Gonadan schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:34:
Als ik zie hoeveel feedback er al verwerkt is in de alpha fase, én als ik alle verwerkte feedback en moeite die daarvoor gedaan wordt in dit topic daarbij op tel, dan vind ik die stelling bijna een klap in het gezicht van de mensen die hun best doen om het zo fijn mogelijk te maken voor ons als ik eerlijk ben.

Dit is gewoon drogredenering ten top.
Appeal to effort -> "mensen die hun best doen om het zo fijn mogelijk te maken voor ons".
Je kunt nog zo je best doen, maar als het eindproduct toch zo problematisch is, dan maakt het nog niet automatisch een goed product. Goede bedoelingen zorgen niet vanzelf tot een goede uitkomst.
Appeal to emotie -> "een klap in het gezicht"
Hierbij probeer je een visualisatie te maken waarbij je voordoet alsof de kritiek die hier geuit wordt een directe aanval is op de developers. Dat is het niet. We bekritiseren hier puur het product, en de logica erachter. De meesten van ons proberen dit zakelijk aan te kaarten, en niet op de man.
Misplaatste vergelijking -> "de alpha fase"
Het enige wat wij weten is dat er een alpha fase is geweest. Verder niets. We weten totaal niet hoe het eruit zag, wat de feedback is geweest, etc. Wij kunnen het dus niet vergelijken en dientengevolge oordelen. Daarnaast, zelfs als de alpha fase dus veel erger was, maakt het niet uit dat het nu nog steeds verschrikkelijk is om mee te werken. Het lijkt mij toch het doel dat het voor veruit de meesten goed werkbaar is? Dat is het nu klaarblijkelijk niet gezien de massale feedback.
Je bent hier bezig met het verschuiven van de discussie van het product zelf, naar of onze kritiek uberhaupt gepast is tegenover de mensen die eraan gewerkt hebben.
Kunnen we het gewoon hebben over het product? Dat is gewoonweg niet goed nu. De slide-ins worden in de praktijk dus niet gebruikt, dus wat was het doel ermee?
Je zou bijna zeggen, maar gewoon een simpel overview voor een uitgelogde gebruiker en een expanded overview voor de ingelogde gebruiker. Dat is vrij simpel te implementeren op een website, en hou je alles op 1 pagina. Zo haal je de slide-ins eruit, wat velen hier toch wel als het grootste gedrocht vinden, en zorg je dat er een simpele view is voor de Anne en Kees die alleen de basics willen weten en de prijs.
Daar zou je naar moeten streven in plaats van dit hardnekkige koppigheid en schermen met "we hebben de data, en nee die mogen jullie niet zien". etc. Wat voor vertrouwen denk je dat dit geeft?