Introductie en samenvatting
Het valt mij op dat er de afgelopen tijd steeds meer dingen in de PriceWatch (PW) worden aangepast die minder goed vallen bij de "echte Tweakers". Bijvoorbeeld de discussie over meer whitespace (Meer producten in één oogopslag), het verminderen en/of verbergen van sorteermogelijkheden (ben draadje even kwijt) of nu over de weergave van twee prijzen (met en zonder verzendkosten) (Verzendkosten niet meer in pricewatch?). Hierbij lijkt er een patroon te zijn dat de wijzigingen worden gemotiveerd door te stellen dat de PW hiermee voor een breder publiek toegankelijk wordt. Tegelijk geven de "echte Tweakers" de feedback dat deze wijzigingen voor hun de PW juist minder toegankelijk en bruikbaar maakt. Een aparte "Tweakers Mode" voor de Pricewatch zou hier een oplossing voor kunnen zijn.Probleem
Tweakers lijkt de PW te willen optimaliseren om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken. Hierdoor lijkt een groep kerngebruikers juist steeds meer buiten beeld vallen en worden zo niet mee genomen in overwegingen over de doorontwikkeling van de PW. Het gevolg is dat de PW hierdoor voor deze groep (waar ik zelf ook onder val) steeds minder meerwaarde heeft t.o.v. de concurrentie. Gebruikers gaan dan mogelijk andere kanalen dan de PW gebruiken. Dit terwijl deze categorie waarschijnlijk(?) per user het meeste uitgeeft via de PW (zijn daar cijfers over?).Ergens krijg ik hier ook klein déjà-vu gevoel bij. Een tijd geleden wilde Tweakers als geheel (of iig de FP) voor een breder publiek aantrekkelijk zijn. Hierbij is men uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dit geen levensvatbare strategie is en is men terug gegaan met de focus op "de echte Tweakers".
Aan de andere kant kan ik me erg inleven dat de PW juist een van die dingen is die wel voor een breed publiek nuttig kan zijn. Ook kan de PW een mooie springplank zijn om een nieuwe groep klanten/gebruikers naar binnen te trekken. Dus laagdrempeliger worden is zeker wat voor te zeggen.
Echter, op basis van wat ik nu zie gebeuren lijkt het er op dat voldoen aan de behoeften van twee doelgroepen in één design ook voor de PW niet lukt.
Voorstel voor Mooi Feature
Simpel gezegd is mijn voorstel het volgende: twee "modes" van de PW gebruiken, eentje per doelgroep. De eerste mode is voor de "gemiddelde Belg en Nederlander" en heeft de focus op zo makkelijk mogelijk een keuze te maken met zo min mogelijk overwegingen. De tweede modus heeft de focus op zo veel mogelijk relevante informatie weer te geven op een zo overzichtelijk mogelijke manier. Dit is dan de "Tweakers mode".Gebruikers kunnen zelf wisselen. Op basis van het zoekgedrag kan een pop-up of andere knop komen met "wil je meer gedetailleerd werken, druk dan hier!". Of juist de andere kant op.
Ook kan je "Tweakers mode" alleen in de desktop versie beschikbaar maken. Daar heb je immer genoeg leesbare pixels om al die informatie op weer te geven
Afrondend
Met de voorgestelde mooie feature verwacht ik dat er een boel frustratie en geruzie kan worden voorkomen wanneer er weer eens zonder (goede) communicatie een feature uit de PW verdwijnt. Tegelijk kan je potentiële nieuwe gebruikers makkelijker "onboarden" met verschillende "moeilijkheidsgraden" van de Tweakers website.Mocht deze feature worden afgewezen dan zou ik het in ieder geval interessant vinden om te weten wat de strategische (en principiële) afweging hierbij is. Ik kan me voorstellen dat er niet genoeg dev-tijd is, maar dat zegt weinig over wat Tweakers eigenlijk wil
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work