• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:08
rik86 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:07:
[...]

dan wil je dus ook de bijstand omhoog gooien? en de AOW-uitkeringen? de WIA/WGA-uitkeringen?
Daar heb ik geen bezwaar tegen als dat leidt dat we die enorme berg toeslagen, uitkeringen kunnen reduceren en versimpelen. We houden in nederland het uurloon kunstmatig laag zodat we competatief zijn, maar van minimum loon of uitkering kan je niet rondkomen dus worden er allerlei extra uitkeringen, toeslagen gecreeerd om iemand toch te laten rondkomen. Om dit circus van uitkeringen en toeslagen in goede banen te leiden hebben een scheepslading ambtenaren nodig en die hebben ook nog een werkplek nodig. Die brei is inmiddels zo groot dat UWV fouten maakt en een hersteloperatie is gestart.

Mijn moeder is tijdelijk arbeidsongeschikt geweest in die tijd had te maken met drie instanties (UWV, Belastingdienst toeslagen en de gemeente) voor haar inkomen en alle drie vragen grofweg dezelfde informatie en alle drie moet je als burger ook up to date houden als er iets wijzigt dat invloed heeft op je inkomen of vermogen. En om het nog leuker te maken mag je als burger geen fouten maken anders ben je een fraudeur en loop je het risico dat je moet terugbetalen met een boete er overheen. Maar ondertussen zitten er op drie instanties ambtenaren grofweg dezelfde beoordeling te doen voor hun eigen setje uitkeringen en toeslagen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:27
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:38:
@HEY_DUDE ik weet niet of je zelf ooit in die positie hebt gezeten maar die sollicitatie plicht is echt compleet een wassen neus. Zelf ooit (zeer kort gelukkig) in die situatie gezeten en er was nul controle op en kostte je drie minuten in een week.
Ik verwacht ook niet dat de duimschroeven in de eerste maanden worden aangedraaid, maar na 6 maanden wordt vrijwel elk werk als passend gezien. En wordt het al een stuk lastiger. Bovendien is de WW tijdelijk, op een gegeven moment kom je in de bijstand en dat is toch een soort onder toezicht stelling door je gemeente.

Heb vooral moeite met het frame lui zijn. Vaak is er sprake van problematiek, schulden, verslaving, geestelijk minder vaardig etc. Daarvoor zijn uitkeringen niet altijd de best passende oplossing, maar geen uitkering zoals in de V.S. betekent een gruwelijk grote daklozen populatie.

Fundamenteel heb ik wel een probleem met toeslagen. Dat is een groep werkenden die het eigenlijk gewoon zelfstandig moet kunnen redden. De overheid heeft gefaald de samenleving zo in te richten. Ik had liever een overheid gezien die een grotere rol had in betaalbare huisvesting dan het aan de markt over te laten en dan huur toeslag gaan geven.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
squashedraven schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:30:
[...]

ik heb inderdaad een tijd recht gehad op toeslagen en daar geen gebruik van gemaakt ;)
Een toeslag is geen uitkering

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
squaddie schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:54:
[...]

Daar heb ik geen bezwaar tegen als dat leidt dat we die enorme berg toeslagen, uitkeringen kunnen reduceren en versimpelen. We houden in nederland het uurloon kunstmatig laag zodat we competatief zijn, maar van minimum loon of uitkering kan je niet rondkomen dus worden er allerlei extra uitkeringen, toeslagen gecreeerd om iemand toch te laten rondkomen. Om dit circus van uitkeringen en toeslagen in goede banen te leiden hebben een scheepslading ambtenaren nodig en die hebben ook nog een werkplek nodig. Die brei is inmiddels zo groot dat UWV fouten maakt en een hersteloperatie is gestart.

Mijn moeder is tijdelijk arbeidsongeschikt geweest in die tijd had te maken met drie instanties (UWV, Belastingdienst toeslagen en de gemeente) voor haar inkomen en alle drie vragen grofweg dezelfde informatie en alle drie moet je als burger ook up to date houden als er iets wijzigt dat invloed heeft op je inkomen of vermogen. En om het nog leuker te maken mag je als burger geen fouten maken anders ben je een fraudeur en loop je het risico dat je moet terugbetalen met een boete er overheen. Maar ondertussen zitten er op drie instanties ambtenaren grofweg dezelfde beoordeling te doen voor hun eigen setje uitkeringen en toeslagen.
Om een voorbeeld te geven van de brei die we gecreëerd hebben. Zodra één van de partners niet werkt heb je geen recht op de kinderopvangtoeslag.
Mijn ex (en moeder van mijn kinderen) is duurzaam afgekeurd vanwege niet-aangeboren hersenletsel en heeft daarom een IVA uitkering. Echter is zij afhankelijk van BSO om bepaalde dagen van de week door te komen. Dus heeft de overheid bedacht dat de gemeente moet beoordelen of een tegemoetkoming noodzakelijk is en de tegemoetkoming uit haar WMO budget bekostigen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Tha_T schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:56:
[...]

Een toeslag is geen uitkering
nou prima, als je over die boeg wil gooien. Ik zou een specifieke uitkering vanuit de overheid ook weigeren gezien ik er veel waarde aan hecht mijn eigen broek op te houden.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Mijn standpunten zijn ook meer in de richting van @squashedraven
Chronisch zieken hoor je natuurlijk goed voor te zorgen, zij hadden het ook liever anders gehad. Maar wat je dan daadwerkelijk chronisch ziek noemt is wel een dingetje en ook wat je vervolgens wel nog van mensen mag verwachten. Idem met zorgen dat mensen überhaupt niet chronisch ziek worden, voor zover mogelijk. Dus o.a. een veilige gezonde leefomgeving, goed onderwijs, goede (gratis) zorg etc. Daarvoor mag de overheid gerust groter.

Ik weet dat het maar om een zéér klein deel gaat, maar we kennen natuurlijk allemaal de beelden van verstokte rokers met halve liters goedkoop bier die klagen dat de uitkeringen te laag zijn.
Dat verpest voor mij echt het idee achter bijv. de bijstand. Maar wat dan met die mensen? Bij Charles River kunnen ze zich wellicht nuttig maken.

Beeromaniac

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
squashedraven schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:00:
[...]

... ik er veel waarde aan hecht mijn eigen broek op te houden.
Het is mooi dat dat jou lukt. Maar als het nu niet lukt ? Wat doe je dan ?

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:26
Het grappige is natuurlijk dat die toeslagen / uitkeringen / kortingen helemaal niet hoeven te worden afgeschaft wanneer er de rijkste 10% van Nederland ietsje belasting gaan betalen.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:12

DropjesLover

Dit dus ->

Joris748 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:39:
[...]

Alleen plakken we er naar mijn mening te snel een stempeltje "eigen schuld" op. Er zijn veel onderliggende oorzaken waardoor mensen niet volledig mee kunnen doen. Als is het maar omdat een deel niet de capaciteiten en/of de mogelijkheden heeft om uit een situatie te komen.

Dus ik hoop dat je bij "niet kunnen" ook onderliggende oorzaken meeneemt.
En de factor botte pech.
Als gezond, capabel, door-de-bank-genomen verstandig persoon hoef je nooit gebruik te maken van de vangnetten. Dus iedereen kan zonder die vangnetten. Survivor bias; veel te kort door de bocht. Het geld domweg niet voor iedereen, niet iedereen is hetzelfde.

Ik zou ook graag zien dat de politiek meer gaat de kiezer en zijn directe, eigen, belangen aanspreekt, maar dat de politiek plannen heeft voor de samenleving en kiezers aanspreekt om te kiezen voor de zwakste persoon die ze kennen. Iedereen heeft wel een oude oma, of een vriend/nicht die om reden xyz niet goed mee komt.
Een vriend van mij, slimme vent, loopt helemaal vast met zichzelf. Perfectionistisch maar ook sterk ADHD in de vorm dat hij door alles afgeleid wordt, te laat aan dingen begint, waardoor hij, wanneer hij begint al direct door heeft dat het nooit meer perfect gaat worden. Prima student ivm heldere taken en deadlines, totdat er zelf een stage + verslag geschreven moet worden van iets met heel ver in de toekomst een deadline. Maar ook simpele taken als zijn woning opgeruimd houden, exact hetzelfde.
En zoals gezegd, slimme vent, maar geen diploma's. Veel te slim voor eenvoudig / herhalend werk. Dag 1 gaat nog, dag 3 mentaal helemaal dood, geen motivatie om uit bed te komen. Met geen stok of wortel te motiveren.
Dus zit al 15 jaar in een uitkering. Puur omdat opleidingsmethode totaal niet aansluit.

Maar hij moet wel ergens wonen en leven.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:17
robotomizer schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:53:
[...]

Ik denk dat dit nooit op een evenwichtige manier kan of zou werken. Heel handig voor populaire mensen (veel kennissen, rijk sociaal leven, roots in de regio....) pech voor de zonderling/vreemdeling/autist....

Overheid moet er (in principe) zijn om voor een gelijke verdeling te zorgen, geven en krijgen naar kunnen en behoefte ;)
We mogen als bevolking ook zeker naar andere omkijken. Het zit hem in de kleine dingetjes. Daar moeten we nog een hoop in leren helaas. En tuurlijk ga je mensen over het hoofd zien. Er zijn altijd uitzonderingen. Maar dat gebeurd nu ook al.

Als de grote deel van de mensen met elkaar het gaat redden, dan kan de overheid zich juist richten tot de niche die de hulp wel hard nodig hebben.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
alexbl69 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:22:
[...]

Blijf me toch afvragen of dit zomaar kan. En de overheid blijkbaar ook want die durven het niet aan :).
Dat heeft weinig te maken met durven, meer met de hefboomwerking van de politiek. We hebben een reeks kabinetten gehad dat er zit voor een klein groepje mensen, die toevallig ook degene zijn die geen baat hebben bij een functionerende vermogensbelasting.

• Tha_T
  • Nu online
squashedraven schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:00:
[...]

Ik zou een specifieke uitkering vanuit de overheid ook weigeren gezien ik er veel waarde aan hecht mijn eigen broek op te houden.
Succes, heel veel sociale contacten vallen weg als je door domme pech thuis komt te zitten. Zelfs als je alle 7 vinkjes weet af te vinken. Als je dan de bijstand weigert zit je echt op je allerlaagste en val je alleen maar dieper.

Goed voor jou dat je denkt dat jou dat niet gaat overkomen. Zo heb ik er meerdere meegemaakt.....

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
SL65 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 08:59:
[...]

Eens, maar ik vrees dat dit nooit de werking gaat hebben die we wensen als het niet in gezamenlijk Europees verband gaat. Het voor- en nadeel van veel vermogen is dat het ook makkelijker de grenzen over gaat en dat er allerlei constructies te bedenken zijn. Kijk naar de grote bedrijven waar de inkomsten door diverse landen “stromen” om zo min mogelijk belast te worden. De bakker om de hoek heeft deze mogelijkheden niet.
Maar laten we niet vergeten dat die landen die routes bewust creëren. Het kan best, maar het begint bij willen. En de politiek wil rijke mensen niet belasten. Als je daar begint, dan is er best veel mogelijk nationaal en internationaal. Vermogen gaat ook niet zo makkelijk een grens over. Een huis zet je niet even op een vrachtwagen, en een bedrijf of bedrijven past ook niet direct in een verhuiswagen.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Tha_T schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:29:
[...]

Succes, heel veel sociale contacten vallen weg als je door domme pech thuis komt te zitten. Zelfs als je alle 7 vinkjes weet af te vinken. Als je dan de bijstand weigert zit je echt op je allerlaagste en val je alleen maar dieper.

Goed voor jou dat je denkt dat jou dat niet gaat overkomen. Zo heb ik er meerdere meegemaakt.....
Als bijstand aan jou wordt aangeboden en je hebt ruimte om het te weigeren dan heeft de overheid een fout beeld van jou.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
W1ck1e schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:03:
[...]

Het is mooi dat dat jou lukt. Maar als het nu niet lukt ? Wat doe je dan ?
Heel simpel beter mijn best doen, In Nederland is het echt niet nodig in de goot te eindigen.

En dat is heel simpel mijn visie, hoef je het niet mee eens te zijn maar ik vindt gewoon dat de overheid beter kan bezuinigen op sociale zekerheid dan op onderwijs, infrastructuur, vestigingsklimaat etc. En ik ben sowieso voorstander van eerst kijken waar er bezuinigd kan worden en daarna als het echt niet anders kan een belastingverhoging op welk punt dan ook doorvoeren.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
W1ck1e schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:40:
[...]

Als bijstand aan jou wordt aangeboden en je hebt ruimte om het te weigeren dan heeft de overheid een fout beeld van jou.
Precies, zeker de vermogensgrens zorgt ervoor dat je al snel geen recht meer hebt op bijstand. Voor een gezamenlijke huishouding of voor alleenstaande ouders is dit 16.000 EUR. Voor alleenstaanden 8000 EUR. Met 8.000 EUR op je bankrekening, houd je het niet lang uit, als het inkomen wegvalt.

Bron: https://www.rijksoverheid...-heb-ik-recht-op-bijstand

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Tha_T
  • Nu online
W1ck1e schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 10:40:
[...]

Helemaal eens en voor de duidelijkheid; Ik ben pertinent voorstander van de sociale vangnetten die we hebben opgebouwd hebben, zeker ook omdat ik zelf ook eens door de spleten gevallen ben en dat vangnet nodig had.
Pagina: 1 ... 93 94 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid