Sorry, maar dan zul je toch duidelijker moeten zijn met betrekking tot jullie 'tests' en 'onderzoeken'. In de post van Freek wordt er gesproken over "in gebruikerstests" en "frequente bezoekers van Tweakers", maar daarbij is totaal niet duidelijk hoe, wat, waar, etc. Er is geen
transparantie.
In een latere post heeft Freek aangegeven dat het een alpha fase heeft gehad waar "HQ en Crew hier al een tijd mee gewerkt heeft". Met andere worden is de enige opvatting dat hier dus enkel een interne 'test' is. Meer weten wij, de gewone tweaker, ook niet. Wat was deze alpha fase? Hoe zat de Pricewatch toen in elkaar? Wat is de feedback daarop geweest? Etc. Ik weet maar al te goed dat een interne 'test' een compleet andere input geeft qua feedback dan een daadwerkelijke eindgebruiker. Daar heb ik namelijk dagelijks mee te maken.
Daarna vermelde Freek dat jullie toen op het punt uitkwamen dat jullie wilde weten wat er in de grote massa zou gebeuren met de belangrijke metrics. Freek geeft stellig aan dat er naar validatie gezocht word, en niet lang te blijven hangen in een alpha (of beta) fase. Er is toen besloten om het live te zetten ZONDER beta.
In dat hele proces heeft Freek niet 1 keer aangegeven dat er externen bij betrokken zijn. Wat tegenstrijdig is met zijn eerdere post waarin er 'getest' is met "frequente bezoekers van Tweakers". En zoals ik al eerder vermelde, zijn er 2 Tweakers geweest die naar eigen zeggen zeer frequent de Pricewatch gebruiken (of gebruikten), en hier geen weet van hadden. Dus dan is er wederom de vraag, hoe zat die 'test' in elkaar? Wat waren de aantallen? Wat waren de vragen? etc.
Jullie reacties hier roepen meer vragen op dan het beantwoord.
Nee, we hebben niet alleen met de crew getest.
Op basis van
Freek zijn post is dat wel een logische conclusie. Of tenminste, als er met niet-crew is getest, dan zou dit zeer beperkt zijn. Dat is wel de impressie die ik ervan krijg.
De grote vraag blijft: hoe waardevol zijn die tests? Of is het een Mercedes F1 geval waarbij de windtunnel duidelijk aangeeft dat een zero-pod concept de beste oplossing is waarmee ze het WDC en WCC binnen gaan halen, en in de praktijk dan blijkt dat ze enorm veel stuiteren waardoor ze net best-of-the-rest worden en p4 eindigen in het WCC?
Geen idee wie Jolanda en Gerda zijn, maar ik krijg zo het flauwe vermoeden dat je mensen bedoelt die niks met Tweakers of tech hebben. We hebben (naast de alpha met de crew) ook gebruikerstests gedaan met mensen die geen die-hard Tweaker zijn, maar wel vaker op Tweakers komen en de Pricewatch gebruiken. Kan je allemaal in eerdere posts lezen.
Zoals ik hierboven al aanhaalde, is wat je hier zegt niets betekenend. Wij hebben namelijk totaal geen kennis van jullie 'test' en 'gebruikerstests'. Een eerste stap zou dan zijn om hier meer openheid over te geven. Enkel zeggen "wij hebben de data" is zo'n dooddoener, want je slaat er alle dialoog mee dood. Daarnaast vergroot het ook onze frustratie, want data is 1 ding maar de realiteit kan anders zijn. Net zoals wat er bij Mercedes gebeurde in de Formule 1.
Wat verwacht je precies van ons om hier de dialoog aan te kunnen gaan? In eerdere posts heb ik concrete vragen gesteld, maar er is daar nul antwoord op gekomen. Ik probeer hier echt oprecht te werken naar een beste resultaat waar iedereen blij mee kan zijn. Ook als het niet volledig optimaal is.
En nee, we willen de Pricewatch niet enkel voor die mensen vormgeven. We willen een balans. En ja, dat is lastig. En ja, we weten dat velen van jullie in dit topic de tabs en losse pagina's dikke prima vonden (zelfs quasi-perfect, lees ik) en dat dit voor jullie een achteruitgang is. En nee, dat betekent niet dat dit voor alle bezoekers geldt. Fun fact: ik vond de tabs ook helemaal prima, maar weet ook dat ik niet het enige type gebruiker op Tweakers ben.
Wat is het dan wat jullie zoeken? Waar kijken jullie naar? Puur naar de cijfers?
Ook daar heb ik al een hypothese op losgelaten.We horen de feedback van beiden kanten en kiezen er volgens voor om ergens in het midden uit te komen. Als je dat niet fijn vindt, dan snap ik dat. We horen jullie, we luisteren naar de feedback en die nemen we serieus. Afgelopen tijd is er hier op HQ een heleboel tijd gestoken in het doornemen van die feedback. Alles is doorgesproken, alternatieven zijn verkend en afgewogen.
Hoe halen jullie dan precies de feedback op van die niet ingelogde gebruikers 91%? Welke correcties worden er daar op uitgevoerd? Hoeveel van die gebruikers geven uberhaupt om wat de UX/UI is? Het zijn maar een kleine aantal factoren, maar spelen allemaal wel een rol in validatie en feedback.
Als we niet zouden luisteren of feedback niet serieus zouden nemen, hadden we het lekker in de prullenmand gegooid.
Dit vind ik nou zo'n jammerlijke opmerking en zo'n dooddoener. Puur ter beeldvorming is dit voor mij het equivalent van de opmerkingen dat "het van hogerhand is doorgegeven en daarmee basta".
Het is mijn inziens een beetje misplaatst, want men is blij dat er feedback gegeven kan worden. Echter is men gewoon teleurgesteld in de reacties tot dusver. En dat moet toch kunnen? Dat we teleurgesteld zijn?
Dat we vervolgens na die gesprekken het besluit nemen om niet terug te gaan naar de tabs, maar ervoor kiezen om dit concept te verbeteren, is in mijn ogen niet 'niet luisteren'. 'Luisteren' is voor mij niet hetzelfde als iemand zijn of haar zin geven.
Ik denk dat er een beetje langs elkaar heen gepraat wordt hier. Het kan prima zijn om door te gaan op dit concept, maar onze zorgen worden niet weggenomen. Dat zorgt er juist voor dat onze zorgen groter zijn geworden. Er is hier sprake van een verbijstering.
"Wij hebben overlegd en jullie feedback meegenomen. Er is besloten door te gaan met dit concept" neemt onze zorgen niet weg. Ook de paar, naar mijn inziens, kleine aanpassingen nemen de zorgen niet weg. Dat is wat wij hier jullie proberen mee te geven. Op basis van de reacties tot dusver, zien men die slide-ins als problematisch. Nergens is er concreet uitgelegd waarom er tot slide-ins zijn gekomen. Nergens is uitgelegd hoe het process is verlopen. En nee, wat er tot nu toe is gezegd over de slide-ins is geen uitleg. Het is eerder beschreven als een fait acompli: "Slide-ins zijn wat ons betreft de beste manier".
Niet dat die slide-ins het enige probleem is hier. Ook het hele uitgangspunt klopt niet. Daar is ook al door anderen het e.e.a. over gezegd.
Post 1,
Post 2, en
Post 3. En natuurlijk zijn dat niet de enige posts, maar gewoon een aantal met redelijk goede onderbouwing.
Als we enkel voor de mensen in dit topic zouden optimaliseren, dan waren de tabs waarschijnlijk prima. Zouden we voor mensen zonder enige techkennis optimaliseren, dan kunnen we beter het gros van de specs en testresultaten weggooien, samen met alle categorieën rondom pc-componenten. Ook maar die ingewikkelde filters weg. Doen we natuurlijk allemaal niet, want dat is niet ons doel.
Ook dit vind ik een beetje gechargeerd. En dat snap ik, want je wilt een beetje de extemen van de posities benadrukken. Dat andere mensen andere wensen hebben. Dat klopt helemaal.
Waar mensen hier over vallen is dat er voor een "oplossing" gekozen is die ver van de realiteit staan, en ook voor de niet-tweaker gebruiker niet gebruiksvriendelijk is. Daardoor komen we keer op keer terug bij de vraag: voor wie is dit nou?
De situatie zoals die er nu is, levert op de korte termijn juist heel veel kliks op. Dat geeft de impressie dat het juist om die kliks te doen is. Waar voorheen met 1 of 2 kliks voldoende was om te komen tot wat je nodig hebt, is dat nu een keer of 3 a 4. Doet het super voor de kliks. Is dat dan het doel? Meer kliks? Lijkt mij niet dat dit het doel is, of moet zijn. Ergens in het begin van dit topic was er al onderzoek gedeeld over kliks voor de eindgebruiker. Meer kliks leidt tot een lager gebruik.
Afsluitend wil ik even herhalen wat Freek al zei. Als mensen mee willen denken en ideeën hebben voor verbeteringen, binnen de kaders die we gesteld hebben, dan willen we dat heel graag (op een nette manier) horen. Dit is een pittig UX-vraagstuk en alle ideeën zijn welkom. Een aantal van jullie heeft dit al gedaan, waarvoor dank. Die reacties worden zeker meegenomen.
Ik wil prima meehelpen en mijn expertise met betrekking tot UX/UI hierop toepassen, maar dan moeten we ook weten wat er allemaal in het hele proces is gebeurd. Welke overwegingen zijn er allemaal geweest? Wat waren de voors en tegens? Wat waren de tests? etc.
Dat is allemaal nodig. Enerzijds om niet in herhaling te vallen met suggesties die jullie, kennelijk, al hebben afgeschoten. Anderzijds ook om te begrijpen hoe er uberhaupt tot de huidige staat gekomen is.
Als dit topic enkel doormoddert met opmerkingen van mensen die terug willen naar de oude situatie, dan gooi ik er op een gegeven moment een slotje op. Die boodschap is bekend.
En dit vind ik wederom niet leuk om te horen. Waarom zou de oude situatie dan niet tijdelijk terug kunnen komen terwijl er aan een verbeterde versie wordt gewerkt? Dat is vrij gangbaar binnen development. Wederom sorry dat ik het zeg, maar dit geeft mij juist meer het idee dat tegenspraak niet geduld wordt. Dat ondanks dat er veel andere oplossingen gegeven zijn die ook zouden kunnen werken binnen deze filosofie. Waarop (nog) geen enkele inhoudelijke reactie op is geweest.
Als je wilt dat we samenwerken en een open dialoog hebben om de staat van Pricewatch te verbeteren, dan zul je zelf ook inhoudelijk moeten reageren.