• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:17
sjaool schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:05:
Ik verwacht dat de RB22 er niet veel anders uit zal gaan zien dan de RB21. Bij Racing Bulls verwacht ik wel een compleet andere livery. Daar gaat Red Bull toch wat vrijer mee om.
Racing Bulls heeft de race pakken al onthuld, en die zijn vrijwel identiek aan vorig jaar. Kleine kans dus dat de livery wel compleet anders zal zijn.

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-02 09:38
Ford tempert de verwachtingen. Ik vind alles tot nu toe eigenlijk allemaal maar speculatie en wishful thinking. 8 Maart weten we het zeker. Als het maar weer niet 2014 all over again wordt, want dan hoef ik het niet meer te zien.

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Cheezus schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Die ziet er uit alsof ie heel snel pakketjes kan bezorgen :+
In Amerika hadden ze die al :+

Afbeeldingslocatie: https://cdn-8.motorsport.com/images/amp/0ZRQygR0/s1000/alex-palou-chip-ganassi-racing.jpg

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:59

sjaool

Every life should have 9 cats

RobertMe schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Racing Bulls heeft de race pakken al onthuld, en die zijn vrijwel identiek aan vorig jaar. Kleine kans dus dat de livery wel compleet anders zal zijn.
We gaan het zien.

"When you grow up your heart dies"

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:08
Schermafdruk van een video van Red Bull Racing. Zegt denk ik al genoeg wat de teamkleuren dit jaar gaan worden :)
Afbeeldingslocatie: https://s8.ezgif.com/tmp/ezgif-8f19fd27108d009e-jpg/ezgif-frame-002.jpg

• pilskes
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
De auto's van RBR, Ferrari, Mercedes en Aston Martin zullen er grotendeels hetzelfde uitzien door dezelfde sponsoren en de daaraan gekoppelde herkendbaarheid bij het grote publiek.

• sjaool

sjaool

Chocoball schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:24:
Schermafdruk van een video van Red Bull Racing. Zegt denk ik al genoeg wat de teamkleuren dit jaar gaan worden :)
[Afbeelding]
Het matte Red Bull Blue is denk ik een verplichting. De wijzigingen gaan naar mijn mening in de details zitten. Het Ford logo zal er ook niet supergroot op komen ga ik vanuit. Honda stond ook bescheiden op de zijkant.

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Cheezus schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Die ziet er uit alsof ie heel snel pakketjes kan bezorgen :+
Gelijk een nieuwe hoofdsponsor ;)

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• RobertMe
sjaool schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Het matte Red Bull Blue is denk ik een verplichting. De wijzigingen gaan naar mijn mening in de details zitten. Het Ford logo zal er ook niet supergroot op komen ga ik vanuit. Honda stond ook bescheiden op de zijkant.
We gaan het zien.

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-02 16:16
Begin toch stilaan van winterslaap-modus over te stappen op de aftel-modus. Ben er (bijna) helemaal klaar voor

2x Marstek Venus E 5.12 v155 - CT003 V122 - BMS 216

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:40
Kenhas schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:46:
Begin toch stilaan van winterslaap-modus over te stappen op de aftel-modus. Ben er (bijna) helemaal klaar voor
Korte winterslaap was dat dan. Ik zie het wel bij de start in Melbourne

• Chocoball
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Wat zijn volgens experts de onderdelen waar wel of geen invloed zal zijn op de aerodynamische prestaties in de vertaling en samenvatting.

De 2026 wagens zullen kleiner en lichter zijn, ook produceren ze minder neerwaartse druk aan de onderkant. Dat vraagt weer om aanpassingsvermogen van de ingenieurs en verwachten experts dat de leercurve net als begin 2022 weer steil zal zijn.

Onderkant
De onderkant zal komend seizoen niet meer zo'n belangrijke rol hebben als bij de grondeffectwagens. De vloer aan de onderkant zal vrij vlak zijn. Door het ontbreken van luchtkanalen, zal de rol van de diffuser ook minder groot zijn. De 4 kleine vinnen bij de diffuser geven wel wat speelruimte bij aerodynamische ontwikkelingen maar zullen waarschijnlijk geen groot verschil maken.

Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2264962.jpg

Teams mogen sleuven in de vloer maken direct voor de achterwielen. Deze openingen moeten ervoor zorgen dat de turbulente lucht die de achterbanden genereren beter wordt afgevoerd. Deze sleuven zullen waarschijnlijk geen prestatieverbeteringen brengen.

Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2264963.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2264964.jpg

Waarschijnlijk heeft de voorkant van de vloer nog de grootste potentie om de luchtstromen te beïnvloeden. Daar zijn namelijk kleine vinnen die op zaagtanden lijken toegestaan.

Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2264965.jpg

Het belangrijkste onderdeel waar de teams veel tijd aan zullen spenderen zijn de wake boards. Deze wake board die wat weg heeft van de vroegere bargeboards moeten ervoor zorgen dat de turbulente lucht van de voorbanden niet naar buiten geduwd mag worden. In feite rijdt de wagen dan in zijn eigen 'vuile' lucht.

Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2264967.jpg

Experts zien hier een aanzienlijk prestatiepotentieel in omdat de wake boards een horizontale basisplaat hebben. De teams zullen proberen om de luchtstroom met behulp van deze borden te kalmeren en daarna in de gewenste richting naar achteren te sturen.

Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2264966.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2264968.jpg

Voorvleugel
Waar komend seizoen ook veel aanpassingen te verwachten zijn is bij de voorvleugel. Het ontwerp van de voorvleugel is compleet anders dan bij de grondeffectwagens. Het heeft nu een gebogen vorm en in het midden is het hoofdblad ook sterk gebogen. Ook is de voorvleugel niet langer direct aan de bovenkant van de neus bevestigd maar via 2 steunen aan het voorste deel vastgemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2264971.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2264972.jpg

De zogenaamde endplates zitten niet meer ter hoogte van de buitenkant van de voorbanden maar aan de binnenkant van de voorbanden. Dat moet voorkomen dat de lucht naar buiten wordt geduwd waardoor de wagen erachter last krijgt van de turbulente lucht. Er is echter ruimte voor ontwikkeling bij zowel de vorm van de endplates als bij de horizontaal gemonteerde vinnen aan de buitenkant (footplate). Kleine aanpassingen hebben namelijk een behoorlijke invloed op het luchtstroompatroon van de gehele wagen.

Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2264973.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2264974.jpg

Ook wordt er veel variatie in de vorm van de neus verwacht, van smal en rond tot breed en hoekig. Dit hangt ook af van de ideale verhouding tussen neerwaartse druk en luchtweerstand die de ingenieurs voor de nieuwe wagens hebben berekend. Deze waarde is op zijn beurt weer afhankelijk van het motorvermogen en het brandstofverbruik.

Afstelling
Bij de grondeffectwagens kleefde de achterkant van de wagens zowat aan het asfalt. Het zal interessant worden welke richting de teams zullen gaan met de hoogteafstelling van de wagen (rake). Voor 2022, koos Mercedes voor een zeer lage achterkant, wat als voordeel goede mechanische en aerodynamische stabiliteit had. Red Bull was altijd de pionier met een hoge achterkant. Dit creëerde een groter diffuseroppervlak en dus meer neerwaartse druk. Ook zorgde het voor meer veerweg, wat weer de tractie ten goede kwam.

Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2264961.jpg

Spiegelophanging
Het vleugelvormige bevestigingselement voor de spiegels zal zeer waarschijnlijk weer voor aerodynamische doelen misbruikt worden.

Wieldoppen
Hoewel er afscheid is genomen van de lelijke wieldoppen mogen de teams nog steeds geen lucht door de velgen naar buiten duwen.

https://www.auto-motor-un...el-unterboden-leitbleche/

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

Crazy D

I think we should take a look.

Ik vind dat echt een megavette kleurencombinatie.

Exact expert nodig?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47

Crazy D

I think we should take a look.

[Afbeelding]
Ik gok blauw, met een vleugje geel en rood :+

Exact expert nodig?

• Chocoball
Crazy D schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:02:
[...]

Ik gok blauw, met een vleugje geel en rood :+
Die kans is zeer aannemelijk, maar vergeet dat randje wit niet :)

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/0w7s5dkftfdg1.jpeg

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-02 11:58

Mad-Matt

TheDoctor#2181

[Afbeelding]
Toch jammer, in de zomer zijn die shirtjes zo fokking warm in de zon O-)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:26

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Chocoball schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:17:
[...]

Die kans is zeer aannemelijk, maar vergeet dat randje wit niet :)

[Afbeelding]
Pepsi Max?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:45
Was ook mijn eerste gedachte :+ .

AI generated:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfjdu-olk0PLuikcHjCsmY05FjE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9vewMnj5TfRaX2Ms7Q2zUoUC.png?f=user_large

• Chocoball
1 verandering voor het 2026 seizoen beleeft al een valse start in de vertaling en samenvatting.
  • De FIA heeft de teams en brandstofleveranciers uitstel gegeven bij het verplicht gebruik van klimaatneutrale brandstof. Dit betekent dat brandstofmengsels die nog niet officieel gecertificeerd zijn ook buiten de raceweekenden gebruikt mogen worden. In theorie zou dit betekenen dat de Formule 1 motoren tijdens de testdagen in Barcelona en Bahrein op fossiele brandstoffen mogen draaien. De FIA ​​wil de brandstofleveranciers voldoende tijd geven om de klimaatneutrale brandstof te ontwikkelen en te laten homologeren vóór de start van het seizoen.
  • Om een ​​maximale energiedichtheid en optimaal ontstekingsgedrag te bereiken, worden in het chemisch laboratorium speciale moleculen gemengd. Chemici moeten veel componenten zelf synthetiseren en daardoor zijn deze bio-elementen nog niet in onbeperkte hoeveelheden beschikbaar.
  • Brandstof gemaakt van biomassa verstuift minder goed dan fossiele brandstoffen. De klopweerstand is ook een cruciale factor. De moleculaire ketens mogen onder hoge compressie in de cilinder niet te langzaam of te snel verbranden, en ze mogen ook geen onzuiverheden bevatten. Daarom kan een goede brandstof een echt concurrentievoordeel opleveren.
  • De complexiteit heeft sommige brandstofleveranciers blijkbaar verrast. Ze hebben daarom bij de FIA om een vrijstelling gevraagd, zodat ze tijdens de tests nog niet verplicht zijn om volledig gehomologeerde brandstofmengsels te gebruiken. Volgens AMuS heeft de FIA dit verzoek ingewilligd.
  • De geruchten dat de brandstoffabrikanten niet in staat waren om tijdig voldoende hoeveelheden van de nieuwe brandstof te leveren voor de testdagen werd door niemand bevestigd. Een andere theorie zou zijn dat het homologatieproces zoveel tijd in beslag neemt en complex is dat de FIA experts er niet in geslaagd zijn om alle brandstofmengsels op tijd goed te keuren.
  • Zoals ook gemeld in de topiic start. verwachten experts dat de benzinekwaliteit een belangrijke prestatiefactor zal gaan worden. Het vereist wel een nauwe samenwerking tussen motoringenieurs en chemici om de brandstofmengsels specifiek af te stemmen op de behoeften van de 2026 motoren. Hoe hoger de energiedichtheid, hoe minder brandstof er aan het begin van een race hoeft te worden meegenomen. Minder gewicht betekent, zoals bekend, meer snelheid.
https://www.auto-motor-un...en-ausnahme-homologation/

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-01 12:14
In principe heeft ethanol een hogere klopvastheid dan 'standaard' benzine, daarom dat e85 ook een vermogensvoordeel kan geven.
Ik vraag me ook af in hoeverre de pre-ignition kamers, die Mercedes ooit geïntroduceerd heeft (en onderdeel waren van hun voorsprong in motorvermogen), hierin een probleem zijn. Zeker als het mengsel minder goed verstuift. Zou dat dan komen door een hogere surface tension, een kleiner molecuul of nog andere redenen?

Ik had meer op moeten letten bij scheikunde havo 3, want dit is eigenlijk best interessant

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:54

alienfruit

the alien you never expected

Ja, hoorde ook dat het nog niet echt lekker loopt bij BP schijnen achter lopen vergeleken met anderen. Maar Castrol lui praten wel vaker slecht over hun collega's :D

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mavamal schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:59:
In principe heeft ethanol een hogere klopvastheid dan 'standaard' benzine, daarom dat e85 ook een vermogensvoordeel kan geven.
Gezien ethanol minder energie (maar 70% van de hoeveelheid energy/kg) geeft bij verbranding heb je (eigenlijk) altijd minder vermogen met e85 dan met een benzine die geheel benzine is :)
Tenzij je echt heel ver af zit met je compressie/knock.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mavamal
YakuzA schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:15:
[...]

Gezien ethanol minder energie (maar 70% van de hoeveelheid energy/kg) geeft bij verbranding heb je (eigenlijk) altijd minder vermogen met e85 dan met een benzine die geheel benzine is :)
Tenzij je echt heel ver af zit met je compressie/knock.
Bij de Koenigsegg CCXR komt er op e85 bijna 20% meer PK uit dan op gewone benzine (schaamteloos gejat van wikipedia: Wikipedia: E85)

• alienfruit

alienfruit

De Red Bull reveal is toch zelfs voor Amerikaanse begrippen (22h) erg laat?

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:47
alienfruit schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:32:
De Red Bull reveal is toch zelfs voor Amerikaanse begrippen (22h) erg laat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8RA_N2ko9MBP80550N8bRf5fBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sejC8wk74crByb3GzsL9xluG.png?f=fotoalbum_large

• alienfruit

alienfruit

Foto van vorig jaar ofzo :> Ik vind een reveal om 22:00 US tijd erg laat.

• RobertMe
alienfruit schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:48:
Ik verwacht idd niet dat ze met Honda sponsoring gaan rijden. En het Pirelli P-Zero op de banden is ook nogal funky. En de achtervleugel met "scherpe randen" (/puur rechtop de endplate en de elementen ertussen geklemd) is zeker geen 2022-2025 ontwerp (want dat was een bocht van verticaal naar horizontaal).

AI plaatje dus.

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:05

AvK

Ready Set Go

alienfruit schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:48:
Kijken we het gewoon morgen terug toch? Of de samenvatting.
Zo spannend is het nou ook weer niet. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Voorvleugel en barge board zijn fout gegenereerd ;)
+ Honda :+
+ Halo met 2 pilaren aan de voorkant

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 15-01-2026 21:34 ]

PSN

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02 10:24
Ben benieuwd of er dit jaar nog leaks plaats vinden met betrekking tot de livery reveals. Paar jaar terug kwam een website al te vroeg online toch?

• RobertMe
Milenco schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:36:
Ben benieuwd of er dit jaar nog leaks plaats vinden met betrekking tot de livery reveals. Paar jaar terug kwam een website al te vroeg online toch?
Was het niet Williams die een app hadden voor de launch. Met daarin een het 3D model. Waarbij dan niet alleen het model al uit de app werd gehaald voordat je het gewoon in de app kon (/mocht) zien. Maar ook dat het model veel te gedetailleerd was / de echte CAD tekening was i.p.v. een dummy (en dus veel teveel prijs gaf over details).

• Chocoball
Ford blauw en Red Bull blauw?

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/90jbyo7u5ldg1.jpeg

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:53

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Bijna!

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Duurt tot 04:00 uur onze tijd voor de reveal. Livestream start vanaf 01:00.

• G_Dragon

G_Dragon

Mog schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:18:
[...]

Duurt tot 04:00 uur onze tijd voor de reveal. Livestream start vanaf 01:00.
Oh meen je.. dat is een teleurstelling! Dacht dat hij om 1:00 onthuld werd..

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch 2 / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

G_Dragon schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:18:
[...]

Oh meen je.. dat is een teleurstelling! Dacht dat hij om 1:00 onthuld werd..
You can tune in to Red Bull TV to watch the launch event live and in full, or just click on the player above. Proceedings get underway from 10pm Detroit time on January 15 (3am UTC / 4am CET on January 16).

Aldus Red Bull zelf

• G_Dragon

G_Dragon

Mog schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:24:
[...]

You can tune in to Red Bull TV to watch the launch event live and in full, or just click on the player above. Proceedings get underway from 10pm Detroit time on January 15 (3am UTC / 4am CET on January 16).

Aldus Red Bull zelf
Dan kijk ik morgenvroeg wel even wat het geworden is, aangezien ik hun niet snel van livery zie veranderen.

• Jorah_Newstone
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:45
Goedemorgen, ik zit er klaar voor :D haha

Gelukkig is hier hier nog wat vroeger, bijna 21:00

• Jorah_Newstone
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/redbull-racings-rb22-v0-5p5e0igbimdg1.png?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=48baee5aae51a0ddbc278571579beffe8cd9f5d1
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/redbull-racings-rb22-v0-pxmvun1eimdg1.png?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=0f8d80c2489779c2ec5968eba9e3f39869bf3c08

Schijnbaar al gelekt net.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Oh my, Ik ga het zeggen. Kunnen we Horner terughalen alleen al voor de PR momenten? Laurent is… gewoon slecht.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Jorah_Newstone
Niewe teamkit is echt goed gelukt! Instant buy voor mij.

• Jorah_Newstone
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/red-bull-powertrains-dm01-2026-engine-v0-k0h3t473rmdg1.png?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=0d7f10ca3e54ec743be79bbf10d5cd63ebf52958
DM01 motor

• Jorah_Newstone
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/redbull-racings-rb22-v0-iv0fyaicimdg1.png?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=81e72144187af1d6320a78d792c8cdb39359dae0
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/redbull-racings-rb22-v0-y2wo1i1dimdg1.png?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=9c553f33a6efc43d735206d955428268c57cdf86
Glossy is back! Wouw wat een mooie livery.

• Jorah_Newstone
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/2026-oracle-red-bull-racing-livery-revealed-v0-fwvwps5vumdg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=14c66f7f35ac2bfb305b8360bb73e4296cd8c713

• Jorah_Newstone
Racing bulls

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/racing-bulls-livery-for-the-2026-season-v0-ux7kl6klqmdg1.jpeg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=26e3ccd33e157761e73ebc4bd020b7569ad3f975

• Jorah_Newstone
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/2026-visa-cash-app-racing-bulls-livery-revealed-v0-g3vigliowmdg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=2d1b7597b572032796a0c1df1affd18c2a89d365

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/2026-visa-cash-app-racing-bulls-livery-revealed-v0-uibe7miowmdg1.jpg?width=1080&crop=smart&auto=webp&s=ba12662d5175b4f2f23d444dc15ebd31e8877033
Heel erg matte

• sjaool

sjaool

Ik vind de Red Bull livery goed gelukt. Ford bescheiden op de zijkant maar door de soort van camo blauwe livery toch behoorlijk aanwezig zonder dat de Red Bull identiteit verloren is gegaan. De eerste livery weer zonder het mat blauwe van Red Bull. Ik vind het mooi.

Racing Bulls niet zo extreem gewijzigd als ik had verwacht. Maar prima.

[ Voor 15% gewijzigd door sjaool op 16-01-2026 07:18 ]

• Chocoball
De kleding van beide Red Bull teams.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/tj1ufgt87ndg1.jpeg

• mr thee
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

mr thee

Idioot op het internet

Zien er mooi uit, hopelijk zijn ze ook snel en betrouwbaar ;)

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:44
Ik vond dat matte wel mooi, maar deze is ook prima. Iig wel die gele agressieve neus gehouden voor de spiegels van de andere teams.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:47
Mooie livery van de RedBull, vind deze kleurstelling wel wat mooier dan het matte en donkere
Iets te veel opsommingen van bedrijven op de neus onder elkaar maar dat is dan alles.

[ Voor 7% gewijzigd door d-vine op 16-01-2026 08:17 ]

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus zoals ik al vermoedde, nog meer blauw. :P
Verder hebben ze bij RBR die livery ontworpen om over te gaan in het zwart van de koolstof. Ze zijn duidelijk gewicht aan het besparen op een manier dat het minder opvalt.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Chocoball
d-vine schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:10:
Mooie livery van de RedBull, vind deze kleurstelling wel wat mooier dan het matte en donkere
Iets te veel opsommingen van bedrijven op de neus onder elkaar maar dat is dan alles.
De sponsor Rauch (waar die prachtige blkjes vandaan komen) heeft nog geen plekje gekregen zo te zien.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-02 07:53
Het verschil tussen links en rechts achter het voorwiel is dat de actieve aero ? of een blooper

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:22
Bvanham schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:52:
Het verschil tussen links en rechts achter het voorwiel is dat de actieve aero ? of een blooper
Bedoel je die laatste foto van Racing Bulls? Ik denk groothoek lens vervorming eerlijk gezegd. Maar de auto boeit toch nog niet want het is een FIA stock auto of iets dergelijks.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-02 07:53
Shinji schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:55:
[...]

Bedoel je die laatste foto van Racing Bulls? Ik denk groothoek lens vervorming eerlijk gezegd. Maar de auto boeit toch nog niet want het is een FIA stock auto of iets dergelijks.
Ík zie het al, foutje van mijn kant. Bij het shot van bovenad staat een stukje van de stieren kop onder de linker voorflank en dat lijkt net een plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhEM7RUyE9a8fN9kXN0v5nScYDY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/s5K1r6GmYLERNEcjzGyxA9w6.jpg?f=user_large

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Bvanham schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:09:
[...]

Ík zie het al, foutje van mijn kant. Bij het shot van bovenad staat een stukje van de stieren kop onder de linker voorflank en dat lijkt net een plaatje.

[Afbeelding]
daar struikelde ik ook even over :9

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:34
Opmerkelijk dat op de RBR Ford Performance staat en op de RB Ford Racing. Vergeten aan te passen op de RBR?
Never mind, op alle foto's hier geplaatst staat Ford Racing.

[ Voor 24% gewijzigd door TheBrut3 op 16-01-2026 09:49 ]

• Wadam
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-02 08:39
Ik vind het vooral opvallend dat de stier bij de Racing Bulls wel een staartje heeft en bij de RBR22 niet..

Zonder gekheid, erg mooie livery. En ik vind het wel eens verfrissend dat iedereen lekker enthousiast is over een livery.

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

nope, doe maar niet :+

[ Voor 98% gewijzigd door CreativeS op 16-01-2026 11:33 ]

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIKfn2LEUvEXhrN8BYMTUpYe8no=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QFwD57RMa3UfKP2LTCtPacFC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPFwMIDFHeQZ2i904c6d5c_TOlI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4iQneZJUvCyqmHjpA7EuxQfg.png?f=fotoalbum_large

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vind het paars/blauwe van 2014 toch nog steeds met afstand de beste livery. Wel mooi dat ze dit sezioen het mat donkerblauw hebben vervangen. Werd wel wat eentonig de afgelopen jaren.

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Het doet me denken aan de Blue Tiger camo uit MW1

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

met de -200pk op de benzine motor hebben ze duidelijk ook weer minder koeling > kleinere radiatorern/sidepods nodig komend jaar.

Nog voordat de airbox begint dropt de sidepod al omlaag in de sideview.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 16-01-2026 13:40 ]

PSN

• Damian
  • Laatst online: 23:03

Damian

Insane Obtrusion

De auto die Red Bull heeft laten zien is geen FIA mock-up auto, maar meer een vroege interpretatie van de 2026 regels door Red Bull zelf. Je kan dus al een aantal details zien welke kant de auto's op gaan en waar teams aan de knutsel zijn.

Cockpit locatie en algehele details:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oq6DznpUQByW2lBuk0TUyCy2qVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cMniecGys3DQpGkt2liGbrJR.png?f=fotoalbum_large

Ophanging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCLNAYs3DrHWyHatNgAcoMxA1Qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0B7yobxEHCWougTUrihtT3p2.png?f=fotoalbum_large

Meer details:

[ Voor 51% gewijzigd door Damian op 16-01-2026 14:12 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Imola krijgt een facelift qua faciliteiten, met de hoop dat ze op de kalender kunnen blijven na de aanpassingen:
https://www.motorsport.co...m-remains-alive/10790486/
Imola embarks on major facelift as F1 dream remains alive
Having dropped off the Formula 1 calendar, Imola is using 2026 as a year to overhaul its ageing facilities

[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 16-01-2026 15:45 ]

PSN

• Chocoball
Alleen een logo op de Red Bull of doet Ford toch meer in de vertaling en samenvatting.
  • Gisteren in Detroit maakte Ford hoofdingenieur Christian Hertrich de opmerking: "Ik wou dat we gewoon onze logo's erop hadden geplakt, zoals iedereen beweert. Dat zou ons leven een stuk makkelijker hebben gemaakt."
  • In 2021 besloot Red Bull een eigen motorprogramma op te zetten nadat Honda daarvoor had aangegeven de Formule 1 te zullen verlaten. In februari 2023 kwam Ford als partner aan boord die zich met het elektrische deel zou gaan bemoeien. Vorig jaar vertelde de baas van Ford Performance Mark Rushbrook waar Ford Red Bull allemaal bij ondersteunt.
  • Een kwaliteit die Ford in het project wist in te brengen is de snelle fabricage van onderdelen voor de aandrijving. Hoewel Ford 125 jaar ervaring heeft moesten ze bij nul beginnen. Die fabricage gebeurt niet door gieten of frezen maar door 3D printen van metalen componenten. Ford gebruikt een techniek die zich DMLS (Direct Metal Laser Sintering) laat noemen. Deze techniek is sneller dan traditionele productiemethoden. Momenteel levert Ford 12 componenten waaronder delen voor de MGU-K en turbocompressor. In Detroit liet Ford nog meer onderdelen zien die uit de 3D printer komen zoals waterleidingen en delen voor de uitlaat.
  • Naast productie van onderdelen helpt Ford ook bij motorsimulatiies. Met behulp van computerberekeningen wordt de belasting op componenten berekend. Dit maakt kostbare testbankuren overbodig. Ook biedt het simulatiesoftware aan om het energiebeheer tijdens raceweekenden te optimaliseren. Met deze software kan zo de optimale verdeling tussen elektrisch vermogen en vermogen van de verbrandingsmotor bepaalt worden.
  • Op elektrisch vlak heeft Ford speciale software laten ontwikkelen om de laadcycli van de energieopslagsystemen te optimaliseren en zo voortijdige slijtage te voorkomen. Ford heeft ook medewerkers in Milton Keynes rondlopen voor de batterijtests.
  • De Red Bull motor draagt de naam DM01, vernoemt naar Red Bull oprichter Dietrich Mateschitz die destijds zijn goedkeuring voor het project heeft gegeven.

Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2265734.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2265740.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2265741.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2265742.jpg

Afbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2265743.jpgAfbeeldingslocatie: https://img.auto-motor-und-sport.de/_/bg:FFFFFF/f:best/h:1238/rt:fit/w:2200/plain/2265744.jpg

https://www.auto-motor-un...1/red-bull-motor-ford-f1/

• Chocoball
YakuzA schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:44:
Imola krijgt een facelift qua faciliteiten, met de hoop dat ze op de kalender kunnen blijven na de aanpassingen:
https://www.motorsport.co...m-remains-alive/10790486/

[...]
In Italië hopen ze dat Madrid in september niet gereed is voor het organiseren van de grand prix en dat Imola dan de vervanger wordt maar er is ook nog concurrentie uit Portugal en Turkije.

• mavamal
Als je 'vanaf 0' zou moeten starten met je gehele fabricage, en je was in de F1 al (1 van) de eerste die 3d-printen gebruikte voor snellere doorloop van prototypes, dan verbaast het me eigenlijk dat Ford ze er op moest wijzen dat dit ook met metaal kan en hoe precies.
Het is geen Viry waar niets in geïnvesteerd werd of Ferrari met decennia ervaring met traditionele methodes.

Terwijl het boek van Newey aangaf dat veel medewerkers van Ford destijds "The Ford Way" voorstonden, een methode waardoor Gary Anderson bijvoorbeeld mocht vertrekken bij Jaguar, dus misschien had ik daarom ook wat angst voor een wat logge organisatie die een F1 team kwam versterken.

Niet dat een F1 team geen waste kan hebben of pencil pushers die alleen maar regels volgen en afdwingen, maar dat zou toch een uitzondering moeten zijn.

Voor mensen die er wellicht meer van weten en met het oog op een andere sponsor die in F1 veel aanwezig is, wat zijn de voordelen van additive manufacturing zoals die DMLS ten opzichte van reductive manufacturing zoals CNC?

• Chocoball
mavamal schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:01:
Als je 'vanaf 0' zou moeten starten met je gehele fabricage, en je was in de F1 al (1 van) de eerste die 3d-printen gebruikte voor snellere doorloop van prototypes, dan verbaast het me eigenlijk dat Ford ze er op moest wijzen dat dit ook met metaal kan en hoe precies.
In het artikel staat dat ze vanaf nul moesten beginnen maar dat Ford al decennialang ervaring heeft met deze techniek. Misschien had ik dat iets beter moeten verwoorden.

• mavamal
Chocoball schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:04:
[...]

In het artikel staat dat ze vanaf nul moesten beginnen maar dat Ford al decennialang ervaring heeft met deze techniek. Misschien had ik dat iets beter moeten verwoorden.
Ah, dat maakt het al een stuk begrijpelijker.
Ja, weinig organisaties zullen groot genoeg zijn om decennia geleden al met dit soort technieken bezig te kunnen zijn. Tegenwoordig kan een middelgroot youtube-kanaal al zo'n apparaat aanschaffen en beginnen te experimenteren, dat zal 20 jaar geleden al wel anders zijn geweest.

• Chocoball
Hamilton krijgt een nieuwe race engineer. Ferrari heeft vandaag hierover een verklaring uitgebracht.
"Scuderia Ferrari HP announces that Riccardo Adami has moved to a new role within the Scuderia Ferrari Driver Academy as Scuderia Ferrari Driver Academy and Test Previous Cars Manager, where his extensive trackside experience and Formula 1 expertise contributes to the development of future talent and to strengthening performance culture across the program.

"Scuderia Ferrari HP would like to thank Riccardo for his commitment and contribution to his trackside role and wishes him every success in his new position.

"The appointment of the new Race Engineer for car #44 will be announced in due course."

• Shinji
Chocoball schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:02:
Hamilton krijgt een nieuwe race engineer. Ferrari heeft vandaag hierover een verklaring uitgebracht.

[...]
Is dit daadwerkelijk een promotie of valt dit onder de categorie "weggepromoveerd"

• Jorah_Newstone
Shinji schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:11:
[...]

Is dit daadwerkelijk een promotie of valt dit onder de categorie "weggepromoveerd"
Weggepromoveerd, Vasseur heeft eindelijk het licht gezien en geluisterd naar Hamilton.

Het was ook totaal geen match tussen beide.

• RobertMe
Nog niemand die heeft gepost dat Verstappen niet hoeft te wennen aan het gezicht van zijn nieuwe Nr. 1 mechanic?

Want dat wordt Jon Caller. De identieke tweelingbroer van zijn voormalige Nr. 1, Matt :+ (Jon was al Nr. 1 bij de andere auto. Waarbij de andere auto al langer een Caller als Nr. 1 had. Ik weet alleen niet of dat altijd al Jon was of eerst Matt die, met de promotie van Chris Gent (Nr 1 naar chief), naar Verstappens auto is gegaan en Jon promotie naar Nr 1 heeft gemaakt).

Matt gaat overigens zijn oude Nr 1 en head of operations na. Die gaat naar Audi (net zoals Lee Stevenson al in 2023? en Jonathan Wheatley per 2025)

• sjaool

sjaool

Dat de motor van Red Bull het typenummer DM01 heeft gekregen vind ik wel een mooi gebaar.

• RobertMe
En daarnaast heeft Cadillac vandaag op Silverstone gereden: Instagram / kopietje op Reddit.

Edit:
Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/some-slightly-higher-quality-images-of-the-cadillac-v0-x4yo1muazqdg1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=5d8317b296d90b9268eb83c0fd966914ce600259
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/some-slightly-higher-quality-images-of-the-cadillac-v0-snha08wazqdg1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=77df2fcf0c6c3c6718f18a26289933550e91b552
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/some-slightly-higher-quality-images-of-the-cadillac-v0-t5uf6gxazqdg1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=dc246a1d614009e5016861ec838beba5ed51966a

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/history-in-the-making-at-silverstone-every-second-today-was-v0-hj625ntzlrdg1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=5a47f4c2f88eff18816aa5985133024cd0252cc1
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/history-in-the-making-at-silverstone-every-second-today-was-v0-symv7ktzlrdg1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=f39010b8cfc7bd614e6e1cc4106ad68313769dc1
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/history-in-the-making-at-silverstone-every-second-today-was-v0-o3qc9ktzlrdg1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=39dd0bb346e96f1119560ce9e83c3a6b5fb9cd7e

[ Voor 70% gewijzigd door RobertMe op 16-01-2026 21:39 ]

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:05

AvK

Ready Set Go

Wow, die ziet er compact en snel uit.

Dank.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
De sidepod van de Red Bull lijkt op het eerste gezicht compacter. Al is het natuurlijk afwachten hoe het definitieve ontwerp er straks uitziet.

• Chocoball
Muse schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:13:
De sidepod van de Red Bull lijkt op het eerste gezicht compacter. Al is het natuurlijk afwachten hoe het definitieve ontwerp er straks uitziet.
De Red Bull sidepod wijkt af van de Formule 1 demowagen en lijkt eerder op de sidepodconfiguratie van hun 2025 wagen. Mogelijk is dit een eerder studiemodel op basis van de nieuwe regels waarbij niet alles is aangepakt. De verwachting is wederom dat wagens nog zullen wijzigen bij de testdagen of bij de eerste race.

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:14
artikel over de veranderingen dit jaar

https://sporza.be/nl/2026...er-de-loep~1768550791034/

• RobertMe
Chocoball schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:52:
De verwachting is wederom dat wagens nog zullen wijzigen bij de testdagen of bij de eerste race.
Maar de verwachting is vast ook dat de auto's tijdens het seizoen nog zullen veranderen (eerste grote updates bij de eerste Europese GP? Dat is vrij standaard. Kleine updates over het hele seizoen).

Semi dooddoener dus ook "teams laten bij testdagen nog niet alles zien". Nouja, laten ze niet alles zien of is de auto voor de testdagen een maand voor de testdagen klaar en staan ze in Australië met een auto met een maand extra ontwikkelingen? Geen enkel team zal na de initiële ontwikkeling van de auto, die ze ook bij de testdagen gebruiken, denken "prima zo, niks meer aan veranderen".

Eigenlijk zegt die auto van Red Bull dus niks. We weten niet eens of dit een demo auto is (betaalt uit marketing budget?) of een heel vroege versie in de ontwikkeling.

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Chocoball schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:52:
[...]

De Red Bull sidepod wijkt af van de Formule 1 demowagen en lijkt eerder op de sidepodconfiguratie van hun 2025 wagen. Mogelijk is dit een eerder studiemodel op basis van de nieuwe regels waarbij niet alles is aangepakt. De verwachting is wederom dat wagens nog zullen wijzigen bij de testdagen of bij de eerste race.
Exact. Ik verwacht niet dat dit de versie is die we tijdens de testdagen gaan zien, maar doordat het afwijkt van de demowagen is het wel een hint naar de richting waarin ze werken.

Ik verwacht weinig sandbagging ten aanzien van aero configuraties. Het is een nieuwe set regels, dus ze zullen zoveel mogelijk tijd willen gebruiken om de werking en correlatie te valideren. Je helpt jezelf dan niet door bepaalde onderdelen achter te houden vanwege de concurrentie.

• Shinji
Muse schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Exact. Ik verwacht niet dat dit de versie is die we tijdens de testdagen gaan zien, maar doordat het afwijkt van de demowagen is het wel een hint naar de richting waarin ze werken.

Ik verwacht weinig sandbagging ten aanzien van aero configuraties. Het is een nieuwe set regels, dus ze zullen zoveel mogelijk tijd willen gebruiken om de werking en correlatie te valideren. Je helpt jezelf dan niet door bepaalde onderdelen achter te houden vanwege de concurrentie.
Of ze hebben een design laden genereren door AI op basis van de regelementen om de competitie op het verkeerde been te zetten. :+

• Wertha
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:40

Wertha

Te midden van het moeras

RobertMe schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:35:
En daarnaast heeft Cadillac vandaag op Silverstone gereden: Instagram / kopietje op Reddit.

Edit:
Plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik moet bij die zwarte bolides nog steeds als eerste aan Minardi denken. Blijft toch een stille liefde voor dat halfgare Italiaanse team.

• RobertMe
Muse schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Of ze misleiden bewust de concurrentie er mee. Want zo'n demo auto zal niet onder de budget cap vallen. Dus dan kun je net zo goed iets totaal anders doen (of zoals @Shinji aangeeft door AI een modelletje laten maken).
Dit uiteraard voor de gewone testdagen. Maar de ontwikkeling van een demo / show auto kan natuurlijk een volledig onafhankelijk traject zijn. En misschien zijn er nog wel teams die zaken achter houden voor de Barcelona test? Volgens mij is dat puur een motor test. Mogelijk dat ze daar vervolgens geen aero testing mogen doen oftewel geen aero rakes en zo mogen gebruiken. Dan kun je ook bewust met bv oudere aero rijden. (Ok, driver feedback is dan wellicht ook "minder", maar je zou het wel kunnen vergelijken met de oude en nieuwe aero in de sim. Maar je hebt in ieder geval geen uitgebreide computerdata / metingen die je kunt vergelijken met de CFD etc).

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

-Edit-

De afgelopen dagen loop ik echt achter qua nieuws :X

[ Voor 81% gewijzigd door Mog op 17-01-2026 14:20 ]

• Shinji
Mog schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 12:15:
Lewis Hamilton krijgt een nieuwe race engineer voor 2026. Goed nieuws voor allebei denk ik.

https://www.formula1.com/...ri.1WVOwZfz9mnJ1XKjmgz8Yu
Kijk eens een paar posts terug ;)

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Jorah_Newstone schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:23:
[...]

Weggepromoveerd, Vasseur heeft eindelijk het licht gezien en geluisterd naar Hamilton.

Het was ook totaal geen match tussen beide.
Als ie echt het licht had gezien had de engineer een andere coureur gekregen ;)

• RobertMe
toolkist schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Als ie echt het licht gezien had had ie ze beiden vervangen. Adami met Vettel en Sainz was ook regelmatig iffy meen ik me te herinneren.

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

toolkist schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 14:21:
[...]

Beetje rare opmerking. Een engineer vervang je makkelijker dan een coureur. Er was duidelijk geen synergie tussen hen.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:49
Shinji schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Of ze hebben een design laden genereren door AI op basis van de regelementen om de competitie op het verkeerde been te zetten. :+
Gewoon een stagiair aan het werk gezet...

Er hoeft geen motor in, dus het ding hoeft in de verste verte niet op het uiteindelijke resultaat te lijken.

iRacing Profiel

• Jorah_Newstone
Mog schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Beetje rare opmerking. Een engineer vervang je makkelijker dan een coureur. Er was duidelijk geen synergie tussen hen.
Precies, plus hamilton krijgt goed betaald en zit vast aan een contract. En dan wil je af van hamilton? Wie vervangt hem dan?
Hamilton is waardevol qua kennis en ervaring. Maar dan moet Ferrari wel naar hem luisteren.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:13
Hamilton kan door iedereen met toekomst vervangen worden, hij voegt helemaal niets meer toe.
Hij was heel goed, maar je moet weten wanneer je stopt.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:25
Jorah_Newstone schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:39:
[...]

Precies, plus hamilton krijgt goed betaald en zit vast aan een contract. En dan wil je af van hamilton? Wie vervangt hem dan?
Hamilton is waardevol qua kennis en ervaring. Maar dan moet Ferrari wel naar hem luisteren.
Die kennis van hem is beperkt hoor. Het is vooral de ervaring.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• RobertMe
Jorah_Newstone schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:39:
Ervaring en kennis van? Hamilton heeft altijd een gespreid bedje gehad. Zowel McLaren waar die als rookie instapte als Mercedes waren op dat moment top teams. McLaren met jaren historie, Mercedes opgebouwd door Brawn, Schumacher en Rosberg. Volgens mij heeft Hamilton zelfs nog eens gezegd dat Rosberg maar een nerd was (heeft Rosberg zelfs niet iets van een opleiding gedaan in vliegtuig aerodynamica?).
Daarnaast heeft Hamilton altijd aangegeven de simulator te haten. En volgens mij is ook wel eens aangegeven dat het bij Hamilton is "op vrijdag, zaterdag, zondag komen opdagen, instappen, rijden, uitstappen en weer weg". (Terwijl bv Vettel vaak pas als laatste vertrok omdat hij alles in perfectie wilde begrijpen en analyseren).

En wat die kennis en ervaring Hamilton de laatste jaren brengt hebben we kunnen zien. Hij zit al jaren bij Mercedes dat hij door en door kent, vervolgens komt Russell aanzetten en die maakt het de 7-voudig WDC ook nog lastig.
En nu komt Hamilton in een Italiaans team, compleet anders georganiseerd / cultuur. Dat team heeft al een top rijder, die er al jaren heeft kunnen "rijpen" (/ingespeeld raken op het team etc). En krijgt die helemaal de oren gewassen. Nee, daarvan kan ík de schuld niet bij Ferrari leggen. Enige schuld bij Ferrari is dat ze dachten dat Hamilton "wat zou zijn".

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

RobertMe schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Ervaring en kennis van? Hamilton heeft altijd een gespreid bedje gehad. Zowel McLaren waar die als rookoe instapte als Mercedes waren op dat moment top teams.
In 2007 is McLaren inderdaad een top team, maar Hamilton komt als rookie naast wereldkampioen Alonso te zitten. Hij pakt in zijn eerste 9 races 9 podiums en eindigt op één puntje afstand op de tweede plek (evenveel punten als Alonso). Het jaar daarna wordt hij wereldkampioen (bijna dubbele punten t.o.v. zijn teamgenoot Kovalainen). Mercedes voor de komst van Lewis Hamilton:
  • 2010: 4e met 214 punten (Red Bull won met 498 punten)
  • 2011: 4e met 165 punten (Red Bull won met 650 punten)
  • 2012: 5e met 142 punten (Red Bull won met 460 punten)
Kun je uitleggen wat je bedoelt met een gespreid bedje bij een top team?

• ZeromaNoiS
  • Nu online
Mog schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:09:
[...]
Ik ga hier niet beweren dat Hamilton niet kan sturen, hij heeft bereikt wat hij bereikt heeft.

Maar in 2014 bij Mercedes instappen dat was destijds met die motor van ze ook wel een gespreid bedje te noemen. Maat goed, hij verslaat dan wel z’n teamgenoot.

• RobertMe
Mog schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:09:
Uiteraard. In zijn eerste jaar is McLaren makkelijk WCC zonder spy gate (of juist door spy gate ;)). Dus hoeveel heeft Hamilton daadwerkelijk aan de auto en het team bijgedragen? En datzelfde geldt natuurlijk voor de jaren erna. En in 2013 bij Mercedes is het team ook al opgebouwd, in 2014 hebben ze een raketmotor en wint hij met 2 vingers in de neus (behalve 2016 dan). Ook daar dus de vraag hoeveel Hamilton het team en de auto verbeterd heeft.

Dat was immers waar ik op reageerde. Dat Hamilton kennis en ervaring heeft om Ferrari te verbeteren. En daar heb ik mijn twijfels bij. Ik schrijf niks over de kwaliteiten van coureur Hamilton. Maar over de kwaliteiten van Hamilton om een team en auto naar zijn hand te zetten.

Zie ook 2022. Er wordt gezegd dat Hamilton veel met de afstelling heeft geprobeerd en daardoor vaak slecht was. Maar tegelijkertijd heeft het hem (/het team) niks gebracht. Hamilton, en het team, verbeterde pas toen ze van zero-pod afstapte. (Daarom ook dat ik schrijf dat Hamilton het lastig had met Russell, terwijl die er in 2022 vaak ruim achter finishte en IIRC ook in het WDC. Een deel daarvan zal in het experimenten zitten dat an zich "prima" is. Maar tegelijkertijd verbeterd Hamilton ook niet echt. Noch als coureur in de slechte auto noch dat de slechte auto beter wordt).
Vergelijk 2022 en 2024, 2025. 2022 is het bij Mercedes steeds "Hamilton presteerde slecht door experimenten met afstelling". Red Bull in 2024, 2025 "Verstappen heeft er veel uren in gestoken en input gegeven en de auto is nu beter".

• Mog
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

RobertMe schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:19:
[...]

Uiteraard. In zijn eerste jaar is McLaren makkelijk WCC zonder spy gate (of juist door spy gate ;)). Dus hoeveel heeft Hamilton daadwerkelijk aan de auto en het team bijgedragen? En datzelfde geldt natuurlijk voor de jaren erna. En in 2013 bij Mercedes is het team ook al opgebouwd, in 2014 hebben ze een raketmotor en wint hij met 2 vingers in de neus (behalve 2016 dan). Ook daar dus de vraag hoeveel Hamilton het team en de auto verbeterd heeft.

Dat was immers waar ik op reageerde. Dat Hamilton kennis en ervaring heeft om Ferrari te verbeteren. En daar heb ik mijn twijfels bij. Ik schrijf niks over de kwaliteiten van coureur Hamilton. Maar over de kwaliteiten van Hamilton om een team en auto naar zijn hand te zetten.

Zie ook 2022. Er wordt gezegd dat Hamilton veel met de afstelling heeft geprobeerd en daardoor vaak slecht was. Maar tegelijkertijd heeft het hem (/het team) niks gebracht. Hamilton, en het team, verbeterde pas toen ze van zero-pod afstapte. (Daarom ook dat ik schrijf dat Hamilton het lastig had met Russell, terwijl die er in 2022 vaak ruim achter finishte en IIRC ook in het WDC. Een deel daarvan zal in het experimenten zitten dat an zich "prima" is. Maar tegelijkertijd verbeterd Hamilton ook niet echt. Noch als coureur in de slechte auto noch dat de slechte auto beter wordt).
Vergelijk 2022 en 2024, 2025. 2022 is het bij Mercedes steeds "Hamilton presteerde slecht door experimenten met afstelling". Red Bull in 2024, 2025 "Verstappen heeft er veel uren in gestoken en input gegeven en de auto is nu beter".
Ik ben het wel met je eens dat Hamilton meer een pure racer is dan een architect (zoals Schumacher en Verstappen). De tijden zijn ook behoorlijk veranderd, Schumacher kon nog onbeperkt testen, Verstappen is 'opgegroeid' (vanaf dag 1 in F1) met simulatiewerk. Hamilton valt daar tussen.

In 2012 was Mercedes een P5-team. Dat ze in 2014 een 'raketmotor' introduceerde maakte keuze voor Mercedes achteraf wellicht een logisch. Maar 'in hindsight' is iets anders dan een gespreid bedje voor mij.

Ik ga niet ontkennen dat ik teleurgesteld ben in de samenwerking tussen Hamilton en Ferrari. Ik had er veel meer van verwacht. Met een ijzersterk duo als Leclerc en Hamilton waren mij verwachtingen torenhoog. Juist omdat Ferrari technisch vaak de plank misslaat of strategisch faalt, dacht ik dat ze iemand met de autoriteit van Hamilton goed konden gebruiken. Nu betaalt Hamilton zich wel terug in verkochte shirtjes en petjes, maar dat is niet de reden dat Ferrari hem naar Maranello bracht lijkt me.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Seizoen 2026 topics: (volgt later)
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken