Ik vind dit ook een partij vaag en zeker geen verbetering in de gebruikservaring. Het was m.i. prima met de twee prijskolommen naast elkaar.
De pricewatch wordt gebruikt voor meer dan één manier van informatiewinning. In de ene situatie is de prijs inclusief porto relevant, in een andere context zie je liever de losse productprijs. Zoals anderen in deze draad aangegeven hebben is vaak niet van tevoren te voorspellen met welke reden een gebruiker de pricewatch gebruikt, en zodoende, welke van de twee prijstypes getoond moet worden. Daarom lijkt het mij, en met mij zo te zien veel anderen, logisch dat
beide prijzen worden getoond.
Zoals het was, met één kolom zwart en de ander dikgedrukt en in opvallend blauw, werkte uitstekend. Ik snap niet zo goed in welke situatie dat verwarrend is, zelfs als je de mobiele site ernaast houdt.
Het gelijktrekken van prijstypes tussen nieuwsartikelen, wenslijsten, pricewatch-lijsten, pricewatch-productpagina’s, etc. is onwenselijk, want het houdt geen rekening meer met de context waarin deze prijzen staan en wat in die situatie relevant is.
Idealiter is dit allemaal instelbaar, maar als dat te veel gedoe is snap ik dat ook wel. Maar zorg wel dat het logisch is!
Een kiekje van de huidige situatie bij mij:
De tabel heeft nu geen kolomtitels meer, dus het is niet in één oogopslag duidelijk naar welke prijs je kijkt. En in de infoballon staat dan weer
“Zo worden resultaten gesorteerd[:] De prijzen worden standaard gesorteerd op hun prijs (exclusief verzendkosten).” Je zou dus verwachten dat de prijs die getoond is, de prijs
exclusief de verzendkosten is, maar niets is minder waar.
En waarom wordt de tabel gesorteerd op een onzichtbare kolom? Dat is toch een volkomen bizarre manier van informatie tonen? EDIT: Het wordt nog gekker, want er wordt inmiddels dus wél gesorteerd op prijs inclusief porto, zie bijv.
deze schermafbeelding.
De hover-functie is er nu helemaal uitgesloopt. Niet dat dát de beste oplossing was, maar
de prijs zien zonder verzendkosten is nu dus helemaal niet meer mogelijk.
EDIT: je moet juist op de verzendkosten klikken/tikken ... dat had ik effe niet door. Fijn dat het op mobiel nu ook werkt, maar
maak visueel ook duidelijk dat dit een knop is!
Tevens worden de verzendkosten en het icoontje van de verzendduur (waar is de legenda?) visueel gekoppeld in één vlak (zie
Gestaltwetten), wat aanvankelijk de indruk wekt dat gratis = groen en, zeg, €5 = oranje ... terwijl dit niet met elkaar te maken heeft. Een kleine “<24h” en “<3d” toevoegen (ik noem maar wat, neem dit a.u.b. niet klakkeloos over) schept dan wat meer duidelijkheid.
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van de gebruikerstests waaruit blijkt dat dit de beter begrijpbare oplossing is. Steeds maar pleisters blijven plakken op een al matig idee (kill your darling!) is gewoon geen goed plan. Het is nu een puinhoop!
PS. Het contrast tussen zwart en grijs bij “Reviews” en “Discussies & vragen” wat aan moet tonen dat er geen reviews resp. discussies bij dit product zijn is ook véél te klein!
[
Voor 20% gewijzigd door
robni7 op 08-08-2025 20:22
]