een product kan vinden (zeker als die er niet zijn, kan je nergens vinden dat er maar 1 foto is). Daarnaast mis ik hier een tabje voor in de slide-in, zodat je die niet hoeft te sluiten en te openen. Het komt voor mij tegenstrijdig over dat je, eenmaal in de slide-in, daar weer uit moet.[/li]
- Sommige knoppen die hetzelfde er uit zien, hebben een ander resultaat. Bij gebruikersreviews opent de blauwe knop de slide-in en de outline-knop opent de review op de huidige pagina, maar bij de redactiereview opent niet de blauwe knop de slide-in, maar doet de outline-knop dat juist. Hierdoor is voor de verwachte interactie soms afwijkend wat voor lichte frustratie zorgt.
--------------------------------
Mogelijk wat off-topic, maar ik wil het toch even benoemen.
Dit is absoluut niet op jou persoonlijk gericht, dus sorry als dat zo overkomt.Freek1710 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:09:
Wij hebben de reacties gezien en we begrijpen het sentiment. We zien dat er ook veel feedback gaat over wijzigingen die op de pagina gemaakt zijn maanden geleden en waarvan we inmiddels hele goede resultaten zien. Feedback daarop blijft welkom, maar laten we het hier hebben over de slide-ins.
Wat ik vaak heb bij aanpassingen, is dat het kleine aanpassingen zijn waarbij ik denk van "ok, hier kan ik wel mee leven ook al is het niet top". Dit gebeurt dat meerdere keren. Als er dan een grote aanpassing komt, komt alles samen, ook de frustratie/blijdschap van de eerdere aanpassingen. Zeker op websites en projecten waarbij iteraties elkaar snel opvolgen, wil ik afwachten wat er komt omdat die ene aanpassing hoort bij een groep aanpassingen die de volgende iteratie komen en niet op zichzelf staat. Ik denk persoonlijk dat het niet eerlijk is om deze feedback dan af te schrijven of niet mee te nemen. Als je dat niet bedoelt, excuses, dan heb ik het verkeerd begrepen.
Dit. Ik heb vanmorgen met @ikloon bijgepraat en die komt later deze week met een update. Nog even geduldElectrowolf schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:08:
[...]
@WoutF heeft aangegeven dat ze eerst intern verder beraadslagen (WoutF in "Feedback topic slide-ins op productpagina"). Duurt ook wat langer omdat relevante mensen vorige week niet aanwezig waren.
R.I.P. Pricewatch
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Zoals de PW nu is, is die voor mij ten dode opgeschreven. Wel jammer.
Voorheen ook wel regelmatig familieleden hiernaar toe verwezen en zij waren ook blij met hoe die werktte.
Afgelopen weekend laten zien om een ander perspectief te krijgen, maar ook van leek-gebruikers dezelfde kritiekpunten.
Ook viel het mij op dat sommige informatie er vaak herhaald staand.
En zoals in een van de eerste posts in dit topic al opgemerkt, zijn dat vaak de specs waar je al op gefilterd had.Sir_Lion schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:57:
<>
Ook viel het mij op dat sommige informatie er vaak herhaald staand.
Videokaart met HDMI etc geeft weer, video kaart, HDMI, en dergelijke nutteloze informatie
oh daar doet ie het best aardig ? Met geheugen, snelheid etc.
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 27-01-2026 19:16 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
"A man has got to know his limitations..."
Maar deze 'úpdate' van de pricewatch, ik kan de afgelopen dagen geen enkel aanknopingspunt vinden waarom dit beter zou kunnen werken. Enkel ergernis, op zowel mobiel als desktop. Het is op dit moment teveel op alles specifiek te noemen. De pricewatch (en vergelijken van hardware) is mijn meest gebruikte functie op tweakers, ik begin het te mijden en alternatieven te zoeken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van een aanapssing?
Hopelijk komen jullie snel met een gigantische update. Of beter, gewoon terug naar de oude situatie. Ik heb nog steeds alle vertrouwen in jullie hoor
Chapeau voor Hema die de authentieke rookworst weer terugbrengt na een verandering die niet beviel.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Hema deed dit na ruim een jaar. Dus er is nog even de tijd om de nieuwe PDP te testenCLB schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:46:
Gewoon toegeven dat het niet optimaal was en weer terugkeren naar de oude situatie kan best dunkt me.
Chapeau voor Hema die de authentieke rookworst weer terugbrengt na een verandering die niet beviel.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Wat is voor jullie de metric voor "goede resultaten"? Outclicks of pageviews per sessie?Freek1710 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:09:
Goedemorgen allemaal,
Wij hebben de reacties gezien en we begrijpen het sentiment. We zien dat er ook veel feedback gaat over wijzigingen die op de pagina gemaakt zijn maanden geleden en waarvan we inmiddels hele goede resultaten zien. Feedback daarop blijft welkom, maar laten we het hier hebben over de slide-ins.
Mog schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:49:
[...]
Hema deed dit na ruim een jaar. Dus er is nog even de tijd om de nieuwe PDP te testen

(ik snap dat het een grapje is
Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch
Klopt helemaal en moeten ze zeker doen, ben wel benieuwd naar de cijfers gemeten over een lange periode.Mog schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:49:
Hema deed dit na ruim een jaar. Dus er is nog even de tijd om de nieuwe PDP te testen
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
PW bezocht door tweakers = 9%CLB schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:54:
[...]
Klopt helemaal en moeten ze zeker doen, ben wel benieuwd naar de cijfers gemeten over een lange periode.
PW bezocht door non tweakers = 91% <-----bigger money
So they don't care.
Source: WoutF in "Feedback topic slide-ins op productpagina"
Waarschijnlijk kijken ze puur naar bepaalde cijfers, zoals "click-rate" of iets dergelijks. Het probleem daarmee is dat dergelijke cijfers nu artificieel zijn.CLB schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:17:
Ja dat verhaal ken ik inderdaad, maar ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat er uit een nieuw onderzoek zou blijken dat men blijer is na deze aanpassingen. Maar het ligt er natuurlijk volledig aan, wat je precies wil en gaat checken. Het kan best dat het SEO-wise allemaal tiptop in orde is nu. Nou hulde hoor, hulde
Even vanuit gaan van de eerder genoemde 2.5m gebruikers:
Laten we even voor het gemak uitgaan dat elke gebruiker 1 klik was om tot alle informatie te komen.. Dat zijn hier dan 2.5 miljoen kliks.de Pricewatch werd afgelopen maand door meer dan tweeënhalf miljoen mensen bezocht.
Door deze aanpassing zouden ze 6x zoveel kliks moeten krijgen. Ofwel 15 miljoen kliks.
Maar doordat de PW nu zo slecht is, gaan mensen het minder gebruiken. Om toch nog minstens zoveel kliks te krijgen, hoeven ze eigenlijk nog maar zo'n 416.000 gebruikers te hebben, die elk 6 kliks doen om tot dezelfde informatie te komen als waar dit voorheen met 1 klik zou kunnen.
Je kan mij toch niet vertellen dat minder gebruikers maar alsnog meer kliks een "succes" is? Okay, stel dat in deccember 2026 er 1 miljoen gebruikers nog over blijven. Dan claimen ze gewoon succes, want het aantal kliks is meer dan verdubbeld. Alleen in december 2027 zijn dat er ineens nog maar 3 miljoen kliks, omdat men het toch steeds minder gebruikt met hoe de PW er nu bij staat.
Bottom-line is:
Ik snap uberhaupt niet waarom die aantallen hier genoemd zijn. Kennelijk is het doel om het aantal gebruikers te laten toenemen. Op basis van dit topic, en daarbuiten (Discord, familie), is het duidelijk dat het aantal gebruikers sterk gaat afnemen.
Wat is het punt dat er maar 9% ingelogd zijn, en de rest niet? Uiteindelijk gaat het toch om uberhaupt het gebruik?
Waarom is er geen rollback gedaan en ondertussen weer terug naar de tekentafel gegaan?
Zoveel vragen... zo weinig antwoorden. Het blijft allemaal heel vreemd en niet steekhoudend.
Als ik het me goed herinner hebben ze ook nog een soort enquete gedaan maar het hoe en wat en de onderzoeksopzet blijft toch redelijk in nevelen gehuld.Sir_Lion schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:01:
[...]
Waarschijnlijk kijken ze puur naar bepaalde cijfers, zoals "click-rate" of iets dergelijks. Het probleem daarmee is dat dergelijke cijfers nu artificieel zijn.
Even vanuit gaan van de eerder genoemde 2.5m gebruikers:
[...]
Laten we even voor het gemak uitgaan dat elke gebruiker 1 klik was om tot alle informatie te komen.. Dat zijn hier dan 2.5 miljoen kliks.
Door deze aanpassing zouden ze 6x zoveel kliks moeten krijgen. Ofwel 15 miljoen kliks.
Maar doordat de PW nu zo slecht is, gaan mensen het minder gebruiken. Om toch nog minstens zoveel kliks te krijgen, hoeven ze eigenlijk nog maar zo'n 416.000 gebruikers te hebben, die elk 6 kliks doen om tot dezelfde informatie te komen als waar dit voorheen met 1 klik zou kunnen.
Je kan mij toch niet vertellen dat minder gebruikers maar alsnog meer kliks een "succes" is? Okay, stel dat in deccember 2026 er 1 miljoen gebruikers nog over blijven. Dan claimen ze gewoon succes, want het aantal kliks is meer dan verdubbeld. Alleen in december 2027 zijn dat er ineens nog maar 3 miljoen kliks, omdat men het toch steeds minder gebruikt met hoe de PW er nu bij staat.
Bottom-line is:
Ik snap uberhaupt niet waarom die aantallen hier genoemd zijn. Kennelijk is het doel om het aantal gebruikers te laten toenemen. Op basis van dit topic, en daarbuiten (Discord, familie), is het duidelijk dat het aantal gebruikers sterk gaat afnemen.
Wat is het punt dat er maar 9% ingelogd zijn, en de rest niet? Uiteindelijk gaat het toch om uberhaupt het gebruik?
Waarom is er geen rollback gedaan en ondertussen weer terug naar de tekentafel gegaan?
Zoveel vragen... zo weinig antwoorden. Het blijft allemaal heel vreemd en niet steekhoudend.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Omdat we een nieuwe tv wilde kopen waren we in een winkel, en omdat de specs daar altijd karig zijn ga ik daarvoor altijd naar de Pricewatch. Kan ik snel zien wat voor vlees ik in de kuip heb en wat een gangbare prijs is. Dus dat deed ik. De prijs is gewoon zoals 't was, maar toen klikte ik naar specificaties. Zie ik daar 6 specs staan en een AI-samenvatting van de specs. Oke... Dan tik je op 'Bekijk alle specificaties' en zie je precies weer die 6 specificaties die ik eerder ook al zag, maar nu met nog meer dingetjes om op te tikken. Moet ik opeens allemaal tabjes open drukken om te zien wat ik wil zien, in plaats van dat ik gewoon kan swipen/scrollen.
Ik snap dat ik een wat andere doelgroep ben dan de gemiddelde leek. Wellicht dat die wel liever een gegenereerd tekstje lezen, maar ik wil gewoon harde data zien; specificaties, cijfertjes, termen.
Diezelfde pagina op de desktop is nog veel erger. Als ik op Specificaties klik dan krijg ik die 6 specs weer te zien, met daar rechts in het klein die AI-tekst waar je op die manier gewoon niks aan hebt, daaronder groot een videoreview, dááronder een tekstreview en daar weer onder een gebruikersreview. Als ik reviews wil zien dan klik ik daar wel op. Ik wil specs zien. En áls je dan op 'Bekijk alle specificaties' klikt en rond aan het neuzen bent.... klik je er net buiten, kun je weer opnieuw beginnen.
Oke... Vorige dan maar om weer naar de tv's te gaan? Nope. Komt die slide in weer tevoorschijn. Dus wegklikken, vorige, weer die slide in... Nóg een keer vorige dan maar? Nope, dan gaat de pagina naar boven.
Bovenstaande is waarschijnlijk al tig keer gemeld hier, maar het kan wat mij betreft niet vaak genoeg gemeld worden. Dit is gewoon echt een achteruitgang waar je u tegen zegt. Het werkt véél omslachtiger, het laat bij lange niet zien wat je wilt zien en er staat een hoop wat je mogelijk niet wilt zien. Ik kan er oprecht met m'n hoofd niet bij dat er mensen binnen Tweakers zijn geweest die dit een goed idee vonden. Soms met veranderingen zie je wel 's een relletje. Soms terecht, soms niet. Verandering kan voor wrijving zorgen en vaak is het gewoon gewenning. Maar nu is het gewoon echt een zware achteruitgang. Als het zo blijft dan geen Pricewatch meer voor mij. Hooguit voor het af en toe vergelijken van prijzen, maar dat doe ik aanzienlijk minder vaak dan het checken van specs.
Ik ben benieuwd hoe er op alle kritiek gereageerd gaat worden. Je kunt als Tweakers zijnde haast niet anders dan een volledige rollback en evalueren waar de fuck het fout is gegaan in dit geval.
Edit: ik zie nu dat je bij de specificaties ook alles kunt openen. Maar dan moet ik dus alsnog meermaals klikken om te zien wat ik wil zien, terwijl de pagina standaard vol staat met dingen die ik niet wil zien. Leuk zo'n 'one page' idee, maar daarmee sla je hier de plank echt volledig mee mis.
[ Voor 5% gewijzigd door SomerenV op 29-01-2026 00:39 ]
Wat zijn eigenlijk non-tweakers? Als een non tweaker een niet ingelogde gebruiker is hoor ik regelmatig bij die 91 % nlHell-Slave in "Feedback topic slide-ins op productpagina"
PW bezocht door non tweakers = 91% <-----bigger money
Buiten is het koud en guur. Gisteren was het warmer dan vandaag. Maar dat kan ook aan mij liggen...
Want ik weet niet hoe vaak ik links naar pricewatch aan vrienden/collega's heb doorgestuurd (die zeker geen account hebben), zodat ik ze de verschillende producten kan laten zien die mogelijk zijn / of zodat ze zelf kunnen kiezen bij welke winkel ze een product gaan bestellen.
Dat weten wij maar Tweakers denkt dat dat allemaal Henk en Ingrid zijn die even via PW geld gaan uitgeven.gevoelig schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:49:
[...]
Wat zijn eigenlijk non-tweakers? Als een non tweaker een niet ingelogde gebruiker is hoor ik regelmatig bij die 91 % nl.
4 dagen in de nieuwe week en het is nog steeds oorverdovend stil vanuit Tweakers, ze zullen wel veel te vergaderen hebben.
Het leuke is dat mensen die hier komen via Google en het ook niks vinden geen account hebben om te klagen.Albinoraptor schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:03:
Als tweakers die ingelogd zijn de pricewatch minder gaan gebruiken, zullen er op gegeven moment ook minder niet-ingelogde gebruikers de pricewatch gaan bezoeken.
Want ik weet niet hoe vaak ik links naar pricewatch aan vrienden/collega's heb doorgestuurd (die zeker geen account hebben), zodat ik ze de verschillende producten kan laten zien die mogelijk zijn / of zodat ze zelf kunnen kiezen bij welke winkel ze een product gaan bestellen.
Die mensen die misschien maar 1x in de PW komen, geven niks om een paar keer meer klikken.
De irritatie is des te groter voor de mensen die de hele dag in de PW zitten om dingen uit te zoeken.
Nu een paar keer toch PW gebruikt, noodgedwongen (moest specs hebben van een aantal producten). Maar ik blijf het echt gebruik echt extreem ongebruiksvriendelijk vinden. Lijkt wel één of ander click fest. Veel en veel te omslachtig. Het lijkt mij sterk dat deze rigoureuze aanpassing een kwestie van wennen is. Hieraan valt gewoon niet te wennen; veel meer handelingen om dezelfde vertrouwde informatie te verkrijgen.
Veranderingen? Prima. Maar doe ze dan wel goed. Dit echt een flinke achteruitgang. Hopelijk krijgen we snel positief nieuws vanuit Tweakers, want dit begint wel erg lang te duren om eerlijk te zijn. En dat versterkt het vermoeden dat men niks gaat terug zetten en dat dit zo grotendeels gaat laten.
Waarom hebben we deze vernieuwing gedaan?
Eerst komen we nog even terug op waarom we deze vernieuwing überhaupt gedaan hebben. We zijn hier begin 2025 al mee gestart. Dat was niet zomaar. Ons grotere doel daarbij is om alle productinformatie op één pagina te krijgen, om daarmee het gebruik van de Pricewatch voor iedereen makkelijker te maken, de techniek en ook werking ervan beter te maken voor de toekomst en de vindbaarheid voor zoekmachines te vergroten.Hieraan lagen een aantal problemen ten grondslag. In gebruikerstesten zagen we dat veel van de relevante content van een product ‘verstopt’ zat in de tabs en dat dat niet goed gevonden werd. Met de tabs was het voor een groot deel van de gebruikers moeilijk om een goed beeld te vormen van het product of om producten te vergelijken. Met name gebruikers op mobiel, en dat aandeel is ook op Tweakers groeiend, ervaarden problemen. Daarbij komt ook dat veel bezoekers van de Pricewatch via zoekmachines komen en we zagen dat die groep bezoekers problemen had bij het landen op een productpagina. Dit project omvat ook een complete vernieuwing van de achterliggende code zodat we naar de toekomst toe makkelijker en sneller wijzigingen kunnen doorvoeren.
Zoals gezegd zijn we dus begin 2025 aan de slag gegaan en dat begon met het verder onderzoeken en begrijpen van de problemen en het valideren van oplossingen die we daarvoor bedachten via verschillende onderzoeken. Ook het complete concept van de nieuwe single page productdetailpagina met slide-ins legden we voor aan gebruikers (frequente bezoekers van Tweakers die de Pricewatch gebruiken voor productaankopen) in deze onderzoeken. De resultaten hieruit gaven ons voldoende vertrouwen om stapsgewijs en ‘van boven naar beneden’ de productdetailpagina te gaan vernieuwen. Dus dat hebben we in stappen gedaan over het afgelopen jaar.
Waarom hebben we gekozen voor de slide-in oplossing op desktop?
Ons belangrijkste uitgangspunt is dat we de informatie op één pagina willen hebben, en niet verspreid over meerdere. Zodat er één overzicht ontstaat van alle informatie die we over een product hebben. Daarbij moeten gebruikers vanaf die pagina ook door kunnen naar alle gedetailleerde informatie.Je zou dan kunnen suggereren dat we op die ene pagina alle informatie zetten. Zoals je je kunt voorstellen levert dat een ellenlange pagina op die compleet indruist tegen het overzicht dat wat we willen bieden. De slide-ins zijn wat ons betreft de beste manier om die enkele overzichtspagina en de weergave van een grote hoeveelheid informatie bij elkaar te brengen.
We gebruiken deze slide-ins al bij filteren op mobiel in de Pricewatch en bij het schrijven van gebruikersreviews. Op die implementaties hebben we nooit het type feedback ontvangen dat we hier krijgen. Het voordeel van de slide-in oplossing (ook op desktop) is dat de achterliggende pagina en inhoud open blijft staan, zodat een gebruiker gemakkelijk terug kan navigeren naar de andere, beknopte, content die we op de pagina hebben staan.
Omdat de productheader niet wordt getoond is de hele hoogte van de viewport beschikbaar voor de detailweergave zodat je meer overzicht hebt bij het openen van de detailweergave en het switchen tussen tabs. Een derde voordeel van de slide-in is dat het een schaalbare oplossing is die ook geschikt is als de detailweergave veel informatie heeft. Dit is het geval bij specs, testresultaten maar ook als een product veel gebruikersreviews heeft.
Hoe zien we de verdere ontwikkeling? Komen er nog aanpassingen?
Zoals gezegd hebben we een belangrijk uitgangspunt: een overzichtspagina met alle belangrijkste informatie, met daarop weer ingangen om dieper te graven.De beste oplossing die wij daarvoor kunnen bedenken zijn deze slide-ins. Dat betekent niet dat wij jullie feedback niet horen en dit UX-patroon zaligmakend vinden, maar het is wel de oplossing die we na heel veel testen en overleg het beste vinden passen bij het doel dat we hebben. Als mensen suggesties hebben over hoe we op een andere manier die combinatie van een overzichtspagina met alle informatie én de verdieping kunnen vormgeven, dan staan we daar zeker voor open.
Zolang we geen andere richting kiezen, gaan we verbeteringen maken aan de
slide-ins (en aan de secties op de pagina zelf). Door op korte termijn slide-ins te laten openen vanuit de header en ‘alles openen’ te onthouden, geloven we al dat we veel kliks besparen. Lees meer in deze post; Freek1710 in "Feedback topic slide-ins op productpagina". Na deze sprint komen nog vervolgverbeteringen. We denken onder andere aan de animatie, formaat en plaatsing van de slide-in. We zullen dit soort wijzigingen via tests doorvoeren om de impact ervan te zien. Voor al deze stappen willen we graag feedback blijven ontvangen.
Hadden we dit qua communicatie anders moeten doen?
Met de kennis van nu ja. Het was beter geweest om deze ontwikkeling eerst in een beta-versie beschikbaar te maken. Daar zullen we in het vervolg beter over nadenken.Build The Right Thing and Build The Thing Right
Heel eerlijk... Dat heb ik hier in het verleden nog al een aantal keer mogen lezen dus ik heb niet echt de indruk dat er op dat vlak van de fouten wordt geleerd.Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:Hadden we dit qua communicatie anders moeten doen?
Met de kennis van nu ja. Het was beter geweest om deze ontwikkeling eerst in een beta-versie beschikbaar te maken. Daar zullen we in het vervolg beter over nadenken.
"Wij weten het beter" of "dit brengt meer geld op", kies 1 van de 2 redenen.
Ik gebruik de PW niet meer in ieder geval.
Het zal wel de stille meerderheid zijn die het wel een goed idee vind.
[ Voor 22% gewijzigd door vassago op 30-01-2026 10:37 ]
Als men (bezoekers via zoekmachines) de tabs niet konden vinden zullen deze naar mijn idee ook moeite hebben met slide-ins.
Jammer dat dit toch word doorgezet.
Dit. En ook opvallend dat de WYSIWYG editor wel in delen is opgeknipt en beta's heeft gehad en dat ze er dan voor kiezen om voor iets ingrijpends als dit dan geen beta te doen.Kheos schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:31:
[...]
Heel eerlijk... Dat heb ik hier in het verleden nog al een aantal keer mogen lezen dus ik heb niet echt de indruk dat er op dat vlak van de fouten wordt geleerd.
En de slide-in is gewoon een nieuwe 'history-item' in mijn browser. Als ik terug wil gaan, verdwijnt de slide-in maar zit ik nog wel op dezelfde pagina
[ Voor 27% gewijzigd door c-nan op 30-01-2026 10:50 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Volgens mij zijn er in dit topic meerdere suggesties gegeven om PW beter te maken dan de huidige rampzalige oplossing, en dan heb ik het niet eens over PW terugdraaien naar de oude versie (wat 99% van de reageerders hier eigenlijk wilt).Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:Hoe zien we de verdere ontwikkeling? Komen er nog aanpassingen?
Als mensen suggesties hebben over hoe we op een andere manier die combinatie van een overzichtspagina met alle informatie én de verdieping kunnen vormgeven, dan staan we daar zeker voor open.
Tja, het had 100x beter gekund qua communicatie e.d., maar sorry dat ik het zeg maar ook dit bericht is eigenlijk niets nieuws? Het komt eigenlijk over als een samenvoegsel van al jouw eerdere berichten, met als conclusie: "Mensen wij hebben weg X gekozen, deal with it".Hadden we dit qua communicatie anders moeten doen?
Met de kennis van nu ja. Het was beter geweest om deze ontwikkeling eerst in een beta-versie beschikbaar te maken. Daar zullen we in het vervolg beter over nadenken.
Ik snap dat je een heel design niet in 1x wilt afschrijven, want het heeft vast enorm veel manuren/inzet gekost, maar wees eerlijk naar jezelf naar je mede-tweakers en durf toe te geven dat deze weg niet de juiste weg is, dus of:
- Draai het terug naar de oude PW
- En als dat niet kan want code is verloren oid (mag hopen van niet), geef aan 'Joh sorry voor deze gekozen oplossing, maar de komende weken gaan we alle slide-ins verwijderen en maken alles overzichtelijk op 1 pagina'.
Hoe Tweakers de laatste tijd bezig is qua dit soort dingen doordrukken (bijv. Fonts opeens anders), maar ook diverse moderatie keuzes waardoor een groot gedeelte van de oude SC stamgasten een eigen Discord heeft opgezet door het mod beleid van Tweakers, laat wel zien dat het niet meer het Tweakers van vroeger was.
Voor mij is het iig een reden om PW helemaal niet meer te gebruiken, maar ik ook m'n abonnement niet zal verlengen (als het kon had ik hem zelf gecanceld).
Erg jammer dit...
Ik begrijp het wel. Je kan niet je oren laten hangen naar de community en je laten "bullien" richting de oude situatie, want dan kom je nooit ergens. Het is onhandig geintroduceerd, maar ik snap de verdere overwegingen ook wel.franssie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:28:
Tsjja ... Veel tekst om te zeggen we doen voor nu maar heel weinig met de kritiek, wij weten het beter en wacht maar tot een volgende iteratie.
Ik vind het overigens geen fijne aanpassing. Vond de oude situatie wel prima en denk dat er wel iets subtielere manieren waren geweest om het doel te bereiken
Het probleem is niet zozeer de slide-in (daar kan ik wel aan wennen, denk ik), maar het feit dat die nu helemaal niets toevoegt. Het enige extra wat je ziet als je op "bekijk alle specificaties" klikt, is de "verkrijgbaar sinds". Waarom staat deze sowieso niet op de landingspagina? Dit lijkt mij zeer relevante informatie, maar goed, wie ben ik maar...Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:Hoe zien we de verdere ontwikkeling? Komen er nog aanpassingen?
Zoals gezegd hebben we een belangrijk uitgangspunt: een overzichtspagina met alle belangrijkste informatie, met daarop weer ingangen om dieper te graven.
Het belangrijkste, ik klikte op "alle specificaties" en ik zie hetzelfde als dat ik al had gezien. Open op de slide-in dan gelijk maar alle categorieën, want ik had toch gezegd dat ik alle specificaties wilde zien? Nu voelt het echt als een volledig overbodige klik.
En ik snap nog steeds iets niet over die tabs. Er wordt de hele tijd gezegd dat die blijkbaar verwarrend waren, maar we hebben ze nu toch nog steeds? Dat alle "tab inhoud" op 1 pagina staat doet niets af aan het feit dat je een soort van tab-balk bovenin hebt staan. Het enige verschil is dat je nu ziet dat de pagina gescrolled wordt als je op een linkje klikt...
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
De op overwegingen snap ik ook wel. Maar de uitwerking lijkt daar niet mee in overeenstemming te zijn. Ik zie de ze niet terug, het is juist minder in overeenstemming met die overwegingen dan het was.418O2 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:51:
[...]
Ik begrijp het wel. Je kan niet je oren laten hangen naar de community en je laten "bullien" richting de oude situatie, want dan kom je nooit ergens. Het is onhandig geintroduceerd, maar ik snap de verdere overwegingen ook wel.
Ik vind het overigens geen fijne aanpassing. Vond de oude situatie wel prima en denk dat er wel iets subtielere manieren waren geweest om het doel te bereiken
Met alle respect, maar dit is heel ongeloofwaardig. Tweakers heeft zich al zo vaak aan deze steen gestoten dat het een soort hobby begint te lijken.Hadden we dit qua communicatie anders moeten doen?
Dit is echt niet de eerste keer dat een ontzettend slecht ontwerp helemaal door ontwikkeld wordt en gewoon gelanceerd zonder dat er voldoende tussentijdse EXTERNE feedback rondes zijn geweest.
Iets wat ik keer op keer zie terug keren bij Tweakers is auteursblindheid. Pak dat nou eens aan.
Aan die slide-in is gewoon erg goed te zien dat een ZEER beperkt aantal mensen anders dan de ontwikkelaars hem gebruikt hebben. Dat enorme aantal clicks wat dat ding oplevert was bij de eerste AB-test of beta test direct opgevallen. Het iedere keer opnieuw op alles uitklappen moeten drukken was direct opgevallen.
De kop-in-zand+waterval methode lekker toepassen is precies de reden dat er direct 100 negatieve reacties op de .plan kwamen en inmiddels bijna 500 in dit topic.
Dit soort dingen voorkom je door vroeg in de ontwikkeling om feedback te vragen. Daarmee voorkom je dat je te laat pas in ziet dat je op het verkeerde pad zit met je oplossing. Dan kun je itereren op hoe je idee ontvangen wordt voordat je in een situatie als deze komt.
Nu willen/kunnen jullie dit ontwerp niet meer volledig schrappen omdat je er al een jaar in hebt zitten. Probleem is alleen dat het algemene sentiment richting dit ontwerp is dat jullie dat wel moeten doen. En dat is een hoekje waar jullie jezelf willens en wetens in geschilderd hebben.
Ik zie Tweakers gewoon op het gebied van itereren en feedback verwerken op een lager niveau presteren dan de 3e jaars HBO stagiairs zonder enige praktijk ervaring die ik al jaren begeleid in de software dev wereld. Dat mag gewoon niet.
[ Voor 75% gewijzigd door youridv1 op 30-01-2026 11:27 ]
In de situaties zoals filteren of een review schrijven gebruik je de slide-in om je te focussen op 1 taak. In het geval van de PW gaat het om het lezen van cruciale informatie (alle specificaties zien, meer dan één review lezen), waarbij je door het gebruik van slide-ins de context met de product pagina kwijt bent. Op desktop is dat nog enigszins te overzien omdat je op de achtergrond nog de productnaam kan zien, maar op mobiel kan ik door de slide-in niet zien of ik nou naar een LG of Samsung TV aan het kijken was.Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:
We gebruiken deze slide-ins al bij filteren op mobiel in de Pricewatch en bij het schrijven van gebruikersreviews. Op die implementaties hebben we nooit het type feedback ontvangen dat we hier krijgen.
Zie mijn eerdere vraag/voorstel voor een oplossing met vindbare tabs zonder slide-in.Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:
Als mensen suggesties hebben over hoe we op een andere manier die combinatie van een overzichtspagina met alle informatie én de verdieping kunnen vormgeven, dan staan we daar zeker voor open.
Ik wil hier toch nog kort op reageren, omdat deze reactie voor mij vooral verdedigend overkomt. De uitleg is uitgebreid en inhoudelijk, maar leest meer als een verantwoording achteraf dan als een reactie op de feedback die hier is gegeven. Waarschijnlijk zien jullie deze reactie als open, netjes en transparant, maar ik persoonlijk ontvang hem als defensief en top-down.Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:
Na de release van 19 januari (.plan: Productpagina in Pricewatch met slide-ins - Development-iteratie #329) kregen we zowel via de reacties onder het .plan als in dit feedbacktopic veel reacties. Nu we wat verder in de tijd zijn lijkt het ons wel zinvol om nog even vanuit ons te delen waarom deze wijziging belangrijk is en welke stappen we in het vervolg hierop voor ons zien.Waarom hebben we deze vernieuwing gedaan?
Eerst komen we nog even terug op waarom we deze vernieuwing überhaupt gedaan hebben. We zijn hier begin 2025 al mee gestart. Dat was niet zomaar. Ons grotere doel daarbij is om alle productinformatie op één pagina te krijgen, om daarmee het gebruik van de Pricewatch voor iedereen makkelijker te maken, de techniek en ook werking ervan beter te maken voor de toekomst en de vindbaarheid voor zoekmachines te vergroten.
Hieraan lagen een aantal problemen ten grondslag. In gebruikerstesten zagen we dat veel van de relevante content van een product ‘verstopt’ zat in de tabs en dat dat niet goed gevonden werd. Met de tabs was het voor een groot deel van de gebruikers moeilijk om een goed beeld te vormen van het product of om producten te vergelijken. Met name gebruikers op mobiel, en dat aandeel is ook op Tweakers groeiend, ervaarden problemen. Daarbij komt ook dat veel bezoekers van de Pricewatch via zoekmachines komen en we zagen dat die groep bezoekers problemen had bij het landen op een productpagina. Dit project omvat ook een complete vernieuwing van de achterliggende code zodat we naar de toekomst toe makkelijker en sneller wijzigingen kunnen doorvoeren.
Zoals gezegd zijn we dus begin 2025 aan de slag gegaan en dat begon met het verder onderzoeken en begrijpen van de problemen en het valideren van oplossingen die we daarvoor bedachten via verschillende onderzoeken. Ook het complete concept van de nieuwe single page productdetailpagina met slide-ins legden we voor aan gebruikers (frequente bezoekers van Tweakers die de Pricewatch gebruiken voor productaankopen) in deze onderzoeken. De resultaten hieruit gaven ons voldoende vertrouwen om stapsgewijs en ‘van boven naar beneden’ de productdetailpagina te gaan vernieuwen. Dus dat hebben we in stappen gedaan over het afgelopen jaar.Waarom hebben we gekozen voor de slide-in oplossing op desktop?
Ons belangrijkste uitgangspunt is dat we de informatie op één pagina willen hebben, en niet verspreid over meerdere. Zodat er één overzicht ontstaat van alle informatie die we over een product hebben. Daarbij moeten gebruikers vanaf die pagina ook door kunnen naar alle gedetailleerde informatie.
Je zou dan kunnen suggereren dat we op die ene pagina alle informatie zetten. Zoals je je kunt voorstellen levert dat een ellenlange pagina op die compleet indruist tegen het overzicht dat wat we willen bieden. De slide-ins zijn wat ons betreft de beste manier om die enkele overzichtspagina en de weergave van een grote hoeveelheid informatie bij elkaar te brengen.
We gebruiken deze slide-ins al bij filteren op mobiel in de Pricewatch en bij het schrijven van gebruikersreviews. Op die implementaties hebben we nooit het type feedback ontvangen dat we hier krijgen. Het voordeel van de slide-in oplossing (ook op desktop) is dat de achterliggende pagina en inhoud open blijft staan, zodat een gebruiker gemakkelijk terug kan navigeren naar de andere, beknopte, content die we op de pagina hebben staan.
Omdat de productheader niet wordt getoond is de hele hoogte van de viewport beschikbaar voor de detailweergave zodat je meer overzicht hebt bij het openen van de detailweergave en het switchen tussen tabs. Een derde voordeel van de slide-in is dat het een schaalbare oplossing is die ook geschikt is als de detailweergave veel informatie heeft. Dit is het geval bij specs, testresultaten maar ook als een product veel gebruikersreviews heeft.Hoe zien we de verdere ontwikkeling? Komen er nog aanpassingen?
Zoals gezegd hebben we een belangrijk uitgangspunt: een overzichtspagina met alle belangrijkste informatie, met daarop weer ingangen om dieper te graven.
De beste oplossing die wij daarvoor kunnen bedenken zijn deze slide-ins. Dat betekent niet dat wij jullie feedback niet horen en dit UX-patroon zaligmakend vinden, maar het is wel de oplossing die we na heel veel testen en overleg het beste vinden passen bij het doel dat we hebben. Als mensen suggesties hebben over hoe we op een andere manier die combinatie van een overzichtspagina met alle informatie én de verdieping kunnen vormgeven, dan staan we daar zeker voor open.
Zolang we geen andere richting kiezen, gaan we verbeteringen maken aan de
slide-ins (en aan de secties op de pagina zelf). Door op korte termijn slide-ins te laten openen vanuit de header en ‘alles openen’ te onthouden, geloven we al dat we veel kliks besparen. Lees meer in deze post; Freek1710 in "Feedback topic slide-ins op productpagina". Na deze sprint komen nog vervolgverbeteringen. We denken onder andere aan de animatie, formaat en plaatsing van de slide-in. We zullen dit soort wijzigingen via tests doorvoeren om de impact ervan te zien. Voor al deze stappen willen we graag feedback blijven ontvangen.Hadden we dit qua communicatie anders moeten doen?
De wijziging is direct op productie doorgevoerd, zonder beta-fase of A/B-test, terwijl het om een grote en impactvolle aanpassing gaat.. de hele Pricewatch is op de schop genomen. Juist dan is duidelijke communicatie en zichtbare verwerking van feedback extra belangrijk.
Waarschijnlijn onbedoeld, maar dit leest voor mij als 'dit is al besloten, we hebben getest dus het klopt en we gaan hier niet fundamenteel van af'. Voor mij verplaatst dit de discussie van 'is dit goed voor gebruikers?' naar 'bewijs maar dat wij ongelijk hebben'.“De resultaten gaven ons voldoende vertrouwen…”
“De beste oplossing die wij daarvoor kunnen bedenken zijn deze slide-ins.”
“Zolang we geen andere richting kiezen…”
Jullie geven aan open te staan voor feedback, maar dat voelt nu niet zo. Dit topic staat vol met suggesties (en harde kritiek), terwijl het lijkt alsof alleen kleine, cosmetische aanpassingen nog bespreekbaar zijn. Dat voelt minder als co-creatie en meer als consultatie zonder dat we echt gehoord worden. Het nodigt mij in ieder geval niet uit om feedback te geven.. ik krijg eigenlijk het gevoel dat ik moet uitloggen en dán feedback geven, want dan hoor ik wél bij de belangrijke, grote groep.
Voor mij 'faalt' deze reactie daarom niet op inhoud, maar op relatiebeheer. Ik voel me overruled, de gegeven feedback voelt symbolisch en de uitleg leest meer als een hoorcollege dan als een gesprek.
Tot slot: de erkenning dat dit beter gecommuniceerd had kunnen worden kan ik waarderen, maar... dit is absoluut niet de eerste keer dat dit wordt gezegd. Als die les echt serieus genomen wordt, dan doen jullie NU een stap terug: roll-back de aanpassingen en breng ze terug via een beta of A/B-test. Daarmee kan je wél veel vertrouwen herstellen. De huidige koers doet dat niet en daarom voelt je afsluiter als niet authentiek of gemeend. Je zet het er neer omdat het verwacht wordt. Ondertussen vraag ik me oprecht af hoeveel backlash er nodig is voor een roll-back.. want ik zie toch wat symptomen van sunk cost fallacy.
Eens, en gaan we ook oplossen. Overigens kun je binnenkort ook bovenin in de specificatielink klikken om direct alle specificaties te openen.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:55:
[...]
Het belangrijkste, ik klikte op "alle specificaties" en ik zie hetzelfde als dat ik al had gezien. Open op de slide-in dan gelijk maar alle categorieën, want ik had toch gezegd dat ik alle specificaties wilde zien? Nu voelt het echt als een volledig overbodige klik.
Build The Right Thing and Build The Thing Right
Aanvankelijk kwam daarmee ook de "beta's" feature, waarmee je zelf kon aangeven (opt-in) of je mee wilde doen met een beta test. Nu voor de WYSIWYG feature wordt dat geloof ik gebruikt, maar die opt-in feature wordt helaas vaker niet dan wel gebruikt.Kheos schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:31:
Heel eerlijk... Dat heb ik hier in het verleden nog al een aantal keer mogen lezen dus ik heb niet echt de indruk dat er op dat vlak van de fouten wordt geleerd.
Wat we proberen aan te geven zijn voor ons de kaders waar vanuit we de productdetailpagina zien;stin00 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:19:
[...]
Jullie geven aan open te staan voor feedback, maar dat voelt nu niet zo. Dit topic staat vol met suggesties (en harde kritiek), terwijl het lijkt alsof alleen kleine, cosmetische aanpassingen nog bespreekbaar zijn. Dat voelt minder als co-creatie en meer als consultatie zonder dat we echt gehoord worden. Het nodigt mij in ieder geval niet uit om feedback te geven.. ik krijg eigenlijk het gevoel dat ik moet uitloggen en dán feedback geven, want dan hoor ik wél bij de belangrijke, grote groep.
- Alle productgerelateerd informatie op 1 pagina
- Goed toegankelijk voor de casual, generieke (hoe je dit ook wil noemen) bezoeker.
- Alle detail informatie (alles specificaties, testresultaten, alle reviews etc..) beschikbaar maar niet in de weg van bullet 1 of 2
Deze feedback hebben we gehoord en gaan we bespreken. Dit is niet een eenvoudige fix die we snel even kunnen doorvoeren, maar ik ben het eens dat het een betere gebruikservaring is als het klikken in het menu binnen de slide-in NIET als 'history-item' in je browser telt.c-nan schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:48:
En de slide-in is gewoon een nieuwe 'history-item' in mijn browser. Als ik terug wil gaan, verdwijnt de slide-in maar zit ik nog wel op dezelfde pagina
Waarom hebben jullie er met de kennis van toen voor gekozen om dit niet te doen?Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:Hadden we dit qua communicatie anders moeten doen?
En waarom hebben jullie de plannen niet gedeeld voordat er met ontwerpen begonnen werd?
En de ontwerpen niet gedeeld voordat er met ontwikkelen begonnen werd?
[ Voor 15% gewijzigd door Olaf van der Spek op 30-01-2026 11:40 ]
Vanuit transparantie wil ik daar wel antwoord op geven, ik wil wel gezegd hebben dat we menen wat we schrijven en hier in het vervolg anders naar kijken.Olaf van der Spek schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Waarom hebben jullie er met de kennis van toen voor gekozen om dit niet te doen?
Deze wijziging heeft een tijd (volgens mij een maand of 1,5) in Alpha gehad, waardoor HQ en Crew hier al een tijd mee gewerkt heeft, uit die periode hebben we feedback gekregen en verwerkt. We kwamen op een punt uit dat we, naast de kwalitatieve feedback, wilde weten wat er in de grote massa zou gebeuren met belangrijke metrics. We deden deze wijziging nou eenmaal om pagina's te verwijderen en verkeer op de productdetailpagina te houden. Naast kwalitatieve feedback werd het tijd om die hypothese te valideren. Want we hadden nog zo lang naar de alpha (of beta) gebruiker kunnen luisteren, uiteindelijk moeten we ook kijken naar de gebruikers die niet in de alpha zaten (of nooit een beta zouden aanzetten). Daarom hebben we er toen voor gekozen om dit live te zetten zonder beta.
Fwiw, die slide in bij schrijven van de gebruikersreviews vind ik ook nogal irritant en overbodig.Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:Waarom hebben we gekozen voor de slide-in oplossing op desktop?
We gebruiken deze slide-ins al bij filteren op mobiel in de Pricewatch en bij het schrijven van gebruikersreviews. Op die implementaties hebben we nooit het type feedback ontvangen dat we hier krijgen.
Echter was dit 1 knopje binnen de PW en komen de meeste mensen daar vrijwel nooit mee in aanraking.
Plus de workflow is daar niet dat je snel tussen verschillende elementen van de PW wilt schakelen.
In de oude reviewsituatie bleef je op de pagina en nu blijf je in de slide-in.
De huidige verandering is daar toch totaal niet mee te vergelijken. Dus als je zo (onlogisch) analyseert en daar vervolgens je beslissingen op bouwt dan begrijp ik wel dat je steeds tegen dit soort massale kritiek aanloopt.
PC Specs
De slide-in voelt wel deels als een nieuwe pagina. De slide-in kan wel gesloten worden met Escape, maar er zit geen Escape knop op mijn muis..Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:29:
[...]
Deze feedback hebben we gehoord en gaan we bespreken. Dit is niet een eenvoudige fix die we snel even kunnen doorvoeren, maar ik ben het eens dat het een betere gebruikservaring is als het klikken in het menu binnen de slide-in NIET als 'history-item' in je browser telt.
Het is ook lastig te bevatten dat T.net er niet voor gekozen heeft dit als beta uit te rollen, wetende dat in het verleden dat zoveel feedback opgeleverd heeft. Fundamentele wijzigingen doorvoeren en dit niet zien aankomen, klopt niet helemaal.
Succes met de verbeteringen.
/syouridv1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:10:
[...]
Met alle respect, maar dit is heel ongeloofwaardig. Tweakers heeft zich al zo vaak aan deze steen gestoten dat het een soort hobby begint te lijken.
Dit is echt niet de eerste keer dat een ontzettend slecht ontwerp helemaal door ontwikkeld wordt en gewoon gelanceerd zonder dat er voldoende tussentijdse EXTERNE feedback rondes zijn geweest.
Iets wat ik keer op keer zie terug keren bij Tweakers is auteursblindheid. Pak dat nou eens aan.
Aan die slide-in is gewoon erg goed te zien dat een ZEER beperkt aantal mensen anders dan de ontwikkelaars hem gebruikt hebben. Dat enorme aantal clicks wat dat ding oplevert was bij de eerste AB-test of beta test direct opgevallen. Het iedere keer opnieuw op alles uitklappen moeten drukken was direct opgevallen.
De kop-in-zand+waterval methode lekker toepassen is precies de reden dat er direct 100 negatieve reacties op de .plan kwamen en inmiddels bijna 500 in dit topic.
Dit soort dingen voorkom je door vroeg in de ontwikkeling om feedback te vragen. Daarmee voorkom je dat je te laat pas in ziet dat je op het verkeerde pad zit met je oplossing. Dan kun je itereren op hoe je idee ontvangen wordt voordat je in een situatie als deze komt.
Nu willen/kunnen jullie dit ontwerp niet meer volledig schrappen omdat je er al een jaar in hebt zitten. Probleem is alleen dat het algemene sentiment richting dit ontwerp is dat jullie dat wel moeten doen. En dat is een hoekje waar jullie jezelf willens en wetens in geschilderd hebben.
Ik zie Tweakers gewoon op het gebied van itereren en feedback verwerken op een lager niveau presteren dan de 3e jaars HBO stagiairs zonder enige praktijk ervaring die ik al jaren begeleid in de software dev wereld. Dat mag gewoon niet.
To be fair, ze geven alleen aan dat ze er in de toekomst alleen beter over gaan nadenken
Was die feedback anders dan van de grote massa?Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:42:
Deze wijziging heeft een tijd (volgens mij een maand of 1,5) in Alpha gehad, waardoor HQ en Crew hier al een tijd mee gewerkt heeft, uit die periode hebben we feedback gekregen en verwerkt.
Is er al iets te zeggen over de metrics? Over welke metrics hebben we het dan?We kwamen op een punt uit dat we, naast de kwalitatieve feedback, wilde weten wat er in de grote massa zou gebeuren met belangrijke metrics.
Ligt het aan mij of is dit enorm onlogisch?Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:28:
[...]
Wat we proberen aan te geven zijn voor ons de kaders waar vanuit we de productdetailpagina zien;We geven ook aan, volgens mij, dat we slide-ins geen zaligmakende UX oplossing vinden (zeker desktop). We staan absoluut open voor feedback die past binnen de kaders die we schetsen. En uiteraard ook voor feedback op de slide-ins zoals we ze nu hebben geintroduceerd.
- Alle productgerelateerd informatie op 1 pagina
- Goed toegankelijk voor de casual, generieke (hoe je dit ook wil noemen) bezoeker.
- Alle detail informatie (alles specificaties, testresultaten, alle reviews etc..) beschikbaar maar niet in de weg van bullet 1 of 2
Ik snap vanuit jullie redenatie dat de PW op de schop moest, maar dan ga je toch op zoek naar een goeie UX oplossing?
En niet naar een oplossing die jullie zelf ook niet zaligmakende vinden?
Wat is dat voor logica?
Echter, de huidige implementatie zet niet alles op een pagina. Je genereert voor elk onderdeel een nieuwe pagina door middel van een nieuwe URL. Tevens is het gebruik van de Pricewatch helemaal niet makkelijker. Dat is al meermaals uitgelegd, en er is geen poging gemaakt uit te leggen hoe dit makkelijker is. Tenminste, niet anders dan "mensen konden tabjes niet vinden". Terwijl er nu nog steeds tabjes zijn. Dus dat probleem is helemaal niet 'opgelost'.Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:Waarom hebben we deze vernieuwing gedaan?
Ons grotere doel daarbij is om alle productinformatie op één pagina te krijgen, om daarmee het gebruik van de Pricewatch voor iedereen makkelijker te maken, de techniek en ook werking ervan beter te maken voor de toekomst en de vindbaarheid voor zoekmachines te vergroten.
De techniek, zoals die nu is geimplementeerd, is nogal ondermaats. Dat weten jullie ook, vandaar dat je aangeeft "de werking ervan beter te maken". Ondertussen zitten we met een onbruikbare Pricewatch. Ja, onbruikbaar.
Weer die geheime "gebruikerstesten". Er is al meermaals gevraagd om dat openbaar te maken zodat we de onderbouwing konden zien. Wederom is er ook niet antwoord gegeven wat er geprobeerd is om die tabs WEL goed te laten vinden, als dat zo'n groot probleem is. Blijkbaar toch niet zo'n groot probleem als er nu wederom tabs aanwezig zijn, die in mijn optiek slechter zijn dan voorheen.Hieraan lagen een aantal problemen ten grondslag. In gebruikerstesten zagen we dat veel van de relevante content van een product ‘verstopt’ zat in de tabs en dat dat niet goed gevonden werd.
Wederom, op basis waarvan kom je tot deze stelling? Als mensen proberen producten te vergelijken, dan gebruiken ze toch de vergelijkingstool en niet zozeer de Pricewatch pagina? Zover ik weet is de vergelijkingstool nog steeds hetzelfde.Met de tabs was het voor een groot deel van de gebruikers moeilijk om een goed beeld te vormen van het product of om producten te vergelijken.
En als ik nu bepaalde producten zoek via google, dan komt Tweakers niet eens meer naar voren waar dit voorheen wel zo was. Zelfs niet als ik "Tweakers" erbij zet. Goed gedaan jongens. Het probleem is opgelost, want je krijgt nu geen bezoekers meer via zoekmachines. Of sterk minder in ieder geval.Met name gebruikers op mobiel, en dat aandeel is ook op Tweakers groeiend, ervaarden problemen. Daarbij komt ook dat veel bezoekers van de Pricewatch via zoekmachines komen en we zagen dat die groep bezoekers problemen had bij het landen op een productpagina.
Natuurlijk is bovenstaand een N=1 verhaal met gebruik van Brave/DuckDuckGo, maar dit is toch wel zorgelijk dat Tweakers nu uberhaupt niet echt naar voren komt bij mij.
Dit is blijkbaar een bekende bug: Tweakers.net sinds kort onvindbaar in duckduckgo
Ik krijg wel resultaten via google, maar dan nog als ik voorheen wel resultaten had en nu niet sinds de veranderingen dan is dat toch borked
EDIT:
Maar okay, mensen ervaarden dus problemen bij het niet landen op de productpagina? Waar landen ze dan wel op? Waarom was dit een probleem? Hoe makkelijk of moeilijk was het om dan wel naar de productpagina te navigeren?
Ik heb ook wel eens dat ik eerder op een subpagina terecht kwam op bijvoorbeeld Wikipedia, of een andere site. Toch was het met een klein beetje kijkwerk met 1 klik verder wel makkelijk om op de juiste pagina te komen.
Sorry, maar if it works and it ain't broke, don't fix it.Dit project omvat ook een complete vernieuwing van de achterliggende code zodat we naar de toekomst toe makkelijker en sneller wijzigingen kunnen doorvoeren.
Ondertussen blijf je maar herhalen wat je al eerder hebt aangegeven. Tot nu toe is er niks nieuws verteld naar ons toe. Waar is die transparantie gebleven. Je hebt het hier opnieuw over onderzoeken, en resultaten. Echter zien wij daar niks concreets van terug. Geen daadwerkelijke user case om ons er doorheen te praten. Wij zien namelijk simpelweg niet de issues die jullie claimen dat er waren.Zoals gezegd zijn we dus begin 2025 aan de slag gegaan en dat begon met het verder onderzoeken en begrijpen van de problemen en het valideren van oplossingen die we daarvoor bedachten via verschillende onderzoeken.
Sterker nog, vrijwel iedereen heeft veel meer problemen met de huidige opzet van de Pricewatch dan met de versie hiervoor. Er is zelfs meermaals om een rollback gevraagd. Waarom is daar geen antwoord op gegeven? Er kan namelijk doorontwikkeld worden, in samenwerking met de community, terwijl de oude Pricewatch, al dan niet tijdelijk, hersteld is.
Wederom, het is geen single page product detail pagina als je gebruikt maakt van slide-ins. Er worden nieuwe URLS gegenereerd en het blijft niet in een overzichtspagina. Je hebt het nog steeds gepartitioned. Meermaals blijven herhalen dat het een "single page" is, maakt het niet zo. Zo wordt het namelijk niet ervaren.Ook het complete concept van de nieuwe single page productdetailpagina met slide-ins legden we voor aan gebruikers (frequente bezoekers van Tweakers die de Pricewatch gebruiken voor productaankopen) in deze onderzoeken
Daarnaast, als ik dat mag geloven,dan zijn er nog steeds 2 personen die in dit topic hebben aangegeven dat ze zeer frequente bezoekers zijn van Pricewatch op een basis waarbij zij honderden, zo niet duizenden, producten bezoeken per maand. Geen van beiden zijn te spreken over deze verandering.
Nog steeds is er geen enkele openheid over wat deze onderzoeken zouden zijn. Hoe is het onderzoek samengesteld, welke vragen zijn er gesteld, etc. Het is van belang om daar openheid te geven.
Welke resultaten? Ik word er meer gefrustreerd van dat jullie schermen met "onderzoeken" en "resultaten", terwijl de realiteit toch daadwerkelijk anders is. Het is een beetje als Red Bull in de F1 die in 2023 een verkeerde afslag hebben gemaakt. Ook daar kwam uit onderzoek en resultaten dat de auto toch goed deed. En zogenaamd ook bewezen dat de data wel goed was, omdat Max Verstappen in zowel 2023 als 2024 wereldkampioen werd. Toch heeft de fout in 2023 ertoe geleid dat ze in 2025 niet wereldkampioen zijn geworden, omdat het fundamenteel concept toch niet goed was en voor meer problemen zorgde.De resultaten hieruit gaven ons voldoende vertrouwen om stapsgewijs en ‘van boven naar beneden’ de productdetailpagina te gaan vernieuwen. Dus dat hebben we in stappen gedaan over het afgelopen jaar.
Maak alsjeblieft niet dezelfde fout. Het is erger om door te drammen, dan in een vroeg stadium een stapje terug te doen.
Dat uitgangspunt is bij deze gefaald. Het is namelijk niet op een pagina. Het zit verscholen achter allerlei kliks. Dat is al uitgelegd.Waarom hebben we gekozen voor de slide-in oplossing op desktop?
Ons belangrijkste uitgangspunt is dat we de informatie op één pagina willen hebben, en niet verspreid over meerdere.
Wederom, dat is niet zo. Stop met herhalen!Zodat er één overzicht ontstaat van alle informatie die we over een product hebben.
En hier leg je al uit dat voorgaande dus niet klopte. Het kan niet zo zijn dat alles op 1 overzicht staat, maar dat je elders moet zoeken voor meer informatie. Niet eens alle informatie, want ook dat is partitioned elders onder tabs.Daarbij moeten gebruikers vanaf die pagina ook door kunnen naar alle gedetailleerde informatie.
Dus het "fundamentele probleem" van tabs is er nog steeds.
Stro-pop. Dat is wat niemand (of bijna niemand) heeft gesuggereerd. Sterker nog, er zijn er die hebben aangegeven dat ze bijvoorbeeld de video review en gebruikers review op de huidige productpagina enorm vervelend vinden met hoe die is geimplementeerd. En het is inderdaad een gruwel.Je zou dan kunnen suggereren dat we op die ene pagina alle informatie zetten.
Wat mij opvalt is dat er niet getracht wordt om de vraag te beantwoorden wat er gedaan is om specifiek het "fundamentele probleem" van tabs aan te pakken. Waarom is er niet gekeken hoe de zichtbaarheid en duidelijkheid van de tabs te verbeteren? Was een dergelijke kleinere aanpassing niet beter geweest? Geef eens daadwerkelijk een antwoord.
Jullie zeggen dat jullie alles in een overzicht willen hebben, maar tegelijkertijd is dat wat indruist tegen het overzicht wat jullie willen bieden?Zoals je je kunt voorstellen levert dat een ellenlange pagina op die compleet indruist tegen het overzicht dat wat we willen bieden.
Make it make sense!
De slide-ins zijn wat de community betreft de slechtste manier, en daarnaast is het nog steeds geen enkele overzichtspagina.De slide-ins zijn wat ons betreft de beste manier om die enkele overzichtspagina en de weergave van een grote hoeveelheid informatie bij elkaar te brengen.
De implementatie werkt dus niet, want men keert eerder terug via de backspace, of de terugknop op de muis als shortcut. De enige manier waarom deze manier werkt is om altijd maar naar voren te navigeren in plaats van daadwerkelijk TERUG navigeren.Het voordeel van de slide-in oplossing (ook op desktop) is dat de achterliggende pagina en inhoud open blijft staan, zodat een gebruiker gemakkelijk terug kan navigeren naar de andere, beknopte, content die we op de pagina hebben staan.
Er is nu veel dode ruimte. Binnen webpage design is dat iets wat functioneel moet zijn, en dat is hier niet het geval.
Ik zie dat voordeel hier echter TOTAAL niet. Het blijft enorm frustrerend in gebruik, en het is gewoon slecht ontworpen zoals ik het zie. (En ik doe zelf ook UI/UX design voor werk.)Omdat de productheader niet wordt getoond is de hele hoogte van de viewport beschikbaar voor de detailweergave zodat je meer overzicht hebt bij het openen van de detailweergave en het switchen tussen tabs. Een derde voordeel van de slide-in is dat het een schaalbare oplossing is die ook geschikt is als de detailweergave veel informatie heeft. Dit is het geval bij specs, testresultaten maar ook als een product veel gebruikersreviews heeft.
Ik herhaal: dat uitgangspunt heeft dan gefaald.Hoe zien we de verdere ontwikkeling? Komen er nog aanpassingen?
Nee, dat is dus niet zo. Je had ook kunnen kijken wat er gedaan kan worden om wel zogenaamd de tabs te kunnen vinden. Want daar is het allemaal mee begonnen, nietwaar? Op basis van de informatie die jullie gegeven hebben tenminste.De beste oplossing die wij daarvoor kunnen bedenken zijn deze slide-ins.
Sorry, maar dat is het dus wel. Er zijn honderden comments gegeven en zelfs summiere analyses gedaan. Conclusie vanuit ons hier in dit topic is dat men de Pricewatch as is gewoon minder tot niet meer gaan gebruiken.Dat betekent niet dat wij jullie feedback niet horen en dit UX-patroon zaligmakend vinden,
Ah, weer die 'magische' testen en overleggen. Geef dan duidelijkheid wat die testen, onderzoeken, etc. zijn geweest. Misschien dat we dan het wel begrijpen. Onze ervaringen hier zijn duidelijk, en die worden hier dan toch gewoon genegeerd.maar het is wel de oplossing die we na heel veel testen en overleg het beste vinden passen bij het doel dat we hebben.
Dan zul je toch eerst duidelijkheid moeten scheppen. Wat is er al onderzocht, wat is er al geprobeerd, waar zijn jullie tegenaan gelopen, waarom zijn bepaalde dingen al afgeschoten, etc.Als mensen suggesties hebben over hoe we op een andere manier die combinatie van een overzichtspagina met alle informatie én de verdieping kunnen vormgeven, dan staan we daar zeker voor open.
Anders gaan we het toch weer krijgen: "Dat is al onderzocht en afgeschoten. Volgend idea s.v.p.".
Lees: "Wij willen geen andere richting kiezen, deal with it". Sorry, dat ik het hier dan zo pessimistisch opvat, maar je hebt geen vertrouwen gegeven in enige transparantie tot dusver. Er is niks nieuws of enige verklaring gegeven wat we niet al wisten.Zolang we geen andere richting kiezen, gaan we verbeteringen maken aan de slide-ins (en aan de secties op de pagina zelf).
Dit is gewoon een pleister op een schram van een arm dat geamputeerd is. Het lost het onderliggend probleem niet op.Door op korte termijn slide-ins te laten openen vanuit de header en ‘alles openen’ te onthouden, geloven we al dat we veel kliks besparen.
En waarom kunnen jullie die wijzigingen en tests niet doen naast het al dan niet tijdelijk terugdraaien naar de oude Pricewatch?Lees meer in deze post; Freek1710 in "Feedback topic slide-ins op productpagina". Na deze sprint komen nog vervolgverbeteringen. We denken onder andere aan de animatie, formaat en plaatsing van de slide-in. We zullen dit soort wijzigingen via tests doorvoeren om de impact ervan te zien. Voor al deze stappen willen we graag feedback blijven ontvangen.
In conclusie is er totaal geen antwoord gegeven op onze vragen, en alleen maar een herhaling van voorgaande berichten. Ik lees hierin niets nieuws, of enige onderbouwing.Hadden we dit qua communicatie anders moeten doen?
[ Voor 4% gewijzigd door Sir_Lion op 30-01-2026 12:42 . Reden: Blijkbaar was een issue via de zoekfunctie een bekende bug. ]
Lijkt mij ook goed als er gecommuniceerd wordt als het wel in gebruik is. Stel er is een beta-feature beschikbaar gemaakt, communiceer daarover.CH4OS schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:22:
[...]
Aanvankelijk kwam daarmee ook de "beta's" feature, waarmee je zelf kon aangeven (opt-in) of je mee wilde doen met een beta test. Nu voor de WYSIWYG feature wordt dat geloof ik gebruikt, maar die opt-in feature wordt helaas vaker niet dan wel gebruikt.
De grote massa Henk en Ingrid kunnen geen feedback geven want die hebben namelijk geen account.Olaf van der Spek schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:48:
[...]
Was die feedback anders dan van de grote massa?
[...]
Is er al iets te zeggen over de metrics? Over welke metrics hebben we het dan?
Waarschijnlijk gedwongen vanuit hogerhand.Remy!!!! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:48:
[...]
Ligt het aan mij of is dit enorm onlogisch?
Ik snap vanuit jullie redenatie dat de PW op de schop moest, maar dan ga je toch op zoek naar een goeie UX oplossing?
En niet naar een oplossing die jullie zelf ook niet zaligmakende vinden?![]()
![]()
![]()
Wat is dat voor logica?
Terwijl wij hier juist aangeven, dat tabs heel goed werkte.Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:
Hieraan lagen een aantal problemen ten grondslag. In gebruikerstesten zagen we dat veel van de relevante content van een product ‘verstopt’ zat in de tabs en dat dat niet goed gevonden werd. Met de tabs was het voor een groot deel van de gebruikers moeilijk om een goed beeld te vormen van het product of om producten te vergelijken.
Dit spreekt voor een groot gedeelte dit juist tegen: Multi-page voor lange artikelen. Ik scroll deze tegenwoordig ook nauwelijks meer.Waarom hebben we gekozen voor de slide-in oplossing op desktop?
Ons belangrijkste uitgangspunt is dat we de informatie op één pagina willen hebben, en niet verspreid over meerdere. Zodat er één overzicht ontstaat van alle informatie die we over een product hebben. Daarbij moeten gebruikers vanaf die pagina ook door kunnen naar alle gedetailleerde informatie.
Je zou dan kunnen suggereren dat we op die ene pagina alle informatie zetten. Zoals je je kunt voorstellen levert dat een ellenlange pagina op die compleet indruist tegen het overzicht dat wat we willen bieden.
Terwijl juist alle andere grote winkels, nergens maar dan ook nergens een slide gebruiken. Dit is juist waar iedereen overvalt, de slider.De slide-ins zijn wat ons betreft de beste manier om die enkele overzichtspagina en de weergave van een grote hoeveelheid informatie bij elkaar te brengen.
Dus ik denk direct, silder uitfaseren, per direct, of eigenlijk een fallback van de hele implemenatie.Hoe zien we de verdere ontwikkeling? Komen er nog aanpassingen?
Hmmmm. Zo jammer. I had a dream..... Maar blijkbaar toch niet.De beste oplossing die wij daarvoor kunnen bedenken zijn deze slide-ins. Dat betekent niet dat wij jullie feedback niet horen en dit UX-patroon zaligmakend vinden, maar het is wel de oplossing die we na heel veel testen en overleg het beste vinden passen bij het doel dat we hebben. Als mensen suggesties hebben over hoe we op een andere manier die combinatie van een overzichtspagina met alle informatie én de verdieping kunnen vormgeven, dan staan we daar zeker voor open.
Dus eigenlijk ondanks dat een slider nergens op ook maar enige andere grote website gebruikt wordt, juist op de silder al het commentaar komt, blijven jullie een slecht gekozen oplossing, te optimaliseren.Zolang we geen andere richting kiezen, gaan we verbeteringen maken aan de
slide-ins (en aan de secties op de pagina zelf).
Dit is juist waarom IT projecten zo vaak mislukken, bij grote problemen, doorgaan, ivp even achter de oren krabben of het wel de juiste richting opnaa.
Misschien denken, aan uitfaseren van de slider en opnieuw beginnen ipv een slecht gekozen oplossing, proberen goed te krijgen?Door op korte termijn slide-ins te laten openen vanuit de header en ‘alles openen’ te onthouden, geloven we al dat we veel kliks besparen. Lees meer in deze post; Freek1710 in "Feedback topic slide-ins op productpagina". Na deze sprint komen nog vervolgverbeteringen. We denken onder andere aan de animatie, formaat en plaatsing van de slide-in. We zullen dit soort wijzigingen via tests doorvoeren om de impact ervan te zien. Voor al deze stappen willen we graag feedback blijven ontvangen.
Sorry, maar dit hebben we vaker gehoord bij grote Tweakers veranderingen. Blijkbaar waren de lessons learned alweer vergeten.Hadden we dit qua communicatie anders moeten doen?
Oh gelukkig de slager heeft z'n eigen vlees gekeurd en alles is prima.Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:42:
[...]
Vanuit transparantie wil ik daar wel antwoord op geven, ik wil wel gezegd hebben dat we menen wat we schrijven en hier in het vervolg anders naar kijken.
Deze wijziging heeft een tijd (volgens mij een maand of 1,5) in Alpha gehad, waardoor HQ en Crew hier al een tijd mee gewerkt heeft, uit die periode hebben we feedback gekregen en verwerkt.
Op dit punt zie ik het benoemen van "vanuit transparantie" hier als een dogwhistle, en wel om onderstaande opmerking.Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:42:
[...]
Vanuit transparantie wil ik daar wel antwoord op geven, ik wil wel gezegd hebben dat we menen wat we schrijven en hier in het vervolg anders naar kijken.
Nu breekt toch wel daadwerkelijk mijn figuurlijke klomp. Je wilde dus feedback van de grote massa. Dan moet je toch ook wel zeker bereid zijn om de consequenties daarvan te dragen? Inclusief de consequentie dat de daadwerkelijke grote massa er grote bezwaren over hebben? Of bedoel je dat je enkel gaat kijken daar de "kliks" en de mysterieuze "SEO".Deze wijziging heeft een tijd (volgens mij een maand of 1,5) in Alpha gehad, waardoor HQ en Crew hier al een tijd mee gewerkt heeft, uit die periode hebben we feedback gekregen en verwerkt. We kwamen op een punt uit dat we, naast de kwalitatieve feedback, wilde weten wat er in de grote massa zou gebeuren met belangrijke metrics. We deden deze wijziging nou eenmaal om pagina's te verwijderen en verkeer op de productdetailpagina te houden. Naast kwalitatieve feedback werd het tijd om die hypothese te valideren. Want we hadden nog zo lang naar de alpha (of beta) gebruiker kunnen luisteren, uiteindelijk moeten we ook kijken naar de gebruikers die niet in de alpha zaten (of nooit een beta zouden aanzetten). Daarom hebben we er toen voor gekozen om dit live te zetten zonder beta.
Hoe gaat de hypothese hier gevalideerd worden, als er zo nu blijkt vrijwel niemand er blij mee is?
Er is gekozen om het maar lukkraak live te zetten, ondanks dat in het verleden duidelijk meermaals is verzocht door de communitie om transparantie en communicaite. Dat er beta versies beschikbaar gemaakt worden. Anders kun je alsnog forceren voor een publieke beta-test die dan opt-out kan worden, zodat je wel "grote massa metrics" hebt. Tenminste, initieel. Maar je hebt dan ook direct de cijfers van: willen mensen dit wel? als ze alsnog naar de opt-out gaan. Je kunt prompten voor feedback als ze op de opt-out klikken, zodat je duidelijk meekrijgt, ook van niet-ingelogde gebruikers, waarom ze op de opt-out klikken.
Er zijn dus al zoveel kansen in het afgelopen jaar geweest waaruit je juist die transparantie had kunnen tonen. Enerzijds door mensen vroeg mee te nemen in het proces via .Plan posts. Anderzijds door dit niet door te drammen op de manier dat jullie nu hebben gedaan.
Nu lijkt het er alleen maar meer op dat teruggaan totaal geen optie is. Het zou transparant zijn om dat ook toe te geven. Nu is het in slechts zoveel woorden verhuld dat teruggaan geen optie is. Al dan niet tijdelijk, totdat een betere middenweg is gevonden.
Dank je voor je reactie.
Uit je reactie merk ik dat de techniek voordelen heeft. Echter, het is vanuit GUI-oogpunt niet goed implementeert. Daar gaan IMHO dan ook de meeste reacties over. Mijns inzien moet tweakers.net terug naar de tekentafel ten aanzien van de GUI.
- Zorg dat de Slide-In in het blikveld van de gebruiker is en niet daarbuiten.
- Zorg dat alle informatie zichtbaar wordt en dat de gebruiker niet nogmaals moet klikken om de gegevens die hij zoekt te vinden.
Ten slotte bij een dergelijke release kan ik uitsluitend een grondige test aanbevelen, voordat een dergelijke aanpassing gelanceerd wordt.
Het testen van een hypothese op productie en onder eigen personeel lijkt mij zeer onwenselijk. Voor wie hebben jullie de Pricewatch aangepast? In eerdere reacties werd namelijk meermaals gehamerd op SEO en onderzoeken + metrics, waarbij de 91% niet-ingelogde gebruikers als hoofddoelgroep werd gegeven.Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:42:
[...]
Deze wijziging heeft een tijd (volgens mij een maand of 1,5) in Alpha gehad, waardoor HQ en Crew hier al een tijd mee gewerkt heeft, uit die periode hebben we feedback gekregen en verwerkt. We kwamen op een punt uit dat we, naast de kwalitatieve feedback, wilde weten wat er in de grote massa zou gebeuren met belangrijke metrics. We deden deze wijziging nou eenmaal om pagina's te verwijderen en verkeer op de productdetailpagina te houden. Naast kwalitatieve feedback werd het tijd om die hypothese te valideren.
Je hebt nu getoetst onder power users die intern betrokken zijn en bekend zijn met jullie context en doelen... dat is absoluut NIET dezelfde groep als toevallige of sporadische bezoekers die via Google landen.
Ik vind dit een serieuze ontwerp en test fout waarbij je de eigen meetresultaten en metrics vertroebelt tot het punt waar ze onbruikbaar zijn. Er komen foutieve conclusies en dat blijkt in de praktijk ook.
Ik lees nu meerdere keren dat jullie er 'in het vervolg' beter over nadenken of anders naar gaan kijken, maar daar hebben we dus bijzonder slechte ervaringen mee uit het verleden.. ook getuige de kritiek in dit topic en het .plan.Vanuit transparantie wil ik daar wel antwoord op geven, ik wil wel gezegd hebben dat we menen wat we schrijven en hier in het vervolg anders naar kijken.
Waarom ondernemen jullie niet NU actie door het nieuwe pricewatch design bijvoorbeeld terug te brengen als beta-feature of A/B test? Ik begrijp dit oprecht niet.
[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 30-01-2026 16:31 ]
Of beter nog: geen slide-ins.Longbeard schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:24:
[...]
Dank je voor je reactie.![]()
Uit je reactie merk ik dat de techniek voordelen heeft. Echter, het is vanuit GUI-oogpunt niet goed implementeert. Daar gaan IMHO dan ook de meeste reacties over. Mijns inzien moet tweakers.net terug naar de tekentafel ten aanzien van de GUI.Ik vermoed dat daarmee de meest klachten weg genomen worden.
- Zorg dat de Slide-In in het blikveld van de gebruiker is en niet daarbuiten.
- Zorg dat alle informatie zichtbaar wordt en dat de gebruiker niet nogmaals moet klikken om de gegevens die hij zoekt te vinden.
Ten slotte bij een dergelijke release kan ik uitsluitend een grondige test aanbevelen, voordat een dergelijke aanpassing gelanceerd wordt.
Slide-ins zijn een draak van een GUI. Er is een reden dat je deze vrijwel nergens (meer) ziet.
Maar eigenlijk is die reactie al niet meer nodig want:
1. Er lijkt naast @Freek1710 (wat ik overigens wel waardeer!) en nog een verdwaalde devver bijna niemand te reageren vanuit Tweakers. Je kan dan wel zeggen 'vind je het gek met de toon in dit topic', maar wat had je dan verwacht?... En juist doordat er weinig mensen vanuit Tweakers reageren doet het mij juist overkomen dat zij er ook niet achter staan.
2. Vanuit hogerhand boeit het niets
3. Wij dragen voldoende suggesties aan (en dan bedoel ik niet de bugs), maar gebeurt niets mee
4. Wij blijven steeds hetzelfde posten
Dus wat mij betreft kan hier gewoon een slotje op, want hetgeen wat wij posten wordt toch niets mee gedaan.
Jullie kijken veel te veel door jullie eigen bril.TiezZ_BE schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:19:
De nieuwe indeling van de producten pagina's, met name vooral de specificaties is een 'ramp'
Degene die dit bedacht heeft mag zich toch even achter de oren krabben....
if it ain't broke, don't fix it
Tweakers / DPG vindt het wel broken ze verwachten namelijk dat ze meer click-outs en dus meer inkomsten kunnen genereren bij een groot deel van hun gebruikers die daadwerkelijk inkomsten genereert, namelijk de mobiele gebruikers die iets zoeken op de telefoon via Tweakers FP/PW worden doorverwezen en dan geld opbrengen omdat ze op de mobiele telefoon geen blockers hebben.
Tweakers wil meer inkomsten genereren of voorkomen dat ze inkomsten kwijt raken, uiteindelijk indirect in opdracht van de eigenaar/aandeelhouders. Wij, de Tweakers hier op GoT, zijn maar een speldenprik van de gebruikers die daadwerkelijk omzet genereren.
Tractie op de FP is al jaren niet leuk meer, de rest van Tweakers/GoT wordt om de twee jaar over de kop gegooid, maar gelukkig kan ik nog wat gelijkgestemden vinden op GoT om te discussiëren over enkele onderwerpen.
Wij, de 'hoofdgebruikers' hier op GoT, die keer op keer hun verhaal doen en input leveren op veranderingen zijn niet de doelgroep waarmee geld verdient wordt bij Tweakers. We kunnen niets anders dan accepteren dat er niets of zeer weinig gedaan wordt met onze feedback. Mijn klanten die 1% omzet genereren neem ik ook minder tijd voor dan mijn klanten die 10% omzet genereren. C'est ça.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
NOFI, maar dat is toch precies wat feedback (en het doel van dit topic) is? De eigen mening / visie van een ander ophalen, begrijpen of inzien?True schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:08:
Jullie kijken veel te veel door jullie eigen bril.
[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 30-01-2026 13:33 ]
Allereerst, dankjewel. Ik doe mijn best, het is lang niet altijd makkelijk om me hier te mengen!Remy!!!! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:56:
1. Er lijkt naast @Freek1710 (wat ik overigens wel waardeer!) en nog een verdwaalde devver bijna niemand te reageren vanuit Tweakers. Je kan dan wel zeggen 'vind je het gek met de toon in dit topic', maar wat had je dan verwacht?... En juist doordat er weinig mensen vanuit Tweakers reageren doet het mij juist overkomen dat zij er ook niet achter staan.
Het is wel daadwerkelijk zo dat er best een aantal collega's met me meelezen en zelfs meeschrijven. Daarom dat ik ook af en toe vanuit de 'we' vorm schrijf, @ikloon (Product Manager) maar ook onze UI/UX designers kijken en lezen mee.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Nooit gezien voordat er een topic met de verandering kwam.Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:21:
Ook het complete concept van de nieuwe single page productdetailpagina met slide-ins legden we voor aan gebruikers (frequente bezoekers van Tweakers die de Pricewatch gebruiken voor productaankopen) in deze onderzoeken.
En een slide-in noem je niet verschillende pagina's? Interessante gedachte. Ik zie het als twee verschillende pagina's. Dat iets over een andere pagina ligt betekent niet dat het dezelfde pagina is. De route om er te komen is exact hetzelfde als de route naar een andere tab of pagina. In die zin (als UX) is het gewoon een andere pagina.Waarom hebben we gekozen voor de slide-in oplossing op desktop?
Ons belangrijkste uitgangspunt is dat we de informatie op één pagina willen hebben,
En in die slide-in doe je dan weer die tabs waarvan je zegt dat mensen ze niet kunnen gebruiken. Nu zelfs uitgebreid tot alle informatie die je ook op de beginpagina laat zien. Hoe is dat dan weer niet één pagina, en hoe is dit een verbetering? Dit is echt een verandering van "oh, er is kritiek, laten we het dan maar zo laten maar met extra klikken krijg je hetzelfde te zien als voorheen".
Daarbij is de layout van de specificaties ook gewoon verslechterd tegenover hoe het eerst was. Ik zeg nogmaals prijsvergelijker en vrees voor de verslechtering die jullie daar ongetwijfeld ook door zullen voeren.
Sorry voor de bewoordingen, maar onzin! Zoals al aangegeven kun je informatie zonder problemen verbergen en alleen tonen als je ergens op klikt. Je doet dat nota bene zelf op slide-in bij de specificaties! Hoezo kun je dat niet dan niet op die ene pagina doen? Je lost dat "te lange pagina" zelf al op door de tab-like selecties bovenin waardoor je direkt naar de prijzen/specificaties/video/etc kunt springen. Die tab is altijd zichtbaar dus een argument dat de pagina te lang wordt kan er niet zijn. Je bent nooit een scroll verwijderd om naar de andere sectie te gaan.Je zou dan kunnen suggereren dat we op die ene pagina alle informatie zetten. Zoals je je kunt voorstellen levert dat een ellenlange pagina
Zeer teleurgesteld dat jullie de basale missers in deze verandering niet zien en ook dat jullie blijven vasthouden aan dat verkeerde narrative van "het kan niet anders, het moet zo" terwijl meerdere keren is gezegd dat het zo niet hoeft. Ik zit hier echt met
Signatures zijn voor boomers.
[ Voor 82% gewijzigd door rens-br op 31-01-2026 01:13 ]
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Idd.Remy!!!! schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:56:
Waarschijnlijk komt er binnenkort een reactie van de Opperbaas van Design/UX/Dev "Deze weg zijn we in gegaan, en gaan we niet meer wijzigen, slotje erop".
Maar eigenlijk is die reactie al niet meer nodig want:
2. Vanuit hogerhand boeit het niets
3. Wij dragen voldoende suggesties aan (en dan bedoel ik niet de bugs), maar gebeurt niets mee
4. Wij blijven steeds hetzelfde posten
Dus wat mij betreft kan hier gewoon een slotje op, want hetgeen wat wij posten wordt toch niets mee gedaan.
Dit type topic dient vooral ter kanalisering van en als sinkhole voor kritiek/feedback.
PC Specs
Ach, er komt toch geen inhoudelijke reactie. Niet op mijn reactie, noch op die van jou.Maasluip schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:11:
tl;dr: erg teleurgesteld in deze reactie en dat er doorgegaan wordt op een route die hier unaniem afgekeurd wordt.
[...]
Nooit gezien voordat er een topic met de verandering kwam.
[...]
En een slide-in noem je niet verschillende pagina's? Interessante gedachte. Ik zie het als twee verschillende pagina's. Dat iets over een andere pagina ligt betekent niet dat het dezelfde pagina is. De route om er te komen is exact hetzelfde als de route naar een andere tab of pagina. In die zin (als UX) is het gewoon een andere pagina.
En in die slide-in doe je dan weer die tabs waarvan je zegt dat mensen ze niet kunnen gebruiken. Nu zelfs uitgebreid tot alle informatie die je ook op de beginpagina laat zien. Hoe is dat dan weer niet één pagina, en hoe is dit een verbetering? Dit is echt een verandering van "oh, er is kritiek, laten we het dan maar zo laten maar met extra klikken krijg je hetzelfde te zien als voorheen".
Daarbij is de layout van de specificaties ook gewoon verslechterd tegenover hoe het eerst was. Ik zeg nogmaals prijsvergelijker en vrees voor de verslechtering die jullie daar ongetwijfeld ook door zullen voeren.
[...]
Sorry voor de bewoordingen, maar onzin! Zoals al aangegeven kun je informatie zonder problemen verbergen en alleen tonen als je ergens op klikt. Je doet dat nota bene zelf op slide-in bij de specificaties! Hoezo kun je dat niet dan niet op die ene pagina doen? Je lost dat "te lange pagina" zelf al op door de tab-like selecties bovenin waardoor je direkt naar de prijzen/specificaties/video/etc kunt springen. Die tab is altijd zichtbaar dus een argument dat de pagina te lang wordt kan er niet zijn. Je bent nooit een scroll verwijderd om naar de andere sectie te gaan.
Zeer teleurgesteld dat jullie de basale missers in deze verandering niet zien en ook dat jullie blijven vasthouden aan dat verkeerde narrative van "het kan niet anders, het moet zo" terwijl meerdere keren is gezegd dat het zo niet hoeft. Ik zit hier echt met![]()
![]()
van hoe je met die argumenten probeert de veranderingen te rechtvaardigen.
Dat is wel het teleurstellende hier. Het is anti-transparantie.
Als ik het topic zo door lees is alles al gezegd over hoe ik er nu ook over denk en heb dan ook hetzelfde verzoek: graag de oude pricewatch weer terug :-)
Ik snap de frustraties die er spelen heel goed, en vind het heel mooi om te zien hoe iedereen zo onwijs betrokken is bij Tweakers dat de moeite wordt genomen om de discussie met ons aan te gaan - ondanks dat het misschien nutteloos voelt, of voelt alsof er niets mee wordt gedaan. Geloof mij, dat is écht niet het geval.
Ik merk echter ook dat ik de vele insinuaties ("zij staan er niet achter" en "dit moet van hogerhand") en ongefundeerde beschuldigen nu wel een beetje zat begin te worden. Ik snap dat je vind dat jij niet gehoord bent, maar heb wel het respect om het aan mij over te laten hoe ik nadenk en mijn werk doe. En waar ik zeg "ik" bedoel ik ook mijn collega's. Laten we waken dat het dit topic geen schandpaal wordt, maar laten we op elkaar op de inhoud blijven opzoeken.
Dat gezegd hebbende, met het weekend voor de deur hoop ik van harte dat mijn collega's de komende twee dagen wat minder meelezen en zich even wat kunnen gaan ontspannen.
Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet
Kan jij dan vertellen wat een slide-in fixed wat daarvoor gewoon werkte?DaFeliX schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:04:
Verdwaalde devver hier.
Ik snap de frustraties die er spelen heel goed, en vind het heel mooi om te zien hoe iedereen zo onwijs betrokken is bij Tweakers dat de moeite wordt genomen om de discussie met ons aan te gaan - ondanks dat het misschien nutteloos voelt, of voelt alsof er niets mee wordt gedaan. Geloof mij, dat is écht niet het geval.
Ik merk echter ook dat ik de vele insinuaties ("zij staan er niet achter" en "dit moet van hogerhand") en ongefundeerde beschuldigen nu wel een beetje zat begin te worden. Ik snap dat je vind dat jij niet gehoord bent, maar heb wel het respect om het aan mij over te laten hoe ik nadenk en mijn werk doe. En waar ik zeg "ik" bedoel ik ook mijn collega's. Laten we waken dat het dit topic geen schandpaal wordt, maar laten we op elkaar op de inhoud blijven opzoeken.
Dat gezegd hebbende, met het weekend voor de deur hoop ik van harte dat mijn collega's de komende twee dagen wat minder meelezen en zich even wat kunnen gaan ontspannen.
Ik die vraag nu 3x gesteld en geen antwoord opgekregen.
Als ik het topic doorlees, zie ik iig @Freek1710 meermaals antwoord geven op deze vraag. Ik begrijp dan niet wat je precies wilt horen van mij, of beter gezegd, wat je niet begrijpt?Hell-Slave schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:22:
[...]
Kan jij dan vertellen wat een slide-in fixed wat daarvoor gewoon werkte?
Ik die vraag nu 3x gesteld en geen antwoord opgekregen.
Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet
Weet je wat laat maar, ik gebruik PW toch niet meer.DaFeliX schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Als ik het topic doorlees, zie ik iig @Freek1710 meermaals antwoord geven op deze vraag. Ik begrijp dan niet wat je precies wilt horen van mij, of beter gezegd, wat je niet begrijpt?
Bedankt voor alle moeite, prettig weekend.
En daar is direct op gereageerd door o.a. mij. Wat voorgespiegeld wordt, klopt op meerdere aspecten niet. Wat precies kun je lezen in mijn eerdere comment.DaFeliX schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Als ik het topic doorlees, zie ik iig @Freek1710 meermaals antwoord geven op deze vraag. Ik begrijp dan niet wat je precies wilt horen van mij, of beter gezegd, wat je niet begrijpt?
Tldr; de claim wat het probeert te fixen is tegenstrijdig met de daadwerkelijke implementatie waarbij de aspecten die het probeert te verhelpen nog steeds bestaan.
Er is dus maar veranderd om het te veranderen.
Nu ervaar ik dat je reacties opnieuw anders uitlegt dan bedoeld. Het is niet onze intentie om de developers aan de schandpaal te nagelen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed hoe dat beeld steeds ontstaat.DaFeliX schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:04:
De reacties die je ziet, komen voort uit frustratie omdat mensen het gevoel hebben niet gehoord te worden. Niemand heeft ergens gezegd dat de devs hun werk niet goed doen.
@Freek1710 maak op de productpagina de belangrijkste specificaties instelbaar. Dan kan ik zelf mijn productpagina maken zoals ik wil.
[ Voor 10% gewijzigd door Dekar op 30-01-2026 16:19 ]
The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"
Klinkt alsof ik Gerrit Zalm in 1997 weer hoor roepen: "We hebben de aangenomen motie goed gelezen, MAAR WE VOEREN HEM NIET UIT!!".Freek1710 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:41:
[...]Allereerst, dankjewel. Ik doe mijn best, het is lang niet altijd makkelijk om me hier te mengen!
Het is wel daadwerkelijk zo dat er best een aantal collega's met me meelezen en zelfs meeschrijven. Daarom dat ik ook af en toe vanuit de 'we' vorm schrijf, @ikloon (Product Manager) maar ook onze UI/UX designers kijken en lezen mee.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
* Dit topic is bedoeld voor feedback op de slide-ins op de productpagina. Dat betekent dat zaken zoals de rol van DPG, verdienmodellen en allerlei randzaken hier niet thuishoren.
* Lees voor je post de gepinde reacties van de crew, om te kijken of je vraag of punt al eerder behandeld is.
* Feedback verwachten we op een opbouwende en constructieve manier. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar we verwachten wel respect naar elkaar toe. Bedenk dat devvers ook mensen zijn.
Dit topic wordt gemodereerd door de vrijwillige crew, en niet door HQ. Feedback op de moderatie graag naar de desbetreffende moderator via mail of DM.
Posts die hier niet aan voldoen worden verwijderd.