• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ID-College schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:58:
Ik heb schijnbaar gemist dat ik nog 1 groep vrij had in mijn MK (is 1 aardlek waar momenteel 3 groepen op zitten aangesloten, dus nog ruimte is).

Plan is om hem max op 3000 watt in te stellen (ipv 3500 ivm eventuele hitte). Wat ik alleen nog niet zeker ben, is welke automaat en draad ik nodig heb. Met wat research vermoed ik deze (heb 3x 25A aansluiting)
  1. B16 installatieautomaat (https://www.sandervunderink.nl/abb-installatieautomaat-b16-1p-n-sn-201-b16.html)
  2. Aansluiten met 6mm2 VD draad op mijn reeds bestaande 40A aardlek (https://www.gewiss.com/nl/nl/products/product.1000001.1000062.GWD4032)
Vanaf daar ben ik nog niet uit hoe verder, ik lees hier zoveel verschillende oplossingen die elkaar tegen spreken.. Nog even over nadenken of ik voor afgeknipte stekker ga, een eigen lasdoos of werkschakelaar, of maar direct naar de groep in MK.. lastig 8)7
Waarom ga je niet voor een B20 zodat 3500 Watt ook kan? Een lasdoos is een nette oplossing, een werkschakelaar dient een ander doel, maar kan ook.

Hier vandaag een melding van de Max AC ontvangen, gestopt met laden. Had er nog een HW Energy Socket tussen zitten voor het meten van de RTE, die was automatisch uitgeschakeld ivm hitte en wat donker gekleurd bij 1 van de polen. Voldoende gemeten, Energy Socket er tussen uit en standaard op 3000 Watt ipv 3500 Watt vanaf nu. Ga je boven de 3000 Watt kies dan aub voor een vaste aansluiting, 3500 Watt voor een paar minuten is vaak prima, maar niet voor meerdere uren via een stekker.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 95 kWh thuisaccu | 11.460 Wp

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:07
In plaats van een gewone stekker zou je ook een losse wiemann connector kunnen overwegen. Je kan ze los kopen en dan kost het niet zo veel. Geschikt voor 20A. Er bestaat ook een 30A uitvoering die er identiek uitziet maar niet past omdat het passlot anders is. Bij mij laadt en ontlaadt dit probleemloos op 3500 watt. Het wordt niet eens voelbaar warmer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZS0Qwkl78Wz8-HajUAH4FQX_6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3hXjaZHaEIcT3OoxBAZUmeb.jpg?f=fotoalbum_large

9kW LG U44 | 2x Anker Solix Max AC | 6.5kW solar

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:11
Las net elders dit:

De beperkte garantie van Anker is alleen geldig in het land waar de aankoop is gedaan. De beperkte garantie vervalt als producten vanuit het land van aankoop naar een ander land worden gebracht of direct naar een ander land worden verzonden.

Bron: https://www.anker.com/my/warranty-policy

Wellicht goed om te weten mocht iemand hem toch in Duitsland willen of gaan halen.

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• p1lot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:26
Taro schreef op zondag 27 september 2026 @ 22:42:
[...]

Waarom ga je niet voor een B20 zodat 3500 Watt ook kan? Een lasdoos is een nette oplossing, een werkschakelaar dient een ander doel, maar kan ook.

Hier vandaag een melding van de Max AC ontvangen, gestopt met laden. Had er nog een HW Energy Socket tussen zitten voor het meten van de RTE, die was automatisch uitgeschakeld ivm hitte en wat donker gekleurd bij 1 van de polen. Voldoende gemeten, Energy Socket er tussen uit en standaard op 3000 Watt ipv 3500 Watt vanaf nu. Ga je boven de 3000 Watt kies dan aub voor een vaste aansluiting, 3500 Watt voor een paar minuten is vaak prima, maar niet voor meerdere uren via een stekker.
Een stopcontact dat voldoet aan de normering kan in principe gewoon 20A belasting verwerken, de stekker van Anker moet dat ook kunnen. Dat is een maximale belasting van 4600W bij 230V. Een vaste aansluiting gaat geen verschil maken met een correct geplaatst stopcontact.

Ik denk dat het probleem je HW Energy Socket was: daarbij is de maximale continue belasting 2760W.
van de HW site: "Maximale belasting: Max. 3680W (16A), Continue belasting: 2760W (12A)"
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/
@p1lot uitdaging met permanent 16A door een normaal stopcontact is vooral dat niet elk stopcontact hetzelfde is en niet alle bedrading hetzelfde is. Woningen zijn niet allemaal vorig jaar NEN1010 en bouwjaar 26' opgeleverd. Dus is het algemene advies: laat het checken en sluit het conform huidige standaarden aan. Dat er dan iemand is die dat via een normaal degelijk stopcontact doet, kan, maar het is geen algemeen advies imho.

Overigens vind ik nu ik met meerdere accu's heb geëxperimenteerd wel dat de bonus-warmte best een tricky iets is: vrijwel alles wat je verliest met omzetting(en) wordt warmte. Verzet je elke dag 3kWh en verlies je 20% valt dat mee, doe je dat met soms 20 of 30kWh dan voeg je in ene 6kWh aan warmte toe aan de ruimte waar de units staan.

Los van de bedrading/stekker die je dag op dag belast & wellicht na 10 jaar niet meer zo'n lekker contact heeft als op dag 1. Das namelijk de ervaring die ik heb met continue belasting van een 230V stopcontact: buiten lasdoos en stopcontact gaven vorige winter de geest na aantal jaar goed gewerkt te hebben. Heb daar dus ook even een dedicated oplossing voor aangelegd om die kans te verkleinen in de toekomst.

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• SjoerdGTI
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:19
Habelstaf schreef op zondag 27 september 2026 @ 16:48:
[...]

Kun je wel gewoon een adres in Nederland als factuuradres opgeven als je komt afhalen? De 0% btw is zo ver ik kan vinden voor particulieren in Duitsland namelijk?
Ja wel gedaan, en al betaald. Dus we gaan het zien als ik het ga afhalen.

• Knoflookpasta
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:01
Heeft iemand die zijn Max AC in Duitsland heeft afgehaald al ervaring met het registreren van de garantie? Of met het claimen van de garantie in geval van een probleem?

Marstek Venus A met 1xEB 4.24KWh

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:35
Taro schreef op zondag 27 september 2026 @ 22:42:
[...]

Eigenlijk vooral om de reden is dat de accu onderin de meterkast staat. Het is krap. Hoe warm wordt deze accu en hoeveel ventilatie is er nodig?

Ik ben huiverig om hem op 3,5kw te laten draaien ivm warmteontwikkeling van de accu zelf. Ik kan eventueel roosters maken zodat er meer ventilatie in de kast kan komen, maar hij staat niet vrij. Om risico om brand te minimaliseren wil ik daarom op 80% draaien.

Er is ook nog een andere reden: we zijn op huizenjacht dus alles blijft toch achter.. daarom wil ik een accu die ik kan meenemen. Tuurlijk kan ook een B20 maar dat was ik wel van plan in mijn volgende huis ;)

Een Wieland kan ook maar er is geen opbouw helaas.. tis toch uit het zicht en kan er niet bij met slijpen, dus die optie valt helaas af..

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 28-09-2026 08:53 ]

• wauswaus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:51
Zijn er hier mensen die hun Anker Max AC aansturen via OmniBattery?
Ik krijg daar niet zo een mooie regeling mee.

Voorbeeld waar ik de waterkoker aanzet:
Waterkoker

Het lijkt er op dat het best een tijd duurt voor de battery het vermogen bijwerkt op het modbus register wat als resultaat heeft dat de regeling aardig in de war wordt geschopt.
De blauwe lijn is een CT klem die ook de batterij meet.

Het is zo niet echt te doen. Iemand tips / trucks?

"Software is like sex: it's better when it's free."

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:19
ID-College schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:50:
[...]

Eigenlijk vooral om de reden is dat de accu onderin de meterkast staat. Het is krap. Hoe warm wordt deze accu en hoeveel ventilatie is er nodig?

Ik ben huiverig om hem op 3,5kw te laten draaien ivm warmteontwikkeling van de accu zelf. Ik kan eventueel roosters maken zodat er meer ventilatie in de kast kan komen, maar hij staat niet vrij. Om risico om brand te minimaliseren wil ik daarom op 80% draaien.

Er is ook nog een andere reden: we zijn op huizenjacht dus alles blijft toch achter.. daarom wil ik een accu die ik kan meenemen. Tuurlijk kan ook een B20 maar dat was ik wel van plan in mijn volgende huis ;)

Een Wieland kan ook maar er is geen opbouw helaas.. tis toch uit het zicht en kan er niet bij met slijpen, dus die optie valt helaas af..
Waarom laden jullie op 3.5kW?
Ik heb het op 1.8kw staan (zou het meest efficiëntste punt zijn), met zonnige dagen als vandaag heb je 10u/dag om rustig op te laden. Minder warmte en minder strain op inverter en batterij.
In de winter zal ik hem wel op 3.5kW zetten, dan wil je elk straaltje zon opvangen maar nu heb je toch tijd genoeg.
Mijn ontladen staat wel op 3.5kW, maar dat gebeurd nooit lange tijd. Dat is vooral om pieken van een paar minuten te kunnen opvangen.
disclaimer: ik doe enkel NoM dus geen handelen met dynamische tarieven. bij handelen kan ik me voorstellen dat je snel wil laden/ontladen.

WP:Pana 9H --- PV: 13.4kWp --- accu: 7kWh

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:35
brogel schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:05:
[...]

Ik heb het op 1.8kw staan (zou het meest efficiëntste punt zijn), met zonnige dagen als vandaag heb je 10u/dag om rustig op te laden. Minder warmte en minder strain op inverter en batterij.
In de winter zal ik hem wel op 3.5kW zetten, dan wil je elk straaltje zon opvangen maar nu heb je toch tijd genoeg.
Mijn ontladen staat wel op 3.5kW, maar dat gebeurd nooit lange tijd. Dat is vooral om pieken van een paar minuten te kunnen opvangen.
disclaimer: ik doe enkel NoM dus geen handelen met dynamische tarieven. bij handelen kan ik me voorstellen dat je snel wil laden/ontladen.
Niet ;) zie boven. Ik hoef niet te laden met 3,5kW. In de winter zal de WP draaien dus verwacht niet dat er veel te halen valt in de resterende uurtjes.. in de regel is er vrijwel geen zon over (daarom is 3kW en dus B16 volgens mij voldoende). Het ging mij puur om veiligheid, want als ik mijn grafieken zo terug bekijk dan kom ik al amper boven de 3kW uit, op een paar uitzonderingen na waar echt alles tegelijk aan staat.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
TechPunt.nl schreef op zondag 27 september 2026 @ 14:54:
[...]

Goed nieuws: Anker heeft hier sinds september een parallelfunctie voor in bèta. Daarmee werken tot drie dezelfde Max AC's samen als één systeem. Die functie wordt per systeem door Anker vrijgegeven via de serienummers. Heb je je units bij ons gekocht, stuur ons dan een mail met de serienummers, dan melden we ze aan. Gekocht via een ander kanaal, vraag dan even bij Anker naar de parallel-bèta. Dan weten ze meteen waar je het over hebt!
Gaat dit uiteindelijk ook werken met een Max AC en een Max samen? Ik wil daar uiteindelijk aan om een paar string omvormers te vervangen, maar het moet wel samen kunnen werken.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:12
brogel schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:05:
[...]

