segil schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:17:
[...]
Helder. Mag ik hiermee de conclusie trekken dat Tweakers management de casual en weinig bijdragende bezoekers belangrijker vindt dan de vaste bezoekers/abonnees die bijdragen aan de waarde van Tweakers in de vorm van reviews, comments en posts?
Reviews, posts en comments leveren heel erg weinig geld op. Dat zijn hoofdzakelijk wat advertentie inkomsten en die marges staan erg onder druk (adblockers, weinig inkomsten per view/click). Er is weer een 180 graden draai om meer de focus te leggen op een breder publiek:
.plan: We gaan Tweakers toegankelijker maken
In mijn ogen vaart tweakers de afgelopen jaren een gevaarlijke koers, want je ziet al dat het aantal reacties, reviews en forumposts afneemt. De ingelogde gebruikers zorgen namelijk voor de content, waarbij ik verwacht dat het merendeel van de content van een select groepje komt (bijv. 5% van de ingelogde gebruikers).
Deze super actieve groep van ingelogde Tweakers voelt zich al een tijdje niet (meer) gehoord. Daar komen deze Pricewatch aanpassingen nu ook nog eens bij. Ik verwacht dat ook dit gaat doorsijpelen richting de rest van de website (minder reacties, reviews en forumposts etc) omdat deze groep zich steeds minder verbonden voelt hier. Er valt gewoon een kernonderdeel van Tweakers weg wanneer de Pricewatch niet fijn bruikbaar is.
Maar dat is de situatie bekeken via mijn ogen. Er zijn natuurlijk meerdere situaties denkbaar. Stel dat de site wat oppervlakkiger wordt, maar er wordt succesvol een veel breder publiek aangetrokken waardoor de Pricewatch inkomsten flink stijgen.. dan is dat gewoon een uitstekend resultaat voor een commerciële website. Er is echter ook een andere situatie denkbaar: de loyale tweakers komen steeds minder vaak op bezoek, de hoeveelheid én kwaliteit content neemt af en ondertussen blijft het nieuwe publiek tweakers zien als 'die gekke hobbyisten site'. Dan heb je gegokt en verloren, want je website heeft dan helemaal géén doelgroep meer.
[
Voor 17% gewijzigd door
stin00 op 25-02-2026 10:55
]