VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .
uit de volkskrant van vandaag
Al dan niet terecht (ik vind van wel omdat beleggen comlexer/risicovoller is dan sparen) zit er dus meer vermogen in sparen dan in beleggen). Tot een bepaald bedrag zou ik sowieso niet beleggen en daarboven altijd maar voor een deel zodat ik altijd daarnaast spaargeld zou hebben. Om te voorkomen dat ik beleggingen van de hand moet doen als ik geld nodig heb op een moment dat mijn beleggingen gekelderd zijn.De totale Nederlandse spaarpot is de afgelopen jaren flink gegroeid, blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB). Er staat ruim 550 miljard euro op spaar- en depositorekeningen van Nederlandse banken, 100 miljard meer dan in 2023.
Beleggen is in Nederland veel minder populair dan sparen, het totale effectenbezit is ruim de helft lager: 234 miljard euro.
btw: ik heb in huis geen plek voor mijn ton. Mijn regenton staat gewoon buiten
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 03-10-2026 10:22 ]
Maar dan suggereert "niemand heeft een ton op de bank" dus dat er een groot gat zit tussen het plebs dat überhaupt geen ton heeft en de rijkaards die hun geld in assets hebben zitten.ZieMaar! schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:32:
Maar is de consensus onder economen niet dat wij Nederlanders sowieso veel te veel sparen en te weinig beleggen? We zijn natuurlijk een calvinistisch volkje, waarbij sparen, schulden vermijden en sober leven toch redelijk diep ingebakken zitten? Daar zal dit wel een beetje uit voort komen?
Of het zegt gewoon iets over de mensen met wie de minister omgaat natuurlijk.
Zucmantaks, nu 💰 !
Dat kunnen en zullen de "economen" vinden, maar ik ben geen econoom. Ik doe met MIJN geld waar ik mij goed bij voel. Kan ik er meer uithalen, wellicht. Is mij dat geleerd gedurende mijn voortgezet onderwijs (lijkt mij een goed moment) en dan ook los van mijn keuzevak economie (waar ik het mij niet van kan herinneren) ? Volgens mij niet. Met dit als basis lijkt mij het terecht dat Nederlanders voornamelijk sparen en minder beleggen.ZieMaar! schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:32:
Maar is de consensus onder economen niet dat wij Nederlanders sowieso veel te veel sparen en te weinig beleggen? We zijn natuurlijk een calvinistisch volkje, waarbij sparen, schulden vermijden en sober leven toch redelijk diep ingebakken zitten? Daar zal dit wel een beetje uit voort komen?
Om het naar het heden te trekken: onderwijs om de sprookjes met luchtkastelen van Finfluencers aan flarden te schieten lijkt mij wel nuttig.
Het gaat me niet om jou, iedereen moet zijn eigen keuzes maken hierin, maar het liefst wel vanuit een goede achtergrond en voldoende kennis, waarbij onderwijs en voorlichting inderdaad belangrijk is. En daar zou voor mij heel duidelijk bij horen dat je dus snapt wat de risico’s zijn, maar ook dat er voor opa en oma’s die elke maand € 100,- apart zetten voor een kleinkind, er echt meer opties zijn dan sparen.W1ck1e schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:38:
[...]
Dat kunnen en zullen de "economen" vinden, maar ik ben geen econoom. Ik doe met MIJN geld waar ik mij goed bij voel. Kan ik er meer uithalen, wellicht. Is mij dat geleerd gedurende mijn voortgezet onderwijs (lijkt mij een goed moment) en dan ook los van mijn keuzevak economie (waar ik het mij niet van kan herinneren) ? Volgens mij niet. Met dit als basis lijkt mij het terecht dat Nederlanders voornamelijk sparen en minder beleggen.
Om het naar het heden te trekken: onderwijs om de sprookjes met luchtkastelen van Finfluencers aan flarden te schieten lijkt mij wel nuttig.
Eens, het gaat niet om mij (zo had ik jouw bericht ook niet gelezen). Het gaat inderdaad om onderwijs en voorlichting.ZieMaar! schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:45:
[...]
Het gaat me niet om jou, iedereen moet zijn eigen keuzes maken hierin, maar het liefst wel vanuit een goede achtergrond en voldoende kennis, waarbij onderwijs en voorlichting inderdaad belangrijk is. En daar zou voor mij heel duidelijk bij horen dat je dus snapt wat de risico’s zijn, maar ook dat er voor opa en oma’s die elke maand € 100,- apart zetten voor een kleinkind, er echt meer opties zijn dan sparen.
Grootouders die kunnen sparen en beleggen op eigen naam kunnen prima geld schenken (tot het bedrag van de vrijstelling) belastingvrij aan hun kleinkinderen. Ik ga geen opa worden, maar ik ben wel een oom met vermogen. (om met warme hand te schenken indien nodig)
[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 03-10-2026 11:48 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Bij kritiek vanuit de VVD zelf, zoals hier bij Teeven, vraag ik mij altijd af wat ze nu precies vinden. Wat nu gebeurt vinden ze niet goed, maar bedoelen ze dat de VVD meer aansluiting met pragmatische partijen als Pro moeten zoeken (naar links bewegen) of juist hun eigen koers nog vaster aanpakken (naar rechts bewegen).Bananenplant schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 08:19:
Die had ik ook gezien. Wat me opviel is dit stukje:
[...]
Ik probeer te begrijpen wat de strategie is achter deze uitspraak. Voorsorteren op een kabinetsval en "we moesten wel"?
Aangezien het vrij druk op rechts is met vrij gekke mensen ben ik altijd wantrouwig met observaties dat iets niet goed gaat men een nog slechter alternatief najaagt.
* Delerium zou de linkervleugel van de VVD zichtbaarder willen zien.
Bij de VVD kun je er denk ik veilig vanuit gaan dat er geen uitingen in de media gedaan worden zonder goedkeuring van de partijleiding.Delerium schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:40:
[...]
Bij kritiek vanuit de VVD zelf, zoals hier bij Teeven, vraag ik mij altijd af wat ze nu precies vinden.
Zucmantaks, nu 💰 !
Is die er nog genoeg om intern een vuist te maken? Er is een behoorlijke verschuiving van VVD naar CDA en D66 geweest (zie hier, kies voor VVD bij 'kiezersbewegingen'). Het verlies is beperkt gebleven door instroom van verder rechts. De keuze en later hernieuwde steun voor Yesilgoz was een duidelijk signaal, ik vermoed ook intern.Delerium schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:40:
[...]
Dat weet ik niet zo zeker, de Dilan kan wel uit de SP, de SP'er kan misschien niet uit de DilanDelerium schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:51:
Ik neem het voor Dilan op; ik denk niet dat zij degene is die naar D66 en CDA is bewogen. Een mogelijke ruk naar links van de VVD komt niet bij Dilan vandaan.
FTFYDelerium schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:40:
[...]
*knip*
* Delerium zou de linkervleugel rechts-liberale vleugel van de VVD zichtbaarder willen zien.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Eens, de huidige leiding heeft zich naar mijn mening volledig gecommitteerd aan een rechtsere koers, waarin samenwerken met PRO, in ieder geval voor de camera nooit zal toegejuichd. Als het dan toch moet, verwacht ik een "we moesten wel want CDA en D66 en stabiliteit en kijk wat we terug hebben gekregen op dit andere onderwerp".Delerium schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:51:
Ik neem het voor Dilan op; ik denk niet dat zij degene is die naar D66 en CDA is bewogen. Een mogelijke ruk naar links van de VVD komt niet bij Dilan vandaan.
Ik zie en verwacht dan ook geen "ruk naar links", enkel "verkiezingen komen ons nu echt niet goed uit dus we doen wat nodig is om dat nu te voorkomen, anders worden we rechts ingehaald". JA21 begint een duidelijke concurrent te worden, gezien recente peilingen. De versnippering op rechts neemt daarmee verder toe.
