• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Lordy79 schreef op maandag 28 september 2026 @ 00:45:
Wel interessant is dat als je de huidige peilingen bekijkt, er maar één 4 partijencoalitie is (ervan uitgaande dat je PVV en FvD uitsluit) en dat is het huidige minderheidskabinet + PRO
Eigenlijk is het PRO + het huidige kabinet; PRO is (in de peilingen) ruim de grootste.
Een 5 partijencoalitie over centrum-rechts zou VVD + PVV + JA21 + FvD + CDA kunnen zijn maar dat lijkt me volledig onrealistisch.
Dit lijkt mij zeker een onrealistische coalitie, maar een VVD+CDA+JA21 coalitie is daarmee niet uitgesloten, met erg 'rechts' beleid (op gebied van immigratie dan). Gooi er een boeren-onderwerp bij en je kunt wellicht wat uitruil steun van BBB krijgen.
En een centrum-linkse regering zou kunnen met 8 partijen:
PRO + D66 + CDA + PvdD + SP + 50PLUS + CU + Denk

Ook dat lijkt me niet realistisch.
Inderdaad ook niet realistisch, maar bij de huidige peilingen wel realistischer dan rechtse versie. Wederom als minderheidskabinet (nu PRO + D66 + CDA), maar dat met veel linkse onderwerpen.
Misschien zou PRO gewoon tot de coalitie moeten toetreden als uit de prov statenverkiezingen blijkt dat er indirect een eerste kamer komt met 38+ zetels voor het huidige kabinet + PRO.
Dat zou ik als PRO zijnde echt nóóit doen.
Dan is er een ruime meerderheid in 2e kamer.
Daar hoeve ze toch niet voor toe te treden?
Politiek zou dit voor PRO misschien ook wel een heel goed idee zijn want ze kunnen dan heel concreet communiceren wat ze hebben binnengehaald door toe te treden want elke afwijking op de huidige plannen zijn dan hun 'verdienste'.
Als je niet in het kabinet zit is extreem duidelijk wat jouw verdienste is, want die zaken worden uitgebreid behandeld bij alle media. Maar nog veel belangrijker: je hoeft helemaal geen verantwoording af te leggen voor de compromissen die je hebt moeten sluiten (want daar kun je gewoon tegen stemmen als je niet gebonden bent aan coalitieafspraken).

De zetelverdeling in de eerste kamer gaat wel duidelijk maken welke richting het op gaat, welke meerderheden daar te halen zijn. Maar met huidige peilingen zal BBB daar flink inleveren. PRO, D66, VVD en CDA lijken wel enige groeipotentie te hebben. Zeker allen samen, er hoeven maar 2 bij, dus dat lijkt wel voor de hand te liggen. Voor een volgende coalitie is het maar de vraag of dergelijke meerderheden gaan ontstaan (hoe groter het CDA wordt, hoe meer kans dat zowel bovengenoemde rechtse en linkse variant kunnen).

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Misschien zou PRO gewoon tot de coalitie moeten toetreden als uit de prov statenverkiezingen blijkt dat er indirect een eerste kamer komt met 38+ zetels voor het huidige kabinet + PRO.

Politiek zou dit voor PRO misschien ook wel een heel goed idee zijn want ze kunnen dan heel concreet communiceren wat ze hebben binnengehaald door toe te treden want elke afwijking op de huidige plannen zijn dan hun 'verdienste'.
Hoe zie je dat voor je? Weer een nieuwe onderhandeling starten om het regeerakkoord van kabinet Jetten "Aan de slag. Bouwen aan een beter Nederland" opnieuw op te gaan bouwen zodat het perspectief van PRO daar afdoende in terugkomt en ministerposities gaan uitruilen?

En daarin zie je dan dat de huidige coalitie van D66, CDA, en VVD het aan hun achterban gaan willen verkopen dat ze bepaalde standpunten hebben ingeleverd na een verkiezing van de eerste kamer i.t.t. een verkiezing voor de tweede kamer?

Met de hele voorgeschiedenis van dit kabinet is het wellicht niet de stap die PRO moet zetten om toe te treden maar lijkt tot op heden meer een stap die VVD moet zetten om dat uberhaupt mogelijk te kunnen maken.

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:54
VVD heeft Pro actief geblokkeerd, waarom zouden ze nu Pro toelaten? Dat het land onbestuurbaar is, boeit hun toch niet? Ze zijn constant bezig met de komende verkiezingen, als de tijd rijp is, gaan ze toch de huidige coalitie opblazen.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wel interessant is dat als je de huidige peilingen bekijkt, er maar één 4 partijencoalitie is (ervan uitgaande dat je PVV en FvD uitsluit) en dat is het huidige minderheidskabinet + PRO

Een 5 partijencoalitie over centrum-rechts zou VVD + PVV + JA21 + FvD + CDA kunnen zijn maar dat lijkt me volledig onrealistisch.

En een centrum-linkse regering zou kunnen met 8 partijen:
PRO + D66 + CDA + PvdD + SP + 50PLUS + CU + Denk

Ook dat lijkt me niet realistisch.

Waarom zou Pro dit willen doen?
Waarom ga je jezelf afhankelijk maken van de politieke spelletjes van de VVD? Kijk wat er nu gebeurd. De coalitie lag maandenlang met zichzelf over hoop en nu lijken ze toch meer te moeten schikken naar Pro. Voor Pro is dit geweldig. Want nu kunnen ze zoveel van die asociale plannen gewoon keihard blokkeren, precies wat van ze gevraagd word als links progressieve partij. En tegelijkertijd komen zaken zoals stikstofmaatregelen of defensie wel.

Dat de VVD nu de sjaak is en moet gaan inleveren op wat ze binnen gehaald dachten te hebben, maakt het voor Pro alleen maar beter. Ik zie ze nog steeds proberen om toch die hypotheekrenteaftrek aan te gaan pakken om de begrotingsgaten te vullen die de VVD veroorzaakt. :Y)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:54
DaniëlWW2 schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:07:
[...]

Waarom zou Pro dit willen doen?
Waarom ga je jezelf afhankelijk maken van de politieke spelletjes van de VVD? Kijk wat er nu gebeurd. De coalitie lag maandenlang met zichzelf over hoop en nu lijken ze toch meer te moeten schikken naar Pro. Voor Pro is dit geweldig. Want nu kunnen ze zoveel van die asociale plannen gewoon keihard blokkeren, precies wat van ze gevraagd word als links progressieve partij. En tegelijkertijd komen zaken zoals stikstofmaatregelen of defensie wel.
Denk je dat de VVD gaat buigen? Nu buigen betekent dat je bij de komende verkiezingen stemmen kwijtraakt. Zoals ik het zie heeft de VVD meer macht dan de andere 2 partijen. Jette en Bontenbal willen fatsoenlijk regeren, Dilan wilt macht. Dus de andere 2 slikken veel meer.
Als Dilan nu toegeeft, springen de andere rechtse partij erop en dat gaat toekomstige stemmen kosten. En de VVD is alleen maar bezig met machts politiek.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Russel88 schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:39:
[...]

Denk je dat de VVD gaat buigen? Nu buigen betekent dat je bij de komende verkiezingen stemmen kwijtraakt. Zoals ik het zie heeft de VVD meer macht dan de andere 2 partijen. Jette en Bontenbal willen fatsoenlijk regeren, Dilan wilt macht. Dus de andere 2 slikken veel meer.
Als Dilan nu toegeeft, springen de andere rechtse partij erop en dat gaat toekomstige stemmen kosten. En de VVD is alleen maar bezig met machts politiek.
En als ze het niet doen, dan gaat dit kabinet vallen. Laat de VVD nu zowat blut zijn vanwege jarenlang financieel wanbeleid bij de partij. Te veel borrels en feestjes, te veel dure verkiezingscampagnes en te weinig inkomsten, mede vanwege steeds lagere overheidsbijdragen voor de partij omdat ze meer en meer zetels verloren. Beetje zoals ze het land regeren dus. Teren op de overheid, geld verbrassen en nu zitten ze met de problemen. Rust in de portemonnee, maar niet bij de VVD. :>

Maar als het valt, dan staat de VVD echt buitenspel. Pro, D66 en het CDA zullen dan allemaal de samenwerking vertikken en dan verdwijnen ze hoe dan ook in de oppositie. En wie weet wat er met ze gebeurd met als die rechtse splinterpartijen. Want als de VVD voor de verkiezingen al uitgesloten is van regeringsdeelname, dan kunnen ze ook geen kiezers meer naar zich trekken.

Ik denk dat de VVD haar strategie dan ook vooral traineren binnen deze coalitie is. Want nu kunnen ze nog dingen afhouden of vertragen. En ze hebben voor een aantal zaken, alweer een paar jaar gewonnen, zo lang als dit kabinet er nog zit.

Het helpt ook niet dat het figuur dat de VVD nu leidt, nu niet echt beticht lijkt te kunnen worden van groot intellectueel vermogen of vergaand strategische denken. Je kan heel veel over Rutte zeggen, maar hij wist tenminste wel hoe hij alle poppetjes moest bespelen, om zelf de poppenspeler te blijven in het toneelstuk. Ik vermoed ook dat ze bij Defensie zit, niet omdat ze enige kennis van zaken heeft, stel je voor in deze tijden dat je defensieminister dat heeft. Ik denk dat ze er zit omdat hier heel veel geld naartoe gaat terwijl het bij andere ministeries verdwijnt. Ze zit er dus om het makkelijk scoren. Dat ben je ook kwijt als dit kabinet valt.

Niet dat ik denk dat dit kabinet de vier jaar wel vol gaat maken. Maar ik betwijfel of het snel gaat vallen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:19

hamsteg

Species 5618

DaniëlWW2 schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:25:
Het helpt ook niet dat het figuur dat de VVD nu leidt, nu niet echt beticht lijkt te kunnen worden van groot intellectueel vermogen of vergaand strategische denken. Je kan heel veel over Rutte zeggen, maar hij wist tenminste wel hoe hij alle poppetjes moest bespelen, om zelf de poppenspeler te blijven in het toneelstuk. Ik vermoed ook dat ze bij Defensie zit, niet omdat ze enige kennis van zaken heeft, stel je voor in deze tijden dat je defensieminister dat heeft. Ik denk dat ze er zit omdat hier heel veel geld naartoe gaat terwijl het bij andere ministeries verdwijnt.
Volgens mij moet je dit soort beschuldigen echt beter onderbouwen. Dit is gewoon gaslighting en daarmee ben je niet veel beter dan de persoon van het onderwerp zelf.

Dilan Yeşilgöz - Wikipedia, toch iemand met enige kennis en kunde als ik haar staat van dienst bekijk. Krijgt bij vertrek Amsterdam een mooie veer mee van burgemeester Eberhard van der Laan, dus heel dom kan ze niet zijn. Sinds september 2019 was zij al woordvoerder justitie en veiligheid dus ze is thuis in dit vakgebied.

So-wie-so vind ik niet dat een Minister grondige kennis moet hebben van het domein waarvoor deze preekt. Durven vertrouwen op je hoogste ambtenaren, de politieke lijn uitzetten en daarin gezamenlijk de oplossing vinden, een bestuurder durven zijn, dat is hun werk. Kennis helpt altijd mee maar kan ook zorgen voor kokervisie. Wel bijzonder dat ze toen ze bij Amsterdam actief was, beschouwd werd als "Pitbull met empathie" en ik in ieder geval de empathie in haar hedendaagse uitspraken niet weer terug zie. Op dit punt is ze zeker veranderd in haar politieke uitvoering (en niet ten goede).

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:09
hamsteg schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:55:
[...]

So-wie-so vind ik niet dat een Minister grondige kennis moet hebben van het domein waarvoor deze preekt. Durven vertrouwen op je hoogste ambtenaren, de politieke lijn uitzetten en daarin gezamenlijk de oplossing vinden, een bestuurder durven zijn, dat is hun werk. Kennis helpt altijd mee maar kan ook zorgen voor kokervisie.
Afstand is zelfs beter. Teveel affiniteit betekent inderdaad ook een bias. Of erger: dat een bewindspersoon door beroepservaring in een sector al in een bepaald 'kamp' zit.

Ministers hebben zelden inhoudelijke kennis over het ministerie voorafgaan aan hun betrekking. En dat is niet zonder reden.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:21
alexbl69 schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:09:
[...]

Afstand is zelfs beter. Teveel affiniteit betekent inderdaad ook een bias. Of erger: dat een bewindspersoon door beroepservaring in een sector al in een bepaald 'kamp' zit.

Ministers hebben zelden inhoudelijke kennis over het ministerie voorafgaan aan hun betrekking. En dat is niet zonder reden.
Een Minister zou vanwege ervaring toch maar eens een visie hebben ontwikkeld. De horror! ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid