Piggen schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:20:
[...]
Naast dat de BV/NV Nederland inderdaad politieke takken heeft, staan er natuurlijk ook altijd gelijk een paar bedrijfslobbyisten te janken bij de politiek, als ook maar een beetje lijkt dat ze wat macht en omzet gaan verliezen ten behoeve van (de gezondheid van) het volk. Vriendelijke herinnering ook dat een lobbyregister er niet doorheen kwam in de Tweede Kamer
Meer mensen zouden moeten beseffen dat we, zoals het de laatste tijd gaat, hoogstens op de vierde plek komen - na multinationals of andere grote bedrijven, rijken, boeren en misschien nog meer.
Follow the Money heeft recentelijk een artikel geschreven over hoe de voedsellobby in Europa suikertaksen tegenhoudt.
[...]
Ongezond eten en drinken, en daardoor ontstaan overgewicht, zou wat mij betreft een beetje als roken moeten worden beschouwd. Je hebt er niet meteen last van, maar na langere tijd ga je er vaak de onvoorziene zure vruchten van plukken.
Ik zie in mijn moeder hierin een voorbeeld. Haar hele leven is ze al veel te zwaar, en op een gegeven moment kreeg ze last van haar gewrichten. Nu loopt ze erbij alsof ze 20-30 jaar ouder is. Mijn broer en ik waren ook veel te dik als kind, want er zat geen rem op de snoep, chips en cola. Allebei keihard moeten werken om flink af te vallen.
Ik ben overigens niet voor straffen - ik rijd bijvoorbeeld motor, dus waar trek je de grens wat betreft verantwoordelijkheid - maar wel voor voorlichting en hulp. En dat die klotelobby's de deur wordt gewezen, maar dan moeten we op andere partijen stemmen.
[...]
Zoiets moet je idealiter ook Europees aanpakken. In het artikel dat ik hierboven link staat ook dat in heel Europa overheden ermee bezig zijn (en dat in heel Europa ertegen gelobbyd wordt).
Eigenlijk highlight dit het probleem wat al langer en zeer breed speelt; niet durven kiezen. Geen visie.
Enkel de waan van de dag en de geheiligde economische cijfers.
Al dat geneuzel over verhoging of verlaging van de koopkracht, het gaat altijd over een behoorlijk specifieke groep (altijd een van de zwakkeren...) en dan 0,3%.
Net voor die groepen is dat net de grens van wel/niet rondkomen, maar in absolute aantallen gaat het over €20/mnd.
Idem met de economische activiteiten en regeldruk. Als de suikertaks er komt 1000 banen weg.
Super vervelend voor die mensen, maar op heel Nederland bezien peanuts (ook gezien de lage werkeloosheid). En wel mogelijke, slecht in economische cijfers uit te drukken, toegenomen gezondheid. En visie.
Panisch over een paar promille wat geheel in de bandbreedte van schattingen en berekeningen valt. Maar een Trump, die serieus veel meer impact heeft wordt niet gezegd ff te kappen met onze (EU) economie te verkloten met zn avontuurtjes.
En de impact van een verloren milieu-rechtszaak, een pandemie of een vastgelopen containerschip in een kanaal. Allemaal veel grotere impact dan die 0,3%.
En tegelijkertijd kan de effectiviteit van zeer grote systemen (hra, fossiele industrie belastingkorting/subsidie, maar ook bijv. zeer kleinschalige (zo min mogelijk budget) sociale programmas, etc) al decennia niet aangetoond worden. Terwijl naar sommigen tientallen miljarden gaan.
De rekenkamer is keer op keer kritisch op de bonnetjes en doelmatigheid van financiële beslissingen.
[
Voor 13% gewijzigd door
DropjesLover op 31-08-2026 22:32
]