The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Als je lang genoeg meedraait, kleeft er aan elke partij wel iets. Voor PRO is dat onderwijs, voor D66 is het afschaffen van het referendum. En het CDA die ondanks een overweldigende nee op het referendum van de grondwet van de EU, toch instemde.Transportman schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:42:
[...]
Maar GroenLinks heeft het afschaffen van de studiefinanciering destijds ook gesteund. Daar zijn ze later wel van teruggekomen, maar de schade was al gedaan.
Het is voor mij ook een reden om nooit meer op GL/Pro te stemmen zolang Klaver daar hoog in de boom zit*, ik ben destijds bij de demonstratie geweest tegen de langstudeerboete, Klaver begon zijn toespraak toen met "Vrienden!". Toen gingen bij mij de nekharen al overeind staan, maar door vervolgens de afschaffing van de studiefinanciering te steunen, moet ik iedere keer de neiging onderdrukken om hem Judas Klaver te noemen, want daarmee heeft hij zijn "vrienden" flink genaaid.
* Geen zorgen, ik kijk ook naar de inhoud en er zijn andere partijen die inhoudelijk dichter bij mij staan.
Nee, mensen hebben daar voordeel van.R_Zwart schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:59:
[...]
Dat laatste heb ik eigenlijk nooit begrepen. *knip* Iedereen heeft toch voordeel van een mooie en gevarieerde natuur?
Maar voor bedrijven (incl grote biochemische fabrieken genaamd boeren) betekent dat regels en minder uitstoot.
Minder uitstoot betekend (versneld) investeren in duurdere machines (elektrische auto's vs brandstofauto's bijv.), aanpassing van bedrijfsprocessen en de overheid die moet investeren in infrastructuur (stroomnet anyone?).
Meer investeren betekent lagere winst voor de aandeelhouders en domweg risico.
Ik werk in en fabriek waar we (onder andere) papier met een laagje aluminium + lak verbruiken om product te verpakken.
Dat mag per 2030 niet meer. Echter, op wat we nu hebben zijn een dozijn machines ingericht. Een miniscule verandering in dikte, gewicht, wrijvingscoefficient of dergelijke laat al dat stil staan. Ergo, dus ook de rest van de fabriek. Dus nu al testjes doen, proberen, kijken, etc. En rekening houdend met dus (dure!) aanpassingen aan machines die je anders niet zou hebben.
Maar het materiaal is wel ietsje beter recyclebaar.
Mits de inzameling en recycling ook daadwerkelijk goed uitgevoerd wordt...
[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 28-08-2026 20:02 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Eens, op alle punten, maar voor de VVD kan dit politiek zelfmoord worden.HEY_DUDE schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:49:
Denk eigenlijk dat een deal met PRO best kansrijk is, Yesilgoz heeft een zeer zwakke onderhandelingspositie. Politieke analisten hebben altijd al aangegeven dat de begroting de moeilijkste horde voor een minderheidskabinet is. Je hebt namelijk de steun nodig voor al je plannen.
1. Bontebal en Jetten lijken een plan te hebben. Klaver hoor ik niet, en dat is denk ik een goed teken. Er wordt niet openlijk of via lekken geuit dat ze het niet steunen.
2. Yesilgoz heeft geen plan, en roept alleen links is eng.
3. Er zal intern in de VVD weinig draagvlak zijn om het kabinet op te blazen. Ik denk zelfs dat een derde kabinetsval met een absolute hoofdrol van Yesilgoz de VVD als geheel zal doen wankelen.
4. Een deal met PRO is electoraal minder risicovol dan een derde kabinetsval met een hoofdrol voor de VVD. Het is te druk op rechts om te vertrouwen dat wederom een populistisch rechtse campagne vol kletspraat de VVD enig success zal brengen.
Ik denk dat Jetten en Bontebal hun moment goed gekozen hebben om druk op een zwakke Yesilgoz te leggen.
Een paar verkiezingen terug (1 of 2) was VVD onder Rutte naar links geschoven, niet omdat ze zo graag links wilde zijn maar omdat er op rechts zoveel aanbod is dat er links van de VVD meer stemmers te winnen waren. Dat was tactisch zeer slim want door naar links te schuiven hadden ze meer stemmen voor rechtse plannen.
Onder Yesilgoz zijn ze weer naar rechts geschoven omdat daar het merendeel van de kiezers te vinden is. Maar die vijver wordt zwaar bevist. En als ze nu steun geven aan linkse plannen zal de rechtse stemmer zich verraden voelen. Dus dan verliezen ze bij de volgende verkiezingen nog meer stemmen.
Desondanks gebruik ik het woordje "kan". Er is namelijk een grote uitzondering, en dat is wanneer VVD er voor zorgt dat die linkse plannen uitgevoerd worden en succesvol zijn. Niet alleen willen de meeste rechtse stemmers de voordelen van linkse plannen, maar door het goed uit te voeren halen ze juist wind uit de zeilen van de overige rechtse partijen. De ironie is namelijk dat veel rechtse partijen linkse oplossingen suggereren. De VVD kan dan in debatten die schreeuwers overstemmen door te zeggen dat ze gedaan hebben wat ver rechtse partijen in hun programma roepen, waardoor het aandeel van ver rechts kleiner wordt en er juist meer ruimte ontstaat.
Overigens zie ik dat niet gebeuren. Yesilgoz is meer bezig met imago van haarzelf en haar partij, dan te kijken naar de resultaten. Maar wie weet, ik hoop voor gematigd rechts dat VVD mij verbaasd.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn
Dat gekoppeld aan het feit (vind ik dan) dat 'we' de landbouw op een voetstuk hebben geplaatst en dat veel mensen nog in trickle-down-economics geloven (minder regels voor bedrijven = meer winst voor bedrijven = beter voor de economie = beter voor mij), maakt dat je gewone mensen tegenwoordig ook al hoort zeggen dat je bedrijven niet lastig moet vallen met regels, zonder te beseffen dat die regels er zijn om hen te beschermen.
Volgens mij worden de partijen die voor deregulering zijn ook nooit concreet over welke regels dan moeten worden afgeschaft of versoepeld, omdat dan meteen duidelijk wordt wat er aan de hand is.
Ik vind het oprecht een mooie analyse, maar het veronderstelt een ratio bij de kiezers waar ik inmiddels niet meer zo in geloof. Ik zie tegen die tijd wel wat de vibes zijnDevWouter schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:28:
[...]
Eens, op alle punten, maar voor de VVD kan dit politiek zelfmoord worden.
Een paar verkiezingen terug (1 of 2) was VVD onder Rutte naar links geschoven, niet omdat ze zo graag links wilde zijn maar omdat er op rechts zoveel aanbod is dat er links van de VVD meer stemmers te winnen waren. Dat was tactisch zeer slim want door naar links te schuiven hadden ze meer stemmen voor rechtse plannen.
Onder Yesilgoz zijn ze weer naar rechts geschoven omdat daar het merendeel van de kiezers te vinden is. Maar die vijver wordt zwaar bevist. En als ze nu steun geven aan linkse plannen zal de rechtse stemmer zich verraden voelen. Dus dan verliezen ze bij de volgende verkiezingen nog meer stemmen.
Desondanks gebruik ik het woordje "kan". Er is namelijk een grote uitzondering, en dat is wanneer VVD er voor zorgt dat die linkse plannen uitgevoerd worden en succesvol zijn. Niet alleen willen de meeste rechtse stemmers de voordelen van linkse plannen, maar door het goed uit te voeren halen ze juist wind uit de zeilen van de overige rechtse partijen. De ironie is namelijk dat veel rechtse partijen linkse oplossingen suggereren. De VVD kan dan in debatten die schreeuwers overstemmen door te zeggen dat ze gedaan hebben wat ver rechtse partijen in hun programma roepen, waardoor het aandeel van ver rechts kleiner wordt en er juist meer ruimte ontstaat.
Overigens zie ik dat niet gebeuren. Yesilgoz is meer bezig met imago van haarzelf en haar partij, dan te kijken naar de resultaten. Maar wie weet, ik hoop voor gematigd rechts dat VVD mij verbaasd.
Zoals ik het zie had de VVD bij de laatste verkiezingen bijvoorbeeld echt een dreun kunnen krijgen, maar zijn ze last-minute gered door Gijp en Derksen, die in VI aangaven VVD te stemmen. Ik laat me graag overtuigen als er tegenbewijs, maar ik ben er van overtuigd dat het VI-publiek ervoor heeft gezorgd dat het verlies beperkt bleef en geloof niet zo in dat die 'toch maar weer VVD?'-campagne heeft gewerkt.
[ Voor 69% gewijzigd door Piggen op 28-08-2026 12:33 ]
Even platgeslagen natuurlijk. En dus als je dan moet kiezen tussen meer bedrijfswinsten (en in trickle-down economie etc) dan kies je voor minder natuur, zolang die natuur voor jou maar bereikbaar blijft. Dat dit laatste misschien niet de realiteit is, is een ander verhaal, maar daar doet de VVD / rechtse marketing het over het algemeen gewoon heel goed.
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
*knip*, graag wat minder generaliseren en wat meer onderbouwen.cleef schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:13:
Over het natuur gebeuren en dat "de vvd-er" er ook baat bij heeft: ik kan me voorstellen dat als je heel erg in de (zelf) maak-samenleving gelooft je kan denken: ik ga meer geld verdienen en daardoor kan ik wel in een (veel) duurder huis wonen in de natuur. Mensen die dat niet kunnen betalen wonen maar in een betonnen jungle, die hebben gewoon niet hard genoeg gewerkt.
...
[ Voor 37% gewijzigd door NMH op 28-08-2026 19:43 ]
*knip*, generalisatie. Nu is er veel terechte kritiek te leveren op de VVD en het is ook niet mijn partij. Ik krijg wel jeuk van de generalisaties en versimpelingen die te pas en te onpas op de VVD (-stemmer) geplakt worden. Het heeft iets van demoniseren. Niet de individuele post hierboven, maar meer het geheel op dit draadje.
Over de post hierboven zou ik willen zeggen dat de suggestie gedaan wordt alsof de VVD(-stemmer) geheel in het eigen belang denkt en de rest hem niet kan verrotten. Nu zullen die er best zijn, maar dit is veel te generiek. Wellicht zullen er VVDers zijn die de overheid als herverdeler een ineffectief concept vinden, maar wel staan voor hun buurman of buurvrouw. Of simpelweg het niveau van collectieve uitgaven te hoog. Ik noem maar wat.
Daarnaast is enig oog voor het eigen belang niemand vreemd. Je gaat uitkeringsgerechtigde ook niet verwijten op de SP te stemmen.
Als je nog een discussie met VVDers wilt, dan is het raadzaam ze wat minder weg te zetten.
[ Voor 13% gewijzigd door NMH op 28-08-2026 19:42 ]
[ Voor 91% gewijzigd door Lordy79 op 28-08-2026 12:51 ]
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Ik denk dat het grote probleem daarin is dat de achterban van de VVD vooral het grote geld is, dus de aandeelhouders van multinationals, en ondernemers met minstens een paar miljoen aan jaaromzet.DeKever schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:49:
[...]
*knip* Nu is er veel terechte kritiek te leveren op de VVD en het is ook niet mijn partij. Ik krijg wel jeuk van de generalisaties en versimpelingen die te pas en te onpas op de VVD (-stemmer) geplakt worden. Het heeft iets van demoniseren. Niet de individuele post hierboven, maar meer het geheel op dit draadje.
Die zien de politiek en economie van Nederland alleen vanuit hun eigen visie: Natuurlijk kan iedereen een elektrische auto leasen van de baas, en je kan toch zonnepanelen op je eigen dak plakken zodat je kan opladen op je eigen oprit?
Waar ze dan even aan voorbij gaan is dat Jan met de pet echt nog altijd in zijn 15 jaar oude Renault rijdt en aan de pomp moet afrekenen. En het voor Jan steeds moeilijke wordt om met zijn modale inkomen rond te komen in een sociale huurwoning op 3 hoog.
Probleem alleen is dat er voor Jan eigenlijk geen partijen zijn die voor zijn belangen op willen komen. PRO is te veel bezig met maatschappelijke thema's zoals migratie, LHBTI en Gaza, en te weinig met economsiche vraagstukken, en voor veel mensen is de SP daarin weer veel te radicaal.
[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 28-08-2026 19:38 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Links volledig uitsluiten bij verkiezingen(VVD gooit alle deuren naar links dicht ), Pro extreem of radicaal links noemen (Yeşilgöz opent aanval op GroenLinks-PvdA Dat wegzetten zijn ze zelf al deksels goed in geworden ondertussen. Makkelijke jij-bak misschien, maar liefde moet natuurlijk van 2 kanten komen. En veel toenadering zie ik in de dagelijkse praktijk niet uit VVD-hoek.DeKever schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:49:
[...]
Als je nog een discussie met VVDers wilt, dan is het raadzaam ze wat minder weg te zetten.
"Better ask questions before you shoot"
Jan Modaal in een sociale huurwoning komt nog wel mee, maar zijn kinderen kunnen geen woning krijgen en Jan kan niet verhuizen, want dan is hij zijn lage huur kwijt.Stoney3K schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:01:
[...]
Waar ze dan even aan voorbij gaan is dat Jan met de pet echt nog altijd in zijn 15 jaar oude Renault rijdt en aan de pomp moet afrekenen. En het voor Jan steeds moeilijke wordt om met zijn modale inkomen rond te komen in een sociale huurwoning op 3 hoog.
Dat is ook veel beeldvorming, een partij kan met meerdere zaken tegelijk bezig zijn en vanuit het thema van eerlijk en samen kan je dit goed linken. En dezelfde mensen die vinden dat werknemers beter beschermd moeten worden zijn ook geen lid van de vakbond "... want die beschermt ook Dave daar en die voert de hele dag geen ruk uit, waarom moet hij hetzelfde betaald krijgen als ik?"Probleem alleen is dat er voor Jan eigenlijk geen partijen zijn die voor zijn belangen op willen komen. PRO is te veel bezig met maatschappelijke thema's zoals migratie, LHBTI en Gaza, en te weinig met economsiche vraagstukken, en voor veel mensen is de SP daarin weer veel te radicaal.
Ik ga je niet tegenspreken. Zoals ik aangaf heeft VVD onder Yesilgoz een duidelijk voorkeur voor het imago. Bovendien leverde de tactische zet onder Rutte niet het resultaat op waren ze op hadden gehoopt.Piggen schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:37:
[...]
Ik vind het oprecht een mooie analyse, maar het veronderstelt een ratio bij de kiezers waar ik inmiddels niet meer zo in geloof. Ik zie tegen die tijd wel wat de vibes zijn![]()
Zoals ik het zie had de VVD bij de laatste verkiezingen bijvoorbeeld echt een dreun kunnen krijgen, maar zijn ze last-minute gered door Gijp en Derksen, die in VI aangaven VVD te stemmen.
Maar met de nieuwe partij van Keijzer om de hoek zou ik als machtspartij wel twee keer nadenken voordat ik die vijver opvaar.
Ik heb me verwonderd over hoe de VVD campagne voerde. Normaal pak ik wel wat dingen op, maar dit keer is me amper wat blijven hangen. Het kwam allemaal heel plichtmatig en ongeïnspireerd over. Persoonlijk denk ik dat het links uitsluiten, wat een compleet onnodige ruzie was, ook een factor was.Ik laat me graag overtuigen als er tegenbewijs, maar ik ben er van overtuigd dat het VI-publiek ervoor heeft gezorgd dat het verlies beperkt bleef en geloof niet zo in dat die 'toch maar weer VVD?'-campagne heeft gewerkt.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn
Omdat we in het verleden al vaak genoeg die partij in detail besproken hebben. De mensen die langer actief zijn hebben geen behoefte om het elke keer in detail te herhalen.DeKever schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:49:
Niet de individuele post hierboven, maar meer het geheel op dit draadje.
Daarboven op eindigen de discussie vaak in "ik vind" (mening) versus "het is" (feit), en ook daar is geen behoefte aan. (Denk hier bijvoorbeeld aan het doorrekenen van de partijprogramma's waar men selectief in is).
En dan mag je er nog boven op tellen dat hoge bomen veel wind vangen.
Overigens, schrijf je in jouw post de VVD-stemmer ook dingen toe die ik in elk geval niet met ze associeer, maar gezien dat vooral onderbouwing is voor je frustratie laat ik dat voor wat het is. Ik denk dat je aan de bovenstaande verklaring meer heb
*knip*, graag niet generaliseren en zo het topic aanspreken.DeKever schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:49:
[...]
*knip* Nu is er veel terechte kritiek te leveren op de VVD en het is ook niet mijn partij. Ik krijg wel jeuk van de generalisaties en versimpelingen die te pas en te onpas op de VVD (-stemmer) geplakt worden. Het heeft iets van demoniseren. Niet de individuele post hierboven, maar meer het geheel op dit draadje.
[ Voor 30% gewijzigd door NMH op 28-08-2026 19:41 ]
Het is ook vooral de combinatie met het dichtgooien van de deur naar GL/PvdA maar wel het open laten staan van de deur naar de PVV. Hoewel dat inhoudelijk best wel zou kunnen is de manier waarop nogal bijzonder destijds zeker als je de periode Schoof daarin meeneemt.Chocovla schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:04:
[...]
Links volledig uitsluiten bij verkiezingen(VVD gooit alle deuren naar links dicht ), Pro extreem of radicaal links noemen (Yeşilgöz opent aanval op GroenLinks-PvdA Dat wegzetten zijn ze zelf al deksels goed in geworden ondertussen. Makkelijke jij-bak misschien, maar liefde moet natuurlijk van 2 kanten komen. En veel toenadering zie ik in de dagelijkse praktijk niet uit VVD-hoek.
De benodigde basis voor een discussie is daarmee ( laat staan de bekende 'wel verantwoordelijkheid pakken om het land te besturen' maar niet de verantwoordelijkheid nemen voor de doorwerking van de periodes waarin de VVD heeft geregeert ) vrij smal.
Het is daarmee ook wel de positionering vna de partij die het zo lastig maakt ( niet de personen hier ) wat ook zijn doorwerking heeft.
Er zijn op ministeries en gemeenten regels aangenomen zoals het voor 1 nieuwe 2 schrappen. Maar daar wordt nooit aan voldaan omdat alles wat je schrapt direct (negatieve) gevolgen heeft.Piggen schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:37:
'Natuur' lijkt me gewoon een beetje een abstract concept voor veel mensen. 'Hoezo gaat het slecht met de natuur? Ik zie nog hartstikke veel bomen, planten, kikkers en vlinders.' Gemakkelijk om vooruit te schuiven en mensen die zich er druk om maken weg te zetten.
Dat gekoppeld aan het feit (vind ik dan) dat 'we' de landbouw op een voetstuk hebben geplaatst en dat veel mensen nog in trickle-down-economics geloven (minder regels voor bedrijven = meer winst voor bedrijven = beter voor de economie = beter voor mij), maakt dat je gewone mensen tegenwoordig ook al hoort zeggen dat je bedrijven niet lastig moet vallen met regels, zonder te beseffen dat die regels er zijn om hen te beschermen.
Volgens mij worden de partijen die voor deregulering zijn ook nooit concreet over welke regels dan moeten worden afgeschaft of versoepeld, omdat dan meteen duidelijk wordt wat er aan de hand is.
Een groot deel van de aantallen regels zijn ook ontstaan als pleisters op gaten in vroegere wetgeving. Die basiswetgeving is nooit aangepast, dus zodra die pleisters er af gaan, zijn ook die gaten weer direct zichtbaar.
Dan kom je uit bij een complete overhaul van de wetboeken als enige echt fundamentele oplossing.
Maar goed, zelfs Windows 11 bevat nog legacy code uit 3.11, ook al is er meermaals de belofte geweest dat het helemaal opnieuw opgebouwd is....
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Vanwege Urgenda arrest; de Nederlandse Staat had verloren.DropjesLover schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:06:
Dat dat kwam puur doordat duidelijk was dat we alle (EU) natuurafspraken niet gingen halen, en dus puur zakelijk gedreven was, dat wordt vaak vergeten. Of dat de natuur er echt serieus slecht aan toe is, maar dat is wel heel links gedachtengoed.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
@Piet_Piraat7 , je plaatst natuurlijk een enorme sea-lion. Maar waar is precies de uitgestoken hand van de VVD of rechts in het algemeen richting Pro? Op Graus na zie ik dat niet zoveel en of Graus nu het beste voorbeeld is….
[ Voor 48% gewijzigd door Delerium op 28-08-2026 16:17 ]
Helaas kijken we hier naar wat er daadwerkelijk gedaan wordt door de partijen waar mensen op gestemd hebben. Dat is het mooie van democratie, wat die partij doet, is waar je verantwoordelijk voor bent. En het is niet zo dat de partijen deze ronde iets anders doen dan de afgelopen 20 jaar, dus dat "de kiezer" dat ook had kunnen weten/verwachten toen ze er op stemden.
*knip*, reactie op geknipte reactie
Alleen is het een _feit_ dat het beleid afgelopen 30 jaar door de VVD ingezet en uitgevoerd neo-liberaal beleid is geweest, en dat de andere rechtse partijen dat nog verder naar rechts willen trekken.
Linkse partijen die in de kabinetten zaten hebben minimaal van hun punten kunnen verzilveren door de macht van de VVD en de economische/kapitalistische krachten.
[ Voor 20% gewijzigd door NMH op 28-08-2026 19:41 ]
BThGvNeOA
Hat is water bij de wijn doen voor alle partijen. Zo, ook de VVD. Ik ben echter wel de sympathie voor deze partij verloren sinds ze veel minder constructief meebewegen.
We moeten zo enorm veel geld investeren in zoveel dingen dat het bijna niet te realiseren valt door zowel de allerijksten (en graag wel de midden tot hoge inkomens ontlasten, want die zijn altijd al het haasje) te belasten als te bezuinigen.
https://nos.nl/artikel/2628635-coalitie-verdeeld-over-handreiking-aan-pro-terwijl-prinsjesdagdeadline-nadert
Misschien zou het helpen als de linkerkant zijn verhaal anders brengt of zelfs afzwakt. Er zijn best wel wat rechts(midden) stemmers zoals ik die voor ze open staan, maar de plannen en ideeën te vaak direct vinden doorscieten. Je kan ook een visie ontwikkelen die beter past bij het conservatief en rechts Nederland.DropjesLover schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:37:
[...]
Helaas kijken we hier naar wat er daadwerkelijk gedaan wordt door de partijen waar mensen op gestemd hebben. Dat is het mooie van democratie, wat die partij doet, is waar je verantwoordelijk voor bent. En het is niet zo dat de partijen deze ronde iets anders doen dan de afgelopen 20 jaar, dus dat "de kiezer" dat ook had kunnen weten/verwachten toen ze er op stemden.
*knip*
Alleen is het een _feit_ dat het beleid afgelopen 30 jaar door de VVD ingezet en uitgevoerd neo-liberaal beleid is geweest, en dat de andere rechtse partijen dat nog verder naar rechts willen trekken.
Linkse partijen die in de kabinetten zaten hebben minimaal van hun punten kunnen verzilveren door de macht van de VVD en de economische/kapitalistische krachten.
[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 28-08-2026 19:41 ]
Dat zie ik de oude PvdA misschien nog wel doen maar niet meer nu ze samen gegaan zijn met het activistische GroenLinks.Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:45:
[...]
Misschien zou het helpen als de linkerkant zijn verhaal anders brengt of zelfs afzwakt. Er zijn best wel wat rechts(midden) stemmers zoals ik die voor ze open staan, maar de plannen en ideeën te vaak direct vinden doorscieten. Je kan ook een visie ontwikkelen die beter past bij het conservatief en rechts Nederland.
Wat activisten vaak alleen niet snappen is dat het veel beter is om 10 jaar lang een gematigde compromis te hebben waar je 10% van je doelen haalt, dan wanneer je 10 jaar lang de boel frustreert omdat niemand 100% van je doelen wil/kan bereiken.
Die 2 jaar is al een (recent) afgezwakte vorm in ruil voor andere zaken. Die is overeen gekomen met de sociale partners.Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:42:
Ik lees nu steeds dat PRO de bezuinigen op het sociaal stelsel onacceptabel vinden, maar het is toch gewoon een feit dat deze hoog zijn? En we wel iets moeten doen om het betaalbaar te houden? 2 jaar doorbetaald krijgen bij ziekte bijvoorbeeld is serieus heel erg lang ten opzichte van de rest van de wereld?
Hat is water bij de wijn doen voor alle partijen. Zo, ook de VVD. Ik ben echter wel de sympathie voor deze partij verloren sinds ze veel minder constructief meebewegen.
We moeten zo enorm veel geld investeren in zoveel dingen dat het bijna niet te realiseren valt door zowel de allerijksten (en graag wel de midden tot hoge inkomens ontlasten, want die zijn altijd al het haasje) te belasten als te bezuinigen.
https://nos.nl/artikel/2628635-coalitie-verdeeld-over-handreiking-aan-pro-terwijl-prinsjesdagdeadline-nadert
Daarbij is dat niet een links / Pro feestje, ook de wannabe-sociale PVV is tegen bezuinigingen daar op.
Dat is al veelvuldig gedaan.Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:45:
[...]
Misschien zou het helpen als de linkerkant zijn verhaal anders brengt of zelfs afzwakt. Er zijn best wel wat rechts(midden) stemmers zoals ik die voor ze open staan, maar de plannen en ideeën te vaak direct vinden doorscieten. Je kan ook een visie ontwikkelen die beter past bij het conservatief en rechts Nederland.
Alleen met onderbouwd met onderzoek, met nuance.
Dat kan niet op tegen populistische simpele oneliners vanuit onderbuikgevoel...
Precies de reden waardoor we nu met zo veel problemen zitten, links heeft zijn punten al decennia afgezwakt vanuit "verantwoordelijkheid nemen" en samenwerking met de VVD.Stoney3K schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:48:
[...]
Dat zie ik de oude PvdA misschien nog wel doen maar niet meer nu ze samen gegaan zijn met het activistische GroenLinks.
Wat activisten vaak alleen niet snappen is dat het veel beter is om 10 jaar lang een gematigde compromis te hebben waar je 10% van je doelen haalt, dan wanneer je 10 jaar lang de boel frustreert omdat niemand 100% van je doelen wil/kan bereiken.
[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 28-08-2026 16:51 ]
BThGvNeOA
Waarom zou PRO moeten zwichten voor bezuinigingen op het sociale stelsel wanneer één coalitie partij letterlijk billboards kocht om groot te verkondigen dat ze de HRA hadden gered (wat de staat miljarden kost).Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:42:
Ik lees nu steeds dat PRO de bezuinigen op het sociaal stelsel onacceptabel vinden, maar het is toch gewoon een feit dat deze hoog zijn? En we wel iets moeten doen om het betaalbaar te houden? 2 jaar doorbetaald krijgen bij ziekte bijvoorbeeld is serieus heel erg lang ten opzichte van de rest van de wereld?
- Schaf HRA (+ eigen forfait af) en onderaan de streep blijft er geld over. Plus de belastingregels worden ermee versimpeld.
- Wil je bezuinigen op het sociale stelsel wees dan solidair en bezuinig dan ook gelijk op wachtgeld voor politici.
Hoeveel kabinetten met links hebben we de afgelopen decennia precies gehad? Links heeft niet echt de kans gehad om zelfs hun afgezwakte vorm van beleid door te voeren.DropjesLover schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:49:
Precies de reden waardoor we nu met zo veel problemen zitten, links heeft zijn punten al decennia afgezwakt vanuit "verantwoordelijkheid nemen" en samenwerking met de VVD.
En hoeveel van de sociale kosten komen uit de ziektewet? Vlak na een pandemie hierin gaan snijden is lastig uit te leggen. Daarnaast hebben we een groot probleem met stress op de werkvloer, waarbij mensen meerdere maanden uit kunnen vallen. Niet altijd de schuld van de werkgever of werknemer, maar het is wel iets om naar te kijken.Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:42:
En hoe lang voor je recht hebt op 2 jaar WW? Want die bouw je maar behoorlijk langzaam op.
De grote kosten zitten bij de AOW, WAO en toeslagen.
AOW op bezuinigen is politieke zelfmoord. Loskoppelen van minimumloon is al niet te bespreken. Uitstellen van AOW leeftijd is wel weer een optie, maar dit is geen bezuiniging nu.
WAO is voor mensen die niet kunnen werken. Zo niet deze regeling, dan bijstand.
Toeslagen zijn bedoeld voor mensen die anders niet rondkomen. Kan je ook lastig uitleggen.
Verder over belastingen, komt momenteel ongeveer 46% van de totale belasting uit belasting op inkomen. Dat is het laagste percentage in de afgelopen 30 jaar. Uit ondernemingen is het nu hoger dan de periode 2000 tot 2010 met ongeveer 11%, en uit vermogen (box 2 en box 3) komt er echt maar een heel klein deel van de totale mix.
Feitelijk geen. Maar links (PvdA en GL) zat wel enkele keren aan tafel. Samen met VVD en CDA.Stoney3K schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:54:
[...]
Hoeveel kabinetten met links hebben we de afgelopen decennia precies gehad? Links heeft niet echt de kans gehad om zelfs hun afgezwakte vorm van beleid door te voeren.
De linkse punten die vanuit "verantwoordelijkheid nemen" ed snel zijn gereduceerd tot kleine punten in de zijlijn, zijn enorm overschaduwd door de rechts neo-liberale stoomwals.
Dat is mijn reactie tegen het standpunt van @Stoney3K en @Pasteis
BThGvNeOA
Nederland is ondanks alle (uiterst) rechtse partijen altijd al een zeer progressief land geweest.
Om de reden die ik al stelde.... Nederland is rechts en conservatief en zal dit de komende jaren alleen maar meer worden. Wil je wat bereiken zal je toch mee moeten bewegen.Caayn schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:52:
[...]
Waarom zou PRO moeten zwichten voor bezuinigingen op het sociale stelsel wanneer één coalitie partij letterlijk billboards kocht om groot te verkondigen dat ze de HRA hadden gered (wat de staat miljarden kost).
- Schaf HRA (+ eigen forfait af) en onderaan de streep blijft er geld over. Plus de belastingregels worden ermee versimpeld.
- Wil je bezuinigen op het sociale stelsel wees dan solidair en bezuinig dan ook gelijk op wachtgeld voor politici.
En ik geef je groot gelijk over HRA en wachtgeld. Dat is ook fout! Dat is ook water bij de wijn doen die ik graag terug zou zien.
Dus eigenlijk zeg je dat als links wat wil bereiken, ze maar rechts beleid uit moeten gaan voeren? Want daar is het al die keren dat links wel mee mocht doen en deed wat je voorstelt wel grotendeels op neergekomen, met misschien net aan wat linkse accenten op verder rechts beleid. Daarvoor stem ik niet op een linkse partij, als ik rechts beleid zou willen zou ik wel op een rechtse partij stemmen.Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:00:
[...]
Om de reden die ik al stelde.... Nederland is rechts en conservatief en zal dit de komende jaren alleen maar meer worden. Wil je wat bereiken zal je toch mee moeten bewegen.
En ik geef je groot gelijk over HRA en wachtgeld. Dat is ook fout! Dat is ook water bij de wijn doen die ik graag terug zou zien.
[ Voor 11% gewijzigd door dawg op 28-08-2026 19:17 ]
Dat de kosten voor iets hoog zijn maakt natuurlijk niet dat de kosten dan maar naar beneden moeten om het "betaalbaar" te houden. De kosten van sociale voorzieningen minimaliseren moet geen doel op zich zijn. Dat geld kan ook elders gevonden worden. Erop bezuinigen is een keuze. Die keuze mag gemaakt worden, maar laten we niet doen alsof het de enige optie is.Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:42:
Zonder enige details (met bijbehorende bronvermelding) is het erg lastig deze uitspraak op waarde te schatten.Hat is water bij de wijn doen voor alle partijen. Zo, ook de VVD. Ik ben echter wel de sympathie voor deze partij verloren sinds ze veel minder constructief meebewegen.
Het grootste pijnpunt is dat je werknemers twee jaar moet doorbetalen als ze ziek/arbeidsongeschikt worden. Ook als dat door pech is zoals een autoongeluk met blijvende invaliditeit of een andere oorzaak waar werkgever niets aan kan doen.mavamal schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:58:
[...]
En hoeveel van de sociale kosten komen uit de ziektewet? Vlak na een pandemie hierin gaan snijden is lastig uit te leggen. Daarnaast hebben we een groot probleem met stress op de werkvloer, waarbij mensen meerdere maanden uit kunnen vallen. Niet altijd de schuld van de werkgever of werknemer, maar het is wel iets om naar te kijken.
En hoe lang voor je recht hebt op 2 jaar WW?
Voor een werkgever met 50 mensen personeel is een zo'n geval nog wel op te vangen - doch wel een dure grap van al snel 75.000 - 125.000 euro - maar voor biiv een bakker of slager met 3 man personeel wordt zo'n onderneming kreupel of gaat failliet.
De WW is een collectieve verzekering maar die 2 jaar doorbetalen dus niet. Dat zou wat mij betreft meteen naar 6 mnd moeten en verdubbelen als de werkgever grof nalatig is geweest en de werkgever in gevaar heeft gebracht.
Nederland is geen homogene brij van rechts-conservatieve inwoners. Die mate van platslaan maakt enige inhoudelijke discussie onmogelijk.Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:00:
[...]
Om de reden die ik al stelde.... Nederland is rechts en conservatief en zal dit de komende jaren alleen maar meer worden. Wil je wat bereiken zal je toch mee moeten bewegen.
En stel dat zou wel zo zijn dan zou je met "meebewegen" nog niks voor elkaar krijgen. Als je als partij al je idealen uit het raam gooit om stemmen te winnen dan heb je anders dan pluche verzamelen nog niks voor elkaar gekregen.
Ja, maar dat '1 nieuwe 2 schrappen' is meer meta. Ik bedoel dat partijen die zo voor minder regeldruk voor bedrijven zijn niet concreet zijn over welke regels dan weg of soepeler moeten. Dat kan bij burgers de indruk wekken dat het regels zijn van het type 'je moet je administratie 80 jaar geprint op vier verschillende locaties bewaren' - een beetje zoals het 'de EU bepaalt hoe krom een banaan is' broodje aap - terwijl het eerder zal gaan om zaken als meer afval mogen lozen, minder belasting betalen, slechtere arbeidsvoorwaarden etc. Dingen waarvan de burger wel zou zeggen 'wacht eens even'.DropjesLover schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:38:
[...]
Er zijn op ministeries en gemeenten regels aangenomen zoals het voor 1 nieuwe 2 schrappen. Maar daar wordt nooit aan voldaan omdat alles wat je schrapt direct (negatieve) gevolgen heeft.
Een groot deel van de aantallen regels zijn ook ontstaan als pleisters op gaten in vroegere wetgeving. Die basiswetgeving is nooit aangepast, dus zodra die pleisters er af gaan, zijn ook die gaten weer direct zichtbaar.
Dan kom je uit bij een complete overhaul van de wetboeken als enige echt fundamentele oplossing.
Maar goed, zelfs Windows 11 bevat nog legacy code uit 3.11, ook al is er meermaals de belofte geweest dat het helemaal opnieuw opgebouwd is....
Ja, dat laatste kan ook goed hoor. Ik denk ook een beetje vanuit eigen omgeving. Mijn moeder - die dus VI kijkt - heeft de laatste keer VVD gestemd, terwijl ze slecht ter been is (werkt part-time met een aanvullende uitkering), een invalide partner heeft (met uitkering), geen koophuis heeft en niet vermogend is. Dat je dan daar uitkomt, dat zegt mij dat je geen idee hebt van waar partijen voor staan. Dan denk ik 'is dit nou de gemiddelde Nederlander?'DevWouter schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:13:
[...]
Ik ga je niet tegenspreken. Zoals ik aangaf heeft VVD onder Yesilgoz een duidelijk voorkeur voor het imago. Bovendien leverde de tactische zet onder Rutte niet het resultaat op waren ze op hadden gehoopt.
Maar met de nieuwe partij van Keijzer om de hoek zou ik als machtspartij wel twee keer nadenken voordat ik die vijver opvaar.
[...]
Ik heb me verwonderd over hoe de VVD campagne voerde. Normaal pak ik wel wat dingen op, maar dit keer is me amper wat blijven hangen. Het kwam allemaal heel plichtmatig en ongeïnspireerd over. Persoonlijk denk ik dat het links uitsluiten, wat een compleet onnodige ruzie was, ook een factor was.
Dat zijn maatregelen in de vorm van wetgevingen, en uit diezelfde tijden kun je ook niet-progressieve of conservatieve maatregelen bedenken.dawg schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:00:
Sowieso dat gezever dat Nederland een sociaal-conservatief land is. Wat een onzin. Even los van of het goed of slecht was/is, het gaat me even om het principe erachter. Eerste homohuwelijk. Euthanasie. Een van de eerste landen die cannabis niet criminaliseert. Drugstesten op festivals. Abortus. Pride. Alle innovaties in land- en tuinbouw. Waterbeheer. Seksuele voorlichting/Lentekriebels. En nog veel langer geleden het aandeel, financiële markt, de multinational.
Nederland is ondanks alle (uiterst) rechtse partijen altijd al een zeer progressief land geweest.
Iemand die beweert dat Nederland een conservatief land is, marginaliseert progressieven, en iemand die beweert dat Nederland een progressief land is, marginaliseert conservatieven. De waarheid is namelijk: Nederland is een divers land, waar je bijvoorbeeld progressieve gemeenten en conservatieve gemeenten hebt. Waar je mensen hebt die op bepaalde punten progressief, en andere punten gematigd of conservatief zijn.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Er zijn ook verzekeringen voor en voor werkgevers waar de loonsom niet hoog is en het ziekteverzuim laag, is die premie gewoon goed te doen. Wel mag de uitvoering hiervan een stuk beter.Lordy79 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:37:
[...]
Het grootste pijnpunt is dat je werknemers twee jaar moet doorbetalen als ze ziek/arbeidsongeschikt worden. Ook als dat door pech is zoals een autoongeluk met blijvende invaliditeit of een andere oorzaak waar werkgever niets aan kan doen.
Voor een werkgever met 50 mensen personeel is een zo'n geval nog wel op te vangen - doch wel een dure grap van al snel 75.000 - 125.000 euro - maar voor biiv een bakker of slager met 3 man personeel wordt zo'n onderneming kreupel of gaat failliet.
De WW is een collectieve verzekering maar die 2 jaar doorbetalen dus niet. Dat zou wat mij betreft meteen naar 6 mnd moeten en verdubbelen als de werkgever grof nalatig is geweest en de werkgever in gevaar heeft gebracht.
Een voorbeeld, bij een vorig bedrijf waar ik werkte zat iemand die uitviel met rugklachten. Na 2 jaar proberen te herintegreren kwam de aap uit de mouw en bleek hij al 2x definitief afgekeurd te zijn vanwege rugklachten. Niet handig om dan productiewerk te gaan doen... Verder een heel aardige kerel, maar kostte het bedrijf wel een premieverhoging bij UWV (werkhervattingskas) en bij de verzekeraar voor de verzuimverzekering, en kennelijk niet eens de eerste keer dat hij dat bij een bedrijf veroorzaakte.
Ik begrijp de verklaring niet helemaal, maar dat is nu niet belangrijk. Het resultaat is een echokamer waar iedereen weer verbaasd en verrast is waarom zoveel mensen VVD gestemd hebben.DevWouter schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:22:
[...]
Omdat we in het verleden al vaak genoeg die partij in detail besproken hebben. De mensen die langer actief zijn hebben geen behoefte om het elke keer in detail te herhalen.
Daarboven op eindigen de discussie vaak in "ik vind" (mening) versus "het is" (feit), en ook daar is geen behoefte aan. (Denk hier bijvoorbeeld aan het doorrekenen van de partijprogramma's waar men selectief in is).
En dan mag je er nog boven op tellen dat hoge bomen veel wind vangen.
Overigens, schrijf je in jouw post de VVD-stemmer ook dingen toe die ik in elk geval niet met ze associeer, maar gezien dat vooral onderbouwing is voor je frustratie laat ik dat voor wat het is. Ik denk dat je aan de bovenstaande verklaring meer heb
Ik vind mijn opmerkingen afdoen als frustratie niet helemaal correct. Het zij zo, op naar de actualiteit.
Krijgen we nu al een kabinetscrisis? Volgens Klaver loopt het voor geen meter.
De drie coalitiepartijen praten de komende dagen verder met elkaar en niet met andere partijen, zei Jetten ook. Dat verbaast Klaver niet. "Het is helder dat ze nu niet met de oppositie praten, want ze zijn het zelf niet eens over de koers."
https://nos.nl/artikel/2628664-klaver-waarschuwt-d66-vvd-en-cda-jullie-maken-er-een-crisis-van
Voor zover ik weet kan een ondernemer zich gewoon verzekeren voor ziekte en invaliditeit bij werknemers. Dat heet goed werkgeverschapLordy79 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:37:
[...]
Het grootste pijnpunt is dat je werknemers twee jaar moet doorbetalen als ze ziek/arbeidsongeschikt worden. Ook als dat door pech is zoals een autoongeluk met blijvende invaliditeit of een andere oorzaak waar werkgever niets aan kan doen.
Volgens mij doel je op een ander soort verzekering, waarbij het inkomen van de werknemer gegarandeerd blijft. Die zijn ook mogelijk, maar minder onderdeel van de sociale lasten en meer onderdeel van het totale pakket arbeidsvoorwaarden waarvoor iemand gaat werken.HvdBent schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:51:
[...]
Voor zover ik weet kan een ondernemer zich gewoon verzekeren voor ziekte en invaliditeit bij werknemers. Dat heet goed werkgeverschap
Maar die 2 jaar zit hem ook in de sociale premies die werkgevers betalen aan de overheid.Lordy79 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:37:
[...]
Dit wilden ze destijds _zelf_. Zelf het risico en motivatie om een werknemer weer aan het werk te krijgen in ruil voor lagere premies.
10 tegen 1 dat de werkgevers nu die 2 jaar willen verkorten maar niet meer premie betalen.
Maar ook de 2 jaar WW.
Beide termijnen zijn niet uit de lucht gegrepen.
Als je iets anders moet gaan doen, eerst een half jaar binnen je eigen vakgebied solliciteren. Dat lukt niet. Tijd voor uitzoeken wat dan wel kan. Omscholing volgen van een jaar.
Die tijd vliegt voorbij.
BThGvNeOA
Hier loopt het meteen wrang…. Elkaar “tegenstander” betitelen, terwijl je ook naar win-win situaties kan kijken. Ik heb het hier niet over een stroom, maar zowel links als rechts.W1ck1e schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:17:
Als je meebeweegt met je tegenstander wint die. Tegenbewegen en je verhaal goed vertellen.
Ik licht Links nu uit, maar ik ben net zo kritisch op rechts!
Ja en daar moet ook wat aan gedaan worden! Ik geloof niet in alles zwart-wit benaderen. Je moet zowel links als rechts hebben in deze wereld.DropjesLover schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:59:
[...]
Feitelijk geen. Maar links (PvdA en GL) zat wel enkele keren aan tafel. Samen met VVD en CDA.
De linkse punten die vanuit "verantwoordelijkheid nemen" ed snel zijn gereduceerd tot kleine punten in de zijlijn, zijn enorm overschaduwd door de rechts neo-liberale stoomwals.
Dat is mijn reactie tegen het standpunt van @Stoney3K en @Pasteis
Nee, maar als je aan de tafel wilt zitten en meedoen zal je toch moeten kijken hoe je aan die tafel komt. Lijnrecht tegenover elkaar staan werkt niet en bereik je zeker als linkerflank niks mee nu.Transportman schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:08:
[...]
Dus eigenlijk zeg je dat als links wat wil bereiken, ze maar rechts beleid uit moeten gaan voeren? Want daar is het al die keren dat links wel mee mocht doen en deed wat je voorstelt wel grotendeels op neergekomen, met misschien net aan wat linkse accenten op verder rechts beleid. Daarvoor stem ik niet op een linkse partij, als ik rechts beleid zou willen zou ik wel op een rechtse partij stemmen.
De overgrote meerderheid in Nederland stemt toch rechts. Dus zal rechts vooralsnog de toon voeren. D66 speelde dat spelletje best slim afgelopen verkiezing, alleen beetje jammer dat ze duidelijk geen sterke rug hebben en toch VVD teveel ruimte hebben gegeven.
De druk maximaal opvoeren op de VVD.DeKever schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:50:
[...]
Ik begrijp de verklaring niet helemaal, maar dat is nu niet belangrijk. Het resultaat is een echokamer waar iedereen weer verbaasd en verrast is waarom zoveel mensen VVD gestemd hebben.
Ik vind mijn opmerkingen afdoen als frustratie niet helemaal correct. Het zij zo, op naar de actualiteit.
Krijgen we nu al een kabinetscrisis? Volgens Klaver loopt het voor geen meter.
De drie coalitiepartijen praten de komende dagen verder met elkaar en niet met andere partijen, zei Jetten ook. Dat verbaast Klaver niet. "Het is helder dat ze nu niet met de oppositie praten, want ze zijn het zelf niet eens over de koers."
https://nos.nl/artikel/2628664-klaver-waarschuwt-d66-vvd-en-cda-jullie-maken-er-een-crisis-van
Vind het ook niet tekenend dat er geen gezamenlijk initiatief ligt van rechts. Rechts heeft gloepens veel zetels in de kamer. Een rechts plan enigszins rekening houdend met de D66 en CDA zou best kansrijk zijn.
Heb sterk het vermoeden dat alles rechts van de VVD alleen media politiek bedrijft en verantwoordelijkheid niet in hun pakket hebben. Een strategie die in de peilingen best succesvol is maar uiteindelijk komt er geen bal terecht van je plannen.
Iets met de goeden en de kwaden. Ik loop nu zo'n 30 jaar plus fysieke arbeid te doen. Waarvan ik in het begin soms werk deed wat de arbo tegenwoordig per direct stil zou leggen, tegenwoordig gemiddeld zwaar en soms ook nog wel eens een klus dat je blij bent dat het achter de rug is. Desondanks heb ik wel altijd plezier in mijn werk. In die ruim dertig jaar nauwelijks ziek thuis gebleven. Tja je hebt wel eens ergens last van maar met een beetje schipperen red je het wel weer. En dan als je om je heen kijkt dat iemand die bij wijze van spreke zijn kleine teen stoot en dan maar een week thuis blijft..DropjesLover schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:58:
[...]
Maar die 2 jaar zit hem ook in de sociale premies die werkgevers betalen aan de overheid.
Dit wilden ze destijds _zelf_. Zelf het risico en motivatie om een werknemer weer aan het werk te krijgen in ruil voor lagere premies.
10 tegen 1 dat de werkgevers nu die 2 jaar willen verkorten maar niet meer premie betalen.
Maar ook de 2 jaar WW.
Beide termijnen zijn niet uit de lucht gegrepen.
Als je iets anders moet gaan doen, eerst een half jaar binnen je eigen vakgebied solliciteren. Dat lukt niet. Tijd voor uitzoeken wat dan wel kan. Omscholing volgen van een jaar.
Die tijd vliegt voorbij.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Volg het nieuws en je hoort en ziet zelf waar het geld tekort nu erg wringt. Voorbeeld is onze infrastructuur, het leger versterken, psychologische (zorg)verlening, huizencrisis, energiecrisis, asielcrisis, stikstofcrisis.skimine schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:29:
[...]
Zonder enige details (met bijbehorende bronvermelding) is het erg lastig deze uitspraak op waarde te schatten.
Het vraagt allemaal om zware keuzes die financiële impact hebben.
Tegenstander als in dat je een andere oplossingsrichting hebt, niet dat je elkaar de koppen in slaat. Ik ben voor een samenleving, niet voor een maatschappij waar het om winnen en verliezen gaat.Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:02:
[...]
Hier loopt het meteen wrang…. Elkaar “tegenstander” betitelen, terwijl je ook naar win-win situaties kan kijken. Ik heb het hier niet over een stroom, maar zowel links als rechts.
Ik licht Links nu uit, maar ik ben net zo kritisch op rechts!
Mooi om te lezen ! Deze werkmentaliteit kan ik altijd waarderen. En des te meer ik zo iemand het gun als het tegenzit. Het sociale vangnet zou dat meer mogen meewegen.Ronald.42 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:08:
[...]
Iets met de goeden en de kwaden. Ik loop nu zo'n 30 jaar plus fysieke arbeid te doen. Waarvan ik in het begin soms werk deed wat de arbo tegenwoordig per direct stil zou leggen, tegenwoordig gemiddeld zwaar en soms ook nog wel eens een klus dat je blij bent dat het achter de rug is. Desondanks heb ik wel altijd plezier in mijn werk. In die ruim dertig jaar nauwelijks ziek thuis gebleven. Tja je hebt wel eens ergens last van maar met een beetje schipperen red je het wel weer. En dan als je om je heen kijkt dat iemand die bij wijze van spreke zijn kleine teen stoot en dan maar een week thuis blijft..
Altijd hard gewerkt, laag ziekteverlof maar toch tegen flinke pech aanlopen? Ondersteunen en belonen voor de inzet! Neemt niet weg dat mensen met chronische klachten, handicaps of andere aandoeningen natuurlijk ook ontlast moeten worden.
Er is echter ook een grote groep die niet in beide groepen horen, de “kleine teenstoters” die je omschrijft. Dit zou beter aangepakt moeten worden.
Zeker. Maar dan blijft het een probleem van de werkgever. Je kunt de ww ook over de schutting naar de werkgevers gooien en die kunnen zich daar dan ook weer tegen verzekeren.
Ik vind t in ieder geval een zwak argument.
Of je hebt een andere verkiezingsstrijd gezien, of ik begrijp je niet, maar is D66 juist niet groot geworden door een linkse campagne te voeren, en vervolgens te kiezen voor een recht kabinet? Het spelletje hebben ze slim gespeeld als je dat slim wilt noemen, maar het is de zoveelste incarnatie van links verhaal in de campagne, rechts beleid, en ik zie daar toch eerder in dat de kiezer best links beleid wil, maar ook vooral bang is voor z'n eigen, en dus niet op een verhaal zal stemmen met zowel lusten als lasten (en dan zich bindstaart op lasten).Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:07:
[...]
....
De overgrote meerderheid in Nederland stemt toch rechts. Dus zal rechts vooralsnog de toon voeren. D66 speelde dat spelletje best slim afgelopen verkiezing, alleen beetje jammer dat ze duidelijk geen sterke rug hebben en toch VVD teveel ruimte hebben gegeven.
Edit: het feit dat ik verhaal noem is voor mij eigenlijk al het failliet van de publieke debat. Een goed verhaal lijkt al dat nodig is om de kiezer te winnen. Of het de media is die niet voorlicht of de kiezer die het niet interesserend / verzuipt in de stortvloed van "informatie", wat maakt het uit. Er is bijzonder weinig diepgang de laatste jaren.
[ Voor 15% gewijzigd door Norjee op 28-08-2026 19:36 ]
Dat is wat we tegenwoordig wel lijken te zien in de maatschappij en ook steeds meer in de tweede kamer.W1ck1e schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:11:
[...]
Tegenstander als in dat je een andere oplossingsrichting hebt, niet dat je elkaar de koppen in slaat. Ik ben voor een samenleving, niet voor een maatschappij waar het om winnen en verliezen gaat.
Als PRO bijv. sociaal stelsel zoveel mogelijk wilt ontlasten, maar bezuinigen accepteert en de VVD de HRA wat verlaagd doen we allemaal ons steentje bijdragen.
Ja laten we een essentieel onderdeel van de verzorgingsstaat afbreken en een beetje bezuinigen op een volstrekt onnodige bankensubsidie. Doen we allemaal een beetje.Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:19:
[...]
Dat is wat we tegenwoordig wel lijken te zien in de maatschappij en ook steeds meer in de tweede kamer.
Als PRO bijv. sociaal stelsel zoveel mogelijk wilt ontlasten, maar bezuinigen accepteert en de VVD de HRA wat verlaagd doen we allemaal ons steentje bijdragen.
erutangiS
Nee, je begrijpt me niet. D66 heeft een links verhaal gepresenteerd, dat klopt. Maar het lag daarmee wel stuk dichter bij centrum en dus ook rechts, de andere linkse partijen niet.Norjee schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:17:
[...]
Of je hebt een andere verkiezingsstrijd gezien, of ik begrijp je niet, maar is D66 juist niet groot geworden door een linkse campagne te voeren, en vervolgens te kiezen voor een recht kabinet? Het spelletje hebben ze slim gespeeld als je dat slim wilt noemen, maar het is de zoveelste incarnatie van links verhaal in de campagne, rechts beleid, en ik zie daar toch eerder in dat de kiezer best links beleid wil, maar ook vooral bang is voor z'n eigen, en dus niet op een verhaal zal stemmen met zowel lusten als lasten (en dan zich bindstaart op lasten).
Ik zeg precies wat jij ook zegt…. Ze zijn teveel meegegaan met rechts, maar het vleugje links was denk ik juist goed geweest en had ik graag terug gezien.
Nou ja dat dus, als je fysiek ongelukkig geboren bent om het zo maar even te zeggen, dan kun je daar zelf weinig aan doen. En heb je altijd naar maximale inzet deel genomen aan werk dan heb je genoeg bijgedragen om steun te genieten.Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:16:
[...]
Mooi om te lezen ! Deze werkmentaliteit kan ik altijd waarderen. En des te meer ik zo iemand het gun als het tegenzit. Het sociale vangnet zou dat meer mogen meewegen.
Altijd hard gewerkt, laag ziekteverlof maar toch tegen flinke pech aanlopen? Ondersteunen en belonen voor de inzet! Neemt niet weg dat mensen met chronische klachten, handicaps of andere aandoeningen natuurlijk ook ontlast moeten worden.
Er is echter ook een grote groep die niet in beide groepen horen, de “kleine teenstoters” die je omschrijft. Dit zou beter aangepakt moeten worden.
De categorie er zit een keutel dwars ik blijf lekker thuis daar moet je wat mee, is deels ook opvoeding en omgeving dat daar veel invloed heeft. Ik zie zo hier van de week een jochie net zo oud als de mijne die is al heel de week ziek thuis want last van zijn oor, ondertussen kan hij wel op de trampoline en ouwehoeren met 4 man op zon grote ronde schommel en de dag vullen met gamen.... hoezo niet naar school?!?!
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Je reactie is precies wat er nu misgaat… het direct en volledig willen afschaffen schiet meteen door, of het nu goed of fout is. Begin eerst met afbouwen en te kijken of je allebei water bij de wijn kan doen om consensus te bereiken.MrOleo schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:21:
[...]
Ja laten we een essentieel onderdeel van de verzorgingsstaat afbreken en een beetje bezuinigen op een volstrekt onnodige bankensubsidie. Doen we allemaal een beetje.
Beetje overdreven om het gelijk “verzorgingsstaat afbreken” te noemen, want zo zwart-wit hoeft bezuinigen niet te zijn.
In het artikel dat je aanhaalt wordt gerept dat uitkeringen dalen van €4632 naar €3706 bruto per maand. Het behelst dan ook mensen die een hoog salaris hebben gehad.dawg schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:09:
Over de sociale zekerheid. Ik vraag me af hoe mensen die voor deze plannen zijn zouden reageren wanneer ze zelf ~600-1000 euro per maand(!) gekort zouden worden omdat de werkgever wil bezuinigen. Heel het uitgavenpatroon is vaak aangepast aan het inkomen. Dat zomaar met dergelijke grote bedragen korten gaat veel mensen in problemen brengen. En het verschil tussen uitkeringsgerechtigden/arbeidsongeschikten en mijn voorbeeld is dat langdurig/chronisch zieke mensen geen enkele mogelijkheid hebben om het gekorte inkomen weer aan te vullen; ze zijn immers ziek.
Waarom zou de overheid dat hoge salaris langdurig in stand moeten houden?
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Fijn om te oordelen? Misschien is er wel iets met dat jongetje dat jij niet kunt zien, of niet weet. Je zou het eens kunnen vragen, interesse tonen, onderzoeken.Ronald.42 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:25:
[...]
Nou ja dat dus, als je fysiek ongelukkig geboren bent om het zo maar even te zeggen, dan kun je daar zelf weinig aan doen. En heb je altijd naar maximale inzet deel genomen aan werk dan heb je genoeg bijgedragen om steun te genieten.
De categorie er zit een keutel dwars ik blijf lekker thuis daar moet je wat mee, is deels ook opvoeding en omgeving dat daar veel invloed heeft. Ik zie zo hier van de week een jochie net zo oud als de mijne die is al heel de week ziek thuis want last van zijn oor, ondertussen kan hij wel op de trampoline en ouwehoeren met 4 man op zon grote ronde schommel en de dag vullen met gamen.... hoezo niet naar school?!?!
Maar diezelfde overgrote meerderheid staat wel te janken als ze onverhoopt werkloos of arbeidsongeschikt raken en de uitkering toch tegen blijken te vallen en ze na een paar maanden in de bijstand belanden. Dan was het achteraf toch beter om een beetje HRA in te leveren..... En ik zeg dit terwijl ik geeneens links ben. Ik vind ook dat werken moet lonen maar niet dat als je pech hebt ook echt pech hebt.Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:07:
[...]
Nee, maar als je aan de tafel wilt zitten en meedoen zal je toch moeten kijken hoe je aan die tafel komt. Lijnrecht tegenover elkaar staan werkt niet en bereik je zeker als linkerflank niks mee nu.
We zijn als maatschappij wel een beetje kleinzerig geworden. Even doorbijten lijkt er steeds minder bij.Ronald.42 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:25:
[...]
Probleem is dat mentale klachten steeds meer de boventoon voeren en stuk minder snel waargenomen kunnen worden. Dus een mening hierover vormen mag ook niet zo snel.
Bij het collectief neerleggen is zo mogelijk nog zwakker. Er is dan ook veel minder mogelijkheid om bij te sturen bij werkgevers waar het vaker misgaat.Lordy79 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:17:
[...]
Zeker. Maar dan blijft het een probleem van de werkgever. Je kunt de ww ook over de schutting naar de werkgevers gooien en die kunnen zich daar dan ook weer tegen verzekeren.
Ik vind t in ieder geval een zwak argument.
6 maanden is behoorlijk kort voor ziekteverlof, zo ken ik iemand die in de afgelopen 3 jaar 2x met een frozen shoulder heeft gezeten. Beide keren 8 maanden herstel (en das best vlot voor een frozen shoulder), die zou dan gelijk maar op zoek mogen naar een nieuwe baan?
Gaan we eerst 6 maanden werkgever, dan 18 maanden collectief opzetten? Want het UWV heeft al voldoende verzekeringsartsen in dienst om iedereen op tijd te kunnen keuren. Want als het na 6 maanden afgelopen is en daarna de bijstand in, dan gaat dat alleen maar meer kosten dan de huidige situatie.
Ook in dit geval is het - wat @Lordy79 al terecht opmerkte - voor grotere bedrijven niet zo problematisch.mavamal schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:46:
[...]
Er zijn ook verzekeringen voor en voor werkgevers waar de loonsom niet hoog is en het ziekteverzuim laag, is die premie gewoon goed te doen. Wel mag de uitvoering hiervan een stuk beter.
Een voorbeeld, bij een vorig bedrijf waar ik werkte zat iemand die uitviel met rugklachten. Na 2 jaar proberen te herintegreren kwam de aap uit de mouw en bleek hij al 2x definitief afgekeurd te zijn vanwege rugklachten. Niet handig om dan productiewerk te gaan doen... Verder een heel aardige kerel, maar kostte het bedrijf wel een premieverhoging bij UWV (werkhervattingskas) en bij de verzekeraar voor de verzuimverzekering, en kennelijk niet eens de eerste keer dat hij dat bij een bedrijf veroorzaakte.
Heb zelf een bedrijf met - buiten mezelf - 5 medewerkers, en heb de afgelopen 8 jaar 2 gevallen gehad waarin een werknemer door privé niet-werkgerelateerde omstandigheden arbeidsongeschikt werd. Kan je vertellen dat dat je niet in de koude kleren gaat zitten.
In mijn geval is het dus 20% van de capaciteit die wegvalt, en dus ook zo'n 15% van het werknemersloon dat door de verzekeraar in die 2 jaar moest worden opgehoest (ca 15% want de eerste 6 weken zijn voor eigen kosten en in het tweede jaar is de uitkering 70%). Dat betekende dat ik een dusdanige astronomische premiestijging voor m'n kiezen kreeg dat die verzekering op slag nutteloos was. Het tweede geval heb ik dan ook volledig uit eigen zak moeten betalen. Dit alles heeft m'n financiële armslag flink beperkt wat dus ook voor de overige werknemers consequenties had.
Je kunt wel raden wat mijn mening is over deze regeling. Zeker als je ziet dat in onze buurlanden de doorbetalingsplicht slechts enkele weken behelst in plaats van de jaren bij ons.
Het door jou genoemde voorbeeld van de werknemer met bestaande rugklachten is nog zo'n triest iets. Ik had iets vergelijkbaars bij de tweede werknemer die permanent uitviel. Bij sollicitaties mag je als werkgever de zwaarte van het werk omschrijven, maar de verantwoordelijkheid of het werk geschikt is ligt volledig bij de werknemer. De werkgever heeft geen enkele mogelijkheid om inzicht te krijgen in de (lichamelijke) geschiktheid van de werknemer voor de baan. Er is voor de werknemer ook geen enkele consequentie als bestaande beperkingen en mogelijke risico's niet op voorhand aan de werkgever gemeld worden.
Ook dat is in mijn ogen een hiaat in onze huidige wetgeving.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Yup, en dan komt iemand - na 2 maand ziek te zijn geweest - in september weer terug en dan mag hij/zij eerst de niet opgenomen vakantiedagen nog even opmakenRonald.42 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:08:
[...]
Iets met de goeden en de kwaden. Ik loop nu zo'n 30 jaar plus fysieke arbeid te doen. Waarvan ik in het begin soms werk deed wat de arbo tegenwoordig per direct stil zou leggen, tegenwoordig gemiddeld zwaar en soms ook nog wel eens een klus dat je blij bent dat het achter de rug is. Desondanks heb ik wel altijd plezier in mijn werk. In die ruim dertig jaar nauwelijks ziek thuis gebleven. Tja je hebt wel eens ergens last van maar met een beetje schipperen red je het wel weer. En dan als je om je heen kijkt dat iemand die bij wijze van spreke zijn kleine teen stoot en dan maar een week thuis blijft..
Bijzonder demotiverend voor de overige werknemers, die tijdens de absentie ook nog eens het werk dat bleef liggen hebben mogen doen.
Eigenlijk zouden we naar een systeem moeten gaan wat de werknemers beschermt zoals ze nu beschermt zijn, maar vooral kleinere (en vaak veel productievere) bedrijven niet zo veel risico laat lopen.alexbl69 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:43:
[...]
Heb zelf een bedrijf met - buiten mezelf - 5 medewerkers, en heb de afgelopen 8 jaar 2 gevallen gehad waarin een werknemer door privéomstandigheden arbeidsongeschikt werd. Kan je vertellen dat dat je niet in de koude kleren gaat zitten.
In mijn geval is het dus 20% van de capaciteit die wegvalt, en dus ook zo'n 15% van het werknemersloon dat door de verzekeraar in die 2 jaar moest worden opgehoest (ca 15% want de eerste 6 weken zijn voor eigen kosten en in het tweede jaar is de uitkering 70%). Dat betekende dat ik een dusdanige astronomische premiestijging voor m'n kiezen kreeg dat die verzekering op slag nutteloos was. Het tweede geval heb ik dan ook volledig uit eigen zak moeten betalen. Dit alles heeft m'n financiële armslag flink beperkt wat dus ook voor de overige werknemers consequenties had.
Je kunt wel raden wat mijn mening is over deze regeling. Zeker als je ziet dat in onze buurlanden de doorbetalingsplicht slechts enkele weken behelst in plaats van de jaren bij ons.
Dat gezegd hebbende, ken ik ook een ondernemer die in de afgelopen 5 jaar misschien wel 20 man een burn-out in heeft gejaagd. En omdat deze werknemers part-time werkten (via een regeling van de gemeente gesubsidieerd) hadden die ook nog eens nergens recht op. Zo iemand komt op dit moment ook met alles weg, dat is ook niet de bedoeling.
Klopt. Het is heel lastig om een 'one size fit's all' systeem te maken.mavamal schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:51:
[...]
Eigenlijk zouden we naar een systeem moeten gaan wat de werknemers beschermt zoals ze nu beschermt zijn, maar vooral kleinere (en vaak veel productievere) bedrijven niet zo veel risico laat lopen.
Dat gezegd hebbende, ken ik ook een ondernemer die in de afgelopen 5 jaar misschien wel 20 man een burn-out in heeft gejaagd. En omdat deze werknemers part-time werkten (via een regeling van de gemeente gesubsidieerd) hadden die ook nog eens nergens recht op. Zo iemand komt op dit moment ook met alles weg, dat is ook niet de bedoeling.
Wellicht dat er dan toch onderscheid moet worden gemaakt in werkgerelateerd en niet-werkgerelateerde uitval. Want het voorbeeld dat jij noemt zou natuurlijk nooit op de samenleving afgeschoven moeten kunnen worden.
Ik ken het jochie en het gezin al sinds zijn geboorte. Ik vermoed zo dat ik het wel goed zie.Jerie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:31:
[...]
Fijn om te oordelen? Misschien is er wel iets met dat jongetje dat jij niet kunt zien, of niet weet. Je zou het eens kunnen vragen, interesse tonen, onderzoeken.
De overheid moet niks. Dat is het punt dan ook niet. Ik vermoed dat u best begrijpt dat het me om het principe gaat.alexbl69 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:30:
[...]
In het artikel dat je aanhaalt wordt gerept dat uitkeringen dalen van €4632 naar €3706 bruto per maand. Het behelst dan ook mensen die een hoog salaris hebben gehad.
Waarom zou de overheid dat hoge salaris langdurig in stand moeten houden?
En als het nu een uitzondering was, maar sinds Kok is er al heel vaak gekort op arbeidsongeschiktheid. Deze keer blijft het niet bij de uitkeringen maar ook aftrekposten en eenmalige vergoedingen/uitkeringen specifiek voor chronisch zieken. Dat zou minder problematisch zijn als er ook een offer/bijdrage van de meer welgestelde mensen zou worden gevraagd maar zij worden vooralsnog volledig ontzien. Ondanks alle adviezen.
Je moet visie hebben waar je heen wilt met het land. Als partij en als regering. Aan die visie een concreet beleid vormen hoe we daar gaan komen en dat uitleggen aan de kiezer.Pasteis schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:03:
[...]
Ja en daar moet ook wat aan gedaan worden! Ik geloof niet in alles zwart-wit benaderen. Je moet zowel links als rechts hebben in deze wereld.
Maar goed, visie is als een olifant die in de weg staat, ofzo. Je doelen zijn punten waar je op afgerekend kan worden, dus risico. Alles zo wollig mogelijk houden zodat je het op 5 manieren kan uitleggen en er vooral niet op afgerekend kan worden. Dat is het mantra nu.
Links en rechts samen is een centrumkabinet. Dat is voornamelijk de huidige status quo in stand houden, met wat pleisters op links, wat pleisters op rechts.
[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 28-08-2026 20:12 ]
BThGvNeOA
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid