Eigenlijk is het PRO + het huidige kabinet; PRO is (in de peilingen) ruim de grootste.Lordy79 schreef op maandag 28 september 2026 @ 00:45:
Wel interessant is dat als je de huidige peilingen bekijkt, er maar één 4 partijencoalitie is (ervan uitgaande dat je PVV en FvD uitsluit) en dat is het huidige minderheidskabinet + PRO
Dit lijkt mij zeker een onrealistische coalitie, maar een VVD+CDA+JA21 coalitie is daarmee niet uitgesloten, met erg 'rechts' beleid (op gebied van immigratie dan). Gooi er een boeren-onderwerp bij en je kunt wellicht wat uitruil steun van BBB krijgen.Een 5 partijencoalitie over centrum-rechts zou VVD + PVV + JA21 + FvD + CDA kunnen zijn maar dat lijkt me volledig onrealistisch.
Inderdaad ook niet realistisch, maar bij de huidige peilingen wel realistischer dan rechtse versie. Wederom als minderheidskabinet (nu PRO + D66 + CDA), maar dat met veel linkse onderwerpen.En een centrum-linkse regering zou kunnen met 8 partijen:
PRO + D66 + CDA + PvdD + SP + 50PLUS + CU + Denk
Ook dat lijkt me niet realistisch.
Dat zou ik als PRO zijnde echt nóóit doen.Misschien zou PRO gewoon tot de coalitie moeten toetreden als uit de prov statenverkiezingen blijkt dat er indirect een eerste kamer komt met 38+ zetels voor het huidige kabinet + PRO.
Daar hoeve ze toch niet voor toe te treden?Dan is er een ruime meerderheid in 2e kamer.
Als je niet in het kabinet zit is extreem duidelijk wat jouw verdienste is, want die zaken worden uitgebreid behandeld bij alle media. Maar nog veel belangrijker: je hoeft helemaal geen verantwoording af te leggen voor de compromissen die je hebt moeten sluiten (want daar kun je gewoon tegen stemmen als je niet gebonden bent aan coalitieafspraken).Politiek zou dit voor PRO misschien ook wel een heel goed idee zijn want ze kunnen dan heel concreet communiceren wat ze hebben binnengehaald door toe te treden want elke afwijking op de huidige plannen zijn dan hun 'verdienste'.
De zetelverdeling in de eerste kamer gaat wel duidelijk maken welke richting het op gaat, welke meerderheden daar te halen zijn. Maar met huidige peilingen zal BBB daar flink inleveren. PRO, D66, VVD en CDA lijken wel enige groeipotentie te hebben. Zeker allen samen, er hoeven maar 2 bij, dus dat lijkt wel voor de hand te liggen. Voor een volgende coalitie is het maar de vraag of dergelijke meerderheden gaan ontstaan (hoe groter het CDA wordt, hoe meer kans dat zowel bovengenoemde rechtse en linkse variant kunnen).