Welke marktwaarde? Als ik dit huis zou verkopen zou ik er een ander huis voor terugkopen. Dat andere huis is ook in waarde gestegen. Wat steek ik in mijn zak dan?Brazos schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 07:52:
[...]
Je hebt als eigenaar ook geen invloed op de marktwaarde en die steek je ook in eigen zak neem ik aan.
Toepasselijk wel. De agri industrie strijkt de winst op en de maatschappij mag voor de kosten opdraaien.De eeuwige discussie van private winsten en collectieve kosten.
Volgens de eerste eigenaar, waarvan ik het huis gekocht heb, stond het grond water veel hoger toen het gebouwd werd. Er was een kruipruimte gepland maar door de hoge waterstand is er zand gestort en daar beton op gelegd. Geen kruipruimte dus.Overigens staat je huis er waarschijnlijk zeker al 60(+) jaar, in al die jaren zaten er vast ook boeren, en hield het waterschap het grondwater ook onder het maaiveld.
Overwaarde gekregen? Wie, wat, waar?En ook niet onbelangrijk, iedereen die recent een huis heeft gekocht is volgens mij wel bekend met het risico van funderingen, zeker op hout. Woon je er al langer dan heb je genoeg overwaarde gekregen van de overheid om ook de lasten zelf te dragen.
Wat denk je dat de overwaarde is van een huis met funderingsschade? Even minimaal een ton ophoesten of de hypotheek ophogen. Bij de laatste optie hoort een taxatie rapport. Funderingsschade heeft in dat rapport een negatieve invloed op de woningwaarde. En die woningwaarde bepaald of de hypotheek inderdaad opgehoogd kan worden.
En alleen maar omdat die boeren te lui zijn om hun land op te hogen.
Het hele idee dat iemand anders voor zijn of haar voordeel schade aan mag richten en dat het slachtoffer dan ook nog voor de schade op mag draaien is een hele interessante visie op de samenleving. Lekker individualistisch.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair