• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:01
Adlermann schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:47:
[...]

Ik ben zelf hoofddocent op het hbo (en voormalig docent aan de uni), dus ook wat anekdotisch maar wel vergelijkbaar met veel andere onderwijsinstellingen. De eerstejaars worden jaar in jaar uit slechter qua basisvaardigheden. Wij moeten ook ons curriculum aanpassen om die overstap beter te faciliteren, daarnaast krijgen we ook steeds rotzooi wat erbij moet zoals goed burgerschapzakzaken (in hbo ict....). Alles moet ook opeens interdisciplinair, etc etc. Van de 4 jaar hbo, hebben we normaal gesproken twee jaar om het vak aan te leren, maar dat is inmiddels 1,5 jaar aan het worden.

Goed (beroepsonderwijs) ontwerp je van achteren naar voren, dus wat verwacht het bedrijfsleven, wat moet een student op het einde kunnen. En dan ga je functionele decompositie toepassen, gecombineerd met didactiek, wat moet je in welke volgorde en hoe aanbrengen, en dat wordt je curriculum. Maar er komt zoveel rotzooi uit de organisatie, politiek en andere zaken erbij dat je dit niet meer kunt doen.

Daarnaast, maar dat is een ander issue, is er een werksfeer dat elke docent maximale vrijheid wil in z'n vak, maar niet het overzicht heeft. Een verhaallijn ontwerpen voor vier jaar is compleet wat anders dan een vak ontwerpen. Veel docenten hebben bv ook een ander blik op eindniveau, en dat is problematisch want zo breng je zaken niet uniform aan.

Daarnaast is er ook sturing op rendement, als opeens alle studenten zakken, terwijl er niets aan de vakken en docenten is gewijzigd, dan grijpt de organisatie in op het lagere poetsrendement en is de docent de sjaak en komt in een bureaucratische hell. Wat je dan ziet is, dat docenten dan maar cijfers naar boven afronden en zo is je 8 niet meer je 8 van twee jaar terug..

En om een lang verhaal kort te maken, daarom ga ik ook weg uit het onderwijs, er is geen eer meer aan te behalen.
Ik werk zelf in de IT en heb veel stagaires en junioren langs zien komen en wij zien het verschil tussen een student die op een Nederlandse HBO en een student die vanuit het buitenland komt, de buitenlandse student en junior hebben al veel meer bagage dan een Nederlandse junior/student, en dat verschil word steeds groter. Niet enkel de bagage trouwens maar ook de attitude van de buitenlandse junior/student is velen malen beter. sommige stagaires mogen blijven en voornamelijk kiezen wij toch voor de buitenlandse junior puur vanwege de verder gevorderde bagage en attitude.

Als het Nederlandse onderwijs niet heel snel veranderd, vanaf de basisschool tot aan het HBO en UNI vrees ik het ergste voor Gen Alpha en Beta, maar ook voor Nederland zelf.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Wat ik niet helemaal begrijp aan die PISA scores. Als dus 40% van de ~14 jarigen zo slecht kan lezen dat het bijna als ongeletterd te bestempelen is, zouden er dan niet veel meer kinderen zakken bij de eindexamens?
(Of is dit ook zo?)

It’s the economy, stupid!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:11

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

dawg schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:16:
Wat ik niet helemaal begrijp aan die PISA scores. Als dus 40% van de ~14 jarigen zo slecht kan lezen dat het bijna als ongeletterd te bestempelen is, zouden er dan niet veel meer kinderen zakken bij de eindexamens?
(Of is dit ook zo?)
Het overton venster bestaat ook voor examen resultaten. ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:02
Partijen boos en gefrustreerd om uitblijven aanpak Syriër met 114 politieregistraties

Partijen in de Kamer zijn boos en gefrustreerd om het uitblijven van een aanpak van een Syriër (18) die sinds vier jaar in Nederland is en inmiddels 114 politieregistraties op zijn naam heeft staan. In het wekelijkse vragenuurtje wilde PVV-leider Wilders van het kabinet weten hoe het kan dat de man na zoveel registraties bij de politie nog niet is veroordeeld en teruggestuurd.

PVV, VVD, FVD, JA21, ChristenUnie, D66, VVD, lid Keizer, en 50Plus willen opheldering.

Gezien de partijen die hierboven genoemd worden kan je natuurlijk makkelijk stellen: het is makkelijk scoren voor rechts populisten. Maar alle jezus zeg; mag je ook verontwaardigd reageren op zo'n situatie? 114 politieregistraties, nog geen veroordeling, vrouwen met een mes bedreigd en kan vervolgens gezinshereniging aanvragen om hier te blijven. Het toont de totale machteloosheid in NL en de EU voor dit soort gevallen.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Of u laat zich boos/verontwaardigd maken door een uitzondering, @Piet_Piraat7. Laten we niet alle uitzonderingen tot norm verheffen, dan trapt u precies in de val van radicaal- & extreemrechts.

Maar dat is mijn mening.

It’s the economy, stupid!

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

Joris748 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:09:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook ontspanning. Maar je moet het bewust inplannen en ik kan me voostellen dat veel ouders of de puf daar niet meer voor hebben, of dat de interesse ontbreekt. Het schiet er heel gemakkelijk bij in.
Het verschil is intrinsieke motivatie en externe motivatie. Het verhaal dat @PdeBie leest dat "men wilt lezen" terwijl jouw schets meer neigt naar "men moet lezen".

Dit is ook wat zo'n beetje elk rapport van de afgelopen 10 jaar aangeeft over de leesvaardigheid: Lezen (in welke vorm dan ook) wordt in Nederland wordt ervaren als een verplichting en dat moet omgezet worden naar keuze.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn

• DevWouter

DevWouter

Werkt aan Todo2d.com

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:19:
Partijen boos en gefrustreerd om uitblijven aanpak Syriër met 114 politieregistraties

Partijen in de Kamer zijn boos en gefrustreerd om het uitblijven van een aanpak van een Syriër (18) die sinds vier jaar in Nederland is en inmiddels 114 politieregistraties op zijn naam heeft staan. In het wekelijkse vragenuurtje wilde PVV-leider Wilders van het kabinet weten hoe het kan dat de man na zoveel registraties bij de politie nog niet is veroordeeld en teruggestuurd.

PVV, VVD, FVD, JA21, ChristenUnie, D66, VVD, lid Keizer, en 50Plus willen opheldering.

Gezien de partijen die hierboven genoemd worden kan je natuurlijk makkelijk stellen: het is makkelijk scoren voor rechts populisten. Maar alle jezus zeg; mag je ook verontwaardigd reageren op zo'n situatie? 114 politieregistraties, nog geen veroordeling, vrouwen met een mes bedreigd en kan vervolgens gezinshereniging aanvragen om hier te blijven. Het toont de totale machteloosheid in NL en de EU voor dit soort gevallen.
"The death of one man is a tragedy, the death of millions is a statistic"

Het is beeldvorming wat men hier doet. Als men oprecht was dan had men moeten stellen dat het proces ergens faalt maar dan komen deze partijen in een discussie over een systeem en dat is het laatste wat de PVV wilt bespreken gezien hun verschrikkelijk slechte resultaat op dat onderwerp.

Ergo de focus op een individu ipv de groep.

Verder is NL/EU niet machteloos in de situatie, want we hebben middelen zat. Het probleem is vooral dat Rechts doet alsof het gratis kan en daardoor is o.a. zo verschrikkelijk duur geworden terwijl het probleem alleen groter wordt.

Maar het probleem is dat Rechts het niet "kan uitleggen" en Van Bruggen geeft duidelijk aan dat er een proces loopt. Lijkt mij een prima uitleg, maar ik ben ook niet Rechts-doof in tegenstelling tot de aanvragers. ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55

Nou komt de grap: nu is het een Syrische migrant die vanaf zijn 14e tot zijn 18e inmiddels 114 registraties heeft verzameld... maar in plaats van specifiek richten op het feit dat hij migrant is, kan je ook kijken naar waarom er 114 politieregistraties zijn gemaakt maar diegene ongeacht zijn herkomst nog gewoon vrij rondloopt.

Hij is niet de enige die vrij rondloopt. Een deel van die verdachten die afgelopen weekend bij Overasselt zijn opgepakt hebben ook een strafblad waar je U tegen zegt, een aantal daarvan zijn veroordeeld en hadden ook achter de tralies moeten zitten, maar lopen gewoon vrij rond.

Iets met justitie... hoe zat dat ook alweer... bezuinigingen? Waren het sinds 2010 niet bijna allemaal VVD ministers?

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:26
Joris748 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:09:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook ontspanning. Maar je moet het bewust inplannen en ik kan me voostellen dat veel ouders of de puf daar niet meer voor hebben, of dat de interesse ontbreekt. Het schiet er heel gemakkelijk bij in.
Hoezo "moet je het inplannen"? Het is toch gewoon een stukje dagelijkse routine voor het slapen gaan? En als de oudste een keer niet samen wil lezen maar alleen, dan vinden wij dat ook goed. Besteden we wat meer tijd met de jongste.

Maar goed, het is niet dat het goed of fout is. En dit is ook geen ouderschap-topic. Maar het is wel een van de signalen waarom de jeugd steeds minder goed kan lezen in ons land. Er is blijkbaar geen tijd of puf om met ze te lezen of zo (niet persoonlijk/verwijtend bedoeld dit naar jou).

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:14

Cyphax

Moderator LNX/AI

Was de PVV niet aan de macht op dit vlak (met Faber als minister) gedurende het leeuwendeel van die politieregistraties?

Saved by the buoyancy of citrus

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:56
_JGC_ schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:44:
[...]

Nou komt de grap: nu is het een Syrische migrant die vanaf zijn 14e tot zijn 18e inmiddels 114 registraties heeft verzameld... maar in plaats van specifiek richten op het feit dat hij migrant is, kan je ook kijken naar waarom er 114 politieregistraties zijn gemaakt maar diegene ongeacht zijn herkomst nog gewoon vrij rondloopt.

Hij is niet de enige die vrij rondloopt. Een deel van die verdachten die afgelopen weekend bij Overasselt zijn opgepakt hebben ook een strafblad waar je U tegen zegt, een aantal daarvan zijn veroordeeld en hadden ook achter de tralies moeten zitten, maar lopen gewoon vrij rond.

Iets met justitie... hoe zat dat ook alweer... bezuinigingen? Waren het sinds 2010 niet bijna allemaal VVD ministers?
Ja, de "law&order" partij. En de vroemvroem partij (Merwedebrug, A28).....

• R_Zwart
dawg schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:16:
(Of is dit ook zo?)
Het zou best kunnen dat een groot deel van die 40% de praktische leerweg vmbo doet.

• R_Zwart
spijkerhoofd schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:13:
[...]

Ik werk zelf in de IT en heb veel stagaires en junioren langs zien komen en wij zien het verschil tussen een student die op een Nederlandse HBO en een student die vanuit het buitenland komt, de buitenlandse student en junior hebben al veel meer bagage dan een Nederlandse junior/student, en dat verschil word steeds groter. Niet enkel de bagage trouwens maar ook de attitude van de buitenlandse junior/student is velen malen beter. sommige stagaires mogen blijven en voornamelijk kiezen wij toch voor de buitenlandse junior puur vanwege de verder gevorderde bagage en attitude.

Als het Nederlandse onderwijs niet heel snel veranderd, vanaf de basisschool tot aan het HBO en UNI vrees ik het ergste voor Gen Alpha en Beta, maar ook voor Nederland zelf.
Als ik naar ICT kijk: een aantal hogescholen hebben algemene informatica en technische Informatica in het eerste jaar samengevoegd omdat er te veel uitval was bij technische Informatica (dus slecht voor de kpi's). Effectief betekent dat wel dat technische Informatica studenten na hun afstuderen een jaar minder "harde" techniek hebben gehad.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:17
spijkerhoofd schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:13:
[...]

Misschien niet een helemaal eerlijke vergelijking. Iemand die in het buitenland gaat studeren heeft waarschijnlijk een bovengemiddelde motivatie. De minder gemotiveerden blijven achter in hun eigen land.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:01
Joris748 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:56:
[...]

Misschien niet een helemaal eerlijke vergelijking. Iemand die in het buitenland gaat studeren heeft waarschijnlijk een bovengemiddelde motivatie. De minder gemotiveerden blijven achter in hun eigen land.
Ik doel voornamelijk op buitenlandse stagaires en junioren, niet over Nederlandse studenten in het buitenland.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:17
spijkerhoofd schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:26:
[...]

Ik doel voornamelijk op buitenlandse stagaires en junioren, niet over Nederlandse studenten in het buitenland.
Voor die buitenlandse stagaires is Nederland toch ook buitenland ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Het buitenland is groot... om nou te doen alsof alles buiten Nederland zoveel beter is...

Maar ben het wel met je eens dat opleidingen in Nederland niet meer hoogstaand zijn. Maar dat was 20 jaar geleden niet heel anders. Ik heb van mijn eigen HBO opleiding ook nooit het idee gehad dat ik er heel veel aan gehad heb.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Adlermann schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:24:
[...]

Misschien moet er eens gekeken worden hoe effectief al die onderwijsveranderingen de afgelopen 30 jaar waren. Er is alleen maar meer geld naar het middelbaar en primair onderwijs gegaan
Ik heb even met CBS cijfers gespeeld, ik kon cijfers tot 24 vinden. Er is in absolute aantallen alleen maar meer geld naar onderwijs gegaan. Als % van de overheidsuitgave is het redelijk stabiel sinds 2000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tESfDG-5ZyHoJ_QqcvaURXVNdKw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Dr6pzjLhy9UBtsqPsOQrnEVb.png?f=user_large

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:26
_JGC_ schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:49:
Het buitenland is groot... om nou te doen alsof alles buiten Nederland zoveel beter is...

Maar ben het wel met je eens dat opleidingen in Nederland niet meer hoogstaand zijn. Maar dat was 20 jaar geleden niet heel anders. Ik heb van mijn eigen HBO opleiding ook nooit het idee gehad dat ik er heel veel aan gehad heb.
Idem hier. HBO Informatica in de richting Multimedia in 2003. Wat een onzin was dat zeg. Achteraf gezien had ik beter voor Software Engineering kunnen kiezen (wat een vriend van mij deed). Die leerde tenminste fatsoenlijk programmeren.
Pagina: 1 ... 79 80 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid