DaFeliX schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:04:
Verdwaalde devver hier.
Ik snap de frustraties die er spelen heel goed, en vind het heel mooi om te zien hoe iedereen zo onwijs betrokken is bij Tweakers dat de moeite wordt genomen om de discussie met ons aan te gaan - ondanks dat het misschien nutteloos voelt, of voelt alsof er niets mee wordt gedaan. Geloof mij, dat is écht niet het geval.
Ik merk echter ook dat ik de vele insinuaties ("zij staan er niet achter" en "dit moet van hogerhand") en ongefundeerde beschuldigen nu wel een beetje zat begin te worden. Ik snap dat je vind dat jij niet gehoord bent, maar heb wel het respect om het aan mij over te laten hoe ik nadenk en mijn werk doe. En waar ik zeg "ik" bedoel ik ook mijn collega's. Laten we waken dat het dit topic geen schandpaal wordt, maar laten we op elkaar op de inhoud blijven opzoeken.
Dat gezegd hebbende, met het weekend voor de deur hoop ik van harte dat mijn collega's de komende twee dagen wat minder meelezen en zich even wat kunnen gaan ontspannen.
Allereerst tof dat je reageert. Overigens als gewone forumgebruiker vind ik dat soort insinuaties net zo vervelend om te lezen. In mijn beleving niet constructief en maakt het voor de betrokken devvers en @
Freek1710 een stuk lastiger om te reageren, maar ook om in te gaan op de suggesties en specifieke bezwaren.
Ik kan prima begrijpen op basis van de reacties van Freek dat de oude opzet op de schop ging. SEO is voor Tweakers absoluut van belang, maar het is mij als gebruiker absoluut nog niet duidelijk waarom de slide-ins noodzakelijk geacht worden daarvoor en waarde hoe die waarde toevoegd ten opzichte van alternatieven.
Negatief geformuleerd ervaar ik de slide-ins als een slechte pop-up (die volgens mij al een meer dan een decennium geleden ritueel de brandstapel op zijn gegooit door goede websites).
- Een pop-up kan bestaan naast een hoofdscherm
- Een pop-up is scrollbaar naast een hoofdscherm of andere pop-ups
- Een pop-up vormt geen obstakel in mijn navigatiehistorie.
- En ik haat pop-ups

, dus wanneer ik meerdere voordelen zie van pop-ups over de nieuwe hip en happening slide-ins gaan mijn wenkbrauwen omhoog.
Daarnaast keek ik naar vergelijkbare productpagina's bij willekeurige webshops. Die hebben vrijwel zonder uitzondering een 'meer specificaties' knop op een single-page-layout (SEO). Maar geen enkele kiest voor een slide-in, en zeker niet voor 20 uitklapbuttons. Ze kiezen wel voor uitklappen van meer informatie op de pagina over het onderwerp (specificaties, productbeschrijving, reviews etc), of het is een 'navigeer naar de sectie van de single-page-layout. En dus verlengen van de single-page-layout, en ik kan niet verzinnen waarom het voor Tweakers noodzakelijk is om voor dezelfde informatie slide-ins als UX-element toe te moeten voegen.
Een aantal jaar terug is bij reviews gekozen voor single-page-layout, om voor zover ik begreep vergelijkbare redenen. Dat is in mijn optiek al 10x beter dan de slide-ins. Ook daar was een berg commentaar, minder over de single-page-layout op zich, maar de uitwerking ervan (navigatie naar interessante onderdelen, wat overigens nog steeds significant slechter werkt dan vroeger).
Daar is wel een knop naar multipage teruggebracht na die discussie, wat prettig is in relatie met snelle navigatie naar bijvoorbeeld conclusie, testresultaten, temp wat je maar boeit. (In die multipage zou ik graag de navigatie bovenaan zien en niet onderaan, en ook willen kunnen kiezen standaard multipage te zien bijvoorbeeld).
Er zijn een aantal redenen dat ik dit noem:
- Een deel van de vragen gaat over; 'Waarom moet de pricewatch interface nu op de kop, dont fix something if it ain't broken?'. Hier heeft Freek meermaals (in mijn optiek) duidelijk op geantwoord en dit begrijp ik.
- Daarnaast kun je discussieren over hoe moet de nieuwe opzet er dan uitzien en ook welke functionaliteiten willen we behouden of waar heeft een gebruiker behoefte aan of is een slide-in als UX element in een single-page van toegevoegde waarde?
Voor mij is de noodzaak van de slide-ins absoluut nog niet onderbouwd/aangetoond en dit is waar volgens mij velen met mij mee worstelen. Zeker omdat dit element op functioneel niveau voor de gebruiker veel irritante eigenschappen heeft:
- Verlies van inzicht bij slide-in van welk product je de slide-in ziet.
- Rottige positie qua lezen, 50% van je scherm is compleet zinloos op dat moment.
- Niet open te zetten naast een ander product (dan moet je voor een vergelijk kiezen)
- Niet open te zetten naast een andere slide-in (reviews van dat product of foto's)
- Irritant object in historie navigatie
- Over de mijn topics tracker van het forum
- Etc
Hierbij zijn een aantal pijnpunten te reduceren (bijvoorbeeld standaard alles open, of onthouden voorkeuren, positionering etc). Maar dit toont de noodzaak van het UX element niet aan, dit maakt het hooguit minder slecht. Zie de discussie over de single-page reviews, hoe kunnen we die optimaliseren om tegemoet te komen aan de functionele wensen van gebruikers.
Tot slot zijn er natuurlijk naast de slide-ins een hoop andere aspecten van de pagina veranderd, waar ook nog wel het een en ander aan te tweaken valt, want de pagina blinkt nog niet echt uit in overzichtelijkheid.
- Vrij veel rommelige objecten
- 'Tabbladen' staan normaliter altijd bovenaan niet halverwege/onderaan een pagina en springt er ook niet echt uit, om de gebruiker te helpen bij navigatie
- Je moet weten wat er verder op de productpagina staat, want op je beeld staan weinig hints over wat er nog meer over dat product op die pagina staat.
- Etc
Het grappige is dat jullie opzet voor specificaties door de markt volledig zijn overgenomen. Hierin heeft Tweakers echt de ontwikkeling getrokken. Maar nu kan ik op bol.com bijvoorbeeld diezelfde specs van een product eenvoudiger terugvinden dan op Tweakers. Dat lijkt me niet de bedoeling.
De beste pagina van de pricewatch is de eerste pagina (rustig, overzichtelijk, weinig stappen), en wanneer je dat vergelijkt met navigatie naar product(categorie) van bijvoorbeeld coolblue ,dan rent jullie UX rondjes om die van de bijvoorbeeld Coolblue.
Ook de pagina van productcategorieen zelf vind ik al best goed (ruimte voor verbetering, maar veel daarvan kun je dan waarschijnlijk smaak noemen). (Filtering sectie is te smal, waardoor het verticaal veel te hoog wordt en niet erg prettig in gebruik, in combinatie met teveel whitespace midden in het scherm)
Maar op de productpagina zelf, vind ik dit nu een van de slechtere en ik ben nog van mening dat de lat daar door coolblue/bol/amazon/etc nog niet eens heel hoog wordt gelegd. Rommelig, slechte navigatie en dus die pijnlijke slide-ins.
Make it fool proof and someone will make a better fool.