Oon schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:43:
[...]
Ik vraag me ook wel af hoe dat zit als de AP ineens wel zou gaan handhaven hierop en je dit huis net gekocht hebt, want die camera's hangen er gewoon hartstikke illegaal. Je mag tijdelijk een zo klein mogelijk stukje openbare weg in beeld hebben als je daar een hele goede reden voor hebt (als bijv. die explosie kwam doordat er iemand een explosief door de brievenbus heeft geduwd is dat wel een gegronde reden) maar je mag écht niet twee kanten op de hele straat filmen.
Deze huizen zou je niet eens een videodeurbel mogen plaatsen, vrij asociaal dat ze hier op deze manier meerdere camera's ophangen, het zullen je buren maar zijn

Dat dit regels op papier zijn, betekent niet dat ze ook zo gehanteerd worden. Sterker nog: ik had een keer politie aan mijn deur en die zegt zo: dag meneer, we zien dat u een videodeurbel heeft? Dus ik zeg: euh ja, dat klopt. Terwijl ik al denk: oh shit, ze gaan me vertellen dat ik hier niet mag filmen omdat ik ook een stuk van de openbare ruimte film. Maar integendeel: ze vroegen me of ik beelden had van de afgelopen nacht, die bleek inderdaad iets opgenomen te hebben van iemand met een bivakmuts die 2x langsliep op het voetpad aan de overkant van de straat. Dus of ik die even kon opsturen, kon gewoon via Whatsapp. Ter plekke gedaan en hoppa na een bedankje waren ze weer weg.
Ik heb nog een tijdje gedacht: als ze klaar zijn met die zaak sta ik vast aangemerkt als iemand waar de camera nog verwijderd moet worden, maar ik heb nooit meer wat gehoord. Kortom: ze zijn er soms maar al te blij mee.
In mijn ogen gaat het vermoedelijk meer om wat je ermee doet dan waar hij daadwerkelijk op gericht staat. Als jij doelbewust een camera in de tuin van je buren richt en die meer filmt dan je eigen tuin, ja dan snap ik dat dat niet hoort. Maar als jij in principe ofwel een videodeurbel ofwel een camera op je eigen erf richt en daarmee deels de openbare weg filmt (wat met een videodeurbel vrijwel onmogelijk is om niet te doen tenzij je een landhuis met oprit hebt), zal er geen haan naar kraaien en zijn ze er soms dus zelfs blij mee.
Overigens ook nooit erachter gekomen of mijn beelden nog bijgedragen hebben aan het vinden van die verdachte, toch wel jammer.