• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Brazos schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:52:
[...]

Je hebt als eigenaar ook geen invloed op de marktwaarde en die steek je ook in eigen zak neem ik aan.
Welke marktwaarde? Als ik dit huis zou verkopen zou ik er een ander huis voor terugkopen. Dat andere huis is ook in waarde gestegen. Wat steek ik in mijn zak dan?
De eeuwige discussie van private winsten en collectieve kosten.
Toepasselijk wel. De agri industrie strijkt de winst op en de maatschappij mag voor de kosten opdraaien.
Overigens staat je huis er waarschijnlijk zeker al 60(+) jaar, in al die jaren zaten er vast ook boeren, en hield het waterschap het grondwater ook onder het maaiveld.
Volgens de eerste eigenaar, waarvan ik het huis gekocht heb, stond het grond water veel hoger toen het gebouwd werd. Er was een kruipruimte gepland maar door de hoge waterstand is er zand gestort en daar beton op gelegd. Geen kruipruimte dus.
En ook niet onbelangrijk, iedereen die recent een huis heeft gekocht is volgens mij wel bekend met het risico van funderingen, zeker op hout. Woon je er al langer dan heb je genoeg overwaarde gekregen van de overheid om ook de lasten zelf te dragen.
Overwaarde gekregen? Wie, wat, waar?
Wat denk je dat de overwaarde is van een huis met funderingsschade? Even minimaal een ton ophoesten of de hypotheek ophogen. Bij de laatste optie hoort een taxatie rapport. Funderingsschade heeft in dat rapport een negatieve invloed op de woningwaarde. En die woningwaarde bepaald of de hypotheek inderdaad opgehoogd kan worden.
En alleen maar omdat die boeren te lui zijn om hun land op te hogen.

Het hele idee dat iemand anders voor zijn of haar voordeel schade aan mag richten en dat het slachtoffer dan ook nog voor de schade op mag draaien is een hele interessante visie op de samenleving. Lekker individualistisch.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:51

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

alexbl69 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:08:
[...]

Het is eerder een natte droom zoals ze in de rest van de wereld hebben. Nederland heeft veruit de langste periode van loondoorbetaling ter wereld.

Een vergelijking met de fatsoenlijke landen om ons heen:
  • Engeland: maximaal 28 weken een uitkering door werkgever van €100 per maand
  • Duitsland: maximaal 6 weken volledige loondoorbetaling
  • België: maximaal 4 weken volledige loondoorbetaling
  • Scandinavische landen: maximaal 2 weken volledige loondoorbetaling
En dan hebben wij dus:
  • Nederland: 52 weken volledige loondoorbetaling, vervolgens nog 52 weken 70% loondoorbetaling
Kritiek hierop heeft helemaal niets met de VVD te maken, maar met het nemen van verantwoordelijkheid door de overheid naar je burgers en bedrijven toe.
In andere landen wordt de langere periode op een andere manier voorzien dan neemt de staat of de ziekteverzekering de kosten over. Het is dus vooral een politieke keuze, en de huidige staat is onder Kok 1 ontstaan, dus de VVD heeft er zeker wel wat mee te maken.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Derby schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:26:
[...]
Welke marktwaarde? Als ik dit huis zou verkopen zou ik er een ander huis voor terugkopen. Dat andere huis is ook in waarde gestegen. Wat steek ik in mijn zak dan?

[...]
Toepasselijk wel. De agri industrie strijkt de winst op en de maatschappij mag voor de kosten opdraaien.

[...]
Volgens de eerste eigenaar, waarvan ik het huis gekocht heb, stond het grond water veel hoger toen het gebouwd werd. Er was een kruipruimte gepland maar door de hoge waterstand is er zand gestort en daar beton op gelegd. Geen kruipruimte dus.

[...]

Wat denk je dat de overwaarde is van een huis met funderingsschade? Even minimaal een ton ophoesten of de hypotheek ophogen. Bij de laatste optie hoort een taxatie rapport. Funderingsschade heeft in dat rapport een negatieve invloed op de woningwaarde. En die woningwaarde bepaald of de hypotheek inderdaad opgehoogd kan worden.

Het hele idee dat iemand anders voor zijn of haar voordeel schade aan mag richten en dat het slachtoffer dan ook nog voor de schade op mag draaien is een hele interessante visie op de samenleving. Lekker individualistisch.
Als je taxatie uit laat voeren voor woningverbetering nemen ze dat mee in de taxatiewaarde dus blijf je wel overwaarde houden. Verder verplicht niemand je een ander huis te kopen als je je huidige huis verkoopt. Als je besluit je vrijstaande woning te verkopen en een appartementje te huren heb je toch echt wel een flinke zak geld die je op de rekening gestort krijgt.

Je besluit een huis te kopen, daar zitten voordelen aan maar ook nadelen/risico's. En 9/10 valt het kwartje de positieve kant op maar helaas soms ook de negatieve kant dat hoort er nu eenmaal bij als eigenaar.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:05
[...]

Het maakt werkgevers huiverig om mensen in vaste dienst te nemen.

Elke ziektemelding is voor de werkgever immers een potentiële kostenpost die razendsnel op kan lopen.

Deze blijft na aanvang van de uitval immers nog 2 jaar in vaste dienst.

Het is dan ook niet ongebruikelijk dat een voormalig zieke werknemer in het jaar na die ziekte heel vaak vakantie heeft.

Heb bovenstaande allemaal meegemaakt als werkgever
Ik lees hier vooral werkgevers die werknemers als fodder, vervangbaar, flexibel wil hebben.
[...]

Daarnaast legt het flink wat druk op de relatie tussen de werkgever en werknemer
In hoeverre kan je van een relatie spreken als je zo makkelijk om wilt kunnen gaan met je personeel. En dan vreemd staan te kijken als personeel niet meer loyaal is aan de werkgever en buiten vastgestelde werktijden geen stap meer of harder willen zetten.

Werkgevers lijken vooral de voordelen te willen hebben. De werknemer (de nadelen) kan stikken.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:37

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zie vergelijkingen met het buitenland langskomen, maar het is daar toch niet zo dat er voor werknemers niets meer is na die genoemde perioden? Dat wordt dan toch ook gewoon uit de collectieve pot betaald, die gevuld is door (oa) werknemers?

Even snel googlen en ik zie dat bijvoorbeeld de Noren gewoon het eerste jaar betaald krijgen. Wellicht ben je vervolgens individueel verzekerd tegen langere AO, en misschien krijg je die premie wel weer van je werkgever? Geen idee, maar ik bedoel vooral te zeggen dat het alleen maar naar de verplichte doorbetaling van de werkgever te kijken, je het (bewust?) in het absurde trekt, wat de discussie niet echt helpt.

En ja, kleine bedrijfjes kunnen onevenredig hard geraakt worden. Dat is zo. Maar of dat nou een dure verzekering is, of de overheid, die totale kosten zijn daarmee niet anders en horen, in mijn ogen, gewoon bij werkgevend Nederland, maar misschien wel iets collectiever. Maar dan je als werkgevers onderling ook wel regelen.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14:19
R_Zwart schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 03:40:
[...]

Als meer mensen lid worden van een vakbond dan zou je verwachten dat er ook wat minder rechts gestemd gaat worden. Als vakbondslid heb je immers niets van rechtse partijen te verwachten.
Zeker niet als je ziet wat werkgeversvereniging AWVN wil: https://www.nu.nl/economie/6409180/werkgevers-willen-caos-omgooien-nu-investeren-later-meer-loonruimte.html

De realiteit is gewoon dat mensen met steeds hogere lasten geconfronteerd worden, en die kunnen hun rekeningen niet betalen van eventuele toekomstige loonstijgingen waar werkgeververenigingen altijd wel weer een excuus voor kunnen vinden om die te willen dempen (net zoals vakbonden andersom zoveel mogelijk voor werknemers binnen willen halen). Nu is het AI, dan is het concurrentiepositie, en als de AI bubbel klapt is het wel de slechtste economische situatie wereldwijd.

Zelf ben ik in de gelukkige situatie dat een aanzienlijk deel van mijn lasten op een vast prijspeil liggen, maar genoeg mensen bij wie dat niet zo is. En die hebben niets aan een mogelijke salarisverhoging in de toekomst, omdat de lasten nu al een uitdaging zijn

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:42

Lordy79

Fundamentalist

JeroenNietDoen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:44:
[...]

Ik lees hier vooral werkgevers die werknemers als fodder, vervangbaar, flexibel wil hebben.
Tja volgens mij heet het een arbeidsovereenkomst, dus een overeenkomst tussen twee partijen: iemand die werk heeft dat gedaan moet worden en een ander die bereid is het werk te doen tegen een vergoeding.
Ik vind de wettelijke eisen voor zo'n contract momenteel wel erg veel in het voordeel van de werknemer liggen met de lange ziekte doorbetaling en een werknemer in dienst moeten nemen voor onbepaalde tijd, dus tot pensioenleeftijd, na drie tijdelijke contracten.

Dat vind jij niet en dat mag maar om dan te beweren dat een contractpartij de ander ziet als "fodder" helpt de discussie niet.
Er zijn werknemers die jobhoppen. Daarvan wordt toch ook niet gezegd dat werkgevers fodder zijn?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Pasteis
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
DevWouter schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:33:
[...]

In andere landen wordt de langere periode op een andere manier voorzien dan neemt de staat of de ziekteverzekering de kosten over. Het is dus vooral een politieke keuze, en de huidige staat is onder Kok 1 ontstaan, dus de VVD heeft er zeker wel wat mee te maken.
Ja, het is niet voor niets dat Merz in Duitsland vond dat werknemers te veel ziek zijn. Maar ergens snap ik het wel. Ziekte is nooit leuk voor iedereen. En als je ernstige aandoeningen hebben kan je hier helemaal niks aan doen.

Dat gezegd hebben mag de werknemer wel degelijk een verantwoording dragen voor wat hij of zij in haar vrije tijd doet. De vrijheid heb je en krijg en moet blijven worden behouden. Maar er moet wel gekeken worden naar hoe de pijn wat minder bij werkgevers komt te liggen.

Het is een beetje hetzelfde met de risico's van roken en overgewicht (ik wil hier geen nieuwe discussie over beginenn). Mensen weten dat het slecht is, maar doen het toch. Of extremere sporten met risico's. En als ze de gevolgen ervaren weten ze dat de maatschappij de zwaarste klap opvangt. Ik heb een buurman die je de hele dag vies hoort rochelen en tuffen, maar wel vol blijft doorroken. Je kan me niet vertellen dat hij in gezonde staat is.

Alleen de werkgever mag niet oordelen op iemands welzijn, want dat is discriminatie, maar mag wel dood en leuk de lasten dragen. Logisch dat de werkgever dan toch terughoudend is om een vast contract te bieden en wat dieper onderzoek doet naar die werknemer.

Ik zeg zeker niet dat de werknemer het zelf mag uitzoeken, maar een debat en dialoog voeren over de druk op werkgevers lijkt me wel gezond.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:53
DevWouter schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:33:
[...]

De VVD heeft er zeker iets mee te maken, daar heb je gelijk in. Maar had het idee dat de hele verantwoordelijkheid bij de VVD neer werd gelegd.

Let wel: ik sta hier niet de VVD te verdedigen, integendeel. Vind het alleen een versimpeling als de oorzaak bij één partij neer wordt gelegd. Onze politieke structuur garandeert gelukkig dat meerdere partijen meebeslissen over hoe ons stelsel is ingericht. En ook als - wat hier vaak wordt beweerd - de VVD teveel invloed zou hebben is dat omdat andere partijen hun die ruimte hebben gelaten.

Ook ben ik ervan overtuigd dat het stelsel met de beste bedoelingen is ingericht. Maar je moet ook kunnen/durven constateren dat het niet werkt zoals men destijds voor ogen had.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Lordy79 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:51:
[...]

Tja volgens mij heet het een arbeidsovereenkomst, dus een overeenkomst tussen twee partijen: iemand die werk heeft dat gedaan moet worden en een ander die bereid is het werk te doen tegen een vergoeding.
Ik vind de wettelijke eisen voor zo'n contract momenteel wel erg veel in het voordeel van de werknemer liggen met de lange ziekte doorbetaling en een werknemer in dienst moeten nemen voor onbepaalde tijd, dus tot pensioenleeftijd, na drie tijdelijke contracten
Voor de onderkant van de arbeidsmarkt:

En neem dan de druk vanuit het sociale stelsel mee om aan het werk te gaan ( terecht ), lage lonen die alsnog er voor zorgen van de afhankelijkheid van het sociale stelsel, werkgevers die flexibiliteit behouden maar werknemers blijven zitten met de onzekerheid ( en een onzekerheid die groter wordt bij een stijgende leeftijd ).

Wat is goed werkgeversschap en wat verwacht de overheid - en daarmee de maatschappij - daarmee?

Doen alsof je niet van een werknemer 'af kan komen' bij een contract voor onbepaalde tijd doet overigens ook weinig recht aan de realiteit. Ja, er is dosieropbouw nodig maar ook dat hoort bij goed werkgeversschap. Het zorgen dat je medewerkers weten wat er verwacht wordt, ze bijgestuurd worden waar nodig, dat ze bijgeschoold worden en zo nog wel diverse andere zaken die een goed werkgever wel zou moeten doen.

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 13:05
Lordy79 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:51:
[...]

werknemer in dienst moeten nemen voor onbepaalde tijd, dus tot pensioenleeftijd, na drie tijdelijke contracten.
Je zou als werkgever liever van vaste contracten af willen begrijp ik dus. Dat is zekerder voor je bedrijf. De onzekerheid voor het bestaan van die werknemer, die is niet relevant.

Als mensen geen vast contract hebben, krijgen ze veel moeilijker een hypotheek. Maar we verwachten wel dat ze kopen. Of, willen we liever dat ze naar de particuliere huur gaan? Dat is wel gunstiger voor verhuurders (dat zijn ook bedrijven/werkgevers).

Alles ten gunste van de werkgevers hmm...

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:04:
...
Als mensen geen vast contract hebben, krijgen ze veel moeilijker een hypotheek.
...
Inderdaad, maar korter gezegd, geen vast contract geen hypotheek.
Misschien dat mensen met een spaarsaldo gelijk aan of meer dan de hypotheeksom wel nog een hypotheek kunnen krijgen ;)

• alexbl69
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:44:
[...]

[...]

In hoeverre kan je van een relatie spreken als je zo makkelijk om wilt kunnen gaan met je personeel. En dan vreemd staan te kijken als personeel niet meer loyaal is aan de werkgever en buiten vastgestelde werktijden geen stap meer of harder willen zetten.

Werkgevers lijken vooral de voordelen te willen hebben. De werknemer (de nadelen) kan stikken.
Lees hier vooral heel veel vooroordelen, en dat vind ik jammer. Weet niet wat je persoonlijke ervaringen zijn, maar zou bijna willen zeggen: loop eens bij een bedrijf naar binnen en praat eens met de mensen.

Moet wel aantekenen dat er waarschijnlijk een groot verschil is tussen kleine, middelgrote en grote bedrijven. Heb zelf een klein bedrijf (6 werknemers), en de relatie met mijn personeel is (durf ik wel te zeggen) uitstekend. Maar zodra er iemand langdurig ziek wordt is het onvermijdelijk dat die relatie verandert. Want bedenk: ik ben als werkgever niet alleen verantwoordelijk voor die ene zieke werknemer, er zijn naast hem/haar nog 5 gezinnen die voor een groot deel afhankelijk zijn van mijn bedrijf.

Het heeft voor mij ingrijpende financiële consequenties (iemand die niet meer terug komt kost me minimaal €100.000), terwijl de rest van het personeel zoals gezegd de consequenties op de werkvloer op moeten vangen. Dit betekent vaker overwerken (wordt wel betaald), en de realiteit dat mocht iemand toch terug keren deze bovengemiddeld vaak op vakantie kan. Dit komt de onderlinge sfeer niet altijd ten goede.

Heb gisteren ook al betoogd dat het me het beste lijkt als dit collectief geregeld wordt, maar wel betaald uit een (procentuele) werkgeverspremie op de loonsom. Dus geen individuele verzekeringen, maar een collectieve. Dan weet iedereen - ongeacht bedrijfsgrootte - waar hij aan toe is, en komt er minder spanning op de relatie tussen werkgever en werknemer. De kosten zijn geen probleem, zolang het risico maar gespreid wordt. Nu loop je zeker als kleine werknemer een heel groot risico als je pech hebt.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]
Dan financier je niet de volledig nieuwe woning? Wat een starter wel moet? Je hebt dus een flink voordeel gekregen.

[...]
Je kunt deze kosten helemaal niet direct koppelen aan de agri industrie.

[...]
Dat kan best. Zoals je wellicht hebt meegekregen afgelopen jaren verandert de wereld nogal, zeker het klimaat slaat revolutionair om in een paar jaar naar lange periodes van droogte, hoge temperaturen en structurele neerslagtekorten. Die boeren zaten daar waarschijnlijk ook al toen je kruipruimte vol stond, en dat waterschap was er toen ook al.

Als je er al een tijdje woont zit die ton er al lang op en dan nog wat. Als je de lusten krijgt mag je ook de lasten dragen. Wil je de lasten niet, dan moet je gaan huren.

Dat is de hele essentie van de woningmarkt in Nederland. Dan zit je nog aan de goede kant van het spectrum door een woning te hebben. En die ton kost je waarschijnlijk helemaal niets, want dat heb je of al lang gekregen als overwaarde of je wist het risico en hebt minder hoeven betalen, of je hebt een ondoordacht risico genomen, en zoals met alle beleggingen, kans op pech/verlies.

Met beleggingen geven resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst. Nu heb je even pech, maar er zijn genoeg goede jaren geweest als woningeigenaar. Daar nu over durven klagen en de lasten op een ander afwentelen, dat is pas individualistisch.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:35
[...]

Het is eerder een natte droom zoals ze in de rest van de wereld hebben. Nederland heeft veruit de langste periode van loondoorbetaling ter wereld.

Een vergelijking met de fatsoenlijke landen om ons heen:
  • Engeland: maximaal 28 weken een uitkering door werkgever van €100 per maand
  • Duitsland: maximaal 6 weken volledige loondoorbetaling
  • België: maximaal 4 weken volledige loondoorbetaling
  • Scandinavische landen: maximaal 2 weken volledige loondoorbetaling
En dan hebben wij dus:
  • Nederland: 52 weken volledige loondoorbetaling, vervolgens nog 52 weken 70% loondoorbetaling
Kritiek hierop heeft helemaal niets met de VVD te maken, maar met het nemen van verantwoordelijkheid door de overheid naar je burgers en bedrijven toe.

Het maakt werkgevers huiverig om mensen in vaste dienst te nemen. Zoals eerder in dit topic gemeld onderzoeken werkgevers hun potentiële werknemers ook veel grondiger, waarbij veelvuldig hun social media accounts bekeken worden. Iedereen met een potentieel 'vlekje' of een door de werkgever verondersteld risico heeft daardoor een stuk minder kansen, zeker mensen die in het verleden al eens (langdurig) ziek zijn geweest. Is dat wat je wil?

Daarnaast legt het flink wat druk op de relatie tussen de werkgever en werknemer zodra de laatste zich ziek meldt. Elke ziektemelding is voor de werkgever immers een potentiële kostenpost die razendsnel op kan lopen.

Je kunt als werkgever ook niet snel anticiperen op de uitval door een langdurig zieke werknemer. Deze blijft na aanvang van de uitval immers nog 2 jaar in vaste dienst. Er zal dan ook niet snel vervanging worden gezocht, waardoor de werkdruk van de overige werknemers toeneemt.

Bijkomstigheid is dat mocht een langdurig zieke werknemer alsnog terugkeren, hij/zij alle vakantiedagen nog heeft staan die de overige werknemers in die ziekteperiode voor hun vakantie gewoon op hebben moeten nemen. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat een voormalig zieke werknemer in het jaar na die ziekte heel vaak vakantie heeft. Ook dit is zeer demoraliserend voor de rest van het personeel en komt de onderlinge sfeer niet ten goede.

Heb bovenstaande allemaal meegemaakt als werkgever, en het is zeer frustrerend kan ik je zeggen. En zoals gezegd: het is killing voor iedereen die met 'een vlekje' de arbeidsmarkt wil betreden, want diegene is met de huidige regelgeving zo goed als kansloos.
Nog steeds een goed plan om het van werkgever te verschuiven naar collectieve regeling.

Voor mensen met een vlekje zijn er ook regelingen waarin het risico in eerste instantie niet bij de werkgever ligt maar direct bij het UWV.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

alexbl69 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:02:
[...]

De VVD heeft er zeker iets mee te maken, daar heb je gelijk in. Maar had het idee dat de hele verantwoordelijkheid bij de VVD neer werd gelegd.

Let wel: ik sta hier niet de VVD te verdedigen, integendeel. Vind het alleen een versimpeling als de oorzaak bij één partij neer wordt gelegd. Onze politieke structuur garandeert gelukkig dat meerdere partijen meebeslissen over hoe ons stelsel is ingericht. En ook als - wat hier vaak wordt beweerd - de VVD teveel invloed zou hebben is dat omdat andere partijen hun die ruimte hebben gelaten.

Ook ben ik ervan overtuigd dat het stelsel met de beste bedoelingen is ingericht. Maar je moet ook kunnen/durven constateren dat het niet werkt zoals men destijds voor ogen had.
De intentie van mijn post was vooral om duidelijk te maken dat het een politieke keuze was en dat de VVD betrokken was. Het zou mij veelte ver gaan om te beweren dat ze compleet verantwoordelijk zijn voor de huidige situatie.

Naar mijn idee is dit één van de weinige onderdelen van Wikipedia: Derde weg (sociaaldemocratie) dat wel voordelig uitpakte voor de verzorgingsstaat.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@alexbl69 Ik ben het gewoon 100% eens met je standpunt, maar begrijp ook dat het huidige stelsel resultaat is van lobby in het verleden waarbij de grote bedrijven niet de premie willen betalen voor de kleine bedrijfjes die het sociale stelsel nodig hebben. Je ziet ook dat grote bedrijven vaak het eigenrisicodragerschap aangaan en daarmee besparen op de premies.
Zegmaar net zoals met de ZZP'er die zich onttrekt van het WW- en WIA-stelsel, daar niet aan meebetaalt en ook geen aanspraak kan maken.

En ja, ik heb verschillende situaties meegemaakt. Zowel jouw voorbeeld bij een klant van me als 2 werkgevers die hun personeel zagen als voetveeg (mijn eigen en die van mijn vriendin, beide failliet overigens).

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:45
HEY_DUDE schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:29:
[...]

Nog steeds een goed plan om het van werkgever te verschuiven naar collectieve regeling.

Voor mensen met een vlekje zijn er ook regelingen waarin het risico in eerste instantie niet bij de werkgever ligt maar direct bij het UWV.
Ik denk dat je een hoop historische kennis mist. In de jaren 60 hebben we talloze gastarbeiders deze kant op gehaald, voor het werk waar we zelf geen zin in hadden. Toen het in de jaren 70 economisch wat minder ging, werden die mensen nogal makkelijk gedumpd in de WAO.

Het verschuiven van de verantwoordelijkheid van de werkgever naar een collectieve oplossing heeft in het verleden er al te vaak toe geleid dat werkgevers er misbruik van maken. En daarbij kan een werkgever (ook een kleine met 6 man personeel) zich wel verzekeren tegen ziekte van werknemers.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@pegagus Zoals in de bouw vroeger heel normaal: in de winter zat de helft van het personeel thuis in de WW. En die werknemers maar zeuren over het domme UWV dat graag wil dat je elke week 1 sollicitatie doet... maar die weten niet dat de werkgever je 4-8 weken later weer opbelt dat er weer werk is.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat een boeven (en dat zeg ik als ondernemer / potentiele werkgever)

"Als die investeringen vervolgens tot betere resultaten leiden, kan volgens Van Breugel een deel daarvan weer bij werknemers terechtkomen via hogere lonen of bijvoorbeeld winstdeling."
Alsof dat ooit in het verleden zo gebeurd is.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Skyaero schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:35:
[...]

"Als die investeringen vervolgens tot betere resultaten leiden, kan volgens Van Breugel een deel daarvan weer bij werknemers terechtkomen via hogere lonen of bijvoorbeeld winstdeling."
Trickle-down economics, maar ik acht de kans groter dat het terecht komt in de zakken van de directie en aandeelhouders, zoals nu ook al gebeurd.

Intentionally left blank

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Skyaero schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:35:
[...]

Misschien kunnen werkgevers dan ook niet meer automatisch prijzen laten meestijgen met inflatie. De klant hoeft tenslotte niet overal voor op te draaien. Dat creëert echt een scheef beeld van klant als dader en werkgever als slachtoffer.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
Transportman schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 08:51:
[...]

Zeker niet als je ziet wat werkgeversvereniging AWVN wil: https://www.nu.nl/economie/6409180/werkgevers-willen-caos-omgooien-nu-investeren-later-meer-loonruimte.html

De realiteit is gewoon dat mensen met steeds hogere lasten geconfronteerd worden, en die kunnen hun rekeningen niet betalen van eventuele toekomstige loonstijgingen waar werkgeververenigingen altijd wel weer een excuus voor kunnen vinden om die te willen dempen (net zoals vakbonden andersom zoveel mogelijk voor werknemers binnen willen halen). Nu is het AI, dan is het concurrentiepositie, en als de AI bubbel klapt is het wel de slechtste economische situatie wereldwijd.

Zelf ben ik in de gelukkige situatie dat een aanzienlijk deel van mijn lasten op een vast prijspeil liggen, maar genoeg mensen bij wie dat niet zo is. En die hebben niets aan een mogelijke salarisverhoging in de toekomst, omdat de lasten nu al een uitdaging zijn
Ik vind dit soort dingen toch altijd lastig. Want laten we even teruggaan naar de basis van hoe een onderneming werkt. Omzet - kosten = winst. En gemiddeld genomen moet er aardig wat winst gedraaid worden (laten we 20-25% zetten, maar verschilt nogal in welke branch je zit).

In dit geval willen de werkgevers de loonkosten drukken want we moeten investeren. Helemaal prima. Maar als ze AI als zo'n grote investeringsopdracht zien en een bedreiging/kans voor hun bedrijfsvoering, waarom zetten ze een deel van die winst niet in om te investeren? Maar op een of andere manier is zo'n winstpercentage heilig en mag daar vooral niet aan getornd worden wat helemaal prima is. Want blijkbaar willen wij niet samen een probleem/kans tackelen maar is het vooral ieder voor zich.

In dat opzicht zie ik dit soort nieuwsberichten vooral als een voorschot. Net als dat de FNV en CNV een looneis presenteren voor het komende jaar voor de loononderhandelingen. Vaak ook totaal niet realistisch. Het is leuk dat ze het doen, maar dat is toch niet waar we uiteindelijk op uit gaan komen.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Investeringen komen op de balans, niet op de winst/verlies rekening. Dit is gewoon slap gel*l van de werkgeversvereniging als - zoals je juist concludeert - een voorschot op de aankomende budgetonderhandelingen.

• Brent
  • Nu online
Robkazoe schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:42:
[...]

In dit geval willen de werkgevers de loonkosten drukken want we moeten investeren. Helemaal prima. Maar als ze AI als zo'n grote investeringsopdracht zien en een bedreiging/kans voor hun bedrijfsvoering, waarom zetten ze een deel van die winst niet in om te investeren? Maar op een of andere manier is zo'n winstpercentage heilig en mag daar vooral niet aan getornd worden wat helemaal prima is. Want blijkbaar willen wij niet samen een probleem/kans tackelen maar is het vooral ieder voor zich.
Dit is denk ik een effect van steeds minder mkb, althans, steeds minder aandacht daarvoor. Nederlandse regeringen focussen over het algemeen op het grootbedrijf. Dat heeft aandeelhouders en die willen dat de koe coute que coute melk blijft geven. Bij kleinere bedrijven is denk ik vaak de relatie werknemer<>werkgever minder abstract en is er een besef dat die 5 werknemers bijvoorbeeld echte mensen zijn die ook weer niet zomaar een stilstaand loon tegen inflatie weg kunnen strepen. Op zich is die directe koppeling loon-inflatie er al niet eens, itt bijv Belgie (meen ik voor in elk geval een aantal beroepsgroepen). Wel is dat uiteraard een zorg van elke werknemer en dus vakbond, met name ook omdat een jaartje stilstand zich over je hele carriere uitsmeert: je krijg misschien wel 30 jaar lang die 3-5% niet erbij. Dat tikt aan. Kijk eens naar modale lonen uit 1996, zou je daar nu voor werken? Of haal eens de helft van de CAO loonresultaten weg bij lonen van een bepaalde branch: daarvoor dan?

• Pasteis
  • Nu online
Brent schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:48:
[...]

Dit is denk ik een effect van steeds minder mkb, althans, steeds minder aandacht daarvoor. Nederlandse regeringen focussen over het algemeen op het grootbedrijf. Dat heeft aandeelhouders en die willen dat de koe coute que coute melk blijft geven. Bij kleinere bedrijven is denk ik vaak de relatie werknemer<>werkgever minder abstract en is er een besef dat die 5 werknemers bijvoorbeeld echte mensen zijn die ook weer niet zomaar een stilstaand loon tegen inflatie weg kunnen strepen. Op zich is die directe koppeling loon-inflatie er al niet eens, itt bijv Belgie (meen ik voor in elk geval een aantal beroepsgroepen). Wel is dat uiteraard een zorg van elke werknemer en dus vakbond, met name ook omdat een jaartje stilstand zich over je hele carriere uitsmeert: je krijg misschien wel 30 jaar lang die 3-5% niet erbij. Dat tikt aan. Kijk eens naar modale lonen uit 1996, zou je daar nu voor werken? Of haal eens de helft van de CAO loonresultaten weg bij lonen van een bepaalde branch: daarvoor dan?
Ik moest hier vandaag toevallig aan denken...

Wat als we als Nederland besluiten om MKB en grootbedrijven (tot 100 miljoen omzet) meer prioriteit te geven dan multinationals (op een aantal strategische na, zoals ASML).

Effect zal zijn dat we hier en daar wat multinationals verliezen? Maar was als we daarvoor in de plaats een veel bredere en sterkere MKB krijgen? MKB wat ook niet 1..2..3.. overgenomen wordt door buitenland. Met als gevolg dat de belastingen ook eerlijker verdeeld worden en we minder kortingen hoeven te geven. 100 stevige MKB-bedrijven ipv 1 grote multinational (even 1-1 met omzet/winst etc..)

Kan dit tegen elkaar opwegen en werken? Of zijn de multinationals een bepalende sleutelrol?
We hebben al gezien dat Shell en Unilever bijv. afstand hebben genomen van Nederland (weliswaar nog wel met hun kantoren en personelen zitten). Dus wat geeft het pemperen van de grote multinationals garantie voor de toekomst?

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:01
Pasteis schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:52:
[...]

Ik moest hier vandaag toevallig aan denken...

Wat als we als Nederland besluiten om MKB en grootbedrijven (tot 100 miljoen omzet) meer prioriteit te geven dan multinationals (op een aantal strategische na, zoals ASML).

Effect zal zijn dat we hier en daar wat multinationals verliezen? Maar was als we daarvoor in de plaats een veel bredere en sterkere MKB krijgen? MKB wat ook niet 1..2..3.. overgenomen wordt door buitenland. Met als gevolg dat de belastingen ook eerlijker verdeeld worden en we minder kortingen hoeven te geven. 100 stevige MKB-bedrijven ipv 1 grote multinational (even 1-1 met omzet/winst etc..)

Kan dit tegen elkaar opwegen en werken? Of zijn de multinationals een bepalende sleutelrol?
We hebben al gezien dat Shell en Unilever bijv. afstand hebben genomen van Nederland (weliswaar nog wel met hun kantoren en personelen zitten). Dus wat geeft het pemperen van de grote multinationals garantie voor de toekomst?
Ik kan me voorstellen dat Multinationals prestige en macht geven en daarmee niet direct uitwisselbaar zijn met het MKB. Neem Taiwan, TSMC geeft ze tot op een bepaalde hoogte bescherming.

Zoals Jan Peter Balkenende zei: Het is in crisistijden ook belangrijk wie je kan bellen.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:35
pegagus schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:56:
[...]

Ik denk dat je een hoop historische kennis mist. In de jaren 60 hebben we talloze gastarbeiders deze kant op gehaald, voor het werk waar we zelf geen zin in hadden. Toen het in de jaren 70 economisch wat minder ging, werden die mensen nogal makkelijk gedumpd in de WAO.

Het verschuiven van de verantwoordelijkheid van de werkgever naar een collectieve oplossing heeft in het verleden er al te vaak toe geleid dat werkgevers er misbruik van maken. En daarbij kan een werkgever (ook een kleine met 6 man personeel) zich wel verzekeren tegen ziekte van werknemers.
Ik kan historisch altijd wat bijleren maar ik denk niet dat mijn besef me hier in de steek laat.

De gastarbeiders zijn hier vooral naar toe gehaald onder druk van het bedrijfsleven en de rechterzijde van het politieke spectrum. Met als doel de macht van de vakbonden te breken. Niet zozeer het werk op te knappen wat we zelf niet willen doen. Dat stempel kwam later.

Dat de WAO misbruikt werd door werkgevers om mensen in te dumpen is ook geen onvermijdelijke uitkomst voor een nieuwe collectieve regeling.

• pegagus
Multinationals zijn je wisselgeld in relatie tot grootmachten als China en de VS. In de ideale wereld kunnen we alles wat we nodig hebben in ons eigen land produceren. Maar omdat we afhankelijk zijn van China en de VS is het heel erg prettig dat ze ook nog een beetje afhankelijk van ons zijn, anders dan consumptie van hun overtollige producten.

• Pasteis
  • Nu online
DeKever schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:06:
[...]

Ik kan me voorstellen dat Multinationals prestige en macht geven en daarmee niet direct uitwisselbaar zijn met het MKB. Neem Taiwan, TSMC geeft ze tot op een bepaalde hoogte bescherming.

Zoals Jan Peter Balkenende zei: Het is in crisistijden ook belangrijk wie je kan bellen.
Oh nee dat geloof ik meteen, vandaar ook mijn opmerking "multinationals (op een aantal strategische na, zoals ASML)." Met andere woorden... heel kritisch kijken welke strategisch belangrijk zijn en blijven.

Maar misschien is dat wel elk multinational hoor.

• Brent
  • Nu online
Volgens mij zijn (de raden van advies/commissarissen van) multinationals daar waar politici na hun ministerschap komen werken...

Ja, mkb heeft competitieve risico's (makkelijk stuk voor stuk op te kopen), maar ze hebben automatisch een veel directere band tussen eigenaar (en dus winst-wensen/-verwachtingen) en loon. Ik heb ook aandelen, en ik maak me niet druk over de lonen van die mensen. Maar ik verschuil me achter een enorme afstand. Als jij naast je werknemers elke dag op de werkvloer zit of staat, dan is dat volgens mij echt wat anders. En eigenlijk beter.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Lordy79 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:05:
[...]

De vermogensbelasting is al waanzinnig verhoogd. Van 1.2pct naar 2.16pct. En door de invoering van het belasten van het werkelijk rendement (wat de VVD nota bene wil) kan dat nog verder oplopen.
Je weet dat deze percentages qua vermogensbelasting niet zo veel zeggen voor mensen met significant vermogen (dus niet gewoon mensen die aardig belegd hebben en een enorme overwaarde in hun hut cadeau gekregen hebben)? Die heeft het niet ergens op een rekening, deposito of (prive) beleggingsrekening staan. Zelfde als loonbelasting en erfbelasting: hoge belasting is iets voor het 'rijke' deel van het proletariaat. Anders laat je het lekker in allerlei al dan niet speciaal hiervoor opgerichte ondernemingen staan waar als je genoeg geld hebt bijna grenzeloos valt te shoppen in regelingen.

Voorbeeld zodat het wat gaat leven: Ik zie het bij mijzelf en mijn familie al, mijn ouders zijn/waren niet bijzonder rijk maar door veel werken, zuinig leven, nooit verhuisd te hebben en een bouwval in het jaar kruik zelf gerenoveerd te hebben is er aardig wat vermogen (zeg een miljoen waarvan de helft in de eigen woning zit). Mijn pa is nog net door het sluitende net van de uitgeholde pensioenen gezwommen en kon in een zwaar werk regeling gunstig stoppen.

Omdat mijn ma enkele jaren terug plots ernstig ziek werd en een halfjaar later overleden is, is er meer focus bij mijn pa: Wat doe ik met mijn geld en gezien ik geld zat heb, hoe krijg ik het bij mijn kinderen? Als je dan een aantal keer enkele 100den euros bij een notaris achterlaat kan je constructies optuigen met een achtergestelde lening als erfenis & niet opeisbare lenginen met jaarlijkse schenkingen.
Gevolg; afhankelijk van hoe lang mijn pa leeft scheelt dat al snel 10k tot mogelijk 100k aan erfbelasting. Daar komt nog niet eens een constructie met BVtjes om de hoek.

Op het moment dat het om 'echt' geld gaat en het via ondernemingen gaat die verorven worden wordt het nog veel erger. Vooral het vrijwel oneindig uitstellen van belasting en opvolgingsregelingen maakt dat bijvoorbeeld de familie Swinkels (van Bavaria) schatrijk is en überhaupt amper erfbelasting betaald.

In Nederland zijn de meeste belastingen in de praktijk extreem regressief boven een bepaald bedrag. Vrijwel niemand die 10+ miljoen heeft doet dat in loondienst, toch doet de politiek, met de VVD voorop, heel graag alsof het wel zo is en de belastingen echt wel heel hoog zijn.

Overigens ben ik zn 'rijke' Proletarier die 56% marginale belastingdruk heeft (0 aftrekposten sinds de drempel voor zorgkosten inkomensafhankelijk is gemaakt). Vind dat zelf niet zo een gigantisch probleem, heb er een veel groter probleem mee dat flink hoger op de economische ladder er relatief een stuk minder afgedragen wordt.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• pegagus
HEY_DUDE schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:09:
[...]

Ik kan historisch altijd wat bijleren maar ik denk niet dat mijn besef me hier in de steek laat.

De gastarbeiders zijn hier vooral naar toe gehaald onder druk van het bedrijfsleven en de rechterzijde van het politieke spectrum. Met als doel de macht van de vakbonden te breken. Niet zozeer het werk op te knappen wat we zelf niet willen doen. Dat stempel kwam later.

Dat de WAO misbruikt werd door werkgevers om mensen in te dumpen is ook geen onvermijdelijke uitkomst voor een nieuwe collectieve regeling.
Maar waarom heeft het collectief van arbeiders en partijen daar dan zo makkelijk mee ingestemd? Ik ben heel benieuwd naar de onderbouwing van jouw stellingname.

Het misbruik van collectieve voorzieningen is de historische achtergrond van het huidige stelsel. Zonder meer weer een collectief stelsel invoeren, zou tot dezelfde problemen leiden. Enkel roepen dat een collectieve regeling beter is, is hooguit beter vanuit het perspectief van de werkgever. Linksom of rechtsom wil je een rem op de instroom hebben van de collectieve regeling en wil je voorkomen dat werkgevers hun overtollig personeel dumpen en wil je ook voorkomen dat mensen zich arbeidsongeschikt laten verklaren omdat ze het verschil tussen werken en uitkering niet de moeite vinden. En dan kom je dus uit op een mix van werkgeversverantwoordelijkheid voor de eerste twee jaar en daarna een collectieve verantwoordelijkheid voor de maatschappij. En dan kun je nog schuiven in hoogte en duur van doorbetaling en uitkering.

• Bananenplant
  • Nu online

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

alexbl69 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:13:
[...]

Het heeft voor mij ingrijpende financiële consequenties (iemand die niet meer terug komt kost me minimaal €100.000), terwijl de rest van het personeel zoals gezegd de consequenties op de werkvloer op moeten vangen. Dit betekent vaker overwerken (wordt wel betaald), en de realiteit dat mocht iemand toch terug keren deze bovengemiddeld vaak op vakantie kan. Dit komt de onderlinge sfeer niet altijd ten goede.
Dat "overwerken" triggert me even. Is dat ook iets dat zou moeten als iemand gewoon vertrekt? Wegvallende capaciteit lijkt me sowieso een risico dat je hebt als ondernemer, daarmee dus ook dat je misschien commitments moet herzien.

Als mijn baas me zou vragen om over te werken vanwege een structureel capaciteitsgebrek zou ik dat in elk geval niet zomaar doen.

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Bananenplant schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:51:
[...]

Dat "overwerken" triggert me even. Is dat ook iets dat zou moeten als iemand gewoon vertrekt? Wegvallende capaciteit lijkt me sowieso een risico dat je hebt als ondernemer, daarmee dus ook dat je misschien commitments moet herzien.

Als mijn baas me zou vragen om over te werken vanwege een structureel capaciteitsgebrek zou ik dat in elk geval niet zomaar doen.
Bij een kleine onderneming is ziekte iets lastigs. Als je weet dat het 6 maanden gaat duren, kan je overwegen te proberen tijdelijk iemand aan te nemen. Als je niet weet of het 2 weken of 2 jaar gaat zijn, wat ga je dan doen?
Bij een onderneming van 500 man zal er vast voldoende capaciteit zijn om wat dingen over te nemen. Bij een onderneming van 5 zal je de geplande werkzaamheden moeten verdelen en kan meerwerk/overwerk voorkomen, in ieder geval tot de planning aangepast kan worden. Afhankelijk van de branche is dat vrij eenvoudig of absoluut niet mogelijk.

• Brent
  • Nu online
Niets staat het de wetgever een bedrijfsgrootte meenemen in de bepaling wie wat bepaalt in de weg. Dat stoort me dus een beetje: de zorgen en risico's van grote bedrijven zijn anders dan van kleine bedrijven.

• Bananenplant
  • Nu online

Bananenplant

mavamal schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:59:
[...]

Bij een onderneming van 5 zal je de geplande werkzaamheden moeten verdelen en kan meerwerk/overwerk voorkomen, in ieder geval tot de planning aangepast kan worden. Afhankelijk van de branche is dat vrij eenvoudig of absoluut niet mogelijk.
Toen een personeelslid van onze schilder een keer een botbreuk had werd mijn huis een jaar later geverfd. Het enige dat ik jammer vond is dat ze dat niet proactief hadden gecommuniceerd, maar verder: kan gebeuren.

Het is natuurlijk niet zo zwart-wit in de praktijk, maar ik vind het als het erop aan komt niet de verantwoordelijkheid van medewerkers in loondienst om door middel van overwerk een capaciteitsprobleem op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bananenplant op 11-09-2026 12:25 ]

Zucmantaks, nu 💰 !

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

JeroenNietDoen schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 09:04:
[...]

Je zou als werkgever liever van vaste contracten af willen begrijp ik dus.
Ja, ik vind iemand van 30 voor de komende 35+ jaren in dienst moeten houden echt niet meer van deze tijd.

Maar wel met een zeer ruime opzegtermijn van bijvoorbeeld minimaal 9 maanden + het aantal jaren dat iemand in dienst is nóg een jaar. Dus stel je bent 5 jaar in dienst, dan dus 14 maanden. Daarna heeft iemand nog WW dus genoeg tijd om iets anders te vinden.

Het is nu nogal ongelijk: een werknemer kan gewoon doei doei zeggen met een opzegtermijn van 2 mnd.

• mavamal
  • Nu online
Bananenplant schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:25:
[...]

Toen een personeelslid van onze schilder een keer een botbreuk had werd mijn huis een jaar later geverfd. Het enige dat ik jammer vond is dat ze dat niet proactief hadden gecommuniceerd, maar verder: kan gebeuren.

Het is natuurlijk niet zo zwart-wit in de praktijk, maar ik vind het als het erop aan komt niet de verantwoordelijkheid van medewerkers in loondienst om door middel van overwerk een capaciteitsprobleem op te lossen.
Huis schilderen: lastig maar begrijpelijk. Just-in-time transport voor kritieke processen? Ouderenzorg en er is geen collega beschikbaar na jouw dienst? Los het maar op.
Bij veel kleine werkgevers wordt ook verantwoordelijkheid gegeven aan de werknemers en worden deze werknemers er voor beloond, of is het de ondernemer zelf die extra diensten draait. Bij grotere werkgevers worden dit soort zaken vaak in een CAO afgebakend, met daarin bescherming van een werknemer en wat een werkgever maximaal kan eisen en hoe daarvoor gecompenseerd moet worden.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:25
Lordy79 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:26:
[...]

Ja, ik vind iemand van 30 voor de komende 35+ jaren in dienst moeten houden echt niet meer van deze tijd.

Maar wel met een zeer ruime opzegtermijn van bijvoorbeeld minimaal 9 maanden + het aantal jaren dat iemand in dienst is nóg een jaar. Dus stel je bent 5 jaar in dienst, dan dus 14 maanden. Daarna heeft iemand nog WW dus genoeg tijd om iets anders te vinden.

Het is nu nogal ongelijk: een werknemer kan gewoon doei doei zeggen met een opzegtermijn van 2 mnd.
Ja, analytisch ben ik het met je eens, maar goed of het van deze tijd is dat bepalen niet de werkgevers alleen. Als werknemers het nog wel van deze tijd vinden en op partijen stemmen die dat ook van deze tijd vinden. Dan is het gewoon van deze tijd. Vergeet niet dat Nederlanders relatief risicomijdend zijn, dus vaste contracten is ook gewoon iets wat in ons dna zit.

Vergeet ook niet dat werk meer is dan alleen werk, het is ook sociale omgeving waar mensen bij elkaar komen. Als dat een belangrijk onderdeel van je leven is, dan is dat wel iets meer waard dan ene jaartje extra opzegtermijn.

Maar ik ben het wel met je eens dat sowieso bij niet functionerende werknemers het te lastig is om iemand te ontslaan. Laten we eerst eens hier wat strakker op gaan zitten. Niet functionerende werknemers zijn ook voor directe collega's een hel. Want het werk moet toch opgepakt worden! En helaas ben ik zo'n go2go persoon die altijd de rotzooi van anderen kan opruimen haha. En daar ben ik klaar mee, want dat geeft ook teveel stress voor mij. Gewoon functioneren of opzouten.

Heel typisch, (even kort), ik zie nu met spoed 3 weken ziek thuis ivm een (vermoedelijk) auto-immuunziekte. En de paar weken vlak voor ziekmelding dus wel wat zaken minder afgekregen. De collega's waarvan je het meeste moet opruimen de afgelopen tien jaar, zijn de eerste die dan helemaal flippen dat een keer iets niet helemaal af is en zij nu opeens extra werk krijgen.

Artificial Intentionality is only a simulation. Strong AI will not exist.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

GoldenSample schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:44:
Anders laat je het lekker in allerlei al dan niet speciaal hiervoor opgerichte ondernemingen staan waar als je genoeg geld hebt bijna grenzeloos valt te shoppen in regelingen.
Dit lees ik op tweakers al jaren maar krijg nooit conrete voorbeelden. Wat voor opgerichte onderneming? We hebben het dus over mensen met een groot box-3 vermogen, al dan niet in stenen, aandelen, liquide of obligaties.

Hoe kan ik als fiscale Nederlander op legale (!) wijze box-3 belasting verminderen/ontwijken? Natuurlijk, ik kan het in box-2 stoppen maar dan betaal ik VPB en het enige dat ik dán kan is belasting uitstellen maar bij overlijden is het toch nog afrekenen.

En erfbelasting? Behalve verhuizen uit Nederland is er geen legale manier om dit te voorkomen en zelfs dan moet je eerst 10 jaar uit Nederland zijn voordat het 'werkt'. Natuurlijk kun je geld wegschenken maar dat is beperkt.

Ik ben erg benieuwd!
Als je dan een aantal keer enkele 100den euros bij een notaris achterlaat kan je constructies optuigen met een achtergestelde lening als erfenis & niet opeisbare lenginen met jaarlijkse schenkingen.
Gevolg; afhankelijk van hoe lang mijn pa leeft scheelt dat al snel 10k tot mogelijk 100k aan erfbelasting.
Daar heb je niet eens een notaris voor nodig. Maar dit is echt klein bier tenzij je 10 kinderen hebt. Want per kind kun je maar 6000 euro ofzo per jaar schenken dus in 20 jaar heb je dan 120K overgeheveld en bespaart dan 12.000 euro over die 20 jaar. Dat is geld hoor, maar ik noem het klein bier. Bovendien is het niet zonder risico want wat als er ruzie komt tussen vader en kinderen?
Op het moment dat het om 'echt' geld gaat en het via ondernemingen gaat die verorven worden wordt het nog veel erger. Vooral het vrijwel oneindig uitstellen van belasting en opvolgingsregelingen maakt dat bijvoorbeeld de familie Swinkels (van Bavaria) schatrijk is en überhaupt amper erfbelasting betaald.
Dat ben ik met je eens En daar wordt ook aan gewerkt om dat te beperken en is al veel soberder dan het was. Maar hier heb je een punt.

• Bananenplant
  • Nu online

Bananenplant

mavamal schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:34:
[...]

Huis schilderen: lastig maar begrijpelijk. Just-in-time transport voor kritieke processen? Ouderenzorg en er is geen collega beschikbaar na jouw dienst? Los het maar op.
Bij een acuut probleem doordat iemand zich eerder op de dag heeft ziekgemeld: prima. Als die collega al een week ziek is: nee.

Zucmantaks, nu 💰 !

• alexbl69
Bananenplant schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:51:
[...]

Het overwerken is noodzakelijk omdat je niet direct een vervanger voor de zieke kunt aannemen. Als iemand langdurig ziek geraakt weet je in de regel in eerste instantie (eerste maanden) niet of diegene nog herstelt en weer terug komt.

In beide keren dat ik heb meegemaakt dat iemand hoogstwaarschijnlijk niet meer terug zou keren was dat pas ergens aan het begin van het tweede ziektejaar duidelijk. In beide gevallen heb ik toen pas een vervanger voor de persoon gezocht.

Het is voor een potentiële werknemer natuurlijk ook niet aantrekkelijk om enkel aangenomen te worden voor zolang een ander nog ziek is. Daarnaast zit je ook met inwerk-processen wat het niet eenvoudig maakt om iemand 'even' aan te nemen omdat je (wellicht even) ondercapaciteit hebt.

• alexbl69
Bananenplant schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:25:
[...]

Je zult wel begrijpen dat dit een uitzonderlijk geval is. Als jij het als particulier geen probleem vindt dat die klus later gebeurt is dat prima, en is dat fijn voor dat schilderbedrijf.

Die flexibiliteit zal ook wel meer aanwezig zijn bij BtoC bedrijven, omdat die eenvoudiger 'nee' (of: 'even niet') kunnen verkopen.

Als je hoofdzakelijk BtoB werkt ligt dat toch een tikkie anders. Je kunt contracten hebben, dan is het sowieso lastig om er (zonder boetes) onderuit te komen. Maar ook in de normale omgang met bedrijfsmatige klanten heb je een zekere leveringsverplichting. Als een klant wegloopt omdat jij niet meer kunt leveren wat je altijd hebt gedaan raak je waarschijnlijk meer kwijt dan enkel die ene opdracht.

Voor een schilderbedrijf dat tientallen nieuwe particuliere klanten per jaar bedient ligt dat risicoprofiel toch iets anders :).

• Bananenplant
  • Nu online

Bananenplant

alexbl69 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:10:
[...]

Het overwerken is noodzakelijk omdat je niet direct een vervanger voor de zieke kunt aannemen. Als iemand langdurig ziek geraakt weet je in de regel in eerste instantie (eerste maanden) niet of diegene nog herstelt en weer terug komt.
Maar nogmaals: op den duur zul je toch de hoeveelheid werk moeten aanpassen aan (een inschatting van) de beschikbare capaciteit?

Zucmantaks, nu 💰 !

• Bananenplant
  • Nu online

Bananenplant

alexbl69 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:16:
[...]
Als je hoofdzakelijk BtoB werkt ligt dat toch een tikkie anders. Je kunt contracten hebben, dan is het sowieso lastig om er (zonder boetes) onderuit te komen. Maar ook in de normale omgang met bedrijfsmatige klanten heb je een zekere leveringsverplichting. Als een klant wegloopt omdat jij niet meer kunt leveren wat je altijd hebt gedaan raak je waarschijnlijk meer kwijt dan enkel die ene opdracht.
Maar uiteindelijk is dat toch het risico dat je loopt als ondernemer? Nu snap ik dat in de praktijk het ook in het belang van werknemers kan zijn om dit soort commitments te halen en het daardoor niet zo zwart-wit is. Maar in mijn optiek is het afgeschermd zijn van dit soort risico's nu net een van de redenen waarom mensen in loondienst gaan.

Zucmantaks, nu 💰 !

• alexbl69
Bananenplant schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:19:
[...]

Maar nogmaals: op den duur zul je toch de hoeveelheid werk moeten aanpassen aan (een inschatting van) de beschikbare capaciteit?
Op den duur wel, dat bedoel ik ook met het aannemen van een vervanger zodra duidelijk is dat iemand niet meer terug komt.

Heb zoals gezegd 6 werknemers. Als er iemand ziek wordt verlies ik dus 16% van de capaciteit, maar dat is de eerste dagen/weken prima op te vangen. De dagelijkse processen blijven gewoon lopen, je 'bezuinigt' op zaken die normaal op de achtergrond lopen.

Eén van die achtergrondtaken is bijvoorbeeld het op de plek zetten van binnenkomende goederen, of verwerking van retouren. Kan best even blijven liggen. Maar na een paar weken begint het toch te knellen. Het wordt langzaam een chaos in het magazijn waardoor orderpicking langer duurt. Klanten beginnen te bellen waarom de verwerking van retouren langer duurt.

Dan moet er dus een tandje bij. We beginnen een uurtje eerder, of we pakken een paar uur op de zaterdag om gezamenlijk het magazijn 'op te ruimen'.

Allemaal niet dramatisch of zo. Maar het is voor mij - gezien m'n vaste klantenbestand - praktisch onmogelijk om de hoeveelheid werk te verminderen.

• alexbl69
Bananenplant schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:24:
[...]

Maar uiteindelijk is dat toch het risico dat je loopt als ondernemer? Nu snap ik dat in de praktijk het ook in het belang van werknemers kan zijn om dit soort commitments te halen en het daardoor niet zo zwart-wit is. Maar in mijn optiek is het afgeschermd zijn van dit soort risico's nu net een van de redenen waarom mensen in loondienst gaan.
Maar hoe zie je dat voor je dan? Dat ik 1 extra werknemer aanneem puur om continu standby te staan voor als er iemand ziek wordt?

Dan loop je weer tegen een ander probleem: bore-out. We hebben begin dit jaar een onnatuurlijk rustige periode gehad, waardoor er (even voor het idee) nog maar 80% werk was. Kan je verzekeren dat de meeste mensen (tenminste mijn werknemers) dat helemaal niet fijn vinden.

Dat is zeker geen werkbare permanente oplossing.

• W1ck1e
  • Nu online
Lordy79 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:38:
[...]

Dit lees ik op tweakers al jaren maar krijg nooit conrete voorbeelden. Wat voor opgerichte onderneming? We hebben het dus over mensen met een groot box-3 vermogen, al dan niet in stenen, aandelen, liquide of obligaties.

Hoe kan ik als fiscale Nederlander op legale (!) wijze box-3 belasting verminderen/ontwijken?
...
Mening: Ik zou graag zien dat die methodes hier of elders uit de doeken worden gedaan. Gevolg lijkt mij dan dat ze meer gebruikt worden en/of beter tegengegaan door aangepaste wetgeving. Zonder deze transparantie zal het wel zo zijn en blijven dat een selecte groep er ge/mis-bruik van maakt ten koste van anderen. Dat is net zomin gewenst als andersom: een voordeel voor een grote groep ten koste van een kleine groep.

• mavamal
  • Nu online
W1ck1e schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:35:
[...]

Mening: Ik zou graag zien dat die methodes hier of elders uit de doeken worden gedaan. Gevolg lijkt mij dan dat ze meer gebruikt worden en/of beter tegengegaan door aangepaste wetgeving. Zonder deze transparantie zal het wel zo zijn en blijven dat een selecte groep er ge/mis-bruik van maakt ten koste van anderen. Dat is net zomin gewenst als andersom: een voordeel voor een grote groep ten koste van een kleine groep.
Waar ik werk, heb ik regelmatig contact met fiscalisten waaronder 1 die specialiseerd in Estate planning. Wat ik daar het meeste van opgestoken heb, is dat elke slimme truc wel een nadeel heeft en er weinig algemeenheden zijn.
Zo is er de mogelijkheid om te schenken (tot zo'n 6,5k), dat niet uit te betalen en daarover rente te betalen. Het bedrag loopt jaarlijks op, box 3 vermogen gaat achteruit want er is een verschuldigde schenking die steeds groter wordt. Nadeel: Bij de begunstigde moet dit als vordering opgenomen worden.

• W1ck1e
  • Nu online
mavamal schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:51:
[...]

Waar ik werk, heb ik regelmatig contact met fiscalisten waaronder 1 die specialiseerd in Estate planning. Wat ik daar het meeste van opgestoken heb, is dat elke slimme truc wel een nadeel heeft en er weinig algemeenheden zijn.
Zo is er de mogelijkheid om te schenken (tot zo'n 6,5k), dat niet uit te betalen en daarover rente te betalen. Het bedrag loopt jaarlijks op, box 3 vermogen gaat achteruit want er is een verschuldigde schenking die steeds groter wordt. Nadeel: Bij de begunstigde moet dit als vordering opgenomen worden.
3 opmerkingen
  • je schenkt geld, dat ben je dus kwijt
  • de besparing lijkt mij klein bier (het is ongeveer 200 euro aan rente, waarvan de belasting weer een deel is), dus dat schiet niet op
  • je hebt een "partner in crime"

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 11-09-2026 14:05 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Burger die op een forum praten over het inperken van werknemerrechten ten bate van de grote internationale bedrijven….. Wat voor bocht heeft de media genomen opdat het een normale discussie zou kunnen zijn? Als Amazon de rechten van werkenden mocht invullen heb je snel door dat het een slecht idee is. Al was het maar vanwege Amazon’s concurrentievervalsing.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Lordy79 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:38:
[...]

NOFI maar dan zou ik toch even wat beter lezen. Voor box 3 is het zelfs voor het wat beter bedeelde pleps al mogelijk 10duizenden euros minder te betalen door (en ik val in herhaling) optijd te beginnen (op papier) te schenken en bij het overlijden van 1 v/d 2 een achtergestelde lening te vererfen aan de kinderen ipv een standaard 'langst levende' testament.

Verder is de truc juist box 2 te gebruiken. Oa via de bedrijfsopvolgingregeling kan je dan erfbelasting decennia uitstellen.

Je blaast hoog van de toren maar lijkt je niet echt te willen informeren. Mocht ik dat verkeerd zien, goede start om te beginnen met lezen over een voorbeeld. Familie stichtingen als eigen bedacht 'goed doel': https://www.ftm.nl/artike...D0t2PXDv%2FBcGIhuyw%3D%3D

Sowieso is FTM een goede bron voor informatie hiervoor maar de NRC kan ook: https://www.nrc.nl/nieuws...NTKSrO1-1RbCZg8SC7S_v0N3o
Ter elfde uren is hier gelukkig toch een draai gemaakt vorig jaar, het artikel bevat echter interessant achtergrondinformatie, dit is namelijk een voorbeeld in een lange lijst, geen incidenteel iets.

Onderliggend rapport bij het ftm artikel komt gewoon vanuit onze eigen overheid: https://www.rijksoverheid...apport-familiestichtingen

~
Hoe kan ik als fiscale Nederlander op legale (!) wijze box-3 belasting verminderen/ontwijken? Natuurlijk, ik kan het in box-2 stoppen maar dan betaal ik VPB en het enige dat ik dán kan is belasting uitstellen maar bij overlijden is het toch nog afrekenen.

En erfbelasting? Behalve verhuizen uit Nederland is er geen legale manier om dit te voorkomen en zelfs dan moet je eerst 10 jaar uit Nederland zijn voordat het 'werkt'. Natuurlijk kun je geld wegschenken maar dat is beperkt.

Ik ben erg benieuwd!

[...]

Daar heb je niet eens een notaris voor nodig. Maar dit is echt klein bier tenzij je 10 kinderen hebt. Want per kind kun je maar 6000 euro ofzo per jaar schenken dus in 20 jaar heb je dan 120K overgeheveld en bespaart dan 12.000 euro over die 20 jaar. Dat is geld hoor, maar ik noem het klein bier. Bovendien is het niet zonder risico want wat als er ruzie komt tussen vader en kinderen?
Dit is echt een gruwelijk naïeve manier om hier naar te kijken: De naweeën van de jubelton maken het initiële bedrag al richting de 40k. Daar over reken je de maximale wettelijk toegestane rente (nu 6% give or take). Dat verdrievoudigd de initiële inleg al over 20 jaar en inflatie gecorrigeerd al ruim het dubbele.

Jij noemt het klein bier maar als je het wegzet tov wat we überhaupt te erven is scheelt dat voor de werkende klasse aanzienlijk. En opnieuw, tov het totaal met de miljardairs dynastieën die we hier hebben, is het wel klein bier, maar dat is het hele punt: Op elk niveau boven de (meer welvarendere) middenklasse wordt de effectieve belasting lager.
[...]

Dat ben ik met je eens En daar wordt ook aan gewerkt om dat te beperken en is al veel soberder dan het was. Maar hier heb je een punt.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Delerium schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:05:
Burger die op een forum praten over het inperken van werknemerrechten ten bate van de grote internationale bedrijven….. Wat voor bocht heeft de media genomen opdat het een normale discussie zou kunnen zijn? Als Amazon de rechten van werkenden mocht invullen heb je snel door dat het een slecht idee is. Al was het maar vanwege Amazon’s concurrentievervalsing.
heel simpel je hebt voorstanders van meer werknemerrechten en je hebt tegenstanders (ik vindt de lange doorbetaling bij ziekte bijvoorbeeld ook absurd). Tussen die 2 kampen is dus een discussie want het 1 is niet goed of fout. Het is alleen dat 1 iemand het ene goed vindt en de ander het andere

• mavamal
  • Nu online
W1ck1e schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:56:
[...]

3 opmerkingen
  • je schenkt geld, dat ben je dus kwijt
  • de besparing lijkt mij klein bier (het is ongeveer 200 euro aan rente, waarvan de belasting weer een deel is), dus dat schiet niet op
  • je hebt een "partner in crime"
Je betaalt het niet uit, dus je houd het geld in eigen zak. Tot 40 kan je eenmalig een hoger bedrag schenken, voor een hogere start. Je kan elk jaar opnieuw schenken en niet uitbetalen, waardoor die rente jaarlijks hoger wordt. Aan het eind van het verhaal is er dan een overlijden en een erfenis die bestaat uit een afbetaalde woning, een bankrekening en een schuld die groter is dan de bezittingen. Als je het goed doet, uiteraard.
De partner in crime is een kind of kleinkind die je geld wil nalaten zonder hierover belasting te betalen.

• W1ck1e
  • Nu online
mavamal schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:13:
[...]

Je betaalt het niet uit, dus je houd het geld in eigen zak. Tot 40 kan je eenmalig een hoger bedrag schenken, voor een hogere start. Je kan elk jaar opnieuw schenken en niet uitbetalen, waardoor die rente jaarlijks hoger wordt. Aan het eind van het verhaal is er dan een overlijden en een erfenis die bestaat uit een afbetaalde woning, een bankrekening en een schuld die groter is dan de bezittingen. Als je het goed doet, uiteraard.
De partner in crime is een kind of kleinkind die je geld wil nalaten zonder hierover belasting te betalen.
Dus je voert de schenking pas uit bij overlijden. Ik heb geen kinderen, dus voor mij is die 6k, slechts een kleine 3k. Dat (klein)kind heeft later winst, maar "what's in it for me", behalve een goed gevoel terwijl ik in mijn kist lig ?

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 11-09-2026 14:21 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Volgens mij werd hierboven ook al geopperd om juist een onderverdeling te maken tussen klein en groot.

De stap voor een eenmanszaak naar het aannemen van personeel is op dit moment veel te risicovol, wat onderaan de streep gewoon slecht is voor werkgelegenheid.

Wij hebben nu meer dan genoeg vet op de botten om alles op te vangen en hebben een personeelsbestand van 250 man. Maar ik ben ook in de situatie geweest waar we met 6 man waren en er onder een de streep 0,- overbleef. Als op dat moment door pech 2 man ziek waren geworden/in de kreukels hadden gelegen, was het over en uit geweest.

Volgens politici die nog nooit ondernemer zijn geweest, valt zoiets dan "ondernemersrisico", maar het probleem is dus dat Amazon en Piet Friet, op dit vlak zich aan dezelfde regels moeten houden en dezelfde kosten moeten dragen.

Ik heb er niet zomaar een oplossing voor, maar het probleem bestaat wel en is niet goed voor de werkgelegenheid.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@PWM je ziet bij ondernemers het zelfde gebeuren als bij burgers in het algemeen. Er wordt een beeld geschetst dat op zijn best onvolledig is. Een kleine ondernemer en de meeste MKB-ers zijn qua situatie en afhankelijkheden veel beter te vergelijken met hun personeel dan met een multinational. Die nuance wordt echter graag vergeten en de kleine MKB-er word tegenover de werknemer gezet. Net als hoe Jan 0,8x modaal graag tegen Jan 3x modaal wordt opgenaaid wordt. Vervolgens worden die 2 samen weer worden opgehitst tegen een of andere arme drommel in een rubberboot.
Variant hiervan vind ik MKB-ers die lid zijn van VNO-NCW. En vervolgens klagen dat ze problemen hebben zich te verzekeren (of als eigen risicodrager nat gingen) op wat we vroeger de ziekte wet noemden. Snap dat het vervelend is maar je steund wel een enorm machtige lobby tent die dit 'geregeld' heeft, dat is gewoon een 'look what you made me do'.

De bizarre uitkleding van de WW, Ziektewet en WIA is in combinatie met het lekker door eroderen van ontslagrecht en 'flexiblisering' extra treurig. De bizar dure Volkshuisvesting die verhuizen zonder werk vrijwel onmogelijk maakt is de echte killer. Orwell zou er jaloers op zijn; als je een aardig inkomen hebt en je huur is niet toren hoog ben je een 'scheefwoner', als je ontslagen wordt en je door het dunne vangnet heen valt 'leef je boven je stand', een minder dure woning is er niet en verdere steun krijg je niet want je woont te duur (en bent toch maar gewoon een luie profiteur).

Je ziet het ook veel in zulke topics laat staan de nu.nls van deze wereld: Mensen die lekker mee roepen met de belangen van miljardair Nederland maar als het puntje bij paaltje komt eigenlijk helemaal niet weten wat nu de daadwerkelijke praktijk is, laat staan de historische context.

Het geld is er wel maar het lekt omhoog, naar beneden trappen dicht het gat dus per definitie niet.

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 11-09-2026 14:30 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:37

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zou t ook goed vinden als bedrijfsgrootte mee zou spelen (en tegelijk: waarom organiseert het MKB dat niet zelf, zoals dat vroeger met die broodfondsen ook ging?) in regelingen rondom salarisdoorbetalingen. Lijkt me overigens lastig te implementeren, want voor elke regeling is er een groepje die zich vol richt op het in korte tijd rijk worden van die regeling (zie de problemen rondom thuiszorg, GGZ, WOZ bureautjes, de medicijncontrole telefoontjes etc). Dat zorgt, helaas, weer voor extra regeldruk , waarmee er weer mensen buiten de boot vallen en we weer van voor af aan beginnen…

• mavamal
  • Nu online
W1ck1e schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:19:
[...]

Dus je voert de schenking pas uit bij overlijden. Ik heb geen kinderen, dus voor mij is die 6k, slechts een kleine 3k. Dat (klein)kind heeft later winst, maar "what's in it for me", behalve een goed gevoel terwijl ik in mijn kist lig ?
Ik denk dat ik het niet goed uitleg.
De schenking wordt uitgevoerd, het geld niet betaald. Zogenaamde 'papieren schenking'. Over de rente betaal je geen schenkbelasting, het is een schuld waardoor je vermogensbelasting minder wordt en je kan er de erfbelasting mee ontwijken. Met 6.500 per jaar en 5% rente zit je na 12 jaar op bijna € 110.000 per persoon aan wie je kan schenken, dat in mindering gebracht wordt op de erfbelasting.
Het is ook voor veel mensen niet voordelig, pas als je verwacht een behoorlijk vermogen na te laten worden dit soort trucs voor ontwijking van bepaalde belasting gepakt. Wat hou je er aan over? Voor sommige mensen is het ontwijken van belastingen een doel op zich, anderen doen dit wellicht omdat ze vinden dat hun kinderen dit verdienen of zijn het in de basis zo oneens met de erfbelasting dat ze er veel voor over hebben die te omzeilen.

• pegagus
PWM schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:22:
[...]

De stap voor een eenmanszaak naar het aannemen van personeel is op dit moment veel te risicovol, wat onderaan de streep gewoon slecht is voor werkgelegenheid.
Ik ben al 18 jaar ZZp-er, omdat ik mijn eigen koers wil varen en ik zelf mijn product ben. Maar risico's zijn toch gewoon te verzekeren? Als ZZP-er kun je best 60 tot wel 80 uur per week werken. Als het werk er is, de ambitie is er, dan is het toch een kwestie van wat gespaard geld en een verzekering?

Ik zou eerder denken dat alles rondom flexibel werken killing is voor kleine ondernemers. ZZP-er's worden meer en meer dwars gezeten, terwijl een ZZP-er juist kleine bedrijven kan helpen te groeien.

• W1ck1e
  • Nu online
mavamal schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:42:
[...]

Ik denk dat ik het niet goed uitleg.
...
Voor sommige mensen is het ontwijken van belastingen een doel op zich, anderen doen dit wellicht omdat ze vinden dat hun kinderen dit verdienen of zijn het in de basis zo oneens met de erfbelasting dat ze er veel voor over hebben die te omzeilen.
Ik denk dat ik het ook niet wil begrijpen ;)
Voor de mensen met de genoemde motieven heb ik weinig respect, maar dat is mijn mening. En dat is niet uit afgunst.

• Brent
  • Nu online
GoldenSample schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:07:
[...]

NOFI maar dan zou ik toch even wat beter lezen. Voor box 3 is het zelfs voor het wat beter bedeelde pleps al mogelijk 10duizenden euros minder te betalen door (en ik val in herhaling) optijd te beginnen (op papier) te schenken en bij het overlijden van 1 v/d 2 een achtergestelde lening te vererfen aan de kinderen ipv een standaard 'langst levende' testament.
offtopic:
go on...

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid