• Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-06 17:27
V_ger schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:07:
[...]

Dat is vanaf begin al wel duidelijk, want Lekkerladen is backed by Achmea/een startup vanuit Achmea.

Edit: Dat ze dan hun eigen startup promoten is niets raars toch? Voor een kostenoverzicht hebben we de startpost. Hoeveel partijen er wel/niet tussen zitten of meedoen is niet relevant. Het gaat om wat ze afromen.
Er wordt niks gepromoot. Centraal Beheer lijkt een eigen label over Lekkerladen te leggen als bemiddelaar. En bemiddelaars vragen over het algemeen geld. Geen idee of het hier ook zo is, gezien de connectie met Achmea Impact Capitals. De post was een observatie, niets meer niets minder.

Don't forget the Cloud is just someone else's computer


  • neek
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 11:53
Wellicht goed om de volgende update even te delen, geeft ook voor de tweakers hier wat duidelijkheid;
Op 22 juni worden bedrijven (o.a. inboekdienstverleners) bijgepraat over de inwerkingtreding van de nieuwe regelgeving (ERE-regeling) en eventuele wijzigingen. Hierin worden ook geldende voorwaarden voor inboekdienstverleners toegelicht.

Verder zal het aanvragen van rekeningen in het handelsregister (dus o.a. voor inboekdienstverleners) naar verwachting begin juli plaatsvinden

  • pvhpsb
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-06 23:23
Ik heb een oude EV Box omgebouwd naar Evse-Wifi, deze stuur ik aan met OpenWB.

Mijn vraag is heeft iemand de combinatie openWB met Zeres werkend?

Aanvulling: meter is MId gecertificeerd

[ Voor 12% gewijzigd door pvhpsb op 15-06-2026 14:53 ]


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

pvhpsb schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:52:
Ik heb een oude EV Box omgebouwd naar Evse-Wifi, deze stuur ik aan met OpenWB.

Mijn vraag is heeft iemand de combinatie openWB met Zeres werkend?
Gaat dat toegelaten worden? Ik meen namelijk dat je een laadpaal moet hebben met van fabriekswege ingebouwde MID-meter?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:11
Hippe Lip schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:23:
[...]

Gaat dat toegelaten worden? Ik meen namelijk dat je een laadpaal moet hebben met van fabriekswege ingebouwde MID-meter?
Daar is de regelgeving helaas niet eenduidig over. Ik ben er zelf ook ingedoken en het lijkt een grijs gebied te zijn. In de openlijke communicatie staat steeds het hebben van een (ingebouwde) MID gecertificeerde meter genoemd. Maar als je in Bijlage 8 van de regeling energie voor vervoer kijkt, gaat het over een bemeterd leverpunt dat moet voldoen aan de Metrologiewet. Dus het hele meterpunt, is de interpretatie nu van sommige inboekdienstverleners. Dat is om te voorkomen dat de controller bijvoorbeeld de standen manipuleert die uit de MID meter komen. Maar met foto's van de MID meter kun je aantonen dat die standen niet gemanipuleerd zijn, want de MID meter is gecertificeerd en betrouwbaar Ên zit in het laadpunt zoals vereist.

Maar als je weer bij de NEa zelf kijkt, hebben ze het weer over alleen de meter die gekeurd moet zijn en niet de hele laadpaal. En dat de meter in de laadpaal moet zitten natuurlijk. Zie bijvoorbeeld: Hoe toon ik aan dat mijn meter MID-gecertificeerd is?

Als je die pagina volgt, is elke laadpaal met ingebouwde meter (ook zelfbouw) dus voldoende. Mits de MID meter maar gecertificeerd is (en dat is hij, want MID...)

Er zijn dus nog twee interpretaties. De tijd zal het leren.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade đŸŒĄī¸đŸšŋ, 4100Wp PV â˜€ī¸, XPeng G9 🚙🔌


  • Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-06 11:33
neek schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:42:
Wellicht goed om de volgende update even te delen, geeft ook voor de tweakers hier wat duidelijkheid;
Op 22 juni worden bedrijven (o.a. inboekdienstverleners) bijgepraat over de inwerkingtreding van de nieuwe regelgeving (ERE-regeling) en eventuele wijzigingen. Hierin worden ook geldende voorwaarden voor inboekdienstverleners toegelicht.

Verder zal het aanvragen van rekeningen in het handelsregister (dus o.a. voor inboekdienstverleners) naar verwachting begin juli plaatsvinden
Ennnnnnn wat extra info op de website. NEa heeft de website vernieuwt met o.a extra informatie over de voorwaarden waaraan moet worden voldaan door inboekdienstverleners.
Inboekdienstverleners | Nederlandse Emissieautoriteit

  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

sjoerd-p schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:38:
[...]

Daar is de regelgeving helaas niet eenduidig over. Ik ben er zelf ook ingedoken en het lijkt een grijs gebied te zijn. In de openlijke communicatie staat steeds het hebben van een (ingebouwde) MID gecertificeerde meter genoemd. Maar als je in Bijlage 8 van de regeling energie voor vervoer kijkt, gaat het over een bemeterd leverpunt dat moet voldoen aan de Metrologiewet. Dus het hele meterpunt, is de interpretatie nu van sommige inboekdienstverleners. Dat is om te voorkomen dat de controller bijvoorbeeld de standen manipuleert die uit de MID meter komen. Maar met foto's van de MID meter kun je aantonen dat die standen niet gemanipuleerd zijn, want de MID meter is gecertificeerd en betrouwbaar Ên zit in het laadpunt zoals vereist.

Maar als je weer bij de NEa zelf kijkt, hebben ze het weer over alleen de meter die gekeurd moet zijn en niet de hele laadpaal. En dat de meter in de laadpaal moet zitten natuurlijk. Zie bijvoorbeeld: Hoe toon ik aan dat mijn meter MID-gecertificeerd is?

Als je die pagina volgt, is elke laadpaal met ingebouwde meter (ook zelfbouw) dus voldoende. Mits de MID meter maar gecertificeerd is (en dat is hij, want MID...)

Er zijn dus nog twee interpretaties. De tijd zal het leren.
theorie en praktijk zijn zoals gewoonlijk niet hetzelfde. De inboekdienstverleners hebben ook een controlerende taak en ik kan me goed voorstellen dat de meeste (alle?) om die reden alleen de van fabriekswege ingebouwde MID-meters willen hebben. Anders moeten ze nog fysiek bij jou komen controleren of het wel gaat zoals je zegt dat het gaat. Daar zullen er niet veel zin in hebben.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 21:59
Sinds de blokkade van 50Five met koppeling Joulo kan ik daar niet meer inloggen. Account ook niet bekend melding bij wachtwoord resetten. Iemand daar ook last van?

[ Voor 10% gewijzigd door MaStar op 15-06-2026 15:24 ]


  • Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:38
Aurora schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:05:
Net mailtje gehad van Centraal Beheer. Lijkt dat ze samenwerken met Lekkerladen. Lijkt mij niet de goedkoopste optie, met twee partijen.

[Afbeelding]
Zelfde mail hier ook ontvangen. Ik vind ze alleen wel misleidend met de opbrengsten:

'De prijs wisselt. Vraag en aanbod bepalen de waarde. In januari 2026 lag de waarde van 1 ERE rond de â‚Ŧ 0,30.'

  • helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:20
MaStar schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:24:
Sinds de blokkade van 50Five met koppeling Joulo kan ik daar niet meer inloggen. Account ook niet bekend melding bij wachtwoord resetten. Iemand daar ook last van?
ik kan nog gewoon inloggen

  • onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:59
Bobo221 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:54:
[...]

Zelfde mail hier ook ontvangen. Ik vind ze alleen wel misleidend met de opbrengsten:

'De prijs wisselt. Vraag en aanbod bepalen de waarde. In januari 2026 lag de waarde van 1 ERE rond de â‚Ŧ 0,30.'
Hoezo is dat misleidend?? Dat is gewoon precies zoals het is. Niemand kan nu zeggen wat de opbrengsten precies gaan zijn. Dat is pas bekend op het moment van verkoop en die prijs kan op verschillende momenten van verkoop verschillen. Afhankelijk van vraag en aanbod.

  • Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:36
onzenuub schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:22:
[...]

Hoezo is dat misleidend?? Dat is gewoon precies zoals het is. Niemand kan nu zeggen wat de opbrengsten precies gaan zijn. Dat is pas bekend op het moment van verkoop en die prijs kan op verschillende momenten van verkoop verschillen. Afhankelijk van vraag en aanbod.
omdat het "toevallig" wel een mooi hoog getal is en de huidige verwachte prijs lager ligt.

lekkerladen heeft een actuele prijs op de website staan daar staat:

LIVE KOERS

15 juni 2026: 0.475 per ERE, 0.15675 per kWh

Dat vind ik wat netter maar zegt nog steeds niets.

  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:02
Crysania schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:45:
[...]

omdat het "toevallig" wel een mooi hoog getal is en de huidige verwachte prijs lager ligt.

lekkerladen heeft een actuele prijs op de website staan daar staat:

LIVE KOERS

15 juni 2026: 0.475 per ERE, 0.15675 per kWh

Dat vind ik wat netter maar zegt nog steeds niets.
Hoe is 30ct per ERE misleidend en 47ct per ERE netter???

  • onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:59
Crysania schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:45:
[...]

omdat het "toevallig" wel een mooi hoog getal is en de huidige verwachte prijs lager ligt.

lekkerladen heeft een actuele prijs op de website staan daar staat:

LIVE KOERS

15 juni 2026: 0.475 per ERE, 0.15675 per kWh

Dat vind ik wat netter maar zegt nog steeds niets.
Ze zeggen dat in januari de waarde 0,30 was en lekkerladen zegt dat de waarde op 15 juni 2026 0,15675 per kWh is. Ik zie nog steeds niet wat daar misleidend in is. Als de IEX zegt dat de koers ASML vandaag 1.622,20 is, is dat dan ook misleidend??????

  • 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:13:
[...]

theorie en praktijk zijn zoals gewoonlijk niet hetzelfde. De inboekdienstverleners hebben ook een controlerende taak en ik kan me goed voorstellen dat de meeste (alle?) om die reden alleen de van fabriekswege ingebouwde MID-meters willen hebben. Anders moeten ze nog fysiek bij jou komen controleren of het wel gaat zoals je zegt dat het gaat. Daar zullen er niet veel zin in hebben.
Het Besluit is vrij duidelijk hoor. Een laadpunt moet gewoon een ingebouwde MID-meter hebben met bijbehorende conformiteitsverklaring. Zo'n verklaring wordt niet afgegeven bij een later ingebouwde meter of een meter in de meterkast. Hier is echt geen speld tussen te krijgen.

Zie art. 10 lid 1 sub b van het besluit energie vervoer:
beschikt over een bemeterd leverpunt, voorzien van een geregeld meetinstrument als bedoeld in artikel 1 van de Metrologiewet, met een geldige conformiteitsverklaring als bedoeld in artikel 5, eerste lid, onderdeel c, van die wet en van de voor dat meetinstrument voorgeschreven merktekens als bedoeld in artikel 8 van die wet en gekoppeld is aan een aansluiting of een bemeterd allocatiepunt; of

  • HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 23:20

HFman

Waar een wil is..

Is er bekend hoe je de data aan moet leveren aan Juolo ? Ik weet mijn meter stand van 1 Januari 2026, en heb de "ruwe data" (stroom verbruik per 10 seconden in Homeassistant) maar weet niet zeker of dit het formaat is wat ze zoeken.. lijkt meer iets van start tijd laden, eind tijd laden en hoeveel kwh er is verbruikt ? of KwH per dag ? of .. iemand een voorbeeld hoe hij het aangelevert heeft ?

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled


  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:02
HFman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:30:
Is er bekend hoe je de data aan moet leveren aan Juolo ? Ik weet mijn meter stand van 1 Januari 2026, en heb de "ruwe data" (stroom verbruik per 10 seconden in Homeassistant) maar weet niet zeker of dit het formaat is wat ze zoeken.. lijkt meer iets van start tijd laden, eind tijd laden en hoeveel kwh er is verbruikt ? of KwH per dag ? of .. iemand een voorbeeld hoe hij het aangelevert heeft ?
Ik zou verwachten gewoon een export van je bewezen gecertificeerde MID meter. Ik neem aan dat ze de CSVs of PDFs van alle fabrikanten die ze ondersteunen wel kunnen verwerken.

  • HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 23:20

HFman

Waar een wil is..

anboni schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:55:
[...]

Ik zou verwachten gewoon een export van je bewezen gecertificeerde MID meter. Ik neem aan dat ze de CSVs of PDFs van alle fabrikanten die ze ondersteunen wel kunnen verwerken.
ik heb een EVbox lader, niet aan een betaalde backoffice. En de lader zelf onthoud niks, dus die data is er niet... maar kan op basis van de HA data het in elk formaat aan leveren..

Begrijp eigenlijk dat de stand op 1 Jan. en nu ook al voldoende is maar wil graag de details terug kunnen zien.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled


  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:02
HFman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:58:
[...]

ik heb een EVbox lader, niet aan een betaalde backoffice. En de lader zelf onthoud niks, dus die data is er niet... maar kan op basis van de HA data het in elk formaat aan leveren..

Begrijp eigenlijk dat de stand op 1 Jan. en nu ook al voldoende is maar wil graag de details terug kunnen zien.
Dat voldoet niet aan de eis van een gecertificeerde MID meter, dus je hebt geen mogelijkheid om ERE certificaten te claimen.

  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15:48
HFman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:58:
[...]

ik heb een EVbox lader, niet aan een betaalde backoffice. En de lader zelf onthoud niks, dus die data is er niet... maar kan op basis van de HA data het in elk formaat aan leveren..

Begrijp eigenlijk dat de stand op 1 Jan. en nu ook al voldoende is maar wil graag de details terug kunnen zien.
Ben helaas bang dat je hier buiten de boot gaat vallen met deze laadpaal. Als je de sessies niet kan uitlezen, zit er geen MID meter in, zit er geen MID meter in, helaas pindakaas.

Er zijn wel EVboxen met een MID meter, maar dan zou je de huidige moeten vervangen.
Een export uit HA gaat in ieder geval niet voldoen.

[ Voor 3% gewijzigd door -PeeWee- op 16-06-2026 15:21 ]

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-06 23:20

HFman

Waar een wil is..

Het is een EVbox Elvi MID maw er zit wel degelijk een MID meter in. Maar een MID meter slaat zelf geen waardes op, net zo als de meter in je meterkast. Sommige laadpalen slaan deze waardes van de MID meter zelf op, maar deze niet. Je kunt deze zelf bij houden staar op diverse plaatsen. Gaat mij er alleen om hoe ik deze aan moet leveren.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15:48
HFman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:38:
Het is een EVbox Elvi MID maw er zit wel degelijk een MID meter in. Maar een MID meter slaat zelf geen waardes op, net zo als de meter in je meterkast. Sommige laadpalen slaan deze waardes van de MID meter zelf op, maar deze niet. Je kunt deze zelf bij houden staar op diverse plaatsen. Gaat mij er alleen om hoe ik deze aan moet leveren.
Als hij die meter heeft, kan je hem toch zelf koppelen aan een eigen backoffice? Meeste inboekers vinden een CSV prima zo het lijkt. datum, begin, eind, geladen kWh

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:02
HFman schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:38:
Het is een EVbox Elvi MID maw er zit wel degelijk een MID meter in. Maar een MID meter slaat zelf geen waardes op, net zo als de meter in je meterkast. Sommige laadpalen slaan deze waardes van de MID meter zelf op, maar deze niet. Je kunt deze zelf bij houden staar op diverse plaatsen. Gaat mij er alleen om hoe ik deze aan moet leveren.
Dat is een dusdanig specifieke situatie dat je dat echt bij Joulo moet navragen. Ik zou er niet op rekenen dat het geaccepteerd wordt, de hele keten van registratie moet waarschijnlijk geverifieerd zijn.

  • Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-06 22:57
1Will schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Het Besluit is vrij duidelijk hoor. Een laadpunt moet gewoon een ingebouwde MID-meter hebben met bijbehorende conformiteitsverklaring. Zo'n verklaring wordt niet afgegeven bij een later ingebouwde meter of een meter in de meterkast. Hier is echt geen speld tussen te krijgen.

Zie art. 10 lid 1 sub b van het besluit energie vervoer:

[...]
Zo duidelijk als jij vind ik dat nog niet.
Artikel 5, lid 1, onderdeel c van de metrologiewet gaat namelijk over de conformiteitsverklaring van het meetinstrument.

En dat meetinstrument is de MID meter, niet de laadpaal.

  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:12
AA42 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 09:46:
[...]

Ik denk dat er dan wel een massaclaim volgt tegen een dergelijke partij EN de Nea.

Ook de Nea weet dat dit een opstart fase is en dat door het getalm van Den Haag de eerste kWh's niet digitaal te registeren zijn geweest. Het lijkt me dat zij daar met enige coulance mee om zullen gaan.

Daarnaast: hoe langer jij wacht, hoe meer kWh's jij middels een CSV moet gaan "naleveren"/aantonen, hoe meer risico dat dat niet geaccepteerd wordt.
Je doet echt ontzettend veel aannames.

Mijn huidige laadpaal hangt aan de backoffice van Eneco. Zij gaan ook ERE certificaten doen. Als ik me daar aanmeld hoef ik helemaal niets met CSVs te doen want de laad info hebben ze al.

*sowieso


  • 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Jeroen Vreeken schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:59:
[...]

Zo duidelijk als jij vind ik dat nog niet.
Artikel 5, lid 1, onderdeel c van de metrologiewet gaat namelijk over de conformiteitsverklaring van het meetinstrument.

En dat meetinstrument is de MID meter, niet de laadpaal.
Klopt inderdaad, de MID-meter is inderdaad het meetinstrument.

Het gaat echter om de definitie van "Geregeld meetinstrument" uit de Metrologiewet:
meetinstrument bestemd voor een geregelde meettaak ten aanzien waarvan krachtens artikel 5, eerste lid, regels zijn gesteld;
Gaat dus om een specifieke taak van de MID-meter. En die is gekoppeld aan de laadpaal.

  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

1Will schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:50:
[...]

Klopt inderdaad, de MID-meter is inderdaad het meetinstrument.

Het gaat echter om de definitie van "Geregeld meetinstrument" uit de Metrologiewet:


[...]

Gaat dus om een specifieke taak van de MID-meter. En die is gekoppeld aan de laadpaal.
Een 'gecertificeerde MID meter' is niks meer (of minder) dan een reguliere 'kWh Meter' welke je ook zÊlf in je eigen groepenkast had kunnen plaatsten en wat ook vaak gedaan wordt om zo bijvoorbeeld de Netto opbrengst van zonnepanelen (S0) in kaart te kunnen brengen. Vanwege de mogelijkheid tot fraude bij eventuele inbouw van zo'n ding in je eigen groepenkast wordt er een wettelijke eis gesteld aan het hebben van een 'MID' meter welke zich direct in/op het moederbord van het EV laadapparaat bevindt.

https://www.youless.nl/wi...e-din-rail-kwh-meter.html zou anders bijvoorbeeld ook afdoende kunnen zijn, echter kun je zo'n ding vrij simpel gelijktijdig over meerdere verbruikers laten meten door meerdere aansluitingen onder de klemmen te zetten (en zo dus bijvoorbeeld ook het verbruik van een warmtepomp en/of de opbrengst van je zonnepanelen te laten verrekenen als zijnde ERE gerechtigd 'EV verbruik').

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:18
En weer gaan we zelfde discussie weer voeren over de mid meter. Dit is al meerdere keren besproken en offtopic.

Zullen we hier gewoon mee stoppen en weer on topic gaan , wordt nu echt wel beetje vervelend zo

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture


  • Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

mversluis schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:36:
En weer gaan we zelfde discussie weer voeren over de mid meter. Dit is al meerdere keren besproken en offtopic.

Zullen we hier gewoon mee stoppen en weer on topic gaan , wordt nu echt wel beetje vervelend zo
Srak plan!! Dan kan dit topic dus in ruste blijven totdat het eerste 'dubbeltje' daadwerkelijk uitgekeerd wordt :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse


  • Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:40
Klein stukje over de MID-meter wat wellicht wel ontopic is:
Een meter heeft een meterstand en MID houdt o.a. in dat die niet zomaar is terug te draaien of te resetten. Alles met .csv of sessies is extra, leuk voor jezelf of als extra waarborg voor de inboeker, maar het enige wat telt is de begin- en eindstand van de meter over een bepaalde periode.

  • tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:15
Een foto van de MIDmeter aan het einde van ieder kwartaal volstaat. (mits de inboekdiensverlener toestemming heeft gegeven)

In mijn geval een omgebouwde EVBox uit 2013 met SmartEVSE en Eastron MIDmeter.

Ik heb met Zeres afgesproken dat ik ook een CSV bestand meelever met daarin alle laadsessies.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_l8joi7JCOxy1unTl--T0Y_uBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obV28jPM7WoU0wDO1m44gXjd.jpg?f=fotoalbum_large

Claude heeft voor mij de automatisering geregeld met als ruggengraat de mqtt gegevens van Domoticz.

[ Voor 63% gewijzigd door tukker999 op 17-06-2026 13:06 ]

22,29 kWh/100km


  • BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:27
tukker999 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:59:
Een foto van de MIDmeter aan het einde van ieder kwartaal volstaat. (mits de inboekdiensverlener toestemming heeft gegeven)

In mijn geval een omgebouwde EVBox uit 2013 met SmartEVSE en Eastron MIDmeter.

Ik heb met Zeres afgesproken dat ik ook een CSV bestand meelever met daarin alle laadsessies.[Afbeelding]

Claude heeft voor mij de automatisering geregeld met als ruggengraat de mqtt gegevens van Domoticz.
38,408 kWh in 121 sessies?

  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:40
BartjeBoos schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:35:
[...]

38,408 kWh in 121 sessies?
Dan zit je al snel zo rond de 240.000 km/jaar. Taxi chauffeur? :)
En dat is niet het enige mogelijke discussiepunt m.b.t. deze post. :X

[ Voor 14% gewijzigd door Batilan op 17-06-2026 14:56 ]


  • Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:50
BartjeBoos schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:35:
[...]

38,408 kWh in 121 sessies?
Heb jij geen accu van 317kWh? Tss :+

  • Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:45
Batilan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 14:55:
[...]

Dan zit je al snel zo rond de 240.000 km/jaar. Taxi chauffeur? :)
En dat is niet het enige mogelijke discussiepunt m.b.t. deze post. :X
Per kwartaal toch :? Met het opgegeven verbruik van 22,29 kWh per 100 km kom je uit op 172.310 km per kwartaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Millert op 17-06-2026 15:04 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh


  • Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:40
Millert schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:03:
[...]

Per kwartaal toch :? Met het opgegeven verbruik van 22,29 kWh per 100 km kom je uit op 172.310 km per kwartaal.
Je hebt gelijk (ik ging uit van 16 kWh / 100 km :) en vergat inderdaad de x4 factor).
Kortom, kans is groot dat hier iets niet goed gaat en dat @tukker999 een belletje van Zeres kan verwachten :). Ik denk dat Claude het niet helemaal goed begrepen heeft :+

  • anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:02
Batilan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:09:
[...]

Je hebt gelijk (ik ging uit van 16 kWh / 100 km :) en vergat inderdaad de x4 factor).
Kortom, kans is groot dat hier iets niet goed gaat en dat @tukker999 een belletje van Zeres kan verwachten :). Ik denk dat Claude het niet helemaal goed begrepen heeft :+
En dit soort dingen zijn ook meteen de reden waarom de meeste inboekers dit soort contructies niet ondersteunen of in de nabije toekomst zullen stoppen. Veel te veel werk om deze slop eruit te filteren en risico en impact van het missen is te groot (als in: kans dat alle inboekingen van de betreffende inboeker worden geweigerd en al hun klanten dit jaar naar hun ERE euros kunnen fluiten)

  • tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:15
Jullie maken er wel een punt van dat er geen komma staat.

Ik wil het wel toelichten hoor.

Achtendertig komma vierhonderdacht kWh

Veel getest geeft veel sessies. Dat is alles.

Heel veel sessies heeft vooral te maken met testen van de SmartEVSE in Solar mode en Smart mode. Uiteindelijk vond ik dat maar niks en ben weer terug gestapt naar mijn eigen dzVents besturing met MQTT en schakel in Normal mode.

Bij Zeres vonden ze het alleen maar leuk om een omgebouwde laadpaal te verwelkomen.

[ Voor 40% gewijzigd door tukker999 op 17-06-2026 18:56 ]

22,29 kWh/100km


  • Remco42
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:06
Wat gebeurt er als de laadpaal lopende het kalenderjaar gereset moet worden naar de fabrieksinstellingen? Onthoudt de laadpaal (middels de MID) het gebruik? Wordt de MID dan niet gereset?
Ik heb sinds een week een Peblar Business, deze moest ik even resetten na 1 oplaadbeurt. Als ik nu een CSV uitdraai, begint de registratie nÃĄ de reset.

Misschien al eerder in deze topic aan de orde geweest, maar ik kon het niet via vinden via de zoekfunctie.

  • tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Remco42 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:48:
Wat gebeurt er als de laadpaal lopende het kalenderjaar gereset moet worden naar de fabrieksinstellingen? Onthoudt de laadpaal (middels de MID) het gebruik? Wordt de MID dan niet gereset?
Ik heb sinds een week een Peblar Business, deze moest ik even resetten na 1 oplaadbeurt. Als ik nu een CSV uitdraai, begint de registratie nÃĄ de reset.

Misschien al eerder in deze topic aan de orde geweest, maar ik kon het niet via vinden via de zoekfunctie.
Een van de eisen om MID gecertificeerd te zijn is dat resetten (of anderzins aanpassen) van de tellerstand niet mogelijk is. Wat wel zou kunnen is dat de CSV rapportage met een offset werkt (of dat die meter toch niet MID gecertificeerd is en toch gereset kan worden)

  • Remco42
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:06
tsjoender schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Een van de eisen om MID gecertificeerd te zijn is dat resetten (of anderzins aanpassen) van de tellerstand niet mogelijk is. Wat wel zou kunnen is dat de CSV rapportage met een offset werkt (of dat die meter toch niet MID gecertificeerd is en toch gereset kan worden)
Helder, leek mij ook logisch. MID is gecertificeerd, staat ook op de CSV rapportage. Ik vermoed inderdaad een offset van de rapportage. Ik heb de vraag aan bij Peblar neergelegd.

  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

tsjoender schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:56:
[...]

Een van de eisen om MID gecertificeerd te zijn is dat resetten (of anderzins aanpassen) van de tellerstand niet mogelijk is. Wat wel zou kunnen is dat de CSV rapportage met een offset werkt (of dat die meter toch niet MID gecertificeerd is en toch gereset kan worden)
Hierop voortbordurend. Ik heb dit jaar een laadpaal met een MID meter aangeschaft (uiteraard aantoonbaar met een factuur) Door wat ongelukkige omstandigheden heb ik de laadpaal moeten resetten waardoor ik de eerste 400 kWh mis in de laadsessies. Ik kan dus wel laten zien dan er (bijvoorbeeld) 1200 kWh door de meter is gegaan, maar ik heb maar (bijvoorbeeld) 800kWh aan laadsessies die ik netjes in (weer bijvoorbeeld) in een .csv kan exporteren).

Hoe wordt daar mee omgegaan? Het is geen wereldschokkend bedrag maar wel een vraag waard

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:44
DonJunior schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:22:
[...]

Je doet echt ontzettend veel aannames.

Mijn huidige laadpaal hangt aan de backoffice van Eneco. Zij gaan ook ERE certificaten doen. Als ik me daar aanmeld hoef ik helemaal niets met CSVs te doen want de laad info hebben ze al.
Aannames, of redelijke verwachtingen? Alleen de tijd zal het uitwijzen. Fijn voor jou dat Enenco meteen alles kan meenemen maar dit geldt voor de meeste mensen hier (of andere ERE "gebruikers" die hier niet zitten) niet. Daarin zal de overheid moeten voorzien. Ga hier verder niet op in omdat dat totaal geen zin heeft omdat het allemaal nog niet zeker is.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:44
Moby schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:16:
[...]


Hierop voortbordurend. Ik heb dit jaar een laadpaal met een MID meter aangeschaft (uiteraard aantoonbaar met een factuur) Door wat ongelukkige omstandigheden heb ik de laadpaal moeten resetten waardoor ik de eerste 400 kWh mis in de laadsessies. Ik kan dus wel laten zien dan er (bijvoorbeeld) 1200 kWh door de meter is gegaan, maar ik heb maar (bijvoorbeeld) 800kWh aan laadsessies die ik netjes in (weer bijvoorbeeld) in een .csv kan exporteren).

Hoe wordt daar mee omgegaan? Het is geen wereldschokkend bedrag maar wel een vraag waard
Hoe kun je de voorgaande sessies uit een lader "resetten"? Volgens mij kan en mag dat helemaal niet kunnen met een MID meter. Bijvoorbeeld de Homewizard kWh meters die ook MID zijn kun je absoluut niet resetten. ALS het al kan denk ik dat je dikke pech hebt.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:44
Remco42 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:48:
Wat gebeurt er als de laadpaal lopende het kalenderjaar gereset moet worden naar de fabrieksinstellingen? Onthoudt de laadpaal (middels de MID) het gebruik? Wordt de MID dan niet gereset?
Ik heb sinds een week een Peblar Business, deze moest ik even resetten na 1 oplaadbeurt. Als ik nu een CSV uitdraai, begint de registratie nÃĄ de reset.

Misschien al eerder in deze topic aan de orde geweest, maar ik kon het niet via vinden via de zoekfunctie.
Weet niet hoe je hem hebt gereset? Heb dat nooit gedaan, wel een keer opnieuw geconfigureerd ivm de ERE instelling voor Joulo maar daarbij bleven de transacties in het geheugen staan.

  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:44
1Will schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:56:
[...]

Het Besluit is vrij duidelijk hoor. Een laadpunt moet gewoon een ingebouwde MID-meter hebben met bijbehorende conformiteitsverklaring. Zo'n verklaring wordt niet afgegeven bij een later ingebouwde meter of een meter in de meterkast. Hier is echt geen speld tussen te krijgen.

Zie art. 10 lid 1 sub b van het besluit energie vervoer:

[...]
Maar zo'n conformiteitsverklaring zat ook niet bij mijn Peblar Business.....

  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

AA42 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Hoe kun je de voorgaande sessies uit een lader "resetten"? Volgens mij kan en mag dat helemaal niet kunnen met een MID meter. Bijvoorbeeld de Homewizard kWh meters die ook MID zijn kun je absoluut niet resetten. ALS het al kan denk ik dat je dikke pech hebt.
De laadpaal verwijderen en weer toevoegen.

Dus bij https://portal.easee.com/...s/XXXXXX/site/consumption staat 800, en bij https://portal.easee.com/view/products/XXXX?overlay=sessions staat Levenslange verbruik (kWh) 1200

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:44
Moby schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:33:
[...]

De laadpaal verwijderen en weer toevoegen.

Dus bij https://portal.easee.com/...s/XXXXXX/site/consumption staat 800, en bij https://portal.easee.com/view/products/XXXX?overlay=sessions staat Levenslange verbruik (kWh) 1200
Dat heeft toch niets met de transacties te maken die je uit de Peblar zelf kunt halen in CSV of PDF vorm, dit is iets van die website.


Sorry dacht dat je een Peblar had maar duidelijk niet. Wederom een voordeel van een lokaal gemanagede laadpaal als de Peblar....dan gebeurt dit niet.

[ Voor 11% gewijzigd door AA42 op 18-06-2026 10:38 ]


  • WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:28
Bij de Peblar is het zo dat als je de paal opnieuw configureert de laadsessies gewoon blijven staan en uitleesbaar blijven. Als je de paal hersteld naar fabrieksinstellingen dan raak je je geschiedenis wel kwijt.

  • DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:12
AA42 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:19:
[...]

[..] omdat dat totaal geen zin heeft omdat het allemaal nog niet zeker is.
Mijn punt precies. Dankuwel.

*sowieso


  • Remco42
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:06
WishmasterNL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:39:
Bij de Peblar is het zo dat als je de paal opnieuw configureert de laadsessies gewoon blijven staan en uitleesbaar blijven. Als je de paal hersteld naar fabrieksinstellingen dan raak je je geschiedenis wel kwijt.
Nagevraagd bij Peblar, het klopt bijna wat je zegt:

- het totaal gebruik blijft behouden (de meter gaat niet naar 0)

- de laadgeschiedenis (met alle afzonderlijke laadsessies) is weg.

Iets op rekening mee te houden bij achteraf aanleveren voor ERE

  • 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
AA42 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Maar zo'n conformiteitsverklaring zat ook niet bij mijn Peblar Business.....
Is online beschikbaar: https://peblar.com/hubfs/SPD6001209104R24_Peblar%20EU%20DoC.pdf?hsLang=en

  • Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-06 11:33
Even wat voer voor een luchtige discussie ;)

Stel, je hebt je ergens aangemeld voor ERE’s en netjes een machtiging getekend.
Vervolgens publiceert de NEa aanvullende verduidelijkingen over hoe machtigingen eruit moeten zien, waaronder dat deze elk jaar vernieuwd moeten worden.

-Zouden de meerjarige machtigingen dan nog geldig zijn omdat de intentie duidelijk was en/of wat als er bepaalde onderdelen missen?

Dus wat zou zwaarder wegen, het feit dat ze voor de extra verduidelijkingen zijn getekend en daarmee geldig of zou het juridisch niet houden, gezien “de bedoeling was duidelijk” iets anders is dan “het document voldoet aan alle eisen”?

  • hvandijk110
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-06 15:12
Remco42 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Nagevraagd bij Peblar, het klopt bijna wat je zegt:

- het totaal gebruik blijft behouden (de meter gaat niet naar 0)

- de laadgeschiedenis (met alle afzonderlijke laadsessies) is weg.

Iets op rekening mee te houden bij achteraf aanleveren voor ERE
Waarom zou je hem hard willen resetten naar fabrieksinstellingen? Je kunt de paal gewoon herconfigureren en alle sessies staan er nog gewoon in en kun je exporteren. Heb dit al een aantal keren gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door hvandijk110 op 18-06-2026 16:40 ]


  • Remco42
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:06
hvandijk110 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:38:
[...]

Waarom zou je hem hard willen resetten naar fabrieksinstellingen? Je kunt de paal gewoon herconfigureren en alle sessies staan er nog gewoon in en kun je exporteren. Heb dit al een aantal keren gedaan.
Eens, was niet nodig geweest. Ik had problemen met de internet verbinding en ik kreeg het op dat moment niet opgelost via herconfigureren. maar wellicht niet goed gedaan.

  • tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnIYl-WRKm-64aqwSvSsSi_XFdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sHKTW5J5BMOTbCB6pe1I3Oe.jpg?f=fotoalbum_large Ook zonneplan lijkt niet moeilijk te doen over zelfbouw laadpalen.

22,29 kWh/100km


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@tukker999 Let op het woordje ‘lijkt’ â€Ļ

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:08

TFHfony

Professional Weirdo

tukker999 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:42:
[Afbeelding] Ook zonneplan lijkt niet moeilijk te doen over zelfbouw laadpalen.
Je vertrouwt hierbij op het antwoord van een AI bot? Ik zou dit toch van een medewerker op schrift willen zien voor ik dit aan zou nemen.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939


  • tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:15
TFHfony schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:18:
[...]

Je vertrouwt hierbij op het antwoord van een AI bot? Ik zou dit toch van een medewerker op schrift willen zien voor ik dit aan zou nemen.
Je veronderstelt iets over mij. Dat is nog onbetrouwbaarder dan vertrouwen in AI.

22,29 kWh/100km


  • Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:42
Bob Lieftink schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:14:
Even wat voer voor een luchtige discussie ;)

Stel, je hebt je ergens aangemeld voor ERE’s en netjes een machtiging getekend.
Vervolgens publiceert de NEa aanvullende verduidelijkingen over hoe machtigingen eruit moeten zien, waaronder dat deze elk jaar vernieuwd moeten worden.

-Zouden de meerjarige machtigingen dan nog geldig zijn omdat de intentie duidelijk was en/of wat als er bepaalde onderdelen missen?

Dus wat zou zwaarder wegen, het feit dat ze voor de extra verduidelijkingen zijn getekend en daarmee geldig of zou het juridisch niet houden, gezien “de bedoeling was duidelijk” iets anders is dan “het document voldoet aan alle eisen”?
Heel mooie case Bob,

Maar is deze vraag niet beter op z'n plaats bij deskundige juristen, dan bij MID meter knutselende Tweakers? Wat zijn jou ideeÃĢn hierover @Bob Lieftink

  • verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
tukker999 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:22:
[...]

Je veronderstelt iets over mij. Dat is nog onbetrouwbaarder dan vertrouwen in AI.
Door een screenshot van een AI-conversatie te plaatsen impliceer je dat je dat als bewijs ziet.
Terecht wordt gesteld dat alleen een 'zwart op wit' bevestiging van Zonneplan zelf (een mens wel te verstaan) rechtmatig is. Maar dan nog is het niet gegarandeerd, want op dit moment stellen de voorwaarden dat de laadpaal fabriek-af een MID-kWh meter moet hebben. En waarom zou voor een zelfbouwlaadpaal wat anders gelden dan voor een commerciÃĢle laadpaal waarin naderhand een MID-kWh meter geklust is.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)


  • Antekw
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06 16:07
Voor diegene die van Coolblue\bluebuilt komen en een zgn pebblar paal hebben. Ik heb gisteren na contact met Joulo de integratie werkend gekregen om de laadsessies uit te lezen. Ik zit overigens via Athlon bij Groendus (en kwam voorheen van Coolblue).

Er zit zelfs een feature in Zakelijk vergoede sessies niet registreren - Sessies met type Zakelijk vergoed (laadpas van Athlon/Ayvens) worden niet opgehaald. Gebruik dit als je vergoede kWh ergens anders inboekt — privÊ-sessies en sessies via een roaming-pas blijven gewoon binnenkomen.

Ik heb dit voor nu geactiveerd omdat men nog 'beleid' en 'duidelijkheid' wil krijgen bij mijn werkgever betreft de ERE voor zakelijke laadsessies.

  • Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
verkeerslicht schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Door een screenshot van een AI-conversatie te plaatsen impliceer je dat je dat als bewijs ziet.
Terecht wordt gesteld dat alleen een 'zwart op wit' bevestiging van Zonneplan zelf (een mens wel te verstaan) rechtmatig is. Maar dan nog is het niet gegarandeerd, want op dit moment stellen de voorwaarden dat de laadpaal fabriek-af een MID-kWh meter moet hebben. En waarom zou voor een zelfbouwlaadpaal wat anders gelden dan voor een commerciÃĢle laadpaal waarin naderhand een MID-kWh meter geklust is.
Sorry maar als die AI een support kanaal van de betreffende leverancier is dan ben ik wel benieuwd wie dat evt zou winnen mocht het er op aan komen. Als de AI van zonneplan onzin uitkraamt had zonneplan die AI niet moeten inschakelen als klantkanaalâ€Ļ

dit is geen random third party AI agent he

  • pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Sander schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:24:
[...]

Sorry maar als die AI een support kanaal van de betreffende leverancier is dan ben ik wel benieuwd wie dat evt zou winnen mocht het er op aan komen. Als de AI van zonneplan onzin uitkraamt had zonneplan die AI niet moeten inschakelen als klantkanaalâ€Ļ

dit is geen random third party AI agent he
Als consument kan je prima aanvoeren dat je de informatie van in dit geval Zonneplan hebt gehad, als dat later onjuist blijkt is dat toch hun issue, jij hebt je best gedaan.

I have usernames older than you.


  • verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Sander @pjottum Dat is echt onzin. Een AI assistent kan fouten maken, zoals een mens. Er is hier geen sprake van bewuste misleiding of zoiets. Je kunt er vragen aan stellen, maar je kunt aan de antwoorden geen rechten ontlenen. Uiteindelijk geldt gewoon de wet en de NEa voor het inboeken van ERE's.

Of een dienstverlener zelfbouw/bijbouw accepteert blijft een vraagstuk, maar er zijn een aantal logische redenen waarom ze het (denk ik) niet zullen accepteren:
Als je een kant-en-klare oplossing koopt, dan werkt het als een geheel. De laadpaal staat (met typenummer) als geheel bekend als een MID-gecertificeerde laadpaal. Daarnaast registreert de laadpaal zelf de laadsessies en de geladen kWh's, en kunnen (geautomatiseerd) doorgegeven worden aan de inboekdienstverlener. Dat is voor de inboekdienstverlener betrouwbaar.
Als je zelf een MID-metertje in een laadpaal klust (zelfbouw of niet) en met fotootjes van je kWh-stand op de proppen komt, dan is het lastiger te verdedigen dat je geen fraude pleegt. Je kan immers na de meter aftappen, en zeggen dat je uitsluitend je wagen hebt geladen.
Tot slot moet de inboekdienstverlener voor het inboeken ook kunnen bewijzen dat er is geladen met een geïntegreerde MID-meter. Dat wordt allemaal een stuk makkelijker als het er fabriek-af al inzit.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)


  • Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:11

Steef

GoT's Most Eaten

Zullen we niet nog een keer dit pad af lopen?

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art


  • -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 15:48
Steef schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:07:
Zullen we niet nog een keer dit pad af lopen?
Helemaal eens. Neem het risico, of neem het niet. Niet achteraf gaan miepen.

En als je je de zakelijke kWh's niet meeneemt/opgeeft, ook een eigen keuze. Mijn inziens dief van je eigen portemonnee, maar moet je zelf weten. Je werkgever heeft er niks over te zeggen, noch kan het afdwingen.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV


  • Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

-PeeWee- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:16:
[...]
Helemaal eens. Neem het risico, of neem het niet. Niet achteraf gaan miepen.

En als je je de zakelijke kWh's niet meeneemt/opgeeft, ook een eigen keuze. Mijn inziens dief van je eigen portemonnee, maar moet je zelf weten. Je werkgever heeft er niks over te zeggen, noch kan het afdwingen.
Precies. Ik heb ook net iemand geholpen die binnenkort een EV van de zaak krijgt maar zelf voor een laadpaal moet zorgen.

Geadviseerd om die laadpaal bij TAP aan te melden. Die verzorgen ook de ERE’s. Alles makkelijk in een hand.
Thuis laden doet-ie dan met het laadpasje van de zaak.
Zo gaat hij het nu bouwen.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>


  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 21:59
Het resultaat van de ERE is wel dat ik de afgelopen maanden nooit meer ergens anders laad dan thuis :) Tenzij het echt niet anders kan ivm buitenlandse reis. In feite positief dat je zo laadpalen op het werk en openbare weg dus meer vrij kan houden.

En veel kilometers heeft nu dus nog voordeel, omdat je weer kan laden .

  • paoper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:15
MaStar schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:19:
En veel kilometers heeft nu dus nog voordeel, omdat je weer kan laden .
Dit punt vind ik dus wel ÊÊn van de weinige matige zij-effecten van de regeling: het stimuleert in enige mate meer en/of onzuiniger kilometers maken (zeker als de kWh kostprijs < ERE-kWh waarde is).

Terwijl we juist voor de duurzame energietransitie ook nog steeds eigenlijk op zoek moeten naar elektriciteit besparen ipv verspillen. Ik zelf kies nu bijvoorbeeld nÃŗg minder vaak voor de trein als vervoermiddel en sta dus toch weer sneller met de auto op de (snel)weg, een ongewest effect als we als land kosten willen besparen ((snel)weginfrastructuur is duur, kost veel ruimte, en wakkert meer weggebruik aan, en helpt veel minder tegen klimaatverandering dan de energie- en ruimte-efficiÃĢntere OV-infrastructuur)

  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 21:59
paoper schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Dit punt vind ik dus wel ÊÊn van de weinige matige zij-effecten van de regeling: het stimuleert in enige mate meer en/of onzuiniger kilometers maken (zeker als de kWh kostprijs < ERE-kWh waarde is).

Terwijl we juist voor de duurzame energietransitie ook nog steeds eigenlijk op zoek moeten naar elektriciteit besparen ipv verspillen. Ik zelf kies nu bijvoorbeeld nÃŗg minder vaak voor de trein als vervoermiddel en sta dus toch weer sneller met de auto op de (snel)weg, een ongewest effect als we als land kosten willen besparen ((snel)weginfrastructuur is duur, kost veel ruimte, en wakkert meer weggebruik aan, en helpt veel minder tegen klimaatverandering dan de energie- en ruimte-efficiÃĢntere OV-infrastructuur)
Helemaal eens , ik ga nu ook met de elektrische auto in plaats van de trein omdat ik kan laden. Zeker in combinatie met zonnepanelen in deze dagen tikt dat goed aan als je dat regelmatig doet. Het stimuleert dus zeker meer of onzuinige kilometers. En helpt dus niet bij files etc .

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
MaStar schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:19:
Het resultaat van de ERE is wel dat ik de afgelopen maanden nooit meer ergens anders laad dan thuis :) Tenzij het echt niet anders kan ivm buitenlandse reis. In feite positief dat je zo laadpalen op het werk en openbare weg dus meer vrij kan houden.

En veel kilometers heeft nu dus nog voordeel, omdat je weer kan laden .
Die op het werk vrijhouden is natuurlijk wel discutabel vanuit duurzaamheid. Op werk in de middag zonnestroom van het dak laden is erg groen. Voor bezoek/klanten is het maximaal thuisladen wel gunstig.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22-06 11:33
Pr088 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:18:
[...]

Die op het werk vrijhouden is natuurlijk wel discutabel vanuit duurzaamheid. Op werk in de middag zonnestroom van het dak laden is erg groen. Voor bezoek/klanten is het maximaal thuisladen wel gunstig.
Ja precies, zal me ook niet verbazen als werkgevers iets opnemen/ er op aan gaan sturen dat je zo veel mogelijk op de zaak moet laden, mits de infrastructuur daar is. In dat geval heeft het weer wel goede effecten voor duurzaamheid, belasting van het net, etc.

  • danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:26
MaStar schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:02:
[...]

Helemaal eens , ik ga nu ook met de elektrische auto in plaats van de trein omdat ik kan laden. Zeker in combinatie met zonnepanelen in deze dagen tikt dat goed aan als je dat regelmatig doet. Het stimuleert dus zeker meer of onzuinige kilometers. En helpt dus niet bij files etc .
Meer kilometers is natuurlijk wel grotere afschrijving (tenzij je lease rijd).

  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Tja het is allemaal persoonsgebonden natuurlijk. Ik rijd geen kilometer meer of minder met of zonder ERE. Openbaar vervoer is hier sowieso al een illusie. Nu heb ik 3 weken een ev maar nog geen druppel uit het net geladen mooi rechtstreeks van de pv. En dat is deze maanden gewoon over naast het hele huis dat op pv en snachts uit de accu's draait. Die ERE is dan wel een leuke extra tegen het wegvallen van het salderen natuurlijk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:01

pvg

Wordt tijd dat er energieleveranciers komen die de mogelijkheid geven om je thuis teruggeleverde PV weg te strepen tegen je elders geladen kWh in je EV. En dan alleen transportkosten plus een kleine vergoeding betalen. Zou een mooie prikkel zijn voor huishoudens die geen eigenlaadpaal kunnen plaatsen. Helemaal top als je dan ook nog ERE certificaten zou kunnen verkopen.

Zou ook het netcongestie probleem verkleinen (omdat er dan minder ‘s avonds geladen wordt) en er zou minder PV energie verloren gaan, dus duurzamer.

[ Voor 17% gewijzigd door pvg op 20-06-2026 14:30 ]


  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 21:59
Bob Lieftink schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:51:
[...]

Ja precies, zal me ook niet verbazen als werkgevers iets opnemen/ er op aan gaan sturen dat je zo veel mogelijk op de zaak moet laden, mits de infrastructuur daar is. In dat geval heeft het weer wel goede effecten voor duurzaamheid, belasting van het net, etc.
Eens . Alleen zal ik dat niet gaan doen. Hoe controleren ze het ? Niet te doen .

  • MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-06 21:59
Pr088 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:18:
[...]

Die op het werk vrijhouden is natuurlijk wel discutabel vanuit duurzaamheid. Op werk in de middag zonnestroom van het dak laden is erg groen. Voor bezoek/klanten is het maximaal thuisladen wel gunstig.
Nee hoor , heel netjes en sociaal voor collega’s die thuis niet kunnen laden ;) Klopt - in kader middag stroom is het beter overdag te laden dan om 17:00 thuis . Toch doe ik het om de laatste uren zon thuis te benutten via mijn eigen pv

  • 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
paoper schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Dit punt vind ik dus wel ÊÊn van de weinige matige zij-effecten van de regeling: het stimuleert in enige mate meer en/of onzuiniger kilometers maken (zeker als de kWh kostprijs < ERE-kWh waarde is).

Terwijl we juist voor de duurzame energietransitie ook nog steeds eigenlijk op zoek moeten naar elektriciteit besparen ipv verspillen. Ik zelf kies nu bijvoorbeeld nÃŗg minder vaak voor de trein als vervoermiddel en sta dus toch weer sneller met de auto op de (snel)weg, een ongewest effect als we als land kosten willen besparen ((snel)weginfrastructuur is duur, kost veel ruimte, en wakkert meer weggebruik aan, en helpt veel minder tegen klimaatverandering dan de energie- en ruimte-efficiÃĢntere OV-infrastructuur)
Is inderdaad wel krom. Ook minder zuinige auto's krijgen nu meer vergoeding. Duitsland heeft wat dit punt betreft het dan iets beter: hun ERE-certificaten (THG-prämie) zijn gewoon een vast bedrag per elektrische auto, ongeacht hoeveel kilometers je rijdt.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
danny.s schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Meer kilometers is natuurlijk wel grotere afschrijving (tenzij je lease rijd).
Bij lease betaal je voor de extra kilometers ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:34
Ronald.42 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:16:
[â€Ļ]
nog geen druppel uit het net geladen
[â€Ļ]
Op het moment dat er druppels uit het elektriciteitsnet komen hebben we hele andere problemen. :+ De netbeheerders hebben er een potje van gemaakt, maar zo erg is het nu ook weer niet.

[ Voor 27% gewijzigd door RichieB op 20-06-2026 14:58 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:57:
[...]

Op het moment dat er druppels uit het elektriciteitsnet komen hebben we hele andere problemen. :+ De netbeheerders hebben er een potje van gemaakt, maar zo erg is het nu ook weer niet.
_O-

Ach ja ik heb nog altijd een gaspedaal en ik gooi nog steeds de auto vol. O-)


Overigens vanmiddag de visite met ev ook de auto hier gratis laten volgooien. d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald.42 op 20-06-2026 18:46 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:17
Ik had bij Wallboxdiscounter de inruilactie gezien voor een Raedian Neo, en m'n pa had nog zo'n oud ding van Newmotion liggen wat ik in had kunnen ruilen, maar dan nog wil ik niet 3 jaar vastzitten aan die fee van 25% want dat is echt verreweg de duurste vergeleken met andere fees. https://energienerds.nl/i...ijking-aanbieders#korting

Ik heb nu via Wallboxcenter Duitsland de 11 kW Raedian Neo met 7,5 meter kabel besteld voor ongeveer â‚Ŧ675, deze heeft ook MID. Iemand hier reeds ervaring met deze lader?

M'n pa heeft nu een Tesla Charger 3 MID. Volgens mij de goedkoopste MID meter die er te koop is, echter kun je daarvan het Ampèrage niet on the fly of via een schedule terugschroeven waardoor het altijd 11 kW is. Dat is niet ideaal icm zonnepanelen.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)


  • Aurora
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-06 17:27
MaStar schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:19:
Het resultaat van de ERE is wel dat ik de afgelopen maanden nooit meer ergens anders laad dan thuis :) Tenzij het echt niet anders kan ivm buitenlandse reis. In feite positief dat je zo laadpalen op het werk en openbare weg dus meer vrij kan houden.
Waarom zou je in godsnaam, of ERE nou wel of niet is, ergens anders 2 tot 4x meer willen betalen dan thuis? Tenzij, zoals je zelf zegt, inderdaad langere reizen moet maken. ERE is gewoon voordeel op voordeel. Maar zoals al gezegd is, het is inderdaad allemaal persoonsgebonden.
En veel kilometers heeft nu dus nog voordeel, omdat je weer kan laden .
paoper schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Dit punt vind ik dus wel ÊÊn van de weinige matige zij-effecten van de regeling: het stimuleert in enige mate meer en/of onzuiniger kilometers maken (zeker als de kWh kostprijs < ERE-kWh waarde is).
Ai.. daar gaan behoorlijk veel mensen de mist in. Iedereen weet het, maar vergeet het op 1 of andere manier. Een EV heeft nog steeds onderhoud nodig, er is nog steeds sprake van slijtage onderdelen en daardoor helaas nog steeds afschrijvingskosten, elke kilometer weer :)

Don't forget the Cloud is just someone else's computer


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Aurora schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:01:
[...]


Waarom zou je in godsnaam, of ERE nou wel of niet is, ergens anders 2 tot 4x meer willen betalen dan thuis? Tenzij, zoals je zelf zegt, inderdaad langere reizen moet maken. ERE is gewoon voordeel op voordeel. Maar zoals al gezegd is, het is inderdaad allemaal persoonsgebonden.


[...]


[...]


Ai.. daar gaan behoorlijk veel mensen de mist in. Iedereen weet het, maar vergeet het op 1 of andere manier. Een EV heeft nog steeds onderhoud nodig, er is nog steeds sprake van slijtage onderdelen en daardoor helaas nog steeds afschrijvingskosten, elke kilometer weer :)
Volgens mij bedoelt @paoper dat ERE een extra voordeel(tje) oplevert voor EV-rijders met een 'slurpbak' zoals de Audi e-tron (eerste modellen, de befaamde 'fat-e-tron'). Het stimuleert niet per se een zuinige auto, waar de oude Ioniqs in uitblinken.

Afschrijvingen en slijtage en banden etc, blijft.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

paoper schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Dit punt vind ik dus wel ÊÊn van de weinige matige zij-effecten van de regeling: het stimuleert in enige mate meer en/of onzuiniger kilometers maken (zeker als de kWh kostprijs < ERE-kWh waarde is).

Terwijl we juist voor de duurzame energietransitie ook nog steeds eigenlijk op zoek moeten naar elektriciteit besparen ipv verspillen. Ik zelf kies nu bijvoorbeeld nÃŗg minder vaak voor de trein als vervoermiddel en sta dus toch weer sneller met de auto op de (snel)weg, een ongewest effect als we als land kosten willen besparen ((snel)weginfrastructuur is duur, kost veel ruimte, en wakkert meer weggebruik aan, en helpt veel minder tegen klimaatverandering dan de energie- en ruimte-efficiÃĢntere OV-infrastructuur)
Nee hoor. Er wordt juist geklaagd dat de elektrificatie niet snel genoeg gaat en de vraag achterblijft waardoor wind op zee minder rendabel is en dus vertraagt. Meer stroom gaan gebruiken is beter en zeker als dat op momenten is dat zon/wind gecurtaild wordt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.


  • paoper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:15
Ai.. daar gaan behoorlijk veel mensen de mist in. Iedereen weet het, maar vergeet het op 1 of andere manier. Een EV heeft nog steeds onderhoud nodig, er is nog steeds sprake van slijtage onderdelen en daardoor helaas nog steeds afschrijvingskosten, elke kilometer weer :)
Hier is het niet mistig hoor!

Ik zet het af tegen alternatieven die *ook* geld (of andere zaken zoals meettijd) kosten (zoals trein/OV). Dit is een extra voordeel voor autorijden ipv trein zeg ik. En er zijn andere gemakken aan de auto die er voor zorgen dat men met de auto gaat ipv zeg de fiets voor korte stukken. Niemand ontkent dat afschrijvingskosten per km bestaan. Maar dit is wel een voor veel mensen onverwaarloosbaar stukje extra gewicht in die weegschaal van aspecten.

  • To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:03
Ik heb nu sinds vorige week een Peblar bussiness Socket hangen aan mijn schuur.
In juli/aug krijg ik mijn nieuwe auto binnen.

Ik open in MAC OS de website in Edge
Er is een fout opgetreden tijdens het communiceren met het oplaadsysteem.
Klik ergens op het pop-upvenster om het te sluiten
Als ik bv naar Auhtorisatie gaat.
Autorisatie-instellingen kunnen niet worden gewijzigd terwijl het laadpunt in gebruik is.
Klik ergens op het pop-upvenster om het te sluiten
Open ik dezelfde pagina in Safari, geen meldingen.
Ik heb al een melding gemaakt bij peblar, meer die dit gedag zien?

A Soldiers manual and a pair of boots.


  • Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
To_Tall schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:31:
Ik heb nu sinds vorige week een Peblar bussiness Socket hangen aan mijn schuur.
In juli/aug krijg ik mijn nieuwe auto binnen.

Ik open in MAC OS de website in Edge

[...]


Als ik bv naar Auhtorisatie gaat.

[...]


Open ik dezelfde pagina in Safari, geen meldingen.
Ik heb al een melding gemaakt bij peblar, meer die dit gedag zien?
Nope, hier een business peblar loopt als een zonnetje. Maar er is een heel topic voor peblar, ik zou daar de vraag even stellen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.


  • To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:03
Ronald.42 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Nope, hier een business peblar loopt als een zonnetje. Maar er is een heel topic voor peblar, ik zou daar de vraag even stellen.
Arggg .. Ja stom. Beide topics open. Verkeerde geslecteerd :P

A Soldiers manual and a pair of boots.


  • RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:34
Pr088 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:13:
[...]

Volgens mij bedoelt @paoper dat ERE een extra voordeel(tje) oplevert voor EV-rijders met een 'slurpbak' zoals de Audi e-tron (eerste modellen, de befaamde 'fat-e-tron'). Het stimuleert niet per se een zuinige auto, waar de oude Ioniqs in uitblinken.
[â€Ļ]
De goedkoopste kWh is een kWh die je niet nodig hebt (behalve die paar uur per jaar dat de negative leveringskosten lager zijn dan de belastingen). Zelfs met ERE zijn zuinige auto’s goedkoper in gebruik dan onzuinige auto’s.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp


  • verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:01:
Ik had bij Wallboxdiscounter de inruilactie gezien voor een Raedian Neo, en m'n pa had nog zo'n oud ding van Newmotion liggen wat ik in had kunnen ruilen, maar dan nog wil ik niet 3 jaar vastzitten aan die fee van 25% want dat is echt verreweg de duurste vergeleken met andere fees. https://energienerds.nl/i...ijking-aanbieders#korting

Ik heb nu via Wallboxcenter Duitsland de 11 kW Raedian Neo met 7,5 meter kabel besteld voor ongeveer â‚Ŧ675, deze heeft ook MID. Iemand hier reeds ervaring met deze lader?

M'n pa heeft nu een Tesla Charger 3 MID. Volgens mij de goedkoopste MID meter die er te koop is, echter kun je daarvan het Ampèrage niet on the fly of via een schedule terugschroeven waardoor het altijd 11 kW is. Dat is niet ideaal icm zonnepanelen.
De goedkoopste mid wallbox is denk ik de Webasto Unite. Is ook een specifiek Tweakers topic van. Ondersteunt ook load balancing, schakelen tussen 1/3 fasen, ocpp. Vereist wel een beetje een tweakers mentaliteit voor automatisering, want officiÃĢle app is er niet meer. Wel een web interface.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
RichieB schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:10:
[...]

De goedkoopste kWh is een kWh die je niet nodig hebt (behalve die paar uur per jaar dat de negative leveringskosten lager zijn dan de belastingen). Zelfs met ERE zijn zuinige auto’s goedkoper in gebruik dan onzuinige auto’s.
Niet als je gemiddelde prijs voor auto laden onder de ERE prijs per kWh ligt. En dat is bij mij zo, in de zomermaanden. Dan haal ik maandenlang minder dan 10 cent per kWh.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Pr088 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:00:
[...]

Niet als je gemiddelde prijs voor auto laden onder de ERE prijs per kWh ligt. En dat is bij mij zo, in de zomermaanden. Dan haal ik maandenlang minder dan 10 cent per kWh.
Dat klopt. Maar dan is dat ook prima, want dan tank je die 'fat etron' veel op zonnestroom en dan maakt die inefficiÃĢntie ook niet zo uit. Kan zelfs gunstig zijn om overvoltage van de zonnepanelen te temperen.

Maar over het hele jaar genomen is de zuinigste wagen toch het voordeligst.

Je kan trouwens ook zeggen dat de ERE regeling mensen die veel rijden meer bevoordeelt. En ja dat is ook zo. Toch is degene die minder rijdt per saldo minder kwijt.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)


  • FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:17
verkeerslicht schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:25:
[...]

De goedkoopste mid wallbox is denk ik de Webasto Unite. Is ook een specifiek Tweakers topic van. Ondersteunt ook load balancing, schakelen tussen 1/3 fasen, ocpp. Vereist wel een beetje een tweakers mentaliteit voor automatisering, want officiÃĢle app is er niet meer. Wel een web interface.
Had ik ook voorbij zien komen indd, maar dat vind ik wat onzeker qua toekomstbestendigheid en ik heb ook geen tijd voor dat gepruts ;)

Integraties en automatiseringen met Home Assistant enzo doe ik wel, op basis van wat er online beschikbaar is :)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Had ik ook voorbij zien komen indd, maar dat vind ik wat onzeker qua toekomstbestendigheid en ik heb ook geen tijd voor dat gepruts ;)

Integraties en automatiseringen met Home Assistant enzo doe ik wel, op basis van wat er online beschikbaar is :)
Dat ‘gepruts’ kan met de Unite allemaal vanuit Home Assistent.

Beetje tegenstrijdig bericht van je :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:17
Glashelder schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Dat ‘gepruts’ kan met de Unite allemaal vanuit Home Assistent.

Beetje tegenstrijdig bericht van je :)
Ik bedoelde meer dat ik gewoon out of the box een werkende app erbij wil hebben :)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja, je moet het zelf weten, maar als er IMO iets onbetrouwbaar is zijn het wel apps van fabrikanten.

Hoe vaak die wel niet functionaliteit slopen of onklaar maken of ermee stoppen.. de lijst is eindeloos. Mogelijkheden qua integratie zijn vaak ook pauper. Een lader die koppelt met P1 is leuk, maar wat als je je airco of boiler voorrang wil geven of andersom? Vergeet het maar met de app van een fabrikant. De open source community in combinatie met een lader die qua software ‘af’ is is wat mij betreft platina.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:17
Glashelder schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:18:
Tsja, je moet het zelf weten, maar als er IMO iets onbetrouwbaar is zijn het wel apps van fabrikanten.

Hoe vaak die wel niet functionaliteit slopen of onklaar maken of ermee stoppen.. de lijst is eindeloos. Mogelijkheden qua integratie zijn vaak ook pauper. Een lader die koppelt met P1 is leuk, maar wat als je je airco of boiler voorrang wil geven of andersom? Vergeet het maar met de app van een fabrikant. De open source community in combinatie met een lader die qua software ‘af’ is is wat mij betreft platina.
Het is jammer dat die Unite geen vaste kabel heeft, anders had ik het toch overwogen na jouw betoog :)

Maar de Raedian Neo die ik besteld heb is volgens een andere tweaker ook zeer goed connected en je kunt EVCC zelfs gratis gebruiken (zonder token) :) :

ASW1 in "Thuisladen van je EV deel 2"

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:20:
[...]

Het is jammer dat die Unite geen vaste kabel heeft, anders had ik het toch overwogen na jouw betoog :)

Maar de Raedian Neo die ik besteld heb is volgens een andere tweaker ook zeer goed connected en je kunt EVCC zelfs gratis gebruiken (zonder token) :) :

ASW1 in "Thuisladen van je EV deel 2"
d:)b Helemaal prima toch. Ik wilde je alleen behoeden voor een mogelijke fout..

EVCC is mooi spul. Al gebruik ik zelf mijn eigen EMS :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1 ... 40 41 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.