• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:29
Glashelder schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:18:
[...]

Dus de fabrikant implementeert OCPP niet juist en vervolgens is het de schuld van de ERE dienstverlener.

Juist ja. Gewoon geen paal kopen die vast zit aan een specifieke cloud. Heel simpel.

Sowieso vermoed ik dat het een kunstmatige beperking is, want Joulo forward gewoon OCPP verkeer naar je backend. Ze veranderen er niets aan.
Misschien moet je de documentatie even beter lezen. Ze forwarden niets. Ze mirroren het verkeer en er is er maar één backend met return verkeer op de websocket. Dus Solaredge ‘ontvangt’ wel maar kan je lader niet meer aansturen.

Cowboy implementatie om het met name hunzelf makkelijk te maken zo lijkt het.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:47:
[...]

Stekker.com gaat zelfs nog een stap verder voor de Peblar: een customization firmware...

Peblar en ERE: verdient jouw laadpaal een vergoeding? | Stekker
Snap dat niet zo goed zo wordt t allemaal nog onduidelijker voor de consument.

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 20:14

Miezie

Niet te moeilijk doen...

GM15 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:03:
[...]

Misschien moet je de documentatie even beter lezen. Ze forwarden niets. Ze mirroren het verkeer en er is er maar één backend met return verkeer op de websocket. Dus Solaredge ‘ontvangt’ wel maar kan je lader niet meer aansturen.

Of ze staan solaredge toe returnverkeer te doen... dat is mij dus niet duidelijk. Maar zou wel logisch zijn...

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

crryp schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:04:
[...]

Snap dat niet zo goed zo wordt t allemaal nog onduidelijker voor de consument.
Ik meen dat stekker.com er aanvullende diensten mee probeert te verkopen: slim laden oa.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ben me nog aan het inlezen, maar wat een oerwoud.... hierboven al een Joulo whitelabel gevonden, maar ook Zeres doet aan whitelabeling

Blijkbaar bij inboekdienst.nl die via zeres gaat naar 12% commissie. Maar dan wel weer met 2 jaar vast en 13cent vast (tenminste, er staat bijzonder weinig info op hun website).
Dat van die vaste prijs/kWh en daar commissie overheen, mag ook wel in de openingspost. Dat is best een risico. En staat absoluut onduidelijk op veel websites wat ze hanteren: handelsprijs of vast tarief, of vast tarief per jaar.

12% van 13cent vs 20% van 15cent (koers vandaag):
11.44 vs 12 cent...

[ Voor 33% gewijzigd door Get!em op 01-09-2026 16:37 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

GM15 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:03:
[...]

Mijn palen die via Joulo aan E-flux en TAP hangen ontvangen gewoon alle commando’s vanuit die backends.

Wat mis je nu precies dan? Meerdere backends die tegen de lader aan kletsen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Ik denk dat het stekker.com wordt voor mij met mijn niet-MID-laadpaal achter SAP.
Het was voor hen 'een eerste keer', dus ze zijn zelf ook wel benieuwd eigenlijk :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Get!em schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 15:47:
[...]

Stekker.com gaat zelfs nog een stap verder voor de Peblar: een customization firmware...

Peblar en ERE: verdient jouw laadpaal een vergoeding? | Stekker
What? Dat is juist nog verder weg van wat je zou moeten willen volgens mij? Dan ben je overgeleverd aan een externe partij voor de software van je paal, no way!... Dan nog liever een OCCP kopelling.. Doe mij maar de API oplossing.

Snap de insteek wel van Stekker.com gezien hun slim laden oplossing wat ze dus gaan integreren, maar voor mij niet op deze manier.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

IJsbeer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:44:
[...]

What? Dat is juist nog verder weg van wat je zou moeten willen volgens mij? Dan ben je overgeleverd aan een externe partij voor de software van je paal, no way!... Dan nog liever een OCCP kopelling.. Doe mij maar de API oplossing.

Snap de insteek wel van Stekker.com gezien hun slim laden oplossing wat ze dus gaan integreren, maar voor mij niet op deze manier.
Idd gaat mij ook te ver. Theoretisch kunnen ze zelfs de upload new firmware daarna hiden en allen hun eigen firmware OTA aanbieden. Evenals de slimme laad opties die default in Peblar zitten.

• FlowDesign
  • Laatst online: 22:26
Stekker.com bestond indd al veel langer met name gericht op slim laden. ERE's zijn ze er pas onlangs bij gaan doen.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• FlowDesign
paQ schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:09:
Ik denk dat het stekker.com wordt voor mij met mijn niet-MID-laadpaal achter SAP.
Het was voor hen 'een eerste keer', dus ze zijn zelf ook wel benieuwd eigenlijk :+
Maar als jouw laadpaal geen ingebouwde MID heeft, dan voldoet die vanaf volgend jaar toch sowieso niet meer aan de regels voor ERE's?

• anboni
  • Nu online
IJsbeer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:44:
[...]

Die customization 'firmware' is niet de software van de paal. Het bevat alleen allerlei definities voor UI en koppelingen zoals deze. Grote kans dat er voor stekker.com gewoon een OCPP koppeling wordt toegevoegd die is voorgeconfigureerd voor hun portal.

(bron: toen ik m'n Peblar net had heb ik zelf wat zitten pielen om aan de .json file in die customization een generieke ocpp entry toe te voegen. Lukte me niet omdat er in de metadata nog een of andere checksum zit waar ik geen zin meer in had om dat verder uit te zoeken)

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:47
FlowDesign schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:59:
[...]

Maar als jouw laadpaal geen ingebouwde MID heeft, dan voldoet die vanaf volgend jaar toch sowieso niet meer aan de regels voor ERE's?
Een SAP heeft een eigen EAN en geijkte meter. Als daar alleen een EVSE achter hangt is het verbruik van de aansluiting 1:1 gelijk aan het verbruik van de EVSE, dan hoeft er geen MID-meter in de EVSE te zitten.

• paQ
  • Nu online

paQ

FlowDesign schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:59:
[...]

Wat @Sandro! zegt :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

SAP is wel zo fijn, omdat je dan ook ERE's krijgt voor niet alleen je verliezen tussen meterkast en lader, maar ook het stand-by verbruik van je lader :9

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:34
Net een mail gehad, 144 ere's verkocht a 0.46 cent, dat is toch not too shabby of niet?
staat wel in de mail nog 10% transactie kosten maar klanten van joulo en tibber staat toch op 0. Dus volle opbrengst lijkt me.

discogs

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:24
loewie1984 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:33:
Net een mail gehad, 144 ere's verkocht a 0.46 cent, dat is toch not too shabby of niet?
staat wel in de mail nog 10% transactie kosten maar klanten van joulo en tibber staat toch op 0. Dus volle opbrengst lijkt me.
Ligt eraan hoeveel kwh er tegenover die 144 ere stond. ;) dat verschilt nog wel eens begreep ik. Het is in ieder geval niet 1-1, maar vaak meer 1-3 (ere naar kwh).

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:00

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

loewie1984 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:33:
Bij welke inboekdienstverlener, @loewie1984?

Als ik het goed heb krijg je 1 ERE voor ongeveer 3 kWh laden. Dat betekent dat je zo'n 15 cent per kWh krijgt. Deze zomer kon ik veelvuldig laden voor 14 cent en minder. Dat betekent dat ik dan zelfs zou verdienen op elektrisch rijden wat de 'brandstofkosten' betreft. *O*

Maar ik moet mijn laadpaal nog kiezen en dan de inboekdienstverlener uitzoeken. Ik neig op dit moment naar Peblar Business en TAP.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• paQ
  • Nu online

paQ

Glashelder schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:41:
SAP is wel zo fijn, omdat je dan ook ERE's krijgt voor niet alleen je verliezen tussen meterkast en lader, maar ook het stand-by verbruik van je lader :9
Zat toevallig even door de CSV data te bladeren. Tussen EAN en Laadpaal (Type Tuya achter 38 meter kabel) 'mis' ik ca 7% in kWh. Maar dat zal idd incl standby / eigenverbruik zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 02-09-2026 13:11 ]

• IJsbeer
  • Niet online
anboni schreef op woensdag 2 september 2026 @ 00:01:
[...]

Die customization 'firmware' is niet de software van de paal. Het bevat alleen allerlei definities voor UI en koppelingen zoals deze. Grote kans dat er voor stekker.com gewoon een OCPP koppeling wordt toegevoegd die is voorgeconfigureerd voor hun portal.

(bron: toen ik m'n Peblar net had heb ik zelf wat zitten pielen om aan de .json file in die customization een generieke ocpp entry toe te voegen. Lukte me niet omdat er in de metadata nog een of andere checksum zit waar ik geen zin meer in had om dat verder uit te zoeken)
Dan moeten ze dat verduidelijken. Als ik zie dat ik een custom firmware moet uploaden, ben ik er al direct klaar mee. En wat je aangeeft is een vermoeden, het is dus onbekend. Wat ik al aangaf: ik zie wel meerwaarde voro Stekker met een eigenfirmware ivm het slim laden. Dat laaste komt in Q4 dit jaar volgens die site, en dat is wel meer dan alleen wat 'json' files aanpassen.

Dus ja, ik zie meerwaarde, maar niet voor mij als consument geschikt. Maar kan me voorstellen dat veel consumenten dit wel juist als meerwaarde zien.

Ik ga voor de LekkerLaden API koppeling met de peblar (en evcc). Hou ik alles lokaal en in eigen beheer.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Omdat ik onder andere kijk welke inboekdienstverleners een goede API hebben en ik nu neig naar TAP, heb ik ze aangeschreven. Ze hebben een nogal uitgebreide API, redelijk goed gedocumenteerd en ik heb daarom gevraagd of de ERE-registraties met die API uit te lezen zijn. Dat staat namelijk niet heel duidelijk in de documentatie.

Hun antwoord:
Beste Hippe Lip,
Dank voor je bericht en je interesse in de ERE-API.
Goed nieuws: de ERE-registraties zijn inderdaad via de publieke API uit te lezen, en dat is read-only — je kunt je eigen geboekte ERE-sessies ophalen zonder schrijfrechten. De API en het webportaal tonen dezelfde data, dus wat je in het portaal ziet, kun je ook via de API opvragen.
Om de API te gebruiken heb je een API-key nodig. Die vind je in het webportaal onder Account > API. Met die key kun je de ERE-registraties van je eigen account uitlezen.
Over je specifieke vraag of dit als particulier (en niet alleen als zakelijke gebruiker) volledig werkt, wil ik het even precies voor je nagaan bij ons team, zodat ik je geen onjuiste toezegging doe. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug.
Met vriendelijke groet,
Tap Electric Support
Die kun je dus bijna bijschrijven in je lijstje van de OP, @rogervdh

<John O`Mill>

• IJsbeer
  • Niet online
djrednas schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:50:
[...]

Ligt eraan hoeveel kwh er tegenover die 144 ere stond. ;) dat verschilt nog wel eens begreep ik. Het is in ieder geval niet 1-1, maar vaak meer 1-3 (ere naar kwh).
Dat hoop ik toch niet. Dat maakt het helemaal fuzzy. Als de ERE opbrengst verschilt (wat logisch is, immers verkoopprijs van de inboeker), maar als de omrekenfactor ook nog eens per inboeker wisselt...

Maar als ik het zo lees klopt dat ook niet:
Voor een volledig elektrische auto (BEV) die laadt op groene stroom ligt de factor op circa 0,40 ERE per kWh

Het is belangrijk te begrijpen dat de ERE-factor geen marktgegeven is maar een regulatoir gegeven. Hij staat niet los van de marktprijs maar is wel onafhankelijk van vraag en aanbod. De certificaatprijs fluctueert. De ERE-factor is stabieler, maar kan bij wetswijzigingen ook veranderen..
https://xolvere.nl/kenniscentrum/ere-waarde-per-kwh/

Lijkt dus dat die per jaar door de NEA wordt bepaald op basis van 'percentage groene stroom op het net en andere factoren'

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:42
IJsbeer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:18:
[...]

Dat hoop ik toch niet. Dat maakt het helemaal fuzzy. Als de ERE opbrengst verschilt (wat logisch is, immers verkoopprijs van de inboeker), maar als de omrekenfactor ook nog eens per inboeker wisselt...

Maar als ik het zo lees klopt dat ook niet:

[...]

https://xolvere.nl/kenniscentrum/ere-waarde-per-kwh/

Lijkt dus dat die per jaar door de NEA wordt bepaald op basis van 'percentage groene stroom op het net en andere factoren'
De omrekenfactor staat voor een jaar vast. Omdat voor het hele jaar word gewerkt met hetzelfde percentage groene stroom in netstroom.

De Nederlandse Emissieautoriteit hanteert een vertraging van twee jaar om tot dit officiële cijfer te komen. Het percentage van 50,5% is gebaseerd op de daadwerkelijke energiemix uit het jaar 2024

Volgend jaar zal dus het percentage van 2025 worden gebruikt voor de thuislader.

• Sandro!
De formule voor ERE naar kWh staat vast (bron: NEa):
Aantal ERE = levering [kWh] * aandeel hernieuwbaar [%] * 183 [g/MJ] * 3,6 [MJ/kWh] /1000

Het aandeel hernieuwbaar is inderdaad de energiemix van 2 jaar geleden zoals @Bob Lieftink aangeeft, voor 2024 was dat 50,5% en dat wordt dus voor de formule van 2026 gebruikt. 1 ERE heeft dus een vaste hoeveelheid kWh en andersom.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-10 09:34
Sandro! schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:28:
De formule voor ERE naar kWh staat vast (bron: NEa):
Aantal ERE = levering [kWh] * aandeel hernieuwbaar [%] * 183 [g/MJ] * 3,6 [MJ/kWh] /1000

Het aandeel hernieuwbaar is inderdaad de energiemix van 2 jaar geleden zoals @Bob Lieftink aangeeft, voor 2024 was dat 50,5% en dat wordt dus voor de formule van 2026 gebruikt. 1 ERE heeft dus een vaste hoeveelheid kWh en andersom.
Dus 50,5% x 183 x 3.6 = 0.332694 of te wel net geen 1/3 ~33,33%
Dus 1 ERE = ~3 kWh

• loewie1984
Hippe Lip schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:09:
[...]

Bij welke inboekdienstverlener, @loewie1984?

Als ik het goed heb krijg je 1 ERE voor ongeveer 3 kWh laden. Dat betekent dat je zo'n 15 cent per kWh krijgt. Deze zomer kon ik veelvuldig laden voor 14 cent en minder. Dat betekent dat ik dan zelfs zou verdienen op elektrisch rijden wat de 'brandstofkosten' betreft. *O*

Maar ik moet mijn laadpaal nog kiezen en dan de inboekdienstverlener uitzoeken. Ik neig op dit moment naar Peblar Business en TAP.
Ik zit bij Joulo en Tibber

discogs

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:54
Joulo meldt net een plukje ERE te hebben verkocht voor bruto € 0,4630 per stuk.

Eerdere verkopen terugkijkend: € 0,483, € 0,481 en € 0,4775.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:42
joepie de p schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:50:
Joulo meldt net een plukje ERE te hebben verkocht voor bruto € 0,4630 per stuk.

Eerdere verkopen terugkijkend: € 0,483, € 0,481 en € 0,4775.
Ik zit ook bij joulo, maar nog geen verkopen gemeld.

• DT2
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:36

DT2

Joulo publiceert de verkopen allemaal op hun website:

https://joulo.nl/ere-verkopen

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:16
Ik zit bij Voltico, na 5 werkdagen eindelijk mijn account goedgekeurd. Maar geen historie te zien. Nu weer 1 dag later transacties tot begin juni terug, maar dus nog niet alles. Dus om nou te zeggen dat hun connectie met e-flux supergoed werkt....nah. Hopelijk slechts wat opstartproblemen.

Overigens ook net een reclame mail van laadkompas(geen connecties mee), die melden voor 2026 100% uitkering, dus 0 commissie. Lekker sustainable...

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• anboni
  • Nu online
djrednas schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:50:
[...]

Nee, dat verschilt dus niet. De verhouding ERE:kWh is vast gedefinieerd, gebaseerd op de energie mix. Dat getal kun je vast terugvinden bij de NEa. Wat wel varieert is de waarde van die EREs. Die ligt nu rond de 46ct, waarbij volgens lekkerladen de prijs per kWh op ongeveer 15ct uitkomt.

• ps2wout
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-09 14:17
Vanmorgen onderstaande info per mail ontvangen van Lekkerladen.com

Rekening bij de NEa

Lekkerladen heeft anderhalve week geleden als eerste inboekdienstverlener een rekening gekregen bij de Nederlandse Emissie autoriteit. Dit betekent dat Lekkerladen.com netjes aan de voorwaarden van de NEa voldoet. De software van de NEa is nu nog in ontwikkeling en men verwacht deze eind september/oktober werkend te hebben. Op dat moment kunnen wij ons ook voorbereiden om te gaan uitbetalen conform alle regels.

• paQ
  • Nu online

paQ

Altijd spreken in verwachtingen ;)

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
paQ schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:26:
En suggestie wekken. Dat ze de eerste zijn, rechtvaardigt geen enkele conclusie en zegt ook niets over anderen. Misschien lagen ze gewoon bovenop het stapeltje. Ik ben ook benieuwd hoe je niet-netjes wél aan de voorwaarden kan voldoen trouwens.

Er kon met behoud van de boodschap best wat tekst worden weggelaten.

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-10 12:21
Naar ERE en geweten handelen...

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-10 16:58
Ik vind dat zowiezo met die hele ERE een hoog "we verwachten"' gehalte. Voor iets wat vanaf 1 januari dit jaar actief was is het erg laat dat er in september nog geen volledige duidelijkheid is over wanneer de inboekdienstverleners daadwerkelijk kunnen gaan uitbetalen...

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• One-eye864
  • Laatst online: 17:43
ArPi75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:04:
[...]

Ik vind dat zowiezo met die hele ERE een hoog "we verwachten"' gehalte. Voor iets wat vanaf 1 januari dit jaar actief was is het erg laat dat er in september nog geen volledige duidelijkheid is over wanneer de inboekdienstverleners daadwerkelijk kunnen gaan uitbetalen...
Wel belangrijke nuance dat het met terugwerkende kracht actief is vanaf 1 januari

• 0xygen500
ArPi75 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:04:
[...]

Welkom bij nationale regelingen

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:18
Ik zal geen namen noemen, dat vind ik niet zo netjes.

Maar in het begin had ik een laadpaal zonder MID meter en gaf de inboeker voorlopig nog akkoord te gaan met een externe MID meter met fotos.

Daarna bleek het toch niet te mogen dus een nieuwe laadpaal extra gekocht met MID meter.

We hebben 2 EV's dus prima.

De nieuwe laadpaal aangemeld via de website, automatische koppeling is er nog miet.

Ik krijg net een mail dat mijn laadpaal niet voldoet. Dit is de oude laadpaal, als ik deze niet binnen 2 weken verwijder van de portal wordt mijn account verwijderd. Vervallen dan ook mijn geladen kWh's van de nieuwe laadpaal?

Ik ben niet heel gecharmeerd van het mailtje.

Ik heb 1 of 2x handmatig van de oude laaadpaal data aangeleverd maar nadat er bekend was dat dit niet goedgekeurd zou worden gelijk mee gestopt.

In totaal vanaf eind juni 2000kWh geladen. Geen enorm bedrag mocht dit niet meer tellen maar toch zonde...

[ Voor 8% gewijzigd door Kevin1990 op 02-09-2026 18:48 ]

• Sandro!
Kevin1990 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 18:44:
Vervallen dan ook mijn geladen kWh's van de nieuwe laadpaal?
Als ze je account verwijderen vervalt ook de machtiging lijkt me. Dan kunnen de kWh door een andere partij worden ingeboekt. Dat zul je dan waarschijnlijk wel even handmatig moeten regelen met een export uit je laadpaal o.i.d.

• Bezzerk
  • Laatst online: 07-10 23:16
Hippe Lip schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:16:
Omdat ik onder andere kijk welke inboekdienstverleners een goede API hebben en ik nu neig naar TAP, heb ik ze aangeschreven. Ze hebben een nogal uitgebreide API, redelijk goed gedocumenteerd en ik heb daarom gevraagd of de ERE-registraties met die API uit te lezen zijn. Dat staat namelijk niet heel duidelijk in de documentatie.

Hun antwoord:

[...]

Die kun je dus bijna bijschrijven in je lijstje van de OP, @rogervdh
Bij Tap is het toch zo dat ze alleen de kWh's laten meetellen vanaf het moment dat je bij ze inschrijft? Dus kWh's van eerder dit jaar tellen dan niet mee?

• Sandro!
Bezzerk schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:15:
[...]

Bij Tap is het toch zo dat ze alleen de kWh's laten meetellen vanaf het moment dat je bij ze inschrijft? Dus kWh's van eerder dit jaar tellen dan niet mee?
Bij Tap kun je geen export inleveren van je eerdere kWh. Ik heb Tap als backoffice ingesteld sinds begin januari, maar heb nog nergens een machtiging voor de ERE afgegeven. Omdat Tap al sinds begin januari mijn kWh kan bijhouden, kan ik die bij Tap ook omzetten naar ERE.

Dus Tap boekt alleen kWh in die via OCPP naar hen zijn verstuurd, maar je hoeft nog geen machtiging te hebben afgegeven voor de ERE/Green Credits.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:29
wat is het nut hiervan nu weer? extra tussenpartijen, wat voegt het toe?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Crysania schreef op donderdag 3 september 2026 @ 10:47:
[...]

wat is het nut hiervan nu weer? extra tussenpartijen, wat voegt het toe?
Zelfde als met stroomleveranciers, telefoonproviders, verzekeraars. Allemaal andere labels die meer of minder succesvol zijn in het administreren, aanhaken van klanten. En met elk een net iets andere kostenstructuur om er toch nog meer geld tussenweg te halen. De lijst met ERE inboekdienstverleners is niet voor niets opgesplits in consumenten gerichte, en business gerichte en beide type dienstverleners.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwKH_Q0OGuy_EhyRoKdNvCl1Q48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9vvzSFakEGENsM1GhGyI59T.jpg?f=fotoalbum_large

Oei oei, disruptive

M3P - M3LR - 6320Wp

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nee, niet, want ze willen ook je laadpaal beheer doen als voorwaarde en bovendien is het nog voor slechts 4 maanden.

Open de pagina over laadpaal beheer maar eens en wat je dan nog zelf mag. Betaald laadpaal beheer is €x/maand.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 03-09-2026 13:16 ]

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:56

JB

Cédric roelt!

Ergens krijg ik een beetje pump en dump vibes bij die ERE toko's :X Sommigen hebben dermate veel verkocht, maar kunnen nog niet uitbetalen. Even de boel om laten vallen en klaar :+

Mijn boefje is liev!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat is nu wijsheid. Nu al een inboeker kiezen of nog even wachten? Heb vanaf maart logs via Tap daarvoor enkel een export van 50five waar ik nu geen klant meer ben.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:29
CyBeRSPiN schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:18:
Wat is nu wijsheid. Nu al een inboeker kiezen of nog even wachten? Heb vanaf maart logs via Tap daarvoor enkel een export van 50five waar ik nu geen klant meer ben.
export gaat je denk ik niet helpen want dan is er weinig bewijs van de MID meter? of was het wel op de zelfde paal?

ik denk dat het stof wel is neergedaald na de eerste maanden chaos. er zijn aantal grote spelers. ik zou er daar een van kiezen die bij je situatie past. (ze doen niet allemaal aan historische data dus die vallen duidelijk af)

[ Voor 22% gewijzigd door Crysania op 03-09-2026 13:29 ]

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 18:31
Oh nooit verwacht...mn wallbox is volgens Google AI uitgerust met MID.
Zal t gaan aanvragen en mn backoffice zit al bij 50five dus dat lijkt mij t makkelijkste om daar de ERE te doen.

Ik laad zo'n 800kwh per maand 😋

• J82
  • Registratie: Januari 2026

J82

EVCC heeft een enhancement in draft staan, waarbij EVCC read-only via het OCPP-protocol communiceert met een inboekdienstverlener, voor modbus-gekoppelde laders. Geen idee op welke termijn het in een release komt, maar het biedt perspectief. :*)

>github EVCC<

Geen discussie over of je dit nodig vindt en over security, alleen een heads-up voor degenen die er waarde aan hechten en EVCC gebruiken. (Daar zal vast wel wat overlap in zitten...) Voor hen opent het namelijk deuren naar (meer) inboekdienstverleners.

[ Voor 15% gewijzigd door J82 op 04-09-2026 09:57 ]

• Claude
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

J82 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:47:
EVCC heeft een enhancement in draft staan, waarbij EVCC read-only via het OCPP-protocol communiceert met een inboekdienstverlener, voor modbus-gekoppelde laders. Geen idee op welke termijn het in een release komt, maar het biedt perspectief. :*)

[...]
De inboekdienstverlener heeft vooral een downloadmogelijkheid van de MID-gegevens nodig. "Alleen kijken" lijkt me niet voldoende.

• djrednas
Claude schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:46:
[...]

De inboekdienstverlener heeft vooral een downloadmogelijkheid van de MID-gegevens nodig. "Alleen kijken" lijkt me niet voldoende.
Data downloaden is toch "read-only". Schrijven is uploaden :)

Renault Scenic E-Tech 87kWh MY24, Alfen Eve Single S-Line, 19x DAS 420Wp + Enphase, 5x Jinko 320Wp + GoodWe, Sigenstore 36kWh + 17kW + Gateway

• RichieB
  • Laatst online: 21:53
De vraag is of een download van de gegevens via een eigen OCPP proxy nog gezien kan worden als betrouwbare MID-gecertificeerde meterstanden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• djrednas
RichieB schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:25:
De vraag is of een download van de gegevens via een eigen OCPP proxy nog gezien kan worden als betrouwbare MID-gecertificeerde meterstanden.
Als een CSV file uploaden mag, dan zie ik niet in waarom een OCPP proxy niet zou mogen :)

• 0xygen500
djrednas schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:37:
[...]

Als een CSV file uploaden mag, dan zie ik niet in waarom een OCPP proxy niet zou mogen :)
CSV komt je mee weg in dit jaar, volgende jaren vraag ik mij zeer zeker af

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
Meer mensen die last hebben met OCPP / SmartEVSE koppeling? Ik probeer een paal toe te voegen, echter bijft de websocket maar op disconnected staat (Voor een vriend)

ik heb mijn eigen SmartEVSE zelfbouw gisteren gekoppeld, en deze is en blijft netjes connected.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• J82

J82

RichieB schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:25:
De proxy heeft geen invloed op het MID-certificaat. Ik vermoed dat je zorg dus uitgaat naar de betrouwbaarheid van doorgifte van de meterstand.

Voor ERE's kon ik, voor zover ik de regeling energie vervoer heb kunnen nalopen, geen eisen aan de gekozen doorgifte (communicatieprotocol) vinden. Er zijn überhaupt geen eisen aan de communicatie tussen lader en inboekdienstverlener.

Waar wellicht verwarring vandaan komt:
  • Er staat wel een eis over de elektrische aansluiting tussen de meter en de auto: de meter moet zo gepositioneerd zijn dat er na dat punt geen ander verbruik plaatsvindt dan de levering aan een voertuig.
  • Inboekdienstverleners zijn verplicht om hun inboekingen jaarlijks door een onafhankelijke verificateur te laten controleren, en zijn zelf aansprakelijk als er fouten in zitten.
  • Er staat ook iets over een directe verbinding in de elektrische lijn tussen opwekinstallatie en laadpunt. (Specifiek voor bedrijven: deze kunnen dan een hoger percentage groene energie claimen.)
OCPP wordt zo vaak ingezet als protocol voor deze toepassing, dat we dat als een soort standaard zijn gaan zien. Anders zou het bijvoorbeeld niet voldoen aan de eisen... Gelukkig zijn die eisen er niet.

Het kan natuurlijk dat er inboekdienstverleners zijn die geen zin hebben in vragen en het daarom niet toestaan. Dan ga je er echter vanuit dat ze specifiek op zoek zijn naar deze situatie. Ik vermoed dat ze juist de andere kant op werken: "Wat zijn de eisen waar we aan moeten voldoen, en als die vinkjes zijn gehaald dan is het goed." Zij kunnen dan aantonen aan de verificateur dat ze hun werk gedaan hebben, en fraudeurs zijn zelf aansprakelijk. Aangezien ik niet fraudeer, maar gewoon netjes de standen van mijn MID-gecertificeerde meter via een proxy doorgeef (eigenlijk niet anders dan een keten via een eMSP), voorzie ik geen uitdagingen.

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:29
J82 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:47:

>github EVCC<

Geen discussie over of je dit nodig vindt en over security, alleen een heads-up voor degenen die er waarde aan hechten en EVCC gebruiken. (Daar zal vast wel wat overlap in zitten...) Voor hen opent het namelijk deuren naar (meer) inboekdienstverleners.
Inderdaad. Je bent me voor.... Dit is vanwege mijn feature request. Ben erg blij dat een EVCC ontwikkelaar dit oppakt. Ik kwam op het idee omdat mijn KEBA c-series geen native OCPP heeft maar wel via een KEBA x-series of gateway in een master / slave config. Deze oplossing is duur en alleen voor zakelijk gebruik interessant. Aangezien ik al EVCC draai en deze alle informatie via modbus krijgt leek het me logisch dat EVCC die rol op zich neemt.

• jpiscaer
  • Laatst online: 22:58
mog__wai schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:59:
[...]

Inderdaad. Je bent me voor.... Dit is vanwege mijn feature request. Ben erg blij dat een EVCC ontwikkelaar dit oppakt. Ik kwam op het idee omdat mijn KEBA c-series geen native OCPP heeft maar wel via een KEBA x-series of gateway in een master / slave config. Deze oplossing is duur en alleen voor zakelijk gebruik interessant. Aangezien ik al EVCC draai en deze alle informatie via modbus krijgt leek het me logisch dat EVCC die rol op zich neemt.
Ik heb het hier ook al vaker met ze over gehad.. mijn smartevse laders zou ik t liefst zonder ocpp laten werken, nu praktisch vereist. Als t via evcc kan, zou het supertof zijn

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:35
J82 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:54:
Voor ERE's kon ik, voor zover ik de regeling energie vervoer heb kunnen nalopen, geen eisen aan de gekozen doorgifte (communicatieprotocol) vinden. Er zijn überhaupt geen eisen aan de communicatie tussen lader en inboekdienstverlener.
Heb je ergens kunnen vinden of het noodzakelijk is om alle laadsessies door te geven? Of is het doorgeven van een periodieke meterstand voldoende? Het is mij onduidelijk waar de aanname vandaan komt dat je alle sessie moet doorgeven. Ik weet wel dat sommige inboekdienstverleners dit graag willen hebben, maar andere weer niet. Ik ben benieuwd naar de formele bron, maar kan hem nog niet vinden.

• J82

J82

antonrops schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:34:
Heb je ergens kunnen vinden of het noodzakelijk is om alle laadsessies door te geven? Of is het doorgeven van een periodieke meterstand voldoende? Het is mij onduidelijk waar de aanname vandaan komt dat je alle sessie moet doorgeven. Ik weet wel dat sommige inboekdienstverleners dit graag willen hebben, maar andere weer niet. Ik ben benieuwd naar de formele bron, maar kan hem nog niet vinden.
Ja, terecht. Er zijn zoveel cowboyverhalen.

Voor de volledigheid: ik ben geen jurist en ook geen specialist in ERE en/of OCPP. Ik ben simpelweg vanwege die cowboyverhalen gewoon eens gaan zoeken naar bronnen in wetteksten, staatscourant en NEa. Iedereen kan hetzelfde vinden.

Omdat ik je vraag interessant vind, heb ik toch ook zelf gekeken:Zowel de wet en de NEa spreken dus over een periodieke hoeveelheid, niet van individuele laadsessies. Dat sommige inboekdienstverleners toch sessiedata wensen, lijkt dus een eigen operationele keuze van die partijen. Het zou (een onderdeel van) hun invulling van artikel 10 lid 1 kunnen zijn: "De inboeker beschikt over een administratieve organisatie met maatregelen van interne beheersing en controle die in opzet en werking waarborgen dat hij de hoeveelheid ingeboekte hernieuwbare energie juist verantwoordt."

Feitelijk mag het ook anders, maar eerlijk gezegd zou ik ook beginnen met sessiedata.

[ Voor 14% gewijzigd door J82 op 04-09-2026 16:46 ]

• Jurbatov
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-09 11:56
Beste allemaal,

Nieuw op dit topic. Ik ben in het bezit van een Alfen laadpaal, mijn eigendom. Aangezien ik een leaseauto van de zaak heb (via Ayvens) kan ik mijn thuis gemaakte laadkosten via een druppel factureren aan mijn werkgever. Daarom heb ik tijdens de aanschaf van de laadpaal besloten om een externe laadpaalbeheerder in te schakelen. Die beheert technisch mijn laadpaal en zorgt ook voor de facturatie van naar mijn werkgever en de betaling richting mij. En daar staat uiteraard een jaarlijkse vergoeding richting de beheerder tegenover.

Begin dit jaar vroeg ik aan hem of ik ook in aanmerking kom voor de vergoeding van de ERE certificaten, dit was zijn reactie: "Nee is niet van toepassing is alleen van toepassing als je bv bij Ayvens een laadpaal hebt en zij de kwh winst pakken. Jij hebt nu al gewoon je eigen vergoeding dus zou je er 20ct p achteruit gaan".

Ik heb het toen gelaten maar vertrouw het toch niet volledig. Heeft hij gelijk? Wat is jullie advies?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:16
Jurbatov schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:04:
Beste allemaal,

Nieuw op dit topic. Ik ben in het bezit van een Alfen laadpaal, mijn eigendom. Aangezien ik een leaseauto van de zaak heb (via Ayvens) kan ik mijn thuis gemaakte laadkosten via een druppel factureren aan mijn werkgever. Daarom heb ik tijdens de aanschaf van de laadpaal besloten om een externe laadpaalbeheerder in te schakelen. Die beheert technisch mijn laadpaal en zorgt ook voor de facturatie van naar mijn werkgever en de betaling richting mij. En daar staat uiteraard een jaarlijkse vergoeding richting de beheerder tegenover.

Begin dit jaar vroeg ik aan hem of ik ook in aanmerking kom voor de vergoeding van de ERE certificaten, dit was zijn reactie: "Nee is niet van toepassing is alleen van toepassing als je bv bij Ayvens een laadpaal hebt en zij de kwh winst pakken. Jij hebt nu al gewoon je eigen vergoeding dus zou je er 20ct p achteruit gaan".

Ik heb het toen gelaten maar vertrouw het toch niet volledig. Heeft hij gelijk? Wat is jullie advies?
Een fatsoenlijke backoffice nemen...

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Jurbatov
V_ger schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:11:
[...]

Een fatsoenlijke backoffice nemen...
Want? Ik hoop dat je bevestigt dat hij dus ongelijk heeft en ik er wel recht op heb?

• djrednas
Jurbatov schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:04:
Beste allemaal,

ERE vergoeding staat 100% los van de vergoeding van je werkgever. Hier volgt een stukje AI omdat ik het niet beter kan verwoorden :+

Volgens de Wet milieubeheer en de regelgeving rondom de Emissiereductie-eenheden (ERE-certificaten) staat het recht op de ERE-opbrengst los van wie de stroom betaalt. Omdat jij de houder bent van de netaansluiting/het aansluitpunt waar jouw laadpaal op staat, ben jij degene die de ERE-certificaten mag inboeken en verzilveren.

Het wordt ook niet gezien als loon uit dienstbetrekking, dus je hoeft hier ook geen inkomstenbelasting over te betalen :)

• Jurbatov
djrednas schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:26:
[...]

ERE vergoeding staat 100% los van de vergoeding van je werkgever. Hier volgt een stukje AI omdat ik het niet beter kan verwoorden :+

Volgens de Wet milieubeheer en de regelgeving rondom de Emissiereductie-eenheden (ERE-certificaten) staat het recht op de ERE-opbrengst los van wie de stroom betaalt. Omdat jij de houder bent van de netaansluiting/het aansluitpunt waar jouw laadpaal op staat, ben jij degene die de ERE-certificaten mag inboeken en verzilveren.

Het wordt ook niet gezien als loon uit dienstbetrekking, dus je hoeft hier ook geen inkomstenbelasting over te betalen :)
Thanks, ik zit nu ook even met Claude te chatten. Die suggereert dat het kan zijn dat mijn beheerder met mijn laadpaal al actief is bij een inboekdienstverlener voor mijn ERE certificaten. Dat zou ff helemaal mooi zijn.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Jurbatov schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:13:
[...]

Want? Ik hoop dat je bevestigt dat hij dus ongelijk heeft en ik er wel recht op heb?
Ik begrijp de reactie van je back-office niet, en ik betwijfel of ze zelf iets van de materie begrijpen.
Gelukkig ben je zelf eigenaar van je lader en kun je zelf een back-office kiezen.
Je zou bv naar TAP electric kunnen overstappen, daar betaal je geen abonnementskosten maar wordt hun overhead als 10% toeslag op het door jou ingestelde laadtarief gerekend. ERE verrekening kan daar ook automatisch.
Maar er zijn ongetwijfeld veel meer opties dan dat. Het hangt er ook een beetje vanaf hoe handig je zelf bent met je lader.

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:47
Jurbatov schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:32:
[...]

Thanks, ik zit nu ook even met Claude te chatten. Die suggereert dat het kan zijn dat mijn beheerder met mijn laadpaal al actief is bij een inboekdienstverlener voor mijn ERE certificaten. Dat zou ff helemaal mooi zijn.
Dat zou niet moeten kunnen.

• djrednas
[...]

Hij is niet de eigenaar van jouw netaansluiting, dus dat kan niet (gelukkig :)).

Advies (en off topic, sorry....) : ik zou overstappen 😬 je kan eenvoudig uitrekenen of je bijv naar TAP (10% vergoeding) of EFLUX (vast bedrag 0er maand) kan overstappen. Als je meer dan 66 Euro vergoed krijgt per maand, is eflux goedkoper dan tap 😜

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Welke CPO is dat?

Kan op zich prima dat zij actief zijn op de ERE markt maar uitbetaling aan de eigenaar van de stroomaansluiting is wettelijk verplicht.

• FlowDesign
Glashelder schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:48:
[...]

Welke CPO is dat?

Kan op zich prima dat zij actief zijn op de ERE markt maar uitbetaling aan de eigenaar van de stroomaansluiting is wettelijk verplicht.
Ayvens had ie geschreven.

• Jurbatov
Thanks voor alle reacties. Mijn leasemaatschappij is idd Ayvens. Backoffice van paal is klein bedrijfje.

Eflux zeker interessant dan, ik rij een hoop!

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:11
J82 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:27:
[...]

Ja, terecht. Er zijn zoveel cowboyverhalen.

Voor de volledigheid: ik ben geen jurist en ook geen specialist in ERE en/of OCPP. Ik ben simpelweg vanwege die cowboyverhalen gewoon eens gaan zoeken naar bronnen in wetteksten, staatscourant en NEa. Iedereen kan hetzelfde vinden.

Omdat ik je vraag interessant vind, heb ik toch ook zelf gekeken:Zowel de wet en de NEa spreken dus over een periodieke hoeveelheid, niet van individuele laadsessies. Dat sommige inboekdienstverleners toch sessiedata wensen, lijkt dus een eigen operationele keuze van die partijen. Het zou (een onderdeel van) hun invulling van artikel 10 lid 1 kunnen zijn: "De inboeker beschikt over een administratieve organisatie met maatregelen van interne beheersing en controle die in opzet en werking waarborgen dat hij de hoeveelheid ingeboekte hernieuwbare energie juist verantwoordt."

Feitelijk mag het ook anders, maar eerlijk gezegd zou ik ook beginnen met sessiedata.
Op de site van de Nea staat: "Alleen elektriciteit geleverd aan voertuigen (bijvoorbeeld uw auto) kan door een inboekdienstverlener worden ingeboekt.  De NEa en externe verificateurs controleren dit." (bij veel voorkomende misverstanden: https://www.emissieautoriteit.nl/documenten/2026/02/02/inboeken-elektriciteit-particulieren ).
Dit wordt per laadsessie bij gehouden.

• J82

J82

BartjeBoos schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:27:
Op de site van de Nea staat: "Alleen elektriciteit geleverd aan voertuigen (bijvoorbeeld uw auto) kan door een inboekdienstverlener worden ingeboekt.  De NEa en externe verificateurs controleren dit." (bij veel voorkomende misverstanden: https://www.emissieautoriteit.nl/documenten/2026/02/02/inboeken-elektriciteit-particulieren ).
MOET het volgens de wet per sessie of DOEN inboekdienstverleners hun administratie per sessie?

Dat laatste zie ik in de praktijk… Van dat eerste kan ik geen bron vinden.

• antonrops
BartjeBoos schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:27:
[...]

Het is al vaker gezegd hier: Je kan niet met zekerheid zeggen dat een laadsessie naar een voertuig gaat. Er zijn voorbeelden te verzinnen dat het ergens anders naartoe gaat. M.a.w. een laadsessie op de laadpaal sluit geen fraude uit. Ik denk dat de inboekers er gerust van uit mogen gaan dat laadpalen gebruikt worden voor voertuigen. Al het andere is niet in de haak, maar lastig op afstand aan te tonen.

• BartjeBoos
J82 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:33:
[...]

MOET het volgens de wet per sessie of DOEN inboekdienstverleners hun administratie per sessie?

Heel simpel: Het "moet" volgens de regels van de Nea. Op hun website staat dus: "Alleen elektriciteit geleverd aan voertuigen (bijvoorbeeld uw auto) kan door een inboekdienstverlener worden ingeboekt. ". Dit gebeurt per laadsessie.

Verder kan een inboeker de voorwaarde stellen dat het inboeken alleen via occp kan voor de consument.

• Claude
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

[...]

Je hebt zelf al het antwoord gegeven:
J82 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:27:
[...]

Inboekdienstverleners willen zich geen buil vallen aan eventuele twijfel van verificateurs over de validiteit van gegevens. Naar verluidt zou een hele batch daarop kunnen worden afgekeurd.

Sessiegegevens bevatten de details van de opbouw van het volume aan kWh.
Om tegemoet te komen aan de vereiste waarborgen van de Nea kun je het inboekdienstverleners daarom niet kwalijk nemen, dat ze zich baseren op het laagst beschikbare niveau van de gegevens: de sessies. Die worden gecertificeerd (MID) vastgelegd en geautomatiseerd overgedragen. (In het aanloopjaar 2026 wordt csv-export van een MID-meter tijdelijk gedoogd).

• BartjeBoos
antonrops schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:59:
[...]

Het is al vaker gezegd hier: Je kan niet met zekerheid zeggen dat een laadsessie naar een voertuig gaat. Er zijn voorbeelden te verzinnen dat het ergens anders naartoe gaat. M.a.w. een laadsessie op de laadpaal sluit geen fraude uit. Ik denk dat de inboekers er gerust van uit mogen gaan dat laadpalen gebruikt worden voor voertuigen. Al het andere is niet in de haak, maar lastig op afstand aan te tonen.
Dat verandert niet dat er wordt gecontroleerd per laadsessie zoals wordt aangegeven op de website van de Nea.

• J82

J82

BartjeBoos schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:59:
[...]

Heel simpel: Het "moet" volgens de regels van de Nea. Op hun website staat dus: "Alleen elektriciteit geleverd aan voertuigen (bijvoorbeeld uw auto) kan door een inboekdienstverlener worden ingeboekt. ". Dit gebeurt per laadsessie.

Verder kan een inboeker de voorwaarde stellen dat het inboeken alleen via occp kan voor de consument.
BartjeBoos schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:20:
[...]

Dat verandert niet dat er wordt gecontroleerd per laadsessie zoals wordt aangegeven op de website van de Nea.
Ik snap de verwarring, maar als je de regels leest zit de borging net anders in elkaar. In de ERE-regeling zitten een aantal criteria om te borgen dat de energie naar naar 'voertuigen' gaat.

Ik vat samen:
  • Wat een 'voertuig' is wordt gedefinieerd binnen de regeling. (Een auto, maar ook een speedpedelec telt...)
  • De elektrische infrastructuur moet zo ingericht zijn dat NA de meter er geen ander verbruik dan het laden van een voertuig mogelijk is. (Daarom moet de MID-meter dus in de lader zitten...)
  • De administratie van een inboeker moet controleerbaar zijn.
De stelling van de NEa-site die je aanhaalt is juist, maar wordt niet geborgd in de administratie, maar in de specificatie aan de elektrische infrastructuur.

De administratie die controleerbaar moet zijn, gaat over de aanlevering van de meterdata. (wordt er niet oneigelijk iets aangepast in de data) Er staat niets over sessiedata en controle daarop.

De reden dat bijvoorbeeld een speedpedelec moeilijk onder de regeling te krijgen is, heeft dan ook niets met sessiedata te maken, maar omdat je hem volgens de vereisten aan de elektrische infrastructuur niet opgeladen krijgt. Zodra je namelijk een stopcontact verbindt aan de type2 aansluiting, dan voldoe je niet meer. Andere oplossing zou kunnen zijn een MID-meter in de lader van de fiets, maar dat loont de moeite niet...

Ik laat me graag overtuigen, dus als iemand een bron (echt een bron, niet een interpretatie van een bron) heeft, dan ben ik zeer geïnteresseerd!

• J82

J82

Claude schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:07:
Inboekdienstverleners willen zich geen buil vallen aan eventuele twijfel van verificateurs over de validiteit van gegevens. Naar verluidt zou een hele batch daarop kunnen worden afgekeurd.

Sessiegegevens bevatten de details van de opbouw van het volume aan kWh.
Om tegemoet te komen aan de vereiste waarborgen van de Nea kun je het inboekdienstverleners daarom niet kwalijk nemen, dat ze zich baseren op het laagst beschikbare niveau van de gegevens: de sessies. Die worden gecertificeerd (MID) vastgelegd en geautomatiseerd overgedragen. (In het aanloopjaar 2026 wordt csv-export van een MID-meter tijdelijk gedoogd).
Dit is ook mijn inschatting. Ze zijn niet verplicht, maar zo staan ze wel het sterkst bij een audit. Nogmaals: zou ik ook doen.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

J82 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:54:
De reden dat bijvoorbeeld een speedpedelec moeilijk onder de regeling te krijgen is, heeft dan ook niets met sessiedata te maken, maar omdat je hem volgens de vereisten aan de elektrische infrastructuur niet opgeladen krijgt. Zodra je namelijk een stopcontact verbindt aan de type2 aansluiting, dan voldoe je niet meer.
Waar staat dat dan?

AFAIK staat nergens in de regeling beschreven met welke aansluiting er geladen moet worden. Alleen in wat voor object de energie geladen moet worden: een voortuig gebruikt voor vervoer.

• BartjeBoos
J82 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:54:
[...]

[...]

Ik snap de verwarring, maar als je de regels leest zit de borging net anders in elkaar. In de ERE-regeling zitten een aantal criteria om te borgen dat de energie naar naar 'voertuigen' gaat.

Ik vat samen:
  • Wat een 'voertuig' is wordt gedefinieerd binnen de regeling. (Een auto, maar ook een speedpedelec telt...)
  • De elektrische infrastructuur moet zo ingericht zijn dat NA de meter er geen ander verbruik dan het laden van een voertuig mogelijk is. (Daarom moet de MID-meter dus in de lader zitten...)
  • De administratie van een inboeker moet controleerbaar zijn.
De stelling van de NEa-site die je aanhaalt is juist, maar wordt niet geborgd in de administratie, maar in de specificatie aan de elektrische infrastructuur.

De administratie die controleerbaar moet zijn, gaat over de aanlevering van de meterdata. (wordt er niet oneigelijk iets aangepast in de data) Er staat niets over sessiedata en controle daarop.

De reden dat bijvoorbeeld een speedpedelec moeilijk onder de regeling te krijgen is, heeft dan ook niets met sessiedata te maken, maar omdat je hem volgens de vereisten aan de elektrische infrastructuur niet opgeladen krijgt. Zodra je namelijk een stopcontact verbindt aan de type2 aansluiting, dan voldoe je niet meer. Andere oplossing zou kunnen zijn een MID-meter in de lader van de fiets, maar dat loont de moeite niet...

Ik laat me graag overtuigen, dus als iemand een bron (echt een bron, niet een interpretatie van een bron) heeft, dan ben ik zeer geïnteresseerd!
knip "Zodra je namelijk een stopcontact verbindt aan de type2 aansluiting, dan voldoe je niet meer.".

Is dat wel zo? Type2 verbindingen naar gewoon stopcontact is wel mogelijk bij een bepaald laad vermogen. Openbare laadpalen maken ook gebruik van de ere regeling. En daar zie ik geregeld een Opel Rocks of iets dergelijks laden.

• antonrops
BartjeBoos schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:20:
[...]

Sorry, maar ik zie het niet staan.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jurbatov schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:58:
Backoffice van paal is klein bedrijfje.
Welk bedrijfje, @Jurbatov?
Ik ben wel benieuwd welke spelers er allemaal op de markt zijn.

<John O`Mill>

• J82

J82

Glashelder schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:07:
Waar staat dat dan?

AFAIK staat nergens in de regeling beschreven met welke aansluiting er geladen moet worden. Alleen in wat voor object de energie geladen moet worden: een voortuig gebruikt voor vervoer.
In principe kan iedereen dit zelf opzoeken, maar ik help graag. Het staat hier: https://www.emissieautoriteit.nl/regelgeving/hernieuwbare-energie-voor-vervoer-eres/inboeken-hernieuwbare-energie-vervoer/inboeken-elektriciteit

Kop: Inboekeisen - Wat mag ingeboekt worden? Subkop: Bemeterd leverpunt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WH09BOW6ijJ6SLdWs2qPERr6kOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/15j0MjGW5SQuCOAlMqyNVZf6.png?f=fotoalbum_large

Na de eerste zin zou de redenering kunnen zijn: als je een lader 'uitbreidt' met een verloop naar een 230V stopcontact, dan 'eindigt' de lader niet meer in een voertuigaansluiting en voldoet het niet meer aan de norm van een bemeterd leverpunt. De laatste zin maakt het echter volledig duidelijk.
BartjeBoos schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:26:
Is dat wel zo? Type2 verbindingen naar gewoon stopcontact is wel mogelijk bij een bepaald laad vermogen. Openbare laadpalen maken ook gebruik van de ere regeling. En daar zie ik geregeld een Opel Rocks of iets dergelijks laden.
Zie definitie hierboven. Leuke uitzondering. Dank voor die toevoeging. De kWh's zijn in deze situatie dus declarabel, maar als de controleur de aansluiting tussen de lader en de Rocks checkt dan zal die de aansluiting afkeuren. Is dus eigenlijk een beetje dezelfde situatie als de speedpedelec die ik aanhaalde.

En dan kom je weer op de audits bij een inboekdienstverlener. Die kan controleurs rond laten rijden, of als onderdeel van de dienst die hij levert als aanvullende eis stellen dat hij sessiedata krijgt en op die manier proberen misbruik uit te sluiten. (Dat is echter zijn eis, niet die van de wetgever.) Ik weet wat ik zou doen... Vraag blijft natuurlijk wel, hoe diep gaat die controle?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

J82 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:52:
[...]

In principe kan iedereen dit zelf opzoeken, maar ik help graag. Het staat hier: https://www.emissieautoriteit.nl/regelgeving/hernieuwbare-energie-voor-vervoer-eres/inboeken-hernieuwbare-energie-vervoer/inboeken-elektriciteit

Kop: Inboekeisen - Wat mag ingeboekt worden? Subkop: Bemeterd leverpunt

[Afbeelding]

Na de eerste zin zou de redenering kunnen zijn: als je een lader 'uitbreidt' met een verloop naar een 230V stopcontact, dan 'eindigt' de lader niet meer in een voertuigaansluiting en voldoet het niet meer aan de norm van een bemeterd leverpunt. De laatste zin maakt het echter volledig duidelijk.
Ik lees dat niet zo. Ongeacht de verloopstekker die je gebruikt blijft de aansluiting van het laadpunt een aansluiting geschikt voor elektrische voertuigen en ondanks de verloopstekker kan je gewoon leveren aan een elektrisch voertuig.

Ik vind het vergezocht.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[...]

Op https://www.emissieautori...-elektriciteit#cf593c4307
staat bij "Inboeken in het REV" een kopje "Te registreren gegevens":
Te registreren gegevens
Levering
  • Begindatum levering
  • Einddatum levering
  • Type elektriciteitslevering (opwek eigen locatie, directe lijn, elektriciteitsnet)
Aansluiting(en) van levering
  • Naam
  • EAN-code (van de hoofdaansluiting)
  • Geleverde hoeveelheid (kWh)
  • Adres
  • Toelichting
Dat kun je al heel snel als "sessie" interpreteren. Maar als je het per dag levert, dan voldoet het volgens mij nog steeds aan deze regel, dus een csv met voor alle dagen waar er meer dan 0 geleverd is de begin- en eindstand van de kwh-meter en/of de geleverde hoeveelheid kWh zou moeten volstaan.

• J82

J82

ocaj schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:36:
[...]

Op https://www.emissieautori...-elektriciteit#cf593c4307
staat bij "Inboeken in het REV" een kopje "Te registreren gegevens":

[...]

Dat kun je al heel snel als "sessie" interpreteren. Maar als je het per dag levert, dan voldoet het volgens mij nog steeds aan deze regel, dus een csv met voor alle dagen waar er meer dan 0 geleverd is de begin- en eindstand van de kwh-meter en/of de geleverde hoeveelheid kWh zou moeten volstaan.
Exact en dat is mijn bron ook. En als je hier de eerste dag van een kwartaal als begin- en de laatste dag van een kwartaal als einddatum inzet, dan voldoe je ook. Kortom: sessiedata volstaat, maar is niet vereist.

• J82

J82

Glashelder schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:20:
[...]

Ik lees dat niet zo. Ongeacht de verloopstekker die je gebruikt blijft de aansluiting van het laadpunt een aansluiting geschikt voor elektrische voertuigen en ondanks de verloopstekker kan je gewoon leveren aan een elektrisch voertuig.

Ik vind het vergezocht.
Wat snap je niet?

Bij een bemeterd leverpunt vind na dat punt PER DEFINITIE geen ander verbruik dan levering aan een voertuig plaats. "Na het bemeterd leverpunt vindt geen ander verbruik plaats dan de levering aan het voertuig." Die verloopstekker breekt die definitie, er KAN nu immers ook een airfryer aangesloten worden.

Hoe zit het volgens jou dan? Want hierboven staan ook de vereisten van de gegevensregistratie en daar staat NIETS over aantonen dat het verbruik ten gunste van een voertuig is geweest. Er staat uitsluitend dat verbruik per periode (begin- en einddatum) moet worden aangeleverd met enkele gegevens over de hoofdaansluiting. En dat is ook logisch, want "Na het bemeterd leverpunt vindt geen ander verbruik plaats dan de levering aan het voertuig.".

• Sandro!
Hippe Lip schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 13:44:
[...]

Welk bedrijfje, @Jurbatov?
Ik ben wel benieuwd welke spelers er allemaal op de markt zijn.
Dit gaat om een backoffice voor het verrekenen van laadkosten met de werkgever, niet om een ERE-inboeker. Lijkt me niet relevant om hier te bespreken.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

J82 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 16:27:
[...]

Wat snap je niet?

Bij een bemeterd leverpunt vind na dat punt PER DEFINITIE geen ander verbruik dan levering aan een voertuig plaats. "Na het bemeterd leverpunt vindt geen ander verbruik plaats dan de levering aan het voertuig." Die verloopstekker breekt die definitie, er KAN nu immers ook een airfryer aangesloten worden.

Hoe zit het volgens jou dan? Want hierboven staan ook de vereisten van de gegevensregistratie en daar staat NIETS over aantonen dat het verbruik ten gunste van een voertuig is geweest. Er staat uitsluitend dat verbruik per periode (begin- en einddatum) moet worden aangeleverd met enkele gegevens over de hoofdaansluiting. En dat is ook logisch, want "Na het bemeterd leverpunt vindt geen ander verbruik plaats dan de levering aan het voertuig.".
“Per definitie” vul je zelf in ;). Dat staat er niet. Ik lees het als zijnde dat het niet de bedoeling is om iets anders dan een voertuig erop aan te sluiten.

En als je een elektrische fiets aansluit dan is dat gewoon vervoer.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-10 23:23
Er is toch geen inboekdienstverlener die bijhoudt of je je auto oplaadt met zonnestroom of vanuit het net?

• J82

J82

Glashelder schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 18:21:
[...]

“Per definitie” vul je zelf in ;). Dat staat er niet. Ik lees het als zijnde dat het niet de bedoeling is om iets anders dan een voertuig erop aan te sluiten.

En als je een elektrische fiets aansluit dan is dat gewoon vervoer.
“Per definitie” omdat de definitie letterlijk is:
  • ”Een bemeterd leverpunt is een punt voor levering van elektriciteit, met een voertuigaansluiting en een meter die de hoeveelheid van de levering meet. In de praktijk zijn dit de verkoopmeters. Na het bemeterd leverpunt vindt geen ander verbruik plaats dan de levering aan het voertuig.”
Ergo, als er verbruik plaatsvind anders dan levering aan een voertuig, dan is het geen bemeterd leverpunt.

De enige manier om dat zeker te stellen, is als er een voertuigaansluiting gebruikt wordt. Ik blijf erbij, als je voertuigaansluiting omkat met een verloopstuk dan is het simpelweg geen bemeterd leverpunt meer.

Op mij laat je nu opnieuw een indruk achter dat je wens dat alles werkt zoals je denkt dat het werkt, prioriteert boven het collectieve belang te achterhalen hoe het werkelijk zit.

Ik nodig je dan ook uit om zelf de primaire bronnen volledig door te nemen. De belangrijkste zijn:Geen primaire bron, maar als authoriteit belast met handhaving is de site van de NEa misschien nog wel belangrijker. De visie van de NEa is tenslotte de maatstaf waaraan de verificateur gaat toetsen.

Van mijn part gooi je het in AI en laat je het samenvatten, maar stel je open voor informatie.

En voor de volledigheid: ik weet ook niet 100% hoe het zit, maar ik weet inmiddels wel dat zaken in dit topic gepresenteerd als feiten eerder stellingen zijn. Hoe stellig sommige van die stellingen ook ingenomen worden, toch moeten ze met met een korreltje zout genomen worden.

• J82

J82

dennistd schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:57:
[...]

Er is toch geen inboekdienstverlener die bijhoudt of je je auto oplaadt met zonnestroom of vanuit het net?
Voor consumenten niet, dan wordt gebruik gemaakt van een gemiddelde. Dezelfde regeling geldt echter ook voor bedrijven en als die een ‘directe lijn’ tussen eigen duurzame opwek en het laadpunt hebben, dan mag er met een werkelijk (in die gevallen meestal hoger) percentage duurzame energie gerekend worden.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dennistd schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:57:
[...]

Ook niet nodig. Er wordt gewoon gerekend met de gemiddelde Nederlandse mix per jaar voor consumenten aansluiting.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:08
Wat een discussies hier....dat levert niks op dat kost jullie alleen maar tijd....Zorg dat je een wallbox hebt met ingebouwde mid meter en meld je ergens aan.Geef je laadsessies door 1 keer in de drie maanden of laat ze uitlezen.Vervolgens krijg je een keer betaald.Wat wil je nog meer. Alles wat je terugkrijgt is meegenomen. Probeer het voor een jaar, niet tevreden stap je over of stop je er mee. Maar stop aub met al die ellenlange discussies. Ga je auto laden op de gunstige momenten ... of ga op benzine of diesel rijden.

• FlowDesign
J82 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:09:
[...]

“Per definitie” omdat de definitie letterlijk is:
  • ”Een bemeterd leverpunt is een punt voor levering van elektriciteit, met een voertuigaansluiting en een meter die de hoeveelheid van de levering meet. In de praktijk zijn dit de verkoopmeters. Na het bemeterd leverpunt vindt geen ander verbruik plaats dan de levering aan het voertuig.”
Ergo, als er verbruik plaatsvind anders dan levering aan een voertuig, dan is het geen bemeterd leverpunt.

De enige manier om dat zeker te stellen, is als er een voertuigaansluiting gebruikt wordt. Ik blijf erbij, als je voertuigaansluiting omkat met een verloopstuk dan is het simpelweg geen bemeterd leverpunt meer.

Op mij laat je nu opnieuw een indruk achter dat je wens dat alles werkt zoals je denkt dat het werkt, prioriteert boven het collectieve belang te achterhalen hoe het werkelijk zit.

Ik nodig je dan ook uit om zelf de primaire bronnen volledig door te nemen. De belangrijkste zijn:Geen primaire bron, maar als authoriteit belast met handhaving is de site van de NEa misschien nog wel belangrijker. De visie van de NEa is tenslotte de maatstaf waaraan de verificateur gaat toetsen.

Van mijn part gooi je het in AI en laat je het samenvatten, maar stel je open voor informatie.

En voor de volledigheid: ik weet ook niet 100% hoe het zit, maar ik weet inmiddels wel dat zaken in dit topic gepresenteerd als feiten eerder stellingen zijn. Hoe stellig sommige van die stellingen ook ingenomen worden, toch moeten ze met met een korreltje zout genomen worden.
Helemaal met je eens. Waar ze denk ik een beetje vaagheid hebben gecreëerd, is met het woordje "voertuigaansluiting". Ze hebben denk ik hier niet iets willen schrijven als "Type 2 aansluiting" omdat er verschillende aansluitingen bestaan (zoals op oudere EV's als de Leaf) en omdat een standaard kan veranderen. Ze hadden hier mijns inziens gewoon een verwijzing erbij moeten zetten naar welk type aansluitingen dit zijn, bijvoorbeeld door te verwijzen naar de AFID of rechtstreeks de IEC/ISO standaarden in een bijlage te benoemen oid.

Iets anders waar ik nog aan zat te denken, een EV communiceert met een lader via de (Type 2) kabel volgens mij bepaalde gegevens uit, voordat het laden start. Misschien is dat geen onderdeel van de OCPP standaard, maar ik denk dat het wel in de lader wordt gelogd. Daaruit zou best af te kunnen leiden zijn wat voor voertuig geladen heeft.

Maar goed, genoeg gelult hierover. Het is gewoon niet de bedoeling om een stopcontact aan je laadstekker te frommelen, punt.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:19
FlowDesign schreef op zondag 6 september 2026 @ 07:31:
[...]

Helemaal met je eens. Waar ze denk ik een beetje vaagheid hebben gecreëerd, is met het woordje "voertuigaansluiting". Ze hebben denk ik hier niet iets willen schrijven als "Type 2 aansluiting" omdat er verschillende aansluitingen bestaan (zoals op oudere EV's als de Leaf) en omdat een standaard kan veranderen. Ze hadden hier mijns inziens gewoon een verwijzing erbij moeten zetten naar welk type aansluitingen dit zijn, bijvoorbeeld door te verwijzen naar de AFID of rechtstreeks de IEC/ISO standaarden in een bijlage te benoemen oid.

Iets anders waar ik nog aan zat te denken, een EV communiceert met een lader via de (Type 2) kabel volgens mij bepaalde gegevens uit, voordat het laden start. Misschien is dat geen onderdeel van de OCPP standaard, maar ik denk dat het wel in de lader wordt gelogd. Daaruit zou best af te kunnen leiden zijn wat voor voertuig geladen heeft.

Maar goed, genoeg gelult hierover. Het is gewoon niet de bedoeling om een stopcontact aan je laadstekker te frommelen, punt.
En de twizy dan?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 19:00

m00

FlowDesign schreef op zondag 6 september 2026 @ 07:31:
[...]

Als je met een verloopje je non-type 2 voertuig oplaadt, is dat gewoon nog steeds een bemeterd punt met een voertuigaansluiting dat energie aan een voertuig levert.

Punt.
Pagina: 1 ... 52 ... 57 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.