Ik werk zelf in de IT en heb veel stagaires en junioren langs zien komen en wij zien het verschil tussen een student die op een Nederlandse HBO en een student die vanuit het buitenland komt, de buitenlandse student en junior hebben al veel meer bagage dan een Nederlandse junior/student, en dat verschil word steeds groter. Niet enkel de bagage trouwens maar ook de attitude van de buitenlandse junior/student is velen malen beter. sommige stagaires mogen blijven en voornamelijk kiezen wij toch voor de buitenlandse junior puur vanwege de verder gevorderde bagage en attitude.Adlermann schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 15:47:
[...]
Ik ben zelf hoofddocent op het hbo (en voormalig docent aan de uni), dus ook wat anekdotisch maar wel vergelijkbaar met veel andere onderwijsinstellingen. De eerstejaars worden jaar in jaar uit slechter qua basisvaardigheden. Wij moeten ook ons curriculum aanpassen om die overstap beter te faciliteren, daarnaast krijgen we ook steeds rotzooi wat erbij moet zoals goed burgerschapzakzaken (in hbo ict....). Alles moet ook opeens interdisciplinair, etc etc. Van de 4 jaar hbo, hebben we normaal gesproken twee jaar om het vak aan te leren, maar dat is inmiddels 1,5 jaar aan het worden.
Goed (beroepsonderwijs) ontwerp je van achteren naar voren, dus wat verwacht het bedrijfsleven, wat moet een student op het einde kunnen. En dan ga je functionele decompositie toepassen, gecombineerd met didactiek, wat moet je in welke volgorde en hoe aanbrengen, en dat wordt je curriculum. Maar er komt zoveel rotzooi uit de organisatie, politiek en andere zaken erbij dat je dit niet meer kunt doen.
Daarnaast, maar dat is een ander issue, is er een werksfeer dat elke docent maximale vrijheid wil in z'n vak, maar niet het overzicht heeft. Een verhaallijn ontwerpen voor vier jaar is compleet wat anders dan een vak ontwerpen. Veel docenten hebben bv ook een ander blik op eindniveau, en dat is problematisch want zo breng je zaken niet uniform aan.
Daarnaast is er ook sturing op rendement, als opeens alle studenten zakken, terwijl er niets aan de vakken en docenten is gewijzigd, dan grijpt de organisatie in op het lagere poetsrendement en is de docent de sjaak en komt in een bureaucratische hell. Wat je dan ziet is, dat docenten dan maar cijfers naar boven afronden en zo is je 8 niet meer je 8 van twee jaar terug..
En om een lang verhaal kort te maken, daarom ga ik ook weg uit het onderwijs, er is geen eer meer aan te behalen.
Als het Nederlandse onderwijs niet heel snel veranderd, vanaf de basisschool tot aan het HBO en UNI vrees ik het ergste voor Gen Alpha en Beta, maar ook voor Nederland zelf.