Een coalitie vormen zou opnieuw een drama worden, waarbij de VVD niet, zoals afgelopen jaar, een kingmaker rol kan pakken. De spotlight moet dan gedeeld worden met Eerdmans en dat is een enorm risico. Zie ook wat er gebeurde toen Dilan de deur naar de PVV open zette. En JA21 is vrij goed in zich fatsoenlijker voordoen dan ze zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Bundin op 03-10-2026 12:07 ]
Misschien kunnen we een vracht billboards crowdfunden om ze zo te dwingen de partijkas te blijven aanspreken.spijkerhoofd schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 08:52:
[...]
Dat heeft toch wel een hoog poker gehalte zo met hun lege partijkas! Hoeveel vervroegde verkiezingen kunnen ze nog handelen?
Zucmantaks, nu 💰 !
Ik heb juist meer het gevoel de laatste jaren dat hebben van "status" veel belangrijker is geworden. Als je kijkt in wat voor (nieuwe) auto's tegenwoordig wordt gereden....ZieMaar! schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 10:32:
Ik vind dat we juist steeds minder sober en calvinistisch leven als ik in mijn omgeving en op de weg kijk op dagelijkse basis.
En bovendien wat is er verkeerd aan "schulden vermijden" en "sparen"? Die economen hebben makkelijk praten. Waarschijnlijk zitten ze er warmpjes bij en hebben ze de ruimte. Een groot deel van Nederland heeft dat niet en wilt de klappen kunnen opvangen als we weer een nieuwe economische crisis krijgen.
De begon in de jaren 90 toen ook door eigen toedoen, met o.a. Lubbers die Brinkman onder bus gooide, de VVD ging in 1994 van 23 naar 31 zetels, bijna even groot als het fors verliezende CDA. De VVD kon zo zich zo profileren ten koste van het CDA.
De paarse kabinetten waren de pre cursor van de opkomst van het populisme, mede ook door het beleid van de VVD. Maar toen Fortuyn opkwam met z'n kritiek op paars, straalde dit nauwelijks af op de VVD, ondanks dat ze een grote vinger in de pap hadden gehad qua beleid. Dit was een belangrijke indicatie dat de populistische revolte over rechts zou gaan en niet over links.
Eerste volgde er een crisis binnen de VVD als gevolg van de populistische revolte, Wilders splitste zich af en als gevolg hiervan vond er een richtingen strijd plaats binnen de VVD. De VVD was altijd al een tegenstrijdige partij omdat de 2 stromingen conservatief en liberaal eigenlijk elkaars tegenpool waren. Met het vertrek van Wilders won de liberale stroming met Rutte.
Een belangrijk effect van de opkomst van autoritaire partijen op rechts is dat de electorale ruimte werd verkleint en het initiatief en macht bij rechts consolideerde. Zonder de PVV kon je niet meer om de VVD heen, maar de VVD kon alsnog wel met de PVV. Effectieve democratische/rechtsstatelijke oppositie werd zo verkleind. Zowel VVD als CDA konden hiervan profiteren, maar de geschiedenis zou anders lopen.
De tweede fase waarin de VVD haar macht kon uitbreiden was toen de VVD samen met het CDA met de PVV een gedoogconstructie wilde aangaan. Waarin dit bij de VVD nauwelijks tot discussie zorgde, verscheurde de beslissing het CDA, zie ook het beruchte CDA congres. Na de val en wederom het verlies van het CDA kon het tijdperk Rutte aanbreken.
Onder Rutte ontstond een nieuwe fenomeen, de partij had niet alleen de positie van het CDA uitgeschakeld als grootste partij op rechts, bijna elke partij die regeerde met de VVD leed vervolgens verlies na de regeerperiode. Terwijl de VVD haar positie kon behouden.
Deze ontwikkelingen kennen 2 kanten, niet alleen heeft de VVD van alle partijen de meeste uitgekiende verkiezingsstrategie gehad van alle partijen, het is ook mede gekomen doordat andere partijen op rechts simpelweg geen antwoord hadden op die strategie van de VVD. Het CDA heeft zich nooit kunnen herstellen van wegvallen als traditionele machtsfactor na Balkenende. Binnen het CDA zag je hierin ook weinig discussie, het wegvallen van de macht werd gelaten geaccepteerd.
Hoewel de VVD de afgelopen decennia het machtsspel als enigste partij goed wist te spelen bleef er nog 1 probleem over, uiteindelijk is de politiek een afspiegeling van het electoraat. Hoewel electoraal de VVD in optima forma heeft kunnen profiteren van de steeds grotere electorale positie van autoritaire partijen, heeft de partij daarmee ook alle middelen uit handen gegeven om te voorkomen dat deze partijen een bedreiging zouden vormen voor de VVD. De positie die VVD als machtspartij in de regering hield, dreigt de partij nu te consumeren. Ook nu op rechts steeds kritischer naar de VVD wordt gekeken.
Het zijn is nu niet de middenpartij CDA die profiteert dat het VVD in een moeilijkere positie zit, maar juist de radicalere/extreme partijen. Dat weg terug naar het midden moeilijk is, komt mede ook doordat het CDA eigenlijk al sinds Lubbers geen strategie had om met de VVD te kunnen concurreren. Je krijgt hierdoor dus hetzelfde fenomeen als in Weimar Duitslands, door de groeiende macht van autoritaire partijen gaan de rechtse middenpartijen tevergeefs steeds verder naar rechts. Totdat er geen verschil meer is en men voor het echte merk gaat, zoals je ook zag gebeuren bij de totaal mislukte strategie van de VVD om de verkiezingen te winnen op het onderwerp migratie.
Maar nog steeds heeft de VVD ondanks de partij steeds minder zetels heeft een grote machtspositie, maar dat ligt dus imho niet alleen meer aan de VVD. Het zijn juist ook weer de andere midden partijen die nooit een serieuze pogingen hebben gedaan om de machtspositie van de VVD te breken. Dit zie je ook terug in de huidige coalitie. D66 liet zich het kaas van het brood eten tijdens coalitieonderhandelingen en het CDA is echt totaal onzichtbaar gebleven. D66 en CDA zijn na het steeds meer naar rechts opschuivende VVD de partijen vanuit midden die dat moeten verdedigen, maar na decennia machtspolitiek van de VVD zie ik het zo nog steeds niet lukken.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Zonder op deze vragen in te gaan en ik punt je snap. Zou wel degelijk men moeten beseffen dat je een keuze hebt ongeacht je verleden. Ook al zijn ze klein en hoeven ze je niks te kosten (of zelfs geld besparen). Paar voorbeelden lopen i.p.v. fatbike. fietsen i.p.v. elektrische fiets. trap i.p.v. lift. Wandelen i.p.v. bankzitten. (Mensen met fysiek ongemak uitgezonderd).ZieMaar! schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:29:
[...]
Maar mijn vraag is dus vooral: wat maakt dat jij die knop om kon zetten? Puur je wilskracht? Of heb je het in je omgeving, misschien wel bij je ouders, gezien? Of had je op je werk een coach? Had je een goede vriend die op je inpraatte?
En waarom maak je dan eigenlijk geen betere besluiten? Waarom heb je niet meer inkomen? Waarom ben je überhaupt in die situatie gekomen? Hoezo had je eigenlijk een studielening nodig?
Beantwoord die vragen maar niet en vat ze niet persoonlijk op (ze zijn wat flauw, maar ik wil vooral een punt maken, los van jouw situatie), het gaat me namelijk om het mechanisme dat ik zie en die enorm door eigen ervaring gekleurd wordt maar leidt tot een situatie dat mensen die het minder hebben, het anders moeten doen, maar anderen, die het beter doen, gewoon geluk gehad hebben en dat je zelf precies op dat snijpunt zit.
@hamsteg maar vanaf welke intelligentie (stel dat dat het enige is) moet, kan of mag dat dan?
Ik denk dat het probleem eerder is, dat de VVD de controle over het narratief aan het verliezen is. En daarmee ook die positie als de machtspartij waar niemand omheen kan. Opeens worden ze van alle kanten aangevallen en moeten zij bewegen. Natuurlijk probeerde ze het alsnog te doen met hun eigen plannen, waarna ze weer teruggefloten werden. Ditmaal ook binnen de coalitie en zelfs binnen de partij.Delerium schreef op zaterdag 3 oktober 2026 @ 11:40:
[...]
Bij kritiek vanuit de VVD zelf, zoals hier bij Teeven, vraag ik mij altijd af wat ze nu precies vinden. Wat nu gebeurt vinden ze niet goed, maar bedoelen ze dat de VVD meer aansluiting met pragmatische partijen als Pro moeten zoeken (naar links bewegen) of juist hun eigen koers nog vaster aanpakken (naar rechts bewegen).
Aangezien het vrij druk op rechts is met vrij gekke mensen ben ik altijd wantrouwig met observaties dat iets niet goed gaat men een nog slechter alternatief najaagt.
Verder kunnen ze eromheen draaien wat ze willen. Maar ze hebben daadwerkelijk moeten inleveren naar de eisen van Pro. Natuurlijk gingen die dit vieren. Maar dat de VVD ze in een week, een tweede cadeau geeft met dat schot in de voet rondom Box 3, is gewoon onkunde. Want wat hebben ze laten zien dat ze echt niks begrijpen of geven om zelfs de mensen die 2 a 3 keer modaal verdienen, laat staan als je minder verdient. Om de eisen van Pro in te willigen, hebben ze moedwillig zelf een plan bedacht, om hun eigen achterban te gaan belasten op hun spaargeld. En vervolgens heeft zo ongeveer de hele kamer, inclusief zeker Pro, ze terug moeten fluiten.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik wil weer vooruit met dit land. M’n kinderen zullen tot hun 30e bij mij in huis wonen. En ik behoor al tot de gelukkigen dat ik een koophuis heb met 3 slaapkamers. Mensen die de koop boot gemist hebben zijn de sjaak en zoals het er nu naar uitziet komt dat voorlopig niet meer goed.
En maar lekker wijzen naar de asielzoekers ipv de prutsers die al 10+ jaar aan de knoppen draaien.
https://www.trouw.nl/poli...worstelt-de-vvd~b2428b04/
Met het onderwerp vermogensongelijkheid hebben rechtse partijen veel meer moeite. De verdeeldheid binnen de achterban is groter dan bij links, waardoor de oplossingen veel minder voor de hand liggen.
Rond de 40 procent van de mensen die tijdens de laatste verkiezingen op Ja21 en de VVD stemden, maakt zich zorgen dat de verschillen tussen arm en rijk groter worden in Nederland. Bij de achterbannen van BBB en PVV ligt dat percentage iets onder de 60 procent.
Mensen die rechts stemmen staan over het algemeen niet onwelwillend tegenover het verhogen van vermogensbelasting, maar het maakt wel uit wat daar tegenover staat. Werken moet lonen, is de veelgehoorde slogan van de VVD. Dat blijkt ook uit de antwoorden van rechtse kiezers, hoewel de coalitie van VVD, D66 en CDA de inkomstenbelasting wél verhoogt.
Als de rechtse stemmers moeten kiezen tussen het verhogen van de inkomsten- of de vermogensbelasting, kiest een meerderheid voor het laatste. De erfbelasting ligt gevoeliger bij rechtse kiezers. Zo’n 38 procent van de VVD-achterban en 29 procent van de Ja21’ers vindt dat de erfbelasting verhoogd mag worden als de inkomstenbelasting dan niet stijgt.
Sluit ook aan bij dit artikel (cadeaulink) wat ik al eerder aangehaald heb.Heinen staat in Den Haag bekend als strenge boekhouder en kan het niet nalaten om dat te benadrukken tijdens debatten en congressen. Het is twijfelachtig of hij zijn imago ook daadwerkelijk naleeft, want de Raad van State bekritiseerde na Prinsjesdag zijn begroting. Grootste punt van kritiek: het kabinet legt de rekening te veel bij werkenden en toekomstige generaties.
De VVD-achterban is minder star dan de minister zelf. 42 procent van de VVD’ers is bereid om de staatsschuld te laten oplopen om zo andere zaken te betalen, blijkt uit het onderzoek van Kieskompas. Bij Pro ligt dat percentage op 41 procent.
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid