Feedback topic slide-ins op productpagina

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:41
Mee eens dat de slide-ins een achteruitgang is voor alle al eerder genoemde redenen. Stop met die onzinnige tablet/mobile first design strategie

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:31
ik ben het met heel veel mensen eens hier dat de nieuwe pricewatch zeker geen verbetering is.
(en dan vinden ze het gek dat er minder mensen naar de site komen ( .plan: We gaan Tweakers toegankelijker maken )

Nou mijn gebruik van de pricewatch is sinds de nieuwe interface zeker minder geworden om dat het gewoon minder overzicht bied veel meer klikken is om de zelfde info te krijgen als eerder

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:38
Waar ik nu benieuwd naar ben (echter het is nog wat vroeg). zijn er al resultaten beschikbaar na 1 maand? @Freek1710

Dus is het gebruik van de PW toe/afgenomen? zijn er meer clicks vanuit google ect? zijn er meer 'hits' naar andere pagina's ect? ik weet dat dit lastig te checken is t.o.v. de December piek, maar als je van de afgelopen jaren weet wat de traffic is (zelf kun je de daling meenemen van afgelopen jaren) dan is er toch al iets te zeggen over bovenstaande vraag? :Y)

Ik wil niet zeggen dat de cijfers het achterste van de tong laten zien, maar het geeft wel een goede indicatie :7

• Freek1710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:40

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
epicfailguy23 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:03:
Waar ik nu benieuwd naar ben (echter het is nog wat vroeg). zijn er al resultaten beschikbaar na 1 maand? @Freek1710

Dus is het gebruik van de PW toe/afgenomen? zijn er meer clicks vanuit google ect? zijn er meer 'hits' naar andere pagina's ect? ik weet dat dit lastig te checken is t.o.v. de December piek, maar als je van de afgelopen jaren weet wat de traffic is (zelf kun je de daling meenemen van afgelopen jaren) dan is er toch al iets te zeggen over bovenstaande vraag? :Y)

Ik wil niet zeggen dat de cijfers het achterste van de tong laten zien, maar het geeft wel een goede indicatie :7
Daar kunnen we zeker al iets over zeggen. Ik heb het dan inderdaad Year-over-Year (dezelfde periode vorig jaar) gecorrigeerd voor andere veranderingen die we sinds die periode gedaan hebben.
  • We zien geen grote pieken of dalingen in het aantal clicks richting de shops
  • We zien wel dat er veel minder 'pageviews' binnen de pricewatch gemaakt worden, dat ligt natuurlijk ook voor de hand met deze wijziging. Voor de toekomst betekend dit voor ons wel dat wijzigingen maken op de productdetailpagina nu belangrijker geworden zijn.
  • We zien dat gebruikers positiever reageren op 'hoeveel moeite kostte het om je doel te bereiken'. Wij noemen dat Customer Effort. Het kost nu minder moeite om het doel te bereiken wat mensen hadden. Het zou kunnen dat dit komt doordat niet veel bezoekers een slide-in openen, dit zien we namelijk ook al in de data.
  • Voor Google en SEO hebben we nog geen resultaten, dat heeft nog meer tijd nodig.

Build The Right Thing and Build The Thing Right

• Freek1710

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
Als toevoeging kan ik ook melden dat we op basis van de feedback inmiddels de volgende dingen verbeterd hebben;
  • 'gereserveerd' is nu zichtbaar in de V&A slide-in waardoor je niet meer ten onrechte daar op een artikel klikt wat al gereseveerd was.
  • Het verspringen van de hele header (met een paar pixels) bij het openen van een slide-in is gefixt.
  • We laten zonder redactionele review nu wel de 'gerelateerde artikelen' en download links zien.
  • Mensen die vanuit google landen en zochten naar reviews of specificaties landen op de pagina, zonder slide-in geopent. Dat betekend ook dat hetzelfde geldt voor gebruikers die bookmarks of URL's gebruiken.

• Freek1710

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
TheProst schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:28:
[...]

@Freek1710 FYI: Als je bij een product kijkt met minder winkels dan zie je de knop wel op de one-pager Zie bijvoorbeeld: uitvoering: AMD Ryzen 7 9850X3D Tray

Tevens als ik de slide in van tracker, topics en bookmarks aan klink versprint alles:

[Afbeelding]
Dat de prijsgrafiek zo smal wordt als je de tracker opent is inderdaad een BUG die we gaan oplossen.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Juist, die voelde ik al aan komen. De doelgroep is dus niet meer de echte techliefhebber, maar de oriënterende koper.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:10
Dit topic was ook direct waaraan ik dacht toen ik het plan leesde.

Ik heb mijn twijfels of er ook maar iets goeds van gaat komen, want de feedback vanuit dit topic, heb ik ernstig mijn twijfels.

Net zoals de discussie van de tracker in het verleden.

je zou kunnen denken is de terugloopt niet van dit soort aanpassingen een gevolg? Ik merk dat ik al steeds minder op tweakers zit.
Als ik nu leuke deepgaande artikelen zie, en ik klik er op, is het 1 groot lang artikil, wat voor met tabellen/grafieken zit, die mij echt geen bal uitmaken om 10 van dit soort overzichten te zien.
Ik stop eigenlijk altijd direct tegenwoordig met dit soort artikelen te lezen. Het is onoverzichtelijk geworden.

Zit er ook steeds meer aan te denken, om maar gewoon weer geen abbo te nemen, en zelf maar met custom css en wat blocks aan de slag te gaan.

• fflow
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@Freek1710, wil je ook een reactie geven op de onderstaande vragen?
fflow schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:41:
[...]

Twee versies aanhouden is meer werk, begrijpelijk dat dat geen voorkeur heeft. Fijn dat er verbeteringen worden doorgevoerd.

Wat vinden jullie van enkele andere suggesties die gedaan zijn in het topic om de slide-in beter te laten werken en de informatie toegankelijker te maken? Kun je een reactie geven wat jullie er van vinden en wat de status is?
  • De productnaam boven de slide-in plaatsen zodat je kan zien welk product je bekijkt (met name mobiel maar ook desktop);
  • De slide-in (of pop-up) centreren in op het scherm;
  • De achtergrond achter de slide-in geheel of in ieder geval meer onleesbaar te maken en/of de slide-in net zo breed als de onderliggende content maken;
  • De tabbladen van de slide-in te openen als een nieuwe pagina;
  • Het herschikken van de startpagina zodat bepaalde elementen wat kleiner worden en de informatie wat compacter staat;
  • Onthouden welke eigenschap groepen in de specificaties zijn geopend. Niet alleen alles/niks geopend.
  • De knop om de slide-in te sluiten wijst de verkeerde kant op. (Een kruisje om te sluiten vind ik wel logisch);
  • Op mobiel ook tabbladen in de slide-in;
  • Ik vergeet er vast nog een paar :)

• TheProst
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 13:40

TheProst

comparison is the thief of joy

Freek1710 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:50:
[...]

Dat de prijsgrafiek zo smal wordt als je de tracker opent is inderdaad een BUG die we gaan oplossen.
@Freek1710 Lijkt mij toch ook niet dat de uitlijning met van Prijzen, Specificaties, Redactionele publicaties, Gebruikersreviews en Vraag & Aanbod neer rechts moet springen? Lijkt mij toch dat die mee moet bewegen met het boven stuk waar de foto staat, naam en knoppen naar de secties? :?

An audi a day keeps de doctor away | AMD R5 9600X + ASUS 5080 ASTRAL | Bekijk mijn inventaris

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-02 13:06
Denk dat @Tweakers hier de de spreekwoordelijke plan toch écht behoorlijk misslaat.

Mijn beste vriendin, zij is, zoals de meeste juristen écht geen een IT-er, appte me na gebruik van de PW:
"Mein Gott, zelfs Hannah Digebetemann vindt de nieuwe pricewatch waardeloos...chaos..."
(Had het er eerder met haar over, de oproer [en meer algemeen over "platform decay"] op het internet), maar ze had de pricewatch nu zelf nodig.)

Als zelf niet technisch onderlegde mensen het niks vinden.....

[ Voor 3% gewijzigd door Rubén89 op 19-02-2026 13:54 ]

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

• Freek1710

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
[...]

Twee versies aanhouden is meer werk, begrijpelijk dat dat geen voorkeur heeft. Fijn dat er verbeteringen worden doorgevoerd.

Wat vinden jullie van enkele andere suggesties die gedaan zijn in het topic om de slide-in beter te laten werken en de informatie toegankelijker te maken? Kun je een reactie geven wat jullie er van vinden en wat de status is?
  • De productnaam boven de slide-in plaatsen zodat je kan zien welk product je bekijkt (met name mobiel maar ook desktop);
Ik snap het idee, echter door het lage percentage gebruikers wat een slide-in opent heeft dit niet onze hoogste prioriteit.
  • De slide-in (of pop-up) centreren in op het scherm;
Helemaal eens! Dit gaan we als test uitbrengen om te kijken hoe het bevalt. Dit mag je nog in Maart van ons verwachten dat we testen.
  • De achtergrond achter de slide-in geheel of in ieder geval meer onleesbaar te maken en/of de slide-in net zo breed als de onderliggende content maken;
Vergelijkbaar met vorige punt, de achtergrond kleur zullen we ook testen.
Dit gaan we niet doen, al die pagina's hadden we en wilden we vanaf, dit was de reden van de verandering.
  • Het herschikken van de startpagina zodat bepaalde elementen wat kleiner worden en de informatie wat compacter staat;
Bedoel je daarmee de productdetailpagina en wat je bovenin kunt zien? Daar zullen we eerder meer ruimte maken en minder informatie tonen dan andersom.
  • Onthouden welke eigenschap groepen in de specificaties zijn geopend. Niet alleen alles/niks geopend.
Ik begrijp dat je tussen al onze specs vooral geinteresseerd bent in bepaalde dingen en die ook per product (en side-by-side) makkelijk wil zien. Echter denk ik niet dat hier voldoende gebruikers echt veel snelheid mee winnen, dat maakt het de development inspanning dan, mijnsziens, niet waard.
  • De knop om de slide-in te sluiten wijst de verkeerde kant op. (Een kruisje om te sluiten vind ik wel logisch);
Persoonlijk vind ik dit ook, echter zien we ook veel mensen die het wel zo vinden werken en voldoende voorbeelden waarom het pijltje deze kant op moet wijzen. Ik denk niet dat we dit snel gaan veranderen.
  • Op mobiel ook tabbladen in de slide-in;
Gaan we denk ik niet doen, we willen juist ook op mobiel zoveel mogelijk informatie kunnen laten zien wat je wilde weten. De zeldzame ruimte op een klein mobiel scherm vullen met dit soort standaard tabs zie ik niet snel gebeuren.

• Freek1710

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
TheProst schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:24:
[...]

@Freek1710 Lijkt mij toch ook niet dat de uitlijning met van Prijzen, Specificaties, Redactionele publicaties, Gebruikersreviews en Vraag & Aanbod neer rechts moet springen? Lijkt mij toch dat die mee moet bewegen met het boven stuk waar de foto staat, naam en knoppen naar de secties? :?
Klopt, moeten we ook herstellen!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Freek1710 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:32:
[...]

Ik snap het idee, echter door het lage percentage gebruikers wat een slide-in opent heeft dit niet onze hoogste prioriteit.
[...]
:D
En wat is de reden dat mensen de slide-in niet openen? Omdat het een gedrocht is? Dit is toch gewoon een cirkelredenatie? Ok, maar hier gaan we dus gewoon niet uitkomen.

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:25
Room42 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:41:
[...]

En wat is de reden dat mensen de slide-in niet openen? Omdat het een gedrocht is? Dit is toch gewoon een cirkelredenatie? Ok, maar hier gaan we dus gewoon niet uitkomen.
Dit is ook het eerste waaraan ik dacht. Die slide-ins werken zodanig triest (zeker op grote desktop-monitors) dat ik er inderdaad maar heel weinig openklik, enkel om op 1/3e van mijn scherm nog meer dingen te moeten openklikken om de info te kunnen zien die vroeger mooi onder elkaar op één pagina stond. Dit gebruiken als reden om dan maar niet te veel aan de slide-ins te sleutelen, want weinig gebruikt, is letterlijk je kop in het zand steken.

Het nieuwe ontwerp werkt voor geen meter, dus wordt het niet gebruikt. Zo klaar, helder en duidelijk. Maar de Tweakers Crew wil duidelijk een andere kant op. |:(

[ Voor 9% gewijzigd door darkjeric op 19-02-2026 15:02 ]

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:04
Room42 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:41:
[...]

Doet mij een beetje denken aan dit:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/Survivorship-bias.svg/1920px-Survivorship-bias.svg.png

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, exact!! _O-

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• ossie7
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:33
Kunnen we dan in de volgende iteratie verwachten dat we per product maar 6 eigenschappen en 1 review overhouden? /s

Maar even serieus: Dit zou toch gelijk de alarmbellen moeten laten afgaan bij jullie als dit soort belangrijke informatie niet meer wordt gevonden?? Zeker in het kader van de .plan van vandaag, want wie gaat er nog een review schrijven als deze amper wordt teruggevonden? Je kan nog zoveel moeite in een review stoppen, als een andere de "top review" is, dan beland jouw review gewoon ergens in de krochten van een ongebruikte slide-in.

• fflow
  • Niet online
Dank voor je reactie @Freek1710. Hieronder antwoord op je vraag en nog wat aanvullende toelichting.

Als de slide-in minder wordt gebruikt, dan zou het verbeteren daarvan mogelijk helpen.
Voor mij persoonlijk is dat met name het wel weergeven van de productnaam boven aan de slide-in. Dan zie ik tenminste naar welk product ik kijk. Het is alsof een hoofdstuk geen titel meer heeft. Een nieuwbericht heeft toch ook nog een titel nadat je die hebt aangeklikt vanaf de frontpage?
Als dit de reden is, dan hebben alle wijzigingen aan de slide-in toch een lage prioriteit?
Het voelt een beetje als een dooddoener.
Dit gaan we niet doen, al die pagina's hadden we en wilden we vanaf, dit was de reden van de verandering.
Dit zou optioneel zijn voor de Tweakers die graag de specs of andere onderdelen op een apart tabblad openen. Rechter muisknop op de link en dan openen in een nieuwe pagina of tabblad. Ik heb er geen verstand van maar er was aangegeven dat de slide-in een eigen url heeft.
Dan heeft de gemiddelde bezoeker de slide in en kan de Tweaker de informatie (prijzen, specs, reviews) zelf op een nieuw tabblad openen.

Bedoel je daarmee de productdetailpagina en wat je bovenin kunt zien? Daar zullen we eerder meer ruimte maken en minder informatie tonen dan andersom.
De hele startpagina van een product bedoel ik daarmee. De video is nu bijvoorbeeld schermvullend op de pc, dat is enorm groot in mijn beleving. Ik had eerder een voorbeeld gemaakt waarin de informatie wat meer bij elkaar staat: fflow in "Feedback topic slide-ins op productpagina" (onder aan mijn bericht). Persoonlijk vindt ik een hoge informatiedichtheid juist wel prettig.

De startpagina van een product met beknopte informatie is een prima toevoeging. Maar de slide-in met alle beperkingen en nukken had voor mij de tabbladen niet hoeven te vervangen.

• ItsDABAUZZ
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-02 15:27
Ik ben het eens met veel punten die eerder in dit topic genoemt worden. Voor mij is Pricewatch momenteel compleet onbruikbaar.

Ik hoop dat er een optie komt om terug te schakelen naar de oude UI.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:08
ItsDABAUZZ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 22:53:
Ik ben het eens met veel punten die eerder in dit topic genoemt worden. Voor mij is Pricewatch momenteel compleet onbruikbaar.

Ik hoop dat er een optie komt om terug te schakelen naar de oude UI.
Adem even rustig in, kijk nog eens goed en accepteer de extra klik

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:25
418O2 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:11:
[...]

Yeah right, kijk er al weken naar en snap nog geen yota van deze wijziging. Ik probeer positief te blijven maar ook dit topic heeft me geen inzicht gegeven wat nu eigenlijk de reden is van de wijziging en wat het moet opleveren.
Enige positieve wat ik kan zeggen dat het op mobiel nog wel meevalt. Althans daar valt het minder op. Dus daar zal het dan wel wat mee te maken hebben.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Klopt. Zo ziet het hier er ook uit. Alleen Tracker ingeklapt. Rechts Tracker uitklapt dan word het net als @DonJunior .

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Even met mijn gebruikerspet op: ook ik ben niet enthousiast over de slide in. Als ik een product bekijk, klik ik op de specificaties, de slide in verschijnt dan. Tot zo ver geen grote problemen. Maar soms klap ik de specs in en weer uit. Vaak gebruik ik de 'back' knop in de browser om terug te gaan naar de vorige pagina. Echter worden al die slide-in's en slide-out's als aparte handeling gezien. Dus elke keer dat ik op 'back' klik, komt die slide-in weer te voorschijn. Zeer irritant....
Daarnaast is het feit dat er slechts 1 review wordt weergegeven ook geen verbetering.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:38
[...]

Ik heb de hele pricewatch maar weggehaald (met css), ik wil niet dat ik er per ongeluk op klik en dat als actief gebruik in de statistieken komt. En als kers op de taart luister ik ook maar niet meer naar de podcast, aangezien tweakers ook niet naar de gebruiker luistert.

• Rolfie
  • Laatst online: 14:10
[...]

Het is niet alleen de extra klik, het is ook het overzicht, of eigenlijk het gemiser van.

Als ik vanuit V/A artikel op specs klik, ok foto's te bekijken, ga je echt niet blij worden.

Als je dingen wilt vergelijken, heb je eigenlijk geen overzicht meer.

Reviews zijn inlogisch te vinden.

Zoeken op forum, is er niet meer.

En al het commentaar, dat het concept niet klopt, dat je dit nergen op een grote site tegenkomt, wordt eigenlijk genegeerd.

• COMPUTERFREAKED
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zag net de .plan over toegankelijheid met een link naar dit topic. Ook daar weer het argument "we hebben t niet gecommuniceerd, het was een verassing"(alsof tweakers daar niet tegen kunnen). Nee het is gewoon troep.

Als ik vanuit V&A naar de product specs navigeer... die slide in... waar moet ik beginnen. Prijs info mist. Het driehoekje om de slide in te sluiten impliceert dat ik terug ga naar de advertentie. Sluit je dan toch de slide in, heb je allemaal info daar nu nog een keer maar ook de prijs. Dezelfde info op 2 plekken in je UI, nooit eerder gezien.

Dit is niet onverwacht, hier is gewoon niet over nagedacht.

Overigens wel een goede manier om je reactie aantallen op te krikken...

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:08
rachez schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:24:
[...]

Yeah right, kijk er al weken naar en snap nog geen yota van deze wijziging. Ik probeer positief te blijven maar ook dit topic heeft me geen inzicht gegeven wat nu eigenlijk de reden is van de wijziging en wat het moet opleveren.
Enige positieve wat ik kan zeggen dat het op mobiel nog wel meevalt. Althans daar valt het minder op. Dus daar zal het dan wel wat mee te maken hebben.
Je klikt op het tabblad specificaties en de extra click is op "Toon alle specificaties". Dat probeer je al weken te begrijpen?

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:41
Ook na een tijd gebruiken blijf ik het hele nieuwe design zo slecht vinden dat ik nu voor het eerst de moeite neem om deze post te plaatsen en te klagen over de achteruitgang. Hoe kan je een product dat helemaal prima werkte zo kapot maken. Kenmerken overzicht is onduidelijk, V&A overzicht is bagger, links naar forum zijn verwijderd... die slide-in is zo'n slechte implementatie.. hoe kom je op het idee.

Ik zou willen pleiten voor een mogelijkheid om terug te kunnen naar de oude interface. Op zijn minst zolang de nieuwe nog niet af is. Wanneer het merendeel van de mensen de nieuwe gaan gebruiken, dan pas overschakelen. Dit kan je mensen toch niet door hun keel douwen...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Juzzuts schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:46:
Op zijn minst zolang de nieuwe nog niet af is.
Volgens Tweakers is de nieuwe af (genoeg)...

• darkjeric
418O2 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 09:27:
[...]

Je klikt op het tabblad specificaties en de extra click is op "Toon alle specificaties". Dat probeer je al weken te begrijpen?
Nee, daar gaat het niet om. Wel hierover: Als je die extra klik op "Alle specificaties" doet krijg je een slide-in die maar 1/3e van je scherm gebruikt (waarom is dat beter?), waarop alle specs per categorie standaard ingeklapt zijn (waarom, ik klikte toch op Alle Specificaties?) waardoor je nog eens alles moet openklikken om effecief alle specificaties te zien die vroeger mooi overzichtelijk onder elkaar op je hele scherm stonden. In 1 klik. Bij sommige productsoorten is dat niet 1x extra klikken, maar 15-16x voor je alles open hebt. En dat moet je dan per product doen dat je wilt vergelijken.

Ik blijf er maar op terugkomen: Over dit nieuwe ontwerp is gewoon totaal niet nagedacht. Of toch niet op de juiste manier...

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze bij Tweakers meer en meer op basis van (slechte) telemetrie beginnen te werken. Zowel in dit topic als op de nieuwe .plan kwamen uitspraken als "in user-tests bleek dat..." verschillende keren terug. We hebben allemaal gezien (oa. bij Microsoft) tot wat voor een UX-gedrochten dat kan leiden...)

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:23
darkjeric schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:22:
[...]

Nee, daar gaat het niet om. Wel hierover: Als je die extra klik op "Alle specificaties" doet krijg je een slide-in die maar 1/3e van je scherm gebruikt (waarom is dat beter?), waarop alle specs per categorie standaard ingeklapt zijn (waarom, ik klikte toch op Alle Specificaties?) waardoor je nog eens alles moet openklikken om effecief alle specificaties te zien die vroeger mooi overzichtelijk onder elkaar op je hele scherm stonden. In 1 klik. Bij sommige productsoorten is dat niet 1x extra klikken, maar 15-16x voor je alles open hebt. En dat moet je dan per product doen dat je wilt vergelijken.

Ik blijf er maar op terugkomen: Over dit nieuwe ontwerp is gewoon totaal niet nagedacht. Of toch niet op de juiste manier...

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze bij Tweakers meer en meer op basis van (slechte) telemetrie beginnen te werken. Zowel in dit topic als op de nieuwe .plan kwamen uitspraken als "in user-tests bleek dat..." verschillende keren terug. We hebben allemaal gezien (oa. bij Microsoft) tot wat voor een UX-gedrochten dat kan leiden...)
Een deel van deze argumentatie klopt al niet (meer).

Er is een knop alles openen, dus je hoeft niet per tabje open te klikken. Dit wordt onthouden dus hoef je ook maar eenmalig te doen.

Deze kritiek heb ik al een paar keer terug zien komen, terwijl dit is iets wat ze al wel hebben aangepast.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:59

SomerenV

It's something!

Logic Lion schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Er is een knop alles openen, dus je hoeft niet per tabje open te klikken. Dit wordt onthouden dus hoef je ook maar eenmalig te doen.

Deze kritiek heb ik al een paar keer terug zien komen, terwijl dit is iets wat ze al wel hebben aangepast.
Voorheen kon je naar Pricewatch > Categorie > Product > Specificaties en zag je alles. 4 keer klikken.
Nu komt daar bij dat je moet klikken op 'Bekijk alle specificaties' en vervolgens op 'Alles openen'. Alles openen onthoudt ie inmiddels, maar het is alsnog een klik extra, om vervolgens sommige dingen dubbel te zien, met slide ins die het scherm nauwelijks benutten en waarbij je meer tijd kwijt bent aan scrollen.

De slide-ins zijn gewoon geen verbetering, op geen enkele manier. Ik snap dat Tweakers voor de leek een onepager wil met daarop alle informatie op een beknopte manier, maar ook zij zien nu eigenlijk ook net niet genoeg om nuttig te zijn. Een beetje specs, een AI gegenereerde tekst, gerelateerde artikelen en een review. Dat is ook gewoon waardeloos. De nieuwe product pagina's verbeteren niks in hun huidige implementatie. Er is al door meerdere mensen meermaals aangegeven waarom het momenteel een puinhoop is maar Tweakers blijf stug volhouden dat dit de beste oplossing is, ook al kunnen ze nauwelijks onderbouwen wat het nou precies op moet lossen, of waarom dit dan de beste oplossing zou zijn.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• darkjeric
Logic Lion schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 15:26:
[...]

Klopt, die "Alles openen" knop had ik inderdaad nog niet gezien. Dan nog blijft de bedenking dat klikken op "alle specificaties" impliceert dat ik alle specs wil zien. Waarom is daar dan nog eens een extra klik voor nodig? Waarom niet ineens alles open?

En wederom: Waarom gebruikt die slide-in zo weinig van mijn schermruimte? Op het deel dat niet gebruikt wordt zie ik zelfs nog steeds de (vage) summiere specs staan, waar ik dus niet genoeg mee had want anders had ik niet op "alle specificaties" geklikt.

En binnen de slide-in heb je dan opnieuw dezelfde tabbladen als op de hoofdpagina, maar dus op een kleiner deel van het scherm. Dat is toch gewoon idioot? De hoofdpagina met minder info en summier overzicht krijgt wel je hele venster, de slide-in die zogezegd veel meer info moet tonen maar 1/3e ervan. Wat is de logica daarachter? De informatiedichtheid in de slide-in is dan nog eens zo bedroevend laag, zodat ik bv. bij een SSD-pagina 4-5x het venster volledig moet doorscrollen om effectief alle specs gezien te hebben. Ook dat was met de oude productpagina's gewoon veel beter/sneller te doen. En dan spreken ze in de nieuwe .plan over "minder informatiedichtheid" in de toekomst. NOG minder? |:(

Het hele idee achter het nieuwe ontwerp voor de productpagina's slaat gewoon nergens op. En dat merk je binnen de 10 seconden als je het effectief gebruikt.

Persoonlijke use-case: Als Vivaldi-gebruiker zette ik vroeger altijd meerdere tabs naast elkaar open in hetzelfde venster, om zo snel alle specs van verschillende producten naast elkaar te kunnen zien. Dat werkte een pak vlotter dan de ingebouwde specvergelijker van de Pricewatch. In plaats van die functionaliteit te verbeteren zodat die meer gebruikt zou worden, hebben ze dan maar de hele productpagina om zeep geholpen. 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door darkjeric op 20-02-2026 15:48 ]

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:23
[...]

Dit vind ik wel bijzonder. Kun je dat eens toelichten?
Heel veel gebruikers hebben namelijk veel commentaar op de slide-ins. Hence dit hele topic met inmiddels al richting de 1000 reacties. De slide-ins worden nu blijkbaar maar weinig gebruikt. Hebben jullie daar een root cause analysis op gedaan?
Is het bijvoorbeeld omdat men er geen behoefte aan heeft (alles is al duidelijk dus doorklikken hoeft niet) of men mijdt de slide in omdat het een gedrocht is?
Als er voorheen bijvoorbeeld wel veel werd doorgeklikt naar reviews en vervolgpagina's en nu niet, of idem met de specificaties natuurlijk.
Persoonlijk mijdt ik het nu en gebruik ik vooral de pricewatch als geheel minder omdat ik die slide-ins op dit moment echt een draak van een UX vind. Dat geluid hoor je van de die-hard PW gebruikers ook en dat is dus precies de doelgroep die eigenlijk wel op zoek is naar content die nu verborgen staat in de slide-ins.
Vroeger met de tabs waren dat meer pageviews natuurlijk. Maar als je nu die extra pageviews eens afzet tegen het slide-in gebruik wat je blijkbaar kunt meten, ben je dan gebruikers/kliks 'kwijtgeraakt'?

Dat lijkt me voor een PO zeer relevante informatie.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• segil
  • Laatst online: 20:30
@Freek1710 Is het gewoon beter om de handdoek in de ring te gooien, deze change terug te draaien naar wat het voorheen was. Vervolgens verder gaan met je ontwikkeling en testen in een beta omgeving en hulp vragen aan de gebruikers in dit topic? En totdat het product gereed is, dan pas lanceren. Nu is het een halfbakken niet goed functionerend product waar niemand blij van wordt. Jullie niet als ontwikkelteam, en de gebruikers niet.
Het is wellicht vervelend om te doen, maar ik heb vaker in projecten gezeten waar tijdens een change window, na de beste bedoelingen en energie, toch besloten wordt dat iets niet goed werkt, en je een rollback moet doen. Dat vind niemand leuk, maar uiteindelijk is de klant daar wel het beste mee geholpen. En je kunt je ervaringen en de feedback uit dit topic gebruiken om voor de volgende versie een beter resultaat neer te zetten.

[ Voor 34% gewijzigd door segil op 21-02-2026 10:30 ]

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:57

Redneckerz

A place to be.

Juzzuts schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:46:
Ik zou willen pleiten voor een mogelijkheid om terug te kunnen naar de oude interface. Op zijn minst zolang de nieuwe nog niet af is. Wanneer het merendeel van de mensen de nieuwe gaan gebruiken, dan pas overschakelen. Dit kan je mensen toch niet door hun keel douwen...
Er is aangegeven in het begin van het topic dat dit de weg voorwaarts is.

Ik heb overigens nog steeds geen antwoord gekregen op de vraag voor wie dit allemaal bedoeld is. Dit topic laat zien dat het de Tweaker afschrikt, en de vraag of Jolanda deze toegankelijkere versie van de Pricewatch waar ze meer moet klikken voor die lens voor zoonlief ook nog na het aanschaffen van die lens blijft gebruiken, blijft onbeantwoord.

Dus als beide doelgroepen niet bereikt worden, voor wie is dit dan? Dan vind ik het ergens wel treffend dat ze nu constateren dat de slide-in niet veel wordt gebruikt. Waar zou dat door komen denk je?
segil schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:26:
@Freek1710 Is het gewoon beter om de handdoek in de ring te gooien, deze change terug te draaien naar wat het voorheen was. Vervolgens verder gaan met je ontwikkeling en testen in een beta omgeving en hulp vragen aan de gebruikers in dit topic? En totdat het product gereed is, dan pas lanceren. Nu is het een halfbakken niet goed functionerend product waar niemand blij van wordt. Jullie niet als ontwikkelteam, en de gebruikers niet. Het is wellicht vervelend om te doen, maar ik heb vaker in projecten gezeten waar tijdens een change window, na de beste bedoelingen en energie, toch besloten wordt dat iets niet goed werkt, en je een rollback moet doen. Dat vind niemand leuk, maar uiteindelijk is de klant daar wel het beste mee geholpen. En je kunt je ervaringen en de feedback uit dit topic gebruiken om voor de volgende versie een beter resultaat neer te zetten.
Nee, dat gaan ze dus niet doen. Ze zijn hier al even mee bezig en in de interne beta kwam er positieve feedback naar voren. Daarna is het online gezet.

Overigens vind ik het meer dan toevallig dat mijn eigen werkomgeving (Ik werk in een ziekenhuis) op dit moment hetzelfde doet met mijn functie. Deze moet veranderen, het plan is goedgekeurd, maar hoe ze die functie vervolgens verder gaan invullen krijg ik alleen te horen ''Dat weten we nog niet. Maar we moeten ergens beginnen.'' 8)7

Admin @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als we deze discussie teruglezen, dan is de "positieve feedback" nog immer niet gesubstantiveerd. En er zijn veel hints dat men vooral kijkt naar klikgedrag. Dat is niet de meest betrouwbare bron om conclusies uit te verbinden. Als er gesubstantiveerd zou worden dat veel gebruikers positief zijn over deze wijziging, dan zou de discussie heel anders worden.
Ze zijn hier al even mee bezig en in de interne beta kwam er positieve feedback naar voren. Daarna is het online gezet.
Onjuist, er is enkel een alfatest onder moderatoren geweest en daar kwam geen positieve feedback uit.

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

dmantione schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:31:
Onjuist, er is enkel een alfatest onder moderatoren geweest en daar kwam geen positieve feedback uit.
Verrassend dan dat het alsnog publiek is gemaakt, de positieve feedback nergens te bekennen is en er toch al is besloten de huidige verandering grotendeels aan te houden. Jij kan daar geen antwoord op geven, maar als dat onderdeel van de roadmap is (''Doorgaan ongeacht het resultaat'') dan kan je afvragen waarom we nu nog feedback leveren.

Sterker nog dat vraag ik bij deze: Waarom wordt er van de community nog feedback verwacht als de feedback zich beperkt door oppervlakkige verbeteringen maar het concept als zodanig niet opnieuw toetst?

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Rolfie schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 07:56:
[...]

Het is niet alleen de extra klik, het is ook het overzicht, of eigenlijk het gemiser van.

Als ik vanuit V/A artikel op specs klik, ok foto's te bekijken, ga je echt niet blij worden.

Als je dingen wilt vergelijken, heb je eigenlijk geen overzicht meer.

Reviews zijn inlogisch te vinden.

Zoeken op forum, is er niet meer.

En al het commentaar, dat het concept niet klopt, dat je dit nergen op een grote site tegenkomt, wordt eigenlijk genegeerd.
Je slaat hier eigenlijk wel de spijker op de kop.

Het is niet leuk nieuws, maar het overzicht begint hierdoor steeds verder te vervallen.

Een voorbeeld: zoeken op het forum? Bijna onmogelijk zonder (notabene) Google te gebruiken. Je gaat anders eigenlijk niet echt vinden wat je zoekt.

Zoeken op de frontpage: ja, als je nog weet wat er in de titel stond dan kun je het vinden, en in principe had ik ook kunnen weten dat het een .plan was, maar ik moest uiteindelijk via dit topic het artikel terugvinden. Sowieso is de frontpage geoptimaliseerd voor het bekijken van nieuwe artikelen ipv oude omdat je niet simpelweg even de artikelen van twee weken geleden kan bekijken. Of zelfs een week. Zeker mobiel moet je dan vele lange pagina's doorscrollen. Effectief ben je daarmee content aan het verbergen. Misschien niet direct de bedoeling, maar wel het resultaat. Resultaat is ook dat je zo bijna verplicht bent om iedere dag live het nieuws mee te krijgen omdat je het anders mist.

Dus wat hier vooral op de tenen trapt is de overzichtelijkheid. Die wordt gewoon steeds minder. En dat geldt hier dus ook.

En hoewel ik niet tegen de schenen van de mensen achter een geweldige site wil trappen is dit toch echt één van de manieren hoe enshittification werkt: de content waar je naar zoekt wordt steeds slechter bereikbaar gemaakt ten bate van de winst.

En die winst hoeft niet per se direct om inkomsten te gaan. Google sluit nu bijvoorbeeld in een test Google Maps af voor mensen die niet ingelogd zijn. Dat geeft niet direct winst, maar indirect zeker wel. Op veel manieren zelfs: minder scrapers, meer behoud van eindgebruikers binnen het systeem, sterkere positie tegenover zakelijke klanten, enz.

Van dat laatste verdenk ik Tweakers niet. Sterker nog, ik verdenk de mensen achter Tweakers helemaal nergens van. Ik vrees dat dit ook vanzelf een beetje ontstaat omdat je toch de zaak in leven wil houden, zoals geloof ik ook gesteld in dat artikel. Je wil toch de 40 - 50 mensen in de organisatie kunnen betalen.

Ik ben het er als eindgebruiker alleen niet mee eens omdat het resultaat duidelijk is. Nouja, als je het terug kan vinden dus.

Dat zit wel Schnorr.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Redneckerz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Verrassend dan dat het alsnog publiek is gemaakt, de positieve feedback nergens te bekennen is en er toch al is besloten de huidige verandering grotendeels aan te houden. Jij kan daar geen antwoord op geven, maar als dat onderdeel van de roadmap is (''Doorgaan ongeacht het resultaat'') dan kan je afvragen waarom we nu nog feedback leveren.

Sterker nog dat vraag ik bij deze: Waarom wordt er van de community nog feedback verwacht als de feedback zich beperkt door oppervlakkige verbeteringen maar het concept als zodanig niet opnieuw toetst?
Dat is iets wat al jaren gebeurt helaas. Toen voor het eerst de FP op de schop werd gegooid voor T7 zeiden we ook dat het aantal berichten op de eerste view gewoonweg niet bestond. Toch werd de enorme 'banner' live gesmeten met als gevolg dat je met wat geluk 2 headlines aan nieuws zag. Uitgebreid commentaar met argumenten waarom het slecht was en hoppa, gewoon online gesmeten. En dan verbaasd zijn dat men zo veel commentaar gaf. "Verandering geeft altijd commentaar" was waar men achter schuilde. En dat excuus is niet verandert. Want 'verandering is eng', toch?

Commandline FTW

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:38
Bestaat er eigenlijk een goed alternatief voor het vinden en vergelijken van specs van hardware in allerlei categorieën?

Tweakers heeft volgens mij een monopolie positie en dan maakt het eigenlijk niet meer uit hoe het functioneert.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

LA-384 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:46:
Bestaat er eigenlijk een goed alternatief voor het vinden en vergelijken van specs van hardware in allerlei categorieën?

Tweakers heeft volgens mij een monopolie positie en dan maakt het eigenlijk niet meer uit hoe het functioneert.
Ze hebben in de Benelux in ieder geval de sterkste positie. Onverstandige aanpassingen doen obv zo'n positie lijkt mij nogal onverstandig 8) .

Het moeilijkste aan een goede PW is waarschijnlijk het vullen ervan.

Echter ik denk dat met AI en een beetje goede zin het tegenwoordig voor een ondernemende geest een stuk minder lastig is om een sterke concurrent op te zetten die wel gebruikersvriendelijk is.

Die ook een stuk lager tarief aan winkels kan vragen want ze hoeven die gigantische tweakers overhead niet te dragen. :X

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Redneckerz schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:50:
[...]

Dat is deels omdat @dmantione maar het halve verhaal vertelt. Ja er is een alphatest geweest en ook daar waren een hoop kritische vragen, maar dat alles en iedereen negatief was is ook niet waar.
Er is veel feedback gekomen om de gebruiksvriendelijkheid te kunnen verbeteren en daar is ook veel mee gedaan, dus stellingen in de lijn dat feedback zinloos is zijn simpelweg feitelijk onjuist.

Dat er niet van het kernontwerp afgeweken wordt klopt wel. Tweakers heeft product teams en die zijn verantwoordelijk voor dit soort zaken, en daar worden soms ook ontwerpen bedacht waarvan je als gebruiker niet direct de meerwaarde ziet, maar het doel erachter kan wel logisch zijn.
En om écht te kunnen beoordelen of een ontwerp wel of niet gaat werken moet je het soms ook gewoon een kans geven als je er in gelooft, anders kom je nooit ergens.
Als ik zie hoeveel feedback er al verwerkt is in de alpha fase, én als ik alle verwerkte feedback en moeite die daarvoor gedaan wordt in dit topic daarbij op tel, dan vind ik die stelling bijna een klap in het gezicht van de mensen die hun best doen om het zo fijn mogelijk te maken voor ons als ik eerlijk ben. :)

De laatste paar keer dat ik de betreffende pagina's gebruikt vond ik het eigenlijk best oké werken, een wereld van verschil met de eerste versies. En dat is allemaal omdat de ontwikkelteams zoveel feedback al verwerkt hebben om het prettiger te maken.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen verbeterpunten meer zijn, maar als in verschillende vormen teksten langs zie komen als 'onbruikbaar' en 'kan er niets mee' dan denk ik je kunt het ook overdrijven.

Zo vind ik het feit dat elke klik naar details in je in historie zit juist wel fijn, kan ik met de 'back' op mijn muis die overlay zo weer sluiten, hoef ik niet te mikken met klikken. :P

Hiermee wil ik ook even een ander geluid laten horen. Gebruikers die het als positief ervaren zal je hier waarschijnlijk minder snel zien en ik vind het beeld wat de laatste pagina's gecreëerd wordt geen recht doen aan de bereidheid tot ontvangen van feedback en de inzet die al geleverd is. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• segil
Gonadan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:34:
[...]

Dat is deels omdat @dmantione maar het halve verhaal vertelt. Ja er is een alphatest geweest en ook daar waren een hoop kritische vragen, maar dat alles en iedereen negatief was is ook niet waar.
Er is veel feedback gekomen om de gebruiksvriendelijkheid te kunnen verbeteren en daar is ook veel mee gedaan, dus stellingen in de lijn dat feedback zinloos is zijn simpelweg feitelijk onjuist.
Hoe verklaar je dan de nagenoeg 100% negatieve reacties op deze change, zowel in dit topic als onder het fp artikel? Volgens mij is niemand hier gelukkig mee. Dan deugd je alphatest toch niet?
Zeker als blijkt na lancering dat het echt niet geaccepteerd wordt door je klanten, moet je zoiets terugdraaien en verder gaan ontwikkelen en een betere strategie bedenken.
Als ik zie hoeveel feedback er al verwerkt is in de alpha fase, én als ik alle verwerkte feedback en moeite die daarvoor gedaan wordt in dit topic daarbij op tel, dan vind ik die stelling bijna een klap in het gezicht van de mensen die hun best doen om het zo fijn mogelijk te maken voor ons als ik eerlijk ben.
Met die alphafase hebben wij natuurlijk niets mee van doen, dus dat is een non argument. Eigenlijk zeg je dus dat in het begin het nog veel erger was dan wat werd gelanceerd.
Verder rapporteren gebruikers nog steeds veel inconsistenties en fouten, dus om te zeggen dat het slechts nog puntjes op de i zetten is, doe je juist de gebruikers enorm tekort.
Ja, de ontwikkelaars zullen vast hun best doen. Maar als de basis en het ontwerp gewoon matig is, wordt het lastig om daar nog iets fatsoenlijks van te maken. Ongeacht hoeveel uur men erin steekt (waarvoor men overigens gewoon betaald krijgt, dus ik zie niet zo in dat dit bijzonder is).

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:41
Hier ook maar een duit in het zakje; ik vind het waardeloos, zelfs na dagen intensief gebruik.

Na velen jaren stond er eindelijk weer eens een high end build op het programma, dus heel veel klikken en referenties opzoeken via pw. De link naar redactionele publicaties was best prettig, maar daar stopt ook al het positieve. Alle extra menutjes en kliks maken het niet beter en voelen als end user aan alsof ik niet goed snik ben en niet meer dan 3 regels aan info kan verwerken.

Ga aub terug.

[ Voor 18% gewijzigd door Junia op 24-02-2026 09:10 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-03 12:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

segil schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:46:
[...]

Hoe verklaar je dan de nagenoeg 100% negatieve reacties op deze change, zowel in dit topic als onder het fp artikel? Volgens mij is niemand hier gelukkig mee.
De stille niet-ingelogde gebruiker, die 90% van het verkeer genereert wordt steeds gezegd. Waarvan ik me afvraag hoe je hebt onderzocht wat die willen of dat die nu blijer zijn.

Op basis van surveys nadat je iets doet op de de site kun je weinig zeggen. Want mensen die afgehaakt zijn krijg je niet meer in surveys te zien, dus die zijn per definitie gekleurd.
Ik ben ook al een tijdje niet meer op de PW geweest. Ik zou graag een survey willen invullen, maar dat zal nooit kunnen weergeven wat ik hier al gezegd heb. En random klikken in de hoop een survey te krijgen daar heb ik ook geen tijd voor.

Ik heb net weer even gekeken en ik snap deze inconsistentie niet:
uitvoering: AOC U27B3M Zwart Ik klik op "Bekijk alle specificaties" en de slide-in laat twee tabs, Prijzen en Specificaties zien.
uitvoering: Arzopa Z1RC Ik klik op "Bekijk alle specificaties" en de slide-in laat alleen een tab Specificaties zien. Geen prijzen. Waarom niet?

Signatures zijn voor boomers.

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-02 14:26
Maasluip schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:41:
[...]

De stille niet-ingelogde gebruiker, die 90% van het verkeer genereert wordt steeds gezegd. Waarvan ik me afvraag hoe je hebt onderzocht wat die willen of dat die nu blijer zijn.

Op basis van surveys nadat je iets doet op de de site kun je weinig zeggen. Want mensen die afgehaakt zijn krijg je niet meer in surveys te zien, dus die zijn per definitie gekleurd.
Ik ben ook al een tijdje niet meer op de PW geweest. Ik zou graag een survey willen invullen, maar dat zal nooit kunnen weergeven wat ik hier al gezegd heb. En random klikken in de hoop een survey te krijgen daar heb ik ook geen tijd voor.
Op werk en op mijn telefoon ben ik niet ingelogd op Tweakers en toch bezoek ik de site/PW dan soms, dus ik zit dan in de niet-ingelogde bezoeker groep en ik heb nooit een survey over de PW gezien. En ik vermoed dat er vast nog wel genoeg andere tweakers zijn die soms ook tot die niet-ingelogde bezoeker groep horen en niet blij zijn. Dus als Tweakers zijnde blind varen op de niet-ingelogde groep, kan een best vertekend beeld geven.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:57

Kheos

FP ProMod
[...]
De laatste paar keer dat ik de betreffende pagina's gebruikt vond ik het eigenlijk best oké werken, een wereld van verschil met de eerste versies. En dat is allemaal omdat de ontwikkelteams zoveel feedback al verwerkt hebben om het prettiger te maken.
Dat lijkt de strekking van je post te zijn:'de Alpha versies waren veel slechter' en 'er is al veel met de feedback gedaan'.
Dan rest enkel nog de vraag: is de huidige versie beter dan de versie zonder slides?
Want alle Alpha versies en alle verbeteringen en alle pleisters ter wereld maken niks uit als we er op achteruit zijn gegaan. En dat staat volgens mij en de rest van de tweakers nog steeds als een paal boven water.

Als ik mijn wagen voor een onderhoudsbeurt naar de garage breng en hij komt terug met ovale wielen en het stuur aan de verkeerde kant zit ik ook niet te wachten op 'jamaar, daarstraks had hij vierkante wielen en geen stuur dus het is nu al beter'.

[ Voor 13% gewijzigd door Kheos op 24-02-2026 10:06 ]

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:46
Als ik zie hoeveel feedback er al verwerkt is in de alpha fase, én als ik alle verwerkte feedback en moeite die daarvoor gedaan wordt in dit topic daarbij op tel, dan vind ik die stelling bijna een klap in het gezicht van de mensen die hun best doen om het zo fijn mogelijk te maken voor ons als ik eerlijk ben. :)
Dit is gewoon drogredenering ten top.

Appeal to effort -> "mensen die hun best doen om het zo fijn mogelijk te maken voor ons".
Je kunt nog zo je best doen, maar als het eindproduct toch zo problematisch is, dan maakt het nog niet automatisch een goed product. Goede bedoelingen zorgen niet vanzelf tot een goede uitkomst.

Appeal to emotie -> "een klap in het gezicht"
Hierbij probeer je een visualisatie te maken waarbij je voordoet alsof de kritiek die hier geuit wordt een directe aanval is op de developers. Dat is het niet. We bekritiseren hier puur het product, en de logica erachter. De meesten van ons proberen dit zakelijk aan te kaarten, en niet op de man.

Misplaatste vergelijking -> "de alpha fase"
Het enige wat wij weten is dat er een alpha fase is geweest. Verder niets. We weten totaal niet hoe het eruit zag, wat de feedback is geweest, etc. Wij kunnen het dus niet vergelijken en dientengevolge oordelen. Daarnaast, zelfs als de alpha fase dus veel erger was, maakt het niet uit dat het nu nog steeds verschrikkelijk is om mee te werken. Het lijkt mij toch het doel dat het voor veruit de meesten goed werkbaar is? Dat is het nu klaarblijkelijk niet gezien de massale feedback.

Je bent hier bezig met het verschuiven van de discussie van het product zelf, naar of onze kritiek uberhaupt gepast is tegenover de mensen die eraan gewerkt hebben.

Kunnen we het gewoon hebben over het product? Dat is gewoonweg niet goed nu. De slide-ins worden in de praktijk dus niet gebruikt, dus wat was het doel ermee?

Je zou bijna zeggen, maar gewoon een simpel overview voor een uitgelogde gebruiker en een expanded overview voor de ingelogde gebruiker. Dat is vrij simpel te implementeren op een website, en hou je alles op 1 pagina. Zo haal je de slide-ins eruit, wat velen hier toch wel als het grootste gedrocht vinden, en zorg je dat er een simpele view is voor de Anne en Kees die alleen de basics willen weten en de prijs.

Daar zou je naar moeten streven in plaats van dit hardnekkige koppigheid en schermen met "we hebben de data, en nee die mogen jullie niet zien". etc. Wat voor vertrouwen denk je dat dit geeft?

• darkjeric

Dat er niet van het kernontwerp afgeweken wordt klopt wel. Tweakers heeft product teams en die zijn verantwoordelijk voor dit soort zaken, en daar worden soms ook ontwerpen bedacht waarvan je als gebruiker niet direct de meerwaarde ziet, maar het doel erachter kan wel logisch zijn.
Ik parafraseer even: Het doel heiligt de middelen?

Mij lijkt het vooral "logisch" dat het beoogde doel in dit geval niet een betere gebruikerservaring is/was. Dat ik daar als gebruiker niet blij mee ben, is dus niet meer dan "logisch". :+

Als een nieuw ontwerp van een product geen meerwaarde biedt, dan is het simpelweg overbodig en deed het Product Team slecht werk. Einde discussie wat mij betreft. Wat is het nut van vernieuwing zonder verbetering, laat staan verslechtering van wat er al was?

De term enshittifaction kwam al enkele keren langs in dit topic. Iets waar je als ontwerper toch wel vraagtekens bij mag plaatsen als je nieuw ontwerp zo wordt omschreven, los van alle telemetrie en klik-cijfers...
En om écht te kunnen beoordelen of een ontwerp wel of niet gaat werken moet je het soms ook gewoon een kans geven als je er in gelooft, anders kom je nooit ergens.
Even een persoonlijke (n=1) getuigenis: Ik gebruik(te) de Pricewatch heel vaak, zowel professioneel als informatief. Dat is alleen al in de afgelopen weken heel wat verminderd en alleszins minder aangenaam geworden, en de frustraties over het nieuwe ontwerp zijn nog even aanwezig als dag 1. Ik zie nog steeds geen enkel voordeel aan het nieuwe ontwerp.

Ik ben ondertussen volop alternatieven aan het zoeken. De kans wordt wat mij betreft steeds groter dat ik Tweakers om deze reden ook als nieuws-site stilaan achter zal laten, gezien hoe er in de nieuwe .plan alleen maar verder in deze richting wordt gedacht.

Als dit het beoogde doel was van het nieuwe ontwerp: Missie geslaagd! _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door darkjeric op 24-02-2026 11:07 ]

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

[...]
Je beredeneert vanuit een alphatest. Ik beredeneer vanuit dit topic wat inmiddels 32 pagina's aan feedback bevat. Daar zit 1 algemene deler in, namelijk dat op de ingeslagen weg verder wordt gegaan. En dat is kwalijk om meerdere redenen.

Ik verwijs je dan ook graag naar mijn eerdere posts:
Redneckerz in "Feedback topic slide-ins op productpagina"

Zoals gezegd wordt de initiele dislike sowieso voor lief genomen want Hollanders zijn koningsklagers. Maar nu die eerste golf is langsgekomen, lijkt het erop alsof men bezig is met wat ik op 21 Januari al schetste:
Uiteindelijk voer je het beleid door, immers omdat de stille meerderheid stil blijft, je data (Waar wij niets van weten, want immers, wij zijn de initiele klagers!) bevestigt je vermoedens (dus bias) en de waan van de dag en de tijd van de computer doen de rest. En zodoende sluipen er steeds meer dingen waarvan jij als devver denkt: ''Toch een goede beslissing geweest om dit overhoop te gooien. Zie ook blij men is!''
De vraag is nog steeds helder: Welke doelgroep serveert die slide-on functionaliteit eigenlijk? en Als de doelgroep de 91% niet ingelogde (lees: Jolanda/Gerda) gebruikers zijn, waar bestaat de testgroep dan uit? Dat zal niet Gerda zijn die Tweakers sowieso niet kent, maar andere Tweakers. En is dat dan de doelgroep? Dat lijkt mij dan niet als de doelgroep de Gerda's en Jolanda's zijn. Dus welke doelgroep target je nu eigenlijk op?
Sorry, maar dit is echt een drogredenering. Ik kan je verschillende voorbeelden opnoemen van zaken uit het verleden die plotsklaps werden gepresenteerd en die op eenzelfde manier als deze werden verwerkt. Uiteindelijk is daar vrij weinig met die feedback gedaan waarbij er telkens een ander argument werd gemaakt om de gemaakte wijziging te rechtvaardigen. Als 100den users je vertellen dat je huidige implementatie niet werkt, moet het dan nog een kans krijgen? Of heb je dan een plaat voor je hoofd? |:( 8)7
Hiermee wil ik ook even een ander geluid laten horen. Gebruikers die het als positief ervaren zal je hier waarschijnlijk minder snel zien en ik vind het beeld wat de laatste pagina's gecreëerd wordt geen recht doen aan de bereidheid tot ontvangen van feedback en de inzet die al geleverd is. :)
De laatste pagina's? Dit gehele topic spreekt grotendeels met dezelfde mond. Ik zal nogmaals het scenario schetsen wat deze wijziging met zich meebrengt:
Alle crew posts gelezende hebbende bestaat de impressie dat deze wijziging vooral voor de 91% niet ingelogde mensen geldt. Wie zijn dat, denk je? Ik noem ze Jolanda en Gerda die graag een compact camera voor Noah willen kopen. Ze hebben wel eens van Tweakers gehoord en vinden dat het uitklappen van de nieuwe PW en alle sub-kliks ''alles in 1 oogopslag'' laat zien. Dat is natuurlijk mooi meegenomen voor jullie, want dat (lijkt?) mij de intentie van deze verandering: Dat Jolanda meer klikt (en dus meer SEO-hits scoort).

Maar als Jolanda nu die Canon voor Noah heeft gekocht, denk je dan dat ze nog op de PW komt? Ik denk van niet want haar doel is behaald. Die van jullie ook, immers heeft Jolanda in dit systeem 10x (gechargeerd) geklikt en dus 10x iets opgeleverd.

Denk je dat TweakerGod420 nog op de PW komt? Ik denk van niet, want die was juist gewend dat deze juist werkelijk alles te zien kreeg in 1 klik, zonder slide-in of witruimte. Jullie doel wordt niet gehaald, want TweakerGod420 klikte in het quasi-perfect PW maar 1x, en dat levert dus weinig SEO-hits op. Maar in deze situatie levert TweakerGod420 je ook niets op, want deze komt nu helemaal niet meer op de PW.

Maar zoals eerder gesteld komt Jolanda ook niet meer op de PW, want zij heeft haar doel behaald.

Dus, wat ik al eerder stelde: Als zowel Jolanda als TweakerGod420 niet meer naar de PW komen om verschillende redenen (Jolanda: ze heeft haar doel behaald/TweakerGod420: Zijn manier van werken is nu omslachtig/onmogelijk gemaakt) Voor wie doen jullie dit dan? Wie is dan de doelgroep?
Ik heb tot op heden geen antwoord daarop gekregen. Hartstikke leuk dat er in de alpha die feedback wel is meegenomen, maar dat komt op mij meer over alsof de alpha helemaal een gedrocht was.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dus omdat gebruikers proefondervindelijk hun (vooral) negatieve ervaringen hier delen (waar nota bene om gevraagd is), is dat een klap in het gezicht van de ontwerper die het bedacht heeft? :? Waarom dan vragen om feedback? :? Juist als ontwerper moet je met dergelijke feedback kunnen werken. Wil je dat niet, ervaar je dat als klap, zou ik mij serieus afvragen waarom diegene dan ontwerper is geworden.
Gebruikers die het allemaal wel best vinden, zul je hier ook niet tegenkomen, net als gebruikers die zich toch niet gehoord voelen omdat keer op keer in het verleden ook is aangetoond dat feedback geven niet veel zin heeft. Er zijn genoeg discussies over andere (zowel kleinere als grotere) aanpassingen geweest, waar ook best weinig met de feedback is gedaan. Zo heb ik verder niet veel moeite genomen om een en ander voor mezelf te testen en met feedback te komen (en in dit topic verder vooral niet te reageren), omdat het verder toch weinig tot niets uithaalt en het veel mensen simpelweg gewoon onnodig veel tijd kost.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:41:
Ik heb net weer even gekeken en ik snap deze inconsistentie niet:
uitvoering: AOC U27B3M Zwart Ik klik op "Bekijk alle specificaties" en de slide-in laat twee tabs, Prijzen en Specificaties zien.
uitvoering: Arzopa Z1RC Ik klik op "Bekijk alle specificaties" en de slide-in laat alleen een tab Specificaties zien. Geen prijzen. Waarom niet?
De laatste heeft maar 4 prijzen waardoor alle prijzen al zichtbaar zijn op de main page.

• Gonadan

Gonadan

Kheos schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:59:
[...]

Dat lijkt de strekking van je post te zijn:'de Alpha versies waren veel slechter' en 'er is al veel met de feedback gedaan'.
Dan rest enkel nog de vraag: is de huidige versie beter dan de versie zonder slides?
Want alle Alpha versies en alle verbeteringen en alle pleisters ter wereld maken niks uit als we er op achteruit zijn gegaan. En dat staat volgens mij en de rest van de tweakers nog steeds als een paal boven water.
Mijn doel is niet om de wijziging an sich te beoordelen of wat de impact op de verschillende gebruikersgroepen is. Daar heb ik zelf ook gewoon geen zicht op.

De strekking van mijn post is dat de stelling dat er niets gedaan wordt met feedback aantoonbaar onjuist is. Zowel vanuit crew als vanuit de gebruikers hier is veel feedback aangenomen en verwerkt, dat is gewoon een feit.

Dat het voor de gebruikersgroep die zich hier mondig maakt nog niet voldoende is moge ook duidelijk zijn. Echter lijkt die feedback zich te concentreren op het punt dat er maar één wenselijke oplossing is, en dat is alles terug draaien.

Die mening mag er uiteraard ook zijn, maar de stelling dat feedback geven zinloos is omdat er toch niets mee gedaan wordt vind ik gewoon niet op zijn plaats. Dat is mijn punt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tjolk
Gonadan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:22:
[...]

Dat het voor de gebruikersgroep die zich hier mondig maakt nog niet voldoende is moge ook duidelijk zijn. Echter lijkt die feedback zich te concentreren op het punt dat er maar één wenselijke oplossing is, en dat is alles terug draaien.
Dat is niet waar. Meerdere gebruiker, inclusief ondergetekende, hebben alternatieve oplossingsrichtingen aangedragen. De ene met een compleet andere basis, de ander een verfijning van de huidige richting, en van alles wat er tussen zit.
Zeker ook een hoop die zeggen "draai het maar terug" maar er is genoeg inhoudelijke constructief meegedacht. Daar is alleen nog niet heel inhoudelijk constructief op gereageerd.

• Gonadan

Gonadan

Tjolk schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:26:
[...]

Dat is niet waar. Meerdere gebruiker, inclusief ondergetekende, hebben alternatieve oplossingsrichtingen aangedragen. De ene met een compleet andere basis, de ander een verfijning van de huidige richting, en van alles wat er tussen zit.
Zeker ook een hoop die zeggen "draai het maar terug" maar er is genoeg inhoudelijke constructief meegedacht. Daar is alleen nog niet heel inhoudelijk constructief op gereageerd.
Het zal een kwestie van perceptie zijn denk ik, maar ik heb een hoop reacties gezien waar wel degelijk feedback werd aangenomen. Wellicht zin nog niet alle ideeën geadresseerd, dat zou best kunnen, maar het topic gaat ook best wel hard.
Maar ik zag ook zelfs dat er calls met gebruikers geweest zijn en dat er goede gesprekken geweest zijn.

Hoe dan ook lijkt het mij fair om er wat minder zwart/wit in te zitten en niet in zijn algemeenheid te gaan zitten roepen dat feedback geven nul zin heeft. (in het algemeen gericht, niet specifiek op jou) :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Maasluip
  • Laatst online: 02-03 12:25

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:20:
[...]

De laatste heeft maar 4 prijzen waardoor alle prijzen al zichtbaar zijn op de main page.
Dan kom je weer op het punt van het maar heen en weer moeten klikken. Het zou handig zijn als alle informatie op één pagina te zien was. En dan kun je daar tabs voor gebruiken zoals in die slide-in, maar eigenlijk heb je nu het slechtste van beide werelden: je hebt niet alle informatie op de ene pagina en je hebt niet alle informatie op de andere pagina.

Signatures zijn voor boomers.

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:51
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:20:
[...]

Wat ook leuk is: omdat je alleen kan sorteren op de slide-in kan je dus de sortering van de prijzen in dit geval niet aanpassen.

• Sir_Lion
Gonadan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:36:
[...]

Het zal een kwestie van perceptie zijn denk ik, maar ik heb een hoop reacties gezien waar wel degelijk feedback werd aangenomen.
Alleen voor relatief kleine zaken. Maar de issues waar iedereen over valt wordt, mijn inziens, genegeerd. Ik heb eerder in dit topic meerder concrete stellingen en vragen gesteld, maar nul reactie gehad die een antwoord gaven.
Wellicht zin nog niet alle ideeën geadresseerd, dat zou best kunnen, maar het topic gaat ook best wel hard.
Niet alle ideeen? Er is nauwelijks iets geadresseerd anders dan "we gaan niks veranderen aan de ingeslagen weg". 8)7
Maar ik zag ook zelfs dat er calls met gebruikers geweest zijn en dat er goede gesprekken geweest zijn.
Naar mijn weten is dat met EEN gebruiker geweest. Wat daar concreet uitkomt in de daadwerkelijke PriceWatch moeten we nog maar zien.
Hoe dan ook lijkt het mij fair om er wat minder zwart/wit in te zitten en niet in zijn algemeenheid te gaan zitten roepen dat feedback geven nul zin heeft. (in het algemeen gericht, niet specifiek op jou) :)
We zijn al meer dan een maand verder. Er is al meermaals foutieve informatie geweest en ook meermaals verkeerde weerspiegeling geweest vanuit het proces.

Voorbeeldje: eerst zou het ook in beta zijn geweest en meerdere gebruikers hebben getest. Later blijkt dat er dus alleen een alfa test is geweest onder beperkte groep intern.

Dat slaat haaks op het uitgangspunt waarop deze verandering zogenaamd is ingezet. Dat zou namelijk voor de "91% stille gebruikers" zijn. Maar hoe jullie dat gaan verifieren wat die van de veranderingen denken is ook een open vraag. Puur op klik-rate? Daar heb ik eerder in dit topic al een predictie van gemaakt, en laten zien dat dit een zeer onbetrouwbare metric is.

Daarnaast heb ik in mijn omgeving door meerdere personen de nieuwe PriceWatch laten gebruiken. Zonder uitzondering raakten zij allen er ook van gefrustreerd. En dat zijn dan de mensen die nog nooit of nauwelijks gebruik hebben gemaakt van de PriceWatch. (Meestal lieten zij mij dingen uitzoeken voor hun). Ook zij vielen over precies dezelfde punten als dat de rest van ons in dit topic al hebben aangekaart.

Wederom blijft het stil.

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

Gonadan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:22:
[...]
De strekking van mijn post is dat de stelling dat er niets gedaan wordt met feedback aantoonbaar onjuist is. Zowel vanuit crew als vanuit de gebruikers hier is veel feedback aangenomen en verwerkt, dat is gewoon een feit.
Ah ja, je gaat het letterlijk nemen. Dan inderdaad, dan is er feedback verwerkt. Niet voor de grote zaken, want daar blijft het op stil, maar inderdaad, kleine zaken zijn meegenomen. De gesprekken van Hahn en diens verbeteringen zijn in ieder geval genoteerd, toch?

Maar door de porseleinen vaas in de ruimte te benoemen negeer je de roze olifant die inmiddels de kamer nogal verbouwd heeft. En klaarblijkelijk heeft de jager geen zin de roze olifant te verdoven want hij is nog op zoek naar de juiste pijltjes waarmee hij dat kan doen. 8)7
Gonadan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:36:
[...]
Het zal een kwestie van perceptie zijn denk ik, maar ik heb een hoop reacties gezien waar wel degelijk feedback werd aangenomen.
By all means, noem het vooral op! Als je graag wilt aantonen dat er in dit topic best veel positieve en feedback accepterende acties en reacties zijn, noem het vooral! Anders komt het over als afleiden van waar het in dit topic omgaat wat als titel Feedback topic slide-ins op productpagina heeft 8)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
We zijn inmiddels een maand verder en ik heb de Pricewatch afgelopen weekend nog even uitgeprobeerd, maar ik kan er gewoon niet aan wennen. Het navigeert zo ongelofelijk omslachtig en er staat teveel informatie op de pagina.

De slide-in voor 'Bekijk alle prijzen' en 'Bekijk alle specificaties' is echt super vervelend. Ook de blauwe tabjes bovenin wil ik niet op drukken, dan krijg je een vervelende scroll animatie. Als je bij uitvoering: Apple iPhone 17, 256GB opslag Zwart op de blauwe Vraag & aanbod knop drukt dan vlieg je voorbij zoveel meuk, inclusief een gigantische video thumbnail. Super onrustig en totaal niet waar ik naar op zoek ben.

Niks werkt (voor mij) logisch en ik vond de ideeën van Hahn in Hahn in "Feedback topic slide-ins op productpagina" super goed: een switch tussen de one-pager en tabbladen. Dat is afgeschoten vawege teveel ondehoud en ik ben daardoor de hoop inmiddels verloren. Ik hoop dat er ergens een alternatief ontstaat, want ik ga de Pricewatch zo niet gebruiken en ook niet meer aanraden.

De Pricewatch aanpassing is niet voor ons, maar voor de 91% niet ingelogde bezoekersgroep. Er wordt in dit topic dus feedback gevraagd aan de verkeerde doelgroep, wij zijn niet de stakeholders voor deze aanpassing. Ik heb daarom sterk mijn twijfels of aanvullende constructieve feedback nut heeft.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Gonadan

Gonadan

Redneckerz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:24:
[...]

Ah ja, je gaat het letterlijk nemen. Dan inderdaad, dan is er feedback verwerkt.
Natuurlijk neem ik het letterlijk, ik ben toch een tweaker? :P

Men heeft al aangegeven niet overal persoonlijk op te kunnen reageren, maar ik zie ook heel veel vragen en 'feedback' op het proces en de keuzes. Dat heeft niets met de functionaliteit te maken dus dat is geen feedback op de functionaliteit zelf. Als ik de TW mag geloven gaan ze daar dan waarschijnlijk sowieso niet op reageren (aanname van mijn kant).
By all means, noem het vooral op! Als je graag wilt aantonen dat er in dit topic best veel positieve en feedback accepterende acties en reacties zijn, noem het vooral! Anders komt het over als afleiden van waar het in dit topic omgaat wat als titel Feedback topic slide-ins op productpagina heeft 8)
Door simpelweg te filteren op de posts van de TS en die te lezen had ik al een lijstje te pakken. :)

Overigens zie ik veel mensen op mijn post reageren maar die dan mogelijk niet goed lezen of totaal uit zijn verband trekken. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet maar ik ga niet elk citaat weer persoonlijk uitleggen hoe ik het bedoeld heb. Dat red ik niet in dit tempo. :P
Wel zag ik net jouw eerdere post pas met de linkjes, die ga ik nog wel even doornemen. Ben wel benieuwd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gonadan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:09:
Door simpelweg te filteren op de posts van de TS en die te lezen had ik al een lijstje te pakken. :)
Ik ben benieuwd waarop je dan filtert en welke reacties dan (voor jou) er toe doen. :)
Overigens zie ik veel mensen op mijn post reageren maar die dan mogelijk niet goed lezen of totaal uit zijn verband trekken. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet maar ik ga niet elk citaat weer persoonlijk uitleggen hoe ik het bedoeld heb. Dat red ik niet in dit tempo. :P
Tja, dan is het hebben van een discussie ook niet zo zinvol verder meer en gezien de smileys die je erbij plaatst, lijk je het ook of allemaal wel best te vinden, of het dus vooral sarcastisch te bedoelen, of iets dergelijks, in elk geval niet al te serieus.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 24-02-2026 17:36 ]

• Sir_Lion
Gonadan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:09:

Overigens zie ik veel mensen op mijn post reageren maar die dan mogelijk niet goed lezen of totaal uit zijn verband trekken.
Tuurlijk. Het ligt aan een ander. Als er veel mensen zo reageren, denk je dan niet dat het mogelijk aan de toon van je reacties kan liggen? Klaarblijkelijk vatten veel mensen hier die op jouw post reageren op eenzelfde manier op. Dat zou toch een indicatie kunnen zijn dat jouw post een bepaalde toon heeft waardoor dat als zodanig wordt opgevat.
Wel zag ik net jouw eerdere post pas met de linkjes, die ga ik nog wel even doornemen. Ben wel benieuwd.
Lees gewoon anders heel het topic even door. Dan weet je tenminste wat er speelt.

• Gonadan

Gonadan

CH4OS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:35:
[...]
Ik ben benieuwd waarop je dan filtert en welke reacties dan (voor jou) er toe doen. :)
De TS knop bovenaan het topic, die is daar specifiek voor. :)
[...]
Tja, dan is het hebben van een discussie ook niet zo zinvol verder meer en gezien de smileys die je erbij plaatst, lijk je het ook of allemaal wel best te vinden, of het dus vooral sarcastisch te bedoelen, of iets dergelijks, in elk geval niet al te serieus.
Het is geenszins sarcastisch bedoeld of om jullie op de hak te nemen of iets dergelijks, maar ik maak mij inderdaad wel een stuk minder druk om een UI keuze dan velen hier. Dat wil ik wel toegeven.

Maar om een concreet voorbeeld te geven:
CH4OS schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:59:
[...]
Dus omdat gebruikers proefondervindelijk hun (vooral) negatieve ervaringen hier delen (waar nota bene om gevraagd is), is dat een klap in het gezicht van de ontwerper die het bedacht heeft? :?
Dat is totaal niet wat ik zeg. Ik zeg dat de suggestie dat er helemaal niets met feedback gedaan wordt in mijn ogen bijna een klap in het gezicht is, niet de feedback op zich. Dus als je dat van mijn post maakt dan kan ik daar niet zoveel mee. :)
Sir_Lion schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:40:
[...]

Tuurlijk. Het ligt aan een ander. Als er veel mensen zo reageren, denk je dan niet dat het mogelijk aan de toon van je reacties kan liggen? Klaarblijkelijk vatten veel mensen hier die op jouw post reageren op eenzelfde manier op. Dat zou toch een indicatie kunnen zijn dat jouw post een bepaalde toon heeft waardoor dat als zodanig wordt opgevat.
Nee, ik heb meer een mening die hier niet populair is. Dat mensen daar dan stekelig op reageren kan ik niemand kwalijk nemen, dat had ik wel verwacht.
We hoeven het allemaal ook niet eens te worden, maar als er conclusies getrokken worden die ik simpelweg niet geschreven heb dan kan ik daar niet zoveel mee.
Ik kom hier ook niet om het specifieke ontwerp te verdedigen, ik reageer op crewleden die een half verhaal vertellen wat een verkeerd beeld kan geven. :)
[...]

Lees gewoon anders heel het topic even door. Dan weet je tenminste wat er speelt.
Het topic heb ik in de loop der tijd gewoon meegelezen hoor, maak je geen zorgen. Ik ken hem alleen niet uit mijn hoofd. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Freek1710

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
stin00 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:48:
...

De Pricewatch aanpassing is niet voor ons, maar voor de 91% niet ingelogde bezoekersgroep. Er wordt in dit topic dus feedback gevraagd aan de verkeerde doelgroep, wij zijn niet de stakeholders voor deze aanpassing. Ik heb daarom sterk mijn twijfels of aanvullende constructieve feedback nut heeft.
Je hebt gelijk, de aanpassing is primair gedaan voor de grote generieke groep gebruikers van de pricewatch en zoals ik eerder schreef zien we daar positieve resultaten. Dat is in lijn met de ingeslagen richting om Tweakers toegankelijker te maken.

Net als dat Wout hier schrijft;
"Wordt de content oppervlakkiger?
Nee. Wel hebben we ideeën over hoe het toegankelijker kan. We blijven gewoon schrijven over échte Tweakers-onderwerpen, zoals pc-componenten en chiptechnologie. Wel kunnen we bijvoorbeeld in een wat lossere stijl schrijven over een nieuwe processor van AMD, waarbij we je nog steeds uitleggen wat er aan het chipontwerp is aangepast." (link)

Net als met diepgang niveau in content proberen we op de productdetailpagina in het design en het gebruik primair gericht te zijn op die generieke gebruiker. We willen daarnaast jullie, die hier in het topic reageren, zeker goed meenemen en ook tegemoet komen. Dat is de reden dat we hier een feedbacktopic hebben en, zoals je hebt kunnen lezen in mijn vorige post.

Er zijn op basis van jullie feedback al een tiental zaken veranderd. Dat we niet afstappen van de ingeslagen route betekend volgens mij niet dat we niets doen met feedback. We hebben enkel keuzes te maken welke feedback we wel iets mee doen en welke niet. Ook dat probeer ik hier toe te lichten en transparant over te zijn.

• Freek1710

Freek1710

Product Owner
Topicstarter
Ik merk daarnaast in het topic dat we al een aantal pagina's geen andere feedback punten binnen hebben gekregen dan wat er al meermaals is genoemd. Ik zou willen vragen of jullie naast de dingen hieronder nog andere verbeteringen aan de slide-in zien.

Dit komt de komende week eraan;
  • Gedrag van de 'terugknop'/browserhistory
  • Snelheid van de slide-in animatie op desktop
Dit staat op de planning voor daarna;
  • Positie en plaatsing van de slide-in
  • BUG in de breedte van de prijsgrafiek met tracker open

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:12

WCA

Freek1710 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:20:
[...]

Je hebt gelijk, de aanpassing is primair gedaan voor de grote generieke groep gebruikers van de pricewatch en zoals ik eerder schreef zien we daar positieve resultaten. Dat is in lijn met de ingeslagen richting om Tweakers toegankelijker te maken.
Hoe wordt dit precies gemeten, en hoe wordt rekening gehouden met allerlei bias? (Confirmation bias met name)

Share and Enjoy!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Net als met diepgang niveau in content proberen we op de productdetailpagina in het design en het gebruik primair gericht te zijn op die generieke gebruiker. We willen daarnaast jullie, die hier in het topic reageren, zeker goed meenemen en ook tegemoet komen. Dat is de reden dat we hier een feedbacktopic hebben en, zoals je hebt kunnen lezen in mijn vorige post.
Hoe wordt, concreet, de community meegenomen en tegemoetgekomen?

Voorstellen zoals "zet een toggle neer zodat ik gewoon naar de oude stijl PW kan" worden afgeschoten, net als meer in-depth voorstellen over UI veranderingen die ergens tussen de oude stijl en de nieuwe stijl landen.

People as things, that’s where it starts.

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Freek1710 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:26:
Ik merk daarnaast in het topic dat we al een aantal pagina's geen andere feedback punten binnen hebben gekregen dan wat er al meermaals is genoemd. Ik zou willen vragen of jullie naast de dingen hieronder nog andere verbeteringen aan de slide-in zien.

Zijn die problemen niet inmiddels al weken geleden (een maand?) gemeld? Ik ben zelf geen full-time dev, maar met wat zoekwerk zou de snelheid van een slide-in aangepast kunnen worden met een paar regeltjes code. De rest is ook niet zo heel moeilijk om te implementeren. Dat moet toch een team aan devs binnen een poep en een scheet kunnen oplossen?

Daarnaast denk ik dat ondanks de verbeteringen die jullie aanbrengen, het weinig effect zal hebben op onze meningen, want dat die slide-in er überhaupt is, is voor de 'vocal minority' (wij, 10%) een probleem.

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

RobinHood schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:59:
[...]

Hoe wordt, concreet, de community meegenomen en tegemoetgekomen?

Voorstellen zoals "zet een toggle neer zodat ik gewoon naar de oude stijl PW kan" worden afgeschoten, net als meer in-depth voorstellen over UI veranderingen die ergens tussen de oude stijl en de nieuwe stijl landen.
Ze zeggen dat dat meer werk kost om te onderhouden, but correct me if I'm wrong: dat hoef je toch alleen maar te 'onderhouden' (lees: mee te nemen in wijzigingen) bij CCS/JavaScript/PHP changes? Het is niet alsof je dat stukje code voor die toggle met elke sprint moet updaten. En dan nog zijn dat volgens mij niet zoveel regels code om zo'n toggle te realiseren.

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:31
[...]

Dus tweakers word nu gemaakt voor de mensen die niet ingelogs zijn ...

En volgens jullie zijn deze mensen er blij mee want ze klagen niet. dat klopt want dat kunnen ze niet zonder in te loggen.
Heel afentoe zit ik ook wel eens niet ingelogd op tweakers dan ben ik volgens jullie dus ook in eens blij met de aanpassingen.
En onder tussen maar klagen dat de site achteruit gaat. volgens mij zou tweakers zonder ingelogde gebruikers niet meer bestaan hebben want dan komt er geen content

• segil
[...]

Net als dat Wout hier schrijft;
"Wordt de content oppervlakkiger?
Nee. Wel hebben we ideeën over hoe het toegankelijker kan. We blijven gewoon schrijven over échte Tweakers-onderwerpen, zoals pc-componenten en chiptechnologie. Wel kunnen we bijvoorbeeld in een wat lossere stijl schrijven over een nieuwe processor van AMD, waarbij we je nog steeds uitleggen wat er aan het chipontwerp is aangepast." (link)

Helder. Mag ik hiermee de conclusie trekken dat Tweakers management de casual en weinig bijdragende bezoekers belangrijker vindt dan de vaste bezoekers/abonnees die bijdragen aan de waarde van Tweakers in de vorm van reviews, comments en posts?

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:41
Nog steeds heel jammer die nieuwe pagina-indeling van de pricewatch en slide-in.

Maar vandaag kwam ik erachter dat de 'verkrijgbaar sinds' inmiddels ook verstopt zit, deze feature gebruik ik vooral als ik op markten/kringloopwinkels producten tegenkom, dit staat nu niet meer direct op de eerste pagina maar verstopt tussen de specificaties op de slide-in. Dus weer veel omslachtiger om snel even te kijken. Zo blijft er voor mij wel heel weinig nut over voor de pricewatch/tweakers. De pricewatch en product informatie was meestal de reden om tweakers te bezoeken. Maar ik hoop dat het oplevert wat jullie in gedachte hebben, maar mensen die hier al 20 jaar komen zijn duidelijk niet meer jullie doelgroep.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

hjvg schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:12:
[...]

Dus tweakers word nu gemaakt voor de mensen die niet ingelogs zijn ...

En volgens jullie zijn deze mensen er blij mee want ze klagen niet. dat klopt want dat kunnen ze niet zonder in te loggen.
Heel afentoe zit ik ook wel eens niet ingelogd op tweakers dan ben ik volgens jullie dus ook in eens blij met de aanpassingen.
En onder tussen maar klagen dat de site achteruit gaat. volgens mij zou tweakers zonder ingelogde gebruikers niet meer bestaan hebben want dan komt er geen content
Blijkbaar is dat niet nodig; volgens Freek kunnen ze dat uit 'surfgedrag' of bepaalde kliks halen. Zou hier tussen moeten staan: Feedback topic slide-ins op productpagina

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

[...]

Zou jij mijn vragen kunnen beantwoorden? Specifiek welke doelgroep je nu target en wie je testgroep zou zijn - Redneckerz in "Feedback topic slide-ins op productpagina"
Het zou fijn zijn als je dit addresseert ipv dat je hiermee duidelijk maakt dat je die feedback wel bekend mee bent maar het domweg lijkt te negeren. Ik zeg lijkt omdat ik je graag de mogelijkheid geef om het wel te doen. :)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
segil schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:17:
[...]
Helder. Mag ik hiermee de conclusie trekken dat Tweakers management de casual en weinig bijdragende bezoekers belangrijker vindt dan de vaste bezoekers/abonnees die bijdragen aan de waarde van Tweakers in de vorm van reviews, comments en posts?
Reviews, posts en comments leveren heel erg weinig geld op. Dat zijn hoofdzakelijk wat advertentie inkomsten en die marges staan erg onder druk (adblockers, weinig inkomsten per view/click). Er is weer een 180 graden draai om meer de focus te leggen op een breder publiek: .plan: We gaan Tweakers toegankelijker maken

In mijn ogen vaart tweakers de afgelopen jaren een gevaarlijke koers, want je ziet al dat het aantal reacties, reviews en forumposts afneemt. De ingelogde gebruikers zorgen namelijk voor de content, waarbij ik verwacht dat het merendeel van de content van een select groepje komt (bijv. 5% van de ingelogde gebruikers).

Deze super actieve groep van ingelogde Tweakers voelt zich al een tijdje niet (meer) gehoord. Daar komen deze Pricewatch aanpassingen nu ook nog eens bij. Ik verwacht dat ook dit gaat doorsijpelen richting de rest van de website (minder reacties, reviews en forumposts etc) omdat deze groep zich steeds minder verbonden voelt hier. Er valt gewoon een kernonderdeel van Tweakers weg wanneer de Pricewatch niet fijn bruikbaar is.

Maar dat is de situatie bekeken via mijn ogen. Er zijn natuurlijk meerdere situaties denkbaar. Stel dat de site wat oppervlakkiger wordt, maar er wordt succesvol een veel breder publiek aangetrokken waardoor de Pricewatch inkomsten flink stijgen.. dan is dat gewoon een uitstekend resultaat voor een commerciële website. Er is echter ook een andere situatie denkbaar: de loyale tweakers komen steeds minder vaak op bezoek, de hoeveelheid én kwaliteit content neemt af en ondertussen blijft het nieuwe publiek tweakers zien als 'die gekke hobbyisten site'. Dan heb je gegokt en verloren, want je website heeft dan helemaal géén doelgroep meer.

[ Voor 17% gewijzigd door stin00 op 25-02-2026 10:55 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Tweakers probeert voorzover ik kan zien vooral eerst de opbrengsten te verhogen wat niet onlogisch is. En dan kom je helaas ook bij dit soort PW veranderingen uit.

Probleem blijft dat Tweakers op mij nogal bloated en luxe overkomt. Las ik niet ergens 40-50 fte ? Of wellicht zelfs meer.
En dan wordt de meeste content/moderatie/nieuwstips gratis gedaan door vrijwilligers/leden.

Als je dan kijkt naar bijv. het reviewlab dan vermoed ik dat dat een forse kostenpost is waarvan je je kunt afvragen hoe zinvol het is met zoveel beschikbare gespecialiseerde Engelstalige content.

Het unieke vd reviews is dat het in het Nederlands is echter dat moet je dan terugverdienen met 24 a 28mio mensen die het spreken.
Engelstalige outfits kunnen teruggrijpen op ~380mio native speakers en in totaal 1.5miljard speakers.

Anyway, eens een keer goed in de kosten snijden en je wel focussen op de mensen die de site eigenlijk groot gemaakt hebben levert misschien nog wel de meeste winst op. Hoef je ook geen kunstgrepen met je belangrijkste commerciele onderdeel uit te halen.

Maar dat is natuurlijk nogal pijnlijk.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Juzzuts
  • Laatst online: 15:41

Bij het gebruiken van "Onjuiste informatie melden" komt de terugkoppeling gedeeltelijk achter de header.

Verder verwacht je bij het klikken van de header knoppen, de informatie in de slidein met alle info paraat.
Ook mis ik de links naar gerelateerde forumtopics en nieuwberichten. Juist die zorgen voor de link met community, maar ik begrijp dat die niet meer gewaardeerd wordt.

Wat er effectief verandert met deze wijziging is dat de informatie verplaatst is van in-page tabbladen naar tabbladen in de slidein. En zijn de koppelingen naar nieuws en forum verwijderd. Ook is er een overzichtscherm gekomen waarop de informatie zo geaggregeerd is dat het, in ieder geval voor mij, niet nuttig is. Welke ook nog eens zorgt voor extra clicks voordat je je doel bereikt.

Alles blij elkaar blijf ik erbij dat de ingeslagen weg geen toegevoegde waarde heeft en er een matig product gelanceerd is voordat het af was.

• segil
stin00 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:46:
[...]

Reviews, posts en comments leveren heel erg weinig geld op. Dat zijn hoofdzakelijk wat advertentie inkomsten en die marges staan erg onder druk (adblockers, weinig inkomsten per view/click). Er is weer een 180 graden draai om meer de focus te leggen op een breder publiek: .plan: We gaan Tweakers toegankelijker maken
Ik zie dat toch heel anders. De waarde van Tweakers wordt voor een belangrijk deel bepaald door user input (user reviews, V&A, forum posts, fp comments). Zonder dat zou Tweakers veel minder waard zijn en ook veel minder gebruikers trekken. Dan is het niet veel meer dan een lijst met nieuwsartikelen en een prijsvergelijkingssite.

• Tjolk
@Freek1710 ik ben nog wel benieuwd naar het antwoord op deze vraag van vorige week. Vooral ook omdat je stelling zo tegenstrijdig lijkt met de gemaakte keuzes. Kan zijn dat ik dan iets verkeerd begrijp, maar daarom is een antwoord dus fijn. :)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

segil schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:43:
[...]

Ik zie dat toch heel anders. De waarde van Tweakers wordt voor een belangrijk deel bepaald door user input (user reviews, V&A, forum posts, fp comments). Zonder dat zou Tweakers veel minder waard zijn en ook veel minder gebruikers trekken. Dan is het niet veel meer dan een lijst met nieuwsartikelen en een prijsvergelijkingssite.
Maar de community brengt geen geld in het laatje. De PW is duidelijk de grootste inkomstenbron, gevolgd door de FP.

De rest levert op zijn best alleen maar hoofdpijn op. Cynisch gezegd.

"Wij" zijn een hele kleine minderheid, en "gewoon" niet zo belangrijk. In woorden zijn we natuurlijk extreem belangrijk, maar in daden? Nah.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is te kort door de bocht: De gemeenschap onderhoudt de gegevens in de PW voor een deel en schrijft bijvoorbeeld de recensies en (niet meer gelinkte) forumposts over dat artikel. De gemeenschap is dus medeauteur van het product dat het publiek aangeboden krijgt en het gebruik van dat product levert de centen op.

Maar belangrijkste probleem met het argument dat de gemeenschap niet de klikken oplevert, is dat daaruit de aanname gaat dat die overige 90% deze wijziging fantastisch vindt. Ik denk eigenlijk dat de grote meute helemaal niet geholpen is bij deze aanpassing. Misschien sommige delen ervan, ik zie wel wat in de KI-samenvatting voor de toevallige gebruiker, maar de grote meute is echt niet geholpen met dat de relevante gegevens hen niet meer getoond worden en dat ze werk moeten doen om die te zien.

• fflow
  • Niet online

@Freek1710 Twee punten voor de lijst.

1. Slide-in blokkeert het wisselen van tabbladen in Vivaldi browser op Android.
De Vivaldi browser heeft tabbladen. Deze heb ik onder op de pagina staan. Als de pagina gelezen wordt dan verdwijnen deze. Door kort naar boven te scrollen komen de tabbladen weer te voorschijn. Echter wanneer de slide-in is geopend komen deze tabbladen niet meer naar voren wanneer kort naar boven wordt gescrold.
Als de tabbladen wel zichtbaar zijn verdwijnen ze ook niet als de slide-in is geopend.

Onderstaand een schermafbeelding met onder in vier tabbladen zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfwKqJNZ0FSnJmswgO0i687V8M4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wOZnkJ2c0yYw2GRw0c4ROmOW.png?f=fotoalbum_large

2. Een productnaam boven aan de slide in op de mobiel. Op de mobiel heb ik echt geen idee welk product ik voor heb met een geopende slide-in. Regelmatig heb ik er meerdere pagina's met specificaties open staan.

Welk product bekijk ik hier precies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAVBx8uL1tHglpZg4XI_qGrXDIw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sYtHDTgPbSMiuUrZMTmWquDD.png?f=fotoalbum_large

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

dmantione schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 13:30:
Dat is te kort door de bocht: De gemeenschap onderhoudt de gegevens in de PW voor een deel en schrijft bijvoorbeeld de recensies en (niet meer gelinkte) forumposts over dat artikel. De gemeenschap is dus medeauteur van het product dat het publiek aangeboden krijgt en het gebruik van dat product levert de centen op.

Maar belangrijkste probleem met het argument dat de gemeenschap niet de klikken oplevert, is dat daaruit de aanname gaat dat die overige 90% deze wijziging fantastisch vindt. Ik denk eigenlijk dat de grote meute helemaal niet geholpen is bij deze aanpassing. Misschien sommige delen ervan, ik zie wel wat in de KI-samenvatting voor de toevallige gebruiker, maar de grote meute is echt niet geholpen met dat de relevante gegevens hen niet meer getoond worden en dat ze werk moeten doen om die te zien.
Ja, daar heb je gelijk in. Ik heb het gewoon extra beroerd verwoord.

Ik bedoelde het puur vanuit de heel kortzichtige hoek van de keiharde flappen. Dat van "woorden en daden" bedoelde ik dan ook dat HQ wel zegt dat we belangrijk zijn, maar dat dat niet echt blijkt uit daden. Niet dat wij als community niks doen en alleen maar wat lullen.

Des te meer vind ik het, om HQ eens te citeren, een klap in het gezicht van de community om "ons" zo te behandelen. Zonder community was er geen Tweakers, maar ja, wij leveren niet genoeg geld op.

[ Voor 8% gewijzigd door RobinHood op 25-02-2026 13:43 ]

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:10
Met het risico dubbele feeedback te geven, liep ik hier net ook tegenaan op de PC en ging ik er eens wat meer op inzoomen. Jammer dat het zo veel negativiteit oplevert, voor iedereen die eraan gewerkt heeft én voor de gebruikers. Ik hoop dat de goede methodes worden gebruikt om de gebruikerservaring te beoordelen...
* Op de telefoon werkt het aanzienlijk beter dan op de PC, het lijkt wel alsof er maar één versie is getest
* Op de PC is het wel een beetje een gedrocht, op de tablet ook. Ik zou zeggen vorm boven functie.

PC
* De AI samenvatting wordt er ergens bij gepropt, maar is niet leesbaar, 0 meerwaarde. Op de mobiel gaat dit veel beter.
* Prijsgrafiek neemt ook hier veel hoogte in beslag, maar is door de beperkte breedte niet echt bruikbaar
* De balk bovenaan inclusief de navigatie loopt uit naar links, iets wat volgens mij nergens in de Tweakers UI gebeurt en wat er al vreemd uitziet, maar daardoor ook niet consistent is. Het lijkt alsof het gecentreerd is t.o.v. de content eronder, ipv op de normale wijze binnen Tweakers. Vergelijk deze maar eens:
1. uitvoering: Fairphone (Gen. 6) Zwart
2. Best Buy Guide: Beste allround laptops tot 1000 euro

Mobiel
* Als ik meer specificaties open, zie ik niet om welk product het gaat. Is het mogelijk om productnaam bovenaan te tonen?
* De grafiek neemt veel teveel hoogte in, het is mijn halve scherm (op een S24+). Zou mooi zijn als het minimale bereik dynamisch is.
* De Tracker knop gaat over het menu heen, als je hem vervolgens openklapt zie je opeens twee tracker knoppen: openen en sluiten
* Ik zou de navigatiebalk persoonlijk aanvullen met productnaam én de gebruikersscore

Algemeen
* De samenvatting kan wel een "Mand" versie gebruiken. Wat een lap tekst :o Ik heb de Apple iPhone 17 als voorbeeld gebruikt.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Tomcat76
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:13
Arjan90 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:02:
* Prijsgrafiek neemt ook hier veel hoogte in beslag, maar is door de beperkte breedte niet echt bruikbaar
Dit was ik vergeten te melden in mijn eerdere bericht. Voor mij maakt de positie van de prijsgrafiek de overzichtspagina wat druk. Misschien beter die op een aparte regel plaatsen?
Arjan90 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 14:02:
De balk bovenaan inclusief de navigatie loopt uit naar links (...). Vergelijk deze maar eens:
1. uitvoering: Fairphone (Gen. 6) Zwart
2. Best Buy Guide: Beste allround laptops tot 1000 euro
Bedoel je de rode balk? Op mijn scherm (1920x1200) bevinden de balk en de inhoud zich op dezelfde positie op beide pagina's.
.plan van @WoutF :
alle signalen wijzen erop dat dit te maken heeft met een gebrek aan toegankelijkheid.

De diepgang van Tweakers gaat namelijk gepaard met een flinke instapdrempel.

We gaan Tweakers toegankelijker maken

De werking van de website is voor sommigen ingewikkeld. Er zijn veel knoppen en features waarvan niet altijd duidelijk is wat ze doen.

De artikelen zijn soms moeilijk te begrijpen. We gebruiken veel afkortingen en jargon
(...) de aanpassing is primair gedaan voor de grote generieke groep gebruikers van de pricewatch (...). Dat is in lijn met de ingeslagen richting om Tweakers toegankelijker te maken.

(...) in het design en het gebruik primair gericht te zijn op die generieke gebruiker.
Ik heb persoonlijk niets tegen versimpeling en het toegankelijker maken, maar dan moet je er rekening mee houden dat er een gerede kans is, dat de kwaliteit van de inhoud erop achteruit kan gaan, en moet je je afvragen of de titel van de site nog relevant is.
.plan van @WoutF :
de informatiedichtheid op pagina's [is] erg hoog
Dat is waar. De vraag is alleen wat het beste is voor welke pagina. De frontpage kan wat rustiger om iemand die langs daar binnenkomt niet meteen te overweldigen. Dat lijkt me een moeilijke oefening omdat je daar veel advertenties kwijt moet. Voor de Pricewatch heb ik persoonlijk liever een hogere dichtheid omdat ik graag zoveel mogelijk info in één oogopslag binnenkrijg. Hierover lopen de meningen uiteen en ik weet niet hoeveel % van de bezoekers tot welke groep behoren. Wat zeker is, is dat een té lage dichtheid nooit aangewezen is.
De moeilijkheid met een lage dichtheid wat de PW betreft, is dat het (volgens mij) niet te bepalen is welke specificaties het belangrijkst zijn want dat verschilt van product tot product.

• The Zep Man
  • Laatst online: 21:58

The Zep Man

🏴‍☠️

Ik maakte weer eens gebruik van de Pricewatch en ontdekte de wijzigingen. Daarop gebaseerd zocht ik dit topic op en ging ik er even doorheen.

Déjà vu is wat ik ervaar. Precies hetzelfde soort discussie werd al eens gevoerd over T.net Premium/Plus:

Het grote Tweakers Plus-topic

Overeenkomende aspecten:

• Feedback wordt gevraagd.
• Feedback wordt gegeven, inclusief verbetersuggesties.
• Feedback wordt slecht tot niet ontvangen.
• Er wordt niets met feedback gedaan. Men zal doorgaan met de ingeslagen weg.

Daarmee lijkt het precies als toen: er wordt feedback gevraagd om later te kunnen claimen dat er om feedback werd gevraagd.

Het is jammer dat T.net niet volwassener is geworden sinds die periode. Sterker nog, er is mogelijk een achteruitgang omdat men niets leerde van het verleden.

Daarom haal ik deze reactie van mij aan. Met die ervaring zie ik niet hoe hier reageren en constructief commentaar toevoegen nut heeft. Hoe T.net omgaat met kritiek werkt demotiverend.

Het afgelopen jaar heb ik verschillende streamingabonnementen opgezegd omdat de kwaliteit minder werd en omdat de prijs omhoog ging. Hetzelfde gaat gebeuren met mijn T.net abonnement wanneer die afloopt. Dat wordt niet enkel gedaan door wat met o.a. de Pricewatch wordt gedaan, maar ook om de houding die T.net heeft m.b.t. deze wijzigingen richting de community die hen groot heeft gemaakt.

Ik sluit af met een referentie naar deze twee reacties die ik een week geleden schreef:

The Zep Man in 'We gaan Tweakers toegankelijker maken'

Bij Premium/Plus werd enkel nagedacht over mogelijk nieuwe geldstromen zonder te kijken wat het zou kosten. Nu wordt enkel gekeken naar mogelijk nieuwe bezoekers zonder te kijken waarom bestaande leden langzaam afdruipen. Ik hoop dat het allemaal goed afloopt, maar verwacht dat T.net geen significant nieuw publiek zal aanboren maar wel leden(activiteit) zal blijven verliezen.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-03 22:21
hoi, is het mogelijk om terug te gaan naar het oude UI van de pricewatch? ik zit al 15 jaar op tweakers, dit is vgm een van de slechtste veranderingen kwa bruikbaarheid op desktop... animaties duren lang, heb constant het idee dat ik moet scrollen om naar een andere pagina te gaan, en vele issues hierboven al gemeld...
het lijkt wel alsof dit gemaakt is voor mobiel, waarbij desktop een afterthought is geweest

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

The Zep Man schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:22:
Ik maakte weer eens gebruik van de Pricewatch en ontdekte de wijzigingen. Daarop gebaseerd zocht ik dit topic op en ging ik er even doorheen.

Déjà vu is wat ik ervaar. Precies hetzelfde soort discussie werd al eens gevoerd over T.net Premium/Plus:

Het grote Tweakers Plus-topic

Overeenkomende aspecten:

• Feedback wordt gevraagd.
• Feedback wordt gegeven, inclusief verbetersuggesties.
• Feedback wordt slecht tot niet ontvangen.
• Er wordt niets met feedback gedaan. Men zal doorgaan met de ingeslagen weg.

Daarmee lijkt het precies als toen: er wordt feedback gevraagd om later te kunnen claimen dat er om feedback werd gevraagd.

Het is jammer dat T.net niet volwassener is geworden sinds die periode. Sterker nog, er is mogelijk een achteruitgang omdat men niets leerde van het verleden.

Daarom haal ik deze reactie van mij aan. Met die ervaring zie ik niet hoe hier reageren en constructief commentaar toevoegen nut heeft. Hoe T.net omgaat met kritiek werkt demotiverend.

Het afgelopen jaar heb ik verschillende streamingabonnementen opgezegd omdat de kwaliteit minder werd en omdat de prijs omhoog ging. Hetzelfde gaat gebeuren met mijn T.net abonnement wanneer die afloopt. Dat wordt niet enkel gedaan door wat met o.a. de Pricewatch wordt gedaan, maar ook om de houding die T.net heeft m.b.t. deze wijzigingen richting de community die hen groot heeft gemaakt.

Ik sluit af met een referentie naar deze twee reacties die ik een week geleden schreef:

Bij Premium/Plus werd enkel nagedacht over mogelijk nieuwe geldstromen zonder te kijken wat het zou kosten. Nu wordt enkel gekeken naar mogelijk nieuwe bezoekers zonder te kijken waarom bestaande leden langzaam afdruipen. Ik hoop dat het allemaal goed afloopt, maar verwacht dat T.net geen significant nieuw publiek zal aanboren maar wel leden(activiteit) zal blijven verliezen.
Nou ja, er wordt wel iets met feedback gedaan, zie alle Freek posts en dat was ook waar Gonadan van de week de focus op wilde leggen: Sleutelen aan nuances maar de grote roze olifant niet (meer?) willen benoemen. Dat valt nu onder zaken die ze al heel vaak hebben gehoord (Wat 99% van de feedback hier is).

Je ziet dat er vervolgens een paar dingen gebeuren:
- Eerst meldt een non-devver (WoutF) dat als dit zo door zou gaan er een lock zou volgen.
- Vervolgens maakt Freek kleine aanpassingen met het team. Hahn brengt zijn (vrijwillige) input erin en komt zelfs met mockups en heeft zelfs een gesprek. Uiteindelijk worden deze ideen niet uitgevoerd, in ieder geval niet op de korte termijn, want dat is een extra investering om te onderhouden. Het is dus ook niet verbazend dat Hahn's activiteit in dit topic na dit nieuws flink gereduceerd werd
- Wat blijft staan zijn de kleine aanpassingen die gemaakt blijven worden. Maar wat is nu het verschil? Ipv te dreigen met een lock krijgen we de summiere tekst ''Ik merk daarnaast in het topic dat we al een aantal pagina's geen andere feedback punten binnen hebben gekregen dan wat er al meermaals is genoemd.''

Kortom:
Er wordt niet meer gedreigd met een lock, maar men negeert de roze olifant, ten faveure van zaken die men wel aangepast wilt zien. Of dat nu een beleidskeuze is, geen idee, en ik zie het nog wel gebeuren dat ze de roze olifant discussie niet of niet meer in dit topic willen hebben en dat we er een aparte discussie van mogen maken, maar feit blijft wel dat de grootste kritiekpunten niet gepareerd gaan worden. Dit is immers de ingeslagen weg.

Het geeft te kennen wanneer een spiegelei meer reflecterend vermogen kent puur omdat het zo heet. :henk
megadoom schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:04:
hoi, is het mogelijk om terug te gaan naar het oude UI van de pricewatch? ik zit al 15 jaar op tweakers, dit is vgm een van de slechtste veranderingen kwa bruikbaarheid op desktop... animaties duren lang, heb constant het idee dat ik moet scrollen om naar een andere pagina te gaan, en vele issues hierboven al gemeld...
het lijkt wel alsof dit gemaakt is voor mobiel, waarbij desktop een afterthought is geweest
Betreft het dikgedrukte: Nee. We zouden die discussie graag willen voeren met zn allen, maar wat men wel duidelijk maakt is dat dit niet gaat gebeuren. Dat hierbij de grootste issues onbeantwoord blijven is een keuze die men nu voor lief neemt.

• rgos
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:41
Toch maar eens gezocht of hier een feedback topic voor was aangemaakt.
Kon me niet voorstellen dat mensen hier blij van zouden worden.
Pop-up en slide-in land hebben we toch al decennia achter ons gelaten?
Diepe downvote dus.

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Voor iedereen die niet blij is met de veranderingen (of juist wel), laat je ook hier horen:

review: Blij met Tweakers? Wat kan er beter? Laat het weten in ons kwartaalon...

• Stukfruit
  • Niet online
The Zep Man schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:56:
Voor iedereen die niet blij is met de veranderingen (of juist wel), laat je ook hier horen:

review: Blij met Tweakers? Wat kan er beter? Laat het weten in ons kwartaalon...
Daar gaat gezien de vraagstelling niemand iets aan hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0wmE4Tt8gx33_vsEkHwMekf_k8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NspWzMTvJ7p4A7L0fmQiA30n.png?f=fotoalbum_large

Er staan wel invoervelden bij: "Heb je suggesties voor hoe we xxx binnen de Tweakers-community verder kunnen verbeteren?

Maar daar is geen onderzoek voor nodig na topics zoals deze: geef geen doekje voor het bloeden, mensen snappen het als iets niet beiden kan (want nogmaals: je moet de zaak toch kunnen blijven betalen) maar zeg het dan direct ipv met corporate speech te komen.

Doorgaans is Tweakers nog perfect op veel vlakken, zoals bijvoorbeeld de moderatie en het feit dat dit forum er überhaupt nog is. Of dat de devvers behoorlijk snel kunnen zijn met het fixen van issues. Maar zeg niet X terwijl Y het plan is. Zeker als er daarna nog wat drogredenen tegenaan worden gegooid qua statistieken. Dat schuurt.

Dat zit wel Schnorr.

• rgos
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:41
*knip* Graag geen link drops

[ Voor 85% gewijzigd door RoD op 02-03-2026 21:15 ]

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Stukfruit schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Daar gaat gezien de vraagstelling niemand iets aan hebben:
[Afbeelding]
Het antwoord op de vraag "Helpt mij bij het maken van de beste keuze voor techproducten?" is relevant voor de Pricewatch.

Verder kan je open invulvelden ook gebruiken om antwoorden toe te lichten en om (on)genoegen te uiten over hoe T.net dommunity (feedback) behandelt.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 02-03-2026 19:23 ]

• Stukfruit
  • Niet online
The Zep Man schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:32:
[...]

Het antwoord op de vraag "Helpt mij bij het maken van de beste keuze voor techproducten?" is relevant voor de Pricewatch.

Verder kan je open invulvelden ook gebruiken om (on)genoegen te uiten over hoe met de community (feedback) omgegaan wordt.
Hoe gaat het iets toevoegen om dat via een extra kanaal nog eens te doen?

Dat zit wel Schnorr.

• rachez
  • Laatst online: 21:25
Stukfruit schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:51:
[...]

Hoe gaat het iets toevoegen om dat via een extra kanaal nog eens te doen?
Dat het waar is? Elke keer dat ik nu de pricewatch gebruik en die slider weer om mijn oren krijg, crinch ik.
Vervolgens nog een keer als ik back doe en die slider nog eens langs zie komen. Derhalve vermijd ik de pricewatch zo veel mogelijk, terwijl ik vroeger toch meerdere keren per week op de pricewatch zat.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

The Zep Man schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:56:

En dat kun je meerdere keren doen!

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:38
evilution schreef op maandag 2 maart 2026 @ 21:23:
[...]

En dat kun je meerdere keren doen!
Ik denk als je deze tool gaat gebruiken om sec alleen je ongenoegen te uiten over de pw en deze gebruikt om te doxxen dat je van een koude Kermis thuis komt. Dan gaan ze namelijk ook de mening van Henk en Annie die zegt dat het allemaal wel wat minder handig is ook wegfilteren.

Dus ja: gebruik de tool, vul hem in zoals je goed acht. Ben zo eerlijk en doe het 1x. Dan komt er hopelijk een eerlijk beeld en zien ze wellicht wel dat het nu niet handig is in de pw.
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Let op:
* Dit topic is bedoeld voor feedback op de slide-ins op de productpagina. Dat betekent dat zaken zoals de rol van DPG, verdienmodellen en allerlei randzaken hier niet thuishoren.

* Lees voor je post de gepinde reacties van de crew, om te kijken of je vraag of punt al eerder behandeld is.

* Feedback verwachten we op een opbouwende en constructieve manier. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar we verwachten wel respect naar elkaar toe. Bedenk dat devvers ook mensen zijn.

Dit topic wordt gemodereerd door de vrijwillige crew, en niet door HQ. Feedback op de moderatie graag naar de desbetreffende moderator via mail of DM.

Posts die hier niet aan voldoen worden verwijderd.