Ja, dat is nu ook mijn Way of Working... is sneller en makkelijker dan wat de pricewatch nu aanbied...Leeghoofd21 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:36:
Workaround om nog steeds de specs snel te kunnen bekijken is het toevoegen van het product aan een vergelijking en direct door te klikken naar de vergelijking (gelukkig werkt het vergelijken van 1 product nog steeds). Daar krijg je nog steeds een mooie lijst van alle specs voor dat product.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2101502/
vs
uitvoering: MSI MAG 271QPX QD-OLED E2 Zwart
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Volgens mij is het relatief eenvoudig om heel veel van de kritiek aan te pakken.
Geef gebruikers de optie om de slide in modal standaard te openen als ze op een product pagina arriveren.
De modal werkt best aardig op mobiele browsers, niet op een desktop. Geef desktop gebruikers dan ook een desktop ervaring door de modal anders te positioneren.
Zie onderstaande screenshot waar ik 5 minuten met wat css heb zitten prutsen voor een proof of concept. Dat maakt het bovendien alleen maar makkelijker voor gebruikers om een product op een lijst te zetten als ze tevreden zijn over reviews, etc. Lijkt me een win win
Mocht dat dan toch helemaal niet passen in jullie visie, prima maar geef ons dan nog steeds een goede desktop ervaring en doe zoiets als dit. Waarbij ik me overigens besef dat zowel op de desktop en mobiel er informatie mist in de model. Welk product ben ik naar aan het kijken? Als ik meerdere tabbladen open heb, zeker op mobiel en ik switch, dan moet ik dus eerst de modal sluiten om te checken welk product ik ook al weer open had.
/f/image/NB9vJwpWis2Ma14LCUwNMezP.png?f=fotoalbum_large)
Zelf werk ik ook al jarenlang in de software ontwikkeling. Ik weet hoe je als team uren kan steken in het ontwikkelen van een feature of product en hoe het kan voelen als dit niet wordt ontvangen op een manier zoals je had verwacht. Ik weet ook dat het vaak zo is dat gebruikers vastgeroest zitten en elke verandering vervelend vinden. Daarom is het ook één van de grootste valkuilen van ontwikkel teams om alles daar op af te schuiven en eigenlijk niet of minimaal feedback in overweging te nemen.
Volgens mij werken jullie agile. Eén van de hoofdpunten in het originele agile manifesto is "Responding to change over following a plan".
Wat ik met bovenstaande screenshots dan ook probeer aan te tonen is dat het, volgens mij, prima mogelijk moet zijn om de feedback in dit topic productief te gebruiken, de gebruikers in dit topic tegemoet te komen zonder al het gedane werk terug te draaien.
Toevoeging; ik lees alleen maar negatieve reacties over deze aanpassingen. Dus terug draaien! DIt is de allerslechtste aanpassing sinds jaren op T.net!
//edit: nu ik alles zo terug lees (bijna alles is negatief inzake de aanpassingen m.b.t. Pricewatch) heeft dit te maken met SEO. Dus dat is belangrijker als je (dagelijkse) trouwe gebruikers? Jammer.
Ik zie ook nog dit ergens vermeld staan:
In hoeverre is dit serieus? Of is dit over de huidige versie?!Deze wijziging komt voort uit uitgebreid kwalitatief onderzoek met gebruikers. We merkten dat de verschillende productinformatie verspreid over de website stond. Zo moesten gebruikers vaak nieuwe tabbladen openen om de informatie te vinden die ze zochten.
[ Voor 47% gewijzigd door Zwijntjesdrecht op 22-01-2026 10:21 . Reden: Zaken teruggelezen. ]
Of hadden jullie gehoopt hier een hoop positieve reactie en lofbetuigingen te vinden?
Hoog tijd voor wat meer concurrentie op de markt van prijsvergelijkers. Hoewel die UI ook zeker niet optimaal is en de data niet zo mooi gelokaliseerd is voor de BE en NL markt ga ik zelf proberen wat vaker Geizhals te gebruiken.
Belangrijkste schending van Agile werkwijze is dat deze aanpassing lijkt te zijn opgelegd. Ik lees ook geen enkele dev zijn werk hier verdedigen. Wilden zij dit zelf wel maken? Minstens zo belangrijk is dat een team's autonomie wordt vertrouwd en ze zelf de klus mogen klaren.Creesch schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:07:
Volgens mij werken jullie agile. Eén van de hoofdpunten in het originele agile manifesto is "Responding to change over following a plan".
Wat ik met bovenstaande screenshots dan ook probeer aan te tonen is dat het, volgens mij, prima mogelijk moet zijn om de feedback in dit topic productief te gebruiken, de gebruikers in dit topic tegemoet te komen zonder al het gedane werk terug te draaien.
De beste architecturen, eisen en ontwerpen komen voort uit zelfsturende teams.
Maar ook deze is denk ik geschonden:
Voortdurende aandacht voor een hoge technische kwaliteit en voor een goed ontwerp versterken agility.
En zelfs niks aanpassen aan een goed werkend product was meer agile geweest:
Eenvoud, de kunst van het maximaliseren van het werk dat niet gedaan wordt, is essentieel.
Bron: https://agilemanifesto.org/iso/nl/principles.html
The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"
Hallo, devver hier.Dekar schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:01:
[...]
Belangrijkste schending van Agile werkwijze is dat deze aanpassing lijkt te zijn opgelegd. Ik lees ook geen enkele dev zijn werk hier verdedigen. Wilden zij dit zelf wel maken? Minstens zo belangrijk is dat een team's autonomie wordt vertrouwd en ze zelf de klus mogen klaren.
[...]
Toevallig ben ik een van de devvers die dit niet heeft gebouwd. Althans, "toevallig"? Nee, dat niet. Als ík nl een van de devvers was die hier aan heeft gewerkt, zou ik dit topic met een hele grote boog ontwijken.
Prima dat jij de slide-in niet fijn vind. En ik begrijp heel goed dat mijn werk in sommige gevallen een enorme impact heeft op gebruikers zoals jij. En dat jij het absoluut niet eens bent met welke richting Tweakers op zou gaan. En ik heb ook best begrip op het feit dat je graag wil dat er meer/vaker/sneller moet worden gecommuniceerd. Ik kan hier overal begrip voor opbrengen.
Maar op het moment dat jij beter weet dan ikzelf hoe mijn werkhouding is, en dat je daar dan conclusies uit trekt dat ik mijn werk niet serieus neemt... Nee, dan hou mijn bereidheid tot het lezen van reacties op.
Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet
Agile betekent niet dat iedereen overal wat van moet/mag vinden. Een dev heeft niet altijd iets te zeggen over de UX of de richting die de business op wil gaan. Als dev maak je wel eens wat dingen waar je functioneel niet achter staat, helaas. Enige wat je kan doen is het technisch gezien goed bouwen (en dat lijkt wel te zijn gebeurd)Dekar schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:01:
[...]
Belangrijkste schending van Agile werkwijze is dat deze aanpassing lijkt te zijn opgelegd. Ik lees ook geen enkele dev zijn werk hier verdedigen. Wilden zij dit zelf wel maken? Minstens zo belangrijk is dat een team's autonomie wordt vertrouwd en ze zelf de klus mogen klaren.
De beste architecturen, eisen en ontwerpen komen voort uit zelfsturende teams.
Maar ook deze is denk ik geschonden:
Voortdurende aandacht voor een hoge technische kwaliteit en voor een goed ontwerp versterken agility.
En zelfs niks aanpassen aan een goed werkend product was meer agile geweest:
Eenvoud, de kunst van het maximaliseren van het werk dat niet gedaan wordt, is essentieel.
Bron: https://agilemanifesto.org/iso/nl/principles.html
Hij weet niks beter over hoe jouw werkhouding is, en trekt ook die conclusies niet. Hij stelt vragen.DaFeliX schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:29:
[...]
Hallo, devver hier.
....
Maar op het moment dat jij beter weet dan ikzelf hoe mijn werkhouding is, en dat je daar dan conclusies uit trekt dat ik mijn werk niet serieus neemt... Nee, dan hou mijn bereidheid tot het lezen van reacties op.
[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 22-01-2026 11:40 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Hij impliceert nogal wat.Help!!!! schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:38:
[...]
Hij weet niks beter over hoe jouw werkhouding is, en trekt ook die conclusies niet. Hij stelt vragen.
Goedemiddag DaFelix,DaFeliX schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:29:
[...]
Hallo, devver hier.
Toevallig ben ik een van de devvers die dit niet heeft gebouwd. Althans, "toevallig"? Nee, dat niet. Als ík nl een van de devvers was die hier aan heeft gewerkt, zou ik dit topic met een hele grote boog ontwijken.
Prima dat jij de slide-in niet fijn vind. En ik begrijp heel goed dat mijn werk in sommige gevallen een enorme impact heeft op gebruikers zoals jij. En dat jij het absoluut niet eens bent met welke richting Tweakers op zou gaan. En ik heb ook best begrip op het feit dat je graag wil dat er meer/vaker/sneller moet worden gecommuniceerd. Ik kan hier overal begrip voor opbrengen.
Kun je me vertellen over de mogelijkheden voor 'custom css' als developer? In mijn optiek kan de ophef vermeden worden als er een alternatief geboden wordt tijdens dit soort veranderingen, alleen ben ik me niet bewust van wat er technisch mogelijk is.
Ik ben oprecht nieuwsgierig naar opties en wil je werk daar niet mee te kort doen oid.
Is het uitgeven van custom css vanuit Tweakers team, die de oude UI hanteert überhaupt mogelijk?
Ik ben me bewust dat middelen niet altijd beschikbaar zijn omdat meteen bij een launch te doen, maar is dit 'te doen' als project na de lancering?
Het lijkt mij een goede compromis om de 'die-hards' blij te maken met de custom css template en dan de UI die gebaseerd is op data en tests te verfijnen voor de grotere doelgroep.
Ik reageer op deze inhoudelijke vraag even direct vanwege de tag. Ik zit zelf niet in het product team, dus kan hier geen antwoord op geven. Wel weet ik dat 'hip' zijn voor niemand bij Tweakers een drijfveer isHell-Slave schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:01:
@WoutF
Een simpele vraag: wat fixed een slide-in wat daar voor gewoon werkte?
Is dit veranderen voor het veranderen en daardoor hip en modern voor de bezoekers?
Ik merk dat er veel inhoudelijke vragen over de slide-in zijn, en dan vooral op desktop (kleine aanname). Zoals gezegd weet ik de specifieke redenen niet en ik zie dat Femme een poging tot uitleg heeft gedaan, maar dat niet iedereen daar iets mee kan. Ik zal intern nog even kijken of daar wat meer duidelijkheid over kan komen.
Het is beleid dat niet iedereen vanuit HQ onder eigen account gaat reageren, anders wordt het lastig om nog een duidelijke boodschap over te brengen. Daarbij staat ook niet iedereen te trappelen, en dat snap ik ook wel, gezien de toon van sommige reacties.Remy!!!! schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:25:
En ik vind het ook gek dat het hier redelijk stil is vanuit de crew (niet de mods, want die zijn er wel duidelijk in) ,en dan specifiek de UX designers e.d..
Ik heb echt moeite met mensen die zaken zo in het extreme trekken. Ik heb begrip voor je gevoel, maar wat verwacht je van me als zaken zo poneert? Elke keer als ik probeer uit te leggen dat het gaat om balans vinden en dat we weten dat we daarbij echt ook dingen doen die bij jullie niet populair zijn, dat dit voor ons ook lastige trajecten zijn, wordt dat voor mijn gevoel echt uit z'n verband getrokken. Op een dusdanige wijze dat ik zo langzamerhand echt niet meer weet wat ik hier nog kan posten om hier een constructieve discussie van te maken.Dekar schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:17:
@WoutF Met deze backlash, jouw comment, en het vasthouden aan de genomen koers laten jullie zien dat de actieve, betrokken Tweaker niet langer een partner is, maar een sta-in-de-weg voor jullie commerciële doelstellingen.
Door te claimen dat wij onze meest trouwe users een 'sta-in-de-weg' zouden vinden, spuug je echt in het gezicht van een heleboel mensen hier aan de andere kant van de lijn. Dat geeft mij het gevoel dat een volwassen, inhoudelijke discussie heel lastig is.
Zo werken we ook. Ik weet dat een boel mensen in dit topic zeggen dat er 'niks' wordt gedaan met feedback, terwijl Freek al heeft aangegeven welke punten we gaan oppakken of onderzoeken. As we speak worden op de dev-branches wijzigingen doorgevoerd en het grootste deel van de komende sprint zit vol met verbeteringen aan deze pagina op basis van zaken die door jullie gemeld zijn. Lost dat meteen alles op? Nee. Draaien we daarmee alles terug? Nee. Dat niet àlle feedback wordt doorgevoerd betekent niet dat er niks met feedback wordt gedaan.Creesch schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:07:
- Zorgen dat 'alles openen' onthouden wordt zodat je daar maar 1 keer op hoeft te klikken
- Bovenin de header, als je klikt op de link onder specificaties (of op gebruikersreviews) openen we de slide-in
- Animatie versnellen van de slide-in
- Scroll animatie toevoegen, zodat het duidelijk is dat de menu elementen verticaal door de pagina scrollen
- Een aantal BUG's oplossen;
- Uitlijning van de uitvoering vergelijken
- Uitlijning van de gebruikersreview wanneer je tracker open hebt staan
- Verspringen van het header menu bij openen van de slide-in
Build The Right Thing and Build The Thing Right
[ Voor 36% gewijzigd door Anonymoussaurus op 22-01-2026 14:31 ]
Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ
Het feit dat mensen geen account hebben wil niet zeggen dat ze de site anders ervaren hoor.
Dat komt blijkbaar uit jullie "onderzoek" maar ik heb zeer sterke twijfels of dat onderzoek wel goed is uitgevoerd..
Als je 2.5 miljoen bezoekers in een maand krijgt dan is het vrij duidelijk dat de informatievoorziening al goed was anders gingen die bezoekers wel ergens anders heen en bleven ze niet terug komen.
Wat mij, en ik denk veel anderen stoort is dat jullie blijkbaar niet kunnen zeggen, sorry we hebben het verkeerd gedaan we draaien het terug en zoeken een nieuwe oplossing die wel aansluit bij de wensen van de gebruikers.
Door dat niet te doen, en deze starre onbegrijpelijke houding aan te nemen, en het ontwerp te blijven verdedigen ondanks de 100% negatieve reactie krijg je zulke felle kritiek.
Ik denk dat de meesten hier namelijk helemaal niet tegen verandering zijn, ik ook niet.
Maar dan moet het wel beter worden, niet slechter.
Het helpt ook niet mee dat eerdere wijzigingen, zoals het toevoegen van dat gedrocht van een AI samenvatting mensen ook al een negatieve associatie had gegeven over de route die jullie willen nemen.
Maar omdat het resultaat niet direct in de weg staat ben ik daar zelf niet echt over gaan klagen, al druk ik wel steeds op de knop dat het niet nuttig is.
De grote vraag hier is: waarom de slide-in feature?Freek1710 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:05:
Ik kan hier nog wel even wat concreter maken wat jullie van ons kunnen verwachten. De komende 2 weken zullen wij releasen;Deze wijzigingen samen zorgen ervoor dat zowel specificaties als gebruikersreviews slechts 1 klik kosten die je kunt doen bovenaan de pagina.
- Zorgen dat 'alles openen' onthouden wordt zodat je daar maar 1 keer op hoeft te klikken
- Bovenin de header, als je klikt op de link onder specificaties (of op gebruikersreviews) openen we de slide-in
- Scroll animatie toevoegen, zodat het duidelijk is dat de menu elementen verticaal door de pagina scrollen
Wat fixed het wat daarvoor gewoon prima was?
Is het een prestige project wat hoe dan ook moet lukken?
Het zou mooi zijn om ook de hele animatie optioneel (of zelfs slide in) te maken voor ingeloggde gebruikers.
Dan hebben meer mensen een reden om een account te maken! Denk aan al die trackingsinkomsten DPG! :cow:
De doorslaggevende reden lijkt vooral SEO optimalisatie te zijn geweest. Prima dat je dat wilt verbeteren, maar ik geloof absoluut niet dat zo'n slide-in dan de enige oplossing zou zijn. Het verdwijnen van de tabjes zou ik nog mee kunnen leven. Hét storende element is echter die slider. Tweakers vormt hierin ten opzichte van alle andere websites (die ik ken) de negatieve uitzondering om productspecificaties op zo'n beroerde manier weer te geven.Hell-Slave schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:09:
[...]
De grote vraag hier is: waarom de slide-in feature?
Wat fixed het wat daarvoor gewoon prima was?
Is het een prestige project wat hoe dan ook moet lukken?
[ Voor 13% gewijzigd door JKP op 22-01-2026 14:59 ]
Let maar op dat is het volgende wat "verbeterd" wordt.Bas1978 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:15:
Via product vergelijking zijn de product specificaties(waar ik tweakers eigenlijk meerdere keren per dag voor gebruikte) nog redelijk werkbaar, standaard een product aanzetten en dan een extra toevoegen. Dan krijg je gelukkig nog gewoon gelijk een lijst zonder vertraging en geen slide in met trage animatie.
Het zou mooi zijn om ook de hele animatie optioneel (of zelfs slide in) te maken voor ingeloggde gebruikers.
Dan hebben meer mensen een reden om een account te maken! Denk aan al die trackingsinkomsten DPG! :cow:
Degene die dit bedacht heeft mag zich toch even achter de oren krabben....
if it ain't broke, don't fix it
Om het weer constructief te maken, laten we de intenties achterwege en kijken naar de feitelijke interactie:
Waar we voorheen in één oogopslag specs konden vergelijken, moeten we nu talloze keren extra klikken (accordions/pijltjes'/slide-ins). Dit belemmert de workflow van degenen die dagelijks tientallen adviezen geven. Zelfs met de volgende sprint gaan we er onvoldoende op vooruit. De slide-in blijft immers bestaan, wat betekent dat we een altijd extra keer moeten klikken om dat ding weer weg te krijgen.
Mijn oplossing wil ik graag herhalen: Maak de Belangrijkste Specificaties instelbaar per user. Dan kan ik aanvinken wat ik wil zien zonder de slide-in te moeten openen én zelfs zonder op specificaties te hoeven klikken. 1 klik MINDER dan vroeger zelfs. @Freek1710 is wellicht de persoon die daar wat van moet vinden. En ik hoor graag wat @Woezik van het idee vindt als gelijkgestemde meervoudig Gouden Tweakers Award-winnaar.
Dank voor je positieve post.Mario schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:43:
[...]
Goedemiddag DaFelix,
Kun je me vertellen over de mogelijkheden voor 'custom css' als developer? In mijn optiek kan de ophef vermeden worden als er een alternatief geboden wordt tijdens dit soort veranderingen, alleen ben ik me niet bewust van wat er technisch mogelijk is.
Ik ben oprecht nieuwsgierig naar opties en wil je werk daar niet mee te kort doen oid.
Is het uitgeven van custom css vanuit Tweakers team, die de oude UI hanteert überhaupt mogelijk?
Ik ben me bewust dat middelen niet altijd beschikbaar zijn omdat meteen bij een launch te doen, maar is dit 'te doen' als project na de lancering?
Het lijkt mij een goede compromis om de 'die-hards' blij te maken met de custom css template en dan de UI die gebaseerd is op data en tests te verfijnen voor de grotere doelgroep.
Custom CSS is niet dé oplossing in dit geval, vrees ik. Er is onderhuids zoveel aangepast, dat je met CSS alleen de pagina niet terugkrijgt naar wat het was. Zelfs een custom CSS die wij als development zouden uitbrengen zou te beperkt zijn.
Het "probleem" met custom CSS vanuit een developer aan te bieden, is dat men daardoor verwacht dat dit niet alleen nu, maar ook straks en over 2 jaar nog werkt. Dat is niet wat we willen. Ik zie Custom CSS dan in dit geval misschien meer als een manier om voor die power-users die absoluut dingen anders willen, daar de handvatten voor te geven dat ze dat zelf kunnen gaan doen.
Maar zaligmakend is het niet.
Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet
Ik denk dat dit wel een belangrijke tussenconclusie is: Wat de belangrijkste specificaties zijn, is voor iedereen persoonlijk: Voor mij is de TBW van een SSD een primaire specificatie, volgens mij denkt niet iederen daar zo over.Dekar schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:46:
Mijn oplossing wil ik graag herhalen: Maak de Belangrijkste Specificaties instelbaar per user.
Als het doel is de belangrijkste specificaties in 1 scherm te tonen, dan zul je dat met welke standaardkeus dan ook niet kunnen bereiken en mensen derhalve in 100% van de gevallen dwingen het zijscherm te openen.
Verder zijn de gekozen defaults mijn inziens niet goed. Er zal van verschil van mening kunnen bestaan welke defaults de juiste zijn (vanwege bovengenoemde reden), maar zoals ik in deze bijdrage uiteenzette, de gekozen primaire gegevens zijn in veel gevallen met vrij objectieve argumenten te verwerpen.
Als je dat doet is die zijbalk niet opeens een goed idee, dat is het niet, maar dan kan je nog wel je doel bereiken dat de belangrijkste gegevens in een oogopslag gezien worden.
Onoverzichtelijk van alles in een slide scherm open klikken, waarom? Het was voorheen zo simpel en overzichtelijk geplaatst!
Wat ik ook niet begrijp is de keuze nu meerdere keren te moeten doorklikken naar de V&A pagina van een product. Voorheen kwam je direct in het tweedehands overzicht, nu niet en moet je nogmaals klikken.
Make it stop, please!!1!
Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL
Netjes dat je wat inzichten geeft.DaFeliX schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:03:
[...]
Dank voor je positieve post.
Custom CSS is niet dé oplossing in dit geval, vrees ik. Er is onderhuids zoveel aangepast, dat je met CSS alleen de pagina niet terugkrijgt naar wat het was. Zelfs een custom CSS die wij als development zouden uitbrengen zou te beperkt zijn.
Het "probleem" met custom CSS vanuit een developer aan te bieden, is dat men daardoor verwacht dat dit niet alleen nu, maar ook straks en over 2 jaar nog werkt. Dat is niet wat we willen. Ik zie Custom CSS dan in dit geval misschien meer als een manier om voor die power-users die absoluut dingen anders willen, daar de handvatten voor te geven dat ze dat zelf kunnen gaan doen.
Maar zaligmakend is het niet.
Verwachtingen kun je managen en ik denk dat als je kunt laten zien dat je rekening geprobeerd hebt te houden met je power-users dat je al veel steun krijgt. Mensen willen niet het gevoel hebben dat ze vergeten zijn.
Zou het mogelijk zijn dat je dit bespreekbaar maakt in het team als dit in jouw optiek geen serieuze impact heeft je op werkdruk, past in het beleid en toegankelijk is voor de gebruikers?
In deze situatie lijkt me een twee ledige aanpak wel op z'n plaats, waar de power-users het zelf uitvogelen met wat begeleiding vanuit Tweakers(de handvaten vanuit devs) en de andere kant het nieuwe design verfijnt wordt onder leiding van Freek.
Draai die onbegrijpelijke veranderingen a.u.b. terug.
Ik blijf klikken en zoeken terwijl ik voorheen snel de gegevens in een oogopslag kon zien.
Don't fix something if it ain't broken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik heb mij echt nog nooit, aan welke verandering geirriteerd op T.net en bijna alles met open armen ontvangen, maar dit is echt de eerste (en meteen de grootste) misser die jullie hebben gemaakt. Jammer.
Maar goed; ik wacht het af, al vrees ik dat het niet meer zo zal zijn als voorheen. Succes en veel wijsheid toegewenst.
Belangrijkste verschil dat ik mij herinner was dat je van de productoverview pagina een stuk of 4 tabbladen kon openen met meer informatie. Waarbij ik standaard naar de specificaties ging en de reviews.
Nu even specifiek door 'alle' fasen van pricewatch gebruik gelopen met een blik op wat ik er eigenlijk van vind en of het intuitief/prettig/etc is.
Allereerst de 'startspagina' van pricewatch. Dit vind ik oprecht de beste startspagina om de zoekcategorie te selecteren die ik ken. Super overzichtelijk (van mij mag het iets groter, met minder zwartruimte er omheen, maar dat is wellicht smaak). En het begeleid je fantastisch naar de productcategorie die je nu zoekt.
Max 12 categorieën(lijst) of subcategorieën(plaatjes), en ook een zeer gestructureerde en rustige pagina.
Productcategorie-pagina:
Gelukkig land je op de productpagina en niet op de 'overzicht' pagina, want die is rommelig en geen idee wat het doel daarvan is. Op de productcategorie pagina zelf, zie je nog wel links naar andere tabbladen, die ik ook regelmatig aanklik (reviews, V&A). Daaronder gelijk de producten en de productfiltering, opzet is logisch en brengt je waar je wil. Vind persoonlijk ook hier dat de zwart(wit) ruimte in de lijst veel te hoog, zeker midden 20% van de breedte van het beeld staat zelden iets. Zou liever zien dat de filtering links horizontaal meer ruimte krijgt en verticaal veel compacter wordt gemaakt. Daar zit zoveel inefficiency verticaal dat het mij regelmatig stoort.
Wel staat er per product behoorlijk veel informatie in een vrij compact gebied (prijs, belangrijkste specs, reviewscore, filteringen). Super om tot een productselectie te komen en eventueel vergelijk selectie.
Dan klik je door naar de nieuwe opzet van de individuele productpagina.
Hier gaat het in mijn beleving in allerlei opzichten compleet verkeerd. Wanneer je er op aanlandt, zie je ten geen extra informatie dan wat je over het product kon zien ten opzichte van de vorige pagina met de lijst van producten. Wat ik compleet bizar vind. Feitelijk zie je alleen de prijs nog in 3 varianten (80% van je beeld). In de lijst van de vorige pagina zag je in 10% van het schermoppervlak exact evenveel informatie over dat product, maar tegelijk ook van 7 andere producten.
De tabbladen van de productcategorie pagina zijn 'duidelijk' en bovenaan (intuitief). Op de productpagina staan ze halverwege (niet duidelijk en niet intuitief), selecteer je er 1, staan ze wel bovenaan en functioneren ze prima ook al zijn het geen tabbladen (prima).
Ga je van de 'startpagina' van de pricewatch naar de product categorie, dan staat in feite in een compacte vorm de geselecteerde categorie bovenaan de pagina. Ik zou in de volgende stap hetzelfde doen. Pak het blokje van het product die je net had aangeklikt en dat komt in de grootte van productcategorie weer terug bovenaan de pagina. (dus wat op de productcategorie pagina boven de tabbladen staat), zo ook op de productpagina zelf.
Dit creëert enorm veel ruimte op het scherm om 'nieuwe/extra' informatie in beeld te brengen.
Op die ruimte zou ik een (pre)view willen van zien welke informatie er over dat product nog meer is:
- Meer prijsinformatie
- Productiespecificaties
- Reviews/videos/Forum
- Vraag en aanbod
Waarbij je per categorie dan de optie om het open te klappen (show more, more details etc) naar alles indien je daar behoefte aan hebt (niet in 30 stapjes, maar in 1x). Zo werken vrijwel de meeste sites. Volgens mij staat dan ook alles op 1 pagina en de 'tabblad' links zijn in feite daar ook vaak alleen maar 'scroll-down' links, wat prima is.
Ik mis totaal wat het qua SEO (heb geleerd wat dat is zojuist) beter is om met modals (ook nieuwe term voor me) te werken dan met de single page benadering van vrijwel alle shops die ik zojuist heb gecontroleerd. Maar het is qua gebruiksgemak/leescomfort zoveel prettiger om met een singlepage te werken (of zoals het was met tabbladen) dan die modals, zeker wanneer die 'ingeklapt' openen.
Opengeklikt ben je ineens functioneel 50% van je scherm kwijt? Ook is het lettertype nog iets groter waardoor de informatiedichtheid van de specificaties (alle modals) nog lager is. De modal pagina's voor prijzen, reviews werken in die zin wel beter. Daar staat alles direct open, maar ben je ook nog je halve scherm kwijt en ik vind het lezen van de informatie zo rechts op mijn scherm verre van prettig. Dus bij specificaties direct alles openzetten wanneer ik op meer specificaties klik lost in elk geval 50% van de irritatie en click op).
Geen verstand van modals, maar wanneer de 'achtergrond' nog scrollbaar zou zijn je dus je specs naar wat reviews kan scrollen bijvoorbeeld dan zou het wel handig kunnen zijn wellicht (meer info). Maar nu voegt het voor mij niets toe.
In de modal werken de tabbladen wel weer beter dan op de productpagina (geen indicatie welk 'tabblad' je hebt geselecteerd), maar ik zou de modal dan met de informatie in elk geval midden op mijn scherm willen zien, zeker wanneer de achtergrond 'dood' is. Leest veel ontspannender.
EDIT:
Nog 2 irritaties, volgens mij zijn die modals het enige website element die de over de topic tracker worden geprojecteerd en forumtracker is mijn veruit meest gebruikte functie van de hele website dus dat is zeker geen voordeel
Daarnaast, het dichtklikken van de modal met een pijltje die verkeerd om staat is, is mij de afgelopen dagen een doorn in het oog, dit moet eenvoudig te fixen zijn toch?
[ Voor 4% gewijzigd door TheInsomniac op 22-01-2026 17:17 ]
Make it fool proof and someone will make a better fool.
Ik ben een mobiele gebruiker en ook daar vind ik het vreselijk. Ik zal het daarom dan ook niet meer gaan gebruiken, tenzij het echt niet anders kan.
Heb ik daar iemand mee? Nee, natuurlijk niet, ik maak me geen illusies. Maar ik hoop in ieder geval een signaal te geven.
Heel jammer dit.
Plan, alpha, beta, etc?
Dat is een grote als. Persoonlijk zou een optie (in user settings) om op de 'hoofd'pagina alle specs uitgevouwen weer te geven handig zijn. Kun je gewoon scrollen, hoeft er niks geklikt en geopend te worden.dmantione schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:06:
Ik denk dat dit wel een belangrijke tussenconclusie is: Wat de belangrijkste specificaties zijn, is voor iedereen persoonlijk: Voor mij is de TBW van een SSD een primaire specificatie, volgens mij denkt niet iederen daar zo over.
Als het doel is de belangrijkste specificaties in 1 scherm te tonen, dan zul je dat met welke standaardkeus dan ook niet kunnen bereiken en mensen derhalve in 100% van de gevallen dwingen het zijscherm te openen.
Hoe denk je dat deze en andere recente updates, en sommige reacties, overkomen op (trouwe) tweakers?WoutF schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:57:
Door te claimen dat wij onze meest trouwe users een 'sta-in-de-weg' zouden vinden, spuug je echt in het gezicht van een heleboel mensen hier aan de andere kant van de lijn. Dat geeft mij het gevoel dat een volwassen, inhoudelijke discussie heel lastig is.
Komt de naam van het product ook (permanent) boven aan de slide in te staan?Freek1710 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:05:
Ik kan hier nog wel even wat concreter maken wat jullie van ons kunnen verwachten. De komende 2 weken zullen wij releasen;Deze wijzigingen samen zorgen ervoor dat zowel specificaties als gebruikersreviews slechts 1 klik kosten die je kunt doen bovenaan de pagina.
Op dit moment is met een geopende slide in niet te zien welk product je precies aan het bekijken bent. Dit op zowel mobiel als desktop.
Lastig bij direct gebruik maar zeker als je (iets) later terug komt op de pagina. Mede omdat ik dan meestal meerdere pagina's met producten open heb staan.
Kan de slide in ook onthouden waar je heen gescrold was op een tabblad in de slide in?
Wanneer je nu wisselt van tabblad in de slide in, dan begin je altijd bovenaan.
Vervelend als je bijvoorbeeld reviews leest en even snel een specificatie tussendoor wil bekijken.
Kan ook opgelost worden door het mogelijk maken door een slide in als een nieuwe pagina te kunnen openen. Misschien is dat zowiezo wel een mooie om mogelijk te maken naast de wensen voor de slide innen. Je gaf aan dat ze een eigen link hebben. Wie weet is dat ook prima als pagina te openen.
Dat wil ik best geloven. Sterker nog ik geloof direct dat er wijzigen gedaan worden. Dat neemt niet weg dat de communicatie op de feedback tot nu toe en erg specifieke indruk gaf. Daarnaast ben ik juist heel expliciet in de reactie waar je op reageert ingegaan op wegen voorwaarts. Ik vind het dan ook een beetje jammer dat je het juist alleen maar lijkt te gebruiken als bruggetje om te praten over mensen die eisen dat jullie alles terugdraaien of in één keer fixen. Beide zijn allebei niet van toepassing op wat ik gaf als feedback.WoutF schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:57:
[...]
Zo werken we ook. Ik weet dat een boel mensen in dit topic zeggen dat er 'niks' wordt gedaan met feedback, terwijl Freek al heeft aangegeven welke punten we gaan oppakken of onderzoeken. As we speak worden op de dev-branches wijzigingen doorgevoerd en het grootste deel van de komende sprint zit vol met verbeteringen aan deze pagina op basis van zaken die door jullie gemeld zijn. Lost dat meteen alles op? Nee. Draaien we daarmee alles terug? Nee. Dat niet àlle feedback wordt doorgevoerd betekent niet dat er niks met feedback wordt gedaan.
Ik wil dan ook even benadrukken dat waar je op reageert helemaal onderaan mijn reactie stond. Een reactie die dus heel specifiek gaat om feedback op de huidige implementatie en hoe die implementatie verbetert kan worden.
Nu heb ik geen flauw idee of er met mijn specifieke feedback wat gedaan zal worden. Ik ben immers één van de vele honderden die hebben gereageerd in dit topic en het .plan. Wel weet ik dat ik het te goeder trouw heb gegeven.
[ Voor 10% gewijzigd door Creesch op 22-01-2026 21:55 ]
Voor degene die nu niet met de PW kunnen werken: ik heb mijn eerder gedeelde userscript bijgewerkt zodat deze alle specificaties en prijzen op de productpagina toont zonder slide-in.
Op desktop moet je meer moeite doen om bij de gewenste informatie te komen met een minder overzichtelijke indeling. Op mobiel vind ik het beter tot z'n recht komen.
De nieuwe specificatiepagina op Tweakers voelt als een flinke stap achteruit.
Als ik nu gewoon de specs van een product wil bekijken, ga ik van 1 klik naar 10 kliks. Voor mij was juist die snelle, duidelijke spec-vergelijking dé kracht van Tweakers. Dit voelt onnodig omslachtig en totaal niet efficiënt!
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat de winst is van deze aanpassing. Dit zie ik eerder ook al bij reviews terug: alles moet per se op één pagina. Op mobiel kan ik daar nog inkomen, maar op desktop voelt dit totaal overbodig.
Alles achter extra kliks verstoppen maakt het trager en minder overzichtelijk. Levert dit Tweakers daadwerkelijk iets op? Het enige “voordeel” dat ik kan bedenken is dat ik als gebruiker langer op de site blijf hangen, maar voor de gebruikservaring is het in ieder geval geen vooruitgang.
---
Pro tip: voeg het product toe aan Vergelijken. Dat scheelt je ongeveer 8 kliks.
[ Voor 49% gewijzigd door Pedje-san op 22-01-2026 23:58 ]
In kleinere stappen releasen is geen kwaliteitsmaatregel an sich. Door verminderde complexiteit en een beheersbaardere scope, maak je het jezelf wel makkelijker. Je komt van een epic prima naar een enkele launch door onderliggende features achter een feature flag te plaatsen. Als ze los te releasen zijn, kun je ze apart van elkaar A/B-testen om in productie te toetsen. Als je op dezelfde manier test en valideert bij een kleinere release, is die kleinere release net zo goed, of slecht.Freek1710 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:15:
Tot slot wil ik zeggen dat we ook echt wel geleerd hebben van dit proces. Ondanks, onderzoek, gebruikerstests en een interne alpha zitten er duidelijk ruwe randjes aan. In het vervolg zullen we grote wijzigingen als deze opbreken in kleinere stappen en niet in één keer releasen.
Zoals ik al zei, kleiner is geen kwaliteitsmaatregel an sich. Ik vertel het hier al meer dan 15 (!!!) jaar, maar eens in de zoveel tijd komt hetzelfde euvel bij Tweakers om de hoek kijken. Vaak bij ingrijpende releases, altijd durf ik niet te stellen, maar wel vaak. Beter testen en valideren, dat is wat er moet gebeuren.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Waar ik nog wel erg graag reactie op zou willen zien, en waarvoor Wout naar jou verwijst, is waarom er voor slide-ins is gekozen. Op basis van de gekozen filosofie (alles op 1 pagina) lukt het mij nu niet om de conceptuele keuze voor slide-ins te begrijpen. Zo zijn slide-ins voor mij juist niet alle informatie op 1 pagina, zorgt het voor veel rommel, maakt de boel minder toegankelijk etc. Maar wat zijn dan de redenen dat deze oplossing is verkozen boven andere opties?
Met het antwoord op deze vraag kunnen we volgens mij pas echt het goede inhoudelijke gesprek met nuttige feedback voeren.
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
Tegenwoordig lees ik altijd zonder in te loggen, reageren doe ik eigenlijk nooit.
Voor deze verandering van de Pricewatch maak ik een uitzondering.
De veranderingen zullen ongetwijfeld zijn doorgevoerd voor een betere ervaring op mobiele devices.
Voor de desktop is het resultaat desastreus.
Er valt geen positief woord over te zeggen.
De haren gaan overeind en je zit direct in een allergiezone.
Dit is gewoon vreselijk, enshittification in optima forma.
En waar zit em dat dan in?
De slide-in om bij de specificaties te komen.
Zou het niet mogelijk zijn om voor de desktop een andere versie van de pricewatch te serveren?
Er zullen ongetwijfeld redenen zijn voor deze wijziging, maar ik vraag mij af wat er mis was met de oude opzet qua UX? Misschien ben ik ouderwets, maar is dit niet op te lossen zonder gebruik van slide-ins?
Desondanks, het is fijn dat er een pricewatch is en uiteindelijk zal ik langzaamaan ook bekend raken met de nieuwe indeling - maar ik zal altijd blijven verlangen naar de oude situatie - sorry.
I browse with Vivaldi
Ondertussen zijn er 19 gebruikers die ervoor hebben gekozen om PW helemaal niet meer zichtbaar te hebben in de menubalk.
19 gebruikers zijn uiteraard nog niet eens een druppel op de gloeiende plaat tegenover 2,5 miljoen maandelijkse PW-gebruikers (of meer?), maar het is wel een signaal, als mensen moeite gaan doen om een kernfunctie actief weg te werken, klopt er ergens iets niet.
Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch
Zet het alsjeblieft terug naar het oude design... Dit design is 'messed up'.
Anderen zullen het vast heel mooi vinden, ik (en met mij velen zo te lezen) vind het verschrikkelijk.
Why fix if it ain't broke ?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
| // ==UserScript==
// @name Tweakers – Inline specs
// @namespace https://tweakers.net/
// @version 2.4.1
// @description Toont alle productspecificaties inline met Tweakers-native styling (zonder slide-in flash, reload-safe) + verbergt "Belangrijkste specificaties" zodra full specs geladen zijn.
// @match https://tweakers.net/pricewatch/*
// @run-at document-start
// @grant none
// ==/UserScript==
(function () {
'use strict';
/* =========================
EARLY CSS – hide ONLY specs slide-in (no flash)
NOTE: we don't rely on this attribute for logic, only for hiding.
========================= */
const earlyStyle = document.createElement('style');
earlyStyle.textContent = `
twk-product-detail-page-slide-in[data-target-section="specifications"] {
display: none !important;
visibility: hidden !important;
opacity: 0 !important;
pointer-events: none !important;
animation: none !important;
transition: none !important;
}
twk-product-detail-page-slide-in[data-target-section="specifications"] *,
twk-product-detail-page-slide-in[data-target-section="specifications"]::before,
twk-product-detail-page-slide-in[data-target-section="specifications"]::after {
animation: none !important;
transition: none !important;
}
`;
document.documentElement.appendChild(earlyStyle);
CONFIG
const PARAM = 'twk_inline_specs';
const CACHE_KEY = `twk_inline_specs_cache:${location.pathname}`;
HELPERS
function getTargetContainer() {
return document.querySelector('#section-specifications .popular-specs-container');
}
function hidePopularSpecs(target) {
// Hide: "Belangrijkste specificaties" + list, but only when full specs exist
if (!target) return;
if (!target.querySelector('[data-twk-inline-specs]')) return;
const heading = target.querySelector('.popular-specs-heading');
const list = target.querySelector('.popular-specs-list');
heading?.style.setProperty('display', 'none', 'important');
list?.style.setProperty('display', 'none', 'important');
}
function injectStyles() {
if (document.getElementById('twk-inline-specs-style')) return;
const style = document.createElement('style');
style.id = 'twk-inline-specs-style';
style.textContent = `
[data-twk-inline-specs] {
margin-top: 1.5rem;
}
[data-twk-inline-specs] > h3 {
font-size: var(--font-size-large-plus);
font-weight: var(--font-weight-bold);
margin: 0 0 1rem 0;
color: var(--heading-color);
}
[data-twk-inline-specs] details.spec-group {
border: 0;
margin-bottom: 1rem;
}
[data-twk-inline-specs] summary.spec-group-title {
background: var(--surface-bar-color);
padding: .75rem 1rem;
font-size: var(--font-size-medium-bold);
cursor: default;
}
[data-twk-inline-specs] summary::after {
display: none;
}
[data-twk-inline-specs] .spec-list {
list-style: none;
margin: 0;
padding: 0;
}
[data-twk-inline-specs] .spec-item {
display: grid;
grid-template-columns: minmax(220px, 1fr) 24px minmax(160px, 1fr);
align-items: center;
gap: 1rem;
padding: .85rem 1rem;
font-size: var(--font-size-medium);
border-bottom: 1px solid var(--border-base-color);
background: var(--surface-base-color);
}
[data-twk-inline-specs] .spec-item:hover {
background: var(--surface-bar-color);
}
[data-twk-inline-specs] .spec-label {
color: var(--base-paragraph-text-color);
}
[data-twk-inline-specs] .spec-info-container {
display: flex;
justify-content: center;
}
[data-twk-inline-specs] .spec {
color: var(--heading-color);
}
[data-twk-inline-specs] twk-icon[name="fa-check"] {
--icon-color: var(--icon-positive-color);
}
[data-twk-inline-specs] twk-icon[name="fa-xmark"] {
--icon-color: var(--icon-negative-color);
}
@media (max-width: 640px) {
[data-twk-inline-specs] .spec-item {
grid-template-columns: 1fr;
gap: .25rem;
}
[data-twk-inline-specs] .spec-info-container {
display: none;
}
}
`;
document.head.appendChild(style);
}
function injectFromCache(html) {
const target = getTargetContainer();
if (!target) return;
target.querySelector('.slide-in-buttons-container')?.remove();
if (target.querySelector('[data-twk-inline-specs]')) return;
injectStyles();
const wrapper = document.createElement('div');
wrapper.dataset.twkInlineSpecs = '1';
const holder = document.createElement('div');
holder.innerHTML = html;
holder.querySelectorAll('details.spec-group').forEach(d => (d.open = true));
wrapper.appendChild(holder);
target.appendChild(wrapper);
// Hide the "popular specs" once full specs are there
hidePopularSpecs(target);
const cleanUrl = new URL(location.href);
cleanUrl.searchParams.delete(PARAM);
history.replaceState(null, '', cleanUrl.pathname + cleanUrl.search);
console.info('[Tweakers inline specs] inline specs geladen (zonder slide-in)');
}
function waitFor(selector, timeout = 8000) {
return new Promise((resolve, reject) => {
const el = document.querySelector(selector);
if (el) return resolve(el);
const obs = new MutationObserver(() => {
const el = document.querySelector(selector);
if (el) {
obs.disconnect();
resolve(el);
}
});
obs.observe(document.documentElement, { childList: true, subtree: true });
setTimeout(() => {
obs.disconnect();
reject();
}, timeout);
});
}
MAIN (runs after DOM ready)
window.addEventListener('DOMContentLoaded', () => {
const url = new URL(location.href);
const isSecondPass = url.searchParams.get(PARAM) === '1';
const cached = sessionStorage.getItem(CACHE_KEY);
if (isSecondPass && cached) {
injectFromCache(cached);
return;
}
if (cached && !isSecondPass) {
injectFromCache(cached);
return;
}
(async function fetchAndReload() {
const target = getTargetContainer();
if (!target) return;
const btn = target.querySelector('.slide-in-buttons-container button');
if (!btn) return;
// This click triggers Tweakers to build the slide-in content.
btn.click();
try {
// IMPORTANT: generic selector (like your working version)
const slideIn = await waitFor('twk-product-detail-page-slide-in', 8000);
const groups = await new Promise((resolve, reject) => {
const start = Date.now();
(function poll() {
const g = slideIn.querySelectorAll('details.spec-group');
if (g.length) return resolve(g);
if (Date.now() - start > 10000) return reject();
requestAnimationFrame(poll);
})();
});
const html = Array.from(groups).map(g => g.outerHTML).join('\n');
sessionStorage.setItem(CACHE_KEY, html);
const next = new URL(location.href);
next.searchParams.set(PARAM, '1');
location.replace(next.toString());
} catch {
console.warn('[Tweakers inline specs] ophalen mislukt');
}
})();
});
})(); |
[ Voor 7% gewijzigd door Pedje-san op 23-01-2026 20:41 ]
En zo voelen de vele Tweakers gebruikers nu de slider toch door geduwd blijft worden. Nog steeds zonder transparantie. Ik heb de PW maar met de Custom CSS verborgen, en merk al dat ik deze week minder Tweakers heb bezocht. En helaas gaat dat niet verbeteren.WoutF schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:57:
[...]
Het lijkt mij een van de meeste oplossingen: maak een instelling voor [x] Tabjes of [ ] Sliders waar de gebruiker dan uit kan kiezen. Want ja, zolang die slider er is zal ik de PW niet gebruiken.
Je hebt het over "balans" zoeken, maar er is geen balans. Gezien niemand van de gebruikers de slide-in fijn vindt. Dit is doorgaan op doodlopende weg die uiteindelijk vele vaste gebruikers weg zal jagen. Helemaal als je de gebruikers' harde opmerkingen als "moeilijk" afstempeld en er dan ook niets meer mee willen doen. Dat is eerder struisvogeltactiek.
Primaire probleem: als je meer informatie over een product wil weten (dus je opent een product pagina) wil je weten waar je dit product kan kopen, wat de specificaties ervan zijn en wat andere gebruikers ervan vinden. Dat je hiervoor nog 10-20 keer extra moet klikken zorgt ervoor dat de gebruiker sneller met "minder" informatie genoeg gaat nemen en mogelijk een duurdere webwinkel kiest of een slechtere kwaliteit product.
De "balans" die gezocht wordt lijkt te zijn tussen de gebruiker (ingelogd of niet) en de fabrikant van de producten, gezien die nu makkelijker reviews, prijzen en specificaties kan verbergen. Hierdoor is de pricewatch geen vergelijker meer maar een reclamezuil geworden.
Dank voor de toelichting en het concreter maken van de aankomende wijzigingen, top en fijn om te zien dat er actief ontwikkeld en gesleuteld wordt aan het aantal kliks en de performance van de slide-in.Freek1710 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:05:
Maar... (en die maar voelde je vast aankomen)... blijf ik moeite houden met de keuze om vast te houden aan de slide-in als primair design. Los van persoonlijke voorkeur voelt dit voor mij (en meerdere anderen als ik het zo lees) nog steeds als een vreemde en inconsistente gebruikerservaring, zeker wanneer je het vergelijkt met wat gebruikers gewend zijn vanuit bijvoorbeeld de Google zoekresultaten: daar blijft de context van de pagina behouden en werk je in eens veel meer in een slide-in (deze verschijnt ook direct als je een product aan klikt, ik was bijvoorbeeld opzoek naar een nieuwe koelkast, en het ziet er heel vreemd uit).
Wat mij daarnaast verbaast, is het argument dat tabbladen een SEO-uitdaging zouden zijn (@WoutF. Vanuit marketing- en UX-hoek hoor ik juist al jaren het tegenovergestelde over pop-ups en slide-ins (ik heb bij een agency gewerkt en heb nog wat connecties eraan overgehouden) en als ik hen vraag over slide-in of pop-ups krijg ik de volgende reacties/opmerkingen door:
- Ze onderbreken de flow van de bezoeker/gebruiker en zorgen aantoonbaar voor hogere frictie en vaak ook hogere bounce rates.
- Ze kunnen “advertentie-achtig” aanvoelen, waardoor gebruikers ze sneller wegklikken of negeren (wat banner blindness veroorzaakt). Ik heb hier zelf ook last van, ik heb een gruwel aan Cookiebanners en nieuwsbrieven die een 5% korting geven. Dus klik zaken al gauw weg.
- Op mobiel nemen slide-ins relatief veel schermruimte in, wat de content-ervaring verder verslechtert. Nu valt dit in het geval van Tweakers mee, al ervaar ik het zelf alsnog niet als prettig
- Google zelf is kritisch op interstitials en intrusive overlays, wat indirect juist nadelig kan zijn voor SEO en rankings. Zie ook: https://developers.google...d-intrusive-interstitials, https://sprocketwebsites....als-what-you-need-to-know maar ook https://seolocale.com/are...t-on-your-sites-rankings/
Hoewel de aangekondigde verbeteringen zeker zullen helpen, voelt het voor mij nog niet als dé oplossing die ik en wellicht andere Tweakers graag willen. Ik moet dan ook zeggen dat de Pricewatch voor mij nu echt een ergernis is en niet zozeer een handige tool.
I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik ben aan het bij-lezen en ben op dit punt, dus excuus als er al naar gevraagd is. Ze hebben hun eigen url, betekent het dan ook dat je (al dan niet met css?) het zo kunt maken dat de link niet in een popup maar in een nieuw venster of desnoods zelfde venster, maar nieuwe pagina opent? Dat zou een deel van de irritatie al wegnemen.Dit is ook valide, het is helaas inherent aan de technische keus die we hebben gemaakt hoe deze sliders te bouwen. De sliders hebben hun eigen URL. Ik ga dit zeker bespreken met het development team om te kijken wat de impact zou zijn als we dit aanpassen. Maar ik moet dit ook intern nog even met wat andere experts checken op mogelijk negatieve side-effecten!
[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 23-01-2026 07:58 ]
CSS is niet voldoende (moet met scripting), de informatie wordt pas na het openen van de slide-in opgehaald. In de reactie vanuit Tweakers begrijp ik tot nu toe dat de sliders niet gaan verdwijnen bij de geplande wijzigingen.LA-384 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:57:
[...]
betekent het dan ook dat je (al dan niet met css?) het zo kunt maken dat de link niet in een popup maar in een nieuw venster of desnoods zelfde venster, maar nieuwe pagina opent?
Serieus jongens. Als ik in de PW op specificaties druk, dan moeten na die klik de specs volledig in beeld staan. Ik moet niet naar een klein nutteloos tabelletje geleid worden, waar ik dan nog een keer moet klikken voor het volledige overzicht en NOG een keer om daadwerkelijk het overzicht helemaal uit te klappen.
Het was vroeger 1 klik. Nu zijn het er 3. En het uiteindelijke modal menu waar je komt steekt enorm af tegen de rest van het design van de PW. Alsof het er los aan geducttaped is.
Echt walgelijk slecht design.
De kracht van de PW zat hem in hoe overzichtelijk hij was en met hoe weinig klikken je de informatie had die je wilde hebben. Mede geholpen door hoe snel Tweakers in general laadt. Met dat nieuwe design is dat gewoon weg. Het nieuwe proces van iets te weten komen over een product is lomp en langzaam.
[ Voor 26% gewijzigd door youridv1 op 23-01-2026 09:40 ]
Ik denk dat het een goed idee is om de oplossing en de behoefte lost te koppelen. Tweakers heeft de behoefte om meer mensen (van de volledige Pricewatch-doelgroep) beter te helpen een keuze te maken. Plat gezegd verwacht ik dat dat betekent dat er de behoefte is om de click through rate/conversie/pick your metric omhoog te krijgen. Logisch ook, DPG is geen liefdadigheidsinstelling met een filantroop die de boel spekt.ShadLink schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 01:05:
[...]
En zo voelen de vele Tweakers gebruikers nu de slider toch door geduwd blijft worden. Nog steeds zonder transparantie. Ik heb de PW maar met de Custom CSS verborgen, en merk al dat ik deze week minder Tweakers heb bezocht. En helaas gaat dat niet verbeteren.
Tegelijkertijd is er in dit topic een groep gebruikers (een beduidend kleiner deel van die volledige Pricewatch-doelgroep, lees ik tussen de regels door) hier duidelijk de behoefte om met een eenduidig, efficient, logisch en gedetailleerd overzicht door de Pricewatch te gaan.
Naar mijn idee voldoet de gekozen oplossing voor beide doelgroepen niet aan eenduidig, efficient en logisch op de desktop. Op mobiel vind ik het een verbetering. Slechts voor een kleinere doelgroep voldoet het niet aan de vereiste gedetailleerd. Ik zie voorstellen om die eerste drie te verbeteren.
Ik denk dat dat het is, en als ik de mededelingen van @WoutF en @Freek1710 goed interpreteer is het geen eenvoudige keuze, maar is iedereen tevreden houden ook geen duurzame oplossing. Daar is volgens mij de afgelopen jaren juist behoorlijk veel in ontwikkeltijd aan besteed, aan een duurzame codebase die flexibeler en beter onderhoudbaar is. Zie de fonts als recent voorbeeld.
Dat betekent niet dat er naar mijn idee te weinig oog is voor validaties van het ontwerp van buiten de bubbel (lees: Tweakers-werknemers) en dat testen met een UX-blik met regelmaat niet goed gaat. Ik denk dat je binnen DPG vast een toetsgroep kunt vinden, genoeg designers/devvers/PO's te vinden die je een uur of 2 kunt vragen eens proefkonijn/schutter te zijn.
Vergeet ook niet, ik ken werkelijk geen ander bedrijf dat zo open en transparant is over wijzigingen. Ook als het mis gaat. Dat is ook wat waard. Met zijn allen blijven hakken (ik heb er vaak en lang genoeg aan meegedaan overigens) gaat die transparantie wel verminderen. Dan blijft er alleen een muur over om tegen te praten.
Ik moet tegenwoordig standaard op 110% kijken? Alles is zo klein geworden (Firefox).stin00 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:43:
[...]
Dat zal onderdeel zijn van Fonts opeens anders?. Het is bij mij opvallend klein tov de rest van de website.
Ik kom een week niet op de PW en ik dacht dat ie net stuk was of overgenomen. WTF is er allemaal aan de hand. Het lijkt wel de UX van Business Central. Daar klik je je ook helemaal wezenloos voor de meest basale acties.JKP schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:15:
[...]
De doorslaggevende reden lijkt vooral SEO optimalisatie te zijn geweest. Prima dat je dat wilt verbeteren, maar ik geloof absoluut niet dat zo'n slide-in dan de enige oplossing zou zijn. Het verdwijnen van de tabjes zou ik nog mee kunnen leven. Hét storende element is echter die slider. Tweakers vormt hierin ten opzichte van alle andere websites (die ik ken) de negatieve uitzondering om productspecificaties op zo'n beroerde manier weer te geven.
Ik vind het totaal niet overzichtelijk, sommige dingen gaan blijkbaar aangepast worden (gelukkig!) maar dan nog is weer eens het tech savvy publiek overgeslagen. Dit zien we elke keer terug met alle pogingen de informatiedichtheid maar te verlagen door al die witruimtes toe te voegen. Nu dan grijs met maar een halve pagina info en ook nog eens telkens ingeklapt. Dit is al vanaf Tweakers 7 aan de gang. En ja, ik open ook telkens tabbladen van een product. Middelste muisknop en je bent zo naar de volgende aangezien prijzen en specificaties niet op 1 pagina staan. Daarom registreer je dat dit veel gebeurt. Snap ook niet echt wat daar het probleem van is?
De volgende stap is wel dat men de PriceWatch linkjes over gaat slaan in zoekresultaten. Eigenlijk net als bij bol.com die d.m.v. SEO wel heel hoog staat, maar een wat exotischer product (voor hun) 9 van de 10 keer niet heeft. Ze proberen je met een productpagina te vangen en een alternatief aan te smeren.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik denk niet dat je één gebruiker in de volledige Pricewatch-doelgroep gaat vinden die deze wijziging beter vindt dan de oude situatie. Helemaal gezien andere websites niet een dergelijke slide-in hebben.FirePuma142 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:44:
[...]
Ik denk dat het een goed idee is om de oplossing en de behoefte lost te koppelen. Tweakers heeft de behoefte om meer mensen (van de volledige Pricewatch-doelgroep) beter te helpen een keuze te maken. Plat gezegd verwacht ik dat dat betekent dat er de behoefte is om de click through rate/conversie/pick your metric omhoog te krijgen.
Dat hoeft ook niet. Wanneer een bedrijf van één van de rijkste mensen op aarde (Amazon / Jeff Bezos) een betere vergelijking biedt dan de DPG moet je toch echt wel achter je oren gaan krabben.Logisch ook, DPG is geen liefdadigheidsinstelling met een filantroop die de boel spekt.
Dit is alleen een kleiner deel van de doelgroep omdat de gehele doelgroep niet bevraagd wordt. Er wordt bv geen A/B test gedaan en er wordt ook geen "preview" functie geboden en de niet-gebruikers kunnen geen feedback achterlaten. Hier kan je dan ook zeer zeker vraagtekens bij zetten.Tegelijkertijd is er in dit topic een groep gebruikers (een beduidend kleiner deel van die volledige Pricewatch-doelgroep, lees ik tussen de regels door) hier duidelijk de behoefte om met een eenduidig, efficient, logisch en gedetailleerd overzicht door de Pricewatch te gaan.
Het is juist een super eenvoudige keuze. Dit gedrocht van een slide-in functie kan gewoon worden teruggedraaid. Dan ga je correct uitzoeken hoe je het probleem kan tackelen zonder dat je informatie verbergt. Als een webdeveloper kom ik regelmatig met dergelijke problemen in aanraking, en ja dan doe je een 180 graden draai en dan ga je terug naar de tekentafel. Je kan zelfs je community vragen je hierbij te helpen.Ik denk dat dat het is, en als ik de mededelingen van @WoutF en @Freek1710 goed interpreteer is het geen eenvoudige keuze, maar is iedereen tevreden houden ook geen duurzame oplossing. Daar is volgens mij de afgelopen jaren juist behoorlijk veel in ontwikkeltijd aan besteed, aan een duurzame codebase die flexibeler en beter onderhoudbaar is. Zie de fonts als recent voorbeeld.
Ik vermoed dat dit correct is, maar ik vermoed met druk dat dit dan ook geen keuze van de ontwikkelaars was maar een keuze van DPG management. Hierom mogen ze dan ook geen transparante verklaring voor deze keuze geven. Ik vermoed dat een paar grote bedrijven bij de DPG zijn gaan klagen dat (negatieve) reviews en specificaties te makkelijk inzichtbaar waren. Bedrijven krijgen dan vermoedelijk straks een keuze om onwelvallende reviews en nadelige specs te verbergen in Slide-in. Maw. een dark pattern.Dat betekent niet dat er naar mijn idee te weinig oog is voor validaties van het ontwerp van buiten de bubbel (lees: Tweakers-werknemers) en dat testen met een UX-blik met regelmaat niet goed gaat. Ik denk dat je binnen DPG vast een toetsgroep kunt vinden, genoeg designers/devvers/PO's te vinden die je een uur of 2 kunt vragen eens proefkonijn/schutter te zijn.
Deze claim is gewoon 100% onjuist. Sterker nog, meeste bedrijven die dergelijke fouten maken maken vrijwel direct een 180 graden draai of ze gaan kopje onder omdat ze hun core audience hebben weggedreven.Vergeet ook niet, ik ken werkelijk geen ander bedrijf dat zo open en transparant is over wijzigingen.
Tja, dat krijg je als je goedbedoelde boze feedback als ongewenst gaat beschouwen. Ja, het is vervelend als mensen boos worden. Maar met zo'n wijziging heb je het er IMHO naar gemaakt dat mensen boos worden.Ook als het mis gaat. Dat is ook wat waard. Met zijn allen blijven hakken (ik heb er vaak en lang genoeg aan meegedaan overigens) gaat die transparantie wel verminderen. Dan blijft er alleen een muur over om tegen te praten.
Bottom line is voor mij, dat deze wijziging voor mij de Pricewatch onbruikbaar en irritant maakt. Zelfs met de "beloofde verbeteringen" zie ik niet dat dit voor mij gaat veranderen. Waarik de pricewatch voorheen als belangrijkste onderdeel van deze website beschouwde. Heb ik nu met tegenzin de pricewatch moeten verbergen. En wie weet, misschien maak ik wel mijn eigen prijs/productvergelijker vast niet zo fancy als de oude PW, maar je moet wat.
[ Voor 5% gewijzigd door ShadLink op 23-01-2026 10:48 ]
Wat mij vooral opvalt is dat ik iedere keer moeite heb met het vinden van de knop om de modal te openen. Ik weet dat de knop ergens staat, maar omdat ie effectief iedere keer ergens anders staat (want geen vaste positie binnen de pagina ivm "verplicht" scrollen) is het steeds een uitdaging.
Voor mij is dat frustrerend en voor iemand die geen weet heeft van basisconcepten (zoals: wat is een menu, een tab, een popup, enz. hoe en waarom werken deze elementen, enz.) kan ik me niet voorstellen dat zo'n persoon er wel met meer gemak doorheen zal klikken.
Wat ik vooral zoek is consistentie. Pagina's die niet plotseling twee keer zo breed zijn omdat er een onzichtbare popup werd aangeklikt (zie vorige reactie), een klik op de oneliner specificatie bovenaan zou me niet met een flits (ik dacht dat vloeiend scrollen in m'n browser aan stond, maar blijkbaar niet?) naar de verkorte specificaties op dezelfde pagina moeten brengen (is voor mij als devver al verwarrend, dus hoe is dit beter voor een normale eindgebruiker?), tabs bovenaan die echt niet duidelijk zijn, enz.
Als ik het zelf opnieuw zou moeten inrichten met de "normale" eindgebruiker in gedachten dan zou ik om te beginnen niet verschillende entrypunten toevoegen aan dezelfde pagina voor dezelfde gegevens. Dus: tabs weg als je ervoor kiest om zoveel in een modal te duwen.
Daarna zou ik meer ruimte geven aan de quick specs bovenaan, zodat deze met wat beter gebruik van witruimte ("Wacht je op een prijsdaling?" als middenkolom op hogere resoluties is niet logisch) lekkerder te lezen zijn. Stop de lightbox voor de foto's er op een andere manier in, liefst wat subtieler zodat het niet zo heftig in-your-face zit (al gebruik ik het donkere thema, dus wellicht helpt dat niet, zie bv. hier), en Bob is je oom. En de links in de quick specs? Laat die verwijzen naar de modal. Heb je gelijk geen extra overbodige knoppen meer nodig die steeds nergens te vinden zijn wanneer je ze nodig hebt. Doe er een indicatortje (icon) bij om het duidelijk te houden.
Dat component voor de historie staat op hogere resoluties ook niet logisch. Je wil er naar kijken om te zien wat de prijs in het verleden deed en nu staat het ergens naast de winkels in elkaar gepropt. Maak daar een mini-component van of zet het in zoals het nu lijkt te horen qua aanwezige details: breed ipv smal. Dan ben je gelijk af van die vreemde uitlijning wat het geheel er minder professioneel uit laat zien.
En de rest van alle verkorte prijzen, specs en reviews? Neem een voorbeeld aan (hoe erg ik het ook vind om dit te zeggen) booking.com. Ik heb zelf een redelijk grote hekel aan hun veel te uitgebreide pagina's waar toevallig het meeste op te vinden is zonder iets open te klikken en waar ook die vage tabs bovenaan staan, maar wat ze beter doen is de uitlijning en hoeveelheid informatie in de componenten. Het voelt daar ondanks de drukte niet aan alsof je overal moet kijken en klikken.
Op zich begrijp ik ook zeker wel dat het een goed idee is om informatie selectief beschikbaar te maken om mensen niet te overvallen met te veel informatie. Alleen dan is de vraag: doet het huidige ontwerp dat?
Wat mij betreft niet. Het is te rommelig, terwijl de losse componenten op zichzelf prima zijn.
Dat zit wel Schnorr.
IPV alles duidelijk en overzichtelijk, nu moet het scroll scroll vakjes openklappen, slide-ins, slide-out (met misklik) waarom?
1
2
3
4
5
6
| a.btn-link[href*="prices"] { order: 1; } a.btn-link[href*="specifications"] { order: 2; } a.btn-link[href*="editorial"] { order: 3; } a.btn-link[href*="productreviews"] { order: 4; } a.btn-link[href*="video"] { order: 5; } a.btn-link[href*="vraagaanbod"] { order: 6; } |
Probleem is een beetje (dit is bepaald niet voor het eerst) dat er een bepaald UI-pad ingeslagen wordt die als een soort trein door moet denderen. Vaak wordt kritiek pas opgehaald als het al lang voorbij het punt is waarop je nog terug kan, althans moreel gezien. Op een gegeven moment is men zo geïnvesteerd in een pad (sunken cost fallacy) dat het MOET en ZAL gebeuren.Maasluip schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:08:
[...]
Hoe denk je dat wij gebruikers (ik reageer hier zeer nadrukkelijk niet als admin) ons voelen als zo'n verandering komt, er alleen maar negatief commentaar op is en jullie doodleuk zeggen "maar dat waar jullie het meeste probleem mee hebben gaan we niet aanpassen". Ja, een klap in het gezicht is mild uitgedrukt.
Zie toch eens in dat er ergens een totale disconnect is in wat jullie denken dat een goede UI is en wat gebruikers vinden dat een goede UI is. Je kunt dit niet wegverklaren met "maar het zijn alleen maar de ingelogde gebruikers die er een probleem mee hebben, alle niet-ingelogde gebruikers vinden dit beter".
Zelfs de onderbouwingen die als rationale gegeven worden kloppen niet. Zelfs de onderbouwing dat dit voor SEO (Google) beter is klopt niet.
Ik snap best dat het pijnlijk is als je een flink stuk dev-werk moet afschrijven, maar ik zie niet hoe je dit op kunt lossen door te zeggen "we blijven bij dit concept".
Als je zo begint, dan is een normale discussie al bijna niet meer mogelijk. Het is zo stellig en zo schromelijk overdreven, wat valt daar nu nog rationeel tegenin te brengen? Coolblue gebruikt slide-ins. Ik lees hier soms Amazon terug, dat vind ik nu niet bepaald een voorbeeld van goede UX. Wel van een sterk algoritme dat bepaalt wat je ziet.ShadLink schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:26:
[...]
Ik denk niet dat je één gebruiker in de volledige Pricewatch-doelgroep gaat vinden die deze wijziging beter vindt dan de oude situatie. Helemaal gezien andere websites niet een dergelijke slide-in hebben.
Dus omdat Amazon een paar honderd miljoen per jaar besteedt aan de website, moet DPG het met minder middelen beter doen? Deze volg ik niet.Dat hoeft ook niet. Wanneer een bedrijf van één van de rijkste mensen op aarde (Amazon / Jeff Bezos) een betere vergelijking biedt dan de DPG moet je toch echt wel achter je oren gaan krabben.
Als het onderzoek genoemd door Freek als uitkomst had gehad dat het grootste deel van de doelgroep wel behoefte aan meer data had gehad, dan was deze wijziging er in deze vorm niet gekomen. Of de oplossing de juiste is, is een tweede. Je argument dat de groep kleiner is omdat niet de gehele groep bevraagd is, lijkt mij niet te stroken met hetgeen in dit topic gedeeld is.Dit is alleen een kleiner deel van de doelgroep omdat de gehele doelgroep niet bevraagd wordt. Er wordt bv geen A/B test gedaan en er wordt ook geen "preview" functie geboden en de niet-gebruikers kunnen geen feedback achterlaten. Hier kan je dan ook zeer zeker vraagtekens bij zetten.
En daar doe je een andere, grotere doelgroep dan mee te kort? Dat is namelijk de afweging die gemaakt wordt. Maar, misschien wijzen de metingen nu uit dat het ook voor die doelgroep niet werkt. Kan. Even geduld maar dan.Het is juist een super eenvoudige keuze. Dit gedrocht van een slide-in functie kan gewoon worden teruggedraaid. Dan ga je correct uitzoeken hoe je het probleem kan tackelen zonder dat je informatie verbergt.
Even plat gezegd, daar heeft een webdeveloper vaak niets over te zeggen.Als een webdeveloper kom ik regelmatig met dergelijke problemen in aanraking, en ja dan doe je een 180 graden draai en dan ga je terug naar de tekentafel. Je kan zelfs je community vragen je hierbij te helpen.
Er is een stukje land in Paraguay waar je heel gezellig over complotten kunt babbelenIk vermoed dat dit correct is, maar ik vermoed met druk dat dit dan ook geen keuze van de ontwikkelaars was maar een keuze van DPG management. Hierom mogen ze dan ook geen transparante verklaring voor deze keuze geven. Ik vermoed dat een paar grote bedrijven bij de DPG zijn gaan klagen dat (negatieve) reviews en specificaties te makkelijk inzichtbaar waren. Bedrijven krijgen dan vermoedelijk straks een keuze om onwelvallende reviews en nadelige specs te verbergen in Slide-in. Maw. een dark pattern.
Ik ken echt geen bedrijf waar gebruikers in het openbaar de dialoog aan kunnen gaan met een Product Owner die voor een specifieke wijziging verantwoordelijk is. Laat staan dat ook een managementlid tekst en uitleg komt geven.Deze claim is gewoon 100% onjuist. Sterker nog, meeste bedrijven die dergelijke fouten maken maken vrijwel direct een 180 graden draai of ze gaan kopje onder omdat ze hun core audience hebben weggedreven.
Het gaat om de vorm, niet de inhoud. Maar prima, jij doet boos, Tweakers doet boos, topic gaat dicht. Dan kom je pas ergensTja, dat krijg je als je goedbedoelde boze feedback als ongewenst gaat beschouwen. Ja, het is vervelend als mensen boos worden. Maar met zo'n wijziging heb je het er IMHO naar gemaakt dat mensen boos worden.
Ik kan me voorstellen dat je geirriteerd bent. Tegelijkertijd vind ik ook wel dat je verschrikkelijk aan het overdrijven bent. Het is geen Diggv4.Bottom line is voor mij, dat deze wijziging voor mij de Pricewatch onbruikbaar en irritant maakt. Zelfs met de "beloofde verbeteringen" zie ik niet dat dit voor mij gaat veranderen. Waarik de pricewatch voorheen als belangrijkste onderdeel van deze website beschouwde. Heb ik nu met tegenzin de pricewatch moeten verbergen. En wie weet, misschien maak ik wel mijn eigen prijs/productvergelijker vast niet zo fancy als de oude PW, maar je moet wat.
Bijna goed:Señor Sjon schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:48:
[...]
Probleem is een beetje (dit is bepaald niet voor het eerst) dat er een bepaald UI-pad ingeslagen wordt die als een soort trein door moet denderen. Vaak wordt kritiek pas opgehaald als het al lang voorbij het punt is waarop je nog terug kan, althans moreel gezien. Op een gegeven moment is men zo geïnvesteerd in een pad (sunken cost fallacy) dat het MOET en ZAL gebeuren.
"Vaak wordt kritiek pas opgehaald als het al lang voorbij het punt is waarop je nog terug kan, althans financieel gezien."
Zelf heb ik een haat-liefde verhouding met UX designers. Als collega's vind ik ze geweldig en ben ik blij dat ze de designs kant en klaar voor me aanleveren en alle pixel-praat met de klant op zich nemen.Hahn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:58:
Hopelijk met een beetje (of veel) invloed van UX-designers, maar dat is altijd maar de vraag.
Maar buiten onze eigen producten vind ik natuurlijk dat er een verbod op het beroep zou moeten komen
Over de pricewatch. Het viel me op dat ik ineens extra moest klikken voor het overzicht van alle aanbieders. Daarom gezocht in custom CSS om niets te vinden en zelf gekeken naar de html om te ontdekken dat dat wat ik wilde niet mogelijk was. Vervolgens gezocht naar een manier om feedback te geven om te ontdekken dat ik niet de enige ben.
Daarom sluit ik mij graag aan bij de meute. De pricewatch wordt door mij dagelijks gebruikt en extra kliks en compleet overbodige 'animaties' naar dezelfde view maar dan met alle aanbieders vind ik geen verbetering maar een verslechtering.
Smaken verschillen maar het zou mooi zijn als er een toggle kan komen zodat ik weer gewoon alle aanbieders te zien krijg.
Laat daarbij de prijsontwikkeling gerust rechts.
Een nut voor zo'n slide-in die ik nog wel zie is overigen als je daar uitstapjes laat zien naar volledige specs, shop-review en andere zaken waar je nu extra voor moet klikken en het scherm voor moet verlaten. Daarmee bedoel ik, om een voorbeeld te geven, dat je, als je vanuit een van de pw schermen (overzicht of product detail) klikt op de shop-review-score dan een slide-in wordt getoond met daarin de shop-reviews. Zelfde voor volledige specs.
[ Voor 7% gewijzigd door gevoelig op 23-01-2026 12:07 ]
Buiten is het koud en guur. Gisteren was het warmer dan vandaag. Maar dat kan ook aan mij liggen...
Dit is een financieel gedreven beslissing voor meer SEO, hoewel ik betwijfel of het gaat werken. Je had jaren terug een andere prijsvergelijker die een fantastische SEO had (altijd bovenaan), maar waardeloze UI. Die sloeg je dan automatisch over als een soort bannerblindheid. Dan heb je een averechts effect bereikt. Google doet het niet veel beter, mede geholpen door regelgeving met hun productenpagina. Die is elke week anders en elke keer slechter.Hell-Slave schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:56:
[...]
Bijna goed:
"Vaak wordt kritiek pas opgehaald als het al lang voorbij het punt is waarop je nog terug kan, althans financieel gezien."
Amazon is niet perfect, nee. Maar qua vergelijkingen en specificaties doen ze het prima. Daar gaat het hier over.FirePuma142 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:55:
[...]
Als je zo begint, dan is een normale discussie al bijna niet meer mogelijk. Het is zo stellig en zo schromelijk overdreven, wat valt daar nu nog rationeel tegenin te brengen? Coolblue gebruikt slide-ins. Ik lees hier soms Amazon terug, dat vind ik nu niet bepaald een voorbeeld van goede UX. Wel van een sterk algoritme dat bepaalt wat je ziet.
Genoemd. Daar zit het probleem het onderzoek is verder niet gedeeld met de Tweakers. Hier is dus geen transparantie.[...]
Als het onderzoek genoemd door Freek als uitkomst had gehad dat het grootste deel van de doelgroep wel behoefte aan meer data had gehad, dan was deze wijziging er in deze vorm niet gekomen. Of de oplossing de juiste is, is een tweede. Je argument dat de groep kleiner is omdat niet de gehele groep bevraagd is, lijkt mij niet te stroken met hetgeen in dit topic gedeeld is.
Again. Er is geen bewijs geleverd dat de grotere doelgroep het wel wil. Dit is ook niet onderzocht.[...]
En daar doe je een andere, grotere doelgroep dan mee te kort? Dat is namelijk de afweging die gemaakt wordt. Maar, misschien wijzen de metingen nu uit dat het ook voor die doelgroep niet werkt. Kan. Even geduld maar dan.
Dat is mijn punt...[...]
Even plat gezegd, daar heeft een webdeveloper vaak niets over te zeggen.
Onderbuik gevoeltje, maar ik vertrouw wel eens op mijn onderbuik. Gezien ik vaak redelijk in de roos schiet hier.[...]
Er is een stukje land in Paraguay waar je heel gezellig over complotten kunt babbelen
Er is een "onderzoek gedaan", maar dit onderzoek is verder niet gedeeld. Enkel de "uitkomst" ervan. Nee, dit is geen tekst en uitleg. Dit is nog steeds gewoon over de schutting gooien en dan hopen dat iedereen blij is. Genoeg bedrijven doen dit echt beter.[...]
Ik ken echt geen bedrijf waar gebruikers in het openbaar de dialoog aan kunnen gaan met een Product Owner die voor een specifieke wijziging verantwoordelijk is. Laat staan dat ook een managementlid tekst en uitleg komt geven.
Het probleem is juist dat het om de vorm gaat. Er wordt namelijk niets inhoudelijks besproken zie vorige punten. En ik had al aangegeven dat dit topic an sich niets toevoegd gezien er niets met de feedback gedaan wordt. En nee de slider aanpassen is niet iets met de feedback doen. Er staat een olifant in de kamer, zolang die er nog is kan je stront blijven scheppen.[...]
Het gaat om de vorm, niet de inhoud. Maar prima, jij doet boos, Tweakers doet boos, topic gaat dicht. Dan kom je pas ergens
Overdrijven? Misschien, maar voor mij was het een belangrijk onderdeel van de website die voor mij nu een stuk minder bruikbaar is. Ik ben verder niet bekent met Diggv4.[...]Ik kan me voorstellen dat je geirriteerd bent. Tegelijkertijd vind ik ook wel dat je verschrikkelijk aan het overdrijven bent. Het is geen Diggv4.
iig ik heb mijn zegje gedaan. Ik ben niet blij met de verandering. Het is nu aan het dev-team om de feedback te gebruiken. Ik ga dit topic nu verder negeren.
Inzetten op het verbeteren van die ervaring van die gebruikers - het wisselen tussen tabs op mobiele devices is een crime - is dan ook logisch. Dat dit dan mogelijk ten koste gaat van de desktop gebruikers die relatief gezien al weinig opleveren is een te accepteren neveneffect.
Vanuit een ontwikkel- en onderhoudsperspectief is het dan weer niet nuttig om twee versies (slide in voor mobile, oude voor desktop) aan te bieden. Anderzijds zal dat wel een oplossing zijn voor de 20k views en 365 reacties in dit topic.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Vraag me bij zulke acties ook wel af of dit niet een bonus is om bij te houden hoe veel gebruikers door klikkenossie7 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:06:
[...]
de informatie wordt pas na het openen van de slide-in opgehaald.
Extra calls versturen zodra een gebruiker ergens op drukt kan nooit positief zijn voor de gebruikerservaring (want bij een trage verbinding zal de gebruiker heel even moeten wachten), maar wel heel tof voor statistiek in rapportjes.
Kan me ook niet voorstellen dat het zo'n heftige database query is namelijk, deze request je gewoon op basis van de product_id waar een INDEX op zit.
--
Heb de laatste dagen veel gebruik gemaakt van de pricewatch en het design groeit echt niet helemaal op me, ik vind het maar veel geklik om de specificaties te vergelijken. Dacht misschien na een paar dagen erger ik me er minder aan maar het blijft een frustrerende situatie
Als Tweakers zo tegen het terugdraaien van de aanpassing is, kunnen we op zijn minst het oude design terug krijgen onder een optie? (ala "old reddit")
[ Voor 8% gewijzigd door smiba op 23-01-2026 12:56 ]
Het gaat er in mijn antwoord ook vooral om, dat je een vrij extreme bewering doet. Namelijk dat geen enkele gebruiker dit een verbetering gaat vinden. Als je daar mee opent, dan lijkt het mij alsof het niet bijzonder veel meer uit maakt wat er wordt gezegd, of gedaan. De conclusie staat vast.ShadLink schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:10:
[...]
Amazon is niet perfect, nee. Maar qua vergelijkingen en specificaties doen ze het prima. Daar gaat het hier over.
Dat is ook geen realistische verwachting. Concurrentiegevoelige informatie openbaar maken ten behoeve van gebruikersfeedback is nimmer een optie.Genoemd. Daar zit het probleem het onderzoek is verder niet gedeeld met de Tweakers. Hier is dus geen transparantie.
Blijkbaar vertrouw je hetgeen gesteld wordt door de Product Owner niet. Nogmaals, dan staat je conclusie al vast. Verder praten heeft niet zo veel nut.Again. Er is geen bewijs geleverd dat de grotere doelgroep het wel wil. Dit is ook niet onderzocht.
Als dat je punt is, heb je het op zijn zachtst gezegd bijzonder verwoord.Dat is mijn punt...
De onderbouwing die je van anderen eist, is op jezelf niet van toepassing begrijp ik? Ook bijzonder.Onderbuik gevoeltje, maar ik vertrouw wel eens op mijn onderbuik. Gezien ik vaak redelijk in de roos schiet hier.
Dit begint wel heel ernstig op bad faith te lijken. Kapitalistische complottheorieen, "onderzoek", "uitkomst", elke bewering vanuit Tweakers standaard en ongefundeerd in twijfel trekken, en de spreekwoordelijke snor drukken als jij om meer onderbouwing wordt gevraagd.Er is een "onderzoek gedaan", maar dit onderzoek is verder niet gedeeld. Enkel de "uitkomst" ervan. Nee, dit is geen tekst en uitleg. Dit is nog steeds gewoon over de schutting gooien en dan hopen dat iedereen blij is. Genoeg bedrijven doen dit echt beter.
Ik wens je een fijne dag, maar aan dat soort spelletjes doe ik niet mee.
Er wordt wel inhoudelijk gesproken en antwoord gegeven. Jij hebt als user blijkbaar de verwachting dat je recht hebt op net zo veel informatie als interne medewerkers. Of een toezichthouder of iets dergelijks. Geen idee waarom, het is ijdele hoop.Het probleem is juist dat het om de vorm gaat. Er wordt namelijk niets inhoudelijks besproken zie vorige punten. En ik had al aangegeven dat dit topic an sich niets toevoegd gezien er niets met de feedback gedaan wordt. En nee de slider aanpassen is niet iets met de feedback doen. Er staat een olifant in de kamer, zolang die er nog is kan je stront blijven scheppen.
Het wordt ook gebruikt, dat er niet a la minute gehandeld wordt zoals jij vindt dat moet, met veel beperktere informatie dan degenen die er over gaan, dat is een ander verhaal.Overdrijven? Misschien, maar voor mij was het een belangrijk onderdeel van de website die voor mij nu een stuk minder bruikbaar is. Ik ben verder niet bekent met Diggv4.
iig ik heb mijn zegje gedaan. Ik ben niet blij met de verandering. Het is nu aan het dev-team om de feedback te gebruiken. Ik ga dit topic nu verder negeren.
Nu ja, zoals ik al zei, fijne dag
Bij een artikel waar er veel verschillende winkels zijn (bijvoorbeeld uitvoering: Apple iPhone 17, 256GB opslag Zwart), zal er een knop "Bekijk alle X prijzen" verschijnen, die de slide-in zal openen. Op deze slide-in, is er de mogelijkheid om te sorteren op prijs oplopend/aflopend, score oplopend/aflopend, en is het tandwieltje beschikbaar om bepaalde instellingen (incl/excl BTW, winkels wel/niet tonen) aan te passen.
Voor artikels waar er weinig verschillende prijzen zijn (bijvoorbeeld uitvoering: OnePlus 15, 16GB ram, 512GB opslag Beige), komt de knop "Bekijk alle X prijzen niet). Hierdoor kan ik ook vanuit de prijzen de slide-in niet openen, en de filters die daarop beschikbaar zijn, niet gebruiken. De prijzen worden dan überhaupt niet op de slide-in getoond (wat an sich al niet consistent is), maar ik kan dus op geen enkele manier filteren op prijs oplopend/aflopend, of de instellingen die normaal wel beschikbaar zijn, aanpassen.
Sowieso zou mijn voorkeur zijn dat "Bekijk alle X prijzen", net zoals vroeger, de lijst gewoon verder aanvult zonder slide-in, maar het minimale is toch wel om de mogelijkheid om te sorteren/filteren altijd beschikbaar te hebben.
En een bijkomende bug: als je op de slide-in, bij de prijzen op het info icoontje klikt, dan kan je niet op het kruisje op te sluiten klikken, maar komt de klik op de achterliggende prijs terecht en opent de webshop.
[ Voor 15% gewijzigd door MrSenne op 23-01-2026 14:08 ]
Echter zie ik het nut van een slider nog steeds niet. Beter is het imho om de tabbladen anders te coden.
Ik configureer jaarlijks een paar honderd pc-builds voor het DKA forum en dat is met de nieuwe pricewatch niet te doen. Ik gebruik een trackball muis vanwege eerdere rsi-klachten en meerdere slijmbeursontstekingen. Het eindeloos klikken op overbodige sliders en uitklappen van menu's die op het hoofdscherm onvolledige resultaten geven is gewoon geen optie. De oude pricewatch heeft overtuigend aangetoond dat dat ook helemaal niet nodig is. Ik ben daarom gestopt met het ondersteunen van het DKA forum.Dekar schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:46:
@WoutF Het is niet mijn bedoeling om jou of het team 'in het gezicht te spuwen'. Als dat zo is overgekomen, spijt me dat. Juist omdat ik als Zilveren Tweakers Award-winnaar zo intensief betrokken ben bij de community, komt de frustratie over deze wijzigingen zo hard naar boven. De emotie die jij voelt bij mijn bericht, voelden wij ook bij de jouwe over balans en de bezoekers zonder account. Zie het als as een teken van betrokkenheid.
Om het weer constructief te maken, laten we de intenties achterwege en kijken naar de feitelijke interactie:
Waar we voorheen in één oogopslag specs konden vergelijken, moeten we nu talloze keren extra klikken (accordions/pijltjes'/slide-ins). Dit belemmert de workflow van degenen die dagelijks tientallen adviezen geven. Zelfs met de volgende sprint gaan we er onvoldoende op vooruit. De slide-in blijft immers bestaan, wat betekent dat we een altijd extra keer moeten klikken om dat ding weer weg te krijgen.
Mijn oplossing wil ik graag herhalen: Maak de Belangrijkste Specificaties instelbaar per user. Dan kan ik aanvinken wat ik wil zien zonder de slide-in te moeten openen én zelfs zonder op specificaties te hoeven klikken. 1 klik MINDER dan vroeger zelfs. @Freek1710 is wellicht de persoon die daar wat van moet vinden. En ik hoor graag wat @Woezik van het idee vindt als gelijkgestemde meervoudig Gouden Tweakers Award-winnaar.
Voor onervaren gebruikers die de tabs niet weten te vinden zijn ongetwijfeld talloze betere alternatieven te bedenken, zonder een onoverzichtelijke bende aan submenu's te creëren die soms maar het halve scherm gebruiken.
R.I.P. Pricewatch
Na het bekijken van een uitgebreide review ga ik terug naar de vorige pagina met de browser. Dan sta ik weer bovenaan in de lijst met reviews. Dan moet ik weer naar beneden scrollen naar de review waar ik was gebleven. Om dan vervolgens na het lezen van de volgende volledige review hetzelfde te moeten doen.
Graag niet als oplossing de uitgebreide review ook in de slide in tonen
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Bij meer dan de helft van de reviews is de hele review niet langer dan 2 regels, dus helemaal geen uitgebreide review en meestal ook geen reacties. Dan heeft het geen zin om zo'n link erbij te zetten.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Want je hebt liever geen gebruiksvriendelijke productengevoelig schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:03:
[...]
Zelf heb ik een haat-liefde verhouding met UX designers. Als collega's vind ik ze geweldig en ben ik blij dat ze de designs kant en klaar voor me aanleveren en alle pixel-praat met de klant op zich nemen.
Maar buiten onze eigen producten vind ik natuurlijk dat er een verbod op het beroep zou moeten komen
The devil is in the details.
Niet blij mee.
[ Voor 64% gewijzigd door RoD op 23-01-2026 22:13 ]
[ Voor 79% gewijzigd door RoD op 24-01-2026 10:46 ]
Kan men nog "gewoon" websites maken zonder dat het op web"apps" moeten lijken?
Het aandeel gebruikers met aanraakscherm kan op Tweakers, dé tech-site van de Nederlanden toch niet groter zijn dan die met pc/laptop?
Enig voordeel MISSCHIEN zou zijn dat na het openklikken van de slider een zeer duidelijk zichtbare scheiding tussen deze en andere gegevens is maar dan vind ik het beter om de hele schermbreedte te gebruiken, 'k zal het zelf wel in tabs openen.
Da's een beetje zoals op Wikipedia waar ik steeds opnieuw moet aanduiden dat ik écht wel die brede, oude, schermvullende lay-out wil.
Draai die wijzigingen terug en dan beloof ik mijn adblocker uit te zetten.
De grap is dat ik met enige regelmaat de werkelijkheid van mijn gebruikers verander maar dat ik er een hekel aan heb als het bij mij gebeurt.[b]Hahn in "Feedback topic slide-ins op productpagina"Ik snap dat je het (semi?) grappend bedoelt, maar ik snap de grap niet
Met ux design is natuurlijk niets mis (zolang het nooit meer verandert zodra het af is
Buiten is het koud en guur. Gisteren was het warmer dan vandaag. Maar dat kan ook aan mij liggen...
...het is gewoon een hele vroege 1 april grap van Tweakers. Kan niet anders, want die Pricewatch is nu zo goed als onbruikbaar. Dus dit moet wel een 1 april grap zijn. Moet zeggen, Tweakers had iedereen erin laten tuinen. Hulde! :-D
Missie geslaagd; dus zet nu de oude Pricewatch maar weer terug. ;-)
Jullie hebben waarschijnlijk ook wel een beeld van hoeveel procent via zoekmachines is gekomen en hoeveel direct verkeer er was?WoutF schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:14:
... was in december zo’n 9 procent van de gebruikers in de Pricewatch ingelogd. Dat is ook niet gek, want de Pricewatch werd afgelopen maand door meer dan tweeënhalf miljoen mensen bezocht.
Ik gebruik als ingelogde bezoeker regelmatig de PW, al is het zelden om direct iets te kopen. Wat ik wel doe, is bij iemand die iets van tech wil hebben een advies geven van een paar producten in de vergelijker of een specifiek product. Die link deel ik dan met de ander (collega, familie, vriend) en meer dan eens resulteert dat in een "dankjewel, ik heb xxx gekocht".
Die ander zal zelden tot nooit zijn ingelogd. Maar de reden dat ze via de PW iets aanschaffen komt wel doordat ondergetekende ingelogde bezoeker de PW prettig in gebruik vind. Of eigenlijk, vond. Want eerlijk is eerlijk: gisteren ben ik naar gelijk naar Coolblue gegaan en daar gefilterd en gelinkt.
Nu begrijp ik dat er nog wat getweakt wordt aan de nieuwe opzet dus het wordt hopelijk beter, maar in essentie blijft de opzet met slide-ins voor primaire content natuurlijk een, laten we vriendelijk zijn, onorthodoxe keuze. En zeker door daar alsnog met tabs te werken waarvan eerder gezegd werd dat die juist verwarrend werken. Nu heb je tabs in tabs en een navigatie waarmee je blijft scrollen om terug te vinden waar je naar zocht. Om maar niet te spreken over de browser history. Dat is echt mijn allergrootste pijnpunt waardoor ik nu de PW mijdt.
De rest is misschien aan te wennen, maar zeker niet van harte.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Lijkt me sterk. Tweakers is al jaren niet grappig meer. Niet op 1 april en daarbuiten ook niet.Zwijntjesdrecht schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:09:
Jongens. Chill... Ik ben er inmiddels achter waarom Pricewatch zo dramatisch slecht veranderd is!!
...het is gewoon een hele vroege 1 april grap van Tweakers. Kan niet anders, want die Pricewatch is nu zo goed als onbruikbaar. Dus dit moet wel een 1 april grap zijn. Moet zeggen, Tweakers had iedereen erin laten tuinen. Hulde! :-D
Missie geslaagd; dus zet nu de oude Pricewatch maar weer terug. ;-)
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
It takes one to know one...
Goed idee, bij mij gaat de whitelist in de adblocker er terug vanaf.BjornR1989 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:48:
Die slider bij de specificaties stoort mij enorm!
Kan men nog "gewoon" websites maken zonder dat het op web"apps" moeten lijken?
Het aandeel gebruikers met aanraakscherm kan op Tweakers, dé tech-site van de Nederlanden toch niet groter zijn dan die met pc/laptop?
Enig voordeel MISSCHIEN zou zijn dat na het openklikken van de slider een zeer duidelijk zichtbare scheiding tussen deze en andere gegevens is maar dan vind ik het beter om de hele schermbreedte te gebruiken, 'k zal het zelf wel in tabs openen.
Da's een beetje zoals op Wikipedia waar ik steeds opnieuw moet aanduiden dat ik écht wel die brede, oude, schermvullende lay-out wil.
Draai die wijzigingen terug en dan beloof ik mijn adblocker uit te zetten.
Deze wijziging is zo ***, je ziet direct dat dit achteruitgang is. Waarom het dan lanceren...
Deze reacties geven me flashbacks naar de grote UI change van een paar jaar geleden waarbij ik vind dat tweakers.net extreem goed heeft gereageerd op de kritiek. Volgens mij is het redelijk uniek hoe goed ze ze feedback van de community meenemen in hun ontwikkelpreces. Voor zover ik weet en misschien heeft het te maken met hoe ik de site gebruik, zijn er in die nieuwe aanpak ook niet zulke grote changes geweest. Dit is er dan wel eentje en met een vergelijkbare ontvangst
De reacties zijn soms wel erg scherp en hard. Voor veel mensen staat deze site in het rijtje dat meermalen per dag wordt gecheckt en daar komt dan wat emotie bij. Ik hoop dan maar dat de redactie en dev-club daar een beetje doorheen lezen en de zwaartepunten er uit kunnen filteren. Laat ik die samenvatten als theoretische ux principes vs bruikbaarheid.
Als ik hier een abo zou hebben (welke ik gelukkig niet heb), dan zou het gelijk abo af zijn. Niet iedere zogezegde "upgrade" is een verbetering!
Mijn goede voornemen voor 2026 : Niets geven is niets krijgen.
Echter, zoals de crew al heeft gezegd, spelen er meerdere zaken mee. Onder andere de meeste gebruikers van de Pricewatch komen van buiten en zijn geen tweaker. Daarnaast speelt de snelheid van de pagina ook een rol. Laten we dus allen constructief blijven en op- en aanmerkingen posten waar de devvers wat mee kunnen. Mijn ervaring met tweakers.net is dat men luistert naar de community. Echter, ze hebben alleen wat aan gefundeerde kritiek en op- en aanmerkingen.
Onderbuik zegt dat de site misschien wel te goed was. Vaste gebruikers konden alles meteen vinden, waardoor ze ook weer (te) snel weg waren. Het lijkt bijna op een supermarkt die twee keer per jaar spullen op een andere plek legt, zodat mensen moeten zoeken en langer in de winkel blijven.
Deze trend van pop-ups/sliders en lagere informatiedichtheid (dus meer klikken) is blijkbaar hip, of populair onder een zwijgende meerderheid en/of commercieel het meest interessant. Ik heb nooit een cent betaald voor de service dus ik mag niet klagen, maar denk toch dat "commercieel het meest interessant" de hoofreden is.
Tevens was er meer informatie op 1 pagina waardoor ik efficienter gebruik kon maken van de pricewatch.
nu oogt het voor mij als een rommeltje en ook nog vrij lelijk vormgegeven.
Ook is de informatie wederom in de hoogte geplaatst terwijl in de breedt er MEER dan genoeg ruimte is op een gemiddelde breedbeeld monitor.
kortom: Slechte wijzing en potentieel minder gebruikers imho
-edit-
De hierboven (gespeculeerde) reden dat er teveel informatie was voor gebruikers vind ik een vreemde
Gaan we allemaal ook boeken lezen met slechts een derde van alle regels? Dat zijn kinderboeken; een site dat zich richt op tweakers zou toch minstens een volwassen houding aan kunnen nemen. Dat de huidige generatie een aandachtsspanne van een 10 seconden tiktok filmpje heeft betekent niet dat ze dit nog steeds hebben als ze eenmaal volwassen zijn
[ Voor 28% gewijzigd door mschol op 25-01-2026 17:09 ]
Moet zeggen dat ik wel heel vaak vanuit V&A (daar spendeer ik de meeste tijd) naar specificaties ging. Daar zit denk ik mijn grootste ergernis dat dat anders is.
Ach als je, je browser op een ultrawide over de volledige breedte hebt geopend, dan geef je toch niet zoveel om schermoptimalisatie lijkt me.Esumontere schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:42:
Tja, en dan hebben jullie de slide-in op een ultrawide (3440x1440p) scherm nog niet gezien...![]()
[Afbeelding]
Daarnaast nog wat feedback over de V&A, ik was vandaag via Pricewatch aan het kijken of er ook iets aangeboden werd. Maar V&A knop is nu dus een link naar nog een link om de advertenties te zien. Ik vraag me oprecht af, wie drukt er op V&A met het idee "even kijken hoeveel er aangeboden worden, maar ik wil niet zien door wie, de prijs, etc!?
- Meer kliks voor volledige specs van een product
- Meer kliks voor vraag en aanbod
- Meer kliks om reviews van een product te lezen
- Layout popout venster van bijvoorbeeld reviews is smal
- Ook is de verkrijgbaar sinds datum van een product ver weg verstopt
Ik snap persoonlijk niet hoe deze update door de beta fase is gekomen en ik hoop dat Tweakers dit erkent en deze update snel ongedaan maakt.
* Dit topic is bedoeld voor feedback op de slide-ins op de productpagina. Dat betekent dat zaken zoals de rol van DPG, verdienmodellen en allerlei randzaken hier niet thuishoren.
* Lees voor je post de gepinde reacties van de crew, om te kijken of je vraag of punt al eerder behandeld is.
* Feedback verwachten we op een opbouwende en constructieve manier. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar we verwachten wel respect naar elkaar toe. Bedenk dat devvers ook mensen zijn.
Dit topic wordt gemodereerd door de vrijwillige crew, en niet door HQ. Feedback op de moderatie graag naar de desbetreffende moderator via mail of DM.
Posts die hier niet aan voldoen worden verwijderd.
/f/image/KHrexQexhBZGfCUYH8X4Ydk1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OdIhaFwpN3oybfypIAomW7lq.png?f=fotoalbum_large)