• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:26
DevWouter schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:41:
[...]

Dus we treden niet op omdat we bang zijn dat een groep die zich misdraagt erger gaat misdragen? Dan kunnen we toch niet verbaasd zijn als ze steeds erger gaan misdragen?
Zo werkt het helaas. Er wordt door de beslissingsmakers op dat moment voor het minst schadelijke gekozen. Dit is niet alleen bij voetbal zo, bij demonstraties van XR hetzelfde. We leven in een land van pappen en nathouden, dus daar hoort dit ook bij.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:25
DevWouter schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:34:
Toevallig vandaag een NOS artikel over het voetbal (onthou ik gebruik voetbal als parallel voor een bredere maatschappelijke discussie) waarbij een kwart positief is over het vuurwerk en 56% negatief is.
Ik vraag me bij dit soort stellingen altijd af wat de precieze vraagstelling was. Ik ben ook positief over vuurwerk in het stadion, MITS dat veilig en legaal gebeurt. Zondag was dat natuurlijk niet.

Misschien zit daar een oplossing en moet het mogelijk worden om op een veilige en gecontroleerde manier vuurwerkacties op te zetten. Reguleer het in plaats van het te verbieden. Denk hierbij aan voor de wedstrijd, in een leeg vak, onder toezicht van de brandweer etc.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Scheurbuik
ph4ge schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:16:
[...]

Ik vraag me bij dit soort stellingen altijd af wat de precieze vraagstelling was. Ik ben ook positief over vuurwerk in het stadion, MITS dat veilig en legaal gebeurt. Zondag was dat natuurlijk niet.

Misschien zit daar een oplossing en moet het mogelijk worden om op een veilige en gecontroleerde manier vuurwerkacties op te zetten. Reguleer het in plaats van het te verbieden. Denk hierbij aan voor de wedstrijd, in een leeg vak, onder toezicht van de brandweer etc.
Dat gebeurt ook al vaak genoeg. Vuurwerk bij opkomst spelers. Maar nl regeltjesland maakt dit natuurlijk wel een dure hobby. Bovendien laat dkt tuig zich niet reguleren.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:47
ph4ge schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:16:
[...]

Dit is denk ik wat @DevWouter bedoelt: draagvlak is aanwezig.

Het bezit van vuurwerk is verboden (behalve F1) sinds 1 augustus 2026. Het afsteken van vuurwerk was (denk ik?) al langer verboden.

Het is niet mogelijk om vuurwerk veilig af te steken op de tribunes van een voetbalstadion.

Het is alleen op dit moment (deels?) een economisch delict. Wat mij betreft mag het in het strafrecht.

Reguleren: dat is het al, als een Ajax elke thuiswedstrijd een vuurwerkshowtje wil geven dan zijn daar professionals voor die je kan inhuren.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:05

hamsteg

Species 5618

Scheurbuik schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

En jij denkt dat je dat zonder geweld kunt doen? Dit zijn geen makke schapen die je een voor een uit de kooi kan laten. Die slopen alles wat los ene vast zit. Daarnaast ben je overduidelijk nog nooit bij een uitwedstrijd van het voetbal geweest. Je hebt 0 mogelijkheid weg te lopen. Je zit in het vak.. en daar blijf je ook. De illiusie dat je je kan distansieren en het vak kan verlaten kan zo de prullebak in.
Ik ben jaren supporter geweest en weet daarom heel goed dat ze gewoon de hekken dicht kunnen laten. Je kunt geen kant op. Bij ons kon je wel naar het toilet, onderdeel van de catacomben, alleen je kun niet gaan 'wandelen' want daar stond aan beide kanten een groot hekwerk voor. Regelmatig werd het uitvak of als eerste vrijgegeven, of juist als laatste. Dus gewoon dicht gooien, paar uur laten afkoelen en zij die weg willen er één voor één uit laten is heel goed mogelijk. Er stonden tourniquets waar één persoon door heen kan en deze kun je heel makkelijk blokkeren. Deze scenario's worden alleen nooit onderzocht omdat de focus ligt op de-escalatie en snelle afvoer.

Er zullen natuurlijk stadions zijn waar dit moeilijker gaat (Eagles, Ado).

[ Voor 6% gewijzigd door hamsteg op 25-08-2026 10:49 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 13:04
Scheurbuik schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:59:
[...]

Zo werkt het helaas. Er wordt door de beslissingsmakers op dat moment voor het minst schadelijke gekozen. Dit is niet alleen bij voetbal zo, bij demonstraties van XR hetzelfde. We leven in een land van pappen en nathouden, dus daar hoort dit ook bij.
XR is dan eigenlijk geen goed voorbeeld. Daarvoor staan de bussen om ze af te voeren naar het bureau al bijna klaar als de demonstratie begint. Je kunt beter een vergelijking met boerenprotesten maken.

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
R_Zwart schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

XR is dan eigenlijk geen goed voorbeeld. Daarvoor staan de bussen om ze af te voeren naar het bureau al bijna klaar als de demonstratie begint. Je kunt beter een vergelijking met boerenprotesten maken.
Inderdaad, daar treed de politie wel adequaat op, beter kun je de boerenprotesten hiervoor gebruiken, dat is idd pappen en nathouden en niet willen ingrijpen.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:12
Ik zie dat de media alweer begonnen is dat het eventueel mislukken van de begroting de schuld van PRO gaat zijn. Dat ze moeilijk doen.

Maar wel even mooi vergeten dat vooral de VVD PRO vakkundig buiten het kabinet heeft weten te houden en daar waren ze maar al te blij mee.

Dan moet je nu niet gaan janken dat PRO iig doet alsof ze eisen hebben.

• Scheurbuik
R_Zwart schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

Na een half jaar dag in dag uit de boel blokkeren. De eerste maanden konden ze een snelweg blokkerem zonder enige repercusie. En nog slurpen ze grote politiecapaciteit op, waarvan je ook kan afvragen of we moeten willen dat een agent dezelfde beroepsraddraaier iedere jeer van de weg moet optakelen.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:47
Vrietje schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:12:
Ik zie dat de media alweer begonnen is dat het eventueel mislukken van de begroting de schuld van PRO gaat zijn. Dat ze moeilijk doen.

Maar wel even mooi vergeten dat vooral de VVD PRO vakkundig buiten het kabinet heeft weten te houden en daar waren ze maar al te blij mee.

Welke media?

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:51

orvintax

www.fab1an.dev

Het word wel cruciaal voor PRO om dadelijk met een helder (simpel) verhaal te komen als dit klapt. Controle over het verhaal is dan nog belangrijk dan een juist verhaal. Want ik heb het gevoel dat we straks weer een knap staaltje vingerwijzen mogen aanschouwen.

https://dontasktoask.com/

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:29

FreakNL

Well do ya punk?

D-e-n schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:20:
[...]

..

Overigens ben ik wel voorstander van het stoppen met het faciliteren van uitpubliek.
Liever niet hoor! Zou het per club bekijken wat dat betreft.

Ik ben vorig jaar 12 uitwedstrijden geweest en dit jaar ook alweer 1 (volgende week de volgende).. Er gebeurt nooit iets bij ons.

Ik zou wel kijken of je iets kan met lik-op-stuk. Wat mij betreft is Feyenoord niet welkom de komende 3 uitwedstrijden. En daarna mogen ze even bewijzen dat ze zich wel fatsoenlijk kunnen gedragen.

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:44

Zet er dan ook even een quote en link bij, nu heb ik geen idee waar je op doelt.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Scheurbuik schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:18:
[...]

Na een half jaar dag in dag uit de boel blokkeren. De eerste maanden konden ze een snelweg blokkerem zonder enige repercusie. En nog slurpen ze grote politiecapaciteit op, waarvan je ook kan afvragen of we moeten willen dat een agent dezelfde beroepsraddraaier iedere jeer van de weg moet optakelen.
Ja, dat moeten we willen. Demonstratierecht is een zeer groot goed. Irritatie mag daarbij in mijn optiek geen overweging zijn. Dat rechts dat wel doet is gevaarlijk en een glijdende schaal. Of het met het doel van de demonstratie oneens zijn laten meewegen.

Maar goed. We zouden de rechtse partijen eens daadwerkelijk aanspreken op hun handelen, ben je gek.

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 25-08-2026 14:23 ]

It’s the economy, stupid!

• Scheurbuik
Gelukkig weten we hoe we echt moeten straffen. Dit is pas echt collectief!

Leeuwarden weert Twente-fans zondag uit stadion na vuurwerkincident Cambuur-Feyenoord - https://nos.nl/l/2628246

• Scheurbuik
dawg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:22:
[...]

Ja, dat moeten we willen. Demonstratierecht is een zeer groot goed. Irritatie mag daarbij in mijn optiek geen overweging zijn. Dat rechts dat wel doet is gevaarlijk en een glijdende schaal. Of het met het doel van de demonstratie oneens zijn laten meewegen.

Maar goed. We zouden de rechtse partijen eens daadwerkelijk aanspreken op hun handelen, ben je gek.
Onder het mom van demonstratierecht mag je niet de hele samenleving ontregelen. Schijnbaar mag je knder het mom van demonstratie alles.. die hooligans waren gewoon aan het demonstreren.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

V.w.b. voetbal & hooliganisme. Het enige wat zal werken is strafrecht voor overtreders en puntenaftrek voor clubs. Het moet daadwerkelijk pijn doen en bijvoorbeeld Europees voetbal mislopen door puntenaftrek omdat hooligans het verpesten doet sportief en financieel pijn.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Scheurbuik schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:26:
[...]

Onder het mom van demonstratierecht mag je niet de hele samenleving ontregelen. Schijnbaar mag je knder het mom van demonstratie alles.. die hooligans waren gewoon aan het demonstreren.
De samenleving wordt echt niet ontregeld omdat een aantal mensen een uurtje op een openbare weg zitten. Ook mag zeker niet alles. Dat bedoel ik nou met irritatie of oneens met doel laten meewegen. Het is niet relevant.

De samenleving wordt wel ontregeld als bestuurders geïntimideerd en bedreigd worden bijvoorbeeld, omdat mensen iets niet of wel willen. Of wanneer ze geweld gebruiken of voor zeer gevaarlijke situaties zorgen.

[ Voor 17% gewijzigd door dawg op 25-08-2026 14:31 ]

• spijkerhoofd
  • Nu online
dawg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:22:
[...]

Met het demonstratierecht komen ook plichten zoals het houden aan de geldende wetten en de demonstratie aanmelden en daarop volgen het protest houden op de aangewezen plek en het opvolgen van vorderingen van politie en handhaving. Het is verboden om snelwegen te blokkeren, het is verplicht om vorderingen van de politie op te volgen en hierin vind ik het prima dat ze opgepakt worden en zich voor de rechter mogen verantwoorden comform onze wetgeving.

• spijkerhoofd
  • Nu online
dawg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:28:
V.w.b. voetbal & hooliganisme. Het enige wat zal werken is strafrecht voor overtreders en puntenaftrek voor clubs. Het moet daadwerkelijk pijn doen en bijvoorbeeld Europees voetbal mislopen door puntenaftrek omdat hooligans het verpesten doet sportief en financieel pijn.
Hoeveel straffen heeft Feyenoord gehad over de jaren door de UEFA? Zeer veel kan ik je vertellen, zowel directe financiele boetes als indirect(met een leeg stadion spelen) en nooit heeft het enige invloed gehad! Puntenaftrek gaat de politiek niet dus is niet relevant in deze discussie, dat kan enkel de KNVB.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

spijkerhoofd schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:40:
[...]

Met het demonstratierecht komen ook plichten zoals het houden aan de geldende wetten en de demonstratie aanmelden en daarop volgen het protest houden op de aangewezen plek en het opvolgen van vorderingen van politie en handhaving. Het is verboden om snelwegen te blokkeren, het is verplicht om vorderingen van de politie op te volgen en hierin vind ik het prima dat ze opgepakt worden en zich voor de rechter mogen verantwoorden comform onze wetgeving.
Burgerlijke ongehoorzaamheid is essentieel in een democratie. Zolang het geweldloos is. Dat mensen opgepakt worden wanneer ze aanwijzingen/vorderingen van de politie niet opvolgen lijkt me eveneens een essentieel onderdeel van de demonstratie.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

spijkerhoofd schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:43:
[...]

Hoeveel straffen heeft Feyenoord gehad over de jaren door de UEFA? Zeer veel kan ik je vertellen, zowel directe financiele boetes als indirect(met een leeg stadion spelen) en nooit heeft het enige invloed gehad! Puntenaftrek gaat de politiek niet dus is niet relevant in deze discussie, dat kan enkel de KNVB.
Ik bedoel ook de KNVB, die zijn al sinds mensenheugenis veel, maar dan ook veel te soft.

• spijkerhoofd
  • Nu online
dawg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:30:
[...]

De samenleving wordt echt niet ontregeld omdat een aantal mensen een uurtje op een openbare weg zitten. Ook mag zeker niet alles. Dat bedoel ik nou met irritatie of oneens met doel laten meewegen. Het is niet relevant.
Ik vind dat als de wet overtreden word er weldegelijk overlast ontstaat, want de openbare weg blokkeren of beter gezegd de snelweg blokkeren is illegaal, het maakt niet uit wat het doel is, tegen de wet is tegen de wet en terecht dat de politie sommeert de snelweg te verlaten dat conformeer je daaraan. Luisteren naar de politie is een burgerplicht, je houden aan de wetten en regels is een burgerplicht, als je dat niet doet moet je niet klagen als je repercussies krijgt zoals een boete, je moeten verantwoorden voor de rechter of een knuppel in je nek.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

spijkerhoofd schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:50:
[...]

Ik vind dat als de wet overtreden word er weldegelijk overlast ontstaat, want de openbare weg blokkeren of beter gezegd de snelweg blokkeren is illegaal, het maakt niet uit wat het doel is, tegen de wet is tegen de wet en terecht dat de politie sommeert de snelweg te verlaten dat conformeer je daaraan. Luisteren naar de politie is een burgerplicht, je houden aan de wetten en regels is een burgerplicht, als je dat niet doet moet je niet klagen als je repercussies krijgt zoals een boete, je moeten verantwoorden voor de rechter of een knuppel in je nek.
De overlast is juist het doel van burgerlijke ongehoorzaamheid.

Overigens is het deel waar XR altijd gaat zitten geen snelweg meer want er mag immers 50 gereden worden. Plus, nogmaals, is XR altijd geweldloos.

Het is een whataboutisme maar ik maak hem toch: ik zou willen dat (rechtse) mensen zich net zo druk maken over radicale boeren met trekkers op snelwegen, of extreemrechts die intimideert, bedreigt, geweld & vandalisme gebruikt en leuzen bezigt die rechtstreeks uit de nazi-tijd komen. Dat zijn overigens ook allen privébelangen terwijl XR daar ook voor u en mij zit.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

dawg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:55:
[...]

Overigens is het deel waar XR altijd gaat zitten geen snelweg meer want er mag immers 50 gereden worden. Plus, nogmaals, is XR altijd geweldloos.

Het is een whataboutisme maar ik maak hem toch: ik zou willen dat (rechtse) mensen zich net zo druk maken over radicale boeren met trekkers op snelwegen, of extreemrechts die intimideert, bedreigt, geweld & vandalisme gebruikt en leuzen bezigt die rechtstreeks uit de nazi-tijd komen. Dat zijn overigens ook allen privébelangen terwijl XR daar ook voor u en mij zit.
Ik vind het argument van geweldloos zijn zeer arbitrair en feitelijk misleidend: Oh, het is geweldloos dus niets aan de hand. Fact: De traktor demonstratie was geweldloos. Een sit-in voor een brandweerkazerne is ook geweldloos. Dus pas als achteraf doden vallen, valt de medaille om?

Je mag van mij bij een demonstratie enigszins ongehoorzaam zijn, tegen de wet in gaan, totdat de politie sommeert dat je moet vertrekken. Deze sommatie wordt vaak vooraf gegaan door een overleg van 'de driehoek' dus het demonstratierecht is daar beoordeeld. Voor mij zit daar een duidelijke grens tussen ongehoorzaam of ontwrichtend zijn.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• spijkerhoofd
  • Nu online
[...]

Waarom valt met een trekker op de snelweg niet onder burgelijke ongehoorzaamheid? En het maakt toch niet uit of je voor het naar eigen mening algemeen belang demonstreert of voor eigen belang? Demonstraties tegen het corona beleid, tegen de hoge woningprijzen/huren is toch ook voor eigenbelang?

Verder ben ik het eens dat enkel op XR cherrypicking is en dat zeker de boeren nu ook de nodige aandacht en afkeuring mag krijgen.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:07
[...]

dat er een snelheids beperking op zit maakt niet dat het geen snelweg meer is O-)

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
squashedraven schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:07:
[...]

dat er een snelheids beperking op zit maakt niet dat het geen snelweg meer is O-)
Feitelijk ben je op de plekken waar XR demonstreert op de Utrechtsebaan bord G01 nog niet gepasseerd en in de gevallen in de andere rijrichting ben je het bord G02 wel gepasseerd en zit je feitelijk op een weg binnen de bebouwde kom.

• Napo
  • Niet online
hamsteg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Voor mij zit daar een duidelijke grens tussen ongehoorzaam of ontwrichtend zijn.
Dan is dat de kernvraag, wanneer is iets ontwrichten?

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

spijkerhoofd schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:06:
[...]

Waarom valt met een trekker op de snelweg niet onder burgelijke ongehoorzaamheid? En het maakt toch niet uit of je voor het naar eigen mening algemeen belang demonstreert of voor eigen belang? Demonstraties tegen het corona beleid, tegen de hoge woningprijzen/huren is toch ook voor eigenbelang?

Verder ben ik het eens dat enkel op XR cherrypicking is en dat zeker de boeren nu ook de nodige aandacht en afkeuring mag krijgen.
Omdat de trekkers op de snelwegen niet aan het demonstreren waren maar op weg waren naar een demonstratie.

Nee, het zou niet uit moeten maken maar als ik zie hoe onnoemelijk veel gezeik er altijd op XR is, en hoe weinig op extreemrechts en dito partijen (dus óók VVD met hun geflirt met extreemrechts), dan vind ik dat wel een argument, dat XR het tenminste voor het belang van letterlijk iedereen doet.

• squashedraven
dawg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:17:
[...]

Omdat de trekkers op de snelwegen niet aan het demonstreren waren maar op weg waren naar een demonstratie.

Nee, het zou niet uit moeten maken maar als ik zie hoe onnoemelijk veel gezeik er altijd op XR is, en hoe weinig op extreemrechts en dito partijen (dus óók VVD met hun geflirt met extreemrechts), dan vind ik dat wel een argument, dat XR het tenminste voor het belang van letterlijk iedereen doet.
XR is van mening dat ze het doen voor het belang van iedereen. Net als de boeren van mening zijn dat ze het doen voor het belang van iedereen gezien zij van mening zijn dat zij ons land voeden.

XR vindt ik bijvoorbeeld ook te ver doorschieten dat alles maar op de rem moet voor het klimaat waar wij op korte termijn echt niet zoveel verandering in aan kunnen brengen.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Napo schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:14:
[...]

Dan is dat de kernvraag, wanneer is iets ontwrichten?
Zie antwoord in de zin: als tijdens de demonstratie de politie sommeert om te vertrekken. Hier is een 'driehoeksoverleg' aan voorafgegaan en daar is beoordeeld dat de demonstratie niet meer gezien wordt als ongehoorzaam zijn maar ontwrichtend is.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

squashedraven schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

XR is van mening dat ze het doen voor het belang van iedereen. Net als de boeren van mening zijn dat ze het doen voor het belang van iedereen gezien zij van mening zijn dat zij ons land voeden.

XR vindt ik bijvoorbeeld ook te ver doorschieten dat alles maar op de rem moet voor het klimaat waar wij op korte termijn echt niet zoveel verandering in aan kunnen brengen.
Tja. Ik neem mensen niet kwalijk dat ze niet beseffen wat voor een ontwrichtende impact het gaat hebben. Zelfs niet na deze zomer.

Ik heb het al vaker gezegd: mensen moeten kennelijk eerst in paniek raken.
Ik kan u vertellen dat ik met mijn gezondheid deze zomer wel momenten van (lichte) angst heb gevoeld. En dan is dit nog maar het begin, over enkele decennia zullen we hier op terugkijken als een koele zomer.

• squashedraven
dawg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:25:
[...]

Tja. Ik neem mensen niet kwalijk dat ze niet beseffen wat voor een ontwrichtende impact het gaat hebben. Zelfs niet na deze zomer.

Ik heb het al vaker gezegd: mensen moeten kennelijk eerst in paniek raken.
Ik kan u vertellen dat ik met mijn gezondheid deze zomer wel momenten van (lichte) angst heb gevoeld. En dan is dit nog maar het begin, over enkele decennia zullen we hier op terugkijken als een koele zomer.
Ik ontken ook niet dat er wat moet gebeuren. Vandaag alles laten vallen bereiken we ook niks mee, het moet echt een draagbare lange termijn planning zijn. En dan nog is onze impact op het hele verhaal enigzins beperkt gezien klimaatverandering door de eeuwen vaker is voorgekomen.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:22

crisp

Devver

Pixelated

squashedraven schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:28:
[...]

Ik ontken ook niet dat er wat moet gebeuren. Vandaag alles laten vallen bereiken we ook niks mee, het moet echt een draagbare lange termijn planning zijn.
Wat al minstens 50 jaar succesvol tegengewerkt wordt.
En dan nog is onze impact op het hele verhaal enigzins beperkt gezien klimaatverandering door de eeuwen vaker is voorgekomen.
Niet in de mate en met de snelheid die we nu zien, en waarvan bewezen is dat het door menselijk handelen komt.

Intentionally left blank

• spijkerhoofd
  • Nu online
crisp schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:36:
[...]

Wat al minstens 50 jaar succesvol tegengewerkt wordt.
[...]

Niet in de mate en met de snelheid die we nu zien, en waarvan bewezen is dat het door menselijk handelen komt.
Gelukkig is het besef er steeds meer en gelukkig is Europa maar ook China flink aan het werk om de uitstoot te verkleinen, welliswaar te laat, maar beter laat dan nooit zei mijn oma altijd. Energie uit fosiele bronnen is flink aan het dalen, het aantal EV's stijgt flink en mede dankzij Chinese EV's ook nog betaalbaar. De Chinese uitstoot is voor het eerst gedaald terwijl de energieconsumptie stijgt. China wilt voor 2060 CO2 Neutraal zijn en ze lopen voor op hun eigen doel. Ik ben positief gestemd over Europa en China. Daarnaast de mens heeft grotere klimaatschommelingen overleeft en zal zich hierin ook kunnen aanpassen.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Dat laatste (en dan hou ik erover op want offtopic) kunt u niet hardmaken @spijkerhoofd. Het aantal co2 ppm is nog nooit zo hoog geweest in de tijd dat de mens op Aarde rondloopt. Het is dus allerminst zeker dat we ons aan kunnen passen.

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Dit is ook de eerste keer in de 200.000 jarige geschiedenis van home sapiens dat er 8 miljard van ons rondlopen. 2000 jaar terug in de tijd waren er nog zo'n 200 miljoen. 500 jaar daar weer voor is de schatting 100 miljoen mensen. Er was dus flink wat ruimte op de planeet om van pool tot pool te trekken en de ergste schommelingen te ontwijken.

Probeer dat nu eens met 8 miljard mensen. Fysiek gezien past het wel rond de polen. Of eigenlijk vooral rond de noordpool want er is in het zuiden niet zo veel landmassa. Maar ga jij daar maar eens in een paar decennia een paar miljard mensen extra huisvesten en alle benodigde infrastructuur plus industrie voor uit de grond stampen. Zelfs al zouden we het met zijn allen er over eens zijn dat we al die mensen naar het noorden laten vluchten dan nog zal de logistiek alleen al een streep door de huisvestingsplannen halen.
Number of people living in extreme heat to double by 2050 if 2C rise occurs, study finds

Scientists expect 41% of the projected global population to face the extremes, with ‘no part of the world’ immune
https://www.theguardian.com/environment/2026/jan/26/number-of-people-living-in-extreme-heat-to-double-by-2050-if-2c-rise-occurs-study-finds

• spijkerhoofd
  • Nu online
dawg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:56:
Dat laatste (en dan hou ik erover op want offtopic) kunt u niet hardmaken @spijkerhoofd. Het aantal co2 ppm is nog nooit zo hoog geweest in de tijd dat de mens op Aarde rondloopt. Het is dus allerminst zeker dat we ons aan kunnen passen.
Zeker wel, de jonge Dryas:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jonge_Dryas
De overgang van het warmere Allerød naar de Jonge Dryas op het noordelijk halfrond was erg abrupt en heeft plaatsgevonden in ongeveer 10 jaar.[4] Bestudering van stikstof en argon isotopen in ijskern GISP2 uit Groenland heeft aangetoond dat het binnenland van Groenland zo'n 15 graden kouder was dan tegenwoordig.[5] Uit onderzoek van fossiele kevers in Engeland blijkt dat de gemiddelde jaartemperatuur daar naar −5 °C is gezakt tijdens de Jonge Dryas.[6] Sinds het einde van de Jonge Dryas is het klimaat nooit meer zo koud geweest.[4]
Heeft dus een abrupte verkoeling plaatsgevonden en dat hebben wij ook overleeft.

• Napo
  • Niet online
hamsteg schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:23:
[...]
Zie antwoord in de zin, als tijdens de demonstratie de politie sommeert om te vertrekken. Hier is een 'driehoeksoverleg' aan voorafgegaan en daar is beoordeeld dat de demonstratie niet meer gezien wordt als ongehoorzaam zijn maar ontwrichtend is.
Maar die lat kan je denk ik niet zo leggen. Ook daar zit een gebied waarin het niet opvolgen van een bevel wat mijns inziens niet direct ontwrichtend hoeft te zijn. Zo'n eenduidige lijn klinkt leuk, maar daarin kan ook juist het spanningsveld van de demonstratie zitten, als je bij het eerste de beste bevel voor ontbinding ook weg gaat kan het goed zijn dat de doelmatigheid van de demonstratie wegvalt.

Wanneer je van ongehoorzaamheid naar ontwrichtend gaat is daarmee nog steeds een vraag. Daar is denk ik ook geen eenduidig antwoord voor.

• spijkerhoofd
  • Nu online
Nathilion schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:08:
Dit is ook de eerste keer in de 200.000 jarige geschiedenis van home sapiens dat er 8 miljard van ons rondlopen. 2000 jaar terug in de tijd waren er nog zo'n 200 miljoen. 500 jaar daar weer voor is de schatting 100 miljoen mensen. Er was dus flink wat ruimte op de planeet om van pool tot pool te trekken en de ergste schommelingen te ontwijken.

Probeer dat nu eens met 8 miljard mensen. Fysiek gezien past het wel rond de polen. Of eigenlijk vooral rond de noordpool want er is in het zuiden niet zo veel landmassa. Maar ga jij daar maar eens in een paar decennia een paar miljard mensen extra huisvesten en alle benodigde infrastructuur plus industrie voor uit de grond stampen. Zelfs al zouden we het met zijn allen er over eens zijn dat we al die mensen naar het noorden laten vluchten dan nog zal de logistiek alleen al een streep door de huisvestingsplannen halen.

[...]

https://www.theguardian.com/environment/2026/jan/26/number-of-people-living-in-extreme-heat-to-double-by-2050-if-2c-rise-occurs-study-finds
Onze aarde is overbevolkt, hierin ligt ook een groot deel van de oplossing, het fors verminderen van onze wereldbevolking. Zolang er flink gejongd word in voornamelijk derde wereldlanden is het dweilen met de kraan open.

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Onze aarde is overbevolkt, hierin ligt ook een groot deel van de oplossing, het fors verminderen van onze wereldbevolking. Zolang er flink gejongd word in voornamelijk derde wereldlanden is het dweilen met de kraan open.
Dit komt om de paar maanden terug. En het antwoord blijft hetzelfde: de groei komt niet van kinderen, maar van volwassenen die steeds ouder worden.

Het aantal kinderen per vrouw is al een paar decennia lang aan het zakken. Wereldwijd zit het nu op het vervangingsgetal (2,3). Dat is dus inclusief Afrika. De westerse landen zijn al aan het krimpen omdat ze maar ~1,5 kind per vrouw krijgen. Er is zelfs een land met een hoge kans dat het aan het eind van deze eeuw niet meer zal bestaan omdat ze maar 0,8 kind per vrouw krijgen daar (Zuid Korea).

Dus als het niet van de kinderen komt waar komen dan al die mensen vandaan? Nou, ouderen. Dat zijn mensen die eerst doodgingen voor ze volwassen werden en zelfs dan nog ging gingen er een aanzienlijk deel lang voor hun 60e verjaardag dood. Nou is het normaal om 70+ te halen. Dus meer oude mensen = grotere populatie.

Dus, minder mensen? Gebeurt al, nog even tot 2100 volhouden en dan zet de krimp stevig in. Helaas is het klimaat voor 2100 al permanent verpest. Dus als we nu minder mensen willen hebben om het klimaat te fixen dan moeten we de Duitse oplossing gaan toepassen en een paar miljard ouderen de gaskamers in gooien. Kleinere bevolking = mensen nu vermoorden.

https://ourworldindata.org/population-growth (verzamel topic)

https://ourworldindata.org/grapher/population-regions-with-projections (groeiprojectie per werelddeel tot 2100).
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste

Let op:
Hier gelden de volgende regels:
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur.
• Wat is (uiterst / radicaal / extreem) links en rechts? Zie Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
• Wil je op iemand reageren? Citeer dan het betreffende bericht in plaats van alleen een @-mention te doen. Zo is de discussie beter te volgen voor iedereen.
• Bespreek de energie discussie voor Nederland s.v.p. hier: Energie-en inflatiecrisis in Nederland - II
• Migratie en aanverwante onderwerpen kunnen hier besproken worden: Migratie in Nederland: problemen, oplossingen en achtergrond.
In het algemeen geld ons beleid: Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid