Verzendkosten niet meer in pricewatch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Henkieschmenkie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02:08
Ik was vandaag eens aan het kijken naar een Intel AX210-WiFi-kaartje en zag tot enige verbazing dat in de Pricewatch alleen nog de productkosten ex. verzending zichtbaar zijn. Getuige het tekstje onder de info-knop lijkt dat niet per ongeluk.

Is dit een recente wijziging? Waarom is deze doorgevoerd? Kan ik op een manier de oude indeling mét totaalprijs incl. verzendkosten weer terugkrijgen?

Ik vind het een behoorlijke achteruitgang, dit betekent namelijk dat je naar elke winkel moet doorklikken om te zien of ze voor dat product verzendkosten rekenen en zo ja, hoeveel. Voorheen was dat in een oogopslag in de Pricewatch van een product zichtbaar. Ook daar zaten wel wat haken en ogen aan als je producten ging combineren maar het helemaal weghalen vind ik echt jammer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kkssCrJasMuhX8VHRSPiZFJRCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wnza6GshdrBEMN1fm9oc0dNR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Henkieschmenkie op 13-07-2025 14:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:26
Apart inderdaad, nu is het dus niet meer mogelijk om de daadwerkelijke prijs te zien die je zult moeten betalen.

[ Voor 13% gewijzigd door Nopheros op 13-07-2025 15:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@Henkieschmenkie en @Nopheros ik verplaats dit topic naar Mooie Features, daar lezen de mensen die dit bedacht hebben :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Liep hier ook tegenaan. Wilde meerdere exemplaren van iets kopen en dan kan het best handig zijn om te productprijs met en zonder verzendkosten apart te zien.

Workaround is over iedere individuele prijs hoveren, maar dat is wel wat omslachtig. In de mobiele weergave was dit al een hele tijd zo maar op een computerscherm is er ruimte genoeg.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Hoe het eerst was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKVZdIB4wHaxWh_v1S_3V9AmrUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vcPfmaF0AHBq5Zxwn00MDwqf.png?f=fotoalbum_large
----------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------
Nieuwe situatie @Henkieschmenkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQlQ0vz0xiGEI44b1nOaYJmrGzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KT4e9UmlFxJcUu8cypr5qXg9.jpg?f=fotoalbum_large
Muis op prijs (popup) en zie je de verzenkosten.

Gek dat dit ineens weg is... Zou fijn zijn dat het weer van als ouds is.
Nu weet je niet welke firma de goedkoopste is "Met verzendkosten"
Sommige firma's rekenen hoge verzendkosten waardoor zij niet meer de goedkoopste zijn.

Vreemd dat dit via Desktop pagina verwijderd is. Graag optie voor terug.
Want werkt vervelend ~ Iets wat jaren lang werkt wordt opeens tegen gewerkt, vreemd.... :X

[ Voor 46% gewijzigd door PatRamon op 13-07-2025 16:23 ]

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Keek net ook even, ziet er naar uit dat het is weggehaald om plaats te maken voor de prijsgrafiek die eerst onder de prijslijst stond. Wel jammer idd, want als je verschillende producten wilt, zou het wel fijn zijn om de goedkoopste winkel te kunnen kiezen. Als er eentje wat meer verzendkosten vraagt, maar effectief goedkoper is en je bij die winkel toch al wat gaat bestellen, heeft het rekening houden met de verzendkosten geen zin meer. Evenals voor winkels die boven een bepaald order bedrag geen kosten (meer) rekenen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:38
Meestal lees ik mee, maar om toch aan te geven dat de functionaliteit gemist wordt, hier maakte ik er bij het prijsvergelijk ook gebruik van!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:18
Goed opgemerkt en erg jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Bijzondere is dat de data nog wel gewoon bekend is.
Als je namelijk op bestelkisgen berekenen klikt rekent de site verzendkosten wel weer mee.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:11
Dat maakt de pricewatch best nutteloos, want de goedkoopste aanbieder is niet per sé de goedkoopste winkel.

Best veel winkels lijken zonder winst op artikelen te verkopen om vervolgens te verdienen aan de verzending. Dan geef ik mijn geld liever uit aan een winkel die transparanter is met de prijzen ipv na 4 stappen in het bestelproces te zien dat er €8 bij komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkieschmenkie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02:08
99ruud99 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:53:
Als je namelijk op bestelkisgen berekenen klikt rekent de site verzendkosten wel weer mee.
Waar kan ik deze optie vinden? O-)
lolgast schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:58:
Dat maakt de pricewatch best nutteloos, want de goedkoopste aanbieder is niet per sé de goedkoopste winkel.
Nee precies. En als je een WiFi-kaartje van €15 wilt kopen, is het wel significant of je daadwerkelijk €15 betaalt of €20.

[ Voor 42% gewijzigd door Henkieschmenkie op 14-07-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
onder je wenslijsten :)

moest staan "bestelkosten berekenen"

[ Voor 46% gewijzigd door 99ruud99 op 14-07-2025 15:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dellebel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:55
Wat mij betreft ook een zeer onhandige keuze van Tweakers om het overzicht van de verzendkosten uit het overzicht weg te halen.
Zo komt er bij het zoeken naar een UPS een bepaalde winkel ten onrechte elke keer als heel goedkoop bovenaan de prijslijst te staan. Blijkt echter dat ze ruim 42 euro verzendkosten rekenen. Waarmee deze winkel in de totale prijs alsnog veel duurder is dan een aantal andere winkels die hun producten gratis versturen.

In de nasleep van deze keuze is daarmee ook de prijsgrafiek nutteloos geworden. Want het is onduidelijk of dit met of zonder (extreme) verzendkosten is.
Hetzelfde geldt voor sorteren op de prijs per eenheid (zoals prijs/Gb of prijs/kWh, etc).

Verstoppen van prijzen in verzendkosten, zoals je ook vaak ziet op AliExpress, wordt hiermee beloont.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bozhoyo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:10

bozhoyo

UX Designer

Weaver of pixels

Allereerst bedankt voor jullie feedback. We begrijpen dat deze wijziging wat vragen oproept en voor frictie zorgt voor sommige gebruikers. Daarom lichten we hier graag onze overwegingen toe én delen we de vervolgstappen die we van plan zijn te nemen. Hieronder eerst een overzicht van de situatie vóór en na de wijziging.

Hoe het was:

Mobiel
Op mobiel werd slechts één prijs getoond, zonder aanduiding of dit de basisprijs of de totaalprijs betrof. Omdat de prijsuitsplitsing alleen zichtbaar is bij hover-interactie, hadden mobiele gebruikers geen enkele mogelijkheid om deze uitsplitsing te zien of te begrijpen waarom de getoonde prijs afwijkt van die op de webshop wanneer ze doorklikken.

Dit is niet gebruiksvriendelijk en inconsistent voor bezoekers van de Pricewatch op mobiel. Het oplossen hiervan had, ook gezien de toename in mobiele bezoek, daarom hoge prioriteit.
Daarom hebben we ervoor gekozen om de getoonde prijs aan te passen naar de basisprijs.

Desktop
Op desktop toonden we twee prijzen naast elkaar: de basisprijs en de totaalprijs. Tenzij een gebruiker er bewust overheen hovert of de toelichting achter het informatie-icoon leest, is er geen directe logica waarom er twee prijzen worden getoond voor hetzelfde product. In gebruikersonderzoek(en) zagen we meerdere gebruikers die hierover vragen stelden. In prototypes waarin slechts één prijs werd getoond zagen we geen verwarring of vragen over verzendkosten.

Wat we hebben veranderd, en waarom:
Om de interface overzichtelijker en intuitiver te maken voor iedereen, hebben we ervoor gekozen om de totaalprijs op desktop te verwijderen en alleen de basisprijs te tonen. Op mobiel is de getoonde prijs gewijzigd van totaalprijs naar basisprijs. Deze beslissing is gebaseerd op meerdere factoren:
  • De basisprijs is al de prijs die we site-breed hanteren: in de filterbare productlijsten, in redactionele scorekaarten, in BBG-productkaarten — overal tonen we standaard de laagste basisprijs, exclusief verzendkosten.
  • Ook prijsalerts worden verzonden op basis van de basisprijs en niet de totaalprijs.
Deze consistentie over de hele site heen is volgens ons de beste manier om het Pricewatch-platform begrijpelijk, toegankelijk en betrouwbaar te houden en maken — ook voor nieuwe gebruikers zonder technische voorkennis die simpelweg op zoek zijn naar koopadvies. Daarom hebben we op consistentie ingezet.

Wat komt er nog aan?
We begrijpen de waarde van extra informatie, en we beseffen dat sommige webshops uit de pas lopen door extreem lage productprijzen te combineren met hoge verzendkosten. Daarom werken we aan uitbreidingen in de manier waarop we prijzen per shop tonen. Onze doelen hierbij zijn:
  • Verzendkosten zichtbaar en in één oogopslag begrijpelijk maken.
  • De volledige kostenopbouw, inclusief totaalprijs, ook mobiel toegankelijk maken.
  • De interface eenvoudig, overzichtelijk en consistent houden met de rest van de site.
Binnenkort volgt hier meer over.

"What people say, what people do and what people say they do are often 3 different things."

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• Nopheros
bozhoyo schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:52:

Op mobiel werd slechts één prijs getoond, zonder aanduiding of dit de basisprijs of de totaalprijs betrof. Omdat de prijsuitsplitsing alleen zichtbaar is bij hover-interactie, hadden mobiele gebruikers geen enkele mogelijkheid om deze uitsplitsing te zien of te begrijpen waarom de getoonde prijs afwijkt van die op de webshop wanneer ze doorklikken.

Dit is niet gebruiksvriendelijk en inconsistent voor bezoekers van de Pricewatch op mobiel. Het oplossen hiervan had, ook gezien de toename in mobiele bezoek, daarom hoge prioriteit.
Daarom hebben we ervoor gekozen om de getoonde prijs aan te passen naar de basisprijs.
Het resultaat is dus dat gebruiksvriendelijkheid op de desktop is verminderd.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:37

Patriot

Fulltime #whatpulsert

In prototypes waarin slechts één prijs werd getoond zagen we geen verwarring of vragen over verzendkosten.
Door iemand naar dat prototype te laten kijken, of door iemand de hele customer journey te laten doorlopen? Als je nu zuiver en alleen naar de Pricewatch gaat kijken dan komt iemand nooit langs de kassa en ontstaat er dus ook nooit twijfel over de verzendkosten.
Deze consistentie over de hele site heen is volgens ons de beste manier om het Pricewatch-platform begrijpelijk, toegankelijk en betrouwbaar te houden en maken — ook voor nieuwe gebruikers zonder technische voorkennis die simpelweg op zoek zijn naar koopadvies. Daarom hebben we op consistentie ingezet.
Volgens mij klinkt dit mooier dan het is. Welke consistentie? Op het prijzenoverzicht zie je nog steeds vooral prijzen die niet overeenkomen met de (laagste) prijs die je tot dan toe steeds hebt gezien in de Pricewatch.

Het enige wat jullie nu hebben gedaan is de frictie die ontstaat door verzendkosten tijdelijk uit jullie product te verschuiven (let wel, die frictie is er nog steeds maar nu in de webshop). Daarbij is nu ook nieuwe frictie geïntroduceerd, want je kunt in de Pricewatch geen vergelijking meer maken met wat je uiteindelijk moet betalen.

Volgens mij is het gewoon een foute keuze geweest om deze wijziging los te trekken van het voornemen om de verzendkosten duidelijker in beeld te brengen. De geïntroduceerde "consistentie" is een zuivere illusie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-07 21:02

hbsJR

All rounder

Waarom is dit uberhaupt getest met een prototype? Een usability test is in dit geval echt een slechte methodiek om een test te doen. Je ziet al genoeg in deze topic dat mensen echt in de war zijn van je keuze. Dat maakt gewoon dat tweakers naar mijn idee een fout heeft gemaakt.

Hebben jullie ook bekeken hoe andere sites dit doen? Je hebt o.a. https://www.budgetgaming.nl/ , https://knibble.nl/ , kieskeurig.nl. Ik kan nog tal van andere sites benoemen en allen hebben gewoon de verzendkosten staan.

De beredenering van: ja maar op mobiel hadden we het niet, dus nu ook op desktop ook niet is zo'n gare verwoording.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Nogal wiedes dat meer mensen het begrijpen wanneer je minder informatie toont. Stel je voor dat je zou moeten nadenken (en ja, ik ken "Don't make me think"). Dit is een trend die het web in het algemeen en het mobiele web in het bijzonder al jaren laat zien: grotere buttons, meer marges en witruimte, vooral minder tekst en informatie op het scherm. Deze layout wordt dan wat opgerekt voor de desktop, en daar moet de gebruiker het dan maar mee doen.

Niet alles is een visitekaartjes-website waarop mensen alleen op zoek zijn naar je openingstijden, of een webshop waarbij vooral de koopknop zo duidelijk mogelijk in beeld moet komen. Sommige (sub)sites zijn gebouwd voor informatie-overdracht. Informatie weglaten maakt die sites dan minder bruikbaar.

Het interesseert me niet dat er tig studies en tests naar zijn gedaan; die kloppen dan gewoon niet. Als je alles dommer en simpeler maakt om uit te komen op de lowest common denominator, dan raak je je kerngebruikers kwijt.

[ Voor 23% gewijzigd door CodeCaster op 15-07-2025 12:15 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-07 21:02

hbsJR

All rounder

CodeCaster schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:03:
Nogal wiedes dat meer mensen het begrijpen wanneer je minder informatie toont. Stel je voor dat je zou moeten nadenken (en ja, ik ken "Don't make me think"). Dit is een trend die het web in het algemeen en het mobiele web in het bijzonder al jaren laat zien: grotere buttons, meer marges en witruimte, vooral minder tekst en informatie op het scherm. Deze layout wordt dan wat opgerekt voor de desktop, en daar moet de gebruiker het dan maar mee doen.

Niet alles is een visitekaartjes-website waarop mensen alleen op zoek zijn naar je openingstijden, of een webshop waarbij vooral de koopknop zo duidelijk mogelijk in beeld moet komen. Sommige (sub)sites zijn gebouwd voor informatie-overdracht. Informatie weglaten maakt die sites dan minder bruikbaar.

Het interesseert me niet dat er tig studies en tests naar zijn gedaan; die kloppen dan gewoon niet. Als je alles dommer en simpeler maakt om uit te komen op de lowest common denominator, dan raak je je kerngebruikers kwijt.
Er zijn studies gedaan die jouw gedachten bevestigen hoor. https://clearleft.com/thi...n-thoughts-from-ux-london

Je hebt een case studie van Steve Sezler die voor airbnb werkt. De hypothese was toen, als we het voor zakelijk mensen zo makkelijk mogen om te kunnen inchecken, zullen we meer omzet draaien. Het bleek toen dat zakelijke mensen het contact met mensen juist enorm waarderen. Dat extra stukje moeite voor het inchecken was juist een plus punt en geen negatief eigenschap.

Waar we (UX designers) een beetje in doorgeschoten zijn is dat veel principes we minder goed zijn begrijpen. In principe kan je de gebruiker behoorlijk veel informatie geven, mits het past in de context en de doelgroep. Gevalletje open deur: Iemand minder vaardig op internet zal dus mogelijk meer moeite hebben meer een tabel met meerdere prijzen (aanname). Maar iemand die voor ze werk data analist is, zal hier geen moeite mee hebben. ( https://www.smashingmagaz...a-better-user-experience/ )

De kennis die ik niet heb is welke doelgroep prioriteit krijgt binnen tweakers.net. Ik heb wel het idee dat intern een probleem is bedacht of groter gemaakt dan dat er is. Dan zie je vervolgens dat UX de taak krijgt een fix te introduceren. Er is waarschijnlijk onvoldoende onderzocht met de vraag: is het echt een brandend probleem?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Robsel_NL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:56
Sorry maar dit is echt een hele slechte keuze geweest. RIP verzendkosten. :(

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:11
Ik vind het bizar dat voor consistentie de pricewatch dan maar slechter gemaakt wordt op desktop. Een toggle knopje tussen de twee weergaven van prijs had ook prima kunnen werken op mobile, of denk ik te makkelijk? Of een setting onder het tandwieltje op mobile?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

*knip* Feedback mag op een normale en constructieve manier. Zulke insinuaties zijn echt niet welkom.

Dat je op de mobiele site naar de basisprijs gaat, kan ik enigszins begrijpen, al had ik het een optie gemaakt, maar waarom dan dat extra werk doen om de desktopsite slechter te maken? Wat heeft dat nou voor nut? Omdat dat een paar mensen te dom zijn om 2 prijzen te begrijpen, moet iedereen maar leven met een slechtere site? 8)7

Het is ook niet dat er geen ruimte voor is op de pagina nu de grafiek naast de prijzen, er is nog precies genoeg ruimte voor de prijs met verzendkosten, en desnoods beknibbel je wat op de ruimte voor de shopnaam, bijv. door hun reclame-uiting weg te halen/minder ruimte te geven.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 15-07-2025 14:09 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:41
*knip* Feedback mag op een normale en constructieve manier. Zulke insinuaties zijn echt niet welkom.

Los het dan pragmatisch op door de verzendkosten er in haakjes achter te zetten oid.

[ Voor 38% gewijzigd door rens-br op 15-07-2025 14:09 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gu357
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-07 08:00
Ja, dit was mij ook al opgevallen. Gelukkig weet ik de verzendkosten staan maar het vorig design vond ik persoonlijk beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:41
HikariMisako schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:00:
Ik vind het bizar dat voor consistentie de pricewatch dan maar slechter gemaakt wordt op desktop. Een toggle knopje tussen de twee weergaven van prijs had ook prima kunnen werken op mobile, of denk ik te makkelijk? Of een setting onder het tandwieltje op mobile?
Zou een prima oplossing zijn, en die setting kan gewoon user specifiek zijn en altijd dezelfde prijs tonen op mobiel of desktop. Dan weet iedereen waar hij aan toe is. Je ziet dit regelmatig op sites die zich op zowel business als consumer markt richten. Prijs in of ex BTW.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Ik had na deze verandering verwacht dat je dan maar de boel in een wenslijst moet zetten om de totaalprijs te krijgen, maar dat zie ik niet terug in de motivatie.
En als ik dan door brainstorm, een express checkout bij ondersteunende winkels waarbij de wenslijst met 1 klik besteld kan worden ofzo.

Je zou bijna het idee krijgen dat de Tweakers devvers de Pricewatch zelf niet meer gebruiken? Het valt echt meteen op, als je echt iets zoekt en ook echt koopt op de doorgelinkte webshop.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:11
Trouwens, waarom wordt deze wijziging niet genoemd in de laatste development-iteratie? (Die daarvoor stond het ook niet bij, ik heb niet verder terug gezocht)

.plan: Uitbreiding wysiwygeditor naar Vraag & Aanbod - Development-iteratie #315

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:00
Wat een achteruitgang is dit! -O- Ik loop hier ook net tegenaan.

Het vinden van de goedkoopste aanbieder is één van de belangrijkste functionaliteiten van de Pricewatch. En dan gaat het natuurlijk om de totaalprijs, INCLUSIEF verzendkosten. Wie verzint het om dit weg te halen voor een alternatief geïmplementeerd is :?

[ Voor 6% gewijzigd door P1nGu1n op 15-07-2025 19:48 ]

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Acrobat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-07 22:01
“If you try to please everyone you will please no one” lijkt hier van toepassing. Persoonlijk kan ik me sowieso maar moeilijk verplaatsen in mensen die de twee prijzen niet begrepen..als die er werkelijk zijn hoop ik dat die zich niet voortplanten.. 😂

iPad Pro gebruiker hier, deze wordt gezien als desktop; “hoveren” is geen optie met een touchscreen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Wat we hebben veranderd, en waarom:
Om de interface overzichtelijker en intuitiver te maken voor iedereen, hebben we ervoor gekozen om de totaalprijs op desktop te verwijderen en alleen de basisprijs te tonen. Op mobiel is de getoonde prijs gewijzigd van totaalprijs naar basisprijs. Deze beslissing is gebaseerd op meerdere factoren:
  • De basisprijs is al de prijs die we site-breed hanteren: in de filterbare productlijsten, in redactionele scorekaarten, in BBG-productkaarten — overal tonen we standaard de laagste basisprijs, exclusief verzendkosten.
  • Ook prijsalerts worden verzonden op basis van de basisprijs en niet de totaalprijs.

Wat komt er nog aan?
Het doel van de:
- BBG-productkaarten en redactionele productkaarten => laten zien wat de prijs tijdens het reviewen is, ook ter vergelijk van alternatieven. Verzendkosten zijn hiervoor niet noodzakelijk.
- filterbare productenlijst => vergelijk tussen prijzen van producten laten zien. Verzendkosten zijn hiervoor niet noodzakelijk.

Het doel van pricewatch zoals deze vaak wordt gebruikt:
- product via de goedkoopste winkel aanschaffen. Hierbij is het van belang de totaalprijs te zien, dus inclusief verzendkosten.

Het argument dat er minder verwarring optreedt vind ik geen steek houden. Minder informatie aanbieden zal altijd resulteren in minder verwarring. Als dat doorgetrokken wordt, zou men er zelf voor kunnen kiezen slechts de top 5 aanbieders neer te zetten. Dan heb je nog minder verwarring.

Zelf ervaar ik de aanpassing van de pricewatch ook als een achteruitgang. De totaalprijzen waren voor mij een belangrijke reden om juist de Tweakers pricewatch te gebruiken.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Als er maar één prijs getoond wordt zou ik liever de totaalprijs zien.

Ook zou ik sorteren op iets als (prijs, totaalprijs), zodat bij gelijke prijzen de totaalprijs de doorslag geeft. Alhoewel dat weer niet werkt als een shop er één cent onder gaat zitten maar wel verzendkosten rekent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
In gebruikersonderzoek(en) zagen we meerdere gebruikers die hierover vragen stelden.
Is het een idee om feedback (op het forum) te vragen voordat dit soort dingen worden geimplementeerd?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bij tonen van slechts 1 prijs dan zou ik inderdaad ook vooral alleen maar een prijs incl. verzendkosten willen zien.

De prijs zonder verzendkosten wordt vaak pas relevant bij bestellen van vele componenten in 1x, en dat is de uitzondering. Net zoals dat een prijs incl BTW wordt getoond waar de uitzondering is dat iemand namens de werkgever aan het shoppen is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:38
Ik vraag me af of nu een probleem is opgelost of juist gecreerd. Desktop mag toch ook wel meer detail en info bevatten dan mobiel? Het scherm is fors groter, dus graag zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

F_J_K schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:11:
Bij tonen van slechts 1 prijs dan zou ik inderdaad ook vooral alleen maar een prijs incl. verzendkosten willen zien.

De prijs zonder verzendkosten wordt vaak pas relevant bij bestellen van vele componenten in 1x, en dat is de uitzondering. Net zoals dat een prijs incl BTW wordt getoond waar de uitzondering is dat iemand namens de werkgever aan het shoppen is.
Bovendien heeft Tweakers een tool om de totale bestelkosten te berekenen, voor de mensen die veel producten in één keer op het oog hebben, in de Wenslijst. Daar worden verzendkosten voor zover ik weet óók meegenomen in de berekening.

Zijn er eigenlijk gevolgen voor die tool?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

I-King schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:31:
Ik vraag me af of nu een probleem is opgelost of juist gecreerd. Desktop mag toch ook wel meer detail en info bevatten dan mobiel? Het scherm is fors groter, dus graag zelfs.
Ik heb niet het idee dat er iets is opgelost. Omdat er wat mensen zijn die dingen mobiel bekijken gaan we dingen slopen op de desktop.

Het viel me net op, en het is inderdaad knap vervelend dat je gewoon niet meer kan zien wat de goedkoopste is, tenzij je overal overheen hovert.

Daarbij is het ook erg onduidelijk als je in het overzicht kijkt dat de 4e entry de goedkoopste is (in dit voorbeeld). En dat Informatique op de derde plek staat met dezelfde prijs als de vierde plek, maar toch niet de goedkoopste is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAnOHt-zHdx4mlLPFuydW8jJpL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rJOMjjs0JfBwGZmVNZunpizT.png?f=fotoalbum_large

Dit is echt vet onduidelijk. Dit kan iemand van mijn leeftijd toch niet meer aan jongens :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icedwarf
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:21
Waarom niet aan de linkerzijde een optie om wel of niet incl. verzendkosten te laten zien net als bij alle andere keuze opties? Eventueel beide prijzen kan dan ook door gewoon ze beiden aan te vinken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:35
Dislike :(
bozhoyo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:10:
Bedankt voor jullie begrip en excuses voor het ongemak.
Geen begrip voor, excuses voor het ongemak.
En nog steeds een ruk "oplossing" voor iets wat geen probleem was.

[ Voor 53% gewijzigd door Nnoitra op 17-07-2025 14:41 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bozhoyo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:10

bozhoyo

UX Designer

Weaver of pixels

Nogmaals bedankt voor jullie feedback en voor het signaleren van waar en waarom onze laatste wijziging voor jullie niet zo goed werkte. We hebben daarom besloten om de totaalprijs als enige prijs in de lijst van shops te tonen. Deze wijziging gaat direct live.

Om onze initiële doelen voor consistentie te behalen, gaan we de komende tijd proberen overal de totaalprijs te tonen. Dat betekent dat stapsgewijs de prijzen die getoond worden in redactionele artikelen, Best Buy Guides, prijsalerts en overal in de Pricewatch zullen worden aangepast.

Wanneer we deze aanpassingen gaan uitrollen, zullen we zorgen voor betere communicatie met de community.

Bedankt voor jullie begrip en excuses voor het ongemak.

"What people say, what people do and what people say they do are often 3 different things."

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
We hebben daarom besloten om de totaalprijs als enige prijs in de lijst van shops te tonen. Deze wijziging gaat direct live.
Dit lost het probleem toch niet op? Soms is de basisprijs relevant, en soms is de totaalprijs relevant.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
michiel_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:17:
Dit lost het probleem toch niet op? Soms is de basisprijs relevant, en soms is de totaalprijs relevant.
En met beide prijzen was het ook eenvoudig te zien wat shops aan verzendkosten rekenden.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• P5ycho
Ik snap het echt niet. Omdat de ux superbelangrijk is gaan we nu verzendkosten erbij optellen alsof dat de enige manier is waarop producten te verkrijgen zijn?
Als ik een review lees, dan wil ik weten wat de winkel ervoor rekent, de marktwaarde.
Als ik iets wil bestellen dan wil ik weten wat het ding me totaal kost om aan te schaffen, de beste deal.

Dat zijn toch 2 verschilende dingen?

Dit is een typisch gevalletje van tunnelvisie om uit te komen op het beste compromis om maar 1 prijskolom te hoeven serveren, dus je kunt het niet goed doen in deze.

Zolang je de 'cart' (hebben/willen) functionaliteit niet meer naar voren trekt om duidelijkheid te verschaffen over de aankoopprijs ga je hier geen goed compromis voor vinden,imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

P5ycho schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:21:
Ik snap het echt niet. Omdat de ux superbelangrijk is gaan we nu verzendkosten erbij optellen alsof dat de enige manier is waarop producten te verkrijgen zijn?
Terzijde, maar dat is een complexer vraagstuk dat het in eerste instantie lijkt. Want wat voor de één makkelijk op een andere manier te verkijgen is, is dat voor een ander niet. En als je kijkt naar totaalprijs, eigenlijk klopt die nu voor sommige mensen ook niet altijd. Als je Amazone Prime (of iets vergelijkbaars van een andere winkelketen) afneemt dan betaal je bijv. vaak geen verzendkosten, neem je dat mee?

De ironie is natuurlijk dat je dit oplost door gewoon, zoals het oorspronkelijk was op desktop, de basisprijs én de totaalprijs te noemen
Als ik een review lees, dan wil ik weten wat de winkel ervoor rekent, de marktwaarde. Als ik iets wil bestellen dan wil ik weten wat het ding me totaal kost om aan te schaffen, de beste deal.

Dat zijn toch 2 verschilende dingen?
Dit vind ik een lastigere. In eerste instantie (kort na release van het product) wil je bij een review waarschijnlijk de door de fabrikant aanbevolen prijsstelling (adviesprijs, ook wel MSRP) weten[1]. Gewoon om het te zien in de context van de bredere markt. Als je op een later moment naar die review kijkt dan ben je waarschijnlijk al producten aan het vergelijken en dan is het alleen nog relevant hoeveel het je in totaal gaat kosten om dat product in handen te krijgen.
Dit is een typisch gevalletje van tunnelvisie om uit te komen op het beste compromis om maar 1 prijskolom te hoeven serveren, dus je kunt het niet goed doen in deze.

Zolang je de 'cart' (hebben/willen) functionaliteit niet meer naar voren trekt om duidelijkheid te verschaffen over de aankoopprijs ga je hier geen goed compromis voor vinden,imho.
Het is volgens mij vooral de drang naar 'consistentie'. Dat leg ik uit als: We willen dat de prijs die men ziet gedurende het hele proces hetzelfde is. Feit is dat je dit niet gegarandeerd en door het volledige proces (inclusief aankoop) gaat kunnen garanderen. Ik denk dat ze daarom hun focus hebben gelegd op 'the next best thing' en dat is dat de prijs die je op Tweakers ziet overal hetzelfde is en ook de prijs is die je uiteindelijk ziet als je doorklikt naar de webshop en op de productpagina uitkomt.

Dan kom je de verzendkosten natuurlijk uiteindelijk alsnog tegen, en dat is waarom ik de werkelijke door de gebruiker ervaren consistentie omschreef als illusie.

Nog even los van het feit dat ik 'we kregen vragen over de dubbele prijs tijdens gebruikersonderzoek(en)' nog steeds een vrij magere verantwoording vind voor versimpeling van de UI. Als we op mijn werk alles wat vragen oproept zouden verwijderen uit de software die we ontwikkelen dan waren we lekker snel klaar :+

[1]: In de praktijk komt dat redelijk overeen met de prijs die je rond die tijd ziet in de pricewatch. Alleen bij videokaarten hebben we een uitzonderlijke situatie waarin de producten grote afwijkingen vertonen, al bij release.

[ Voor 4% gewijzigd door Patriot op 17-07-2025 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 11:31
F_J_K schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:11:

Denk dat het psychologisch ook beter werkt als je eventueel later de verrassing krijgt dat het goedkoper is omdat je toch gratis verzending hebt, dan als je opeens meer moet betalen dan dat je in de lijst voorgespiegeld kreeg. Dat laatste zorgt eerder voor frustratie en negatieve Pricewatch ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
Liever op deze manier dan een niet volledige prijs.

Uiteindelijk zou het gewoon fijn zijn als beide prijzen inderdaad getoond worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:14

hamsteg

Species 5618

Zet naast het filter [Prijs oplopend] gewoon een check-bock [Verzendkosten] en toon dan, bij geselecteerde verzendkosten de totale prijs.

Twee vliegen één klap. Overzicht blijft eenvoudig, gebruiker selecteert welk type totaalprijs gewenst is.

Update: ik heb nu ook even gespeeld maar hier is de analyze voor de wijziging toch wel eenzijdig doorgevoerd. Een veelgebruikte use-case / requirement lijkt zonder verdere analyze terzijde te zijn geschoven. Voor mij is het doel voorbij geschoten.

[ Voor 33% gewijzigd door hamsteg op 17-07-2025 12:41 ]

Politiek overgevoelig: complexiteit en gevoeligheid van politieke onderwerpen, waarbij het de kunst is een constructieve dialoog te voeren. Censuur door overgevoeligheid: gedrag waarbij bepaalde content wordt geredigeerd uit angst voor offensief te zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om onze initiële doelen voor consistentie te behalen, gaan we de komende tijd proberen overal de totaalprijs te tonen. Dat betekent dat stapsgewijs de prijzen die getoond worden in redactionele artikelen, Best Buy Guides, prijsalerts en overal in de Pricewatch zullen worden aangepast.
Maar dat is toch totaal niet handig.
Ja leuk als ik 1 product wil hebben, maar met meerdere producten wordt het al snel onhandig, zeker als het gaat om relatief goedkope dingen.

Als ik iets van 20, 30 en 50 euro wil hebben, maar de verzendkosten zijn 6 euro per product, dan zie ik dit in de PW dus als 118 euro, terwijl het me maar 106 euro zou kosten als ik het daadwerkelijk koop. En genoeg shops die gratis verzending bieden vanaf 100 euro ofzo. Dus dan zie ik dat als 118 in de pricewatch, maar 100 in het echt.

Daar is toch geen pijl meer op te trekken. Waarom niet gewoon 2 prijzen. Lekker boeiend voor die mobiele gebruikers. Als je kiest voor een klein scherm, dan moet je maar accepteren dat je minder ziet. Dat kan toch geen reden zijn om de ervaring van je andere gebruikers verder te slopen.

De pricewatch was een prima prijsvergelijker, maar dit wordt dus aardig om zeep geholpen met dit soort dingen. Ik ben geen UXer, maar als gebruiker kan ik zeggen dat dit echt ultiem k*t is, want je helpt aardig wat functionaliteit om zeep.
Maak gewoon twee tabelletjes, wat mij betreft verberg je die zodat we die met wat custom CSS weer kunnen laten zien (of juist weer uit kunnen zetten). Maar ga geen prijsinformatie, die vrij cruciaal is als je prijzen gaat vergelijken weghalen, omdat iemand bedacht heeft dat iets consistent moet zijn.
Maak het dan consistent, en zorg ervoor dat dit ook op mobiel zichtbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:20
Maak dan iig iets waarbij het totale verzendkostenbeleid van de shop bij ho9overen over de shopnaam te voorschijn komt.

Ik begrijp de wens voor consistency maar nu heb je een niet bestaand probleem opgelost. Bij webshops zit je (vrijwel) altijd aan verzendkosten vast en dus is de artikelprijs inclusief verzendkosten.

Nu hebben shops een incentive om "laagste prijs" (bovenaan in de lijst) te halen maar met hoge verzendkosten waardoor de "volgende" in de lijst eigenlijk beter is - afgezien van service en/of andere overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:45
Een mooie functie zou wat mij betreft zijn dat je een soort van winkelwagentje kunt aanmaken voor de pricewatch, waar je dan meerdere producten in kunt stoppen.
Het systeem geeft dan automatisch weer bij welke shop(s) je deze het goedkoopste kunt aanschaffen, of een combinatie van shops om tot de laagste prijs te komen.
Dan nog zo'n pricealert systeem er op en klaar.
Als je dan gaat zoeken voor losse componenten en deze zijn dan inclusief verzending is dan ook niet zo'n probleem.

Maarja gewoon zo houden zoals het was is ook niet slecht, if it aint broke, dont fix it.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
JohanNL schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:56:
Een mooie functie zou wat mij betreft zijn dat je een soort van winkelwagentje kunt aanmaken voor de pricewatch, waar je dan meerdere producten in kunt stoppen.
Het systeem geeft dan automatisch weer bij welke shop(s) je deze het goedkoopste kunt aanschaffen, of een combinatie van shops om tot de laagste prijs te komen.
Dan nog zo'n pricealert systeem er op en klaar.
Als je dan gaat zoeken voor losse componenten en deze zijn dan inclusief verzending is dan ook niet zo'n probleem.

Maarja gewoon zo houden zoals het was is ook niet slecht, if it aint broke, dont fix it.
Dat is er al in de vorm van wenslijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sinds m'n vorige bericht ben ik de pricewatch weer eens gaan gebruiken voor een vriendin van mij. En hier in dit topic werd ook BTW genoemd. Er is mij met de nieuwe weergave nog wat opgevallen: de weergave opties en filters zitten verstopt achter een niet duidelijk zichtbaar tandwieltje.

In het overzicht met producten heb je een shop filter snel een duidelijk zichtbaar. Maar een product open met de shops en prijzen zit het dus verstopt. Het tandwieltje boven de 'Bekijk' knop van de eerste listing valt niet op, terwijl de oude weergave met de opties die nu achter dat tandwieltje zitten direct te zien waren en kon je ook direct zien dat er winkels uitgesloten waren.

Voor consistentie in prijzen is er nog een probleem. Wanneer je de prijsweergave op 'ex btw' zet, is alleen bij de listing van een product de prijs zonder BTW. In het productoverzicht is alles inclusief btw, bij reviews is het inclusief btw, popups op het forum zijn inclusief, etc.

Wie dus zakelijk kijkt naar hardware, heeft een raar beeld. Staat in het productoverzicht een product van €200, blijkt het €165,30 ex btw te zijn als je de listing opent. En alleen in de listing verandert de prijs, bovenaan bij 'laagste prijs' verandert er niks. En als je bent vergeten dat je de weergave op ex btw hebt gezet, zit je door het tandwieltje toch een paar keer op het achterhoofd aan het krabben wat er nou weer aan de hand is, want het is niet direct te zien wat de weergave is (in of ex).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een ander verwarrend element is dat je kan sorteren op een veld dat niet zichtbaar is. Dus bijvoorbeeld sorteren op basisprijs. Dus dan staat het gesorteerd op een waarde die je alleen kan zien als je eroverheen hovered. En de getoonde prijzen zijn dan (logischerwijs) volstrekt willekeurig gerangschikt.

Kunnen we alsjeblieft weer gewoon de twee prijzen terugkrijgen? Dit is knap waardeloos en UX-technisch een regelrechte mislukking.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:05
Tja, op PC en laptop productprijs en verzendkosten, op mobiel de totaalprijs. Hoe moeilijk kan het zijn? Waarom in vredesnaam zou je het kleinste scherm leidend maken voor je ontwerp? Wat voor vreemde UX nieuwigheid is dat nou weer? Wat is er gebeurd met responsive design?

Ik persoonlijk heb eigenlijk helemaal niets met dat gepruts met smartphones voor websites, films of vergelijkbaar (maar ik ben natuurlijk ook al oud). Voor mij niets fijner dan een scherm waarop ook echt relevante informatie in samenhang te zien is en waar geen gekloot met knopjes, oneindig scrollen of tandwieltjes nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:21
Deze consistentie over de hele site heen is volgens ons de beste manier om het Pricewatch-platform begrijpelijk, toegankelijk en betrouwbaar te houden en maken
Dit leest - om er een luchtige Tweakers vergelijking aan te geven - toch een beetje als een spelontwikkelaar welke alle mogelijkheden voor het aanpassen van grafisch instellingen uit de PC release van hun game verwijdert:
Met als argument 'we willen een consistente ervaring bieden tussen Playstation 5 en PC'...

Ja ik kan voorstellen voor jullie dat er voordelen aan zitten, maar voor mij wie de PW voornamelijk op PC/laptop bezoekt is dit gewoon een achteruitgang. Soms wil ik namelijk prijzen incl. verzenden zien als ik één product bestel. Maar op andere momenten wil ik gewoon de 'kale' prijs snel kunnen zien, bijv. omdat ik het ga ophalen in de winkel, meerdere stuks bestel of combineer met een ander product etc. etc.
Pagina: 1