Je hebt groot gelijk, maar toch smul ik vaak van de201WD schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:32:
Wat een discussies hier....dat levert niks op dat kost jullie alleen maar tijd....Zorg dat je een wallbox hebt met ingebouwde mid meter en meld je ergens aan.Geef je laadsessies door 1 keer in de drie maanden of laat ze uitlezen.Vervolgens krijg je een keer betaald.Wat wil je nog meer. Alles wat je terugkrijgt is meegenomen. Probeer het voor een jaar, niet tevreden stap je over of stop je er mee. Maar stop aub met al die ellenlange discussies. Ga je auto laden op de gunstige momenten ... of ga op benzine of diesel rijden.
IEC 61851-1 en ISO 15118.FlowDesign schreef op zondag 6 september 2026 @ 07:31:
[...]
Iets anders waar ik nog aan zat te denken, een EV communiceert met een lader via de (Type 2) kabel volgens mij bepaalde gegevens uit, voordat het laden start. Misschien is dat geen onderdeel van de OCPP standaard, maar ik denk dat het wel in de lader wordt gelogd. Daaruit zou best af te kunnen leiden zijn wat voor voertuig geladen heeft.
De laatste is veel uitgebreider dan de eerste maar de eerste wordt in vrijwel alle situaties vandaag de dag gebruikt. Die communicatie is echt extreem basic: feitelijk gaat er niet meer over de lijn dan hoeveel stroom het laadstation ter beschikking stelt en of de auto wenst te laden of niet.
Uit het laadprofiel valt genoeg op te maken verder inderdaad.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hoe bedoel je dat? Het laadprofiel van hoe de sessie verlopen is?Glashelder schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:30:
[...]
Uit het laadprofiel valt genoeg op te maken verder inderdaad.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als je OCPP gebruikt dan krijgt de backend in te specificeren intervallen updates over de gebruikte energie. Elektrische auto’s verbruiken nogal wat energie en eigenlijk nooit minder dan 6A tenzij de auto aan het afbouwen is.Ronald.42 schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:43:
[...]
Hoe bedoel je dat? Het laadprofiel van hoe de sessie verlopen is?
Een ander apparaat dan een auto is met die informatie wel te identificeren. Alleen met een thuisaccu zou je het profiel van een auto wel kunnen simuleren.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ja juist, want als ik bijv. kijk naar 16 augustus waar de auto op puur pv laad dan heb ik een mooi wispelturig plaatje.Glashelder schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:51:
[...]
Als je OCPP gebruikt dan krijgt de backend in te specificeren intervallen updates over de gebruikte energie. Elektrische auto’s verbruiken nogal wat energie en eigenlijk nooit minder dan 6A tenzij de auto aan het afbouwen is.
Een ander apparaat dan een auto is met die informatie wel te identificeren. Alleen met een thuisaccu zou je het profiel van een auto wel kunnen simuleren.
maar inderdaad niet onder de 6 amp. Kijk ik naar een late dienst waarbij ik ook nog consignatie heb en dus de auto vol wil hebben dan laad ik op standaard waarbij ik de auto heb begrensd op 6Kw, dan pak ik de pv opwek van dat moment mee en wordt het verschil aangevuld uit de thuisaccu's of bij veel opwek laad ik nog de thuisaccu's mee op.
de laatste kan ik prima simuleren door de thuisaccu's te laden via de laadpaal, dat ziet er minder onbetrouwbaar uit dan de auto op puur solar laden in de grafiek. Je moet de communicatie tussen auto en laadpaal vice versa er dan al naast kunnen leggen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.