Per situatie verschillend natuurlijk. Ik krijg 'm zo voor 12:00u vol, daarna verhoogd de warmtepomp (500 liter boiler) met 5 graden en vervolgens het overschot naar 1 van de 2 EV's tot de zon onder is. Tot de volgende ochtend voldoende aan de Max AC, gaat lekker zo.

• jan groen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:46
Rmvis schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Mijn schoonouders hebben exact ditzelfde probleem sinds een week of 2. Al in contact met support, maar loopt nogal moeizaam. Veel stappen die uitgevoerd moeten worden van resetten en printscreens delen.

Nu maar een reactie gegeven dat ze met alle gegeven informatie goed onderzoek moeten doen, want het werkt (zonder externe invloed) niet meer.

Betreft overigs een Landys+Gyr E360 meter. Heeft Sinds eind juli perfect gedraaid.
Ik heb precies hetzelfde. Maanden probleemloos gewerkt en nu niet meer!

Hollandse nieuwe/ziggo internet met Fritzbox apparatuur.

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:17
KoningPaulus schreef op maandag 28 september 2026 @ 00:12:
Las net elders dit:

De beperkte garantie van Anker is alleen geldig in het land waar de aankoop is gedaan. De beperkte garantie vervalt als producten vanuit het land van aankoop naar een ander land worden gebracht of direct naar een ander land worden verzonden.

Bron: https://www.anker.com/my/warranty-policy

Wellicht goed om te weten mocht iemand hem toch in Duitsland willen of gaan halen.
Nevermind, vraag me af dan moet je toch naar de verkoper maar zal je 10 jaars garantie dan helemaal vervallen lijkt mij stug.

[ Voor 10% gewijzigd door mklcln op 28-09-2026 10:41 ]

• TechPunt.nl
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:47

TechPunt.nl

Bedrijfsaccount TechPunt.nl
Martijn schreef op maandag 28 september 2026 @ 09:21:
[...]

Gaat dit uiteindelijk ook werken met een Max AC en een Max samen? Ik wil daar uiteindelijk aan om een paar string omvormers te vervangen, maar het moet wel samen kunnen werken.
Op dit moment nog niet helaas. De parallelfunctie werkt alleen met dezelfde modellen: tot drie Max AC's samen, of tot drie van de nieuwe Max (Hybrid). We hebben ook nog niet gehoord of combineren in de toekomst überhaupt mogelijk wordt.

• Straffie
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:02
Knoflookpasta schreef op maandag 28 september 2026 @ 08:42:
Heeft iemand die zijn Max AC in Duitsland heeft afgehaald al ervaring met het registreren van de garantie? Of met het claimen van de garantie in geval van een probleem?
Heb met de klantenservice in Nederland gewoon kunnen communiceren met mijn aankoop uit Duitsland. Je hebt je Factuur nodig van de spullen, meer vragen ze niet. Er wordt erg snel gereageerd door de klantenservice. Het ging destijds over de SB 3.

Afgelopen week een Max AC gehaald, a.s. vrijdag een volgende set. :)

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:19

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Straffie schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:36:
[...]

Heb met de klantenservice in Nederland gewoon kunnen communiceren met mijn aankoop uit Duitsland. Je hebt je Factuur nodig van de spullen, meer vragen ze niet. Er wordt erg snel gereageerd door de klantenservice. Het ging destijds over de SB 3.

Afgelopen week een Max AC gehaald, a.s. vrijdag een volgende set. :)
Blijft de vraag wat en hoe als je garantie claimt. Moet je dan de unit naar Duitsland brengen? In de voorwaarden staat erg duidelijk dat je alleen garantie hebt in het land waar je de aankoop hebt gedaan. Aangezien je geen inwoner bent van Duitsland kan dit op lange termijn gedoe opleveren. Melden dat er Europesche garantie van toepassing is, ja in het land van aankoop dus.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:56
peterpijpelink schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:03:
[...]

Blijft de vraag wat en hoe als je garantie claimt. Moet je dan de unit naar Duitsland brengen? In de voorwaarden staat erg duidelijk dat je alleen garantie hebt in het land waar je de aankoop hebt gedaan. Aangezien je geen inwoner bent van Duitsland kan dit op lange termijn gedoe opleveren. Melden dat er Europesche garantie van toepassing is, ja in het land van aankoop dus.
Dit geeft de Anker chat aan.

Dank je voor de info, dat is duidelijk.

Voor een Anker SOLIX Solarbank Max AC die in Duitsland is gekocht, geldt:
  • Garantie: 10 jaar fabrieksgarantie vanaf de aankoopdatum
  • Geldig in Nederland: ja, problemen kunnen ook vanuit NL behandeld worden
  • Voorwaarde: je hebt een geldig aankoopbewijs (factuur / orderbevestiging)
Bij een eventuele claim heb je nodig:
  • Factuur of ordernummer
  • Korte beschrijving van het probleem
  • Eventueel serienummer van de accu

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ik ben geen jurist maar Wlwat Anker in die voorwaarden heeft staan mag dat eigenlijk wel?

Als je in Duitsland woont en hebt gekocht. Gaat naar NL verhuizen. Dan heb je geen garantie meer?
offtopic:
Jackery heeft ook zn rare voorwaarden. Verkoop je hem door dan vervalt de garantie. Leuk als je gaat verhuizen op nieuwe adres de accus niet kunt gebruiken. Nieuwe bewoners kunnen overnemen maar is dan wel einde garantie 8)7 .
@feddesman je postste net voor mij :p. Dank voor de info (y)

[ Voor 7% gewijzigd door RobbyTown op 28-09-2026 12:12 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• p1lot
Ik heb mijn systeem nu een dag draaien, alles leek tot vanmorgen goed te gaan, maar nu krijg ik melding

"Error A9: Meter communication fault"

de meter staat op 50cm van de batterij, met de antenne buiten de metalen meterkast. ook de wifi router staat op 30cm. Ik heb de batterij unit een keer uit gezet (van de kast ontkoppeld en uit en aan gezet) maar dat loste niets op. juist ook een keer de hoofdschakelaar afgezet zodat ook de smart meter gen2 kan resetten (dat ze daar geen knopje op gezet hebben begrijp ik niet...), anyway, ik krijg opnieuw dezelfde fout. op internet en op de site van Anker kan ik niets vinden, jullie hier ervaringen mee?
edit:
voor de duidelijkheid, ik gebruik niet de Anker P1, enkel de smart meter gen2
edit2: ik heb ze op mijn guest-netwerk aangesloten ipv het "eigen" netwerk, maar dat zou geen probleem mogen geven toch?

[ Voor 13% gewijzigd door p1lot op 28-09-2026 12:39 ]

• Martijn
  • Nu online
TechPunt.nl schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:10:
[...]

Op dit moment nog niet helaas. De parallelfunctie werkt alleen met dezelfde modellen: tot drie Max AC's samen, of tot drie van de nieuwe Max (Hybrid). We hebben ook nog niet gehoord of combineren in de toekomst überhaupt mogelijk wordt.
Hmm, ok, daar hoopte ik eigenlijk wel op. Een extra Max AC is in mijn geval gewoon niet efficient. En naast elkaar gebruiken gaat denk niet efficient zijn of wel? Dan zul je ze echt volledig zelf moeten aansturen om te voorkomen dat de een de ander gaat opladen of niet?

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:39
Martijn schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:30:
[...]

Hmm, ok, daar hoopte ik eigenlijk wel op. Een extra Max AC is in mijn geval gewoon niet efficient. En naast elkaar gebruiken gaat denk niet efficient zijn of wel? Dan zul je ze echt volledig zelf moeten aansturen om te voorkomen dat de een de ander gaat opladen of niet?
Klopt. Meerdere apparaten die samen load-balancen, of nul-op-de-meter doen gaat gewoon niet werken. Daar is onderlinge communicatie voor nodig. Of een centrale aansturing zoals Homeassistant.

Wat weerhoud je ervan de aansturing niet zelf te doen?
Je kan zelf iets in elkaar vibe-coden (heb wel een voorbeeld met meerdere batterijen) of je gebruikt een standaard integration zoals Omnibattery? Daarmee kan je mixen en matchen...

⚡ WP Panasonic KIT-WC07L3E5 7kW · buffer PAW-BTANK50L-2 · boiler PAW-TD20C1E5-1 ☀️ Solar GoodWe SDT G2 GW6K-DT 6kW 🔋 Accu Anker SOLIX Max AC 7+14kWh

• Martijn
  • Nu online
ctrl-tab schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:40:
[...]

Klopt. Meerdere apparaten die samen load-balancen, of nul-op-de-meter doen gaat gewoon niet werken. Daar is onderlinge communicatie voor nodig. Of een centrale aansturing zoals Homeassistant.

Wat weerhoud je ervan de aansturing niet zelf te doen?
Je kan zelf iets in elkaar vibe-coden (heb wel een voorbeeld met meerdere batterijen) of je gebruikt een standaard integration zoals Omnibattery? Daarmee kan je mixen en matchen...
Op zich heb je gelijk, maar op zich lijkt het me handig als het native vanuit Anker gewoon zou werken. Wat me ook nog niet helemaal duidelijk is, of de Max ook vanuit de grid zou kunnen laden. Als ik namelijk nog een 14kwh Max config naast mijn 14kwh Max AC config zet, zou ik wel in de winter als de zon opbrengst laag is, de 14kwh op goedkope momenten bij willen laden om op duurdere momenten te kunnen gebruiken of terugleveren...

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Martijn schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:30:
[...]

Hoop dat daar in de toekomst ook verandering in komt. Voor mijn bestaande panelen (platdak Oost, zuid west opstelling met optimizers) is de Max AC ideaal. Over een jaar of twee wil ik een schuurdak gaan vernieuwen en daar nieuwe panelen opleggen, daar zou de Max Hybrid perfect voor zijn. Ook omdat die panelen dan in geval van stroomuitval nog wel de accu opladen (zonder de ATS, dat is voor mij nog overkill)

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:19

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

feddesman schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:10:
[...]

Dit geeft de Anker chat aan.

Dank je voor de info, dat is duidelijk.

Voor een Anker SOLIX Solarbank Max AC die in Duitsland is gekocht, geldt:
  • Garantie: 10 jaar fabrieksgarantie vanaf de aankoopdatum
  • Geldig in Nederland: ja, problemen kunnen ook vanuit NL behandeld worden
  • Voorwaarde: je hebt een geldig aankoopbewijs (factuur / orderbevestiging)
Bij een eventuele claim heb je nodig:
  • Factuur of ordernummer
  • Korte beschrijving van het probleem
  • Eventueel serienummer van de accu
je kan Anker niet houden wat hun chat zegt. de algemene voorwaarden zijn als enige rechtsgeldig. Leuk en absoluut mogelijk waar wat chat zegt, maar Anker zal verwijzen naar hun leverings en garantie voorwaarden.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant]. Anker Solix Max AC 42 kWh.

• p1lot
p1lot schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:28:
Ik heb mijn systeem nu een dag draaien, alles leek tot vanmorgen goed te gaan, maar nu krijg ik melding

"Error A9: Meter communication fault"

de meter staat op 50cm van de batterij, met de antenne buiten de metalen meterkast. ook de wifi router staat op 30cm. Ik heb de batterij unit een keer uit gezet (van de kast ontkoppeld en uit en aan gezet) maar dat loste niets op. juist ook een keer de hoofdschakelaar afgezet zodat ook de smart meter gen2 kan resetten (dat ze daar geen knopje op gezet hebben begrijp ik niet...), anyway, ik krijg opnieuw dezelfde fout. op internet en op de site van Anker kan ik niets vinden, jullie hier ervaringen mee?
edit:
voor de duidelijkheid, ik gebruik niet de Anker P1, enkel de smart meter gen2
edit2: ik heb ze op mijn guest-netwerk aangesloten ipv het "eigen" netwerk, maar dat zou geen probleem mogen geven toch?
Ik heb hem verzet van guest netwerk naar het "gewone" netwerk en alles is opgelost.... toch heb ik hem liever op het guest netwerk, iemand een idee waarom die daar een paar uur goed werkt en dan plots niet meer?
edit:
Oplossing gevonden, voor wie dit in de toekomst nodig zou hebben: in Fritzbox staat er blijkbaar per default een optie uit voor het guest network: "Wireless devices may communicate with each other". Deze heb ik aangezet. Terug omgezet naar het guest network en kijken of het nu wel stabiel blijft communiceren

[ Voor 12% gewijzigd door p1lot op 28-09-2026 13:04 ]

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@p1lot Je hebt zelf al het antwoord gegeven inmiddels zie ik, maar inderdaad is een Guest netwerk hier gewoon niet voor bedoeld. Uitgaande van goede netwerkapparatuur is een Guest netwerk een volledige isolatie, zelfs device-naar-device.

Ik heb nog geen Anker thuisbatterij, maar op mijn UniFi netwerk heb ik 3 netwerken: hoofd, iot en guest. Iot kan onderling met elkaar praten, maar niet het met hoofdnetwerk, er staan wel een paar stukjes specifieke hoofd<->iot communicatie open voor oa Airplay, maar niet veel. En guest is volledig geïsoleerd, in de basis zoals je ondervonden hebt ook al device-to-device. Mijn advies zou zijn om die setting die je net aangezet hebt weer terug te draaien en je guest netwerk te gebruiken waar het voor bedoeld is en een apart iot netwerk op te tuigen. Die apparaten hebben vergelijkbare eisen en horen gewoon niet op je guest netwerk thuis. Beetje vreemd om je iot van je hoofdnetwerk te scheiden, maar als je neefje op je guest netwerk zit hij wel bij je thuisaccu kan komen.

• p1lot
MooDyBLueS schreef op maandag 28 september 2026 @ 13:12:
@p1lot Je hebt zelf al het antwoord gegeven inmiddels zie ik, maar inderdaad is een Guest netwerk hier gewoon niet voor bedoeld. Uitgaande van goede netwerkapparatuur is een Guest netwerk een volledige isolatie, zelfs device-naar-device.

Ik heb nog geen Anker thuisbatterij, maar op mijn UniFi netwerk heb ik 3 netwerken: hoofd, iot en guest. Iot kan onderling met elkaar praten, maar niet het met hoofdnetwerk, er staan wel een paar stukjes specifieke hoofd<->iot communicatie open voor oa Airplay, maar niet veel. En guest is volledig geïsoleerd, in de basis zoals je ondervonden hebt ook al device-to-device. Mijn advies zou zijn om die setting die je net aangezet hebt weer terug te draaien en je guest netwerk te gebruiken waar het voor bedoeld is en een apart iot netwerk op te tuigen. Die apparaten hebben vergelijkbare eisen en horen gewoon niet op je guest netwerk thuis. Beetje vreemd om je iot van je hoofdnetwerk te scheiden, maar als je neefje op je guest netwerk zit hij wel bij je thuisaccu kan komen.
Het liefste had ik een VLAN opgezet, maar dat kan op mijn Fritzbox niet.
de HomeWizard display en P1 meter zitten ook op dat guest netwerk maar dat gaf nooit problemen (mogelijks communiceren die niet rechstreeks met elkaar maar via internet?). Anyway, met de beperkte opties die ik met de fritzbox heb ga ik het wel zo opzetten. Thanks voor de info in ieder geval!
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste