WoutF schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:14:
Waar het forum en het nieuws vooral door vaste bezoekers geraadpleegd wordt, is de Pricewatch al lang niet meer iets dat enkel door nerds wordt bezocht. We kunnen in de data niet kijken wie ‘die-hard’ is, maar als we als grove indicator daarvoor ingelogde gebruikers pakken, dan was in december zo’n 9 procent van de gebruikers in de Pricewatch ingelogd. Dat is ook niet gek, want de Pricewatch werd afgelopen maand door meer dan tweeënhalf miljoen mensen bezocht.
We gaan er dus vanuit dat 91% van de mensen die het bekeken hebben niet goede informatie hebben gehad of dat deze op de "verkeerde" methode getoond is? Denk dat als je maar 200K bezoekers had gehad waarvan 91% vaste mensen is die een account hadden gehad, dat je dan gelijk zou hebben.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het alleen maar om grote aantallen gaat en dat de vaste Tweakers-bezoekers er niet toe doen. Echt niet. Ik ben er zelf eentje en zou hier niet zitten als ik zou denken dat ‘mijn soort mensen’ niet gewaardeerd worden. Als dat het geval zou zijn, dan hadden we geen team hier zitten dat handmatig de websites van componentenfabrikanten afstruint om zoveel mogelijk extra specs te vinden voor dingen als processors en videokaarten. Wat ik er wel mee wil aangeven, is dat de Pricewatch heel veel verschillende gebruikers kent, met verschillende behoeftes en verwachtingen.
Hoe zijn de verwachtingen en behoefte onderzocht van de 91% van de mensen die hier geen account hebben? Ik krijg eens in de zoveel tijd een vraag om mee te doen aan een onderzoek omdat ik een account heb. Van die 91% ga ik ervanuit dat er weinig een onderzoek onder hun neus hebben gehad en dan nog minder die eraan mee gedaan zullen hebben. "We zijn in de eind dagen van december en hebben dus weinig tijd en zin om aan een onderzoek mee te doen"
Daar moeten we een balans in vinden en dat is lastig. We willen zeker geen site zijn die zich alleen maar toespitst op mainstreampubliek en aan ‘dumbing down’ doet, maar tegelijk ook geen ontoegankelijk bastion zijn dat voor nieuwe of iets meer casual gebruikers lastig toegankelijk is.
Hoezo is Tweakers een ontoegankelijk bastion, terwijl je in de eerste paragraaf aangeeft dat er 2.5 miljoen keer de pricewatch bekeken is. Als het zo ontoegankelijk zou zijn, zou je niet zoveel bezoekers krijgen. Ik heb verschillende .plans bekeken en veel aanpassingen zijn kritisch bekeken, maar over het algemeen positief ontvangen, ook als je kijkt naar de toegangkelijkheid. Deze wijziging zorgt er gewoon voor dat je alles op meerdere manieren moet opvragen op verschillende pagina's.
De oude indeling met de losse pagina’s per tab had gewoon echt nadelen, al zal niet iedereen dat zo ervaren hebben. Zeker niet als je er al jaren mee werkte. Voor SEO werkte het niet goed en we zagen bij gebruikerstests dat veel mensen niet goed doorhadden dat al die tabs er waren en dat ze meer info konden vinden. Vandaar de filosofie om alles op één pagina te zetten en vanuit daar door te klikken.
Is het dan niet simpeler om de tabs duidelijker te maken?
Ik wil tot slot nog even verwijzen naar dit stuk,
Vriendelijker Tweakers. De toon waarmee sommige mensen hun feedback geven vind ik echt niet oké. Aan de andere kant van je scherm zitten mensen die ook van Tweakers houden en de site beter willen maken, al verschilt hun visie van ‘beter’ misschien van die van jou. Dat betekent niet dat je mensen kan gaan beledigen.
Hoe sterk je ook voelt dat je het gelijk aan je kant hebt staan, hoe erg je ook vindt dat dit een achteruitgang is, blijf er bij stilstaan dat je het over mensen hebt. Mensen waarvan je graag wilt dat ze je feedback lezen en overwegen. De toon waarmee je dingen dan brengt is dan doorslaggevend.
De reacties van sommige was inderdaad niet zoals het zou moeten zijn. Ik heb denk ik ook niet overal 100% correct gereageerd, dus mijn excuses als ik iemand beledigd heb.
Freek1710 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:15:
Zoals Wout al schreef, wil ik graag inhoudelijk even op de feedbackpunten reageren.
Om te beginnen het concept van alle informatie op één pagina zetten. Daar geloven we nog steeds in en daar stappen we niet vanaf. Tegelijk is dit niet het eindstation en denken we nog genoeg te kunnen verbeteren aan dit concept. Daarbij is jullie feedback enorm waardevol.
Hoe komt het dat het ene aangeeft en het andere gedaan wordt? We openen een item uit de PW en daar staat wat informatie in, wil je meer informatie dan krijg je een slide-in (een 2e pagina)
Tot slot wil ik zeggen dat we ook echt wel geleerd hebben van dit proces. Ondanks, onderzoek, gebruikerstests en een interne alpha zitten er duidelijk ruwe randjes aan. In het vervolg zullen we grote wijzigingen als deze opbreken in kleinere stappen en niet in één keer releasen.
Mag ik nog een ander item opvoeren en misschien dat ik even heel zwart wit kijk naar het proces? Nee dan doen we het toch!
- Zorg dat er een goede onboarding is. Neem nieuwe medewerkers mee hoe de belangrijkste onderdelen van de website werkt. Topics afsluiten en dergelijke lijkt me heel basaal en dus in ieder geval in een werk instructie te moeten staan.
- Een bedrijf die alleen maar klanten heeft en geen klanten en communitie werken heel anders. In een topic aangeven "bedankt voor jullie feedback, maar we doen er niets mee." is in een communitie driven omgeving vragen om gezijk. Een klant kan bij een klachten lijn terecht en blijft een beetje een enkele speler (tot de consumentenbond er wind van krijgt). Hier is een forum dat van zich kan laten horen, en zeker als je aangeeft dat je feedback wilt hebben.
- Ik denk zelf dat de slide in met goede intentie is gebouwd, maar soms moet je iets bouwen waar je niet 100% achter staat, maar het denkwerk is door een architect gedaan en je bouwt het maar (want er moet brood op de plank komen) en daardoor is denk ik deze feature gewoon niet goed geimplementeerd.
- Ook zijn er naar mijn mening verkeerde aannames gedaan. Als ik in de openingspost kijk dan zie ik: "
Op de productdetailpagina vind je nu alle belangrijke informatie van het product, zodat je je in één oogopslag kunt oriënteren op alle informatie die we over dit product beschikbaar hebben." en verderop staat: "
De detailinformatie verplaatsen we naar een modal op de pagina zelf." en "
In deze detailinformatie kun je alles terugvinden wat we op Tweakers hebben over het product." Dus we laten je alle informatie in 1 oogopslag zien, om vervolgens te zeggen: "We laten je nog meer informatie zien!". Wat is het nu, je laat alle info zien of je laat niet alle info zien.
Ik wil het zeker niet op de man spelen, maar communicatie in een community is zeker wel belangrijker dan een nieuws brief de deur uit doen.
Ik wil zeker met een positieve footnote sluiten: De slide in vind ik zeker niet een probleem, maar maak het anders. Als je een object laad in de PW laat dan de info die in de slide in de hoofd pagina zien. Elke tab is een alinea die ingeklapt is, met erboven wat basale info (TV: Aantal HDMI aansluitingen Wat voor paneel etc) maar laat de specifieke info onder het dicht geklapte alina. Bij elke alinea heb je 1 knop (meer info) en helemaal bovenin zorg je dat een knop is (klap alles open) en zorg dat je alle instellingen kunt aanpassen dmv CSS.
Voor de rest wil ik aangeven: Als ik iemand tegen het zere been heb getrapt, mijn DM staat gewoon open en als je het heel erg vind wat ik heb aangegeven, kom naar Tilburg, ik weet nog wel een paar goede cafe's en we hebben het er over en we gaan zat naar huis! Het is dus niets tegen de personen zelf.
[
Voor 6% gewijzigd door
ge-flopt op 21-01-2026 22:04
. Reden: Stukje eruit gehaald wat niet echt iets toevoegde dat ik het gequote heb. ]